Hier nog mensen die gebruik maken van een twinstar of soortgelijke versie en hier ervaringen mee hebben of het echt wat is?
Geen ervaring maar leek interessant. Geloof wel dat ik her en der las dat het vooral bij de opstart nuttig is.Paulus07 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 21:42:
Hier nog mensen die gebruik maken van een twinstar of soortgelijke versie en hier ervaringen mee hebben of het echt wat is?
[video]
Alleen, het werkt geloof ik dmv heel fijne zuurstof belletjes? Zo ja, zit dat de co2 toevoer dan niet in de weg?
Vroeg ik me dus ook af hoe dat zit mbt CO2 en vooral de houdbaarheids datum van het ijzer mesh gedeelte.
Lees hr en der dat het enkel voor wat groene alg is (vaak met opstarten) maar bijvoorbeeld weer niet met baard/penseelalgen welke vaak weer bij langer draaiende bakken te zien is.
Lees hr en der dat het enkel voor wat groene alg is (vaak met opstarten) maar bijvoorbeeld weer niet met baard/penseelalgen welke vaak weer bij langer draaiende bakken te zien is.
rij je naar de hornbach voor een transparante slang van 16/22mm https://www.hornbach.nl/s...eter/7743252/artikel.html
Hebben ze niet, is het groen (zoals die eheim slangen).......
Kan ik alsnog online op zoek naar een transparante variant
De Hornbach hier in de buurt, heeft deze maten wel transparant. Er is namelijk hier een aparte slangen afdeling. Buiten de vijver en aquarium afdeling om.Paulus07 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:
rij je naar de hornbach voor een transparante slang van 16/22mm https://www.hornbach.nl/s...eter/7743252/artikel.html
Brrrrm transparante slang. Voor je het weet groeit er alg of andere meuk in en ziet het er smerig uit. Dat transparante is toch vaak blauwe gloed achtig.Paulus07 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:54:
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja klopt maar daar is onderhoud voorLED-Maniak schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:59:
[...]
Brrrrm transparante slang. Voor je het weet groeit er alg of andere meuk in en ziet het er smerig uit. Dat transparante is toch vaak blauwe gloed achtig.
Ga dus het glaswerk weer uit het stof halen en daar passen de transparante slangen het mooiste bij
Dacht ik hier ook, maar die maat is weer de groene variant. Ook in tilburg begreep ik via de telefoonRacer89 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 13:57:
[...]
De Hornbach hier in de buurt, heeft deze maten wel transparant. Er is namelijk hier een aparte slangen afdeling. Buiten de vijver en aquarium afdeling om.
[ Voor 11% gewijzigd door Paulus07 op 05-08-2018 14:04 ]
https://www.rubbermagazij...mm_transparant_18568.html
Euro de meter.
Ik heb net een watersla drijfplant opgehaald. Die maakt van die mooie diepe wortels.
Euro de meter.

Ik heb net een watersla drijfplant opgehaald. Die maakt van die mooie diepe wortels.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Ja en gooi die 1 meter eens in je winkelwagen Of bestel 2 meterLED-Maniak schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 15:41:
https://www.rubbermagazij...mm_transparant_18568.html
Euro de meter.
Jeetje
Een vreemde vraag wellicht: hoe houden jullie het aquarium een beetje koel in deze dagen?
Kwam gisteren terug van vakantie en zag dat de bak 34 graden was geworden, na 2x water verversen met koud water is het nu 'slechts' 29 graden maar de komende dagen wordt het opnieuw heel heet en ik vertrouw het kraanwater met deze droogte minder.
Vissen leken het wel best te vinden trouwens, planten minder.
Kwam gisteren terug van vakantie en zag dat de bak 34 graden was geworden, na 2x water verversen met koud water is het nu 'slechts' 29 graden maar de komende dagen wordt het opnieuw heel heet en ik vertrouw het kraanwater met deze droogte minder.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Verdamping = Afkoeling, Dus klep open en een Fan op wateroppervlakte richten. (vergeet niet het huis ook te luchten, want het wordt wel wat vochtighoevenpe schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:12:
Een vreemde vraag wellicht: hoe houden jullie het aquarium een beetje koel in deze dagen?
Je kunt bv ook een colafles vullen met water en invriezen en in het aquarium leggen.
Houd vissen en planten goed in de gaten, door de warmte zit er minder zuurstof in het water, een goede stroming in de bak houden is met warmte erg belangrijk.
In het verleden heb ik een Zee-aquarium gehad, en daar hield ik het alleen koel genoeg met speciale Aquarium- cooler / airco, is ook een optie.
8 dagen weg geweest. Nu wat blauwalgen en weer veel draadalg. Bio Co2 behoorlijk stabiel (nu met een half theelepeltje baking soda gaat het een stuk gelijkmatiger), waardes allemaal netjes. Lamp op 6 uur per dag sinds 2 weken met op de helft een half uur uit.
Blauwalg zal met de warmte en zuurstof, te maken hebben, bak was 28graden bij thuiskomst en de week voor ik weg ging de 30 gehaald (toen gaan koelen) en geen idee hoe warm geweest die week dat ik er niet was. nu weer 25graden.
Af en toe even wat moedeloos maar wil het niet opgeven.
Mn inrichting maakt het ook wel lastig, mos zit hoog in de bak, evenals javavarens en anubias en dus in het volle licht. Daar ook dus vol draadalg
Wil wel een mooie groei op de bodem..
De lamp blijft onzeker, ik zal wat lenzen bestellen met bredere hoek, nu 90graden. misschien te geconcentreerd ofzoiets?
Nja veel onderhoud en ff volhouden denk ik...
Fosfaat voeg ik toe maar blijf 0 meten na een tijdje. Zal dat ook eens na het toevoegen doen.
Nitraat heel iets, rond de 10 15 (lijkt me, teststrips dus niet heel nauwkeurig)

Na schoonmaak, weer redelijk.

Vroeger nooit echt zulke problemen gehad (wel eens na 2 jaar, oorzaak niet zeker), maar had niet heel veel licht en gewoon kraanwater. Nu een sterke DIY ledlamp en osmose water
Blauwalg zal met de warmte en zuurstof, te maken hebben, bak was 28graden bij thuiskomst en de week voor ik weg ging de 30 gehaald (toen gaan koelen) en geen idee hoe warm geweest die week dat ik er niet was. nu weer 25graden.
Mn inrichting maakt het ook wel lastig, mos zit hoog in de bak, evenals javavarens en anubias en dus in het volle licht. Daar ook dus vol draadalg
De lamp blijft onzeker, ik zal wat lenzen bestellen met bredere hoek, nu 90graden. misschien te geconcentreerd ofzoiets?
Fosfaat voeg ik toe maar blijf 0 meten na een tijdje. Zal dat ook eens na het toevoegen doen.
Nitraat heel iets, rond de 10 15 (lijkt me, teststrips dus niet heel nauwkeurig)

Vroeger nooit echt zulke problemen gehad (wel eens na 2 jaar, oorzaak niet zeker), maar had niet heel veel licht en gewoon kraanwater. Nu een sterke DIY ledlamp en osmose water
[ Voor 28% gewijzigd door Mutatie op 06-08-2018 00:07 ]
Ooops... blijkbaar werkt de reactor een stuk efficienter dan de atomizer die ik had.
Gevolgd door een dode sewellia lineolata.
Gevolgd door een dode sewellia lineolata.

Ik herken jouw verhaal wel, ik heb een makkelijke bak (125 liter Juwel bak, Intratuin aquariumplanten en wat guppen) en mijn waarden zijn best goed en ik blijf problemen houden met algen. Erg vermoeiend om steeds weer alles schoon te moeten maken omdat anders de planten verstikken. Ik ben ook nog aan het puzzelen waar het nou aan ligt.Mutatie schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:23:
8 dagen weg geweest. Nu wat blauwalgen en weer veel draadalg. Bio Co2 behoorlijk stabiel (nu met een half theelepeltje baking soda gaat het een stuk gelijkmatiger), waardes allemaal netjes. Lamp op 6 uur per dag sinds 2 weken met op de helft een half uur uit.
Mn inrichting maakt het ook wel lastig, mos zit hoog in de bak, evenals javavarens en anubias en dus in het volle licht. Daar ook dus vol draadalg![]()
![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien een tip. Vandaag helaas een dode endler guppy ontdekt. Deze zat in de co2 tester.... vraag me af hoe hij het klaar gespeeld heeft. Helaas was ik er te laat bij ... 
Deze bedoel ik;
Deze bedoel ik;

Stukje panty met een elastiek?
Hij zal wel geschrokken zijn. Hier verdwijnt er wel eens een halfsnavelbek in een drijvende tubifex voerhouder.
Hij zal wel geschrokken zijn. Hier verdwijnt er wel eens een halfsnavelbek in een drijvende tubifex voerhouder.
[ Voor 67% gewijzigd door LED-Maniak op 06-08-2018 21:30 ]
Ik ben me aan het inlezen betreffende aquariums. Wat betreft het onderhoud (icm vakanties):
- in de topicstart staat iedere 1-2 weken 25-50% water vervangen. Dat laat ik liever de buurvrouw niet doen als we in de zomer 3 weken weg zijn. Hoe "erg" is dat?
- wat betreft voeren vind ik niet direct iets in de topicstart. Zijn daar ook regels/tips voor?
- in de topicstart staat iedere 1-2 weken 25-50% water vervangen. Dat laat ik liever de buurvrouw niet doen als we in de zomer 3 weken weg zijn. Hoe "erg" is dat?
- wat betreft voeren vind ik niet direct iets in de topicstart. Zijn daar ook regels/tips voor?
Vissen goed voeren, 50% water verversen en dan met rust laten. Dan kunnen de meeste vissen wel twee weken zonder. Eventueel kan je ook een voederautomaat gebruiken, dat werkt hier al maanden perfect(maar vul ik op weken dat ik aanwezig ben aan met diepvriesvoer).
Voeren zelf ligt aan de soort vissen die je hebt. Veel beginners voeren te veel voer. Vissen hebben niet veel nodig.
Voeren zelf ligt aan de soort vissen die je hebt. Veel beginners voeren te veel voer. Vissen hebben niet veel nodig.
Water verversen:tollo71 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:46:
Ik ben me aan het inlezen betreffende aquariums. Wat betreft het onderhoud (icm vakanties):
Hangt erg af van je bakbezetting, en van je bakmaat.
Een klein bakje (60cm) of een nano bakje (kleiner dan 60cm) komt veel nauwer qua waterverzorging dan een grotere bak. Vanaf een 80cm of beter nog een meterbak wordt het allemaal echt veel makkelijker.
Dan bakbezetting, een bak met maar een paar visjes die geen hoge eisen stellen aan waterkwaliteit kun je echt wel een keer een maand ofzo zonder water te verversen laten staan. Een bak vol vis, of iets als flink vervuilende vissen, of hoogeisende vissen liever niet. Mja als het moet...
50% water verversen is trouwens wel erg veel, dat doe ik zelf vaak wel (cichlidenbakken en roofvissen) maar is niet standaard m.i. en als je vissen hebt die speciale eisen aan het water stellen zoals zacht/zuur of je kient je plantenvoeding heel nauwkeurig uit dan lijkt me dat zelfs niet te doen/erg duur.
Voeren:
Hangt erg af van je bakbezetting. Voor de meeste vissen kun je best een poosje om de dag voeren, hoeft echt niet dagelijks. Echter jonge vis, plantenentende vissen zoals malawi mbuna cichliden enz kunnen daar veel slechter tegen. Pure roofvissen kun je zelfs beter standaard niet iedere dag voeren.
Wat ik nog wel eens heb gedaan was aan afgemeten hoeveelheid voer voor de buurvrouw klaarleggen, en dan gevraagd om 2X in de week zo een bakje voer erin te kieperen. Dan weet je zeker dat ze niet téveel krijgen, en ook niet verhongeren.
Het wordt sowieso niet een kleine bak (<80 cm), zowel voor het gemak, als voor het "mooi". Zal me eens verdiepen in minder "veeleisende" vissen. Bedankt heren!
50% water verversing is standaard voor bepaalde bezettingen en high tech bakken die met de estimative index methode werken voor planten. Wat er na een week niet is opgenomen door je planten wordt beschouwd als afval/overschot wat voor een algenbloei kan zorgen. Als je normaal 30% ververst dan zou ik zeker 50% verversen als je twee weken of langer op vakantie gaat. Tenzij je natuurlijk een zeer lage bezetting hebt of weinig vervuilende vissen.dragon2 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:03:
[...]
50% water verversen is trouwens wel erg veel, dat doe ik zelf vaak wel (cichlidenbakken en roofvissen) maar is niet standaard m.i. en als je vissen hebt die speciale eisen aan het water stellen zoals zacht/zuur of je kient je plantenvoeding heel nauwkeurig uit dan lijkt me dat zelfs niet te doen/erg duur.
Een van mijn aquariuma zit momenteel op dag twee van een totale blackout. Ik vind het allemaal maar erg spannend. Nog twee dagen te gaan.

Ah zo, ik dacht juist dat al dat toevoegen dan duurder ging worden, maar wat je zegt klinkt logisch ja.LED-Maniak schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:52:
[...]
50% water verversing is standaard voor bepaalde bezettingen en high tech bakken die met de estimative index methode werken voor planten. Wat er na een week niet is opgenomen door je planten wordt beschouwd als afval/overschot wat voor een algenbloei kan zorgen.
Ik heb dus nooit plantenbakken

Ik vind cichliden te leuk die zijn alleen helaas goed in bakken herindelen naar eigen inzicht, en rovers heb ik ook, die willen vaak minder licht.
Ik zat ook te denken aan grote Z-A bakken en dergelijke, daar ga je denk ik niet zomaar 50% water verversen tezij je een eigen osmose installatie hebt... Doe mij maar gewoon mijn riftcichliden: gewoon kraanwater lekker makkelijk
ik heb nog een paar liter plantenvoeding in de aanbieding lol
Ik hang gewoon elke week de tuinslang in de bak om 60% te verversen (plantenbak) en dan de tuin,vijver,putje in.
Daarna pak ik een oude vijverpomp, stop ik in een emmer, zet de emmer in de keuken in de spoelbak, tuinslang aan pompje en weer met de juiste temperatuur de bak vullen
Voorheen vaak met de buitenkraan gedaan maar dat temperatuur verschil is te groot. Zeker in de winter. En dit werkt nu perfect
Binnenkort met weekje vakantie de bak maar weer eens voorzien van een nieuwe scape en hardware upgrades
Daarna pak ik een oude vijverpomp, stop ik in een emmer, zet de emmer in de keuken in de spoelbak, tuinslang aan pompje en weer met de juiste temperatuur de bak vullen
Voorheen vaak met de buitenkraan gedaan maar dat temperatuur verschil is te groot. Zeker in de winter. En dit werkt nu perfect
Binnenkort met weekje vakantie de bak maar weer eens voorzien van een nieuwe scape en hardware upgrades
[ Voor 3% gewijzigd door Paulus07 op 07-08-2018 10:19 ]
Ik kwam er net achter dat het niet zo goed gaat met mijn Pleco, zijn buik is helemaal opgezwollen en hij drijft op zijn rug. Het lijkt alsof hij vanzelf boven komt drijven en zonder moeite niet meer onder kan blijven.
Een tijd geleden zat ik met een wormen probleem en werd hier eigenlijk aangegeven dat er weinig hoop was. Uiteraard heb ik allemaal anti-wormen middeltjes geprobeerd, maar hielp niets. Eén voor één gingen de meeste vissen dood.
De Pleco's en de Danio's houden het nog het langst vol. Maar dit lijkt mij een verstopping, waarschijnlijk door de wormen.
Nu vraag ik mij uiteraard af wat ik eraan kan doen en of ik er wel goed aan doe om te wachten tot ze één voor één sterven, want waarschijnlijk is het een lijdensweg.

Een tijd geleden zat ik met een wormen probleem en werd hier eigenlijk aangegeven dat er weinig hoop was. Uiteraard heb ik allemaal anti-wormen middeltjes geprobeerd, maar hielp niets. Eén voor één gingen de meeste vissen dood.
De Pleco's en de Danio's houden het nog het langst vol. Maar dit lijkt mij een verstopping, waarschijnlijk door de wormen.
Nu vraag ik mij uiteraard af wat ik eraan kan doen en of ik er wel goed aan doe om te wachten tot ze één voor één sterven, want waarschijnlijk is het een lijdensweg.

edit:
Ik bedacht mij later dat de opgezwollen buik ook kan zijn gekomen door alle ingeademde lucht, maar inmiddels is de Pleco overleden en valt er niets meer aan te redden.
Ik bedacht mij later dat de opgezwollen buik ook kan zijn gekomen door alle ingeademde lucht, maar inmiddels is de Pleco overleden en valt er niets meer aan te redden.
[ Voor 6% gewijzigd door Grote Smurf op 09-08-2018 16:30 ]
Mijn nannostomus eques zijn aan het paren

Ik lees overal dat ze daar erg zacht water voor nodig hebben, iets wat mij niet lukt met kraanwater. Maar ik heb van mijn groepje van 14 stuk nu 2 paartjes die eitjes aan het afzetten zijn op bladeren.
Een super intiem en subtiel schouwspel overigens!
Wow
Ik lees overal dat ze daar erg zacht water voor nodig hebben, iets wat mij niet lukt met kraanwater. Maar ik heb van mijn groepje van 14 stuk nu 2 paartjes die eitjes aan het afzetten zijn op bladeren.
Een super intiem en subtiel schouwspel overigens!
Wow
Nannostomus Eques kende ik niet, mooie vis om te zien. Sinds afgelopen donderdag heb ik hockey tetra´s. Die ken ik ook niet kwam ze tegen in de Aquarium winkel grappig om te zien.
Na jarenlang Aquaria te hebben gehouden, ben ik bakloos geweest de afgelopen 2 jaar (verhuizing en verbouwen) Gisteren weer een bak gekocht, dus binnenkort weer actief-Aquariaan 
Het is een juwel Rio 350, en ik neem de bak compleet met inhoud over.
We gaan de bak helemaal opnieuw opstarten, om een aantal redenen: De huidige voedingsbodem ligt er 4 jaar in; je wilt je eigen scape toch maken, maar de belangrijkste: Er zit planaria in het aquarium.
Stel dat we de bak geheel leeg maken, en schoon, en de planten en dieren tijdelijk in een andere bak onderbrengen. Is de kans dan reeel dat je na uitspoelen (en mogelijk medicijn-behandeling) de oude inhoud (planten, vissen, Decoratie en bovendien ook filters) Planaria-vrij terug in de nieuw opgezette bak kunt krijgen ? Of is het dusdanig hardnekkig dat je het niet eens moet willen. Ik heb gelukkig weinig ervaring nog met deze plaag-wormpjes, dus ik hoor graag jullie idee !
Het is een juwel Rio 350, en ik neem de bak compleet met inhoud over.
We gaan de bak helemaal opnieuw opstarten, om een aantal redenen: De huidige voedingsbodem ligt er 4 jaar in; je wilt je eigen scape toch maken, maar de belangrijkste: Er zit planaria in het aquarium.
Stel dat we de bak geheel leeg maken, en schoon, en de planten en dieren tijdelijk in een andere bak onderbrengen. Is de kans dan reeel dat je na uitspoelen (en mogelijk medicijn-behandeling) de oude inhoud (planten, vissen, Decoratie en bovendien ook filters) Planaria-vrij terug in de nieuw opgezette bak kunt krijgen ? Of is het dusdanig hardnekkig dat je het niet eens moet willen. Ik heb gelukkig weinig ervaring nog met deze plaag-wormpjes, dus ik hoor graag jullie idee !
Planaria is irritant spul in je bak vooral met garnalen. Maarrrrrr ik heb het destijds in een andere bak heel goed weggekregen met "Flubenol 5%". Wonderspul en nooit meer planaria gehad. Je kan tijdens het opstarten dus weer eventueel met Flubenol 5% behandelen. Is in een aquariumzaak wel te krijgen of online
Mijn onlangs opgestarte bakje van 35 liter.
Veel te lang bezig geweest om takje aan takje aan takje te lijmen om dit effect te krijgen.
Het is de bedoeling dat het bakje in november op vivarium te zien is samen met nog 20+ van de zelfde bakjes als onderdeel van een wedstrijd.
(De knijpers zijn alweer weggehaald, had even wat tijdelijke hoogte nodig voor de lamp)
Veel te lang bezig geweest om takje aan takje aan takje te lijmen om dit effect te krijgen.
Het is de bedoeling dat het bakje in november op vivarium te zien is samen met nog 20+ van de zelfde bakjes als onderdeel van een wedstrijd.
(De knijpers zijn alweer weggehaald, had even wat tijdelijke hoogte nodig voor de lamp)

Ziet er fantastisch uitGh0stw4lk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:43:
[afbeelding]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ziet er gaaf uit! Met welke lijm heb je dat gedaan? Vaak afgevraagd hoe, eens met verzinkte schroeven gedaan maar voelde niet lekker.Gh0stw4lk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:43:
[afbeelding]
al het hout zit aan elkaar gelijmd met secondelijm en filterwatten, over de lijm doe je dan gemalen lavasteen.Mutatie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:24:
[...]
Ziet er gaaf uit! Met welke lijm heb je dat gedaan? Vaak afgevraagd hoe, eens met verzinkte schroeven gedaan maar voelde niet lekker.

[ Voor 6% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 13-08-2018 13:54 ]
Ik heb altijd geleerd dan cyanoacrylaat, beter bekend als CA of seconden lijm inderdaad gewoon veilig is voor (zee)aquaria, zelfs voor mijn koralen. Het zelfde geld voor normale glas kit. Sanitair kit is NIET veilig voor aquaria
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Netjes! Blijft zoiets lang vastzitten? Had altijd het idee dat met hout de buitenste laag langzaam zacht word/iets rotGh0stw4lk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:41:
[...]
al het hout zit aan elkaar gelijmd met secondelijm en filterwatten, over de lijm doe je dan gemalen lavasteen.
[afbeelding]
ik heb het ook maar afgekeken van anderen, voornamelijk uit de Aziatische hoek. Het zou een aantal jaar goed moeten blijven, maar dat is voor mij nu ook maar afwachten, voorlopig zit alles nog goed vast.Mutatie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:20:
[...]
Netjes! Blijft zoiets lang vastzitten? Had altijd het idee dat met hout de buitenste laag langzaam zacht word/iets rot
door de filterwatten of sigarettenfilters te gebruiken creëer je een veel groter contact oppervlak met lijmen, waardoor de kans op loslaten sowieso al kleiner wordt.
voorbeeldfilmpje
Oi.., dat met watten had ik eerder moeten weten. Heb mn stenen met hotglue gedaan maar dat blijft niet echt zitten in water.Gh0stw4lk3r schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 16:27:
[...]
ik heb het ook maar afgekeken van anderen, voornamelijk uit de Aziatische hoek. Het zou een aantal jaar goed moeten blijven, maar dat is voor mij nu ook maar afwachten, voorlopig zit alles nog goed vast.
door de filterwatten of sigarettenfilters te gebruiken creëer je een veel groter contact oppervlak met lijmen, waardoor de kans op loslaten sowieso al kleiner wordt.
voorbeeldfilmpje
[video]
Lijkt me inderdaad een redelijk vaste methode zo.
[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 13-08-2018 17:18 ]
Bij dezeLED-Maniak schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 14:18:
[...]
Bij Jos ter Brugge is het absoluut niet klinisch en een heel rustige mooie omgeving om een luie stoel neer te zetten.![]()
Hou ons op de hoogte van de voortgang!

Wat betreft de waterwaarden: sinds begin van de week meet ik heel lichte waarden nitriet (het witte vlakje van de teststrip wordt heel iets roze). We verversen nu wat vaker water (1/3e om de dag), maar de vissen doen het goed. We geven in deze periode van nitriet-stijging ook minder voer, vooral aan de kardinaal tetra's, omdat dat op het oppervlak meedrijft in de stroming van het filter, waardoor het soms ergens in een plant blijft vastzitten en de tetra's het missen. De Corydora's krijgen om de dag een tabletje voedsel en eten dat helemaal op. Ik weet alleen niet hoe ik kan zien of dat genoeg is

We zijn toch wat aan het rondkijken voor een groter aquarium. We spelen toch vrij weinig piano, dus waarschijnlijk gaat die naar boven, waarna we 1m60 (hoeft niet vol, 1m20 is een mooie maat denk ik) aan ruimte over hebben om een groter aquarium neer te zetten. Aangezien de huidige (kleinere) opgestart is tegen de tijd, kunnen we uitgebreid de tijd nemen om hem in te richten en op te starten. We nemen hier de tijd voor (qua planning), zodat we het juiste type filter, de juist verwarming, de juiste bodeminrichting, etc hebben.
Ik kan alleen maar concluderen dat de vissterfte aan het begin aan stress lag. Dat het water ook vrij warm was door de tropische temperaturen buiten, zal vast niet hebben meegeholpen. Volgens Jos ter Brugge zou het dan ook aan een zuurstoftekort kunnen hebben gelegen (hoewel ze ook vonden dat stress als oorzaak logischer leek), maar ik kan niet zeggen dat de vissen nou zo enorm naar lucht hebben zitten happen in die tijd...
Oh, met de planten van Jos ter Brugge zijn er ook twee kleine slakjes meegekomen op de een of andere manier. Kan dat nog kwaad of kunnen/moeten we die laten zitten?
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Ik heb kleitabletten in de grond bij sommige planten met sterke wortelgroei, maar doe dit maar eens per jaar. Verder krijgen ze voeding via de bladeren via vloeibare plantenvoeding.
Welke hebben ze meegegeven? Vaak mist nitraat in die voedingen en moet je dat apart doseren als je vissen niet voldoende poep produceren.
De cory's moeten er gezond uit zien, dan weet je dat het goed zit. Als ze vermageren kan je meer geven. Vaak gewoon even kijken hoe hongerig ze 'ogen' en hoe snel een tabletje op is.
Filterwatten zou ik mee oppassen, die kunnen ook voor een stijging van nitraat/nitriet zorgen. Regelmatig vervangen dus! Beste gewoon weglaten samen met dat actieve kool, dat stopt er na een aantal weken ook mee..
Warm water kan inderdaad zuurstoftekort veroorzaken, niet alle vissen gaan naar het oppervlak. Toen ik een CO2 overschot had door een probleem zijn er ook vissen dood gegaan, maar die zag ik nooit lucht happen.
Slakjes kan je weghalen of laten zitten. Verder niet schadelijk maar denk er om dat ze vermenigvuldigen.
Welke hebben ze meegegeven? Vaak mist nitraat in die voedingen en moet je dat apart doseren als je vissen niet voldoende poep produceren.
De cory's moeten er gezond uit zien, dan weet je dat het goed zit. Als ze vermageren kan je meer geven. Vaak gewoon even kijken hoe hongerig ze 'ogen' en hoe snel een tabletje op is.
Filterwatten zou ik mee oppassen, die kunnen ook voor een stijging van nitraat/nitriet zorgen. Regelmatig vervangen dus! Beste gewoon weglaten samen met dat actieve kool, dat stopt er na een aantal weken ook mee..
Warm water kan inderdaad zuurstoftekort veroorzaken, niet alle vissen gaan naar het oppervlak. Toen ik een CO2 overschot had door een probleem zijn er ook vissen dood gegaan, maar die zag ik nooit lucht happen.
Slakjes kan je weghalen of laten zitten. Verder niet schadelijk maar denk er om dat ze vermenigvuldigen.
Ah, dus toch via de bladeren.LED-Maniak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:42:
Ik heb kleitabletten in de grond bij sommige planten met sterke wortelgroei, maar doe dit maar eens per jaar. Verder krijgen ze voeding via de bladeren via vloeibare plantenvoeding.
Sera Florena (250ml). Tekst achterop: Gegarandeerd nitraat- en fosfaatvrijWelke hebben ze meegegeven? Vaak mist nitraat in die voedingen en moet je dat apart doseren als je vissen niet voldoende poep produceren.

Ze groeien als kool en zien er zeker niet vermagerd uit. Maar ook hier weer de tegenstrijdige informatie: op de verpakking staat dagelijks voeren. De winkel zei: om de dag 1-2 tabletten. Dat is nogal een range... We doen het nu op gevoel (1 tablet om de dag ongeveer) en ze eten het iedere keer helemaal op met z'n 5-en. Soms als we ze wel heel "agressief" op zo'n tablet zien duiken geven we er de volgende dag weer een.De cory's moeten er gezond uit zien, dan weet je dat het goed zit. Als ze vermageren kan je meer geven. Vaak gewoon even kijken hoe hongerig ze 'ogen' en hoe snel een tabletje op is.
Uiteraard, ik denk dat we sowieso een ander filtermedium in onze pomp moeten doen, zie ook mijn eerdere pomp: we zijn hier dus verkeerd voorgelicht.Filterwatten zou ik mee oppassen, die kunnen ook voor een stijging van nitraat/nitriet zorgen. Regelmatig vervangen dus! Beste gewoon weglaten samen met dat actieve kool, dat stopt er na een aantal weken ook mee..
We houden het in de gaten.Warm water kan inderdaad zuurstoftekort veroorzaken, niet alle vissen gaan naar het oppervlak. Toen ik een CO2 overschot had door een probleem zijn er ook vissen dood gegaan, maar die zag ik nooit lucht happen.
Zou ik nu het gevecht tegen de alg aan het winnen zijn? Het word wit
Voeg nu sinds 2 weken dagelijks profito en fosfaat toe, af en toe iets nitraat als dat erg laag lijkt en wekelijks 30-50% waterwissel met osmosewater en GH plus.
Denk deel van de reden voor alg groei is dat het mos dat ik geleverd kreeg al halfdood was, te zien op de foto, de onderste laag is bruin. In eerdere bakken was dit nooit zo'n probleem en was het mooi fris, groen en werd het snel mooi vol.
De diatomen zijn zo goed als weg, enkel nog met vlagen wat blauwalg her en der. Kan proberen wat meer zuurstof in het water te doen maar wil nu even niks veranderen als het binnen de perken blijft.
Volhouden zo lijkt me?

@hierboven
Adviezen bij winkels...tja ik reken er al eeuwen niet op en zoek het lekker zelf allemaal op. Vind die Jos ten Brugge winkel niet zo heel bijzonder eigenlijk..ook niks mis mee en inderdaad leuk ingericht (maar qua advies blijkbaar ook niet top?).Veldhuis is voor de spullen. Waterlelie (vroeger nog paar jaartjes gewerkt toen het nog Bevipla groothandel was, begonnen in een oude boerenschuur, daarna naar de haven) weinig spullen maar vind ik weer beter qua dieren en aanbod, ook al is het klinisch ingericht. Maargoed, dat is ook maar mijn kijk er op.
Ook lijk ik nu ontdekt te hebben dat je plantenvoeding dus echt wel moet aanvullen met nitraat en fosfaat
Misschien nog meer maar daar moet ik nog achter komen.
Totaal plaatje, bijna 2 maanden later. De Japonica's doen goed hun werk.
De planten helemaal rechts ben ik niet zo tevreden over, eens zoeken naar iets anders. En nog wat leuks dat er her en der mooi tussen past, iets roods zou misschien ook mooi staan maar wat en waar?
De garnalen zitten niet zoveel op het mos, binnenkort wat otocinclus halen, die eten geen draadalg, misschien dat ik de garnalen zo meer naar het mos kan krijgen?
Ik denk dat ik met osmosewater een verkeerde start had gemaakt, te weinig toevoegingen, teveel licht meteen. De valisneria achterin slaat nu pas goed aan, veel stekjes en algvrij. Het is de nana, hopelijk niet te nana en komt het er wel boven uit later.
Voeg nu sinds 2 weken dagelijks profito en fosfaat toe, af en toe iets nitraat als dat erg laag lijkt en wekelijks 30-50% waterwissel met osmosewater en GH plus.
Denk deel van de reden voor alg groei is dat het mos dat ik geleverd kreeg al halfdood was, te zien op de foto, de onderste laag is bruin. In eerdere bakken was dit nooit zo'n probleem en was het mooi fris, groen en werd het snel mooi vol.
De diatomen zijn zo goed als weg, enkel nog met vlagen wat blauwalg her en der. Kan proberen wat meer zuurstof in het water te doen maar wil nu even niks veranderen als het binnen de perken blijft.
Volhouden zo lijkt me?

@hierboven
Adviezen bij winkels...tja ik reken er al eeuwen niet op en zoek het lekker zelf allemaal op. Vind die Jos ten Brugge winkel niet zo heel bijzonder eigenlijk..ook niks mis mee en inderdaad leuk ingericht (maar qua advies blijkbaar ook niet top?).Veldhuis is voor de spullen. Waterlelie (vroeger nog paar jaartjes gewerkt toen het nog Bevipla groothandel was, begonnen in een oude boerenschuur, daarna naar de haven) weinig spullen maar vind ik weer beter qua dieren en aanbod, ook al is het klinisch ingericht. Maargoed, dat is ook maar mijn kijk er op.
LED-Maniak schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:42:
Wat is het probleem met filterwatten? Ik stop ze zelf altijd in mn filter als toplaag, dat spoel ik eens per paar maanden uit of vervang het en laat het bio-deel met rust. Actieve kool als advies en tegelijk plantenvoeding meegeven is een beetje raar. Actieve kool gebruik je imo enkel na medicatie of als je niet echt planten hebt.Grrrrrene schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:04:
[...]
Sera Florena (250ml). Tekst achterop: Gegarandeerd nitraat- en fosfaatvrijMaar er zit nitraat in het water, al wordt het wel steeds minder (zal wel met het bacterieel evenwicht te maken hebben). Ik schat in zo'n 25-50mg/L.
Ook lijk ik nu ontdekt te hebben dat je plantenvoeding dus echt wel moet aanvullen met nitraat en fosfaat
De planten helemaal rechts ben ik niet zo tevreden over, eens zoeken naar iets anders. En nog wat leuks dat er her en der mooi tussen past, iets roods zou misschien ook mooi staan maar wat en waar?
De garnalen zitten niet zoveel op het mos, binnenkort wat otocinclus halen, die eten geen draadalg, misschien dat ik de garnalen zo meer naar het mos kan krijgen?
Ik denk dat ik met osmosewater een verkeerde start had gemaakt, te weinig toevoegingen, teveel licht meteen. De valisneria achterin slaat nu pas goed aan, veel stekjes en algvrij. Het is de nana, hopelijk niet te nana en komt het er wel boven uit later.

[ Voor 22% gewijzigd door Mutatie op 17-08-2018 12:28 ]
De sleutel is denk ik consistentie, zolang er ineens grote veranderingen zijn in de waterkwaliteit grijpen algen hun kans natuurlijk. Zelf ben ik geen fan van otocinclus (volgens mij is een erg groot deel ervan wildvang waar een groot deel tijdens vervoer al sterft, correct me if I'm wrong).Mutatie schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:18:
Zou ik nu het gevecht tegen de alg aan het winnen zijn? Het word wit![]()
Volhouden zo lijkt me?
[afbeelding]
@hierboven
[...]
[...]
Wat is het probleem met filterwatten? Ik stop ze zelf altijd in mn filter als toplaag, dat spoel ik eens per paar maanden uit of vervang het en laat het bio-deel met rust. Actieve kool als advies en tegelijk plantenvoeding meegeven is een beetje raar. Actieve kool gebruik je imo enkel na medicatie of als je niet echt planten hebt.
Ook lijk ik nu ontdekt te hebben dat je plantenvoeding dus echt wel moet aanvullen met nitraat en fosfaatMisschien nog meer maar daar moet ik nog achter komen.
[afbeelding]
Verder ziet je tank er echt prachtig uit
Een nitraat tekort kan voor hardnekkige algen en cyanobacterie zorgen. Hou het goed in de gaten.Grrrrrene schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:04:
[...]
Sera Florena (250ml). Tekst achterop: Gegarandeerd nitraat- en fosfaatvrijMaar er zit nitraat in het water, al wordt het wel steeds minder (zal wel met het bacterieel evenwicht te maken hebben). Ik schat in zo'n 25-50mg/L.
Dan zal het wel los lopen. Ik voer ook eens per dag en sla tweemaal per week een dag over.[...]
Ze groeien als kool en zien er zeker niet vermagerd uit. Maar ook hier weer de tegenstrijdige informatie: op de verpakking staat dagelijks voeren. De winkel zei: om de dag 1-2 tabletten. Dat is nogal een range... We doen het nu op gevoel (1 tablet om de dag ongeveer) en ze eten het iedere keer helemaal op met z'n 5-en. Soms als we ze wel heel "agressief" op zo'n tablet zien duiken geven we er de volgende dag weer een.
Lijkt er wel op.Mutatie schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:18:
Zou ik nu het gevecht tegen de alg aan het winnen zijn? Het word wit
Er zijn 1001 meningen in de aquariawereld. Iedereen zegt iets anders wat voor hem werkt..Adviezen bij winkels...tja ik reken er al eeuwen niet op en zoek het lekker zelf allemaal op. Vind die Jos ten Brugge winkel niet zo heel bijzonder eigenlijk..ook niks mis mee en inderdaad leuk ingericht (maar qua advies blijkbaar ook niet top?).Veldhuis is voor de spullen. Waterlelie (vroeger nog paar jaartjes gewerkt toen het nog Bevipla groothandel was, begonnen in een oude boerenschuur, daarna naar de haven) weinig spullen maar vind ik weer beter qua dieren en aanbod, ook al is het klinisch ingericht. Maargoed, dat is ook maar mijn kijk er op.
Ik vind het wel leuk visjes kijken bij dierenwinkelxl. Komen daar veel meer tot hun recht dan bij de andere zaken. Zeker op kleur en gedrag.
Ophoping van nitriet/nitraat. Kan voor schommelingen en pieken zorgen.Wat is het probleem met filterwatten? Ik stop ze zelf altijd in mn filter als toplaag, dat spoel ik eens per paar maanden uit of vervang het en laat het bio-deel met rust. Actieve kool als advies en tegelijk plantenvoeding meegeven is een beetje raar. Actieve kool gebruik je imo enkel na medicatie of als je niet echt planten hebt.
Ook lijk ik nu ontdekt te hebben dat je plantenvoeding dus echt wel moet aanvullen met nitraat en fosfaatMisschien nog meer maar daar moet ik nog achter komen.
Mee eens. Eerder ging ik vaak water wisselen, schoonmaken etc en had af en toe alg problemen of rare vissterfte. Nu om de 2-3 maand eens spons erdoor en water wisselen en geen problemen meer. Water is ook mooi helder. Vooral doen wat je zelf goed lijkt en niet blind de adviezen van anderen volgen.Niekserr schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 11:26:
[...]
De sleutel is denk ik consistentie, zolang er ineens grote veranderingen zijn in de waterkwaliteit grijpen algen hun kans natuurlijk.
Eens in de 2-3 maand water wisselen is wel erg weinig hoor. Meet je je waterwaarden wel eens na zo'n lange tijd? Ik deed altijd wekelijks zo'n 30%, helaas heb ik geen aquaria meer nu ik studeerreiniero schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 13:47:
[...]
Mee eens. Eerder ging ik vaak water wisselen, schoonmaken etc en had af en toe alg problemen of rare vissterfte. Nu om de 2-3 maand eens spons erdoor en water wisselen en geen problemen meer. Water is ook mooi helder. Vooral doen wat je zelf goed lijkt en niet blind de adviezen van anderen volgen.
Af en toe meet ik het wel ja, is eigenlijk altijd prima. Scheelt misschien ook dat er redelijk wat planten in zitten en weinig vis.Niekserr schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:04:
[...]
Eens in de 2-3 maand water wisselen is wel erg weinig hoor. Meet je je waterwaarden wel eens na zo'n lange tijd? Ik deed altijd wekelijks zo'n 30%, helaas heb ik geen aquaria meer nu ik studeer.
En alles handmatig of heb je het geautomatiseerd? Is anders behoorlijk wat werk neem ik aan..Paulus07 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:29:
hier wekelijks 60-70% waterwissel (plantenbak)
Heb je ook een foto van je bak?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
handmatig. Maar met een tuinslang en zwaartekracht is dat zo gedaanGynnad schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:39:
[...]
En alles handmatig of heb je het geautomatiseerd? Is anders behoorlijk wat werk neem ik aan..
Heb je ook een foto van je bak?
Tuinslang in de bak, en dan leeg laten lopen in de tuin,vijver of putje.
Vullen gaat andersom dmv een oude vijverpomp aan de tuinslang. Pomp zet ik in een emmer onder de kraan in de wasbak in de keuken. Kraan op lauw water zetten wat gevoelsmatig overeenkomt met water in aquarium. Dat gaat in de emmer en de pomp gooit het dan weer in aquarium.
Ik merkte juist dat mijn aquarium veel beter begon te draaien toen ik het onderhoud begon te verwaarlozen. Water bleef goede kwaliteit, planten groeiden goed, vissen deden het goed.Niekserr schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:04:
[...]
Eens in de 2-3 maand water wisselen is wel erg weinig hoor. Meet je je waterwaarden wel eens na zo'n lange tijd? Ik deed altijd wekelijks zo'n 30%, helaas heb ik geen aquaria meer nu ik studeer.
In de tijd dat ik regelmatig water wisselde had ik juist veel meer issues.
Maar goed, nu geen aquarium meer dus ook geen onderhoud.
Als ik hier een beetje gesettled ben in m'n nieuw appartement koop ik nog wel eens een nano aquarium (wel met een oversized extern filter, nano's zijn moeilijker in balans te houden).
Zaterdag was het zover: het verhuizen van het gekochte aquarium.
Zoveel mogelijk water eruit (tegen de 300 liter denk ik) en opgeslagen in vaten. De bodem, planten en dieren hebben we in het aquarium gelaten tijdens de verhuizing. Met 4 man was het nog een flinke last, maar het is gelukt ! om 09:30 begonnen, om 15:00 was alles weer up and running. (incl alle techniek)
Het was een donkerbruine Juwel, waar we zelf een witte kast voor hebben gekocht, en ik heb de randen van het aquarium met witte folie beplakt. Nu dus een totaal witte set geworden !
Ben er erg blij mee, en ben benieuwd of ik de planten net zo mooi kan houden als de vorige eigenaar, want het is een fantastisch mooie bak.
Vandaag de eerste waterwissel gedaan, en nu maar eens een weekje aanzien hoe de bak draait.
ToDo:
Kastdeurtjes moeten nog even na-gesteld worden, en de electronica zit nu met stekkerblokken, maar dat worden gemonteerde contactdozen in de kast !
(en voor de oplettende kijker: ja, er moet nog een stuk vloerplint gemonteerd
)
Zoveel mogelijk water eruit (tegen de 300 liter denk ik) en opgeslagen in vaten. De bodem, planten en dieren hebben we in het aquarium gelaten tijdens de verhuizing. Met 4 man was het nog een flinke last, maar het is gelukt ! om 09:30 begonnen, om 15:00 was alles weer up and running. (incl alle techniek)
Het was een donkerbruine Juwel, waar we zelf een witte kast voor hebben gekocht, en ik heb de randen van het aquarium met witte folie beplakt. Nu dus een totaal witte set geworden !
Ben er erg blij mee, en ben benieuwd of ik de planten net zo mooi kan houden als de vorige eigenaar, want het is een fantastisch mooie bak.
Vandaag de eerste waterwissel gedaan, en nu maar eens een weekje aanzien hoe de bak draait.
ToDo:
Kastdeurtjes moeten nog even na-gesteld worden, en de electronica zit nu met stekkerblokken, maar dat worden gemonteerde contactdozen in de kast !
(en voor de oplettende kijker: ja, er moet nog een stuk vloerplint gemonteerd

[ Voor 11% gewijzigd door Gwindorian op 19-08-2018 21:52 ]
@Gwindorian zo heb ik mijn juwel 240 ook verhuist. Het is best te doen als je wat hulp hebt. Scheelt ook als de oude eigenaar zijn hobby verkoopt. Hij heeft mij toen ook nog meegeholpen met verhuizen. Mooie bak iig.
Prachtig aquarium. Lijkt me erg spannend om zo'n gevuld aquarium te verhuizen. Hoe heb je dat met het filter gedaan? Ik heb hier iemand zien beweren dat de bacteriën vrij snel dood gaan als er geen stroming door de pomp gaat.Gwindorian schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:49:
ToDo:
(en voor de oplettende kijker: ja, er moet nog een stuk vloerplint gemonteerd)
[afbeelding]
Dank je wel !
Het was inderdaad best wel spannend. Als je met 4 man aan het sjouwen bent, moet niemand kramp krijgen of zich verstappen, want dan heb je een probleem
Ook het doorstarten van het aquarium vond ik best spannend, maar tot op heden lijkt alles prima gegaan en is er niets doodgegaan, waardes OK.
Ik heb er 2 Eheim buitenfilters op staan. het initiele plan was dat we 1 zouden schoonmaken, en 1 zouden laten draaien op een emmer water, omdat inderdaad bij stilstaan alles snel sterft.
Uiteindelijk liepen we tegen een praktisch probleem aan; de slangen op de filter waren te kort om in een emmer te hangen, en ondanks wat verwoede pogingen kregen we de pilaren niet met fatsoen van de slang af.
Toen het wat te lang ging duren, hebben we besloten dit filter ook uit te spoelen.
Normaal gesproken heb je dan wel een aardig risico op te weinig bacteriën, maar omdat de bodem er nog helemaal inlag had ik goede hoop dat daar genoeg bacterien in aanwezig zijn.
Momenteel een beetje spaarzaam voeren, en natuurlijk geen nieuwe dieren introduceren, en dat lijkt tot op heden prima te werken. Gisteren voor het eerst moeten snoeien al
Dat Bacteriën in grote getale afsterven in een stilstaand filter is trouwens ook echt wel te verklaren.
De Nitrificerende bacteriën hebben een aerobe omgeving nodig. In stilstaand water zal de zuurstof snel opgebruikt zijn en sterven de bacteriën af.
Het was inderdaad best wel spannend. Als je met 4 man aan het sjouwen bent, moet niemand kramp krijgen of zich verstappen, want dan heb je een probleem
Ook het doorstarten van het aquarium vond ik best spannend, maar tot op heden lijkt alles prima gegaan en is er niets doodgegaan, waardes OK.
Ik heb er 2 Eheim buitenfilters op staan. het initiele plan was dat we 1 zouden schoonmaken, en 1 zouden laten draaien op een emmer water, omdat inderdaad bij stilstaan alles snel sterft.
Uiteindelijk liepen we tegen een praktisch probleem aan; de slangen op de filter waren te kort om in een emmer te hangen, en ondanks wat verwoede pogingen kregen we de pilaren niet met fatsoen van de slang af.
Toen het wat te lang ging duren, hebben we besloten dit filter ook uit te spoelen.
Normaal gesproken heb je dan wel een aardig risico op te weinig bacteriën, maar omdat de bodem er nog helemaal inlag had ik goede hoop dat daar genoeg bacterien in aanwezig zijn.
Momenteel een beetje spaarzaam voeren, en natuurlijk geen nieuwe dieren introduceren, en dat lijkt tot op heden prima te werken. Gisteren voor het eerst moeten snoeien al
Dat Bacteriën in grote getale afsterven in een stilstaand filter is trouwens ook echt wel te verklaren.
De Nitrificerende bacteriën hebben een aerobe omgeving nodig. In stilstaand water zal de zuurstof snel opgebruikt zijn en sterven de bacteriën af.
Bij het verhuizen van mijn aquarium toen heeft de filter 2 tot 3 uur niet gedraaid. Heb nergens last van gehad. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is redelijk wat water mee over te nemen. En nog belangrijker de bodem er in te laten.Grrrrrene schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:17:
[...]
Prachtig aquarium. Lijkt me erg spannend om zo'n gevuld aquarium te verhuizen. Hoe heb je dat met het filter gedaan? Ik heb hier iemand zien beweren dat de bacteriën vrij snel dood gaan als er geen stroming door de pomp gaat.
Heeft even geduurd, maar het staat.Resistor schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 14:25:
Ik heb hier een grote glazen vaas staan, 65cm hoog, 24cm diameter, inhoud aan water zo'n 25l
[afbeelding]
Staat al meer dan een jaar bij het raam op het noorden, nooit last van algen gehad, plantjes verpieteren er wel een beetje in omdat er volgens mij geen verwarming en stroming in zit. (huidige planten zitten er weer een paar weken in, komen uit een warmer aquarium)
Nu wil ik er toch iets meer mee gaan doen, een soort van nano aquarium van maken, maar dan alleen om de planten in leven te houden, ik zit alleen met 1 vraag:
Ik wil er een nano filter en een kleine, maar mooie verwarming in hangen, maar zal dit wel goed gaan?
Het is namelijk een hoge, smalle vaas, en ik vraag mij af of een filter/pomp ook onderin voldoende circulatie kan brengen (ik wil de techniek graag zo onzichtbaar mogelijk hebben, bovenin filter + verwarming, onderin planten, midden leeg), dus geen lange snoeren er in om het filter onderin te krijgen)

Dennerle Nano hoekfilter + extension (voornamelijk om het lelijke witte van het kale filter wat te camoufleren, is wel gevuld), daarachter Dennerle Nano ThermoCompact 25W verwarming verstopt, luchtslang + steentje, en de te grote plant uit het aquarium + wat klein grut.
Ziet er zo mooi uit, maar ik zoek nu nog een mooie aquariumlamp om er boven te hangen, raam op het noorden is wel mooi om de boel algenvrij te houden, maar de planten groeien ook niet.
Ik zit aan de Eheim PowerLED te denken, ziet er wel fraai uit, maar zijn er nog meer opties die voor minder dan €80,- te vinden zijn? Ik zag bij het tuincentrum wel hele kleine spotjes, maar aangezien deze lamp al 'tot 35cm' gaat ben ik bang dat die alleen maar een beetje oriëntatielicht zijn met de 3W die er op stond (geen idee meer welk merk)
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik heb dezelfde ervaring.Wildfire schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 20:21:
[...]
Ik merkte juist dat mijn aquarium veel beter begon te draaien toen ik het onderhoud begon te verwaarlozen. Water bleef goede kwaliteit, planten groeiden goed, vissen deden het goed.
In de tijd dat ik regelmatig water wisselde had ik juist veel meer issues.
Maar goed, nu geen aquarium meer dus ook geen onderhoud.
Als ik hier een beetje gesettled ben in m'n nieuw appartement koop ik nog wel eens een nano aquarium (wel met een oversized extern filter, nano's zijn moeilijker in balans te houden).
Na continue vechten tegen alg gaf ik het een beetje op en ben nu nagenoeg alg vrij.
Elke week wil ik het filter schoonmaken en ik vergeet het gewoon.
Verwijderd
Waarom wil je uberhaubt het filter schoonmaken? Interne gebeurt misschien hier om de 3 maanden of als de stroming echt slecht is. Extern filter eigenlijk alleen als er bijna geen stroming is.tlpeter schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:58:
[...]
Ik heb dezelfde ervaring.
Na continue vechten tegen alg gaf ik het een beetje op en ben nu nagenoeg alg vrij.
Elke week wil ik het filter schoonmaken en ik vergeet het gewoon.
Door het filter schoon te maken verstoor je de bacteriecultuur en juist dat is funest.
Waarom wil je water meenemen daar zitten amper bacteriën in. Die zitten hoofdzakelijk in het filter en daarna in de bodem.Racer89 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:02:
[...]
Bij het verhuizen van mijn aquarium toen heeft de filter 2 tot 3 uur niet gedraaid. Heb nergens last van gehad. Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is redelijk wat water mee over te nemen. En nog belangrijker de bodem er in te laten.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2018 23:17 ]
Ik bedoel dat ik al weken het idee heb om het filter schoon te maken. Ik heb dat al maanden niet gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:15:
[...]
Waarom wil je uberhaubt het filter schoonmaken? Interne gebeurt misschien hier om de 3 maanden of als de stroming echt slecht is. Extern filter eigenlijk alleen als er bijna geen stroming is.
Door het filter schoon te maken verstoor je de bacteriecultuur en juist dat is funest.
Dit is niet per definitie waar.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:15:
[...]
Waarom wil je uberhaubt het filter schoonmaken? Interne gebeurt misschien hier om de 3 maanden of als de stroming echt slecht is. Extern filter eigenlijk alleen als er bijna geen stroming is.
[...]
Waarom wil je water meenemen daar zitten amper bacteriën in. Die zitten hoofdzakelijk in het filter en daarna in de bodem.
Jij lijkt alleen de biologische rol aan je filter toe te kennen en hoewel dat prima is gebruik ik hem ook voor mechanische filtratie, maw, vuil uit het aquarium verwijderen. Als je je filter op die manier gebruikt is het een prullenbak die je echt om de zoveel tijd moet legen. Daarnaast is het zo dat wanneer je je biologisch materiaal schoonspoelt in aquariumwater je best wat bacterien zal verwijderen maar ook dode bacterien zal opruimen zodat er weer plek is voor levende.
Als je al het water vervangt voor nieuw water ben ik benieuwd wat je vissen doen. Het gaat niet zo zeer over de bacteriën in het water. Het bestaande water voldoet meestal aan de waardes. Vandaar lijkt het me beter om toch een grote hoeveelheid mee over te nemen.Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:15:
[...]
Waarom wil je water meenemen daar zitten amper bacteriën in. Die zitten hoofdzakelijk in het filter en daarna in de bodem.
Verwijderd
@R3m3d7 Dat ben ik deels met je waar. Maar waarom zou je je filter als mechanische filtratie willen gebruiken? Heb hier een CristalProfi E902 staan en als ik dat ga doen dan kan ik inderdaad elke 3 maand wel het filter gaan schoonmaken. Heb voor het aanzuigen van het water zelf een kop gemaakt zodat er ook geen vissen en garnalen in het filter kunnen komen. Met het water verwisselen schoon ik zelf gelijk de hele bak op en haal al het zweefvuil en bodemvuil eruit.
Wat jij doet kan natuurlijk ook en iedereen doet het zo op zijn eigen manier.
@Racer89 Op het moment dat je een aquarium verhuisd gebeurt er toch al teveel dat je de waardes nooit direct gelijk gaat krijgen in de nieuwe situatie. Dit als je hem verhuisd de bodem toch al in beweging komt evenals het filter.
Het enige wat ik altijd aan het water toevoeg is plantenvoeding en geen waterverbeteraars. (gebruik gewoon water uit de kraan.) Nog nooit problemen gehad. Doe namelijk regelmatig 1x in de maand een grote waterwissel 70 tot 80% waarmee ik dan ook gelijk de bodem schoonmaak. Nog nooit dat ik een paar dagen later vreemde waardes meet in een druppel test. Overige weken doe ik gewoon een kleine waterwissel van 30 tot 40%.
Die waterwissels doe ik hoofzakelijk ook om de temperatuur wat te veranderen +/- 1,5 graad verschil. Lijkt namelijk dat dit bij de garnalen en guppen de voortplanting bevorderd.
@Racer89 Op het moment dat je een aquarium verhuisd gebeurt er toch al teveel dat je de waardes nooit direct gelijk gaat krijgen in de nieuwe situatie. Dit als je hem verhuisd de bodem toch al in beweging komt evenals het filter.
Het enige wat ik altijd aan het water toevoeg is plantenvoeding en geen waterverbeteraars. (gebruik gewoon water uit de kraan.) Nog nooit problemen gehad. Doe namelijk regelmatig 1x in de maand een grote waterwissel 70 tot 80% waarmee ik dan ook gelijk de bodem schoonmaak. Nog nooit dat ik een paar dagen later vreemde waardes meet in een druppel test. Overige weken doe ik gewoon een kleine waterwissel van 30 tot 40%.
Die waterwissels doe ik hoofzakelijk ook om de temperatuur wat te veranderen +/- 1,5 graad verschil. Lijkt namelijk dat dit bij de garnalen en guppen de voortplanting bevorderd.
Waarom je dat zou willen? Omdat je dan minder met de hand hoeft te doen en ik gebruik een HOB filter dus filtermateriaal wisselen kost mij maar een paar minuten. Met een traditionele filter is het veel meer werk om het filtermateriaal te wisselen en daarmee zou ik het ook niet gedaan hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:04:
@R3m3d7 Dat ben ik deels met je waar. Maar waarom zou je je filter als mechanische filtratie willen gebruiken? Heb hier een CristalProfi E902 staan en als ik dat ga doen dan kan ik inderdaad elke 3 maand wel het filter gaan schoonmaken. Heb voor het aanzuigen van het water zelf een kop gemaakt zodat er ook geen vissen en garnalen in het filter kunnen komen. Met het water verwisselen schoon ik zelf gelijk de hele bak op en haal al het zweefvuil en bodemvuil eruit.
Maar dat is ook deels wat de hobby zo leuk maakt, iedereen doet het op z'n eigen manier.
Ik hoef nooit met de hand iets schoon te maken in mijn aquarium, als ik water wissel zet ik eerst de HOB op volle kracht en dan gaat al het vuil wat los in het aquarium ligt zweven en dat waterwissel ik er dan uit en de rest gaat het filter in, na de waterwissel wissel ik het filtermateriaal en zo haal ik de rest van het vuil uit het systeem.
Ik zeg niet dat het beter is natuurlijk, het is gewoon anders.
Verwijderd
@R3m3d7 Duidelijk en natuurlijk dat is ook een optie. Ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk. Trouwens heb je als je doet wat je zegt geen last van een nitraat piek? Ook al was je volgens mij de matten uit in aquarium water. Dit gezien ik een bak erbij wil hebben en misschien is dan een HOB filter ook wel een idee scheelt mij denk ik ook wel een aantal uur per week werk.
Nee, ik gebruik grove spons voor de bacterien naast een zakje met biomedia, beide in de HOB. Ik vul een emmer voor 1/3 met oud aquarium water en haal de dingen uit de HOB en doe ze direct in de emmer.Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:16:
@R3m3d7 Trouwens heb je als je doet wat je zegt geen last van een nitraat piek?
Daar knijp ik ze even een paar keer goed uit, dan gaat al het grove vuil in het water zitten, het fijne filterflos gooi ik direct in de prullenbak.
Daarna pak ik nieuw fijn filterflos (met twee lagen) en bouw ik het meteen weer op, het kost mij een paar minuten om te doen en het fijne flos is altijd heel erg vol en vies. Ik doe het elke 3-4 weken denk ik.
Het is niet zo dat als je een spons vol met bacterienen een paar keer flink uitknijpt in water je meteen 90% van je bacterien kwijt ben. Ik zal er vast vele miljoenen kwijtraken maar ik heb in mijn metingen nog ooit iets ervan gezien. Sinds ik de gewenste bacterien heb in mijn aquarium heb ik nooit meer nitriet gezien.
Nitraat is het eindproduct van je bacterien dus als je zoals je vraagt daar een piek van ziet doen je bacterien het goed, als je een probleem met hoeveelheden bacterien hebt zal je je nitriet of ammoniak zien oplopen.
Als een soort backup-filter draai ik nog een kleine sponsfilter met de luchtpomp welke naast biologische filtratie ook voor aggitatie van het wateroppervlakte zorgt.
Een aantal uur per week werk..? Ik heb 4 bakken staan hier, moet veel en vaak water wisselen ivm bezetting (roofvissen en cichliden). Maar ben samen geeneens een aantal uur kwijt per weekVerwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:16:
@R3m3d7 Duidelijk en natuurlijk dat is ook een optie. Ben wel benieuwd naar foto's eigenlijk. Trouwens heb je als je doet wat je zegt geen last van een nitraat piek? Ook al was je volgens mij de matten uit in aquarium water. Dit gezien ik een bak erbij wil hebben en misschien is dan een HOB filter ook wel een idee scheelt mij denk ik ook wel een aantal uur per week werk.
Uurtje per week hier ofzo, moet dan wel zeggen dat ik er geen planten in heb. En dan doe ik het waterwisselen tijdens voetbal/f1, dus is het alleen af en toe even omkijken of de bak niet te leeg/vol wordt. Dus eigenlijk kost het nog minder tijd.
Ik overweeg om over ca. een maandje ofzo in mijn nieuwe appartement een aquarium aan te schaffen. Was zojuist een beetje aan het snuffelen voor ideeën op internet maar kwam er achter dat mijn vaste aquarium speciaalzaak in Tilburg, Pentazona, blijkbaar sinds begin april gesloten is...
Kent iemand in Tilburg nog een aquarium speciaalzaak? Als die er sowieso nog zijn?
Kent iemand in Tilburg nog een aquarium speciaalzaak? Als die er sowieso nog zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 28-08-2018 19:42 ]
Nog meer mensen die in november naar https://www.vivariumbeurs.nl/ gaan?
Dit jaar in rosmalen ipv nieuwegein
Afgelopen weekend hebben we (met we bedoel ik m'n vriendin en mijzelf
) een "kwakje" transparante eitjes (denken we) ontdekt op een blaadje van een plant in ons aquarium. Geen idee van wie het komt, de kardinalen (schijnbaar zeer onwaarschijnlijk), de corydoras of de twee slakken (waarschijnlijk de daders) die we "gratis" bij een plant hebben gekregen, maar we gaan eens kijken of er überhaupt iets uitkomt.
Ondertussen zijn we aan het kijken of we een groter aquarium kwijt kunnen. De huidige 45L Juwel is toch wat aan de kleine kant (ik had hem nog staan bij mijn ouders op zolder, dus een logische keus om weer even aan de hobby te snuffelen). We hebben daarom op onze studeerkamer ruimte gemaakt voor de piano die tegen de muur in de woonkamer stond en het idee is dat daar waar de piano stond een 100-120cm aquarium komt te staan (zou 100cm een goede stap vooruit gaan, of is 120cm net weer zo'n stap dat we later spijt krijgen dat we niet meteen voor 120cm zijn gegaan?).
We hebben wel geleerd van onze fouten tijdens de opstart van ons huidige aquarium, hoewel het met de opstartbacteriën eigenlijk prima is verlopen (alles heeft de "nitrietpiek" overleefd), lijkt het ons wel leuk om het eens anders aan te pakken en het aquarium stabiel te hebben qua waterwaardes voor de vissen erin gaan.
Op dit moment ligt er grind op de bodem, maar voor de Corydoras wil ik graag zand gaan gebruiken. Ze lijken geen last te hebben van het (schijnbaar speciaal voor bodemvissen afgeronde) grind van Dennerle, maar zand is voor hun natuurlijker. Als voedingsbodem voor de planten is dat (schijnbaar) echter geen geweldige bodem omdat het zo dicht is, dus zit ik te denken om met terrassen te gaan werken: achterin een zogenaamde aquasoils bodem (iemand ervaring daarmee? Ik vind de hele term niet terug in dit topic) met planten en vooraan zand voor de Cory's om in te wroeten. Die twee moeten niet mengen omdat de aquasoils dan dichtslibben en hun werking verliezen. Of worden aquasoils vooral gebruikt in plantenaquaria en hebben ze voor vissen grote nadelen die ik nog niet zie? De bodem is voor ons dus het grootste vraagstuk.
Zijn er qua aquarium nog bepaalde merken waar we vooral bij weg moeten blijven? We hebben modellen van Juwel en Aquatlantis op het oog op dit moment, waarbij de laatste op mij wat meer "premium" overkomt dan Juwel (dikker glas, degelijkere lichtkap). Vooral sommige plastic lichtkappen van Juwel komen wat fragiel op mij over. We hebben nog niet echt een budget in gedachten, aangezien we zowel 2ehands als nieuw kijken (beiden hebben voor-/nadelen). Aangezien we voor een aquarium met onderkast willen gaan, kunnen we ook een extern filter kwijt. Ook hier lees ik grote verschillen in gemak van loskoppelen: de een is met 1 hendel los te koppelen en naar de keuken te verplaatsen om schoon te maken, de ander is lastiger los te koppelen. Hier kom ik ongetwijfeld zelf uit. Een CO2-systeem zal er waarschijnlijk ook moeten komen. Als Tweaker lijkt het me leuk om zelf iets te knutselen met citroenzuur + zuiveringszout (baking soda), al weet ik nog niet hoe ik de toevoer dan stil zet 's nachts (dat proces gaat toch 24/7 door?). Dan zal zo'n navulbare fles handiger/makkelijker zijn...
Zoveel om op te letten
Zie ik nog iets over het hoofd?
Ondertussen zijn we aan het kijken of we een groter aquarium kwijt kunnen. De huidige 45L Juwel is toch wat aan de kleine kant (ik had hem nog staan bij mijn ouders op zolder, dus een logische keus om weer even aan de hobby te snuffelen). We hebben daarom op onze studeerkamer ruimte gemaakt voor de piano die tegen de muur in de woonkamer stond en het idee is dat daar waar de piano stond een 100-120cm aquarium komt te staan (zou 100cm een goede stap vooruit gaan, of is 120cm net weer zo'n stap dat we later spijt krijgen dat we niet meteen voor 120cm zijn gegaan?).
We hebben wel geleerd van onze fouten tijdens de opstart van ons huidige aquarium, hoewel het met de opstartbacteriën eigenlijk prima is verlopen (alles heeft de "nitrietpiek" overleefd), lijkt het ons wel leuk om het eens anders aan te pakken en het aquarium stabiel te hebben qua waterwaardes voor de vissen erin gaan.
Op dit moment ligt er grind op de bodem, maar voor de Corydoras wil ik graag zand gaan gebruiken. Ze lijken geen last te hebben van het (schijnbaar speciaal voor bodemvissen afgeronde) grind van Dennerle, maar zand is voor hun natuurlijker. Als voedingsbodem voor de planten is dat (schijnbaar) echter geen geweldige bodem omdat het zo dicht is, dus zit ik te denken om met terrassen te gaan werken: achterin een zogenaamde aquasoils bodem (iemand ervaring daarmee? Ik vind de hele term niet terug in dit topic) met planten en vooraan zand voor de Cory's om in te wroeten. Die twee moeten niet mengen omdat de aquasoils dan dichtslibben en hun werking verliezen. Of worden aquasoils vooral gebruikt in plantenaquaria en hebben ze voor vissen grote nadelen die ik nog niet zie? De bodem is voor ons dus het grootste vraagstuk.
Zijn er qua aquarium nog bepaalde merken waar we vooral bij weg moeten blijven? We hebben modellen van Juwel en Aquatlantis op het oog op dit moment, waarbij de laatste op mij wat meer "premium" overkomt dan Juwel (dikker glas, degelijkere lichtkap). Vooral sommige plastic lichtkappen van Juwel komen wat fragiel op mij over. We hebben nog niet echt een budget in gedachten, aangezien we zowel 2ehands als nieuw kijken (beiden hebben voor-/nadelen). Aangezien we voor een aquarium met onderkast willen gaan, kunnen we ook een extern filter kwijt. Ook hier lees ik grote verschillen in gemak van loskoppelen: de een is met 1 hendel los te koppelen en naar de keuken te verplaatsen om schoon te maken, de ander is lastiger los te koppelen. Hier kom ik ongetwijfeld zelf uit. Een CO2-systeem zal er waarschijnlijk ook moeten komen. Als Tweaker lijkt het me leuk om zelf iets te knutselen met citroenzuur + zuiveringszout (baking soda), al weet ik nog niet hoe ik de toevoer dan stil zet 's nachts (dat proces gaat toch 24/7 door?). Dan zal zo'n navulbare fles handiger/makkelijker zijn...
Zoveel om op te letten

Misschien een domme vraag, maar weet jij wat de entree kost? Ik kan het nergens op de site vinden. Alleen dat je bij sommige winkels 2.50 € korting kunt krijgen op het entree geld.Paulus07 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:40:
Nog meer mensen die in november naar https://www.vivariumbeurs.nl/ gaan?
Normale prijs: € 12,50, dus met die kortingsbon betaal je € 10,00.Racer89 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 21:16:
[...]
Misschien een domme vraag, maar weet jij wat de entree kost? Ik kan het nergens op de site vinden. Alleen dat je bij sommige winkels 2.50 € korting kunt krijgen op het entree geld.
bron: https://www.facebook.com/...rs/posts/1919099821462003
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
@Grrrrrene
Ik zou zelf voor een aquarium van 1m20 gaan als je dat goed kwijt kan, dit is toch weer een flink stukje meer volume en dat helpt met de stabiliteit en is toch weer iets indrukwekkender om te zien naar mijn mening.
Ik ben zelf ook naar een bak van dat formaat aan het kijken terwijl ik nu een 2e hands 1m bak heb staan, geen bekend merk. Let goed om de groene zweem op het glas voordat je iets koopt, mijn aquarium heeft daar last van en dat is de reden dat ik nu aan het kijken ben naar een andere.
DIY CO2 is wel leuk om mee te spelen maar hou er rekening mee dat je niet dezelfde hoeveelheid CO2 in je aquarium krijgt als met een fles en dat de gemiddelde diffuser niet werkt omdat die meer druk nodig heeft.
Doordat DIY CO2 niet zoveel CO2 kan toevoegen als je met een fles kan doen hoef je de toevoer (iig met de recepten die ik gebruik) s'nachts niet stop te zetten zoals je dat met een tig bubbels per seconde CO2 fles wel moet doen. Maar de methode die je kan gebruiken om DIY CO2 te stoppen is met een tijdschakelaar en een ventiel die de CO2 in de kamer laat ontsnappen, je kan het niet gaan afsluiten omdat dan je fles of slang gaat ontploffen door de druk. :-)
Ik zou als je zo'n mooie setup gaat kopen een echte CO2 setup aanschaffen.
Qua opstarten, aangezien je nu al bacterien op je media hebt is het opstarten van je nieuwe aquarium zeer eenvoudig zeker als je met dezelfde vissen doorgaat, je kan dan gewoon direct door met je nieuwe aquarium, ik heb dat vaak zat gedaan en het werkt perfect zonder nitriet piek.
Qua bodem kan ik je niet echt helpen maar ik weet wel dat cory's alles door elkaar mixen dus twee verschillende type bodem kan volgens mij alleen als je zandlaag diep genoeg is, ik denk dat het erg af hangt van het soort planten dat je wil planten, als die hun voeding uit het water opnemen zou ik daar je voeding in gieten en gewoon zand gebruiken, maar niet te fijn zand, dat is echt geen goed idee.
Ik zou zelf voor een aquarium van 1m20 gaan als je dat goed kwijt kan, dit is toch weer een flink stukje meer volume en dat helpt met de stabiliteit en is toch weer iets indrukwekkender om te zien naar mijn mening.
Ik ben zelf ook naar een bak van dat formaat aan het kijken terwijl ik nu een 2e hands 1m bak heb staan, geen bekend merk. Let goed om de groene zweem op het glas voordat je iets koopt, mijn aquarium heeft daar last van en dat is de reden dat ik nu aan het kijken ben naar een andere.
DIY CO2 is wel leuk om mee te spelen maar hou er rekening mee dat je niet dezelfde hoeveelheid CO2 in je aquarium krijgt als met een fles en dat de gemiddelde diffuser niet werkt omdat die meer druk nodig heeft.
Doordat DIY CO2 niet zoveel CO2 kan toevoegen als je met een fles kan doen hoef je de toevoer (iig met de recepten die ik gebruik) s'nachts niet stop te zetten zoals je dat met een tig bubbels per seconde CO2 fles wel moet doen. Maar de methode die je kan gebruiken om DIY CO2 te stoppen is met een tijdschakelaar en een ventiel die de CO2 in de kamer laat ontsnappen, je kan het niet gaan afsluiten omdat dan je fles of slang gaat ontploffen door de druk. :-)
Ik zou als je zo'n mooie setup gaat kopen een echte CO2 setup aanschaffen.
Qua opstarten, aangezien je nu al bacterien op je media hebt is het opstarten van je nieuwe aquarium zeer eenvoudig zeker als je met dezelfde vissen doorgaat, je kan dan gewoon direct door met je nieuwe aquarium, ik heb dat vaak zat gedaan en het werkt perfect zonder nitriet piek.
Qua bodem kan ik je niet echt helpen maar ik weet wel dat cory's alles door elkaar mixen dus twee verschillende type bodem kan volgens mij alleen als je zandlaag diep genoeg is, ik denk dat het erg af hangt van het soort planten dat je wil planten, als die hun voeding uit het water opnemen zou ik daar je voeding in gieten en gewoon zand gebruiken, maar niet te fijn zand, dat is echt geen goed idee.
Met die groenzweem bedoel je dat er een groene tint in het glas zit, dus niet kleurloos / helder? 1m20 kan prima, de piano was een stukje breder (132cm).R3m3d7 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:29:
@Grrrrrene
Duidelijk, dan kan ik beter voor een fles CO2 gaan denk ik.DIY CO2 is wel leuk om mee te spelen maar hou er rekening mee dat je niet dezelfde hoeveelheid CO2 in je aquarium krijgt als met een fles en dat de gemiddelde diffuser niet werkt omdat die meer druk nodig heeft.
Ja, dat zal in eerste instantie wel werken, dus pakweg 3-4 weken niks toevoegen, zodat de bacteriecultuur ook in m'n nieuwe filter kan groeien en ik op termijn het interne 200L/h pompje kan verwijderen?Qua opstarten, aangezien je nu al bacterien op je media hebt is het opstarten van je nieuwe aquarium zeer eenvoudig zeker als je met dezelfde vissen doorgaat, je kan dan gewoon direct door met je nieuwe aquarium, ik heb dat vaak zat gedaan en het werkt perfect zonder nitriet piek.
Ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in de planten die ik in m'n aquarium wil. Dat moet dan maar het volgende stukje onderzoek worden.Qua bodem kan ik je niet echt helpen maar ik weet wel dat cory's alles door elkaar mixen dus twee verschillende type bodem kan volgens mij alleen als je zandlaag diep genoeg is, ik denk dat het erg af hangt van het soort planten dat je wil planten, als die hun voeding uit het water opnemen zou ik daar je voeding in gieten en gewoon zand gebruiken, maar niet te fijn zand, dat is echt geen goed idee.
@Grrrrrene
Ja, dan zit er veel ijzer in het glas, mijn aquarium is niet zo mooi daardoor.
Juwel Rio 240 van het formaat wat jij (en ik) bekijkt heeft er volgens mij geen last van.
>Ja, dat zal in eerste instantie wel werken, dus pakweg 3-4 weken niks toevoegen, zodat de bacteriecultuur >ook in m'n nieuwe filter kan groeien en ik op termijn het interne 200L/h pompje kan verwijderen?
Nee, dat is niet de juiste manier!
Zonder vis kunnen de bacterieren niet overleven, ze leven op wat de vissen uitstoten.
Je moet dus meteen vis overzetten als je media gaat overzetten.
Je hebt veel water met 1m20, zo rond de 240 liter, als je media overzet moet je ook echt aardig wat vis overzetten en goed voeden wil je het water genoeg vervuilen om de bacterieren goed te laten groeien.
Als je b.v. guppies zou hebben zou ik er meteen 10-15 overzetten en een flinke hand ingedraaid media tussen je nieuwe media plaatsen, niet droog laten worden maar direct uit je huidige filter in je nieuwe stoppen en meteen de vis over en doordraaien.
Dus alles opbouwen, planten erin, filter laten draaien en de boel laten rusten voor een dag of twee zodat je zeker weet dat alles werkt en stabiel is qua temperatuur etc, dan de boel overzetten zoals hierboven beschreven. Maar je zal zien dat er wellicht andere mensen andere methodes hanteren, ik wil ook zeker niet zeggen dat die van mij de enige of de beste is, het is hoe ik het doe en wat voor mij werkt.
Ik doe het met sponsfiltertjes in mijn kweekbakken, zet binnen 5m qua filters een nieuw aquarium op omdat ik altijd van die dubbele sponsfilters op de bodem van een redelijk aquarium heb liggen.
Ik prik die in een nieuwe (tijdelijke) bak en doe meteen de vis erin, nooit nitriet gemeten met deze truck maar je moet de vis/media/hoeveelheid water/voedsel balans wel een beetje aanvoelen, 2 guppies in 240 liter doet niets maar 2 gigantische monsters die een hand vol voedsel per dag eten is weer wat veel.
Juwel Rio 240 van het formaat wat jij (en ik) bekijkt heeft er volgens mij geen last van.
>Ja, dat zal in eerste instantie wel werken, dus pakweg 3-4 weken niks toevoegen, zodat de bacteriecultuur >ook in m'n nieuwe filter kan groeien en ik op termijn het interne 200L/h pompje kan verwijderen?
Zonder vis kunnen de bacterieren niet overleven, ze leven op wat de vissen uitstoten.
Je hebt veel water met 1m20, zo rond de 240 liter, als je media overzet moet je ook echt aardig wat vis overzetten en goed voeden wil je het water genoeg vervuilen om de bacterieren goed te laten groeien.
Als je b.v. guppies zou hebben zou ik er meteen 10-15 overzetten en een flinke hand ingedraaid media tussen je nieuwe media plaatsen, niet droog laten worden maar direct uit je huidige filter in je nieuwe stoppen en meteen de vis over en doordraaien.
Dus alles opbouwen, planten erin, filter laten draaien en de boel laten rusten voor een dag of twee zodat je zeker weet dat alles werkt en stabiel is qua temperatuur etc, dan de boel overzetten zoals hierboven beschreven. Maar je zal zien dat er wellicht andere mensen andere methodes hanteren, ik wil ook zeker niet zeggen dat die van mij de enige of de beste is, het is hoe ik het doe en wat voor mij werkt.
Ik doe het met sponsfiltertjes in mijn kweekbakken, zet binnen 5m qua filters een nieuw aquarium op omdat ik altijd van die dubbele sponsfilters op de bodem van een redelijk aquarium heb liggen.
Ik prik die in een nieuwe (tijdelijke) bak en doe meteen de vis erin, nooit nitriet gemeten met deze truck maar je moet de vis/media/hoeveelheid water/voedsel balans wel een beetje aanvoelen, 2 guppies in 240 liter doet niets maar 2 gigantische monsters die een hand vol voedsel per dag eten is weer wat veel.
[ Voor 11% gewijzigd door R3m3d7 op 29-08-2018 07:54 ]
Haha, ik verwoord het misschien verkeerd, maar dat bedoel ik ook. We gaan van een 45cm naar een 120cm aquarium: dus niet meteen naar verhouding veel vissen erbij doen, want dat kan mijn oude filter nog niet aanR3m3d7 schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 07:51:
@Grrrrrene
Ah ja, als je met "niets toevoegen" bedoeld niets toevoegen tov je huidige bestand dan klopt het inderdaad, ik las het als niets toevoegen in je nieuwe aquarium.Grrrrrene schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 08:05:
[...]
Haha, ik verwoord het misschien verkeerd, maar dat bedoel ik ook. We gaan van een 45cm naar een 120cm aquarium: dus niet meteen naar verhouding veel vissen erbij doen, want dat kan mijn oude filter nog niet aanUiteraard gaan de huidige vissen direct over, maar het visbestand voeren we daarna langzaam op
Laat ons weten op welk aquarium je uitkomt, ik ben heel benieuwd omdat ik zelf een soortgelijke keuze zou kunnen maken ergens in het komende jaar.
Op dit moment overweeg ik er eentje uit duitsland te laten.
Hmm, vandaag is er een Corydora overleden. We hadden er vijf en degene die overleden is had altijd al een raar staartje (zo is hij ons verkocht). Waar de staart van de anderen uitwaaiert en breed/hoog is, had hij een staartje dat nauwelijks hoger was dan zijn lichaam, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Verder niks geks gemerkt aan het gedrag. Ik ontdekte hem/haar toen ik terug kwam van werk en z'n/haar staart is nu helemaal weggevreten. Cory's zijn omnivoor toch? Zijn ze ook kannibaal toevallig?

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 31-08-2018 17:17 ]
Hier ook weer even een grote schoonmaak gehouden en wat dingen aangepast.

Nieuwe platen, vissen bestand uitgebreid indeling aangepast.
Huidige bestand.
5 x Discus
35 x Kardinaal Tetra
5 x Sherry barbelen
6 x Diamant zalm
1 x Chinese algeneter
1 x Siamese algeneter
3 x Afrikaanse waaierhand garnaal

Nieuwe platen, vissen bestand uitgebreid indeling aangepast.
Huidige bestand.
5 x Discus
35 x Kardinaal Tetra
5 x Sherry barbelen
6 x Diamant zalm
1 x Chinese algeneter
1 x Siamese algeneter
3 x Afrikaanse waaierhand garnaal
Formerly known as Ragdoll
Trouwens nog een tip voor de mensen met planten in hun bak en soms met de schaar aan het snoeien zijn.
Rij even langs de ikea en haal een: STÖDJA
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40177228/

Super handig ding om tijdens het snoeien in je bak te gebruiken. Je kan er je planten in gooien, scharen etc en het lekt niet of breekt etc.
En dat voor maar 99 cent
Rij even langs de ikea en haal een: STÖDJA
Super handig ding om tijdens het snoeien in je bak te gebruiken. Je kan er je planten in gooien, scharen etc en het lekt niet of breekt etc.
En dat voor maar 99 cent
Verwijderd
Voor de verlichting van mijn bak heb ik een smart stekkertje gekocht waardoor nu de mogelijkheid bestaat om meerdere keren per dag de verlichting in en uit te schakelen. Op dit moment ben ik aan het exprimenteren met 4uur licht - 4uur donker - 4uur licht. Tot nu toe merk ik geem verschil met de platjes of visjes. Ik denk om weer de 'standaard' 8uur lang verlichting toe te passen.
Maar is een dergelijke schema goed voor zowel plant als vis? Wat houden jullie aan als schema en totaal aantal uur per dag?
Maar is een dergelijke schema goed voor zowel plant als vis? Wat houden jullie aan als schema en totaal aantal uur per dag?
6 tot 8 uur per dag met een periode rust in het midden behalve als je veel CO2 toevoegt.
De reden is dat tijdens de rustperiode de CO2 kan herstellen in het aquarium, als je dat niet doet geef je algen meer kans om te groeien omdat die met minder CO2 ook groeien.
Licht start photosyntese, dat vereist CO2, raakt dat op dan gaan je algen groeien.
Ook kan je beter kort veel licht hebben dan lang een beetje.
Wat de zon doet is niet relevant, buiten zit alles onder de algen.
De reden is dat tijdens de rustperiode de CO2 kan herstellen in het aquarium, als je dat niet doet geef je algen meer kans om te groeien omdat die met minder CO2 ook groeien.
Licht start photosyntese, dat vereist CO2, raakt dat op dan gaan je algen groeien.
Ook kan je beter kort veel licht hebben dan lang een beetje.
Wat de zon doet is niet relevant, buiten zit alles onder de algen.
Goeie tip, dank je wel!Paulus07 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:17:
Trouwens nog een tip voor de mensen met planten in hun bak en soms met de schaar aan het snoeien zijn. Rij even langs de ikea en haal een: STÖDJA voor maar 99 cent
Zelf gebruik ik deze Ikea Sunnersta houder om aan de rand van de bak te hangen tijdens het tweewekelijkse water verversen en schoonmaak/onderhoud in de bak.
Met gebruik van dit bakje heb je de handen vrij om vuiltjes, slakjes, plantensnoeisel, etc direct in het bakje te doen met natte, druipende handen, zonder dat alles nat geknoeid wordt. Het randje aan het bakje past precies over de glasrand en hangt voldoende stevig. Geweldige 'Ikea hack' dus voor Eur 0,49
Hoe breed is trouwens de ruimte mbt het gedeelte om aan het glas te hangen? Zit hier namelijk met glas van 12mm dikte.LeGato23 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 22:59:
[...]
Goeie tip, dank je wel!
Zelf gebruik ik deze Ikea Sunnersta houder om aan de rand van de bak te hangen tijdens het tweewekelijkse water verversen en schoonmaak/onderhoud in de bak.
Met gebruik van dit bakje heb je de handen vrij om vuiltjes, slakjes, plantensnoeisel, etc direct in het bakje te doen met natte, druipende handen, zonder dat alles nat geknoeid wordt. Het randje aan het bakje past precies over de glasrand en hangt voldoende stevig. Geweldige 'Ikea hack' dus voor Eur 0,49
[afbeelding]
Het aangegoten deel om op te hangen is redelijk flexibel. 12mm glas gaat wel lukken.Paulus07 schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:31:
[...]
Hoe breed is trouwens de ruimte mbt het gedeelte om aan het glas te hangen? Zit hier namelijk met glas van 12mm dikte.
Verwijderd
Handige tips komen hier voorbij, leuk om te lezen.
Ik ga een aquarium in een stellingkast plaatsen waarvan de planken niet helemaal egaal/vlak zijn.
Wat adviseren jullie om als onderplaat te gebruiken? Gewoon een tempex plaat? Het aquarium zelf is overigens niet vlak aan de onderkant, er zit een plastic rand omheen. Zeg maar zoiets: [ Maar dan horizontaal natuurlijk.
Ik ga een aquarium in een stellingkast plaatsen waarvan de planken niet helemaal egaal/vlak zijn.
Wat adviseren jullie om als onderplaat te gebruiken? Gewoon een tempex plaat? Het aquarium zelf is overigens niet vlak aan de onderkant, er zit een plastic rand omheen. Zeg maar zoiets: [ Maar dan horizontaal natuurlijk.
Bij juwel bakken was het "vroeger" zo dat als er een plastic rand omheen zat onder je deze niet op piepschuim mocht zetten.
https://www.juwel-aquariu...n_Manual_Rio_Line_LED.pdfThe JUWEL Aquarium is built with a special bottom frame for security. The aquarium
should be placed directly onto the cabinet. DO NOT place any additional support, e.g.
polystyrene, under the aquarium since thisis not necessary with our
aquariums.
Ik heb een Juwel Primo 70 Led aquarium met als onderkast een Ikea Kallax 2x2.Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:29:
Om er zeker van te zijn dat de Juwel bak een vlakke ondergrond heeft, heb ik bovenop de Kallax kast een glasplaat gelegd waar het aquarium, inclusief plastic 'frame' opstaat. De glasplaat heb ik door de lokale schilderszaak op maat laten snijden ter grootte van het bovenblad van de kast. Daarna met een schuurpapiertje de scherpe randen ervanaf gehaald en de hoekjes wat afgerond. Het is normaal glas, dus geen veiligheidsglas of iets dergelijks.
Tevens biedt de glasplaat enigzins bescherming voor het hout (geperst karton?
Ik was wat huiverig qua gewicht, stabiliteit van de Kallax en sterkte van de glasplaat, maar het geheel staat inmiddels al meer dan een jaar en zonder problemen. De Kallax heb ik voor de zekerheid wel verstevigd met een achterwand van watervast multiplex.
Je krijgt tegenwoordig al op maat gesneden glasplaten bij de ikea. Die kun je er zo op leggen. Ook in diverse kleuren. En tevens afgewerkt aan de zijkanten.
Klopt, maar zo ver ik weet, niet voor de Kallax kasten. Vandaar dat ik zelf even een plaatje heb laten snijden.Racer89 schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:00:
Je krijgt tegenwoordig al op maat gesneden glasplaten bij de ikea. Die kun je er zo op leggen. Ook in diverse kleuren. En tevens afgewerkt aan de zijkanten.
2 weken op vakantie geweest waarbij mijn schoonouders op het huis hebben gepast. Helaas hebben ze een rolgordijn niet dicht gedaan waardoor de zon flink in de bak stond.
Resultaat is dat ik heel heel veel alg heb op de ramen. Normaal maak ik elke week het raam even schoon, dan is het makkelijk bij te houden. Maar dit krijg ik niet weg. Balen
Resultaat is dat ik heel heel veel alg heb op de ramen. Normaal maak ik elke week het raam even schoon, dan is het makkelijk bij te houden. Maar dit krijg ik niet weg. Balen
AL geprobeerd met een plastic (bank)pasje?PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:45:
Ik gebruik altijd een pasje voor de binnenkant van het glas schoon te maken.
Een pasje heeft een vlakke/scherpe rand en is van kunstof zodat je geen krassen krijgt in het glas.
Works for me!
Verwijderd
Volgens mij zijn de IKEA kasten wel redelijk vlak, mijn kast helaas niet. Ik denk dat een glasplaat niet zal helpen.LeGato23 schreef op zondag 2 september 2018 @ 01:17:
[...]
Ik heb een Juwel Primo 70 Led aquarium met als onderkast een Ikea Kallax 2x2.
Om er zeker van te zijn dat de Juwel bak een vlakke ondergrond heeft, heb ik bovenop de Kallax kast een glasplaat gelegd waar het aquarium, inclusief plastic 'frame' opstaat. De glasplaat heb ik door de lokale schilderszaak op maat laten snijden ter grootte van het bovenblad van de kast. Daarna met een schuurpapiertje de scherpe randen ervanaf gehaald en de hoekjes wat afgerond. Het is normaal glas, dus geen veiligheidsglas of iets dergelijks.
Tevens biedt de glasplaat enigzins bescherming voor het hout (geperst karton?) van de Kallax kast. Geknoeide druppels water veeg je af, zonder dat ze de kast beschadigen.
Ik was wat huiverig qua gewicht, stabiliteit van de Kallax en sterkte van de glasplaat, maar het geheel staat inmiddels al meer dan een jaar en zonder problemen. De Kallax heb ik voor de zekerheid wel verstevigd met een achterwand van watervast multiplex.
Mijn aquarium (geen juwel overigens) wiebelt zelfs als je op 1 van de hoeken drukt, dus er zit ergens een bobbel in het hout van de plank.
Ik denk dat ik het eerst eens ga proberen met een piepschuimen plaat, kijken of dat gaat helpen.
@Verwijderd Als je Aquarium nu al niet goed staat, zou ik ook geen glasplaat er opleggen. Deze breekt binnen de kortste keren. Je zou hooguit een multiplex er onder kunnen leggen en deze opvullen waar nodig. En dan hierop je aquarium zetten. Als de ondergrond echt scheef is en je legt piepschuim er onder wordt op sommige plaatsen ook de druk hoger.
Ik weet niet hoe zwaar je aquarium is, het is natuurlijk een verschil of je 30 liter of 120 hebt.
Ik weet niet hoe zwaar je aquarium is, het is natuurlijk een verschil of je 30 liter of 120 hebt.
Nee inderdaad, nooit piepschuim onder een plastic frame doen. Maar als je kast niet vlak is zou ik het volgende doen: een andere kast gebruikenPaulus07 schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:39:
Bij juwel bakken was het "vroeger" zo dat als er een plastic rand omheen zat onder je deze niet op piepschuim mocht zetten.

Verwijderd
50 liter gaat het om.
Een andere kast is geen optie helaas.
Ik zal een kijken of tempex en een houten plank het geheel vlak kan maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Een andere kast is geen optie helaas.
Ik zal een kijken of tempex en een houten plank het geheel vlak kan maken.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Dit topic is gesloten.