Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.954 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:52
Weemism schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 13:54:
[...]

Ik heb zelf de Juwel Rio 125 en gebruik ook het standaard binnenfilter, maar ervaar niet dat de uitstroom van deze pomp bijzonder krachtig is. Heb je wel beide filterkooien met de meegeleverde sponzen in de filterruimte zitten?

Indien dat het geval is zou je in het bovenste gedeelte van die filterruimte ook nog filterwatten kunnen plaatsen tot aan het deksel. Mijn ervaring is dat dit voor extra weerstand zorgt in de aanzuiging van water vanuit deze kamer, en dus een tragere uitstroom uit de pomp.

Buisje aan de buitenzijde van de pomp heb ik zelf overigens naar onder gericht, bij jou nu nog misschien te krachtig, maar uiteindelijk is het belangrijker dat je de circulatie in je aquarium op gang houdt (o.a. ter voorkoming van algengroei) dan dat je het wateroppervlak agiteert, het oppervlak daarvan is in mijn ervaring meer dan ruim genoeg voor een goede gaswisseling.
@R3m3d7

Juwel Flow kit was de oplossing, ik kan de stroom nu richten en tot op heden lijkt dat prima te werken. De betta gaat er binnenkort waarschijnlijk (die krijgt een ander thuis adres) zodat we wat meer keuze hebben aan andere vissen.

alle filters zitten erin inclusief filter watten, zelfs de kardinalen hadden "moeite" met de stroming

betreft andere vissen: Corydora's op een bodem van zeer fijn afgerond grind: go of no-go?

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 28-03-2018 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:55
@Reloader mooi!
Volgens mij is fijn zand juist geschikt voor cory’s, beter dan grof gravel, tenminste, dat is wat ik ervan weet maar ik heb weinig ervaring met dat type vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Fijn zand is het beste voor cory's inderdaad, dat kunnen ze dan ook in hun bek nemen bij het foerageren. Bij grind kunnen ze dat niet, en daarnaast ook hun baarddraden mee beschadigen die dan ook kunnen gaan ontsteken.

Ik heb zelf echter ook fijn afgerond zwart grind in m'n bak en nooit problemen met de baarddraden bij m'n cory's waargenomen. Aan de andere kant heb ik bij deze soort vissen om onduidelijke redenen wel altijd veel uitval gehad en nu maar één over die het als laatste overigens wel al lange tijd uithoudt.

Weet dus niet of het grind in negatieve zin heeft bijgedragen aan de uitval bij mij, maar ik zou het niet adviseren als je een andere keus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
Met zand is het ook veel leuker om cory's te houden. Op grind kunnen ze hun natuurlijk gedrag niet vertonen. Dat draagt misschien ook wel weer bij aan stress waardoor ze vatbaarder worden voor ziektes (speculatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:51
Ook ik heb zand met Cory's. Het leuke is juist als ze er lekker doorheen vroeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:46
Weemism schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:30:
Weet dus niet of het grind in negatieve zin heeft bijgedragen aan de uitval bij mij, maar ik zou het niet adviseren als je een andere keus hebt.
Ik heb ook altijd afgerond zwart grind in mijn bak gehad. Ik heb jaren cory's gehouden en de meesten werden ook echt oud.

Bij mijn vader, zelfde soort bak, zelfde grind. Zelfde temperatuur. Steeds alle cory's dood. Toen ik mijn bak weg deed ivm verhuizing heb ik de cory's bij mijn vader in de bak gezet. Maand of twee later.. allemaal dood.

Nee hoor (afgerond) grind is niet de reden van overlijden van die beestjes. Wat het dan wel is? Geen idee!

Net zoals mijn vader geen dwerg-cycliden in zijn gezelschapsbak kan houden. Die vallen continue om. Hij heeft wel 10 paartjes geprobeerd. Allemaal dood. Hij heeft het inmiddels opgegeven. Ik heb jaren lang dezelfde dwerg-cycliden in mijn bak gehad. Probleemloos. Maar omgekeerd gaan bij mij de otocinclus altijd dood, terwijl die het in de bak van mijn vader altijd prima doen. Waaierhandgarnalen vallen bij mij ook om. Normale garnalen doen het dan weer prima!

Dat zijn dan de specifieke probleemgevallen. Voor de rest hebben we beide nooit problemen met vissen die dood gaan. Doen het allemaal jaren.

Volgende bak krijgt overigens zwart zand als bodem. Zand is voor de vissen fijner en een zwarte bodem is voor het oog mooier. Maar toch, grind is veel makkelijker in onderhoud. Verstopt veel minder. Voor de beginnende aquarium-houder zal ik gewoon grind blijven aanraden.

[ Voor 39% gewijzigd door FragDaddy op 29-03-2018 08:20 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@FragDaddy Treurig verhaal, dat je er na 10 paartjes mee stopt snap ik , wat voor dwerg-cycliden waren het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
R3m3d7 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:45:
@FragDaddy Treurig verhaal, dat je er na 10 paartjes mee stopt snap ik , wat voor dwerg-cycliden waren het?
Apistogramma Cacatuoides. Double red en triple red.
Apistogramma Nijsseni (die deden het bij mij overigens prima!)

Zijn natuurlijk vreselijk mooie vissen, dus mijn vader was erg teleurgesteld.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/YU4AAOSwdjNZDFtn/s-l300.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door FragDaddy op 29-03-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
FragDaddy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Gingen ze na ongeveer 1-2 weken dood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
R3m3d7 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:55:
[...]

Gingen ze na ongeveer 1-2 weken dood?
Dat kwam voor. Maar vaak ook pas na een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
FragDaddy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 09:05:
[...]

Dat kwam voor. Maar vaak ook pas na een paar maanden.
Okay, ik zal je mijn ervaring delen met cac's die overlijden.
Sommige mensen zeggen dat ze makkelijk zijn, dat zijn ze op zich ook wel maar ze zijn wel gevoelig voor voedsel en temperatuur naar mijn ervaring.

1)voer
Je kan ze niet voeren met zeer proteïne rijk voedsel, dan raken ze verstopt (bloat) en gaan ze dood, bij mij gebeurde dit met mijn eerste twee paartjes, het voer wat voor de rest prima werkte was dodelijk voor de apisto's. Ik zag het niet aan ze maar zodra ik stopte met het voer wat ik toen veel gebruikte ging het goed. Ze gingen bij mij een dag op de bodem liggen en de dag erna waren ze dood, gebeurde meestal in de eerste of tweede week dat ik ze had.

2)temperatuur
Ik moest voor echt succes rond de 26 graden zitten en niet teveel daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Weemism schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 22:30:
Fijn zand is het beste voor cory's inderdaad, dat kunnen ze dan ook in hun bek nemen bij het foerageren. Bij grind kunnen ze dat niet, en daarnaast ook hun baarddraden mee beschadigen die dan ook kunnen gaan ontsteken.

Ik heb zelf echter ook fijn afgerond zwart grind in m'n bak en nooit problemen met de baarddraden bij m'n cory's waargenomen. Aan de andere kant heb ik bij deze soort vissen om onduidelijke redenen wel altijd veel uitval gehad en nu maar één over die het als laatste overigens wel al lange tijd uithoudt.

Fijn grind zal wel meevallen. Komen ze in de natuur ook tegen.
Ik heb fijn grind bij mijn botia striata, die hebben ook gevoelige haren maar graven zich nog steeds wezenloos op zoek naar een wormpje.
FragDaddy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:53:
[...]

Zijn natuurlijk vreselijk mooie vissen, dus mijn vader was erg teleurgesteld.

[afbeelding]
Alhoewel ze gemiddelde waterwaardes aankunnen doen apisto's het dacht ikbeter in zacht, licht zuur water. Wellicht werden ze in de winkel op dit water gehouden en vielen ze in het aquarium om, omdat het water teveel afweek?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
FragDaddy schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 08:13:
[...]

Ik heb ook altijd afgerond zwart grind in mijn bak gehad. Ik heb jaren cory's gehouden en de meesten werden ook echt oud.

Bij mijn vader, zelfde soort bak, zelfde grind. Zelfde temperatuur. Steeds alle cory's dood. Toen ik mijn bak weg deed ivm verhuizing heb ik de cory's bij mijn vader in de bak gezet. Maand of twee later.. allemaal dood.

Nee hoor (afgerond) grind is niet de reden van overlijden van die beestjes. Wat het dan wel is? Geen idee!

Net zoals mijn vader geen dwerg-cycliden in zijn gezelschapsbak kan houden. Die vallen continue om. Hij heeft wel 10 paartjes geprobeerd. Allemaal dood. Hij heeft het inmiddels opgegeven. Ik heb jaren lang dezelfde dwerg-cycliden in mijn bak gehad. Probleemloos. Maar omgekeerd gaan bij mij de otocinclus altijd dood, terwijl die het in de bak van mijn vader altijd prima doen. Waaierhandgarnalen vallen bij mij ook om. Normale garnalen doen het dan weer prima!

Dat zijn dan de specifieke probleemgevallen. Voor de rest hebben we beide nooit problemen met vissen die dood gaan. Doen het allemaal jaren.

Volgende bak krijgt overigens zwart zand als bodem. Zand is voor de vissen fijner en een zwarte bodem is voor het oog mooier. Maar toch, grind is veel makkelijker in onderhoud. Verstopt veel minder. Voor de beginnende aquarium-houder zal ik gewoon grind blijven aanraden.
kun je die houden in een niet malawi bak? erg mooi voor als de kempvis hier verhuist is.

Overigens wilde er hier laatst iemand slakken, ik heb er ondertussen genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat was ik! Ik heb never nooit slakken. :/

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weemism schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:36:
[...]

Zelfde ervaring hier. Door omstandigheden heb ik het laatste jaar minimaal aan waterwissels gedaan, één keer in de 3-4 maanden en in de tussentijd alleen maar bijvullen van het niveau. In tegenstelling tot de algemene consensus op o.a. aquaforum waarbij mensen soms wekelijks een 30-50% waterwissel nodig achten heeft het er in mijn geval toe geleid dat de waterwaarden buitengewoon stabiel zijn, de planten heel goed en snel groeien en de vissen zich goed voelen.

Enige argument voor meer wissels dat werd aangehaald en wat me nog aan het twijfelen bracht was dat er in het water bij weinig wissels ook opbouw zal plaatsvinden van hormonen die met de standaard waterwaardentests niet worden getest maar wel kwalijk kunnen zijn voor de vissen.
Hier een Nano bakje van 40 liter. Sinds dat ik alleen maar bijvul en af en toe het filter reinig groeien mijn planten als kool. Voor die tijd gingen ze verleppen toen ik de adviezen van internet ging volgen, lees 1 x per week een kwart eruit. Gooi er dagelijks 10 druppels Easy Carbo in en om de 3 dagen 30 druppels Profito. Zitten overigens maar 8 kleine visjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Musicmasters meet je weleens wat je waardes zijn, loopt b.v. je nitraat op of blijft dat stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
LED-Maniak schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:33:
Dat was ik! Ik heb never nooit slakken. :/
mag er zo een paar meenemen hier, opsturen wordt een uitdaging :+

anders voer ik ze aan de vogels :X

(pics komen er aan..)

]Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/895/40200724365_d072c4ef5d.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/796/40200724435_a0086b7712.jpg

@dragon2 ik zat te slapen nvm O-)

[ Voor 30% gewijzigd door Reloader op 29-03-2018 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reloader schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:32:
[...]
kun je die houden in een niet malawi bak? erg mooi voor als de kempvis hier verhuist is.

Overigens wilde er hier laatst iemand slakken, ik heb er ondertussen genoeg :X
Welke vissen heb je het over :? Er staan toch geen malawi's tussen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:46:
[...]

Hier een Nano bakje van 40 liter. Sinds dat ik alleen maar bijvul en af en toe het filter reinig groeien mijn planten als kool. Voor die tijd gingen ze verleppen toen ik de adviezen van internet ging volgen, lees 1 x per week een kwart eruit. Gooi er dagelijks 10 druppels Easy Carbo in en om de 3 dagen 30 druppels Profito. Zitten overigens maar 8 kleine visjes in.
Leuk om dat bevestigd te krijgen inderdaad. Ik heb inmiddels ook geleerd sceptisch te zijn ten aanzien van de heersende aannames die ik met name op aquaforum.nl lees. Zelf voeg ik dus helemaal niets meer toe aan het water nadat ik voorheen inderdaad ook Easy Carbo en Profito gebruikte. Ik weet dat het zou moeten werken gezien de bestanddelen die erin zitten, maar kennelijk is er ook een moment dat je bak dermate in balans is dat je er beter verder maar van af kan blijven v.w.b. waterwissels en kunstmatige toevoegingen.
R3m3d7 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:51:
@Musicmasters meet je weleens wat je waardes zijn, loopt b.v. je nitraat op of blijft dat stabiel?
Ik kan niet voor @Musicmasters spreken, maar ook hier dus slechts zeer sporadische waterwissels (hoewel het bij een nanobak misschien toch ook een heel ander verhaal is dan bij een Rio 125), en in mijn geval is het gemeten nitraatgehalte altijd 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:54:
[...]
mag er zo een paar meenemen hier, opsturen wordt een uitdaging :+
Ik heb weleens slakken over de post gekregen. In een beetje stevig plat fastfood-achtig bakje gevuld met natte keukenrol. Ging eigenlijk prima! 1 of 2 waren beschadigd door het wat doorbuigen van het brievenbus pakje. Maar viel me niks tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R3m3d7 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 16:51:
Heb tot 2 maal toe mijn waardes eens laten checken in de aquarium zaak en die waren altijd goed (heb de bak nu een 1/2 jaar). Daar staat overigens zo'n 60 liter bak van Superfish en toen ik vroeg hoe vaak ze die water verschonen .... nooit. Daar hadden ze de glasplaat erboven af gehaald, dus dan verdampt er wel het een en ander. Ik ben er wel blij mee want nu kan ik tenminste met een gerust hart op vakantie zonder dat mijn buren de bak naar de donder helpen.

Ik heb overigens veel planten, weinig en kleine visjes en voer maar 2 keer per week. Dan is nitraat geen probleem. Meeste mensen voeren teveel. Had vroeger groter aquarium en ooit een vijver. Vijver gooide ik nooit voer in. Vissen hebben weinig nodig en bij teveel voer schijten ze je bak/vijver vol, dus nitraat.

Heb nog wat van die stickjes liggen. Zal hem eens opmeten....

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2018 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Musicmasters ik denk dat ik teveel voer, ik ga dat maar eens wat verminderen want ze krijgen bij mij elke dag twee keer te eten als ik er ben. Mijn doel is met platen waterwissels te verminderen maar met teveel voeren gaat me dat natuurlijk niet lukken. Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel voer ze nodig hebben want ze eten super snel alles op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook aardig lopen spelen met voeren maar momenteel voer ik 1x in de 2 dagen en de nitraat waarden blijven redelijk stabiel. (meet 1x in de 2 weken). Water wissel doe ik 1x in de maand zo ongeveer 20 tot 30%.

Enige probleem waar ik de oplossing wel voor heb is dat plantengroei niet heel geweldig is. CO2 installatie vind ik eigenlijk wel een beetje aan de dure kant momenteel. Staat wel op de planning om aan te schaffen. Doe het momenteel zelf door zelf door middel van gist en suiker om CO2 toe te voegen maar dat het echt veel helpt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:38:
Hier ook aardig lopen spelen met voeren maar momenteel voer ik 1x in de 2 dagen en de nitraat waarden blijven redelijk stabiel. (meet 1x in de 2 weken). Water wissel doe ik 1x in de maand zo ongeveer 20 tot 30%.

Enige probleem waar ik de oplossing wel voor heb is dat plantengroei niet heel geweldig is. CO2 installatie vind ik eigenlijk wel een beetje aan de dure kant momenteel. Staat wel op de planning om aan te schaffen. Doe het momenteel zelf door zelf door middel van gist en suiker om CO2 toe te voegen maar dat het echt veel helpt...
Gebruikt je naas co2 platenvoeding? Ik heb ook diy co2 en ik zie daarmee flinke groei van mijn planten, ik moest zelfs mer plantenvoeding gaan geven omdat ik anders gaten in de bladeren kreeg door tekort aan potasium (als ik mij niet vergis). Je kan met diy co2 echt forse groei realiseren met goede voeding en, ongeveer het belangrijkste, goed licht voor het juiste aantal uren elke dag. Planten hebben liever 4 uur super licht dan 8 uur een lullig lampje erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 22:38:
je kunt het toevoegen van 'vloeibare CO2' proberen (bijvoorbeeld EasyLife EasyCarbo).
en plantenvoeding (bijvoorbeeld Profito).

Maar! je moet nooit aan teveel knoppen tegelijk draaien. Dus niet meteen hele hoge dosering plantenvoeding/easycarbo toevoegen. Rustig beginnen en kijken/meten wat er gebeurt.
Als je aan teveel knoppen gaat draaien kun je doorschieten in extreme waterwaardes waardoor je vissen dood gaan of in een extreme algenbloei opeens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
LED-Maniak schreef op maandag 26 maart 2018 @ 21:42:
[...]

Ben benieuwd naar de andere voorbeelden.

[...]
YouTube: TOT Natural Rock Substrate Aquarium 10 Gallon for Breeding Fish

Ik kwam deze vandaag tegen in mijn feed, LR heeft in dit aquarium geen sponsfilter maar een luchtsteen.
Verder niet echt naar gezocht naar meer voorbeelden, weet ook niet of ik er veel kan vinden, in mijn herrinering heb ik het een aantal keer gezien en dat onthouden omdat ik erg geintereseerd ben in van die nature/jungle aquaria.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan dus kan ook niet uit ervaring spreken. Het is voor mij ook niet iets waar ik veel interesse in heb omdat een 2 euro sponsfilter voor mij bekend terein is en ik dus geen reden heb om die werkwijze aan te passen.
Ik zou het dus vooral niet gaan doen op basis van dit filmpje, en als jij data hebt die erop wijst dat dit onverstandig is zou ik daarop vertrouwen. Het ging erom dat ik het wel gezien had en nu dus weer in dit filmpje. Ik probeer je niet te overtuigen dat dit een goed plan is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mooie video! Zoals ik al dacht zijn dit weinig en grote bubbels, vooral bedoeld om het water in een lichte beweging te houden(onder de buis wordt water aangezogen). Dat is iets anders dan een luchtsteen full-blown laten blazen wat het water verzadigd. Mijn sponsfilters werken op dezelfde manier als in de video.

Zijn ervaring met stenen en zand op de bodem voor heel jonge vissen kan ik onderschrijven. Er zijn een hoop kwekers die zeggen dat je bare bottom moet gaan, maar mijn ervaring is ook dat de opbrengst van jonge vissen véél hoger is als er alg en biofilm in de tank groeit. Zodra de vissen groter zijn zet ik ze pas over op bare-bottom.

Een opmerking wie overweegt om celestial pearl danio's te kweken: ik overweeg er mee te stoppen.

Er is op het moment dermate veel inteelt op de markt dat de vissen er genetisch slecht aan toe zijn.
Zo zie je dat veel volwassen dieren een kromme rug krijgen en het patroon op hun lijf afwijkt van wat er in de natuur voorkomt. Naast dat dit zielig is voor de vis, is dit ook niet leuk voor de eigenaar.

Ook maar eens de waterhardheid van mijn put meten. Wat uit de kraan komt zit best wat mineralen in.. 330ppm.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2018 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@LED-Maniak Ik gebruik bare bottom in mijn aquarium waar ik elke zoveel weken mijn zwangere platy en guppy dames in zet, als de kleintjes er dan zijn haal ik ze er weer uit, ik heb alleen een dik pak "drijfplanten" erin om ze de uren tot de ouders weer weg gaan te beschermen.
Met zo'n setup is bare bottom erg makkelijk qua schoonmaken. In de setup waarbij je met visjes als CPD's werkt denk ik ook dat jou setup en/of die van LR in de video vele malen beter is. De visjes zijn veel kleiner en hebben meer te eten.

Ik schrik nogal van je opmerking over de CPD's, ik was net van plan deze volgende week te gaan halen voor de kweek maar als ik dit zo lees is dat niet zo'n goed plan. Voor mij was het qua kweken hiervan een volgende logische stap na guppies en platy's.
Wat denk jij dat een goed alternatief is? Ik heb vrij hard water en ben vooral geintreseerd in kleinere vissen die in een bak kunnen met andere kleine vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor platy's en guppy's zal dit prima zijn. Voor de CPD's werkt dit niet echt. Het is lastig om de jongen die net een paar dagen uit het ei zijn te voeren(ik doe dit met wolkjes spirulina) gezien ik dit niet twee/driemaal per dag kan doen. Door de stenen en plantjes zwerft er veel meer eetbaar materiaal rond en hoe ik pas na 1.5 week te voeren. Scheelt ook een berg water wissels want het water verzadigt niet met voedselresten.

De CPD's is erg zielig om te zien. De ene week zien ze er perfect uit, de volgende week begint de kleur van de huid te veranderen(donkerblauw zonder duidelijke stippen) en koppelen ze zichzelf los van de groep. Week erna zijn de ruggen krom en zijn ze dood. Geen enkele andere vis heeft er in het aquarium last van en het gebeurt alleen bij de oudere vissen, dus het ligt echt aan de vis zelf.

Wellicht als je gegarandeerd je kweekgroep van verschillende kwekers of wildvang kan vinden dat je meer succes hebt. Dit is alleen erg lastig voor elkaar te krijgen. Vrijwel alles komt bij ruinemans of gommers vandaan.

Er zijn een hoop nano vissen op de markt, maar gezien de prijs van veel van deze vissen niet erg interessant om te kweken. Wellicht dat Pseudomugil een leuk soort is. Deze blijven klein en zijn erg vrolijke en sierlijke vissen. Ene soort kweekt beter dan de andere. Rachel O'leary heeft veel video's over nano's dus wellicht dat zij wat inspiratie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@LED-Maniak Snap ik, voor die CPD's wil je ander soort setup, knap dat je die kleintjes hebt kunnen kweken, erg zielig dat ze zo zwak zijn, bedankt voor de waarschuwing.

Ik zal mij nog eens verder verdiepen in de kleinere visjes maar wellicht dat ik start met de honey gourami's waar ik nog een paartje van heb zitten, dat is weer eens heel iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ter illustratie nog een foto hieronder.
Een aantal maanden geleden heb ik deze relatief jong gekocht.

Je kan zien dat zijn rug direct na de kop krom begint te groeien. Dit gebeurt bij erg veel vissen naarmate ze ouder worden. Deze vis zal ergens volgende week het loodje leggen.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/f8a5lx7l5/Screen_Shot_2018-03-30_at_14.33.54.png

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2018 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Zielig hoor, het is zo'n mooi visje. Mensen zijn vaak gewoon te gretig.Volgens mij is dit visje pas sinds 2007 bekend in de hobby, lekker snel verprutst dus.

Ik heb besloten een poging te doen mijn aggazissi te kweken.
Ik heb mijn recent gekochte bak in twee delen verdeeld, links is nu het apistogramma aggazissi kweek deel.
Licht zand erin, paar plantjes, potje met dotje javamos erbij...now we wait.

Ik mijn "grote" 160 liter bak ging het niet goed, wel eitjes maar de stress van alle andere vissen erbij heeft dat doen falen, hier zijn ze alleen met een paar piep kleine guppies waar ze op kunnen snacken...to get into the mood. ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BcLU4l3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@FragDaddy @R3m3d7 Er zit nu zo'n jaar een nieuwe voedingsbodem in maar zal eens gaan spelen met plantenvoeding en/of vloeibare CO2.

Plantenvoeding via het water vind ik wel beetje jammer gezien je een deel er ook elke keer weer uithaalt met een water ververs moment. Houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:30:

Plantenvoeding via het water vind ik wel beetje jammer gezien je een deel er ook elke keer weer uithaalt met een water ververs moment. Houd jullie wel op de hoogte van de vorderingen.
Veel planten nemen voornamelijk voedsel op uit het water en niet uit de bodem, dus dan kun je nog zo'n goede voedingsbodem hebben.. Je planten groeien er niet beter door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:30:
@FragDaddy @R3m3d7 Er zit nu zo'n jaar een nieuwe voedingsbodem in maar zal eens gaan spelen met plantenvoeding en/of vloeibare CO2.

Voedingsbodems gaan rommel geven.

De meeste soorten plantenvoeding geef je éénmaal per week want dan is het meeste uit je water opgenomen door de planten. Dit doe je na het water verversen en dus gooi je alleen het overschot aan ongebruikte voeding weg. Dat is helemaal niet zonde hoor. Anders hoopt dat alleen maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Verwijderd Vloeibare CO2 bestaat niet, middeltjes zoals easycarbo die zeggen "CO2 from a bottle" kletjes uit hun nek in de zin dat er totaal geen CO2 in die flesjes zit maar glutaraldehyde. Dat muteerd algen zodat deze niet kunnen reproduceren (en dus ook geen CO2 niet opnemen die al in het water zit) en de planten een betere kans geeft.
Als je al CO2 in je aquarium hebt zitten zou ik er niet aan beginnen, zorg er in ieder geval voor dat dat spul niet op je handen komt en daar blijft zitten, ik zou het echt als een soort "gevaarlijk stofje" behandelen ook al is de constratie laag in die flesjes, het muteert letterlijk cellen en als het te lang op je huid zit gaat het branden, ook in lage concentraties. Het is absoluut onschadelijk voor vis en garnaal in de dosering die ze opgeven, ik claim niet dat het negatief is voor wat dan ook in je aquarium en het werkt zeer zeker, er zijn veel mensen die er goede resultaten mee behalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Neehoor. Dat is algexit en de salicylzuur daarin zorgt dat algen niet zoveel meer kunnen doen(salicylzuur wordt ook tegen wratten gebruikt), glutaraldehyde ontsmet vooral(gebruikt in ziekenhuizen) en wordt hier en daar inderdaad voor wratten op de voeten gebruikt.

In easycarbo zit glutaraldehyde. Alg ontstaat vaak als gebrek aan koolstof in het aquarium. Dit kan je toedienen als CO2 gas maar ook door middel van glutaraldehyde.

Deze stof breekt af onder invloed van licht(een normale dosis in het aquarium houdt het ongeveer 24 uur uit) waardoor er zuurstof- en koolstofatomen vrijkomen die de planten kunnen opnemen. Dit zorgt er voor dat planten beginnen te concurreren met algen. Daarnaast zorgt de stof er voor dat de biofilm op planten verdwijnt waardoor deze weer sneller de koolstofatomen kunnen opnemen.

Ergens staat nog wel een formule op het net hoe deze conversie plaatsvindt. Het is in ieder geval geen middel om cellen te muteren.

Maar pas op, sommige planten kunnen er totaal niet tegen en zullen "smelten".

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2018 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@LED-Maniak Blijkbaar is het mij verkeerd uitgelegd, bedankt! Ik dacht dat echt dat glutaraldehyde een middeltje was wat je niet op handen wilde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Je wilt het zeker niet op je handen krijgen. Het is een ontsmettingsmiddel in ziekenhuizen en bij sommige tandartsen en droogt je huid uit. De dosering in de flesjes is laag(2%) maar genoeg om er niet in aanraking mee willen te komen. :)

'k heb het zelf overigens ook gebruikt maar vond het teveel gedoe om dagelijks manueel te doseren. 'k heb in de aanbieding een CO2 set gekocht(2kg fles met klep, atomizer en regelaar voor 160 euro). Over een jaar of 2 is dat terugverdiend en is gemakkelijker in onderhoud voor mij.

[ Voor 37% gewijzigd door LED-Maniak op 30-03-2018 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Mmm, als ik dit lees zou ik wel goed oppassen qua dosering icm kweken.

https://www.glerl.noaa.gov//pubs/fulltext/2005/20050003.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik heb nu ongeveer 4 maanden een 30 liter garnalen aquarium. Deze nu ook al diverse keren schoon gemaakt, echter heb ik altijd zo een laag boven op het water. Het lijkt wel op olie. Er zitten nu ongeveer 20 vuur garnalen in. Iemand enig idee?

Kwa voeren 2 tot 3x in de week. En dan ook maar minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Heb je wel iets in de bak dat het oppervlakte voldoende in beweging houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:48:
Heb je wel iets in de bak dat het oppervlakte voldoende in beweging houdt?
Ja een filter met spray bar. Ik heb deze ook al iets meer naar boven gericht. Is het beter om de water oppervlakte te laten bewegen of echt open breken? Ik heb geen luchtpomp / bruis steen erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Open breken is naar mijn mening belangrijk om te voorkomen waar jij last van hebt. Het is ook de manier om meer zuurstof in je water te krijgen. De olieachtige laag sluit je water als het ware af wat je zuurstofgehalte geen goed doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Racer89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:36:
Ik heb nu ongeveer 4 maanden een 30 liter garnalen aquarium. Deze nu ook al diverse keren schoon gemaakt, echter heb ik altijd zo een laag boven op het water. Het lijkt wel op olie. Er zitten nu ongeveer 20 vuur garnalen in. Iemand enig idee?

Noodoplossing: met keukenrol papier het bovenste laagje 'opzuigen'.

Zo'n laagje kan door vettig voer komen (zalm is berucht), maar meestal is het een bacterie laagje. Naast beweging van het wateropervlak wil ook een betere filter en meer echte waterplanten weleens helpen (iets dat snel groeit, waterpest bv, moerasplanten gaan hierbij niet helpen). Drijfplanten kun je ook proberen, desnoods kroos.

Qua schoonmaken, doe dat vooral niet te goed (je schreef niet wat je precies doet). Regelmatig water verversen 20-30% en 1x/enkele maanden je filter omspoelen in aquariumwater zou genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik zal de spraybar nog iets hoger zetten. Filter doe ik 1x in de maand ff omspoelen. En water 2 tot 3 liter per week. Aangezien het maar 30 liter is. Ik had namelijk gelezen dat garnalen nogal gevoelig zijn voor water verandering.

Zal zo ook even met keukenrol proberen. Ik probeer bij de water wissel ook zoveel mogelijk die laag telkens weg te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Racer89 je doet de waterwissel goed, garnalen zijn daar inderdaad wat gevoeliger voor plus dat ze het niet zo nodig hebben omdat ze relatief gezien zeer weinig eten. Ze zijn echter wel wat gevoeliger voor nitraat in het water daarom zijn een aantal snelgroeiende planten een goed idee zoals dragon2 al aangeeft. Mijn streven in een garnalenbak is relatief veel oppervlakte door zand, catappa bladeren, veel mos, planten en dan alles proberen een laagje biofilm te geven door de boel de boel te laten en door wat overdreven verlichting algengroei te krijgen. Dan moet je ze alsnog bijvoeren maar ze hebben altijd wat te eten. Ik gebruik een HMF die bellen blaast aan het oppervlakte en zelf ook vol zit met spul waar ze op kunnen grazen. Zo kan je een klein aquarium heel snel heel stabiel en bijna onderhoudsvrij krijgen. Ik wissel denk ik 2x per week 1/2 liter, ik schep er wat uit en giet er wat in, alles onverwarmd want dat gaat best als het om neo's gaat, 18 graden is mijn water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R3m3d7 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 15:57:
@Verwijderd Vloeibare CO2 bestaat niet, middeltjes zoals easycarbo die zeggen "CO2 from a bottle" kletjes uit hun nek in de zin dat er totaal geen CO2 in die flesjes zit maar glutaraldehyde. Dat muteerd algen zodat deze niet kunnen reproduceren (en dus ook geen CO2 niet opnemen die al in het water zit) en de planten een betere kans geeft.
Als je al CO2 in je aquarium hebt zitten zou ik er niet aan beginnen, zorg er in ieder geval voor dat dat spul niet op je handen komt en daar blijft zitten, ik zou het echt als een soort "gevaarlijk stofje" behandelen ook al is de constratie laag in die flesjes, het muteert letterlijk cellen en als het te lang op je huid zit gaat het branden, ook in lage concentraties. Het is absoluut onschadelijk voor vis en garnaal in de dosering die ze opgeven, ik claim niet dat het negatief is voor wat dan ook in je aquarium en het werkt zeer zeker, er zijn veel mensen die er goede resultaten mee behalen.
Zo heb een fles Easy Life Profito gekocht zal hier maar eens de helft van de aanbevolen dosis er in doen. Kijken of dat helpt. Nu ben ik aan het rondlezen en zie ook dat het ook nut heeft je lampen langer te laten branden. Nu heb ik er 2 lampen inzitten 1 staat 8 uur lang aan en 1 staat 4 uur lang aan tegelijk met die andere lamp.

Verstandig om hier nog wijzigingen in te brengen? Doe alles wel voorzichting heb geen zin om wat ik heb opgebouwd weg te kunnen gooien zou dat zo zonde vinden. :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
@Verwijderd Het hangt heel erg van je lampen af, type, leeftijd (bij bepaalde types), waterdiepte etc.
Ik gebruik zelf twee fotosynthese periodes per dag, dus in de ochtend gaat de rustig aan (tegenwoordig via TC420 controller) voor een uur of 2, dan gaat hij weer uit, en in het begin van de avond gaat hij weer aan voor een uur of 3. Ik ga dan snel van 0-100% en weer terug omdat ik heb geleerd dat planten liever kort veel licht hebben dan lang een beetje, ik geef algen hiermee ook minder kans. De balans vinden met verlichting is voor plantengroei het belangrijkste. Hoe meer par je op die lampen mikt (lumens maar dan hoe planten licht zien) hoe meer CO2 en hoe meer plantenvoeding je nodig hebt voor goede groei. Als er een onbalans is krijg je vrijwel meteen algen. Wat je ook doe doe 1 verandering tegelijk en kijk een paar weken hoe het gaat, pas dan weer iets aan en kijk weer een tijdje hoe je aquarium reageerd op de aanpassing. Je hebt een verlicht aquarium en je hebt een VERLICHT aquarium, de hoeveelheid licht die een moderne krachtige LED bak boven je aquarium uitstoot is echt ongeloofelijk en de reactie in je aquarium kan enorm zijn, je kan je hele bak binnen een week of twee VOL met algen hebben dus je moet echt goed opletten wat je aanpast. Het resultaat van je easy life profito verwacht ik ook pas na een week of 3-4 te kunnen zien, gewoon doorgaan en niet de dosering aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Racer89 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:36:

kaamlaag noemen ze dat. Hoe maak je de bak schoon? ineens te veel water verversen of filter te grondig schoonmaken kan een bacterie probleem geven. Hierdoor kan die kaamlaag bijvoorbeeld ontstaan.

Maar zijn meerdere oorzaken mogelijk. Even googlen op kaamlaag geeft de meeste tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Zo heb een fles Easy Life Profito gekocht zal hier maar eens de helft van de aanbevolen dosis er in doen. Kijken of dat helpt.
De aanbevolen dosis is vrij laag. Je kunt rustig de aanbevolen dosis gebruiken. Ik gooide de aanbevolen weekdosis PER DAG in mijn bak. (ik kocht profito dan ook per 5 liter jerrycan). Maar ik had er dan ook veel licht en veel CO2 op staan.
Nu ben ik aan het rondlezen en zie ook dat het ook nut heeft je lampen langer te laten branden. Nu heb ik er 2 lampen inzitten 1 staat 8 uur lang aan en 1 staat 4 uur lang aan tegelijk met die andere lamp.

Verstandig om hier nog wijzigingen in te brengen? Doe alles wel voorzichting heb geen zin om wat ik heb opgebouwd weg te kunnen gooien zou dat zo zonde vinden. :$
Zet ze maar eens beide 8 uur aan. Hoe oud zijn je lampen (ik neem aan dat je TL gebruikt)?

Maar nogmaals: Rustig opbouwen en niet aan teveel knoppen tegelijk draaien en de waterwaardes blijven meten. Maar dat gezegd hebbend, zou ik het best durven te combineren: Beide lampen 8 uur aan en profito erin.

Overigens je hele inrichting van je bak 'weggooien' is eigenlijk nooit nodig. Zeker als je de waterwaardes blijft meten. Je kunt een keer wat meer algen krijgen of wat minder plantengroei, maar het leuke is juist om dat weer te corrigeren en op een gegeven moment te begrijpen aan welke knoppen je moet draaien om een bepaald resultaat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@R3m3d7 en @FragDaddy

Bedankt voor de tips.

Ja ik heb een bak met TL lampen. Wil dit nog wel gaan vervangen door LED over een half jaartje. Eerst zien dat ik de planten huishouding wat beter in orde krijg.

Heb wel een klein "probleem" dat is dat ik wisselende diensten heb en soms kan het zijn dat ik pas rond 03:00 in huis kom en zou dan zo graag willen genieten van het aqaurium maar om dan de lampen aan te zetten lijkt me ook niet handig. Zoals je zegt R3m3d7 jij doet het in korte stukken. Zelf ook al eens geprobeerd maar geen succes gezien de bak eigenlijk geen natuurlijk zonlicht krijgt op de plek waar die staat. Dit om de temperatuur vooral in de zomer niet te hoog te laten oplopen. Was voor de vorige bak echt funest. ;(

Zal het nu 2 maanden proberen met toevoegen van plantenvoeding en daarna maar eens aan andere dingen gaan denken mocht dat echt niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Verwijderd Met LED kan je de lampen een tijdje op b.v. 20% laten branden en daarmee je vissen zien zonder dat je algen op hol slaan. Het is niet ideaal maar het is beter dan schommelen met vol licht aan/uit en geloof me, als je een krachtige LED bak erboven hebt heb je geen 100% output nodig om van je vissen te genieten.
Met TL verlichting is het volgens mij zo dat je deze 1x in het jaar (oid) moet vervangen omdat ze anders niet meer hetzelfde rendement hebben voor plantengroei ook al zie je het niet direct met het blote oog maar er zijn vast andere die dat beter weten aangezien ik geen TL gebruik.

Mijn bak krijg ook geen zonlicht, dat wil je (onder de meeste omstandigheden) ook niet want dan kan je zelf exact bepalen hoeveel licht je bak krijgt in een dag, zolicht geeft een ongeloofelijke hoeveelheid par, dat is echt totaal absurd wat er dan in je bak gebeurd (nog los van de temperatuur) omdat het van dag tot dag zo gigantisch kan verschillen.
We hebben het wel over het nabootsen van de natuur in ons aquarium maar eigenlijk willen we een soort perfecte versie ervan maken, als we algen groeien doen we dat bewust, we hebben totale controle of CO2, plantenvoeding, licht, bioload...dus zo "natuurlijk" is het allemaal niet.
Je kan b.v. een TC420 controller (oid) kopen en op een dag dat je nachtdienst draait een andere programma (mode) aanzetten dan de dag waarop je geen nachtdienst draait, zolang het aantal uren aan maar min of meer gelijk is maar je hoeft hier ook niet mee te overdrijven, een keer een half uurtje meer of minder ga je niet meteen zien naar mijn mening, zo gevoelig is het nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... na gisteren dus plantenvoeding te hebben toegevoegd kreeg ik vanmorgen toch een hartverzakking toen ik weer naar het aquarium ging kijken. Een witte waas door heel het water. Dus een bacterie explosie van heb ik jou daar. Gelukkig wel genoeg planten in de bak zitten wacht nog een paar dagen of het weg gaat. Zijn er mensen die anders ideeën hebben wat te doen? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:52:
Hmm... na gisteren dus plantenvoeding te hebben toegevoegd kreeg ik vanmorgen toch een hartverzakking toen ik weer naar het aquarium ging kijken. Een witte waas door heel het water. Dus een bacterie explosie van heb ik jou daar. Gelukkig wel genoeg planten in de bak zitten wacht nog een paar dagen of het weg gaat. Zijn er mensen die anders ideeën hebben wat te doen? :'(
https://www.aquariumfans....-het-aquarium-bestrijden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Verwijderd blijf gewoon je ding doen, ik heb begrepen dat het sneller helder kan worden met een dagelijkse kleine (5%?) waterwissel, maar wat je ook doet, doe geen grote waterwissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Die witte waas trekt vanzelf weg. Tijd is het advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Even terugkomend op de vage laag wat ik op de garnalen bak had, deze is nu helemaal verdwenen nadat ik de spray bar iets meer naar de water oppervlakte heb verplaatst. Bedankt voor de tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Racer89 Mooi! Wat voor garnalen heb je trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@R3m3d7 ik had 10 cristal red garnalen. Echter hadden die er niet veel zin in en zijn op 1 na allemaal omgevallen. Wel een hoop kleintjes aan over gehouden. Nu heb ik er laatst 20 vuur garnalen bij gezet. Bak lijkt nu beter in orde. Zijn veel actiever dan de eerste 10 stuks.

Kijken of het nu beter gaat. Zoja ga ik nog voor een 3de kleine bak denk ik O-) en dan alleen maar cristal red.

[ Voor 4% gewijzigd door Racer89 op 02-04-2018 20:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-10 07:00

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mijn eerste nestje L144 was mislukt omdat de maanvissen elk kleintje hebben weten te vinden.

Dus nu een maand later heb ik een 2 nestje en deze heb ik nu verplaatst naar een ander aquarium.
Pappa liet zicht niet vangen, dus nu moeten het maar overleven zonder vader figuur.
Ben benieuwd of ze het zullen overleven, in het grote aquarium hadden ze sowieso bijna 0 kans.
Hieronder de foto's van het 2e aquarium, wilde de grot leegspoelen zodat ik hem meteen terug kon leggen in mijn andere aquarium, maar dat mislukte.

Aquarium
Mijn aquarium foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KQyh7CFgqLbaLInjIPjaAR6R/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TSiBpXd5nDZK8vjh64fwzSU7/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8vnWBZgcD7uGNarkkMPAxkVk/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QsT9qvaDCuqhx1NJ9BBcftAu/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ggY93N0NGyQOzOlWoOFgfMI1/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lHBf9RZv7ZBqNr038DwC7MvC/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WDwYnS3rgiCQbQObuY909n2n/thumb.jpg

en even geteld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VevS7SdWrmV1QC2YxsH2oODw/full.jpg?nohitcount=1
(klein gedeelte van het aquarium maar daar lagen de meesten op dat moment.
Er zijn er zo'n 106 zichtbaar op deze foto :D

[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 05-04-2018 09:00 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Zo bakje nu redelijk weer aan het draaien en planten lijken het ook beter te doen. Foto zegt natuurlijk meer als woorden.

Huidige status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
FragDaddy schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:05:
[...]

De aanbevolen dosis is vrij laag. Je kunt rustig de aanbevolen dosis gebruiken. Ik gooide de aanbevolen weekdosis PER DAG in mijn bak. (ik kocht profito dan ook per 5 liter jerrycan). Maar ik had er dan ook veel licht en veel CO2 op staan.
Hoe heb jij die dosis bepaald?

Ik krijg last van groene draadalg. Wellicht tekort aan CO2, maar voor mijn gevoel dien ik al veel toe. Licht staat 6 uur aan. profito doseer ik eens per week de aanbevolen hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Smuggler dat formaat moet het prima overleven, je moet echt mega gaan voeren, ze kunnen tot ongeveer 50% van hun lichaamsgewicht eten per dag, dat komt er ook weer uit dus je weet wat je te doen staat. Ik gooide er echt flink wat bonen in, binnen een dag weg. Als je ze fors te eten geeft zie je ze bijna groeien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
LED-Maniak schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:06:
[...]

Meten (FE, PO4, NO3 en CO2 hebben je planten in ieder geval nodig en kun je prima meten. klopt hier iets niet aan heb je hele grote kans op algen) , kijken naar je planten, langzaam opbouwen, blijven meten en blijven kijken.
Ik krijg last van groene draadalg. Wellicht tekort aan CO2, maar voor mijn gevoel dien ik al veel toe. Licht staat 6 uur aan. profito doseer ik eens per week de aanbevolen hoeveelheid.
De aanbevolen hoeveelheid voor al die producten is voor een gemiddelde bak, met gemiddeld licht waar weinig water ververst wordt en zonder CO2 installatie. In mijn bak ververste ik elke week 1/3 van het water, had ik veel licht en veel CO2. Dus de aanbevolen hoeveelheid is dan helemaal niet voldoende. Zoals gezegd kocht ik de plantenvoeding per jerrycan van 5 liter.

Wat is je CO2 gehalte?

Meet je PH waarde en je KH waarde en hou ze tegen deze tabel:

Afbeeldingslocatie: https://www.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/10/pH-KH-CO2-tabel.jpg

Als je CO2 waarde niet in het groen zit kun je gerust meer CO2 toevoegen. Maar... wel blijven meten! En dan wel goed opletten bij een bijna lege fles (in combinatie met een goedkopie drukregelaar. En dat zijn zo'n beetje alle drukregelaars die bij standaard sets worden verkocht). Mijn ervaring is dat bij een bijna lege fles er makkelijk 2x zoveel CO2 wordt doorgelaten door de drukregelaar :X

En veel CO2 blijft een middel en geen doel. Je wilt een betere plantengroei. Niet perse meer CO2. Als je veel CO2 toevoegt moet je ook veel licht toevoegen. Want pas dan gaan de planten het CO2 opnemen. Anders heb je er nog geen voordeel van. En dan moet je ook plantenvoeding toe gaan voegen anders krijg je planten met allerlei groeiproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/store/de-houtense-aquariaan/images/55221115224.jpg

Alleen maar meer plantenvoeding toevoegen als je al algen hebt heeft geen zin. Die algen groeien prima op de plantenvoeding die niet door de planten wordt opgenomen :D

Regelmatig easy-life algexit en easycarbo gebruiken hielp bij mij altijd goed tegen alg. Maar, het is vechten tegen de bierkaai als je je waterwaardes niet op orde hebt :X

Regelmatig meten (als je dingen aan het wijzigen ben gewoon 1x per dag doen) en kijken wat je moet veranderen. FE, PO4, NO3 en CO2 zijn de waardes waar je naar moet kijken voor de groei van je planten. Al naar gelang daarvan plantenvoeding, ijzer of CO2 toevoegen/minderen en een dag later weer meten. PH en KH zijn de waardes waar je naar moet kijken om te zien of je nog voldoende CO2 in je bak hebt en of je meer kunt toevoegen.

NO2 moet je in de gaten houden omdat teveel NO2 dodelijk is voor vissen. Als die begint te stijgen moet je water verversen totdat het weer normaal is.

Meer CO2 drukt je PH waarde omlaag. Maar voor de vissen in de meeste gezelschapsbakken krijg je de PH waarde niet zo laag dat je vissen ervan omvallen.

Ik gebruik een Sera testkoffer
Afbeeldingslocatie: https://media17.mediazs.com/bilder/sera/aquatest/box/3/400/3176_sera_aqua_test_box_detail_3.jpg

aangevuld met een JBL 6.0 tot 7.4 PH test set. Die is VEEL nauwkeuriger dan de standaard SERA test die in die koffer zit. En die nauwkeurigheid heb je nodig voor het berekenen van de hoeveelheid CO2 in de tabel hierboven. Dan maakt het namelijk enorm uit of de PH nu 6.0 of 6.5 is (zoals je in die grafiek ook kunt zien).
En bij de Sera test kun je dat gewoon niet lekker zien. Die heeft een te ruime schaal. En alles onder de 6 of boven de 7.4 is voor een gezelschapsbak toch niet relevant.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/006950/files/035171134/400x400x2/jbl-ph-test-set-60-76.jpg

Ook kun je met de hoeveelheid en duur van je licht spelen (zeker als je LED verlichting hebt met een lichtcomputer). Maar de meeste mensen pakken het licht als min of meer vaste waarde en gaan daar niet heel erg mee rommelen. In mijn ervaring geeft meer licht voor een kortere tijd betere resultaten dan het licht langer aan laten. Maar let op: meer licht = snellere plantengroei = meer CO2 en plantenvoeding nodig.

[ Voor 44% gewijzigd door FragDaddy op 04-04-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
FragDaddy schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:09:
[...]

Alleen maar meer plantenvoeding toevoegen als je al algen hebt heeft geen zin. Die algen groeien prima op de plantenvoeding die niet door de planten wordt opgenomen :D
Goed en leuk stukje maar ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande! 8)
Planten hebben alle bouwstoffen nodig die ze nodig hebben om te groeien en je hebt algen die met elk resterende bouwstofje kunnen groeien.
Dit betekend dat het wel degelijk zo kan zijn dat je met meer plantenvoeding de hoeveelheid algen in je aquarium kan verminderen.

De perfect balans is zo goed als onmogelijk maar ik merk dat de hoeveelheid uren licht aan (vol aan) per dag bij mij een grotere invloed heeft op algengroei dan de hoeveelheid plantenvoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:06:
[...]

Wanneer staat die zes uur aan? Als dat in de avond is heb je er niets aan. Ik had 8 uur per dag 15.00 tot 23.00 uur. Planten deden het niet goed. Klopt meneer want in uw kamer is er ook licht en planten doen zo'n 8 uur per dag aan fotosynthese en groei, dus ook tijdens de uren dat er alleen licht is vanuit de kamer. Het licht in de avonduren doet dus niets. Ik start nu verlichting om 11.00 uur tot 23.00 uur en planten draaien als een gek en geen alg. Wel verlichting langzaam opvoeren. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik wil een gedeelte van mijn bak voorzien van een zandbodem, is metselzandVoegzand geschikt? dat heb ik toevallig nog liggen :)

edit: ga wel even aquariumzand halen voor de zekerheid heb toch maar een kilo of 4-5 nodig en dan loop ik minder risico

[ Voor 36% gewijzigd door Reloader op 09-04-2018 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier nog een bakje staan waar in planten die ik knip wil gaan stekken. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Namelijk eerste keer dat ik dit ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:59:
ik wil een gedeelte van mijn bak voorzien van een zandbodem, is metselzandVoegzand geschikt? dat heb ik toevallig nog liggen :)

edit: ga wel even aquariumzand halen voor de zekerheid heb toch maar een kilo of 4-5 nodig en dan loop ik minder risico
Nee dat is veel te scherp zand.

Aquariumzand is dan weer een beetje onzinnig lees duur, filterzand is top en als het moet kan speelzand ook (alleen wellicht niet in een echte plantenbak, YMMV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dragon2 schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:49:
[...]

Nee dat is veel te scherp zand.

Aquariumzand is dan weer een beetje onzinnig lees duur, filterzand is top en als het moet kan speelzand ook (alleen wellicht niet in een echte plantenbak, YMMV).
1 euro de kilo betaald voor aquariumzand, had er maar 5 nodig :) thanks voor de toelichting

ik kreeg trouwens bij de bouwmarkt door dat speelzand te vervuild was voor een aquarium :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Reloader schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:49:
[...]
ik kreeg trouwens bij de bouwmarkt door dat speelzand te vervuild was voor een aquarium :)
Mwah, ik draai er al dik 20 jaar mee. Op het ogenblik 4 medium/grote bakken staan met speelzand. Als ze met 'vervuild' 'stoffig' bedoelen dan kan dat wel kloppen, maar ook zand/grind uit de aquariumzaak moet je goed uitspoelen voordat je het in je bak doet.

Vroeguh had ik (eigenwijs) zilverzand, heel mooi maar veeeeel te fijn: stoft op je planten, je zuigt het erg snel mee met schoonmaken en het slaat snel dicht. Ook het uitspoelen ging niet erg lekker en al helemaal niet zonder een lading zand mee te spoelen in de afvoer, wat waren mijn ouders blij met mij O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Precies, zoveel kan zand ook niet vervuild zijn, het zijn kleine korrels steen.
En wat mij betreft is het bij elk type zand belangrijk enkele keren goed te spoelen voordat je het in je aquarium doet want ook "aquariumzand" heeft stof erop zitten wat je met 5m spoelen redelijk eraf kan krijgen. Dan wordt je aquarium minder wazig de eerste dagen, of het daarna nog wat uitmaakt weet ik niet.Ik gebruik Hornbach aquariumzand, maar dat is zeker niet zo schoon als het is voor het spoelen. Volgens mij is alleen het scherpe en zeer fijne zand ongewenst, sommige planten kunnen op een gegeven moment moeite krijgen wortels door zeer compact zand te laten groeien. verder is het meer hoe het eruit ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
R3m3d7 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:41:
Precies, zoveel kan zand ook niet vervuild zijn, het zijn kleine korrels steen.
En wat mij betreft is het bij elk type zand belangrijk enkele keren goed te spoelen voordat je het in je aquarium doet want ook "aquariumzand" heeft stof erop zitten wat je met 5m spoelen redelijk eraf kan krijgen. Dan wordt je aquarium minder wazig de eerste dagen, of het daarna nog wat uitmaakt weet ik niet.Ik gebruik Hornbach aquariumzand, maar dat is zeker niet zo schoon als het is voor het spoelen. Volgens mij is alleen het scherpe en zeer fijne zand ongewenst, sommige planten kunnen op een gegeven moment moeite krijgen wortels door zeer compact zand te laten groeien. verder is het meer hoe het eruit ziet.
Zand kan wel een exotische PH/KH waarde hebben, en bepaald zand blijft dat heel langsaam afgeven. Je blijft dan 2 jaar gezeik hebben met het stabiel krijgen van waardes. Dan roer je een keer door de bodem en heb je weer een week een te hoge PH waarde.

Ik zou geschikt zand kopen.

"Kleine steentjes" ... bedoel je puur het formaat of het materiaal. Want ik zou niet voor steen maar voor silica gaan.

Zoek ook eens op CaCO3, en kijk in welk bodem materiaal dit zit. Dat wil je niet overmatig in je bak hebben.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@World Citizen daar heb je wel een punt, je moet ook niet elk steensoort in je aquarium plaatsen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Iemand enig idee wat dit is:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/866/41460725712_ea02799032_c.jpg

zit op 2 plantjes?

lijkt uit de plantjes te groeien

[ Voor 11% gewijzigd door Reloader op 18-04-2018 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
@Reloader dat lijkt mij groene draadalg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
  • Laatst online: 19-10 21:17
Reloader schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:06:
Iemand enig idee wat dit is:

[afbeelding]

zit op 2 plantjes?

lijkt uit de plantjes te groeien
Een van de vele draadalg vormen inderdaad, uit een goede bron:

Algen die ontstaan door veel organische stoffen, ammoniak en weinig voedingstoffen in het water.
Deze typen van groene algen groeien in het begin heel snel en overwoekeren daar bij het hele aquarium.
Ze geven daar bij de voorkeur aan goed verlichte plaatsen en ondergronden die vaak ruw zijn.
Vaak worden de langszame of niet groeiende planten hier voor gebruikt.
Daarna volgt een stabiele periode door het verdwijnen van de organische stoffen en ammonia oiv bacteriële verwerking.
Dit proces, gebeurt ook bij het opstarten en duurt ongeveer 6 weken.
Verwijder zo veel en vaak mogelijk, handmatig van dit soort algen.
Doe dit bv met een tandenborstel op een rustige manier want het geeft de algen een kans om zich te verspreiden.

Indien er later niet genoeg voedingsstofgen en co2 voor de planten voorradig is, blijven bepaalde soorten groeien.
Dit zijn soorten die minder snel groeien en vaak iets verder ontwikkeld zijn.
Deze zien we terug in het aquarium als spinsels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
RoosW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:19:
[...]

Een van de vele draadalg vormen inderdaad, uit een goede bron:

Algen die ontstaan door veel organische stoffen, ammoniak en weinig voedingstoffen in het water.
Deze typen van groene algen groeien in het begin heel snel en overwoekeren daar bij het hele aquarium.
Ze geven daar bij de voorkeur aan goed verlichte plaatsen en ondergronden die vaak ruw zijn.
Vaak worden de langszame of niet groeiende planten hier voor gebruikt.
Daarna volgt een stabiele periode door het verdwijnen van de organische stoffen en ammonia oiv bacteriële verwerking.
Dit proces, gebeurt ook bij het opstarten en duurt ongeveer 6 weken.
Verwijder zo veel en vaak mogelijk, handmatig van dit soort algen.
Doe dit bv met een tandenborstel op een rustige manier want het geeft de algen een kans om zich te verspreiden.

Indien er later niet genoeg voedingsstofgen en co2 voor de planten voorradig is, blijven bepaalde soorten groeien.
Dit zijn soorten die minder snel groeien en vaak iets verder ontwikkeld zijn.
Deze zien we terug in het aquarium als spinsels.
Thanks, ook nog oplossings gerichte tips behalve eruit halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Reloader schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:24:
[...]

Thanks, ook nog oplossings gerichte tips behalve eruit halen?
Wat is er de laatste 6 weken veranderd, als dat iets duidelijk is, probeer terug te veranderen. Anders, voeg snel groeiende planten toe (waterpest bijvoorbeeld) al is het maar voor een tijd, die hooveren dan vaak die voedingsstoffen op die teveel aanwezig zijn en de bron van je algen explosie.
Sommige algen soorten prefereren extra ammoniak, water verversen als is het maar een deel kan een oplossing zijn.

Sommige algen soorten red je het gewoon niet tegen, andere leggen het loodje zodra er een groeifactor verdwijnt. Experimenteren, geduld, en de draadalg voorzichtig regelmatig verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

En ook vooral niet overvoeren. Niet opgegeten voer zorgt voor het overschot aan organische materialen die @RoosW al in z'n eerdere post noemt.

Eens per dag, of één keer in de twee dagen is doorgaans meer dan genoeg (in de gaten houdend dat het voer binnen twee minuten is opgegeten). Ik zie te veel aquarianen die vissen onnodig 2 keer per dag voeren omdat het zo leuk is, hoewel je natuurlijk wel evt afwijkende voedingsfrequenties voor specifieke soorten in acht moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-10 09:54
Hallo,

Een vraagje, welke van deze onderstaande watertestboxen adviseren jullie en waarom?

- JBL Testlab
- Sera Aqua-test box (CI)
- Sera Aqua-test box (Cu)

Op dit moment gebruik ik de JBL ProScan alleen deze is niet altijd aquraat met meten. Daarom wil ik dus overstappen naar watertest druppels.

Heb een 120 liter aquarium met de volgende vissen.
- 5x glasroodvinzalm
- 10x neon tetra
- 10x roodneuszalm
- 4x kersenbuikjes

Alvast bedankt.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
heb net mijn waterpest eruit gehaald, dus die moet dan weer terug !

overvoeren zal ik in de gaten houden! thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
RoosW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:30:
[...]

Wat is er de laatste 6 weken veranderd, als dat iets duidelijk is, probeer terug te veranderen. Anders, voeg snel groeiende planten toe (waterpest bijvoorbeeld) al is het maar voor een tijd, die hooveren dan vaak die voedingsstoffen op die teveel aanwezig zijn en de bron van je algen explosie.
Sommige algen soorten prefereren extra ammoniak, water verversen als is het maar een deel kan een oplossing zijn.

Sommige algen soorten red je het gewoon niet tegen, andere leggen het loodje zodra er een groeifactor verdwijnt. Experimenteren, geduld, en de draadalg voorzichtig regelmatig verwijderen.
er heeft een tijdje wat waterpest in gedreven dat heb ik er onlangs uitgehaald, maar is nu dus weer terug. voor de rest niet echt veranderingen. er zitten 3 garnalen in waarvan er 2 zwanger zijn. de rest zit nog in de kweekbak.

Het valt me wel op dat ik in mijn "kweekbak" (oude aquarium 60l) met daarin 11 garnalen en wat slakken (die meegelift zijn ooit op waterpest) echt 0 alg heb en in het grotere 180l aquarium wel redelijk snel aanslag heb op de ruit en nu dus de draadalg (die langzaam groeit overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Je 180L liter aquarium zal waarschijnlijk andere lampen hebben die wellicht voor een afwijkend aantal uren aan staat, ander plantenbestand, andere substraat, andere plek ik de woonkamer...allemaal dingen die van invloed zijn maar #1 is in mijn ogen de verlichting. Ik moet wel zeggen, als je voor garnalen bakken gaat zou ik de algengroei op de zijkanten en achterkant van het glas lekker laten zitten, dat is heerlijk voor die beestjes, ik mik expres lekker veel licht op de bak om dat te laten groeien maar ik mik het zo dat het niet op het glas groeit waar ik doorheen moet kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
R3m3d7 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:41:
Je 180L liter aquarium zal waarschijnlijk andere lampen hebben die wellicht voor een afwijkend aantal uren aan staat, ander plantenbestand, andere substraat, andere plek ik de woonkamer...allemaal dingen die van invloed zijn maar #1 is in mijn ogen de verlichting. Ik moet wel zeggen, als je voor garnalen bakken gaat zou ik de algengroei op de zijkanten en achterkant van het glas lekker laten zitten, dat is heerlijk voor die beestjes, ik mik expres lekker veel licht op de bak om dat te laten groeien maar ik mik het zo dat het niet op het glas groeit waar ik doorheen moet kijken.
Algen laten groeien op een plek waar jij het wilt (en nergens anders) [zucht] dat heb ik in de ruim 40 jaar aquaria ervaring nog niet voor elkaar gekregen.
Ik zou wel weer een aquarium willen, maar ja, mijn huidige vrouw denkt dan aan een theekopje met verlichting, en ik begin pas bij de 200x50x50, een mooie bak met grote Cichliden en wat Meervallen, veel stenen en hout [nog diepere zucht] :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
RoosW schreef op donderdag 19 april 2018 @ 16:40:
[...]

Algen laten groeien op een plek waar jij het wilt (en nergens anders) [zucht] dat heb ik in de ruim 40 jaar aquaria ervaring nog niet voor elkaar gekregen.
Ik zou wel weer een aquarium willen, maar ja, mijn huidige vrouw denkt dan aan een theekopje met verlichting, en ik begin pas bij de 200x50x50, een mooie bak met grote Cichliden en wat Meervallen, veel stenen en hout [nog diepere zucht] :Y
Yeah me dan denk ik want in mijn garnalen bak werkt het prima, die staat haaks (tov normaal) op mijn bureau ik heb twee lampen erboven zweven en die het glas aan de voorkant niet genoeg verlichten voor algengroei maar de zijkanten wel maar daar kijk ik niet doorheen. Door de zijkant kan je amper heen kijken, bij de voorkant zie je niets.
Het is bizar hoe garnalen lopen over glas met algen alsof ze op de grond staan, ze staan gewoon stil onder een hoek van 90 graden rustig wat te eten.

Ik kan je echt een kleine bak met garnaaltjes aanraden trouwens, het is niet te vergelijken met wat je hierboven beschrijft maar je kan in een 40cm bak al een leuk klein utopia voor ze bouwen en ze zijn leuk om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
R3m3d7 schreef op donderdag 19 april 2018 @ 13:41:
inderdaad het 180L aquarium heeft op dit moment nog 2x TL , de upgrade naar full led staat zit er aan te komen de ledstrips liggen al klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
zit er aan te denken om het 60cm bakje weg te doen hier. Te weinig tijd voor en is nu telkens een dump bakje voor planten snoeisel. Maar verder......

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:50
ik heb van het weekend mijn bakje helemaal leeg getrokken.... vond die donkere bodem er in toch niet mooi en het naaldgras wilde ook niet echt goed aanslaan.

Vissen en garnalen uitgeschept en in een ander bakje gedaan met het water uit het aquarium, pompje er op, zodat ik op mijn gemak de bak opnieuw kon gaan inrichten.
ik noem het maar de poor mans iwagumi.

Aquarium zelf gemaakt van overgebleven glas 0 euro
zak zand 2 euro
ardenner breuksteen van de groothandel, 4 euro
christmas mos uit de kikkerbak 0 euro

ben er wel tevreden over zo, nu mag het mos weer even aangroeien zodat de stenen een beetje samensmelten qua looks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Erg tof Gh0stw4lk3r.

Ik zelf ben opzoek naar wat rondere rivierkeien die ik in mijn aquarium kan doen, kan ik daarvoor het beste naar een intratuin/tuincentrum of hebben jullie betere tips?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
RoosW schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:30:
[...]

alg blijft toch nog groeien, heb de verlichtingsduur flink ingekocht naar 6 uur per dag, voer de vissen minder dan normaal en de kap staat open i.v.m. water temperatuur

water is verder wel perfect helder, heb alleen sinds een tijdje drijfplantjes.. leuke plantjes en de vissen vinden ze ook wel interessant. ik weet alleen niet waar ze vandaan komen. zal morgen bij goed licht eens foto's maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:20
Gynnad schreef op maandag 23 april 2018 @ 12:22:
Erg tof Gh0stw4lk3r.

Ik zelf ben opzoek naar wat rondere rivierkeien die ik in mijn aquarium kan doen, kan ik daarvoor het beste naar een intratuin/tuincentrum of hebben jullie betere tips?
Maaskeien zijn erg goedkoop bij het tuincentrum en precies wat je zoekt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Gh0stw4lk3r schreef op maandag 23 april 2018 @ 09:34:
ik heb van het weekend mijn bakje helemaal leeg getrokken....
Ziet er erg mooi uit!
Vooral de kleinere stenen bij de grote werken heel goed, echt een mooie bak zo die ook niet zo gek veel onderhoud zal vragen denk ik. (y)

[ Voor 12% gewijzigd door R3m3d7 op 24-04-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb hier een grote glazen vaas staan, 65cm hoog, 24cm diameter, inhoud aan water zo'n 25l
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/smrsdQ6.jpg?1
Staat al meer dan een jaar bij het raam op het noorden, nooit last van algen gehad, plantjes verpieteren er wel een beetje in omdat er volgens mij geen verwarming en stroming in zit. (huidige planten zitten er weer een paar weken in, komen uit een warmer aquarium)

Nu wil ik er toch iets meer mee gaan doen, een soort van nano aquarium van maken, maar dan alleen om de planten in leven te houden, ik zit alleen met 1 vraag:

Ik wil er een nano filter en een kleine, maar mooie verwarming in hangen, maar zal dit wel goed gaan?
Het is namelijk een hoge, smalle vaas, en ik vraag mij af of een filter/pomp ook onderin voldoende circulatie kan brengen (ik wil de techniek graag zo onzichtbaar mogelijk hebben, bovenin filter + verwarming, onderin planten, midden leeg), dus geen lange snoeren er in om het filter onderin te krijgen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Resistor Ik zou de verwarming achterwegen laten en een custom under gravel filter bouwen. Dan hoef je alleen een doorzichtige luchtslang naar beneden te laten lopen, die zijn doorzichtig en vallen denk ik niet zo op. Zonder verwarming zit je op kamertemperatuur snel op 18 graden in je water en daarmee kan je b.v. prima een paar garnaaltjes houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 04:22
Ook maar weer eens een pic dumpen van mijn nano zee bakje. Momenteel zwemmen er 3 visjes in samen met een garnaal en een zeester en dat is meer dan genoeg.

Foto is een klein beetje overbelicht, er staat maar 18W aan led verlichting boven.

De koralen staan er erg goed bij en de anemoon heeft zich al twee keer gedeeld (en dan gaat een van de delen terug naar mijn dealer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hvIXgbymdwdQfZItZOAHQYsr/full.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoosW
Reloader schreef op maandag 23 april 2018 @ 22:44:
[...]

alg blijft toch nog groeien, heb de verlichtingsduur flink ingekocht naar 6 uur per dag, voer de vissen minder dan normaal en de kap staat open i.v.m. water temperatuur

water is verder wel perfect helder, heb alleen sinds een tijdje drijfplantjes.. leuke plantjes en de vissen vinden ze ook wel interessant. ik weet alleen niet waar ze vandaan komen. zal morgen bij goed licht eens foto's maken :)
Ouch, je had er verstandiger aan gedaan 1 factor te veranderen en bij geen resultaat na een week een andere factor. Nu heb je geen idee wat werkt en wat niet, en kan het zijn dat het een het ander tegenwerkt.
Ik hoop dat je je probleem onder controle krijgt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

R3m3d7 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:43:
@Resistor Ik zou de verwarming achterwegen laten en een custom under gravel filter bouwen. Dan hoef je alleen een doorzichtige luchtslang naar beneden te laten lopen, die zijn doorzichtig en vallen denk ik niet zo op. Zonder verwarming zit je op kamertemperatuur snel op 18 graden in je water en daarmee kan je b.v. prima een paar garnaaltjes houden.
De luchtslang zelf zal niet zo veel opvallen, maar de stroom luchtbellen die (evt. door een buisje) weer omhoog gaan des te meer :X

Bedoeling was om er een soort van alternatieve kamerplant van te maken, met planten die een maatje groter zijn dan ze nu zijn, en de kamerplanten die ik nu in de kamer heb staan maken ook geen brommend geluid van een luchtpompje.
Garnaaltjes klinkt wel leuk, die heb ik ook even gehad, maar die hebben het niet lang overleefd (je zou denken dat het wel zou gaan met Chinese Danio's, maar ik heb ooit een Danio een garnaaltje door zien slikken)

En de plek waar hij nu staat (en blijft staan) is recht onder een ventilatierooster, in de winter werd het tegen heet raam aan (achter de pot) zo'n 14°C, ondanks het dubbelglas, verwarming lijkt mij dan wel beter (en daarom ligt er ook een glazen spatdeksel van de Ikea op, die plastic dingetjes er naast moet ik weer terugplaatsen, die zijn voor een luchtkier)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Resistor Hmmm, en wat als je een luchtslang maakt met een lift tube die enorm lang is en bijna weer tot bovenin de vaas komt? Je zuigt dan "vuil" naar de bodem van je vaast en je "uitlaat" loopt dan naast de luchtslang naar beneden gewoon weer omhoog tot b.v. 5cm onder het wateroppervlakte. Je wilt denk ik toch het oppervlakte breken met belletjes. 13 graden is voor de meeste vissen niet te doen maar zelfs dat is voor een garnaal geen probleem als hij maar langzaam eraan kan wennen. Maar goed, verwarmen kan altijd, je hebt ook van die platte (niet instelbare) verwarmingen die je onder je substraat kwijt kan maar ik weet niet of ze die klein genoeg maken voor de onderkant van je vaas. :-)

Wel een leuk projectje hoor, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken.
Pagina: 1 ... 10 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.