Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 92 Laatste
Acties:
  • 414.770 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-05 22:13
LED-Maniak schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:29:
Nannostomus eques, Microrasbora galaxy, Pseudomugil Gertrudae?
Wat meer voor de schoonmaakploeg? Zoals Sewellia lineolata?
Halfsnavelbekjes of bijlzalmen voor de bovenste laag?

Wat zoek je precies qua kleur, formaat, biotoop? Rio 240 past echt heel veel in(en grote groepen kleintjes).
Nou ik had eerst gedacht om een school Boesemani's erin te doen, maar daar is een Rio 240 eigenlijk wat te klein voor. Als ik een school Kardinalen erin heb, zou ik het liefste nog een koppeltje grotere vis (met een mooie kleur) en dan nog wat mooie vissen erbij. Meerdere scholen kleine vissen is volgens mij niet mooi.

Is 10 Corydoras en 6 Ottocinclus niet al genoeg als schoonmaakploeg? Voor de oppervlaktevissen zijn die wat je noemt beide inderdaad een leuke optie. Heb er trouwens al 20 Anatome Helena slakken in zitten.

Wat zouden jullie doen, eerst de school (30x) Kardinalen erin doen of eerst de (10x) Corydoras Sterbai? :)
R3m3d7 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:59:
[...]

Ik zou overwegen om er een trio guppy's bij te gooien, dan heb je 2x per maand wat levend voer in je aquarium en dat houd de jagers (in dit geval iig de Gourami's) scherp en actief. En je hebt kans dat een aantal toch opgroeien en als je mooie guppen hebt gekocht is het geen probleem die kwijt te raken.
Ga ik niet aan beginnen, guppen happen de snorharen van een Gourami er zo af. Koop/kweek ik liever nog levend voer. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Alexknl op 13-03-2018 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 12:58
Alexknl schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:16:

Ga ik niet aan beginnen, guppen happen de snorharen van een Gourami er zo af. Koop/kweek ik liever nog levend voer. ;)
Oei, dat wist ik niet, nee, dan zou ik er niet aan beginnen.
Ik heb ze wel bij mijn honing gourami's zitten en dat gaat prima en je ziet ze dan ineens enorm op jacht gaan, zijn ze echt een dag of wat lekker bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Zo zaterdag een nieuw aangeschaft aquarium verhuizen inclusief inhoud.

Aantal dingen die ik zelf al van plan ben zijn:
Vissen worden gesloten in een donkere kist vervoerd.
Aquarium wordt ingepakt in doeken en bubbeltjes plastic.
Helft van het het water in het aquarium gaat mee in gesloten emmers.
In het aquarium blijft nog een heel klein laagje water staan voor de beplanting en het mos.

Gaat om een rit van ongeveer 30 minuten en hoop dat ik het aquarium daarna binnen een uur aangesloten heb.

Zie ik nog dingen over het hoofd of waar ik heel erg op moet letten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier heb gemeld, dus weer eens wat plaatjes.

Overzichtsshotje. Het lijkt een beetje rommelig maar toch wel opgeschoond van de buitengewoon hard groeiende Valisneria (ondanks dat ik al maanden geen plantvoeding of CO2 meer toevoeg), en ben ik blij dat ik ook al tijden geen problemen meer heb met draad- of borstelalgen. Waterwissels hou ik bijzonder beperkt met één keer in de twee/drie maanden een 30-40% wissel, en dat lijkt eigenlijk alleen maar positief uit te pakken ook al lijkt de algemene consensus daarover nogal af te wijken. Waterwaarden (althans degenen die ik kan meten) zijn goed en stabiel.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4784/40743882922_ae5a5abbbb_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4781/40743645032_418411078e_c.jpg

Enige tijd geleden heb ik 4 rouwtetra's erbij genomen om de uitdijende populatie (levendbarende) Platy's onder controle te krijgen, en dat heeft in de afgelopen maanden goed gewerkt. Echt hele leuke vissen vind ik dit type tetra, brutaal en fel zonder vervelend of onrustig te zijn naar de rest van het bestand, en effectief om te veel jonge aanwas in te perken. Ik vind het ook mooie vissen om te zien, wat mij betreft qua vorm ook een goed alternatief voor maanvissen die voor deze bak (Rio 125) te groot zijn maar ik die wel altijd graag had willen hebben.

Ze zijn behoorlijk gegroeid ook in de afgelopen maanden en alle vier nog in leven en gezond. In dit plaatje ook nog twee Chinese Danio's waarvan ik van de oude garde nog maar één overhad, vier heb bijgeplaatst en ook deze vijf in totaal nog in goede gezondheid zijn. Wonderlijk blijf ik vinden dat de vorige groep Danio's vrij snel na elkaar kwam te overlijden, er dus één overbleef, die nu na enkele maanden nog steeds overleeft tussen de vier nieuwe exemplaren, en daarmee inmiddels een behoorlijk oudje is geworden.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4776/25914366867_d6d756cd49_c.jpg

Ook zo'n bijzonder geval in die context is m'n enig overgebleven Oto. Hier had ik er in eerste instantie vijf van, maar na korte tijd verdween de een na de ander. Uiteindelijk is er dus één overgebleven die het heel goed blijft doen, ook al is het niet ideaal dat ie alleen is. Ik ben wel klaar met Oto's nu, ze zijn me te onvoorspelbaar om te houden, ook na meerdere pogingen heb ik werkelijk geen idee wat nu van invloed is op hun overlevingskans. Deze zit dus inmiddels al maanden in m'n bak, geen enkel probleem, terwijl alle anderen om onduidelijke redenen zijn uitgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4775/38975613470_ce3bba7c2f_c.jpg

Een beetje hetzelfde verhaal geldt voor m'n Cory's. Dit is het enig overgebleven exemplaar nadat eerder 4 van z'n groep vrij snel na elkaar kwamen te overlijden, ik er vier van een iets andere variant bij heb geplaatst zodat er weer een groep was, deze na enige tijd ook vrij snel uit de bak verdwenen, en deze dus als laatste overbleef. Hij doet het al maanden goed sindsdien ook, ziet er goed uit, eet goed, ook al is het ook hier natuurlijk niet ideaal dat ie nog maar alleen is. Maar net als met Oto's stop ik met nieuwe Cory's om dezelfde reden dat ze me, ondanks de juiste waterwaarden, te onvoorspelbaar zijn in wat het maakt dat ze het goed lijken te doen tot het moment dat ze binnen een maand zonder aanwijzingen ineens allemaal omvallen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4789/38975617580_77e216b4f6_c.jpg

Ook bij de Platy's was er een moment dat de een na de ander uitviel, maar dit werd gecompenseerd door hun eigen nieuwe aanwas. De drie oorspronkelijke exemplaren overleven nu ook al maanden zonder enig probleem, en ook de aanwas groeit en doet het verder goed. Gelukkig blijft de omvang van de groep nu dus ook beperkt door de inzet van de rouwtetra's, dus nu wel in balans waar eerst door hun voortplantingsdrang het bestand uit de hand dreigde te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4792/40743643662_bbc6b35050_c.jpg

Tot slot de echte senior van de bak, de Aziatische waaierhandgarnaal. Het tweede exemplaar wat ik erbij had gezet heeft het niet lang volgehouden, maar deze op de foto is nu inmiddels denk ik een jaar of twee, en blijft het goed doen op z'n vaste plek bij de stromingspomp.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4775/38975615440_c6912276a6_c.jpg

Verder kruipen er ook nog (in ieder geval 4) Helena slakken rond in de bak die jacht maken op de overpopulatie torenslakken. Die lijken het dus ook verder goed te doen. De populatie cherry garnalen die ik ooit had is na een jaar of 2 wel gedecimeerd maar was dan ook een behoorlijk oude groep die denk ik uiteindelijk ten onder is gegaan aan inteelt, of misschien niet de juiste waterwaarden uiteindelijk. Zo nu en dan zie ik er nog wel een of twee, en zodra deze uiteindelijk niet meer te vinden zijn ga ik denk ik weer een nieuw groepje garnalen kopen van een iets hogere orde, maar wil dus eerst zorgen dat de oude populatie verdwenen is om kruising te voorkomen.

Fijn dat de bak nu helemaal in balans lijkt iig, ik buiten het regelmatig moeten snoeien van de Valisneria er eigenlijk geen omkijken naar heb, en de diertjes en de bak fijn en zorgeloos hun gang kan laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
netjes, en mooie foto's (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Anoniem: 926911 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 17:31:
Zo zaterdag een nieuw aangeschaft aquarium verhuizen inclusief inhoud.

Aantal dingen die ik zelf al van plan ben zijn:
Vissen worden gesloten in een donkere kist vervoerd.
Aquarium wordt ingepakt in doeken en bubbeltjes plastic.
Helft van het het water in het aquarium gaat mee in gesloten emmers.
In het aquarium blijft nog een heel klein laagje water staan voor de beplanting en het mos.

Gaat om een rit van ongeveer 30 minuten en hoop dat ik het aquarium daarna binnen een uur aangesloten heb.

Zie ik nog dingen over het hoofd of waar ik heel erg op moet letten?
Ik zou voor de zekerheid vragen of ze twee dagen voordat je komt willen stoppen met voeden, dat verkleint de kans op ammoniak in het water flink. Een ander ding is dat ik snel na de rit even een aangesloten luchtsteen bij de vissen in de emmer zou stoppen, desnoods 1 die je na een half uurtje in de volgende emmer stopt.
Dan heb je wat meer tijd om de bak goed op te zetten en alles op temperatuur te brengen. Zorg dat je het grind of zand in water mee neemt en goed nat houd, niet wassen met vage middeltjes en terug de bak in, zit vol gewenste bacterien die je in leven wilt houden. Zorg ook vooraf voor de juiste plantenvoeding mocht je die nog niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15
Alexknl schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:16:
[...]

Nou ik had eerst gedacht om een school Boesemani's erin te doen, maar daar is een Rio 240 eigenlijk wat te klein voor. Als ik een school Kardinalen erin heb, zou ik het liefste nog een koppeltje grotere vis (met een mooie kleur) en dan nog wat mooie vissen erbij. Meerdere scholen kleine vissen is volgens mij niet mooi.

Is 10 Corydoras en 6 Ottocinclus niet al genoeg als schoonmaakploeg? Voor de oppervlaktevissen zijn die wat je noemt beide inderdaad een leuke optie. Heb er trouwens al 20 Anatome Helena slakken in zitten.

Wat zouden jullie doen, eerst de school (30x) Kardinalen erin doen of eerst de (10x) Corydoras Sterbai? :)
Is niet genoeg. Corydoras zullen het meeste werk doen, 6 otto's voor 240 is een wat klein aantal(verwacht uitval in de eerste weken!) en eten alleen een specifiek soort alg.

Meerdere kleine soorten vissen kan wel, maar je moet goed selecteren. De nannostomus blijven bij mij als hechte groep bij elkaar, de halfsnavelbekjes een millimeter onder het oppervlakte.

Wellicht een groepje botia's voor de grond? Die kunnen afhankelijk van het soort groot worden, houden je slakken weg en er zijn prachtige exemplaren en kleurtekeningen.

Rode ancistrus? Maanviskoppel? Pauwooggrondel(zo'n 7.5cm)? Antennebaars? Er is zoveel keus. :)

Dacht dat cory's in het algemeen gevoeliger waren dan tetra's dus die laatste kan je dan makkelijker mee starten(kosten ook geen drol tegenwoordig dus iets uitval is minder erg).

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
LED-Maniak schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 22:06:
[...]

Is niet genoeg. Corydoras zullen het meeste werk doen, 6 otto's voor 240 is een wat klein aantal(verwacht uitval in de eerste weken!) en eten alleen een specifiek soort alg.

Meerdere kleine soorten vissen kan wel, maar je moet goed selecteren. De nannostomus blijven bij mij als hechte groep bij elkaar, de halfsnavelbekjes een millimeter onder het oppervlakte.

Wellicht een groepje botia's voor de grond? Die kunnen afhankelijk van het soort groot worden, houden je slakken weg en er zijn prachtige exemplaren en kleurtekeningen.

Rode ancistrus? Maanviskoppel? Pauwooggrondel(zo'n 7.5cm)? Antennebaars? Er is zoveel keus. :)

Dacht dat cory's in het algemeen gevoeliger waren dan tetra's dus die laatste kan je dan makkelijker mee starten(kosten ook geen drol tegenwoordig dus iets uitval is minder erg).
Otto's zouden later erin kunnen als alles goed loopt.
Ik wil niet alleen maar kleine soort vissen, school kardinalen lijkt me al redelijk wat. Om daar nog een school kleine bij te zetten is denk ik niet mooi.
Botia's zijn prachtig maar ga ik niet aan beginnen, die horen in een veeel grotere bak en ik wil ook graag de slakken erin houden :)

Ancistrus heb ik niet zoveel mee, Maanvis moet je al 'bewezen' koppel hebben maar blijft toch beter voor in een (met name) hogere bak en biotoop, pauwooggrondel ziet er wel leuk uit en ga ik me eens in verdiepen, Antennebaars hoort ook in een biotoop met lage ph (osmosewater en turf in filter).

Heb vandaag ook wat gehoord over de Laetacara dorsigera, daar ga ik me ook eens in verdiepen. Vind de Neon Rainbowfish (max 6cm) ook wel mooi maar of een school van die het dan goed doet bij Kardinalen weet ik nog niet.

edit; dat van die Corydoras als eerste werd me verteld op een aquaforum door iemand, maar weet nog niet of dat klopt. De Corys zijn een stuk duurder dan de kardinalen, maarja van de andere kant, ze komen er toch wel in. Zit dan een weekje tussen tsja..

[ Voor 6% gewijzigd door Alexknl op 13-03-2018 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Wildfire

Joy to the world!

Van cory's kan ik je iig vertellen dat het "tough bastards" zijn. Bij mij zitten ze er sinds het prille begin in en al mijn beginnersfouten hebben ze overleefd. Dit terwijl daarbij o.a. wel allerlei tetra's en andere vissen het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld...

Lijkt me dat cory's dus zeker geen slechte keus zijn en zeker niet "gevoelig". In ieder geval niet de corydoras paleatus, da's de soort waar ik mee begonnen ben. Later nog wel corydoras sterbai bij gekomen. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Wildfire schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:40:
Van cory's kan ik je iig vertellen dat het "tough bastards" zijn. Bij mij zitten ze er sinds het prille begin in en al mijn beginnersfouten hebben ze overleefd. Dit terwijl daarbij o.a. wel allerlei tetra's en andere vissen het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld...

Lijkt me dat cory's dus zeker geen slechte keus zijn en zeker niet "gevoelig". In ieder geval niet de corydoras paleatus, da's de soort waar ik mee begonnen ben. Later nog wel corydoras sterbai bij gekomen. :)
Ik ga zaterdag 30 Kardinalen ophalen, daar ga ik toch maar mee beginnen, en een week later 10 Corydoras Sterbai. Ben benieuwd hoe het uit gaat zien :)

edit; oh ja, als bij de kardinalen de rode buik nog niet zo vol gekleurd is in de winkel, dan komt dit door stress toch? Neem aan dat ze in mijn bak langzaam dan beter kleuren?
Bijvoorbeeld zoals de Tetra rechtsonder:
Afbeeldingslocatie: http://www.kinderdijkkoi.nl/images/Aquariumvissen/kardinaaltetra.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Alexknl op 15-03-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wildfire schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:40:

Mijn ervaring is dan juist weer anders. Na Oto's zijn bij mij Cory's veruit het gevoeligst gebleken voor uitval in m'n visbestand, en dat zonder dat er vooraf uiterlijke indicatoren waren (ziekte/uithongering/ontstoken snuit) dat het slecht met ze ging.

Na enkele weken na aanschaf overleed gewoon de een na de ander. In dit geval ging het om Panda's en een moeilijker te identificeren variant die leek op agassizii. Veel hangt af van de kwaliteit van de kweek en de soort denk ik, en met zoveel varianten en leveranciers kan dat kennelijk nogal afwijken. Ik zou ze niet adviseren, zeker niet als startersvis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Alexknl schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:04:
[...]

Ik ga zaterdag 30 Kardinalen ophalen, daar ga ik toch maar mee beginnen, en een week later 10 Corydoras Sterbai. Ben benieuwd hoe het uit gaat zien :)

edit; oh ja, als bij de kardinalen de rode buik nog niet zo vol gekleurd is in de winkel, dan komt dit door stress toch? Neem aan dat ze in mijn bak langzaam dan beter kleuren?
Bijvoorbeeld zoals de Tetra rechtsonder:
[afbeelding]
Met een beetje pech hebben ze zoveel stress dat ze er flets en levenloos uitzien zodra ze in de winkel in een zakje worden gestopt, wel vaker met tetra's gezien(weet niet of dat kardinaal of neon waren) Dat kleurt zeer zeker wel bij! Met goed voeren komt dit allemaal wel goed. Eventueel diepvries rode muggenlarven voeren, de natuurlijke kleurstoffen kunnen helpen.
Weemism schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:09:
[...]

Mijn ervaring is dan juist weer anders. Na Oto's zijn bij mij Cory's veruit het gevoeligst gebleken voor uitval in m'n visbestand, en dat zonder dat er vooraf uiterlijke indicatoren waren (ziekte/uithongering/ontstoken snuit) dat het slecht met ze ging.
Zolang je geen ingedraaide bak hebt zijn veel vissen lastig. Oto's eten een speciaal soort vers alg(biofilm) en cory's graven je zand en kiezels af naar etensrestjes. Kan is groot dat ze verhongeren in een jong aquarium.

Oto's zijn sowieso erg lastige beesten. Het liefst koop ik die particulier gekweekt. Dit omdat de manier dat ze gevangen worden érg dieronvriendelijk is en door het transport naar de aquarium winkels kan hun darmflora dermate van de leg zijn, dat ze geen eten meer kunnen verteren en de beesten verhongeren. Pas na 4 weken mag je voorzichtig in je handen wrijven als ze nog leven.

https://www.myaquariumclu...lease-read-this-8507.html
Usually, catching them involves poisoning their habitat with cyanide, which stuns the fish ( and everything else in the water too ). Then they are scooped out and held. From then on, more frequently than not, they’ll starve until the store gets them. This may be because they’re fed the wrong things or simply not enough of anything.

Fish are usually starved for a day or two before shipping to help reduce fouling of the water. When they get to a store, they find themselves in a totally unfamiliar environment which is often terribly bare. On top of the catching and shipping this has to be very stressful for them, being used to very densely planted areas. And the tank usually has nothing they can recognize as food. Oto shipments often have many DOAs and more will die in the first week or two. It’s not so much that the fish are so terribly fragile, as that they are not handled in a way that promotes their well being.

And as if being stunned with cyanide and then starved were not enough to be going on with, Otos also rely on symbiotic gut bacteria to digest the cellulose that composes the cell walls of algaes. The fish get nutrients they could not access any other way and the bacteria also get nutrients, an ideal symbiotic relationship. In this respect they are something like a cow, though they lack the multiple stomachs that cows have. Also like cows, these gut bacteria die off fairly quickly when given little or nothing to eat for any length of time. For a cow this can be fatal very quickly. For the fish, it often is too. In any event the bacteria have to grow back before the fish are able to reap the nutritional benefits they provide.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 15-03-2018 22:31 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

LED-Maniak schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:25:

[...]

Zolang je geen ingedraaide bak hebt zijn veel vissen lastig. Oto's eten een speciaal soort vers alg(biofilm) en cory's graven je zand en kiezels af naar etensrestjes. Kan is groot dat ze verhongeren in een jong aquarium.

Oto's zijn sowieso erg lastige beesten. Het liefst koop ik die particulier gekweekt. Dit omdat de manier dat ze gevangen worden érg dieronvriendelijk is en door het transport naar de aquarium winkels kan hun darmflora dermate van de leg zijn, dat ze geen eten meer kunnen verteren en de beesten verhongeren. Pas na 4 weken mag je voorzichtig in je handen wrijven als ze nog leven.

[...]
Klopt, en ik was bekend met het verhaal achter de Oto's die ze bij de LFS verkopen. Ze worden voor het overgrote deel in het wild gevangen i.p.v. gekweekt, een zeer groot deel sterft a.g.v. stress tijdens het transport, en dat ze biofilm eten die niet altijd voorhanden is in een bak. Toch heb ik me meerdere keren laten verleiden omdat ik het zulke fascinerende visjes vind, en de laatste keer was m'n aquarium ook al ruim anderhalf jaar ingedraaid dus dacht dat het nu ook wel zou kunnen.

Maar goed, van die laatste groep van 5 is er dus nu nog één over, en die houdt het alweer maanden probleemloos uit, gedraagt zich rustig en is iig uiterlijk gezond.

Ben nu wel van mening dat je ze alleen al vanwege de manier waarop ze in de handel terechtkomen ze als visliefhebber zou moeten mijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik voer ze hier trouwens bij met sperziebonen en tomaat(geen gein!). Ze zijn er gek op. Ook vlokken gaan ze hier gelukkig op af.

Sowieso is bijvoeren bij algetende vissen sterk aan te raden. De meeste aquaria zijn veel te schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-05 17:24

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

LED-Maniak schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:45:
Ik voer ze hier trouwens bij met sperziebonen en tomaat(geen gein!). Ze zijn er gek op. Ook vlokken gaan ze hier gelukkig op af.

Sowieso is bijvoeren bij algetende vissen sterk aan te raden. De meeste aquaria zijn veel te schoon.
tomaten gingen bij mij altijd ontkiemen, had op eens extra onderwater plantjes.
Hier geef ik tegenwoordig, 1 courgette 1 komkommer en 1 banaan per week te eten aan de vissen.
maar zoveel voer is een behoorlijke belasting voor het filter.
Voer ik minder dan zie ik spontaan verbetering in de waterkwaliteit, maar gaan mijn vissen zich ook te goed doen aan de planten, waarna de water kwaliteit uiteindelijk veel slechter wordt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Ik zou graag een goede CO2 installatie willen aanschaffen voor mijn Rio 240 maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu een goede kwaliteit installatie?

Ben de volgende 'sets' tegen gekomen op sites:
https://www.aquaplantsonl...h-controller-80-500-liter
https://www.devisvoerwebw...00-gram-met-ph-controller
Maarja, is dit een beetje goede kwaliteit?
Kan ik de onderdelen beter los kopen?

Naast het volgende:
  • (waarschijnlijk een 2kg) CO2 fles
  • drukregelaar
  • magneetventiel
  • bellenteller
  • terugslapventiel
  • CO2 slangetjes
Zit ik nog te twijfelen tussen:
  • Diffuser of atomizer? En welke is van goede kwaliteit?
  • pH controller of niet? En welke is van goede kwaliteit?
b.v.d. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Alexknl zelf heb ik ook een rio 240.

Wat ik je kan aanraden is 2 flessen kopen voor als eentje leeg is kun je makkelijk wisselen. Ik heb een 0,5 kg en 2 kg. 2 kg is zeker aan te raden, 0,5 is veel te snel leeg.

In het aquarium heb ik een Diffuser hangen met een keramische schijf, deze word redelijk snel vies en moet regelmatig worden schoongemaakt. Daarom ben ik zelf er over na aan het denken om een atomizer te kopen die je tussen de slangen zet. Dit kon ik eerst niet omdat ik nog geen externe filter had.

Magneet klep zit er ook tussen, aangezien co toevoegen in de nacht geen zin heeft, en spaart natuurlijk ook je fles. Ik zelf heb de spullen bij elkaar gezocht via marktplaats, de meeste schaffen het nieuw aan en na een half jaar hebben ze er geen zin meer in haha :)

De 2 kg fles heb ik wel nieuw gekocht via een drank handel, aangezien je met de keuring zit van 10 jaar. Als deze verlopen is doen ze hem niet meer vullen. Dus hier moet je wel even op letten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Eens met wat racer89 zegt, een andere optie als je snel iets wil maar twijfelt over wat en wanneer is starten met diy bio co2.
Ik maak elke twee weken een nieuwe batch, het kost mij na een alig afmeten hoeveelheden tussen de 5 en de 10 minuten, dat is zeg maar een kwartiertje per maand voor ongeveer 1-2 bubbels per seconde niet extreem maar het resultaat is er en ik steek de co2 lijn met een klein stukje filterflos zo helemaal naar beneden de sponsfilter output in.
Setup kost geen drol, is niet zo fancy en je moet er wat meer voor doen maar ik kan mijn setup delen mocht iemand dar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59
Ik gebruik een CO2 reactor van Sera. Die gaat in de slang van de pomp naar je aquarium en is zo onzichtbaar. Een belangrijk voordeel ten opzichte van een diffusor of atomizer is dat je GEEN CO2 bubbeltjes ziet. De CO2 wordt volledige opgelost in het water.

Afbeeldingslocatie: https://www.mascotaplanet.com/24008/5542.jpg

Werkt perfect. Weinig onderhoud en niet duur.

Oh en zoals Racer89 zei: Ik heb ook 2 flessen staan. Dan kun je er rustig 1 laten vullen als die leeg is en doorgaan op de andere.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Alexknl schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 00:12:
Ik zou graag een goede CO2 installatie willen aanschaffen voor mijn Rio 240 maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is nu een goede kwaliteit installatie?

Ben de volgende 'sets' tegen gekomen op sites:
https://www.aquaplantsonl...h-controller-80-500-liter
https://www.devisvoerwebw...00-gram-met-ph-controller
Maarja, is dit een beetje goede kwaliteit?
Kan ik de onderdelen beter los kopen?

Naast het volgende:
  • (waarschijnlijk een 2kg) CO2 fles
  • drukregelaar
  • magneetventiel
  • bellenteller
  • terugslapventiel
  • CO2 slangetjes
Zit ik nog te twijfelen tussen:
  • Diffuser of atomizer? En welke is van goede kwaliteit?
  • pH controller of niet? En welke is van goede kwaliteit?
b.v.d. :)
Na een half jaar er tegen aan te hikken ben ik van de week ook over gegaan op een CO2 fles.

Ik heb de complete set van de visvoer winkel gekocht. Voor die prijs heb ik nergens anders een losse fles+magneetklep+regelaar gevonden.

Wel heb ik een atomizer van JBL gekocht, dan zit er niet nog een onderdeel in je aquarium en je ziet geen belletjes. De CO2 wordt veel efficienter opgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://static.zoomalia.com/prod_img/30322/la_891cfbce4c1d7c425baf21d6b6f2babe6be1444741639.jpg

Op aliexpress staat ook een aqua up! atomizer voor 13 euro. Hier zijn goede ervaringen mee op een aquarium forum.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 16-03-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Nog iets: Moet er nog een extra kraantje tussen de slang komen wanneer je overdag de CO2 toevoer wilt stoppen? Of kan dit met de drukregelaar.
Racer89 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:44:
@Alexknl zelf heb ik ook een rio 240.

Wat ik je kan aanraden is 2 flessen kopen voor als eentje leeg is kun je makkelijk wisselen. Ik heb een 0,5 kg en 2 kg. 2 kg is zeker aan te raden, 0,5 is veel te snel leeg.

In het aquarium heb ik een Diffuser hangen met een keramische schijf, deze word redelijk snel vies en moet regelmatig worden schoongemaakt. Daarom ben ik zelf er over na aan het denken om een atomizer te kopen die je tussen de slangen zet. Dit kon ik eerst niet omdat ik nog geen externe filter had.

Magneet klep zit er ook tussen, aangezien co toevoegen in de nacht geen zin heeft, en spaart natuurlijk ook je fles. Ik zelf heb de spullen bij elkaar gezocht via marktplaats, de meeste schaffen het nieuw aan en na een half jaar hebben ze er geen zin meer in haha :)

De 2 kg fles heb ik wel nieuw gekocht via een drank handel, aangezien je met de keuring zit van 10 jaar. Als deze verlopen is doen ze hem niet meer vullen. Dus hier moet je wel even op letten !
Wat voor maat fles heb jij gekozen? Er is maar beperkt ruimte in dat kastje van Juwel.
Dan wordt het denk ik toch een atomizer, ik zie nog een klein stukje slang linksboven in het kastje waar nu alleen de stekkerdoos ligt, zou goed uit moeten komen. Want in het linkse kastje bij het filter zit er nog een verwarmingselement tussen de slang.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/yqknzl3w1/IMG_9552.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/494t81o8x/IMG_9554.jpg
FragDaddy schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:02:
Ik gebruik een CO2 reactor van Sera. Die gaat in de slang van de pomp naar je aquarium en is zo onzichtbaar. Een belangrijk voordeel ten opzichte van een diffusor of atomizer is dat je GEEN CO2 bubbeltjes ziet. De CO2 wordt volledige opgelost in het water.

[afbeelding]

Werkt perfect. Weinig onderhoud en niet duur.

Oh en zoals Racer89 zei: Ik heb ook 2 flessen staan. Dan kun je er rustig 1 laten vullen als die leeg is en doorgaan op de andere.
Hmm daar ga ik me eens in verdiepen, heb wel gehoord dat hij de sterkte van de stroming een stuk verminderd. En ik vind bubbeltjes in het aquarium niet zo erg eerlijk gezegd.
LED-Maniak schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Na een half jaar er tegen aan te hikken ben ik van de week ook over gegaan op een CO2 fles.

Ik heb de complete set van de visvoer winkel gekocht. Voor die prijs heb ik nergens anders een losse fles+magneetklep+regelaar gevonden.

Wel heb ik een atomizer van JBL gekocht, dan zit er niet nog een onderdeel in je aquarium en je ziet geen belletjes. De CO2 wordt veel efficiënter opgenomen.

[afbeelding]

Op aliexpress staat ook een aqua up! atomizer voor 13 euro. Hier zijn goede ervaringen mee op een aquarium forum.
Die set van de visvoerwinkel is inderdaad niet verkeerd, maar vraag me af of dat een beetje degelijk is allemaal voor die prijs. Zo een PH controller erbij lijkt me wel verrekte handig.. hmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb zelf al een aantal jaren de Aqua Medic Reactor 1000 in het meubel hangen. Werkt perfect :)
Zijn overigens ook wel zelf te maken met wat pvc etc.

https://www.aquablog.nl/597-aqua-medic-reactor-1000/

Afbeeldingslocatie: https://www.aquablog.nl/wp-content/uploads/2009/08/reactor1000_005.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Alexknl schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:17:
Nog iets: Moet er nog een extra kraantje tussen de slang komen wanneer je overdag de CO2 toevoer wilt stoppen? Of kan dit met de drukregelaar.
Als je een timer op de magneetschakelaar hebt die de toevoer in de nacht stopt(scheelt je de helft aan CO2..), dan kan je 9 van de 10 van deze apparaten ook handmatig tijdelijk uit zetten en zo de toevoer overdag stoppen.
[...]

Wat voor maat fles heb jij gekozen? Er is maar beperkt ruimte in dat kastje van Juwel.
Dan wordt het denk ik toch een atomizer, ik zie nog een klein stukje slang linksboven in het kastje waar nu alleen de stekkerdoos ligt, zou goed uit moeten komen. Want in het linkse kastje bij het filter zit er nog een verwarmingselement tussen de slang.
Een 2kg fles past gemakkelijk in de Juwel kasten en dan heb je nog iets van 20cm boven de fles over. Wellicht dat zelfs een 3kg fles zou passen.
[...]

Hmm daar ga ik me eens in verdiepen, heb wel gehoord dat hij de sterkte van de stroming een stuk verminderd. En ik vind bubbeltjes in het aquarium niet zo erg eerlijk gezegd.
Die zelfbouw diffusers/atomizers kosten inderdaad een hoop stroming van je pomp. De atomizers die ik aangaf kosten geen stroming omdat het water niet geblokkeerd wordt en het CO2 meezuigt uit een stukje keramiek. Je kan er voor kiezen om deze op de ingaande en uitgaande leiding van je pomp te plaatsen, afhankelijk van de lengte van je slangen. Mijn uitgaande slang is kort en dus heb ik hem op de ingaande leiding zitten. Dan wordt het CO2 beter opgenomen.
[...]

Die set van de visvoerwinkel is inderdaad niet verkeerd, maar vraag me af of dat een beetje degelijk is allemaal voor die prijs. Zo een PH controller erbij lijkt me wel verrekte handig.. hmmm.
De fles is een standaard gekeurde fles, magneetklep is Duitse makelij en de manometers en naaldventiel werken prima. Alleen de terugslagklep is chinees en kan je beter vervangen voor een metalen versie.

Alleen al de fles en regelaar en naaldventiel is het een goede deal voor. Los ben je al 80 euro voor de fles, zelfde voor de regelaar en 30~40 euro voor de magneetklep kwijt.

De set met PH sonde heb ik niet. Bubbels tellen werkt ook goed stabiel en later uitbreiden kan altijd nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Die in-line atomizer zit ook een keramische schijf in, hoe zit het met de aanslag hierop? De Diffusor moet ik 1x in de maand schoon maken namelijk.

@Alexknl Ik heb de zelfde Eheim filter als jou, de 2 kg fles past inderdaad onder de kast. Alleen heb ik daar alle vis spullen aan een kant staan, en de filter aan de linker kant. Dus mijn 2 kg fles staat er naast.

En zoals aangegeven als je de toevoer wilt stoppen kun gewoon de stroom van magneet ventiel afhalen. Wat ik wel heb gemerkt met de bellen teller en diffusor. Als de magneet klep open gaat is er druk opgebouwd en blaast hij het water uit de bellen teller haha. Dus ik heb nu een diffusor met ingebouwde bellen teller. Dan heb je namelijk de tegendruk van het water zelf. En zie je de bellen ook, ik was namelijke elke 2de dag de bellen teller weer aan het vullen met water.

Tevens heb ik nu een diffusor met losse schijfjes. Dan kan ik deze omwisselen en de andere schoon maken. Zonder dat ik alles moet los koppelen.

Zo iets;

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/069283/files/039881594/261x217x2/c02-diffusor-voor-aquarium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik lees overal dat mensen de atomizers van JBL en UP! eenmaal per jaar in bleek/azijn leggen om schoon te maken. Ligt er natuurlijk wel aan of je hem op de ingaande of uitgaande lijn hebt zitten.

'k heb een vreemd dingetje met vissen die ik een maand geleden heb gekocht. Alle soorten bleken bij thuiskomst last te hebben van omgebogen kieuwdeksels. De vissen zag je via de mond ademen.. Nu 4 weken later doen zij dit nog steeds! Het ligt zeker niet aan mijn water, gezien de vissen die ik op een eerder tijdstip heb gekocht(zelfde soort) nergens last van heeft.

Volgens mij hebben ze in de winkel of met verzending naar de winkel een overdosis ammonia gezien waardoor dit gebeurd is. Zouden er nog andere redenen zijn? Beetje vreemd dat twee soorten het beide hebben. Verder lijken ze er geen last van te hebben gezien ze paringsgedrag vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@LED-Maniak Ik doe het meestal met chloor, en daarna goed spoelen en meermaals inleggen in water voorbereider. Ben hier echter niet zo fan van.... Vandaar was ik ook aan het kijken naar een diffusor.

Is het verstandig om een inline diffusor te gebruiken i.c.m. een spray bar?

[ Voor 16% gewijzigd door Racer89 op 17-03-2018 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Gisteren voor 10 euro een gebruikte Juwel koral op de kop getikt, leuke lage bak van 60x30x30 die goed in mijn stellingkast past voor het uitgroeien van kleine guppen en platies. De bak die hij vervangt gaat zodra het niet meer vriest de tuin in voor een watervlooien/daphnia projectje met groen water, hebben hier mensen daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Racer89 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:01:
@LED-Maniak Ik doe het meestal met chloor, en daarna goed spoelen en meermaals inleggen in water voorbereider. Ben hier echter niet zo fan van.... Vandaar was ik ook aan het kijken naar een diffusor.

Is het verstandig om een inline diffusor te gebruiken i.c.m. een spray bar?
Een inline diffusor is toch hetzelfde als een inline atomizer? :P

'k gebruik het ook met een spraybar en mijn plantjes waren al duidelijk aan het assimileren terwijl ik nauwelijks bubbeltjes zag komen uit de spraybar. Het werkt dus wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@LED-Maniak bedankt voor je reactie, ik heb net een besteld. Ja de ene noemt het een Atomizer en de andere weer een inline Diffusor. Je weet wat ik bedoel haha.

Hoe vaak maak jij de membraan schoon als ik vragen mag?

[ Voor 15% gewijzigd door Racer89 op 18-03-2018 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Welke heb je besteld? Up! of de JBL?

JBL adviseert eens per jaar het "keramiek"(is stiekem kunststof) te vervangen. Ervaringen op verschillende fora is ongeveer eens per jaar in bleek of azijn schoonmaken.

Ik heb even een weekje met een normale diffusor gedaan met een schijfje maar doordat hij rechtop staat zit er nu al vuil op. Dat zal heel anders zijn met een inline atomizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
pak dan wel dunne bleek en geen dikke bleek.
Hier ligt de co2 indicator weer eens keer in een bakje dunne bleek. 5 minuten ofzo en alle alg etc is er weer vanaf. omspoelen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@LED-Maniak van jbl heb ik deze gepakt. Met de diffusor moet ik gemiddeld eens peer maand de schijf inleggen. Hij word idd wel goedschoon. Enige nadeel is dat je die hele diffusor eruit moet halen. Met een atomizer hoef je niet in het aquarium te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-03 20:00
R3m3d7 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:52:
Gisteren voor 10 euro een gebruikte Juwel koral op de kop getikt, leuke lage bak van 60x30x30 die goed in mijn stellingkast past voor het uitgroeien van kleine guppen en platies. De bak die hij vervangt gaat zodra het niet meer vriest de tuin in voor een watervlooien/daphnia projectje met groen water, hebben hier mensen daar toevallig ervaring mee?
Het toevallig sinds gisteren een aquarium staan om ook watervlooien te gaan kweken. Hier staat het bakje binnen op de vensterbank. Nog even een tijdje wachten tot de hele boel groen wordt.

Iemand enig idee of het helpt om er 24/7 licht in te hebben? Dat ik overdag licht van buiten krijg en dan 's nachts gewoon de lamp er boven aan heb? Dit om de algengroei te stimuleren.
Moet ik er bij het opstarten trouwens meteen een scheutje melk / wat gist / wat vlokvoer ingooien of pas wanneer de alg een beetje aan het groeien is?

[ Voor 8% gewijzigd door lauranvh op 20-03-2018 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 10:34
Was vandaag bij de Hornbach, en kon het niet laten een grotere bak te halen (op schoorsteenmantel staat nu een 54L bak, en het kriebelde al een tijdje om een grotere te halen). Het is een 126L 80x35x45 geworden van Eheim. Ook meteen een passende kast gehaald, deze bak past helaas niet op de schoorsteenmantel.

Maar nu.. Ik ga geen grind meer gebruiken dus heb ik 16KG spierwit zand gehaald, en dat ziet er echt vele malen beter uit dan bruinig grind. De bak staat nu te draaien met alleen het zand erin, nog geen planten etc. Ik weet nog niet hoe ik deze bak ga inrichten, ik ga wel minder planten gebruiken, waarschijnlijk alleen aan de achterkant, de rest komen stenen (ik zoek nog zwart/grijze stenen welke ik kan stapelen) en wat rommel (vriendin vindt boten etc leuk..).

Qua vissen gaan er natuurlijk wel wat meer in dan in de 54L bak, waar op dit moment zo'n 20 vissen, ~80 garnalen en 2 appelslakken in leven. Maanvissen vind ik wel heel leuk, echter ben ik heel bang dat dit niet zo goed gaat met de vissen die ik nu heb (o.a. verschillende molly's, zebravissen en een aantal kardinaal tetra's), dus dat ga ik waarschijnlijk niet doen. Ik wil er wel een grotere groep kardinaal tetra's in.

Als iemand nog suggesties heeft, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexknl
Sinds zaterdagavond heb ik 30 kardinalen in mijn bak. Zondagavond ontdekte ik 1 kardinaal met een wit sliertje aan de zijkant. Ik heb al wat mensen gevraagd, de een zegt huidworm, de ander zegt een vastgeplakte opstartworm. Weet iemand van jullie misschien wat dit zou kunnen zijn en of er een kuur nodig is voor de rest van de vissen en de hele bak? Ik weet het echt niet..
Deze vis zit nu in een quarantaine bakje.

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/6vsldy99t/CSC_9469_1.jpg

edit; ik ben in wat oudere forum topics dit tegengekomen, het zou dus dermosporidia, een soort schimmel kunnen zijn
https://www.aquaforum.nl/...dunne-worm-uit-vis.13878/

[ Voor 16% gewijzigd door Alexknl op 20-03-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
lauranvh schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 16:24:
[...]

Het toevallig sinds gisteren een aquarium staan om ook watervlooien te gaan kweken. Hier staat het bakje binnen op de vensterbank. Nog even een tijdje wachten tot de hele boel groen wordt.

Iemand enig idee of het helpt om er 24/7 licht in te hebben? Dat ik overdag licht van buiten krijg en dan 's nachts gewoon de lamp er boven aan heb? Dit om de algengroei te stimuleren.
Moet ik er bij het opstarten trouwens meteen een scheutje melk / wat gist / wat vlokvoer ingooien of pas wanneer de alg een beetje aan het groeien is?
Mijn plan is om naast het oude aquarium een tweede curver achtige bak te gebruiken.
Het aquarium is groter en vol met groen water, de watervlooien leven in de kleinere bak die erop staat.
Een luchtpomp trekt het groene water omhoog de kleine bak in en daaruit loopt het via een filterspons terug het aquarium in.

Als je watervlooien in het aquarium met groen water doet heb je er binnen twee weken duizend en dan is je water niet meer goen en stopt alles.

Het idee is dus dat je de hoeveel groen water voor ze beperkt zodat je de populatie niet explosief laat groeien maar wel op niveau kan houden alleen met groen water, meer hebben ze dan ook niet nodig.

Groen water maak je door de bak in volle zon te zetten en er een roestige spijker plus wat plantenvoeding in te gooien.

Niet mijn idee, wel iets wat ik ga doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Atomizer binnen. Deze ga ik morgen inbouwen ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-05 18:21
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment in het bezit van een telescoop-oog en leeuwenkop goudvis, beiden visjes zwemmen tot nog toe rond in een (flinke, 35b, 40h) vissenkom (vaas) maar ik heb besloten ze een nieuw huis te gaan geven in de vorm van een klein aquarium. Nu is mijn oog gevallen op de Fluval Edge met een inhoud van 23 liter, dit leek mij een uitermate geschikte bak voor deze twee visjes. Naast de twee visjes wil ik ook wat permanente waterplanten aanschaffen ipv de waterpest die ik nu zo vaak moet vervangen en daarnaast ook wat kleine kreeftjes en slakken voor onderhoud. Mijn doel is een aquarium te krijgen waar op de gebruikelijke waterchanges na zo min mogelijk onderhoud aan verbonden zit.

Echter had ik nog wat vragen waarvan ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:
- Welke watertemperatuur is optimaal voor zowel de huidige vissen en toekomstige kreeftjes? Ik lees overal wat anders namelijk! Voldoet 22 graden of is dit te warm voor de huidige vissen?
- Welke planten kan ik het beste gebruiken? Ik zoek iets wat veel zuurstof produceert, gedijd onder weinig licht en niet te hard groeit! Omdat het aanbod zo groot is zie ik door de bomen het bos niet meer.. Iemand tips?
- Heb ik speciaal substraat nodig voor de planten of voldoet gravel ook?
- Ik wil zou graag wit zand willen gebruiken op de bodem maar de lokale dierenwinkel zei dat dit niet geschikt is voor deze vissen omdat het bodem-eters zijn. Klopt dit of kan ik er rustaaagh zand in gooien?

Huidige situatie:
Vissenkom
Huidige vissenkom

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
ChuckSnorris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 17:37:
Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment in het bezit van een telescoop-oog en leeuwenkop goudvis, beiden visjes zwemmen tot nog toe rond in een (flinke, 35b, 40h) vissenkom (vaas) maar ik heb besloten ze een nieuw huis te gaan geven in de vorm van een klein aquarium. Nu is mijn oog gevallen op de Fluval Edge met een inhoud van 23 liter, dit leek mij een uitermate geschikte bak voor deze twee visjes. Naast de twee visjes wil ik ook wat permanente waterplanten aanschaffen ipv de waterpest die ik nu zo vaak moet vervangen en daarnaast ook wat kleine kreeftjes en slakken voor onderhoud. Mijn doel is een aquarium te krijgen waar op de gebruikelijke waterchanges na zo min mogelijk onderhoud aan verbonden zit.

Echter had ik nog wat vragen waarvan ik hoop dat jullie me mee kunnen helpen:
- Welke watertemperatuur is optimaal voor zowel de huidige vissen en toekomstige kreeftjes? Ik lees overal wat anders namelijk! Voldoet 22 graden of is dit te warm voor de huidige vissen?
- Welke planten kan ik het beste gebruiken? Ik zoek iets wat veel zuurstof produceert, gedijd onder weinig licht en niet te hard groeit! Omdat het aanbod zo groot is zie ik door de bomen het bos niet meer.. Iemand tips?
- Heb ik speciaal substraat nodig voor de planten of voldoet gravel ook?
- Ik wil zou graag wit zand willen gebruiken op de bodem maar de lokale dierenwinkel zei dat dit niet geschikt is voor deze vissen omdat het bodem-eters zijn. Klopt dit of kan ik er rustaaagh zand in gooien?

Huidige situatie:
Vissenkom
[afbeelding]

Alvast bedankt!
Goudvissen hoef je niet te verwarmen als ze in je huis staan, dat is een van de grote voordelen van die vissen, je moet het water eerder koelen (ventilator erop voor meer verdamping wat afkoelt) als het echt heet gaat worden.
CPO's willen volgens mij rond de 22 als watertemperatuur ondergrens, dat vereist waarschijnlijk een verwarming in je aquarium, bij mij is de onverwarmde bak in mijn werkkamer 18 graden.

Planten helpen je waterwissel te verminderen maar goudvissen zijn niet bepaald kleine eters, en je hebt met twee goedvissen waarschijnlijk al heel wat nitraatopbouw in je aquarium.
Als je dit zo goed mogelijk wil opnemen moet je juist snelgroeiende planten nemen omdat die de meeste nitraat uit je water zuigen, ook kan je pothos met de wortels in je water laten hangen en de plant er aan de achterkant uit laten hangen, dit onttrekt niet alleen nitraat maar ook andere ongewenste elementen uit je water.

Je substraat hangt af van je planten, als je planten hun voeding uit het water trekken en niet de wortels kan je grind of zand nemen, als je planten hebt die hun voeding alleen via de wortels opnemen kan dat ook maar dan moet je bij de wortels bijvoeden als je geen actieve substraat hebt waar al voeding voor de planten in zit.

Je kan met goudvissen gewoon zand gebruiken, maar gebruik niet teveel zodat je geen stratificatie krijgt.
Het maakt het wel wat lastig qua planten.
Volgens mij zijn goudvissen niet zo'n makkelijke combi met planten in het aquarium.

23 liter is ook "niet riant" voor 2 goudvissen naar mijn mening, als je een groter aquarium kwijt kan zou ik dat overwegen.
Goudvissen eten echt alles wat in hun mond past, als je kleine kreefjes ernaast zet heb je best kans dat die de volgende dag weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
@R3m3d7 Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik inderdaad maar van de kreeften af zie, die zullen opgevreten worden ben ik bang! Daarbij komt ook dat mijn telescoopoog 22 graden niet kan hebben dus deze optie valt gewoon af.. Wat slakken wellicht wel een goed idee?

Ik weet dat een tank van 23 liter niet de grootste is maar bedenk wel dat mijn visjes nog geen 5 cm groot zijn en dus voorlopig nog alle ruimte hebben in deze tank. Een grotere tank aanschaffen kan altijd nog in mijn optiek. Daarnaast moet ik niet alleen rekening houden met de visjes maar ook met een boze vriendin wanneer ik ineens met een (in haar ogen) gigantische tank kom aanzetten..

M.b.t. de planten moet ik nog maar even goed onderzoek doen, wellicht dan toch voor een sneller groeiende variant gaan en deze dan maar eens in de zoveel tijd goed kort wieken als dat beter is voor de vissen. Heb je toevallig nog planten die je me kunt aanraden?

Edit: wat bedoel je trouwens met 'stratificatie'? Deze term is me niet bekend en google geeft ook niet echt antwoord!

[ Voor 6% gewijzigd door Smooth Operator op 21-03-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:14
Je hoeft niet te bang te zijn met een 23L Fluval edge bak, het filter hiervan werkt uitstekend.
Hij draait ie al ruim 3 jaar super stabiel en helder met (volgens de kenners) veel te veel vis erin.
Visbestand ziet er als volgt uit:
- 4 Corys
- 4 Neon tetras
- 4 Kegelvlekbarbeel
- 1 Betta
- 1 Antennemeerval
- stuk of 40 blue dream garnalen.
De meeste van de bovenste zitten er al 3 jaar in dus heb bijna geen uitval.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
ChuckSnorris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 19:30:
@R3m3d7 Bedankt voor je reactie!

Ik denk dat ik inderdaad maar van de kreeften af zie, die zullen opgevreten worden ben ik bang! Daarbij komt ook dat mijn telescoopoog 22 graden niet kan hebben dus deze optie valt gewoon af.. Wat slakken wellicht wel een goed idee?

Ik weet dat een tank van 23 liter niet de grootste is maar bedenk wel dat mijn visjes nog geen 5 cm groot zijn en dus voorlopig nog alle ruimte hebben in deze tank. Een grotere tank aanschaffen kan altijd nog in mijn optiek. Daarnaast moet ik niet alleen rekening houden met de visjes maar ook met een boze vriendin wanneer ik ineens met een (in haar ogen) gigantische tank kom aanzetten..

M.b.t. de planten moet ik nog maar even goed onderzoek doen, wellicht dan toch voor een sneller groeiende variant gaan en deze dan maar eens in de zoveel tijd goed kort wieken als dat beter is voor de vissen. Heb je toevallig nog planten die je me kunt aanraden?

Edit: wat bedoel je trouwens met 'stratificatie'? Deze term is me niet bekend en google geeft ook niet echt antwoord!
Ik ben zelf niet zo van het mensen die (goud)vissen in een kleine bak houden op hun plek zetten dus zie het absoluut niet als kritiek maar een te klein aquarium gaat de groei van de vis op een onnatuurlijke manier tegenhouden waardoor ze niet de omvang worden die ze eigenlijk moeten krijgen.
Ik weet niet hoe oud de vissen zijn en wanneer je weer kan upgraden maar een 23 liter bak voor twee van deze vissen is niet bepaald ruim voor de lange termein en wellicht wil je de tijd gebruiken om je vriendin voor te bereiden op een grotere bak op een later tijdstip. ;)
Je kan een mix nemen van wat trager groeiende planten en wat snellere voor de waterkwaliteit.
Anthocerotopsida en Hygrophila Difformis groeien snel en verbeteren de waterkwaliteit (er zijn er tig meer te verzinnen maar deze zijn lekker makkelijk), Microsorum pteropus is taai spul wat makkelijk maak traag groeit, ik denk dat dat een kans heeft om te overleven, allemaal makkelijke planten als je maar wat licht hebt. En ja, elke keer als je je planten trimt knip je eigenlijk deels nitraat uit je bak. Maar een flinke photos die uit je aquarium groeit ziet er ook cool uit, ik heb ze aan mijn kweekbakken met kale bodem hangen en het helpt met je water, maar denk niet dat je geen waterwissels meer hoeft te doen. ;)

stratificatie van je substraat is dat je lagen creeerd, in de bovenste laag krijg je arobic bacterien die ammoniac omzetten in nitriet en nitriet omzetten in nitraat, deze groeien ongeveer overal in je aquarium (hoofdzakelijk in je filter).

Als je veel substraat gebruikt kan je een laag daaronder creeeren waar je nooit aankomt, in die laag kan je andere bacterieen krijgen welke oa nitriet kunnen verwerken. Deze krijg je pas na 6+ maanden in deze onderste laag.

Dit gaat denk ik niet niet met goudvissen omdat die je substraat overhoop halen, is ook niet heel erg belangrijk verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smooth Operator
@Tinusvolkel
Thanks, nu weet ik al helemaal zeker dat ik voor deze tank ga!

@R3m3d7

Ik heb ze pas een maand geleden gekocht bij een petsplace en ik heb geen idee hoe oud de vissen zijn maar ze zijn echt nog heel erg klein, de leeuwenkop is ~ 4 a 5 cm, de telescoopoog is ~ 3,5 a 4 cm. Voorlopig ga ik het met de Fluval Edge 23l doen, deze lijkt me toch echt groot genoeg voor op z'n minst het komende jaar en het is sowieso al een vooruitgang op deze vissenkom! Mocht het echt niet zo blijken dan is een upgrade naar de 46l Fluval Edge of andere tank zo gerealiseerd!

Bedankt voor de plantjes, ik zal ze online eens gaan opzoeken! M.b.t. de photos, dit gaat m niet worden ben ik bang aangezien de Fluval Edge maar een kleine opening heeft en deze bedekt wordt door een kapje! ;)

Wanneer alles up and running is zal nogmaals een foto plaatsen.

In ieder geval bedankt voor de wijze woorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
ChuckSnorris schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:35:
@Tinusvolkel
Thanks, nu weet ik al helemaal zeker dat ik voor deze tank ga!
Het enige nadeel is eigenlijk dat je er door de kleine opening niet zo heel makkelijk in de bak kan.
Maar zo vaak (keer of 4 per jaar snoeien (heb alleen vuurmos) en de ruiten van binnen schoonmaken) hoef ik niet echt in de bak te zijn dus heel storend vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Het enige nadeel is eigenlijk dat je er door de kleine opening niet zo heel makkelijk in de bak kan.
Maar zo vaak (keer of 4 per jaar snoeien (heb alleen vuurmos) en de ruiten van binnen schoonmaken) hoef ik niet echt in de bak te zijn dus heel storend vind ik het niet.
En dat nadeel is dan ook meteen heel storend bij goudvissen, aangezien die heel wat vervuilender zijn dan de gemiddelde aquariumvis en je daar dus wel wat vaker onderhoud moet doen.
Ik zou dan toch voor een Juwel Vio of iets dergelijks gaan. Zien er netjes uit, net ff wat meer inhoud zonder meteen een joekelgrote bak te zijn, en je kunt er tenminste op een normale manier in komen voor onderhoud.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:09
Sorry mensen maar een 23 liter bak is absoluut ongeschikt voor goudvissen. Ik weet niet zeker of dit allemaal serieus bedoelt is of dat er getrollt wordt?
Lees jezelf even goed in over het houden van goudvissen. De kleinste goudvis heeft al minimaal een bak van 1 meter nodig met een inhoud van 50-60 liter water per vis. Kleine goudvissen bestaan niet, dat zijn vergroeide goudvissen die te klein hebben gezeten.
Hieronder alvast even wat leesvoer, maar er is veel meer te vinden met een beetje goede google search.
https://aquaforum.nl/thre...-en-antwoord-topic.67968/

Duidelijke info hier:
http://thegoldfishtank.co...es-goldfish-keepers-make/
Stap 7 is voor Nederland niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikG2 op 23-03-2018 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
ErikG2 schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 13:36:
Sorry mensen maar een 23 liter bak is absoluut ongeschikt voor goudvissen. Ik weet niet zeker of dit allemaal serieus bedoelt is of dat er getrollt wordt?
Lees jezelf even goed in over het houden van goudvissen. De kleinste goudvis heeft al minimaal een bak van 1 meter nodig met een inhoud van 50-60 liter water per vis. Kleine goudvissen bestaan niet, dat zijn vergroeide goudvissen die te klein hebben gezeten.
+100

dragon2 in "Het aquarium topic - Deel 8"

Zelfs de rare kweekvormen worden GROOT, en bij die is het nog lastiger te zien als ze van binnen vergroeid zijn wegens onvoldoende ruimte (een meterbak is ook al zwaar dubieus als je onderstaande vooreelden ziet).

Afbeeldingslocatie: https://blog.nationalgeographic.org/wp-content/uploads/2013/01/RTXL007-950x647.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://resources.stuff.co.nz/content/dam/images/1/l/u/2/f/e/image.related.StuffLandscapeSixteenByNine.620x349.1ltrja.png/1506049487824.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tiphero.com/wp-content/uploads/2017/05/big-goldfish.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 22:12

Rmg

zo'n Inline atomizer/diffusor, werkt dat ook met een bio co2 (gist/suiker) of heeft het een hogere werkdruk nodig ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Rmg schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:12:
zo'n Inline atomizer/diffusor, werkt dat ook met een bio co2 (gist/suiker) of heeft het een hogere werkdruk nodig ? :?
Je hebt 1.5 bar nodig, dan werken ze prima.

Ik heb nu courgette + komkommer in het aquarium liggen maar kan eerlijk gezegd niet echt een favoriet vinden. De visjes vinden het allebei wel OK.

[ Voor 22% gewijzigd door LED-Maniak op 23-03-2018 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik heb ook de inline diffusor nu er tussen zitten. Alleen loopt die bellen teller de hele tijd leeg? Ik heb deze gevuld met water. Echter blaast hij volgens mij altijd het water eruit, op het moment dat de magneet klep inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Klopt.

Als de klep uit staat dan loopt hij vol met water. Zodra hij aan gaat drukt hij 2/3e van het water er uit en blijft er een beetje over.

Je hebt neem ik aan de bellen teller op zijn kop?(slang beneden naar boven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
De co2 slang zit van onderen aangesloten zeg maar. Of hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zo heb ik hem:

Afbeeldingslocatie: https://www.aquaplantsonline.nl/image/cache/data/Zoet%20Producten/CO2/JBL/jbl-proflora-co2direct-450x600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Zo heb ik hem ook zitten. Zo stond hij ook op de tekening. Alleen lijkt het er op dat hij al het water naar een paar minuten eruit blaast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R3m3d7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TKHyR3j.jpg

Binnenkort meer bloody mary's voor R3m3d7!
En ja, die algen op het glas zitten er opzettelijk op.

[ Voor 22% gewijzigd door R3m3d7 op 24-03-2018 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 21:04
even een update van t aquariumpje:

sinds een tijdje dus een 60 liter bak, die me al snel te klein is geworden. nu staat er dan ook een Juwel Rio 180 in te draaien en zijn we nu aan het kijken voor de beplanting en alvast wat voor het visbestand:

over uit de kleine bak gaan:

8 Kardinaal Tetra's
6 Roze Tetra's
1 Ancistrus algeneter
10 rode garnaaltjes (vuur)
1 Betta

tegen de tijd dat alles over is willen we ook kijken voor wat uitbereiding iemand nog leuke tips? we willen graag kleurrijke visjes.

Of vanwege de lichte achtergrond misschien een paar black molly's maar die schijnt niet fijn samen te gaan met de betta

[ Voor 10% gewijzigd door Reloader op 25-03-2018 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op zondag 25 maart 2018 @ 10:48:

sinds een tijdje dus een 60 liter bak, die me al snel te klein is geworden. nu staat er dan ook een Juwel Rio 180 in te draaien en zijn we nu aan het kijken voor de beplanting en alvast wat voor het visbestand:

8 Kardinaal Tetra's
6 Roze Tetra's
1 Ancistrus algeneter
1 Betta

tegen de tijd dat alles over is willen we ook kijken voor wat uitbereiding iemand nog leuke tips? we willen graag kleurrijke visjes.

Of vanwege de lichte achtergrond misschien een paar black molly's maar die schijnt niet fijn samen te gaan met de betta
Black mollies hebben een lichte zouttoevoeging aan het water nodig, passen dus beter in een speciaalbak of brakwaterbak.

Je schooltjes uitbreiden een idee? Dat staat echt mooier dan nog een klein schooltje in het midden erbij. En dan iets van een rustige cichlide op de bodem, een koppeltje of harem?

Ik weet niet of een betta samengaat met een oppervlakte soort, anders kun je daar nog naar kijken. Bijlzalmpjes bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@dragon2 ik was zelf ook aan het kijken voor Black mollies haha. Nu ben ik dat gaan zoeken over het zout wat jij aanhaalt. Zelf wist ik dit ook niet, het schijnt zelf ook goed te zijn voor andere vissen?

Zijn er tweakers die standaard zout toevoegen aan het water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

In de vier jaar dat ik aquaria hou zelf nog nooit gedaan nee.

Ik kijk natuurlijk wel altijd naar de vereisten v.w.b. waterwaarden voor de vissen die ik koop, maar heb zout er eigenlijk nog nooit bij zien staan ook, hoogstens bijvoorbeeld voor kweek waarbij een zouttoevoeging tot paren aanzet bij specifieke soorten, of noodzakelijk is voor de ontwikkeling van de jonge vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel

8 Kardinaal Tetra's
6 Roze Tetra's
1 Ancistrus algeneter
1 Betta

Je kan misschien nog kleurrijke Corry’s overwegen, ik heb de laser yellow variant en die doen het prima naast de garnalen op de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

8 Kardinaal Tetra's
6 Roze Tetra's
1 Ancistrus algeneter
1 Betta

Die betta maakt het wel wat lastiger hoor. Een paartje dwerggourami past prima in dat formaat maar weet niet of dat lekker samen gaat. Ze zijn er in vele kleuren. Net zoals een pauwooggrondel. De groepen tetra's mag je wel uitbreiden naar 20 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Racer89 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 11:52:
@dragon2 ik was zelf ook aan het kijken voor Black mollies haha. Nu ben ik dat gaan zoeken over het zout wat jij aanhaalt. Zelf wist ik dit ook niet, het schijnt zelf ook goed te zijn voor andere vissen?

Zijn er tweakers die standaard zout toevoegen aan het water?
Nooit standaard doen. Alleen wel standaard aquarium-zeezout (!) bij vissen uit brak(kig) water, zoals hoogvinkarpers, mollies, medium-maat argusvissen, sommige kogelvissen, bijna alle schuttersvissen, bijtjes, drakenkopvissen etc. En soms kan een (tafel)zoutbad helpen bij ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:45:
[...]

Nooit standaard doen. Alleen wel standaard aquarium-zeezout (!) bij vissen uit brak(kig) water, zoals hoogvinkarpers, mollies, medium-maat argusvissen, sommige kogelvissen, bijna alle schuttersvissen, bijtjes, drakenkopvissen etc. En soms kan een (tafel)zoutbad helpen bij ziektes.
Ik bedoelde standaard (zee) zout toevoegen :9 Ik had inderdaad al gelezen dat het zee zout moet zijn. Deze heb ik alvast besteld. Je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
Tinusvolkel schreef op zondag 25 maart 2018 @ 14:37:
[...]

Je kan misschien nog kleurrijke Corry’s overwegen, ik heb de laser yellow variant en die doen het prima naast de garnalen op de bodem.
corry's staan genoteerd op het uitzoek lijstje
LED-Maniak schreef op zondag 25 maart 2018 @ 16:01:
[...]

Die betta maakt het wel wat lastiger hoor. Een paartje dwerggourami past prima in dat formaat maar weet niet of dat lekker samen gaat. Ze zijn er in vele kleuren. Net zoals een pauwooggrondel. De groepen tetra's mag je wel uitbreiden naar 20 stuks.
De betta is een beetje een miskoop mooie vis maar lastige vis, dwerggourami was inderdaad wel een mooie geweest misschien ga ik dat maar proberen over een tijdje als de bak heel goed is ingedraaid en dan kan de betta altijd nog opzoek naar een nieuwe eigenaar want die terroriseerde heel de kleine bak.

overigens heb ik de 180 liter bak opgestart in een paar dagen met water en de filterspons uit de 60 liter bak, de betta zit nu al in de nieuwe bak ondanks dat het eigenlijk te kort is maar hij zat de laatste paar dagen al in een grote vaas hij de kardinalen praktisch de dood in jaagt.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4795/26139192947_25b98da933.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Reloader schreef op zondag 25 maart 2018 @ 18:36:

overigens heb ik de 180 liter bak opgestart in een paar dagen met water en de filterspons uit de 60 liter bak, de betta zit nu al in de nieuwe bak ondanks dat het eigenlijk te kort is maar hij zat de laatste paar dagen al in een grote vaas hij de kardinalen praktisch de dood in jaagt.
Waarom zou dat te kort zijn?
Als je de filterspons zo hebt omgehangen van de ingedraaide bak naar de andere bak en je hebt in de nieuwe maar 1 vis heb zitten heb je toch met gemak genoeg bacterien in de spons zitten op de belasting van 1 beta aan te kunnen?
Sterker nog, met maar 1 vis gaan er waarschijnlijk bacterien dood in die filter omdat de belasting zo laag is, ik zou er een paar extra bij gooien.

Ik heb altijd een paar sponsfilters in draaiende bakken liggen en zet binnen een uur een nieuwe bak in, hang de spons erin en zolang je niet meteen zwaar gaat belasten gaat dat allemaal prima.

Wat ik merk is dat ik nooit meetbaar ammoniak of nitriet heb met deze methode, het wil echter niet zeggen dat de bak volledig is ingedraait voor bv garnalen of hele kleine baby visjes die microorganismes willen eten uit het mos. Voor garnalen zou ik het aquarium wel wat langer laten indraaien indien mogelijk, dat geeft de kleine garnalen een veel grotere kans om te overleven omdat er veel meer te eten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
R3m3d7 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 19:57:
[...]

Waarom zou dat te kort zijn?
Als je de filterspons zo hebt omgehangen van de ingedraaide bak naar de andere bak en je hebt in de nieuwe maar 1 vis heb zitten heb je toch met gemak genoeg bacterien in de spons zitten op de belasting van 1 beta aan te kunnen?
Sterker nog, met maar 1 vis gaan er waarschijnlijk bacterien dood in die filter omdat de belasting zo laag is, ik zou er een paar extra bij gooien.

Ik heb altijd een paar sponsfilters in draaiende bakken liggen en zet binnen een uur een nieuwe bak in, hang de spons erin en zolang je niet meteen zwaar gaat belasten gaat dat allemaal prima.

Wat ik merk is dat ik nooit meetbaar ammoniak of nitriet heb met deze methode, het wil echter niet zeggen dat de bak volledig is ingedraait voor bv garnalen of hele kleine baby visjes die microorganismes willen eten uit het mos. Voor garnalen zou ik het aquarium wel wat langer laten indraaien indien mogelijk, dat geeft de kleine garnalen een veel grotere kans om te overleven omdat er veel meer te eten is.
in het Jewel filter apparaat zitten nieuwe filters , heb de oude filter spons erin liggen en ondertussen zo'n 50 liter "gebruikt" water.

De Beta doet het goed, vandaag kijken of ik er wat kardinalen bij ga zetten, kan ze de hele dag in de gaten houden dus ze kunnen altijd terug

In het nieuwe aquarium ligt een "lucht"steen. To use or not to use? leuk om te zien is het iig wel

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 26-03-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Wildfire

Joy to the world!

Ben m'n aquarium al een tijdje aan het "verwaarlozen". Werkt blijkbaar prima, waterwaardes zijn nog steeds goed, planten groeien als kool en schieten nu zelfs in de bloei (nog nooit meegemaakt, bloemetjes in het aquarium). Binnenkort maar wel eens gaan wieden want de planten groeien echt alle kanten op. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Wildfire schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:17:
Ben m'n aquarium al een tijdje aan het "verwaarlozen". Werkt blijkbaar prima, waterwaardes zijn nog steeds goed, planten groeien als kool en schieten nu zelfs in de bloei (nog nooit meegemaakt, bloemetjes in het aquarium). Binnenkort maar wel eens gaan wieden want de planten groeien echt alle kanten op. :P
Een groot deel van aquariumonderhoud is puur cosmetisch, zeker als je veel planten hebt tov je visbestand is er soms zo goed als geen onderhoud nodig om de vissen in leven te houden.
Er zijn aquaria die jaren draaien met gigantische beplanting en zo goed als geen onderhoud en bijna geen mechanische filtratie. De ammoniak wordt direct door de planten opgenomen en zo ontstaat er geen nitriet/nitraat opbouw, alleen een luchtsteen voor wat irritatie van het wateroperavlakte om genoeg zuurstof in het water te houden kan dan voldoende zijn. Het is een beetje mijn streven, een jungle aquarium met zo weinig mogelijk onderhoud en alleen een schoon stuk glas aan de voorkant. Dus wat mij betreft gefeliciteerd! _/-\o_
Reloader schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:58:
[...]

in het Jewel filter apparaat zitten nieuwe filters , heb de oude filter spons erin liggen en ondertussen zo'n 50 liter "gebruikt" water.

De Beta doet het goed, vandaag kijken of ik er wat kardinalen bij ga zetten, kan ze de hele dag in de gaten houden dus ze kunnen altijd terug

In het nieuwe aquarium ligt een "lucht"steen. To use or not to use? leuk om te zien is het iig wel
Ik vraag mij af wat het nut is van "gebruikt" water overhevelen, daar zitten niets in waar je wat aan hebt, als je geen chloor in je water hebt zitten en het gaat niet om de temperatuur zou ik niet weten waarom je water over zou zetten, de dingen die je mee wilt nemen zitten in je filter, op je glas, je planten, je grind etc.

Qua luchtsteen hangt het af van je irritatie van het wateroperavlakte, doet je filter dat al goed dan is hij optioneel, het lucht komt namelijk grotendeels in het water door de irritatie van het wateroperavlakte, niet doordat de belletjes ophoog reizen door het water.

[ Voor 32% gewijzigd door R3m3d7 op 26-03-2018 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
@R3m3d7 thanks: filter staat naar beneden uitgericht omdat anders het water boven in flink stroomt en volgens mij vind de kempvis dat niet echt plezierig, dus zeg ik de bubbels wel gewoon aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Luchtstenen kunnen een negatief effect hebben op je planten. Heb je planten, dan bij voorkeur geen luchtsteen!

Agitatie(niet irritatie, dat is wat anders :P ) doe je bij voorkeur met een stromingspomp.

Filter kan prima naar beneden staan. Ik heb een spraybar bestaande uit twee segmenten. Eerste segment staat op het wateroppervlakte, tweede segment schuin naar de bodem. Op deze manier zorg je dat voedingsstoffen en CO2 ook onderaan de planten terecht komt.

Ik heb halverwege mijn bak een draad gespannen waar de drijfplanten tegenaan liggen. Hierdoor is de stroming lokaal laag zodat de vissen kunnen kiezen waar ze rond willen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Wildfire schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:17:
Zelfde ervaring hier. Door omstandigheden heb ik het laatste jaar minimaal aan waterwissels gedaan, één keer in de 3-4 maanden en in de tussentijd alleen maar bijvullen van het niveau. In tegenstelling tot de algemene consensus op o.a. aquaforum waarbij mensen soms wekelijks een 30-50% waterwissel nodig achten heeft het er in mijn geval toe geleid dat de waterwaarden buitengewoon stabiel zijn, de planten heel goed en snel groeien en de vissen zich goed voelen.

Enige argument voor meer wissels dat werd aangehaald en wat me nog aan het twijfelen bracht was dat er in het water bij weinig wissels ook opbouw zal plaatsvinden van hormonen die met de standaard waterwaardentests niet worden getest maar wel kwalijk kunnen zijn voor de vissen.
R3m3d7 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:29:
[...]

Ik vraag mij af wat het nut is van "gebruikt" water overhevelen, daar zitten niets in waar je wat aan hebt, als je geen chloor in je water hebt zitten en het gaat niet om de temperatuur zou ik niet weten waarom je water over zou zetten, de dingen die je mee wilt nemen zitten in je filter, op je glas, je planten, je grind etc.
Dat heeft weinig nut inderdaad, in het water zelf zitten idd nauwelijks micro-organismen die van invloed zijn op de kwaliteit van het water, die zitten zoals je aangeeft in het filter, op de planten en het substraat. Wel kan 'oud' water denk ik wel nuttig zijn v.w.b. dat deze bij ook het overzetten van vissen uit dat water omdat de waterwaarden dan gelijkwaardiger zijn aan wat de vissen gewend zijn.
Qua luchtsteen hangt het af van je irritatie van het wateroperavlakte, doet je filter dat al goed dan is hij optioneel, het lucht komt namelijk grotendeels in het water door de irritatie van het wateroperavlakte, niet doordat de belletjes ophoog reizen door het water.
Ik heb wel eens gelezen dat luchtstenen en veel luchtbubbels wel negatief kunnen uitwerken op het CO2 gehalte in het water omdat de bubbels dit zouden onttrekken aan het water, enig idee of dit klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Irritatie van het wateropervlak zorgt voor een hoger zuurstofgehalte in het water en zorgt ervoor dat er geen olieachtige laag kan ontslaan. Het kan wellicht een negatieve invloed hebben op CO2 maar ik weet dat je een enorm zuurstofgehalte kan hebben en veel CO2 in je water, dat is namelijk het moment waarop planten gaan pearlen in die vaak enorm CO2 afgeladen aquaria, het water is zo vol met zuurstof dat het het niet meer kan opnemen, daarom zie je de belletjes. Maar als je geen CO2 toevoegt zou het kunnen dat de belletjes de hoeveelheid CO2 verminderen omdat dit het makkelijker laat ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nogmaals, het is agitatie en niet irritatie. :P :)

Ga je luchtsteentjes gebruiken in een aquarium zonder het toevoegen van CO2 dan drijf je dit naar het oppervlakte weg en gaan je planten kapot. Ze stikken onder de hoeveelheid zuurstof en tekort aan andere stoffen.

Zaterdag een PH+TDS+temperatuur meter binnen gekregen. Ben benieuwd hoe goed dat werkt! Zou wel handig zijn om het water te vervangen afhankelijk van de TDS in plaats van wekelijks op gevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:30:
Nogmaals, het is agitatie en niet irritatie. :P :)

Ga je luchtsteentjes gebruiken in een aquarium zonder het toevoegen van CO2 dan drijf je dit naar het oppervlakte weg en gaan je planten kapot. Ze stikken onder de hoeveelheid zuurstof en tekort aan andere stoffen.

Zaterdag een PH+TDS+temperatuur meter binnen gekregen. Ben benieuwd hoe goed dat werkt! Zou wel handig zijn om het water te vervangen afhankelijk van de TDS in plaats van wekelijks op gevoel.
Ik geloof dat je dit zal hebben ervaren of ergens heb gelezen maar ik kan je tig voorbeelden laten zien van zeer groene aquaria zonder CO2 en wel luchtstenen, sterker nog, dat was de enige "filtratie" die ze hadden.
Zoek maar eens naar "ocean aquarium" in san fransisco, slechts enkele aquaria hebben daar CO2 en ze zijn MEGA groen met luchtsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
overigens heb ik 1 ancistrus dolichopterus , kan ik daar een maatje bij zoeken, misschien heeft hij in zijn eentje wat veel werk aan een 180 liter bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
R3m3d7 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:49:
[...]

Ik geloof dat je dit zal hebben ervaren of ergens heb gelezen maar ik kan je tig voorbeelden laten zien van zeer groene aquaria zonder CO2 en wel luchtstenen, sterker nog, dat was de enige "filtratie" die ze hadden.
Zoek maar eens naar "ocean aquarium" in san fransisco, slechts enkele aquaria hebben daar CO2 en ze zijn MEGA groen met luchtsteen.
Ben benieuwd naar de andere voorbeelden.

Als ik op ocean aquarium zoek dan kom ik discussies tegen dat hij aanraad om kleine sponsfilters te gebruiken en dat er vooral veel planten in de shop zitten die robuust zijn. Ik heb ook sponsfilters in 5 broedaquaria waar hier en daar ook planten in zitten. Zijn prima maar totaal iets anders dan fijn vernevelde bubbels in overschot zoals een gemiddeld luchtpompje.

Aangezien ik zo niet duidelijk specs kan vinden van zijn setups valt er weinig over te zeggen.
Reloader schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:31:
overigens heb ik 1 ancistrus dolichopterus , kan ik daar een maatje bij zoeken, misschien heeft hij in zijn eentje wat veel werk aan een 180 liter bak?
Hoe meer ancistrus hoe meer zooi. Ik heb er ook een in een 180 liter bak. Man man man, wat kan hij een bende maken(en véél poep!)

[ Voor 16% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2018 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Ben benieuwd naar de andere voorbeelden.

Als ik op ocean aquarium zoek dan kom ik discussies tegen dat hij aanraad om kleine sponsfilters te gebruiken en dat er vooral veel planten in de shop zitten die robuust zijn. Ik heb ook sponsfilters in 5 broedaquaria waar hier en daar ook planten in zitten. Zijn prima maar totaal iets anders dan fijn vernevelde bubbels in overschot zoals een gemiddeld luchtpompje.

Aangezien ik zo niet duidelijk specs kan vinden van zijn setups valt er weinig over te zeggen.

[...]

Hoe meer ancistrus hoe meer zooi. Ik heb er ook een in een 180 liter bak. Man man man, wat kan hij een bende maken(en véél poep!)
Moest zonet lachen om je water irritatie opmerking, had daar helemaal overheen gelezen, je hebt uiteraard gelijk. :)

Volgens mij heeft aquarium coop een video van ocean aquarium waar hij het heeft over de filtratie, een ander voorbeeld is lr bretz op youtube, die heeft het vaak over dat hij bij veel van zijn aquaria alleen een luchtsteen gebruikt en verder niets. Ik zit vrij diep in het aquarium youtube wereldje vanuit de US en zie al meer dan een jaar voorbeelden voorbij komen over alleen planten en een luchtsteen, ik ben echter niet zo goed voorbereid dat ik een stapeltje links voor je heb. Als je het heel belangrijk vind wil ik er wel wat tijd in stoppen maar als je wat van lr bretz kijkt komt het met enige regelmaat voorbij en hij heedt prachtige plantengroei voor kweek doeleinde.

Eens vwb je ancistrus opmerking btw, ze produceren meer afval dan dat ze echt helpen vwb het glas schoonhouden naar mijn mening. Ik doe in 5 min. meer met de hand dan 1 ancistrus in een week qua schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ben oprecht geinteresseerd. Volg coop, rachel, king of diy en flip aquatics ook maar ben die video nog niet tegen gekomen. Wel zie ik vaak de sponsfilters in de video's.

Wat ik vermoed is dat de bubbels voor beweging in het water zorgen zodat voedingsstoffen bij de planten komen en genoeg afgeknepen worden om geen problemen te vormen.

Mijn ancistrus is perfect in het opruimen van restjes granulaat, maar dit zet hij direct om in een lading poep. :P

De farlowella, sewellia en in mindere mate oto's doen het beter dan de ancistrus inderdaad. De eerste twee zijn echt heer en meester. Maar het is een mooi beest van zeker 10 jaar oud dus hij mag nog even blijven. :)
Wat hij overigens wel goed doet is van de bodem vuil omhoog gooien zodat het in een hoekje of filter eindigt. Maakt schoonmaken eenvoudiger. :D

Heeft iemand hier een PH/TDS meter? Ik heb er net een binnen gekregen en zie best wel afwijkende metingen tussen de bakken. Uit de kraan komt een PH van ~7.9; TDS van 330ppm. In mijn juwel 180 is de PH 8.2 en TDS van 350ppm. In de kweekbakken ligt dit rond de 400~500ppm. Die krijgen een hoop meer voer dus dat zal het wel verklaren.

Van één kweekbak snapte ik niet waarom de opbrengst van eitjes zo enorm laag is.. Daar zat dus een TDS in van 1100ppm. :X Misschien iets in het grind wat niet helemaal OK is.. Zoeken naar studies op dit gebied bevestigt mijn hypothese: hoge TDS tijdens bevruchting zorgt voor veel sterfgevallen.

Nu ik er zo over denk, elke keer als ik flink water ververste had ik de meeste jonge vissen... :F 8)7 |:(

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 26-03-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik heb 2 ancistrus op 240 liter. Planten slopen zijn ze goed die niet goed vast zitten in de grond, en inderdaad op de plekken waar ze meestal schuilen is het een grote bende op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Racer89 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:07:
Ik heb 2 ancistrus op 240 liter. Planten slopen zijn ze goed die niet goed vast zitten in de grond, en inderdaad op de plekken waar ze meestal schuilen is het een grote bende op de grond.
Ik hoop geen paartje of dat je ze wilt kweken want anders heb je er (indien hetzelfde soort) er gegarandeerd op een geven moment 20-30 bij en als het dan een standaard borstelneus is raak je die bijna niet kwijt.

Ik was zo gek om er een aantal in huis t halen met een ruil, binnen een dag of 5 eitjes, ik blij...little did I know. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
R3m3d7 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:29:
[...]

Ik hoop geen paartje of dat je ze wilt kweken want anders heb je er (indien hetzelfde soort) er gegarandeerd op een geven moment 20-30 bij en als het dan een standaard borstelneus is raak je die bijna niet kwijt.

Ik was zo gek om er een aantal in huis t halen met een ruil, binnen een dag of 5 eitjes, ik blij...little did I know. :X
Nee, ik heb 2 vrouwtjes, zitten heel af en toe achter elkaar aan. Maar meestal laten ze elkaar met rust. :)

Ik heb een gewone en een gold ancistrus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elve1984
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10
LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 22:40:

Nu ik er zo over denk, elke keer als ik flink water ververste had ik de meeste jonge vissen... :F 8)7 |:(
Ik denk eerder dat dit komt doordat je met het verversen het "regenseizoen" simuleert. begin van het regenseizoen is in de natuur vaak de paartijd van vissen.

TDS meet je de geleidbaarheid van het water mee. zijn heel veel zaken die invloed hebben op de geleidbaarheid. kalk, zout enz. globaal samen gevat de meeste mineralen. Als je je geleidbaarheid omlaag wil krijg kun je beter osmosewater gaan gebruiken, hier zijn veel mineralen uitgefilterd. waardoor je lager geleidbaarheid haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ongeacht of ik water ververs of niet, de paartjes leggen elke dag vrijwel exact dezelfde hoeveelheid eieren(ja, die tel ik elke dag :P ). Vrouwtjes zullen geen eitjes leggen als de mannetjes hier geen aanleiding voor geven. Met dezelfde hoeveelheid eieren krijg ik verschillende uitkomsten afhankelijk van hoe lang geleden de verversing van het water is geweest.

Ik wist al dat de temperatuur van het water invloed had op de kwaliteit van de eieren(hogere temperatuur is slechter), nu lijken de studies er op te wijzen dat ook de TDS hier flink invloed op uitoefent. Gezien deze waarde in dit aquarium significant hoger is dan de rest, ga ik dat eerst eens op orde brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 27-03-2018 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@LED-Maniak mag ik vragen wat je aan het kweken ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Celestial pearl danio, Pseudomugil gertrudae en hopelijk binnenkort scarlet badis. Kleine visjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

LED-Maniak schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:03:
Celestial pearl danio, Pseudomugil gertrudae en hopelijk binnenkort scarlet badis. Kleine visjes :)
Toevallig nog intresse in een kale 90 liter bak? staat hier in de weg O-) Of iemand anders eventueel. Mag weg voor een kratje bier en zak chips :+

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 926911 op 27-03-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Toevallig zeg, ik wilde net beginnen met het kweken van CPD’s. Die badis leken mij ook leuk maar volgens mij zijn ze niet zo makkelijk te combineren met andere, nogal wat aggressie.
Ik kweek nu red flamingo guppies en blue mickey mouse platies, dat is redelijk autopilot en wil waarom een stap omhoog met de CPD’s binnen en whiteclouds buiten dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mooie visjes.
Laatst een 5tal Dario darios gekocht, waarschijnlijk wel allemaal mannetjes, vrouwtjes schijnen lastig te vinden te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik maak nu iets vreemds mee in mijn aquarium.
Normaal heb ik wat kroos in het aquarium zitten, en dat schep ik dan af en toe eruit. Plantje is niet kapot te krijgen zie ook alle andere verhalen op het internet.
En nu in 1x is al het kroos uit mijn bak verdwenen. (in 3 dagen tijd van 50% oppervlakte naar 0).
Andere planten doen niet anders dan normaal.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Smuggler heb je een ander type vis erbij zitten? Je hebt vissen die dat spul eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
technische vraag: Ik heb de standaard juwel filter in mijn aquarium, alleen vind ik dat dat ding zich gedraagt als een soort hogedrukreiniger,

Ik heb er nu een bochtje opzitten waardoor hij schuin naar boven en naar voren wijst: dit voor de agitatie van het wateroppervlak echter levert dat in de rechtse hoek van het aquarium dus een zone op waarin vrij veel stroming is. Is een spraybar dan een oplossing of hoe doen jullie ervaren mensen dat.

in mijn 60 liter tankje zit een superfish 100 die kon ik richten op de achterwand en dan was er weinig stroming, maar de druk van de juwel pomp is vele malen hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

R3m3d7 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 11:29:
@Smuggler heb je een ander type vis erbij zitten? Je hebt vissen die dat spul eten.
vissenbestand is al 3 maanden stabiel. enige nieuwe vis die erin zit is een amazonekogelvis. maar kan nergens vinden dat deze kroos eet. zijn veelste druk met de slakken bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Smuggler schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:05:
[...]

vissenbestand is al 3 maanden stabiel. enige nieuwe vis die erin zit is een amazonekogelvis. maar kan nergens vinden dat deze kroos eet. zijn veelste druk met de slakken bezig
Ze zou denken dat als de plant afsterft je gele blaadjes ziet, blaadjes met gaten erin of zoiets, niet van 50% vol naar 0 zonder iets eraan te zien. Het is ook niet zo dat je qua filter iets hebt aangepast en dat die blaadjes daarin zitten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Anders was het ook geen raadsel geweest :).
Filter wel veranderd, maar niet rond deze gebeurtenis.
Misschien gaan de andere planten het beter doen nu er meer licht in de bak komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Reloader schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 12:38:
technische vraag: Ik heb de standaard juwel filter in mijn aquarium, alleen vind ik dat dat ding zich gedraagt als een soort hogedrukreiniger,

Ik heb er nu een bochtje opzitten waardoor hij schuin naar boven en naar voren wijst: dit voor de agitatie van het wateroppervlak echter levert dat in de rechtse hoek van het aquarium dus een zone op waarin vrij veel stroming is. Is een spraybar dan een oplossing of hoe doen jullie ervaren mensen dat.

in mijn 60 liter tankje zit een superfish 100 die kon ik richten op de achterwand en dan was er weinig stroming, maar de druk van de juwel pomp is vele malen hoger
Ik heb zelf de Juwel Rio 125 en gebruik ook het standaard binnenfilter, maar ervaar niet dat de uitstroom van deze pomp bijzonder krachtig is. Heb je wel beide filterkooien met de meegeleverde sponzen in de filterruimte zitten?

Indien dat het geval is zou je in het bovenste gedeelte van die filterruimte ook nog filterwatten kunnen plaatsen tot aan het deksel. Mijn ervaring is dat dit voor extra weerstand zorgt in de aanzuiging van water vanuit deze kamer, en dus een tragere uitstroom uit de pomp.

Buisje aan de buitenzijde van de pomp heb ik zelf overigens naar onder gericht, bij jou nu nog misschien te krachtig, maar uiteindelijk is het belangrijker dat je de circulatie in je aquarium op gang houdt (o.a. ter voorkoming van algengroei) dan dat je het wateroppervlak agiteert, het oppervlak daarvan is in mijn ervaring meer dan ruim genoeg voor een goede gaswisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Weemism Volgens mij zit er bij hem een Betta in, voor hun lijkt een beetje stroming al snel op de draaikolk des doods, volgens mij is een spraybar een veel gebruikte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

R3m3d7 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 14:10:
@Weemism Volgens mij zit er bij hem een Betta in, voor hun lijkt een beetje stroming al snel op de draaikolk des doods, volgens mij is een spraybar een veel gebruikte oplossing.
Dat verandert de zaak natuurlijk, maar was me niet duidelijk uit z'n vraag.

Een spraybar lijkt me dan idd de beste optie in zijn geval, maar die kan je volgens mij niet op het standaard Juwel binnenfilter aansluiten v.z.i.w, en dan zou ie dus ook een externe filterpomp moeten aanschaffen en aansluiten, en de interne uitschakelen denk ik?

Maar goed, we zien z'n reactie nog wel dan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Anoniem: 926911 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:27:
[...]

Toevallig nog intresse in een kale 90 liter bak? staat hier in de weg O-) Of iemand anders eventueel. Mag weg voor een kratje bier en zak chips :+
Ik heb er al teveel en mijn kweekbakjes gaan niet verder dan 40 tot 50 liter :)
R3m3d7 schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:37:
[...]

Toevallig zeg, ik wilde net beginnen met het kweken van CPD’s. Die badis leken mij ook leuk maar volgens mij zijn ze niet zo makkelijk te combineren met andere, nogal wat aggressie.
Ik kweek nu red flamingo guppies en blue mickey mouse platies, dat is redelijk autopilot en wil waarom een stap omhoog met de CPD’s binnen en whiteclouds buiten dit jaar.
De scarlet badis is totaal niet agressief naar andere soorten en prima te combineren met heel veel nano vissen. Ze zullen andere soorten compleet negeren en zijn alleen territoriaal tegenover hun eigen soort(wat een prachtig schouwspel oplevert overigens).

CPD's zijn leuk om mee in te stappen in vrijleggers. Het kost wel moeite om een goede opbrengst te krijgen.
DanTm schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 22:38:
[...]

Mooie visjes.
Laatst een 5tal Dario darios gekocht, waarschijnlijk wel allemaal mannetjes, vrouwtjes schijnen lastig te vinden te zijn.
Mooi! Hopelijk hebben ze een hoop ruimte en verstopplekken want ze willen elkaar nog wel eens afmaken. Daarnaast zijn ze best gevoelig voor schommelende waterwaarden en als je wildvang hebt is voeren een uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:56:
Mooi! Hopelijk hebben ze een hoop ruimte en verstopplekken want ze willen elkaar nog wel eens afmaken. Daarnaast zijn ze best gevoelig voor schommelende waterwaarden en als je wildvang hebt is voeren een uitdaging.
tis een bak van 160x40x40 met veel grote stenen en hout, ze hebben gelukkig geen heel groot terratorium.
Een aantal is al heel mooi op kleur gekomen. Weet niet of ze wildvang zijn, maar ze kunnen iig op baby garnaaltjes jagen naast het diepvriesvoer en af en toe watervlooien.
Pagina: 1 ... 9 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.