Dat weet ik? ik ben nog bezig met het opbouwen en ik ga dit weekend alles volgooien met planten en schuilplekken. Pas later ga ik kijken wat ik erbij wil doenR3m3d7 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:05:
[...]
Ik zou wat dragon2 schrijft serieus nemen, en ook garnalen in deze bak erbij gaat het geen twee uur volhouden, ze hebben geen mos om in te schuilen, dat wordt een slachting.
Je komt met een hoop weg in een aquarium maar een visbestand samenstellen vraagt echt wat onderzoek naar de soorten die wel/niet met elkaar samen kunnen, garnalen kan tot op zekere hoogte wel combineren met vissen maar dat vereist echt een plek op te schuilen, anders gaan ze eraan.
Okidoki, ik denk dat ik je reactie verkeerd las, het leek voor mij even alsof je na het advies van hem over garnalen begon, garnalen gaan het in die bak nu heel moeilijk krijgen, highway to the dangerzone moeilijk.C6DL schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:06:
[...]
Dat weet ik? ik ben nog bezig met het opbouwen en ik ga dit weekend alles volgooien met planten en schuilplekken. Pas later ga ik kijken wat ik erbij wil doen
Voor een groepje bodemvissen heb je in ieder geval wel een bodem nodig, en met een 17.5cm diep aquarium + hout en planten hou je daar dus maar bar weinig van over. Ik zou de bodemvissen dus overslaan.C6DL schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 14:06:
[...]
Dat weet ik? ik ben nog bezig met het opbouwen en ik ga dit weekend alles volgooien met planten en schuilplekken. Pas later ga ik kijken wat ik erbij wil doen
Ga voor het eerst meedoen met een wedstrijd met mijn kleine aquarium, heb hier al eens wat laten zien van deze bak, en gisteren stond ze er zo bij

De bak is 73x33x25
Stenen zijn ardenner breukstenen
Xmas mos
Javavaren
Vuurneons
Vuurgarnalen

De bak is 73x33x25
Xmas mos
Javavaren
Vuurneons
Vuurgarnalen
Wat een schitterende bak!Gh0stw4lk3r schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:09:
Ga voor het eerst meedoen met een wedstrijd met mijn kleine aquarium, heb hier al eens wat laten zien van deze bak, en gisteren stond ze er zo bij
[afbeelding]
De bak is 73x33x25
Xmas mos
Javavaren
Vuurneons
Vuurgarnalen
Geeft wel aan dat je geen 2mtr+ nog hebt om iets moois op te tuigen!
Have a wheelie good weekend!
TnxFragDaddy schreef op maandag 28 mei 2018 @ 08:24:
[...]
Wat een schitterende bak!![]()
Geeft wel aan dat je geen 2mtr+ nog hebt om iets moois op te tuigen!
5 euro aan stenen , paar plukjes mos en 3 bosjes javavaren
Soms is eenvoud best mooi.
445033
Ik heb de 100. Koolstof eruit halen en ruimte vul ik op met een heel fijnmazig sponsmateriaal https://www.aquaplantsonl...atten-bioflow-3-0-compact (zelf op maat knippen en erin proppen) om zo meer mechanische filtering te hebben want de rest van het filter is gewoon grof. Eens in de zoveel tijd haal ik dit stuk eruit en plaats er nieuw in.demokert schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:21:
@dragon2 @R3m3d7
Dus als ik jullie goed begrijp
- Inhoud van de spons weggooien
- Spons uitknijpen in een emmer met aquariumwater (dit ook teruggooien? )
- Spons vullen met (linkje aub)?
Overigens zo ziet de spons er van boven uit, sorry klein plaatje, de diameter is gok ik 1 tot 1,5 CM:
[afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door 445033 op 28-05-2018 11:54 ]
Bedankt voor de tip, ik heb inmiddels het JBL spul erin sinds afgelopen vrijdag. Ik kijk het even aan!445033 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:51:
[...]
Ik heb de 100. Koolstof eruit halen en ruimte vul ik op met een heel fijnmazig sponsmateriaal https://www.aquaplantsonl...atten-bioflow-3-0-compact (zelf op maat knippen en erin proppen) om zo meer mechanische filtering te hebben want de rest van het filter is gewoon grof. Eens in de zoveel tijd haal ik dit stuk eruit en plaats er nieuw in.
Overigens nog een algemene vraag; Blijven jullie continue snelgroeiers in het aquarium houden, of na de opstart meer vastere plantjes erin ?
445033
Less is more.Gh0stw4lk3r schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:36:
[...]
Tnxben zelf ook blij met de inrichting, Vooral om dat de bak zo inrichten echt geen drol kost
5 euro aan stenen , paar plukjes mos en 3 bosjes javavaren
Soms is eenvoud best mooi.
Goede vraag!demokert schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:54:
[...]
Bedankt voor de tip, ik heb inmiddels het JBL spul erin sinds afgelopen vrijdag. Ik kijk het even aan!
Overigens nog een algemene vraag; Blijven jullie continue snelgroeiers in het aquarium houden, of na de opstart meer vastere plantjes erin ?
In principe zet men er die in om explosies aan stoffen te verwerken tot plantenmassa. Je krijgt tijdens je opstart allerlei explosies en het is mooi dat planten daar een deel van eten en dus omzetten in planten materiaal. Liever een plant snoeien dan waterwissel of algen.
Nu, als alles is gestabiliseerd dan zijn er minder van die stoffen en zou de groei van die planten ook wat rustiger moeten worden. ALS je dat ook daadwerkelijk ziet.. dan heb je 2 stukken info
- Je bak is stabiel
- De snelgroeiers kunnen sneller groeien dan ze nu doen.
Op basis van dat laatste zou je dus 1 plant kunnen verwijderen en dan gaat de rest weer sneller groeien.
Na de opstart kun je dus sowieso een beetje gaan uitdunnen.
MAAR:!
Niet alle planten eten zoveel voeding uit het water. Snelgroeiers betekend dat het een waterplant is en geen moerasplant, en daarnaast eigenschappen heeft die hem snel laten groeien.
Als je die gaat vervangen voor moerasplanten (vaak de mooiere), dan is dat dus niet inruilen. Dan haal je dus een watervoedende plant weg en zet je er een bodemvoedende plant in.
Daar moet je erg mee gaan opletten. Maar dit is prima te meten voor een deel. Normaliter raakt men hier niet snel in de problemen omdat er waterwaardes getest worden. Als die waardes al niet goed zijn, gebeuren er hele andere dingen en is een voedingstekort voor je planten wel het laatste probleem.
Ik ga dit testen. Ik ga in mijn sump waterplanten plaatsen met heel veel licht. Vervolgens laat ik mijn bak leeg. Eerst start dan het sump op, en daarna laat ik daar alles in staan, en vul mooie planten in mijn displaybak. Als je geen sump hebt, moet je dus gaan trimmen/weghalen totdat je water stabiel blijft met zo min mogelijk van die snelgroeiers.
Het is een balans... zie alles gewoon als een weegschaal dan is aqua super makkelijk.
FreeReef.nl
Ik maak me toch wel een beetje zorgen om mijn planten... Ik zie erg veel algen verschijnen en mijn planten beginnen toch weer een beetje bruinig te worden. Nitraat is nog steeds 0 volgens de test, de rest van de waardes zijn ongeveer hetzelfde, hardheid loopt nog wel wat op, maar niet echt schokkend.
Ik zie de waterpest wel hard groeien (ook al worden ze ook bruin) dus de planten doen wel iets...
What can I do?
Ik zie de waterpest wel hard groeien (ook al worden ze ook bruin) dus de planten doen wel iets...
What can I do?
@mvds Je krijgt algen omdat je planten niet alles nodig hebben om te groeien maar er wel andere voedingstoffen aanwezig zijn.
Algen zijn eencellige organisme en kunnen groeien met 1 of 2 stofjes in het water, je planten hebben er bv 5 of 6 nodig waaronder nitraat. Algen groeien prima zonder nitraat.
Plantengroei met nitraat op 0 is zo goed als onmogelijk, je moet (zoals eerder aangegeven) meer gaan voeden of plantenvoeding gebruiken met nitraat erin. Voor je tuin of plantenpot koop je potgrond daar zit (bijna) alles in voor maanden/jaren groei, in je aquarium grind of zand zit helemaal niets. Dat is je probleem.
Nogmaals, algen groeien op kraanwater met licht, planten hebben meer nodig, zeker de wat meer eisende planten. Zie je licht als "hoever trap je het gaspedaal in" en je plantenvoeding als "hoeveel benzine zit er in de tank". Zodra deze twee niet in balans zijn krijg je algen.
Algen zijn eencellige organisme en kunnen groeien met 1 of 2 stofjes in het water, je planten hebben er bv 5 of 6 nodig waaronder nitraat. Algen groeien prima zonder nitraat.
Plantengroei met nitraat op 0 is zo goed als onmogelijk, je moet (zoals eerder aangegeven) meer gaan voeden of plantenvoeding gebruiken met nitraat erin. Voor je tuin of plantenpot koop je potgrond daar zit (bijna) alles in voor maanden/jaren groei, in je aquarium grind of zand zit helemaal niets. Dat is je probleem.
Nogmaals, algen groeien op kraanwater met licht, planten hebben meer nodig, zeker de wat meer eisende planten. Zie je licht als "hoever trap je het gaspedaal in" en je plantenvoeding als "hoeveel benzine zit er in de tank". Zodra deze twee niet in balans zijn krijg je algen.
[ Voor 19% gewijzigd door R3m3d7 op 30-05-2018 08:44 ]
Met voeden in deze bedoel je het voeden van de vissen, ipv plantenvoeding toch?R3m3d7 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:06:
@mvds
Klopt, visvoer kan je eigenlijk zien als nitraat en bevat ook andere stoffen die nadat de vissen het hebben gegeten de plantengroei helpen.demokert schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 09:14:
[...]
Met voeden in deze bedoel je het voeden van de vissen, ipv plantenvoeding toch?In mijn bak is het 70/30. Meeste ziet er goed uit, maar sommige blaadjes beginnen wel algen te krijgen, wat op zich niet super erg is natuurlijk. Ik ben ook iets vaker de visjes aan het voeren (niet te veel natuurlijk) wat ze makkelijk op kunnen.
Algen zijn een teken van onbalans tussen (planten)voeding en licht.
Mijn mening is dat je het zelden/nooit 100% perfect krijgt voor langere tijd, je hebt bijna altijd wel wat algengroei.
Mensen die b.v. minder plantenvoeding geven omdat ze algen zien doen het soms goed (omdat er b.v. teveel van iets in een aquarium zit waar de algen van kunnen groeien) maar soms begaan ze met dezelfde actie een fout omdat er van een bepaald stofje ontbreekt wat de plant nodig heeft om (goed) te kunnen groeien, dan neemt de plant vaak niets meer op (een boterham zonder kaas ga ik niet eten zeg maar) en dan pakken de algen dat spul om te groeien.
Ook moet je als je planten groter worden meer plantenvoeding gaan geven, een puber eet meer dan een peuter.
Denk je dat iets minder belichting ook werkt?
Planten kunnen (afhankelijk van de plant) een x aantal uren per dag aan fotosynthese doen, algen kennen die beperking niet.demokert schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:35:
Denk je dat iets minder belichting ook werkt?
Als je 24uur per dag de lampen aan laat staan en planten kunnen er maar 8 uurtjes wat mee, tja, dan gaan de algen los (zolang er nog iets is om op te nemen)
Planten hebben ook een bepaalde hoeveelheid licht nodig om uberhaupt goed te groeien, meer PAR dan algen dacht ik hoewel algen sneller gaan bij meer licht.
Planten hebben baat bij korter intens licht, dat is echter iets wat mensen vaak niet willen omdat ze altijd hun vissen willen zien.
Wat je ook doet, ga dan niet met rgb led strips b.v. rood de bak in sturen voor uren, dan krijg je MEGA veel algen.
Ik heb een periode van 2 uur en een periode van 4 uur waarbij het licht vol aan staat elke dag, en dat is knap intens, ik gebruik behoorlijk wat plantenvoeding en heb met die combinatie super plantengroei en zeer weinig algen op dit moment.
Maar mijn formule is niet 1:1 over te nemen, er zijn altijd verschillen in water/verlichting/bewoners/plantenvoeding/ambient licht/etc/etc.
Ik claim niet de beste one size fits all oplossing te weten.
In mijn bak staat gemiddeld het licht 8 uur per dag aan. (Aqua Expert 70). Buiten dit kleine dingetje is de rest prima in orde, visjes lijken allemaal erg gelukkig.
[ Voor 49% gewijzigd door demokert op 30-05-2018 13:23 ]
Heb zojuist 2 stekjes nieuwe snelgroeiers gekocht. Hier zit een zogenaamde eco ring om. Zou ik die kunnen laten zitten? Of is het advies beter eraf halen ?
Mooi!demokert schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:14:
In mijn bak staat gemiddeld het licht 8 uur per dag aan. (Aqua Expert 70). Buiten dit kleine dingetje is de rest prima in orde, visjes lijken allemaal erg gelukkig.
Er zit best wat verschil tussen een aquarium wat optimaal is voor vis en een aquarium wat optimaal is voor planten, hoge co2 en nitraat waarden kunnen de omgeving minder prettig maken voor vis terwijl het voor planten een voordeel is. Ik heb wel eens gelezen dat planten tot een 50ppm nitraat voordeel behalen uit meer nitraat, hoewel dat niet dodelijk is voor vis vind ik het best hoog. Ik ga niet hoger dan 30-40 in ieder geval. Je hebt ook van die fanatieke aquascapers die zoveel co2 toevoegen dat ze echt op het randje zitten van wat vissen trekken, ook niet echt mijn stijl, voor mij zijn de planten ondersteunend aan de dieren in het aquarium hoewel ik geen aquarium zou willen zonder planten.
Zo denk ik er ook over. Ik vind cichliden echt hele mooie vissen, maar ja zonder planten vind ik het niet echt levendig...R3m3d7 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:16:
[...]
Mooi!
Er zit best wat verschil tussen een aquarium wat optimaal is voor vis en een aquarium wat optimaal is voor planten, hoge co2 en nitraat waarden kunnen de omgeving minder prettig maken voor vis terwijl het voor planten een voordeel is. Ik heb wel eens gelezen dat planten tot een 50ppm nitraat voordeel behalen uit meer nitraat, hoewel dat niet dodelijk is voor vis vind ik het best hoog. Ik ga niet hoger dan 30-40 in ieder geval. Je hebt ook van die fanatieke aquascapers die zoveel co2 toevoegen dat ze echt op het randje zitten van wat vissen trekken, ook niet echt mijn stijl, voor mij zijn de planten ondersteunend aan de dieren in het aquarium hoewel ik geen aquarium zou willen zonder planten.
Ho sorry had deze post gemist! Idd erg mooie bak! Veel succes met de wedstrijd hou ons up2dateGh0stw4lk3r schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:09:
[afbeelding]
De bak is 73x33x25
Xmas mos
Javavaren
Vuurneons
Vuurgarnalen
In het verlengde van deze vraag, ik koop waterplaten vaak met een potje er omheen, waterpest bijvoorbeeld zit in een miniatuur bloempotje (rood steenachtig (zal geen steen zijn maar giethars) potje) en overige planten vaak in een plastic kweekbakje. Mijn bodem is grind, moet ik de bakjes en potjes er af halen, of laten zitten?demokert schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 17:22:
Heb zojuist 2 stekjes nieuwe snelgroeiers gekocht. Hier zit een zogenaamde eco ring om. Zou ik die kunnen laten zitten? Of is het advies beter eraf halen ?
Dit had ik ook in mijn goudvissen aquarium. Werkte prima! Inmiddels hebben de goudvissen een ander groter aquarium met een andere bodem (voedingsbodem + zwart fijn grind).mvds schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:13:
[...]
In het verlengde van deze vraag, ik koop waterplaten vaak met een potje er omheen, waterpest bijvoorbeeld zit in een miniatuur bloempotje (rood steenachtig (zal geen steen zijn maar giethars) potje) en overige planten vaak in een plastic kweekbakje. Mijn bodem is grind, moet ik de bakjes en potjes er af halen, of laten zitten?
Hebben mensen overigens ervaring met een product zoals "JBL Cooler" https://www.aquastorexl.nl/jbl-cooler-100.html ? Ik merk dat mijn water wat warmer is dan normaal ondanks dat mijn thermostaat al een stuk lager (21graden) staat en ik de klep gisteren lang open heb gehad.
[ Voor 11% gewijzigd door demokert op 31-05-2018 10:11 ]
In principe eraf. Als je echter vissen hebt die slopen (goudvissen enz) kan je op zich dat mandje soms beter laten zitten. Als er echter steenwol in zit dan moet dat eraf! En eventueel lood ook uiteraard.mvds schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:13:
[...]
In het verlengde van deze vraag, ik koop waterplaten vaak met een potje er omheen, waterpest bijvoorbeeld zit in een miniatuur bloempotje (rood steenachtig (zal geen steen zijn maar giethars) potje) en overige planten vaak in een plastic kweekbakje. Mijn bodem is grind, moet ik de bakjes en potjes er af halen, of laten zitten?
Een voedingsbodem met goudvissen (die grondelen)? Jij hebt lefdemokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:01:
[...]
Dit had ik ook in mijn goudvissen aquarium. Werkte prima! Inmiddels hebben de goudvissen een ander groter aquarium met een andere bodem (voedingsbodem + zwart fijn grind).
1) Je kunt beter je post aanpassen dan een 2e eronder zetten, vinden ze hier niet zo leuk namelijkdemokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:10:
Hebben mensen overigens ervaring met een product zoals "JBL Cooler" https://www.aquastorexl.nl/jbl-cooler-100.html ? Ik merk dat mijn water wat warmer is dan normaal ondanks dat mijn thermostaat al een stuk lager (21graden) staat en ik de klep gisteren lang open heb gehad.
2) Wat is 'wat warmer' en welke vissen ecaxt. Afhankelijk van je vissen kun je de temperatuur namelijk tijdelijk best wat op laten lopen. Vooral de soorten die uit rivieren komen kunnen vaak best wel wat hebben omdat de temperatuur in een rivier meestal behoorlijk kan wisselen. Sommige vissen worden zelfs helemaal blij van hogere temperaturen (discusvissen, roodneuszalmpjes enz). Vissen uit diepe meren bv tanganyika vissen kunnen er dan vaak wel weer bijzonder slecht tegen... YMMV dus.
Koelen kan bv met pc koelers, genoeg voorbeelden op internet te vinden.
Lampen uit, verwarming uit enz is het enige dat ik doe, plus luchtpompjes (tijdelijk) in alle bakken. als het me echt te gortig wordt dan gaat hier de mobiele split airco aan; ik ga niet 4 grote bakken apart koelen dat is geen doen.
Ik heb er bij mij de volgende inzitten:
HYPHESSOBRYCON PULCHRIPPINNIS
HYPHESSOBRYCON AMANDAE
OTOCINCLUS MACROSPILUS
De huidige temperatuur geeft 29 graden aan wat ik als redelijk hoog beschouw.
Alle visjes lijken het prima naar hun zin te hebben, zijn allemaal goed actief en eten uitstekend!
HYPHESSOBRYCON PULCHRIPPINNIS
HYPHESSOBRYCON AMANDAE
OTOCINCLUS MACROSPILUS
De huidige temperatuur geeft 29 graden aan wat ik als redelijk hoog beschouw.
Alle visjes lijken het prima naar hun zin te hebben, zijn allemaal goed actief en eten uitstekend!
@demokert
Een ventilator (je kan ook een pc ventilator pakken en iets ermee bouwen als test) werkt, het water zal met een normale pc ventilator op 12 volt wel een graad of 3-5 afkoelen door verdamping, je waterniveau gaat daarmee ook sneller dalen.
Dit is wat je feitelijk doet "An evaporative cooler (also swamp cooler, desert cooler and wet air cooler) is a device that cools air through the evaporation of water. Evaporative cooling differs from typical air conditioning systems, which use vapor-compression or absorption refrigeration cycles. Evaporative cooling works by exploiting water's large enthalpy of vaporization. The temperature of dry air can be dropped significantly through the phase transition of liquid water to water vapor (evaporation). This can cool air using much less energy than refrigeration. In extremely dry climates, evaporative cooling of air has the added benefit of conditioning the air with more moisture for the comfort of building occupants."
Een ventilator (je kan ook een pc ventilator pakken en iets ermee bouwen als test) werkt, het water zal met een normale pc ventilator op 12 volt wel een graad of 3-5 afkoelen door verdamping, je waterniveau gaat daarmee ook sneller dalen.
Dit is wat je feitelijk doet "An evaporative cooler (also swamp cooler, desert cooler and wet air cooler) is a device that cools air through the evaporation of water. Evaporative cooling differs from typical air conditioning systems, which use vapor-compression or absorption refrigeration cycles. Evaporative cooling works by exploiting water's large enthalpy of vaporization. The temperature of dry air can be dropped significantly through the phase transition of liquid water to water vapor (evaporation). This can cool air using much less energy than refrigeration. In extremely dry climates, evaporative cooling of air has the added benefit of conditioning the air with more moisture for the comfort of building occupants."
Zou zo'n ventilator van de action ook werken? Ik heb deze ooit gekocht voor op het werkt blaast best aardig. USB stekkertje op de netstroom en gaan?

Wat bedoel je precies met waterniveau? Alsin de kwaliteit van het water? En wat zou je dan als tegenmaatregel moeten doen? Water verversen?

Wat bedoel je precies met waterniveau? Alsin de kwaliteit van het water? En wat zou je dan als tegenmaatregel moeten doen? Water verversen?
[ Voor 16% gewijzigd door demokert op 31-05-2018 13:20 ]
Nee, je zal vaker wat water erbij moeten gieten, er verdampt meer omdat verdamping het water afkoelt.demokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:12:
Zou zo'n ventilator van de action ook werken? Ik heb deze ooit gekocht voor op het werkt blaast best aardig. USB stekkertje op de netstroom en gaan?
[afbeelding]
Ik denk niet dat die ventilator het beste resultaat zal behalen maar als je lucht langs het water blaast heb je al wat effect, hiervan zal het effect gewoon wat minder zijn.
Langs/over het water of op het water? Als ik die ventilator op gelijke hoogte breng zou ie eroverheen blazen.R3m3d7 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:06:
[...]
Nee, je zal vaker wat water erbij moeten gieten, er verdampt meer omdat verdamping het water afkoelt.
Ik denk niet dat die ventilator het beste resultaat zal behalen maar als je lucht langs het water blaast heb je al wat effect, hiervan zal het effect gewoon wat minder zijn.
Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt, je wilt gewoon een snellere luchtstroom in contact brengen met het wateroppervlak.demokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:23:
[...]
Langs/over het water of op het water? Als ik die ventilator op gelijke hoogte breng zou ie eroverheen blazen.
Ik bedoel gericht op de oppervlakte van het water wat dus direct op het water blaast, of eroverheen
Je wilt natuurlijk niet de ventilator recht naar beneden op het water blazen, gewoon onder een kleine hoek naar benden eroverheen zodat het oppervlakte geagiteerd raakt.demokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:29:
Ik bedoel gericht op de oppervlakte van het water wat dus direct op het water blaast, of eroverheen
Even een update; Ik heb bovenstaande ventilator bij de Action gehaald (2,50) deze zo'n 40 cm boven het aquarium gehangen met voor mij niet echt voelbare luchtverplaatsing. In een goede 2 uur tijd is het water zon 2 tot 3 graden gezakt dus werkt prima !
Top!demokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:56:
Even een update; Ik heb bovenstaande ventilator bij de Action gehaald (2,50) deze zo'n 40 cm boven het aquarium gehangen met voor mij niet echt voelbare luchtverplaatsing. In een goede 2 uur tijd is het water zon 2 tot 3 graden gezakt dus werkt prima !
Wat zouden jullie hier voor vissen nog bij plaatsen? 
- 2 Diamantgourami's (man + vrouw)
- 30 Kardinaaltetras
- 10 Corydoras Sterbai
- 20 Anatome Helena slakken, 10 vuurgarnalen, 10 japonica's en 2 waaierhandgarnalen
Farlowella? Een mooie slanke meerval., lijkt me hier prima bij passen (mits water <= ph 7)Alexknl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:26:
Wat zouden jullie hier voor vissen nog bij plaatsen?Rio 240L
- 30 Kardinaaltetras
- 10 Corydoras Sterbai
- 20 Anatome Helena slakken, 10 vuurgarnalen, 10 japonica's en 2 waaierhandgarnalen
[afbeelding]
Misschien nog wat bovenin, zoals bijlzalmpjes of Apolcheilus lineatus/Aplocheilus annulatus of mijn persoonlijke fav Epiplatys dageti monroviae.
HYPHESSOBRYCON PULCHRIPINNIS
HYPHESSOBRYCON AMANDAE
gaan prima samen met jouw vissen, vrij goedkoop, en geeft ook weer een andere kleur erin!
HYPHESSOBRYCON AMANDAE
gaan prima samen met jouw vissen, vrij goedkoop, en geeft ook weer een andere kleur erin!
@dragon2 Oppervlakte vissen zou kunnen, maar ik vind bijlzampjes niet heel speciaal. Daarnaast is de bak vrij laag in verhouding dus ik zal ze ook niet zo vaak zien dan haha. Maar bedankt voor de andere suggesties, zijn mooie vissen!
@demokert Citroentetras was ik ook aan het denken, maar ik vraag me af of een schooltje erbij niet wat rommelig wordt. Vuurzalmpje is ook een mooie.
@demokert Citroentetras was ik ook aan het denken, maar ik vraag me af of een schooltje erbij niet wat rommelig wordt. Vuurzalmpje is ook een mooie.
Bij mij zwemmen deze soorten gezamenlijk rond, leuk om te zien. Ik denk dat ze het prima doen bij je kardinaaltjes!Alexknl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:43:
Citroentetra's is wel een goede optie. Misschien dan ook nog iets voor aan de oppervlakte wat eerder genoemd was. Ik zag nog een schooltje Melanotaenia Praecox, zal me er morgen nog wat in verdiepen.
Heb jij de officiele onderkast? Ik heb de Rio 125 maar ik weet niet of ik die onderkast wel zo mooi vind, ik heb het idee dat die een beetje goedkoop oogt (ik heb al mijn meubels teak dus die valt alzo erg op)Alexknl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:26:
- 30 Kardinaaltetras
- 10 Corydoras Sterbai
[afbeelding]
Ik gebruik een 80mm 12v computer fan, die op 7,5 volt draait. De water temperatuur van mijn 30 liter nano bakje zakt ongeveer 1 graad per uur.demokert schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:12:
[afbeelding]
Je kan ook mooi zien dat mijn bak overdag warmer mag worden en dan 's nachts netjes afkoelt.

En gisterochtend heb ik de hysteresis op de koeling wat kleiner gezet
[ Voor 4% gewijzigd door SnowDude op 01-06-2018 11:04 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik heb een Arduino met ethernet kaart aan mijn aquarium hangen. Die stuurt 4 relais aan: verwarming, koel fan, stromingspomp en afschuimer. Ik kan met een druk op de knop alle pompen uit leggen zodat ik mijn onderhoud en water wissel kan doen.demokert schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:08:
netjes, hoe maak je die grafiek trouwens?
Verder stuur ik nu 4 pwm kanalen aan zodat ik de 20W led verlichting in 4096 stappen kan dimmen (1 wit kanaal , twee blauwe kanalen en 1 UV kanaal)
Mijn arduino stuurt momenteel de temperatuurgegevens door naar mijn Domoticz domotica controller, die genereert deze grafieken.
Ondertussen ben ik een nieuwe controller aan het ontwikkelen op basis van een Raspberry Pi en draadloze ESP8266 devices. Voor het nieuwe aquarium (500 tot 600 liter
De aquarium hobby is erg goed te combineren met mijn passie voor microcontrollers en elektronica
[ Voor 4% gewijzigd door SnowDude op 01-06-2018 16:37 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Wow dat klinkt erg gaaf! Ik heb zelf ook nog 2 pi's liggen waar ik een nieuwe bestemming voor zoek.
Ik kwam dit al tegen: YouTube: 2017 Projects - Raspberry Pi FISH TANK MONITOR, Expert 70 LED Upgrad... maar kan op zijn github niet alle informatie vinden.
Ik houd me graag aanbevolen als je er verder mee bent!
Ik kwam dit al tegen: YouTube: 2017 Projects - Raspberry Pi FISH TANK MONITOR, Expert 70 LED Upgrad... maar kan op zijn github niet alle informatie vinden.
Ik houd me graag aanbevolen als je er verder mee bent!
Onderkast hoort erbij, zelfde kleur als aquarium omlijsting. Ik vind een Juwel bak zonder originele onderkast juist een beetje een 'goedkope' oplossing. Met de onderkast is het één afgewerkt setje. Kastje is van prima kwaliteit.mvds schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:15:
[...]
Heb jij de officiele onderkast? Ik heb de Rio 125 maar ik weet niet of ik die onderkast wel zo mooi vind, ik heb het idee dat die een beetje goedkoop oogt (ik heb al mijn meubels teak dus die valt alzo erg op)
Voor iedereen die garnaaltjes heeft en het nog niet eerder heeft gedaan, er is buten weer vollop gratis vers voer te krijgen!
Knip de grote, schone, gezonde bladeren van een brandnetel waar geen honden op hebben kunnen plassen af boven een bakje.
Kook wat water in je waterkoker en giet dit in een grote beker, gooi het brandnetel blad erbij en zet hier b.v. een lepel op zodat dit onder water blijft. na 3,5 minuut is het klaar, ik gooi het hete water weg en vul de beker nog even kort met koud water zodat ik geen half kokende brandnetel aan mijn garnalen geeft en leg daarna de brandnetel in het aquarium.
Als hij niet meteen zinkt soms even een zetje geven naar beneden met de lepel.
Soms kost het een uurtje, de eerste keer een 1/2 dag maar ze zullen komen en als ze eenmaal weten wat het is komen ze rap.
Ik laat het er twee dagen in liggen en dan is het blad helemaal weg.
Eten ze het nog (niet) helemaal op, haal het er dan weer uit na 2 dagen.
Je kan het ook kort laten drogen en invriezen, ik doe dat elke twee weken, werkt perfect.
Ik wissel de brandnetel af met garnalen voer uit een potje omdat ik niet de illusie heb dat het alles bevat wat ze nodig hebben.
Knip de grote, schone, gezonde bladeren van een brandnetel waar geen honden op hebben kunnen plassen af boven een bakje.
Kook wat water in je waterkoker en giet dit in een grote beker, gooi het brandnetel blad erbij en zet hier b.v. een lepel op zodat dit onder water blijft. na 3,5 minuut is het klaar, ik gooi het hete water weg en vul de beker nog even kort met koud water zodat ik geen half kokende brandnetel aan mijn garnalen geeft en leg daarna de brandnetel in het aquarium.
Soms kost het een uurtje, de eerste keer een 1/2 dag maar ze zullen komen en als ze eenmaal weten wat het is komen ze rap.
Ik laat het er twee dagen in liggen en dan is het blad helemaal weg.
Eten ze het nog (niet) helemaal op, haal het er dan weer uit na 2 dagen.
Je kan het ook kort laten drogen en invriezen, ik doe dat elke twee weken, werkt perfect.
Ik wissel de brandnetel af met garnalen voer uit een potje omdat ik niet de illusie heb dat het alles bevat wat ze nodig hebben.
Thanks, het is leuk, voelt een beetje als een moestuintje maar dan op basis van vrijwillig onkruikt verwijderen uit de publieke ruimte.
Zojuist maar eens geprobeerd en binnen 1 minuut zag het er al zo uit.R3m3d7 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 08:15:
Voor iedereen die garnaaltjes heeft en het nog niet eerder heeft gedaan, er is buten weer vollop gratis vers voer te krijgen!

Geslaagd dus
Mooi! Je zal zien dat het blad helemaal weg is opeens, op een gegeven moment gaat het heel rap.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:13:
[...]
Zojuist maar eens geprobeerd en binnen 1 minuut zag het er al zo uit.
[afbeelding]
Geslaagd dus
Je doet ze er echt een plezier mee, het is puur en zeer voedzaam voor ze.
Kun je van de overige blaadjes meteen Thee zetten. Is namelijk erg lekker!
FreeReef.nl
Ga er acuut mee naar de aquarwinkel om een goede vaststelling te doen. Tevens kan het juiste medicijn of behandelingsmethode dan uitgelegd/verkocht worden.ChuckSnorris schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 19:36:
Toen ik zojuist m'n vissen ging voeren viel me op dat de zwarte sluierstaart ineens vol witte, wazige en redelijke grote plekken/vlekken zit. Ik heb het idee dat dit een of andere schimmel is. Iemand een idee hoe nu te handelen?
[afbeelding]
Het ziet er inderdaad uit als een schimmelvorm. MAAR dat is niet echt vast te stellen op de foto dus ga naar de winkel!!!
- Schimmels vaak zijn niet besmettelijk
- Schimmels krijgen grip op je vis omdat ze al verzwakt zijn.
- Behandeling gebeurt vaak met zoutbadjes of met medicijnen
- Meestal bij bijtijds reageren overleven vissen dit
- Ga naar de winkel
FreeReef.nl
Ik wil led verlichting aanschaffen voor mijn aquarium (90x17x60) cm
Nu kom ik via een ledstrip discounter uit bij een leuke set.
Alleen nu heb ik de keuze om:
- 2x RGB + 1x warm wit,
- 3x RGB
- 1 RGB + 2x enkele kleur
Wanneer kies je nou voor wat?
Waarom zou je 2x RGB willen of juist 1x RGB? is het licht dan feller?
1 enkele kleur lijkt me handig voor de planten.
Wie kan het me uitleggen? Dank!
Nu kom ik via een ledstrip discounter uit bij een leuke set.
Alleen nu heb ik de keuze om:
- 2x RGB + 1x warm wit,
- 3x RGB
- 1 RGB + 2x enkele kleur
Wanneer kies je nou voor wat?
Waarom zou je 2x RGB willen of juist 1x RGB? is het licht dan feller?
1 enkele kleur lijkt me handig voor de planten.
Wie kan het me uitleggen? Dank!
@C6DL Ik zou zelf voor 1xRGB en 2xwit kiezen, witte LEDs geven naar mijn ervaring meer licht dan RGB leds en de hoeveelheid (zo goed als wit) licht is toch waar het om gaat als het om platengroei gaat.
Door 1 strook RGB kan je (met de juiste controller) nog wel wat spelen bij de zonsopkomst en ondergang maar dat is echt 100% voor jou, okay, wellicht 95% voor jou en 5% zodat de vissen niet schikken wanneer het licht in 1 klap van 0-100 gaat. Ik zat eerst met twee stroken 5050 leds uit china te rommelen, toen met 1xRGB erbij en hem nu 4 stroken met 5630 en die zijn serieus sterk, nu is mijn bak pas echt goed verlicht en ik zie na een paar weken al het verschil in plantengroei.
Door 1 strook RGB kan je (met de juiste controller) nog wel wat spelen bij de zonsopkomst en ondergang maar dat is echt 100% voor jou, okay, wellicht 95% voor jou en 5% zodat de vissen niet schikken wanneer het licht in 1 klap van 0-100 gaat. Ik zat eerst met twee stroken 5050 leds uit china te rommelen, toen met 1xRGB erbij en hem nu 4 stroken met 5630 en die zijn serieus sterk, nu is mijn bak pas echt goed verlicht en ik zie na een paar weken al het verschil in plantengroei.
Is jou ervaring ook gebasseerd op het daglicht?R3m3d7 schreef op vrijdag 8 juni 2018 @ 15:07:
@C6DL Ik zou zelf voor 1xRGB en 2xwit kiezen, witte LEDs geven naar mijn ervaring meer licht dan RGB leds en de hoeveelheid (zo goed als wit) licht is toch waar het om gaat als het om platengroei gaat.
Ik heb dus nu slechts 1x RGB stripje, en overdag zie ik echt nauwelijk licht in de bak.
Pas bij de scherming ga ik wat zien.
Zou ik met 1 RGB + 2x wit, een stuk hogere opbrengst hebben zodat de bak overdag ook goed verlicht is?
Ik heb een afgesloten achterkant bij mijn bak en die kant staan aan het enige raam in de kamer waar mijn grote aquarium staat dus ik heb geen direct zonlicht in de bak, alleen een beetje vanaf de lamp in de kamer maar dat is zo goed als niets.
Je hebt veel verschillende kwaliteiten RGB strips, die van mij leek denk ik redelijk op die van jou en was vrij nutteloos maar je kan er best wat licht uit krijgen natuurlijk, ik denk dat de shop waar jij naar kijkt RGB strips heeft die heel wat meer licht geven dan degene die je nu hebt maar ik weet dat niet zeker, ik heb er geen ervaring mee.
RGB is voor het spelen naar mijn mening, maar dat maakt het niet nutteloos, je kan met de juiste strips en controllers mooie effecten maken.
Je hebt veel verschillende kwaliteiten RGB strips, die van mij leek denk ik redelijk op die van jou en was vrij nutteloos maar je kan er best wat licht uit krijgen natuurlijk, ik denk dat de shop waar jij naar kijkt RGB strips heeft die heel wat meer licht geven dan degene die je nu hebt maar ik weet dat niet zeker, ik heb er geen ervaring mee.
RGB is voor het spelen naar mijn mening, maar dat maakt het niet nutteloos, je kan met de juiste strips en controllers mooie effecten maken.
Zojuist een watertest gedaan na water verversen, alle waardes pico bello in orde alleen is mijn Carbonaathardheid (KH) aan de wat hogere kant ergens tussen de 10/15. Ik zou dit graag iets omlaag willen brengen en wil osmose water toevoegen.
Als ik google waar ik het kan kopen kom ik dit tegen via de Albert Heijn;
https://www.ah.nl/product...KHcp6H9xdsCFRjJdwod6ZAPVw
Voldoet dit? Ik heb er namelijk mijn twijfels bij..
Ik ga vanmiddag sowieso nog naar de Aquariumwinkel hier, vragen wat hun hiervoor hebben.
Als ik google waar ik het kan kopen kom ik dit tegen via de Albert Heijn;
https://www.ah.nl/product...KHcp6H9xdsCFRjJdwod6ZAPVw
Voldoet dit? Ik heb er namelijk mijn twijfels bij..
Ik ga vanmiddag sowieso nog naar de Aquariumwinkel hier, vragen wat hun hiervoor hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door demokert op 09-06-2018 09:18 ]
Zal werken, alleen het is wel een dure oplossing en werkt tijdelijk.
Je hebt een goedje genaamd PH/KH minus, is ook een tijdelijke oplossing.
Je hebt een goedje genaamd PH/KH minus, is ook een tijdelijke oplossing.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
of regenwater 
Wel eerst goed filteren zodat het schoon is om te gebruiken.
En als je dit samen tijdens het verversen met kraanwater vermengd brengt het de KH ook omlaag.
Andere optie is een osmose apparaat. (dit idee https://www.aquaplantsonl...compact-130?search=osmose)
Zelf ook paar keer gebruikt maar was er niet echt fan van. Duurde me te lang en je hebt ook "afval water" wat ik ook weer zonde vond. Maar vooral de tijd was het me niet helemaal waard.
verder heb je ook inderdaad de kh/ph minus oplossingen.
Het kan wel zijn als je bijvoorbeeld breuksteen in je bak hebt liggen dit stenen zijn met behoorlijk wat kalk erin. Die kunnen ook zorgen voor de kh verhoging. Dan kan je er dus minus blijven toevoegen.
Wel eerst goed filteren zodat het schoon is om te gebruiken.
En als je dit samen tijdens het verversen met kraanwater vermengd brengt het de KH ook omlaag.
Andere optie is een osmose apparaat. (dit idee https://www.aquaplantsonl...compact-130?search=osmose)
Zelf ook paar keer gebruikt maar was er niet echt fan van. Duurde me te lang en je hebt ook "afval water" wat ik ook weer zonde vond. Maar vooral de tijd was het me niet helemaal waard.
verder heb je ook inderdaad de kh/ph minus oplossingen.
Het kan wel zijn als je bijvoorbeeld breuksteen in je bak hebt liggen dit stenen zijn met behoorlijk wat kalk erin. Die kunnen ook zorgen voor de kh verhoging. Dan kan je er dus minus blijven toevoegen.
[ Voor 159% gewijzigd door Paulus07 op 09-06-2018 12:34 ]
Mijn bakje draait nu een weekje. Ik crosspost een stukje uit een album wat ik ergens heb. Het is nogal een experiment dus excuus.
Eindelijk water !!! Hoera!
Hij is zo goed als compleet. Ik moet nog wat afwerking doen maar alles zit zoals het moet zitten.
We hebben de elektra aangesloten, water gevuld, filters gevuld, laagje grond op de bodem en een Waterpest als decoratie voorlopig.
De waterpest zit in de sump en in de bak zelf. Op de foto's is het licht aan in de bak, maar ik ga dus een maandje testen of hij zonder licht net zo goed groeit als met licht in de sump.
Grind is 2mm Dennerle zwart. Dit vond ik vroeger mooi en nog steeds. Het is niet te glanzend en dat zie ik vaak wel bij grind. Een beetje dof mag het wel zijn.
Foto's!

We hebben wel nog een aanpassing aan het filter gedaan. Ik had te weinig ruimte over dus ben met een soort Sushi rol aan de slag gegaan. Foto's zeggen meer, maar de pijpjes zitten nu ingerold in schuim, en beide pompen persen daar water doorheen.

Dan het elektronica vakje.
Dit zit allemaal tussen de achterpoten van het meubel en er komt een afdekplaat voor die je makkelijk eruit pakt.
Elk apparaat heeft zijn eigen schakelaar. Ik heb nog 1 lange kabel over die helemaal rond het aquarium kan. Als ik dus onderhoud met een pompje moet doen heb ik altijd een verlengsnoer met stroom bij de hand.
Eindelijk water !!! Hoera!
Hij is zo goed als compleet. Ik moet nog wat afwerking doen maar alles zit zoals het moet zitten.
We hebben de elektra aangesloten, water gevuld, filters gevuld, laagje grond op de bodem en een Waterpest als decoratie voorlopig.
De waterpest zit in de sump en in de bak zelf. Op de foto's is het licht aan in de bak, maar ik ga dus een maandje testen of hij zonder licht net zo goed groeit als met licht in de sump.
Grind is 2mm Dennerle zwart. Dit vond ik vroeger mooi en nog steeds. Het is niet te glanzend en dat zie ik vaak wel bij grind. Een beetje dof mag het wel zijn.
Foto's!
We hebben wel nog een aanpassing aan het filter gedaan. Ik had te weinig ruimte over dus ben met een soort Sushi rol aan de slag gegaan. Foto's zeggen meer, maar de pijpjes zitten nu ingerold in schuim, en beide pompen persen daar water doorheen.
Dan het elektronica vakje.
Dit zit allemaal tussen de achterpoten van het meubel en er komt een afdekplaat voor die je makkelijk eruit pakt.
Elk apparaat heeft zijn eigen schakelaar. Ik heb nog 1 lange kabel over die helemaal rond het aquarium kan. Als ik dus onderhoud met een pompje moet doen heb ik altijd een verlengsnoer met stroom bij de hand.
[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 09-06-2018 14:19 ]
FreeReef.nl
Heeft niemand anders last van allemaal broken links in die post van @World Citizen
Nope werkt allemaal prima!R3m3d7 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:38:
Heeft niemand anders last van allemaal broken links in die post van @World Citizen
Apart, bij mij nu wel op de ipad, op de pc niet.

Ah.. dat forum wil nog wel eens op zijn snuitje gaan.
Ik zal de foto's de volgende keer gewoon hier hosten
Ik zal de foto's de volgende keer gewoon hier hosten
FreeReef.nl
Ha, leuk om te zien dat het bij jou ook werkt, bij mij koste het de eerste keer ook wat langer, nu zitten ze er al op voordat het de bodem heeft geraakt.Racer89 schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 21:08:
n.a.v. een tip hier in het topic, ze zijn er gek op duurde wel even voordat ze er naar toe gingen.
[afbeelding]
Weet iemand wat dit is?
Bepaalt soort alg? or eitjes ergens van?
(heb rode vuurgarnalen, rood/wit garnalen, kardinaaltetras, en synodonitis)

[ Voor 20% gewijzigd door C6DL op 13-06-2018 20:02 ]
als ik het zo zie lijkt het op blauwalg (wat eigenlijk geen alg is, maar een bacterie)C6DL schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:02:
Weet iemand wat dit is?
[afbeelding]
als je het er uit haalt, stinkt het dan ook heel erg?
[ Voor 6% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 14-06-2018 08:44 ]
(originele topic)

Het is dan ongeveer zo ver dat ik me bezig ga houden met de inrichting. Uiteraard moet ik dan weer anders dan normaal. Het is geen positieve eigenschap, maar ik vind traditioneel niet zo een fijn woord... Je kunt het eigenwijs noemen, maar ik hoop altijd dat het eerder creatief bestempeld word.
Ik wil niks op de bodem, en dat zet ik door. Na jaren ervaring met aquariums leer je bepaalde dingen omtrent gebruikersgemak en het vriendelijk houden van onderhoud. De doelstelling met deze bak is om dat zo gunstig mogelijk voor mijzelf te maken. Het klinkt een beetje denegrerend, maar ik heb geen zin om het onderhoud te doen van een traditioneel aquarium, dus zoek naar alle mogelijk oplossingen om dat te vermijden.
Het hout heb ik opgehangen middels kunstof balkjes waardoor deze op de horizontale strips van mij bak leunen. Het gewicht van hout in water is maar heel laag dus de bak krijg niet veel druk te verduren. Ik ga dit nog los in een foto sessie weergeven, maar omdat het nu een test setup is en het er nog niet echt netjes uitziet, laat ik voorlopig even het resultaat zien.
De 2 stukken zijn los van elkaar opgehangen. Ik kan dus de stukken los uit de bak halen, omruilen, verder uit elkaar hangen, omdraaien.. etc. Ik haal de kap er af en met 1 hand pak ik een stuk hout vast aan het draagmechanisme en til het eruit. Voor onderhoud of aanbrengen van planten pak je er dus het stuk uit, doet je werk erop en hangt het weer terug.
Een bijkomend voordeel is dus dat je op de bodem nergens dode plekken krijgt. Ik heb geen zin om met afzuigers op minutieuze wijze elk hoekje en gaatje leeg te zuigen. Ik heb ooit een bak met grote rivierstenen gehad, en moest ontzettend veel moeite doen om daar niet allemaal zooi tussen te krijgen. Nu kan ik de 2 stukken hout dus of opzij schuiven of er helemaal uithalen en de bodem schoonmaken. Tevens heeft te bodem nergens weerstand, dus vuil zal zich al makkelijk over de bodem heen laten blazen richting de pomp inlaat.

Het zijn 2 verschillende stukken hout geworden omdat ik die kleuren combinatie wel mooi vond. Het een is kienhout en het andere Mangrove hout. Ik heb de stukken een half uur onder een hele hete druppelende douche gezet en ben al van flink wat kleurstof af. Het water kleur een stuk minder dan ik gedacht had, dus dat zit mooi mee.
Hier een foto van wat denk ik de definitieve setup is. Maar.... ik kan de 2 stukken altijd omdraaien, ruilen, flippen etc.

Voor de planten ben ik nu aan het shoppen.
Aangezien er dus niets in de bodem geplant gaat worden zal alles op het hout terecht komen. Ik heb al een flinke selectie gevonden van Epifyten die aan mijn waterwaardes en lichteisen voldoen. Dit zijn over het algemeen hele makkelijke soorten die weinig licht nodig hebben, PH van 8 kunnen hebben en niet te gek snel groeien.
Ik denk uiteindelijk
- 2x mini anubias soort
- 1x medium anubias soort
- 2x Microsorum
- 2x Bolbitis heteroclita
- Riccia fluitans
Dit zal allemaal gebonden worden op het hout. Ik ben nog aan het overwegen om er een uitdaging bij te maken, maar wellicht dat ik dit later doe. Het zou me leuk lijken om bv met een 25mm speedboor een 5cm diep gat ergens in het hout te boren. Daar een voedingscapsule met grind in te doen, en dan een grassoort erop te laten groeien. Een soort mini lokale voedingsbodem. Maar ik ga dit pas beslissen als ik zie hoe alle andere planten ogen op het hout. Wellicht heb ik het niet nodig, maar een plant die eruit ziet als gras oogt voor mij vaak wel heel goed.
Ik ben even met Photoshop aan de gang gegaan en heb snel een idee in elkaar gefloept. Sorry als het niet super geshopt is, maar het was vannacht 1:30
(Photoshop)

(Photoshop)

Het is dan ongeveer zo ver dat ik me bezig ga houden met de inrichting. Uiteraard moet ik dan weer anders dan normaal. Het is geen positieve eigenschap, maar ik vind traditioneel niet zo een fijn woord... Je kunt het eigenwijs noemen, maar ik hoop altijd dat het eerder creatief bestempeld word.
Ik wil niks op de bodem, en dat zet ik door. Na jaren ervaring met aquariums leer je bepaalde dingen omtrent gebruikersgemak en het vriendelijk houden van onderhoud. De doelstelling met deze bak is om dat zo gunstig mogelijk voor mijzelf te maken. Het klinkt een beetje denegrerend, maar ik heb geen zin om het onderhoud te doen van een traditioneel aquarium, dus zoek naar alle mogelijk oplossingen om dat te vermijden.
Het hout heb ik opgehangen middels kunstof balkjes waardoor deze op de horizontale strips van mij bak leunen. Het gewicht van hout in water is maar heel laag dus de bak krijg niet veel druk te verduren. Ik ga dit nog los in een foto sessie weergeven, maar omdat het nu een test setup is en het er nog niet echt netjes uitziet, laat ik voorlopig even het resultaat zien.
De 2 stukken zijn los van elkaar opgehangen. Ik kan dus de stukken los uit de bak halen, omruilen, verder uit elkaar hangen, omdraaien.. etc. Ik haal de kap er af en met 1 hand pak ik een stuk hout vast aan het draagmechanisme en til het eruit. Voor onderhoud of aanbrengen van planten pak je er dus het stuk uit, doet je werk erop en hangt het weer terug.
Een bijkomend voordeel is dus dat je op de bodem nergens dode plekken krijgt. Ik heb geen zin om met afzuigers op minutieuze wijze elk hoekje en gaatje leeg te zuigen. Ik heb ooit een bak met grote rivierstenen gehad, en moest ontzettend veel moeite doen om daar niet allemaal zooi tussen te krijgen. Nu kan ik de 2 stukken hout dus of opzij schuiven of er helemaal uithalen en de bodem schoonmaken. Tevens heeft te bodem nergens weerstand, dus vuil zal zich al makkelijk over de bodem heen laten blazen richting de pomp inlaat.

Het zijn 2 verschillende stukken hout geworden omdat ik die kleuren combinatie wel mooi vond. Het een is kienhout en het andere Mangrove hout. Ik heb de stukken een half uur onder een hele hete druppelende douche gezet en ben al van flink wat kleurstof af. Het water kleur een stuk minder dan ik gedacht had, dus dat zit mooi mee.
Hier een foto van wat denk ik de definitieve setup is. Maar.... ik kan de 2 stukken altijd omdraaien, ruilen, flippen etc.

Voor de planten ben ik nu aan het shoppen.
Aangezien er dus niets in de bodem geplant gaat worden zal alles op het hout terecht komen. Ik heb al een flinke selectie gevonden van Epifyten die aan mijn waterwaardes en lichteisen voldoen. Dit zijn over het algemeen hele makkelijke soorten die weinig licht nodig hebben, PH van 8 kunnen hebben en niet te gek snel groeien.
Ik denk uiteindelijk
- 2x mini anubias soort
- 1x medium anubias soort
- 2x Microsorum
- 2x Bolbitis heteroclita
- Riccia fluitans
Dit zal allemaal gebonden worden op het hout. Ik ben nog aan het overwegen om er een uitdaging bij te maken, maar wellicht dat ik dit later doe. Het zou me leuk lijken om bv met een 25mm speedboor een 5cm diep gat ergens in het hout te boren. Daar een voedingscapsule met grind in te doen, en dan een grassoort erop te laten groeien. Een soort mini lokale voedingsbodem. Maar ik ga dit pas beslissen als ik zie hoe alle andere planten ogen op het hout. Wellicht heb ik het niet nodig, maar een plant die eruit ziet als gras oogt voor mij vaak wel heel goed.
Ik ben even met Photoshop aan de gang gegaan en heb snel een idee in elkaar gefloept. Sorry als het niet super geshopt is, maar het was vannacht 1:30
(Photoshop)

(Photoshop)
FreeReef.nl
Ik vind het een gaaf idee! Is inderdaad niet traditioneel!. Zou je een close-up willen maken hoe het hout vast zit, ben ik wel benieuwd naar
.
Weet je overigens al welke bewoners je gaat aanschaffen ?
Weet je overigens al welke bewoners je gaat aanschaffen ?
Anoniem: 841179
Mooie foto!!Gh0stw4lk3r schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:13:
[...]
Zojuist maar eens geprobeerd en binnen 1 minuut zag het er al zo uit.
[afbeelding]
Geslaagd dus
Lang geleden eens gepost dat ik een lamp had gebouwd. Na een flinke vertraging nu eindelijk een bak gestart.
Zo benieuwd hoe dit zich gaat houden, juwel 80cm aquarium flink aangepast, DIY ledbalk en DIY bio co2.
Deze keer ook een osmose apparaat erbij.

Redelijk tevreden mee, alleen de javavaren en anubias zijn heel erg groot geleverd. Staat daardoor iets rommeliger dan ik voor ogen had maar moet het er maar mee doen. Hopelijk groeit het op de duur wat mooier.
Achter het hout staan aan aantal vallisneria nana dat nog goed moet opkomen.
De stenen met hotglue op de bodem vastgezet, maar dat werkt dus niet goed, bij het vullen liet er al wat los dus hopen dat het netjes blijft op de duur.
Wil ook nog wat fissidens en misschien wat andere mos en/of planten tussen en bij bij de stenen
Zo benieuwd hoe dit zich gaat houden, juwel 80cm aquarium flink aangepast, DIY ledbalk en DIY bio co2.

Redelijk tevreden mee, alleen de javavaren en anubias zijn heel erg groot geleverd. Staat daardoor iets rommeliger dan ik voor ogen had maar moet het er maar mee doen. Hopelijk groeit het op de duur wat mooier.
De stenen met hotglue op de bodem vastgezet, maar dat werkt dus niet goed, bij het vullen liet er al wat los dus hopen dat het netjes blijft op de duur.
Wil ook nog wat fissidens en misschien wat andere mos en/of planten tussen en bij bij de stenen
Wow wat een mooi aquarium. Complimenten over deze mooie scape. Zit er super uit!Mutatie schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:33:toon volledige bericht
Lang geleden eens gepost dat ik een lamp had gebouwd. Na een flinke vertraging nu eindelijk een bak gestart.
Zo benieuwd hoe dit zich gaat houden, veel DIY. juwel 80cm aquariu flink aangepast, DIY ledbalk en bio co2.
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie bak. Alleen, waarom zo'n enorm lelijke thermometer op zo'n prominente plek?Mutatie schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:33:toon volledige bericht
[afbeelding]
[afbeelding]
Thnx, haha die ben ik nog vergeten te verplaatstentoolkist schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:46:
[...]
Mooie bak. Alleen, waarom zo'n enorm lelijke thermometer op zo'n prominente plek?
[ Voor 9% gewijzigd door Mutatie op 22-06-2018 11:53 ]
Beide planten zijn Epifyten en kun je dus makkelijk breken. Je hoeft je nergens zorgen over te maken, je pakt gewoon de wortelstok en breekt er het deel af wat je wilt hebben. De rest kun je je laten drijven of even aan een steen binden en eventueel verkopen/weggeven.Mutatie schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:33:
alleen de javavaren en anubias zijn heel erg groot geleverd. Staat daardoor iets rommeliger dan ik voor ogen had maar moet het er maar mee doen. Hopelijk groeit het op de duur wat mooier.
Leuk bakje!
FreeReef.nl
Paar grondelaars, neon-gobies. Maken de bladeren perfect schoon. De blauwe (neon) zijn het mooist, de goudkleurige zijn wat beter verkrijgbaar. Ze worden flink oud (bij mij tenminste), ik heb er 1 tussen die inmiddels de 4 jaar al gepasseerd is, en hij is steeds mooier blauw geworden.Alexknl schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:26:
- 30 Kardinaaltetras
- 10 Corydoras Sterbai
[afbeelding]
De Anentome Helena slakjes kunnen goed samen met appelslakjes, mits de laatste groot genoeg zijn (de baby's vreten ze zo op). Ze ruimen elkaars troep op.
Ik heb al 10 Otocinclus bijgeplaatst. Erg leuk om te zien en ze poetsen extreem goed. Alles was binnen een paar dagen alg vrij. Alles ziet er nu een stuk frisser uit.
(foto van toen ik ze net een dag had, alg is hier nog wat aanwezig)

Weet je dat zeker? Ik dacht dat Helena's dan gewoon samenwerken om grotere slakken aan te vallen. Ik zou wel graag wat Appelslakken willen namelijk, van die knal gele. Super mooi op een zwarte bodem.jubeth schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 13:18:
[...]
...
De Anentome Helena slakjes kunnen goed samen met appelslakjes, mits de laatste groot genoeg zijn (de baby's vreten ze zo op). Ze ruimen elkaars troep op.
[ Voor 44% gewijzigd door Alexknl op 23-06-2018 18:37 ]
Goede schoonmakers ja, die komen er bij mij ook zsm inAlexknl schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:36:
Ik heb al 10 Otocinclus bijgeplaatst. Erg leuk om te zien en ze poetsen extreem goed. Alles was binnen een paar dagen alg vrij. Alles ziet er nu een stuk frisser uit.
[afbeelding]
[...]
Weet je dat zeker? Ik dacht dat Helena's dan gewoon samenwerken om grotere slakken aan te vallen. Ik zou wel graag wat Appelslakken willen namelijk, van die knal gele. Super mooi op een zwarte bodem.
Ik heb helena's inderdaad met een stuk of 15 een grote appelslak kapot zien maken
Klopt, heb ik ook gedaan inderdaad. Ben alleen niet zulke grote bladeren gewend bij anubias nana.World Citizen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 17:56:
[...]
Beide planten zijn Epifyten en kun je dus makkelijk breken. Je hoeft je nergens zorgen over te maken, je pakt gewoon de wortelstok en breekt er het deel af wat je wilt hebben. De rest kun je je laten drijven of even aan een steen binden en eventueel verkopen/weggeven.
Leuk bakje!
Thnx. Ben ook zeer benieuwd hoe die van jou gaat worden
Ah zoMutatie schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:58:
Klopt, heb ik ook gedaan inderdaad. Ben alleen niet zulke grote bladeren gewend bij anubias nana.
Thnx. Ben ook zeer benieuwd hoe die van jou gaat worden
Ik heb ze vandeweek van APO binnen gekregen. De kleinste bladvorm die ze hebben is de
Anubias Nana Pangolino, mijn blaadjes daarvan zijn 2x1 cm. Ik heb ook de normale Nana en daar zijn ze al 3x2cm.
https://www.aquaplantsonl...en/anubias-nana-pangolino
FreeReef.nl
Heeft er iemand nog een goed bruikbare pomp over? Hoeft geen superduperdeluxe te zijn, ik ga hem gebruiken bij het reinigen van mijn aquarium. Dus voor waterverversingen e.d.
Ja, dat weet ik zeker. Proberen ze in 't begin wel, in drommen de appelslak aanvallen, maar ze leren snel dat het niet lukt. Maar nogmaals, belangrijk is dat je grote appelslakken inzet, de kleintjes verliezen het van de Helena's. Ik heb een gele en een paars-roze appelslak, naast een stuk of 4-5 Anentome Helena's. Die laatste moet je wel in toom houden, gewoon vaak een paar uit je bak halen en verkopen of in de tuinvijver gooien. Hebben ze heel even nut, en worden ze vervolgens opgevreten, door kikkers, vogels, egels e.d.Alexknl schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 18:36:
Weet je dat zeker? Ik dacht dat Helena's dan gewoon samenwerken om grotere slakken aan te vallen. Ik zou wel graag wat Appelslakken willen namelijk, van die knal gele. Super mooi op een zwarte bodem.
Als je er 15 in je bak hebt zitten, is dat sowieso bedenkelijk (tenzij je bak 8m2 groot is o.i.d.). In de vrije natuur in Azië kom je echt nooit meer dan 2-3 Clea Helena's per m2 tegelijk tegen (ze stromen eigenlijk altijd breed uit na geboorte, en hebben veel natuurlijke vijanden).Mutatie schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 21:58:
[...]
Ik heb helena's inderdaad met een stuk of 15 een grote appelslak kapot zien maken
[...]
Je kunt zelfs best lang torenslakjes e.d. samen met Helena's houden, als je er maar voor zorgt dat je er nooit meer dan 3 in je bak hebt, en de oudste/grootste snel verwijdert.
[ Voor 28% gewijzigd door jubeth op 25-06-2018 13:32 ]
Alle foto's hier
Na wat geklooi ben ik hier op uitgekomen. Ik ben er tevreden over, maar het is even bezien hoe het uitpakt.

Na wat geklooi ben ik hier op uitgekomen. Ik ben er tevreden over, maar het is even bezien hoe het uitpakt.

FreeReef.nl
Ik heb momenteel al 6 jaar een aquarium maar dit altijd zonder CO2 toevoeging gedaan, puur omdat ik zelf de kennis niet had en eigenlijk vond dat het zonder ook wel zou moeten kunnen. Echter om het half jaar moeten er nieuwe planten bij worden gekocht omdat de huidige planten er dan toch niet helemaal lekker meer uitzien. Na veel artikelen gelezen te hebben, lijkt er eigenlijk maar 1 conclusie, er moet CO2 toegevoegd gaan worden om een goede planten bak te krijgen. Na het een en ander gelezen te hebben ben ik vooral benieuwd wat de mede-tweakers zelf gebruiken of juist niet gebruiken, vandaar dat ik deze poll heb aangemaakt.
Natuurlijk is het al mooi als je alleen even aangeeft wat je hebt, maar een toelichting waarom je die keuze gemaakt hebt zou helemaal mooi zijn, want dat zou mij en waarschijnlijk menig andere tweaker helpen met een (juiste) keuze te maken.
Poll: Ik voeg CO2 toe aan mijn aquarium
• Ja, via drukregelaar met 1 trap
• Ja, via drukregelaar met 2 trappen
• Ja, via CO2 ladder
• Ja, via CO2 diffusor
• Ja, via CO2 atomizer
• Ja, via CO2 reactor
• Ja, vloeibare CO2
• Ja, zelfgebouwd, m.b.v. ....
• Nee

Ook een poll maken? Klik hier
Natuurlijk is het al mooi als je alleen even aangeeft wat je hebt, maar een toelichting waarom je die keuze gemaakt hebt zou helemaal mooi zijn, want dat zou mij en waarschijnlijk menig andere tweaker helpen met een (juiste) keuze te maken.
Poll: Ik voeg CO2 toe aan mijn aquarium
• Ja, via drukregelaar met 1 trap
• Ja, via drukregelaar met 2 trappen
• Ja, via CO2 ladder
• Ja, via CO2 diffusor
• Ja, via CO2 atomizer
• Ja, via CO2 reactor
• Ja, vloeibare CO2
• Ja, zelfgebouwd, m.b.v. ....
• Nee
Ook een poll maken? Klik hier
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Ziet er gaaf uit, mooi idee! Welke vissen/dieren ga je er in doen? Het lijkt me bv mooi met discussenWorld Citizen schreef op maandag 25 juni 2018 @ 23:34:
Alle foto's hier
[afbeelding]
[afbeelding]
En ben erg benieuwd hoe je het hout hebt gemonteerd.
Zelf altijd met bio co2 gewerkt, en met de huidige bak die amper een week draait nu icm met een magneetklep zodat het snachts uit is. Planten deden het wel super.Gynnad schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:40:
Ik heb momenteel al 6 jaar een aquarium maar dit altijd zonder CO2 toevoeging gedaan, puur omdat ik zelf de kennis niet had en eigenlijk vond dat het zonder ook wel zou moeten kunnen. Echter om het half jaar moeten er nieuwe planten bij worden gekocht omdat de huidige planten er dan toch niet helemaal lekker meer uitzien. Na veel artikelen gelezen te hebben, lijkt er eigenlijk maar 1 conclusie, er moet CO2 toegevoegd gaan worden om een goede planten bak te krijgen. Na het een en ander gelezen te hebben ben ik vooral benieuwd wat de mede-tweakers zelf gebruiken of juist niet gebruiken, vandaar dat ik deze poll heb aangemaakt.
Nu dus een 125l bak en dat lijkt me wel de max voor bio co2.
Reden, budget. Mss in de toekomst een leuke co2 set.
Maar co2 gaat wel samen met een goede bak licht en plantenvoeding
[ Voor 49% gewijzigd door Mutatie op 26-06-2018 13:25 ]
Als je voor Co2 gaat zou ik echt voor drukflessen gaan. Je doet er veel langer mee, het is veeeeeeeel stabieler en werkt fijner. Instellen en negeren tot de fles leeg is. Zeker als ook nog een magneetventiel op zit.
Vorige week ben ik er ook aan begonnen in mijn nieuwe bak, en ik heb er nu al 5 dagen niet meer na om hoeven kijken. Je hebt al een complete set incl ventiel voor 220 euro. Nu is dat niet weinig, maar dagelijks allerlei dingen in de gaten houden en flesjes aanmaken etc vind ik helemaal niet fijn. Het was het dus wel waard.
Hier een klein verslagje.

We zijn toch maar voor een Co2 gegaan, aangezien dit toch wel verstandig is. Ik zag er een beetje tegenop omdat het toch een investering is voor in mijn geval een "tijdelijke tussendoor bak".
Hoe dan ook heb ik een tof pakket kunnen vinden en vanmorgen opgepikt
Na een afspraak te maken werd ik vriendelijk ontvangen. Ze hadden net een magazijn en dat stond alles lekker vol met spullen.
Ik liep vrolijk naar buiten met :

Alles bij elkaar was het best wel wat, en ik moet zeggen dat ik de verpakkingen goed geregeld vind. Alles zat in een passend doosje met bescherming en was verpakt met Nederlandse handleiding die ook duidelijk is.
Er zat een persoonlijk kaartje bij met wat proefverpakkingen. Altijd top als men dit doet !

Ik wilde heel erg graag 2x een 2 liter fles. Deze zijn lekker klein, maar doe je toch lang mee. Inclusief zo een draagbeugel passen ze ook precies onder mijn meubel. 2 stuks is natuurlijk gewoon handig omdat je dan niet hoeft te haasten met vullen. Netjes gesealed en gevuld.

De regelaar is er een van Aqua Noa, Het is fijn dat hij een wat langere steel heeft en dus niet zo kort op de fles zit. Duidelijk afleestbaar en bij het instellen ook geen enkel probleem gehad.
De diffuser die ik voorlopig ga gebruiken is wat groot, maar verder prima.

Het magneetventiel voldoet ook prima aan de verwachting. Er zit geen bevestigings methode aan op of, maar met wat t-wraps zit hij prima vast aan de flsedraagbeugel

Dropchecker!

En uiteraard een bellenteller. Ik vind dit soort prima, maar overweeg nog een andere

En verder nog wat slangen en 20mg/l test vloeistof voor Co2.

Aansluiten was in een half uurtje gedaan. De handleiding is duidelijk en als je bij het inregelen de stappen volgt en alles een beetje laat stabiliseren heb je binnen een dik uur je setup draaiend. Ik begin nu met 1bps, en zal eens kijken wat de 20mg/l test dan aan gaat geven.

Vorige week ben ik er ook aan begonnen in mijn nieuwe bak, en ik heb er nu al 5 dagen niet meer na om hoeven kijken. Je hebt al een complete set incl ventiel voor 220 euro. Nu is dat niet weinig, maar dagelijks allerlei dingen in de gaten houden en flesjes aanmaken etc vind ik helemaal niet fijn. Het was het dus wel waard.
Hier een klein verslagje.

We zijn toch maar voor een Co2 gegaan, aangezien dit toch wel verstandig is. Ik zag er een beetje tegenop omdat het toch een investering is voor in mijn geval een "tijdelijke tussendoor bak".
Hoe dan ook heb ik een tof pakket kunnen vinden en vanmorgen opgepikt
Ik liep vrolijk naar buiten met :

Alles bij elkaar was het best wel wat, en ik moet zeggen dat ik de verpakkingen goed geregeld vind. Alles zat in een passend doosje met bescherming en was verpakt met Nederlandse handleiding die ook duidelijk is.
Er zat een persoonlijk kaartje bij met wat proefverpakkingen. Altijd top als men dit doet !

Ik wilde heel erg graag 2x een 2 liter fles. Deze zijn lekker klein, maar doe je toch lang mee. Inclusief zo een draagbeugel passen ze ook precies onder mijn meubel. 2 stuks is natuurlijk gewoon handig omdat je dan niet hoeft te haasten met vullen. Netjes gesealed en gevuld.

De regelaar is er een van Aqua Noa, Het is fijn dat hij een wat langere steel heeft en dus niet zo kort op de fles zit. Duidelijk afleestbaar en bij het instellen ook geen enkel probleem gehad.
De diffuser die ik voorlopig ga gebruiken is wat groot, maar verder prima.

Het magneetventiel voldoet ook prima aan de verwachting. Er zit geen bevestigings methode aan op of, maar met wat t-wraps zit hij prima vast aan de flsedraagbeugel

Dropchecker!

En uiteraard een bellenteller. Ik vind dit soort prima, maar overweeg nog een andere

En verder nog wat slangen en 20mg/l test vloeistof voor Co2.

Aansluiten was in een half uurtje gedaan. De handleiding is duidelijk en als je bij het inregelen de stappen volgt en alles een beetje laat stabiliseren heb je binnen een dik uur je setup draaiend. Ik begin nu met 1bps, en zal eens kijken wat de 20mg/l test dan aan gaat geven.

FreeReef.nl
Ik heb voor mijn setje 160 euro betaald(magneetventiel, 2kg fles, drukregelaar, slang en diffuser). Toevallig ook van dezelfde winkel maar dan een van hun volledige sets. Daarna nog een inline diffuser van JBL gehaald zodat het nog beter verneveld kan worden en kan wegwerken. Die standaard diffusers vind ik niet zo mooi.
Maar inderdaad, je doet er heel lang mee en vullen is niet al te duur en scheelt een hoop geklooi met eigen vergisting. De planten doen het er prima op.
Maar inderdaad, je doet er heel lang mee en vullen is niet al te duur en scheelt een hoop geklooi met eigen vergisting. De planten doen het er prima op.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2018 17:38 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Thanks!Mutatie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:17:
[...]
Ziet er gaaf uit, mooi idee! Welke vissen/dieren ga je er in doen? Het lijkt me bv mooi met discussen![]()
En ben erg benieuwd hoe je het hout hebt gemonteerd.
Ik weet de bezetting nog niet. Ik verwacht iets als een groepje Rasbora Brigittae met wat Neocaridina garnalen. Maar dat kan goed nog veranderen. Voor discus is de bak niet groot genoeg en dat is me te veel dagelijks (3x) werk met voeren en onderhoud.
Vissen zie ik over een maand wel.. voorlopig maakt me dat weinig uit.
FreeReef.nl
@World Citizen Helemaal eens hoor, met drukflessen is het een stuk stabieler en minder gedoe (nu wekelijks een gistfles vernieuwen, dag nacht gaat al wel automatisch nu). Op den duur wil ik het er graag bij. Mooie set!
Ah oke, zo op de foto leek het me een flinke bak. Maar inderdaad, zijn wel veeleisend.
Ik begin binnenkort met blue dream garnaaltjes en otocinclus, daarna een leuke school visjes, even zien nog wat mooi kan bij kleine garnalen. Veel meer komt er denk ik niet in.
Ah oke, zo op de foto leek het me een flinke bak. Maar inderdaad, zijn wel veeleisend.
Ik begin binnenkort met blue dream garnaaltjes en otocinclus, daarna een leuke school visjes, even zien nog wat mooi kan bij kleine garnalen. Veel meer komt er denk ik niet in.
[ Voor 12% gewijzigd door Mutatie op 26-06-2018 18:53 ]
Wat kunnen vier otocinclus een poep maken zeg. 
Lijkt wel een ancistrus..

Lijkt wel een ancistrus..

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 26-06-2018 19:15 ]
Thanks, heb zelf momenteel 240 liter en ga volgend jaar naar een grotere bak, dus als ik wat ga kopen dan ga ik het zeker op de groei kopen, goed om te weten dat 125ml ongeveer de max lijkt voor bio co2.Mutatie schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 13:17:
[...]
Zelf altijd met bio co2 gewerkt, en met de huidige bak die amper een week draait nu icm met een magneetklep zodat het snachts uit is. Planten deden het wel super.
Nu dus een 125l bak en dat lijkt me wel de max voor bio co2.
Reden, budget. Mss in de toekomst een leuke co2 set.
Maar co2 gaat wel samen met een goede bak licht en plantenvoeding
Wat is lang, hoe lang doe je ongeveer met een 2 liter fles? (natuurlijk hangt het af van hoeveel bellen je per seconden doet, maar een indicatie zou al prima zijn).LED-Maniak schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 17:36:
Ik heb voor mijn setje 160 euro betaald(magneetventiel, 2kg fles, drukregelaar, slang en diffuser). Toevallig ook van dezelfde winkel maar dan een van hun volledige sets. Daarna nog een inline diffuser van JBL gehaald zodat het nog beter verneveld kan worden en kan wegwerken. Die standaard diffusers vind ik niet zo mooi.
@World Citizen thanks voor het uitgebreidde verslag! Veel informatie chapeau! Die laatste foto, dat blauwe ding, wat is dat eigenlijk?
Ik hoop met 2 liter een maand of 4 te doen maar ik hou je op de hoogte.Gynnad schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 08:21:
Wat is lang, hoe lang doe je ongeveer met een 2 liter fles? (natuurlijk hangt het af van hoeveel bellen je per seconden doet, maar een indicatie zou al prima zijn).
@World Citizen thanks voor het uitgebreidde verslag! Veel informatie chapeau! Die laatste foto, dat blauwe ding, wat is dat eigenlijk?
Dat blauwe is een co2 meter. Als er geen co2 in je bak zit dan is de vloeistof blauw. Als er wel co2 inzit slaat hij om naar groen. Ik gebruik 20mg/l vloeistof. Als ik dus 20mg/l co2 in mijn bak heb slaat hij groen om.
Dit is een handige indicatie maar niet nauwkeurig.
FreeReef.nl
Ah thanks. Die meter is dan inderdaad een mooie indicatie om even vlug te checken.World Citizen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 13:53:
[...]
Ik hoop met 2 liter een maand of 4 te doen maar ik hou je op de hoogte.
Dat blauwe is een co2 meter. Als er geen co2 in je bak zit dan is de vloeistof blauw. Als er wel co2 inzit slaat hij om naar groen. Ik gebruik 20mg/l vloeistof. Als ik dus 20mg/l co2 in mijn bak heb slaat hij groen om.
Dit is een handige indicatie maar niet nauwkeurig.
2 liter fles draait nu sinds Maart met 3 bubbels per seconde(4 maanden dus). Ik heb nog geen drukverlaging gezien dus zit nog voldoende in de fles.
[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 27-06-2018 21:27 ]
Dit topic is gesloten.