Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.135 views

Onderwerpen

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:51:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe heb jij de uitstroompijp staan van je pomp? :)
Momenteel schuin naar voren, de uitstroom doorbreekt het wateroppervlak niet maar brengt het wel lekker goed in beweging - brengt een goede stroming in de bak. Zelfs de plantjes rechtsvoor zie ik af en toe nog wat bewegen dus zelfs in die dode hoek zit nu nog wat beweging. :)

-- Edit: hmmm, maar eens in bed kruipen. *gaap* :O :z Nog flink zitten rondsurfen voor plantjes en zojuist besteld:

Shinnersia rivularis "Weis Grun"
Heteranthera zosterifolia
Vallisneria asiatica

En voor op de voorgrond:

Eleocharis acicularis
Lilaeopsis Novea-Zelandiae

-- Edit: een goedemorgen allemaal. :) Witte waas is neem ik aan 'bacterial bloom' zoals ze dat op z'n Engels zo mooi zeggen. Zal dan binnen een paar dagen moeten opklaren als het goed is.

[ Voor 39% gewijzigd door Wildfire op 16-09-2018 09:42 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 22:51:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe heb jij de uitstroompijp staan van je pomp? :)
Hier kun je aan blijven draaien haha, ik heb dat bij de Juwel 240 en 60. Zet je hem schuin naar voren heb je achterin geen stroming. Draai je hem naar achter is voren in niks meer aan stroming. Richt je hem naar benden beweegt de water oppervlakte niet meer veel. Zo blijf je bezig.

Op de 240 met extern filter is dit probleem opgelost. In de 60 liter bak had ik tijdelijk een 5/8 pvc buis gepakt. ( grijs ) deze pas op de filter aansluiting als je een 5/8 sok gebruikt. En hier een paar gaten ingeboord. Dat heb je hetzelfde effect als een spraybar. En achteraan met een zuignap vastgezet op het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

mvds

Totally awesome!

Dat is ook de reden waarom ik mijn 600 lpu pomp heb vervangen voor een 1000 lpu variant. Nu heb ik overal stroming, al blijft aan de rechterkant het wel een uitdaging. Dus naast en voor het filter.

Maar het gaat nu best aardig.

Binnenkort maar wat mos toevoegen. En dan wat garnalen erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb een Rio 125 met zo'n M filter. Ik doe eens per week zo'n 25% waterwissel. Verder wissel ik de filters regelmatig. Iets minder dan wat Juwel aanraadt (waar natuurlijk economische motieven voor hen gelden).

Het water is schoon. De waardes goed en de vissen happy.

Ik vraag me af of ik niet iets meer reactief moet zijn? Filters en water vervangen op het moment dat er een aanleiding is door waardes of gedrag?

Ik blijf een leek. Doe ik onzinnig? Of is voorkomen beter dan genezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
Ik doe wekelijks 30-40% waterwissel. Filters een keer per maand even schoonmaken. Het witte filterwatten vervang ik dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Als mijn vorig aquarium me iets geleerd heeft, dan is het wel dat wekelijks water wisselen echt niet nodig is -- zolang je maar een goed filter hebt en genoeg planten. Wel af en toe filters reinigen en als ze te oud/vervuild worden vervangen, maar nooit alles in één keer om te voorkomen dat je de hele bacteriecultuur in één keer om zeep helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 10:09

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb sinds Juni al geen water wissel meer gedaan in mijn 2,5 meter bak.
Komt ook gewoon omdat het veel werk is om 500 liter (50%) te wisselen.
Merk ondertussen dat het wel nodig is, misschien heb ik volgend weekend nog wat tijd....
Filter is in die tijd nu 1x schoongemaakt.

Als het aquarium goed loopt, gaan filters veel langer mee voordat ze schoongemaakt hoeven te worden en zijn waterwisselingen eigenlijk niet nodig.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is of je plantenvoedingen of andere goedjes erbij gooit. Dan adviseren ze ook om toch wekelijks een waterwissel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Jeej, eindelijk is mijn aquarium van de grond af!!! De kast is binnengekomen, dit ziet er toch een heel stuk beter uit :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JdAhPa2TmR4wfUZEQbvU3Lar/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 06-06 13:53
Ik doe om de week een 25-30% waterwissel van mijn 30 liter bakje. Dat ding draait inmiddels al bijna 2 jaar zo en doet het prima. Zitten een paar guppen en wat neon tetra's in. Ik gooi trouwens verder geen goedjes in het water.

Ik heb inmiddels wel weer last van een overschot aan slakjes :( Heb ik in het verleden wel vaker last van gehad en heb toen, met succes trouwens, 3 helena slakken in mijn aquarium toegevoegd. Probleem was alleen dat die helena's ook begonnen te fokken en ik op gegeven moment 20+ van die dingen rond had kruipen.

Zijn er nog andere manieren om poelslakjes te bestrijden in mijn kleine bakje? Ik gooi het liefst geen troep in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@InZane Wat ik met slakken doe is elke week (als ik toch een 25% waterwissel doe) met een netje alles wat op het glas kruipt wegvangen. Ook de eitjesafzettingen die ik kan zien haal ik dan weg. Daarmee is het best goed onder controle te houden vind ik.

Probleem waar ik nu tegenaan loop: mijn bakje is een beetje te vruchtbaar blijkbaar. Na de algeneters die nu 5 nakomelingen hebben gemaakt zijn de black mollies nu lekker aan het fokken geslagen en er zwemmen nu een stuk of 20 jonkies van rond. We hebben veel dichte plantjes in de bak staan dus ze kunnen goed schuilen. Tegen de tijd dat ze wat groter worden maar eens een zooi van die beesten weggeven, anders wordt het wel heel erg druk in de bak.

Nu hoeven alleen de tetra's nog te jongen en dan hebben we alles gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Heeft er iemand nog wat (java)mos en garnaaltjes in de aanbieding, omgeving Den Bosch? :)

Let wel, ik heb een koudwaterbak, dus ze moeten kunnen overleven in water van 22 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

InZane schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:40:

[..]

Ik heb inmiddels wel weer last van een overschot aan slakjes :( Heb ik in het verleden wel vaker last van gehad en heb toen, met succes trouwens, 3 helena slakken in mijn aquarium toegevoegd. Probleem was alleen dat die helena's ook begonnen te fokken en ik op gegeven moment 20+ van die dingen rond had kruipen.
Ik zou juist wel wat slakjes in m'n nieuw aquarium willen, maar dan juist torenslakjes, die zijn goed voor de bodem.

Maar die komen uiteindelijk vanzelf toch wel mee met plantjes waarschijnlijk, gewoon wat geduld hebben denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 18:52
mvds schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:37:
Heeft er iemand nog wat (java)mos en garnaaltjes in de aanbieding, omgeving Den Bosch? :)

Let wel, ik heb een koudwaterbak, dus ze moeten kunnen overleven in water van 22 graden!
Alle neocaridina (cherry shrimp etc) kunnen in lage temperaturen overleven maar snelle grote schommelingen gaan niet goed.
Hou er dus rekening mee dat je ze langzaam laat wennen aan je water, ook al is de temp gelijk, gooi ze erg nog steeds niet zomaar in maar doe een "drip acclimate" voor de grootste kans op succes.

Verder heb ik beide voor je maar woon niet bij je in de buurt, jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Dat doe ik ook met mijn vissen, dus dat gaat wel goed ;)

[ Voor 80% gewijzigd door mvds op 18-09-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

InZane schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:40:
Ik doe om de week een 25-30% waterwissel van mijn 30 liter bakje. Dat ding draait inmiddels al bijna 2 jaar zo en doet het prima. Zitten een paar guppen en wat neon tetra's in. Ik gooi trouwens verder geen goedjes in het water.

Zijn er nog andere manieren om poelslakjes te bestrijden in mijn kleine bakje? Ik gooi het liefst geen troep in het water.
Kogelvisje? Geen idee of dat bij de rest van je vissen past.

Ik zou wel weer een paar poelslakjes er bij willen, dan heb ik hele kleine posthoorntjes, slakjes die op mini appelslakjes lijken, en die poelslakjes.

Vaas is geen succes geworden, visjes zijn er weer uit, laatste poelslak (de enige die ik nog heb) pak ik wel als hij hoog zit, en die gaat weer naar de grote bak.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Laatst online: 06-06 13:53
Wildfire schreef op maandag 17 september 2018 @ 22:43:
[...]

Ik zou juist wel wat slakjes in m'n nieuw aquarium willen, maar dan juist torenslakjes, die zijn goed voor de bodem.

Maar die komen uiteindelijk vanzelf toch wel mee met plantjes waarschijnlijk, gewoon wat geduld hebben denk ik. :P
Torenslakjes vind ik ook niet zo erg, want die zitten meestal in de bodem :)
EcoR schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:55:
@InZane Wat ik met slakken doe is elke week (als ik toch een 25% waterwissel doe) met een netje alles wat op het glas kruipt wegvangen. Ook de eitjesafzettingen die ik kan zien haal ik dan weg. Daarmee is het best goed onder controle te houden vind ik.
Ik probeer er ook altijd zoveel mogelijk te vangen, maar het blijft dweilen met de kraan open helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 10:09

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

En ik ben blij dat ik eindelijk weer trosjes appelslakken zie hangen, was al bang dat mijn kogelvissen de oorlog aan het winnen waren en daarmee zichzelf zouden laten verhongeren op lange termijn.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 16 september 2018 @ 22:19:
Ik heb sinds Juni al geen water wissel meer gedaan in mijn 2,5 meter bak.
Komt ook gewoon omdat het veel werk is om 500 liter (50%) te wisselen.
Merk ondertussen dat het wel nodig is, misschien heb ik volgend weekend nog wat tijd....
Filter is in die tijd nu 1x schoongemaakt.

Als het aquarium goed loopt, gaan filters veel langer mee voordat ze schoongemaakt hoeven te worden en zijn waterwisselingen eigenlijk niet nodig.
Waterwissels blijven gewoon nodig als je wil dat je vissen normaal doorgroeien. Vissen scheiden een groeiremmend hormoon af, wat je alleen uit je bak krijgt dmv waterwissels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@toolkist daar zijn de meningen erg over verdeelt, ik kan omgevingen waar mensen al 25 jaar geen waterwissels hebben gedaan en alles loopt perfect. Heb zelf deze zomer in de winkel gestaan waar ze het deden, nooit waterwissels en alles is super gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 08:23:

[...]

Ik heb de interne pomp geüpgrade naar een 1000 liter per uur versie en dat zou voldoende moeten zijn.
Ik had dus de Eccoflow 1000 geplaatst maar nu ik een paar guppen heb geplaatst om de doorstart van het aquarium wat te bespoedigen, heb ik originele Eccoflow 500 terug geplaatst. Met zijn grote broer worden de zielige guppen de bak doorgeblazen, hoe ik de uitvoer ook richt. :P

-- Edit: er zijn toch accessoires waar je uitstroom mee kunt breken en/of splitsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 18-09-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb hem op het wateroppervlak gericht staan en nu stroomt het wel behoorlijk maar mijn guppen gaan gewoon tegen de stroming in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:31:
Ik heb hem op het wateroppervlak gericht staan en nu stroomt het wel behoorlijk maar mijn guppen gaan gewoon tegen de stroming in hoor.
Hoe zou jij je voelen als je de hele dag een stevige wind tegen hebt? Lekker uitputtend ja :P

• Racer89
  • Niet online
Wildfire schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 21:56:
[...]

Ik had dus de Eccoflow 1000 geplaatst maar nu ik een paar guppen heb geplaatst om de doorstart van het aquarium wat te bespoedigen, heb ik originele Eccoflow 500 terug geplaatst. Met zijn grote broer worden de zielige guppen de bak doorgeblazen, hoe ik de uitvoer ook richt. :P

-- Edit: er zijn toch accessoires waar je uitstroom mee kunt breken en/of splitsen?
5/8 grijze PVC buis met sok er op, dop op het einde en een paar gaten in de buis boren. Heb je een soort van spraybar.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 22:51:
[...]

Hoe zou jij je voelen als je de hele dag een stevige wind tegen hebt? Lekker uitputtend ja :P
Ik voel mijn hele leven al een flinke wind tegen, maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet :P

Maar volgens mij valt het wel mee hoor. Ja natuurlijk, wanneer die guppen precies bij de uitstroomopening gaan zwemmen hebben ze de volle bak stroming tegen, maar op alle andere plaatsen in de bak lijkt het reuze mee te vallen. Zelfs mijn nieuwe bewoners (vuurgarnalen, met dank aan @Smuggler ) lijken er niet zo heel veel last van te hebben. Als ik zie hoe weinig mijn planten bewegen, mwah

• Rainai4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-02 23:05
Ten eerste, ik ben hier nieuw.

En ik heb sinds Sept 2016 een aquarium van Aquatlantis met de EasyLed van 12v - 1,5 A. Dat aquarium is 80 x 55 x 40 cm ( B X H X D) met tropische vissen en de EasyLed-verlichtng.
Het bevalt mij goed tot nu toe nog.

Sinds vorige week kocht ik de Superfish Vuurtoren en de Superfish Bubble Kit en de luchtpompje Ferplatz Airfizz 50. Leek me leuk de luchtbubbeltjes van de vuurtoren zien spartelen.

Helaas spartelen de bubbeltjes de verlichting...da's niet goed. De stand van de luchtpompje is zelfs op stand 1, daar ik hem niet eens lager kan draaien.
Dus ik ben bij de dierenwinkel gegaan en ik kreeg op advies een luchtkraantje boven de terugslagklep te plaatsen...
Maar op een lage tempo van dat luchtkraantje (dus ook op een stand 1) komen er de luchtbubbeltjes niet te zien. En als ik een luchtkraantje met 1 mm hoger draai, spartelen er de harde bubbeltjes uit daar ze de verlichting weer. En als ik een luchtkraantje ook met 1 mm terugdraait, dan zijn de bubbeltjes weer niet te zien.

Mijn twee vragen:

1) is er een andere luchtpompje dat zachtere luchtdruk toevoegt dan mijn luchtpompje van Ferplast airfizz 50?

2)
Als ik nou de Superfish Shipwreck en de luchtkraantje 2-weg koop, dan spartelen er bij de Shipwreck de harde bubbeltjes en bij de vuurtoren een zachtere bubbeltjes of dat zal niet helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Sorry maar ik kan er geen touw aan vast knopen :{

• RuleOfThirds
Heb je er wel een uitstroomsteen op gezet? Deze zorgt ervoor dat de bubbels kleiner worden.
Kan me voorstellen dat het zonder een uitstroomsteen nogal gaat spetteren.

• Rainai4
@mvds, ok

@RuleOfThirds, ja ik heb de Superfish Bubble Kit oftewel de de luchtsteen.

Is er een verschil tussen de Superfish Bubble Kit (de luchtsteen) en de uitstroomsteen, dan?

• RuleOfThirds
Ik weet niet welk soort luchtsteen je bij de kit hebt gekregen, maar dat zal waarschijnlijk een normale uitstroomsteen zijn. Daar zit dus geen verschil in.

Dan is het lastig te zeggen waar het probleem zit...

Mvds geeft alleen aan dat hij weinig van je verhaal snapt, dan kan je ook wat meer informatie geven ipv deze reactie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

RuleOfThirds schreef op woensdag 19 september 2018 @ 19:45:
Mvds geeft alleen aan dat hij weinig van je verhaal snapt, dan kan je ook wat meer informatie geven ipv deze reactie ;)
Ach geeft niks hoor :) Maar die tekst lijkt wel uit Google Translate te komen of iets dergelijks, zinnen kloppen voor geen meter, woorden (lijken te) missen. Ik wil best helpen maar ik snap er gewoon echt niks van...
Leek me leuk de luchtbubbeltjes van de vuurtoren zien spartelen
spartelen? :?
Helaas spartelen de bubbeltjes de verlichting
Nogmaals, spartelen? Ze spartelen de verlichting... huh? wat?
De stand van de luchtpompje is zelfs op stand 1
Is zelfs op stand 1 wat?
komen er de luchtbubbeltjes niet te zien
Huh?
spartelen er de harde bubbeltjes uit daar ze de verlichting weer
Ik geef het op....

• Rainai4
Spartelen = kronkelen enof bubbelen. De bubbeltjes spartelen daar ze de verlichting raken.

"De stand van de luchtpompje is zelfs op stand 1" bedoelde ik de draaiknop van de luchtpompje, daar ik het niet lager kan draaien. Want het staat al op een stand 1.

"Spartelen er de harde bubbeltjes uit daar ze de verlichting weer"...ik vergat een woord toevoegen. Het moet zijn: spartelen er de harde bubbeltjes uit daar ze de verlichting weer RAKEN

@mvds, de rest is duidelijk.

• Racer89
  • Niet online
Als er echt te veel lucht uit komt, wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen als je er een grote bruissteen op zet. Kun je de slang ook knikken en een tiewrap er omheen. Zodat hij wat meer weerstand heeft. Alleen maken de pompen dan meestal meer geluid aangezien er zoveel weerstand in de slang zit.

Ik zou kijken voor een nog kleinere pomp. Of een t-stuk er op zetten en een tweede bruissteen er aan. En deze gewoon in de kast leggen van het aquarium. Zodat hij daar ook lucht kan afblazen.

• Rainai4
@Racer89
De Superfish Bubble Kit is een kleine luchtsteen oftewel bruissteen.
Maar ik zal bij de dierenwinkel vragen of er een kleinere bruissteen is dan de Superfish Bubble Kit enof een andere oplossing.

Ik denk ook dat mijn luchtpompje de hardere luchtdruk toevoegt, daar ik naar een kleinere luchtpompje zou zoeken.

Ik zal bij de dierenwinkel ook kijken/vragen naar een tweede bruissteen...geen gek idee! 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:06
Bij Heevis houden ze momenteel een proef waarbij ze twee identieke bakken hebben staan waarbij er 1 CO2 heeft en de andere niet..
Iedereen heeft wel eens gehoord dat CO2 de gezondheid en groei van aquariumplanten bevordert. Sommigen redeneren echter: eerst zien en dan geloven! Daarom heeft #Heevis in samenwerking met JBL twee volkomen gelijke aquariums ingericht met hetzelfde water, dezelfde voeding en planten en dezelfde nieuwste JBL LED verlichting. Één aquarium wordt voorzien van een JBL CO2 installatie. Je wordt vanaf nu wekelijks op de hoogte gehouden van de verschillen die (als het goed is) te zien moeten gaan zijn.
Week 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rorg6WMwPEPTwuKQIiXEZUBp/medium.jpg

Week 1
Één week verder na de start met "de CO2-proef” in de #Heevis winkel (zie onze plaatsing op Facebook van 14 september). Rechts het aquarium met de CO2 installatie. Het verschil is nu al groot. Niet alleen in de groei maar ook in de kleur-intensiteit van de planten. Let ook vooral eens op de rode plantjes. Wordt vervolgd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UtWMALYt9pfpsRrWyYbP9aiB/medium.jpg

Bron: https://www.facebook.com/heevis/

Helaas niet de beste foto's maar wel tof om te volgen om te zien wat het nu precies doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Gynnad op 20-09-2018 19:57 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wildfire schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 17:22:
Pffffft nou die klus zit erop.... grind voor het aquarium gereinigd en in het aquarium geplaatst, aquarium met water gevuld, de paar plantjes en decoraties geplaatst en vervolgens filtermaterialen geplaatst en filterpomp aangezet.

Voila, het draait :)

[Afbeelding]

Op korte termijn komen er nog wat planten bij om de achtergrond goed op te vullen en waarschijnlijk ook nog wat bodembedekkend spul voor op de voorgrond. :)
Vandaag wat planten bij geplaatst en een paar visjes (cory's/guppen).

Klik voor full-size 4032*3024 pixels :)
Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/rio125aquarium.jpg

Ja, die thermometer wordt nog eens een keer verplaatst

[ Voor 9% gewijzigd door Wildfire op 21-09-2018 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ziet er netjes uit @Wildfire. Zie je de planten dichtbij het filter nou ook meebewegen met de stroming? Ik vraag het omdat jij weer de oude pomp hebt geplaatst... Bij mij was dat een enorme dead-spot, een strook om het filter heen waar zo goed als geen stroming was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik zit dat bij jou de uitstroom van de filter omhoog staat. Bij ons staat hij in dezelfde hoek naar beneden. Zit daar nog een gedachte achter?

EDIT

Ah, da's eerder gevraagd :+

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 21-09-2018 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:28:
Ziet er netjes uit @Wildfire. Zie je de planten dichtbij het filter nou ook meebewegen met de stroming? Ik vraag het omdat jij weer de oude pomp hebt geplaatst... Bij mij was dat een enorme dead-spot, een strook om het filter heen waar zo goed als geen stroming was.
Ja, maar wel in veel mindere mate dan met de Eccoflow 1000, die is gewoonweg veel krachtiger.

Geheel een dode zone is het niet, maar veel beweging in die hoek is er ook weer niet. Net genoeg om het geen dode zone te kunnen noemen.
PWM schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:46:
Ik zit dat bij jou de uitstroom van de filter omhoog staat. Bij ons staat hij in dezelfde hoek naar beneden. Zit daar nog een gedachte achter?

EDIT

Ah, da's eerder gevraagd :+
Brengt het wateroppervlak in beweging, agitatie is goed voor betere zuurstofopneming door het wateroppervlak.

[ Voor 24% gewijzigd door Wildfire op 21-09-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wildfire schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:32:
[...]
Ja, maar wel in veel mindere mate dan met de Eccoflow 1000, die is gewoonweg veel krachtiger.

Geheel een dode zone is het niet, maar veel beweging in die hoek is er ook weer niet. Net genoeg om het geen dode zone te kunnen noemen.
Misschien omdat jouw filter nog nieuw is, bij mij bewoog er niks
Brengt het wateroppervlak in beweging, agitatie is goed voor betere zuurstofopneming door het wateroppervlak.
Zou je dat nog moeten doen wanneer je een CO2 installatie hebt? (Heb ik niet hoor) Aangezien je dant juist je CO2 in het water wilt houden voor de planten… Lijkt mij tenminste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

mvds schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:41:

[...]

Naarmate je filter vervuilt wordt de doorstroming minder, dus dat zal wel wat schelen. Misschien dat ik de EccoFlow 1000 ook wel weer terug ga plaatsen, wel jammer dat die wel redelijk hoorbaar is tov de EccoFlow 500. Maar ja, veel hogere doorstroom en grofweg 8x per uur de volledige tankinhoud er doorheen ipv 4x.
[...]

Zou je dat nog moeten doen wanneer je een CO2 installatie hebt? (Heb ik niet hoor) Aangezien je dant juist je CO2 in het water wilt houden voor de planten… Lijkt mij tenminste
Zolang je je CO2 's nachts hebt uitstaan en je 's nachts je luchtpomp aan hebt staan is dit prima. 's Nachts is er geen CO2 nodig en wordt er geen zuurstof gegenereerd, dus 's nachts is een luchtpomp prima.

Ik draai nu alleen in het begin de luchtpomp overdag, gaat straks naar alleen 's nachts (ga ik een timer op zetten). Aangezien ik geen CO2 installatie heb, kan de luchtpomp ook niet echt CO2 verdrijven.

Ik voeg trouwens wel elke dag een kleine dosis EasyCarbo toe. Wellicht dat ik nog wel een Sera CO2 Start ga toevoegen aan het aquarium.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 21-09-2018 23:51 ]

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 08:56
Waarom zou je een luchtpomp aanzetten? Als het water in beweging is en je voldoende beplanting hebt dan is het volgens mij niet nodig. Of je wil bubbels zien.

• R3m3d7
mvds schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:41:
[...]

[...]

Als je CO2 gebruikt en je de hoeveelheid CO2 in je water optimaal wil houden is een luchtpomp niet verstandig gedurende de dag maar wel tijdens de nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik ben blij! Ik heb van iemand voor een prikkie (letterlijk) een Helialux + controller kunnen overnemen. Ik heb nu veel egaler licht tot in alle hoeken van het aquarium waar ik eerder nog wat donkere hoekjes had omdat mijn LED balk maar 55cm lang was en mijn aquarium 80 cm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qOTTxm0mceyKClAg9jUe9C5f/medium.jpg

Zodadelijk nog even kijken voor wat extra plantjes en mos voor de garnalen om zich in te verstoppen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Wildfire schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:29:
[...]

Vandaag wat planten bij geplaatst en een paar visjes (cory's/guppen).

Klik voor full-size 4032*3024 pixels :)
[Afbeelding]

Ja, die thermometer wordt nog eens een keer verplaatst
Hmm je laat je bak nog geen paar weken indraaien? Nou succes over 3 weken. Hopelijk voor de vissen valt de nitriet piek mee.
Wildfire schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:46:
[...]

Naarmate je filter vervuilt wordt de doorstroming minder, dus dat zal wel wat schelen. Misschien dat ik de EccoFlow 1000 ook wel weer terug ga plaatsen, wel jammer dat die wel redelijk hoorbaar is tov de EccoFlow 500. Maar ja, veel hogere doorstroom en grofweg 8x per uur de volledige tankinhoud er doorheen ipv 4x.

[...]

Zolang je je CO2 's nachts hebt uitstaan en je 's nachts je luchtpomp aan hebt staan is dit prima. 's Nachts is er geen CO2 nodig en wordt er geen zuurstof gegenereerd, dus 's nachts is een luchtpomp prima.

Ik draai nu alleen in het begin de luchtpomp overdag, gaat straks naar alleen 's nachts (ga ik een timer op zetten). Aangezien ik geen CO2 installatie heb, kan de luchtpomp ook niet echt CO2 verdrijven.

Ik voeg trouwens wel elke dag een kleine dosis EasyCarbo toe. Wellicht dat ik nog wel een Sera CO2 Start ga toevoegen aan het aquarium.
Tip EasyCarbo is geen Co2 en zelfs slechts voor sommige planten. O en je luchtpomp slaat wel je Co2 van je vissen uit je bak. Luchtpompjes alleen gebruiken bij aquaria zonder planten of als het echt heel warm is zoals deze zomer. (water neemt dan minder zuurstof op).

Voor de rest heel veel succes met je bak!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:25:

[...]

Hmm je laat je bak nog geen paar weken indraaien? Nou succes over 3 weken. Hopelijk voor de vissen valt de nitriet piek mee.
Ik heb al eens een Juwel Rekord 800 live opgestart, gewoon goed in de gaten houden en geen enkel probleem gehad. Weliswaar wel opstarten met maar een paar visjes, niet meteen volgooien met tientallen vissen.
Tip EasyCarbo is geen Co2 en zelfs slechts voor sommige planten. O en je luchtpomp slaat wel je Co2 van je vissen uit je bak. Luchtpompjes alleen gebruiken bij aquaria zonder planten of als het echt heel warm is zoals deze zomer.
Luchtpomp staat tegenwoordig alleen 's nachts aan, gewoon voor de zekerheid. Overdag netjes uit.

Ik heb trouwens nooit "echte" CO2 toegevoegd en mijn planten deden het altijd goed, de meesten groeiden zelfs de bak uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 22-09-2018 18:33 ]

Wildfire schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:32:
[...]

Ik heb al eens een Juwel Rekord 800 live opgestart, gewoon goed in de gaten houden en geen enkel probleem gehad.

[...]

Luchtpomp staat tegenwoordig alleen 's nachts aan, gewoon voor de zekerheid. Overdag netjes uit.

Ik heb trouwens nooit "echte" CO2 toegevoegd en mijn planten deden het altijd goed, de meesten groeiden zelfs de bak uit.
Dan neem ik aan dat je regelmatig je water ververst? En 1x "geluk" betekend niet dat het altijd goed blijft gaan.

Betreft de planten is het heel afhankelijk wat je er allemaal precies in hebt en wat ze nodig hebben natuurlijk. Maar ik snap de keuze voor een luchtpomp echt nog steeds niet. Als je oppervlakte water genoeg in beweging is dan is een luchtpomp totaal niet nodig.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:44
dat opstarten is echt een overrated verhaal hoor... de rest vd wereld doet het ook echt anders, en zonder vissen start een bak sowieso niet op..

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• R3m3d7
Bockelaar schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:59:
dat opstarten is echt een overrated verhaal hoor... de rest vd wereld doet het ook echt anders, en zonder vissen start een bak sowieso niet op..
Je kan een bak prima zonder vis opstarten, bv met ammoniak of alleen visvoer.
Het is ook geen “overrated verhaal”, je moet echt zorgen dat je met zeer weinig vis start en veel water hebben ofwel veel water wisselen ander gaan je vissen dood of laat je ze enorm lijden door ze in giftig water te laten zwemmen. Het feit dat ze het overleven betekend niet dat je goed voor je dieren aan het zorgen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
ik denk dat je eens over de grens moet kijken, er is echt meer op de wereld dan alleen de mening dat je weken in moet draaien en moeilijk moet doen. En euhm, ammoniak inbrengen lijkt mij echt een heel slecht idee. En ja ook die lui zorgen echt goed voor hun dieren. Het generieke idee is dat je een beperkt aantal vissen inbrengt om juist die stikstof cirkel op gang te brengen. En dan na een paar weken kun je meer vis inbrengen. tot ongeveer een inch vis per gallon.

Ikzelf heb zo meerdere aquaria, groot en klein, succesvol opgestart zonder weken naar een lege bak te kijken :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
Bockelaar schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:44:
ik denk dat je eens over de grens moet kijken, er is echt meer op de wereld dan alleen de mening dat je weken in moet draaien en moeilijk moet doen. En euhm, ammoniak inbrengen lijkt mij echt een heel slecht idee. En ja ook die lui zorgen echt goed voor hun dieren. Het generieke idee is dat je een beperkt aantal vissen inbrengt om juist die stikstof cirkel op gang te brengen. En dan na een paar weken kun je meer vis inbrengen. tot ongeveer een inch vis per gallon.

Ikzelf heb zo meerdere aquaria, groot en klein, succesvol opgestart zonder weken naar een lege bak te kijken :)
Ik kijk genoeg over de grens, en mede daardoor weet ik hoeveel tijd het kost om een steriele bak met een steriel filter op gang te brengen.
Ammoniak inbrengen als je nog geen vis hebt is een van de methodes op je bacterieen op gang te krijgen, sterker nog, het begint allemaal met ammoniak wat je bak/filter moet kunnen verwerken.
Ik zeg dus ammoniak toevoegen is een optie als je geen vis hebt, zodra je dan nitriet begint te meten ben je onderwerg als je nitraat meet ben je klaar en kan je na een waterwissel met vis aan de slag.
Zelf ben ik meer een voorstander van voer gebruiken als je geen ingedraaid filtermateriaal hebt, gewoon elke dag wat voer in je aquarium doen, dat creeert dan uiteindelijk ammoniak en zo krijg je ook de bacterieren die je nodig hebt.
Mijn voorkeursmethode (en ik heb 4 bakken staan op dit moment) is om een sponsfilter in een ingedraaide bak achter te houden en deze over te zetten wanneer je een nieuwe bak start.

Ik zeg dus niet dat je niet met vis kan beginnen maar het vraagt zeer weinig vis, zeer veel waterwissels of heel veel water en dan alsnog meer waterwissels.

En nogmaals, je succes met aquaria zegt niets over wat je je vissen aandoet.
Hetzelfde geld voor alle andere mensen die zonder bacterienen een bak vullen en iets in leven houden, dat mag niet de manier zijn waarop we succes meten.
Mensen deden het vroeger tientallen jaren fout en dachten dat de leeftijd v/h water van belang was, nu weten we dat dat onzin is en het gaat om bacterien in je filter, die hebben tijd nodig om zich te melden en te vermenigvuldingen.

Je komt er niet onderuit om ofwel filtermateriaal over te zetten, zeer zeinig vis en veel water te hebben of elke dag water te wisselen als je je bak niet eerst goed laat opstarten. Zodra je een bepaalde hoeveelheid ammoniak in je water hebt met levende vissen laat je ze in gif zwemmen, dat is gewoon een feit, het is een biologisch iets en we moeten ons in onze handjes knijpen dat deze bacterien bestaan anders was er nooit een aquariumhobby geweest.

Paar linkjes
YouTube: THE AQUARIUM NITROGEN CYCLE
YouTube: Cycling a Planted Aquarium Biological Filter

[ Voor 3% gewijzigd door R3m3d7 op 23-09-2018 12:24 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:19
Whoo het is niet de mooiste video... maar hier mijn bakje :D

Video: Room Divider Fresh edition!

We hebben er een video van gemaakt. Het is niet de mooiste video maar ik heb het mijzelf ook niet makkelijk gemaakt door dit met een GSM te doen.
De vissen zijn nog een beetje vaal van kleur gezien ze er nog maar goed en wel 2 dagen inzitten. Tevens vonden ze de 350 watt extra licht niet zo tof...

Voor de liefhebbers:
- Gefilmd met een iPhone SE op 4k (ivm wedstrijd ergens)
- Gestabiliseerd/ crop in After Efects (naar 1080)
- Montage in Premiere Pro
- 2 uur gefilmd
- 12 uur montage
- 350 Watt aan extra verlichting erboven (HQI/LED/TL)
- Gefilmd in de avond
- Ruis en graining krijg ik er echt niet uit. De lens van een iPhone is te klein.. dus als ik op de bodem film houd het echt op. Bovenin ging prima.
- Her en der moest ik helaas image stabilization toepassen (heb even geen gimbal). Exscuus voor de swirl die er soms doorheen zit.

Alvast dank voor het kijken :D

Uiteraard in 1080 FULL HD te selecteren.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WD-41
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:19

WD-41

Ik smeer hem!

Super vet hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
Wowie, twee weken geen onderhoud gehad aan het aquarium en het voeren automatisch laten gaan.

Het aquarium is compleet dichtgegroeid maar alle vissen leven nog en heel veel planten hebben echt een groeispurt gehad. Blijkbaar kan twee weken alleen laten dus prima. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier trouwens nog iemand een stekje/snoei afval over van de "Microsorum pteropus trident"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:05
Na, met veel plezier, ongeveer 1,5 jaar een kleine bak (60*30*30) te hebben gehad,was het nu tijd voor wat anders.....

Maar gelijk 2 aquaria gekocht :-)

1. De kleinere van de 2 (80 cm Jewel)

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/krrpp9/Kleine_Bak.jpg

Deze is nu volledig ingericht vorige week, echter wel meteen de paar visjes uit de kleine bak over "moeten" zetten omdat die bak weg moest .

In deze bak heb ik het ingebouwde filter laten zitten. Dit wordt ()hopelijk) een low-tech bak dus zonder CO2 als het kan en anders zet ik er een CO2 systeem op.

2. Aquatlantis 100*40*60

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/m06x99/GroteBak.jpg

Voor deze bak ga ik gelijk full-out dus met een oase biomaster Thermo 350 en een C02 systeem (Dennerle)

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ifwHbp/FIlter_CO2.jpg

Ik ga vandaag de planten halen en zodra deze erin staan maak ik weer ff een plaatje.

Weet nog niet exact wat voor vissen ik er in ga doen maar dat idee begint wel langzaam aan vormen aan te nemen. Ik heb voor de deze bak nog wel ff totdat alles goed is ongedraait.

Nu ik hou jullie op de hoogte....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
oldsmelly schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:41:
Na, met veel plezier, ongeveer 1,5 jaar een kleine bak (60*30*30) te hebben gehad,was het nu tijd voor wat anders.....

[Afbeelding]

Deze is nu volledig ingericht vorige week, echter wel meteen de paar visjes uit de kleine bak over "moeten" zetten omdat die bak weg moest .

In deze bak heb ik het ingebouwde filter laten zitten. Dit wordt ()hopelijk) een low-tech bak dus zonder CO2 als het kan en anders zet ik er een CO2 systeem op.

2. Aquatlantis 100*40*60

[Afbeelding]

Voor deze bak ga ik gelijk full-out dus met een oase biomaster Thermo 350 en een C02 systeem (Dennerle)

[Afbeelding]

Ik ga vandaag de planten halen en zodra deze erin staan maak ik weer ff een plaatje.

Weet nog niet exact wat voor vissen ik er in ga doen maar dat idee begint wel langzaam aan vormen aan te nemen. Ik heb voor de deze bak nog wel ff totdat alles goed is ongedraait.

Nu ik hou jullie op de hoogte....
Nice, welke plantje (laag) heb je daar op de voorgrond, ik had ook zoiets maar dat heeft t zonder CO2 niet overleefd. Nu ligt het misschien ook aan mijn niet zo'n groene vingers. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

oldsmelly schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:41:

[Afbeelding]

[..]
Zie ik daar nou een Söchting Oxydator staan achter dat hout?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Tnx.. Ja dat is een oxydator

Op de voorgrond is volgens mij "Monte Carlo" .

Hoewel ik twijfel of dit nodig is in deze , toch best vol beplante bak.

Zo net klaar met het planten , er nog niet helemaal uit daar aan de rechter kant.
Maar nu eerst ff alles laten settelen, alvorens wat te gaan veranderen

Het filter is up and running, het CO2 systeem doe ik morgen.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/m4vB49/Ingericht.jpg

Vraag me , nog niet, naar alle namen van de planten want dat ging me een beetje te snel.

Heb wel goed gekeken of ze allemaal in een zelfde soort bak konden.

[ Voor 128% gewijzigd door oldsmelly op 24-09-2018 15:38 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RuleOfThirds
Ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@oldsmelly als ik het goed begrijp heb je in het aquarium waar het monte carlo inzit geen co2 zitten toch? Weet je je waterhardheid? Als je namelijk echt hard water hebt en geen co2 denk ik dat die plant het niet gaat redden want hard water absorbeert het beetje co2 wat natuurlijk in het water zit.

Zou zonde zijn, kan je het wellicht beter snel in je andere bak toevoegen die wel co2 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LED-Maniak schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:09:
Wowie, twee weken geen onderhoud gehad aan het aquarium en het voeren automatisch laten gaan.

Het aquarium is compleet dichtgegroeid maar alle vissen leven nog en heel veel planten hebben echt een groeispurt gehad. Blijkbaar kan twee weken alleen laten dus prima. :)
Heel logisch want hoe minder je in het aquarium aan het roeren bent hoe beter het ecologisch gaat worden tenzij je het al heel slecht achterlaat. Minder prutsen dus om wat te verplaatsen en dergelijke is alleen maar beter voor je vissen en planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
R3m3d7 schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:05:
@oldsmelly als ik het goed begrijp heb je in het aquarium waar het monte carlo inzit geen co2 zitten toch? Weet je je waterhardheid? Als je namelijk echt hard water hebt en geen co2 denk ik dat die plant het niet gaat redden want hard water absorbeert het beetje co2 wat natuurlijk in het water zit.

Zou zonde zijn, kan je het wellicht beter snel in je andere bak toevoegen die wel co2 heeft.
Klop hier geen co2, fout van mij als dit een plant is die het zonder co2 niet red.

Hardheid wordt door de strips aangegeven als > 4 maar de app geeft aan dat het nog dik in het groen staat,
Ik zal binnenkort de bakken eens met de druppels gaan controleren.

Wil de wekelijkse controles doen met de strips en de mobiele app, en als er dan wat sterkt veranderd de druppel testen gaan doen. Maar weet niet of dit de juiste weg is.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@oldsmelly
Ben benieuwd!
Je zou ook easycarbo kunnen overwegen als de plantengroei je tegenvalt zonder CO2, ik hoor van meerdere mensen dat wanneer je dat een paar weken gebruikt je echt het verschil kan zien en dat planten die het niet of nauwelijks redden zonder CO2 het ineens wel redden.
Ziet er in ieder geval goed uit allemaal.

• Racer89
  • Niet online
Gisteren bezig met mijn aquarium schoon aan het maken. Opeens viel de verlichting uit.
Lampje op de adapter ( 12 volt 5 amp van aqualantis ) ging uit. Telkens als ik aan de 230
volt aansluiting kwam hoorde ik van alles in de adapter knisteren. Uit eindelijk toch de
adapter open gemaakt. Toen kwam ik een losse 230 volt aansluiting tegen, soldering
was gewoon niet goed gemaakt. De behuizing en printplaat waren ook al een beetje
zwart. Had ook anders kunnen afgelopen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eFJnWUS.jpg

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-06 15:04
De print ziet er opzich goed ontworpen uit. Jammer dat de soldering niet op hetzelfde niveau blijkt te zijn. Gelukkig geen vervelende ongelukken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Update van mijn kant; ik heb enige tijd geleden de standaardpomp (Juwel Eccoflow 600 liter per uur) in mijn aquarium (Juwel Rio 125 (liter)) vervangen door een Juwel Eccoflow 1000 liter per uur en de standaard T5 lampen waren al vervangen door LED verlichting welke ik heb vervangen door Helialux verlichting + Day&Night controller.

Ik lijk nu zonder algen te draaien, planten doen het goed, vissen doen het goed (ik heb alweer jongen) en garnaaltjes doen het goed!

Lampen zijn nu van 's-morgens 9:00 tot 's-avonds 19:00 aan op 50% wit en 20% blauw en 's-nachts op 0% wit en 5% blauw.

Ik heb nu ook 's-avonds na 19u nog plezier van mijn aquarium doordat er nog een beetje licht is en tot nu toe heb ik geen algen gezien die door het extra licht zouden kunnen komen.

Ik ben blij!

[ Voor 3% gewijzigd door mvds op 26-09-2018 22:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 07:56
Ook hier draait het aquarium ook alweer een maandje

Hier net terug bijgesnoeid

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/6dzvyd.jpg

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• World Citizen
Ik deel even een filmpje omdat het echt naar is :D

Ivm een Camellanus probleem moest ik ingrijpen bij een maanvis. Alle andere vissen was goed gegaan, maar deze maanvis leek verstopt te zijn. Hoe dan ook, ik heb wat wormen bij deze ene vis moeten verwijderen.

Hieronder eerst een foto. Die rode draadjes uit de anus zijn de wormpjes. Deze foto is van na de behandeling met medicijnen. Helaas bleven bij deze vis de wormpjes klem zitten in de anus. Ze zijn dus dood, maar zitten vast. (afgelopen dinsdag)

(hier het hele verhaal met foto's)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MPJRmnE09l5opgqJxUAJRLpH/full.png

Vandaag heb ik dan toch besloten om in te grijpen. Ik hoop dat je niet zit te eten :D
Als het filmpje blijf laden ... hier gewoon een link

Nu ziet het er goed uit. Deze vis eet weer en ik hoop dan ook dat hij in de morgen wat poep heeft hangen. Het heeft even wat tijd nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 27-09-2018 20:59 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Nock372 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:15:

[Afbeelding]
Wow, prachtige bak!

• oldsmelly
Deze bak staat nu 1 week, en al flink moeten snoeien in de met name de groene planten.
Vandaan 25% water vervangen en ik test om de 2 dagen met een strip de waarden omdat dit een bak is waar meteen een paar vissen in zijn gegaan.

Al met al ben ik tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/ikrJeK/na1week_Kleine_Bak_Na1_Week.jpg

MuziekLiefhebbert

• mvds

mvds

Totally awesome!

@oldsmelly Nog steeds zonder CO2? Ziet er netjes uit, hoeveel en hoe lang licht heb jij? :)

• oldsmelly
Ja nog steeds zonder CO2 , Ik laat het licht om 10:00 uur aan gaan (met 15 min van 0 naar 100%) en dan gaat om 20:30 uit ook weer met de vertraging van 15 min van 100& naar 0%.

Ik wil de tijd wel gaan verleggen langzaam dat alles om 12:30 aan gaat tot zeg 21:30 want overdag moet ik toch werken en ik wil wel gaan genieten van mijn bakken.

De kleine bak heeft als bodembedekking "Colombo Flora Base" en de grote bak "Dennerle Deponitmix prof 9 in 1 " met daarover klein quartz grind.

Ik heb ondertussen wel de All-In-One plantenvoeding besteld bij plantedBox, ik lees daar zeer lovende recensies over.

Volgende week gaan er wat vissen bij, minimaal 1 honing goeramie zit er nu maar 1 en ben aan het kijken voor een leuk rustig zwemend schoolvisje.

De corries op de bodem zijn leuk bezig met paren en eieren afzetten dus dat wordt ook spannend of dat wat gaat opleveren..

Keep U all posted....

[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 29-09-2018 15:43 ]

MuziekLiefhebbert

• oldsmelly
Nock372 schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:15:

[Afbeelding]
Ziet er goed uit !

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Vandaag ff bij de Lidl geweest en dit gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/catalog3media/nl/article/298849-2/gallery/overlay/lg/298849-2_01.jpg

€4,99 per stuk en laat nu automatisch dagelijks het licht 's ochtends aangaan, 's middags een tijdje uit en dan weer aan tot in de avond.

Prima alternatief voor zolang ik nog geen Helialux met controller heb. :P

• toolkist
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:56:
Ik deel even een filmpje omdat het echt naar is :D

Ivm een Camellanus probleem moest ik ingrijpen bij een maanvis. Alle andere vissen was goed gegaan, maar deze maanvis leek verstopt te zijn. Hoe dan ook, ik heb wat wormen bij deze ene vis moeten verwijderen.

Hieronder eerst een foto. Die rode draadjes uit de anus zijn de wormpjes. Deze foto is van na de behandeling met medicijnen. Helaas bleven bij deze vis de wormpjes klem zitten in de anus. Ze zijn dus dood, maar zitten vast. (afgelopen dinsdag)

(hier het hele verhaal met foto's)

[Afbeelding]

Vandaag heb ik dan toch besloten om in te grijpen. Ik hoop dat je niet zit te eten :D
Als het filmpje blijf laden ... hier gewoon een link
[Streamable: Removing Camellanus worms]

Nu ziet het er goed uit. Deze vis eet weer en ik hoop dan ook dat hij in de morgen wat poep heeft hangen. Het heeft even wat tijd nodig.
Voer je ze eigenlijk levende muggenlarves of diepvries?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainai4
Ik heb een aquarium met tropische vissen.
En Ik laat mijn verlichting van 15:30 t/m 22:30 aan staan.

Als ik me goed herinner, mag de verlichting ongeveer 6 uren aan staan of ik heb het mis...eeehh...

Hoeveel uren laten jullie de jouwe aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Rainai4 schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:46:

Als ik me goed herinner, mag de verlichting ongeveer 6 uren aan staan of ik heb het mis...eeehh...

Dat zal denk ik afhankelijk zijn van het soort planten en type /sterkte van je licht.
Maar als ik gewoon naar de natuurlijk kijk zie je dat het bijna overal wel minimaal 12 uur per dag zonlicht is.
Dus ik denk dat 10 uur echt geen probleem zou moeten zijn.

Ik probeer het nu met 10-11 uur en vooralsnog gaat het prima.

Mijn vorige bak(je) deed ik vaak gewoon het licht aan als ik opstond voor mijn werk (05:15) en ging het pas om 21:00 uit (geen timer toen) en eigenlijk had ik daar nergens last van, behalve in het begin wat bruine alg maar dat was redelijk snel weg.

Maar goed ik probeer het eerst even met 10 uur licht en mocht dat problemen gaan geven ga ik wel minderen. En hoewel ik uiteraard probeer het voor de vissen en planten zo aangenaam mogelijk te maken heb ik niet een aquarium gekocht om 18 uur per dag tegen een donkere bak aan te kijken .

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
toolkist schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 21:49:
[...]

Voer je ze eigenlijk levende muggenlarves of diepvries?
Normaliter zou ik ze enkel levendvoer, groenten en wellicht wat droogvoer geven. Diepvries ben ik geen fan van. Nu om deze vissen even wat meer stoelgang te geven vul ik wel aan met diepvries witte mug, rode mug en artemia.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Rainai4 schreef op zondag 30 september 2018 @ 00:46:

Ik zit meestal rond de 10 uur, wanneer ik bruinalg zie dan ga ik meestal twee uurtjes lager zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
oldsmelly schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:27:
[...]

Dat zal denk ik afhankelijk zijn van het soort planten en type /sterkte van je licht.
Maar als ik gewoon naar de natuurlijk kijk zie je dat het bijna overal wel minimaal 12 uur per dag zonlicht is.
Dus ik denk dat 10 uur echt geen probleem zou moeten zijn.

Ik probeer het nu met 10-11 uur en vooralsnog gaat het prima.

Mijn vorige bak(je) deed ik vaak gewoon het licht aan als ik opstond voor mijn werk (05:15) en ging het pas om 21:00 uit (geen timer toen) en eigenlijk had ik daar nergens last van, behalve in het begin wat bruine alg maar dat was redelijk snel weg.

Maar goed ik probeer het eerst even met 10 uur licht en mocht dat problemen gaan geven ga ik wel minderen. En hoewel ik uiteraard probeer het voor de vissen en planten zo aangenaam mogelijk te maken heb ik niet een aquarium gekocht om 18 uur per dag tegen een donkere bak aan te kijken .
De meeste planten kunnen na een uur of 6 intens licht niet zoveel meer met licht in je aquarium.
Als je zwak licht hebt kan je het langer aan laten staan maar korter intens licht is beter dan langer zwak qua plantengroei (over het algemeen).

Het naar de natuur en dan voor de zon kijken zie ik hier wel vaker voorbij komen maar kijk maar eens in een sloot hoeveel alg daar zit na een zomer vol zon, echt alles zit onder.
Gelukkig kan je thuis geen zon repliceren qua intensiteit maar als je meer dan 7-8 uur een krachtige lichtbron gebruikt is de kans op alg (zeker als je geen CO2 gebruikt) groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainai4
@oldsmelly en @mvds en @R3m3d7

Idd, afhankelijk van de plantensoorten en ook wat voor verlichting ik heb...klopt.
Ok, ik probeer van 6 uren naar 8 uren overstappen. Dan check ik hoe het met mijn planten en de vissen gaat.
Als het nog goed gaat, en dan van 8 uren naar 10 te overstappen.

En nu wat anders. Mijn warmte-temperatuur is 26 a 27 graden.
Wat is jullie warmte-temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Mijn temp in beide bakken is 25 graden.

Wel wat vreemds net bij de metingen.
De CO2 in de kleine bak(zonder CO2) is volgens de trips bijna 2 maal zo hoog als in de grote bak met CO2.
Nu heeft die bak wel 2 maal de inhoud en minder planten en geen vis, wellicht dat dit het grote verschil maakt ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik heb een koudwaterbak dus mijn temp is rond de 22 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@World Citizen Je kunt wel dokter worden haha. Respect ! Heeft de vis het overleeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
@Rainai4

Ik heb drie onverwarmde aquaria die schommelen tussen de 18 en 22 graden (danio's ,garnalen en een guppensoort die eraan gewend is over de jaren) en een verwarmde bak die constant 22 graden is. De temperatuur is natuurlijk afhankelijk van het visbestand en in mindere mate planten. Naar mijn mening doet javamos het beter rond de 18-20 graden maar je hebt genoeg planten die het niet goed doen op 18 graden en echt hogere temperaturen nodig hebben. Als je wat guppen hebt hoef je echt niet je bak op meer dan 20-22 graden te zetten maar er zijn genoeg vissen die 20 graden niet overleven.
Het kost ook best wat geld om een grote bak op bv 26 graden te draaien voor b.v. je Mikrogeophagus ramirezi.

[ Voor 8% gewijzigd door R3m3d7 op 30-09-2018 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
World Citizen schreef op zondag 30 september 2018 @ 08:50:
[...]

Normaliter zou ik ze enkel levendvoer, groenten en wellicht wat droogvoer geven. Diepvries ben ik geen fan van. Nu om deze vissen even wat meer stoelgang te geven vul ik wel aan met diepvries witte mug, rode mug en artemia.
Levend ben ik juist geen fan van, je weet nooit wat er dan meekomt aan parasieten. Diepvries eten ze hier net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 07:56
Iemand hier ervaring met led lampen?
Ik zelf dacht aan de Aquatlantis led 2.0 1450mm x3 maar dat is wel een hele dure aangelegenheid.

Iemand tips?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Nock372 schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:57:
Ik zelf dacht aan de Aquatlantis led 2.0 1450mm x3 maar dat is wel een hele dure aangelegenheid.

Iemand tips?
Ik heb laatst deze gekocht ( https://nl.aliexpress.com...ugels-36/32837930133.html ) werken prima en zijn er zo vanuit Duitsland. Als je een eenvoudig licht zoekt is dat prima, als je uitgebreide controllers zoekt met programmas en zonsondergang etc moet je of iets zelf gaan maken of de portomonee trekken.
Dit zijn ledlampen die een aantal namen te koop staan, ze zijn allemaal gelijk maar de meest populaire namen kosten wat meer (nicrew)

Ik vind het prijsverschil vrij vors tov de a merken maar die zullen absoluut beter en mooier zijn, ik kan alleen zeggen dat dit voor mij prima is en echt een forse puist licht geeft.

review : YouTube: BEST NEW BUDGET LIGHT? Nicrew Classic LED Light Review with PAR Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online

Iemand tips?
Ik heb de aqualantis easy led tube al een hele tijd er in zitten nu. Mooi licht en planten doen het ook goed. Heb hiervan 2 tubes in de juwel 240. Op de defecte adapter na ( zelf kunnen repareren ) vorige week nog nergens last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 15:15
Heeft iemand tips met wat ik met 3 kersebuikjes moet die te groot (ca 7cm) en dominant worden voor mijn 125L/80cm bak? Ik vindt ze iets te dominant tegenover de rest, en wil ze wegdoen. Gelukkig hebben ze nog geen kroost/eitjes, geen idee of het mannetjes/vrouwtjes zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar

Iemand tips?
ik was het gepiel en geknutsel met strips etc zat en heb de sera ledbuizen gekocht. Passen gewoon in je T5 armatuur. Heb er ook de computertjes bijgekocht zodat er wat leuke opties bijkomen, maanlampje erbij ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Bockelaar Daarom heb ik ook kant en klare easy tubes gekocht. binnen 10 minuten heb je alles er in zitten en je bent klaar. Geen aanpassing i.o.d. nodig. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
base_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:58:
Heeft iemand tips met wat ik met 3 kersebuikjes moet die te groot (ca 7cm) en dominant worden voor mijn 125L/80cm bak? Ik vindt ze iets te dominant tegenover de rest, en wil ze wegdoen. Gelukkig hebben ze nog geen kroost/eitjes, geen idee of het mannetjes/vrouwtjes zijn :P
-marktplaats(maar niemand wil ze)
-dierenwinkel
-kruidnagelolie

Ze zijn mooi.. Maar begin er niet aan :X

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik ga toch maar eens kruidnagelolie halen dan... Ook handig voor als er een keer een vis doodziek is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-06 13:41
Je kan altijd je lokale aquariumzaak proberen. Bij mij in Delft zijn ze daar niet moeilijk in.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 13:44
ook dit soort korrels in mijn 80l bakje. eerste maanden ging redelijk goed, maar nu na een tijd is de bovenste laag echt wel vies. ik krijg dit maar lastig schoon met deze bodembedekking. Hoe doe jij dat?
oldsmelly schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:49:
Deze bak staat nu 1 week, en al flink moeten snoeien in de met name de groene planten.
Vandaan 25% water vervangen en ik test om de 2 dagen met een strip de waarden omdat dit een bak is waar meteen een paar vissen in zijn gegaan.

Al met al ben ik tevreden.

[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

715289

base_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:26:
Ik ga toch maar eens kruidnagelolie halen dan... Ook handig voor als er een keer een vis doodziek is ;)
Ik zou toch eerst eens de lokale aquariumwinkel vragen of een advertentie op gratis af te halen.

Ik vind het wel schokkend, om te lezen dat je geen idee hebt of het mannen of vrouwen zijn, je van te voren had kunnen weten dat ze dominant hadden kunnen zijn in je kleine bakje en je nu dus blijkbaar de keus maakt om de dieren maar dood te maken, omdat jij zo stom bent geweest deze dieren aan te schaffen.

Triest dit, heel triest.

Ps. ook (dood)zieke vissen verdienen het initieel om beter gemaakt te worden, niet om zomaar doodgemaakt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Diegene die mij de visjes geschonken had was er van overtuigd dat ze geen problemen veroorzaken. Dat zijn dezeflde idioten die visjes levend door het riool spoelen, dat vind ik nog veel triester.

Normaliter haal ik vissen bij een goeie aquariumzaak die me goed toelichten wat wel en niet gaat, dus dit geval is zeker niet voor herhaling vatbaar.

En in het geval van doodzieke vissen: dan heb ik het dus over de gevallen die niet meer te redden lijken na enige tijd apart in de medicatie gezwommen te hebben....

Dus @EnGee : leuk dat je hier zo'n sterke mening over hebt zonder de achtergrond te kennen.
Pagina: 1 ... 17 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.