Bockelaar schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:44:
ik denk dat je eens over de grens moet kijken, er is echt meer op de wereld dan alleen de mening dat je weken in moet draaien en moeilijk moet doen. En euhm, ammoniak inbrengen lijkt mij echt een heel slecht idee. En ja ook die lui zorgen echt goed voor hun dieren. Het generieke idee is dat je een beperkt aantal vissen inbrengt om juist die stikstof cirkel op gang te brengen. En dan na een paar weken kun je meer vis inbrengen. tot ongeveer een inch vis per gallon.
Ikzelf heb zo meerdere aquaria, groot en klein, succesvol opgestart zonder weken naar een lege bak te kijken

Ik kijk genoeg over de grens, en mede daardoor weet ik hoeveel tijd het kost om een steriele bak met een steriel filter op gang te brengen.
Ammoniak inbrengen als je nog geen vis hebt is een van de methodes op je bacterieen op gang te krijgen, sterker nog, het begint allemaal met ammoniak wat je bak/filter moet kunnen verwerken.
Ik zeg dus ammoniak toevoegen is een optie als je geen vis hebt, zodra je dan nitriet begint te meten ben je onderwerg als je nitraat meet ben je klaar en kan je na een waterwissel met vis aan de slag.
Zelf ben ik meer een voorstander van voer gebruiken als je geen ingedraaid filtermateriaal hebt, gewoon elke dag wat voer in je aquarium doen, dat creeert dan uiteindelijk ammoniak en zo krijg je ook de bacterieren die je nodig hebt.
Mijn voorkeursmethode (en ik heb 4 bakken staan op dit moment) is om een sponsfilter in een ingedraaide bak achter te houden en deze over te zetten wanneer je een nieuwe bak start.
Ik zeg dus niet dat je niet met vis kan beginnen maar het vraagt zeer weinig vis, zeer veel waterwissels of heel veel water en dan alsnog meer waterwissels.
En nogmaals, je succes met aquaria zegt niets over wat je je vissen aandoet.
Hetzelfde geld voor alle andere mensen die zonder bacterienen een bak vullen en iets in leven houden, dat mag niet de manier zijn waarop we succes meten.
Mensen deden het vroeger tientallen jaren fout en dachten dat de leeftijd v/h water van belang was, nu weten we dat dat onzin is en het gaat om bacterien in je filter, die hebben tijd nodig om zich te melden en te vermenigvuldingen.
Je komt er niet onderuit om ofwel filtermateriaal over te zetten, zeer zeinig vis en veel water te hebben of elke dag water te wisselen als je je bak niet eerst goed laat opstarten. Zodra je een bepaalde hoeveelheid ammoniak in je water hebt met levende vissen laat je ze in gif zwemmen, dat is gewoon een feit, het is een biologisch iets en we moeten ons in onze handjes knijpen dat deze bacterien bestaan anders was er nooit een aquariumhobby geweest.
Paar linkjes
YouTube: THE AQUARIUM NITROGEN CYCLE
YouTube: Cycling a Planted Aquarium Biological Filter
[
Voor 3% gewijzigd door
R3m3d7 op 23-09-2018 12:24
]