Meten (FE, PO4, NO3 en CO2 hebben je planten in ieder geval nodig en kun je prima meten. klopt hier iets niet aan heb je hele grote kans op algen) , kijken naar je planten, langzaam opbouwen, blijven meten en blijven kijken.
Ik krijg last van groene draadalg. Wellicht tekort aan CO2, maar voor mijn gevoel dien ik al veel toe. Licht staat 6 uur aan. profito doseer ik eens per week de aanbevolen hoeveelheid.
De aanbevolen hoeveelheid voor al die producten is voor een gemiddelde bak, met gemiddeld licht waar weinig water ververst wordt en zonder CO2 installatie. In mijn bak ververste ik elke week 1/3 van het water, had ik veel licht en veel CO2. Dus de aanbevolen hoeveelheid is dan helemaal niet voldoende. Zoals gezegd kocht ik de plantenvoeding per jerrycan van 5 liter.
Wat is je CO2 gehalte?
Meet je PH waarde en je KH waarde en hou ze tegen deze tabel:
Als je CO2 waarde niet in het groen zit kun je gerust meer CO2 toevoegen. Maar... wel blijven meten! En dan wel goed opletten bij een bijna lege fles (in combinatie met een goedkopie drukregelaar. En dat zijn zo'n beetje alle drukregelaars die bij standaard sets worden verkocht). Mijn ervaring is dat bij een bijna lege fles er makkelijk 2x zoveel CO2 wordt doorgelaten door de drukregelaar
En veel CO2 blijft een middel en geen doel. Je wilt een betere plantengroei. Niet perse meer CO2. Als je veel CO2 toevoegt moet je ook veel licht toevoegen. Want pas dan gaan de planten het CO2 opnemen. Anders heb je er nog geen voordeel van. En dan moet je ook plantenvoeding toe gaan voegen anders krijg je planten met allerlei groeiproblemen.
Alleen maar meer plantenvoeding toevoegen als je al algen hebt heeft geen zin. Die algen groeien prima op de plantenvoeding die niet door de planten wordt opgenomen
Regelmatig easy-life algexit en easycarbo gebruiken hielp bij mij altijd goed tegen alg. Maar, het is vechten tegen de bierkaai als je je waterwaardes niet op orde hebt
Regelmatig meten (als je dingen aan het wijzigen ben gewoon 1x per dag doen) en kijken wat je moet veranderen. FE, PO4, NO3 en CO2 zijn de waardes waar je naar moet kijken voor de groei van je planten. Al naar gelang daarvan plantenvoeding, ijzer of CO2 toevoegen/minderen en een dag later weer meten. PH en KH zijn de waardes waar je naar moet kijken om te zien of je nog voldoende CO2 in je bak hebt en of je meer kunt toevoegen.
NO2 moet je in de gaten houden omdat teveel NO2 dodelijk is voor vissen. Als die begint te stijgen moet je water verversen totdat het weer normaal is.
Meer CO2 drukt je PH waarde omlaag. Maar voor de vissen in de meeste gezelschapsbakken krijg je de PH waarde niet zo laag dat je vissen ervan omvallen.
Ik gebruik een Sera testkoffer
aangevuld met een JBL 6.0 tot 7.4 PH test set. Die is VEEL nauwkeuriger dan de standaard SERA test die in die koffer zit. En die nauwkeurigheid heb je nodig voor het berekenen van de hoeveelheid CO2 in de tabel hierboven. Dan maakt het namelijk enorm uit of de PH nu 6.0 of 6.5 is (zoals je in die grafiek ook kunt zien).
En bij de Sera test kun je dat gewoon niet lekker zien. Die heeft een te ruime schaal. En alles onder de 6 of boven de 7.4 is voor een gezelschapsbak toch niet relevant.
Ook kun je met de hoeveelheid en duur van je licht spelen (zeker als je LED verlichting hebt met een lichtcomputer). Maar de meeste mensen pakken het licht als min of meer vaste waarde en gaan daar niet heel erg mee rommelen. In mijn ervaring geeft meer licht voor een kortere tijd betere resultaten dan het licht langer aan laten. Maar let op: meer licht = snellere plantengroei = meer CO2 en plantenvoeding nodig.
[
Voor 44% gewijzigd door
FragDaddy op 04-04-2018 10:43
]