Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.292 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 21:15
PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:45:
2 weken op vakantie geweest waarbij mijn schoonouders op het huis hebben gepast. Helaas hebben ze een rolgordijn niet dicht gedaan waardoor de zon flink in de bak stond.

Resultaat is dat ik heel heel veel alg heb op de ramen. Normaal maak ik elke week het raam even schoon, dan is het makkelijk bij te houden. Maar dit krijg ik niet weg. Balen
Klote! Volgende keer zelf vantevoren het rolluik al dichtdoen? Of op kiertjes? Of instructies achter laten. Weten zij veel waarschijnlijk.. 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Paulus07 schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:39:
Bij juwel bakken was het "vroeger" zo dat als er een plastic rand omheen zat onder je deze niet op piepschuim mocht zetten.

[...]

https://www.juwel-aquariu...n_Manual_Rio_Line_LED.pdf
Mag niet of is niet nodig? Ik heb hier een Rio 400 staan die op van die polytheen tegels en dat is puur ter voorkoming dat het glas gaat vervormen naar het hout en uiteindelijk breekt.

Dit staat nu al een 4 tal jaar +- zonder problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door InFamous op 02-09-2018 21:47 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
InFamous schreef op zondag 2 september 2018 @ 21:47:
[...]

Mag niet of is niet nodig? Ik heb hier een Rio 400 staan die op van die polytheen tegels en dat is puur ter voorkoming dat het glas gaat vervormen naar het hout en uiteindelijk breekt.

Dit staat nu al een 4 tal jaar +- zonder problemen.
Mag niet. Is ook wel logisch als je naar de onderkant van zo'n zwevende bak kijkt.

Als je bak gewoon puur op een glazen bodem de gehele ondergrond raakt doe je er dus beter altijd wel tempex onder, als het een 'zwevende'/hangende constructie is nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Mijn staat op de plastic rand met daar tussen die tegels en dat gaat al jaren goed zonder problemen. Heb er ruim 80 kilo zand en nog eens 25 kilo aan hout in liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 19:14
PWM schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:45:
2 weken op vakantie geweest waarbij mijn schoonouders op het huis hebben gepast. Helaas hebben ze een rolgordijn niet dicht gedaan waardoor de zon flink in de bak stond.

Resultaat is dat ik heel heel veel alg heb op de ramen. Normaal maak ik elke week het raam even schoon, dan is het makkelijk bij te houden. Maar dit krijg ik niet weg. Balen
of een (schone!) ruitenkrabber - zo een die je in de winter gebruikt voor je autoramen vorstvrij te krijgen :)
of je pakt een stanleymesje, alleen het losse mesje.

Beide methodes zorgen hier voor een 450 liter eheim van 130x60x60 in 15 minuten de ramen algenvrij...

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:06
Goedemorgen,

Wij hebben een nieuw (altans gekregen 2de kansje) aquarium, namelijk de Superfish Aqua 60. Echter hierin zit geen verlichting.

Iemand tips om een goede DIY verlichting te maken wat niet al te duur is?

Vissen welke erin komen:
- 1x man Endler + 3x vrouw Endler.
- Waarschijnlijk nog een x aantal garnalen.
- Heel veel planten.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

BaZnGaNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 09:35:
Goedemorgen,

Wij hebben een nieuw (altans gekregen 2de kansje) aquarium, namelijk de Superfish Aqua 60. Echter hierin zit geen verlichting.

Iemand tips om een goede DIY verlichting te maken wat niet al te duur is?
Je hebt de kap er toch wel bij gekregen? Daar zit een fitting voor een lamp in dus gewoon het juiste type lamp kopen.

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/006950/files/005632818/superfish-aqua-60-plastic-beschermkap-lamp.jpg

De gehele kap is ook los te koop indien nodig (klik hier), moet dan nog wel de losse lamp(en) bijgekocht worden. Maar ja, die paar zaken die dit model nog leverbaar hebben vragen hooguit een paar tientjes meer voor het gehele aquarium nieuw dus kostentechnisch is een losse kap bestellen niet zo'n goed idee. :)

[ Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 03-09-2018 10:09 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13
Bockelaar schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:50:
[...]

of een (schone!) ruitenkrabber - zo een die je in de winter gebruikt voor je autoramen vorstvrij te krijgen :)

Beide methodes zorgen hier voor een 450 liter eheim van 130x60x60 in 15 minuten de ramen algenvrij...
Ik ben een groot voorstander van het stanleymesje als het erg is geworden en de magneet het niet meer trekt.
Je koopt een een euro of twee zo'n pakje met een setje erin en als je hem droog maakt na elke keer dat je hem gebruikt gaat hij wel een aantal keer mee maar zorg dat hij schoon en scherp is, daar kan geen alg tegenop.

Een ruitekrabber voor in de winter is veel minder scherp en vlak en daarbij zal het van het exemplaar afhangen hoe gaat hij werkt, die mesjes zijn min of meer gelijk aan elkaar en trekken echt met 1 haal die baan perfect schoon.

Dus +1 voor de mesjes! Oh, en je kan ook van die plastic houders kopen voor een euro of wat, dat werkt ook wel prettig als je een grote bak hebt zodat je niet tot je oksels erin hoeft. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Wildfire schreef op maandag 3 september 2018 @ 10:05:
[...]

Je hebt de kap er toch wel bij gekregen? Daar zit een fitting voor een lamp in dus gewoon het juiste type lamp kopen.

[afbeelding]

De gehele kap is ook los te koop indien nodig (klik hier), moet dan nog wel de losse lamp(en) bijgekocht worden. Maar ja, die paar zaken die dit model nog leverbaar hebben vragen hooguit een paar tientjes meer voor het gehele aquarium nieuw dus kostentechnisch is een losse kap bestellen niet zo'n goed idee. :)
Hi Wildfire,

Klopt de kap zit er wel bij, echter zonder toebehoren voor de lamp. Dus met andere woorden, alleen een kale kap.

Vandaar de vraag voor een DIY ding... Zelf heb ik al een Ferplast Cayman 80 met TC421 + 5 led strips draaien. Echter wil ik deze graag goedkoper, mits dit uiteraard mogelijk is. Kan vanavond eventueel foto's maken van de kap.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Bockelaar schreef op maandag 3 september 2018 @ 08:50:
[...]

Ik zelf gebruik altijd een oud pasje (bijv. bankpas / oude ID kaart / etc.), werkt ook ontzettend goed.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Ik ben al een tijdje om me heen aan het kijken om de T5 TL verlichting van m'n Juwel Rio 125 te vervangen met LED. Reden is vooral het lagere stroomverbruik en de lagere warmteproductie t.o.v. TL aangezien die elke zomer weer problemen oplevert v.w.b. de watertemperatuur.

Toen ik afgelopen weekend eigenlijk op zoek was naar nieuwe reflectorclipjes liep ik daarbij toevallig ook tegen dit LED systeem van Juwel aan welke ik nog niet eerder had opgemerkt (misschien nog niet zo lang op de markt?), de Multilux LED balk. Omdat mijn huidige balk ook wat schade heeft zat ik er nu aan te denken deze als geheel met dit systeem te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1847/43536537465_30f648f17a_z.jpg

Voordelen lijken me dat dit systeem van Juwel, anders dan de LED systemen waar ik tot dusver naar keek zoals van bijv. Sera, een kant en klare oplossing is welke ook is toegesneden op, in mijn geval, specifiek de Rio. Andere LED systemen zijn meer een retrofit waarbij er ook nog dingen geklust/aangepast moeten worden en wat door omstandigheden op dit moment problematisch voor me is.

Niettemin, de Juwel oplossing is met 93 euro (weliswaar incl. lampen, 'Day' en 'Nature') waarschijnlijk niet de meest goedkope of geavanceerde (bijv. geen dim- of kleuraanpassingsmogelijkheden), maar in dit geval gaat het me toch ook wel om het gemak van plug en play.

TL:DR Is er iemand hier die ervaring heeft met het Multilux systeem van Juwel v.w.b. kwaliteit, (licht-)prestaties, functionaliteit etc.? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24

mvds

Totally awesome!

Juist het niet kunnen dimmen en kleuren kunnen kiezen zou voor mij al laten kiezen voor een andere oplossing denk ik... Ja het past perfect, maar ik vind een tijdschakelaar ertussen niet meer van deze tijd, zeker met LEDs zijn veel mooiere oplossingen voorhanden (PWM dimming bijv)

Ik heb hetzelfde aquarium trouwens :D Ik heb echter wel een retrofit LED balk erin zitten die ik via PWM kan dimmen waardoor er een soort van daglichtscenario kan worden gecreëerd ipv alleen simpel aan/uit.

Ik merk trouwens wel dat de pomp niet toereikend is voor de bak, heb jij daar ook last van?

[ Voor 35% gewijzigd door mvds op 03-09-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@mvds als je de standaard binnen filter nog hebt, kun je ook een zwaardere pomp er in zetten. Die meer liter per uur pompt. Dit heb ik ook in een juwel 60 bak gedaan. Die standaard was ook veel te zwak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Racer89 schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:15:
@mvds als je de standaard binnen filter nog hebt, kun je ook een zwaardere pomp er in zetten. Die meer liter per uur pompt. Dit heb ik ook in een juwel 60 bak gedaan. Die standaard was ook veel te zwak.
Past die wel in de behuizing van de standaardpomp? Ik heb zitten kijken en op verschillende sites lees ik dat ik zou kunnen opwaarderen naar een 600 lpu pomp (er zit waarschijnlijk een 400 lpu pomp in nu), maar eigenlijk zou ik dan nog een stapje hoger willen naar de 1000 lpu pomp. Iemand enige ervaring hiermee? Gaat dat passen en zo nee, is het passend te krijgen zonder al te ingrijpende aanpassingen?

[ Voor 32% gewijzigd door mvds op 03-09-2018 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
mvds schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:03:
Juist het niet kunnen dimmen en kleuren kunnen kiezen zou voor mij al laten kiezen voor een andere oplossing denk ik... Ja het past perfect, maar ik vind een tijdschakelaar ertussen niet meer van deze tijd, zeker met LEDs zijn veel mooiere oplossingen voorhanden (PWM dimming bijv)
Ik heb een rio180 waar eerst multilux in zat maar ben een paar maanden terug over gegaan naar helialux. Is wel dimbaar en de vissen schrikken niet meer. :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

tollo71 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 08:46:
Ik ben me aan het inlezen betreffende aquariums. Wat betreft het onderhoud (icm vakanties):
- in de topicstart staat iedere 1-2 weken 25-50% water vervangen. Dat laat ik liever de buurvrouw niet doen als we in de zomer 3 weken weg zijn. Hoe "erg" is dat?
- wat betreft voeren vind ik niet direct iets in de topicstart. Zijn daar ook regels/tips voor?
Ik heb een 2 meterbak a 800 liter. Als ik met vakantie ga maak ik afgemeten vakjes voer d.m.v. portiebekertjes die we voorheen voor de kinderen gebruikten toen ze baby waren. Buuf komt om de dag en doet er een bakje in.

Nu heb ik wel flink grote vissen in de bak en ook heb ik grote filters, maar voor een wat kleinere bak moet dit op zich kunnen.

Wel ververs ik het water de avond voor vertrek en bij terugkomst doe ik meteen hetzelfde. In principe moet je 3 weken wel kunnen overbruggen, maar ik zou er geen gewoonte van maken, dus niet meteen hierna weer 3 weken weggaan. Zorg wel dat je in de voorafgaande periode heel consequent ververst, zodat het water in topconditie is als je vertrekt.

PS. bij mij gaat er ook nog een kilo zout in bij een verversing (zeezout). Dit zorgt ook voor wat stabilisatie en zorgt dat de slijmhuid van de vissen intact blijft. Sinds ik bij elke verversing wat zout gebruik heb ik het gevoel dat de vissen veel minder vatbaar zijn. Heb al sinds jaar en dag geen medicatie meer gebruikt, terwijl ik hiervoor toch nog wel eens wat opliep, zeker bij nieuwe bezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@tollo71

Het hangt heel erg af de vissen en de omvang v/h aquarium.
Hoe groter de bak en hoe minder voer je kan geven hoe langer de periode tussen de waterwissels.

Voer => poep => nitraat en dat is de primaire reden dat je water moet wisselen.

Een gemiddelde gezelschapsvis kan prima 1 tot 1,5 week zonder eten, geen enkel probleem.
Als je dan daarvoor waterwisselt is er sowiezo niets aan de hand, geen voeding is geen nitraat, behalve dan het beetje wat nog in de vissen zit.

Als je 3 weken gaat moet je iemand hebben die b.v. twee keer per week zo'n een vakje uit zo'n week medicijnen doosje erin leeg gooit (elk vakje is een voeding) exact door jouw vooraf bepaald, nooit een potje geven want dan gaan je vissen dood door overvoeden.

Je voert dan b.v. wat je normaal in een b.v. in 2 dagen geeft 2x per week.
Met zo'n hoeveelheid voeding overleven je vissen 3 weken zonder enige probleem, dat is ook 5 weken te doen. Nogmaals, het gaat om de voeding, vissen eten veel meer dan ze nodig hebben als je het aan ze geeft dus veel mensen hebben veel nitraat en moeten dus vaak water wisselen. Tja, eten geven aan je visjes is leuk om te doen.

Als je veel grote cichliden hebt in een relatief kleine bak om de aggressie te spreiden werkt dat natuurlijk niet zo makkelijk, die eten veel meer en hebben vaak ook geen planten in het aquarium die nitraat opnemen, dan gaat je nitraat veel harder omhoog en moet je wel echt oppassen qua voeding als je lang weg gaat. Let bij het uitzoeken van je vissen erop dat de vissen droogvoer eten, er zijn vissen die dat niet (of heel lastig) doen en dan kan je lange vakantie ook een uitdaging worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
mvds schreef op maandag 3 september 2018 @ 14:55:
[...]

Past die wel in de behuizing van de standaardpomp? Ik heb zitten kijken en op verschillende sites lees ik dat ik zou kunnen opwaarderen naar een 600 lpu pomp (er zit waarschijnlijk een 400 lpu pomp in nu), maar eigenlijk zou ik dan nog een stapje hoger willen naar de 1000 lpu pomp. Iemand enige ervaring hiermee? Gaat dat passen en zo nee, is het passend te krijgen zonder al te ingrijpende aanpassingen?
Ik heb in de juwel 60 een pomp zitten van een juwel rio 180. Als je de standaard binnen filter hebt die je er van boven uit kunt halen. Kun je er gewoon een zwaardere pomp inzetten.

Dit type;

Afbeeldingslocatie: https://static.escdn.nl/images/resized/407971:400:705:contain.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

LED-Maniak schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:01:
[...]

Ik heb een rio180 waar eerst multilux in zat maar ben een paar maanden terug over gegaan naar helialux. Is wel dimbaar en de vissen schrikken niet meer. :)
Is dat Multilux eenvoudig te vervangen? Ik denk met ca. een maandje een Rio 125 LED aan te schaffen maar dag- en nachtverlichting lijkt me heerlijk. De standaard aanwezige Multilux is alleen maar aan en uit en da's wel jammer ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

@mvds Ik lees er wel vaker over dat mensen de pompen in de Rio's te zwak vinden, maar vraag me dan altijd af waar mensen dat op baseren. Er komt idd geen keiharde straal uit, maar voor een relatief kleine bak als de Rio 125 is dat m.i. ook niet nodig, en kan zelfs verstorend zijn afhankelijk van of je visbestand stroming wel, of juist niet kan waarderen.

Zelf vind ik de pomp in de 125 v.w.b. zowel snelheid van filteren (bij bijv. troebel water) als stroomsnelheid zeker goed genoeg. Wel is mijn ervaring dat vervuilde filterwatten de stroomsnelheid flink kunnen verminderen, dus is wel zaak om die tijdig te verwisselen. De watten zijn tegen die tijd overigens ook wel echt zichtbaar aan vervanging toe gezien hun (donkere) verkleuring, iets wat natuurlijk wordt versneld als je bijv. door het granulaat hebt moeten woelen voor bijv. het verwijderen/plaatsen van planten.

Bedankt (en ook @Wildfire voor de terugkoppeling op de Multilux. Realiseer me dat de functionaliteit van dit systeem beperkt is, en had zelf liever ook een dim (met programmeerbare dag/nacht overgang) en kleurmengfunctie gehad, maar dan wordt het dus idd een retrofit, of ik kom bij het aanzienlijk duurdere Helialux van Juwel zelf uit uit zoals @LED-Maniak heeft gedaan, maar wat voor mij op dit moment overkill is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 14:26
Vergeet niet dat de helialux (doordat lampen niet uitsteken) iets verder aan de kant geschoven kan worden, ik vindt dat erg handig bij schoonmaken of andere werkzaamheden in het aquarium.
Hij is wel prijzig, maar je hebt een waterdicht koelprofiel met leds dat direct in de bak past. Ik vindt eigenlijk vooral de controller aan de dure kant: ik heb ooit overwogen om daar zelf iets voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik denk dat ik in het begin gewoon de aanwezige LED-verlichting van de Rio zal aanhouden, kan ik achteraf altijd nog eens overstappen.

Qua pomp/filtering ben ik van plan hetzelfde te doen als in het verleden met m'n Juwel Rekord 800: een extern filter gebruiken. Had toen een Eheim eXperience 150 en het interne filter was voor mij gewoon een veredeld stromingspompje geworden. :P

Voor de Rio 125 zou ik dan een Eheim eXperience 250 gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

base_ schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:17:
Vergeet niet dat de helialux (doordat lampen niet uitsteken) iets verder aan de kant geschoven kan worden, ik vindt dat erg handig bij schoonmaken of andere werkzaamheden in het aquarium.
Hij is wel prijzig, maar je hebt een waterdicht koelprofiel met leds dat direct in de bak past. Ik vindt eigenlijk vooral de controller aan de dure kant: ik heb ooit overwogen om daar zelf iets voor te maken.
Klopt, viel me ook op dat met name de controller van Juwel behoorlijk aan de prijs is. Voor zelfbouw retrofit systemen wordt overigens vaak de TC420 gebruikt voor de aansturing. Dat zelf ook ooit overwogen, maar zoals gezegd is dat momenteel even te hoog gegrepen voor iig mijzelf, dus vandaar de keuze voor een kant en klaar systeem.

Je maakt overigens wel nog een punt wat voor mij nog wel een zorg is, de koeling. Op andere LED-systemen zie je vaak flinke koelribben idd, en een te hoge temperatuur heeft behoorlijk negatieve invloed op de levensduur van LED-verlichting, de Multilux lijkt echter geen koelvoorziening te hebben. Ik kan ook niet echt veel reviews vinden over dit systeem, en sowieso zal er ook wat tijd overheen moeten gaan voordat er iets kan worden gezegd over de levensduur van de lampen, die misschien helemaal niet zo gunstig uitpakt.

@mvds Voor wat betreft de vervanging van de filterpomp in de Rio voor een externe pomp zoals @Wildfire hierboven aangeeft, een aanvullend goed argument zou zijn dat je daar ook meer ruimte creëert in je bak. De originele pompbehuizing is echter wel stevig vastgekit volgens mij, en laat zich niet makkelijk verwijderen. Maar als je er op Googled zal je denk ik wel de nodige voorbeelden vinden van mensen die dat wel gedaan hebben, en op welke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Weemism die kun je er zo uitsnijden met een lang mes. Heb ik bij de juwel 60 gedaan om hem schoon te maken. De vorige eigenaar had vochtig weg gezet. En er zat van alles tussen filter en glas. En je kunt ze ook zo weer terug kitten met de juwel kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Weemism schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:05:
@mvds Ik lees er wel vaker over dat mensen de pompen in de Rio's te zwak vinden, maar vraag me dan altijd af waar mensen dat op baseren. Er komt idd geen keiharde straal uit, maar voor een relatief kleine bak als de Rio 125 is dat m.i. ook niet nodig, en kan zelfs verstorend zijn afhankelijk van of je visbestand stroming wel, of juist niet kan waarderen.

Zelf vind ik de pomp in de 125 v.w.b. zowel snelheid van filteren (bij bijv. troebel water) als stroomsnelheid zeker goed genoeg. Wel is mijn ervaring dat vervuilde filterwatten de stroomsnelheid flink kunnen verminderen, dus is wel zaak om die tijdig te verwisselen. De watten zijn tegen die tijd overigens ook wel echt zichtbaar aan vervanging toe gezien hun (donkere) verkleuring, iets wat natuurlijk wordt versneld als je bijv. door het granulaat hebt moeten woelen voor bijv. het verwijderen/plaatsen van planten.

Bedankt (en ook @Wildfire voor de terugkoppeling op de Multilux. Realiseer me dat de functionaliteit van dit systeem beperkt is, en had zelf liever ook een dim (met programmeerbare dag/nacht overgang) en kleurmengfunctie gehad, maar dan wordt het dus idd een retrofit, of ik kom bij het aanzienlijk duurdere Helialux van Juwel zelf uit uit zoals @LED-Maniak heeft gedaan, maar wat voor mij op dit moment overkill is.
Ik gebruik vrij grote planten in mijn bak en ik merk dat ik op veel plaatsen in mijn bak geen stroming heb. Verder heb ik vrijwel alles op orde maar ik blijf veel last hebben van algen. Vrijwel alles heb ik al geprobeerd zoals meer/minder licht, langer/korter licht, planten verplaatsen, andere planten, enz enz. Wat ik nog niet geprobeerd heb ik meer stroming, dus dat staat als volgende op mijn lijstje. En aangezien het niet zo'n grote uitgave is (verhoudingsgewijs) vind ik het de moeite waard. Ik kan al een 1000 lpu variant kopen voor 4 tientjes. Voor een (kwalitatief goed) extern filter ben ik aanzienlijk meer kwijt. Dat zou dan alsnog een optie zijn wanneer die 1000 lpu pomp ook geen verbetering brengt.
Weemism schreef op maandag 3 september 2018 @ 18:40:
[...]

Klopt, viel me ook op dat met name de controller van Juwel behoorlijk aan de prijs is. Voor zelfbouw retrofit systemen wordt overigens vaak de TC420 gebruikt voor de aansturing. Dat zelf ook ooit overwogen, maar zoals gezegd is dat momenteel even te hoog gegrepen voor iig mijzelf, dus vandaar de keuze voor een kant en klaar systeem.

Je maakt overigens wel nog een punt wat voor mij nog wel een zorg is, de koeling. Op andere LED-systemen zie je vaak flinke koelribben idd, en een te hoge temperatuur heeft behoorlijk negatieve invloed op de levensduur van LED-verlichting, de Multilux lijkt echter geen koelvoorziening te hebben. Ik kan ook niet echt veel reviews vinden over dit systeem, en sowieso zal er ook wat tijd overheen moeten gaan voordat er iets kan worden gezegd over de levensduur van de lampen, die misschien helemaal niet zo gunstig uitpakt.

@mvds Voor wat betreft de vervanging van de filterpomp in de Rio voor een externe pomp zoals @Wildfire hierboven aangeeft, een aanvullend goed argument zou zijn dat je daar ook meer ruimte creëert in je bak. De originele pompbehuizing is echter wel stevig vastgekit volgens mij, en laat zich niet makkelijk verwijderen. Maar als je er op Googled zal je denk ik wel de nodige voorbeelden vinden van mensen die dat wel gedaan hebben, en op welke manier.
Ik heb ook een achterwand in mijn aquarium geplakt zitten , daar creëer ik dan dus een gat in wanneer ik het interne filter ga verwijderen. Geen ramp maar toch wel iets waar ik rekening mee wil houden.

Die Helialux vind ik wel mooi en inderdaad, die controller is erg duur. Ik heb de TC420 en dat werkt prima, ik weet alleen niet wat voor aansluiting die Helialux heeft en of die twee compatible zijn. De TC420 is echt een fluitje van een cent om te programmeren hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Je zou in plaats van een nieuwe pomp ook als eerste stap een eductor kunnen overwegen. Ik heb er zelf een geprint(zijn ook te koop) en zorgt voor een behoorlijk sterkere flow in het aquarium.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Wij hebben sinds februari een klein bakje (70 liter) met 5 mollies, 6 tetra's en twee Sewellia Lineolata's.
Sinds gisteren zie ik nu een stuk of 4/5 miniversies van de Sewellia Lineolata over de bodem en op de stenen in de bak grazen, super leuk om te zien en de kinderen zijn nu helemaal niet meer weg te slaan bij het aquarium. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:58:
Je zou in plaats van een nieuwe pomp ook als eerste stap een eductor kunnen overwegen. Ik heb er zelf een geprint(zijn ook te koop) en zorgt voor een behoorlijk sterkere flow in het aquarium.
En wat voor een heb jij nu? :) En wat zouden de kosten zijn om er jou een te laten printen? :P

[edit] Ik heb de 1000 lpu versie in bestelling staan, komt morgen binnen. Ik ben benieuwd

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 04-09-2018 14:16 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
@mvds Ik ben zeker geen algen-expert (die titel is ook geen streven) en het helemaal weghouden is naar mijn mening voor de meeste aquaria een utopie. Echter, mijn ervaring met de vier bakken die ik nu heb draaien is dat het altijd op z'n best is (zo min mogelijk alg) als ik de juist mix tussen plantenvoeding, CO2 en verlichting heb gevonden. In die combinatie moet je elke week vaste hoeveelheden gebruiken en maar 1 parameter per keer aanpassen. Meestal krijg ik algen als ik niet genoeg plantenvoeding toevoeg (de planten hebben niet meer alles wat ze nodig om te groeien dus gaan de algen groeien) of te lang het licht aan laat staan (de planten hebben het CO2 gebruikt dus gaan de algen groeien). Algen is voor mij dus vaak een teken dat de lampen aan staan op dit moment dat ik geen CO2 meer heb of niet genoeg plantenvoeding.
Wat enorme algengroei aanspoort is zwakke avondverlichting die uren zwak aan staat terwijl de planten al aan hun 6-8 uur licht zitten en gewoon niet meer gaan groeien. Het is jammer want het is wel mooi om te zien maar het is vaak een reden voor algengroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01:33
mvds schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:15:
[...]

En wat voor een heb jij nu? :) En wat zouden de kosten zijn om er jou een te laten printen? :P

[edit] Ik heb de 1000 lpu versie in bestelling staan, komt morgen binnen. Ik ben benieuwd
Een stromingpompje was ook een optie geweest. Ik heb in mn 120l bak het externe 300lpu filter vervangen voor een 600lpu met een 1000lpu stromingpomp/wavemaker. Hielp oa goed tegen blauwalg. (juwel aquarium maar had direct dat binnenfilter eruit gesloopt, vind dat helemaal niks)
Je zou zeggen dat het stormt in de bak met 1600lpu maar dat valt reuze mee, bv de garnalen zwemmen er vrolijk in rond.

[ Voor 7% gewijzigd door Mutatie op 04-09-2018 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
mvds schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:15:
[...]

Twee plaatjes(ik heb helaas even geen foto bij de hand):

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/7ezziimxt/Screen_Shot_2018-09-04_at_20.16.54.png

Afbeeldingslocatie: https://s8.postimg.cc/y02ie29vl/Screen_Shot_2018-09-04_at_20.17.43.png

Je schuift hem aan je uitgangsbuis. Door het venturi effect wordt er water van de zijkanten mee naar binnen gezogen. Hierdoor heb je een significant grotere waterstroom. Ze gebruiken dit principe ook in mengtanks.

Eerst had ik een spraybar, toen alleen een pijpje en deden de plantjes achterin de 1 meter bak het niet goed.
Met deze eductor golven de bladeren ineens heen en weer en zie je ook de drijfplantjes achterin rondstromen.

Kan helaas de video niet meer vinden die illustreert wat er gebeurt. 't is een relatief onbekende oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 04-09-2018 20:28 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik word een beetje simpel door de algen in mijn aquarium. Ik heb een paar dagen geleden alles schoongemaakt en een zwaardere pomp geplaatst. Ik ben van 600 liter per uur naar 1000 liter per uur gegaan. Ik zie alle planten bewegen, waterwaardes zijn goed, maar na een paar dagen heb ik dit alweer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1VzgiBmYKGN0fQIQyx2bzjOH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y9f9A777LcERo9bHg7pucEjR/thumb.jpg

Grote plekken met algen op de bodem, achterwand en ramen.

Dit zijn mijn waterwaardes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YMYJqkzjs9AE9UnHO0nTa7TL/thumb.png

Iemand enige idee?

Aquarium is een Juwel Rio 125 met LED verlichting wat 8 uur per dag aan is en ik geef vloeibare voeding. Verder wissel ik het water wekelijks.

• LED-Maniak
  • Nu online
Blauwalg is hardnekkig en zal je constant moeten verwijderen voordat je er van af bent.

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 06-09-2018 18:57 ]

Verwijderd

mvds schreef op donderdag 6 september 2018 @ 18:18:
Ik word een beetje simpel door de algen in mijn aquarium. Ik heb een paar dagen geleden alles schoongemaakt en een zwaardere pomp geplaatst. Ik ben van 600 liter per uur naar 1000 liter per uur gegaan. Ik zie alle planten bewegen, waterwaardes zijn goed, maar na een paar dagen heb ik dit alweer:
[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enige idee?

Aquarium is een Juwel Rio 125 met LED verlichting wat 8 uur per dag aan is en ik geef vloeibare voeding. Verder wissel ik het water wekelijks.
Even iets belangrijks hoe meet je d.m.v test strips of druppelen?

• InFamous
  • Nu online

InFamous

excommunicado

@mvds wat voor een led verlichting heb je?

• R3m3d7
[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enige idee?

Ik zie niet zo gek veel planten op de foto's en volgens mij is de plant die ik zie lijkt een trage groeier. Heb je meer planten dan ik kan zien en/of heb je ook wat snel groeinde planten in je aquarium zitten? Als dat niet zo is geef je natuurlijk snel teveel voeding die ze niet kunnen opnemen en dan krijg je ook snel algen.

Een pomp tegen een algenprobleem, ik heb die theorie nooit zo goed gesnapt eerlijk gezegd maar wellicht is het mij ook niet goed uitgelegd, wil je mij vertellen wat dat zou moeten doen?

Je nitraat is in ieder geval prima voor plantengroei.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enige idee?

Sidenote: die Anubias die ik op je foto zie moet niet in de grond, maar opgebonden op/vastgezet tussen een stuk hout of steen, dus met de wortels boven de grond. Kijk hem even na, als de wortelstok reeds verslijmd is kun je hem beter vervangen.

En inderdaad, Anubias staat bekend om zijn laaaaaaangzame groei, dus altijd vergezellen van snelgroeiers (waterpest, vaantjesplant, belgisch groen, ...).

• LED-Maniak
  • Nu online
R3m3d7 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:48:
[...]

Een pomp tegen een algenprobleem, ik heb die theorie nooit zo goed gesnapt eerlijk gezegd maar wellicht is het mij ook niet goed uitgelegd, wil je mij vertellen wat dat zou moeten doen?
Het zorgt er voor dat je geen dooie plekken in het aquarium krijgt en de voedingsstoffen dus overal komen. Vaak zie je op dooie hoeken (blauw)alg ontstaan.
Machtigste wapen tegen blauwalg. :P

Maar inderdaad... veel en snelle groeiers heb je nodig als concurrentie voor die bacterie.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:12:
[...]
Even iets belangrijks hoe meet je d.m.v test strips of druppelen?
Strips
InFamous schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:18:
@mvds wat voor een led verlichting heb je?
Een aftermarket LED balk, speciaal bedoelt voor aquaria. Met alle kleuren
R3m3d7 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:48:
[...]
Ik zie niet zo gek veel planten op de foto's en volgens mij is de plant die ik zie lijkt een trage groeier. Heb je meer planten dan ik kan zien en/of heb je ook wat snel groeinde planten in je aquarium zitten? Als dat niet zo is geef je natuurlijk snel teveel voeding die ze niet kunnen opnemen en dan krijg je ook snel algen.

Ik heb veel planten weg moeten halen omdat ze het loodje legden door de algen. Ze waren helemaal verstikt. Ik heb voor nu even een luchtpompje erin zitten.

Een pomp moet de voedingstoffen maar ook afvalstoffen verdelen en ik merkte dat mijn planten amper bewogen dus leek het erop dat er maar weinig stroming was. Dat zorgt dus voor plekken waar ook de afvalstoffen blijven liggen waarop algen gaan groeien. Nu gaat er weer goede stroming rond dus gaan de afvalstoffen weer door mijn filter heen.
dragon2 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 20:07:
[...]

Sidenote: die Anubias die ik op je foto zie moet niet in de grond, maar opgebonden op/vastgezet tussen een stuk hout of steen, dus met de wortels boven de grond. Kijk hem even na, als de wortelstok reeds verslijmd is kun je hem beter vervangen.

En inderdaad, Anubias staat bekend om zijn laaaaaaangzame groei, dus altijd vergezellen van snelgroeiers (waterpest, vaantjesplant, belgisch groen, ...).
Dat heb ik eerder gehoord maar hij groeit best goed eigenlijk. De wortels worden langer en dikker. Maar ik ben alzo van plan om het een en ander te veranderen en dat staat ook op mijn lijstje. Ik zit te wachten op een kastje die op maat gemaakt wordt en bij de rest van de meubels past. Wanneer die komt gaat ook het grind eruit en komt er zand in en wil ik, wanneer alles goed draait, er ook mos en garnalen in toevoegen

De waterpest stond erin, 4 stuks zelfs, maar die hebben het niet overleefd en ik wilde er nog geen nieuwe inzetten zolang ik steeds alles onder de algen had zitten.

• R3m3d7
@mvds

Mijn advies zou zijn hierin verdiepen.

https://www.aquasabi.com/...drogen-peroxide-treatment

En wanneer je dat doet meteen daarna snel groeiende planten toevoegen, die heb je echt nodig, anders krijg je weer algen.

• LED-Maniak
  • Nu online
Maar vooral geen waterpest. Die kan niet tegen warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:49:
Maar vooral geen waterpest. Die kan niet tegen warm water.
Ligt eraan wat jij warm noemt maar mijn aquariumwater is 22 graden :)

• R3m3d7
@mvds Ik hoop dat je iets vind wat werkt want als je zoveel planten erdoor ben kwijtgeraakt, andere pomp heb gekocht en nog steeds die ellende, dat is niet bepaald leuk. Ik heb goede ervaring met hoornblad als sterke, goedkope plant om algen te voorkomen, daarnaast is het drijvend perfect voor een schuilplaats voor kleine visjes. Als je in de omgeving van Leiden woont kan een flinke lading zo komen ophalen om je te helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

de waterpest groeit gigantisch bij mij in het aquarium op 27°C, van de week een emmer weggegooid.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enige idee?

Ik ben van de blauwalg afgekomen dmv van kortere verlichting (op het moment 3 uur aan 1 uur pauze en nog weer 3 uur aan met sterke verlichting), meer stroming (ook aan oppervlak voor zuurstof, houd blauwalg niet van) en nitraat op peil houden. Het heeft 2 maanden geduurd en constant zoveel mogelijk verwijderen. Is me nog nooit eerder gelukt zonder middeltjes. Icm met andere algen zag het het af en toe niet meer zitten, maar nu gaat het eindelijk netjes. (Afkloppen!)
Het werd minder toen wat er nieuw bij groeide haast meteen zwart werd.
Kijk ook of er geen dode/rottende plantenafval is. Dode wortels in de bodem bv.
Je zou ook een serieuze blackout kunnen doen icm met blue exit bv maar als de oorzaak niet aangepakt is komt het waarschijnlijk weer terug.
En zoals al gezegd snelgroeiende planten helpen ook.
Succes ermee :X

Anderhalf week geleden ook een groep otocinclus aangeschaft. Ik weet van de uitval, wildvang e.d. en ook uit ervaring ging ik uit van wat uitval maar ze doen het allemaal geweldig, niet 1 kwijt geraakt. Toch erg leuke en nuttige beestjes. Samen met de japonica garnalen merk je echt verschil in hoe schoon alles blijft :)

[ Voor 66% gewijzigd door Mutatie op 07-09-2018 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
[afbeelding][afbeelding]

[afbeelding]

Iemand enige idee?

Heb je direct zonlicht op je aquarium?
En je nitriet is wel hoog zeg, hoeveel vis heb je erin zitten en hoeveel voer je ze?

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 07-09-2018 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

R3m3d7 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:27:
@mvds Ik hoop dat je iets vind wat werkt want als je zoveel planten erdoor ben kwijtgeraakt, andere pomp heb gekocht en nog steeds die ellende, dat is niet bepaald leuk. Ik heb goede ervaring met hoornblad als sterke, goedkope plant om algen te voorkomen, daarnaast is het drijvend perfect voor een schuilplaats voor kleine visjes. Als je in de omgeving van Leiden woont kan een flinke lading zo komen ophalen om je te helpen hiermee.
Dat hoop ik ook, ik had vooraf niet verwacht er zoveel werk (en kosten) aan te hebben. Ik heb al voor zo'n €150 aan planten weggegooid denk ik.
Mutatie schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 00:36:
[...]
Ik ben van de blauwalg afgekomen dmv van kortere verlichting (op het moment 3 uur aan 1 uur pauze en nog weer 3 uur aan met sterke verlichting), meer stroming (ook aan oppervlak voor zuurstof, houd blauwalg niet van) en nitraat op peil houden. Het heeft 2 maanden geduurd en constant zoveel mogelijk verwijderen. Is me nog nooit eerder gelukt zonder middeltjes. Icm met andere algen zag het het af en toe niet meer zitten, maar nu gaat het eindelijk netjes. (Afkloppen!)
Het werd minder toen wat er nieuw bij groeide haast meteen zwart werd.
Kijk ook of er geen dode/rottende plantenafval is. Dode wortels in de bodem bv.
Je zou ook een serieuze blackout kunnen doen icm met blue exit bv maar als de oorzaak niet aangepakt is komt het waarschijnlijk weer terug.
En zoals al gezegd snelgroeiende planten helpen ook.
Succes ermee :X

Anderhalf week geleden ook een groep otocinclus aangeschaft. Ik weet van de uitval, wildvang e.d. en ook uit ervaring ging ik uit van wat uitval maar ze doen het allemaal geweldig, niet 1 kwijt geraakt. Toch erg leuke en nuttige beestjes. Samen met de japonica garnalen merk je echt verschil in hoe schoon alles blijft :)
Ik zit nu aan 8 uur met een pauze van enkele uren ertussen. Nog minder uren en dan zit ik alleen nog maar tegen een donkere bak aan te kijken. Daarvoor heb ik geen aquarium...

Ik ben nu bezig met een blackout van 3 dagen. Dus volledig afgesloten van licht, luchtpomp aan en vooraf eerst 50% waterwissel en schone filterwatten erin. Ik ben benieuwd. Als het helpt en alles is weer stabiel ga ik zeker planten erbij zetten, nu eerst van die algen af!

Mijn outlet staat ook gericht op het wateroppervlak dus mijn oppervlakte is continue in beweging. Ik moet nog even de beste richting bepalen.
toolkist schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:03:
[...]

Heb je direct zonlicht op je aquarium?
En je nitriet is wel hoog zeg, hoeveel vis heb je erin zitten en hoeveel voer je ze?
Nope, er komt geen direct zonlicht op mijn aquarium. De bak staat een aantal meter van de ramen af en krijgt op zijn hoogst reflectie via de muren. Op dit moment heb ik 2 volwassen guppen (van de oorspronkelijke 15 :( ) en een stuk of 12 jongen. Voeren doe ik maar eens in de 3 dagen met een klein beetje vlokken die ik in mijn handpalm vergruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Overigens gaat mijn volgende upgrade de Juwel HeliaLux zijn incl controller. Telt dat blauwe licht ook mee aan uren licht?

Heeft er iemand interesse in mijn huidige LED balk (volledig geseald IPX8 volgens mij) incl TC420 controller. Past prima in de T5 voetjes van een Juwel Rio 125. Is een 55 cm LED balk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@mvds Sterkte ermee, je krijgt de balans vast goed!
En vwb blauw licht, planten zullen daar niet echt op groeien maar algen wel, dus die uren moet je meetellen als "algen uren". Ik zou de uren daarvan echt beperken, wellicht 1/2 uurtje in de ochtend voor de zonopkomst en een 1/2 uurtje rood voor de onderdag in de avond als je dat wil, dat uren laten aanstaan is de algengoden verzoeken om een bezoekje. Algen groeien op alle voeding en zo ongeveer alle soort licht die je planten niet kunnen gebruiken OF wanneer de voeding niet volledig is voor je planten, als een plant b.v. nitraat nodig heeft wat er niet is (bij jou wel btw) maar wel andere andere bouwstoffen dan kan hij niet groeien, algen zeggen hartelijk dank en groeien op hetgeen er wel is. Daarom is CO2 ook zo goed tegen algen, door CO2 kunnen planten sneller groeien (CO2 is vereist voor plantengroei maar niet voor algengroei) en dus meer plantenvoeding opnemen en daarmee groei van algen voorkomen.
CO2 toevoegen, al doe je het met BIO CO2 voor een tientje, is dan ook een zeer handige stap om te zetten tegen algen.
Je nitriet is inderdaad raar hoog voor je visbestand, het lijkt alsof je filter niet lekker werkt, met zo weinig voer en zo weinig vissen moet je 0 nitriet meten.

[ Voor 7% gewijzigd door R3m3d7 op 07-09-2018 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nou, de 3 dagen black-out zijn voorbij. Het was even spannend maar alles lijkt nog te leven en..... De blauwalgen zijn weg!!! (Afkloppen!) Dus meteen waterwissel gedaan (70%), bodem afgeheveld en mijn filter schoongemaakt. Hopen dat het nu goed blijft gaan.

Ik heb jullie tip opgevolgd en mijn plant (naam kwijt, boeit ook niet) uit de bodem gehaald en op een stuk hout gezet. Hout was al lange tijd uit mijn aquarium dus die moest eerst weer een paar dagen onder water omdat het anders zou gaan drijven. Maar ik denk dat het gelukt is. Het ziet er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GPyiFNnTRieug6eyMrpW1LUc/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vkeIxZehUuQO69M7syVY2zqw/thumb.jpg

Beter zo? Straks even wat snelgroeiers halen voor de zuurstof en dan duimen en hopen dat de algen weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@mvds Zeker beter, het is een Anubias.
En inderdaad nu niet te lang wachten en de de snelgroeiers erin.
Zorg ook dat je iets anders doet dan de vorige keer toen je die algen kreeg, minder lang licht, minder licht, minder (of meer) plantenvoeding, CO2 erbij....meer snelgroeiende planten, iets. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb er nu 3 waterpest bosjes bijgezet en vloeibare CO2 toegevoegd. Ik zal straks even de lichtsterkte wat naar beneden brengen, van 80 naar 70 of 75%

[ Voor 10% gewijzigd door mvds op 09-09-2018 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Iemand ervaring bij https://www.aquarium123.nl/ planten te kopen? Of een andere zaak ik uiteraard ook goed! Lokale winkel heeft namelijk erg beperkte planten.

En zoek leuke garnalen om bij mijn Endler guppen te doen. Iemand tips? Liefst omgeving Kampen / Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

ik heb bij diverse online winkels aquarium planten besteld, tot nu toe altijd met grote tevredenheid.
ook bij aquarium123 heb ik wel eens besteld, maar kan mij niet meer herinneren wat.
Moeilijkste is thuis zijn voor de bezorging.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:09
Ik heb goede ervaringen met Aquaplantsonline.nl. Succes !

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:19
BaZnGaNL schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:50:
Iemand ervaring bij https://www.aquarium123.nl/ planten te kopen? Of een andere zaak ik uiteraard ook goed! Lokale winkel heeft namelijk erg beperkte planten.

En zoek leuke garnalen om bij mijn Endler guppen te doen. Iemand tips? Liefst omgeving Kampen / Zwolle.
Zelf heb ik vuurgarnaaltjes bij de endler guppen. Dat gaat prima. Als er een vis dood gaat moet je hem snel weg halen anders vreten ze hem zo op. Echte opruimers. Je mag wel een keer een paar ophalen als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
reiniero schreef op maandag 10 september 2018 @ 07:40:
[...]

Zelf heb ik vuurgarnaaltjes bij de endler guppen. Dat gaat prima. Als er een vis dood gaat moet je hem snel weg halen anders vreten ze hem zo op. Echte opruimers. Je mag wel een keer een paar ophalen als je wil.
Grappig, ik voer mij garnalen juist overleden kleine visjes. Er zijn geen ziekten die van vis naar garnaal over worden gedragen en een gup leeft niet zo lang. je moet er alleen wel snel bij zijn, ik laat hem niet een week liggen. Iedereen doet het weer anders. Ik zie het als gratis voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

[...]

Als je er genoeg hebt dan heb ik ook interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
[...]

Thanks! Vanwaar ben jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Ik weet niet of ik hier precies goed zit, maar ik lees hier altijd mee en ik zie dat er hier aardig wat vis kennis zit.

Ik heb een vijver welke nu twee jaar draait. Vorig jaar heb ik planten toegevoegd en een zonnebaarsje. Dit jaar heb ik nog meer planten toegevoegd en een bio filter met goede pomp. Afgelopen juni heb ik ook meer vissen toegevoegd, namelijk 3 blauwe windes, 3 goudwindes en 3 Shubunkins (allemaal rond de 5cm). Ze zwemmen mooi in een groepje, al gaan de Shubunkins regelmatig een beetje op zichzelf her en der wat speuren.

Nu vind ik het lastig om te bepalen hoeveel ik moet voeren. Ik geef meestal om de dag een half handje korrels en deze eten ze naar hartelust op in een minuut of 5-6. Kan ik de hoeveelheid adhv vuistregels afmeten? Moet ik deze opschroeven naar mate ze groeien? Is het een goede regel om te stoppen met voeren als de omgevingstemp rond de 10 gr C komt?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:19
Net onder Zwolle zuid. Heb ook nog wel wat planten / endler guppen en mos over. Dm voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 11:13
Iemand een goede tip waar ik goeie (led)verlichting kan kopen voor mijn 90x17x65cm bak ?
Heb nu een klein ledstripje en ik denk dat het te weinig is voor mijn aquarium.

Hoeveel heb ik nodig om deze bak goed verlicht te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
@C6DL Het is erg afhankelijk van je planten en of je verder voeding + CO2 toevoegt.

Ik zeg het altijd zo, je lamp is hoe diep je het gas intrapt.
Je plantenvoeding en CO2 is hoeveel brandstof je hebt.

Is je brandstof op en trap je het gaspedaal naar de mat dan krijg je algen.
Is je brandstof op en trap je het gaspedaal te lang in op 70% dan krijg je algen.
Heb je teveel brandstof en geef je gas voor te lang dan krijg je algen omdat je planten maar zoveel uur kunnen groeien.
Is je brandstof niet op en trap je het gas precies zo lang en ver in als de planten kunnen groeien dan heb je de perfecte balans en in theorie geen algen.

En je planten zijn beperkt in wat ze kunnen groeien, sommige planten hebben genoeg aan een beetje licht en zullen nooit sneller dan een paar mm per maand groeien, andere hebben juist heel veel licht nodig anders gaan ze gewoon dood.

Als je planten het nu goed doen met weinig licht en je gaat dat x4 opvoeren ga je zeer waarschijnlijk algen krijgen, zeker als je niet ook voeding opvoerd, snelle groeiers erbij zet en CO2 toevoegt omdat je huidige planten die flinke hoeveelheid extra licht wellicht niet nodig hebben en niet meer gaan groeien.

Het is makkelijk om je balans te verstoren door je lichthoeveelheid te verhogen, zorg dat je een timer hebt en zet het licht b.v. twee keer drie uurtjes aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
C6DL schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:59:
Iemand een goede tip waar ik goeie (led)verlichting kan kopen voor mijn 90x17x65cm bak ?
Heb nu een klein ledstripje en ik denk dat het te weinig is voor mijn aquarium.

Hoeveel heb ik nodig om deze bak goed verlicht te krijgen?
Aparte maten, 17 diep of hoog?
Zoals hierboven al is gezegd, veel licht is meer voeding en lastigere balans.
Het is niet zomaar te zeggen, om het makkelijk te houden minimale hoeveelheid licht. Wil je mooie plantengroei dan meer. Ik zou zo gokken op 20watt aan ledverlichting om het niet te moeilijk te maken.
Zelf heb ik 40watt aan diy high power leds op een 80x40x35 bak. Dat is erg intens en ik wacht nog op lenzen met een bredere hoek. Wat je dan hebt is even een onbalans in de voeding en co2 en meteen alg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Het bleef maar kriebelen dus zojuist de knoop doorgehakt en een Juwel Rio 125 LED gereserveerd (inclusief onderkast). Aanstaande zaterdag ophalen. Ik heb er zin in, in mijn nieuwe appartement wordt dit een aandachtstrekkertje. :)

Qua extern filter twijfel ik nu (welk type, want dat ik er eentje wil is wel duidelijk). Ik had voorheen bij m'n Juwel Rekord 800 een Eheim eXperience 150, maar voor de Rio 125 overweeg ik een Eheim eXperience 350 of een Eheim Professionel 4 Plus 350. Zijn de vier tientjes prijsverschil het waard om voor de Professionel te gaan? En iemand enige ervaring met 1 van deze? Ik weet dat de Eheim eXperience 150 een goed filter was, met als voordeel dat deze ook lekker stil was.

Voor 's nachts wil ik een zuurstofsteentje in het aquarium. Ik had voorheen een Tetra APS50 luchtpomp en was daar best tevreden over, maar die was sowieso eigenlijk alleen maar voor kleine aquaria bedoeld. Voor de Rio 125 zou ik een hogere capaciteit luchtpomp moeten hebben, iemand suggesties voor een degelijke maar wel (relatief) stille luchtpomp?

Ook maar alvast gaan nadenken over de bezetting. Sowieso gaan er wat cory's in komen, die deden het in m'n vorige bak echt uitstekend (die bak heeft een paar crisismomenten meegemaakt maar de cory's bleven stug doorgaan, stevige rakkers en leuk om te zien hoe ze op de bodem rondsnuffelen :P). Verder in ieder geval geen guppen of soortgelijke "we fokken er op los" vissen :+

[ Voor 56% gewijzigd door Wildfire op 11-09-2018 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 2 september 2018 @ 00:29:
Handige tips komen hier voorbij, leuk om te lezen.

Ik ga een aquarium in een stellingkast plaatsen waarvan de planken niet helemaal egaal/vlak zijn.
Wat adviseren jullie om als onderplaat te gebruiken? Gewoon een tempex plaat? Het aquarium zelf is overigens niet vlak aan de onderkant, er zit een plastic rand omheen. Zeg maar zoiets: [ Maar dan horizontaal natuurlijk.
Even een zelf-quote, mocht iemand ooit hetzelfde idee hebben en zoekende zijn naar een oplossing.

Uiteindelijk gaf een tempex plaat ook niet het gewenste resultaat. Een paar mm verschil kan je prima corrigeren, maar is de oneffenheid groter dan helpt tempex ook niet.
Conclusie: Ik ga het risico niet nemen en schaf een aquarium meubel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op maandag 10 september 2018 @ 23:17:
Het bleef maar kriebelen dus zojuist de knoop doorgehakt en een Juwel Rio 125 LED gereserveerd (inclusief onderkast). Aanstaande zaterdag ophalen. Ik heb er zin in, in mijn nieuwe appartement wordt dit een aandachtstrekkertje. :)

Qua extern filter twijfel ik nu (welk type, want dat ik er eentje wil is wel duidelijk). Ik had voorheen bij m'n Juwel Rekord 800 een Eheim eXperience 150, maar voor de Rio 125 overweeg ik een Eheim eXperience 350 of een Eheim Professionel 4 Plus 350. Zijn de vier tientjes prijsverschil het waard om voor de Professionel te gaan? En iemand enige ervaring met 1 van deze? Ik weet dat de Eheim eXperience 150 een goed filter was, met als voordeel dat deze ook lekker stil was.

Voor 's nachts wil ik een zuurstofsteentje in het aquarium. Ik had voorheen een Tetra APS50 luchtpomp en was daar best tevreden over, maar die was sowieso eigenlijk alleen maar voor kleine aquaria bedoeld. Voor de Rio 125 zou ik een hogere capaciteit luchtpomp moeten hebben, iemand suggesties voor een degelijke maar wel (relatief) stille luchtpomp?

Ook maar alvast gaan nadenken over de bezetting. Sowieso gaan er wat cory's in komen, die deden het in m'n vorige bak echt uitstekend (die bak heeft een paar crisismomenten meegemaakt maar de cory's bleven stug doorgaan, stevige rakkers en leuk om te zien hoe ze op de bodem rondsnuffelen :P). Verder in ieder geval geen guppen of soortgelijke "we fokken er op los" vissen :+
Ik heb dezelfde bak :) Waarom wil je perse een extern filter? Ik heb de interne pomp geüpgrade naar een 1000 liter per uur versie en dat zou voldoende moeten zijn, kost je 4 tientjes, aanzienlijk goedkoper dan een goede externe pomp :)

Ik zal eens kijken welke luchtpomp ik heb, die is erg stil en ruim voldoende voor die bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb mijn luchtpomp aan een digitale tijdklok hangen, die staat alleen op werkdagen aan op tijden dat ik niet thuis ben.

En mijn vaas zit van de ene op de andere dag vol (draad)alg ;(

Zonder extra lamp verpieterden de planten, nu is het denk ik te veel licht.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Mutatie schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:53:
[...]

Aparte maten, 17 diep of hoog?
Zoals hierboven al is gezegd, veel licht is meer voeding en lastigere balans.
Het is niet zomaar te zeggen, om het makkelijk te houden minimale hoeveelheid licht. Wil je mooie plantengroei dan meer. Ik zou zo gokken op 20watt aan ledverlichting om het niet te moeilijk te maken.
Zelf heb ik 40watt aan diy high power leds op een 80x40x35 bak. Dat is erg intens en ik wacht nog op lenzen met een bredere hoek. Wat je dan hebt is even een onbalans in de voeding en co2 en meteen alg.
Klopt het is een design aquarium. 17 diep inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
R3m3d7 schreef op maandag 10 september 2018 @ 16:43:
@C6DL Het is erg afhankelijk van je planten en of je verder voeding + CO2 toevoegt.

Ik zeg het altijd zo, je lamp is hoe diep je het gas intrapt.
Je plantenvoeding en CO2 is hoeveel brandstof je hebt.

Is je brandstof op en trap je het gaspedaal naar de mat dan krijg je algen.
Is je brandstof op en trap je het gaspedaal te lang in op 70% dan krijg je algen.
Heb je teveel brandstof en geef je gas voor te lang dan krijg je algen omdat je planten maar zoveel uur kunnen groeien.
Is je brandstof niet op en trap je het gas precies zo lang en ver in als de planten kunnen groeien dan heb je de perfecte balans en in theorie geen algen.

En je planten zijn beperkt in wat ze kunnen groeien, sommige planten hebben genoeg aan een beetje licht en zullen nooit sneller dan een paar mm per maand groeien, andere hebben juist heel veel licht nodig anders gaan ze gewoon dood.

Als je planten het nu goed doen met weinig licht en je gaat dat x4 opvoeren ga je zeer waarschijnlijk algen krijgen, zeker als je niet ook voeding opvoerd, snelle groeiers erbij zet en CO2 toevoegt omdat je huidige planten die flinke hoeveelheid extra licht wellicht niet nodig hebben en niet meer gaan groeien.

Het is makkelijk om je balans te verstoren door je lichthoeveelheid te verhogen, zorg dat je een timer hebt en zet het licht b.v. twee keer drie uurtjes aan.
Dank!
Helder verhaal
Het probleem is nu dat ik bruinalg op mijn planten heb zitten en de meeste planten hebben gaten, beschadigingen (nee het zijn niet de vissen).
ze groeien overigens wel snel.
Ik gebruik al een univserele vloeibare plantenvoeding:

https://dennerle.com/nl/p...e-bemesting/plantenelixir

[ Voor 3% gewijzigd door C6DL op 11-09-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
C6DL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:52:
[...]

Dank!
Helder verhaal
Het probleem is nu dat ik bruinalg op mijn planten heb zitten en de meeste planten hebben gaten, beschadigingen (nee het zijn niet de vissen).
ze groeien overigens wel snel.
Ik gebruik al een univserele vloeibare plantenvoeding:

https://dennerle.com/nl/p...e-bemesting/plantenelixir
Uit de omschrijving van je plantenvoeding "Zonder fosfaten en nitraten"

Dat doen ze omdat je anders je vissen kan doden bij verkeerde dosering en/of geen waterwissels maar plantenvoeding zonder nitraten is naar mijn mening voor mensen die geen water meten en geen risico willen lopen. Je moet zo'n 30-40 nitraat meten wil je optimaal bezig zijn voor je planten. (los van de andere voedingsstoffen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Over +/- 10 maanden wil ik graag een grotere bak kopen voor in ons nieuwe huis (2 meter o.i.d.). Nu vind mijn vriendin dat de huidige bak niet mooi past bij de meubels, standaard Juwel lichtbruine kleur. En nu vroeg ik mij af hebben jullie zelf thuis een custom made kast en zo ja zou je hier foto's van kunnen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Gynnad U vraagt wij draaien, is een diamond maatwerk aquarium:
Met planten

Binnenkant kast (ook conform eigen wens):
Kast geplaatst

Je zou ook http://www.vkcichliden.com eens in de gaten kunnen houden, zij hebben nogwel eens leuke aanbiedingen voor maatwerkbakken die ze zelf tijdens een beurs gebruikt hebben (bv rondom Vivarium).
Mijn bak komt niet via hen, maar het grootste deel van m'n vissen wel.

[ Voor 23% gewijzigd door toolkist op 11-09-2018 15:48 . Reden: Link aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

@Gynnad ik heb mijn aquarium hier gekocht: http://www.friedeberg-aquariumbau.com
toevallig dat de stijl die ik zocht hier werd aangeboden.
Maten waren anders dan op de website maar dat was geen probleem. 250 x 50 x 70 (l*b*h)
Mocht de website niet genoeg de standaard dingen bieden die je wilt hebben, dan kan je ook gewoon bellen en je tekening doorsturen.

foto's:
gallery: Smuggler

niet veel foto's die een goede impressie geven van de kast,
Deurtjes hangen tegenwoorig gewoon recht, koste me 2 minuten :)

[ Voor 24% gewijzigd door Smuggler op 11-09-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
R3m3d7 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 10:33:
[...]

Uit de omschrijving van je plantenvoeding "Zonder fosfaten en nitraten"

Dat doen ze omdat je anders je vissen kan doden bij verkeerde dosering en/of geen waterwissels maar plantenvoeding zonder nitraten is naar mijn mening voor mensen die geen water meten en geen risico willen lopen. Je moet zo'n 30-40 nitraat meten wil je optimaal bezig zijn voor je planten. (los van de andere voedingsstoffen)
Hmm dat zou het wellicht verklaren tensamen met mijn lamp die te weinig licht geeft.
Welke plantenvoeding adviseer je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
C6DL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:53:
[...]

Hmm dat zou het wellicht verklaren tensamen met mijn lamp die te weinig licht geeft.
Welke plantenvoeding adviseer je dan?
Ik bestel mijn plantenvoeding via marktplaats.nl, een handige harry stelt dat op verzoek samen voor mij, je kan mij een DM sturen voor de gegevens, het is goedkoper dan in de winkel maar je krijgt het in een oude cola fles oid. Puur op kosten adviseer ik dat spul, ik gebruik het elke week en heb flink groei, het blijft echter ook voor mij zoeken naar de balans tussen licht, planten, algen, en voeding, naarmate je planten groeien hebben ze b.v. ook meer voeding nodig dan wanneer je nog maar met 1 klein sprietje zit. Je moet dus nooit zomaar doseren op basis van liters aquariumwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
R3m3d7 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:57:
[...]

Ik bestel mijn plantenvoeding via marktplaats.nl, een handige harry stelt dat op verzoek samen voor mij, je kan mij een DM sturen voor de gegevens, het is goedkoper dan in de winkel maar je krijgt het in een oude cola fles oid. Puur op kosten adviseer ik dat spul, ik gebruik het elke week en heb flink groei, het blijft echter ook voor mij zoeken naar de balans tussen licht, planten, algen, en voeding, naarmate je planten groeien hebben ze b.v. ook meer voeding nodig dan wanneer je nog maar met 1 klein sprietje zit. Je moet dus nooit zomaar doseren op basis van liters aquariumwater.
Zelf gebruik ik dit voor de planten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hmk9tbE7Vjqpx8lpLIfReELj/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
BaZnGaNL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:24:
[...]

Zelf gebruik ik dit voor de planten:
[Afbeelding]
Volgens mij is dat het beste qua kosten.
Ik moet mij er nog eens in verdiepen, hoe heb jij dat gedaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
R3m3d7 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:45:
[...]

Volgens mij is dat het beste qua kosten.
Ik moet mij er nog eens in verdiepen, hoe heb jij dat gedaan als ik vragen mag?
Vriend verkoopt het. Deze ingrediënten zitten erin:

1 liter Macro
10 gr kaliumfosfaat
100gr kaliumnitraat
2gr kaliumsorbaat (conserveermiddel)

1 liter micro
28gr Sporenelementen+ijzer-mix
75gr magnesiumsulfaat
2gr kaliumsorbaat

Kost € 15,50 incl porto voor 1 liter micro & 1 liter macro

[ Voor 3% gewijzigd door BaZnGaNL op 11-09-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:23:
[...]

Ik heb dezelfde bak :) Waarom wil je perse een extern filter? Ik heb de interne pomp geüpgrade naar een 1000 liter per uur versie en dat zou voldoende moeten zijn, kost je 4 tientjes, aanzienlijk goedkoper dan een goede externe pomp :)
Ik heb graag een overcapaciteit aan filtering, daarnaast heb ik met zo'n extern filter ook meteen als het ware een stromingspomp via de filteruitlaat.

Daarnaast was ik in de Rekord 800 niet zo gecharmeerd van de interne pomp, ik ga er niet van uit dat die van de Rio 125 veel beter is.

(edit: @mvds hoe is het geluidsniveau van de Eccoflow 1000 pomp? Ik weet dat de Eccoflow van de Rekord 800 prima was, dat was ook een Eccoflow 500 denk ik zoals diegene die in de Rio 125 zit. Misschien dat ik dan de Eccoflow 1000 pak en verder nog een circulatiepompje met uitlaat)
Ik zal eens kijken welke luchtpomp ik heb, die is erg stil en ruim voldoende voor die bak.
Probleem is altijd dat wat de ene stil noemt, de andere lawaaierig noemt. :P Dus blijft altijd wat lastig tot je het in de praktijk hoort. De Tetra APS50 is iig een referentie voor diegenen die 'm kennen. :)

-- Edit: de twee dozen staan er, vanavond even kijken of ik het meubel wellicht al in elkaar kan zetten, dan kan morgenavond het aquarium erop. Kan ik vervolgens met de voorbereidingen gaan beginnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 12-09-2018 20:41 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

De eccoflow 1000 maakt iets meer geluid dan de 600 die er standaard in zit maar het is mi niet storend en ik ben best wel gevoelig voor geluid

• Gynnad
  • Nu online
Smuggler schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:52:
@Gynnad ik heb mijn aquarium hier gekocht: http://www.friedeberg-aquariumbau.com
toevallig dat de stijl die ik zocht hier werd aangeboden.
Maten waren anders dan op de website maar dat was geen probleem. 250 x 50 x 70 (l*b*h)
Mocht de website niet genoeg de standaard dingen bieden die je wilt hebben, dan kan je ook gewoon bellen en je tekening doorsturen.

foto's:
gallery: Smuggler

niet veel foto's die een goede impressie geven van de kast,
Deurtjes hangen tegenwoorig gewoon recht, koste me 2 minuten :)
Thanks, ziet er ontzettend tof uit. Helaas geeft mijn vriendin de voorkeur aan een 'hout'-tint..

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:21:
De eccoflow 1000 maakt iets meer geluid dan de 600 die er standaard in zit maar het is mi niet storend en ik ben best wel gevoelig voor geluid
Ik heb maar een Eccoflow 1000 besteld samen met wat andere spulletjes die ik nog nodig heb. Kan dan eerst maar eens kijken hoe het allemaal draait op het interne filter, een extern filter toevoegen kan achteraf erg eenvoudig dus dat kan dan altijd nog.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:18:
[...]

Ik heb maar een Eccoflow 100 besteld samen met wat andere spulletjes die ik nog nodig heb. Kan dan eerst maar eens kijken hoe het allemaal draait op het interne filter, een extern filter toevoegen kan achteraf erg eenvoudig dus dat kan dan altijd nog.
Ik ben erg tevreden over de 1000 (ik hoop dat jij de 1000 bedoelde aangezien je een nulletje mist ;) ) qua stroming. Ik heb nog wel twee dead spots en dat ga ik oplossen met een klein stromingspompje wanneer het niet gaat lukken om dat te doen door de uitstroompijp te draaien. Dat ben ik nog aan het proberen.

Het hoekje direct naast het filter (dus aan de achterkant van de bak) en het hoekje direct voor het filter (dus de voorkant van de bak) zie ik amper beweging in de planten. Simpel zou zijn om de planten te verhuizen maar daar krijg ik de ophoping van afvalstoffen op de bodem niet mee weg. Dus daar ben ik nog mee aan het spelen.

Maar mijn aquariumkast (op maat gemaakt teakhouten kast) is wel binnen, dus binnenkort gaat mijn aquarium eindelijk van de grond af :D

• mvds

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 09:58:
Ik zou nog steeds graag willen weten wat het gaat kosten om er jou een te laten printen :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 17:45:
[...]De Tetra APS50 is iig een referentie voor diegenen die 'm kennen. :)
Dat is em :) Die heb ik staan :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:43:

[...]

Dat is em :) Die heb ik staan :)
Probleem met die Tetra APS50 (en de andere modellen waarschijnlijk ook) is dat ze na verloop van tijd zeer zeker wel lawaaierig worden. Voornamelijk nare resonanties treden op na wat langere tijd en dat is verdomd irritant.

Nou zou ik dat luchtpompje alleen maar 's nachts gaan gebruiken en het aquarium staat in de woonkamer, dus vanuit m'n slaapkamer zou ik daar dan toch geen last van hebben.

Eerst maar eens kijken hoe alles gaat lopen. Het aquarium is zojuist op de kast gezet en ik doe er straks een bodempje water in om de bodem en de eerste paar centimeter daarboven op lekkages te testen. Zaterdag gaat de bodembedekking erin en waarschijnlijk ook diverse planten.

Ik ga het aquarium versneld starten, hooguit eind van de week er al vissen in. Heb ik destijds met m'n Rekord 800 ook gedaan, zolang je een filterstarter gebruikt (jaja, geen wondermiddel maar het heeft echt wel effect merkte ik) en regelmatig de waterwaardes meet kan dit prima. Belangrijkste is wel niet meteen heel je aquarium met vissen vol te gooien, maar langzaamaan opbouwen.

Heb er zin in :)

Oh ja... die standaard Multilux LED verlichting geeft best een dijk licht. Maar over 1 of 2 maandjes wanneer ik weer wat geld bij elkaar heb gesprokkeld (:P) dan komt er Helialux in met een controller. Zo ontzettend fijn dat gewoon heel de verlichtingsbalk er als één geheel simpel uit gehaald kan worden en dan iets anders terug te plaatsen :P

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 13-09-2018 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Mijn luchtpomp heb ik alleen aan staan wanneer het nodig is. Ik heb genoeg planten in mijn aquarium staan die normaal gesproken voor de zuurstof zouden moeten zorgen dus ik denk dat het in mijn geval wel mee gaat vallen met de herrie.

Inmiddels heb ik ook mijn lichtintensiteit naar 70% teruggeschroefd (was 80%) en het aantal uren licht teruggebracht naar 7 uur (was 8 ). Ik merkte 's-avonds dat er nog maar amper CO2 in het water zat en voordat ik daardoor weer algen ga krijgen probeer ik het nu even zo te voorkomen.

Ik ben in elk geval al vanaf zondag (blauw)alg-vrij dus het is al een flinke verbetering met voorheen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/06U0i9VjLCOYzOI6458Lp6k6/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Nou, vandaag dagje thuis, voelde me vanochtend niet goed genoeg om na m'n eerste werkbon nog verder te gaan dus maar naar huis gegaan. Tijdje op bed gelegen, voel me nu alweer wat frisser, hopelijk later vandaag goed genoeg om toch nog wat aan het aquarium te gaan doen.

Gisteravond diverse plantjes gehaald en even tijdelijk in een grote emmer gezet met wat plantenvoeding in het water, ook nog maar luchtpompje erin gedaan zodat het geen stilstaand water is. Ben uiteindelijk voor een Tetra APS150 gegaan die wat meer vermogen heeft ivm inhoud van aquarium, maar zit een regelaar bij dus kan sterkte bijstellen.

Als ik me later vandaag goed genoeg mocht voelen dan ga ik de voedingsbodem in het aquarium doen en daarna het zeer fijne grind goed wassen zodat dat er ook in kan. Dit grind is geschikt voor cory's e.d., zeer fijn en afgeronde kiezels, zat in m'n Rekord 800 ook en de cory's deden het al die tijd uitstekend. Als dan de bodem erin zit plaats ik de Eccoflow 1000 en de filtermaterialen, gaan de planten erin en dan ga ik het even een paar dagen bij laten komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:29:
Nou, vandaag dagje thuis, voelde me vanochtend niet goed genoeg om na m'n eerste werkbon nog verder te gaan dus maar naar huis gegaan. Tijdje op bed gelegen, voel me nu alweer wat frisser, hopelijk later vandaag goed genoeg om toch nog wat aan het aquarium te gaan doen.

Gisteravond diverse plantjes gehaald en even tijdelijk in een grote emmer gezet met wat plantenvoeding in het water, ook nog maar luchtpompje erin gedaan zodat het geen stilstaand water is. Ben uiteindelijk voor een Tetra APS150 gegaan die wat meer vermogen heeft ivm inhoud van aquarium, maar zit een regelaar bij dus kan sterkte bijstellen.

Als ik me later vandaag goed genoeg mocht voelen dan ga ik de voedingsbodem in het aquarium doen en daarna het zeer fijne grind goed wassen zodat dat er ook in kan. Dit grind is geschikt voor cory's e.d., zeer fijn en afgeronde kiezels, zat in m'n Rekord 800 ook en de cory's deden het al die tijd uitstekend. Als dan de bodem erin zit plaats ik de Eccoflow 1000 en de filtermaterialen, gaan de planten erin en dan ga ik het even een paar dagen bij laten komen. :)
Jij hebt nu de standaard LED verlichting erin zitten toch? Ik vraag mij af of die ook te dimmen is dmv PWM (via de TC420 dus) Ik kan mij zomaar voorstellen dat die verlichting op 100% echt een enorme bak licht produceert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 12:42:
[...]

Jij hebt nu de standaard LED verlichting erin zitten toch? Ik vraag mij af of die ook te dimmen is dmv PWM (via de TC420 dus) Ik kan mij zomaar voorstellen dat die verlichting op 100% echt een enorme bak licht produceert
Ja de standaard Multilux verlichting. Het is iig een bak meer licht dan de standaard TL-balken die in de Rekord 800 zaten. Of misschien lijkt dat maar omdat er nog geen water in het aquarium zit en ook nog geen planten? Kan pas echt iets zeggen dus op het moment dat het aquarium gevuld is...

Multilux is niet dimbaar voor zover ik kan vinden.

Ik wacht eerst nog 1-2 maandjes en dan gaat er Helialux in icm een controller. Mooi zonsopkomst en zonsondergang simuleren en dan 's nachts simulatie van maanlicht. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 14-09-2018 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:05:
[...]

Ja de standaard Multilux verlichting. Het is iig een bak meer licht dan de standaard TL-balken die in de Rekord 800 zaten. Of misschien lijkt dat maar omdat er nog geen water in het aquarium zit en ook nog geen planten? Kan pas echt iets zeggen dus op het moment dat het aquarium gevuld is...

Multilux is niet dimbaar voor zover ik kan vinden.

Ik wacht eerst nog 1-2 maandjes en dan gaat er Helialux in icm een controller. Mooi zonsopkomst en zonsondergang simuleren en dan 's nachts simulatie van maanlicht. :)
Ik ga ook HeliaLux nemen in de toekomst :) Ik lees wel dat het blauwe licht ook meetelt voor algen. Dus de hele nacht maanlicht simuleren is misschien niet een goed idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 13:10:
[...]

Ik ga ook HeliaLux nemen in de toekomst :) Ik lees wel dat het blauwe licht ook meetelt voor algen. Dus de hele nacht maanlicht simuleren is misschien niet een goed idee ;)
Wellicht dan 's avonds maanlicht tot begin van de nacht, dan donker tot je in de ochtend de zonsopkomst doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 14-09-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Ik denk dat het belangrijk is te weten wat bijdraagt aan algengroei maar mooie avond en ochtend verlichting in je bak kan prachtig zijn en zolang je niet 4 uur op volle sterkte vol blauw of rood je bak in blaast is een beetje alg ook niet echt een probleem, even met de mag-float erover en het is weer schoon.
Helemaal 100% algvrij is voor de meeste (incl. mijzelf) ook een utopie.

In 1 bak voed is zelfs bijna uitsluitend met licht, een garnalen bak zit onder de alg en dat is precies de bedoeling aangezien het goed voedsel is, heel klein beetje bijvoeden met wat droog voer, repashy en af en toe een overleden visje en de garnalen zijn in top conditie. En je kan mensen raar laten kijken door te zeggen dat je je aquarium voed met licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Voedingsbodem, Eccoflow pomp en filtermaterialen zitten in het aquarium. Morgen de zeer saaie taak om het grind te wassen zodat het daarna in het aquarium kan. Dan het aquarium vullen en het water laten opklaren voordat ik de planten en decoratie er in zet.

Kan niet wachten tot de eerste visjes! :)

Benieuwd wanneer ik de eerste slakjes ga aantreffen. Planten zijn wel afgespoeld maar toch komen er altijd wel ergens slakjes mee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De helialux is zeker een aanrader. De zonsondergang en zonsopgang zijn mooi om te zien.
Bij mij gaat het licht helemaal uit in de nacht, ook de blauwe verlichting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Pffffft nou die klus zit erop.... grind voor het aquarium gereinigd en in het aquarium geplaatst, aquarium met water gevuld, de paar plantjes en decoraties geplaatst en vervolgens filtermaterialen geplaatst en filterpomp aangezet.

Voila, het draait :)

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/rio125klein.jpg

Op korte termijn komen er nog wat planten bij om de achtergrond goed op te vullen en waarschijnlijk ook nog wat bodembedekkend spul voor op de voorgrond. :)

Voordat iemand er iets van zegt, de kabels aan de achterkant werk ik nog weg en de thermometer verhuist nog een keer naar de rechter zijwand. Ja er had een achterwand in gekunnen waarmee de kabels daar meteen uit het zicht zouden zijn, maar zelf vind ik dat niet de moeite waard. Heb sowieso nog nooit een achterwand gezien die ik echt de moeite waard vond. Beter gewoon meer planten op de achtergrond en dat gaat dus nog gebeuren.

Vraagje voor wanneer er uiteindelijk vissen in kunnen: wat zijn goede suggesties?

Ik weet in ieder geval al dat qua bodemvissen er corydoras gaan komen, waarschijnlijk corydoras paleatus en/of corydoras sterbai. Misschien ook nog wat kuhli's, lijken net kleine slangetjes. :P (gaat prima met deze bodem, in mijn vorig aquarium deden ze het uitstekend)

Voor de midden- en bovenlaag wordt het nog even kijken... waarschijnlijk toch nog wel een klein schooltje neon tetra's (of kardinaal tetra's), zijn wel heel erg standaard visjes maar ik vind ze wel erg mooi.

Ik denk dat ik weet hoe ik de avond door ga brengen als ik schoongemaakt heb en ook gegeten heb: rondsurfen naar aquariumsites en kijken wat voor visjes mooi zouden passen in het aquarium. :+

[ Voor 56% gewijzigd door Wildfire op 15-09-2018 21:23 ]

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:22:
Pffffft nou die klus zit erop.... grind voor het aquarium gereinigd en in het aquarium geplaatst, aquarium met water gevuld, de paar plantjes en decoraties die ik had geplaatst en vervolgens filtermaterialen geplaatst en filterpomp aangezet.

[Afbeelding]

Op korte termijn komen er nog wat planten bij om de achtergrond goed op te vullen en waarschijnlijk ook nog wat bodembedekkend spul voor op de voorgrond. :)

De kabels aan de achterkant werk ik nog weg. Ja er had een achterwand in gekunnen waarmee de kabels daar meteen uit het zicht zouden zijn, maar zelf vind ik dat niet de moeite waard. Heb sowieso nog nooit een achterwand gezien die ik echt de moeite waard vond. Beter gewoon meer planten op de achtergrond en dat gaat dus nog gebeuren.

Vraagje voor wanneer er uiteindelijk vissen in kunnen: wat zijn goede suggesties?

Ik weet in ieder geval al dat qua bodemvissen er corydoras gaan komen, waarschijnlijk corydoras paleatus en/of corydoras sterbai. Misschien ook nog wat kuhli's, lijken net kleine slangetjes. :P (gaat prima met deze bodem, in mijn vorig aquarium deden ze het uitstekend)

Voor de midden- en bovenlaag wordt het nog even kijken... waarschijnlijk toch nog wel een klein schooltje neon tetra's (of kardinaal tetra's), zijn wel heel erg standaard visjes maar ik vind ze wel erg mooi.

Ik denk dat ik weet hoe ik de avond door ga brengen als ik schoongemaakt heb en ook gegeten heb: rondsurfen naar aquariumsites en kijken wat voor visjes mooi zouden passen in het aquarium. :+
Als je je al "druk" maakt over die kabel aan de zijkant, waarom die thermometer zo midden in t zicht? Die zou ik ergens achterin tegen de linker zijkant doen, kun je em zien als het nodig is maar zie je em niet de hele dag.
Overigens zou ik zwart folie oid aan de achterkant hebben gebruikt, goedkoop en toch mooi.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 19:28:
[...]

Als je je al "druk" maakt over die kabel aan de zijkant, waarom die thermometer zo midden in t zicht? Die zou ik ergens achterin tegen de linker zijkant doen, kun je em zien als het nodig is maar zie je em niet de hele dag.
Overigens zou ik zwart folie oid aan de achterkant hebben gebruikt, goedkoop en toch mooi.
Als ik 'm links zou doen, kijk ik er ook tegenaan hoor. Ik denk dat ik 'm binnenkort een keer naar de rechterkant verplaats, die kant kijkt tegen een muur uit. Heb daar nog genoeg ruimte om van de zijkant het aquarium te bekijken.

Ik maak me trouwens niet druk over die kabel aan de achterkant, ik maakte die opmerking meer omdat ik weet dat anders hier er iemand toch iets van zegt :P

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:22:
Pffffft nou die klus zit erop.... grind voor het aquarium gereinigd en in het aquarium geplaatst, aquarium met water gevuld, de paar plantjes en decoraties geplaatst en vervolgens filtermaterialen geplaatst en filterpomp aangezet.

[Afbeelding]

Voordat iemand er iets van zegt, de kabels aan de achterkant werk ik nog weg en de thermometer verhuist nog een keer naar de rechter zijwand. Ja er had een achterwand in gekunnen waarmee de kabels daar meteen uit het zicht zouden zijn, maar zelf vind ik dat niet de moeite waard. Heb sowieso nog nooit een achterwand gezien die ik echt de moeite waard vond. Beter gewoon meer planten op de achtergrond en dat gaat dus nog gebeuren.

Ziet er netjes uit! Hoe heb jij de uitstroompijp staan van je pomp? :)
Pagina: 1 ... 16 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.