Dan zit hij waarschijnlijk nog in de opstart fase.Een draaiende zee bak hoef je echt niet dagelijks te meten. De laatste keer dat ik mijn waterwaardes gemeten heb is zeker 3 maanden geleden. Met een blik op mijn koraal weet ik precies hoe de boel er voor staat.
Mijn skimmer is 1 keer per 2 a 3 dagen het bakje er afhalen afspoelen, het sponjse er doorheen en weer terug zetten. Dan even de algen langs het raam trekken. en je ben weer klaar voor 3 dagen. Alleen als het warm is ook nog even het water niveau controleren en eventueel bijvullen, maar dat moet bij een zoetwater bak ook. Water wissel met een goed lopende bak is 1 keer per twee weken zo'n 10 procent en dat is al het reguliere onderhoud.
En een keer per jaar ontkalk ik wat pompen, verder zitten er in de meeste bakken geen filter medium of iest dergelijks dat je moet vervangen. Bij zoetwater heb je ook af en toe een grote onderhouds klus zoals het schoonmaken van je filter.
Voor dat ik op zout water overstapte heb ik meerdere zoet water bakken gehad (tot zo'n 200 liter) en het heeft echt wel een jaar of 10 geduurd voor ik over durfde, maar ik ga echt nooit meer terug naar zoet,
Sommige vissen zijn wel wat duurder, maar mijn koppeltje anemoon vissjes was samen maar 30 euro uit mijn hoofd. Een beetje discus vis is duurder.De koralen kunnen duur zijjn, zeker als je geen geduld hebt. Hoe groter je ze koopt hoe duurder ze zijn. Mijn tactiek is altijd geweest om ze klein te kopen, de meesten groeien harder dan je denkt.
Veel mensen vergelijken een veredelde goudvissen kom met een zee auqarium en zeggen dan dat zee water veel duurder is. Ik zal niet ontkennen dat zeewater in de regel iets duurder is, maar mijn zoetwater bakken waren ook niet goedkoop met Co2 systemen met ph controller.
SmurfLink schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:39:
Wauw voor zo'n klein bakje ziet het er veel groter uit!
Mja goede zoetwaterbak is voor mij nu wel goedkoop gezien ik d'r nog een heb staan.

Heb net m'n oude 60cm bak bij m'n ouders opgehaald om een garnalenbakje te maken, daar staat nog een 80cm en een 40cm. Ben vorig jaar verhuisd en naar een 1.20 gegaan dus de oude bakken staan er nog. Kan het echt niet over m'n hart krijgen ze weg te doen, gezien als ik een groter huis had ik ze sowieso weer op zou willen zetten. Wellicht zou ik de 80 uiteindelijk voor zeewater kunnen gebruiken, maar dan moet ik dus wel de kap vervangen voor licht wat geschikt is voor zeewater? Er zitten nu 2 standaard T5 TL in, 840 voor en JBL roze achter. Kan je dat ook met speciale TL balken afvangen of moet ik dan over naar een compleet andere kap met LED systemen enzo wat ik hier eerder gelinkt zag?
Snoeien scheelt wel weer een hoop

Maar verversen zal ik veel vaker moeten doen dan ik nu met m'n grote bak doe... die is echt bizar stabiel, eens per maand of langer kan ie prima zonder. Enige waarom ik ververs is omdat m'n Kerritetra's regelmatig baby's hebben dus ivm groeihormonen.
Er zijn genoeg zee aquaria met T5 lampen er in. Ik ben zelf alleen erg fan van led omdat dat mooier te dimmen is en veel leuker om zelf te bouwen als tweaker. Ook kan je de blauwe leds direct gebruiken als nacht licht. En je kan nog kleuren leds gebruiken om bepaalde kleuren in de bak te accentueren.
Ook een voordeel van led is dat een led de meeste warmte afgeeft aan het koelblok in plaats van dat het de warmte als infra rood licht de bak in stuurt. Hierdoor is de bak wat makkelijker koel te houden.
Hier een foto van toen de bak net 1 dag aan stond, ik was net begonnen met indraaien van het levend steen. Dit was ook voordat ik mijn leds binnen had, hier zie je de standaard TL lamp die bij nano cube zat. Dit gaf op zich genoeg licht voor de vissen en ook voor de leder koralen die ik nu heb maar voor de wat hardere koralen is dit te weinig.
Een zee aquarium kan op meerdere niveau's gebouwd worden, sommige vissen en sommige koralen zijn erg makkelijk te houden en sommige zijn wat lastiger en die vragen meer van de techniek en onderhoud. Maar dat is niet anders als bij een zoet water aquarium.
De enige persoonlijke tip die ik kan geven is dat ik nooit meer een aquarium zal kopen zonder overloop en sump. Een overloop is gewoon beter om de kaam laag van het water af te romen, water wissels zijn makkelijker, het niveau in de bak is altijg gelijk en je hebt gewoon minder kans dat er een plas water naast je bak komt te liggen.
[
Voor 50% gewijzigd door
SnowDude op 12-10-2018 11:15
]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.