Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.944 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 14:52
LED-Maniak schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:03:
RIP mijn ancistrus. Hij heeft een leeftijd van 12~13 jaar gehaald, wat volgens mij prima is.

Helaas..
Spijtig om te horen, maar inderdaad zeer mooie leeftijd! Beestje was waarschijnlijk gewoon op! Hoe groot is hij geworden btw?

[ Voor 4% gewijzigd door demokert op 19-05-2018 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Een centimeter of 10~12. Was een "gewone" ancistrus.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij wat tekst en uitleg bij mijn opstelling. Ik had eerder al een vraag gesteld mbt een plant dat aan het rotten was, inmiddels dat plant vervangen voor een nieuwe waterpest en is het aantal bewoners iets anders geworden

Foto:
Afbeeldingslocatie: https://s7.postimg.cc/r5vk29xc7/IMG_20180519_101214.jpg

Bak:
25 liter standaard superfish bak met ingebouwde verlichting (warm wit + blauw verlichtingsbronnen denk ik) en een pompje. Opstelling is ver van de gevel. Overigens (voorlopig) geen verwarming

Plant: Waterpest, gisteren gekocht. Bij de vorige gooide ik de bovenste deel weg na bijknippen, van de medewerkster meegekregen om juist het onderste deel weg te gooien. Gaan we in het vervolg ook doen.

Bodem: wit grind

Vissen:
- 3x sumatraan. In de eerste instantie had ik er willekeurig één gekocht. Achteraf begrepen dat deze in scholen zwemmen, dus gisteren 2 erbij gekocht, na 1-2 weken.
- 1x algeneter, Pleco denk ik dat deze soort heet. Deze heb ik nu 2-3 maanden.
Eerder heeft een sluierstaart het niet gered

Voer:
- tetramin vlokken
- gisteren voor het eerdt bevroren bloedwormen, gezien de bodem op foto veeeels te veel.

Waterwaardes: geen idee, niet gemeten

Schoonmaak:
- Magneetspons voor glas
- bodemstofzuiger met filter (circulatie) of mogelijkheid om water af te tappen. Sinds gisteren gebruik die tweede functie ook op advies, daarvoor deed het met een bekertje.

Moge het duidelijk zijn dat ik een hoop beginnersfouten heb gemaakt en beetje bij beetje hier verbetering in breng. Hopen dat ik komende tijd kan genieten van de visjes. Tips zijn uiteraard welkom, vandaar ook mijn post :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:12

The Executer

Lekker belangrijk!

mvds schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:30:
Ik heb een watertest gedaan, en het is niet best... Ik merk ook dat sommige planten bruin worden.
[afbeelding]
Op de test is te zien dat de nitriet waarde veel te hoog is en de carbonaathardheid iets te hoog.
Ik heb inmiddels 5 planten erbij gezet, ik weet alleen niet wat ik met de bruine planten aan moet. Is het beste dat ik die eruit haal?
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat mij opvalt is dat je nitraat... vrij hoog is (zacht uitgedrukt). Dit viel mij op omdat je last hebt van groene algen op je achterwand. Heb je eventueel ook de fosfaat (Po4) waarde beschikbaar? Volgens de EI of Redfield methode moeten deze in evenwicht zijn om algen tot een minimum te kunnen beperken.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:36:
Hierbij wat tekst en uitleg bij mijn opstelling. Ik had eerder al een vraag gesteld mbt een plant dat aan het rotten was, inmiddels dat plant vervangen voor een nieuwe waterpest en is het aantal bewoners iets anders geworden

Foto:
[afbeelding]

Bak:
25 liter standaard superfish bak met ingebouwde verlichting (warm wit + blauw verlichtingsbronnen denk ik) en een pompje. Opstelling is ver van de gevel. Overigens (voorlopig) geen verwarming

Plant: Waterpest, gisteren gekocht. Bij de vorige gooide ik de bovenste deel weg na bijknippen, van de medewerkster meegekregen om juist het onderste deel weg te gooien. Gaan we in het vervolg ook doen.

Bodem: wit grind

Vissen:
- 3x sumatraan. In de eerste instantie had ik er willekeurig één gekocht. Achteraf begrepen dat deze in scholen zwemmen, dus gisteren 2 erbij gekocht, na 1-2 weken.
- 1x algeneter, Pleco denk ik dat deze soort heet. Deze heb ik nu 2-3 maanden.
Eerder heeft een sluierstaart het niet gered

Voer:
- tetramin vlokken
- gisteren voor het eerdt bevroren bloedwormen, gezien de bodem op foto veeeels te veel.

Waterwaardes: geen idee, niet gemeten

Schoonmaak:
- Magneetspons voor glas
- bodemstofzuiger met filter (circulatie) of mogelijkheid om water af te tappen. Sinds gisteren gebruik die tweede functie ook op advies, daarvoor deed het met een bekertje.

Moge het duidelijk zijn dat ik een hoop beginnersfouten heb gemaakt en beetje bij beetje hier verbetering in breng. Hopen dat ik komende tijd kan genieten van de visjes. Tips zijn uiteraard welkom, vandaar ook mijn post :)
toon volledige bericht
In 25 liter vissen houden is echt al heel moeiijk.

NO WAY dat de vissen die je nu hebt in de verste verte in 25 liter passen. Voor sumatranen denk aan een meterbak, de pleco ontgroeit ook die bak. Je hebt je een vis laten aansmeren die straks een 2m bak nodig heeft, zie foto onderaan.

Voor beginners, doe jezelf en je beesten een lol en houdt echt alleen garnalen in 25 liter. Of slakken.

GEEN.

VIS.

En nee, 4 sumatranen is geen school. 6 is echt al minimaal, denk eerder aan 10-12 want het zijn rotvissen als ze te weinig ruimte hebben en ook nog eens niet in een school zitten.

Tip voor de diervriendelijkheid/het leven van je vissen is dus, breng al die vissen terug naar de dierenwinkel. Of koop een 80 cm/meterbak. 60 cm is ook al een lastig bakje om waterwaardes stabiel te houden namelijk. 25 liter is echt voor gevorderden.
En zonder verwarming tropische vissen houden gaat ook niet, er zijn wel enkele garnaaltjes die daar wel tegenkunnen. Of zet je verwarming op minimaal 24 graden.

Even ter illustratie een volwassen pleco:
Afbeeldingslocatie: https://78.media.tumblr.com/87734d8a66d53ff4b6cc86798225e383/tumblr_mwxn0eMCzi1rp9d2go1_1280.jpg

En die sluiterstaart had natuurlijk ook al helemaal niet gepast in zo'n mini bakje, dat is dierenmishandeling:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-bIou_Ckgo34/T_NkQeRpMFI/AAAAAAAABVU/VTPNsJctSy8/s640/blogger-image-1742180948.jpg

Of je hebt helemaal geen advies gevraagd, of je hebt bagger advies gekregen in die dierenwinkel! Dat laatste komt helaas best vaak voor. Onkunde of willen verkopen, zeg het maar. De vissen delven helaas het onderspit.

Beter eerst hier of op een aquariumforum (of in een goede aquariumwinkel zoals Verduijn, Utaka, Rifwachter enz) vragen voordat je wat koopt volgende keer...

[ Voor 9% gewijzigd door dragon2 op 19-05-2018 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:08

mvds

Totally awesome!

The Executer schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:52:
[...]

Wat mij opvalt is dat je nitraat... vrij hoog is (zacht uitgedrukt). Dit viel mij op omdat je last hebt van groene algen op je achterwand. Heb je eventueel ook de fosfaat (Po4) waarde beschikbaar? Volgens de EI of Redfield methode moeten deze in evenwicht zijn om algen tot een minimum te kunnen beperken.
Ik denk dat je nitriet bedoelt? Mijn nitraat waarde is prima. Fosfaatwaarde heb ik niet, die zit niet op de strip erbij. Ik heb nitraat, nitriet, totale hardheid, carbonaathardheid, pH waarde, Chloor en koolstofdioxide. Behalve de nitriet en carbonaathardheid was alles in orde (dik in het groen).
Ik denk dat ik binnenkort even alles ga leeghalen, het grind ga wassen, filterset ga vervangen en het water minimaal voor de helft ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Nee, ik doel echt op nitraat. Bij zo'n kleine plantbezetting zo'n hoge waarde zorgt vaak voor groene algen wat in dit geval ook te zien is op je achterwand, draadalg. Te hoge fosfaat zorgt voor blauwalgen.

Daarnaast is inderdaad je nitriet inderdaad ook te hoog. In eerste instantie dacht ik dat je nog geen visbezetting had maar zie wat guppen rond zwemmen. Vanaf 0.2 is nitriet al giftig voor de vissen.

Je bak volledig leeghalen zou ik op dit moment niet doen. Het lijkt er haast op dat het overzetten van het filtermateriaal "mislukt" is aangezien je nu plots een piek krijgt. Wanneer je nu het grind gaat wassen, filterset vervangen spoel/gooi je al je bacteriën weg. Deze zitten in je filtermateriaal en bodem. Als gevolg hiervan, krijg je opnieuw een nitriet piek/nog hogere piek. Ik zou in ieder geval om de 2 a 3 dagen een 1/3 waterwissel uitvoeren. Probeer dan ook gelijk zoveel mogelijk alg etc mee te zuigen, ben je dat al weer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:36:
Water 50% verversen en dood plantmateriaal verwijderen.
Zijn ze al dood dan? Ze beginnen wel bruin te worden maar nog niet dood toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragon2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:54:
[...]

In 25 liter vissen houden is echt al heel moeiijk.

NO WAY dat de vissen die je nu hebt in de verste verte in 25 liter passen. Voor sumatranen denk aan een meterbak, de pleco ontgroeit ook die bak. Je hebt je een vis laten aansmeren die straks een 2m bak nodig heeft, zie foto onderaan.

Voor beginners, doe jezelf en je beesten een lol en houdt echt alleen garnalen in 25 liter. Of slakken.

GEEN.

VIS.
Onzin. Heb hier een Wave 30 Nanobakje en daar zwemmen gewoon 6 Tetra's in, een algenetertje en nog 2 kleine gele visjes (namen even niet paraat). Geen enkel probleem.

@Verwijderd Je hebt veeeeeeeeeeeeeel te weinig planten in je bak. Dat gaat niet goed komen zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2018 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-10 21:35
Dragon2 verkoopt echt geen onzin hoor, 25 liter is voor een beginner best lastig om goed te doen. De vis keuze die je ziet bewijst dat nog maar eens, sumatranen met zijn 3en en een pleco in zo'n klein bakje kan echt niet. Als je weet wat je doet kan je bijvoorbeeld wel boraras Brigittea of Hyphessobrycon amandae houden of een betta.

Ik vraag me af wat voor kleine algeneter jij zelf hebt. In een 30 liter zou een enkele otocinclus nog kunnen maar die vindt alleen leven ook niet zo prettig. Voor de rest ken ik geen algeneters die in 30 liter gehouden kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
6 tetra's, algeneter en nog twee vissen in zo'n klein aquarium.. Wow 8)7

Als ik een goudvis van een halve meter in een aquarium van een meter stop dan blijft hij ook vast even in leven. Is het goed voor dit diertje? Neen.

In een 25 liter bak kan je nauwelijks voldoen aan de voorwaarden voor een ancistrus/pleco gezien ze nachtdieren zijn en schuilplaatsen nodig hebben. Laat staan voldoende alg en hout(want ook dat grazen ze).
mvds schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:43:
[...]

Zijn ze al dood dan? Ze beginnen wel bruin te worden maar nog niet dood toch?
Zijn ze bruin van de alg(kan je met je vingers er af wrijven) of worden ze bruin? Bij dat laatste zou ik ze gewoon verwijderen. Helpt alleen maar mee nog meer nitraat te creeren.

[ Voor 30% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2018 13:19 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
demokert schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:00:
[...]

Ik heb de thermostaat van het aquarium op 25 graden gezet. En daar blijft het water stabiel op, maar goede tip inderdaad!
Natuurlijk wel op letten dat je vissen ook de temperatuur aan kunnen. De thermostaat zet je dan op de minimale temperatuur die je vissen nodig hebben. De zomer doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:18:
6 tetra's, algeneter en nog twee vissen in zo'n klein aquarium.. Wow 8)7

Als ik een goudvis van een halve meter in een aquarium van een meter stop dan blijft hij ook vast even in leven. Is het goed voor dit diertje? Neen.

In een 25 liter bak kan je nauwelijks voldoen aan de voorwaarden voor een ancistrus/pleco gezien ze nachtdieren zijn en schuilplaatsen nodig hebben. Laat staan voldoende alg en hout(want ook dat grazen ze).
Heb in het midden een mooi stukje kiemhout en voldoende planten dus schuilen is geen enkel probleem. Mijn bak is overigens aangekleed door Brouwers Auquarium uit Roosendaal (gerenomeerd bedrijf in onze regio) en zij hebben mij ook geadviseerd inzake visbezetting. Mijn vissen zijn gezond/aktief, planten doen het goed en algjes zijn in gezonde hoeveelheid aanwezig. Meten van water doe ik nooit dus ik zal toch echt niets fout doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:51
Hier 3 jaar geleden een fluval edge bakje van 25l gekocht als beginner, en de meeste vissen die destijds gekocht zijn leven nog gewoon. De waterwaardes die ik heel zelden meet zijn super stabiel en het water is kraakhelder.

Er zitten nu pakweg 12 vissen in en nog een stuk of 30 garnalen.

Dus ik vind dat 25l voor een beginner prima te doen is :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat je nitriet bedoelt? Mijn nitraat waarde is prima. Fosfaatwaarde heb ik niet, die zit niet op de strip erbij. Ik heb nitraat, nitriet, totale hardheid, carbonaathardheid, pH waarde, Chloor en koolstofdioxide. Behalve de nitriet en carbonaathardheid was alles in orde (dik in het groen).
Ik denk dat ik binnenkort even alles ga leeghalen, het grind ga wassen, filterset ga vervangen en het water minimaal voor de helft ga vervangen.
Met strips meten heeft niet bijzonder veel zin. Beter koop je een testkoffer. En dus MET fosfaat erbij (kun je evt ook los kopen) en in ieder geval nitriet en nitraat.
Chloor is (in NL) onzinnig om te meten dus (hier) niet relevant. Hardheid en PH is afhankelijk van je visbestand, bv Zuid Amerika wil je zachtzuur en Malawi/Tanganyika mag juist knoerthard water zijn met een hogere PH. Dat meten heeft dus alleen zin als je weet wat je richtwaarden zijn (niet 'groen' dus). CO2 meten? Ja als je een Hollandse plantenbak hebt en CO2 toevoegt ofzo... Meestal niet van toepassing.

Alles leeghalen? Toch niet als er direct nog vissen inmoeten..?
Dan is teveel schoonmaken namelijk funest. Dan gooi je veel teveel filterbacterien weg. Dus nooit filter verschonen en water verversen tegelijk, sowieso is filter schoonmaken iets wat je maar heel weinig hoeft te doen. Enne, bodem wassen..? Hooguit als je geen vissen hebt en je bak opnieuw wil inrichten, of als de bodem is dichtgeslagen (en dan wellicht beter direct de bodem vervangen).

Filterset vervangen is echt een beginnersding/vindt de LFS en fabrikant leuk!
Sponzen (mechanische filtratie en gedeeltelijk biologisch=bacterieel) knijp je uit in een emmer aquariumwater en gaan zo ongeveer eeuwig mee. Ik vervang de mijne hooguit als er een ziekte is geweest, en ik heb 1x een verslten spons gehad (die was 20 of 25 jaar oud).
Keramiek, filterballen e.d. is het beste filtermateriaal (biologische filtering), hier in principe helemaal afblijven. Bruine drab dat zijn juist je baccies!
Filterwatten (mechanische filtratie) vervang je WEL regelmatig, zodra de uitstroom van je filter duidelijk te weinig is. Als dat vaker dan 1x/maand of 1x/2 maanden gebeurt dan is je filter te klein/je bakbezetting te hoog.
Filterkool (chemische filtratie) beter uit je filter halen en vervangen door keramiek (beste) of anders spons, wel (nieuw) filterkool in je bak doen mocht je medicijnresten willen verwijderen. Filterkool die uitgewerkt is werkt als een spons, dus mechanische filtratie maar dan slechter, vandaar dus beter vervangen door ander materiaal. Bewaar wat ongebruikte filterkool voor die enkele keer dat je het nodig gaat hebben om medicijnen uit je water te krijgen (dus NA behandeling).

[ Voor 24% gewijzigd door dragon2 op 19-05-2018 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:27
mvds schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:30:
Ik heb een watertest gedaan, en het is niet best... Ik merk ook dat sommige planten bruin worden.
[afbeelding]
Op de test is te zien dat de nitriet waarde veel te hoog is en de carbonaathardheid iets te hoog.
Ik heb inmiddels 5 planten erbij gezet, ik weet alleen niet wat ik met de bruine planten aan moet. Is het beste dat ik die eruit haal?
[afbeelding]
[afbeelding]
Hoe lang draait die bak al? Een verhoogde nitrietwaarde is niet vreemd bij een nieuwe bak.

Test je kraanwater eens! Als die een hoge KH (carbonaathardheid) heeft is dat de verklaring, maar 11 is wel heel hoog voor kraanwater.

Als de KH van je kraanwater niet zo hoog is, komt de hoge KH doordat iets in je bak kalk afgeeft. Vaak zijn dat stenen. Die steen midden in je bak, wat voor steen is dat? Die witte delen van die steen lijkt wel gewoon puur kalk. Grote kans dat die kalk afgeeft aan het water. Veel mensen weten dit niet, maar je kunt maar niet zo alle stenen in een aquarium gooien. Sterker nog, de meeste stenen bevatten kalk! Dus er uit met die stenen!

Voor de hoge nitrietwaarde moet je water verversen! Ververs maar eens de helft van je water in het aquarium en meet dan nog eens. Als het nog te hoog is: Weer de helft van het water verversen!

Bruine planten gewoon verwijderen. Of bruine blaadjes er af knippen. Planten zijn niet zo duur, dus het heeft weinig zin om naar bruine plantjes te gaan zitten kijken. En afstervende planten zijn niet goed voor je nitriet waarde.

[ Voor 11% gewijzigd door FragDaddy op 19-05-2018 16:51 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:04:
Hier 3 jaar geleden een fluval edge bakje van 25l gekocht als beginner, en de meeste vissen die destijds gekocht zijn leven nog gewoon. De waterwaardes die ik heel zelden meet zijn super stabiel en het water is kraakhelder.

Er zitten nu pakweg 12 vissen in en nog een stuk of 30 garnalen.

Dus ik vind dat 25l voor een beginner prima te doen is :)
Maar geen enkele aquariaan zou het adviseren. In zo een klein bakje is niks eigenlijk stabiel te houden.

- Door verdamping veranderen je waterwaardes percentueel heel veel
- Door temperatuur verschillen overdag en s'nachts krijg je daar ook fluctuaties in
- Een druppel ranja op een beker of op een jerrycan maakt nogal veel uit/ Vervuiling heeft een mega impact.
- Je kunt niet echt maximaal een kwart van je bak overhoophalen en zorgen dat de rest als buffer de boel opvangt.

Ook is de zwemruimte wel heel klein voor visjes. Als ik me probeer voor te stellen dat 12 rasbora mini soorten in 25 liter zwemmen, dan zie ik niet echt in hoe die nog zwemmen... Het is meer elkaar ontwijken.

Ik zal het niemand verbieden of met de stok achterna zitten. Maar pas een beetje op met dit soort dingen. Vele mensen vinden het zielig of zelfs mishandeling. Ik sta er zelf wat neutraler in en vind dat als je serieus oplet en je water in de gaten houd, dan mag je het best doen.. maar ik vind het ook niet echt netjes. Ik zou er zelf niet aan beginnen zo.

Ondanks dat is het wel top te horen dat je ze zo lang goed hebt gehouden en dat toont dan ook aan dat je er zorgvuldig mee omgaat :)

@Verwijderd Ik zou toch even kritisch kijken naar wat je aan het doen bent. Zelfs voor een expert is dit onhoudbaar om in stand te houden.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

FragDaddy schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 16:47:
[...]

Hoe lang draait die bak al? Een verhoogde nitrietwaarde is niet vreemd bij een nieuwe bak.

Test je kraanwater eens! Als die een hoge KH (carbonaathardheid) heeft is dat de verklaring, maar 11 is wel heel hoog voor kraanwater.

Als de KH van je kraanwater niet zo hoog is, komt de hoge KH doordat iets in je bak kalk afgeeft. Vaak zijn dat stenen. Die steen midden in je bak, wat voor steen is dat? Die witte delen van die steen lijkt wel gewoon puur kalk. Grote kans dat die kalk afgeeft aan het water. Veel mensen weten dit niet, maar je kunt maar niet zo alle stenen in een aquarium gooien. Sterker nog, de meeste stenen bevatten kalk! Dus er uit met die stenen!

Voor de hoge nitrietwaarde moet je water verversen! Ververs maar eens de helft van je water in het aquarium en meet dan nog eens. Als het nog te hoog is: Weer de helft van het water verversen!

Bruine planten gewoon verwijderen. Of bruine blaadjes er af knippen. Planten zijn niet zo duur, dus het heeft weinig zin om naar bruine plantjes te gaan zitten kijken. En afstervende planten zijn niet goed voor je nitriet waarde.
toon volledige bericht
De bak draait een paar weken nu. Ik heb geen idee wat het is, ik heb de hele bak met toebehoren gekregen. Dus alles wat tussen het grind zit is ook nog van de vorige eigenaar/bewoners.

Ik zal de bruine planten eruit halen en er nieuwe voor in de plaats zetten.

Ik zal ook even kijken welke filters ik heb, het systeem is voor 7 filters, ik heb er 'maar' 5. Ik heb in elk geval geen keramische korrels (waar dragon2 het over had) ertussen zitten dus die laag mis ik alzo en zal ik gaan halen.

Heeft het ook nog zin om iets aan het water toe te voegen om alles op gang te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
mvds schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:49:
[...]
zal ook even kijken welke filters ik heb, het systeem is voor 7 filters, ik heb er 'maar' 5. Ik heb in elk geval geen keramische korrels (waar dragon2 het over had) ertussen zitten dus die laag mis ik alzo en zal ik gaan halen.

Heeft het ook nog zin om iets aan het water toe te voegen om alles op gang te helpen?
Als je een aquariaan in de buurt hebt zitten zou je kunnen vragen om keramiek uit hun draaiend filter, dat is echt de beste basis voor een goed filter. Evt ruilen voor nieuw keramiek, dat doen ze dan vast wel voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Over filters gesproken. In mijn aquarium heb ik een Superfish Aqua 200 zitten.
Afbeeldingslocatie: https://cdn7.bigcommerce.com/s-t1r2e6k/images/stencil/1280x1280/products/2995/7601/372efec8-1325-43a3-842d-663e61f07f19__27790.1506980214.jpg

Nu vraag ik me het volgende af, in de handleiding staat dat ik maandelijks een nieuwe cassette moet kopen, maar is het niet beter om enkel de actieve kool te vervangen die in de cassette zit? Als ik een geheel nieuwe cassette zou kopen verdwijnen toch ook alle bacteriën die ik juist wil hebben? En op den duur lijkt me dit ook slimmer voor je portemonnee?

Ik hoor zeer graag jullie mening hierover !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayZeeTie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10 17:52
Mooie verkoop strategie. Enkel eens in de zoveel tijd uitknijpen in oud aquarium water is prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:16:
Nu vraag ik me het volgende af, in de handleiding staat dat ik maandelijks een nieuwe cassette moet kopen, maar is het niet beter om enkel de actieve kool te vervangen die in de cassette zit? Als ik een geheel nieuwe cassette zou kopen verdwijnen toch ook alle bacteriën die ik juist wil hebben? En op den duur lijkt me dit ook slimmer voor je portemonnee?

Ik hoor zeer graag jullie mening hierover !
Eh, om mezelf maar even te quoten, van een paar posts terug ( 8)7 ):
Filterset vervangen is echt een beginnersding/vindt de LFS en fabrikant leuk!
Sponzen (mechanische filtratie en gedeeltelijk biologisch=bacterieel) knijp je uit in een emmer aquariumwater en gaan zo ongeveer eeuwig mee. Ik vervang de mijne hooguit als er een ziekte is geweest, en ik heb 1x een verslten spons gehad (die was 20 of 25 jaar oud).
Keramiek, filterballen e.d. is het beste filtermateriaal (biologische filtering), hier in principe helemaal afblijven. Bruine drab dat zijn juist je baccies!
Filterwatten (mechanische filtratie) vervang je WEL regelmatig, zodra de uitstroom van je filter duidelijk te weinig is. Als dat vaker dan 1x/maand of 1x/2 maanden gebeurt dan is je filter te klein/je bakbezetting te hoog.
Filterkool (chemische filtratie) beter uit je filter halen en vervangen door keramiek (beste) of anders spons, wel (nieuw) filterkool in je bak doen mocht je medicijnresten willen verwijderen. Filterkool die uitgewerkt is werkt als een spons, dus mechanische filtratie maar dan slechter, vandaar dus beter vervangen door ander materiaal. Bewaar wat ongebruikte filterkool voor die enkele keer dat je het nodig gaat hebben om medicijnen uit je water te krijgen (dus NA behandeling).
En nog een toevoeging trouwens: filtersponzen hoef je zeker niet te kopen 'op maat' van de fabrikant mocht je een leeg filter gekocht hebben of bv filterkool willen vervangen. De prijzen van originele patronen zijn soms echt niet normaal... Je koopt bij een grote aquariumzaak, op beurzen etc gewoon een keer een grote vierkante filterspons mat, en je knipt voortaan je eigen sponzen voor weinig!

[ Voor 9% gewijzigd door dragon2 op 20-05-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-10 20:34
Precies wat @dragon2 zegt @demokert uitknijpen van filterkool heeft 0,0 nut, als het is uitgewerkt is het uitgewerkt en moet je het vervangen met nieuwe actieve kool of b.v. met een stuk spons, maar dan krijgt het een andere werking (biologisch en wellicht een beetje mechanisch ipv chemisch).

Ik zou alleen actieve kool gebruiken in situaties als het verwijderen van medicatie uit het aquarium, naar mijn mening heeft het in goed werkend gezond aquarium niet zo gek veel nut maar ik weet dat er vele zijn die daar anders over denken. Ik zou er zelf geen geld aan uitgeven, stukje spons of filterflos (als je fijn wilt/kan filteren) ervoor in de plek doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

En heeft het in mijn geval zin om iets aan het water toe te voegen om de bak op gang te helpen?

Maar het feit dat het grind zo is overgegaan vanuit een 'oude' bak naar de mijne maakt dus niks uit? (eigenlijk is de bak dezelfde gebleven en is het grind er gewoon in gebleven) Alle troep zoals plantwortels en uitwerpselen mogen er gewoon tussen blijven zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
@dragon2 @R3m3d7

Dus als ik jullie goed begrijp

- Inhoud van de spons weggooien
- Spons uitknijpen in een emmer met aquariumwater (dit ook teruggooien? )
- Spons vullen met (linkje aub)?

Overigens zo ziet de spons er van boven uit, sorry klein plaatje, de diameter is gok ik 1 tot 1,5 CM:

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/004AAOSwDuJWvjWN/s-l225.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:21:
@dragon2 @R3m3d7

Overigens zo ziet de spons er van boven uit, sorry klein plaatje, de diameter is gok ik 1 tot 1,5 CM:

[afbeelding]
Spons is goed, daarin groeien bacterien en het is belangrijk dat je die in leven houd.
Vul een emmer met wat oud aquarium water en knijp de spons de spons daarin een aantal keer goed uit.
De foto is voor mij wat onduidelijk maar als er actieve kool in een zakje IN de spons zit zou ik die eruit halen. Je kan dan in die plek bv wat steentjes doen als je geen stukje spons hebt wat daarin past. Op alles groeien bacteren je wilt dingen met zoveel mogelijk oppervlakte en totaal niet actief. Spons is daarom perfect, of bio ringen.

Aquariumwater na gebruik om te spoelen niet terug je aquarium in, dit bevat vuil wat je weg wilt gooien.
De spons niet lang uit het water houden, ook dan gaan je bacterien dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ok, de koolstof deeltjes zitten er LOS in. zie foto van de doos:

filterbinnen

Dus geen zakje. Vandaar dat ik me afvraag of ik dit wel kan vervangen met iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:45:
Ok, de koolstof deeltjes zitten er LOS in. zie foto van de doos:

[afbeelding]

Dus geen zakje. Vandaar dat ik me afvraag of ik dit wel kan vervangen met iets anders..
Ja, ik zie het. Ik zou het opensnijden en eruit halen, dan wat andere spons of kleine steentjes erin stoppen, desnoods in een schone kleine sok of pantie. Er is vast iets creatiefs te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
nou ik kan het eruit halen, er zit een dakje op. Zie deze video, hij heeft een iets kleiner model:

YouTube: Internal aquarium filter cleaning (SuperFish Aqua-Flow 100)

meer mensen passen deze techniek toe als ik erop zoek op youtube overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:21:
@dragon2 @R3m3d7

[afbeelding]
Heh?
Welke inhoud van welke spons..?

edit: ik snap nu wat je bedoelt, raar systeem is dat...
Ik zou die hele zwarte spons vervangen door mini-keramiek.

Filterkool cartridge, bedoel je dat? Dat kun je het beste vervangen ja door een stuk spons of beter nog keramiek (dat is er ook in een mini versie, voor mini filters).

Je filter maak je alleen schoon als het echt echt echt nodig is. Dus alleen als de uitstroom van je filter echt te weinig is geworden. Dit zou zoals aangegeven om de iets van 2 maanden moeten liggen op z'n vroegst, 1 maand zou al snel zijn. Dan pak je een emmertje aquariumwater uit je bak en knijp je daar je sponzen een paar keer in uit. Dat water daarna weggooien natuurlijk...

Er is een minivariant van keramische pijpjes (normale maat is 1cm-1,5cm), die cartridge/dat zakje (als dat niet past) openmaken en in de jouw filtercompariment doen zou een prima keuze zijn. Kan denk ik wel los, en anders stop je het in een panty.
Zoiets moet je naar opzoek:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/BN0AAOSwDNdVzZyb/s-l300.jpg
Dit soort spul is ook prima, mits het geen naam heeft als carbax, phorax, cirax enz:
Afbeeldingslocatie: https://www.eheim.com/resources/product/401/images/120508090532.jpg

Voor de mensen die een filtermat zoeken, dit soort matten bedoelde ik dus:
https://i.ebayimg.com/images/g/CCkAAOSwPhdU0yjI/s-l300.jpg
mvds schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:19:
En heeft het in mijn geval zin om iets aan het water toe te voegen om de bak op gang te helpen?

Maar het feit dat het grind zo is overgegaan vanuit een 'oude' bak naar de mijne maakt dus niks uit? (eigenlijk is de bak dezelfde gebleven en is het grind er gewoon in gebleven) Alle troep zoals plantwortels en uitwerpselen mogen er gewoon tussen blijven zitten?
Nou ja je hebt ook vissen nu toch?
Als je een 'lege' maar wel draaiende bak had overgenomen had je direct het grind kunnen/moeten spoelen, nu de bak leeghalen zou ik niet zo gauw doen denk ik, ligt eraan hoe smerig het is... En als je het er echt uit moet halen, zou ik wellicht overwegen het direct te vervangen door filterzand! Daar zakt veel minder vuil tussen... en is een fijnere keuze voor veel bodembewoners.

[ Voor 31% gewijzigd door dragon2 op 20-05-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Inderdaad met de inhoud bedoel ik de koolstof die er momenteel in zit.

Bedoel je dit soort spul?
https://www.nikoi.nl/sera-siporax-mini-professional-270-gr

maar moet dit spul niet enigszins kunnen "zwemmen" in je filterspons? En kan ik er wel genoeg in doen om een goede zuivering te handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
mvds schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:19:

Heb je eens gedacht aan een soort bodem stofzuigertje? Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1BmEPRpXXXXbbXpXXq6xXFXXXP/ZHIYANG-Wit-2017-Aquarium-Schoon-Vacu-m-Water-Veranderen-Wisselaar-Bodemreinigers-Aquarium-Sifon-Pomp-Plastic.jpg_640x640.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:16:
[...]

Heb je eens gedacht aan een soort bodem stofzuigertje? [afbeelding]
Ik heb iets soortgelijks inderdaad en ik merk dat er best wat drab tussen het grind zit. Ik heb al een paar keer wat emmers water uit het aquarium gehaald en steeds ligt er ook een laagje zwart gruis op de bodem van de emmer wat dus tussen het grind uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:13:
Inderdaad met de inhoud bedoel ik de koolstof die er momenteel in zit.

Bedoel je dit soort spul?
https://www.nikoi.nl/sera-siporax-mini-professional-270-gr

maar moet dit spul niet enigszins kunnen "zwemmen" in je filterspons? En kan ik er wel genoeg in doen om een goede zuivering te handhaven?
Ja dat is het goede spul. En ja, je loopt tegen de limieten van een intern filter aan... Als je iets als een eheim 2213 op een 80cm bak zet heb je 3 liter om te vullen met filtermateriaal... Het fijnste binnenfilter vind ik zelf de eheim aquaball met zoveel mogelijk extra cartridges eraan geklikt als passen qua bakhoogte. Maar een extern filter is wel da bomb gewoon.

Met de beperkte ruimte die een binnenfilter biedt is het al helemaal belangrijk om goed filtermatriaal te kiezen en wat spons te vervangen door keramiek als dat kan. Volgens mij moet dat bij jouw filter wel goedgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
dragon2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Ja dat is het goede spul. En ja, je loopt tegen de limieten van een intern filter aan... Als je iets als een eheim 2213 op een 80cm bak zet heb je 3 liter om te vullen met filtermateriaal... Het fijnste binnenfilter vind ik zelf de eheim aquaball met zoveel mogelijk extra cartridges eraan geklikt als passen qua bakhoogte. Maar een extern filter is wel da bomb gewoon.

Met de beperkte ruimte die een binnenfilter biedt is het al helemaal belangrijk om goed filtermatriaal te kiezen en wat spons te vervangen door keramiek als dat kan. Volgens mij moet dat bij jouw filter wel goedgaan.
Nouja spons vervangen zou betekenen dat ik hem deels open moet snijden. De hele filter is 1 grote spons, met een gat erin waar nu de koolstof in zit, thats it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:20:
[...]

Nouja spons vervangen zou betekenen dat ik hem deels open moet snijden. De hele filter is 1 grote spons, met een gat erin waar nu de koolstof in zit, thats it.
Ik zou de kool eruit halen en die steentjes van sera erin gieten en het daarbij houden, dan krijg je veel meer bio filtratie dan je nu hebt.

Je moet het ook niet te ingewikkeld maken, je wilt gewoon meer oppervlakkte voor bacterien waar water langs loopt, bacterien groeien uiteindelijk overal op maar spons, steentjes of bio ringen zijn allemaal prima. naar mijn mening zijn de verschillen lastig aan te tonen en gaat het al snel over persoonlijke voorkeur met onderhoud, kosten, levensduur, onderhouds interval etc.

[ Voor 30% gewijzigd door R3m3d7 op 20-05-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
R3m3d7 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:22:
[...]

Ik zou de kool eruit halen en die steentjes van sera erin gieten en het daarbij houden, dan krijg je veel meer bio filtratie dan je nu hebt.
Ondanks de geringe hoeveelheid die erin past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Ik zou zelf de schaar erin zetten: afhankelijk van de stroomrichting onder of boven (of beide, houdt de korrels beter op hun plek) een laagje spons en de rest met die korrels. But that's me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
dragon2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:26:
[...]

Ik zou zelf de schaar erin zetten: afhankelijk van de stroomrichting onder of boven (of beide, houdt de korrels beter op hun plek) een laagje spons en de rest met die korrels. But that's me :)
Da's voor een beginner redelijk spannend om te doen he ;-) !
Water komt onder erin, en boven via het pijpje weer het water in.

[ Voor 8% gewijzigd door demokert op 20-05-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
[...]

Er past meer in dan er nu in zit en wat er nu in zit doet je bak geen goed meer op dit moment. Ik gebruik een 4x40cm stuk spons van aliexpress.com en knip het op maat voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Ok, ik ga morgen toevallig kijken bij Aquabeek, daar hebben ze een open dag, en toevallig 25% korting op van alles. Zal eens kijken of ze het daar verkopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:29:
Ok, ik ga morgen toevallig kijken bij Aquabeek, daar hebben ze een open dag, en toevallig 25% korting op van alles. Zal eens kijken of ze het daar verkopen!
Aquabeek is een toffe zaak, nou ja denk ik want ik ken ze alleen van beurzen O-) Maar goede visselectie iiig, en het beurspersoneel weet altijd van wanten dus met vragen kun je door vlgs mij prima terecht :Y

Je zou kunnen kijken of dit klein genoeg is:
https://www.aquabeek.nl/w...-filterkeramiek-fijn.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:29:
(y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikG2
[...]

Als je zorgt voor een goed beplante bak kan je ook al wegkomen met een kleine filter. De planten gaan ook bacteriën op groeien en de planten zelf helpen ook met de filtratie. Zonder planten zoals bijvoorbeeld een tanganyika bak heb je veel meer filtercapaciteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
ErikG2 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 09:41:
[...]

Als je zorgt voor een goed beplante bak kan je ook al wegkomen met een kleine filter. De planten gaan ook bacteriën op groeien en de planten zelf helpen ook met de filtratie. Zonder planten zoals bijvoorbeeld een tanganyika bak heb je veel meer filtercapaciteit nodig.
Exact, uiteindelijk zijn planten met lagere flitratie wellicht nog het beste omdat sommige planten ook direct ammoniak kunnen opnemen en je daardoor minder nitriet (en dus nitraat) opbouw krijgt, er zijn mensen die daarom zeggen dat in een zwaar beplant aquarium zeer hoge filtratie via pompen alleen maar tegenwerken omdat dan de planten niet eens de kans krijgen dit te doen. Hoe dan ook zijn planten de beste filters die je kan hebben omdat ze ook nitraat opnemen en je daardoor minder water hoeft te wisselen.
Ik ben er vrij zeker van dat het puur voor het biologische aspect 9/10 beplante aquaria overgefilterd worden. Ik heb mijn 160L bak weken op een klein dubbel sponsfiltertje laten draaien met een behoorlijke platie/gup bevolking die goed at, nooit ammoniak of nitriet gezien. Daarmee wil ik niet zeggen dat het slecht is, alleen dat de stikkers op de filters "tot XXX liter aquarium" een enorme oversimplificatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SlFqV6Ewj155ZZSwfdeaIOZa/thumb.png

Waardes zijn een stuk beter, ik heb zeker 50% van mijn water vervangen, bruine planten eruit gehaald en 4 nieuwe erin gezet.

Nu even een week aankijken en zien wat de waardes doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W3qvtSKSxQbeDQYOwcaibTDA/thumb.jpg

Het witte was trouwens geen steen, het was een ornament van spuithars, dus geen kalk gelukkig.

Tevens regelt een tc420 nu de verlichting, dus nu kan ik de verlichting ook wat gedimd laten branden. 100% is wel erg fel en ook de tijden kan ik nu helemaal regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door mvds op 23-05-2018 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Vandaag bij Aquabeek geweest en mijn god wat is dit een grote zaak met zeer veel aquaria! Van goudvissen tot enorme Koi, Voorn tot zeer grote Steur en Meervallen, tropische vissen, cichliden, enorme Arowana's, roggen, Piranha's en nog veel meer!. Niets gekocht helaas en het filter spul zag ik nergens liggen tussen de filter artikelen. Daarna ben ik samen met een collega van me naar Coenen in Best gereden en heb ik mijn "filter probleem" daar uitgelegd. Hij was het met mij eens en naar zijn mening zou de geringe hoeveelheid in mijn bak niet direct baat hebben bij keramische filter. Hij vertelde me wel de inhoud van de filter/spons te vervangen met "JBL PhosEx Ultra"

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hGkqfo/20180521_164814.jpg

Daarnaast was hij van mening dat wanneer ik een nieuwe cassette zou kopen dat ik 1 week max de kool erin zou kunnen doen en daarna bovenstaand spul, hier zou ik zeer lang mee vooruit kunnen!

Ondanks dat ik niets heb gekocht heeft mijn collega wel 2 hele mooie gekocht:
Labidochromis Caeruleus Yellow
Aulonocara Sp. Strawberry / Aulonocara Sp. Coral Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Je moet een balans van planten en bacteriën hebben. Een klein filter is een risico.

Zie het zo:

Planten en algen binden bepaalde stoffen in het water om naar plantmateriaal. Als planten in je bak groeien dan zijn er dus van die stoffen aanwezig.
Die stoffen ontstaan uit afval en poep en voer. Afhankelijk van hoeveel je daarvan hebt kun je dat compenseren met planten. Overschot van die stoffen vang je dus op door planten bij te plaatsen of te snoeien als je vol zit. Mocht je vol zitten en snoeien is niet genoeg, dan moet je zorgen dat je minder afvalstoffen, poep en voer in je bak hebt.

Maar...

Naast dat er afvalstoffen,poep en voeding vrij komen die door planten gebruikt worden... komen er ook nog eens een hele berg stoffen vrij die niet door planten gebruikt worden. Als je enkel planten hebt dan zouden die stoffen dus blijven zitten. Een deel van die stoffen zijn schadelijk dus je moet hier iets aan gaan doen.

Dit doe je met bacteriën. Je creëert middels een bodem, potfilter, sump etc een plek waar het water langs komt en waar bacteriën fijn overleven. Vaak donker en in poreus materiaal gaat dit goed.

Hier geld wederom hetzelfde. Als je te veel van die stoffen hebt dan kunnen je bacteriën dit niet afvoeren en je blijft dus met een overschot. Je zult dit moeten gaan aanvullen met meer plekken voor bacteriën.

In princiepen is het simpel en logisch.

1 extra vis = 1x extra voer en dus 1x extra poep.
Dit moet gecompenseerd worden door een plant en een groepje bacteriën.

Ik ga zelf voor een bak zonder bodem in het display. Ik doe mijn complete bacteriële filtering in onzichtbare ruimtes. Bij mij is dit een soort van omgekeerd sump (foto's later). Maar dit kan op meerdere manieren.

Zolang je maar planten en bacteriën hebt!

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Bedankt!

Mijn bak zit momenteel voor zo'n 1/3 vol met planten, en het water is nog steeds zeer helder en geen alg vooralsnog op het oog te zien.

Inmiddels heb ik er 10 vuurtetra's inzwemmen sinds zaterdag en ze doen het erg goed. Ze zijn rustig zwemmen in 2 schooltjes vaak, en houden van de beschutting die ik heb gemaakt.

Mijn volgende bewoners zullen de schoonmakers zijn, misschien wat garnaaltjes "Caridina Japonica" dacht ik aan in samenwerking met iets zoals een "Otocinclus Affinis"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 11:51

SaN

Die japonicas maken niet veel schoon hoor. Ze wennen erg snel aan het visvoer en bij mij waren ze er zelfs sneller bij dan de vissen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
SaN schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:42:
Die japonicas maken niet veel schoon hoor. Ze wennen erg snel aan het visvoer en bij mij waren ze er zelfs sneller bij dan de vissen zelf.
Ah dat is zonde dan! Ik lees her en der dat deze zou uitstekend hierin zouden zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 11:51

SaN

Misschien als je er veel hebt en niet al te veel voert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
SaN schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:51:
Misschien als je er veel hebt en niet al te veel voert...
Ik voer mijn visjes om de anderste dag voorlopig en alles wordt netjes opgegeten. Dus wellicht werkt het wel voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
mvds schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:39:
[afbeelding]

Waardes zijn een stuk beter, ik heb zeker 50% van mijn water vervangen, bruine planten eruit gehaald en 4 nieuwe erin gezet.

Nu even een week aankijken en zien wat de waardes doen.
[afbeelding]

Het witte was trouwens geen steen, het was een ornament van spuithars, dus geen kalk gelukkig.

Tevens regelt een tc420 nu de verlichting, dus nu kan ik de verlichting ook wat gedimd laten branden. 100% is wel erg fel en ook de tijden kan ik nu helemaal regelen.
Mooi dat je waterwaardes beter zijn!

Mijn ervaring met (led)verlichting is dat het beter werkt om meer licht te geven voor een kortere tijd dan minder licht te geven voor een lange tijd. Planten groeien beter en algen groeien minder.

Oh en juist omdat je een LED controller hebt: Je kunt bij onderhoud van een aquarium aan heel veel "knoppen" draaien (meer/minder licht, andere kleuren, tijd, meer/minder CO2 (Als je dat hebt), plantenvoeding, allerlei flesjes met watertoevoegingen). Heel vaak kost het tijd voordat je resultaat ziet van veranderingen: Als je dan aan 5 "knoppen" hebt gedraaid weet je dus echt niet meer waarom er iets is gebeurd in je bak.

Dus nu heb je de verlichting verandert: Laat alle andere dingen gelijk en kijk het eens een week of twee/drie aan. Kijk wat je bak doet: Vind je het resultaat niet fijn dan draai je het licht weer terug naar wat het was en ga je aan een andere knop draaien: Dan weer een paar weken aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

FragDaddy schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:37:
[...]

Mooi dat je waterwaardes beter zijn!

Mijn ervaring met (led)verlichting is dat het beter werkt om meer licht te geven voor een kortere tijd dan minder licht te geven voor een lange tijd. Planten groeien beter en algen groeien minder.

Oh en juist omdat je een LED controller hebt: Je kunt bij onderhoud van een aquarium aan heel veel "knoppen" draaien (meer/minder licht, andere kleuren, tijd, meer/minder CO2 (Als je dat hebt), plantenvoeding, allerlei flesjes met watertoevoegingen). Heel vaak kost het tijd voordat je resultaat ziet van veranderingen: Als je dan aan 5 "knoppen" hebt gedraaid weet je dus echt niet meer waarom er iets is gebeurd in je bak.

Dus nu heb je de verlichting verandert: Laat alle andere dingen gelijk en kijk het eens een week of twee/drie aan. Kijk wat je bak doet: Vind je het resultaat niet fijn dan draai je het licht weer terug naar wat het was en ga je aan een andere knop draaien: Dan weer een paar weken aankijken.
Ik heb nu al meerdere dingen veranderd natuurlijk en ik weet dat je eigenlijk 1 ding tegelijk moet doen. Om die reden heb ik ook geen toevoegingen gebruikt. Eerst maar eens kijken wat het nu doet met extra planten, de bruine planten eruit en het verse water. Het dimmen van het licht was meer omdat ik zelf vond dat 100% gewoon veel te fel was. Het aantal uren licht is gelijk gebleven.

Natuurlijk wel erop gelet dat mijn filters onder water bleven (in een emmer met aquariumwater gezet samen met de planten) zodat niet alles dood zou gaan en de vissen in een aparte kom gedaan.

Als volgende week de waardes goed zijn ga ik eens denken aan een paar guppen erbij. 5 Is misschien vrij weinig op een bak van 125 liter :P

Ik lees trouwens verschillende berichten over de gewenste watertemperatuur voor guppen, ik heb nu een koudwaterbak (die in de praktijk niet onder de 20 graden zal komen) maar ik lees ook verhalen over dat guppen liever iets van 22-24 graden hebben. Maar eigenlijk wil ik geen verwarming in mijn bak. Waar doe ik slim aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

mvds schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:21:
[...]

Ik heb nu al meerdere dingen veranderd natuurlijk en ik weet dat je eigenlijk 1 ding tegelijk moet doen. Om die reden heb ik ook geen toevoegingen gebruikt. Eerst maar eens kijken wat het nu doet met extra planten, de bruine planten eruit en het verse water. Het dimmen van het licht was meer omdat ik zelf vond dat 100% gewoon veel te fel was. Het aantal uren licht is gelijk gebleven.

Natuurlijk wel erop gelet dat mijn filters onder water bleven (in een emmer met aquariumwater gezet samen met de planten) zodat niet alles dood zou gaan en de vissen in een aparte kom gedaan.

Als volgende week de waardes goed zijn ga ik eens denken aan een paar guppen erbij. 5 Is misschien vrij weinig op een bak van 125 liter :P

Ik lees trouwens verschillende berichten over de gewenste watertemperatuur voor guppen, ik heb nu een koudwaterbak (die in de praktijk niet onder de 20 graden zal komen) maar ik lees ook verhalen over dat guppen liever iets van 22-24 graden hebben. Maar eigenlijk wil ik geen verwarming in mijn bak. Waar doe ik slim aan?
Goed om te horen dat je nitriet al flink gezakt is! Zal een stuk aangenamer zijn voor de vissen. Ook het toevoegen van extra planten is alleen maar goed. Nu zorgen dat ze niet zonder nitraat komt te zitten. Deze wordt voornamelijk opgebruikt door snelgroeier's.

In principe zijn guppen warm-water dieren. Wanneer ze in wat kouder water (20, lager zou ik niet doen) zitten hebben ze daar vrij weinig last van, echter zullen ze wel wat rustiger zijn. Zou je de temperatuur juist aan de hoge kant houden, zul je zien dat ze vrij druk zijn.

20 graden kan prima mijn inziens. Daar hebben die van mij ook 2 jaar op gezeten zonder problemen en kweekten er lustig op los (alhoewel dat niks zegt, guppen kweken toch wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
SaN schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:42:
Het gebruik van bewoners om dingen schoon te maken in het aquarium is vaak overdreven en wat je met 50 garnalen of 80 slakken doet in een week kan je met een oude bankpas in 10 minuten beter als het op het glas aankomt. Een “cleanup crew” is niet nutteloos maar veel tijd ga je er imho niet mee besparen. Ik moet al helemaal lachen als mensen ancistrus kopen om algen te eten, die beesten eten bij voorkeur elke dag 1/2 hun lichaamsgewicht aan groente en produceren zoveel afval dat je er echt meer last dan voordeel van hebt als het op een schoon aquarium aankomt. Ik heb er 4, maar alleen omdat ik ze gaaf vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
R3m3d7 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:12:
[...]

Het gebruik van bewoners om dingen schoon te maken in het aquarium is vaak overdreven en wat je met 50 garnalen of 80 slakken doet in een week kan je met een oude bankpas in 10 minuten beter als het op het glas aankomt. Een “cleanup crew” is niet nutteloos maar veel tijd ga je er imho niet mee besparen. Ik moet al helemaal lachen als mensen ancistrus kopen om algen te eten, die beesten eten bij voorkeur elke dag 1/2 hun lichaamsgewicht aan groente en produceren zoveel afval dat je er echt meer last dan voordeel van hebt als het op een schoon aquarium aankomt. Ik heb er 4, maar alleen omdat ik ze gaaf vind.
Bedankt voor de tip :) Ik wil sowieso geen slakken o.i.d. maar wellicht dat ik een stuk of 4(?) "Otocinclus Affinis" aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
demokert schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:30:
[...]

Bedankt voor de tip :) Ik wil sowieso geen slakken o.i.d. maar wellicht dat ik een stuk of 4(?) "Otocinclus Affinis" aanschaf.
Oto's kan je beter 6+ in een groep doen en ga er van uit dat 1/3e dood gaat in een maand.
R3m3d7 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:12:
[...]

Dan heb je nog geen kennis gemaakt met farlowella of de siamese algeneter.

Twee farlowella en twee sewellia houden het glas van mijn 1 meter bak wekenlang schoon. Eens in de zoveel weken/maanden even met een mesje over het glas voor de hardnekkige alg.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 22-05-2018 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Hmm dat is zonde! Ik lees juist op bijvoorbeeld Aquainfo dat het sterke visjes zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Pas als ze gesettled zijn, darmflora weer OK is of lokale kweek. Dan wel. 90% is dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Hmm andere suggesties in deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Wellicht weten jullie hier antwoord op. Ik heb nu al een geruime tijd een Easy Controller van Aqualantis;

Afbeeldingslocatie: https://www.oceanandlake.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/a/easy_led_control_2_plus_final.jpg

Deze controller heeft 2 kanalen, 1 voor RGB en 1 voor WIT. Nu kun je per kanaal 2 schakel momenten instellen. Dus per dag 2x Aan en uit. Echter kan ik wel maar per kanaal 1x de kleur sterkte ( vermogen ) instellen. Nu snap ik niet helemaal wat is hier het nut van / voordeel?

Hij heeft bij het uit en aan gaan een vertraging van 1 uur, echter zie ik het nut niet hiervan om deze tussen door uit te laten gaan en dan weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Racer89 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 07:18:
Wellicht weten jullie hier antwoord op. Ik heb nu al een geruime tijd een Easy Controller van Aqualantis;

[afbeelding]

Deze controller heeft 2 kanalen, 1 voor RGB en 1 voor WIT. Nu kun je per kanaal 2 schakel momenten instellen. Dus per dag 2x Aan en uit. Echter kan ik wel maar per kanaal 1x de kleur sterkte ( vermogen ) instellen. Nu snap ik niet helemaal wat is hier het nut van / voordeel?

Hij heeft bij het uit en aan gaan een vertraging van 1 uur, echter zie ik het nut niet hiervan om deze tussen door uit te laten gaan en dan weer aan?
Je kan het gebruiken om langer van je bak te kunnen genieten. Als je de hele dag op je werk bent kan je er voor kiezen om 's-morgens de lampen aan te doen, dan gedurende de dag, wanneer je toch op je werk bent de lampen uit te doen en dan wanneer je thuis bent de lampen weer aan te doen. Maar daglicht wat in je bak valt telt ook als licht, dus wanneer dat veel is zorgt dat ook voor algengroei. Mijn bak staat op een plaats waar er geen direct daglicht op valt en via weerkaatsing komt er ook maar weinig in de bak, overdag wanneer mijn bak uit is zie ik dan ook vrijwel niks in de bak. Dus bovenstaand schema gebruik ik om die reden dan ook nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
LED-Maniak schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:37:
Dan heb je nog geen kennis gemaakt met farlowella of de siamese algeneter.
In mijn ervaring wennen siamese algeneters ook vrij rap aan voer en worden ze daardoor lui.

Daarnaast wordt een siamese algeneter vrij groot (15 tot 25cm) en is het een hele drukke vis. Kan ook achter soortgenoten aan gaan jagen (territoriaal diertje).

Let op dat er meerdere vissen worden verkocht als "Siamese algeneter". Die zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit.

Je moet de Crossocheilus oblongus hebben. Die herken je doordat de zwarte streep doorloopt in de staart.
Zie foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rolanddegroot/crossocheilus_siamensis.jpg
Hmm dat is zonde! Ik lees juist op bijvoorbeeld Aquainfo dat het sterke visjes zijn..
otocinclus is allemaal wildvang (worden uit de natuur geschept) en hebben een heel groot uitvalpercentage. Daarnaast zijn het ook (in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd) eigenlijk helemaal niet zulke goede algeneters. Het zijn een van de meest populaire vissen, maar dat is dus eigenlijk raar, want ze gaan snel dood en omdat ze uit het wild worden gehaald is het niet heel duurzaam! Ik zou ze daarom ook niet aanraden!
mvds schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:21:
Het dimmen van het licht was meer omdat ik zelf vond dat 100% gewoon veel te fel was. Het aantal uren licht is gelijk gebleven.
Ik weet niet hoe veel led's je er op heb staan, maar te fel is in mijn ogen niet snel mogelijk.
Ik had op een 120cm/300 liter bak acht 5050 ledstrips van 1mtr lang. Die draaiden het grootste deel van de dag op 95% vermogen.

[ Voor 41% gewijzigd door FragDaddy op 23-05-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

FragDaddy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:33:
[...]
Ik weet niet hoe veel led's je er op heb staan, maar te fel is in mijn ogen niet snel mogelijk.
Ik had op een 120cm/300 liter bak acht 5050 ledstrips van 1mtr lang. Die draaiden het grootste deel van de dag op 95% vermogen.
Ik zou eens moeten meten wat de lichtopbrengst is van mijn balk, maar ik vind de hoeveelheid licht storend wanneer deze hoger komt dan 80%. Het gaat er dus niet om of het te fel is voor mijn aquarium, maar het is te fel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
mvds schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Ik zou eens moeten meten wat de lichtopbrengst is van mijn balk, maar ik vind de hoeveelheid licht storend wanneer deze hoger komt dan 80%. Het gaat er dus niet om of het te fel is voor mijn aquarium, maar het is te fel voor mij.
Ok, dat is prima! Maar let wel op je plantengroei. En zoek eens op internet plaatjes op van hoe planten groeien bij (te) weinig licht. Als je daar kenmerken van ziet moet je dus wel meer licht geven!

Mocht je wel meer licht willen zonder daar veel hinder van te hebben: Daar heb ik ook een truukje voor.

Je hebt regelbare verlichting. Je zou het door kunnen programmeren dat het licht het meest intens brandt in de namiddag/avond als het nog licht is. Als het gaat schemeren laat je het licht in de bak ook (heel ver) teruglopen. Zo heb je 's avonds geen last van die felle bak en heb je toch veel licht op je bak. Daarnaast kun je het licht ook langer aanhouden want met weinig licht gebeurt er ook weinig in de bak qua algengroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
Ik heb een aquarium met een grind bodem welke ik ongeveer iedere 2 weken reinig met een bodem stofzuiger, echter merk ik dat er na 1 á ander halve week echt zwart tussen het grind komt net alsof het rot. Nu las ik in de TS dat zand als bodem 'beter' is, maar groeien planten goed in zand? en daarnaast kan ik gewoon al het grind uit mijn bak halen en dit wisselen voor zand? of heeft dit grotere gevolgen?

Daarnaast staat mijn aquarium voor een witte muur waardoor ik het zelf niet nodig vind om een achterwand te hebben maar is dit 'nodig' voor de vissen? Of is dit gewoon puur voor een mooier en natuurlijker ogend aquarium?

[ Voor 21% gewijzigd door HB__ op 23-05-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Volgens mij maakt het voor de planten niet zoveel uit, die halen hun voedingsstoffen (als ik me niet vergis) toch uit het water. Het is meer dat ze houvast hebben zodat ze niet gaan drijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
FragDaddy schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:33:
Dat ligt maar net aan wat voor sfeer je in de bak wil hebben. Ik heb op mijn 2 meter bak 2 ledstrips van 1.20 ofzo en die staan maximaal op 60%. Ik moet er niet aan denken om feller licht te hebben, bahbah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Heeft iemand nog een leuk idee voor de bodem / schoonmakers?

Ik zelf dacht aan:

Caridina Japonica
of
Neocaridia denticulata
op basis van dit artikel: https://www.aquascaping-blog.com/2783/algeneters-aquarium

Doel; blaadjes enigszins wat schoner houden en enige alg die ontstaat opruimen.

Zeggen jullie doen of niet? Zo niet wat dan wel ?

[ Voor 13% gewijzigd door demokert op 23-05-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Harmen070 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:39:
Ik heb een aquarium met een grind bodem welke ik ongeveer iedere 2 weken reinig met een bodem stofzuiger, echter merk ik dat er na 1 á ander halve week echt zwart tussen het grind komt net alsof het rot. Nu las ik in de TS dat zand als bodem 'beter' is, maar groeien planten goed in zand? en daarnaast kan ik gewoon al het grind uit mijn bak halen en dit wisselen voor zand? of heeft dit grotere gevolgen?

Daarnaast staat mijn aquarium voor een witte muur waardoor ik het zelf niet nodig vind om een achterwand te hebben maar is dit 'nodig' voor de vissen? Of is dit gewoon puur voor een mooier en natuurlijker ogend aquarium?
Zand is beter voor veel vissen (bodemvissen, cichliden enz). Voor planten weet ik het niet zo, kun je beter aan een planten-fanaat vragen als je voor een echte plantenbak gaat... Veel planten die worden verkocht zijn wel moerasplanten, daar moet je met zowel zand als grind toch een kleiballetje bijstoppen. Voor echte waterplanten niet die halen hun voeding uit het water.

Achterwand is ook voor de vissen. Een witte muur is niet super geschikt, doe er desnoods zwarte schoolbordverf of vuilniszak oid achter. Effen zwart is namelijk een prima achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Voor planten en vissen, gewoon goedkoop filterzand kopen (bij de hornbach zwembad afdeling te krijgen. Of een cranenbroek). Kost geen drol en werkt perfect. Planten groeien er goed in. En vuil blijft erop liggen wat er dan makkelijk vanaf te zuigen is met een slang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik heb 4 Siamese algeneter, deze zitten nu dik één jaar in de bak, ik kan niet zeggen dat ze lui zijn. Zijn nog altijd actief bezig met algen eten. En gelukkig ook nog geen agressief gedrag. Ze groeien wel aardig, laatste in de aqua shop heb ik er ook 4 gezien deze waren zeker al 15 cm groot. Ligt het ook aan de maat van de bak hoe groot ze worden eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Meting nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T4HWvsIZEVqhW82821lPHluL/thumb.png

Meting 3 dagen terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SlFqV6Ewj155ZZSwfdeaIOZa/thumb.png

Ik zie mijn nitriet en pH waarde zakken (Dat is goed), maar mijn hardheid gaat omhoog :? Waar kan dat door komen?

En mijn nitraat blijft 0, moet ik daar nog iets aan doen wanneer dat niet omhoog wil gaan? En zo ja, wat kan ik daaraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:14:
Ik heb 4 Siamese algeneter, deze zitten nu dik één jaar in de bak, ik kan niet zeggen dat ze lui zijn. Zijn nog altijd actief bezig met algen eten. En gelukkig ook nog geen agressief gedrag. Ze groeien wel aardig, laatste in de aqua shop heb ik er ook 4 gezien deze waren zeker al 15 cm groot. Ligt het ook aan de maat van de bak hoe groot ze worden eigenlijk?
Begin eerst eens met de officieele naam, want er zijn meerdere soorten die als zodanig verkocht kunnen worden!
Goed vergelijken, let op details, en plaats bij voorkeur een foto:

1) Gyrinocheilus aymonieri

2) Crossocheilus oblongus (met als synoniemen Labeo oblongus, Epalzeorhynchus siamensis, Crossocheilus siamensis, Epalzeorhynchos siamensis, Epalzeorhynchos stigmaeus en Epalzeorhynchus stigmaeus)

3) Crossocheilus kallopterus

4) Garra cambodgiensis

Crossocheilus oblongus worden tot een 25cm max. Je kunt jonge dieren nog samenhouden (tot ca. 10cm) maar je kunt er uiteindelijk slechts maar 1 houden vanwege grote agressiviteit onderling. Beter zoek je dus nu al een ander huis voor de overige 3, voordat er doden gaan vallen. Minimale bakmaat is 1.2m. Zeker niet samenhouden met vissen als maanvissen, goerami's, polypterus en dergelijke want daar zuigen ze zich aan vast en beschadigen zo de vis. Deze soort mag graag veel stroming in de bak. Temperatuur 24-28oC.

Gyrinocheilus aymonieri ook tot max 25 cm. Idem voor lijstje ongeschikte bakgenoten en idem minimale bakmaat. Deze soort mag ook graag veel stroming in de bak en flink warm water 25-27 oC. Schijnt flink agressief te kunnen zijn naar medebewoners, er kunnen ook vissen 'verdwijnen'.

En nee, je bakmaat maakt in principe niet uit voor hoe groot een vis wordt. Te weten, als ie te klein blijft want in een te kleine bak dan is ie aan de binnenkant aan het vergroeien en zal hij niet oud worden, zoals helaas bij bv veel goudvissen ook gebeurt.... |:(

[ Voor 37% gewijzigd door dragon2 op 23-05-2018 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@dragon2 Het is de Crossocheilus oblongus, de vissen hebben namelijk de doorlopende zwarte streep tot in de staart. Ik weet dat ik ze binnenkort moet voorzien van een ander huis. Helaas wist ik dit één jaar geleden niet. Aangezien je er ook geen duidelijke informatie over vindt. En de meneer in de aquawinkel zei dat je ze samen kunt houden. Achteraf ben je altijd slimmer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10-2024
dragon2 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 17:23:
[...]

Zand is beter voor veel vissen (bodemvissen, cichliden enz). Voor planten weet ik het niet zo, kun je beter aan een planten-fanaat vragen als je voor een echte plantenbak gaat... Veel planten die worden verkocht zijn wel moerasplanten, daar moet je met zowel zand als grind toch een kleiballetje bijstoppen. Voor echte waterplanten niet die halen hun voeding uit het water.

Achterwand is ook voor de vissen. Een witte muur is niet super geschikt, doe er desnoods zwarte schoolbordverf of vuilniszak oid achter. Effen zwart is namelijk een prima achtergrond.
Dank, gaan we dit weekend proberen!

Wat mij ook verbaast is dat wanneer ik de deksel van het aquarium er af til (voor onderhoud bijvoorbeeld) dan zit er zo veel condens aan de deksel dat het er in straaltjes vanaf loopt, klopt dat?

Ik zou namelijk graag in plaats van de "standaard" mee geleverde plastic deksel een mooiere houten ombouw willen maken maar dat houd natuurlijk nooit lang stand als het zo vochtig wordt, iemand de gouden tip? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat is bij mij ook zo, lijkt mij gewoon normaal. Maar je kan de binnenkant toch voorzien van een laag die het hout beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Nitraat ontstaat uit Nitriet (wat je dus niet wil hebben). Ik denk dat je het enige tijd moet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
Overigens weet jij of die Tetra app die jij gebruikt ook op andere teststripts werkt dan van het merk Tetra ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Na 5 jaar afwezig te zijn geweest, is het toch weer gaan kriebelen om te beginnen met een aquarium
Ik heb gekozen voor een design aquarium die redelijk slank is.(2e hands overgekocht)
De afmetingen zijn 90x17x65, wat neer komt op 99 liter.

In dit aquarium zit een aquaflow 50, volgens mij gaat het hier al mis, omdat deze tot 50 liter is.
Ik ga dus straks een aquaflow 100 kopen. (ik wil geen extern filter). Dit lijkt me een prima filter toch?
Qua verlichting zit er een speciale kleurenled strip in welk ik kan schakelen middels een RGB kastje.

Mijn doel qua vissen, zijn wat kleine visjes (neontetra's) en wat garnalen.
Het aquairum staat voor het raam. Dus vrij veel licht.

Wat eigenlijk mijn vragen zijn gezien het alweer 5 jaar geleden is.

1/ De vorige eigenaar had er geen planten in.
Eigenlijk wil ik er wel een paar planten in zetten,
om zo ook de CO2 huishouding wat meer in orde te krijgen.
Welke raad je aan, en hoeveel, omdat de ruimte beperkt is ?

2/ Wel of geen voedingsbodem in een 99 liter bak waar maar een enkel plantje in komt?
Ik neig zelf naar niet.

3/ Wat is de "grootste" vis die ik kwijt zou kunnen in deze bak (en verantwoord is ;-)) ?

4/ Hij komt aan de muur te hangen (licht bruin, welke ook te zien is op de foto)
Gezien de geringe diepte, zit ik eraan te denken om een poster te gebruiken als achterwand.
Ben eigenlijk geen fan van posters, maar een achterwandje lijkt me geen optie in zo'n smalle bak.
Wat denken jullie?

5/ Het aquarium is meer een eye catcher in mijn huis.
Daarom zal het licht soms ook op kleurtje ingesteld staan.
Welke kleur grind zal het meest neutraal zijn wat goed zal passen bij de bak en de achterkant?
Zit zelf te denken aan wit grind.

Hier wat fotos:

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/ak818z6u7/IMG-20180523-_WA0026.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/gl5q66bhr/IMG-20180523-_WA0019_1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
C6DL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:43:
Na 5 jaar afwezig te zijn geweest, is het toch weer gaan kriebelen om te beginnen met een aquarium
Ik heb gekozen voor een design aquarium die redelijk slank is.(2e hands overgekocht)
De afmetingen zijn 90x17x65, wat neer komt op 99 liter.

In dit aquarium zit een aquaflow 50, volgens mij gaat het hier al mis, omdat deze tot 50 liter is.
Ik ga dus straks een aquaflow 100 kopen. (ik wil geen extern filter). Dit lijkt me een prima filter toch?
Qua verlichting zit er een speciale kleurenled strip in welk ik kan schakelen middels een RGB kastje.

Mijn doel qua vissen, zijn wat kleine visjes (neontetra's) en wat garnalen.
Het aquairum staat voor het raam. Dus vrij veel licht.

Wat eigenlijk mijn vragen zijn gezien het alweer 5 jaar geleden is.

1/ De vorige eigenaar had er geen planten in.
Eigenlijk wil ik er wel een paar planten in zetten,
om zo ook de CO2 huishouding wat meer in orde te krijgen.
Welke raad je aan, en hoeveel, omdat de ruimte beperkt is ?

2/ Wel of geen voedingsbodem in een 99 liter bak waar maar een enkel plantje in komt?
Ik neig zelf naar niet.

3/ Wat is de "grootste" vis die ik kwijt zou kunnen in deze bak (en verantwoord is ;-)) ?

4/ Hij komt aan de muur te hangen (licht bruin, welke ook te zien is op de foto)
Gezien de geringe diepte, zit ik eraan te denken om een poster te gebruiken als achterwand.
Ben eigenlijk geen fan van posters, maar een achterwandje lijkt me geen optie in zo'n smalle bak.
Wat denken jullie?

5/ Het aquarium is meer een eye catcher in mijn huis.
Daarom zal het licht soms ook op kleurtje ingesteld staan.
Welke kleur grind zal het meest neutraal zijn wat goed zal passen bij de bak en de achterkant?
Zit zelf te denken aan wit grind.

Hier wat fotos:

[afbeelding]

[afbeelding]
toon volledige bericht
2) Beter geen voedingsbodem, dat is meer iets van vroeger. Gewoon een kleibolletje bi je moerasplanten stoppen af en toe.

3) De vis maat is nog niet eens zo belangrijk, wel/vooral ook het activiteitsniveau. Zoek dus in ieder geval GEEN drukke vissen. Territoriumvormers zullen ook niet gaan, tenzij je het hout verwijdert en een zandbodem met heel veel slakkenhuizen (escargots) neemt dan kunnen Tanganyika slakkenhuiscichliden (Neolamprologus multifasciatus) wel mooi in zo'n bakje omdat die bij hun schelp blijven. Dan kun je er verder geen vissen bijzetten, maar een enkele soort is denk ik het handigst in zo'n rare vorm. Een nano-bak scholenvisje zoals galaxy tetras zou ook een optie zijn. Neons lijkt me de bak veel te smal voor. Garnalen kunnen uiteraard wel.

4) ik zou zelf de achterwand simpel houden, effen zwart (verven of poster), of eventueel effen blauw voor diepte effect (maar zoetwatervissen hebben liever donker over het algemeen).

5) ik zou in dit bakje geen grind doen omdat je al weinig keus hebt aan bewoners kun je dan direct ook de meeste bodembewoners vergeten... Filterzand lijkt me het aangewezen bodemmedium hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
dragon2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:56:
[...]

2) Beter geen voedingsbodem, dat is meer iets van vroeger. Gewoon een kleibolletje bi je moerasplanten stoppen af en toe.

3) De vis maat is nog niet eens zo belangrijk, wel/vooral ook het activiteitsniveau. Zoek dus in ieder geval GEEN drukke vissen. Territoriumvormers zullen ook niet gaan, tenzij je het hout verwijdert en een zandbodem met heel veel slakkenhuizen (escargots) neemt dan kunnen Tanganyika slakkenhuiscichliden (Neolamprologus multifasciatus) wel mooi in zo'n bakje omdat die bij hun schelp blijven. Dan kun je er verder geen vissen bijzetten, maar een enkele soort is denk ik het handigst in zo'n rare vorm. Een nano-bak scholenvisje zoals galaxy tetras zou ook een optie zijn. Neons lijkt me de bak veel te smal voor. Garnalen kunnen uiteraard wel.

4) ik zou zelf de achterwand simpel houden, effen zwart (verven of poster), of eventueel effen blauw voor diepte effect (maar zoetwatervissen hebben liever donker over het algemeen).

5) ik zou in dit bakje geen grind doen omdat je al weinig keus hebt aan bewoners kun je dan direct ook de meeste bodembewoners vergeten... Filterzand lijkt me het aangewezen bodemmedium hier.
toon volledige bericht
Goede reply dank!
Qua bodem, toch zand dus! ik zit hieraan te denken dan:

Afbeeldingslocatie: https://www.tuincentrumdaniels.nl/files/images/webshop/product_9e435fc795_l.jpg

Voldoet prima toch?
Net even mooier wit, dan normaal filterzand.

Heb je toevallig ook een reply qua planten keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
C6DL schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:27:
[...]
Heb je toevallig ook een reply qua planten keuze?
Alleen als je voor de Tanganyika bak gaat ;)

Planten zijn o.a. afhankelijk van welke vissen je voor gaat, welke temperatuur en ph enz, of je er erg veel moeite/tijd/geld in wil steken, hoeveelheid licht, etc.

"De afmetingen zijn 90x17x65, wat neer komt op 99 liter." Heb je dat nagemeten..? Denk dat het eerder 50cm hoog is, niet de lichtkap meerekenen natuurlijk ;)

Hang hem niet te hoog tegen de muur zou ik zeggen, een 50cm bak schoonhouden vind ik al lastig als hij op 'normale' hoogte staat (of heb ik heel korte armen ofzo...?)... YMMV >:)

[ Voor 31% gewijzigd door dragon2 op 24-05-2018 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
dragon2 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:32:
[...]

Alleen als je voor de Tanganyika bak gaat ;)

Planten zijn o.a. afhankelijk van welke vissen je voor gaat, welke temperatuur en ph enz, of je er erg veel moeite/tijd/geld in wil steken, hoeveelheid licht, etc.

"De afmetingen zijn 90x17x65, wat neer komt op 99 liter." Heb je dat nagemeten..? Denk dat het eerder 50cm hoog is, niet de lichtkap meerekenen natuurlijk ;)

Hang hem niet te hoog tegen de muur zou ik zeggen, een 50cm bak schoonhouden vind ik al lastig als hij op 'normale' hoogte staat (of heb ik heel korte armen ofzo...?)... YMMV >:)
Oke dank je, dan wacht ik nog even op wat andere replys over de plantkeuze in deze beperkte bak.
Zoals gemeld gaat de viskeuze wat kleine schoolvisjes zijn, een garnaaltje en wat bodemvissen.
Niet heel spannend eigenlijk.

Edit:
nog niet nagemeten nee, zal ik is doen vanavond!

Qua ophangen,
ik zit te denken om hem op 2 L-hoekjes te zetten ipv hem echt op te hangen.
Lijkt me veiliger, en kan meer gewicht dragen.
Iemand tips hiervoor? of toch juist ophangen? (stenen muur)

[ Voor 11% gewijzigd door C6DL op 24-05-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

demokert schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:57:
Overigens weet jij of die Tetra app die jij gebruikt ook op andere teststripts werkt dan van het merk Tetra ?
Ik heb geen idee. Aangezien de app een foto wil van de ongebruikte strip en de gebruikte strip zou ik me kunnen voorstellen dat hij ook werkt met andere merken strips. Je moet na het maken van de foto aangeven welk vlakje welke waarde weergeeft, dus je tikt (op de foto) het vakje aan op de strip en kiest dan welke waarde die aangeeft. Aangezien ik Tetra strips gebruik is het bij mij netjes op volgorde, dus bovenste vakje = bovenste waarde, tweede vakje = tweede waarde, enz. Wanneer je strips met een andere volgorde gebruikt kan je dat dus gewoon in de app aangeven en ze ook in een andere volgorde koppelen.
demokert schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:57:
Nitraat ontstaat uit Nitriet (wat je dus niet wil hebben). Ik denk dat je het enige tijd moet geven.
Oke, dan wacht ik het nog even af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
mvds schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:29:
Meting nu:
[afbeelding]

Meting 3 dagen terug:
[afbeelding]

Ik zie mijn nitriet en pH waarde zakken (Dat is goed), maar mijn hardheid gaat omhoog :? Waar kan dat door komen?

En mijn nitraat blijft 0, moet ik daar nog iets aan doen wanneer dat niet omhoog wil gaan? En zo ja, wat kan ik daaraan doen?
Hardheid kan oplopen door bv bepaalde stenen in je aquarium.
Nitraat op 0 is perfect voor vis maar hopeloos voor planten.
Planten willen nitraat liever op 20-40 hebben, het is een van de belangrijkste elementen om te groeien, nitraat op 0 kan je “voorkomen” door minder water te wisselen, meer te voeren of plantenvoeding met nitraat te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
mvds schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:29:
Meting nu:
[afbeelding]

Meting 3 dagen terug:
[afbeelding]

PH, KH en CO2 zijn met elkaar 'verbonden'. Zie deze tabel.
Afbeeldingslocatie: https://www.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/10/pH-KH-CO2-tabel.jpg

Doordat je hardheid (KH) wat is toegenomen en je PH waarde wat is gedaald is de hoeveelheid CO2 in je water toegenomen. Dat is alleen maar fijn voor je planten. Die nemen dat op en zetten het om in zuurstof voor je vissen. Daarnaast kan het ook komen doordat je de metingen op verschillende tijden van de dag hebt gedaan. De hoeveelheid CO2 in het water neemt toe als het licht uit is (de planten doen dan niets) en daardoor daalt de PH weer wat.

Metingen zien er op zich netjes uit hoor! Ik ben alleen met zachter water, CO2 en allerlei toevoegingen gewend dat de KH en de PH veel lager zijn. Dus die van jou vind ik wat hoog. Maar het is wel in balans, dus als je vissen die hoge PH waarde kunnen hebben is er niets mis.

Nitraat zou ik niets aan doen. Als je extreme plantengroei zoekt zou je in de toekomst CO2, plantenvoeding, fosfaat en nitraat aan je bak kunnen gaan toevoegen. Maar voor nu zou ik blij zijn dat die waardes zo laag zijn!

Voorlopig gewoon regelmatig blijven kijken naar je planten, blijven meten en niet te veel aan veranderen!
Harmen070 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:39:
Grind heeft een meer open structuur dan zand. Daardoor slipt het minder makkelijk dicht en krijg je minder snel bodemrot. Zand is vaak beter voor bodemvissen.

Zowel grind als zand bied planten geen voedingsstoffen. Is alleen voor houvast. Dus dat maakt niet uit.
Nee hoor, achterwand is alleen omdat je het zelf mooi vindt. De vissen maakt het niets uit!
mvds schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:14:
Volgens mij maakt het voor de planten niet zoveel uit, die halen hun voedingsstoffen (als ik me niet vergis) toch uit het water. Het is meer dat ze houvast hebben zodat ze niet gaan drijven
Voor echte waterplanten (met waterwortels) is dit waar ja. Die halen hun voedingsstoffen uit het water.
Er zijn echter ook heel veel aquariumplanten die wel degelijk hun voedingsstoffen uit de bodem willen halen.
Bijvoorbeeld een echinodorus.

Een goede stelregel is als je een plant vanaf de top kunt stekken (dus de plant afknippen en het bovenste deel weer in de bodem stoppen waarna dat vrolijk doorgroeit), dan is het een plant die zijn voeding uit het water haalt. Als dat niet kan is het vaak een plant die zijn voeding uit de bodem haalt.

Voor planten die voeding uit de bodem halen wordt traditioneel een voedingsbodem onder het grind/zand gelegd. Wat ook kan is de plant "voeren" met kleibolletjes en voedingstabletten die je naast de plant in de bodem drukt. Je moet dan wel opletten dat je tijdig bijvoert als de voedingstabletten zijn op-verbruikt!
toolkist schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:36:
[...]

Dat ligt maar net aan wat voor sfeer je in de bak wil hebben. Ik heb op mijn 2 meter bak 2 ledstrips van 1.20 ofzo en die staan maximaal op 60%. Ik moet er niet aan denken om feller licht te hebben, bahbah ;)
Natuurlijk! Maar dan heb jij waarschijnlijk geen planten / gezelschaps-bak! :)

[ Voor 65% gewijzigd door FragDaddy op 25-05-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

R3m3d7 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 07:40:
[...]

Hardheid kan oplopen door bv bepaalde stenen in je aquarium.
Nitraat op 0 is perfect voor vis maar hopeloos voor planten.
Planten willen nitraat liever op 20-40 hebben, het is een van de belangrijkste elementen om te groeien, nitraat op 0 kan je “voorkomen” door minder water te wisselen, meer te voeren of plantenvoeding met nitraat te gebruiken.
Ik heb nu geen noodzaak meer om veel/vaak water te wisselen, dat was met mijn enorm hoge nitriet waarde wel anders. Dus ik zal het water idd even met rust laten. Maar stenen heb ik (op het grind na) niet in mijn bak, Maar ik maak me er nog geen zorgen over.

Ik ben weer begonnen met voeren (hele kleine beetjes, ik heb maar 5 guppen en ze krijgen maar 1 keer par dag iets van 2 a 3 korrels guppenvoer per vis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
mvds schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 09:58:
[...]

Ik heb nu geen noodzaak meer om veel/vaak water te wisselen, dat was met mijn enorm hoge nitriet waarde wel anders. Dus ik zal het water idd even met rust laten. Maar stenen heb ik (op het grind na) niet in mijn bak, Maar ik maak me er nog geen zorgen over.

Ik ben weer begonnen met voeren (hele kleine beetjes, ik heb maar 5 guppen en ze krijgen maar 1 keer par dag iets van 2 a 3 korrels guppenvoer per vis)
Dat is allemaal prima, het gaat om planten.
Als je geen planten hebt is 0 nitraat juist perfect, als je planten hebt gaan ze dat niet overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb juist veel planten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Wow, okay, ja dan is het echt belangrijk om je nitraat op te voeren.
Echter, voor veel planten heb je plantenvoeding nodig voor mooie groei dus je kan net zo goed daarmee beginnen, anders heb je alleen de voeding die uit de vissen komt voor je planten en hoewel dat best okay is voor sommige planten kunnen andere daar echt niet op leven.
Met plantenvoeding heb je ook soorten zonder nitraat, dat is omdat zodra je nitraat in plantenvoeding gaat doen je echt goed je nitraat in de gaten moet houden, als je dat al flink in je water hebt zitten en je geeft bv 3x de hoeveelheid die op de verpakking staat dan heb je dode vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Weet iemand welke 3 vissoorten ik heb?
Heb het aquarium gisteren zo overgekocht.

Ik denk op de bodem (links) een corydora?
De gele een cyclide ? en die andere ben ik nog niet achter.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.cc/4e4c13n27/20180524_212020.jpg

Volgens mij zijn het alle 3 soorten die met meerdere soortgenoten samen moeten?

[ Voor 13% gewijzigd door C6DL op 25-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 18:22
lekker scherpe foto :P is die rechts neit een pristella?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Haha sorry, was even snel geschoten.
Anders maak ik vanavond wel een betere mochten we er niet uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:42

heuveltje

KoelkastFilosoof

Met de kwaliteit van deze foto zou het zelfs een goudvis kunnen zijn :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Die gele cichlide (Labidochrimis caeruleus 'yellow') moet eruit: dat is een Malawi cichlide en heeft dus helemaal niks te zoeken in een bak met 'gewone' vissen! Is te agressief, minimale bakmaat 1mx40cmx40cm, vraagt hard water met hogere ph dus hoort zeker niet met hout in de bak en moet nog speciaal voer ook (alleen plantaardig voer met af en toe hard kreeftachtigen zoals mysis, ABSOLUUT geen rode muggelarven en dergelijke zachte vettige voersoorten en ook geen 'gewoon' droogvoer). Ook vraagt deze flink veel stenen in de bak met schuilholen ertussen, je maakt hem nu ongelukkig met een lichte bodem en geen hol!

Zoek iemand met een Malawi speciaalbak hiervoor, maar ook niet zomaar in een ingerichte malawi bak doen met reeds andere cichliden erin (weet een malawi kenner wel hoe en wat).

Yellows zijn het minst agressief van alle malawi cichliden daarom gaat het soms nog wel tijdelijk goed, maar van verkeerd voer enz gaan ze snel dood...

Die andere is denk ik een keizertetra, flinke tetra die uiteraard in een school hoort (8+) en een aardige bakmaat vraagt en zacht zuur water.

Onder het hout zal een Synodontis soort zijn denk ik. Sommige zijn scholenvissen, enkele blijven kleiner sommige worden aardig groot. Roven kunnen ze allemaal...

[ Voor 26% gewijzigd door dragon2 op 25-05-2018 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
dragon2 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:28:
[...]

Die gele cichlide (Labidochrimis caeruleus 'yellow') moet eruit: dat is een Malawi cichlide en heeft dus helemaal niks te zoeken in een bak met 'gewone' vissen! Is te agressief, minimale bakmaat 1mx40cmx40cm, vraagt hard water met hogere ph dus hoort zeker niet met hout in de bak en moet nog speciaal voer ook (alleen plantaardig voer met af en toe hard kreeftachtigen zoals mysis, ABSOLUUT geen rode muggelarven en dergelijke zachte vettige voersoorten en ook geen 'gewoon' droogvoer). Ook vraagt deze flink veel stenen in de bak met schuilholen ertussen, je maakt hem nu ongelukkig met een lichte bodem en geen hol!

Zoek iemand met een Malawi speciaalbak hiervoor, maar ook niet zomaar in een ingerichte malawi bak doen met reeds andere cichliden erin (weet een malawi kenner wel hoe en wat).

Yellows zijn het minst agressief van alle malawi cichliden daarom gaat het soms nog wel tijdelijk goed, maar van verkeerd voer enz gaan ze snel dood...

Die andere is denk ik een keizertetra, flinke tetra die uiteraard in een school hoort (8+) en een aardige bakmaat vraagt en zacht zuur water.

Onder het hout zal een Synodontis soort zijn denk ik. Sommige zijn scholenvissen, enkele blijven kleiner sommige worden aardig groot. Roven kunnen ze allemaal...
toon volledige bericht
Dank voor je reactie!
Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker.

Mijn doel was alleen een schooltje neontetra's met wat garnalen, en dan de huidige vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
C6DL schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Dank voor je reactie!
Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker.

Mijn doel was alleen een schooltje neontetra's met wat garnalen, en dan de huidige vissen.
Ik zou wat dragon2 schrijft serieus nemen, en ook garnalen in deze bak erbij gaat het geen twee uur volhouden, ze hebben geen mos om in te schuilen, dat wordt een slachting.
Je komt met een hoop weg in een aquarium maar een visbestand samenstellen vraagt echt wat onderzoek naar de soorten die wel/niet met elkaar samen kunnen, garnalen kan tot op zekere hoogte wel combineren met vissen maar dat vereist echt een plek op te schuilen, anders gaan ze eraan.
Pagina: 1 ... 12 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.