Foutje
[ Voor 99% gewijzigd door mvds op 21-12-2018 09:40 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 99% gewijzigd door mvds op 21-12-2018 09:40 ]
Hydra's zijn niet echt groen toch..? Ik herinner ze me meer als kleurloos en doorschijnend.SmurfLink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:39:
[...]
Heeft een van jullie ervaring met Hydra? Ik heb allemaal kleine groene streepjes in de bak. Denk dat ze uit de planten zijn gekomen die ik op Vivarium heb gekocht. Heb alleen garnalen in de bak dus voer nu een week niet, maar het gaat niet weg. Straks verversen en wat bovenin het glas zit wegvegen met een doek... maar wat onderin zit wordt lastiger. Ik heb nog geen vissen erin, het wordt een aziatisch bakje, en ik lees hele goeie dingen over dat gourami's Hydra eten. Ga denk ik dan voor een koppeltje Colisa Chuna. Verder wou ik Kuhlii's op de bodem, maar die doen er niks mee. Wil liever niet aan de chemicaliën ivm de garnalen, maar het schijnt dat deze troep babygarnalen eet dus wil er wel vanaf.
[ Voor 12% gewijzigd door dragon2 op 21-12-2018 15:07 ]
Heb deze ook nog welke ik heb gebruikt voor de achterwand.Paulus07 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:37:
Had destijds altijd deze van bison: https://www.bison.nl/nl/t...kit-glas-voor-je-aquarium (de tube variant).
Plakte goed
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Hier heb ik ook de binnenfilter weer opnieuw mee geplakt, was al binnen 1 uur redelijk droog en niet meer los te krijgen.BaZnGaNL schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:20:
[...]
Heb deze ook nog welke ik heb gebruikt voor de achterwand.
Denk dat deze ook voldoet? Conexo krachtlijm
Of toch beter voor de siliconenkit gaan?
Die gouramis eten je garnalen net zo goed, dus of dat nou de oplossing is?SmurfLink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:39:
[...]
Jep, zolang je iets gebruikt wat veilig is voor je aquarium is het goed. Gezien water verdampt, op de kap en lampen komt, en weer terugvalt in de bak altijd iets nemen wat veilig is! Bison is wat dat betreft top.
Heeft een van jullie ervaring met Hydra? Ik heb allemaal kleine groene streepjes in de bak. Denk dat ze uit de planten zijn gekomen die ik op Vivarium heb gekocht. Heb alleen garnalen in de bak dus voer nu een week niet, maar het gaat niet weg. Straks verversen en wat bovenin het glas zit wegvegen met een doek... maar wat onderin zit wordt lastiger. Ik heb nog geen vissen erin, het wordt een aziatisch bakje, en ik lees hele goeie dingen over dat gourami's Hydra eten. Ga denk ik dan voor een koppeltje Colisa Chuna. Verder wou ik Kuhlii's op de bodem, maar die doen er niks mee. Wil liever niet aan de chemicaliën ivm de garnalen, maar het schijnt dat deze troep babygarnalen eet dus wil er wel vanaf.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 22-12-2018 14:23 ]
Da's wel veel ja. De enige manier om een guppenpopulatie niet te laten groeien, is alleen maar mannetjes te hebben. Is er een vrouwtje in het spel dan wordt er op los gefokt alsof het niks is.Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:22:
[..]
2 vragen:
- heb ik teveel (kleine) guppen? Hoe houd ik die populatie in stand in zo’n klein bakje, beestjes f*cken wat af geloof ik 😜
- moet ik het binnenfilter ook regelmatig spoelen?
- tijd dat de lampen aanstaan is van 7-22 uur. Te lang? En wat is het nut van die blauwe nachtlamp?
Ennn... de fles begint nu in druk te dalen.Racer89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:14:
Hoelang zou een 2kg fles co2 mee moeten gaan? Ik heb 240 liter met ongeveer 30 bellen per minuut. De fles hangt nu al zeker 6 maanden eraan. De druk staat nu net iets onder 50 bar. Kan dit wel kloppen?
Co2 word toegediend per JBL inline diffusor. Co2 schakelt wel 's nachts uit. Draait ongeveer 9 tot 10 uur per dag.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoelanger je lamp aanstaat des te meer voeding je planten vragen. Met enkel vloeibare CO2 ga je nergens komen. Meer CO2 betekend meer vraag naar voeding.Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:22:
2 vragen:
- moet ik het binnenfilter ook regelmatig spoelen?
- tijd dat de lampen aanstaan is van 7-22 uur. Te lang? En wat is het nut van die blauwe nachtlamp?
Ok, en waar is de blauwe ‘nacht’ lamp dan voor?JayZeeTie schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:44:
[...]
Hoelanger je lamp aanstaat des te meer voeding je planten vragen. Met enkel vloeibare CO2 ga je nergens komen. Meer CO2 betekend meer vraag naar voeding.
Persoonlijk raad ik aan om een complete planten voeding toe te voegen van bijvoorbeeld plantedbox. Hier heb ik zelf goede ervaring mee.
Een Profito mist nog het een en ander zoals NO3 en PO4.
Ik zou voor je lampen n uurtje of 8 tot 10 aanhouden.
Het filter zou ik eens in de maand even uitspoelen met 'oud' aquarium water als je water ververst.
Nergens voorGoofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:26:
[...]
Ok, en waar is de blauwe ‘nacht’ lamp dan voor?
Zodat je nog effectiever en meer algen kan groeien.Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:26:
[...]
Ok, en waar is de blauwe ‘nacht’ lamp dan voor?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Verliest die actieve kool niet ook zijn werking na een x aantal weken?Paulus07 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:51:
voor de witte watten: koop een grote zak witte watten waar je zelf stukken uit kan knippen/scheuren om die te verversen. Stukken makkelijker en goedkoper. De witte watten zijn degene die je vaker zal gaan vervangen ivm vuilopvang. (voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-gr/5170125/artikel.html)
De rest hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Mocht je de blauwe ooit willen vervangen kan je zo'n grote blauwe mat kopen en opnieuw de juiste maat eruit knippen/snijden. Maar mijn ervaring is dat je dit niet nodig zal hebben. (vaak te koop op een beurs als vivarium, of bij een vijver afdeling etc)
De kool en carbax kan je laten zitten. Echter als je medicijnen gaat toevoegen dan haal je ze eruit. Anders heb je kans dat je medicijn wordt opgenomen door de kool en niet bij je vissen komt.
Ai, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Dacht dat de Chuna klein genoeg was dat die de garnalen met rust zou laten.toolkist schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:57:
[...]
Die gouramis eten je garnalen net zo goed, dus of dat nou de oplossing is?
I have stability. The ability to stab.
Wat voor garnalen zijn het als ik vragen mag? Soms gaat het gewoon wat lastig, het duurde bij mij destijds ook een tijdje voor ik mijn crystal reds aan het voortplanten kreegSmurfLink schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:37:
@dragon2 Bedankt. Voor wat ik kan zien zijn ze bij mij wel groen. Heb nu een deel met water verversen van de ruit afgeveegd (werden groene bolletjes). Maar wat onderin zit kom ik niet lekker bij.
[...]
Ai, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Dacht dat de Chuna klein genoeg was dat die de garnalen met rust zou laten.
Het bevalt me niet dat ik nog geen vrouwtjes met eitjes danwel kleine garnalen heb gezien. Heb wel veel vrouwtjes in de groep. 't zal toch niet kunnen dat ik op 10 garnalen geen mannen er tussen heb? Hoop het niet zeg! Heb ze nu een maand, draagtijd is dacht ik een maand dus dan zou ik op z'n minst wel wat met eitjes moeten zien rondwandelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Wildfire op 23-12-2018 17:20 ]
Bedankt voor de nuttige feedback, moeten die blauwe van een speciaal materiaal zijn? Heb je daar toevallig ook een link voor? En wat betreft de optionele lagen ?Paulus07 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:51:
voor de witte watten: koop een grote zak witte watten waar je zelf stukken uit kan knippen/scheuren om die te verversen. Stukken makkelijker en goedkoper. De witte watten zijn degene die je vaker zal gaan vervangen ivm vuilopvang. (voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-gr/5170125/artikel.html)
De rest hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Mocht je de blauwe ooit willen vervangen kan je zo'n grote blauwe mat kopen en opnieuw de juiste maat eruit knippen/snijden. Maar mijn ervaring is dat je dit niet nodig zal hebben. (vaak te koop op een beurs als vivarium, of bij een vijver afdeling etc)
De kool en carbax kan je laten zitten. Echter als je medicijnen gaat toevoegen dan haal je ze eruit. Anders heb je kans dat je medicijn wordt opgenomen door de kool en niet bij je vissen komt.
Neocaridina davidi var. Blue, blauwe vuurtjes. Dus die zouden net zo snel als vuurgarnalen moeten kweken. M'n vriendin heeft ze van een andere stand op Vivarium, en die heeft wel al eitjes zitten. Bij mij zie ik nog niks. Nou ja, hopen dat het vanzelf op gang gaat komen dan. Wie weet wachten ze op meer voer, gezien ik nu nagenoeg niet voer om de Hydra te versterven (maar er liggen nog blaadjes voor de garnalen om te eten dus zouden niet moeten verhongeren).Niekserr schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:53:
[...]
Wat voor garnalen zijn het als ik vragen mag? Soms gaat het gewoon wat lastig, het duurde bij mij destijds ook een tijdje voor ik mijn crystal reds aan het voortplanten kreeg
[ Voor 21% gewijzigd door SmurfLink op 23-12-2018 19:39 ]
Hoe zorgen watten voor een nitrietpiek?LED-Maniak schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:47:
Pas op met watten dat deze voor een nitriet piek kunnen zorgen. Ik doe ze alleen in uiterste nood in het filter voor hooguit een paar dagen om extra te filteren. Ze vangen veel drab op, maar wellicht is het handiger die drab te voorkomen dan weg te filteren.
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"
Door de hoeveelheid vuil dat zich opstapelt als je bak nog niet goed draait. Het filtert perfect, maar als je veel dood materiaal/alg hebt rondvliegen zal je het regelmatig moeten uitwassen cq. vervangen. Anders stapelt het op en krijg je hoge nitriet/nitraat waarden.SmurfLink schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:07:
[...]
Hoe zorgen watten voor een nitrietpiek?
[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 24-12-2018 14:39 ]
Hm, dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor. Juist die drab is geen zooi maar zijn de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat, die juist helpen je bak schoon te houden. Als het een indraaiende bak is krijg je hoe dan ook een nitrietpiek, maar heb nog nooit gehoord dat dit door het filter zou komen.LED-Maniak schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:36:
[...]
Door de hoeveelheid vuil dat zich opstapelt als je bak nog niet goed draait. Het filtert perfect, maar als je veel dood materiaal/alg hebt rondvliegen zal je het regelmatig moeten uitwassen cq. vervangen. Anders stapelt het op en krijg je hoge nitriet/nitraat waarden.
Kalk? Azijn. Of scheermesje, maar niet op plastic natuurlijk.the_cyberspace schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:24:
Was al een geruime tijd opzoek naar een kap voor m`n 1meter bak. Kwam via marktplaats een 2e hands bak tegen met kap en led verlichting en gisteren maar opgehaald. Die bak is ook stukje hoger en glas nog in zeer goede staat dus ik ben happy
Bak heeft alleen een grote schoonmaak beurt nodig, maar nu mijn vraag. Hoe maken jullie zoiets schoon? Gaat me dan met name over vieze vlekken op plastic delen. Van die vlekken die je krijgt van opspattend water bijv. wat weer opdroogt zeg maar. Al wel even in de weer geweest met een spons en warm water, groot gedeelte krijg ik er wel vanaf maar niet de hardnekkige vlekken. Iemand tips hiervoor?
Formerly known as Ragdoll
Dat lijkt me ook heel leerzaam! Dus dagboekje, dagboekje! (nu allemaal!) ;-)
Lang wachten dus. We zijn tweakers, 1 dag op een pakketje wachten is al te lang, dus over 3 maanden is een eeuwigheidInFamous schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:44:
@Wildfire valt mee, eind maart is de planning om te vullen.
Dan verkoop je maar wat inventaris, wij willen snel resultaten zienInFamous schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:47:
@demokert dat heeft weinig te maken met zee watermaar meer de pinpas.
zo is het! op sinaasappelkistjes zitten, maar wel een zeewater aquarium hebbenWildfire schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:03:
[...]
Dan verkoop je maar wat inventaris, wij willen snel resultaten zien
Net ook aan het snoeien geweest.Paulus07 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:53:
Weer even flink met de schaar door de bak. een emmer pogostemon helferi kwam eruit
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Die drab (detritus) is toch echt een combo van voer- en plantenresten en vissenschijt. Bacterien zie je nietSmurfLink schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:18:
[...]
Hm, dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor. Juist die drab is geen zooi maar zijn de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat, die juist helpen je bak schoon te houden. Als het een indraaiende bak is krijg je hoe dan ook een nitrietpiek, maar heb nog nooit gehoord dat dit door het filter zou komen.
Die bruine drab niet wegspoelen, die heb je toch echt nodig in je filter.toolkist schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:43:
[...]
Die drab (detritus) is toch echt een combo van voer- en plantenresten en vissenschijt. Bacterien zie je niet
Truetoolkist schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:43:
[...]
Die drab (detritus) is toch echt een combo van voer- en plantenresten en vissenschijt. Bacterien zie je niet
Je spoelt je filtermatten juist uit om die drab eruit te krijgen en de doorstroom van je filter niet te erg te beperken ;-) Tuurlijk zitten daar ook wel nuttige bacteriën in, maar verreweg het meeste zitten in de poreuze buisjes in je filter.dragon2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:50:
[...]
Die bruine drab niet wegspoelen, die heb je toch echt nodig in je filter.
En hoeze, bacteriën zie je niet? Cyanobacteriën zie ik anders regelmatig met het blote oog in een aquarium (helaas), om maar wat te noemen...
Thanks! Is inderdaad een CO2 checker, gepositioneerd op het punt waar ik vermoed dat de minste stroming zit, dus wanneer de CO2 daar in orde is; dan moet het in de rest van de bak ook meer dan voldoende zijn. Ik ben van plan om de CO2 na opstart zoveel mogelijk af te bouwen om te kijken wat er minimaal nodig is. Ik heb een 0.5kg CO2 fles. Die had ik nog maar inmiddels is de keuring verlopen dus ik ga een nieuwe halen van waarschijnlijk 1 of 2 kilo, hoe minder tripjes om bij te vullen hoe beter wat mij betreft. Heb daar een regulator van CO2Art op zitten en een AM1000 reactor van AquaMedic om de CO2 inline op te lossen. Ik vind een diffusor in de bak met continue overal belletjes persoonlijk storend. Zit momenteel op ongeveer 1 bel per seconde t.b.v. een goede start.boomr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:01:
Leuke bak jsiegmund. Zie ik daar zo'n CO2 checkertje? Wat voor setup heb je? En ik ben ook wel erg benieuwd naar je lillypipes. Die glazen dingen zijn echt prachtig. Ik zie graag de voortgang de komende weken:)
Verlichting = Dennerle Trocal LED 18W (40 cm). Ik heb eerder aan lopen klooien met LED strips uit China, maar nooit goeie resultaten mee gehad. Over deze tot nu toe erg tevreden. Komt uiteindelijk ook vast uit Chinakw_nl schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:23:
Ben ook wel benieuwd naar je verlichting. Ziet er goed uit!
[ Voor 3% gewijzigd door jsiegmund op 02-01-2019 17:40 ]
Klopt, het is echt een bak licht wat eraf komt. Maar hier heb ik wel over de hele bodem van d ebak gelijkmatig licht, en ik heb hem op 60% staan. Ik heb 's-nachts 5% blauw licht wat eigenlijk neerkomt op alleen schimmen die je ziet.LED-Maniak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:32:
- De helialux geeft in mjin RIO180 veel te veel licht: planten begonnen er langzaam van dood te gaan. Heb je nacht licht aan?
Ik heb de bioflow M van Juwel erin zitten met in de bovenste houder;- Nitriet zou omgezet moeten worden in nitraat. Hoe ziet de samenstelling van je filter er uit?
Wat is een flinke belasting? Ik heb in totaal zo'n 20 guppen waarvan veel jonkies, ik denk slechts 8 volwassenen en 30 vuurgarnalen.- Teveel nitriet/nitraat komt door teveel voeren, dode vissen of bijvoorbeeld plantenresten. Bruinalg door een onbalans in voedingsstoffen.
- 10% vervangen is niet veel, zeker als je een flinke belasting hebt dan zou ik 30~40% vervangen(meten is weten)
Dat probeer ik zo goed mogelijk te vermijden inderdaad. Alleen bij het vervangen van planten woel ik in de bodem en ook zo beperkt mogelijk. Ik hou daarna altijd de waardes in de gaten en doe dan altijd een flinke watervervanging.- Probeer zeker niet te woelen in je bodem, dan komen er stoffen vrij
Ik geef dagelijks een hele kleine hoeveelheid CO2 inderdaad- Geef je die vloeibare CO2 wel dagelijks? Ik kreeg het pas stabiel toen ik CO2 uit een gasfles ging injecteren.
De verwarming staat op 22 graden ongeveer. Geen idee of de planten daar tegen kunnen. Wellicht slim om op te letten maar ik doe dat eigenlijk nooit- Welke temperatuur draait je bak? Is dit geschikt voor de gekozen planten?
Ze groeien heel erg slecht, zelfs de snelgroeiers groeien erg langzaam en de onderkant van de stengels worden kaal. Ook worden ze gelig en snotterig, bijna doorzichtig.Op de een of andere manier lijk je dus teveel of de verkeerde samenstelling voedingsstoffen in het water te hebben, gezien de planten het niet opnemen. Ik dacht dat die voeding van plantedbox uit gaat van een verversing van 50% per week(EI methode). Met 10% verversen hou je dus 40% teveel voedingsstoffen over.
Belangrijk signaal is hoe je planten groeien. Missen ze kleur? Rekken ze? Blijven ze te klein? Vlekjes? Dat kan een goede indicatie geven wat mist.
Ik heb al eens de bodem eruit gehaald en grondig gewassen maar dat heeft vrijwel niks geholpenSmurfLink schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:14:
Je zegt dat je de bodem hebt overgenomen... Hoe heb je de bak vervoerd? Grind kan dichtslibben namelijk, dan heb je kans dat er een onderlaag was met enorm veel zooi, die door het vervoeren een gaatje heeft gevonden, waardoor de troep je bak bederft met flinke ladingen nitriet.
Bij een vervanging van een bak zou ik zelf altijd een verse bodem erin zetten. Nou werk ik sowieso liever met zand dan grind, maar goed. Een oude bodem kan een hoop ellende geven.
Hm, welke planten gaat het eigenlijk over? Alle planten die je hebt? Welke soorten? En geef je iets van plantenvoeding?mvds schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:02:
[...]
Ik heb al eens de bodem eruit gehaald en grondig gewassen maar dat heeft vrijwel niks geholpen
[ Voor 29% gewijzigd door SmurfLink op 03-01-2019 17:31 ]
Ik heb tijdelijk even een aquarium te leen waar mijn vissen en garnalen in kunnen. Dus ik kan de opstarttijd makkelijk oprekken naar een langere periode, het tijdelijk aquarium is groot genoeg voor de bewoners om daar langere tijd in te verblijven.1. De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.
2. De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.
Optional: 3. De uitstekende absorptie-eigenscha¬ppen van Carbax binden verkleuringen, reukstoffen en toxische substanties duurzaam en snel en zorgen voor kristalhelder water.
4. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.
5. De grove filterspons wordt voor de mechanische filtering gebruikt en geeft bacteriën de kans om zich te vestigen in de aerobe zone.
Optioneel: 6. Cirax / Phorax / Amorax
Cirax is een biologisch filtermiddel dat door zijn hoge porositeit en grote oppervlakte optimale eigenschappen aan gunstige bacteriën biedt voor zich te koloniseren.
Phorax is een zeer efficiënt filtermiddel voor de afbraak van fosfaten in uw aquarium. De afbraak vermindert effectief de algengroei en kan bijdragen tot een betere plantengroei.
Amorax is een uiterst efficiënt filtermedium bestaande uit natuurlijke zeoliet. Het bindt snel en effectief ammonium, verhindert op die manier het ontstaan van ammoniak en bevordert de vitaliteit van uw vissen.
7. De fijne filtersponzen worden voornamelijk gebruikt voor biologische filtering in de anaerobe zone.
Niet. Niet nodig, kan alleen maar 'in de war raken' met je bovenlaag, moet af en toe vervangen worden en dan dus je hele bak leeg/hoop werk. Gewoon kleibolletjes bij je moerasplanten stoppen, klaar.mvds schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:17:
Qua bodem; wel of geen voedingsbodem? (waarom wel/niet? En zo ja, welke soort raden jullie aan?)
De meeste traaggroeiers zijn moerasplanten, die halen hun voeding geheel of grotendeels uit de bodem. Neem iig wat echte waterplanten erbij om voedingsstoffen/afval uit het water te halen, zeker tijdens de opstartfase/bij een nieuwere bak. Bv cabomba als je een hoop licht hebt, belgisch groen, drijfplanten, etc.Qua planten; ik weet dat snelgroeiers belangrijk zijn, maar waterpest vind ik niet echt mooi. Welke andere alternatieven zijn er die passen bij een zandbodem (met eventueel een voedingsbodem eronder), water van 22/23 graden en vuurgarnalen en guppen als bewoners? En welke verhouding moet ik aanhouden, ik wil graag flink wat beplanting erin hebben. Kom ik dan weg met alleen traaggroeiende planten?
Reeds vaak besproken in dit topic. Ik blijf erbij dat rustig indraaien het beste werkt, eventueel wat slakjes of taaie garnalen erin maar nog geen vissen de eerste 3-4 weken. Als je het sneller wilt, een handje keramiek uit een ingedraaid potfilter overnemen, of een stuk spons. Je beestjes zitten nu goed dus ik zou lekker rustig indraaien je hebt geen haast toch?Qua indraaien; ik denk dat ik een week of 3 alles laat indraaien met iets zoals AquaStart om te beginnen. Of zijn daar betere alternatieven voor? En kan ik ineens alle planten erin zetten of moet dat ook langzaam aan?
Je wilt zoveel mogelijk biologische filtering plus wat mechanische filtering.Qua filters; een aantal filters van het Bioflow systeem zijn optioneel, maar welke kan ik nou het beste erin doen?
Jawel hoor, dat stond in mijn oorspronkelijk verhaal een paar posts eerderSmurfLink schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:38:
Het belangrijkste is dat je echt voeding moet geven. Die vraag had je niet van me beantwoord, geef je op dit moment met je bak plantenvoeding?
Ik weet het, maar mijn aquarium heeft al een intern filter, ik heb daarvan al de pomp geupgrade, en er zit een gelijmde/gekitte achterwand in de bak. Ik heb dus echt geen zin om dat allemaal te moeten verwijderen en dan ook nog eens veel geld uit te moeten geven voor weer een nieuw filter.Verder zou ik in alles wat groter is dan 60cm geen intern filter gebruiken maar een externe pomp. Dit vind ik zelf veel fijner werken en het neemt veel minder ruimte in beslag. Daarnaast kan je het makkelijker schoonmaken, zonder dat er veel vuil in de bak komt.
Verwijderd
Ik hoop dat je nitriet en nitraat steeds verwisselt met elkaar.. Nitriet in bak = foute boel, je hebt niet voldoende nuttige bacteriën in je bak dus je filter werkt niet naar behoren. Zeker als je nooit op 0 uitkomt is er iets goed mis. 0,05 nitriet is nog steeds 0,05 teveel.mvds schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:14:
Ik begin een beetje moedeloos te worden van mijn aquarium en ik wil toch echt even hulp.
Ik zal nog een keer het verhaal uitleggen... Een vriend van mij heeft zijn aquarium geüpgrade van een 125 liter bak (Juwel Rio 125) naar een groter aquarium. Ik heb toen zijn Rio 125 inclusief wat spullen zoals hout (wat er al jaren in lag), grind en ingedraaid filter gekregen. Dit heeft ook steeds ondergedompeld in het aquariumwater gelegen, ook tijdens het transport. Maar vanaf het begin had ik al veel problemen met algen en ook de waterwaarden kreeg ik niet goed.
Omdat ik niet overal stroming zag in de bak heb ik toen de pomp geüpgrade van een 600 liter/uur naar een 1000 liter/uur en de enkele aftermarket LED balk die erin zat (maar waarmee ik donkere plekken had in mijn aquarium) vervangen voor Juwel Helialux (+ Day&Night controller)
Ik had steeds erg hoge nitrietwaardes, waarschijnlijk door het plaatsen van nieuwe planten en dergelijke. Ik heb toen regelmatig het water voor 50-70% vervangen en toen ging het goed met mijn waterwaardes.
Nu gaat het elke keer als volgt; ik koop een zooi nieuwe planten en voor een paar weken draait alles goed. Planten beginnen te groeien, water is goed. Ik blijf gewoon schoonmaken (wekelijks iets van 10% water vervangen en nieuwe filterwatten erin, glas schoonmaken met een stuk filterwatten, bodem afzuigen) en vaak gaat het een paar weken goed. En dan slaat alles om. Nitriet gaat omhoog, ik begin bruine alg (een keer zelfs een explosie van blauwalg, dat heeft mij dus ook al mijn vissen en planten gekost) te zien en mijn snelgroeiers (waterpest) worden bruin en slijmerig en verliest een groot deel van het blad, ook alle andere planten verliezen langzaam hun bladeren en ik zit met een trieste bak met vrijwel kale planten en een hele zooi aan bruine alg tegen de ramen en op de stenen en het hout.
Dit keer heeft het 4 weken geduurd maar weer is het zover. Een groot deel van de planten hebben in een week tijdbestek hun bladeren verloren en overal zie ik bruine alg.
Waterwaarden zijn niet schrikbarend, nitriet is wel wat hoger (max 0,1 heb ik gezien maar meestal rond de 0,05) maar dat is logisch gezien de staat van de planten (all bladeren zijn los en die zijn gewoon aan het wegrotten ook al haal ik ze weg zodra ik ze zie drijven)
Licht staat op 60% en is max 8 uur per dag aan. Aquarium staat op een plek waar het geen (of zeer beperkt) direct zonlicht krijgt. Ik geef wekelijks vloeibare voeding (all in one van Plantedbox) en vloeibare CO2 (van Tetra) en tevens zitten er voedingskorrels in de bodem gestopt.
Mijn vissen (ik heb alleen guppies) en vuurgarnalen doen het prima, fokken er lustig op los, alleen mijn planten zijn dus een drama.
Kort samengevat... HELP!
Moet je voor de grap eens meten hoe veel een blad van de valisneria groeit op een dag. Dat zijn dus echt wel snelgroeiersSmurfLink schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:38:
Ik heb in mijn grote bak geen snelgroeiers, vooral vallisneria
[ Voor 3% gewijzigd door toolkist op 06-01-2019 12:40 ]
Nee, helaas haal ik nitriet en nitraat niet door elkaartoolkist schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:38:
[...]
Ik hoop dat je nitriet en nitraat steeds verwisselt met elkaar.. Nitriet in bak = foute boel, je hebt niet voldoende nuttige bacteriën in je bak dus je filter werkt niet naar behoren. Zeker als je nooit op 0 uitkomt is er iets goed mis. 0,05 nitriet is nog steeds 0,05 teveel.
Nitriet in bak, gevolg = dode vissen.
Nitraat in je bak, dus te weinig planten die het nitraat verbruiken, gevolg = alg. Advies: drijfplanten.
Drijfplanten zijn heel erg goed in het opruimen van overtallige voedingsstoffen in het water en concurreren dus met algen.
Het hoeft op zich helemaal niet vreemd te zijn dat je planten in het begin afsterven. Ze zijn zeer waarschijnlijk emers (=boven water, of zelfs helemaal niet in het water) gekweekt en moeten zich nu aanpassen aan een submers (onder water) leven. Dan kan het zijn dat de bestaande bladeren afsterven en dat is niet erg, als er maar wel nieuwe beginnen te groeien.
Wat betreft die algen, hoeveel voer je en geef je niet teveel plantenvoeding? Ook daar maken algen maar al te graag misbruik van.
[...]
Moet je voor de grap eens meten hoe veel een blad van de valisneria groeit op een dag. Dat zijn dus echt wel snelgroeiers
Ik heb daar de grote broer van op mijn 1.20 bak, erg tevreden mee. Nog nooit klachten gehad behalve ooit een slang die losschoot omdat ik hem zelf niet goed genoeg erop gezet had. Heb daarnaast een TetraTec op mijn 80cm gehad, die was ook prima. Enige euvel wat ik daarmee had was dat de pompknop zichzelf vacuüm zoog waardoor hij niet meer omhoog kwam en dus bijna niet te gebruiken was. Maar het kleine stukje wat het nog deed was genoeg om de flow weer op gang te brengen. Dit was destijds de voordelige keus. Kan even niet meer vinden hoeveel liter per uur dit was, de pomp zelf incl doos staat nog bij m'n ouders in de opslag met de 80 bak. Ooit op een dag wil ik die weer gaan opzetten maar heb er nu de ruimte niet voor helaas. Op zich is meer doorstroomsnelheid niet verkeerd, je kan het altijd verminderen door de kraantjes minder ver open te zetten of de uitstroom op het glas te richten, mocht het te veel stroming geven.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:
Ik heb nog een leuke waardebon liggen, dus ik was eens rond aan het kijken voor een extern filter. Nou kom ik natuurlijk Eheim tegen maar ook JBL wat een paar tientjes goedkoper is en voor zover ik kan zien vergelijkbare specs heeft. Zijn er mensen die ervaring hebben met JBL en wat erover kunnen zeggen?
Het zou gaan om de JBL CristalProfi - e702, 700 liter per uur (ik heb een 125 liter aquarium). Of kan ik toch beter gaan voor de e902 die 900 liter per uur doet?
[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 07-01-2019 10:08 ]
Ik heb de JBL E902 voor een 160ltr bak en deze bevalt uitstekend! Goede stroming vind ik persoonlijk en heb er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad en doet wat ie moet doen.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:
Ik heb nog een leuke waardebon liggen, dus ik was eens rond aan het kijken voor een extern filter. Nou kom ik natuurlijk Eheim tegen maar ook JBL wat een paar tientjes goedkoper is en voor zover ik kan zien vergelijkbare specs heeft. Zijn er mensen die ervaring hebben met JBL en wat erover kunnen zeggen?
Het zou gaan om de JBL CristalProfi - e702, 700 liter per uur (ik heb een 125 liter aquarium). Of kan ik toch beter gaan voor de e902 die 900 liter per uur doet?
"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"
Waar zou je hem het beste op kunnen richten eigenlijk? Of is het gewoon zaak om te proberen tot je overal beweging ziet bij de planten? Ik vind het erg lastig om in te schatten of er voldoende (of teveel) stroming is, ik heb nu met de interne pomp wel het idee dat de vissen en garnalen best veel moeite moeten doen om tegen de stroming in te komen.SmurfLink schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:04:
[...]
Op zich is meer doorstroomsnelheid niet verkeerd, je kan het altijd verminderen door de kraantjes minder ver open te zetten of de uitstroom op het glas te richten, mocht het te veel stroming geven.
Heb je hem dan op volle kracht staan en hoe heb je de spraybar gericht staan?the_cyberspace schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:45:
[...]
Ik heb de JBL E902 voor een 160ltr bak en deze bevalt uitstekend! Goede stroming vind ik persoonlijk en heb er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad en doet wat ie moet doen.
Hoe je de pomp zet is afhankelijk van je vis en planten. Sommige vissen willen een sterke stroming(beaufortia bijvoorbeeld), guppen hebben wat minder strenge eisen.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:54:
[...]
Waar zou je hem het beste op kunnen richten eigenlijk? Of is het gewoon zaak om te proberen tot je overal beweging ziet bij de planten? Ik vind het erg lastig om in te schatten of er voldoende (of teveel) stroming is, ik heb nu met de interne pomp wel het idee dat de vissen en garnalen best veel moeite moeten doen om tegen de stroming in te komen.
[...]
Heb je hem dan op volle kracht staan en hoe heb je de spraybar gericht staan?
[ Voor 40% gewijzigd door the_cyberspace op 07-01-2019 11:10 ]
Dat hangt zoals onderstaande zegt heel erg af van je vissen. Heb je labyrintvissen als Betta's of Gourami's, dan heb je liever minder stroming, gezien die lucht dienen te happen en hoe meer stroming, hoe kouder die lucht. Daar kunnen ze longontstekingen van krijgen. Dus dan liever minder stroming, dan richt je de uitstroom dus op de ruit, of zorg je voor veel drijfplanten. Andere soorten, bijv. Chinese Danio's willen juist graag meer stroming, daar kan het niet hard genoeg voor stromen. Dus dan lekker vol op de bak om mooie stroming te krijgen.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:54:
[...]
Waar zou je hem het beste op kunnen richten eigenlijk? Of is het gewoon zaak om te proberen tot je overal beweging ziet bij de planten? Ik vind het erg lastig om in te schatten of er voldoende (of teveel) stroming is, ik heb nu met de interne pomp wel het idee dat de vissen en garnalen best veel moeite moeten doen om tegen de stroming in te komen.
[...]
Heb je hem dan op volle kracht staan en hoe heb je de spraybar gericht staan?
[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 07-01-2019 13:11 ]
Geen faillissement
De zaak werd afgelopen zomer op zijn naam gezet om de Velda Groep (de holding waarvan Marco, zijn broer en zijn vader bestuurder zijn) niet in de financiële malaise van Veldhuis Aquaria mee te trekken. Failliet is Veldhuis Aquaria niet, verzekert de eigenaar. „We hebben er ook nog veel privégeld in gestoken, maar het is een bodemloze put. Het is beter om de stekker er uit te trekken.” Even is nog overwogen om alleen de winkel aan de Ossenboer te sluiten en als internet- en serviceloket verder te gaan. „Maar we hebben gezamenlijk besloten om dat niet te doen en ermee te stoppen.”
[ Voor 58% gewijzigd door InFamous op 07-01-2019 13:11 ]
[ Voor 53% gewijzigd door LED-Maniak op 07-01-2019 15:28 ]
Dan voer je veel te veel, of je hebt op een andere manier een hogere belasting in je bak dan je filter aan kan.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:47:
[...]
Nee, helaas haal ik nitriet en nitraat niet door elkaar
Maar heeft een spraybar juist niet het voordeel dat de stroming verdeeld is over de breedte van het aquarium? Het lijkt mij dat je met een standaard uitstroom wat maar van een punt uit komt juist makkelijker last hebt van dead spots, of heb ik het mis?LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:24:
Laatste klinkt mij wel als netjes. Dan kan je vast ook met een spraybar af, ook daar verlies je veel stroming mee.
De filterwatten vervang ik elke week, ik voer eens in de twee dagen, soms elke dag en dan doe ik twee keer wat ik tussen mijn vingertoppen van wijsvinder en duim kan pakken. Ze eten alles optoolkist schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:28:
[...]
Dan voer je veel te veel, of je hebt op een andere manier een hogere belasting in je bak dan je filter aan kan.
Hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? En hoe vaak en hoeveel voer je?
Ligt ook weer aan locatie van de ingang.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:45:
[...]
Maar heeft een spraybar juist niet het voordeel dat de stroming verdeeld is over de breedte van het aquarium? Het lijkt mij dat je met een standaard uitstroom wat maar van een punt uit komt juist makkelijker last hebt van dead spots, of heb ik het mis?
Dan poepen ze gewoon te veel.[...]
De filterwatten vervang ik elke week, ik voer eens in de twee dagen, soms elke dag en dan doe ik twee keer wat ik tussen mijn vingertoppen van wijsvinder en duim kan pakken. Ze eten alles op
Dat klinkt wel verleidelijkShadow343 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:07:
Velda is nog wel een aantal maand open zo verzekerde ze. Ze gaan pas sluiten als het meeste weg is. Heb al een aantal mooie dealtjes gemaakt!
Spiderwood twv €100,- voor omgerekend €15,- mee kunnen nemen
Eheim ecco pro 130 + 2 lilypipes, luchtpomp + flink wat materiaal (nitrivec,aquatan,watten etc) voor bijna 80% korting.
Ik heb even gekeken, en heb de 901 op mijn 1.20 bak staan. Als ik er zelf een kon kiezen had ik een zwaarder genomen. Op een 80 is het wellicht veel, maar dan kan je de spraybar dus 'verkeerdom' zetten. Op het glas zodat de terugkaatsing je bak door gaat ipv dat het direct de bak door gaat.mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:14:
Maar, doe ik er slim aan om voor die 2 tientjes meer de e902 te nemen en dus 900 liter/uur te kunnen filteren of is dat overkill voor mijn 125 liter (80cm brede) aquarium en is de e702 voldoende met zijn 700 liter/uur?
Huh? Dat wist ik niet... Weet je toevallig of er nog een soort uitverkoop is? Zit al een tijdje te twijfelen om de hobby weer op te pakken en woon toch in EnschedeLED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
Weet iemand hier nog een adres voor CO2 in Enschede omgeving? Ik zou het bij aquaria veldhuis halen, maar die gaan dicht.
Lees anders gewoon even de reacties hierboven of het artikel dat wordt gequoteNiekserr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:19:
[...]
Huh? Dat wist ik niet... Weet je toevallig of er nog een soort uitverkoop is? Zit al een tijdje te twijfelen om de hobby weer op te pakken en woon toch in Enschede
Grappig, ik wil juist wat slakjes maar heb er geen een. Had gedacht dat er wel wat met de planten zouden meeliften, maar nada.jsiegmund schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:16:
[...]
Ik heb bijna alleen maar in-vitro planten gebruikt, dat is wel tof want ik heb werkelijk waar nog geen enkel slakje gezien. Dat was bij mijn vorige bak wel anders, die zat na een paar weken al helemaal vol. Gelukkig heb je daar dan weer helena's voor
Haha, altijd afwachten inderdaad. Probeer zelf de plaag te lijf te gaan met Helena's. Er kruipen een stuk of 15 rond ofzo maar schiet nog niet echt op. Gisteravond een hele bodem vol met kleine slakjes, ondanks dat ik de cory's maar zeer matig voer.Wildfire schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:25:
[...]
Grappig, ik wil juist wat slakjes maar heb er geen een. Had gedacht dat er wel wat met de planten zouden meeliften, maar nada.
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Ik gebruik Plantenpracht van Aquaplantsonline.nl -- planten doen het prima, al moet ik wel zeggen dat ik minder regelmatig toedien dan de voorschriften zeggen.The Executer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:
[...]
Binnenkort even nieuwe plantenvoeding kopen. Had al weken geen nitraat toegevoegd, waarvan ik weet dat de 50ml die ik toevoeg binnen een week op is. Diverse planten begonnen nu wel erg gebrekkig worden, waaronder het Belgisch groen. Als er een plant is die normaal gesproken snel (en ook redelijk breed) groeit, bleef hij bij mij erg smal en schoot de groei ook niet echt op. Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 08-01-2019 21:23 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq