Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.955 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
LED-Maniak schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:27:
2 liter fles draait nu sinds Maart met 3 bubbels per seconde(4 maanden dus). Ik heb nog geen drukverlaging gezien dus zit nog voldoende in de fles.
O wouw thanks. Ik schatte heel voorzichtig 4 maanden in en ik zit op 1.5 bubbel per seconden (*elke bellen teller is wel anders dus lastig vergelijken). Maar als jij al 4 maanden met die fles doet dan klopt het toch een beetje wat ik las op het internet. Ze schreven dat men er vaak een dik half jaar meer doet. Ik vond dat wel heeeel veel, maar kennelijk kan dat dus kloppen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:40

Wildfire

Joy to the world!

Ik ga binnenkort afscheid nemen van dit topic... ga verhuizen naar een appartement (eindelijk na veeeeeeeeeeeeeeeel te lange tijd weg bij mijn ouders (prima mensen btw, voordat je je dat afvraagt)). Mijn Juwel Rekord 800 gaat niet mee, niet echt de ruimte voor daar.

In de loop der tijd wel leuke tips en adviezen opgedaan in dit topic, waarvoor dank :)

Als nog iemand interesse heeft... :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wildfire op 27-06-2018 21:47 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
Wildfire schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:47:
Ik ga binnenkort afscheid nemen van dit topic... ga verhuizen naar een appartement (eindelijk na veeeeeeeeeeeeeeeel te lange tijd weg bij mijn ouders (prima mensen btw, voordat je je dat afvraagt)). Mijn Juwel Rekord 800 gaat niet mee, niet echt de ruimte voor daar.

In de loop der tijd wel leuke tips en adviezen opgedaan in dit topic, waarvoor dank :)

Als nog iemand interesse heeft... :P
- inbouw aquarium
- Ondiep muur aquarium
- Nano cube
- Balkon vijver

Ik zie nog geen probleem voor een beetje Tweaker :D

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
World Citizen schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 21:43:
[...]

O wouw thanks. Ik schatte heel voorzichtig 4 maanden in en ik zit op 1.5 bubbel per seconden (*elke bellen teller is wel anders dus lastig vergelijken). Maar als jij al 4 maanden met die fles doet dan klopt het toch een beetje wat ik las op het internet. Ze schreven dat men er vaak een dik half jaar meer doet. Ik vond dat wel heeeel veel, maar kennelijk kan dat dus kloppen.
Het is natuurlijk maar net hoe groot je aquarium is hoe lang je er mee doet.

1 tot 2 bubbels is zeer conservatief voor een aquarium. Deze 3 bubbels per seconde heb ik in een 200 liter aquarium met gemiddelde beplanting. De planten doe het er echt heel goed op! Ze assimileren een groot deel van de dag. Je ziet dan overal in het aquarium bubbeltjes rondvliegen.

Het is ook heel duidelijk en grappig om te zien dat zodra ik midden op de week voeding + vloeibaar CO2 extra toevoeg dat de planten direct veel heftiger beginnen te assimileren. Een teken dat ze hard groeien.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Ik ben momenteel bezig om van mijn zwartwater bak weer een helder water bak te maken, met een mooi hoeveelheid planten zodra dit weer rond is. Vraag me alleen af of ik een mooie plantenbak kan draaien zonder CO2.
Mijn bak is richting de 420 liter, dus ik vraag me af wat voor hoeveelheid CO2 ik nodig ga hebben voor een redelijk beplante bak...

Ik zal vanavond nog wel even een paar foto's maken van hoe de bak er nu bij staat...

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

World Citizen schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 00:50:

[...]

- inbouw aquarium
- Ondiep muur aquarium
- Nano cube
- Balkon vijver

Ik zie nog geen probleem voor een beetje Tweaker :D
Het is huur, dus inbouw en muurinbouw vallen sowieso af. Balkon heb ik ook niet. Nano cube overweeg ik wel, oversized filter erop en dan kan zo'n bakje prima draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb weer een super irritant probleem met alg balans.

Zet ik de hoeveelheid licht op 6 uur per dag, dan verdwijnt de draadalg direct maar neemt bruin/zwarte alg het op stenen over(gebrek aan licht). Doen ik één uurtje per dag meer, dan direct begint de draadalg te groeien. :F

Wellicht dat in het licht moet verschuiven naar eerder op de dag omdat er behoorlijk wat indirect lichtinval in het aquarium is als het licht uit staat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-10 07:00

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Heb je wel genoeg planten in de bak, lijkt er meer op dat er meer voedingsstoffen in de bak zitten dan dat er kon worden opgenomen door je planten, gevolg daarvan is dat algen lekker makkelijk gaan groeien.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Dat is om de een of andere reden nog een worsteling.

Javamos groeit sinds enige tijd eindelijk als een gek. Ik zie plantjes assimileren na verhogen van CO2 dus dat is ook meer dan voldoende.

Daarnaast heb ik een Echinodorus argentinensis die het ook erg goed doet, samen met een paar bucephalandra.

Alleen Waternavel(brazilian pennyworth), Cyperus helferi en Heteranthera dubia hebben er totaal geen zin in.

De drijfplanten(salvinia natans) hadden het eerst goed naar hun zin, maar die groeien nu ook nauwelijks nog.

Wellicht een licht probleem. Staat nu 6 uur aan. Zal dat eens verhogen en voeding verlagen.

[ Voor 19% gewijzigd door LED-Maniak op 29-06-2018 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
LED-Maniak schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 09:26:
[...]

Het is natuurlijk maar net hoe groot je aquarium is hoe lang je er mee doet.

1 tot 2 bubbels is zeer conservatief voor een aquarium. Deze 3 bubbels per seconde heb ik in een 200 liter aquarium met gemiddelde beplanting. De planten doe het er echt heel goed op! Ze assimileren een groot deel van de dag. Je ziet dan overal in het aquarium bubbeltjes rondvliegen.

Het is ook heel duidelijk en grappig om te zien dat zodra ik midden op de week voeding + vloeibaar CO2 extra toevoeg dat de planten direct veel heftiger beginnen te assimileren. Een teken dat ze hard groeien.
Ik heb een andere theorie.

Elke bubbelteller is anders en heeft een ander formaat. 1 bubbel bij jouw kan makkelijk 25% groter zijn dan die bij mij. Heel dat vergelijken met bubbels negeer ik al enkel om die reden.

Daarnaast denk ik dat het cruciaal is waar je de diffuser (als je niet inline gaat) neerhangt. Bij mij hangt er boven mijn diffuser een heel klein nano pompje. Die zuigt de bubbels die tot boven komen op en blaast die de bak in. Mijn rendement is dus veel hoger als bij iemand waar de bubbels naar de oppervlakte gaan en verdwijnen.

Maar dat is mijn theorie. Het is geen feit :) Dit is wat ik erover denk.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
World Citizen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 21:55:
[...]

Ik heb een andere theorie.

Elke bubbelteller is anders en heeft een ander formaat. 1 bubbel bij jouw kan makkelijk 25% groter zijn dan die bij mij. Heel dat vergelijken met bubbels negeer ik al enkel om die reden.

Daarnaast denk ik dat het cruciaal is waar je de diffuser (als je niet inline gaat) neerhangt. Bij mij hangt er boven mijn diffuser een heel klein nano pompje. Die zuigt de bubbels die tot boven komen op en blaast die de bak in. Mijn rendement is dus veel hoger als bij iemand waar de bubbels naar de oppervlakte gaan en verdwijnen.

Maar dat is mijn theorie. Het is geen feit :) Dit is wat ik erover denk.
Volgens mij is het gewoon een feit dat je grote en kleine CO2 bubbels hebt.
Zie het als een luchtsteen, daarbij zou niemand het overwegen om te melden hoeveel bubbels per seconde ze hebben (als je dat uberhaubt zou kunnen tellen) als eenheid over de oppervlakte aggitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Mwa, de bubbeltellers voor vergelijkbare grootte aquariums zullen vast niet ineens twee keer zo klein zijn.

Voor wat het waard is: Ik heb een JBL Pro Flora Direct 16/22 inline diffuser met ingebouwde bubbel teller die redelijk formaat tel bubbels maakt. Er stijgen nauwelijks zichtbare bubbels naar het oppervlakte. De bubbeltjes die nog over zijn, zijn een stuk kleiner dan de bubbeltjes die ik eerst had met die diffuser van devisvoerwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

mvds

Totally awesome!

Van het weekend weer een grondige schoonmaak moeten doen, helaas noodgedwongen :{ Iets te lang gewacht met het filter vervangen en een explosie aan bruinalg in mijn aquarium :( Al mijn planten waren aangetast, achterwand, filter, hout, alles zat onder....

Maar nadat alles weer schoon en fris was (met nieuwe planten en 50% nieuw water) zag ik wel ineens jonge visjes rondzwemmen... Ik hoop dat ik er niet teveel heb opgezogen :X

[ Voor 16% gewijzigd door mvds op 02-07-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
Pol over je Aquarium tijdens je vakantie : https://strawpoll.com/a6abyy51

De reden voor de pol is dat ik iemand ben tegengekomen die echt 3 weken weg gaat zonder iets te regelen voor de vissen, lampen gaan uit (hij heeft geen planten) en de gordijnen gaan dicht. Na 3 weken krijgen de vissen pas weer te eten en ze overleven het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik had een paar slak etende slakjes in mijn bak. Begin dit jaar mijn grote bak (60 liter) leeggehaald en vervangen door een kleiner bakje (voor een paar garnaaltjes).

Eén van die slak etende slakjes was buiten het aquarium in een kastje beland en is door mij een paar weken geleden terug in het aquarium gedaan.

Volgens mij kruipt hij nu gewoon weer rond. Hoe lang kunnen ze buiten een aquarium in "opgedroogde" toestand overleven? Mijn vrouw zegt dat dat überhaupt niet kan.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CAP-Team schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 00:30:
Ik had een paar slak etende slakjes in mijn bak. Begin dit jaar mijn grote bak (60 liter) leeggehaald en vervangen door een kleiner bakje (voor een paar garnaaltjes).

Eén van die slak etende slakjes was buiten het aquarium in een kastje beland en is door mij een paar weken geleden terug in het aquarium gedaan.

Volgens mij kruipt hij nu gewoon weer rond. Hoe lang kunnen ze buiten een aquarium in "opgedroogde" toestand overleven? Mijn vrouw zegt dat dat überhaupt niet kan.
Om welke slakken hebben we het precies?

De enige slak etende slakken zijn Helenaslakken
Afbeeldingslocatie: https://www.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/06/Anentome-helena.jpg

Heb je toevallig zebraslakken gehad ja die kunnen wel even zonder water. Hoe lang durf ik je niet te zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2014/02/Neritina-natalensis-Zebrarenslak.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2018 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik heb iets raars in mijn aquarium.
Diverse vissen krijgen een zwarte vlek achter hun ogen.

Het gaat hierbij om maanvissen, pantzermeervallen en guppen.
Niet elke vis heeft het, maar 2 maanvissen zijn er al aan bezweken.
Ik zal vanavond eens een foto posten. maar ik kan niets vergelijkbaars vinden op internet.
Het is een zwarte vlek die bij het oog begint en dan richting de staart zit.
Factor 4x zo groot als het oog zelf, vaak maar aan 1 kant van de vis zichtbaar.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:47

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 02:04:
[...]

Om welke slakken hebben we het precies?

De enige slak etende slakken zijn Helenaslakken
[afbeelding]

Heb je toevallig zebraslakken gehad ja die kunnen wel even zonder water. Hoe lang durf ik je niet te zeggen.
[afbeelding]
Het gaat om een Helenaslak.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
R3m3d7 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:32:

De reden voor de pol is dat ik iemand ben tegengekomen die echt 3 weken weg gaat zonder iets te regelen voor de vissen, lampen gaan uit (hij heeft geen planten) en de gordijnen gaan dicht. Na 3 weken krijgen de vissen pas weer te eten en ze overleven het allemaal.
Een paar dagen kunnen ze wel zonder, maar 3 weken zou ik niet doen. Je moet ook een beetje aan de vis denken. De vissen hebben er niet voor gekozen om uit eindelijk in een aquarium te belanden. Ik kom bij best veel mensen thuis voor mijn werk. En als ik soms die bakken zie hoe deze er bij staan. Dan denk ik echt waarom kies je voor een Aquarium? Ook die arme goudvissen die in zon kleine ronde kom geduwd worden zonder filter e.d. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

R3m3d7 schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 19:32:

Hier staan de vissen op de voeder automaat. (8 stuks)
De pomp wordt bewaakt doormiddel van een flowmeter (verstopte pomp kom ik dus optijd achter).
Elektra wordt bewaakt door mijn NAS. binnen 5 minuten krijg ik een mail + sms als die uit gaat. Mijn vriendin krijgt trouwens dezelfde melding.
Er staat een IP camera op zodat ik 24/7 kan zien of de vissen nog zwemmen en kleur hebben.

Ben ook maar 2 weken van huis op 1 uur afstand. indien er wat gebeurd ben ik er dus zo.
Indien ik verderweg ben bewaak ik ook alles op afstand en liggen de sleutels bij 2 buren.

Het is meestal goedkoper om van waar dan ook ter wereld heen en weer te vliegen dan om de bak opnieuw te vullen zoals die nu is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
Racer89 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Een paar dagen kunnen ze wel zonder, maar 3 weken zou ik niet doen. Je moet ook een beetje aan de vis denken. De vissen hebben er niet voor gekozen om uit eindelijk in een aquarium te belanden. Ik kom bij best veel mensen thuis voor mijn werk. En als ik soms die bakken zie hoe deze er bij staan. Dan denk ik echt waarom kies je voor een Aquarium? Ook die arme goudvissen die in zon kleine ronde kom geduwd worden zonder filter e.d. :|
Ik ook niet, maar de man die het doet doet het al meer dan 25 jaar en is echt zeer ervaren met vis, ik dacht niet dat het goed zou gaan maar hij maakt het helemaal donker en zegt dat de vissen dan soort van slapen en bijna niets verbruiken.

Bij mij komt er een vriend langs, 2x per week via een pillendoosje vooraf afgemeten hoeveelheden in elk van mijn bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hier ook een gemodificeerde voederautomaat voor kleine visjes. Gaat al maanden goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 13:46:
[...]

Hier staan de vissen op de voeder automaat. (8 stuks)
De pomp wordt bewaakt doormiddel van een flowmeter (verstopte pomp kom ik dus optijd achter).
Elektra wordt bewaakt door mijn NAS. binnen 5 minuten krijg ik een mail + sms als die uit gaat. Mijn vriendin krijgt trouwens dezelfde melding.
Er staat een IP camera op zodat ik 24/7 kan zien of de vissen nog zwemmen en kleur hebben.

Ben ook maar 2 weken van huis op 1 uur afstand. indien er wat gebeurd ben ik er dus zo.
Indien ik verderweg ben bewaak ik ook alles op afstand en liggen de sleutels bij 2 buren.

Het is meestal goedkoper om van waar dan ook ter wereld heen en weer te vliegen dan om de bak opnieuw te vullen zoals die nu is.
Die flow meter, en bewaking met je NAS klinkt interessant, meer info hierover? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riqy
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 23:12
Racer89 schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 16:39:
[...]

Die flow meter, en bewaking met je NAS klinkt interessant, meer info hierover? O-)
+1

Heb zelf eventueel wel een systeem waar ik het op kan aansluiten, alleen is de vraag hoe :o

My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Heel kort:
Synology nas + sms provider functie (werkt trouwens niet vlekkeloos, ben wel eens snel vanuit werk naar huis gereden om er daar achter te komen dat mijn router het begeven had. maar het smsje werkte wel!, maar spoed was toch niet nodig.
+ flowmeter uit china (geeft pulsen af per 0,1 liter)
+ arduino bordje met ethernet bordje erboven op.

Was al van plan om de hele setup hier eens te delen :), zal eens kijken of ik dit weekend een uitgebreide complete post kan maken. anders wordt het ergens na mijn vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik doe elke 10 dagen een waterwissel van zo'n 30%. Of dat meer or minder moet zijn laat ik maar even, het werkt tot nu toe goed :p

Nu willen wij nieuwe planten gaan plaatsen en oude weghalen. We hadden niet echt het juiste geplaatst. Moet ik dan nu juist wel of geen waterwissel van tevoren doen? Ik zou zeggen van niet, aangezien het al genoeg verandering is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Achteraf doen.

Als je in het grind gaat woelen dan komen vaak veel stoffen vrij en kan potentieel schadelijk zijn voor je vissen(zoals ammonia pieken).

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 12-07-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Vandaag hebben mijn Herotilapia multispinosa een hoop eieren afgezet op een blad, het vrouwtje blijft goed in de buurt en het mannetje bewaakt ze vanaf een afstandje. Ben benieuwd over 2 a 3 dagen wat dan de status is!

Raden jullie aan om ze apart te zetten of zou het ze zo ook wel lukken om het net te bewaken tegen de andere vissen / een gedeelte groot te brengen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

@Gynnad Ik zou het de eerste keer gewoon aankijken. Mocht het mislukken doen ze vast een 2e leg.

Mijn maanvissen bijvoorbeeld leren bij elke leg bij wat hun eieren aanvalt, dus het lijkt elke keer beter te gaan.
Al ga ik die uiteindelijk wel een keer apart zetten, de maanvissen zijn niet opgewassen tegen 40 kardinaaltetra's die dol zijn op maanvis eitjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 14:52
Smuggler schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:25:
Heel kort:
Synology nas + sms provider functie (werkt trouwens niet vlekkeloos, ben wel eens snel vanuit werk naar huis gereden om er daar achter te komen dat mijn router het begeven had. maar het smsje werkte wel!, maar spoed was toch niet nodig.
+ flowmeter uit china (geeft pulsen af per 0,1 liter)
+ arduino bordje met ethernet bordje erboven op.

Was al van plan om de hele setup hier eens te delen :), zal eens kijken of ik dit weekend een uitgebreide complete post kan maken. anders wordt het ergens na mijn vakantie.
Hier ben ik ook zeker in geintresseerd! Mooie Howto zou geweldig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een zogenaamd DSB (deep sand bed)?
Ik heb er wat over zitten lezen en het facineert mij enorm.

Er zijn mensen (of zelfs hele winkels vol met aquaria) die het gebruiken en 10+ jaar geen water wisselen.
zoals deze YouTube: I like this store more than MY OWN! - Nature Aquarium Style

Ik lees echter ook over problemen, je moet geen cory's in je bak hebben want die woelen de 3 lagen zand zodaning dat het nooit gaat werken en als je ze erin doet nadat je de juiste bacterien hebt diep in je zandlaag kan je zelfs vissen ermee doden.

Ik ga later dit jaar of begin volgend jaar een nieuw aquarium opstarten en overweeg om het op deze manier op te starten met een 12cm dikke zandlaag, na ongeveer 6-12 maanden zou je dan steeds minder nitraat moeten gaan meten voor een waterwissel.

Ik ben dus benieuwd of er hier mensen zijn die het hebben of ervan gehoord hebben en advies erover kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Denk dat ik de oorzaak heb gevonden van de heftige blauwalg die snel en veel terugkomt.

Totaal geen nitraat in het aquarium. :?

Als ik profito in het aquarium doe heb ik al snel draadalg dus zal eens los een nitraat verhogend middel proberen.

[edit]
Ah, als ik zo lees zit er geen nitraat in profito 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 19-07-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:48
LED-Maniak schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:06:
Denk dat ik de oorzaak heb gevonden van de heftige blauwalg die snel en veel terugkomt.

Totaal geen nitraat in het aquarium. :?

Als ik profito in het aquarium doe heb ik al snel draadalg dus zal eens los een nitraat verhogend middel proberen.

[edit]
Ah, als ik zo lees zit er geen nitraat in profito 8)7
Toevallig!
Lang geleden kreeg ik al het idee dat sinds ik toen over ging op profito er veel draadalg kwam. Mn bak nu draait nu 5 weken, had op een gegeven moment wat blauwalg, verholpen met meer stroming en iets oppervlakte stroming. Maar dus ook weer wolkjes draadalg. Goed, de bak moet (moest) nog indraaien en heb weinig dieren, 10 japonica en 10 blue dream garnalen. Binnenkort een groep otocinclus. Nu heb ik vandaag dus nitro en fosfo erbij gehaald incl testen. nitraat was amper te meten en fosfaat 0 (net als eerder bakken waar het niet lekker groeide). Ben nu benieuwd met paar weken of het verschil maakt. ook de belichting iets lager gezet. veel dingen in 1 keer maar hopelijk gaat het beter nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
Ja, als je geen nitraat hebt en plantenvoeding zonder nitraat erin giet ga je algen krijgen.
Plantenvoeding zonder nitraat is alleen zinvol als je genoeg voer kan laten verwerken door de bewoners dat zij voor je nitraat zorgen, ik gebruik het soms om naast mijn echte plantenvoeding (met nitraat) om wat extra voer aan de planten te geven zonder mijn nitraat nog verder op te hogen.

Het kan b.v tijdens vakanties handig zijn, dan zijn er geen waterwissels, je krijgt al nitraat in je water door je vissenbestand, je wilt dan niet dat het nitraat verder oploopt door de plantenvoeding maar je wilt wel genoeg voeden zodat de planten niet dood gaan en je de algen onder controle houd. Dan is het perfect als degene die je vissen voert ook een beetje van dat spul erin giet.

Ik koop mijn plantenvoeding via marktplaats, kost minder dan in de winkel en je kan het zelfs naar specificatie laten samenstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

R3m3d7 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 10:35:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een zogenaamd DSB (deep sand bed)?
Ik heb ruime ervaring met een jaubert / dsb aquarium (zoet en zout) en heb dit in de loop van de jaren in verschillende varianten toegepast.

Het werkt heel goed, maar het is ook heel kwetsbaar. Te veel planten er uit trekken die diep geworteld zitten en je kan een grote nitrietpiek krijgen.

De natuur werkt ook volgens het principe DSB.

Ook is het aan te raden om een dubbele bodem toe te passen zodat je een minimale doorstroming door de bodem kan bewerkstelligen. Het doel is namelijk een zuurstofarme bodem en niet een zuurstofloze bodem.

Een zuurstofloze bodem is een tijdbom die eenvoudig voor een nitirietpiek kan zorgen.

Als je een aquarium met een biologisch filter hebt, dan kun je hierop eenvoudig een anaëroob filter toevoegen. Ik gebruikte hier een klein aquarium voor dat ik vrijwel luchtdicht afsloot en dat gevuld was met bioballen. Een klein opvoerpompje vanuit het biofilter liet water in het kleine aquarium druppelen en met alcohol (katoendraadje in de alcohol als hevel) werden de anaërobe bacterien extra gevoed, omdat mijn aquarium door een lage visbezetting en de aanwezigheid van planten of wieren altijd voor nitraatconsumptie zorgden en je de bacterien niet wil laten uithongeren en daardoor afsterven.

Ik vond het altijd heel leuk om bezig te zijn met mijn aquarium, maar dergelijke methodes verplichten een goede observatie en geregeld meten, om vinger aan de pols te houden.

Ik heb op deze manier zowel een zoete als een zoute bak jaren laten floreren, maar tegenwoordig kies ik voor de makkelijke weg, slang in de pot en leeghevelen en slang aan de kraan en weer vol plempen, 10 minuten werk per week en altijd goede waterwaarden. Juwelbinnenfilter met sponsen zorgt voor de snelle omzetting NH3->NO2->NO3 en die laatse ververs ik er consequent uit en ik zit altijd <10 mg/l wat zelfs krap is als je een plantenbak hebt.

Als je meer wilt weten over het nabootsen van natuurlijke situaties in het aquarium, dan kan ik je het boek 'Dynamic Aquaria' aanraden van Walter H. Adey and Karen Loveland.

De zoutwaterklanten zouden beslist The Reefaquarium 1, 2 & 3 moeten lezen van Julian Sprung en Charles Delbeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
R3m3d7 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:29:
Ja, als je geen nitraat hebt en plantenvoeding zonder nitraat erin giet ga je algen krijgen.
Plantenvoeding zonder nitraat is alleen zinvol als je genoeg voer kan laten verwerken door de bewoners dat zij voor je nitraat zorgen, ik gebruik het soms om naast mijn echte plantenvoeding (met nitraat) om wat extra voer aan de planten te geven zonder mijn nitraat nog verder op te hogen.

Het kan b.v tijdens vakanties handig zijn, dan zijn er geen waterwissels, je krijgt al nitraat in je water door je vissenbestand, je wilt dan niet dat het nitraat verder oploopt door de plantenvoeding maar je wilt wel genoeg voeden zodat de planten niet dood gaan en je de algen onder controle houd. Dan is het perfect als degene die je vissen voert ook een beetje van dat spul erin giet.

Ik koop mijn plantenvoeding via marktplaats bestellen, kost minder dan in de winkel en je kan het zelfs naar specificatie laten samenstellen.
Ik heb een paar flinke nitraat etende planten die bij goede voeding mega hard groeien. Sinds profito niet meer en nu valt het kwartje eigenlijk pas. Stom, ik dacht dat mijn vissenbestand groot genoeg was, maar blijkbaar niet.

Profito schijnt niet zo gedoseerd te zijn als ze claimen en je hebt 3 tot 4 keer zo veel nodig. Daarom heb ik nu poeders gekocht. Voor net over de 20 euro kan ik meer dan een jaar mee. Dat is best OK. Daarnaast kan ik het in capsules stoppen zodat ze in de bodem voeding af kunnen geven.

Eventueel kan ik de samenstelling ook nog varieren als dat nodig is. In ieder geval is het stukken goedkoper dan de flesjes.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Aantal  Artikel beschrijving:   excl. BTW       BTW     incl. BTW
1 x
250 gr  Kaliumnitraat - KNO3
Prijs per stuk € 3,25   €2,69       €0,56       €3,25
1 x
100 gr  Kaliumfosfaat - KH2PO4
Prijs per stuk € 2,25   €1,86       €0,39       €2,25
1 x
250 gr  Magnesiumsulfaat - MgSO4
1 x
22 gr   Ijzer - 7% DTPA
1 x
50 gr   Sporenelementen
Prijs per stuk € 4,25   €3,51       €0,74       €4,25

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 20-07-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mutatie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:34:
[...]

Toevallig!
Lang geleden kreeg ik al het idee dat sinds ik toen over ging op profito er veel draadalg kwam. Mn bak nu draait nu 5 weken, had op een gegeven moment wat blauwalg, verholpen met meer stroming en iets oppervlakte stroming. Maar dus ook weer wolkjes draadalg. Goed, de bak moet (moest) nog indraaien en heb weinig dieren, 10 japonica en 10 blue dream garnalen. Binnenkort een groep otocinclus. Nu heb ik vandaag dus nitro en fosfo erbij gehaald incl testen. nitraat was amper te meten en fosfaat 0 (net als eerder bakken waar het niet lekker groeide). Ben nu benieuwd met paar weken of het verschil maakt. ook de belichting iets lager gezet. veel dingen in 1 keer maar hopelijk gaat het beter nu.
De oorzaak van blauwalg ligt vaak in een onbalans die vaak te herstellen is door frequent waterverversen en zorgen voor voldoende stroming. De warmte op dit moment helpt ook niet echt, omdat hier voor het O2 gehalte in het water nog lager uitvalt. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder zuurstof er opgenomen kan worden. Het verschil tussen 20 graden en 30 graden is ongeveer 25% minder zuurstof.

Ik zou even pas op de plaats doen met toevoegingen en zeker geen minder licht geven. Draadalg ontstaat door een overschot aan voedingstoffen in het water en de concurrentie (je aquariumplannten) hebben veel meer licht nodig dan de draadalg, dus het gevolg zal zijn, als je minder licht geeft, dat de draadalg doorgroeit, maar je planten wegkwijnen.

Beste hulpmiddel is snelgroeiende planten (hoornblad, waterpest, valisneria spiralis) en als je echt haast wil maken, een horde japonica garnalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Ik heb een paar flinke nitraat etende planten die bij goede voeding mega hard groeien. Sinds profito niet meer en nu valt het kwartje eigenlijk pas. Stom, ik dacht dat mijn vissenbestand groot genoeg was, maar blijkbaar niet.
ik heb altijd minimale aantallen vis gehad en daardoor ook minimale hoeveelheden nitraat. Het gevolg was inderdaad minder snel groeiende planten, maar de nadelen wogen voor mij niet op tegen de voordelen.

Voordelen:
  • Een keertje waterverversen overslaan kon niet zoveel kwaad.
  • Kosten, ik voegde eigenlijk alleen ijzer toe en soms wat klei en een beetje CO2.
  • De planten bleven mooi compact.
  • Meer ruimte voor de vissen en het gedrag
Nadelen:
  • Flink druk op de vissen. Hoge NO3 gehalten zorgen voor groeiachterstand en verminderde voortplantingsdrift.
  • Hogere risico op te veel voedingsstoffen en daardoor algen.
  • Sneller groeiende planten, vragen meer CO2 en meer CO2 geeft een risico op overdosis en te weinig zuurstof in het water.
  • Sneller groeiende planten willen nog wel een gaan 'rekken' (= meer ruimte tussen de internodiën) en zijn daardoor minder fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:35:
[...]

Ik heb ruime ervaring met een jaubert / dsb aquarium (zoet en zout) en heb dit in de loop van de jaren in verschillende varianten toegepast.

<snip>

Als je meer wilt weten over het nabootsen van natuurlijke situaties in het aquarium, dan kan ik je het boek 'Dynamic Aquaria' aanraden van Walter H. Adey and Karen Loveland.

De zoutwaterklanten zouden beslist The Reefaquarium 1, 2 & 3 moeten lezen van Julian Sprung en Charles Delbeek.
Super, bedankt hiervoor.
Ik vraag me af of er geen methode te bedenken is die redelijk zorgeloos werk zonder tijdbom onder je planten.
Ik heb gelezen over een "denitrifying coil" wat er wel goed uitziet maar andere raden weer af om dat te maken, heb je daar toevallig ervaring mee of ken je mensen die dat hebben gebruikt?
Lange luchtslang waar je water doorheen laat lopen.
Er gaan bacterieen groeien in de lang, eerst aerobic en verderop in de lang wanneer te weinig zuurstof in het water zit anaerobic bacteria die het nitraat omzetten in gas en het zo uit het aquariumwater halen.

Het verwijderen van nitraat uit een aquarium zonder waterwissel lijkt mij echter wel een mooi iets, ik moet nu door hoge nitraat waarden elke twee weken water wisselen anders gaat het mis, ik zou dat graag naar 1x in de paar maanden willen terugbrengen.

edit; dat boek is wel aan de prijzige kant zeg. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:50:
[...]

ik heb altijd minimale aantallen vis gehad en daardoor ook minimale hoeveelheden nitraat. Het gevolg was inderdaad minder snel groeiende planten, maar de nadelen wogen voor mij niet op tegen de voordelen.
Over de hoeveelheid voedingsstoffen in een aquarium is nog niet het laatste gezegd. Het laatste gedachtegoed is dat een teveel aan voedingsstoffen helemaal niet voor een flinke algengroei zorgt. Eerder een onbalans in de beschikbare soorten voedingsstoffen of een te kleine waterstroming. Zodra dit op orde is concurreren je planten veel te hard met alg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:43:
[...]

De oorzaak van blauwalg ligt vaak in een onbalans die vaak te herstellen is door frequent waterverversen en zorgen voor voldoende stroming. De warmte op dit moment helpt ook niet echt, omdat hier voor het O2 gehalte in het water nog lager uitvalt. Hoe hoger de temperatuur, hoe minder zuurstof er opgenomen kan worden. Het verschil tussen 20 graden en 30 graden is ongeveer 25% minder zuurstof.

Ik zou even pas op de plaats doen met toevoegingen en zeker geen minder licht geven. Draadalg ontstaat door een overschot aan voedingstoffen in het water en de concurrentie (je aquariumplannten) hebben veel meer licht nodig dan de draadalg, dus het gevolg zal zijn, als je minder licht geeft, dat de draadalg doorgroeit, maar je planten wegkwijnen.

Beste hulpmiddel is snelgroeiende planten (hoornblad, waterpest, valisneria spiralis) en als je echt haast wil maken, een horde japonica garnalen.
De blauwalg is idd zo goed als weg, en klein nano crypto blaadje lijkt nog iets van die gloed te hebben. Idd door zuurstof stroming gebrek. Mn oppervlakte stond stil, mn filter pompt niet heel hard. Heb de outflow its hoger gezet zodat het wat beweegt en er een stromingpompje in gedaan. De bacterigroei bij de start vraagt geloof ik ook wel wat zuurstof, dus al bij al lijkt dat gefixt.
De lamp is een ander verhaal, ik heb die zelf gemaakt en dit is eigenlijk de test :+
Zoals je hier kan zien:

Mutatie in "Het aquarium topic - Deel 8"

De varens en mos staan hoog in de bak, daar is ook het meeste alg (logisch). De lamp bestaat uit 8x5W koud witte leds, 6x5W warm witte leds en 3 3W blauwe leds en een fan voor de warmte. De blauwe heb ik wat lager gezet en 3 warm witte uit en 3 andere warm witte iets lager gezet. Heb best het idee dat het nogal overkill is voor deze inriching.
Alsnog zit er voor zo'n 55Watt aan leds op met lenzen. Vind het dus moeilijk in te schatten wat ideaal is, maar nu lijkt het me nog steeds een flinke bak licht 8)
Andere alg (diatomen?) zitten snel en veel op de lavastenen (en ook wat op het zand), lees veel over silicaten maar misschien trekt het nog wel weg :?
Achterin staan aantal valisneria nana's. De oude bladeren zitten ook onder de alg maar ze hebben veel stekkjes gemaakt en die zien er schoon uit.
Dus tja, maar even paar weken aankijken zo denk ik
LED-Maniak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:39:
[...]

Profito schijnt niet zo gedoseerd te zijn als ze claimen en je hebt 3 tot 4 keer zo veel nodig. Daarom heb ik nu poeders gekocht. Voor net over de 20 euro kan ik meer dan een jaar mee. Dat is best OK. Daarnaast kan ik het in capsules stoppen zodat ze in de bodem voeding af kunnen geven.

Eventueel kan ik de samenstelling ook nog varieren als dat nodig is. In ieder geval is het stukken goedkoper dan de flesjes.
Daar lees ik op het moment ook steeds meer over, helaas heeft easy life me nu in de greep met nu 3 flesjes die 3x zoveel kosten in de kast. Geen idee hoe belangrijk ferro en potassium nog is/gaat zijn :?

[ Voor 16% gewijzigd door Mutatie op 20-07-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R3m3d7 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:51:
[...]
een "denitrifying coil"
Het lijkt me een heel kwetsbaar systeem, want hoe zorg je voor de juiste flow? Te weinig zuurstof is ook niet goed en hoe voer je de bacterien bij als het nitraat opraakt?

Dat bakje op mijn filter met het flesje alcohol werkte nog het meest stabiel.
Het verwijderen van nitraat uit een aquarium zonder waterwissel lijkt mij echter wel een mooi iets, ik moet nu door hoge nitraat waarden elke twee weken water wisselen anders gaat het mis, ik zou dat graag naar 1x in de paar maanden willen terugbrengen.
Ik zou primair zorgen dat ik niet te veel nitraat zou hebben in mijn bak, door spaarzaam te voeren en niet te veel vis in je bak te zetten.

Als je een bak wilt met relatief weinig onderhoud, dan zou ik eens kijken naar de Walstad methode.

Hier vind je wel een lezenswaardig artikel hierover en hier kun je Diana Walstad zelf benaderen.

De Walstad methode is overigens niet echt haar uitvinding. Alle 'beroemde' Hollandse bakken uit de jaren 60 en 70 werden zou gehouden. Zonder toevoegingen en zonder CO2. Een beetje aarde, soms wat klei en/of turf, maar spannender werd het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:57:
[...]

Over de hoeveelheid voedingsstoffen in een aquarium is nog niet het laatste gezegd. Het laatste gedachtegoed is dat een teveel aan voedingsstoffen helemaal niet voor een flinke algengroei zorgt. Eerder een onbalans in de beschikbare soorten voedingsstoffen of een te kleine waterstroming. Zodra dit op orde is concurreren je planten veel te hard met alg.
Klopt, hier is al jaren veel discussie over.

Ik ben van mening dat beide methoden werken, echter dat de methode zoals ik deze beschreef veel beheersbaarder is en geen apotheek aan voedingsstoffen en meetmethoden vereisen.

Mijn ervaring is dat de pro-potjes bakken, meer problemen kennen. Dat heeft niets te maken met de methode, maar alles met een onbalans.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2018 10:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:21
Ik heb zelf twee regenboogcichlide (Herotilapia multispinosa) waarbij het erop lijkt dat ze vinrot hebben. De vrouw heeft het wat erger dan de man, zie ook foto's hieronder. Ze hebben onlangs jongen gekregen en ik verwacht dat ze door de stress van de opgroei/verdedigen zwakker zijn geworden. Momenteel eten ze wel beide nog goed.

Ik lees verschillende verhalen hoe je dit zou kunnen / moeten aanpakken:
- Behandeling via een zoutbad
- Behandeling met Colombo Bactyfec
- Behandeling met sera omnipur
- Behandeling met esha2000 (wordt niet aangeraden omdat dat vaak niet meer werkt)

Is dit vinrot en zo ja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt

Man

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1umZioknPLoiMXZMQs99Hkkm/medium.jpg

Vrouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UGtuzSmIZqnL2c8lj5jtIVmL/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GgYXHdTE9lwcu5OqYQ2hU5tp/medium.jpg

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Met mijn verhuizing van de laatste tijd is m'n Juwel Rekord 800 verwaarloosd... de vissen leven nog, maar de planten groeien alle kanten uit (waarschijnlijk de reden dat de vissen er nog steeds zijn) en de filterslangen zijn nogal aan het dichtslibben.

Aangezien het aquarium toch niet meegaat mag iemand het aquarium inclusief extern filter gratis komen ophalen in Tilburg. Wel even laten weten wanneer je kunt komen, dan kan ik vlak van tevoren nog wat plantjes wieden en de vissen vangen en in een (schone) emmer doen, ik heb geen zuurstofpompje meer dus ze overleven het geen uren in zo'n emmer.

Aquarium laat ik dan leeglopen en kun je dan ook zo meenemen -- alles uitmesten mag je zelf doen, niet voor niets dat ik de boel gratis weg geef. Ik heb geen tijd (en eerlijk gezegd ook geen zin :P) om alles goed te gaan uitmesten namelijk.... :P

Het is hier geen V&A, I know, maar hier zitten wel de liefhebbers en komt de vraag meteen bij de juiste doelgroep terecht.

Nog wel iedereen bedankt voor de adviezen door de loop van de tijd heen. Het aquarium is altijd leuk geweest maar nu ik op m'n eigen zit heb ik niet echt de ruimte er meer voor en eerlijk gezegd is me de zin voor het regelmatige onderhoud ook ontgaan...

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 22-07-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

De grote vraag is dan: welke vissen zitten erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gynnad schreef op zondag 22 juli 2018 @ 20:21:
Ik heb zelf twee regenboogcichlide (Herotilapia multispinosa) waarbij het erop lijkt dat ze vinrot hebben. De vrouw heeft het wat erger dan de man, zie ook foto's hieronder. Ze hebben onlangs jongen gekregen en ik verwacht dat ze door de stress van de opgroei/verdedigen zwakker zijn geworden. Momenteel eten ze wel beide nog goed.

Ik lees verschillende verhalen hoe je dit zou kunnen / moeten aanpakken:
- Behandeling via een zoutbad
- Behandeling met Colombo Bactyfec
- Behandeling met sera omnipur
- Behandeling met esha2000 (wordt niet aangeraden omdat dat vaak niet meer werkt)

Is dit vinrot en zo ja hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast bedankt

Man

[afbeelding]

Vrouw

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik vind dit er niet uit zien als vinrot. Ik zou meer schimmelige randen verwachten aan de vinnen.

Hoe groot is het aquarium en wat zijn de medebewoners?

Mijn eerste gedachte is dat de ouders het iets te druk hebben met het fanatiek verdedigen van het kroost en dat kan er bij midden-amerikanen er behoordelijk heftig aan toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heren, ik heb een probleem. Ik heb al verschillende keren nieuwe planten in mijn aquarium moeten zetten omdat alles bruin begon te worden. Dat gaat zo, planten gaan nieuw in het aquarium, netjes potjes verwijderd, al het schuim wat om de wortels heen zit verwijderd, dan in het grindbed gezet. Ik gebruik vloeibare voeding. Planten zien er goed uit en gaan groeien als een gek. Vervolgens zie je na een tijde de hoeveelheid blaadjes op de waterpest afnemen tot het niveau dat ze nog maar amper bladeren hebben en alles begint donker van kleur te worden. Bruine randen aan de bladeren, gaatjes in de bladeren enz.

Wat zou dit kunnen veroorzaken? Waterwaardes zijn prima, mijn guppies planten zich goed voort, filter is in orde (voor de zekerheid vervang ik wekelijks mijn filterwatten. De rest van het biofilter laat ik zo). Ik doe tweewekelijks een waterwissel van +/- 20% (twee grote emmers op een 125L aquarium). Licht is zo'n 9 uur per dag aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
mvds schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:56:
Heren, ik heb een probleem. Ik heb al verschillende keren nieuwe planten in mijn aquarium moeten zetten omdat alles bruin begon te worden. Dat gaat zo, planten gaan nieuw in het aquarium, netjes potjes verwijderd, al het schuim wat om de wortels heen zit verwijderd, dan in het grindbed gezet. Ik gebruik vloeibare voeding. Planten zien er goed uit en gaan groeien als een gek. Vervolgens zie je na een tijde de hoeveelheid blaadjes op de waterpest afnemen tot het niveau dat ze nog maar amper bladeren hebben en alles begint donker van kleur te worden. Bruine randen aan de bladeren, gaatjes in de bladeren enz.

Wat zou dit kunnen veroorzaken? Waterwaardes zijn prima, mijn guppies planten zich goed voort, filter is in orde (voor de zekerheid vervang ik wekelijks mijn filterwatten. De rest van het biofilter laat ik zo). Ik doe tweewekelijks een waterwissel van +/- 20% (twee grote emmers op een 125L aquarium). Licht is zo'n 9 uur per dag aan.
(Gewone) waterpest kan niet zo warm, maar guppen ook niet dus dat zou moeten matchen. Dusz, wat is de temp?
Waterpest doet het is sommige bakken gewoon niet lekker, dan beter overstappen op een andere snelgroeier (afh van licht en temp) bv hoornblad (koud), cabomba (veel licht), belgisch groen oid.
Filterwatten wekelijks verversen?! Waarom, dat zou niet nodig moeten zijn (anders filter te klein).

Voor moerasplanten trouwens kleibolletjes nodig ipv vloeibare voeding, als je die ook hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vandaag krijg ik een Juwel helialux 1000 + day&night controller binnen. Beetje overpriced maar betaald van kadobonnen dus dan kan het net. :+

Ben benieuwd oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragon2 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:07:
[...]

(Gewone) waterpest kan niet zo warm,
Ik verwacht eerder een issue met de hardheid van het water. Hoe hoog is de GH? Ik zou de GH voor waterpest het liefst op GH 15 DH zien of hoger.

In Noord-Holland is de GH ca. 8 DH en daarmee te zacht voor de lange termijn voor waterpest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
mvds schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:56:

Hoeveel nitraat zit er in je water en wat voor plantenvoeding gebruik je? Oh, en voor verlichting hangt er boven je bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Smuggler schreef op maandag 23 juli 2018 @ 09:32:
De grote vraag is dan: welke vissen zitten erin?
Sowieso wat platy's en cory's (corydoras paleatus en corydoras sterbai). 3x Hemiloricaria Beni. 3x Pangio Kuhlii.

Tenminste.... met die plantenmassa zie ik sommige vissen niet altijd meer. Binnenkort als ik weer eens bij m'n ouders ben (waar het aquarium dus nog staat) nog maar eens goed checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

dragon2 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 11:07:
[...]

(Gewone) waterpest kan niet zo warm, maar guppen ook niet dus dat zou moeten matchen. Dusz, wat is de temp?
Waterpest doet het is sommige bakken gewoon niet lekker, dan beter overstappen op een andere snelgroeier (afh van licht en temp) bv hoornblad (koud), cabomba (veel licht), belgisch groen oid.
Filterwatten wekelijks verversen?! Waarom, dat zou niet nodig moeten zijn (anders filter te klein).

Voor moerasplanten trouwens kleibolletjes nodig ipv vloeibare voeding, als je die ook hebt.
Ik noemde mijn waterpest als voorbeeld maar ik zie dit gedrag bij al mijn planten. Ik heb de volgende planten er al ingehad en ik zie bij allen hetzelfde:
Ludwigia Palustris
Ceratopteris Siliquosa
Hygrophila Polysperma
Hermianthus Callichoides
Alternanthera Rosaefolia
Anubias Congensis
Bacopa Caroliniana
Pogostemon Erectus
Cryptocoryne Nevelii
De waterpest zet ik erin omdat deze op een rap tempo voor zuurstof in het water zorgen.
Verwijderd schreef op maandag 23 juli 2018 @ 13:56:
[...]
Ik verwacht eerder een issue met de hardheid van het water. Hoe hoog is de GH? Ik zou de GH voor waterpest het liefst op GH 15 DH zien of hoger.

In Noord-Holland is de GH ca. 8 DH en daarmee te zacht voor de lange termijn voor waterpest.
Mijn aquarium zit op een carbonaathardheid van rond de 11 en een totale hardheid rond de 9
R3m3d7 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 17:19:
[...]
Hoeveel nitraat zit er in je water en wat voor plantenvoeding gebruik je? Oh, en voor verlichting hangt er boven je bak?
Mijn nitraat schommelt wat maar zit meestal rond de 30. als voeding geef ik All-in-one eens per week zo'n 15ml (ik heb een 125 liter bak). Als verlichting heb ik een 50cm LED balk met alle kleuren waarvan de kleuren niet los te regelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
@mvds je plantenvoeding ziet er goed uit, je nitraat lijkt ook goed, als al je planten problemen hebben wellicht toch te weining licht? Ik weet niet hoe intens het licht is en dat is lastig kwantificeren maar heb je een led strip of heb je een echt aquarium licht? Led op zich zegt niet zoveel, sommige led verlichting is gewoon te zwak voor goede groei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Helialux met dimmer is echt een top verbetering zeg :D
Hele avond al aan het genieten van de zonsondergang *O*

Voor het eerst voeding in poedervorm gemixt en gegeven samen met CSM+B(met een poos er tussen). Ik ben erg benieuwd wat de plantjes er van vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

R3m3d7 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:02:
@mvds je plantenvoeding ziet er goed uit, je nitraat lijkt ook goed, als al je planten problemen hebben wellicht toch te weining licht? Ik weet niet hoe intens het licht is en dat is lastig kwantificeren maar heb je een led strip of heb je een echt aquarium licht? Led op zich zegt niet zoveel, sommige led verlichting is gewoon te zwak voor goede groei.
Ik heb echt een aquarium LED balk, dus zo'n gesealde balk is dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
@mvds Voeg je CO2 toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hmmm T5 lampje is kapot. Binnenkort eens kijken voor nieuwe philips lamp :)
Iemand trouwens ervaringen met die T5 Led lampen ipv de standaard T5? en die je dan in de huidige armatuur kan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoeveel lumen praat je dan over met die balk en welk formaat bak op deze 50cm strip?

Bruin blad is een overschot van fosfaat of nitraat. Heb je foto's?

https://www.aquariumbemes...ion/gebreksverschijnselen

[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 25-07-2018 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 00:02:
Hoeveel lumen praat je dan over met die balk en welk formaat bak op deze 50cm strip?

Bruin blad is een overschot van fosfaat of nitraat. Heb je foto's?

https://www.aquariumbemes...ion/gebreksverschijnselen
Hoeveel lumen zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik heb ook geen mogelijkheid om dat te meten. En ik heb al eens een foto gepost hier, maar dit is een recente (gisteren gemaakt). Het is een Juwel Rio 125. De verlichting staat nu op 80%. Nu voeg ik even zuurstof toe aangezien het nieuwe planten zijn, dat leek mij wel een goed idee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P09J292orWFmHHlRCOUzc8un/medium.jpg

Dit zijn de waardes van eergisteren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0vwW3hArCQif2nuFobEkFdYs/medium.png

[ Voor 16% gewijzigd door mvds op 25-07-2018 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Met zo weinig vis in je bak lijkt dat zuurstof toevoegen me niet echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 19:55:
[...]

Hoeveel lumen zou ik eerlijk gezegd niet weten, ik heb ook geen mogelijkheid om dat te meten. En ik heb al eens een foto gepost hier, maar dit is een recente (gisteren gemaakt). Het is een Juwel Rio 125. De verlichting staat nu op 80%. Nu voeg ik even zuurstof toe aangezien het nieuwe planten zijn, dat leek mij wel een goed idee.
[afbeelding]

Dit zijn de waardes van eergisteren
[afbeelding]
Met 'zuurstof toevoegen' bedoel je gewoon een luchtpompje? Zo'n luchtpompje verdrijft juist CO2, beter dus alleen doen bij plantloze bakken en/of als je vissen het erg warm hebben (bv bij cichlidenbakken kan luchtpomp fijn zijn, vooral als de filteruitgang niet genoeg de oppervlakte beweegt).
Meestal is een luchtpomp overbodig tot zelfs nadelig (voor je planten).

PS vlgs mij is de 2e plant van links een eikenbladvaren? Zo ja dan doet die het veel beter als drijfplant.
De rechterplant moet zeker niet in de grond zoals je nu hebt; die moet je vastmaken op een stuk hout of steen (wortels dus BOVEN de grond anders verrot 'ie).
De meest linkse plant (Echinodorus) verlangt kleibolletjes bij de wortels.

[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 25-07-2018 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
@mvds Volgens mij is je KH waarde vrij stevig en dit zal alle co2 absorberen, ik vermoed dat dit je plantengroei in de weg zit. Er zijn veel opties maar co2 toevoegen is de makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

toolkist schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:43:
Met zo weinig vis in je bak lijkt dat zuurstof toevoegen me niet echt nodig is.
Het is niet zichtbaar op de foto maar ik heb veel jongen in de bak zitten. Er zitten ongeveer 25 vissen in nu. 6 volwassen en de rest jonkies. Maar het luchtpompje is alweer uit. Ik had hem aan nadat ik alle planten eruit had gehaald (alles was dood) tot een paar uur nadat ik nieuwe planten erin had gezet.
dragon2 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 21:06:
[...]
Met 'zuurstof toevoegen' bedoel je gewoon een luchtpompje? Zo'n luchtpompje verdrijft juist CO2, beter dus alleen doen bij plantloze bakken en/of als je vissen het erg warm hebben (bv bij cichlidenbakken kan luchtpomp fijn zijn, vooral als de filteruitgang niet genoeg de oppervlakte beweegt).
Meestal is een luchtpomp overbodig tot zelfs nadelig (voor je planten).

PS vlgs mij is de 2e plant van links een eikenbladvaren? Zo ja dan doet die het veel beter als drijfplant.
De rechterplant moet zeker niet in de grond zoals je nu hebt; die moet je vastmaken op een stuk hout of steen (wortels dus BOVEN de grond anders verrot 'ie).
De meest linkse plant (Echinodorus) verlangt kleibolletjes bij de wortels.
Nu er weer planten inzitten is het luchtpompje uit. :)

Ik ga morgen even kijken welke planten het precies zijn en dan zal ik even checken wat het internet over ze zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
@mvds Om even mijn korte bericht naar je toe wat aan te vullen, je zou kunnen overwegen om een paar weken flink wat bio CO2 toe te voegen, met een paar pet flessen, wat suiker en wat gist uit de supermarkt heb je alleen nog een paar speciale doppen en wat luchtslang nodig om te zien wat het doet. Ik denk dat je na twee keer bio CO2 aanmaken volgens een recept wat ik voor je heb je verschil zal zien, een lading gaat twee weken mee dus heb je een maand nodig. Ik denk dat je planten CO2 tekort komen doordat het kalk in je water het kleine beetje CO2 absorbeert. De doppen kosten een paar euro uit china.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
doppen zijn ook makkelijk zelf te maken. Gewoon gaatje in boren en zorgen dat het gaatje net wat kleiner is dan de co2slang. Eventueel verder dichtmaken met een klein beetje lijm.

Heb zo ooit een jaar lang een rio 180 voorzien van CO2 :) Begonnen met 1 fles en 1 wasfles.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4113/5048043820_686d17bb75_o.jpg
Paulus_NL

Planten groeide goed :)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4150/5047542149_f1427b5e05_o.jpg
Paulus_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
@Paulus07 Ja, dat kan ook! :-)
Je moet, afhankelijk van je recept, 2x per maand een nieuwe mix maken, ik heb alles staan en maatbekers met de juiste streepjes gemaakt en maak in 10m een nieuwe mix, dat is 20m en wellicht een euro per maand aan materiaal voor CO2. Het is niet zo goed of relaxed als uit de fles maar zeker prima om te zien of CO2 het verschil gaat maken.
Een diffuser is ook niet perse noodzakelijk, ik laat mijn CO2 in de inlaat van mijn filter lopen en dat werkt goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Paulus07 schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:58:
doppen zijn ook makkelijk zelf te maken.
Doppen en setjes met kleppen zijn ook voor een euro op aliexpress te krijgen. Scheelt weer gehobby. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Nu online
LED-Maniak schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 15:11:
[...]

Doppen en setjes met kleppen zijn ook voor een euro op aliexpress te krijgen. Scheelt weer gehobby. :)
Dat is wat ik heb gedaan, er zijn echter ook slechte modellen die je bij de eerste keer dichtdraaien meteen in 5 delen hebt liggen, de goede uitvoeringen zijn dikker en die gaan wel lang mee.
Ik kan het iedereen aanraden die een niet te grote hoeveelheid co2 wil proberen zonder meteen flink te investeren. Ik heb ook hard water, kalk absorbeert co2 en maakt groei erg lastiger en bij sommige planten gewoon onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een mooie oplossing om veel bakken goedkoop van Co2 te voorzien. ;-)

YouTube: I like this store more than MY OWN! - Nature Aquarium Style

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zijn er meer mensen hier die poeders gebruiken om de planten te voeden?

Ik ben er nu twee weken mee bezig.
Ik doseer het drievoudige ivm. eens per week voeding toevoegen(dus 6.6 gram KNO3)

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/6pu5cxksl/Screen_Shot_2018-07-27_at_17.35.58.png

Zojuist na een waterverversing en daarna na toevoegen gemeten.

- Nitraat van 0 naar ~75
- dGH tussen 10 en 16
- PH 6.73 naar 6.68
- TDS van 360 naar 410

Morgen voeg ik de sporenelementen CSM+B toe.

Nu elke dag eens meten en kijken wat er gebeurt. NO3 staat al weken op 0, wat de eerst draadalg en toen blauwalg kan verklaren. Dat lijkt mooi omhoog te gaan.

[ Voor 57% gewijzigd door LED-Maniak op 27-07-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 17:36:
Zijn er meer mensen hier die poeders gebruiken om de planten te voeden?

Ik ben er nu twee weken mee bezig.
Ik doseer het drievoudige ivm. eens per week voeding toevoegen(dus 6.6 gram KNO3)

[afbeelding]

Zojuist na een waterverversing en daarna na toevoegen gemeten.

- Nitraat van 0 naar ~75
- dGH tussen 10 en 16
- PH 6.73 naar 6.68
- TDS van 360 naar 410

Morgen voeg ik de sporenelementen CSM+B toe.

Nu elke dag eens meten en kijken wat er gebeurt. NO3 staat al weken op 0, wat de eerst draadalg en toen blauwalg kan verklaren. Dat lijkt mooi omhoog te gaan.
Ik gebruik de poeders al jaren. Ik gebruik deze shop en calculator om de oplossingen te maken: https://www.aquariumbemes...ormation/estimative-index

Via doseerpompen voeg ik het dan toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Paulus07 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 00:24:
[...]

Ik gebruik de poeders al jaren. Ik gebruik deze shop en calculator om de oplossingen te maken: https://www.aquariumbemes...ormation/estimative-index

Via doseerpompen voeg ik het dan toe
Ik probeer de juiste verhouding te vinden om poeders in poedervorm te houden en dan te doseren met een schepje. Ben er nog niet klaar voor om het met een doseerpomp te doen want dan wil ik ook dat de waterverversing volautomatisch gaat. :P

Die JBL proflora atomizer is crap zeg. Ik vroeg mij af waarom ik altijd grote bubbels had. De o-ringen sluiten het membraan niet af en dus verdwijnen er grote bubbels het aquarium in.. Jammer.

Ik heb het nu maar met siliconenkit vast gemaakt in de hoop dat het wél lekdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Ik probeer de juiste verhouding te vinden om poeders in poedervorm te houden en dan te doseren met een schepje. Ben er nog niet klaar voor om het met een doseerpomp te doen want dan wil ik ook dat de waterverversing volautomatisch gaat. :P

Die JBL proflora atomizer is crap zeg. Ik vroeg mij af waarom ik altijd grote bubbels had. De o-ringen sluiten het membraan niet af en dus verdwijnen er grote bubbels het aquarium in.. Jammer.

Ik heb het nu maar met siliconenkit vast gemaakt in de hoop dat het wél lekdicht is.
Direct met doseerpompen werken hoeft ook niet hoor. Ben destijds begonnen met doseerflessen, spuitjes etc.

Fles is dan nog wel het makkelijkste. Mengsel maken, Knijpen in de fles tot je het gewenste aantal ML hebt en dan in de bak kiepen :)

Afbeeldingslocatie: https://static.aquariumbemesting.nl/cache/gfx/thumb/0300x0200/aa557daa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nee dat weet ik. Alleen zelf mengen dan ben ik huiverig voor schimmel en ben ik nog regelmatig bezig met het aanmaken van vloeistof. Daarom wilde ik direct de poeders mixen zodat ik het alleen hoef op te lossen voor het opdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
1e gedeelte van de LEDS is binnen (was nog 2 kabeltjes vergeten die morgen komen).
Omdat er in 1 lichtbalk boven de bak een kapotte T5 was vond ik het nu de tijd om eens een keer LED te proberen.

Voordeel van de huidige lichtbalken is dat deze simpel in opzet zijn. De huidige inhoud is heel simpel eruit te halen zodat ik nog mooi het omhulsel over hou om daar de LED in te monteren.

Dus oude T5 lampen en bekabeling eruit (en de reflector) extra gat aande zijkant maken voor de bekabeling (zat al een plaatje in dus kon ik mooi eruit drukken (ideaal en meevaller en geen boor nodig).

Nieuwe LED strips erin leggen en klaar.Nog niks vast gemaakt want wil eerst de 2 kabeltjes hebben zodat ik alles aan de controller kan hangen en testen.

is nu:

- Helder wit
- RGB

Wil dus eerst even kijken hoe het helder wit is boven de bak en dan voor de 2 lichtbalk even kijken of ik daar nogmaals 2x helder wit doe of 1 helder en 1 warm wit.

Foto's van het proces tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1817/43767152291_65ad68c7a0_k.jpg Paulus_NL

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1818/28831152227_bf6bd78df8_k.jpg Paulus_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoeveel lumen zijn dat? Ziet er heel weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wat doen jullie eigenlijk tegen het warm water op dit moment? Zit gemiddeld bijna aan 30 graden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
Racer89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:40:
Wat doen jullie eigenlijk tegen het warm water op dit moment? Zit gemiddeld bijna aan 30 graden...
Ik heb zelf het wat afgekoeld met een fles bevroren water en daarna luke het aardig om met een fan het op temperatuur te houden. Verdampt wel snel (maar daardoor koelt het ook). 120liter.

[ Voor 4% gewijzigd door Mutatie op 01-08-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Mutatie schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:53:
[...]

Ik heb zelf het wat afgekoeld met een fles bevroren water en daarna luke het aardig om met een fan het op temperatuur te houden. Verdampt wel snel (maar daardoor koelt het ook). 120liter.
Ik heb het ook eens geprobeerd, echter heeft het niet veel zin op 240 liter helaas |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
LED-Maniak schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 20:26:
Hoeveel lumen zijn dat? Ziet er heel weinig uit.
is ook maar een begin :P is nu pas 2000lumen ongeveer. Komt nog meer bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Racer89 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:40:
Heb een open bak dus dat verdampt wel :P
Vroeger toen ik nog bij ouders op zolder zat was het nog erger. Maar nooit problemen mee ondervonden met planten/vissen (ook niet toen ik nog de rio180 had en dichte kap.

Je kan eventueel wat kopen/bouwen met fans die over het oppervlakte blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Laat ik me hier ook eens melden. Ik had bij mijn ouders nog een (klein, 50x30x30cm) aquarium staan en daar zitten sinds afgelopen maandag 5 kardinaal neon tetra's in en 5 corydora's julii in. De cory's doen het prima, gedijen goed, de waterwaarden die we testen zijn ook goed. Onmeetbaar weinig nitriet (vlakje van het teststripje blijft spierwit), beetje nitraat (25mg/L), pH tegen de 7.0... We hebben een buisje met gaatjes aan het filterpompje zitten dat net onder het wateroppervlak uitblaast, zodat het wateroppervlak continu in beweging is (schijnt goed te zijn voor het zuurstofgehalte).

Toch gaat het met de neon tetra's slecht. Een was al vanaf dat we hem (haar? :P) hebben wat bleker dan de rest, maar die zwemt nog rond. De eerste stierf helaas gisteren en vandaag zat er weer een op z'n rug vast in een kunstplant. Ook deze is helemaal bleek en zit nu in quarantaine, hij ademt nog en beweegt wat, maar of hij het haalt is onzeker.

Nu weet ik dus niet wat er aan de hand is. Volgens collega's die al jaren een aquarium hebben, zijn neon tetra's gevoelig voor stress en is het verplaatsen van de winkel naar ons aquarium een stressvolle onderneming. Het toevoegen van wat kunstplanten zou niet hebben geholpen. Ik lees nu ook de tips om de verlichting uit te laten de eerste dagen, omdat ze daar rustiger van zouden worden. Ook zei men in de winkel tegen ons dat we ze niet te lang moesten laten acclimatiseren, omdat het zo warm was (aquariumwater wil niet onder de 27°C komen en de rit in de auto warmte het water in zo'n zakje natuurlijk ook aardig op).

Normaal zouden ze 30 minuten tot een uur in het zakje in het water moeten acclimatiseren, ondertussen wat aquariumwater toevoegend. Nu moesten we niet langer dan 5 minuten wachten met het in het aquarium plaatsen van de vissen en dat is wellicht te snel geweest? We hebben er een glas aquariumwater bij gedaan, dus inclusief bacteriën e.d., vijf minuten gewacht en ze toen met een netje in het aquarium gedaan. Het water uit het zakje hebben we weggegooid.

Een ander ding dat we anders hebben gedaan dan in de topicstart vermeld: we kregen een flesje "aquarium opstart" mee en "waterconditioner". Dat laatste hebben we er eerst bij gegooid, zou het water geschikt maken als aquariumwater. Daarna de opstart erbij. Op het flesje (en bevestigd in de winkel) was het hiermee niet nodig om weken voor te draaien, na 24 uur konden de visjes erbij. De lage nitrietgehaltes doen me vermoeden dat dat wel waar is...?

Anyway: we willen volgende week wel nieuwe kardinaal neon tetra's bijvoegen, maar dan wil ik wel zeker weten dat we geen probleem hebben en zij ook dood gaan. We hebben er nu nog maar 3 van de 5 over :/

Oh, de cory's zwemmen gedurende de dag van tijd tot tijd heen en weer tussen de bodem en de waterspiegel. Dat zou duiden op zuurstofgebrek, maar dat kan ik niet meten. 's Avonds zitten ze vaak relaxed op de bodem en als we ze voeren (eens in de 2 dagen) blijven ze gewoon beneden.

En een ander ding dat ik me afvroeg: we hebben een Superfish Aqua Flow 100 filterpompje met actief kool. Er wordt aangeraden iedere maand de cartridge te vervangen, maar waar blijven dan mijn bacteriën? Die leven toch in het filter?

[ Voor 3% gewijzigd door Grrrrrene op 03-08-2018 11:24 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Grrrrrene

Zijn het nou neons of kardinalen? Dat maakt nogal uit in gewenste temperatuur en bakmaat!

Sowieso is 50cm een erg mini bakje, ik zou het bij nano visjes houden. Beide vind ik niet geschikt voor 60cm, 50cm al helemaal niet. Maar kardinalen is echt 80cm+

Je zet er niet bij of het om een goed ingedraaide bak gaat? Heb je hem een week of 4 leeg laten indraaien, of heb je er water ingedaan met een niet-ingedraaid filter erin en binnen een paar dagen vissen erin?

Oh lees het nu, echt, direct vis erin met of zonder flesjesspul had je dus NIET moeten doen. Kunnen de vissen nog terug naar de winkel? klinkt weer als een fijne winkel trouwens, alles eerst hier of op een aquariumforum vragen, vergeet advies van die winkel compleet
De nitrietpiek komt dus nog! Ook hiervoor geldt, lees je in. Anders krijg je een hele hoop dode vissen (reken maar op alles, in zo'n klein bakje).

Ga er dus al helemaal niet vissen bijzetten de eerste maand!!!!!!!!!!!!

Die waterflesjes, al genoeg over geschreven. In het kort: waterconditioner is in Nederland onzin en opstart spul zou niet nodig moeten zijn gewoon je bak netjes indraaien is veel beter (opstart spul zitten niet de goede bacterieen in, hooguit te gebruiken als nood voor als je filter langer dan 3 kwartier zonder stroom heeft gezeten dan dat erbij doen). 2e keus na netjes indraaien is een goed ingedraaid filter in je bak hangen, 3e keus is een goed ingedraaid filterpatroon stukje in je eigen filter doen of desnoods uitknijpen in je aquarium plus een paar handen vol zand uit een goed ingedraaide bak in jouw bak doen, dit is iets dat je nu ook nog kunt regelen (!).

Actief kool beter vervangen door keramiek, ook even terugzoeken in dit forum. Kool wordt vooral gebruikt na toepassen van medicijnen om de resten uit het water te krijgen. Jouw filter is m.i. veeeel te klein om steeds iets te moeten vervangen, inderdaad, weg baccies. En nu al helemaal niks gaan vervangen, je filter is nog niet eens op gang!

Sidenote, voor die cory's, heb je wel een zandbodem? En ook voor die is 50cmx30cm wel erg minimaal hoor... En het is een scholenvis, dus 6+ stuks en daar is de bak gewoon te klein voor.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 03-08-2018 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Alles wat fout kan gaan, gaat hier fout. 8)7

Opstart bacteria kunnen werken, maar alleen in bepaalde gevallen, bepaalde conditioners en het moet een heel vers flesje zijn. In de winkel ligt 9 van de 10 keer het verkeerde en is het verkeerd opgeslagen en te oud.

Laat die bak eerst maar eens 6 weken draaien voor je er meer vissen bij gooit. De hele week zou ik 20% dagelijks vervangen. Om ammonia en nitriet pieken op te vangen.

Het is wel goed dat er iets van vissen in zitten, dan draait de bak wat makkelijker in(door de belasting van het water), maar je moet uiterst voorzichtig zijn daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:53:
@Grrrrrene

Zijn het nou neons of kardinalen? Dat maakt nogal uit in gewenste temperatuur en bakmaat!
Kardinalen.
Sowieso is 50cm een erg mini bakje, ik zou het bij nano visjes houden. Beide vind ik niet geschikt voor 60cm, 50cm al helemaal niet. Maar kardinalen is echt 80cm+
Ik heb geen ruimte voor een grotere bak.
Je zet er niet bij of het om een goed ingedraaide bak gaat? Heb je hem een week of 4 leeg laten indraaien, of heb je er water ingedaan met een niet-ingedraaid filter erin en binnen een paar dagen vissen erin?
Even goed lezen :) :
Een ander ding dat we anders hebben gedaan dan in de topicstart vermeld: we kregen een flesje "aquarium opstart" mee en "waterconditioner". Dat laatste hebben we er eerst bij gegooid, zou het water geschikt maken als aquariumwater. Daarna de opstart erbij. Op het flesje (en bevestigd in de winkel) was het hiermee niet nodig om weken voor te draaien, na 24 uur konden de visjes erbij. De lage nitrietgehaltes doen me vermoeden dat dat wel waar is...?
Dit werd ons verteld in twee aquariumzaken hier in de buurt en las ik daarna ook in deze blog:
Gebruik een bacterie starter

Commerciele baceriestarters beweren dat reeds na 24 uur vissen mogen worden geplaatst in het aquarium! Dan kan je deze hele pagina en de weken wachten overslaan! En ja, het werkt echt. Het snel plaatsne van vissen heeft ook als voordeel dat het biologisch evenwicht sneller ontstaat.
Oh lees het nu, echt, direct vis erin met of zonder flesjesspul had je dus NIET moeten doen. Kunnen de vissen nog terug naar de winkel? klinkt weer als een fijne winkel trouwens, alles eerst hier of op een aquariumforum vragen, vergeet advies van die winkel compleet
De nitrietpiek komt dus nog! Ook hiervoor geldt, lees je in. Anders krijg je een hele hoop dode vissen (reken maar op alles, in zo'n klein bakje).

Ga er dus al helemaal niet vissen bijzetten de eerste maand!!!!!!!!!!!!
Mag het wat minder met de uitroeptekens? Je doet nu net alsof we geen advies hebben ingewonnen en alles in 1 dag dood was 8)7 Ik waardeer je tips, maar de toon mag wel wat anders :X Wat ik merk is dat er veel verschillende opvattingen zijn onder aquariumspecialisten / -liefhebbers. Sommigen draaien een maand proef met een pomp in een emmer, anderen twee weken, anderen roepen dat zo'n aquariumopstart prima werkt... Als beginner moet je dan maar gokken wie gelijk heeft.
Die waterflesjes, al genoeg over geschreven. In het kort: waterconditioner is in Nederland onzin en opstart spul zou niet nodig moeten zijn gewoon je bak netjes indraaien is veel beter (opstart spul zitten niet de goede bacterieen in, hooguit te gebruiken als nood voor als je filter langer dan 3 kwartier zonder stroom heeft gezeten dan dat erbij doen).
Waarom na 3 kwartier al? Als die bacteriën na 3 kwartier al dood gaan door gebrek aan voedingsstoffen, waar leven ze dan op als er geen vissen in het aquarium zitten? Met puur en alleen water is er geen amonia en nitriet om op te leven.
2e keus na netjes indraaien is een goed ingedraaid filter in je bak hangen, 3e keus is een goed ingedraaid filterpatroon stukje in je eigen filter doen of desnoods uitknijpen in je aquarium plus een paar handen vol zand uit een goed ingedraaide bak in jouw bak doen, dit is iets dat je nu ook nog kunt regelen (!).
Ik ken niemand met zand in z'n bak, iedereen heeft grind, ik ook. Dit soort spul: https://www.zooplus.nl/sh...AwKCMrjr9nwMaAjJ5EALw_wcB
Kristal-kwartsgrind voor aquaria, ondersteunt de CO2-voorziening, voor een perfecte bio-functie, afgeronde korrels ter bescherming van bodemvissen
Actief kool beter vervangen door keramiek, ook even terugzoeken in dit forum. Kool wordt vooral gebruikt na toepassen van medicijnen om de resten uit het water te krijgen. Jouw filter is m.i. veeeel te klein om steeds iets te moeten vervangen, inderdaad, weg baccies. En nu al helemaal niks gaan vervangen, je filter is nog niet eens op gang!
Dus je oplossing voor ons probleem: andere vissen, ander aquarium, ander filter, andere bodem... Anders nog iets? :X
Sidenote, voor die cory's, heb je wel een zandbodem? En ook voor die is 50cmx30cm wel erg minimaal hoor... En het is een scholenvis, dus 6+ stuks en daar is de bak gewoon te klein voor.
Ik begreep dat de richtlijn 1-1,5cm vis per liter water was, dat zou dus 45-62 cm vis zijn. Mijn cory's zijn niet 10cm lang, eerder 2-3cm, dus hoe is 6 cory's teveel?
LED-Maniak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:30:
Alles wat fout kan gaan, gaat hier fout. 8)7

Opstart bacteria kunnen werken, maar alleen in bepaalde gevallen, bepaalde conditioners en het moet een heel vers flesje zijn. In de winkel ligt 9 van de 10 keer het verkeerde en is het verkeerd opgeslagen en te oud.
Tsja, dat kan ik niet zien natuurlijk :)
Laat die bak eerst maar eens 6 weken draaien voor je er meer vissen bij gooit. De hele week zou ik 20% dagelijks vervangen. Om ammonia en nitriet pieken op te vangen.
Ik meet dagelijks de waarden en er zit vooralsnog geen nitriet in. Niet meetbaar in ieder geval. Ik weet dat die piek pas na ~2 weken komt, maar we houden het in de gaten. Een dezer dagen gooi ik er nog wel wat bacteriën bij...
Het is wel goed dat er iets van vissen in zitten, dan draait de bak wat makkelijker in(door de belasting van het water), maar je moet uiterst voorzichtig zijn daarmee.
Dat werd ons in de winkel ook gezegd inderdaad: het is een symbiose: die vissen met de bacteriën, dus je moet bij de opstart wel "iets" in je aquarium hebben. We gaven aan hoe groot ons aquarium was, wat er qua opstart in zat en dit kregen we mee: 5 kardinalen en 5 cory's... Nogmaals: allemaal prachtig wat we hadden moeten doen, maar daar heb ik nu he-le-maal niks aan.

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 03-08-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Grrrrrene schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

Kardinalen.

[...]

Ik heb geen ruimte voor een grotere bak.

[...]

Even goed lezen :) :

[...]

Dit werd ons verteld in twee aquariumzaken hier in de buurt en las ik daarna ook in deze blog:

[...]

Ga er dus al helemaal niet vissen bijzetten de eerste maand!!!!!!!!!!!![/q]

Mag het wat minder met de uitroeptekens? Je doet nu net alsof we geen advies hebben ingewonnen en alles in 1 dag dood was 8)7 Ik waardeer je tips, maar de toon mag wel wat anders :X Wat ik merk is dat er veel verschillende opvattingen zijn onder aquariumspecialisten / -liefhebbers. Sommigen draaien een maand proef met een pomp in een emmer, anderen twee weken, anderen roepen dat zo'n aquariumopstart prima werkt... Als beginner moet je dan maar gokken wie gelijk heeft.

[...]

Waarom na 3 kwartier al? Als die bacteriën na 3 kwartier al dood gaan door gebrek aan voedingsstoffen, waar leven ze dan op als er geen vissen in het aquarium zitten? Met puur en alleen water is er geen amonia en nitriet om op te leven.

[...]

Ik ken niemand met zand in z'n bak, iedereen heeft grind, ik ook. Dit soort spul: https://www.zooplus.nl/sh...AwKCMrjr9nwMaAjJ5EALw_wcB

[...]

[...]

Dus je oplossing voor ons probleem: andere vissen, ander aquarium, ander filter, andere bodem... Anders nog iets? :X

[...]

Ik begreep dat de richtlijn 1-1,5cm vis per liter water was, dat zou dus 45-62 cm vis zijn. Mijn cory's zijn niet 10cm lang, eerder 2-3cm, dus hoe is 6 cory's teveel?
Als jij geen ruimte hebt, en geen zin/tijd/... hebt on je fatsoenlijk in te lezen, dan is dat mijn fout?

Als jij geen ruimte hebt voor een 'normale' maat bak en een nano bak neemt dan kan dat prima, maar juist kleinere bakken zijn veel lastiger en dan is je inlezen NOG belangrijker.

En als mijn toon je niet aanstaat, dierenmishandeling (want dat is wat je aan het doen bent, je vissen hebben weinig kans zo op leven en zitten allemaal te klein) is wel ok?

Ja, ik zou die vissen direct terugbrengen en je bak eerst in orde maken, anders vet kans op dode vissen deze week of binnen een paar weken. Dat kan je dan misschien niet leuk vinden om te horen, maar zo is het wel. dus als je excuses wilt, nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:36:
[...]

Als jij geen ruimte hebt, en geen zin/tijd/... hebt on je fatsoenlijk in te lezen, dan is dat mijn fout?
Jij hebt geen tijd om mijn post te lezen. Ik geef letterlijk aan dat we in de weken voor de opstart naar twee aquariumzaken zijn geweest, dat ik me heb ingelezen (ik geef je n.b. de link naar de blog over de opstart!) en dat ik collega's die een aquarium hebben om advies heb gevraagd. Je komt dan hier met tientallen uitroeptekens even roepen dat ik alles fout doe, hier vooraf al om advies had moeten vragen (de experts zitten alleen hier?) en een aquariumzaak niet moet vertrouwen... WTF?

Waar zeg ik dat ik geen zin/tijd heb? Je valt me persoonlijk aan terwijl ik gewoon vraag wat jullie advies is in deze situatie.
Als jij geen ruimte hebt voor een 'normale' maat bak en een nano bak neemt dan kan dat prima, maar juist kleinere bakken zijn veel lastiger en dan is je inlezen NOG belangrijker.

En als mijn toon je niet aanstaat, dierenmishandeling (want dat is wat je aan het doen bent, je vissen hebben weinig kans zo op leven en zitten allemaal te klein) is wel ok?
Laat maar, negeer mijn posts maar, op deze manier hoef ik jouw hulp niet :)
Ja, ik zou die vissen direct terugbrengen en je bak eerst in orde maken, anders vet kans op dode vissen deze week of binnen een paar weken. Dat kan je dan misschien niet leuk vinden om te horen, maar zo is het wel. dus als je excuses wilt, nope.
Ik had 1 simpele vraag: waar gaan die tetra's aan dood. Daar heb je nog geen antwoord op gegeven. De gemeten waarden zijn momenteel goed. Dat een nitrietpiek het risico is in een klein aquarium snap ik, maar het is niet alsof ik geen advies heb ingewonnen. Het kan zijn dat het advies van de aquariumzaak niet goed was, maar kun je een leek dat kwalijk nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Grrrrrene schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:41:

[...]

Ik had 1 simpele vraag: waar gaan die tetra's aan dood. Daar heb je nog geen antwoord op gegeven. De gemeten waarden zijn momenteel goed. Dat een nitrietpiek het risico is in een klein aquarium snap ik, maar het is niet alsof ik geen advies heb ingewonnen. Het kan zijn dat het advies van de aquariumzaak niet goed was, maar kun je een leek dat kwalijk nemen?
De tetra's gaan dood aan stress, zwakte/ziekte in de aquariumwinkel, snelle verandering van waterwaardes of thermische shock. neon en kardinaal tetra's zijn sowieso lekkere stress beestjes die hun kleur verliezen als ze gevangen worden.

Vissen kopen en overzetten is altijd al een uitdaging. Laat staan in een aquarium die bezig/begonnen is met zijn nitrogen cycle.

Laat het aquarium nu voor wat het is, zet er zeker wél planten in. Neem je verlies op de vissen als er wat dood gaat en wacht een paar weken tot de cycle over is. Ververs dagelijks een beetje water en observeer je vissen.

Meer kan je nu niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 03-08-2018 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

De tetra's gaan dood aan stress, zwakte/ziekte in de aquariumwinkel, snelle verandering van waterwaardes of thermische shock.

Vissen kopen en overzetten is altijd al een uitdaging. Laat staan in een aquarium die bezig/begonnen is met zijn nitrogen cycle.

Laat het aquarium nu voor wat het is, zet er zeker wél planten in. Neem je verlies op de vissen als er wat dood gaat en wacht een paar weken tot de cycle over is. Ververs dagelijks een beetje water en observeer je vissen.

Meer kan je nu niet doen.
Dank, dat zei de aquariumzaak ook inderdaad. Klopt het dan ook dat tetra's daar gevoeliger voor zijn? Een collega van me zei dat ik beter vijfstreepbarbelen had kunnen nemen, die zouden daar minder gevoelig voor zijn. Ik heb er net wat bacteriën bij gegooid. Vanavond ververs ik zo'n 25% van het water. Ik blijf er voorlopig verder vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Weet je wat het met die tetra's is, die vissen zijn zo ontzettend goedkoop, dat niemand er tijd en moeite in steekt. Omzet is wat er nodig is. Ze zijn dus vaak zeer zwak door het transport in vliegtuig, overzetten naar basins, daarna weer naar de aquariumzaak/dierenwinkel en dan naar jou. Ze hebben een hoop te verduren.

De ene vis kan daar wat beter tegen dan de ander. Ik kom regelmatig in verschillende zaken en nergens zien de vissen er écht sterk en gezond uit. Daar is gewoon geen tijd voor en er is nauwelijks een zaak die de vissen twee weken in quarantaine zet en aansterkt.

Als ik vissen koop hou ik er standaard rekening mee dat er een paar de pijp uit gaan. Niets aan te doen. Er zijn ook maar weinig zaken waar ik graag vissen koop.

Advies van een gemiddelde zaak sla ik in de wind, die hebben er geen belang bij jou een leeg aquarium te verkopen en dan te hopen dat je over 4 weken terug komt.. Klanten zijn ongeduldig en willen er direct visjes in.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 03-08-2018 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Duidelijk. Het enige wat ik kan zeggen is dat de aquariumzaak waar we uiteindelijk de vissen hebben gekocht nieuwe vissen een tijd (minstens een week hebben we zelf gezien) in quarantaine houdt om te zien of er geen ziekte in zit. Hoe snel ze daarna verkocht mogen worden... Geen idee. Maar we wachten af, ik houd jullie wel op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Grrrrrene schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:03:
Duidelijk. Het enige wat ik kan zeggen is dat de aquariumzaak waar we uiteindelijk de vissen hebben gekocht nieuwe vissen een tijd (minstens een week hebben we zelf gezien) in quarantaine houdt om te zien of er geen ziekte in zit. Hoe snel ze daarna verkocht mogen worden... Geen idee. Maar we wachten af, ik houd jullie wel op de hoogte :)
Welke ben je geweest? Waterlelie, DierenwinkelXL, Veldhuis? één van deze drie koop ik graag vissen van. De andere twee, meh. Soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:04:
[...]

Welke ben je geweest? Waterlelie, DierenwinkelXL, Veldhuis? één van deze drie koop ik graag vissen van. De andere twee, meh. Soms.
Waterlelie, Veldhuis komen we niet meer. Daar zaten de algen al in de bak, kwam niemand ons helpen en lees ik slechte reviews over qua service. Bij Waterlelie zagen de vissen er gezond uit, waren de bakken schoon. DierenwinkelXL zegt me niks... Niet geweest in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Veldhuis is relatief goedkoop met hun spullen als je verzendkosten van een webshop erbij rekent. Op service hoef je inderdaad niet te hopen. Hulp ook niet.

Waterlelie heb ik twee keer vis besteld. Ze houden zeker niet alles in quarantaine, alleen wat écht slecht is. In plaats van dat ze de bestelde vis bewaarden in de geleverde zak, zijn ze eerst in hun aquarium leeg gegooid en toen kreeg ik ze mee. Dan heb je dus een extra stress stap. Ik heb nu dus vissen waarvan de kieuwen sinds aankoop opgekruld zijn(komt vaak door zwaar vervuild water tijdens transport). Eigenaar is niet zo spraakzaam als je melding doet dat er wat gekochte vissen raar zijn. Als je hulp of een oplossing wil dan moet je dat er behoorlijk uit trekken. Eenmaal hij je kent en je een vaste klant bent is hij wat meer open maar komt mi. wat bijzonder over als je nieuw of geen regular bent. Planten zijn aan de dure kant en een beetje "meh" gehalte. Bij veldhuis trouwens ook.

DierenwinkelXL zit in Hengelo. Heet ook Jos ter Brugge en is een gewone dierenwinkel met vissenafdeling. De verkoopaquaria zijn erg net onderhouden en schoon. Vissen kan je daar in volle glorie bekijken tussen plantjes en stenen en ze hebben een andere leverancier dan Veldhuis en de Waterlelie. Hun standaard assortiment is wat kleiner, maar de vissen van hun leverancier(gommers) zijn er een stuk beter aan toe. Wil je iets specifieks dan kan je die vis bestellen en heb je het Dinsdag of Woensdag. Zelfs als je specifiek man of vrouw wil. Ze denken wat meer mee en houden bij wat jij gekocht hebt en hoeveel vissen er dood zijn gegaan in hun aquaria. Als er dan problemen zijn dan krijg je zo nieuwe vissen. Geen discussie.

Ik heb verder geen aandelen in de laatste hoor, maar een aantal keer met de verantwoordelijke daar gesproken en die man denkt heel graag met je mee. Levend en diepvriesvoer is daar trouwens ook een stuk goedkoper. Ze voegen zelfs CO2 toe voor de planten die je kan kopen, dat had ik nog nooit gezien.

Als de waterlelie heeft aangeraden met die spulletjes aan de slag te gaan dan vind ik dat echt slecht.

Zo zitten de vissen er in Hengelo bij:
Afbeeldingslocatie: https://www.dierenwinkelxl.nl/image/picture/DIERENWINKELXL33272_web.jpg

In Borne schijnt er nog zo een te zitten, maar nog niet langs geweest en hebben geen website.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 03-08-2018 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:27:

DierenwinkelXL zit in Hengelo. Heet ook Jos ter Brugge
Ah, dan ken ik ze als "Jos ter Brugge" :D Mijn collega's hadden me die zaak ook aangeraden, maar dan zit ik toch al snel een halfuur (met deze temperaturen niet goed denk ik?) met zo'n zakje vissen in de auto naar huis. Leek me geen goed idee.
...en is een gewone dierenwinkel met vissenafdeling. De verkoopaquaria zijn erg net onderhouden en schoon. Vissen kan je daar in volle glorie bekijken tussen plantjes en stenen en ze hebben een andere leverancier dan Veldhuis en de Waterlelie. Hun standaard assortiment is wat kleiner, maar de vissen van hun leverancier(gommers) zijn er een stuk beter aan toe. Wil je iets specifieks dan kan je die vis bestellen en heb je het Dinsdag of Woensdag. Zelfs als je specifiek man of vrouw wil. Ze denken wat meer mee en houden bij wat jij gekocht hebt en hoeveel vissen er dood zijn gegaan in hun aquaria. Als er dan problemen zijn dan krijg je zo nieuwe vissen. Geen discussie.
Goed, ik onthoud het voor de volgende keer. Aangezien er voorlopig toch geen vissen bij komen in ons aquarium, hoop ik dat de temperaturen een beetje gedaald zijn tegen de tijd dat ik daar eens ga buurten.
Ik heb verder geen aandelen in de laatste hoor, maar een aantal keer met de verantwoordelijke daar gesproken en die man denkt heel graag met je mee. Levend en diepvriesvoer is daar trouwens ook een stuk goedkoper. Ze voegen zelfs CO2 toe voor de planten die je kan kopen, dat had ik nog nooit gezien.
Je bent niet de enige die vrij positief is over deze winkel. Ik ga er dan ook zeker een keer kijken. De enige reden dat ik er nog niet was geweest, heeft te maken met de afstand. Vanaf Waterlelie naar huis is een kwartietje...
Als de waterlelie heeft aangeraden met die spulletjes aan de slag te gaan dan vind ik dat echt slecht.
Nou, het is een combinatie van de twee. Veldhuis gaf me de opstartbacteriën mee met de opmerking dat zoiets na 24 uur al werkt (waarom zou je dat lange traject van opstart aangaan als dit ook werkt?). Waterlelie keek daar wat vreemd van op en zei dat we juist waterconditioner moesten hebben. Dat hebben we een week voor we de visjes erin deden ook gedaan, twee dagen voor de visjes erin gingen de bacteriën (48 uur leek ons een veiligere marge) en afgelopen maandag dus de vissen zelf. Het aantal is volledig door Waterlelie bepaald, volgens Veldhuis konden er nog veel meer in.
Zo zitten de vissen er in Hengelo bij:
[afbeelding]

In Borne schijnt er nog zo een te zitten, maar nog niet langs geweest en hebben geen website.
Ziet er schoon uit (vond ik bij Waterlelie ook wel eigenlijk, alleen is het daar zo klinisch zonder enige aankleding). Maar ik ben natuurlijk geen expert. Wel fijn dat er eindelijk iets is waar alle liefhebbers het over eens zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Grrrrrene schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 13:49:
[...]

Ah, dan ken ik ze als "Jos ter Brugge" :D Mijn collega's hadden me die zaak ook aangeraden, maar dan zit ik toch al snel een halfuur (met deze temperaturen niet goed denk ik?) met zo'n zakje vissen in de auto naar huis. Leek me geen goed idee.
Als je auto airco heeft en je zet hem op 25 graden dan is er niets aan de hand. Veel vissen kunnen tijdelijk best een range aan. Ik neem aan dat het niet >30 graden is in jouw auto.
[...]

Je bent niet de enige die vrij positief is over deze winkel. Ik ga er dan ook zeker een keer kijken. De enige reden dat ik er nog niet was geweest, heeft te maken met de afstand. Vanaf Waterlelie naar huis is een kwartietje...
Goed om te horen dat het niet alleen mijn perceptie is. :D
Nou, het is een combinatie van de twee. Veldhuis gaf me de opstartbacteriën mee met de opmerking dat zoiets na 24 uur al werkt (waarom zou je dat lange traject van opstart aangaan als dit ook werkt?). Waterlelie keek daar wat vreemd van op en zei dat we juist waterconditioner moesten hebben. Dat hebben we een week voor we de visjes erin deden ook gedaan, twee dagen voor de visjes erin gingen de bacteriën (48 uur leek ons een veiligere marge) en afgelopen maandag dus de vissen zelf. Het aantal is volledig door Waterlelie bepaald, volgens Veldhuis konden er nog veel meer in.
Opstart bacteria kan ik mij nog mee inkomen. Bepaalde merken kan je op youtube verschillende tests over vinden met onder andere zeeaquaria(komen nog wat kritischer) en er zijn ook onderzoeken te vinden.

Maar waterverbeteraar? Nee, daar heb je in Nederland echt niets aan. Ons water is zeer goed. In Twente is het wat hard en zitten er veel mineralen in(330ppm) maar verder best OK.
[...]

Ziet er schoon uit (vond ik bij Waterlelie ook wel eigenlijk, alleen is het daar zo klinisch zonder enige aankleding). Maar ik ben natuurlijk geen expert. Wel fijn dat er eindelijk iets is waar alle liefhebbers het over eens zijn :)
Bij Jos ter Brugge is het absoluut niet klinisch en een heel rustige mooie omgeving om een luie stoel neer te zetten. :+

Hou ons op de hoogte van de voortgang! :)

Pagina: 1 ... 14 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.