Aktieve subwoofer plopt bij inschakelen aquarium thermostaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-05 19:33
Mijn vraag:
Sinds afgelopen week hebben wij een nieuw aquarium.
Wat groter dan de vorige en daardoor ook een wat zwaardere thermostaat.

Nu is het probleem dat als de thermostaat aan of uitspringt je een plop hoort uit de subwoofer.
Dit gebeurd ook als ik de coaxiale kabel eruit heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Yamaha YST - SW45
Oase HeatUp 100W

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
De volgende 2 subwoofers geprobeerd, maar deze hebben beide hetzelfde probleem:
JVC SP-DW103
Yamaha YST - SW45

De volgende 2 thermostaten zijn getest, beide veroorzaken ze hetzelfde probleem:
Oase HeatUp 100W
Flamingo Thermo 100W

Als ik een 50W thermostaat test heb ik nergens last van, hier heb ik er ook 2 van in huis en beide veroorzaken geen probleem. Het lijkt dus dat 100W een soort van te hoge piekspanning veroorzaakt.

Ze zitten beide op dezelfde stroomgroep (huiskamer).
Als ik het stopcontact aan de andere kant van de woonkamer probeer, met een verlengsnoer getest, is de plop een stuk zachter, maar wel aanwezig nog.

Een andere groep heb ik nog niet getest maar mocht dat werken heb ik er alsnog niks aan omdat ik geen permanente verlengsnoer wil hebben liggen naar een andere ruimte :)

Iemand enig idee wat ik verder nog kan doen?

EDIT

Met een verlengsnoer getest op een andere groep (keuken is een aparte groep) en dan is hetzelfde probleem nog aanwezig.

[ Voor 4% gewijzigd door knorde op 20-12-2021 20:48 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:25
Klinkt misschien raar, maar heb je de stekkers ook eens andersom in het stopcontact geprobeerd? Ik had zelf ook last van harde tikken, maar dan bij het inschalen van de sub. De stekker omdraaien heeft dat opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
gelukkie schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:57:
Klinkt misschien raar, maar heb je de stekkers ook eens andersom in het stopcontact geprobeerd? Ik had zelf ook last van harde tikken, maar dan bij het inschalen van de sub. De stekker omdraaien heeft dat opgelost.
Ik heb dit zojuist geprobeerd maar helaas zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Iemand nog ideeën?

Ik heb vandaag nog even verder getest en nu blijk ik het niet alleen in mijn sub te hebben maar ook in de gewone speakers. Het lijkt wel of er iets over het stroomnet gaat zodra de thermostaat aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:42
Is het een idee om er 2 van 50 watt in te hangen die iets na elkaar ingeschakeld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-04 16:01

Midas.e

Is handig met dinges

Klinkt een beetje als een goede reden om een ontstoringsfilter voor je sub te hangen, Je zou om te testen kunnen kijken of je de sub aan een andere groep kan hangen. Anders zou het nog inductie kunnen zijn denk ik?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

knorde schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:44:
Mijn vraag:
Sinds afgelopen week hebben wij een nieuw aquarium.
Wat groter dan de vorige en daardoor ook een wat zwaardere thermostaat.

Nu is het probleem dat als de thermostaat aan of uitspringt je een plop hoort uit de subwoofer.
Dit gebeurd ook als ik de coaxiale kabel eruit heb.
Ik zou eerst een snubber netwerk over het contact van de thermostaat zetten. Dat verminderd het vonken van het contact en dus ook netstoringen.

https://www.otronic.nl/a-...UeSbs9UHS-eoaAlLIEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Er komt half januari een elektricien langs, die had het ook over zo'n filter.
Ik laat het resultaat weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1667784

knorde schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 12:48:
Er komt half januari een elektricien langs, die had het ook over zo'n filter.
Ik laat het resultaat weten!
Ombouw van de thermostaat is ook een optie. Neem je een solid state relais met schakeling in de nuldoorgang https://www.reichelt.nl/n...-O8K7aMey4GBoCJ5UQAvD_BwE
Het relais wordt gestuurd via de thermostaat schakelaar en kleine voeding. Het SSR schakelt zonder vonken of storingen de verwarming aan of uit. Iets duurder en complexer dan een snubber, maar 100% zeker oplossing voor het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

M14

Het klinkt alsof de thermostaat een veel grotere piek trekt dan zou mogen óf de subwoofer is voorzien van een enorm slechte voeding.

Wellicht kan een soft start circuit helpen, maar dat moet dan tussen de thermostaat en het verwarmingselement van het aquarium. Daarmee wordt de piek voorkomen.

Een andere optie is de hier boven al benoemde 'snubber': een filter wat de piek affakkelt en voorkomt dat het terug het net op gaat.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1