demokert schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:29:
Weer een update; gisteren in het aquarium voor het eerst de waterwaardes gemeten en tot nu toe is alles prima in orde
Ik zit al langzaamaan mijn toekomstige bewoners uit te zoeken en heb nu een lijstje van 3 a 4 potentiele bewoners waarbij ik er bij eentje sterke twijfels heb of het samen kan of niet:
Waar ik geen twijfel over heb (allen rond de 2/2,5CM:
- Hyphessobrycon amadae (Vuurtetra)
- Celstichthys margaritatus (Rasbora Galaxy)
- Optioneel: Boraras Brigittae (Rasbora Brigittae)
Twijfel geval (4CM):
- Mikrogeophagus ramirezi (Antennebaars/apistogramma ramirezi)
Ik twijfel enigszins of ze samen kunnen en of deze laatste niet te moeilijk is voor me als beginnend aquariuaan, en kan het in mijn bak ?
Qua liter berekening kan het m.i. verbeter me aub als het niet zo is 😊!
De enige cichliden (naast enkele Tanganyika slakkenhuiscichliden - speciaalbak spul) die in zo'n klein bakje kunnen is 1 koppel Apistogramma borelli. Dan moet het wel een subtropische bak worden. En liefst een zandbodem (grind is eigenlijk voor alle bodembewoners niet fijn, en cichliden filteren graag zand door hun kieuwen).
In een 80cm bakje kunnen al enkele andere soorten cichliden maar een meterbak is toch wel fijn zeker voor een beginner.
Een alternatief zou een koppel blokvisjes kunnen zijn, maar ook die verlangen subtropisch (19-21 graden), of Dario dario mits de rest van de bakbezetting bestaat uit rustige visjes en zeker geen grote bakbezetting.
Een leuk bodemvisje dat als het moet wel op grind kan is 1 tot max 5x Pangio kuhlii.
Voor de middenlaag, kies 1 soort scholenvisje. Er is geen plek voor meer soorten! Een school is minimaal 6 stuks en liever 10-12 of meer. Maak niet de beginnersfout van teveel soorten en in te kleine groepjes/koppels!
Eigenlijk heeft zo'n bakkie niet eens 3 lagen, maar kies 1 vis soort onderin, 1 soort midden en eventueel 1 soort boven. Eventueel kan er nog een garnaalsoort bij (niet bij cichliden lol dan wordt het voer) of een mooie slakkensoort. Dan zit je bak echt vol. er zijn ook mensen die menen dat in zo'n klein bakje je het bij 1 scholenvisje moet houden en verder niks. Maar ik ken geen beginners die dat accepteren...
Enkele voorbeeldbestandjes:
(a)
2x honinggoerami(Colisa chuna) of 1 kempvis man
10x klein en rustig schoolvisje
5x otocinclus vittatus (niet echt een beginnersvisje en voeg deze pas toe als de bak al een poos staat te draaien met de rest van het visbestand, anders gaan ze dood)
5x neritina slakken
Zuid-Amerika:
(b)
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)
(c)
12x Hyphessobrycon amandae
8x Corydoras panda (zandbodem nemen!)
(d)
10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus (gevoelig visje) of 2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)
(e)
10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus (zandbodem nemen!)
Azie:
(f)
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidenta
(g)
2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Rhinogobius duospilus
5x Neritina zebra
Afrika:
(h)
Tanganyikameer speciaalbakje, deze cichliden hebben weinig kleur maar superleuk gedrag en let op je kunt deze vissen niet mixen met niet-Tanganyika soorten:
1 harem of 2 harems Neolamprologus multifasciatus (zandbodem of geen bodem, absoluut geen grind, en een heeeele grote stapel grote slakkenhuizen op de bodem, en je multi's eh multiplyen tot een bodem vol vissies) of idem harem N. similis.
als je ze vinden kunt 6-10 stuks Lacustricola/Aplocheilus/Aplocheilichthys pumilus (Verduijn wil ze nog weleens hebben).
[
Voor 43% gewijzigd door
dragon2 op 18-05-2018 00:58
]