Het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier heb gemeld, dus weer eens wat plaatjes.
Overzichtsshotje. Het lijkt een beetje rommelig maar toch wel opgeschoond van de buitengewoon hard groeiende Valisneria (ondanks dat ik al maanden geen plantvoeding of CO2 meer toevoeg), en ben ik blij dat ik ook al tijden geen problemen meer heb met draad- of borstelalgen. Waterwissels hou ik bijzonder beperkt met één keer in de twee/drie maanden een 30-40% wissel, en dat lijkt eigenlijk alleen maar positief uit te pakken ook al lijkt de algemene consensus daarover nogal af te wijken. Waterwaarden (althans degenen die ik kan meten) zijn goed en stabiel.
Enige tijd geleden heb ik 4 rouwtetra's erbij genomen om de uitdijende populatie (levendbarende) Platy's onder controle te krijgen, en dat heeft in de afgelopen maanden goed gewerkt. Echt hele leuke vissen vind ik dit type tetra, brutaal en fel zonder vervelend of onrustig te zijn naar de rest van het bestand, en effectief om te veel jonge aanwas in te perken. Ik vind het ook mooie vissen om te zien, wat mij betreft qua vorm ook een goed alternatief voor maanvissen die voor deze bak (Rio 125) te groot zijn maar ik die wel altijd graag had willen hebben.
Ze zijn behoorlijk gegroeid ook in de afgelopen maanden en alle vier nog in leven en gezond. In dit plaatje ook nog twee Chinese Danio's waarvan ik van de oude garde nog maar één overhad, vier heb bijgeplaatst en ook deze vijf in totaal nog in goede gezondheid zijn. Wonderlijk blijf ik vinden dat de vorige groep Danio's vrij snel na elkaar kwam te overlijden, er dus één overbleef, die nu na enkele maanden nog steeds overleeft tussen de vier nieuwe exemplaren, en daarmee inmiddels een behoorlijk oudje is geworden.
Ook zo'n bijzonder geval in die context is m'n enig overgebleven Oto. Hier had ik er in eerste instantie vijf van, maar na korte tijd verdween de een na de ander. Uiteindelijk is er dus één overgebleven die het heel goed blijft doen, ook al is het niet ideaal dat ie alleen is. Ik ben wel klaar met Oto's nu, ze zijn me te onvoorspelbaar om te houden, ook na meerdere pogingen heb ik werkelijk geen idee wat nu van invloed is op hun overlevingskans. Deze zit dus inmiddels al maanden in m'n bak, geen enkel probleem, terwijl alle anderen om onduidelijke redenen zijn uitgevallen.
Een beetje hetzelfde verhaal geldt voor m'n Cory's. Dit is het enig overgebleven exemplaar nadat eerder 4 van z'n groep vrij snel na elkaar kwamen te overlijden, ik er vier van een iets andere variant bij heb geplaatst zodat er weer een groep was, deze na enige tijd ook vrij snel uit de bak verdwenen, en deze dus als laatste overbleef. Hij doet het al maanden goed sindsdien ook, ziet er goed uit, eet goed, ook al is het ook hier natuurlijk niet ideaal dat ie nog maar alleen is. Maar net als met Oto's stop ik met nieuwe Cory's om dezelfde reden dat ze me, ondanks de juiste waterwaarden, te onvoorspelbaar zijn in wat het maakt dat ze het goed lijken te doen tot het moment dat ze binnen een maand zonder aanwijzingen ineens allemaal omvallen.
Ook bij de Platy's was er een moment dat de een na de ander uitviel, maar dit werd gecompenseerd door hun eigen nieuwe aanwas. De drie oorspronkelijke exemplaren overleven nu ook al maanden zonder enig probleem, en ook de aanwas groeit en doet het verder goed. Gelukkig blijft de omvang van de groep nu dus ook beperkt door de inzet van de rouwtetra's, dus nu wel in balans waar eerst door hun voortplantingsdrang het bestand uit de hand dreigde te lopen.
Tot slot de echte senior van de bak, de Aziatische waaierhandgarnaal. Het tweede exemplaar wat ik erbij had gezet heeft het niet lang volgehouden, maar deze op de foto is nu inmiddels denk ik een jaar of twee, en blijft het goed doen op z'n vaste plek bij de stromingspomp.
Verder kruipen er ook nog (in ieder geval 4) Helena slakken rond in de bak die jacht maken op de overpopulatie torenslakken. Die lijken het dus ook verder goed te doen. De populatie cherry garnalen die ik ooit had is na een jaar of 2 wel gedecimeerd maar was dan ook een behoorlijk oude groep die denk ik uiteindelijk ten onder is gegaan aan inteelt, of misschien niet de juiste waterwaarden uiteindelijk. Zo nu en dan zie ik er nog wel een of twee, en zodra deze uiteindelijk niet meer te vinden zijn ga ik denk ik weer een nieuw groepje garnalen kopen van een iets hogere orde, maar wil dus eerst zorgen dat de oude populatie verdwenen is om kruising te voorkomen.
Fijn dat de bak nu helemaal in balans lijkt iig, ik buiten het regelmatig moeten snoeien van de Valisneria er eigenlijk geen omkijken naar heb, en de diertjes en de bak fijn en zorgeloos hun gang kan laten gaan.