Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.134 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06-06 18:19
SmurfLink schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:38:
[...]

Water zitten amper bacteriën in dus dat gaat niet werken. Filter gaat wel belangrijk zijn inderdaad.

5 goudvissen op 110 liter is nog steeds heel erg krap. Dan mag je wel erg vaak verversen... Ervan uitgaande dat het sluiers zijn dan. Echte goudvissen kan je echt niet op 80cm kwijt.
Valt toch wel mee hoe krap dat is? Ik bedoel de kleinste is nu 4cm en de grootste is ongeveer 6/7cm, ik heb een telescoopoog, een ranchu, een ryuukin, een leeuwenkop en een calico sluierstaart die allen nog geen jaar oud zijn!
Ik las op t internet dat de eerste goudvis 50 liter nodig heeft en voor elke goudvis die je meer hebt er 15 liter aan water bij moet. Dan zou ik met bijna 120 liter toch wel aan de veilige kant moeten zitten dacht ik zo!
Maar goed, meningen zijn daar natuurlijk weer over verdeeld want een ander zegt dat 50 liter per goudvis een must is... :?
Naar mijn idee hebben ze meer dan ruimte zat het komende jaar/jaren.. Mocht het niet zo blijken is een groter aquarium natuurlijk zo gehaald!

Edit: Huidige situatie, deze tank wordt dus vervangen voor een tank die 2x zo groot is vanavond!
Superfish home 60

[ Voor 10% gewijzigd door Smooth Operator op 25-10-2018 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:04:
Ik ben op zoek naar een ander huisje voor 1 van mijn kwastvinsnoeken. Hier misschien iemand interesse..?

De exacte soort is helaas onbekend. Persoonlijke adviezen die ik heb gehad van experts: CB Lapradei, Delhezi x Ornatipinnis, andere Delhezi hybride of volle Delhezi. Zeg het maar... In ieder geval is het een erg mooie vis, met een lief koppie (dus m.i. geen lowerjaw soort).
De vis is 30cm en ik denk dat het daar wel bij blijft (laatste jaar amper/niet meer gegroeid). Lekker stevige vis dus ook dat wijst erop dat hij is uitgegroeid.

Beetje lastige eter (zeker voor een kwastvinsnoek). Sowieso geen droogvoer. Zou me niet verbazen als hij is opgegroeid met levende vissen als voer eigenlijk, maar dat krijgt hij bij mij niet. Maar dat is wel de reden dat ik hem niet niet bij mijn congozalmen en vlindervissen wil hebben zoals mijn andere kwastvinsnoeken. Ik ben net verhuisd en heb geen plek meer voor een 2e roofvissenbak. Vandaar de zoektocht naar een nieuw huis, met geschiktere medebewoners.
Je zou eens kunnen bellen met Top Fish (www.top-fish.nu). Die richt zich op de verkoop van roofvissen, misschien heeft hij wel interesse of kent ie iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 16:47
Top _/-\o_ ! Beetje late reactie, had de notificatie even gemist! Zou top zijn als we de berekeningen weer werkend kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:04
ChuckSnorris schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Bla

Edit: Huidige situatie, deze tank wordt dus vervangen voor een tank die 2x zo groot is vanavond!
Erg benieuwd naar het eindresultaat:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
ChuckSnorris schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Valt toch wel mee hoe krap dat is? Ik bedoel de kleinste is nu 4cm en de grootste is ongeveer 6/7cm, ik heb een telescoopoog, een ranchu, een ryuukin, een leeuwenkop en een calico sluierstaart die allen nog geen jaar oud zijn!
Ik las op t internet dat de eerste goudvis 50 liter nodig heeft en voor elke goudvis die je meer hebt er 15 liter aan water bij moet. Dan zou ik met bijna 120 liter toch wel aan de veilige kant moeten zitten dacht ik zo!
Maar goed, meningen zijn daar natuurlijk weer over verdeeld want een ander zegt dat 50 liter per goudvis een must is... :? \
Volgens mij horen 1 jarige goudvisachtigen 12-15cm groot te zijn. Dat zegt dus al wat... Te klein gebleven goudvissen vergroeien aan de binnenkant met alle gevolgen vandien, zie eerdere posts van mij hierover.

En wat vind je zelf van deze goed uitgegroeide volwassen vissen vs jouw bakmaat..?

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/ae/c0/9e/aec09e7ce8615e9021739457daa59b1b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://blog.nationalgeographic.org/wp-content/uploads/2013/01/RTXL007.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://vignette.wikia.nocookie.net/fancy-goldfish/images/9/9e/73204_10200318660035785_1889957270_n.jpg/revision/latest?cb=20160103230358

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLk0ZNoPv6RBt5GunU7A6DFWds5Tb80nq_t3dDnCPl-s9cEqBE

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSufY2rnczYC7Wc58SvJ7ZdPX1N5cMA2BNmtRzTYmIf194wlzBOXw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smooth Operator
boomr schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Erg benieuwd naar het eindresultaat:)
Gisteravond even snel t aquarium opgezet, de scape is echter tijdelijk ik ga z.s.m. meerdere planten en stenen toevoegen. Dit is alles wat ik momenteel in huis heb maar het is al een enorm verschil! T water is nu wat groenig vanwege een behandeling met ESHA 2000 mocht je je dit afvragen! ;)

Before:
Superfish home 60

After:
Superfish home 110

Superfish home 110

Superfish home 110

Superfish home 110

Dit alles staat op een Ikea Kallax kastje... hoop dat deze t gewicht kan dragen, tot op heden lijkt t goed te gaan! |:(

[ Voor 17% gewijzigd door Smooth Operator op 26-10-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
dragon2 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

Volgens mij horen 1 jarige goudvisachtigen 12-15cm groot te zijn. Dat zegt dus al wat... Te klein gebleven goudvissen vergroeien aan de binnenkant met alle gevolgen vandien, zie eerdere posts van mij hierover.

En wat vind je zelf van deze goed uitgegroeide volwassen vissen vs jouw bakmaat..?
:o :o :o Wat een JOEKELS

Maar, 12-15cm..dat lijkt me wel erg aan de grote kant niet? Mijn telescoop oog, oranje leeuwenkop(?) en calico zijn nu in de afgelopen 7 maanden (dus eigenlijk nog lang geen jaar 8)7 ) dat ik ze heb zeker 2x tot 3x zo groot geworden als toen ik ze kocht. De ryuukin en ranchu heb ik nog geen 2 maanden dus daar valt nog niet zoveel over te zeggen. IMO doe ik t gewoon goed met de vissen, ze hebben het iig naar hun zin en zitten vol leven.

Ik weet dat ze uiteindelijk de bak zullen ontgroeien en dat ontken ik ook niet maar tot die tijd is aangebroken hebben ze méér dan genoeg ruimte in deze bak.. maar goed dat is MIJN menig :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:05
Damned mijn corries slopen echt alle planten stelletje hooligans :-) :-)

Ze zijn aan het paaien en duiken echt als torpedo's door de bak en in de planten.

De grote groene planten blijven wel staan, maar eens kijken wat ik er bij ga zetten.

Denk er wel over om ook op de ze kleinere bak CO2 te nemen. Denk dat ik de CO2 van de grote bak io deze ga zetten en voor de andere een nieuwe met een grote tank te nemen.

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb de Rio 125 met Bioflow filter systeem. Gaat al jaar prima. Vandaag bij het schoonmaken viel mij op dat de witte wat nog wel erg wit was. Ik trok de filters eruit en een explosie aan vuil kwam uit de gaten van het filter systeem, hele aquarium bruin :(

Zoveel mogelijk netjes schoongemaakt, maar er ligt veel vuil. Heb filter weer netjes teruggeplaatst, op hoop van zegen. Heb ik pech gehad en zat er wat scheef wellicht? Of kent iemand het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20

mvds

Totally awesome!

Ik heb dezelfde bak en ik heb al eens hetzelfde gehad, ik weet niet waar het vuil blijft zitten maar toen ik beide mandjes eruit trok kwam er inderdaad ineens een hele zooi troep uit. Ook meteen een nitrietexplosie in de bak natuurlijk :{

Ik ben meteen water gaan verversen en heb alles goed uitgespoeld, wat ik ook vreemd vind aan dat filter, er zitten meerder gaten in de scheidingswand waardoor het water een stukje van de route kan afsnijden. Het lijkt mijd at water altijd de weg van de minste weerstand neemt waardoor ik mij afvraag of het water wel netjes allemaal door het filter gaat of steeds door de gaten heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
In het gedeelte waar de pomp en heater zitten blijft onderin nogal wat troep achter. Waarschijnlijk zorgt het verwijderen van de filtersponsen voor een soort van zuigend effect, waardoor de troep mee komt.

Ik maak dit gedeelte elke 2 maanden schoon en heb geen last gehad van overmatig vuil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1132657

Hallo!

Ik ben nieuw op dit forum, kwam hem van de week tegen en veel leuke dingen gezien en gelezen.

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Thomas, 38 jaar, sinds ruim een jaar in het bezit van een Superfish tropical 30, gekregen voor mn verjaardag.
Na een jaar proberen en kijken of ik het leuk vind(ja dus) sinds 2 maanden een Juwel Lido 200 draaien. Erg veel plezier mee, leuke bezige vissen er in:

+- 15 chinese danio’s
6 sumatranen
6 groene sumatranen
6 purperkoppen
1 roodstaart labeo
3 kuhlii’s
14 amano garnalen
10 appelslakken

Gelukkig geen ziektes of uitval gehad, helaas wel bruine alg en nu nog een beetje baardalg zoals te verwachten. Hiervoor sinds 2 weken een Colombo co2 set 800 gram met intense bazooka er op. Draai met de standaard Juwel led lampen met aanvulling van een blauwe ledstaaf voor maanlicht idee voor een paar uurtjes ‘s avonds.

Ik hoop op nog leuke posts in de toekomst waar ik nog wat van kan leren!

Helaas geen idee hoe foto’s te plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 15:15
PWM schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
Ik heb de Rio 125 met Bioflow filter systeem. Gaat al jaar prima. Vandaag bij het schoonmaken viel mij op dat de witte wat nog wel erg wit was. Ik trok de filters eruit en een explosie aan vuil kwam uit de gaten van het filter systeem, hele aquarium bruin :(

Zoveel mogelijk netjes schoongemaakt, maar er ligt veel vuil. Heb filter weer netjes teruggeplaatst, op hoop van zegen. Heb ik pech gehad en zat er wat scheef wellicht? Of kent iemand het probleem?
Heb ik ook een paar keer gehad (ook Rio125), sindsdien altijd eerst de pomp uit voordat ik aan de filters zit. Vooral als je de sponzen in het filter lang niet uitgespoeld hebt gebeurt dat. Heb je wel de andere filters/sponzen met enige regelmaat een keer uitgespoeld en/of vervangen? Eventueel een afvoerslang en emmer gereed houden om wat vuil af te voeren vanuit het filterhuis. Je weet dat het schot midden in het filterhuis er ook uit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik maak regelmatig de filters schoon en/of vervang ze (natuurlijk 1 voor 1).

Heb er nooit aan gedacht het water uit het filterhuis te zuigen, dat lijkt me een prima begin bij een waterwissel :)

En nee, ik wist niet dat het schot er tussenuit kon. Top

Edit

Ik zie in de FAQ dat je de lampen elke 12 maanden moet vervangen :? Ik zie geen verschil in licht
Moet dat?

[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 30-10-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19
Je ziet ook geen verschil omdat de lampen geleidelijk achteruit gaan. ;)

Eens in de zoveel tijd vervangen is wel een goed idee. Tenzij je LED hebt uiteraard.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo,

Ik heb gelezen dat je met baardalg easy carbo kunt toevoegen, ook als je al co2 hebt in je aquarium. Zijn er mensen met ervaring hiermee en wat is de dosering dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dosering staat op de fles. Licht ook eraan hoeveel liter je aquarium heeft. En hoelang en hoeveel licht je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 1132657 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Hallo,

Ik heb gelezen dat je met baardalg easy carbo kunt toevoegen, ook als je al co2 hebt in je aquarium. Zijn er mensen met ervaring hiermee en wat is de dosering dan?
Het is niet gegarandeerd een succes, maar bij mijn eerste aquarium werkte het goed tegen algen. Is niet een instant-oplossing, duurde mij ca. twee weken eer de algen verdwenen waren.

In mijn huidig aquarium voeg ik al sinds het begin EasyCarbo toe maar kreeg ik gewoon last van algen. Maar nu m'n planten echt goed zijn aangeslagen wordt het rap minder.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik voegde ook easy carbo toe vanaf begin, sinds kort co2, ging me er meer om of de combinatie wel goed is voor de vissen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 00:11
Anoniem: 1132657 schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:52:
Hallo,

Kun je veilig doen. Easy carbo is geen co2, dus je overdoseert helemaal niets. Wanneer je last hebt van algen kun je gerust Easy carbo wat overdoseren.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Gisteren een dennerle 20L nano cube ingericht voor mijn jonge danio's (pa en ma vreten ze constant op:( ). Voedingsbodem, zwart grind, plantjes, water uit mijn bestaande bak (50%) licht en een luchtpompje met sponsfiltertje. Dat laatste valt me vies tegen. Er komen dusdanig stevige bubbels uit dat alles om de bak heen onder de kleine druppeltjes zit. Heb de pomp nu op een erg lage stand staan, en de glazen afdekplaat erop gelegd maar ik moet wel op zoek naar een alternatief voor dat sponsfiltertje. Iemand een suggestie? Is er een interne filter dat geen jonge visjes opzuigt?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

De tip met het schot heeft geholpen. Heb het er tussenuit gehaald en alles eruit gezogen. Een volledig zwarte emmer.

Nu weet ik dus dat ik dat moet doen elke 2-3 maanden. Hij draait nu 12 maanden.
LED-Maniak schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:17:
Eens in de zoveel tijd vervangen is wel een goed idee. Tenzij je LED hebt uiteraard.
Het is LED :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
boomr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:13:
Gisteren een dennerle 20L nano cube ingericht voor mijn jonge danio's (pa en ma vreten ze constant op:( ). Voedingsbodem, zwart grind, plantjes, water uit mijn bestaande bak (50%) licht en een luchtpompje met sponsfiltertje. Dat laatste valt me vies tegen. Er komen dusdanig stevige bubbels uit dat alles om de bak heen onder de kleine druppeltjes zit. Heb de pomp nu op een erg lage stand staan, en de glazen afdekplaat erop gelegd maar ik moet wel op zoek naar een alternatief voor dat sponsfiltertje. Iemand een suggestie? Is er een interne filter dat geen jonge visjes opzuigt?
Nanofiltertje met een panty eromheen?

Ik heb zelf bij m'n garnalen altijd de hoekfilters van Dennerle gehad, stil en erg kleine gaatjes. Maar daar kan altijd nog wat kleins doorheen dus dan brengt een panty uitkomst.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 08:44:
[...]

Nanofiltertje met een panty eromheen?

Ik heb zelf bij m'n garnalen altijd de hoekfilters van Dennerle gehad, stil en erg kleine gaatjes. Maar daar kan altijd nog wat kleins doorheen dus dan brengt een panty uitkomst.
Thanks. Dan ga ik die eens proberen. Ik zag dat ze daar ook een schermpje voor hebben die erop geklikt kan worden. Voor de 7 euro extra wil ik dat gerust eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 18:52
boomr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:51:
[...]

Thanks. Dan ga ik die eens proberen. Ik zag dat ze daar ook een schermpje voor hebben die erop geklikt kan worden. Voor de 7 euro extra wil ik dat gerust eens proberen.
Een alternatief voor de panty is een stuk spons, je kan voor een paar euro uit china een mat bestellen waar je iets van op maat kan knipper/snijden en dat schuif je dan over het aanzuigdeel van je filter, daar gaat niets doorheen. Een ander voordeel is dat je extra plek heb voor bacterien in die spons en dat er leven op gaat ontstaan wat garnaaltjes en kleine visjes weer kunnen eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb nu ook een waaierhandgarnaal in mijn aquarium.

Beest heeft ook een favoriet plekje gevonden:
Ondersteboven onder een stuk kienhout, op een dusdanige plek dat ik heel moeilijk op mijn knieën zittend net een stukje van de staart kan zien }:|

Zit wel lekker in de stroming volgens mij, van bovenaf (met de klep open) kan ik heel af en toe een waaiertje zien, of een voelspriet.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hier ook weer iets mafs.

Een van mijn sumatranen lag gisterochtend op zijn kop op het substraat: dood zou je denken.
Ik had echt geen tijd hem er uit te halen dus vandaag bij binnenkomst had ik een open gescheurde vis verwacht.

Tot mijn verbazing zwemt hij weer rond. 8)7 |:( :X

Mijn CO2 checker was wel van het glas gevallen. Wellicht is hij verdoofd geweest door het spul dat er in zit? Geen idee of dat kan. :+

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 00:11:
Hier ook weer iets mafs.

Een van mijn sumatranen lag gisterochtend op zijn kop op het substraat: dood zou je denken.
Ik had echt geen tijd hem er uit te halen dus vandaag bij binnenkomst had ik een open gescheurde vis verwacht.

Tot mijn verbazing zwemt hij weer rond. 8)7 |:( :X

Mijn CO2 checker was wel van het glas gevallen. Wellicht is hij verdoofd geweest door het spul dat er in zit? Geen idee of dat kan. :+
Hij was gewoon een beetje high O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Resistor schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:34:
Ik heb nu ook een waaierhandgarnaal in mijn aquarium.

Beest heeft ook een favoriet plekje gevonden:
Ondersteboven onder een stuk kienhout, op een dusdanige plek dat ik heel moeilijk op mijn knieën zittend net een stukje van de staart kan zien }:|

Zit wel lekker in de stroming volgens mij, van bovenaf (met de klep open) kan ik heel af en toe een waaiertje zien, of een voelspriet.
Molukken of Afrikaans? Kan zijn dat hij zich verstopt omdat het een groepsdier is en hij dus zich onveilig voelt in z'n eentje. Ik heb meerdere Molukken Waaierhandjes en die zitten samen vol in het zicht heerlijk in de stroming te wapperen. Dus wie weet helpt een vriendje voor 'm halen wel. Behalve ten tijde van vervelling, dan zie je ze zo een week of 2 niet, maar uiteindelijk komen ze met een nieuw kleurtje weer te voorschijn. Ik had dit keer inene een roze. :p Erg apart, maar wel gaaf. Zijn echt hele leuke dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Is het verstandig om garnalen in een bak te houden zonder deksel/glazen plaat? Ik vind een open bovenkant wel erg mooi en zou daar graag wat garnalen in stoppen (bij voorkeur doorzichtige of voorgarnalen, niet al te grote) maar wil wel zeker weten dat ze in de bak blijven. Heb recent 2 danio's een laatste groet gebracht omdat ze uit de bak waren gesprongen:'(. Nu het waterpijl wat lager en dat gaat tot nu toe goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

boomr schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:29:
Is het verstandig om garnalen in een bak te houden zonder deksel/glazen plaat? Ik vind een open bovenkant wel erg mooi en zou daar graag wat garnalen in stoppen (bij voorkeur doorzichtige of voorgarnalen, niet al te grote) maar wil wel zeker weten dat ze in de bak blijven. Heb recent 2 danio's een laatste groet gebracht omdat ze uit de bak waren gesprongen:'(. Nu het waterpijl wat lager en dat gaat tot nu toe goed.
Hier al 3 jaar een Juwel Vision 180 staan als garnalen bak (vuurgarnalen) zonder deksel en voor zover ik weet is mij er nog nooit een ontsnapt. Kun je ook leuk zien bij een waterwissel als ze aan de rand van het water zitten ze trekken zich dan gelijk weer terug in het water. Andere garnalen dan vuurtjes heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 926911 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:58:
[...]

Hier al 3 jaar een Juwel Vision 180 staan als garnalen bak (vuurgarnalen) zonder deksel en voor zover ik weet is mij er nog nooit een ontsnapt. Kun je ook leuk zien bij een waterwissel als ze aan de rand van het water zitten ze trekken zich dan gelijk weer terug in het water. Andere garnalen dan vuurtjes heb ik geen ervaring mee.
Ik trof ooit een Japonica buiten m'n aquarium aan. Nog wel levend gelukkig, dus snel terug in het aquarium gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb zelf net als Wildfire ook wel eens garnalen buiten de bak gehad... slakken ook. Dus ik heb nooit meer iets zonder kap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:33
Hier ook wel eens opgedroogde vuurtjes gevonden naast de bak. Maar een enkeling en alleen als ze nieuw in de bak waren. Verder niet eigenlijk. Ze fokken zo hard dat het eigenlijk niet veel uitmaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Thanks voor de reacties. Vandaag naar Heevis geweest voor wat hout en planten in mijn nieuwe bak. Vuurgarnalen hadden ze nu niet, maar waarschijnlijk vrijdag weer binnen. Heb voor mijn oudere bak 2 nieuwe danio's gehaald. Had er nog maar 3 over en vond het er toch een beetje sneu uit zien:) Alle jonge visjes die ik vang gaan in de nieuwe bak om ze groot te laten worden. Later wil ik in mijn nieuwe bak wel wat spannenders zetten dan danio-jongen....waarschijnlijk ramerezi (golden Ram noemen ze die dingen volgens mij). Dat vind ik nou echt prachtige vissen.

Als ik morgen tijd heb zal ik eens een fototje posten van mijn bakken:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 20:54:
Thanks voor de reacties. Vandaag naar Heevis geweest voor wat hout en planten in mijn nieuwe bak. Vuurgarnalen hadden ze nu niet, maar waarschijnlijk vrijdag weer binnen. Heb voor mijn oudere bak 2 nieuwe danio's gehaald. Had er nog maar 3 over en vond het er toch een beetje sneu uit zien:) Alle jonge visjes die ik vang gaan in de nieuwe bak om ze groot te laten worden. Later wil ik in mijn nieuwe bak wel wat spannenders zetten dan danio-jongen....waarschijnlijk ramerezi (golden Ram noemen ze die dingen volgens mij). Dat vind ik nou echt prachtige vissen.

Als ik morgen tijd heb zal ik eens een fototje posten van mijn bakken:)
Dat is toch niet voor die 20L hoop ik? Ramirezi's hebben een hoop meer ruimte nodig, dat zijn territoriale visjes! Zou ik op z'n minst 60L doen, misschien 40 als je geen andere vis erbij hebt. Je Danio jongen zijn in ieder geval niet echt veilig ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:06:
[...]

Dat is toch niet voor die 20L hoop ik? Ramirezi's hebben een hoop meer ruimte nodig, dat zijn territoriale visjes! Zou ik op z'n minst 60L doen, misschien 40 als je geen andere vis erbij hebt. Je Danio jongen zijn in ieder geval niet echt veilig ernaast.
Nee voorlopig is de bak enkel voor de danio jongen, maar tegen de tijd dat ik er genoeg groot heb gebracht gaan die naar de andere bak en wil ik enkel ramirezi's in de 20l. Geen andere visjes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op zondag 11 november 2018 @ 10:27:
[...]

Nee voorlopig is de bak enkel voor de danio jongen, maar tegen de tijd dat ik er genoeg groot heb gebracht gaan die naar de andere bak en wil ik enkel ramirezi's in de 20l. Geen andere visjes.
20 L is echt te klein voor een koppel Ramirezi's, en die hoor je als koppel of harem te houden.. dus dat lijkt me echt geen goed idee. 20L is goed voor opkweek van baby's zoals van je Danio's maar niet voor volwassen vis. Dat gaat enorm moeilijk worden qua waterwaarden en als ze territoriale neigingen hebben om ze uit elkaar te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik moet vanavond het aquarium verplaatsen. Een paar meter verderop.

Ik dacht de helft van het water eruit te halen. Dan houd je 60 kilo water over in de bak. We zetten hem dan op meubelhondjes 2 en zetten hem op de juiste plek. Het zal in het aquarium wel wat rotzooi geven, maar zo moet het toch wel lukken? Of kan die bak het niet aan als hij getild word met water er in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik zou er zelf een plaat ter ondersteuning onder schuiven voordat ik hem echt op zou gaan tillen. Dan voorkom je dat de bak verkeerde krachten te verwerken krijgt als hij niet helemaal gelijk opgetild wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 926911

Helaas tot 1 december en daarna is Veldhuis er niet meer
Beste bezoekers, klanten en liefhebbers,

Met pijn in ons hart kondigen we aan dat Aquaria Veldhuis haar activiteiten zal staken per 1 december 2018.

Het is voor de eigenaar qua gezondheid onmogelijk verder te gaan met het bedrijf en de daaruit voortvloeiende verplichtingen.

Alle lopende bestellingen worden netjes afgewerkt, we vragen hiervoor wat geduld gezien we veel klanten hebben.

Met gemengde gevoelens willen wij jullie allemaal danken voor je vertrouwen in ons als bedrijf en als team.

Team Veldhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:45
Anoniem: 926911 schreef op maandag 12 november 2018 @ 15:06:

[...]
Klopt, heb deze ook gehad zowel via FaceBook als via de mail. Moet eerlijk zeggen, vond de winkel qua uitstraling binnen zeer slecht. (moet er wel bij zeggen, dat ze wel zeer mooie vissen hebben / hadden)

Maar altijd jammer dar ze gedwongen moesten stoppen....

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
PWM schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:40:

Ik dacht de helft van het water eruit te halen. Dan houd je 60 kilo water over in de bak. We zetten hem dan op meubelhondjes 2 en zetten hem op de juiste plek. Het zal in het aquarium wel wat rotzooi geven, maar zo moet het toch wel lukken? Of kan die bak het niet aan als hij getild word met water er in?
Zou net als mvds een plank of iets dergelijks eronder zetten. Meeste aquaria hebben een verhoogde randonder, zodat ie niet direct op het glas rust. Met een plank eronder laat je het gewicht op die rand ipv dat je ook op het glas gaat steunen (gezien je vingers op het glas zullen zitten).

Heb zelf alleen 60 en 80cm aquaria verplaatst dus daar zit niet mega veel in, maar ik had die sowieso al op planken staan ('gewone' kast of op bureau), dus heb ze met plank en al verschoven. Dit is altijd goed gegaan, je moet idd wel je inrichting ff opnieuw doen. Mocht je gestapelde dingen hebben als hout en stenen, zou ik die wel alvast even op de bodem leggen. Dan weet je zeker dat 't niet per ongeluk bovenop een vis stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[...]
Was naast een grote aquariumzaak ook echt een grote webshop. Wel wat prijzig, maar toch jammer om te zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

[...]
Het zat er aan te komen. Paar maanden terug verklapte een jonge werknemer al dat het financieel slecht ging. Dat was duidelijk te zien aan de service.

Hoop producten waren daar goedkoper dan elders, ze probeerden de concurrent eruit te drukken.

Helaas voor hun is het anders uitgepakt.

Ik hoop dat er een doorstart komt met een nieuwe eigenaar, nieuw fatsoenlijk getraind personeel en een betere opzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
PWM schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:40:

Ik zou er echt meer uit halen, even in emmers/jerrycans doen en dan na verplaatsen weer terug. De helft water verversen in 1 keer kan best, dus zoveel emmers heb je ook weer niet nodig. En als het echt moet hou je 30% oud water ipv de helft.

Glasbreuk is niet leuk, been there done that :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:02:
[...]

20 L is echt te klein voor een koppel Ramirezi's, en die hoor je als koppel of harem te houden.. dus dat lijkt me echt geen goed idee. 20L is goed voor opkweek van baby's zoals van je Danio's maar niet voor volwassen vis. Dat gaat enorm moeilijk worden qua waterwaarden en als ze territoriale neigingen hebben om ze uit elkaar te houden.
Na wat verder leeswerk zie ik dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. wellicht in de toekomst toch eens een wat grotere bak overwegen. Voorlopig heb ik mijn handen vol aan de danio's en de jongen. Dagelijks vis ik zo'n 5 tot 10 jonge visjes uit mijn bak en die gaan dan de 20l cube in. Leuk om de kleintjes te zien tussen alle plantjes.

Ik wil vrijdag wat vuurgarnalen halen bij Heevis (als ze die dit keer wel binnen krijgen). Mogen de grote(re) bak wat op gaan ruimen. Erg benieuwd of die ook gaan kweken. Als zo'n garnaal jongen met zich mee draagt, kun je die dan overzetten naar een andere bak of is dat niet aan te raden? Lijkt me ook wel ideaal om die in de 20l cube te zetten gezien de volwassen danio's waarschijnlijk de jonge garnaaltjes op gaan peuzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 04-06 14:00
boomr schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:20:
[...]

Na wat verder leeswerk zie ik dat je daar wel eens gelijk in kunt hebben. wellicht in de toekomst toch eens een wat grotere bak overwegen. Voorlopig heb ik mijn handen vol aan de danio's en de jongen. Dagelijks vis ik zo'n 5 tot 10 jonge visjes uit mijn bak en die gaan dan de 20l cube in. Leuk om de kleintjes te zien tussen alle plantjes.

Ik wil vrijdag wat vuurgarnalen halen bij Heevis (als ze die dit keer wel binnen krijgen). Mogen de grote(re) bak wat op gaan ruimen. Erg benieuwd of die ook gaan kweken. Als zo'n garnaal jongen met zich mee draagt, kun je die dan overzetten naar een andere bak of is dat niet aan te raden? Lijkt me ook wel ideaal om die in de 20l cube te zetten gezien de volwassen danio's waarschijnlijk de jonge garnaaltjes op gaan peuzelen
Afgelopen week hadden ze deze wel bij Coenen in Best. Uitstekende winkel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@boomr Je zou vuurgarnalen kunnen overzetten, maar het lijkt me dat net als bij elk zwanger wezen dit stress veroorzaakt die negatief kan werken.. cq ze kan d'r eieren droppen waardoor ze niet uitkomen.. maar ik heb het nog nooit geprobeerd dus kan het niet met zekerheid zeggen. Op zich zijn kleine garnaaltjes een stuk moeilijker te vangen voor pa en moe danio wanneer je genoeg mos hebt. Die kleintjes zal je pas zien als ze ongeveer een halve cm groot zijn, en ze zijn heel snel. Dus ik gok dat die wel goed gaan. Anders de Danio's toch wat meer voeren zodat ze verzadigd zijn. :p

Ik ga beginnen met nieuwe garnalensoort in een aparte bak. Slaan ze daar goed aan en kweken ze hard, dan zet ik ze wellicht ook uit in de gezelschapsbak. Maar ik probeer het liefst eerst even apart. Op zich had ik altijd garnalen bij deze vissen tot een mysterieuze sterfte een paar jaar terug, maarja, dat was een goeie kolonie vuurtjes die kweekten als konijnen dus wie weet werd daar ook wel af en toe wat weggesnoept.

[ Voor 26% gewijzigd door SmurfLink op 13-11-2018 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
*knip* Geen V&A in het topic.

[ Voor 159% gewijzigd door naitsoezn op 18-11-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Gisteren 5 cherry garnalen gehaald. Heel langzaam laten aclimatiseren (incl slow drip) en rustig los gelat. Ze gingen direct aan het werk. Leuke beestjes om te zien. Gaat prima samen met de danio's (tot nu toe tenminste). Ook weer een stuk of 10 jonge danio's gevonden en overgezet in de nano cube. Alleen het kweken van imfusoria lukt nog niet helaas. Jongkies pakken het droogvoer op zich wel een beetje, maar zie liever dat ik wat levens kan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Artemia naupliën wellicht? Ik heb mijn baby corydorassen destijds daarop grootgebracht, is redelijk makkelijk te maken van droog spul.

Heb inmiddels de oorzaak waardoor mijn grasveldje Monte Carlo niet groeide. 8)7 Ik ben vergeten het lichtregime op te schroeven. Dus die stond nog op 6upd ipv elke week een uur erbij. Nu snel wat doorgeschakeld en de boel begint uit te lopen! Gelukkig maar. Zaterdag Vivarium, dus hopelijk garnalendag. :D

Daarnaast wil ik op de bodem een groepje Kuhlii's zetten en de celestichthys erythromicron als scholenvisje. Die komen later, eerst de garnalen. Niet meer dan 6-8 van beiden, zodat het een rustig bakje blijft. Heb wel m'n eerste bewoner al, een dikke slak die heel veel baby's heeft meegenomen. Ik twijfel nog of ik in deze bak Helena's wil zetten gezien die ook wel eens garnalen pakken, dus ik hoop dat het geen plaag wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een 3/4 jaar geleden 3 Clea Helena slakken aan mijn 90L bak toegevoegd. Om de steeds groter wordende groep posthoornslakjes uit te dunnen eigenlijk.
Inmiddels is de groep Helena's net zo groot als de groep posthoornslakjes was (daarvan is uiteraard geen spoor meer). Ik denk makkelijk >100. Weliswaar zijn de Helena's mooie beestjes, maar ik hoef er niet nog meer.

Hoe is jullie ervaring met de vermenigvuldiging van deze slakken? Gaat dat heel hard, of kan dit een toevallige samenloop van omstandigheden zijn en hoef ik me niet direct zorgen te maken? Ik vraag me namelijk af of stoppen met zich vermenigvuldigen nu hun voornaamste voedselbron (aanname) op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Zamorano schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:01:
Ik heb een 3/4 jaar geleden 3 Clea Helena slakken aan mijn 90L bak toegevoegd. Om de steeds groter wordende groep posthoornslakjes uit te dunnen eigenlijk.
Inmiddels is de groep Helena's net zo groot als de groep posthoornslakjes was (daarvan is uiteraard geen spoor meer). Ik denk makkelijk >100. Weliswaar zijn de Helena's mooie beestjes, maar ik hoef er niet nog meer.

Hoe is jullie ervaring met de vermenigvuldiging van deze slakken? Gaat dat heel hard, of kan dit een toevallige samenloop van omstandigheden zijn en hoef ik me niet direct zorgen te maken? Ik vraag me namelijk af of stoppen met zich vermenigvuldigen nu hun voornaamste voedselbron (aanname) op is.
Heb ze al jaren, en het gaat bij mij heel erg afhankelijk van het voedselaanbod. Wanneer er slakken zijn gaat het enorm snel, dan zie je ook veel pakketjes op de ruiten zitten (eitjes zitten per stuk in een soort doorzichtig pakketje). Wanneer de voederslakken weg zijn gaat het een stuk trager. Ik zie ze bij mij nog heel weinig, terwijl ik weet dat het er ook een stuk of 100 of meer moeten zijn. Verder zijn ze voor mij niet hinderlijk en laten ze alle plantjes mooi met rust. Ik voer ze overigens niks speciaals, ze eten met de rest van de vissen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Als iemand morgen nog naar Vivarium gaat, zorg gaat je op tijd bent. Ik was er zelf om 9.45 (ging om 10 uur open) en toen was er nog veel parkeer ruimte. Rond 11.30-12.00 ofzo waren die parkeerplaatsen echter vol, dan word je naar een weiland een stukje verderop doorgeleid en mag je met een pendelbus heen en weer.
De pendelbussen vanaf het station waren schijnbaar ook enorm druk, hoorde iemand zeggen dat ie 45 min moest wachten. En die tijden volgens mij ook maar op 3 tijden heen en op 3 tijden terug.
Ik had het idee dat de beurs stukken drukker (maar niet vervelend druk) was tov vorig jaar in Nieuwegein, al was ik er toen op de zondag.
Was weer voor herhaling vatbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Waar anderen van slakken willen afkomen, mis ik juist slakjes in mijn aquarium. Ik zou wel wat torenslakjes willen, is altijd fijn voor de bodem en detritus.

Maar ja... tot nu toe is er nog geen enkel slakje komen meeliften met de planten, ik heb echt nul slakken in mijn aquarium. Hoe kom ik aan wat torenslakjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wildfire schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:46:
Maar ja... tot nu toe is er nog geen enkel slakje komen meeliften met de planten, ik heb echt nul slakken in mijn aquarium. Hoe kom ik aan wat torenslakjes?
Aquariumzaak vragen? :)

Die van mij geeft ze graag weg als hij ze heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

LED-Maniak schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:51:
[...]

Aquariumzaak vragen? :)

Die van mij geeft ze graag weg als hij ze heeft.
Buiten wat tuincentra is er hier in Tilburg geen aquariumzaak (helaas is de enige eerder dit jaar opgedoekt...). Kan beter ergens een advertentie plaatsen dat ik torenslakjes zoek. Zie op Marktplaats wel iemand die ze aanbiedt maar dan minimaal 100 stuks en dat is ook wel teveel voor mijn 120 liter aquarium. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik wil dan de helft wel overnemen van je. :Y
Alleen het is een beetje koud om nu slakken rond te sturen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 00:35

Grvy

Bot

Houden jullie er rekening mee dat slakken best snel vermenigvuldigen? Dus je moet wel iets van een vis hebben die ze af en toe opeet..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wildfire schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:46:
Waar anderen van slakken willen afkomen, mis ik juist slakjes in mijn aquarium. Ik zou wel wat torenslakjes willen, is altijd fijn voor de bodem en detritus.

Hornbach heeft toch ook een aquarium afdeling, of hebben die geen vissen? Anders Pets place (zit o.a. bij boerenbond) proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:32:
Als iemand morgen nog naar Vivarium gaat, zorg gaat je op tijd bent. Ik was er zelf om 9.45 (ging om 10 uur open) en toen was er nog veel parkeer ruimte. Rond 11.30-12.00 ofzo waren die parkeerplaatsen echter vol, dan word je naar een weiland een stukje verderop doorgeleid en mag je met een pendelbus heen en weer.
De pendelbussen vanaf het station waren schijnbaar ook enorm druk, hoorde iemand zeggen dat ie 45 min moest wachten. En die tijden volgens mij ook maar op 3 tijden heen en op 3 tijden terug.
Ik had het idee dat de beurs stukken drukker (maar niet vervelend druk) was tov vorig jaar in Nieuwegein, al was ik er toen op de zondag.
Jep... ik was er dus 10.30 en werd al naar de pendelplek geleid... wat een bullshit zeg, vrienden kwamen kwartier later aan en mochten wel bij het Vivarium parkeren. Wat ontzettend slecht geregeld. :/

Beurs was erg drukker maar vond het aanbod aan stands ook veel toffer dan vorig jaar. Enige wat ik miste was de hagedissen en slangen die je vorig jaar gewoon mocht aaien en alles. Verder erg leuke dag gehad, goed geslaagd met m'n garnaaltjes, anubiasjes en mos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Grvy schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:23:
Houden jullie er rekening mee dat slakken best snel vermenigvuldigen? Dus je moet wel iets van een vis hebben die ze af en toe opeet..
@Wildfire Inderdaad. Ik heb ook ooit bij de aquariumwinkel 5 torenslakken gevraagd om de bodem van m'n Rio 125 te helpen omwoelen, maar in no time was het een plaag.

Uiteindelijk drie anentome Helena's (slak etende slakken) gekocht en nu een jaar later lijkt de populatie daarmee in evenwicht.

Goed plan dus idd niet te lang te wachten slakkeneters in te brengen. Overigens zijn slakken relatief eenvoudig en masse te vangen met bijvoorbeeld een voertablet en er dan in een keer een grote groep uit te scheppen.

[edit] Met betrekking tot Vivarium, ik kon er helaas niet bij zijn, dus ik ben wel benieuwd naar foto's. Dus als iemand leuke plaatje heeft om hier te posten?

[ Voor 10% gewijzigd door Weemism op 25-11-2018 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 18:52
Ben ook voor het eerst naar het Vivarium geweest. Was best indrukwekkend qua omvang voor zoiets in Nederland. Het viel mij ook op dat de gemiddelde leeftijd mij alles mee viel. Een aantal aardige deals maar sommige dingen waren helemaal niet zo geweldig qua prijs, alleen wat voer gekocht. Zag aardig wat kienhout verkocht worden, waren behoorlijk wat mensen mee aan het slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:06
toolkist schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:32:
Ik was er zelf om 12.00 gisteren en kon gewoon op het parkeerterrein parkeren, waarschijnlijk omdat de eerste alweer richting huis gingen. Overigens vond ik het veel beter geregeld dan in Nieuwegein en had ook het idee dat het een stuk groter was, absoluut een aanrader er was veel te zien (en te kopen).

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58
SmurfLink schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:48:
[...]

Enige wat ik miste was de hagedissen en slangen die je vorig jaar gewoon mocht aaien en alles. Verder erg leuke dag gehad, goed geslaagd met m'n garnaaltjes, anubiasjes en mos.
Jammer genoeg is Pret Met Rep gestopt met hun bedrijf een aantal maanden geleden, maar bij stichting Herpetofauna hadden ze ook de mogelijkheid om wat beestjes vast te houden.

Ik was dus ook op Vivarium (al vanaf dinsdag aangezien ik in de organisatie zit) en heb ook nog mee gedaan met de Aquaflora aquascaping wedstrijd, toch nog mooi 2e geworden met mijn bakje :)
Iedere deelnemer (24) kregen eind juni hun bakje en het materiaal tijdens een workshopdag bij Aquaflora, daarna mocht iedereen lekker thuis verder klooien met de bakjes en zodoende stonden er toch een hele hoop mooi ingerichte bakjes afgelopen weekend.
Mijn bakje:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yr9B9aU.jpg

Mochten jullie buiten het wat vreemde parkeerbeleid op de zaterdagochtend (wat overigens door Autotron zelf werd geregeld) nog andere op en of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag zodat we die punten mee kunnen nemen in de evaluatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
@Gh0stw4lk3r Mooi bakje! Altijd leuk om die wedstrijden te zien.

Over het parkeerbeleid, ja daar heb ik wel wat over te zeggen. Van te voren op de Site had mijn vriendin gevonden dat het voor 6 euro overdekt en onder toezicht parkeren was. Verder was er niks aangekondigd over een omrijroute, in tegendeel, er werd juist op Facebook gerept dat je via de afrit 50 moest omdat het er om de hoek was.
Waarom werd ik dan om 10.15 door verkeersregelaars WEGgeleid van afrit 50, terug de snelweg op gegooid, bij afrit 51 naar een grasveld in de middle of nowhere geleid en met een pendelbus zonder enige vorm van info naar het Vivarium gebracht? En mijn vrienden die 5 minuten later afrit 50 af reden mochten wel gewoon naar het Autotron rijden, hebben om de hoek geparkeerd voor diezelfde 6 euro...

Het grootste probleem is voor mij het complete gebrek aan communicatie. Als er van te voren was gezegd ivm drukte hebben we een grasveld afgehuurd, don't worry, de pendelbus dropt jullie voor de deur, prima. Dan kan je daar rekening mee houden, extra isolatiemateriaal voor levende have meenemen etc. maar nu was dat een lelijke verrassing. Gelukkig hadden we heatpacks voor de garnalen en vissen, en genoeg tempex dozen, maar er waren mensen minder voorbereid.

Maar verder niks dan complimenten over de beurs zelf. Nieuwe locatie is prachtig, erg ruim, overzichtelijk met het zeewater apart zodat je de specialisaties mooi ziet. Alles zag er goed uit, schoon en het eten was er prima. :) Dus wat de beurs zelf betreft waren we dik tevreden en hebben we een geweldige dag gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 22:58
ik begrijp je frustratie in dit geval met het parkeren, Zoals ik al aangaf was het hele parkeerbeleid in handen van Autotron en wij wisten alleen dat als het heel druk zou worden er "uitgeweken" zou worden, blijkbaar werd het heel vroeg al heel druk op de zaterdag, we hebben al van andere bezoekers gehoord dat ze ook op het weiland moesten parkeren en dat ze aangekomen bij Vivarium zagen dat er gewoon plek voor de deur was.
.
Het is in ieder geval een belangrijk punt die we al op de agenda hebben staan voor de evaluatie.

Verder mooi om te horen dat de beurs zelf wel goed bevallen is :)

• toolkist
  • Niet online
Ik hoorde ook diverse mensen klagen over lange wachttijd voor de pendelbussen vanaf het station, maar zelf met de auto gegaan dus past nu niet uit eigen ervaring.
Verder had ik bij een aantal stands het idee dat iemand alle oude meuk uit zn winkel op een tafel had gedonderd in de hoop dat t zou verkopen en vind ik het jammer dat er zo weinig showbakken waren (aquadcape en discus wedstrijd niet meegerekend). En het was wat jammer dat een stuk hout waar ik over twijfelde om het te kopen ("nog even een rondje over nadenken", was nogal groot en zwaar) weg was toen ik besloten had dat ik em wel wilde. Eigen schuld dikke bult natuurlijk |:(

Verder was t prima geregeld, wat mij betreft een blijvertje

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:03

InFamous

excommunicado

@toolkist stuur mij even een DM over dat hout.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@InFamous Hoezo, heb jij een stuk hout meegesleept waar je nu spijt van hebt? ;)
Als ik nu nog eens kijk dan denk ik dat het niet eens gepast zou hebben in mijn bak, in die zin dat op z'n minst de stabilisatie strips enorm in weg zouden hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 04-06 14:00
ChuckSnorris schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Dit alles staat op een Ikea Kallax kastje... hoop dat deze t gewicht kan dragen, tot op heden lijkt t goed te gaan! |:(
Daar heb ik ook al heel lang mijn bak(je) op staan van 70 liter + inhoud natuurlijk, gaat prima. Zorg dat het niet nat wordt of direct afdoen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Stomme vraag misschien, maar ik wil dus mijn Aquarium weer gaan aanpakken. Ben een jaar geleden verhuisd en sindsdien is het aqua een beetje "verstoft" van het vissenbestand is nu nog over:

1x Siamese algeneter (Epalzeorhynchus Siamensis)
4x Regenboogzalm (Melanotaenia Boeseman)

En ik was dus vandaag bij een Aqua winkel om wat advies op te doen wat voor vissen hier het beste bij passen en kreeg te horen dat "alle vissen bij elkaar kunnen, maanvissen zijn wel mooi!" ik ben daar dus snel weggegaan.. maar met Google kom ik er ook niet echt uit..

Aquarium is een Rio 125. (120L)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Maanvissen in een 80cm bak??? Maar goed dat je daar snel bent weggegaan!

Als je bepaalde vissen mooi vind kan je van daaruit googlen of het past, ik gebruik zelf SeriouslyFish.com als goede bron. Erg uitgebreide informatie over de vis, waar hij bij kan, welke bakmaat en biotoop/waterwaarden hij nodig heeft. Je Boesemani's worden eigenlijk stiekem ook al te groot voor deze bak, dus ik zou er een kleinere scholenvis bijzetten. Verder hangt het echt af van wat je zelf met de bak wil, wil je een biotoop? Leuke gezelschapsbak met op elke laag wat? Of liever toch 1 mooie blikvanger en alles daaromheen gecentreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Heb gisteren het aquarium verschoond als voorbereiding op de nieuwe bewoners.. en nu zwemt er 1 vis steeds aan de bovenkant/opzn zij/rug etc..

Hij heeft nog wel kracht maar kan dit door het verschonen komen?!

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Grvy schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:01:
Heb gisteren het aquarium verschoond als voorbereiding op de nieuwe bewoners.. en nu zwemt er 1 vis steeds aan de bovenkant/opzn zij/rug etc..

Hij heeft nog wel kracht maar kan dit door het verschonen komen?!
Klinkt als een zwemblaasprobleem. Loopt vaak slecht af :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Grvy schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 14:02:
Stomme vraag misschien, maar ik wil dus mijn Aquarium weer gaan aanpakken. Ben een jaar geleden verhuisd en sindsdien is het aqua een beetje "verstoft" van het vissenbestand is nu nog over:

1x Siamese algeneter (Epalzeorhynchus Siamensis)
4x Regenboogzalm (Melanotaenia Boeseman)

En ik was dus vandaag bij een Aqua winkel om wat advies op te doen wat voor vissen hier het beste bij passen en kreeg te horen dat "alle vissen bij elkaar kunnen, maanvissen zijn wel mooi!" ik ben daar dus snel weggegaan.. maar met Google kom ik er ook niet echt uit..

Aquarium is een Rio 125. (120L)
Wat vind je leuk/mooi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Nou inmiddels heb ik e.a. opnieuw ingericht.

Het bestand is nu:
10x Neontetra's
5x Fantoomzalm
4x Regenboogvis
1x Siamese algeneter
10x Japonica garnaal

en omdat mijn vriendin dat wilde dus ook wat garnalen, het zit er nu 2 dagen in maar ik zie de garnalen bijna niet.. in de winkel zeiden ze dat het prima kon maar op internet lees ik dat de Regenboosvis (Melanotaenia Boeseman) best wel een garnaal lusten, ik heb wel op hun aanraden de "XL" variant genomen.. maar ben toch bang dat ze opgepeuzeld worden?

Had de winkel ook al gebeld en die gaf aan dat de garnalen zich gewoon goed kunnen verstoppen. Maarjah, ik zie ze bijna echt niet en ze zitten dus steeds verstopt..

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tja het zijn garnalen. De eerste paar dagen ga je ze ook niet zien als er vis bij zit. Dan moeten ze nog hun verstopplekken vinden en zich veilig gaan voelen. Japonica's worden inderdaad een stuk groter, maar kunnen nog steeds opgejaagd worden.

Je hebt toch hopelijk niet al deze vissen er tegelijk bijgezet? Het is namelijk enorm veel vis voor een 80cm bak en ook nog eens 3 setjes voor de middelste laag. Dus als je ze nog niet allemaal hebt zou ik je adviseren te kiezen tussen de tetra's en de fantoomzalmen. Met 1 school in het midden en je Boesemani's eromheen heb je al een leuk bestand, wellicht nog een leuk schooltje Corydorassen op de bodem om het af te maken (die laten je garnalen volledig met rust en zijn wat rustiger dan drukke middenlaagvissen). Maar 34 vissen die 1 laag delen is vrij fors. Met wat meer rust in de bak laten je Japonica's zich ook vanzelf meer zien, nou ja hangt ook wel van de beplanting af natuurlijk, maar hoe minder vis, hoe meer je je garnalen ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@SmurfLink foutje gemaakt met tellen. Het zijn 10 tetra's en 5 fantoomzalmen. Rest klopt wel.

Wat betreft de garnalen ik hoop het. Ik heb de tetras/garnalen en fantoomzalmen over de dag verspreid erbij gedaan.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 19:44
die boesemani's eten hier regelmatig de vuurgarnalen, zo houden ze die populatie een beetje in toom, maar ja die jongens jagen echt die garnalen op :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ah da's al een beter aantal inderdaad.

Je kan proberen de garnalen te lokken door een stukje geblancheerde komkommer in de bak te leggen (niet te groot, doe er een klein vorkje doorheen om het te laten zinken). ;) Dan zie je ze als het goed is vanzelf komen. Andere groentes werken op zich ook, bloemkool, broccoli, spruitjes, paprika, etc. Klein stukje, blancheren, de bak in. Je algeneter zal dat ook wel lusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Je moet gewoon kooklessen volgen om garnalen te kunnen houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hoeft niet hoor :p ze eten ook gewoon visvoer mee en plantenresten. Maar als je schuwe garnalen hebt die je een keertje wil zien werkt groente toch wel als een magneet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Hoelang zou een 2kg fles co2 mee moeten gaan? Ik heb 240 liter met ongeveer 30 bellen per minuut. De fles hangt nu al zeker 6 maanden eraan. De druk staat nu net iets onder 50 bar. Kan dit wel kloppen?

Co2 word toegediend per JBL inline diffusor. Co2 schakelt wel 's nachts uit. Draait ongeveer 9 tot 10 uur per dag.

[ Voor 12% gewijzigd door Racer89 op 16-12-2018 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 12:46
Tot dat het op is.... bak afhankelijk. De druk op de meter is dampdruk en altijd iets onder de 50 bar. wil je weten hoeveel er nog in zit dan kun je het gewicht van de fles meten. Het gwicht van de lege fles zelf staat ingeslagen op de hals. Dan weet je hoeveel er nog in zit en hoelang deze nog mee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ikke_niet schreef op maandag 17 december 2018 @ 10:26:
Tot dat het op is.... bak afhankelijk. De druk op de meter is dampdruk en altijd iets onder de 50 bar. wil je weten hoeveel er nog in zit dan kun je het gewicht van de fles meten. Het gwicht van de lege fles zelf staat ingeslagen op de hals. Dan weet je hoeveel er nog in zit en hoelang deze nog mee gaat.
Bedankt voor je reactie, Ik neem toch aan als hij leeg is dat de druk ook opgegeven moment zakt en er ook geen bellen meer zichtbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 12:46
ja, Het co2 zit er als vloeistof in en als dat op is gaat de druk naar beneden en daarna houdt die automatisch op met bubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zit nu aan 9 maanden met een 2kg fles en dezelfde aan-tijd, ongeveer 1.5 tot 2 druppels per seconde. Dus ik ben bang: heel lang. :+

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 17-12-2018 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 17 december 2018 @ 13:23:
Ik zit nu aan 9 maanden met een 2kg fles en dezelfde aan-tijd, ongeveer 1.5 tot 2 druppels per seconde. Dus ik ben bang: heel lang. :+
Ja, dan kan het wel kloppen haha. Dit is nu de eerste keer met een 2 kg fles, Normaal 0,5 kg deze was dus al redelijk snel op vandaar mijn vraag :) iig bedankt voor de info.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Na lange tijd geen waterwissel te hebben gedaan zojuist maar weer eens gedaan. Mooi dat het oude water nog goed testte, geen nitriet meetbaar en een laag niveau nitraat; mooi als het aquarium zo in balans blijft :)

Wel jammer dat bij het vullen de slang opeens los kwam: tijdje bezig geweest de vloer te dweilen en drogen. Oeps. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

De garnalen zijn uit hun schulpje gekomen na een paar dagen. *O*

Dit is een account.

• BaZnGaNL
Goedenavond,

Iemand tips om LED strips vast te maken aan de binnenkant van mijn RIO125? Heb dit nu met Pattex tape Geen Spijkers & Schroeven 120KG, echter dit laat na 1 week weer los... Wil liever niet met bevestigingsbeugels vast maken aangezien ik dan moet gaan schroeven, en niet wetende of ik dan elektronisch onderdelen ga raken welke van de T5 lampen daarin zitten.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 10:09

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik wilde je exact hetzelfde sturen, maar blijkbaar werkte dat dus niet.
Heb je het wel een dag goed laten drogen en goed schoongemaakt van te voren?
Hier heb ik ook een hoop vast kunnen maken met mooie tiewraps.

[ Voor 17% gewijzigd door Smuggler op 21-12-2018 00:37 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Bison kit? Siliconenlijm? Beide waterproof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 15:15
BaZnGaNL schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:17:
Wil liever niet met bevestigingsbeugels vast maken aangezien ik dan moet gaan schroeven, en niet wetende of ik dan elektronisch onderdelen ga raken welke van de T5 lampen daarin zitten.
Als je daarin gaat schroeven dan wordt het wel heel gevaarlijk: die behuizing is voor zover ik weet volledig waterdicht, en in die behuizing zit netspanning. Niet doen dus.

Je zal moeten lijmen of kitten dus. Let op dat de led strip en de aansluitingen daarvan ook waterdicht moeten zijn anders roest e.e.a. erg snel weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Smuggler schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:50:
Ik wilde je exact hetzelfde sturen, maar blijkbaar werkte dat dus niet.
Heb je het wel een dag goed laten drogen en goed schoongemaakt van te voren?
Hier heb ik ook een hoop vast kunnen maken met mooie tiewraps.
Ja heb deze 24 uur laten "drogen"
LED-Maniak schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 00:38:
Bison kit? Siliconenlijm? Beide waterproof.
Denk dat ik maar naar de bouwmarkt ga voor Siliconenlijm. Eventuele suggestie van merk / type?
base_ schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 02:07:
[...]

Als je daarin gaat schroeven dan wordt het wel heel gevaarlijk: die behuizing is voor zover ik weet volledig waterdicht, en in die behuizing zit netspanning. Niet doen dus.

Je zal moeten lijmen of kitten dus. Let op dat de led strip en de aansluitingen daarvan ook waterdicht moeten zijn anders roest e.e.a. erg snel weg ;)
Vandaar ook de vraag. ;) Schroeven wordt hem nu dus sowieso niet!

Yep, heb al waterdichte strips & aansluitingen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Had destijds altijd deze van bison: https://www.bison.nl/nl/t...kit-glas-voor-je-aquarium (de tube variant).

Plakte goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zoals Paulus zegt, de tube voor glas. Heb ik ook gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Paulus07 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:37:
Had destijds altijd deze van bison: https://www.bison.nl/nl/t...kit-glas-voor-je-aquarium (de tube variant).

Plakte goed :)
Jep, zolang je iets gebruikt wat veilig is voor je aquarium is het goed. Gezien water verdampt, op de kap en lampen komt, en weer terugvalt in de bak altijd iets nemen wat veilig is! Bison is wat dat betreft top.

Heeft een van jullie ervaring met Hydra? Ik heb allemaal kleine groene streepjes in de bak. Denk dat ze uit de planten zijn gekomen die ik op Vivarium heb gekocht. Heb alleen garnalen in de bak dus voer nu een week niet, maar het gaat niet weg. Straks verversen en wat bovenin het glas zit wegvegen met een doek... maar wat onderin zit wordt lastiger. Ik heb nog geen vissen erin, het wordt een aziatisch bakje, en ik lees hele goeie dingen over dat gourami's Hydra eten. Ga denk ik dan voor een koppeltje Colisa Chuna. Verder wou ik Kuhlii's op de bodem, maar die doen er niks mee. Wil liever niet aan de chemicaliën ivm de garnalen, maar het schijnt dat deze troep babygarnalen eet dus wil er wel vanaf.

[ Voor 42% gewijzigd door SmurfLink op 21-12-2018 09:41 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.