Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Iris1234 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:57:
Misschien heeft iemand nog een tip voor het opkweken van de jonge visjes. Ik heb nu een apart aquarium van 25 liter zonder filter

[..] Wat zou ik kunnen verbeteren?
Dit is een behoorlijke no brainer.. Haal bij het tuincentrum een klein filtertje voor een tientje. Dan heb je een stuk schoner water. En voor kleintjes moet je veel verversen ivm de groeihormonen dus dan wil je een ingedraaid filter om die verversingen op te vangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 16:26
SmurfLink schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:16:
[...]

Dit is een behoorlijke no brainer.. Haal bij het tuincentrum een klein filtertje voor een tientje. Dan heb je een stuk schoner water. En voor kleintjes moet je veel verversen ivm de groeihormonen dus dan wil je een ingedraaid filter om die verversingen op te vangen.
Dankje voor je reactie. Ik heb hier nog een ongebruikt filtertje wat ik kan gebruiken. Dat gebruikte ik in eerste instantie maar geeft toch best een sterke stroming. Ik ga maar even een sponsfiltje halen vandaag. Ik dacht dat met ongeveer 5 miniscule visjes en wat slakjes, regelmatig water verversen en veel plantjes wel voldoende zou zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Iris1234 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:38:
[...]

Dankje voor je reactie. Ik heb hier nog een ongebruikt filtertje wat ik kan gebruiken. Dat gebruikte ik in eerste instantie maar geeft toch best een sterke stroming. Ik ga maar even een sponsfiltje halen vandaag. Ik dacht dat met ongeveer 5 miniscule visjes en wat slakjes, regelmatig water verversen en veel plantjes wel voldoende zou zijn.
Kan je de stroming niet knijpen met een schuifje op het filtertje? Anders kan je de uitstroom tegen het glas aan zetten. Het belangrijkste bij eitjes is dat er genoeg zuurstof bijkomt, en dat krijg je met stroming. Dus wil je alle eieren uit laten komen moet er vers water langs stromen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:03

JME

zeg maar Jamie

Een simpele Superfish Aquaflow 50 kost ca. 11 euro compleet met spraybar en knijpkraantje. Niet de stilste, maar het doet z’n ding. Wel even de actieve kool eruit schudden die standaard in het sponsje zit.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Amps schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:41:
Hoe houden jullie het glas schoon van alg? Ik gebruik zelf een sponsje (zachte zijde), maar merk toch vaak dat ik plekjes mis. Vooral bij de bodem en het randje waar het zand zit heb ik bruin alg zitten. Daar ben ik wat voorzichtiger i.v.m. eventuele krasjes als zand tussen de spons en het glas zit.

Gisteren deel 1 van een 'rescape' gedaan (plantjes verschoven en gelijmd en andere rotsjes in gedaan). De nieuwe planten zitten sinds woensdag in quarantaine mocht er restanten van slakkengif op de plantjes zitten (vinden mijn garnaaltjes waarschijnlijk niet fijn). Heb al een paar garnaaltjes gezien met eitjes, dus hopelijk ben ik op tijd volgende week met het vervangen met de plantjes (voordat de bak vol baby garnaaltjes zit :P)
Kappen met slakkengif. Laat die beesten gewoon meekomen met plantjes, zijn gratis beestjes die je aquarium schoonmaken.

Ik maak hier alleen voorkant en zijkant schoon, de achterkant en andere zijkant doen de posthoren slakken. Verder heb ik kleine puntslakjes in het filter leven die daar de groene alg uit het filter eten.

Populatie is redelijk stabiel, meer dan 30 worden het niet. Aan de ene kant omdat er gewoon niet meer eten is en er weinig eitjes gelegd worden, aan de andere kant worden er zo'n 2-3x per week een paar slakken uit hun huisjes ontvoerd door de sluierstaarten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk? Hier eens per twee maanden of nog minder, even vluchtigjes met een sponsje als de bak een kwart leeg is tijdens een waterwissel. Kan me niet voorstellen dat ik daar uitgebreid het beste materiaal voor zou willen uitzoeken :)
Nog twee voordelen van weinig licht: weinig alg, en het beetje wat er toch komt dat zie je niet :+

[Voor 15% gewijzigd door JME op 24-05-2021 10:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JME schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:51:
Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk? Hier eens per twee maanden of nog minder, even vluchtigjes met een sponsje als de bak een kwart leeg is tijdens een waterwissel. Kan me niet voorstellen dat ik daar uitgebreid het beste materiaal voor zou willen uitzoeken :)
Nog twee voordelen van weinig licht: weinig alg, en het beetje wat er toch komt dat zie je niet :+
Hier 1x per maand, maar dat is ook omdat het aquarium in de woonkamer staat die ramen op het zuiden heeft.

Wat hier enorm heeft geholpen is overdag het licht uit. Om 17.00 schakelen we de verlichting in en als we naar bed gaan doen we het licht weer uit. Het is dus niet eens de 8 uur licht wat meestal wordt aangeraden, maar omdat de zon zijn werk overdag ook doet is het ruim voldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Hoe vaak boenen jullie je ruiten dan eigenlijk?
Tijdens de wekelijkse waterwissel de voor- en zijkanten. Laagje water eruit, even snel met de spons erlangs, dan de rest van het water eruit. De achterkant denk ik 1x per maand.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ongeveer ook zoiets. Eens in de paar maanden met de waterwissel. Alleen de voorruit en klein stukje zijruit wanneer nodig. Maar 't blijft vrij lang goed omdat de bak niet in direct zonlicht staat. Straks met de verhuizing komt ie nog verder van het raam te staan, dus hopelijk nog minder werk. :+ Dan ga ik uiteindelijk ook de Cory's weer aanvullen en ik denk wat Japonica's erbij, dus heb ik ook wat meer opruimploeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iris1234
SmurfLink schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:54:
[...]

Kan je de stroming niet knijpen met een schuifje op het filtertje? Anders kan je de uitstroom tegen het glas aan zetten. Het belangrijkste bij eitjes is dat er genoeg zuurstof bijkomt, en dat krijg je met stroming. Dus wil je alle eieren uit laten komen moet er vers water langs stromen.
Ja er zit een schuifje op maar zelfs in de laagste stand vind ik hem nog vrij krachtig. Het is een oud model van superfish dus zonder spraybar. Maar ik ga even wat uitproberen.

Ik maak zelf de ruiten 1 keer per week schoon en dan alleen de ruit aan de voorkant. De ruiten aan de zijkant en achterkant hebben amper alg, als er iets zit haal ik het weg met een zacht sponsje. Ik heb haast het gevoel dat er op de voorste ruit meer algen groeien omdat ik hem elke week schoonmaak. Alsof ze op de biofilm op de overige ruiten minder grip hebben.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Stap 1 van nieuw meubel is klaar :)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: februari 2013
  • Nu online
Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:
[Afbeelding]

Vanmiddag zouden de 30 Boraras brigittae met een aparte bezorgdienst vanuit de winkel zelf bezorgd worden. Kreeg helaas vanochtend bericht dat de bezorging uitgesteld werd, omdat ze "niet 100% gezond waren" en in quarantaine geplaatst werden. Hopelijk valt het mee...

Volgende week zaterdag een nieuwe poging.

Het aquarium draait verder super, nagenoeg alle planten lijken ook goed aan te slaan, hier en daar verslijmt een enkel blaadje:
[Afbeelding]
De 2 Nerite's en 5 Amano's doen het prima. Tot nu toe om de dag 30-40% waterwissels gedaan ivm vrijkomen voeding uit de aquasoil en sporadisch plantenvoeding toegediend. Deze week 2x grote waterwissels uitvoeren en vanaf volgend weekend verder afbouwen richting 1x per week. Nog geen alg te bekennen, hopelijk kan ik het binnen de perken houden.

Heb nu 11 uur per dag licht, waarvan 2x2 uur 1%, 2x1,5 uur 30%, 2x1 uur 40% en 2 uur 70%, schema is zo ingesteld dat dit opbouwt en afbouwt.

Hopelijk volgend weekend de vissen toevoegen, heb de artemia hatchery al klaarstaan :)
Ziet er goed uit hoor! En 30 stuks dus, mooi aantal. Prachtige visjes imho.

Vraagje over de 2 Nerite's, ik neem aan de zebraslakken: doen deze het goed? Genoeg voer/alg in je bak? Ik twijfel heel erg om er ook 2 in mijn bak te stoppen, maar heb al 10x Japonica, 20x blue velvet en 8x oto. Ik voer wel af en toe wat tabletjes en de garnalen eten gewoon van alles wel mee, doen het prima in ieder geval.

Grootste 'probleem' lijkt mij de eieren van de Nerite slak. Ik heb begrepen dat deze eitjes zeer hard zijn er ook zeer lastig te verwijderen zijn. Bij sommigen zit het raam of decoratie onder de witte eitjes. Daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten.
Hoe ervaar jij/jullie dit? Zijn de eitjes echt zo hardnekkig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 01:40
@Taro @SmurfLink Bedankt voor de tips! Heb net een tandenborstel geprobeerd en het werkte verrassend goed :)
_JGC_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Kappen met slakkengif. Laat die beesten gewoon meekomen met plantjes, zijn gratis beestjes die je aquarium schoonmaken.

Ik maak hier alleen voorkant en zijkant schoon, de achterkant en andere zijkant doen de posthoren slakken. Verder heb ik kleine puntslakjes in het filter leven die daar de groene alg uit het filter eten.

Populatie is redelijk stabiel, meer dan 30 worden het niet. Aan de ene kant omdat er gewoon niet meer eten is en er weinig eitjes gelegd worden, aan de andere kant worden er zo'n 2-3x per week een paar slakken uit hun huisjes ontvoerd door de sluierstaarten.
Heb voor de zekerheid de planten apart gezet. Heb ze gehaald bij aquarium-planten.com. Ik denk niet dat ze behandeld zijn, maar liever het zekere voor het onzekere.
Ik moet toch wel elke week de ruiten schoonmaken bij de waterwissel. Vooral aan de onderkant bij het zand komt bij mij veel bruinalg voor.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Dagje vrij dus knutsel tijd!

1e laag grondverf zit erop.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
remzor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:29:
[...]

Ziet er goed uit hoor! En 30 stuks dus, mooi aantal. Prachtige visjes imho.

Vraagje over de 2 Nerite's, ik neem aan de zebraslakken: doen deze het goed? Genoeg voer/alg in je bak? Ik twijfel heel erg om er ook 2 in mijn bak te stoppen, maar heb al 10x Japonica, 20x blue velvet en 8x oto. Ik voer wel af en toe wat tabletjes en de garnalen eten gewoon van alles wel mee, doen het prima in ieder geval.

Grootste 'probleem' lijkt mij de eieren van de Nerite slak. Ik heb begrepen dat deze eitjes zeer hard zijn er ook zeer lastig te verwijderen zijn. Bij sommigen zit het raam of decoratie onder de witte eitjes. Daar zit ik dus eigenlijk niet op te wachten.
Hoe ervaar jij/jullie dit? Zijn de eitjes echt zo hardnekkig?
Deze slakken doen het prima, maar bij de LFS heb ik wel aangegeven dat ik de 2 wilde hebben die op het glas zaten en niet die op de kop op de bodem lagen ;) De keer daarvoor heb ik dode meegekregen... Leuk die parttimers...

Ik heb ze wel even op weg moeten helpen. Ze zaten voornamelijk op het glas en heb ze 3x tussen de planten teruggezet. Nu bivakkeren ze daar. Ook 2x in het voederschaaltje gezet met het voer voor de garnalen. In het vorige aquarium aten ze mee van de algenwafers voor de Oto's, maar dat gaf zo'n troep dat ik dat eigenlijk wil voorkomen. Er zijn genoeg verslijmende planten en gisteren vond ik ook een klein ander slakje, toch ergens tussen de planten meegekomen en er is dus voldoende voedsel. Die zit nu in het kleine aquarium waar de resterende planten in zitten, als ik er nog meer vind gaan die daar ook heen

Wat betreft de eieren: In deze bak nog geen gezien, in de vorige dagelijks. Toen had ik 3 slakken die de hele dag bovenop elkaar zaten. Het glas, de filter inlet/outlet, het hout, alles zat onder de witte eieren. En die zijn idd best wel hardnekkig. Van glas haal je ze redelijk makkelijk af (Oase tooltje voor schoonmaken van het glas), maar van kunststof een stuk lastiger. Als je ze niet nodig hebt zou ik het ook niet doen, maar ik wil geen Oto's meer, dus probeer het eerst met Japonica's en Nerite's.

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance | 6340 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
@Taro Kon het toch niet laten, heb nog 2 marmerbijlzalmen en een nerite zebraslak gehaald :p
Een mooie geel zwarte, hij leeft wel in ieder geval.

Als ik eitjes zie die hardnekkig te verwijderen zijn gaat ie er wel uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die eitjes komen niet uit in zoet water, dus gaat uiteindelijk vanzelf weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
_JGC_ schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:36:
Die eitjes komen niet uit in zoet water, dus gaat uiteindelijk vanzelf weg.
Dat weet ik, maar hout en ramen vol witte stippen die haast niet weg te krijgen zijn zie ik niet zitten.
Het kan maanden tot wel een jaar duren voor zo’n eitje dan weg is. We hebben toch ook een bak ingericht omdat we die mooi vinden. Dan voegen dergelijke (niet uitkomende) eitjes dus niets toe wat mij betreft ;) Zoals gezegd houd ik het gewoon even in de gaten want misschien is het wel een mannetje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zijn ze niet eenslachtig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@JME Dat dacht ik ook :)

Naar mijn weten kunnen ze beide "rollen" vervullen, met 2 of meer is het dus sowieso feest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
@JME @Taro Nope. Dus daarom hoop ik op een mannetje bij mij :)
Dus ja eenslachtig, maar aan de reactie van @JME te zien bedoelde hij juist tweeslachtig denk ik.

[Voor 43% gewijzigd door remzor op 24-05-2021 23:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amps
Nerite slakken zijn eenslachtig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Veel slakken zijn tweeslachtig, daarom kweken ze idioot snel. Zoals Poelslakjes die trosjes dumpen en zelf bevruchten. Juist de nu wat populairdere sierslakken zijn eenslachtig, de Nerite slakken en Helena's hebben specifiek een mannetje en een vrouwtje nodig, daarom kweken ze veel trager. in het geval van Nerite kweken ze ook nog eens in brakwater dus heb je al helemaal geen slakkenexplosie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 10:21

avotar

P0werd by Black Coffee

Is er een bepaalde gouden regel over hoe je je spraybars moet richten vanuit je externe filter zodat je in principe een goede stroming hebt in je bak?

Ik heb veel last van baardalg, ga binnenkort de boel al verhuizen vanwege de lichtval en deels herinrichten.
Ik heb een tetra ex600 filter en die kwam met een spraybar die ongeveer zo breed was als 60% van de breedte van m'n aquarium. Na lang staren vond ik een deadzone in de hoek waar de spraybar niet boven hing. Dus nu heb ik hem verlengd tot ongeveer 90% van de breedte, maar nog steeds ben ik niet helemaal overtuigd dat hij goed zit.

Ik heb ze nu gericht in een hoek van ongeveer 20 graden tov het wateroppervlak.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

remzor schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:57:
@JME @Taro Nope. Dus daarom hoop ik op een mannetje bij mij :)
Dus ja eenslachtig, maar aan de reactie van @JME te zien bedoelde hij juist tweeslachtig denk ik.
Dat bedoelde ik inderdaad :) Maar ze zijn dus eenslachtig, check!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

avotar schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:39:
Is er een bepaalde gouden regel over hoe je je spraybars moet richten vanuit je externe filter zodat je in principe een goede stroming hebt in je bak?

Ik heb veel last van baardalg, ga binnenkort de boel al verhuizen vanwege de lichtval en deels herinrichten.
Ik heb een tetra ex600 filter en die kwam met een spraybar die ongeveer zo breed was als 60% van de breedte van m'n aquarium. Na lang staren vond ik een deadzone in de hoek waar de spraybar niet boven hing. Dus nu heb ik hem verlengd tot ongeveer 90% van de breedte, maar nog steeds ben ik niet helemaal overtuigd dat hij goed zit.

Ik heb ze nu gericht in een hoek van ongeveer 20 graden tov het wateroppervlak.
Dat klinkt prima. Gewoon de spraybar in de lengterichting van je aquarium hangen en richting de vooruit laten sproeien. Sommige mensen kiezen ervoor om hem ook licht omhoog te richten voor meer waterwerveling. Dit zou je kunnen doen voor wat meer CO2 tegen je baardalgen.
Verder observeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:24
Hmm, kwam vanochtend weer op kantoor, zit mijn pomp voornamelijk wat raar te kraken en doen.
Ook geen stroming in de bak.

Vreemd genoeg een bak lucht ofzo in de filter. Dus even "ontlucht" zover mogelijk met de filter, en doet het nu weer.
Maar is het mogelijk dat het in max 3 dagen dan opeen allemaal baard als op mijn crypto kan zitten ?
Donderdag was dit nog niet zo, of viel iig niet op :(

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Renegade666 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:18:
Hmm, kwam vanochtend weer op kantoor, zit mijn pomp voornamelijk wat raar te kraken en doen.
Ook geen stroming in de bak.

Vreemd genoeg een bak lucht ofzo in de filter. Dus even "ontlucht" zover mogelijk met de filter, en doet het nu weer.
Maar is het mogelijk dat het in max 3 dagen dan opeen allemaal baard als op mijn crypto kan zitten ?
Donderdag was dit nog niet zo, of viel iig niet op :(
Mogelijk dus al een paar dagen een niet werkend filter. Ja dat kan een hoop ellende veroorzaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Renegade666
@T-Infinity
Is idd mogelijk dat hij 3dagen heeft lopenen pruttelen.

Nouja, is niet anders. Binnenkort moet hij weer leeg en weer verhuist worden.
Maken we dan wat nieuws.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HuismAndré
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 09:35

HuismAndré

-Pardon my French, I'm Dutch-

HuismAndré schreef op maandag 10 mei 2021 @ 15:34:
Update: 1 van de 2 mannetjes blijkt dus inderdaad een vrouwtje te zijn. We waren deze al een paar weken kwijt. Zat achter het HMF en had daar dus jonkies gekregen waarvan er nog (minimaal) 3 stuks in leven waren. We hebben het hele HMF eruit gesloopt (want met een netje vissen lukte voor geen meter) waarna we moeder (we noemen haar Eva) met de vader (we noemen hem Adam) herenigd hebben, samen met de 3 jonkies die we daarna nog niet weer teruggezien hebben.

Ooh. En er zat nog een verrassing achter het HMF. Bijlzalmpje nummer 6 was inderdaad over het schuim gesprongen en zat heel diep verstopt in het filter (levend en wel). Wonderbaarlijk allemaal.
Even een kleine update. Het aquarium krabbelt weer wat overeind van de corydoras invasie. De algjes beginnen het weer te verliezen van de planten (maar man, wat gaat dat langzaam). Van de 3 jonge garnaaltjes die we de vorige keer achter het HMF vandaan visten laat 1 zich constant zien maar de 2 anderen niet. Of ze zijn verlegen, of overleden. Bijltje 6 maakt het nog steeds uitstekend. Volgens mij is dit hetzelfde bijltje dat al eens bij ons op de plavuizen heeft gelegen, op de rand van het HFM, op de verbindingsplaat tussen voor- en achterruit oftewel een echte springert..

En er is nog meer nieuws: Eva is weer zwanger. Het is niet te geloven maar het lijkt erop dat het aquarium letterlijk geherpopuleerd gaat worden uit 2 ouders. Geen idee wat dit gaat doen qua inteelt maar voorlopig laat ik het allemaal maar gewoon z'n gang gaan (het is al bijzonder genoeg).

André Huisman (www.new-line.nl)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Mijn populatie corydoras panda zat al op het randje (5 stuks) maar nu is er eentje overleden. Sindsdien is de rest wat uit hun doen. Minder actief, twee hangen zelfs met enige regelmaat bovenin (!!) te niksen, ze zitten af en toe doodstil, eten minder. En soms is er weer niks aan de hand en dartelen ze als dolle kalveren in wei.
Ik vermoed eenzaamheid en overweeg om de kudde aan te vullen, maar wil eerst zeker weten dat dit geen symptomen van een ziekte zijn. Er is er immers net eentje gaan hemelen. Waterwaarden zijn overigens allemaal stabiel en OK. Iemand advies?

• Iris1234
JME schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:51:
Mijn populatie corydoras panda zat al op het randje (5 stuks) maar nu is er eentje overleden. Sindsdien is de rest wat uit hun doen. Minder actief, twee hangen zelfs met enige regelmaat bovenin (!!) te niksen, ze zitten af en toe doodstil, eten minder. En soms is er weer niks aan de hand en dartelen ze als dolle kalveren in wei.
Ik vermoed eenzaamheid en overweeg om de kudde aan te vullen, maar wil eerst zeker weten dat dit geen symptomen van een ziekte zijn. Er is er immers net eentje gaan hemelen. Waterwaarden zijn overigens allemaal stabiel en OK. Iemand advies?
Ik zou het eerst even een paar weken aankijken, zie je verder niets vreemds aan ze? Corydoras aan de oppervlakte zie ik eigenlijk zelden, liggen ze dan ergens op?

Overigens kan eenzaamheid ook wel ander gedrag geven maar dat zou ik niet zo snel verwachten bij 4. Ik had eerst een tijdje 3 corydoras (meer hadden ze niet in de winkel van de soort die ik wilde) en ik merkte toen vooral dat ze wat schuwer waren maar niet zo zeer minder actief. Nu ze met meer zijn zwemmen ze overal en ook gerust tussen andere vissen door.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Fysiek niets te zien, ze zwommen los bovenin. Inmiddels niet meer, maar ze liggen me nog wel net iets te vaak net iets te stil op de bodem. Zoeken elkaar ook minder op. Even afwachten maar.
Update: inmiddels eentje ten prooi aan de vuurtjes :(

[Voor 12% gewijzigd door JME op 27-05-2021 20:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Vraagje, werd zojuist gebeld dat ze morgen geen Boraras Brigittae kunnen brengen, wel Boraras Merah, anders moet ik nog 3-4 weken wachten en moet het vandaag terugkoppelen.

Ik vind de tekening en kleur van de Brigittae op afbeeldingen en video’s mooier, maar als de Merah in de praktijk net zoveel kleur heeft, maar alleen een iets andere tekening, dan vind ik het prima.

Iemand die ze beide heeft gezien? Maakt het veel uit?

Edit: Ik vind de Brigittae op deze afbeelding wel echt mooier, ik wacht een paar weken denk ik:

[Voor 35% gewijzigd door Taro op 28-05-2021 14:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:47

Gynnad

* * *

Ik zou ook wachten inderdaad, wat is nu een paar weken, dat is zo voorbij

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paar weken wachten versus jaren naar (voor jou) net-niet-visjes aankijken. Ik wist het wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Eens, zo heb ik ook geredeneerd. Ze gaan kijken of een andere leverancier de Brigittae eerder kan leveren.

Betekent overigens wel dat alle 30 die ze vorige week zouden brengen het niet hebben gehaald. Mooi omschreven met “niet 100% gezond”…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Waarom een paar weken wachten @Taro? Zijn toch zat zaken die ze gewoon hebben? Persoonlijk zou ik ze zelf gewoon ergens gaan halen.

[Voor 3% gewijzigd door remzor op 28-05-2021 18:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Inmiddels 3 van de 5 panda’s verloren. De laatste 2 lijken zo gezond als een… tsja, vis dus. Slachtoffer 3 bleek een witte pukkel te hebben, te groot voor witte stip gelukkig. Nu maar afwachten wat de laatste 2 doen. Overige vissen nergens last van dus wat het ook is, het lijkt zich te richten op de cory’s. Blijft bijzonder, maar hopelijk was dit het wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@remzor De LFS heeft alleen de Rasbora Maculata. De Maanvis had ze niet meer en bij Heevis moet ik dus een aantal weken wachten. Via Google vind ik zo snel geen webshops centraal in het land die ze op voorraad hebben. 1-1.5 uur rijden is prima, dus zolang het niet de uiterste punten van NL zijn wil ik wel een stukje rijden om ze morgen nog te hebben.

Waar hebben ze ze doorgaans op voorraad? Dan bel ik morgenochtend direct.

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen? Zwaar balen in ieder geval...

[Voor 13% gewijzigd door Taro op 28-05-2021 20:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:22:
@remzor De LFS heeft alleen de Rasbora Maculata. De Maanvis had ze niet meer en bij Heevis moet ik dus een aantal weken wachten. Via Google vind ik zo snel geen webshops centraal in het land die ze op voorraad hebben. 1-1.5 uur rijden is prima, dus zolang het niet de uiterste punten van NL zijn wil ik wel een stukje rijden om ze morgen nog te hebben.

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen? Zwaar balen in ieder geval...
Ik heb veel vissen gehaald bij een ‘hobbyist’ die sinds een aantal jaren geleden vissen, planten, garnalen etc. aan huis verkopen. Hebben ook wat voer e.d. en aardig wat eigen kweek.
Ik heb er Panda’s, Japonica’s, Vuurtetra’s en Oto’s gehaald. Aantal maanden geleden begonnen en alles doet het supergoed. Ik kwam er via een maar van mij die daar ook wel eens wat haalde. Helaas vorig weekend mijn eerste dode visje gevonden, ik denk door stress en/of wat te weinig voer te pakken gekregen (een vuurtetra). Verder heb ik dus nog geen enkel sterfgeval onder al mijn vissen/garnalen gehad. Maar garanties uit het verleden… ;)

(Heb ook nog marmerbijlzalmen, dwerg gourami’s en blue velvet garnalen).

Het betreft Hobbyaquarium in Tilburg, weet niet of dat te doen is voor je. De Boraras brigittae hebben ze denk ik nog wel op voorraad a €2 per stuk. Heb ze er zelf gezien en ze adverteren er ook nog mee.
Altijd even contact opnemen voor info en een afspraak als je langs gaat. Zie Marktplaats of hun website voor meer info als je interesse hebt.

Edit: ik ga ook wel eens naar Coenen in Best (tussen Tilburg en Eindhoven), een grote (en dure ;)) LFS. Wellicht is dat ook nog goed te doen voor je. Die hebben eigenlijk alles wel op voorraad altijd, maar zou dan toch ff bellen.

[Voor 5% gewijzigd door remzor op 28-05-2021 20:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:47

Gynnad

* * *

Weet niet waar je woont maar als je bij De Maanvis (Nijmegen) en Heevis (Eindhoven) hebt geïnformeerd dan zijn Aquariumcentrum (Helmond) en Aquabeek (Handel/Boekel) zeker ook aanraders.

Niet alles staat online, maar even mailen of bellen en je weet voldoende en vaak kunnen ze ook veel bestellen (en goedkoper dan Heevis)

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

@JME Vreemd, onlangs iets nieuws aan het aquarium toegevoegd dat iets mee kan hebben genomen?
Ja, panda’s :+
Denk dat ze het al hadden. Voor het eerst een andere visboer gekozen dan gebruikelijk. Was toch in de buurt en had de naam een paar keer hier voorbij zien komen. Dat was dus eens maar nooit weer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
JME schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:58:
[...]

Ja, panda’s :+
Denk dat ze het al hadden. Voor het eerst een andere visboer gekozen dan gebruikelijk. Was toch in de buurt en had de naam een paar keer hier voorbij zien komen. Dat was dus eens maar nooit weer.
Wel kut man! Herken het zelf niet, maar heb de mijne ook pas een maand of 3. Heb er zelf 10, vindt ze ontzettend leuk. Speels, mooi, levendig. Blijven eigenlijk alleen rond de bodem, met mooi gezonde lange snorharen. Mocht ik ooit jong krijgen kun je er een aantal ophalen, hehe :P Maar die zullen het bij mij nooit halen, ben ook niet van plan om te kweken eigenlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat vond ik dus ook. Was vrij jong spul nog, relatief goedkoop, maar alsnog duurkoop gebleken. Plus erg sneu voor de beestje zelf natuurlijk. Volgende keer weer gewoon naar mijn vertrouwde LFS. Maar eerst kijken of deze laatste twee het ook krijgen. Wil niet een nieuwe zending meteen naar de eeuwige visvijvers jagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Gynnad & @remzor, thx, heb even gekeken, maar een retourtje is 3,5 uur, wordt wat veel van het goede.

Ik heb inmiddels Frits Kuiper in Groningen gesproken, daar ben ik komende week redelijk dichtbij, zij krijgen ze dinsdag waarschijnlijk weer binnen. Fingers crossed :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Heb mijn aquarium lange tijd verwaarloosd, wat op zich geen ramp is want het aquarium was goed ingedraaid en dusdanig in balans dat het zichzelf stabiel heeft weten te houden. Visjes zwemmen nog vrolijk rond, de paar japonica garnalen waarvan ik dacht dat dood waren zag ik afgelopen week ook weer voorbij komen, gaat dus lekker.

Maar de planten beginnen nu toch weer wat te woekeren, alg begint langzaamaan weer de kop op te steken, de pomp mag wel weer eens schoon gemaakt worden, filtermaterialen moeten weer eens uitgeknepen worden, er mag wel na vele maanden wel weer eens een gedeeltelijke waterwissel plaats gaan vinden.

Ik ga het een beetje spreiden, al het onderhoud op één dag en gegarandeerd dat er vissen het loodje leggen. Rustig stap voor stap met adempauzes er tussen. En als dan alles uiteindelijk gedaan is wordt het tijd voor een uitbreiding van het visbestand. En ook wat Helena's want de torenslakjes hebben het iets teveel naar hun zin :P

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amps
Een paar weken geleden o.a. de Micranthemum sp. Monte Carlo besteld, maar ik heb het idee dat ze misschien een ander plantje per ongeluk hebben verstuurd (tenzij hij zich nog aan moet passen). Toen ik de plant ontvangen had was het al een redelijk hoog plantje, en eenmaal geplant heb ik niet het gevoel dat hij een tapijt vormt, maar in de hoogte gaat groeien. Daarom dat ik denk het het een Micranthemum umbrosum kan zijn o.i.d.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Amps schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:
Een paar weken geleden o.a. de Micranthemum sp. Monte Carlo besteld, maar ik heb het idee dat ze misschien een ander plantje per ongeluk hebben verstuurd (tenzij hij zich nog aan moet passen). Toen ik de plant ontvangen had was het al een redelijk hoog plantje, en eenmaal geplant heb ik niet het gevoel dat hij een tapijt vormt, maar in de hoogte gaat groeien. Daarom dat ik denk het het een Micranthemum umbrosum kan zijn o.i.d.

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt inderdaad totaal niet op de Monte Carlo die ik destijds had, die was echt klein, laag en ging de breedte opzoeken ipv de hoogte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amps
SmurfLink schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:43:
[...]

Dat lijkt inderdaad totaal niet op de Monte Carlo die ik destijds had, die was echt klein, laag en ging de breedte opzoeken ipv de hoogte.
Ahh okay, bedankt voor de reply. Ik ga maar eens contact opnemen met de webshop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 09:30:
@Gynnad & @remzor, thx, heb even gekeken, maar een retourtje is 3,5 uur, wordt wat veel van het goede.

Ik heb inmiddels Frits Kuiper in Groningen gesproken, daar ben ik komende week redelijk dichtbij, zij krijgen ze dinsdag waarschijnlijk weer binnen. Fingers crossed :)
Tis met Covid nu natuurlijk niet de bedoeling, maar zeker bij Aquabeek kun je jezelf prima een halve dag bezighouden met alleen al het bekijken van alle bakken die ze hebben. Dat zijn er nl *veel*.
Plus ook het nodige grote spul, Arowana's van zowat een meter, roggen, grote steuren op de vijverafdeling...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• strikepro
  • Registratie: maart 2008
  • Nu online
Amps schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:57:

Wat denken jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lastig te zeggen. De varianten lijken erg op elkaar.. Het zou goed kunnen dat je nu een boven water gekweekte MC heb gekregen. Dan duurt het wel een tijd voordat het zich aanpast. Eenmaal aangepast worden de blaadjes ook een stuk kleiner.
Maar je zou na een aantal weken wel moeten zien dat de hoge sprieten naar beneden gaan groeien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Amps
strikepro schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:40:
[...]

Lastig te zeggen. De varianten lijken erg op elkaar.. Het zou goed kunnen dat je nu een boven water gekweekte MC heb gekregen. Dan duurt het wel een tijd voordat het zich aanpast. Eenmaal aangepast worden de blaadjes ook een stuk kleiner.
Maar je zou na een aantal weken wel moeten zien dat de hoge sprieten naar beneden gaan groeien.
Net een reactie gekregen en het is inderdaad de MC die redelijk uitgegroeid is in de kwekerij. Hopelijk gaan ze gauw beginnen met kruipen :P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
De LFS belde onverwachts, ze hadden 25 Boraras Brigittae (Chili Rasbora) binnengekregen :) 2 uurtjes laten druppel acclimatiseren en inmiddels zwemmen ze mooi rond.

De meeste hebben de juiste tekening, bij 2-3 twijfel ik of het wel Brigittae is of een andere variant omdat ik meer een stip dan een streep zie, maar wordt misschien anders als ze wat ouder worden en/of bijgekleurd zijn. Leuke school zo en de kleur komt in het echt mooier over dan op de foto's. Ze zwemmen inmiddels allemaal los door de bak heen ipv in een groep. 2 hebben de lilypipe al gechallenged, maar na 5 salto's binnen een seconde waren ze toch wel even beduusd, hopelijk vallen daar geen slachtoffers ;)

Ook wel mooi om te zien dat in sommige delen van de bak veel minder stroming is, maar ze toch aan de voorkant tegen de stroom in aan het zwemmen zijn. Leuke karakters, komen op je af, zijn onderzoekend.

25 stuks lijkt vooralsnog weinig, maar ik kijk dit eerst even aan, want het is best wel een leuke groep zo en ze groeien waarschijnlijk nog wel iets.

En de artemia maar opgestart:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Zag bij 1 van de vissen zojuist een witte stip:
https://tweakers.net/i/1Vf_dvYh6Fj4DdraX5KaWDoeAB0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZwouhACSiGtaTjcsGeRBRak3.jpg?f=user_large

Ik was er gelukkig op voorbereid omdat ze natuurlijk gisteren pas binnen zijn gekomen. Dus zojuist een 50% waterwissel gedaan en direct Exit toegevoegd. Nu mooi blauw water....

Volgens mij betreft het maar 1 vis die er last van heeft, die gewoon actief mee doet met de rest, dus hopelijk ben ik er op tijd bij.

Ik heb ook nog eSHa 2000 staan, maar dat lijkt mij niet nodig om ook toe te voegen, eens? Of beter van wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iris1234
@Taro als je verder geen mede bewoners hebt kan Esha2000 volgens mij weinig kwaad. Het is volgens mij vooral schadelijk voor slakken.

Dat gezegd hebbende zou ik eerst aankijken hoe het gaat. Het is 1 vis met 1 stip. Het komt vaker voor na introductie van nieuwe vissen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Iris1234 Er zitten ook 2 Nerite slakken en 5 Japonica garnalen in. Heb wel een andere bak staan om evt. tijdelijk de slakken over te plaatsen, maar dan wacht ik het wel gewoon even af, bedankt.

• Iris1234
Hier doen de vissen een beetje vreemd. Qua uiterlijk zie ik niets, maar ik ben wel één corydoras kwijt. Ik heb hem al een paar dagen niet meer gezien dus denk dat hij niet meer leeft maar heb ook geen dood visje gevonden. De rest van de vissen is ineens schuw, ze hangen de hele dag wat onder de waterplanten. Ik heb al wat water ververst, ik meet geen nitriet of ammonia verder. Het enige wat ik kan bedenken is dat er toch nog ergens een kadaver ligt. Of dat ze geschrokken zijn van een temperatuurswisseling. Ik was vergeten de verwarming aan te zetten na de wekelijkse water wissel en hierdoor was het water wat afgekoeld naar 22 graden. Aan de andere kant lijkt me dat ook weet niet heel slecht voor de vissen.

• Iris1234
Taro schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:59:
@Iris1234 Er zitten ook 2 Nerite slakken en 5 Japonica garnalen in. Heb wel een andere bak staan om evt. tijdelijk de slakken over te plaatsen, maar dan wacht ik het wel gewoon even af, bedankt.
Ik heb ook japonica garnalen en die hebben een kuur met Esha2000 overleefd. Ze vonden het echter niet leuk volgens mij, na toevoegen zwommen ze best in paniek rond. Slakken kunnen er volgens de verpakking niet tegen. De slakjes die met mijn waterplanten mee zijn gekomen gaven echter geen krimp.

• Rimboeloper
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-06 13:17
[quote]Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje: [quote]

Taro, waar heb jij dit interessante programmaatje vandaan? En waar kan ik het vinden? Hoe heet dat programma? Mede omdat ik ook overweeg om een aquarium aan te schaffen en met dit tooltje heel eenvoudig kunt zien hoeveel vissen er in de bak kunnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Rimboeloper schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:33:
[quote]Taro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Interessant tooltje:[Afbeelding] [quote]

Taro, waar heb jij dit interessante programmaatje vandaan? En waar kan ik het vinden? Hoe heet dat programma? Mede omdat ik ook overweeg om een aquarium aan te schaffen en met dit tooltje heel eenvoudig kunt zien hoeveel vissen er in de bak kunnen.
Kryziek in "Het aquarium topic - Deel 8"

• Renegade666
Was net even bij de LFS om wat voer.

Even in de bakken kijken natuurlijk.
Hebben ze daar een 2 tal dikke Rotsgarnalen zitten. Leuke jongens.

Misschien wel iets voor een bakje later.
Of wat mooie waaierhand garnalen, die zijn ietsje kleiner, maar wel leuk.

Mooie aan hun is dat ze een 400 liter bak hebben staan wat met piranha;s, aparte beesten :D

• Amps
Taro schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:32:
De LFS belde onverwachts, ze hadden 25 Boraras Brigittae (Chili Rasbora) binnengekregen :) 2 uurtjes laten druppel acclimatiseren en inmiddels zwemmen ze mooi rond.

De meeste hebben de juiste tekening, bij 2-3 twijfel ik of het wel Brigittae is of een andere variant omdat ik meer een stip dan een streep zie, maar wordt misschien anders als ze wat ouder worden en/of bijgekleurd zijn. Leuke school zo en de kleur komt in het echt mooier over dan op de foto's. Ze zwemmen inmiddels allemaal los door de bak heen ipv in een groep. 2 hebben de lilypipe al gechallenged, maar na 5 salto's binnen een seconde waren ze toch wel even beduusd, hopelijk vallen daar geen slachtoffers ;)

Ook wel mooi om te zien dat in sommige delen van de bak veel minder stroming is, maar ze toch aan de voorkant tegen de stroom in aan het zwemmen zijn. Leuke karakters, komen op je af, zijn onderzoekend.

25 stuks lijkt vooralsnog weinig, maar ik kijk dit eerst even aan, want het is best wel een leuke groep zo en ze groeien waarschijnlijk nog wel iets.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En de artemia maar opgestart:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Volgens mij begint het ook al aardig te groeien. Hoe bevalt een open bak?

Ik heb ook een open top geprobeerd, maar merkte dat de verdamping aanzienlijk is. Nu zit het afdekplaatje er weer op.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Amps Het groeit allemaal prima inderdaad. Heb wel gisteren 2/3e van de Red Root Floaters weggehaald, omdat ze soms tig lagen diep onder elkaar lagen en de combinatie met lilypipe is niet fijn. Door de hoeveelheid drijfplanten kregen de stengelplanten achterin te weinig licht. Primaire doel ervan was alg voorkomen door het lekken van voedingsstoffen uit de soil en dat lijkt vooralsnog prima te werken, dus kan nu afbouwen. De pogostemon doet het nog niet heel lekker, de nieuwe toppen zijn mooi, maar de oude bladeren verslijmen, binnenkort maar even afknippen en herplanten en icm extra licht moet dat goedkomen.

Ik had hiervoor ook een open bak, los van het nadeel dat je soms een vis, slak of garnaal op de grond vindt en op warme dagen 1-2 liter water moet toevoegen vind ik het prachtig. Je kunt er ook van bovenaf mooi inkijken. Zou niet anders willen :)

Edit: Heb overigens met MJ Aquascaping afgesproken dat ik hem nog een video met daarop de levende have nastuur, daarna plaatst hij hem pas op zijn YouTube kanaal. Zondag is het water weer helder ivm afbouw Exit (witte stip), plaats ik de nieuwe schone lilypipes en slangen (heb bewust 2 sets ivm schoonmaak), CO2 indicator even reinigen, skimmer eruit en een mooie amateuristische opname maken :)

[Voor 18% gewijzigd door Taro op 03-06-2021 22:44]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Damn, zo'n slakkenval werkt verdomd goed. Vanmiddag erin gedaan en amper een uur later zaten er al zeker 20 torenslakjes in. :P

Af en toe leeg maken en terug plaatsen, als het zo doorgaat dan ruimt het aardig op. :)

Morgenmiddag ga ik wat uitbreiding halen:

10x Japonica Garnaal -- altijd fijn die opruimers

5x Anatome Helena -- om te helpen de torenslakjes in bedwang te houden

6x Corydora Sterbai -- mooie bodemsnuffelaars

4x Corydoras pygmaeus -- ook mooie bodemsnuffelaars maar deze voor mijn kleiner aquarium

8x Kardinaal tetra -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden

5x Rasbora Galaxy -- voor mijn kleiner aquarium

5x Vuurneon -- om de kleine groep in mijn groter aquarium uit te breiden.

Vorig jaar eind juli/begin augustus heb ik aardig wat sterfte in mijn groter aquarium gehad. Nadat ik dat onder controle heb gekregen heb ik eigenlijk langere tijd bijna niet meer naar het aquarium omgekeken, mede omdat de boel zichzelf aardig goed in balans hield draaide het gewoon lekker door. Maar nu na die erg lange tijd mag er wel weer wat uitbreiding komen. Gisteren en eergisteren onderhoud gepleegd en morgen dus tijd voor wat uitbreiding. En mijn 2e aquarium (Fluval Flex 34L) heeft sinds de aanschaf in augustus nog niet eens een enkel visje gezien. Alleen plantjes en torenslakjes. :P

[Voor 72% gewijzigd door Wildfire op 03-06-2021 23:20]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 14-06 06:00
Hoi!

Vandaag eindelijk weer tijd gevonden om met de hardscape bezig te gaan. Takken op maat gemaakt, eindstukjes eraan gelijmd en extra takken toegevoegd.

Ook bij Zoo en zo Kowloon stenen opgehaald. Deze zouden het water niet moeten beïnvloeden en kreeg een goede deal!

Daarna met de Dremel en slijptol aan de gang gegaan. Er komt nog meer hardscape in, in de vorm van stenen (groot naar klein) langs het paadje en mss nog een beetje spiderwood. Wil ook nog details aanbrengen met dunne spiderwood takjes.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

[Voor 66% gewijzigd door Bowen_HAFX op 05-06-2021 20:04]

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Bowen_HAFX Er zit zeker veel potentieel in de opstelling, maar het is nogal massief en de té netjes opgestapelde stenen moet je dan wel goed aankleden met bijv. planten.

Ik vermoed dat je met deze opstelling erg veel dead zones gaat krijgen en opstapeling van waste tussen de "wortels" van het hout, zeker als je er ook veel planten onder gaat plaatsen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar, voor mij zou dat een no-go zijn om het onderhoud en algen onder controle te kunnen houden. Kan je bijv. voor het onderhoud ook goed naast/achter het aquarium komen, omdat deze natuurlijk nogal breed is? Maar als je "geniet" van onderhoud en de scape voor alles gaat, dan is het een erg mooi uitgangspunt. De 1/3e en 2/3e regel wordt natuurlijk mooi toegepast zo.

Dus ja: Ziet er goed uit, kan een erg mooie scape worden, maar het onderhoud is mogelijk wat lastiger. Dat laatste is voor mij persoonlijk erg belangrijk, omdat je daardoor op de lange termijn ook plezier in de hobby kunt houden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Taro schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:57:
@Bowen_HAFX Er zit zeker veel potentieel in de opstelling, maar het is nogal massief en de té netjes opgestapelde stenen moet je dan wel goed aankleden met bijv. planten.

Ik vermoed dat je met deze opstelling erg veel dead zones gaat krijgen en opstapeling van waste tussen de "wortels" van het hout, zeker als je er ook veel planten onder gaat plaatsen. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt, maar, voor mij zou dat een no-go zijn om het onderhoud en algen onder controle te kunnen houden. Kan je bijv. voor het onderhoud ook goed naast/achter het aquarium komen, omdat deze natuurlijk nogal breed is? Maar als je "geniet" van onderhoud en de scape voor alles gaat, dan is het een erg mooi uitgangspunt. De 1/3e en 2/3e regel wordt natuurlijk mooi toegepast zo.

Dus ja: Ziet er goed uit, kan een erg mooie scape worden, maar het onderhoud is mogelijk wat lastiger. Dat laatste is voor mij persoonlijk erg belangrijk, omdat je daardoor op de lange termijn ook plezier in de hobby kunt houden ;)
Er komen geen planten onder de wortels. Dit worden ook schaduwrijke plekjes. Erbovenop komt wel Anubias tussen de takken en mos plukjes hier en daar.

Qua algen, het is onze bedoeling redelijk veel planten te plaatsen in het begin en de tank rustig te laten indraaien.

Daarna flink wat japonica garnalen en algeneters toe te voegen. Pas als de tank echt onder controle is de andere vissen toevoegen. Ook is het de bedoeling meteen een CO2 set te gebruiken.

Ervaring is zeer weinig, maar we hebben wel doorzettingsvermogen en hoop met de aanwijzingen van de specialisten van hier op het forum en de winkels een eind te komen!

Ik ga er al vanuit dat in het begin flink wat algengroei zal zijn, maar we beginnen pas na onze vakantie en hebben dan alle tijd om de boel goed op te starten :).

Bedankt voor het delen van jouw bedenkingen en overwegingen @Taro !

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Afgelopen vrijdag na lange tijd weer wat bewoners toegevoegd aan mijn aquarium. Meerdere Corydoras Sterbai, kardinaal tetra's en Japonica garnalen.

Een paar van de Japonica's aan het 'grazen' op één van de planten
http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/1.jpg

Eén van de Sterbai's is lekker aan het chillen
http://www.briandickens.nl/GoT/aquarium/2.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Bowen_HAFX Wat mij heel erg heeft geholpen: Het filter vooraf al indraaien in een kleine plastic 40l bak met daarin af en toe een druppel ammonia(k), wat goedkope planten en later wat Nerite's en Japonica's. Als je daarna je grotere aquarium start met veel drijfplanten, spaarzaam plantenvoeding toedient (Liever te weinig dan teveel), direct met CO2 begint en met bijv. een klein aantal slakken en Japonica's start die vanaf dag 1 de algenopbouw onder controle houden, dan start je aquarium ook lekker op. Om de dag een 40-50% waterwissel om de voeding die uit de aquasoil komt af te voeren en goed de waterwaarden in de gaten houden. Je voorkomt dan de opstart fase met bruine algen en veel ander gedoe. Ik schrok daar de eerste keer wel van.

Maar daar heb ik van geleerd, de nieuwe draait nu +-1 maand en ben er nog steeds erg blij mee :) Heb nog wat extra Boraras Brigittae besteld, dat kan dit aquarium wel hebben.

Wel jammer dat de CO2 slang blauw is geworden door de Exit medicatie tbv witte stip :) Maar hopelijk neemt dat vanzelf weer af.

Vandaag ook de video's opgenomen, morgen even een selectie maken en opsturen. Dan is hopelijk de YouTube video snel klaar...

[Voor 8% gewijzigd door Taro op 07-06-2021 09:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Iris1234
@Taro hoe is het afgelopen met de witte stip?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-06 09:50

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Tijdje niet gepost hier, maar mijn bak draait nog top. Zonder chemische toevoegingen is de bak alleen maar beter gaan draaien.. Een keer last van alg gehad, toen alles schoongemaakt met wat heter water (bloemen en beeldjes) en een flinke waterwissel.

Heb alleen een probleem, mijn panda's school is aardig uitgedund omdat er een paar het begeven hebben. Vreemd genoeg lijken de meeste van de eerste batch die ik toegevoegd heb het nog te doen.

Ik zelf denk dat het water mogelijk iets te warm is (tussen de 23 en 24 graden).

Ook 4 neon tetra's overgenomen omdat de zoon van een kennis van ons iets te weinig tijd had voor een aquarium. Daar koop ik nog wel wat maatjes voor.. Wel grappig dat de 4 neon tetra's toch zich afzijdig houden van de kardinaal tetra's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Iris1234 Is gelukkig goed afgelopen, 3 dagen medicatie toegediend en helemaal verdwenen. Krijg wel later deze week nog een aantal extra vissen, dus mogelijk begint het feest dan opnieuw :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Iris1234
Elke dag leggen mijn visjes een paar eieren, ze zijn ongeveer 1mm in doorsnede. Vandaag wat close up foto’s en filmpjes gemaakt van de eitjes en net uitgekomen visjes. Door de camera zie ik de hartjes kloppen en zelfs de bloedsomloop. Regelmatig draaien ze even met de oogjes, of helemaal om. Het overgrote deel eindigt helaas als vissenvoer.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
De video van de opzet van mijn aquarium door MJ Aquascaping staat online. Nog steeds erg blij met het resultaat :)

Gisteren nog 10 extra Brigittae toegevoegd, dat kon het aquarium wel hebben. Gelukkig deze keer nog geen witte stippen te zien en binnenkort maar even de CO2 slang vervangen door één die niet blauw is door de medicatie...

• Bowen_HAFX
Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
De video van de opzet van mijn aquarium door MJ Aquascaping staat online. Nog steeds erg blij met het resultaat :)

[YouTube: Aquascape Tutorial: Easy Aquascape For Beginners - ADA 60H Island Style]
Gisteren nog 10 extra Brigittae toegevoegd, dat kon het aquarium wel hebben. Gelukkig deze keer nog geen witte stippen te zien en binnenkort maar even de CO2 slang vervangen door één die niet blauw is door de medicatie...
Mooie video! Wat heb je precies onder de stenen liggen? En watvoor filterfloss is dat precies? En ten slotte, waar heb je de plantjes vandaan?

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:32:
[...]

Mooie video! Wat heb je precies onder de stenen liggen? En watvoor filterfloss is dat precies? En ten slotte, waar heb je de plantjes vandaan?
Vanwaar de vraag waar de planten vandaan komen? Die zijn overal hetzelfde hoor.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:32:
[...]

Ik heb 5 weken van tevoren egg crate via Amazon.nl besteld, dat zou binnen 3 dagen binnen zijn, maar, bleek uiteindelijk uit China te komen 8)7 en was dus te laat binnen.

Die dag maar besloten om de "piepschuim" schalen waar planten die je online bestelt vaak op worden geleverd te gebruiken. De opstaande randen eraf geknipt en onder de stenen geplaatst om te voorkomen dat ze het aquarium zouden beschadigen. Ik hoop wel dat dit geen dode spots in de soil veroorzaakt waar nasty dingen gaan gebeuren, maar zal hopelijk wel meevallen.

De filterfloss is in dit geval van HS Aqua, had ik ooit een paar kg van besteld, daar kan ik nog ongeveer 124 jaar mee voort :)

De planten heb ik bij o.a. De Maanvis, Aquaplantsonline en Aquarium-planten.com aangeschaft.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
T-Infinity schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:37:
[...]

Vanwaar de vraag waar de planten vandaan komen? Die zijn overal hetzelfde hoor.
Op zich wel, maar er zit toch wel verschil tussen :) Uiteraard geldt dat voor de 1-2 Grow serie van Tropica wel, maar van de ene leverancier krijg je emerged en van de andere submerged versies, dus sommige hebben een langere tijd nodig om te wennen aan de omstandigheden onderwater en zullen eerst (deels) verslijmen. Daarnaast levert de ene partij steriele planten en bij de andere leven er slakken tussen, zit er eendenkroos tussen, etc. En ik heb bijv. Bucephalandra ontvangen die in soil en bovenwater was gekweekt, die heeft het erg moeilijk gehad om te overleven (zit ook in een andere bak als backup).

Als de planten zijn schoongemaakt en enkele weken/maanden in de bak zitten maakt de oorsprong niet echt meer uit, maar in het beginstadium kan het wel degelijk verschil maken in de overlevingskansen en welke nadelige effecten je evt. ondervindt van een "cadeautje" dat erbij zit in de vorm van ongewenste bezoekers.

Bij de ene leverancier heb ik bij de Anubias tientallen slakkeneieren moeten verwijderen en bij de andere niet. En bij de Red Root Floaters van Aquaplantsonline heb ik mij enkele uren vermaakt met eendenkroos verwijderen. Bij de 1-2 Grow van Tropica variant van de Red Root Floaters had ik dat uiteraard niet, maar het volume is ook een stuk lager en de prijs een stuk hoger. Keuzes :)

• peppie71
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:07
Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Op zich wel, maar er zit toch wel verschil tussen :) Uiteraard geldt dat voor de 1-2 Grow serie van Tropica wel, maar van de ene leverancier krijg je emerged en van de andere submerged versies, dus sommige hebben een langere tijd nodig om te wennen aan de omstandigheden onderwater en zullen eerst (deels) verslijmen. Daarnaast levert de ene partij steriele planten en bij de andere leven er slakken tussen, zit er eendenkroos tussen, etc. En ik heb bijv. Bucephalandra ontvangen die in soil en bovenwater was gekweekt, die heeft het erg moeilijk gehad om te overleven (zit ook in een andere bak als backup).

Als de planten zijn schoongemaakt en enkele weken/maanden in de bak zitten maakt de oorsprong niet echt meer uit, maar in het beginstadium kan het wel degelijk verschil maken in de overlevingskansen en welke nadelige effecten je evt. ondervindt van een "cadeautje" dat erbij zit in de vorm van ongewenste bezoekers.

Bij de ene leverancier heb ik bij de Anubias tientallen slakkeneieren moeten verwijderen en bij de andere niet. En bij de Red Root Floaters van Aquaplantsonline heb ik mij enkele uren vermaakt met eendenkroos verwijderen. Bij de 1-2 Grow van Tropica variant van de Red Root Floaters had ik dat uiteraard niet, maar het volume is ook een stuk lager en de prijs een stuk hoger. Keuzes :)
Heb je de bak van T-Infinity gezien? Die "zit" behoorlijk op planten. ;)

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
peppie71 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Heb je de bak van T-Infinity gezien? Die "zit" behoorlijk op planten. ;)
Jazeker, zag er goed uit alhoewel hij zelf aangaf dat het er weleens beter uit heeft gezien :)

Maar.... Dat invalideert mijn reactie volgens mij niet?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• remzor
  • Nu online
Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:24:
[...]

Jazeker, zag er goed uit alhoewel hij zelf aangaf dat het er weleens beter uit heeft gezien :)

Maar.... Dat invalideert mijn reactie volgens mij niet?
Nee, maar @peppie71 bedoelt waarschijnlijk dat het overkomt alsof je de bakker gaat uitleggen welk meel en welke granen hij het beste kan gebruiken ;)

Maar tof dat de video online staat! Ben nu het EK aan het kijken dus reageer ff kort, zal hem zeker nog checken; ben benieuwd.
Mijn Blue Velvet garnalen kweken als een gek, worden er veel te veel. Heb vrijwel geen alg meer, bak draait voor mijn gevoel uitmuntend nu. En een annubias staat in bloei, een mooie kelk :D Was een verrassing want wist hier niets van.. extra leuk dus.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
remzor schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Nee, maar @peppie71 bedoelt waarschijnlijk dat het overkomt alsof je de bakker gaat uitleggen welk meel en welke granen hij het beste kan gebruiken ;)
Dat begrijp ik, maar volgens mij gaat het er hier niet om welk meel en welke granen je moet gebruiken, maar bij welke groothandel je ze beter af kunt nemen ;)
remzor schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:22:
[...]
En een annubias staat in bloei, een mooie kelk :D Was een verrassing want wist hier niets van.. extra leuk dus.
Zowel Anubias als Bucephalandra bloeien regelmatig :) Had deze dubbele bloeier er onlangs tussen zitten:

[Voor 38% gewijzigd door Taro op 11-06-2021 21:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Taro schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:25:
[...]

Dat begrijp ik, maar volgens mij gaat het er hier niet om welk meel en welke granen je moet gebruiken, maar bij welke groothandel je ze beter af kunt nemen ;)

[...]

Zowel Anubias als Bucephalandra bloeien regelmatig :) Had deze dubbele bloeier er onlangs tussen zitten:
[Afbeelding]
Haha thanks voor de uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me daar niet zo mee bezig houd. Voor mij is een plant gewoon een plant, dus submers of emers maakt mij niet uit omdat ik meer de focus op de lange termijn heb liggen en na 2 maanden is er geen enkel verschil meer tussen de planten ongeacht waar je ze koopt.

Ik koop ook nooit planten in veelvoud, maar gewoon 1 stekje. Een paar maanden later heb ik dan een kilo. Maar dan moet je wel geduld hebben.
Slakken zijn ook van harte welkom bij mij.

Maar ik begrijp dat dit voor jou wat anders ligt. Bij het scapen gaat het vaak om de korte termijn en wil je snel aan de slag en de garantie dat het meteen goed gaat. Het is een andere manier van deze hobby uitvoeren. Niets mis mee.

Wat ik bijvoorbeeld ook vaak zie is dat iedereen graag stekjes wil hebben van iemand met een prachtige bak. Blijkbaar denken mensen dan dat die plant magisch is ofzo, of betoverd :+ . Terwijl het toch echt gewoon hetzelfde plantje is die iedereen in zijn bak heeft staan. Het zijn de condities in de bak die de plant maken, uiteindelijk.

Maar, goed bezig! Ben benieuwd hoe de bak zich gaat ontwikkelen. Wat is eigenlijk je verwachting hoe lang deze bak 'mee gaat' voordat hij weer afgebroken wordt voor de volgende scape? Is dat ook iets waar je van tevoren rekening mee houdt of is het meer van 'we zien wel' ?

[Voor 18% gewijzigd door T-Infinity op 11-06-2021 21:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@T-Infinity d:)b Zo heeft iedereen inderdaad een andere aanvliegroute. En ik vermoed dat men graag stekjes heeft uit mooie bakken omdat de betreffende planten bijv. vrij van algen zijn en er direct goed uitzien. Je koopt ook liever een gewassen dan een vieze auto :)

Het advies rondom ADA aquaria is vaak dat je ze na +-6 jaar het beste kunt vervangen omdat de siliconen afdichting dan aan kwaliteit gaat inleveren. De laag met siliconen is erg strak en netjes, maar ook spaarzaam aangebracht. Zal denk ik voor ieder aquarium wel opgaan dat je er niet >10 jaar mee moet doen, waarbij men hier en daar vast wel wat ruimere marges zal aanhouden, helemaal als de kieren/hoeken ook zijn volgesmeerd met siliconen, wat bij ADA dus niet opgaat. En de soil gaat enkele jaren mee, daarna moet je deze vervangen, of na enige tijd al beginnen met het aanvullen dmv root tabs/voedingscapsules. Ik heb bewust voor deze setup gekozen om dan gewoon wat root tabs toe te kunnen voegen in een beperkt gebied.

Ik ben niet iemand die hem max 1-2 jaar gaat houden en dan gaat rescapen. Wel zal ik bijv. kijken waar ik gelukkig en waar ik ongelukkig van word en gaandeweg finetunen. Zo doet de Ludwigia Mini Super Red het perfect en de Pogostemon Erectus een stuk minder, omdat die laatste onder de natuurlijk positie ivm stroming onder de Red Root Floaters zit. Ook de Hydrocotyle Tripartita Japan doet het minder goed door de schaduw van deze drijfplanten. Doel is dat ik gaandeweg het aantal drijfplanten ga verminderen als de stabiliteit verder toeneemt, zodat deze planten het beter gaan doen. Als er dan ineens algen verschijnen, dan plaats ik bijv. de drijfplanten terug, of nieuwe snelgroeiende planten die minder veeleisend zijn (Pogostemon Erectus heeft bijv. best wel wat licht, voeding en CO2 nodig), maar ik zou ze ook graag een keer emerged zien groeien:

Als ik mij ga irriteren aan het hout, of het mos, of het zand, dan verwijder ik dat en vervang ik het door iets anders. Niets is voor de eeuwigheid.

Een rescape zie ik mijzelf dus niet zo snel doen. Focus is nu: 3-6 jaar en vooral kijken of ik de hobby nu weer leuk blijf vinden. Ik ben eerder afgehaakt door het onderhoud en daar heb ik met deze scape rekening mee gehouden: Aquarium staat niet meer bij het raam ivm zonlicht (Had veel last van blauwalg aan de raamkant), een lamp die je kunt instellen met verschillende niveaus (De eerdere Superfish Home 110 had een ingebouwde LED-lamp met geen mogelijkheid tot niveau, etc. dus standaard altijd max geel/wit + max blauw licht, iedere dag weer en dagelijks handmatig verlagen en hoe ga je dan om met bijv. vakanties...), minder soil, minder stemplanten, minder livestock, minder complexe scape, etc.

Zoals ik eerder heb genoemd: Ik wilde voor een ADA 90P of 120P gaan, maar, zo lang de hamster leeft staat die kooi daar en ik wilde eerst klein beginnen en kijken of ik het met deze aanpak wel leuk zou blijven vinden. Als ik het over 3-6 jaar alsnog leuk vind, dan komt er waarschijnlijk een grotere bak :)

• Amps
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12 (van een hobbykweker), waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).

Aan het begin ververste ik nog wekelijks 40-50% van het water, maar kwam achter dat dat eigenlijk voor deze groep veel te veel is, waardoor de waterwaarden ook kunnen schommelen (hierdoor ben ik waarschijnlijk 2 verloren). Dit heb ik nu teruggeschroefd naar rond de 20% om de week.

Ik heb de waterwaarden laten testen (druppeltest) en die lijken in orde. Ammonium en nitriet 0, nitraat ook richting de 0 (mag in principe ook wat hoger zijn) en de pH ligt tegen de 8 aan (wat aan de hoge kant, maar zou nog in de range van de neocaridina's liggen). Vermoedelijk ligt het niet aan deze waarden.

Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete (2x per week) en brandnetel bladeren (1 per 2 weken). Aan het glas en planten zit (helaas) genoeg bruinalg waar ze ook van kunnen eten. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.

Wat ik nog kan bedenken wat eventueel de oorzaak zou kunnen zijn:
  • Ik zie dat in het zand gasbelletjes onstaan, maar heb ook gelezen dat deze in principe onschadelijk zijn zodra ze loskomen en 'bindt' met zuurstof. Wellicht dat
  • Lichte dosering van Profito waar de garnalen toch niet tegen kunnen
  • Heel soms voeg ik spirulinapoeder toe, misschien dat deze toch nog additieven bevatten die niet goed zijn voor de garnalen
  • Zwakke genen van de neo's
Het is best frustrerend om (telkens) weer dode garnalen op de bodem te vinden, terwijl ik de oorzaak niet kan vinden. Het neemt het plezier van de hobby wel een beetje weg :-( Iemand die andere ideeën heeft waar naar ik kan zoeken/wat ik kan proberen?

Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal :P

[Voor 12% gewijzigd door Amps op 12-06-2021 14:15]

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12, waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).

Aan het begin ververste ik nog wekelijks 40-50% van het water, maar kwam achter dat dat eigenlijk voor deze groep veel te veel is, waardoor de waterwaarden ook kunnen schommelen (hierdoor ben ik waarschijnlijk 2 verloren). Dit heb ik nu teruggeschroefd naar rond de 20% om de week.

Ik heb de waterwaarden laten testen (druppeltest) en die lijken in orde. Ammonium en nitriet 0, nitraat ook richting de 0 (mag in principe ook wat hoger zijn) en de pH ligt tegen de 8 aan (wat aan de hoge kant, maar zou nog in de range van de neocaridina's liggen). Vermoedelijk ligt het niet aan deze waarden.

Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete en brandnetel bladeren. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.

• Ik zie dat in het zand gasbelletjes onstaan, maar heb ook gelezen dat deze in principe onschadelijk zijn zodra ze loskomen en 'bindt' met zuurstof. Wellicht dat
  • Heel soms voeg ik spirulinapoeder toe, misschien dat deze toch nog additieven bevatten die niet goed zijn voor de garnalen
Het is best frustrerend om (telkens) weer dode garnalen op de bodem te vinden, terwijl ik de oorzaak niet kan vinden. Het neemt het plezier van de hobby wel een beetje weg :-( Iemand die andere ideeën heeft waar naar ik kan zoeken/wat ik kan proberen?
Zit er stiekem toch nog wat koper in het water? Koper en garnalen gaan niet samen en testkits hebben standaard geen kopertest aan boord.

• Amps
Wildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:00:
[...]
Zit er stiekem toch nog wat koper in het water? Koper en garnalen gaan niet samen en testkits hebben standaard geen kopertest aan boord.
Hmm... Bedoel je dat er koper afgegeven worden door de leidingen? Ik ga eens kijken hoe/waar ik dit het beste kan (laten) testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Hmm... Bedoel je dat er koper afgegeven worden door de leidingen? Ik ga eens kijken hoe/waar ik dit het beste kan (laten) testen.
Als je koperen leidingen hebt dan *zou* het kunnen, maar waarschijnlijker is bijna altijd een andere oorzaak als je daadwerkelijker koper in het water hebt. Er zijn gewoon kopertests te koop voor aquariumgebruik.

Het lijkt me sterk dat koper de oorzaak is, maar ja als je zo 1-2-3 geen andere oorzaken hebt kunnen vinden dan kan het misschien toch maar de moeite waard zijn om het uit te sluiten.

Hou er bij medicatie (voor het aquarium) trouwens rekening mee dat sommige geneesmiddelen koperverbindingen bevatten en daarmee dus dodelijk kunnen zijn voor de garnalenpopulatie.

[Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2021 14:42]

• Amps
Wildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:37:
[...]
Als je koperen leidingen hebt dan *zou* het kunnen, maar waarschijnlijker is bijna altijd een andere oorzaak als je daadwerkelijker koper in het water hebt. Er zijn gewoon kopertests te koop voor aquariumgebruik.

Het lijkt me sterk dat koper de oorzaak is, maar ja als je zo 1-2-3 geen andere oorzaken hebt kunnen vinden dan kan het misschien toch maar de moeite waard zijn om het uit te sluiten.

Hou er bij medicatie (voor het aquarium) trouwens rekening mee dat sommige geneesmiddelen koperverbindingen bevatten en daarmee dus dodelijk kunnen zijn voor de garnalenpopulatie.
Bedankt voor de extra toelichting :)

Waar ik aan zit te denken is dat Profito misschien de boosdoener kan zijn. Ik lees verschillende verhalen erover. Zoals ik het lees, zit er in Profito wel een (lage) concentratie aan metalen.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:45:
[...]

Bedankt voor de extra toelichting :)

Waar ik aan zit te denken is dat Profito misschien de boosdoener kan zijn. Ik lees verschillende verhalen erover. Zoals ik het lees, zit er in Profito wel een (lage) concentratie aan metalen.
Profito kan het niet zijn, tenzij je gigantisch overdoseert. Profito wordt door veel mensen gebruikt, waaronder ook veel garnalenhouders. Ik gebruik het zelf ook.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Amps Zijn er nog andere bewoners, of ben je met deze groep begonnen en heb je verder niets toegevoegd zoals vissen?

Voeg je bijv. ook EasyCarbo toe?

Welke temperatuur heb je ingesteld?

• Amps
Wildfire schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:50:
[...]
Profito kan het niet zijn, tenzij je gigantisch overdoseert. Profito wordt door veel mensen gebruikt, waaronder ook veel garnalenhouders. Ik gebruik het zelf ook.
Rond de normale dosering (iets eronder). Zou het ook gek vinden dat het daaraan lag, maar ben beetje door de opties heen.
Taro schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:08:
@Amps Zijn er nog andere bewoners, of ben je met deze groep begonnen en heb je verder niets toegevoegd zoals vissen?

Voeg je bijv. ook EasyCarbo toe?

Welke temperatuur heb je ingesteld?
Er zitten uitsluitend neo's in (en blijft ook zo). Ik doseer alleen Profito, geen andere goedjes. Het aquarium zit op kamertemperatuur, dat is 25 graden op het moment.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
@Amps Helder. Heb je aquasoil of zand? Bij garnalen gebruikt men vaak pH verlagende soil, die pH van 8 is mogelijk wel aan de hoge kant.

Verder nog bijv. veel kalkafgevende stenen waardoor bijv. de kH hoog oploopt bij minder waterwissels? En hoe heb je ze geacclimatiseerd?

Grote kans dat je nu de wat zwakkere hebt verloren en de anderen en jongen beter met deze waterwaarden om kunnen gaan, waardoor het uitvalspercentage vanzelf omlaag zal gaan.

• Amps
Taro schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 15:38:
@Amps Helder. Heb je aquasoil of zand? Bij garnalen gebruikt men vaak pH verlagende soil, die pH van 8 is mogelijk wel aan de hoge kant.

Verder nog bijv. veel kalkafgevende stenen waardoor bijv. de kH hoog oploopt bij minder waterwissels? En hoe heb je ze geacclimatiseerd?

Grote kans dat je nu de wat zwakkere hebt verloren en de anderen en jongen beter met deze waterwaarden om kunnen gaan, waardoor het uitvalspercentage vanzelf omlaag zal gaan.
Heb enkel een zandbodem liggen (JBL Sansibar river 0.8mm). Verder in de hardscape een paar stukjes Ardenner breuksteen. Een pH van tegen de 8 is inderdaad wat aan de hoge kant, maar vooral Caridina's hebben baat bij een pH verlagende bodem. Zover ik kan lezen zit het nog in de range van neocaridina's.

Toen ik de beestjes had, heb ik ze druppelwijs geacclimatiseerd over een periode van 1.5-2 uur. Alleen de waterwissel daarna kan best heftig voor ze zijn geweest (40-50% wissel en gewoon erin gegoten).

Eén van de theorieën die ik heb is inderdaad 'survival of the fittest', maar door de constante uitval baart mij toch zorgen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17:38

2 plaatjes van nieuwe nanocube 😎

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Amps schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 13:52:
Ik heb de laatste tijd toch veel uitval van mijn groepje neocaridina's. Ik ben op 23 april (na een maand indraaien van mijn aquarium) begonnen met een groep van 12 (van een hobbykweker), waarvan er nu 8 over zijn. De afgelopen dagen zijn er 2 gesneuveld en ik zie bij 1-2 ook uitvalverschijnselen (inactief, grazen niet en lopen af en toe over de bodem heen).

Ik voer de garnalen hoofdzakelijk Shrimp King Complete (2x per week) en brandnetel bladeren (1 per 2 weken). Aan het glas en planten zit (helaas) genoeg bruinalg waar ze ook van kunnen eten. Inmiddels zitten er wel een tal baby garnaaltjes in de bak en dragen 2 vrouwtjes nog eitjes. Geregeld zie ik ook vervellingen in de bak.

Edit: Om de post toch iets vrolijker te eindigen, hier een foto van een baby garnaal :P

[Afbeelding]
Ik kan je alleen zeggen hoe ik het doe. Ik geef ze om de dag eten, zorg in elk geval altijd voor een compleetvoer zoals jij ook geeft. Doe ik dat niet, dan heb ik uitval.
Ik ververs om de twee weken ongeveer 15% van het water, plus dat ik aanvul tot het streepje om het zo maar te zeggen. Met water op kamertemperatuur, de emmer staat dan een uur of drie gewoon in de kamer voor ik het erbij doe.

Ik heb altijd Catappa blad in de bak liggen en 2 keer in de week een garnalen lolly.

Profito konden de mijne niet tegen, een klein beetje zorgde al voor uitval.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Amps
avotar schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:08:
[...]

Ik kan je alleen zeggen hoe ik het doe. Ik geef ze om de dag eten, zorg in elk geval altijd voor een compleetvoer zoals jij ook geeft. Doe ik dat niet, dan heb ik uitval.
Ik ververs om de twee weken ongeveer 15% van het water, plus dat ik aanvul tot het streepje om het zo maar te zeggen. Met water op kamertemperatuur, de emmer staat dan een uur of drie gewoon in de kamer voor ik het erbij doe.

Ik heb altijd Catappa blad in de bak liggen en 2 keer in de week een garnalen lolly.

Profito konden de mijne niet tegen, een klein beetje zorgde al voor uitval.
Zou goed kunnen dat Profito in mijn groep ook de boosdoener is, hoewel het niet uit mag maken. Ik voer redelijk spaarzaam bij, als ik een klein stukje van de sticks erin gooi, ligt het er na een dag er nog steeds. Ik interpreteer dat als dat de garnalen genoeg te grazen hebben. Misschien dat ik het mis heb.

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat
Op o.a. de oudere Anubias bladeren begint zich nu toch wat bruine alg te vormen. In de vorige bak had ik daarom +-5 Otocinclus. Ik wil daar eigenlijk niet meer aan beginnen, maar de 2 Nerite's zitten nagenoeg alleen op het hout en de 5 Japonica's halen de bruine alg niet weg.

Oto's moet je in wat grotere groepen houden, dus 1 of 2 is geen optie, daarnaast zouden ze waarschijnlijk binnen 1-2 dagen alles al schoongemaakt hebben en moet ik ze daarna gaan bijvoeren en ze zijn nogal kieskeurig. Hillstream loaches vind ik erg leuk, maar passen om verschillende redenen niet.

Pleco's ben ik doorgaans niet zo'n fan van, maar ik kwam o.a. de Gold Spot Dwarf Pleco (Parotocinclus spilosoma) tegen, die max 5 cm groot wordt, bij voorkeur in groepen van minimaal 3. Maar die kan ik zo snel nergens in NL vinden. Die zijn waarschijnlijk wat minder kieskeurig dan Oto's?

Een beetje alg hoort erbij, maar heb het natuurlijk liever niet :)

Zijn er nog interessante alternatieven voor relatief kleine algeneters?

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Neo Caridina's?

Pagina: 1 ... 77 78 79 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True