Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.285 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:41:
[...]

Ik zou toch eerst eens de lokale aquariumwinkel vragen of een advertentie op gratis af te halen.

Ik vind het wel schokkend, om te lezen dat je geen idee hebt of het mannen of vrouwen zijn, je van te voren had kunnen weten dat ze dominant hadden kunnen zijn in je kleine bakje en je nu dus blijkbaar de keus maakt om de dieren maar dood te maken, omdat jij zo stom bent geweest deze dieren aan te schaffen.

Triest dit, heel triest.

Ps. ook (dood)zieke vissen verdienen het initieel om beter gemaakt te worden, niet om zomaar doodgemaakt te worden.
Niet iedereen leest een heel boekwerk of zoekt het internet af om te kijken of advies van een LFS wel klopt. Dit zou namelijk zomaar een verkeerd advies van de LFS kunnen zijn ipv een eigen verkeerde keuze.
Wat mij betreft ben je dus iets te snel met je veroordeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

base_ schreef op zondag 30 september 2018 @ 22:58:
Heeft iemand tips met wat ik met 3 kersebuikjes moet die te groot (ca 7cm) en dominant worden voor mijn 125L/80cm bak? Ik vindt ze iets te dominant tegenover de rest, en wil ze wegdoen. Gelukkig hebben ze nog geen kroost/eitjes, geen idee of het mannetjes/vrouwtjes zijn :P
Ik heb een bak van 800 liter met vissen variërend van een koppel kersen tot aan jack dempseys van ongeveer 25 centimeter (en dat gaat prima!).

Je mag ze gerust bij mij brengen in Wezep, ik maak er met plezier weer koppeltjes van. Gezonde vissen ombrengen omdat ze niet voldoen aan jouw voorkeur of omdat je bij dit formaat het geslacht niet kan onderscheiden neigt imo naar dierenmishandeling.

Overigens ik kan me geen dierenwinkel bedenken die je vissen niet terugneemt. Je krijgt misschien geen geld terug, maar ze laten de vissen niet stikken.

[ Voor 10% gewijzigd door Fairy op 01-10-2018 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

base_ schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:09:

Dus @EnGee : leuk dat je hier zo'n sterke mening over hebt zonder de achtergrond te kennen.
Je hebt 'ongewenste' vissen en je wil het oplossen door ze dood te maken, terwijl er ook fatsoenlijkere oplossingen beschikbaar zijn. Sorry, maar je hebt me niet overtuigd dat mijn mening te sterk was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

toolkist schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

Niet iedereen leest een heel boekwerk of zoekt het internet af om te kijken of advies van een LFS wel klopt. Dit zou namelijk zomaar een verkeerd advies van de LFS kunnen zijn ipv een eigen verkeerde keuze.
Wat mij betreft ben je dus iets te snel met je veroordeling.
Iedereen die zich niet voldoende laat voorlichten (boeken, internet, fora, LFS) voordat deze de verantwoordelijkheid nemen om de zorg over te nemen van een levend wezen vind ik het gerechtvaardigd om daar over te (ver)oordelen. Dat dier zit niet te wachten op onkunde en al helemaal niet gedood te worden door de overbodige keus van diens eigenaar.

We hebben het hier wel over levende wezens en niet over een ijsje dat gesmolten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Iedereen die zich niet voldoende laat voorlichten (boeken, internet, fora, LFS) voordat deze de verantwoordelijkheid nemen om de zorg over te nemen van een levend wezen vind ik het gerechtvaardigd om daar over te (ver)oordelen. Dat dier zit niet te wachten op onkunde en al helemaal niet gedood te worden door de overbodige keus van diens eigenaar.

We hebben het hier wel over levende wezens en niet over een ijsje dat gesmolten is.
Je ziet het zo vaak.... Mensen die een hamster kopen en dan ineens bedenken dat het ding 's nachts lawaai maakt en overdag geen reet aan is. Joh !

@base_ Ik bied in ieder geval aan om de kersen van je aan te nemen als je ze brengt, maar ik weet zeker dat er dichter bij huis ook mensen zijn die ze wel willen.

Als je ze dood maakt, dan eet je ze ook maar op ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 14:26
@Fairy : bedank voor het aanbod, helaas inderdaad wat ver. Als iemand rond Eindhoven ze wilt overnemen kom ik ze wel brengen hoor, geen probleem.

@EnGee : ze zijn nog niet dood he, als ik binnen redelijke termijn in de buurt iemand vindt die ze graag overneemt is dat uiteraard een betere oplossing. Die kruidnagelolie is gewoon handig voor noodgevallen (iig beter als doodkoken of levend door de plee spoelen).

Wat de natuur betreft: die kersenbuiken hebben al de nodige tetra's en garnalen opgevreten, wat dat betreft heb ik ook huisdieren die wel een visje lusten hoor.

Verder kan iedereen zich wel eens vergissen, die kersenbuiken was geen bewuste keuze, en ik zei al die vergissing maak ik niet nog een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gezonde vissen aan de katten voeren vind ik eerlijk gezegd geen deftige oplossing als je dat bedoeld. Aan de andere kant misschien weer hypocriet want vissen die voor consumptie bedoeld zijn ondergaan hetzelfde lot, ik weet het.

PS. Als je ooit malachietgroen hebt gebruikt bij de vissen (of de vorige eigenaar c.q. winkel) kijk er dan niet raar van op als de kat binnen afzienbare termijn ineens met de pootjes boven ligt.

[ Voor 66% gewijzigd door Fairy op 01-10-2018 15:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gratis op marktplaats heeft hier tot nu toe altijd gewerkt. Er zijn altijd wel mensen in de omgeving met een grotere bak die ze graag komen ophalen. Dat is mijn ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 06:33
basjuhh schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:31:
ook dit soort korrels in mijn 80l bakje. eerste maanden ging redelijk goed, maar nu na een tijd is de bovenste laag echt wel vies. ik krijg dit maar lastig schoon met deze bodembedekking. Hoe doe jij dat?

[...]
Volgens de makers van deze korrels zouden deze hun vorm moeten blijven behouden voor tenminste een jaar of 3.

Echter heb ik deze bak zo pas een week of 3 dus kan er verder nog niks over zeggen.
Behalve dat ronddollende en parende corries de planten best makkelijk lost weten te krijgen :)

[ Voor 8% gewijzigd door oldsmelly op 01-10-2018 18:02 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Racer89 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 17:14:
Gratis op marktplaats heeft hier tot nu toe altijd gewerkt. Er zijn altijd wel mensen in de omgeving met een grotere bak die ze graag komen ophalen. Dat is mijn ervaring!
En dan zeggen ze er niet bij dat ze ze als levend voer gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:03:
[...]

En dan zeggen ze er niet bij dat ze ze als levend voer gebruiken ;)
Die kans zit er altijd in. Maja daar kun je helaas dan toch niks meer aan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57
Racer89 schreef op zondag 30 september 2018 @ 11:53:
@World Citizen Je kunt wel dokter worden haha. Respect ! Heeft de vis het overleeft?
Yes! Hij zwemt helemaal vrolijk rond en eet weer normaal. Ik hou nog een slag om de arm, maar het ziet er heel goed uit.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
World Citizen schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:56:
Ik deel even een filmpje omdat het echt naar is :D

Ivm een Camellanus probleem moest ik ingrijpen bij een maanvis. Alle andere vissen was goed gegaan, maar deze maanvis leek verstopt te zijn. Hoe dan ook, ik heb wat wormen bij deze ene vis moeten verwijderen.

Hieronder eerst een foto. Die rode draadjes uit de anus zijn de wormpjes. Deze foto is van na de behandeling met medicijnen. Helaas bleven bij deze vis de wormpjes klem zitten in de anus. Ze zijn dus dood, maar zitten vast. (afgelopen dinsdag)

(hier het hele verhaal met foto's)

[Afbeelding]

Vandaag heb ik dan toch besloten om in te grijpen. Ik hoop dat je niet zit te eten :D
Als het filmpje blijf laden ... hier gewoon een link
[Streamable: Removing Camellanus worms]

Nu ziet het er goed uit. Deze vis eet weer en ik hoop dan ook dat hij in de morgen wat poep heeft hangen. Het heeft even wat tijd nodig.
Wauw. Ik loop al een tijdje bij andere delen van Tweakers rond maar vond toevallig dit topic. Leuk dat er hier ook Aquarium enthousiastelingen zijn!! Maar wauw, je bent echt oprecht van een andere klasse zeg. o_o Indrukwekkend dat je zoveel hebt gedaan voor je prachtige maanvis. Hoop dat alles inmiddels weer goed met 'm is.

Heb zelf al sinds m'n jonge jaren aquaria gehad. Ben van een 60 en een 80 naar een 1.20 gegaan, ben nu aan het spelen met het idee om van m'n oude 60 bakje een garnalenbak te maken voor op de slaapkamer. Als ik op het Vivarium de garnalen wil halen heb ik nog ruim de tijd om 'm in te draaien, het filter draait al mee op m'n grote bak, nu nog ff inspiratie opdoen voor de plantjes en alles. :P ik gok dat ik in dit topic wel genoeg inspiratie zal vinden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• World Citizen
SmurfLink schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 12:58:
[...]

Wauw. Ik loop al een tijdje bij andere delen van Tweakers rond maar vond toevallig dit topic. Leuk dat er hier ook Aquarium enthousiastelingen zijn!! Maar wauw, je bent echt oprecht van een andere klasse zeg. o_o Indrukwekkend dat je zoveel hebt gedaan voor je prachtige maanvis. Hoop dat alles inmiddels weer goed met 'm is.

Heb zelf al sinds m'n jonge jaren aquaria gehad. Ben van een 60 en een 80 naar een 1.20 gegaan, ben nu aan het spelen met het idee om van m'n oude 60 bakje een garnalenbak te maken voor op de slaapkamer. Als ik op het Vivarium de garnalen wil halen heb ik nog ruim de tijd om 'm in te draaien, het filter draait al mee op m'n grote bak, nu nog ff inspiratie opdoen voor de plantjes en alles. :P ik gok dat ik in dit topic wel genoeg inspiratie zal vinden.
Dank!

Ik doe net zo veel voor mijn visjes als mijn katten :D Alles wat ik kan doen .. doe ik. Al kost het veel geld, je hebt er voor gekozen dus moet het ook afmaken. Inslapen is de makkelijke weg... en we zijn hier immers allemaal Tweakers, dus je vis een beetje tweaken is niks mis mee. :D

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
_O- moet mijn vissen ook maar eens tweaken hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:20:
[...]

Dank!

Ik doe net zo veel voor mijn visjes als mijn katten :D Alles wat ik kan doen .. doe ik. Al kost het veel geld, je hebt er voor gekozen dus moet het ook afmaken. Inslapen is de makkelijke weg... en we zijn hier immers allemaal Tweakers, dus je vis een beetje tweaken is niks mis mee. :D
Dat is zeker waar, al helemaal bij grote jongens als Maanvissen. Heb bij een van mijn katten deze zomer ook flinke ellende gehad. Kan me echt niet voorstellen dat ik doodleuk zou zeggen "nou nee, doe maar niet, kost me teveel geld"... het was meer *strooit met geld* "doe wat nodig is om hem beter te maken". :9

Vissen inslapen heb ik nog niet hoeven doen, maar ik heb ook eigenlijk nog geen echte ziektegevallen gehad *klopt af*. Ja wat witte stip vroegah op de Black Mollies, maar dat ging weg met behandeling. Lijkt me een stuk lastiger bij Corydorassen te doen dan bij een Maanvis. :p

Lachen trouwens dat je op Aquaforum zit. Ben daar jaren geleden beheerder geweest, tot de eigenaar inene besloot iedereen eruit te gooien en een andere weg in te slaan.

[ Voor 7% gewijzigd door SmurfLink op 03-10-2018 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 13:56:
[...]
Lachen trouwens dat je op Aquaforum zit. Ben daar jaren geleden beheerder geweest, tot de eigenaar inene besloot iedereen eruit te gooien en een andere weg in te slaan.
Grappig. In ben jaren superactief actief (Malloot) geweest op het Aquaforum, maar op zeker moment sloeg de gemoedelijke sfeer daar om toen er aantal ondeskundige beheerders daar aangesteld werden.

Ik heb nog een account maar kom er nauwelijks meer. De activiteit is daar ook nog maar een fractie van hoe het was.

Veni Vidi Vissie is ook al lang niet meer. Zijn er überhaupt nog serieuze aquariumfora in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

Grappig. In ben jaren superactief actief (Malloot) geweest op het Aquaforum, maar op zeker moment sloeg de gemoedelijke sfeer daar om toen er aantal ondeskundige beheerders daar aangesteld werden.

Ik heb nog een account maar kom er nauwelijks meer. De activiteit is daar ook nog maar een fractie van hoe het was.

Veni Vidi Vissie is ook al lang niet meer. Zijn er überhaupt nog serieuze aquariumfora in Nederland?
Welke periode was dat? Ik was er actief van 2010 tot 2012 ongeveer volgens mij. Heb er wel 1 zeer goede vriendschap aan overgehouden, dus ach, het heeft me in ieder geval iets gebracht.

Heb zelf geen forum meer gezien sindsdien. Was het echt goed zat, naast de beheerdersonzin ook telkens hetzelfde gedoe. Mensen die geen idee hebben wat ze doen, anderen die ze daardoor af gaan zeiken, en de manier waarop. Daarnaast als je ietsje van de regels afwijkt duiken ze gelijk bovenop je, dat het niet kan dat je niet braaf elke week 10-25% water ververst, je bent een mishandelaar en moordenaar van je vissen.... terwijl ik nooit sterfte had, m'n waterwaarden top waren en alles groeide en bloeide... ik was er gewoon echt, echt klaar mee. maar het lijkt hier een stuk gezelliger te zijn en van Tweakers verwacht ik toch wat meer, dus ik geef het maar weer een kans. :)

[ Voor 31% gewijzigd door SmurfLink op 03-10-2018 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13
SmurfLink schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

Welke periode was dat? Ik was er actief van 2010 tot 2012 ongeveer volgens mij. Heb er wel 1 zeer goede vriendschap aan overgehouden, dus ach, het heeft me in ieder geval iets gebracht.

Heb zelf geen forum meer gezien sindsdien. Was het echt goed zat, naast de beheerdersonzin ook telkens hetzelfde gedoe. Mensen die geen idee hebben wat ze doen, anderen die ze daardoor af gaan zeiken, en de manier waarop. Daarnaast als je ietsje van de regels afwijkt duiken ze gelijk bovenop je, dat het niet kan dat je niet braaf elke week 10-25% water ververst, je bent een mishandelaar en moordenaar van je vissen.... terwijl ik nooit sterfte had, m'n waterwaarden top waren en alles groeide en bloeide... ik was er gewoon echt, echt klaar mee. maar het lijkt hier een stuk gezelliger te zijn en van Tweakers verwacht ik toch wat meer, dus ik geef het maar weer een kans. :)
Het is de dood van elk forum zodra zo'n sweertje ontstaat.
Ik ben in een aquariumwinkel geweest in SF USA waar ze nooit water verversesn maar alleen aanvullen wat er verdampt, sommige bakken daar draaien al 20 jaar. Het is maar net hoe je de boel inricht, er zijn veel dingen mogelijk die afwijken van wat de norm is en als je dit niet weet dan is het makkelijk om meteen mishandeling te gaan roepen maar er zijn manier om nitraat uit het water te halen zonder waterwissels.

Zo zag ik laatst weer een video van LRB die meerdere aquaria draait met niets erin qua techniek, geen filter, geen luchtsteen, niets....guppen, planten..that's it.

We moeten open staan voor dit soort zaken en het willen onderzoeken, anders komen we niet verder met de hobby en daar zijn juist fora en dit soort topics voor bedoelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo de nieuwe bak heeft 10 nieuwe bewoners gekregen , de eerste......
Ik heb gekozen voor Chinese Goud Danios.
Eerst even aankijken of alles goed gaat alvorens er meer vissen in te doen.

De andere bak heeft er 10 hockystick tetra's en een honing goeramie bij gekregen,
Mocht deze niet goed kunnen aarden met de al aanwezige honing goeramie dan gaat die naar de andere bak.

me happy :-)

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SmurfLink schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:39:
[...]

Ik was actief van 2004 tot 2013 en daarna nog maar incidenteel.

Veel mensen houden een aquarium maar begrijpen een aquarium niet en schieten in de aanval op het moment dat mensen het anders doen dan 'iedereen' het doet. Over water verversen is veel te zeggen en die 10-25% is een veilige manier, maar niet perse de enige manier.

Grappig dat je stelt dat Tweakers een stuk gezelliger lijkt. Ik vind het juist steeds meer lijken op AF, waarbij mods steeds meer mekkeren en censureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R3m3d7 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:30:
[...]

..
Ik ben in een aquariumwinkel geweest in SF USA waar ze nooit water verversesn maar alleen aanvullen wat er verdampt, sommige bakken daar draaien al 20 jaar......
Deze?

YouTube: I like this store more than MY OWN! - Nature Aquarium Style
YouTube: NO WATER CHANGES - Tropical Fish Store Tour. Over 25 years, no water...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
R3m3d7 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:30:
[...]

We moeten open staan voor dit soort zaken en het willen onderzoeken, anders komen we niet verder met de hobby en daar zijn juist fora en dit soort topics voor bedoelt!
Precies dit, juist daar zijn fora prachtig voor doordat je zoveel verschillende ervaringen hebt!
Verwijderd schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:59:
[...]

Ik was actief van 2004 tot 2013 en daarna nog maar incidenteel.

Veel mensen houden een aquarium maar begrijpen een aquarium niet en schieten in de aanval op het moment dat mensen het anders doen dan 'iedereen' het doet. Over water verversen is veel te zeggen en die 10-25% is een veilige manier, maar niet perse de enige manier.

Grappig dat je stelt dat Tweakers een stuk gezelliger lijkt. Ik vind het juist steeds meer lijken op AF, waarbij mods steeds meer mekkeren en censureren.
Hm, wellicht hebben onze paden daar wel gekruisd dan. Grappig hoe dingen lopen.

Wellicht kom ik precies in de goede gedeeltes dan. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wat ik altijd jammer vind is dat iedereen met een vraag direct gewezen wordt op het feit dat je zelf ook google had kunnen gebruiken...

Nou ik zou zeggen ga eens zoeken op led verlichting, na 10 minuten weet je ongeveer wat je moet hebben, na 20 minuten zoeken heb je al verschillende meningen en begin je te twijfelen en na 30 minuten is het helemaal hopeloos. En weet je helemaal niet meer wat nu het beste is.

Je komt op zo veel verschillende ervaringen en meningen terecht. En daar tussen ook nog het feit dat er een hoop mensen hiermee geld proberen te verdienen. Een aqarium draaiend te houden leer je ook niet alleen door google te gebruiken... ik vind dat je beter mensen kunt hebben die vragen stellen dan maar gewoon aanmodderen en de vissen kiepen één voor één om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Yup, en die videos zijn de reden dat ik ben gegaan, niet naar SF natuurlijk want dat was al het plan maar wel de reden om die winkel eens zelf te zien.
Heel apart om er dan ineens zelf doorheen te lopen.
Eigenaar gesproken, super vriendelijke kerel en hij vertelde mij dat Nederlandse aquaria uit het verleden een inspiratie voor hem waren en dat er heel veel mensen naar zijn zaak kwamen vanuit de hele wereld door de videos van Cory. Erg leuk, jammer dat ik geen vis kon kopen om mee te nemen want hij had wat leuk en bijzonder spul. Lekker rommeltje ook daarbinnen, heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:44

Wildfire

Joy to the world!

Het niet water verversen heb ik ook ervaring mee. In de periode voordat ik ging verhuizen verwaarloosde ik m'n aquarium (Juwel Rekord 800) grotendeels, alleen af en toe water aanvullen. Echt drie maanden lang geen waterverversing gedaan, ook geen planten gesnoeid, wel regelmatig meten en dus ook af en toe aanvullen.

Na die drie maanden was de waterkwaliteit nog steeds goed, de planten groeiden de bak uit en de vissen hadden het nog steeds prima naar hun zin.

Als de bak eenmaal goed is ingedraaid en je hebt voldoende planten dan hoef je eigenlijk nog maar bijster weinig te doen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Racer89 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:44:
Wat ik altijd jammer vind is dat iedereen met een vraag direct gewezen wordt op het feit dat je zelf ook google had kunnen gebruiken...

Nou ik zou zeggen ga eens zoeken op led verlichting, na 10 minuten weet je ongeveer wat je moet hebben, na 20 minuten zoeken heb je al verschillende meningen en begin je te twijfelen en na 30 minuten is het helemaal hopeloos. En weet je helemaal niet meer wat nu het beste is.

Je komt op zo veel verschillende ervaringen en meningen terecht. En daar tussen ook nog het feit dat er een hoop mensen hiermee geld proberen te verdienen. Een aqarium draaiend te houden leer je ook niet alleen door google te gebruiken... ik vind dat je beter mensen kunt hebben die vragen stellen dan maar gewoon aanmodderen en de vissen kiepen één voor één om.
Arno Klumpers van Atol Marine Life uit Holten had altijd 10 geboden voor een succesvol aquarium. Ik weet ze niet allemaal meer uit het hoofd, maar 1 wel en die kwam neer op het volgende:
Zoek iemand met een prachtig aquarium en laat dit je mentor zijn. Luisteren naar 10 meningen creert verwarring en verschillende meningen gelijktijdig toepassen kan ook tot teleurstellingen leiden.
Ik ga er altijd van uit dat iemand al eens gezocht heeft op zijn of haar zoekmachine en daarna pas vragen stelt op een forum en ben de beroerdste niet om te reageren als het mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wildfire schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 21:27:
Het niet water verversen heb ik ook ervaring mee. In de periode voordat ik ging verhuizen verwaarloosde ik m'n aquarium (Juwel Rekord 800) grotendeels, alleen af en toe water aanvullen. Echt drie maanden lang geen waterverversing gedaan, ook geen planten gesnoeid, wel regelmatig meten en dus ook af en toe aanvullen.

Na die drie maanden was de waterkwaliteit nog steeds goed, de planten groeiden de bak uit en de vissen hadden het nog steeds prima naar hun zin.

Als de bak eenmaal goed is ingedraaid en je hebt voldoende planten dan hoef je eigenlijk nog maar bijster weinig te doen.
Ik ben een groot liefhebber van low-tech aquaria, omdat je hier heel veel van leren kan.
Er is wel nadeel aan weinig verversen en dat is de opbouw van hormoonstoffen.

De effecten hiervan op de vissen kan heel divers zijn en daarom heb ik altijd wel iets ververst, al was het maar een emmertje. Ik moet ook zeggen dat ik altijd relatief weinig vis in mijn aquaria heb gehad.

Ik heb ooit op een huiskeuring zelfs het commentaar gehad, prachtige viskeus, bijzondere soorten, maar veel te weinig vis voor het formaat aquarium (500 liter met ca. 35 visjes van 3-4 cm, verdeeld over 3 soorten)

Een mooi voorbeeld van een low-tech bak vind ik nog steeds deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oldsmelly
Zo mijn grotere bak heeft wat nieuwe bewoners..

1 Man en 2 vrouwtjes blauw dwerg gouramies

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iVVzjK/Goeramie.jpg

Prachtige visjes

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Zo, eens op zoek naar uitbreiding van het vissenbestand in m'n Juwel Rio 125. Momenteel 6x corydoras en 6x guppy (mannetjes). Dat mag wel wat meer worden... :)

Ik zit als volgende stap te denken aan een schooltje neon of kardinaal tetra's.

Ik zou ook nog wel wat kuhlii's willen maar dat wordt lastiger. Er is geen aquariumspeciaalzaak in Tilburg meer (ik ging altijd naar Pentazona maar die is sinds april opgedoekt :'() dus ben afhankelijk van tuincentra met een aquariumafdeling en daar heb ik nog nooit kuhlii's gezien helaas...

[ Voor 37% gewijzigd door Wildfire op 07-10-2018 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 00:44:
Zo, eens op zoek naar uitbreiding van het vissenbestand in m'n Juwel Rio 125. Momenteel 6x corydoras en 6x guppy (mannetjes). Dat mag wel wat meer worden... :)

Ik zou ook nog wel wat kuhlii's willen maar dat wordt lastiger. Er is geen aquariumspeciaalzaak in Tilburg meer (ik ging altijd naar Pentazona maar die is sinds april opgedoekt :'() dus ben afhankelijk van tuincentra met een aquariumafdeling en daar heb ik nog nooit kuhlii's gezien helaas...
Welke Corydorassoort heb je? Heb zelf de Trilineatus gekweekt vroeger en heb nu Aeneussen. Vind die laatste qua gedrag toch stukje saaier dus ga denk ik op het vivarium of later nieuwe Trilli's halen.

Is het geen optie iets verder te reizen? Ik maak daar met mijn vriendin regelmatig een uitje van, dan gaan we naar De Rifwachter of Utaka of een andere goed bekend staande zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

Welke Corydorassoort heb je? Heb zelf de Trilineatus gekweekt vroeger en heb nu Aeneussen.
Paleatus. Prima bodemvisjes, robuust, aktief en leuk om naar te kijken met al dat gesnuffel. :)

Misschien als ik zo 1-2-3 nergens hier in de regio kuhlii's kan vinden ik dan de cory's gezelschap geef van sterbai's -- mooi met die oranje vinnen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wildfire op 07-10-2018 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Gedverdegedver...

Binnen 1 dag zitten mijn ruiten onder de groene plekken en volgens mij begint er op de planten en stenen opeens bruine alg. Echt in een paar uur tijd.

Ik heb gisteren 5 visjes erbij gezet en een paar plantjes geknipt en de wekelijkse plantenvoeding toegevoegd.

Bak heeft 3 weken zonder vis gedraaid en toen zijn er 10 danio's in geplaatst en 4 dagen later de 3 gouramies.

Waarden :
Temperatuur : 25,5
Licht : Led (die er standaard bij zat -> Aqualanties Fusion) staat 10,5 (10 uur op 100%) uur aan voor de afgelopen 3 weken.

De waarden gemeten met de druppels en strip (komen heel dicht bij elkaar)

Nitraat 18 mg/l
Nitriet 0,15 mg/l
GH > 7
KH 6
Ph 7.0
Chloor 0mg/l
Co2 15 mg/l

Deze waarden zijn zo'n beetje stabiel sinds ik de bak heb ingericht

Echt geen idee wat te doen nog maar eerst even goed inlezen en luisteren naar jullie advies voordat ik actie ga ondernemen.

[ Voor 10% gewijzigd door oldsmelly op 07-10-2018 15:55 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

oldsmelly schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:47:
Gedverdegedver...

Binnen 1 dag zitten mijn ruiten onder de groene plekken en volgens mij begint er op de planten en stenen opeens bruine alg. Echt in een paar uur tijd.
Een paar uur tijd is wel wat overdreven denk ik :P

Edit: je meet nitriet, daar snel iets mee doen, nitriet zie je het liefst op nul!

Maar het kan best snel gaan ja. Een paar dagen terug had ik kraakheldere ruiten maar een paar dagen later was de voorruit vol groene alg. En op de planten zie ik ook bruine alg ontstaan.

De oorzaak lijkt me, in ieder geval bij mij, vrij duidelijk: teveel plantenvoeding. Ik doseer dagelijks de eigen plantenvoeding van Aquaplants Online, gebaseerd op hun richtlijn kom ik op 1,8ml dagelijks uit. Maar ik denk dat ik dat maar eens ga halveren. Daarnaast betrap ik me erop dat ik met het kleine vissenbestand elke keer de hoeveelheid visvoer overschat, dus daar ga ik ook verminderen. :P

En nee, het aquarium staat niet in direct zonlicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/aquariumpje.jpg

Ik zie hier op de foto nog wat plekken met alg, straks die restanten ook maar eens verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 07-10-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 00:44:

Even naar Coenen in Best rijden bijvoorbeeld, dat is prima te berijden vanuit Tilburg.
Bij een heel aantal aquarium winkels doen ze wat extra zuurstof in de zak als je aangeeft dat je wel even onderweg bent. Maar zelfs als ze dat niet doen, een uurtje gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oldsmelly schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:47:
Gedverdegedver...

Ik heb gisteren 5 visjes erbij gezet en een paar plantjes geknipt en de wekelijkse plantenvoeding toegevoegd.

Bak heeft 3 weken zonder vis gedraaid en toen zijn er 10 danio's in geplaatst en 4 dagen later de 3 gouramies.

Waarden :
Temperatuur : 25,5
Licht : Led (die er standaard bij zat -> Aqualanties Fusion) staat 10,5 (10 uur op 100%) uur aan voor de afgelopen 3 weken.

De waarden gemeten met de druppels en strip (komen heel dicht bij elkaar)

Nitraat 18 mg/l
Nitriet 0,15 mg/l
GH > 7
KH 6
Ph 7.0
Chloor 0mg/l
Co2 15 mg/l

Deze waarden zijn zo'n beetje stabiel sinds ik de bak heb ingericht

Echt geen idee wat te doen nog maar eerst even goed inlezen en luisteren naar jullie advies voordat ik actie ga ondernemen.
Rap verversen. Nitriet moet echt 0 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
@EnGee meteen gedaan 30% waterwissel

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen weer en herhalen tot je op nul zit en karig of niet voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:15:
[...]

Paleatus. Prima bodemvisjes, robuust, aktief en leuk om naar te kijken met al dat gesnuffel. :)

Misschien als ik zo 1-2-3 nergens hier in de regio kuhlii's kan vinden ik dan de cory's gezelschap geef van sterbai's -- mooi met die oranje vinnen.
Die zijn idd ook leuk, Sterbais ook wel. Heb een 1.20m bak dus dat zou voor mij ook nog wel een optie zijn. Ga op het Vivarium maar even rondneuzen.

Kuhlii's zijn ook top, zit er over te denken die bij de garnalen te doen, soort Azië bakje ofzo. Daar heeft Utaka er veel van, verschillende soorten ook. Voor jou wel erg uit de regio.

@oldsmelly Meestal is alg een teken dat er dus iets tekort of teveel in je bak zit. Goed dat je gelijk ververst hebt, elke dag nu ff meten of je nitriet 0 is. Dit moet echt 0 zijn, ook een klein beetje kan dodelijk zijn en Gourami's zijn gevoelige visjes. Kijk even of je plantenvoeding alles heeft of toevallig nitraat mist. Veel alg komt omdat de planten te hard groeien (door de voeding) terwijl er te weinig nitraat in de bak zit. 18 mg/L klinkt als prima, maar gezien er nitriet te meten is werd die wellicht omgezet en is de waarde niet stabiel.

Gaan er mensen vanuit hier naar het Vivarium?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 09:30:
Gaan er mensen vanuit hier naar het Vivarium?
Yep, lekker dichtbij ook dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Heeft iemand van jullie goede ervaring met een inline heater?

Mijn tweede hydor begint het na een jaar te begeven. De eerst heeft het 3 maanden uitgehouden, deze 9.. :(

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:15:
Heeft iemand van jullie goede ervaring met een inline heater?

Mijn tweede hydor begint het na een jaar te begeven. De eerst heeft het 3 maanden uitgehouden, deze 9.. :(
Ik heb er wel eens één gehad van Jäger, die heeft het jaren gedaan en heb ik ooit weggeven en volgens mij werkt deze nog steeds. Ik weet niet of die nog gemaakt worden.

Ik gebruik sowieso alleen Jäger verwarmingselementen. Nog nooit problemen mee gehad en volgens mij de enige die droog kunnen staan. Wel zo makkelijk als je 100 aquaria hebt en lekker verversen wil zonder al die stekers er uit te halen of een schakelaar omhalen die je daarna uiteraard vergeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:53
Water Verversen,

Best eens snoeien ook, een van de volgende dagen.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16lziiq.jpg

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Wat is jullie mening over wel of geen kap op een aquarium? Ik ben aan het neuzen om mijn nano zeebakje volgend jaar toch maar wat te laten groeien naar iets van 400 tot 550 liter nu zie ik wel dat veel prefab bakken geen kap meer hebben. Ik snap dat dat goed is voor de koeling en wat minder voor de licht uitstraling en verdamping.

ik krijg er iets van 250 to 300 Watt led boven

Je krijgt dan iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.ocdreefs.com/wp-content/uploads/2018/01/RED42143-2.jpg

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Van:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eKR4UgFl.jpg

naar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IJdiZYRl.jpg

Achtergrond zwart geverfd. Het verwijderen was vervelend van de vorige coating wit, maar het is het wel heel erg waard *D De plantjes "poppen" er nu wel uit en zien er veel groener uit nu :D

Wil nog wat meer plantjes planten (of laten groeien, wat er sneller gaat) in mijn substraatloze tank.
Vind er maar niets aan aan dat sifonneren gedoe.
Ben ook van plan wat guppen te kweken, dus heb ik er ook maar 1 mannetje voor 5 vrouwtjes in gestoken.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:13:
Wat is jullie mening over wel of geen kap op een aquarium? Ik ben aan het neuzen om mijn nano zeebakje volgend jaar toch maar wat te laten groeien naar iets van 400 tot 550 liter nu zie ik wel dat veel prefab bakken geen kap meer hebben. Ik snap dat dat goed is voor de koeling en wat minder voor de licht uitstraling en verdamping.

ik krijg er iets van 250 to 300 Watt led boven

Je krijgt dan iets als dit:
[Afbeelding]
Let heeeel goed op welke vissen je neemt. ik heb wel eens visjes gehad die uit de bak sprongen zonder kap. Garnalen en slakken kruipen er ook vrolijk uit dan. Verder heb ik nu katten dus geen kap = geen optie. Je kan ook een glasplaat op de bak leggen, in plaats van een kap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:13
Inderdaad een verzonken glasplaat als kap nemen. Alleen al voor de verdamping en vochtigheid die het veroorzaakt in je kamer.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
LED-Maniak schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:45:
Inderdaad een verzonken glasplaat als kap nemen. Alleen al voor de verdamping en vochtigheid die het veroorzaakt in je kamer.
Ik ben ook een beetje huiverig voor het licht dat terug de kamer in komt en de zichtbare waterlijn. Misschien toch maar een maatbak laten maken.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SnowDude schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Ik ben ook een beetje huiverig voor het licht dat terug de kamer in komt en de zichtbare waterlijn. Misschien toch maar een maatbak laten maken.
Er zijn ook meer dan genoeg prefab bakken die wel een kap hebben ;)
Wil je overigens naar 400-500 liter zout? Want dat gaat dan wel een aardige zakcent kosten (tenminste, als je het zo over-the-top doet als mijn collega ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
toolkist schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:26:
[...]

Er zijn ook meer dan genoeg prefab bakken die wel een kap hebben ;)
Wil je overigens naar 400-500 liter zout? Want dat gaat dan wel een aardige zakcent kosten (tenminste, als je het zo over-the-top doet als mijn collega ;))
Ik weet wat een zou water aquarium kost, ik heb al een 200 liter zeewater bak gehad. Dat was alleen een tweede hands bak met de afschuimer achterin. Daarna een grotere afschuimer er naast gehangen alleen ging die lekken in een vakantie. Gevolg een aantal vissen dood en mijn laminaat naar de knoppen.

Vorig jaar ben ik verhuist en ik heb nu een mooie plek voor een bak van 130 x 60. Omdat ik het niet kon laten heb ik nu wel weer een simpele 30 liter nano bak gestart puur voor de fun en om mijn eigen controller te ontwikkelen.

Voor de verlichting gebruik ik nu een MakersLed heatsink (http://www.makersled.com/) met een 11 tal Cree leds (3 wit, 6 blauw en 2 UV) verspreid over 4 pwm kanalen met meanwell drivers. In mijn grote bak wil ik het zelfde doen maar dan met in totaal zo'n 130 leds en waarschijnlijk 16 kanalen. Het lastige is om die heatsink weg te werken in een kap waarvan de meeste eigenlijk gebouwd zijn voor t5 armaturen. Je wil de leds toch wat verder van het water af hebben en de heatsink moet aan de bovenkant zijn warmte kwijt raken.

Een zeewaterbak kost ergens tussen de 10 en 20 euro per liter waarbij 10 euro echt een minimum is, 20 euro is goed en daarboven krijg je pas state of the art.

Ook ligt het een beetje aan de koralen die je in de bak hebt zitten, sommigen vereisen wat meer van de techniek dan anderen.

Het voordeel is ook dat je niet alles tegelijk hoeft aan te schaffen. Een calcium reactor met co2 fles en ph controller bijvoorbeeld is leuk, maar als je weinig harde koralen hebt is het overkill en kan je net zo goed om de paar dagen een paar druppels kalk handmatig toevoegen (of gewoon op tijd water verversen). Pas later kan je dat upgraden. Koeling idem, je kan een koeler neer zetten van 600 euro maar met een paar fans op de sump en dagelijks het water niveau controleren red je het ook en dat is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:53
SnowDude schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:35:
[...]

Voor de verlichting gebruik ik nu een MakersLed heatsink (http://www.makersled.com/) met een 11 tal Cree leds (3 wit, 6 blauw en 2 UV) verspreid over 4 pwm kanalen met meanwell drivers. In mijn grote bak wil ik het zelfde doen maar dan met in totaal zo'n 130 leds en waarschijnlijk 16 kanalen. Het lastige is om die heatsink weg te werken in een kap waarvan de meeste eigenlijk gebouwd zijn voor t5 armaturen. Je wil de leds toch wat verder van het water af hebben en de heatsink moet aan de bovenkant zijn warmte kwijt raken.
O.o Makersledd :9~
Waar heb je dit gehaald, ik kende dit niet en zocht nieuwe led verlichting voor mijn planten aquarium.
Dit lijkt me wel wat, zeker omdat als er iets kapot is ik dit nadien ook zelf kan vervangen.
Ik zie dat je op 1 controler tot 70 leds kan steken. Dus op een 150cm bar zou dit wel genoeg licht moeten geven denk ik zo.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ben nu al geruime tijd op zoek naar een of meer grote stukken kienhout/mangrove hout (50+ cm, niet teveel uitstekende punten waaraan de vissen zich kunnen verwonden) om de linkerkant van mn aquarium anders in te richten, maar dat valt dus echt niet mee. Iemand suggesties voor zaken waar ze vaak grotere stukken hebben liggen? Marktplaats, Aquabeek en Van Keulen hou ik al regelmatig in de gaten maar daar heb ik nog niks van m'n smaak voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 12:18:
Ben nu al geruime tijd op zoek naar een of meer grote stukken kienhout/mangrove hout (50+ cm, niet teveel uitstekende punten waaraan de vissen zich kunnen verwonden) om de linkerkant van mn aquarium anders in te richten, maar dat valt dus echt niet mee. Iemand suggesties voor zaken waar ze vaak grotere stukken hebben liggen? Marktplaats, Aquabeek en Van Keulen hou ik al regelmatig in de gaten maar daar heb ik nog niks van m'n smaak voorbij zien komen.
Ik haal ze altijd bij Hans Osendarp, die ze uit het veen steekt in Groningen ofzo. Hij doet elke zoveel tijd een rondje door het land en brengt het dan langs, of stuurt het op. Erg goed geprijsd, je kan zelf je takken uitzoeken en zeer vriendelijke man. Z'n site is wel van het kaliber myspace pagina van een 12 jarig meisje, maar op zich wel te doen. :9 Geen idee op het moment of wat er op staat actueel is, maar je kan altijd ff mailen of hij de nummers heeft die je wil: http://www.hans.vooreenleukeprijs.nl/Kienhout/

hmm, mijn huidige hout is alweer een jaartje oud.. misschien binnenkort wat nieuws halen voor m'n Panaque. Was echt mooi te zien toen ik vorig jaar ging verhuizen, al het hout wat in de bak zat leek nog prima maar eenmaal boven water verpulverde het volledig :p Leuk die houteters!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Nock372 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:14:
[...]

O.o Makersledd :9~
Waar heb je dit gehaald, ik kende dit niet en zocht nieuwe led verlichting voor mijn planten aquarium.
Dit lijkt me wel wat, zeker omdat als er iets kapot is ik dit nadien ook zelf kan vervangen.
Ik zie dat je op 1 controler tot 70 leds kan steken. Dus op een 150cm bar zou dit wel genoeg licht moeten geven denk ik zo.
Mijn huidige koelblok leds en drivers komen bij https://www.ledgroupbuy.com/ vandaan.

Ik heb een LDD driver boardje onwitkkeld vergelijkbaar met dit: https://www.ledgroupbuy.com/coralux-5up-ldd-driver-board/ alleen dan 4 kanaals. Hier op zitten 4 MeanWell LDD drivers aangestuurd door een arduino.

Ik ben er erg tevreden over. Het grote voordeel is dat je kwa kleur en plaatsing erg flexibel ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xg7WxCdF0EkSEqMj4RC6z1CO/full.jpg

Hier een foto van voordat ik er een kap op had gezet. De foto is veel paarser dan in het echt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TvBsqZ5gE7OIsING2OfZy8kL/full.jpg

Dit is een meer realische kleur van hoe het er nu uit ziet:

bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:44:
[...]

Ik haal ze altijd bij Hans Osendarp, die ze uit het veen steekt in Groningen ofzo. Hij doet elke zoveel tijd een rondje door het land en brengt het dan langs, of stuurt het op. Erg goed geprijsd, je kan zelf je takken uitzoeken en zeer vriendelijke man. Z'n site is wel van het kaliber myspace pagina van een 12 jarig meisje, maar op zich wel te doen. :9 Geen idee op het moment of wat er op staat actueel is, maar je kan altijd ff mailen of hij de nummers heeft die je wil: http://www.hans.vooreenleukeprijs.nl/Kienhout/

hmm, mijn huidige hout is alweer een jaartje oud.. misschien binnenkort wat nieuws halen voor m'n Panaque. Was echt mooi te zien toen ik vorig jaar ging verhuizen, al het hout wat in de bak zat leek nog prima maar eenmaal boven water verpulverde het volledig :p Leuk die houteters!
Doet Hans dat toch nog wel? Vorige keer dat ik hem mailde (jaartje terug) kreeg ik helemaal geen reactie terug, binnenkort toch nog eens proberen. De keer daarvoor was prachtig inderdaad, 5x heen en weer mailen met fotos van een net iets andere setup tot ik helemaal tevreden was. Alleen hebben ook mijn Panaques daar nu korte metten mee gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Doet Hans dat toch nog wel? Vorige keer dat ik hem mailde (jaartje terug) kreeg ik helemaal geen reactie terug, binnenkort toch nog eens proberen. De keer daarvoor was prachtig inderdaad, 5x heen en weer mailen met fotos van een net iets andere setup tot ik helemaal tevreden was. Alleen hebben ook mijn Panaques daar nu korte metten mee gemaakt ;)
Ik heb vorig jaar zomer nog hout bij hem besteld. Hij kon geen slagtanden meer halen want dat gebied was dicht, maar had nog aardig wat spul liggen. Vlak erna was de periode dat hij een maand naar Colombia was (Augustus dacht ik), maar wel gek dat hij je daarna niet meer geantwoord heeft... geen idee of hij het nog doet eigenlijk.

@SnowDude Wat een gaaf bakje zeg! _/-\o_ Ergens in de toekomst wil ik ook met zeewater gaan beginnen, altijd al een droom geweest, maarja geld en de tijd en moeite voor het onderhoud nog ff te kort. Hoeveel liter is dit?

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 11-10-2018 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 17:58:
[...]

@SnowDude Wat een gaaf bakje zeg! _/-\o_ Ergens in de toekomst wil ik ook met zeewater gaan beginnen, altijd al een droom geweest, maarja geld en de tijd en moeite voor het onderhoud nog ff te kort. Hoeveel liter is dit?
Thanks!
Dit is maar 30 liter, echt het kleinste wat ik zou durven, en het kan ook alleen maar omdat ik elke week 9 liter water ververs.

Het onderhoud is echt minder dan een zoetwaterbak daarvoor zou ik het echt niet laten. Je hoeft bijvoorbeeld nooit planten te snoeien :+ En kwa aanschaf, een goede zoetwaterbak is ook niet goedkoop. Je hebt alleen veel meer stroming nodig en wat meer licht waardoor daar wat meer kosten aan zitten. Maar dingen als glas en meubel zijn natuurlijk net zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wauw voor zo'n klein bakje ziet het er veel groter uit!

Mja goede zoetwaterbak is voor mij nu wel goedkoop gezien ik d'r nog een heb staan. :p Heb net m'n oude 60cm bak bij m'n ouders opgehaald om een garnalenbakje te maken, daar staat nog een 80cm en een 40cm. Ben vorig jaar verhuisd en naar een 1.20 gegaan dus de oude bakken staan er nog. Kan het echt niet over m'n hart krijgen ze weg te doen, gezien als ik een groter huis had ik ze sowieso weer op zou willen zetten. Wellicht zou ik de 80 uiteindelijk voor zeewater kunnen gebruiken, maar dan moet ik dus wel de kap vervangen voor licht wat geschikt is voor zeewater? Er zitten nu 2 standaard T5 TL in, 840 voor en JBL roze achter. Kan je dat ook met speciale TL balken afvangen of moet ik dan over naar een compleet andere kap met LED systemen enzo wat ik hier eerder gelinkt zag?

Snoeien scheelt wel weer een hoop :p Maar verversen zal ik veel vaker moeten doen dan ik nu met m'n grote bak doe... die is echt bizar stabiel, eens per maand of langer kan ie prima zonder. Enige waarom ik ververs is omdat m'n Kerritetra's regelmatig baby's hebben dus ivm groeihormonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SnowDude schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:14:
[...]

Thanks!
Dit is maar 30 liter, echt het kleinste wat ik zou durven, en het kan ook alleen maar omdat ik elke week 9 liter water ververs.

Het onderhoud is echt minder dan een zoetwaterbak daarvoor zou ik het echt niet laten. Je hoeft bijvoorbeeld nooit planten te snoeien :+ En kwa aanschaf, een goede zoetwaterbak is ook niet goedkoop. Je hebt alleen veel meer stroming nodig en wat meer licht waardoor daar wat meer kosten aan zitten. Maar dingen als glas en meubel zijn natuurlijk net zo duur
Ik hoor toch hele andere dingen van mijn collega. Elke dag waterwaardes meten, aanpassen, onderdelen van de skimmer/sump etc schoonmaken. Heel veel meer werk dan 1x in de week wat water wisselen en evt wat plantjes snoeien.
En dan de inhoud van de bak zelf, vele malen duurder dan zoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Dan zit hij waarschijnlijk nog in de opstart fase.Een draaiende zee bak hoef je echt niet dagelijks te meten. De laatste keer dat ik mijn waterwaardes gemeten heb is zeker 3 maanden geleden. Met een blik op mijn koraal weet ik precies hoe de boel er voor staat.

Mijn skimmer is 1 keer per 2 a 3 dagen het bakje er afhalen afspoelen, het sponjse er doorheen en weer terug zetten. Dan even de algen langs het raam trekken. en je ben weer klaar voor 3 dagen. Alleen als het warm is ook nog even het water niveau controleren en eventueel bijvullen, maar dat moet bij een zoetwater bak ook. Water wissel met een goed lopende bak is 1 keer per twee weken zo'n 10 procent en dat is al het reguliere onderhoud.

En een keer per jaar ontkalk ik wat pompen, verder zitten er in de meeste bakken geen filter medium of iest dergelijks dat je moet vervangen. Bij zoetwater heb je ook af en toe een grote onderhouds klus zoals het schoonmaken van je filter.

Voor dat ik op zout water overstapte heb ik meerdere zoet water bakken gehad (tot zo'n 200 liter) en het heeft echt wel een jaar of 10 geduurd voor ik over durfde, maar ik ga echt nooit meer terug naar zoet,

Sommige vissen zijn wel wat duurder, maar mijn koppeltje anemoon vissjes was samen maar 30 euro uit mijn hoofd. Een beetje discus vis is duurder.De koralen kunnen duur zijjn, zeker als je geen geduld hebt. Hoe groter je ze koopt hoe duurder ze zijn. Mijn tactiek is altijd geweest om ze klein te kopen, de meesten groeien harder dan je denkt.

Veel mensen vergelijken een veredelde goudvissen kom met een zee auqarium en zeggen dan dat zee water veel duurder is. Ik zal niet ontkennen dat zeewater in de regel iets duurder is, maar mijn zoetwater bakken waren ook niet goedkoop met Co2 systemen met ph controller.
SmurfLink schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:39:
Wauw voor zo'n klein bakje ziet het er veel groter uit!

Mja goede zoetwaterbak is voor mij nu wel goedkoop gezien ik d'r nog een heb staan. :p Heb net m'n oude 60cm bak bij m'n ouders opgehaald om een garnalenbakje te maken, daar staat nog een 80cm en een 40cm. Ben vorig jaar verhuisd en naar een 1.20 gegaan dus de oude bakken staan er nog. Kan het echt niet over m'n hart krijgen ze weg te doen, gezien als ik een groter huis had ik ze sowieso weer op zou willen zetten. Wellicht zou ik de 80 uiteindelijk voor zeewater kunnen gebruiken, maar dan moet ik dus wel de kap vervangen voor licht wat geschikt is voor zeewater? Er zitten nu 2 standaard T5 TL in, 840 voor en JBL roze achter. Kan je dat ook met speciale TL balken afvangen of moet ik dan over naar een compleet andere kap met LED systemen enzo wat ik hier eerder gelinkt zag?

Snoeien scheelt wel weer een hoop :p Maar verversen zal ik veel vaker moeten doen dan ik nu met m'n grote bak doe... die is echt bizar stabiel, eens per maand of langer kan ie prima zonder. Enige waarom ik ververs is omdat m'n Kerritetra's regelmatig baby's hebben dus ivm groeihormonen.
Er zijn genoeg zee aquaria met T5 lampen er in. Ik ben zelf alleen erg fan van led omdat dat mooier te dimmen is en veel leuker om zelf te bouwen als tweaker. Ook kan je de blauwe leds direct gebruiken als nacht licht. En je kan nog kleuren leds gebruiken om bepaalde kleuren in de bak te accentueren.

Ook een voordeel van led is dat een led de meeste warmte afgeeft aan het koelblok in plaats van dat het de warmte als infra rood licht de bak in stuurt. Hierdoor is de bak wat makkelijker koel te houden.

Hier een foto van toen de bak net 1 dag aan stond, ik was net begonnen met indraaien van het levend steen. Dit was ook voordat ik mijn leds binnen had, hier zie je de standaard TL lamp die bij nano cube zat. Dit gaf op zich genoeg licht voor de vissen en ook voor de leder koralen die ik nu heb maar voor de wat hardere koralen is dit te weinig.

Een zee aquarium kan op meerdere niveau's gebouwd worden, sommige vissen en sommige koralen zijn erg makkelijk te houden en sommige zijn wat lastiger en die vragen meer van de techniek en onderhoud. Maar dat is niet anders als bij een zoet water aquarium.

De enige persoonlijke tip die ik kan geven is dat ik nooit meer een aquarium zal kopen zonder overloop en sump. Een overloop is gewoon beter om de kaam laag van het water af te romen, water wissels zijn makkelijker, het niveau in de bak is altijg gelijk en je hebt gewoon minder kans dat er een plas water naast je bak komt te liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GkfXdlGKsdrD6tGqnncjaqyl/full.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door SnowDude op 12-10-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dat klinkt al erg positief. :) Qua verlichting zou ik zeker blauwe LED erbij willen voor de nacht, maar het is goed om te weten dat ik in ieder geval dan de huidige kap kan gebruiken als basis. Moet me nog wel helemaal inlezen in hoe zo'n Sump werkt en welke methode van eiwitafschuimen, maar heb nog wel even om er over na te denken. Bedankt in ieder geval voor het kijkje achter de schermen! Erg leerzaam om te zien hoe anderen het doen.

Zooo, kanonnen zeg.. zoetwater kan ook bizar duur zijn. M'n complete Juwel Korall 60 heb ik destijds voor iets van 70-80 euro ofzo nieuw gehaald.. jaren geleden ging de lichtkap kapot, armatuur iets, nieuwe lamp werkte niet. Toen heb ik op Marktplaats een lichtkap gehaald, geen idee welk merk. Met een klep aan de voorkant, maar de klep miste dus dat hadden ze opgelost met een soort kunststof zwart stuk wat er overheen ging. Prima, werkte degelijk, nergens last van.
Nu heb ik echter een kat die vanaf het begin de bak super interessant vindt (de 1.20 in de woonkamer negeert ze volledig, dr broer ligt er rustig op te slapen). In de badkamer zat ze er direct in toen ik 'm aan het lektesten was, water boeide d'r niet, gewoon staan erin en drinken. Dus, je raad het al, nu flipt ze dat kunststof lapje eraf en gaat ze in de bak drinken. Gaat niet handig worden met garnalen straks dus dan even kijken of ik de kap kan vervangen.

Een nieuwe lichtkap voor een 60x30 is dus gewoon rond de 65 euro 8)7 Wie verzint die onzin? Wat een afzetterij zeg. Voor die prijs heb je een compleet nieuw aquarium! Ik ga wel kijken of ik toch het merk/model kap wat ik via MP had gehaald kan achterhalen om wellicht een nieuw klepje te regelen of iets anders verzinnen... Ik heb de oude kap nog, dus zou evt dan de armatuur van de oude kap eruit kunnen slopen en die van de nieuwe kap erin, of überhaupt oude armatuur eruit en in die kap led gaan inbouwen of iets dergelijks...

[ Voor 62% gewijzigd door SmurfLink op 12-10-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:48:
Dan zit hij waarschijnlijk nog in de opstart fase.Een draaiende zee bak hoef je echt niet dagelijks te meten. De laatste keer dat ik mijn waterwaardes gemeten heb is zeker 3 maanden geleden. Met een blik op mijn koraal weet ik precies hoe de boel er voor staat.
Steenkoralen en een iets groter bakje dan die 60 liter op je afbeelding ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• World Citizen
Wat foto's!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zMFDIz7dNMg7QkxW3bw1PeoE/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/08rynZH0BwSclsC4ahC3adMO/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mbGtHtiROGefsAWhstvbwU94/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GunJQF9i13MGIUmdApwgFKHl/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hM1G9AFWZVxYSsfL4jRmcLeH/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qFKmrox06clgxDDqgVPhFIW3/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0SuIinpQzuoquy8NLr9geNN3/full.png

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:14
ben geen fan van maanvissen, maar erg mooie foto's!

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Prachtige foto's zeg! Daar kan ik zeker niet tegenop, maar hier is de eerste opzet van m'n nieuwe garnalenbakje. Nog niet helemaal tevreden, er zit nog veel groens dat moet groeien en mis nog het mos wat uit een andere bak moet komen... maar voor een eerste opzet best oke. Wat een drama is dat micranthemum om uit de glaswol te krijgen zeg. :p hoop gepiel. Heb geprobeerd de achtergrond wat te variëren van groen/rood/groen/rood (leuk voor kleurenblinden!), de groene plantjes zitten veel verstopt achter het hout (stekjes van andere bak). Op het hout komt dan nog mos, en ik zag ergens iets dat Micranthemum ook erop kan groeien, dat lijkt me ook wel gaaf om te proberen. Verder heb ik wat Salvinia Natans uit de grote bak als drijvers maar wil bewust niet zoveel omdat mos en Micranthemum licht nodig hebben. In de grote bak groeit mos simpelweg niet door het dichte dek aan Vallisneria en Limnobium, dus dat hoop ik hier te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aLDEZsFlhfsB3PyxVx4j3GO4/thumb.jpg

Er komt overigens nog een achterwandje opgeplakt, maar daar was ik nu nog even te lui voor dus doe ik later wel. Is zo'n standaard achterposter van Juwel, de rotskant komt erop. Altijd al op gehad, maar die poster was zo'n beetje groen van de verkleuring dus heb een nieuwe gehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 14-10-2018 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Iemand eerder gezien dat maanvissen direct de eitjes weer opeten?

zo gaat het al heel de avond, normaal worden de eitjes beschermt door de 2 ouders. maar deze keer niet?

[ Voor 58% gewijzigd door Smuggler op 14-10-2018 20:50 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:46:
Iemand eerder gezien dat maanvissen direct de eitjes weer opeten?

[YouTube: Maanvis legt eitjes en het wordt direct opgegeten]

zo gaat het al heel de avond, normaal worden de eitjes beschermt door de 2 ouders. maar deze keer niet?
Deden ze bij mij toen ze nog jong waren elke keer, alsof het mannetje geen idee had wat ie ermee moest. Vrouwtje legde dan netjes een rij eitjes en het mannetje ging er dan als een stofzuiger erachteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:41

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

oke. echter heeft dit paar vaker eitjes gelegd.
wellicht heeft het mannetje deze keer geen zin om ze te beschermen. kan ik begrijpen.... ze zijn immers nooit succesvol geweest in het beschermen van de eitjes

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
Leuk om hier ook weer een paar zeebakken voorbij te zien komen!

Hierbij een kort filmpje van mijn bakje..let niet op de geluiden op de achtergrond.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@bvsteyn Mooie bak (y)

@World Citizen Knap dat je de vissen zo op de foto krijgt, bij mij lijkt het soms of ze merken als ik een foto wil maken. Als ik de camera erbij pak beginnen ze als gekke te zwemmen. }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Moest heel erg lachen om die zonnebril :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:21
Fairy schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:56:
Moest heel erg lachen om die zonnebril :D
Is mijn jongste die die bril continue op zijn hoofd heeft staan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainai4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-02 23:05
Hallo iedereen

De paar delen van de luchtslang kunnen van elkaar los springen.
Bijvoorbeeld, de luchtsteen vloog van de luchtslang eruit, al twee keer.
En die van de terugslagklep ook. Godzijdank dat het niet lekte.

En ik durf niet de luchtslang met de ijzeren slangklemmen en de spijkers timmeren...
En ik kan op Google niet vinden, behalve plastic slangklemmen.

Mijn vraag
Hoe/waarmee kunnen jullie de luchtslang aan een houten wand (van de onderkast) bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Gebruik tiewarps om ze vast te zetten? Echter is het wel zo dat het niet normaal is dat ze uit elkaar springen. Wellicht is je luchtsteen verstopt of je hebt de terugslag klep verkeerd om er in gezet. Want normaal staat er niet zo veel druk op dat het uit elkaar sprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Waar heb je überhaupt een luchtslang voor nodig? Je kan het proberen met tiewraps inderdaad, of simpelweg ducttape oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainai4
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-02 23:05
@Racer89
Ik snap ook niet hoe het kan dat ze van elkaar los springen...misschien heb ik het niet genoeg stevig in elkaar gezet.
En de terugslagklep hangt goed.
Hoe dan ook, ik check voortaan ieder week of ze nog vastzitten.

@SmurfLink ik heb het met de ducttape geprobeerd, maar op volgende dag vallen ze van elkaar.

Wel, ik ga dit week met de tiewarps of anders met de oogschroeven proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Rainai4 heb je wel de juiste diameter slang? Hier is namelijk ook verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hoe kan het van elkaar vallen met ducttape?? Dat spul is oersterk. Heb je anders foto's van je constructie? Dat maakt meedenken wat makkelijker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06 16:59
Wie kan mij verder helpen met een probleempje. Ik heb in mijn oude website wat LiveScript code staan wat berekeningen maakt voor diverse aquarium gerelateerde zaken. Nu heb ik mijn website verhuist van Joomla naar WordPress maar nu werkt uiteraard die code niet meer.

Wie weet hoe ik LiveScript werkend krijg of hoe ik het script om kan zetten naar iets wat WordPress wel begrijpt?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• oldsmelly
@Distael Ik zal eens kijken.

Zo staat de bak erbij na 4 weken en nadat ik de co2 wat omhoog hebt geschroefd (en flink water ververst).
Ik gebruik nu de voeding van plantedbox.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/j1NdO0/Bak.jpg

Tevreden tot nu toe

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@oldsmelly Mooie bak, ook een mooie kleur grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Racer89 Tnx ....

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
Racer89 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:49:
@oldsmelly Mooie bak, ook een mooie kleur grind.
Mee eens, meestal zie ik grijs, wit of zwart, dit is zeker mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Tnx allemaal.

De grind die ik daar gebruik is deze

https://dennerle.com/en/p...bed/crystal-quartz-gravel

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een ander huisje voor 1 van mijn kwastvinsnoeken. Hier misschien iemand interesse..?

De exacte soort is helaas onbekend. Persoonlijke adviezen die ik heb gehad van experts: CB Lapradei, Delhezi x Ornatipinnis, andere Delhezi hybride of volle Delhezi. Zeg het maar... In ieder geval is het een erg mooie vis, met een lief koppie (dus m.i. geen lowerjaw soort).
De vis is 30cm en ik denk dat het daar wel bij blijft (laatste jaar amper/niet meer gegroeid). Lekker stevige vis dus ook dat wijst erop dat hij is uitgegroeid.

Beetje lastige eter (zeker voor een kwastvinsnoek). Sowieso geen droogvoer. Zou me niet verbazen als hij is opgegroeid met levende vissen als voer eigenlijk, maar dat krijgt hij bij mij niet. Maar dat is wel de reden dat ik hem niet niet bij mijn congozalmen en vlindervissen wil hebben zoals mijn andere kwastvinsnoeken. Ik ben net verhuisd en heb geen plek meer voor een 2e roofvissenbak. Vandaar de zoektocht naar een nieuw huis, met geschiktere medebewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Is dat dan de Dark brown of Roe brown?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldsmelly
Racer89 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:50:
[...]

Is dat dan de Dark brown of Roe brown?
DarkBrown

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:36

SaN

oldsmelly schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:53:
@Distael Ik zal eens kijken.

Zo staat de bak erbij na 4 weken en nadat ik de co2 wat omhoog hebt geschroefd (en flink water ververst).
Ik gebruik nu de voeding van plantedbox.

[Afbeelding]

Tevreden tot nu toe
Prachtige bak. Ondanks dat hij altijd redelijk draaide kreeg ik de planten in mijn fluval edge 2 nooit goed aan de praat. Of dat door de verlichting kwam, of het gebrek aan co2 weet ik niet. Ondertussen is het aquarium al een tijdje weg, maar door dit soort posts gaat het wel weer jeuken om het nog eens te proberen met een co2 installatie en een makkelijker aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
Tnx..

Ja het omhoog schroeven van de Co2 samen met de plantenvoeding van plantedbox doet het tot nu goed.
Wel wat alg nog her en der (zwaarte baard en wat groen op de ruit) maar met waterwissels (25% per keer ongeveer om de 6 dagen) gaar het al een stuk beter.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oeps, verkeerde topic :X

Nu ik hier toch ben: sinds 3 weken staat er hier een Aquatlantis Fusion 120 x 50 in te draaien. Als pomp een Eheim pro3E 600T (erg fijn: filter + verwarming extern) en als watervulling grofweg 50% kraanwater en 50% osmosewater. Via een collega wat plantjes gekregen die het al prima doen, hoewel de CO2 nog niet aangesloten is. Ik wilde in eerste instantie zelf een reactor in elkaar klussen, maar merk dat ik gewoon te druk ben op werk en dan liever 70 euro uitgeef aan een kant en klaar systeem (Aquamedic 1000) met eigen 1200l/h pomp en op de timer zodat hij 's nachts niks doet.

Zoals gezegd draait het nu drie weken en is de nitriet sinds een paar dagen meetbaar. Nog niet schokkend hoor, maar ik heb net een flinke waterwissel gedaan, omdat er nog wat leidingwerk aangesloten moest worden (standaard meegeleverde sproeibuis van Eheim is schandalig slecht eigenlijk :X) aan de achterkant en ik het aquarium echt niet verplaatst krijg met meer dan 10cm water erin (en dan nog :X).

Op de bodem fijn filterzand (50kg) en een stukje ADA aquasoils kleur Amazone (donker) gescheiden van het zand door een "terrasrandje". In het filterzand komen in principe geen planten, hooguit een eyecatcher, dat is corrydora-terrein om lekker te woelen. De linker helft van het aquarium bevat spiderwood en veel planten voor beschutting, de rechter kant is vrij open.

Van werk neem ik nog wat 20mm dik neopreen plakschuim mee om de pompen op te zetten, zodat ze minder resoneren in het meubel. Als alles ingedraaid is, kunnen de vissen over van het kleine naar het grote aquarium en breiden we eerst de Corydoras Julii wat uit met eventueel wat antennemeervallen erbij. Uiteindelijk komen er ook nog wat Kardinaaltetra's en een schooltje Roodkopzalmen bij en voor de bovenlaag bijlzalmpjes. Verder nog wat garnalen, maar alles op z'n tijd.

Ik twijfel nu alleen: in verband met een slakkenplaag in het oude aquarium hebben we daar een viertal Anatome Helena's bij gezet. Die eten echter nauwelijks en vermenigvuldigen ook heel traag, dus heeft het zin om ze over te zetten naar het nieuwe aquarium om een plaag daar te voorkomen? Ik ben bang dat ze op enig moment hongerig worden en gaan jagen op garnalen of zelfs bodemvissen die rustig proberen te slapen. Van dat laatste heb ik nog geen video's gezien, maar je kunt wel Youtube-video's vinden van Helena's die een garnaal grijpen.

We voeren de vissen overigens al heel matig, maar ik ben toch bang dat ik op enig moment te weinig geef. De Kardinalen vooral komen nu al als piranha's op het voedsel af, schieten echt door het water. In principe is wat hongerig goed, heb ik me laten vertellen, maar ik wil niet overdrijven als je begrijpt wat ik bedoel. Een slakkenval hebben we ook al (van Sera), maar dat is nog geen oplossing tegen de slakken. Overigens weet ik ook dat de slakjes nuttig zijn, maar het zijn er best veel en we vinden het niet mooi al die slakjes op het glas. Needless to say nemen we geen planten mee uit het oude aquarium, dan hebben we de slakken vrijwel gegarandeerd in het nieuwe aquarium.

[ Voor 169% gewijzigd door Grrrrrene op 21-10-2018 19:55 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Grrrrrene Weet je zeker dat je Julii's hebt en geen Trilineatus? Die worden nogal vaak verkeerd gelabeld namelijk, echte Julii zijn bijna niet te krijgen.

Helena's heb ik zelf ook, bij mij kweken ze vrij rap als er slakken zijn, nu ik geen slakken meer heb als voer eten ze rustig plantenresten en voerrestjes mee. Vissen pakken ze absoluut niet, een garnaaltje heb ik ze ook niet zien doen maar dat kan inderdaad wel. Ik zou ze lekker meezetten. Garnalen zou je genoeg moeten hebben dat je er 1 a 2 niet mist.
Wat je wel kan doen is juist de garnalen eerst in de bak zetten voor je de vissen/slakken erbij zet. Dan hebben ze alvast hun schuilplekken gevonden en kunnen ze lekker gaan kweken. Maar ik weet niet hoe je met de ruimte zit of je daar de tijd voor hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:24:
@Grrrrrene Weet je zeker dat je Julii's hebt en geen Trilineatus? Die worden nogal vaak verkeerd gelabeld namelijk, echte Julii zijn bijna niet te krijgen.
Stiekem weet ik dat wel, Julii spreekt alleen oneindig veel makkelijker uit :+ Het is me wel verkocht als Julii, maar dat het onwaarschijnlijk is dat het echte zijn, is me bekend. Ik heb de plaatjes vergeleken en het zijn idd geen echte Julii's.
Helena's heb ik zelf ook, bij mij kweken ze vrij rap als er slakken zijn, nu ik geen slakken meer heb als voer eten ze rustig plantenresten en voerrestjes mee. Vissen pakken ze absoluut niet, een garnaaltje heb ik ze ook niet zien doen maar dat kan inderdaad wel. Ik zou ze lekker meezetten. Garnalen zou je genoeg moeten hebben dat je er 1 a 2 niet mist.
Wat je wel kan doen is juist de garnalen eerst in de bak zetten voor je de vissen/slakken erbij zet. Dan hebben ze alvast hun schuilplekken gevonden en kunnen ze lekker gaan kweken. Maar ik weet niet hoe je met de ruimte zit of je daar de tijd voor hebt.
Wat bedoel je met "hoe ik met de ruimte zit"? In het aquarium is het denk ik niet gek om op ~330 liter een stuk of 10-15 garnalen uit te zetten. Dat plant vanzelf voort toch? Houden ze meteen het hout ook mooi schoon. Zou het nog zin hebben om wat stenen in het aquarium te gooien als extra schuilmogelijkheid? Heb ik nu in het kleine aquarium ook en vooral de borstelneuzen zitten daar graag onder verscholen overdag. Maar ja, straks hebben ze hout en veel planten... En stenen horen eigenlijk niet in een Z-Amerikaans aquarium toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Stiekem weet ik dat wel, Julii spreekt alleen oneindig veel makkelijker uit :+ Het is me wel verkocht als Julii, maar dat het onwaarschijnlijk is dat het echte zijn, is me bekend. Ik heb de plaatjes vergeleken en het zijn idd geen echte Julii's.

[...]

Wat bedoel je met "hoe ik met de ruimte zit"? In het aquarium is het denk ik niet gek om op ~330 liter een stuk of 10-15 garnalen uit te zetten. Dat plant vanzelf voort toch? Houden ze meteen het hout ook mooi schoon. Zou het nog zin hebben om wat stenen in het aquarium te gooien als extra schuilmogelijkheid? Heb ik nu in het kleine aquarium ook en vooral de borstelneuzen zitten daar graag onder verscholen overdag. Maar ja, straks hebben ze hout en veel planten... En stenen horen eigenlijk niet in een Z-Amerikaans aquarium toch? :P
Wat ik bedoel is dat je zegt dat je nu nog je vissen in een andere bak hebt. Maar wellicht wil je die sneller over hebben. Als je borstelneuzen graag schuilen kan je wat stenen overbrengen. Helena's horen ook niet in een pure ZA bak ;) dus als jij stenen wil, lekker erin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Oh zo, nee, ik heb geen haast met het overzetten, we wachten nu toch al 3 weken, dus de garnalen een week (?) voorsprong geven is geen probleem. Ik moet de CO2 ook nog inregelen en dat wil ik wel zonder vissen doen zodat een schommeling niet tot dode vissen leidt ;)

Kunnen garnalen tegen nitriet trouwens? Voor de slakken zou het geen probleem zijn, zei de LFS, maar of dat waar is...?

[ Voor 47% gewijzigd door Grrrrrene op 21-10-2018 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 09-09 18:41
Hebben jullie een lichtplan met een middagpauze erin? Ik lees op verschillende sites dat dit aan te raden is voor plantengroei en alg nog wat minder kans te geven. ik heb mijn verlichting nu aan staan van 11:00 tot 21:00 uur. Ik heb een paar sliertjes draadalg, maar das vrijwel niets (de anubias heeft wat op zn bladeren zitten maar das echt vrij weinig) maar mijn planten groeien momenteel ook niet heel hard. Ik doe er dagelijks een dosis easylife easycarbo in 1ml per 50 liter water). Ik zit er nu aan te denken om een middagpauze van 3 uur in te plannen. Iemand daar ervaringen mee?

Het is een vrij kleine bak zonder verwarming en met een binnenfilter.

Maakt kleurtemperatuur trouwens nog veel uit? Ik heb nu een vrij warm lampje (ik moet vanavond even checken hoeveel K dat ding precies is).

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Grrrrrene schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 21:37:
Oh zo, nee, ik heb geen haast met het overzetten, we wachten nu toch al 3 weken, dus de garnalen een week (?) voorsprong geven is geen probleem. Ik moet de CO2 ook nog inregelen en dat wil ik wel zonder vissen doen zodat een schommeling niet tot dode vissen leidt ;)

Kunnen garnalen tegen nitriet trouwens? Voor de slakken zou het geen probleem zijn, zei de LFS, maar of dat waar is...?
Slakken zijn wat sterker, garnalen zijn juist erg gevoelig voor nitriet dus beter wachten tot de piek voorbij is. CO2 zou ik ook voorzichtig doen met garnalen, dus wellicht ff wachten tot dat stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Goeduuuuuh avond aquarium vrienden en vriendinnen!

Momenteel heb ik een Superfish home 60 met daarin 5 goudvissen, omdat dit toch wat aan de krappe kant is (IMO) ga ik morgen upgraden naar de nieuwe Superfish home 110. Deze bak heeft een inhoud van 118 liter dus daar kunnen ze voorlopig weer aardig mee uit de vinnen! ;)

Nu heb ik alleen geen zin om de bak weken te laten indraaien en dacht daarom bij mezelf als ik het huidige water in de superfish home 60 overplaats naar de home 110 en daarbij de filter van de home 60 n week of twee mee laat draaien naast de nieuwe filter van de home 110 dat ik wel goed moet zitten..

Ik wil dus alle ''goede bacteriën'' uit m'n huidige bak zodoende meenemen naar m'n nieuwe bak zodat ik geen weken hoef te wachten!

Kan iemand bevestigen of dit daadwerkelijk gaat werken? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

ChuckSnorris schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:50:

Momenteel heb ik een Superfish home 60 met daarin 5 goudvissen, omdat dit toch wat aan de krappe kant is (IMO) ga ik morgen upgraden naar de nieuwe Superfish home 110. Deze bak heeft een inhoud van 118 liter dus daar kunnen ze voorlopig weer aardig mee uit de vinnen! ;)

Nu heb ik alleen geen zin om de bak weken te laten indraaien en dacht daarom bij mezelf als ik het huidige water in de superfish home 60 overplaats naar de home 110 en daarbij de filter van de home 60 n week of twee mee laat draaien naast de nieuwe filter van de home 110 dat ik wel goed moet zitten..

Ik wil dus alle ''goede bacteriën'' uit m'n huidige bak zodoende meenemen naar m'n nieuwe bak zodat ik geen weken hoef te wachten!

Filtermateriaal overzetten is het belangrijkste, water wordt vaak van gezegd dat dat niet belangrijk is. Ik zou gewoon het water van je oude bak in de nieuwe doen en dan aanvullen met kraanwater, heb je meteen een soort waterwissel gedaan. :)

Je zou ook wat bodemmateriaal mee kunnen overzetten, daar zitten ook bacteriën in.

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 24-10-2018 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Top dan gaan we t op die manier doen!
Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ChuckSnorris schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:50:

Water zitten amper bacteriën in dus dat gaat niet werken. Filter gaat wel belangrijk zijn inderdaad.

5 goudvissen op 110 liter is nog steeds heel erg krap. Dan mag je wel erg vaak verversen... Ervan uitgaande dat het sluiers zijn dan. Echte goudvissen kan je echt niet op 80cm kwijt.

Pagina: 1 ... 18 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.