Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.945 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

@R3m3d7 Wat ik zelf wil weet ik ook nog niet helemaal.

1e idee was 1 hele grote plant in het midden, en wat laag spul er omheen, maar nu zit ik weer naar kienhout te kijken, een mooie hoge stronk met 2-3 zijtakken, en dan met een hoogte van zo'n 50cm met wat kruipende planten.

Huidige bewoners zijn 2 standaard slakjes van het soort wat een plaag gaat vormen (maar ik laat ze wel lekker zitten, ik heb wel het idee dat ze de boel schoonhouden) en een stel watervlo-achtige beestjes waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen, vermoedelijk uit het kraanwater (want ze verschenen na een waterwissel)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 12:53
RoosW schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 15:03:
[...]

Ouch, je had er verstandiger aan gedaan 1 factor te veranderen en bij geen resultaat na een week een andere factor. Nu heb je geen idee wat werkt en wat niet, en kan het zijn dat het een het ander tegenwerkt.
Ik hoop dat je je probleem onder controle krijgt, succes!
De algengroei op de ramen is wel weg / veel minder geworden, de draadalg blijft nog rustig groeien maar dat zal wel langer nodig hebben :)

algengroei:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/905/40781293035_37fa1aa4dc_c.jpg

Drijfplantjes
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/901/27803007728_303866a492_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/902/41670961151_98217de82b_c.jpg

iemand enig idee wat het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reloader schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 19:59:
[...]
iemand enig idee wat het is?
Wat wat is? Bedoel je die drijfplantjes? Da's kroos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 15:41
Resistor schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 16:29:
@R3m3d7 Wat ik zelf wil weet ik ook nog niet helemaal.

1e idee was 1 hele grote plant in het midden, en wat laag spul er omheen, maar nu zit ik weer naar kienhout te kijken, een mooie hoge stronk met 2-3 zijtakken, en dan met een hoogte van zo'n 50cm met wat kruipende planten.

Huidige bewoners zijn 2 standaard slakjes van het soort wat een plaag gaat vormen (maar ik laat ze wel lekker zitten, ik heb wel het idee dat ze de boel schoonhouden) en een stel watervlo-achtige beestjes waarvan ik geen idee heb waar ze vandaan komen, vermoedelijk uit het kraanwater (want ze verschenen na een waterwissel)
Heb je wel eens van een "Jarrarium" gehoord? Wel kleiner dan wat jij hebt, maar ik zie op Reddit regelmatig pareltjes voorbij komen, misschien kun je zo wat inspiratie opdoen. https://www.reddit.com/r/Jarrariums/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dragon2 schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 20:44:
[...]

Wat wat is? Bedoel je die drijfplantjes? Da's kroos.
Ok thanks :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Dat spul vermeerdert echt als een dolle.
Heb ik ook een keer gehad, totdat de maanvissen (die ik toen nog had) bedachten dat ze eendenkroos lekker vonden. 2 dagen later alles weg en nooit meer gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
toolkist schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:37:
[...]

Dat spul vermeerdert echt als een dolle.
Heb ik ook een keer gehad, totdat de maanvissen (die ik toen nog had) bedachten dat ze eendenkroos lekker vonden. 2 dagen later alles weg en nooit meer gezien
het valt wel mee met de groeispurt en het haalt nitraat uit t water dus zie t niet als schadelijk?

als het teveel wordt even afscheppen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoosW
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-10 21:17
Reloader schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]

het valt wel mee met de groeispurt en het haalt nitraat uit t water dus zie t niet als schadelijk?

Nadeel, 1 blaadje dat ergens achterblijft en een paar weken later heb je weer een heel tapijt, weggooien in de biobak, als er wat in je vijver komt, raak je het echt nooit meer kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]

T kan zeker geen kwaad, ik vond het ook wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag even 2 bakken water wisselen en bodem schoonmaken en beetje snoeien. Mooi de middag weer vol zo. Zijn er trouwens mensen die ruimte hebben voor wat grotere vissen? (mogen hier gratis worden opgehaald.)

Specifiek deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xuomIQnF04VrxQtjFz4v2zxh/full.jpg

Omgeving Hengelo (OV)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2018 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weemism schreef op woensdag 18 april 2018 @ 18:38:
En ook vooral niet overvoeren. Niet opgegeten voer zorgt voor het overschot aan organische materialen die @RoosW al in z'n eerdere post noemt.

Eens per dag, of één keer in de twee dagen is doorgaans meer dan genoeg (in de gaten houdend dat het voer binnen twee minuten is opgegeten). Ik zie te veel aquarianen die vissen onnodig 2 keer per dag voeren omdat het zo leuk is, hoewel je natuurlijk wel evt afwijkende voedingsfrequenties voor specifieke soorten in acht moet nemen.
Eens per dag? Ik voer hier 2 keer per week minimaal. Geen probleem. Vissen hebben weinig eten nodig. Hoe minder je voert, hoe meer ze opruimen in je bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
7x per week hoeft niet nee, maar 2x per week is dan wel weer erg weinig. Ze hebben bij mij toch echt wel vaker voer nodig om normaal te groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 20:34
toolkist schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 14:09:
7x per week hoeft niet nee, maar 2x per week is dan wel weer erg weinig. Ze hebben bij mij toch echt wel vaker voer nodig om normaal te groeien.
Als je maximale groei wil behalen moet je zelf bij sommige soorten 3 of 4 keer per dag voeden, ik neem aan dat dat niet het doel is van twee keer per week, ik moet zeggen dat ik twee keer per week alleen doe voor een vakantie periode wanneer andere mijn vissen voeren en dan heb ik ze vooraf stevig gevoed. Met twee keer per week kunnen volwassen vissen prima overleven, dat gaat enkele weken ook nog wel met minder maar voor mij voelt dat niet als goed zorgen voor mijn huisdieren. Ik voed zo ongeveer om de dag nu behalve in mijn bak met kleintjes, daar gaat twee keer per dag voer in. Als je de echte kleine baby’s maar twee keer week voed gaan veel soorten dat absoluut niet overleven. Zoals zo vaak is context belangrijk bij dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 12:10:
[...]

Eens per dag? Ik voer hier 2 keer per week minimaal. Geen probleem. Vissen hebben weinig eten nodig. Hoe minder je voert, hoe meer ze opruimen in je bak.
Het ligt er wel heel erg aan wat voor vissen je hebt of dat wel kan. En aan je bakbezetting en -inrichting.

Roofvissen ja, 3x /week (flink) voeren is meer dan genoeg. Mijn planteneters (mbuna) moet je echt geen dag overslaan dan vallen de buiken erg in. Natuurlijk zijn dat eigenlijk altijd overbevolkte bakken dus er is gewoon weinig 'op te ruimen'. Dit soort vissen zou je beter 2x/dag kunnen voeren nog misschien, al moet je dan weer uitkijken dat alle vissen ook onderin rang genoeg krijgen als je er niet in 1 keer veel voer in doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:51
Sumatranen en botia moet ik ook dagelijks voeren. Sumatranen hebben een zeer klein darmgestel en hebben snel weer honger.. Dan gaan ze aan elkaars vinnen en planten vreten.

Botia zuigen ogen van andere vissen uit zodra ze twee dagen geen eten hebben gehad(en dat heb ik met de harde hand geleerd..).

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 29-04-2018 10:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Een week geleden een 60 liter bak aangeschaft voor erbij. Normaal zeggen ze ongeveer 2 weken laten indraaien of langer. Ik heb de water waardes net even getest deze zijn goed. Waaraan kan ik zien dat ik vissen er in kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Racer89 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:49:
Een week geleden een 60 liter bak aangeschaft voor erbij. Normaal zeggen ze ongeveer 2 weken laten indraaien of langer. Ik heb de water waardes net even getest deze zijn goed. Waaraan kan ik zien dat ik vissen er in kan zetten?
Dat kan je doen door b.v. een heel klein beetje ammoniak in de bak te gieten (net meetbaar), dat zou je dan moeten zien worden omgezet via nitriet in nitraat, als dat gebeurt heb je alle gewenste bacterien in de bak zitten.
Wat ik persoonlijk zou doen is wat filtermedia van een ander aquarium meenemen en daarna snel een paar vissen toevoegen zodat de bacterien hierin in leven blijven.

Ik heb nieuwe bakken zo vaak direct gestart, ik heb een paar sponsfilters in gebruik, pak een nieuwe, zet 1 sponsje over van de oude naar de nieuwe en de nieuwe bak is meteen klaar voor wat vis, niet meteen 50 grote vissen toevoegen en hevig gaan voeren maar je kan dan gerust een gup of 5-10 toevoegen zonder problemen, althans, dat is mijn ervaring. Voor garnalen is het anders, ik zou voor garnalen eerst een paar weken lang (te)veel licht erop zetten en de boel echt goed tot leven laten komen in de bak, zijkanten niet vrij maken van algen en dan pas na een paar weken garnalen toevoegen, dan geef je de kleintjes de best kans om te overleven. Maar voor vis heb ik altijd een paar extra sponsfilters in het water liggen vol met bacterien, super handig voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Racer89 schreef op maandag 30 april 2018 @ 20:49:
3 weken wachten met vissen is wel het minimum, 2 weken zou ik niet doen helemaal niet als beginner en met zo'n klein bakje. Doe er alvast planten in, eventueel wat slakjes, en in ieder geval een klein beetje voer om de paar dagen. Filter gewoon rustig lekker laten indraaien

De enige gegarandeerd werkende manier om sneller op te kunnen starten is filtermedium uit een goed draaiend aquarium gebruiken, en als je het bodemmateriaal daar ook uit hebt is het helemaal top dan kun je direct vis erin doen.

Maar lees even wat terug uin dit draadje, is nog niet zo lang geleden allemaal al voorbij gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-10 04:22
dragon2 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:30:
[...]
en in ieder geval een klein beetje voer om de paar dagen.
En een klein beetje voer is minimaal de helft minder dan dat je denkt ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik heb al planten er instaan, gedeeltelijk ook vanuit de grote bak inc. een stuk kienhout. 2 slakken heb ik er een paar dagen geleden ook al ingedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reloader
Algengroei van mijn post vorige week lijkt staghorn te zijn en het is weer aan het afnemen nu :)

huidige staat:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/948/27939172668_f859b93768_b.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Reloader op 01-05-2018 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb thuis sinds enkele maanden een bescheiden bak van ca 30 liter met op dit moment een sluierstaart en een algeneter.

Had dit topic niet eerder gespot, ik lees graag mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Racer89 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:13:
Ik heb al planten er instaan, gedeeltelijk ook vanuit de grote bak inc. een stuk kienhout. 2 slakken heb ik er een paar dagen geleden ook al ingedaan.
Kienhout is perfect om over te zetten in dit soort situaties omdat er bacterien op zitten EN het is een bron van voedsel voor deze bacterien (het is aan het afbreken). Ik denk dat je veilig zit om langzaam te gaan toevoegen. Dat is toch altijd het beste advies wanneer je vis erbij gaat doen, langzaam de belasting verhogen zodat de bacterien de kans krijgen om te vermenigvuldigen op de toegenomen belasting voordat je weer meer vis erbij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 21:45:
Heb thuis sinds enkele maanden een bescheiden bak van ca 30 liter met op dit moment een sluierstaart en een algeneter.

Had dit topic niet eerder gespot, ik lees graag mee.
Um, dit al gelezen..?

dragon2 in "Het aquarium topic - Deel 8"
dragon2 in "Het aquarium topic - Deel 8"
Racer89 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 18:13:
Als je al een grote bak hebt draaien dan is er meer mogelijk. Kun je een paar handjes bodemmateriaal naar de kleine bak overhevelen? En leg in de grote bak alvast een stukje schuim in het filter (ik neem aan dat je een schuimfilter hebt in je kleine bak, zelfde spul nemen ongeveer) dat scheelt echt een hoop met indraaien, of als je al een schuimfilter hebt in je grote bak, zoveel mogelijk schuim overhevelen. Als je het nieuwe filter helemaal kunt vullen met goed ingedraaid filtermateriaal en zeker met wat bodemmateriaal erbij dan kun je zelfs al rustig vis gaan toevoegen in je nieuwe bakje.

[ Voor 48% gewijzigd door dragon2 op 02-05-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@R3m3d7 @dragon2 ;

Helaas kan ik geen bodem materiaal overnemen, mijn grote bak heeft grind en nu heb ik eens gekozen voor zand in de kleine bak. Gisteren 3 guppy's overgezet. Ze zijn nog altijd zo actief als gisteren. Dus tot nu toe ziet het er goed uit. Even afwachten. bedankt voor de handige info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Racer89 schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:13:
@R3m3d7 @dragon2 ;

Helaas kan ik geen bodem materiaal overnemen, mijn grote bak heeft grind en nu heb ik eens gekozen voor zand in de kleine bak. Gisteren 3 guppy's overgezet. Ze zijn nog altijd zo actief als gisteren. Dus tot nu toe ziet het er goed uit. Even afwachten. bedankt voor de handige info :)
pas er mee op , je water waarden gaan nog pieken, het is niet per definitie na 3 dagen beter als na 2 dagen. op dag 10 kan t slechter zijn als op dag 1, het hoort er bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Reloader schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 10:31:
[...]

pas er mee op , je water waarden gaan nog pieken, het is niet per definitie na 3 dagen beter als na 2 dagen. op dag 10 kan t slechter zijn als op dag 1, het hoort er bij
Dit heb ik idd ook al vaker gelezen. Vandaar laat ik het ook even bij deze 3 vissen. En regelmatig water in de gaten houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-10 22:39
dit geeft het wel aardig weer
Afbeeldingslocatie: https://1109487268.rsc.cdn77.org/wp-content/uploads/2017/12/concentratie-verloop-tijdens-opstartfase-aquarium.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-10 07:00

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zo nieuwe kappen en nieuwe verlichting in mijn aquarium:
Aquarium
Mijn aquarium foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/syp9VpXuztLEAeIiKNAJNXlF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PyTVivFJ0jPJGmDns3NmHnfF/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JTPHL35sBNRYn4upSdpYtVI2/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K5wlpAeMF3ynbOFfDvw08Qa0/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lsu9avndJIYjE56GP7ZuCeWI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/krTNSrJFfj0PIICw9HxgUGbu/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0kvFOEqhejLKqq7cS7DrOObs/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CrtKJgIKqRgLJH9hhR5xUog8/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MURcn2eXebj4NDMNbEj9UJXD/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pjiQGQL7ZxYenTlOkLUVdI9q/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xiXKhqVBGrXREpNAdzttm94U/thumb.jpg

Heerlijk zoveel licht :D, kan nu 's avonds en snachts ook nog genieten van een prachtig aanzicht :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Smuggler schreef op maandag 7 mei 2018 @ 20:30:
Zo nieuwe kappen en nieuwe verlichting in mijn aquarium:
Aquarium
Mijn aquarium foto's
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]

Heerlijk zoveel licht :D, kan nu 's avonds en snachts ook nog genieten van een prachtig aanzicht :).
Gaaf hoor, wat heeft het lampenproject (ongeveer) gekost?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

@Gynnad
560 euro voor de lampen: Philips hue 12x white en 6x color GU10.
200 euro voor de op maat geneden platen.
81 euro voor de waterdichte spotjes.
30 euro voor de euro stekkers.
60 euro voor de stekkerblokken.
160 voor de voeder machienes.
--------
een kleine 1100 euro zo te zien.... nu wordt ik toch een klein beetje verdrietig :'( :'( :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Smuggler op 07-05-2018 22:07 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Heb je ook slakken gespaard ofzo? Allemachtig zo veel daar links ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

voer voor mijn kogelvissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
Van Zoet naar Zee en toen gezegd... ik kap ermee. Maar verdorie als de zon zo binnen schijnt zou ik al genoegen nemen met 3 goudvissen.

Had ik maar nooit gezegd dat ik pas met pensioen weer een bak wil :(

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

tijd om je pensioen naar voren te trekken.
hier wat tips: Financiële onafhankelijkheid - Deel 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3m3d7
World Citizen schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:38:

Had ik maar nooit gezegd dat ik pas met pensioen weer een bak wil :(
Maak je een grap? Ik had namelijk exact hetzelfde gezegd maar weet je wat het is, je weet niet of je het gaat halen en in welke gezondheid. Het leven is veel te kort om dit soort leuke dingen uit te stellen, dus om te compenseren voor verloren tijd ik er maar meteen 4 genomen, zo loop ik aardig in. ;)

Geen moment spijt van, gewoon nu doen en genieten van je “slice of nature” is mijn advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
R3m3d7 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:40:
[...]

Maak je een grap? Ik had namelijk exact hetzelfde gezegd maar weet je wat het is, je weet niet of je het gaat halen en in welke gezondheid. Het leven is veel te kort om dit soort leuke dingen uit te stellen, dus om te compenseren voor verloren tijd ik er maar meteen 4 genomen, zo loop ik aardig in. ;)

Geen moment spijt van, gewoon nu doen en genieten van je “slice of nature” is mijn advies.
Klinkt bekend. Inmiddes al bezig met bak 3 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Smuggler schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:13:
tijd om je pensioen naar voren te trekken.
hier wat tips: Financiële onafhankelijkheid - Deel 3
Racer89 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:06:
[...]

Klinkt bekend. Inmiddes al bezig met bak 3 8)7
Jaja :)

Hij staat inmiddels weer binnen maar of ik doorzet weet ik nog niet

Ik moet toch eerst de afwerking nog maken. Tijd zat. Water komt er pas in als de rest klaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ayvw57itmtEmGYLdMbCCSbtW/full.jpg

Uitzicht bankhangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4pQ3ujZBBiibiS7VubFJXcSw/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 11-05-2018 19:10 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 20-10 14:52
Na een tijdje veel blogs, video's in de gaten gehouden te hebben, gisteren de knoop doorgehakt om er mee te beginnen!
Gisteren heb ik een bak van 70 liter gekocht incl pomp en warmteelement, nodige grind, een mooi stuk mangrovehout met beplanting erbij.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mo5nc5.jpg

De rest van de mogelijke inriching komt nog binnen, zoals plantjes en een stuk waar de visjes kunnen schuilen.

Nu wil ik hier een aantal Platy in gaan houden paar van elke kleur (geel/rood/blauw), en daarbij een koppel dwerg goerami.

Uiteraard begin ik maar met enkele stuk of 4 ~ 6 max, en dan mogelijk wat erbij zetten. Hebben jullie nog tips voor vredelievende kleurrijke visjes die hierbij kunnen, en wat is in jullie ogen de max aantal? Hier lees en hoor ik ook verschillende dingen over namelijk per centimeter van de vis een liter water, of per vis een liter water... lastig al die verschillende invalshoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@World Citizen het begin is er ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
demokert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:52:
Na een tijdje veel blogs, video's in de gaten gehouden te hebben, gisteren de knoop doorgehakt om er mee te beginnen!
Gisteren heb ik een bak van 70 liter gekocht incl pomp en warmteelement, nodige grind, een mooi stuk mangrovehout met beplanting erbij.

[afbeelding]

De rest van de mogelijke inriching komt nog binnen, zoals plantjes en een stuk waar de visjes kunnen schuilen.

Nu wil ik hier een aantal Platy in gaan houden paar van elke kleur (geel/rood/blauw), en daarbij een koppel dwerg goerami.

Uiteraard begin ik maar met enkele stuk of 4 ~ 6 max, en dan mogelijk wat erbij zetten. Hebben jullie nog tips voor vredelievende kleurrijke visjes die hierbij kunnen, en wat is in jullie ogen de max aantal? Hier lees en hoor ik ook verschillende dingen over namelijk per centimeter van de vis een liter water, of per vis een liter water... lastig al die verschillende invalshoeken :)
Goed bezig door er nog geen vis in te zetten. Maak hem eerst inderdaad af en over een week of 2 gaan we vissen kijken.

Als straks de boel een beetje is ingegroeid en stabiel is denk ik dat je zelf al minder vis wilt. Anders gaat het echt heel druk worden. Ik zou vis per liter ed los laten. Straks zie je wel wat ongeveer klopt. Ik denk dat jij meer moet denk in 3 lagen. Dus bodem, midden en oppervlakte zwemmers. Dan kom je wel aan je aantal, maar op een andere manier.

Wat voor filter heb je aangesloten?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Bedankt voor je feedback!
Als je het in lagen zou indelen, wat zou je dan voorstellen? Ik vind het belangrijk om een harmonieuze samenstelling te hebben met het liefst mooie levendige kleuren, al zal dat tegenvallen vermoed ik. Ik ben nog een leek vergeleken met jullie :)

Dit is mijn filter overigens:
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/4/6/8/9200000010938643.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door demokert op 11-05-2018 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@demokert zou wel een spraybar er op zetten. Ik heb ook een superfish pomp in men 30 liter bak. Enige vervelende is het vibreren wat de pomp doet als de deksel dicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Racer89 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:21:
@demokert zou wel een spraybar er op zetten. Ik heb ook een superfish pomp in men 30 liter bak. Enige vervelende is het vibreren wat de pomp doet als de deksel dicht is.
Die zat erbij , en die is bevestigd op het mondstuk! aan de zijkant van het plaatje hierboven zie je hem enigszins! Ik heb overigens wel het idee dat hij meer geluid dan gisteren maakt overigens, is er nog een manier om dat de dempen? :)

[ Voor 13% gewijzigd door demokert op 11-05-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
demokert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:48:
[...]

Die zat erbij , en die is bevestigd op het mondstuk! aan de zijkant van het plaatje hierboven zie je hem enigszins! Ik heb overigens wel het idee dat hij meer geluid dan gisteren maakt overigens, is er nog een manier om dat de dempen? :)
Mijn ervaring is dat hoe kleiner de pomp is hoe sneller deze resoneert. Als de klep open staat is het bij mij minder. Terwijl de kabel of pomp niet klem zitten. Ik ben er zelf helaas ook nog niet achter om het te dempen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Toch maar even snel met wat resthout en verf een lampenkap en pomphuis gemaakt.

Wat ik met het ondermeubel doe weet ik nog niet. Alle balken inkapselen of helemaal dichtmaken.

Vanavond de verlicht inmeten in de kap en morgen nog wat schilderwerk. Dan zou ik vanaf woensdag kunnen gaan nadenken of ik hem wel vul :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TmfOHJTlCs6lxLIl8zpfiDuj/full.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-10 21:35
demokert schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 19:52:

[afbeelding]

Platy's zou ik niet bij Gourami's houden, die zijn veel te druk. Gourami's willen rustige medebewoners. Platy's planten zich ook voort als konijnen, dan zit je binnen 3 maanden met 30-40 jongen die je aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Een rustige kleine scholenvis werkt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
ErikG2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:26:
[...]

Platy's zou ik niet bij Gourami's houden, die zijn veel te druk. Gourami's willen rustige medebewoners. Platy's planten zich ook voort als konijnen, dan zit je binnen 3 maanden met 30-40 jongen die je aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Goede tip!

Wat zou jij voorstellen om bij die dwerg gourami's te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
ErikG2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:26:
[...]

Eens.
Niets territoriaals nemen (cichliden, betta etc) en niets druks (guppen, platys etc) en in een kleine bak ook zeker geen andere oppervlaktevis erbij.
Afhankelijk van de bakmaat kun je bv Trigonostigma heteromorpha, sommige rasboras, sommige barbelen, Yasuhikotakia sidthimunki, Pangio spp, sommige tetras, Corydoras (alleen bij zandbodem), Otocinclus en/of kleine regenboogvissen erbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
demokert schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:40:
[...]

Goede tip!

Wat zou jij voorstellen om bij die dwerg gourami's te zetten?
Ik zou trouwens geen dwerg gourami's doen maar een andere soort. Het is heel moeilijk om gezonde dwerg gourami's te vinden. De meeste zijn besmet met het irido virus en gaan daar snel dood aan.

Verder wat mooi is bij gourami's (niet allemaal natuurlijk, 1 kiezen :) )

Puntius titeya
Trigonostigma heteromorpha
Desmopuntius pentazona (laat je niet opschepen met Sumatranan! Die zijn veel te druk)
Celestichthys margaritatus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@World Citizen Mooie plek voor een bak. Kon ik hem zo maar in het midden van de woonkamer zetten. Zo heb je mooi van beide kanten zicht er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ik heb een 70 liter aquarium van Superfish. (Foto is eerder gepost), bij het verwarmingselement komt nog een grotere plant om dat enigszins te verbergen, en rondom het hout wil ik nog wat mos plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

mvds

Totally awesome!

Ik heb van iemand een aquarium gekregen (Juwel Rio 125), filtersponzen zaten al vol bacteriën en ik heb ook twee planten gekregen en wat hout. Dus het lijkt mij dat dat het opstarten van het aquarium voldoende heeft geholpen. Filter heeft 24/7 aangestaan en de lamp zo'n 10-12 uur per dag.

Echter zie ik nu een groene waas op de bodem liggen (algen denk ik) tegen het glas aan. Doe ik er verstandig aan de bodem (donker aquarium grind) te stofzuigen? Het viel me op dat er redelijk wat draadjes door het water heen dwarrelden bij het vullen, ik denk wortels van de planten die erin hebben gezeten. Kan ik die het beste eruit halen?

Ik lees regelmatig wat over slakken in het aquarium, ik zie in de startpost echter niet welk doel die beestjes hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:51:
Ik heb van iemand een aquarium gekregen (Juwel Rio 125), filtersponzen zaten al vol bacteriën en ik heb ook twee planten gekregen en wat hout. Dus het lijkt mij dat dat het opstarten van het aquarium voldoende heeft geholpen. Filter heeft 24/7 aangestaan en de lamp zo'n 10-12 uur per dag.

Echter zie ik nu een groene waas op de bodem liggen (algen denk ik) tegen het glas aan. Doe ik er verstandig aan de bodem (donker aquarium grind) te stofzuigen? Het viel me op dat er redelijk wat draadjes door het water heen dwarrelden bij het vullen, ik denk wortels van de planten die erin hebben gezeten. Kan ik die het beste eruit halen?

Ik lees regelmatig wat over slakken in het aquarium, ik zie in de startpost echter niet welk doel die beestjes hebben.
Dit klinkt als een normaal indraaiproces. Hoe lang heeft de filter uit gestaan tijdens het krijgen van je aquarium? Als die 24 uur zonder stroom heeft gestaan dan sterft er al vanalles af wat een piek aan afvalstoffen geeft. Dit icm met silicaat in je nieuwe water geeft dan een algenpiek meestal.

Bedoel je met 24/7 letterlijk 7 dagen? Want dan zou ik nog een week wachten en buiten 2x waterverversen (15%) niks doen

De kans dat het nog iets erger word is aanwezig maar geen probleem. Je planten en het verversen trekken langsaam de stoffen uit het water zodat het straks stabiel is.

Weekje of wellicht 2 wachten nog.

Zit er eigenlijk al vis in? Want dan word het lastiger.
Hoe oud zijn de lampen?

Slakken doen niet veel buiten algen eten. Maar dat poepen ze weer uit dus effectief is dat geen oplossing voor je probleem. Slakken bestrijden symptonen en geen oorzaak.

Wel kun je ze er inzetten om langsaam groeiende alg te laten grazen maar heel effectief is dat niet.

Overigens zouden waterwaardes enorm helpen. Even met wat water langs een winkel en laten testen! En dan in het weekend nog een keer.
Racer89 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:58:
@World Citizen Mooie plek voor een bak. Kon ik hem zo maar in het midden van de woonkamer zetten. Zo heb je mooi van beide kanten zicht er op.
Thanks. Ik heb altijd zo mijn bakken staan. Ik vind het altijd zo donker en standaard als ze tegen een muur staan. Ook lichtinval is op deze manier fijn. Weinig bijverlichting nodig.

In mijn oude huis toen hij nog zout was stond hij zo

Afbeeldingslocatie: https://s19.postimage.org/fmym5lysj/DSC0160.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door World Citizen op 14-05-2018 13:32 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:37:
Ik heb een 70 liter aquarium van Superfish. (Foto is eerder gepost), bij het verwarmingselement komt nog een grotere plant om dat enigszins te verbergen, en rondom het hout wil ik nog wat mos plaatsen.
Dan ben je er qua planten nog lang niet. Je mist een zwik snelgroeiende echte waterplanten (wat je nu heb zijn moerasplanten en ontzettend trage groeiers) en als je iets van goerami's wilt gaan houden zullen er wat planten aan de oppervlakte moeten komen, bv lange slierten waterpest/vallisneria oid die langs de oppervlakte liggen en/of drijfplanten. Sowieso vinden vissen beschutting fijn, de bak is nog veel te leeg zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
dragon2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:11:
[...]

Dan ben je er qua planten nog lang niet. Je mist een zwik snelgroeiende echte waterplanten (wat je nu heb zijn moerasplanten en ontzettend trage groeiers) en als je iets van goerami's wilt gaan houden zullen er wat planten aan de oppervlakte moeten komen, bv lange slierten waterpest/vallisneria oid die langs de oppervlakte liggen en/of drijfplanten. Sowieso vinden vissen beschutting fijn, de bak is nog veel te leeg zo ;)
Dat vind ik zelf ook, maar ik dacht deze te kopen als ik zeker wist welke vissen ik erin zou gaan zetten, op basis daarvan wilde ik het afstemmen, toevallig had ik deze twee ook op het oog, met mogelijk java varen.

[ Voor 4% gewijzigd door demokert op 14-05-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

World Citizen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:55:
[...]
Dit klinkt als een normaal indraaiproces. Hoe lang heeft de filter uit gestaan tijdens het krijgen van je aquarium? Als die 24 uur zonder stroom heeft gestaan dan sterft er al vanalles af wat een piek aan afvalstoffen geeft. Dit icm met silicaat in je nieuwe water geeft dan een algenpiek meestal.

Bedoel je met 24/7 letterlijk 7 dagen? Want dan zou ik nog een week wachten en buiten 2x waterverversen (15%) niks doen

De kans dat het nog iets erger word is aanwezig maar geen probleem. Je planten en het verversen trekken langsaam de stoffen uit het water zodat het straks stabiel is.

Weekje of wellicht 2 wachten nog.

Zit er eigenlijk al vis in? Want dan word het lastiger.
Hoe oud zijn de lampen?

Slakken doen niet veel buiten algen eten. Maar dat poepen ze weer uit dus effectief is dat geen oplossing voor je probleem. Slakken bestrijden symptonen en geen oorzaak.

Wel kun je ze er inzetten om langsaam groeien alg te laten grazen maar heel effectief is dat niet.

Overings zouden waterwaardes enorm helpen. Even met wat water langs een winkel en laten testen! En dan in het weekend nog een keer.
Het geheel heeft een paar (3 a 4) uur uitgestaan tijdens transport. Na het vullen heeft het aquarium een dag of 4 gestaan (met de pomp aan) en daarna heb ik er een paar (5 in totaal) guppies ingezet. (Ik had al gelezen dat ik veel te kort heb gewacht) Er zit een LED balk in van iets van 1,5 jaar oud.

Ik zal een deel van het water verversen om te zien of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 13:35:
[...]

Het geheel heeft een paar (3 a 4) uur uitgestaan tijdens transport. Na het vullen heeft het aquarium een dag of 4 gestaan (met de pomp aan) en daarna heb ik er een paar (5 in totaal) guppies ingezet. (Ik had al gelezen dat ik veel te kort heb gewacht) Er zit een LED balk in van iets van 1,5 jaar oud.

Ik zal een deel van het water verversen om te zien of dat helpt.
3 a 4 is niet veel. Dat zou goed moeten gaan.
Maar hoe dan ook krijg je een indraai piek. Dat je na een week dus algen krijgt is wel verwachtbaar. Ik vermoed wel dat de bissen deze piek versterken en dat planten het dus nog lastiger krijgen alles weg te werken.

Als je nu voert zou ik dat even helemaal stoppen.
Elke dag 5/7% water wisselen
Snelgroeiende plant erbij zetten (voorlopig)

En dan een week of anderhalf afwachten. Het zal wat langer duren nu omdat de vissen ook afval creeeren. Maar als je ze niet voert en ze dus het plantafval eten... blijft je netto afvalstoffen gelijk. Die haal je er vervolgens met waterwissel en snelgroeiende planten uit. Die snelgroeiers zouden dus hopelijk heel snel groeien.

Je lamp is in iedergeval geen TL dus slijtage is gering. Of de Leds geschikt zijn kan ik zo niet zeggen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

World Citizen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:47:
[...]Of de Leds geschikt zijn kan ik zo niet zeggen.
Het is een specifiek voor aquariums bedoelde LED balk (volledig gesealed, alle kleuren aanwezig, dimbaar (er komt een TC420 controller aan te hangen) low-voltage), dus ik neem aan van wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:51:
[...]

Het is een specifiek voor aquariums bedoelde LED balk (volledig gesealed, alle kleuren aanwezig, dimbaar (er komt een TC420 controller aan te hangen) low-voltage), dus ik neem aan van wel :)
Yes klinkt prima!

Heb je trouwens fotos :)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

World Citizen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 14:56:
[...]

Yes klinkt prima!

Heb je trouwens fotos :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bLZqzbdr2kEixt3FpSDzE0YN/medium.jpg

Dit is een foto van net na het vullen, ik heb er nog twee extra plantjes ingezet. Het aquarium staat nog op de grond (met een laag hout onder het aquarium als isolatie, ik heb vloerverwarming) totdat ik een kast heb die het aquarium kan dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:31:
[...]

[afbeelding]

Dit is een foto van net na het vullen, ik heb er nog twee extra plantjes ingezet. Het aquarium staat nog op de grond (met een laag hout onder het aquarium als isolatie, ik heb vloerverwarming) totdat ik een kast heb die het aquarium kan dragen.
Ziet er goed uit. Je moet alleen echt veel meer planten gaan zetten. Planten leven van afvalstoffen. Dus als je wat snelle groeiers hebt dan zetten die de stoffen om in plant. En dat snoei je dan weer.

En dan echt 5 extra planten waarvan zeker 3 snelgroeiers

Als je meer planten niet mooi vind moet je anders gaan filteren.

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 14-05-2018 15:38 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

World Citizen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:37:
[...]

Ziet er goed uit. Je moet alleen echt veel meer planten gaan zetten. Planten leven van afvalstoffen. Dus als je wat snelle groeiers hebt dan zetten die de stoffen om in plant. En dat snoei je dan weer.

En dan echt 5 extra planten waarvan zeker 3 snelgroeiers

Als je meer planten niet mooi vind moet je anders gaan filteren.
Ik heb geen problemen met veel planten hoor :) Ik zal er nog een paar bij gaan halen. Ik heb 2 x waterpest erin staan, maar ik zal er nog wat bijzetten.

Wat bedoel je met 'anders gaan filtreren'? Ik heb nu het Juwel Bioflow (M) filtersysteem erin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:07:
[...]

Ik heb geen problemen met veel planten hoor :) Ik zal er nog een paar bij gaan halen. Ik heb 2 x waterpest erin staan, maar ik zal er nog wat bijzetten.

Wat bedoel je met 'anders gaan filtreren'? Ik heb nu het Juwel Bioflow (M) filtersysteem erin zitten.
Anders filteren bedoel ik mee een andere filosofie.

Je kunt ruwweg 2 dingen doen:

Natuurlijke balans:
Dit houd eigenlijk in dat je geen chemische of agressieve filter methodes gebruikt. Je probeert middels een bacteriën filter en planten alle afvalstoffen in je bak op peil te houden.
Stel dat 1 vis 1 gram aan afval produceer per dag.
Je zet er dan bv 1 plant in die 0.5 gram per dag omzet in plantengroei, en daarnaast een bacterie filter wat ook 0.5 gram afvangt.
Je verbruikt nu op een dag dus net zo veel afval als dat je aanmaakt.
Als de balans dus goed is, hoef je niet veel te doen en blijft je water in stand. Ga je er echter vissen bijzetten maar geen planten of groter filter... dan houd je dus restafval over. En dat restafval word dan gegeten door algen... je krijgt dan dus een algenbloei.

Chemische filtering:
Stel nou je vind een bak vol planten niet zo mooi, maar wilt wel veel vissen. Je houd dan dus aan het einde van de dag een hele berg afvalstoffen over die niet verwerkt zijn door planten. Je bacteriën filter vergroten ga je niet halen. Dit groeit bijna exponentieel en dan zou je onderhand net zo een grote filter als water in je bak moeten hebben.
Wat je dan doet is chemisch gaan filteren. Je plaatst bv een UV lamp of een carbon filter. Deze filteren er alle afvalstoffen weer uit.
Het risico is dat er te weinig afvalstoffen overblijven voor die paar planten die je hebt, en dan gaan ze dood.
Je moet daar dus een balans in zoeken en dat is een heel stuk lastiger dan bij een puur goed gebalanceerd Natuurlijk balans aquarium.

Als je dus nu een snelgroeiend plant bijzet of een chemisch filter, dan ben je sneller van je algen plaag af. Immers heeft de alg niks meer om van te leven.
Als je straks wel planten wilt dan zou ik in jouw geval dus nu een snelgroeiend plant bijzetten.. Deze haalt dan het afval eruit wat nu door je algen gegeten word. Je snoeit dan die plant en haalt er dus effectief afvalstoffen uit.
Het kleine beetje water wissel wat je voorlopig doet versnelt dat.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Even een update, ik ben vanmiddag bij Heevis in Eindhoven geweest en daar werd me enigszins afgeraden om aan (dwerg)gournamis te beginnen omdat dit wat moeilijkere vissen zijn en zoals eerder door ErikG2 werd verteld.

Dus goed advies slaan we niet in de wind! Ik heb wat visjes bekeken samen met een medewerkster en heb enkele mooie gevonden.

- Zwaarddragers liefste mannetjes en vrouwtjes (mannetjes ligt eraan of we een full moon beta splender nemen)
- VuurNeon
- Witvin Tetra
- enkele platty of gup ?

Oh en natuurlijk heb ik nog wat extra plantjes gekocht!
- Microsorum Minor (3x)
- Anubias congensis (2x)

aquarium

Er werd verteld dat ik er eigenlijk 15 in zou moeten doen, dat vond ik persoonlijk erg veel...

[ Voor 26% gewijzigd door demokert op 14-05-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
demokert schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:13:

- Zwaarddragers liefste mannetjes en vrouwtjes (mannetjes ligt eraan of we een full moon beta splender nemen)
- VuurNeon
- Witvin Tetra
- enkele platty of gup ?

Er werd verteld dat ik er eigenlijk 15 in zou moeten doen, dat vond ik persoonlijk erg veel...
15 planten?

Wat betrefd de vis. Top, leuk bestand maar wel echt een gezelschap aanzicht. Tuurlijk moet je rekening gaan houden met welke vis bij elkaar kan en tuurlijk kun je er niet te veel of te grote in zetten.

Maar... we zijn Tweakers hier, dus een uitdaging mag mogen toch?! Althans, als je gewoon hier in blijft checken en advies volgt dan kun je best ook kijken naar wat jij heel graag wilt hebben.

Dus ook wat JIJ mooi vind mag je uitzoeken. Ik ben zelf niet zo van de platys en guppen.... In jouw geval zou ik een groepje Rasbora zetten en dan aanvullen met 1 vette bodem kruiper en een eyecatsher van een vis.

Of als je aquarium ook als design wilt gebruiken kun je ook voor 1 kleur vis in een groter aantal gaan.

Aquarianen zijn super blij als men het advies van de winkel opvolgt, maar dat betekend niet dat je jezelf geen uitdaging mag geven en met goed zoeken en vragen... die aan mag gaan.

Zo concludeer ik dat een Grourami helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn, als je maar een goed lopende bak hebt. Je kunt hem niet in een vissenkom gooien en telkens water wisselen.. Maar als jij straks een bak heb die ingedraait is met genoeg planten... Moet je lekker voor een dwerg gourami gaan. Post hier gewoon je voortgang ! Wij houden wel een oogje in het zeil.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
- Microsorum Minor (3x)
- Anubias congensis (2x)

Ja, maar dan wel echte waterplanten! Wat je nu hebt gaat je niet helpen bij de waterkwaliteit. Juist in de opstartfase moetend ie er echt in, eigenlijk het beste VOOR zaken als anubias omdat als die problemen krijgen met alg enz dat erg lastig is om te lossen en weer mooie planten te krijgen omdat ze zo idioot langzaam groeien. Heb je geen aquariaan in de buurt ergens die je een half emmertje snelgroeiers kan meegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
dragon2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Ja, maar dan wel echte waterplanten! Wat je nu hebt gaat je niet helpen bij de waterkwaliteit. Juist in de opstartfase moetend ie er echt in, eigenlijk het beste VOOR zaken als anubias omdat als die problemen krijgen met alg enz dat erg lastig is om te lossen en weer mooie planten te krijgen omdat ze zo idioot langzaam groeien. Heb je geen aquariaan in de buurt ergens die je een half emmertje snelgroeiers kan meegeven?
Jawel maar hij komt deze week terug van vakantie, dat wilde hij sowieso al doen! Water in dit geval omdat hij enkel cichliden heeft.

Overigens heb ik de planten die je beschreef ook op het oog gehad daar, maar daar zeiden ze dat deze voor het begin net wat sterker waren... ik ging even van advies uit van de winkelier in deze.. ik begrijp uit je reactie dat ik dat beter niet had moeten doen?

[ Voor 16% gewijzigd door demokert op 14-05-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
dragon2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Dat probeert de winkel denk ik op te lossen met die Microsorum M. . Ik zou inderdaad ook nog wat snellers erbij zetten. De 2 planten rechts voor en linksvoor beginnen al wat diatom algen (bruin) te krijgen. Wrijf er die heel voorzichtig met je vingers af @demokert .

Zet er iets van het volgende in voor de komende tijd.
Vallisneria
Belgisch groen (Hygrophila polysperma)
Hoornblad (Ceratophyllum demersum)
Vaantjesplant (Hygrophila difformis)

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
World Citizen schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:49:
[...]
. De 2 planten rechts voor en linksvoor beginnen al wat diatom algen (bruin) te krijgen. Wrijf er die heel voorzichtig met je vingers af @demokert .
Bedoel je op de rand van het blad? Dat is de enige plek waar ik bruin zie ?
Overigens ik heb enkel grind in de bak, dit was de reden waarom de mensen bij Heevis me deze planten hebben aangeraden, omdat die andere volgens hen een voedingsbodem nodig hebben, en deze niet zozeer.

[ Voor 22% gewijzigd door demokert op 14-05-2018 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
demokert schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:51:
[...]

Bedoel je op de rand van het blad? Dat is de enige plek waar ik bruin zie ?
Ja maar dat is lastig bij dat soort planten. Het is wat dragon2 zegt... die planten groeien heel langsaam. Een nieuw blad duurt echt lang. En tegen gaten in je blad wil je niet aankijken.

Als die planten algen krijgen dan schaad dat enorm in hun al zwakke gebruik van het blad. Je verstookt hem van toevoer aan energie. Schoon houden is nu dus belangrijk om hele kleine lelijke schade tegen te houden.

@ je edit over bodem.
Vind je het mooi?

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 14-05-2018 20:55 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Gedaan wat je zei, maar er komt niets (meer) vanaf.

Edit;
Mijn bodem vind ik wel mooi, anders had ik het niet gekocht :) Ik denk dat je doelt op een andere bodem incl voeding?

[ Voor 55% gewijzigd door demokert op 14-05-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn 30liter aquarium heb ik één plant, weet nog vrij weinig en ken de naam van dit standaard plant al niet, maar als ik google lijkt het om de 'Elodea densa' te gaan. Op aanraden van de verkoper gekocht destijds. Ten eerste de vraag of dit genoeg is voor een dergelijke inhoud?

Daarnaast lijkt een deel onder de algen te zitten. Een soort groene gloed op de bladen. Wat hiermee te doen? Ik zit eraan te denken om de gehele plant te vervangen voor een nieuwe.

Edit: bodem bestaat alleen uit grind.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Verwijderd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:40:
In mijn 30liter aquarium heb ik één plant, weet nog vrij weinig en ken de naam van dit standaard plant al niet, maar als ik google lijkt het om de 'Elodea densa' te gaan. Op aanraden van de verkoper gekocht destijds. Ten eerste de vraag of dit genoeg is voor een dergelijke inhoud?

Daarnaast lijkt een deel onder de algen te zitten. Een soort groene gloed op de bladen. Wat hiermee te doen? Ik zit eraan te denken om de gehele plant te vervangen voor een nieuwe.

Doe eens een foto dan :)

Mijn verlichting zit in de kap! Whoop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2dHvletfhcWq8HKKNdNkmKhw/full.jpg

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

Waterpest zou je bak uit moeten groeien (vandaar ook de nederlandse naam). Als ie heel lang is kun je hem in 2 stukken knippen. De onderkant kan in de grond amar drijven is ook goed.

Als waterpest het al niet goed doet in je bak is er iets goed mis (OK tenzij je vissen hebt die het eten zoals ik LOL).

Hoe lang draait die bak al? Wat zijn je waterwaardes, wat is de temperatuur, hoe lang licht/dag, wat voor filter zit erin en hoe en hoe vaak maak je dat schoon, welke vissen/garnalen zitten erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ziet er netjes uit WC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een update, ik ben vanmiddag bij Heevis in Eindhoven geweest en daar werd me enigszins afgeraden om aan (dwerg)gournamis te beginnen omdat dit wat moeilijkere vissen zijn en zoals eerder door ErikG2 werd verteld.

Dus goed advies slaan we niet in de wind! Ik heb wat visjes bekeken samen met een medewerkster en heb enkele mooie gevonden.

- VuurNeon
- Witvin Tetra
- enkele platty of gup ?

- Microsorum Minor (3x)
- Anubias congensis (2x)

[afbeelding]

Wat is de inhoud van je bak want hij lijkt niet erg groot zo op de foto?

Want als ik het zo bekijk is die mooi voor wat guppen en garnalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2018 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
dragon2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:22:
[...]
Als waterpest het al niet goed doet in je bak is er iets goed mis (OK tenzij je vissen hebt die het eten zoals ik LOL).
Waterpest blijft een koudwaterplant. Bij mij doet het ook niets. De rest van de planten gaan prima.
Is een licht <-> temperatuur dingetje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zeggen je waterwaardes en hoe lang draait de bak al en wat is je vissenbestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:30:
[...]

Waterpest blijft een koudwaterplant. Bij mij doet het ook niets. De rest van de planten gaan prima.
Is een licht <-> temperatuur dingetje.
Hier heb ik dus ook last van, alle planten groeien behalve de waterpest? In mijn 60 liter bak heb ik 2 waterpest geplaatst. Er zitten nu 5 endler guppys in deze eten niet aan de planten. Terwijl de rest gewoon mooi doorgroeit.

[ Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 15-05-2018 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27
mvds schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:31:
[...]

[afbeelding]

De foto is niet helemaal haarscherp, maar de twee plantjes die je hebt neergezet lijken varianten van de Anubias familie te zijn. Dat zijn zeer langzaam groeiende planten en ondanks dat ze mooi zijn heb je daar niets aan als planten die zuurstof moeten opleveren voor je vissen. Dus je moet er inderdaad nog een paar snelgroeiende waterplanten bijkopen. Waterpest, cabomba, dat soort plantjes.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Vandaag alsnog maar 1,5 stek snelgroeier erin gezet. en de andere 0,5 aan de goudvissen gegeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heeft er iemand een lijstje met tijden en percentages voor een TC420 programma als voorbeeld? Ik heb een 125 liter bak (Juwel Rio 125) met één LED balk die wel alle kleuren heeft maar alleen als een geheel aangestuurd dient te worden. Ik kan dus niet de kleuren afzonderlijk aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
mvds schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:22:
Heeft er iemand een lijstje met tijden en percentages voor een TC420 programma als voorbeeld? Ik heb een 125 liter bak (Juwel Rio 125) met één LED balk die wel alle kleuren heeft maar alleen als een geheel aangestuurd dient te worden. Ik kan dus niet de kleuren afzonderlijk aansturen.
Ik heb de tc420, leuk ding wel.
Hou er rekening mee dat het dimmen iets is dat je hoofdzakelijk voor jezelf doet en een klein beetje omdat de vissen er niet van schrikken, de planten hebben liever minder uren vol licht dan veel uren een beetje.

Ik zou dan ook de ramp up en ramp down kort houden en alshet uitkomt twee lichtperiodes per dag hanteren, dat werkt bij mij heel goed om de algengroei onder controle te houden, 2 uur in de ochten, 4 uur in de middag/avond met een 15m ramp up/down van 0-100 en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Weer een update; gisteren in het aquarium voor het eerst de waterwaardes gemeten en tot nu toe is alles prima in orde :)
Ik zit al langzaamaan mijn toekomstige bewoners uit te zoeken en heb nu een lijstje van 3 a 4 potentiele bewoners waarbij ik er bij eentje sterke twijfels heb of het samen kan of niet:

Waar ik geen twijfel over heb (allen rond de 2/2,5CM:
- Hyphessobrycon amadae (Vuurtetra)
- Celstichthys margaritatus (Rasbora Galaxy)
- Optioneel: Boraras Brigittae (Rasbora Brigittae)

Twijfel geval (4CM):
- Mikrogeophagus ramirezi (Antennebaars/apistogramma ramirezi)

Ik twijfel enigszins of ze samen kunnen en of deze laatste niet te moeilijk is voor me als beginnend aquariuaan, en kan het in mijn bak ?
Qua liter berekening kan het m.i. verbeter me aub als het niet zo is 😊!

[ Voor 6% gewijzigd door demokert op 17-05-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ramirezi in een 70l bak is aan de krappe kant, zeker als ze besluiten om een nestje te maken. Daarnaast houden ze meer van zand dan dat grove grind wat je volgens mij hebt (waardoor corydoras dus ook al afvallen als optie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ik was er al bang voor inderdaad ! Wat zou je wel aanraden hierbij ? Gelet op mooie kleuren, en beginnersvriendelijk .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:29:
Weer een update; gisteren in het aquarium voor het eerst de waterwaardes gemeten en tot nu toe is alles prima in orde :)
Ik zit al langzaamaan mijn toekomstige bewoners uit te zoeken en heb nu een lijstje van 3 a 4 potentiele bewoners waarbij ik er bij eentje sterke twijfels heb of het samen kan of niet:

Waar ik geen twijfel over heb (allen rond de 2/2,5CM:
- Hyphessobrycon amadae (Vuurtetra)
- Celstichthys margaritatus (Rasbora Galaxy)
- Optioneel: Boraras Brigittae (Rasbora Brigittae)

Twijfel geval (4CM):
- Mikrogeophagus ramirezi (Antennebaars/apistogramma ramirezi)

Ik twijfel enigszins of ze samen kunnen en of deze laatste niet te moeilijk is voor me als beginnend aquariuaan, en kan het in mijn bak ?
Qua liter berekening kan het m.i. verbeter me aub als het niet zo is 😊!
De enige cichliden (naast enkele Tanganyika slakkenhuiscichliden - speciaalbak spul) die in zo'n klein bakje kunnen is 1 koppel Apistogramma borelli. Dan moet het wel een subtropische bak worden. En liefst een zandbodem (grind is eigenlijk voor alle bodembewoners niet fijn, en cichliden filteren graag zand door hun kieuwen).

In een 80cm bakje kunnen al enkele andere soorten cichliden maar een meterbak is toch wel fijn zeker voor een beginner.

Een alternatief zou een koppel blokvisjes kunnen zijn, maar ook die verlangen subtropisch (19-21 graden), of Dario dario mits de rest van de bakbezetting bestaat uit rustige visjes en zeker geen grote bakbezetting.

Een leuk bodemvisje dat als het moet wel op grind kan is 1 tot max 5x Pangio kuhlii.

Voor de middenlaag, kies 1 soort scholenvisje. Er is geen plek voor meer soorten! Een school is minimaal 6 stuks en liever 10-12 of meer. Maak niet de beginnersfout van teveel soorten en in te kleine groepjes/koppels!

Eigenlijk heeft zo'n bakkie niet eens 3 lagen, maar kies 1 vis soort onderin, 1 soort midden en eventueel 1 soort boven. Eventueel kan er nog een garnaalsoort bij (niet bij cichliden lol dan wordt het voer) of een mooie slakkensoort. Dan zit je bak echt vol. er zijn ook mensen die menen dat in zo'n klein bakje je het bij 1 scholenvisje moet houden en verder niks. Maar ik ken geen beginners die dat accepteren...

Enkele voorbeeldbestandjes:
(a)
2x honinggoerami(Colisa chuna) of 1 kempvis man
10x klein en rustig schoolvisje
5x otocinclus vittatus (niet echt een beginnersvisje en voeg deze pas toe als de bak al een poos staat te draaien met de rest van het visbestand, anders gaan ze dood)
5x neritina slakken

Zuid-Amerika:
(b)
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)

(c)
12x Hyphessobrycon amandae
8x Corydoras panda (zandbodem nemen!)

(d)
10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus (gevoelig visje) of 2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)

(e)
10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus (zandbodem nemen!)

Azie:
(f)
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidenta

(g)
2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Rhinogobius duospilus
5x Neritina zebra

Afrika:
(h)
Tanganyikameer speciaalbakje, deze cichliden hebben weinig kleur maar superleuk gedrag en let op je kunt deze vissen niet mixen met niet-Tanganyika soorten:
1 harem of 2 harems Neolamprologus multifasciatus (zandbodem of geen bodem, absoluut geen grind, en een heeeele grote stapel grote slakkenhuizen op de bodem, en je multi's eh multiplyen tot een bodem vol vissies) of idem harem N. similis.
als je ze vinden kunt 6-10 stuks Lacustricola/Aplocheilus/Aplocheilichthys pumilus (Verduijn wil ze nog weleens hebben).

[ Voor 43% gewijzigd door dragon2 op 18-05-2018 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Gisteren 2 diamant gourami gekocht voor in de 240 liter bak :>
En 2 corydoras voor in de kleine bak omdat hier ook zand in zit als bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
dragon2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:21:
[...]

De enige cichliden (naast enkele Tanganyika slakkenhuiscichliden - speciaalbak spul) die in zo'n klein bakje kunnen is 1 koppel Apistogramma borelli. Dan moet het wel een subtropische bak worden. En liefst een zandbodem (grind is eigenlijk voor alle bodembewoners niet fijn, en cichliden filteren graag zand door hun kieuwen).

In een 80cm bakje kunnen al enkele andere soorten cichliden maar een meterbak is toch wel fijn zeker voor een beginner.

Een alternatief zou een koppel blokvisjes kunnen zijn, maar ook die verlangen subtropisch (19-21 graden), of Dario dario mits de rest van de bakbezetting bestaat uit rustige visjes en zeker geen grote bakbezetting.

Een leuk bodemvisje dat als het moet wel op grind kan is 1 tot max 5x Pangio kuhlii.

Voor de middenlaag, kies 1 soort scholenvisje. Er is geen plek voor meer soorten! Een school is minimaal 6 stuks en liever 10-12 of meer. Maak niet de beginnersfout van teveel soorten en in te kleine groepjes/koppels!

Eigenlijk heeft zo'n bakkie niet eens 3 lagen, maar kies 1 vis soort onderin, 1 soort midden en eventueel 1 soort boven. Eventueel kan er nog een garnaalsoort bij (niet bij cichliden lol dan wordt het voer) of een mooie slakkensoort. Dan zit je bak echt vol. er zijn ook mensen die menen dat in zo'n klein bakje je het bij 1 scholenvisje moet houden en verder niks. Maar ik ken geen beginners die dat accepteren...

Enkele voorbeeldbestandjes:
(a)
2x honinggoerami(Colisa chuna) of 1 kempvis man
10x klein en rustig schoolvisje
5x otocinclus vittatus (niet echt een beginnersvisje en voeg deze pas toe als de bak al een poos staat te draaien met de rest van het visbestand, anders gaan ze dood)
5x neritina slakken

Zuid-Amerika:
(b)
10x Nannostomus marginatus
2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)

(c)
12x Hyphessobrycon amandae
8x Corydoras panda (zandbodem nemen!)

(d)
10x Carnegiella myersi
8x Otocinclus vittatus (gevoelig visje) of 2x Apistogramma borelli (liefst zandbodem nemen! en geen hoge temperatuur)

(e)
10x Paracheirodon simulans
8x Corydoras habrosus (zandbodem nemen!)

Azie:
(f)
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidenta

(g)
2x Colisa chuna
10x Puntius titteya
3x Rhinogobius duospilus
5x Neritina zebra

Afrika:
(h)
Tanganyikameer speciaalbakje, deze cichliden hebben weinig kleur maar superleuk gedrag en let op je kunt deze vissen niet mixen met niet-Tanganyika soorten:
1 harem of 2 harems Neolamprologus multifasciatus (zandbodem of geen bodem, absoluut geen grind, en een heeeele grote stapel grote slakkenhuizen op de bodem, en je multi's eh multiplyen tot een bodem vol vissies) of idem harem N. similis.
als je ze vinden kunt 6-10 stuks Lacustricola/Aplocheilus/Aplocheilichthys pumilus (Verduijn wil ze nog weleens hebben).
Wow bedankt voor de enorm mooie toevoeging! Ik ga het eens rustig op mijn gemak bekijken! Overigens is de temperatuur in mijn bak 25 graden, en ja ik heb inmiddels spijt dat ik grind heb gekozen... wellicht over een wat langere tijd dit maar eens aanpassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ik heb er naar gekeken, en persoonlijk ben ik geen fan van slakken of garnalen, is daar nog iets anders op te verzinnen? Verder had je het over hoge temperaturen, wat versta je onder hoog in deze?

De Azie visjes vind ik mooi, op de slakken na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
Dat bestand met de Pumila is erg leuk voor je! Garnalen zijn wel ideaal voor beginners omdat ze helpen de bak schoon te houden, je ziet ze niet vol in beeld dus wellicht toch het overwegen waard. Je bak is nu 25 graden zeg je? Dat zal dan wel van de kamertemperatuur komen? Je kan de thermostaat op zo'n 21a22 graden zetten, dan heb je in de winter nooit te koud water en in de zomer gaat de bak gewoon mee met je kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
ErikG2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:28:
Dat bestand met de Pumila is erg leuk voor je! Garnalen zijn wel ideaal voor beginners omdat ze helpen de bak schoon te houden, je ziet ze niet vol in beeld dus wellicht toch het overwegen waard. Je bak is nu 25 graden zeg je? Dat zal dan wel van de kamertemperatuur komen? Je kan de thermostaat op zo'n 21a22 graden zetten, dan heb je in de winter nooit te koud water en in de zomer gaat de bak gewoon mee met je kamertemperatuur.
Ik heb de thermostaat van het aquarium op 25 graden gezet. En daar blijft het water stabiel op, maar goede tip inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb een watertest gedaan, en het is niet best... Ik merk ook dat sommige planten bruin worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FJoOX0uaOz2LnWYsKHd1JRug/thumb.png
Op de test is te zien dat de nitriet waarde veel te hoog is en de carbonaathardheid iets te hoog.
Ik heb inmiddels 5 planten erbij gezet, ik weet alleen niet wat ik met de bruine planten aan moet. Is het beste dat ik die eruit haal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r2R4C8lgdRZu4STmglbfN94a/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/344k6IzePZnvPIyXD6hYWpuB/thumb.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door mvds op 23-05-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Water 50% verversen en dood plantmateriaal verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
En voor je hardheid van het water kan je dacht ik 2 dingen doen. Turf in de filter duwen hoogstens een week of 3, of osmose water (zacht water). Hoeveel liter is je bak trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoge hardheid kan ook ontstaan door mineralen in je zand, schelpen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

demokert schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:46:
En voor je hardheid van het water kan je dacht ik 2 dingen doen. Turf in de filter duwen hoogstens een week of 3, of osmose water (zacht water). Hoeveel liter is je bak trouwens?
125 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
RIP mijn ancistrus. Hij heeft een leeftijd van 12~13 jaar gehaald, wat volgens mij prima is.

Helaas..

Pagina: 1 ... 11 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.