Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Foutje

mvds wijzigde deze reactie 21-12-2018 09:40 (99%)

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:39:
[...]
Heeft een van jullie ervaring met Hydra? Ik heb allemaal kleine groene streepjes in de bak. Denk dat ze uit de planten zijn gekomen die ik op Vivarium heb gekocht. Heb alleen garnalen in de bak dus voer nu een week niet, maar het gaat niet weg. Straks verversen en wat bovenin het glas zit wegvegen met een doek... maar wat onderin zit wordt lastiger. Ik heb nog geen vissen erin, het wordt een aziatisch bakje, en ik lees hele goeie dingen over dat gourami's Hydra eten. Ga denk ik dan voor een koppeltje Colisa Chuna. Verder wou ik Kuhlii's op de bodem, maar die doen er niks mee. Wil liever niet aan de chemicaliën ivm de garnalen, maar het schijnt dat deze troep babygarnalen eet dus wil er wel vanaf.
Hydra's zijn niet echt groen toch..? Ik herinner ze me meer als kleurloos en doorschijnend.

Als je hydra's hebt, inderdaad een roofvisje erbij, of sommige slakken eten ze ook. Ik heb cichlidenbakken dus sindsdien nooit meer last van 8)

En voor de volgende keer, beter je planten beter nakijken voordat je ze in je 'echte' bak zet... Gezien je garnalen kun je eigenlijk geen bestrijdingsmiddelen gebruiken, en je bakinhoud nu uitkoken is niet te best voor je planten ;) Voorkomen is beter dan genezen (en een stuk minder werk meestal).

dragon2 wijzigde deze reactie 21-12-2018 15:07 (12%)

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 16-01 22:34
Paulus07 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 08:37:
Had destijds altijd deze van bison: https://www.bison.nl/nl/t...kit-glas-voor-je-aquarium (de tube variant).

Plakte goed :)
Heb deze ook nog welke ik heb gebruikt voor de achterwand.

Denk dat deze ook voldoet? Conexo krachtlijm

Of toch beter voor de siliconenkit gaan?

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 13:23
harmpie21 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 17:20:
[...]

Heb deze ook nog welke ik heb gebruikt voor de achterwand.

Denk dat deze ook voldoet? Conexo krachtlijm

Of toch beter voor de siliconenkit gaan?
Hier heb ik ook de binnenfilter weer opnieuw mee geplakt, was al binnen 1 uur redelijk droog en niet meer los te krijgen.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 11:31
SmurfLink schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 09:39:
[...]

Jep, zolang je iets gebruikt wat veilig is voor je aquarium is het goed. Gezien water verdampt, op de kap en lampen komt, en weer terugvalt in de bak altijd iets nemen wat veilig is! Bison is wat dat betreft top.

Heeft een van jullie ervaring met Hydra? Ik heb allemaal kleine groene streepjes in de bak. Denk dat ze uit de planten zijn gekomen die ik op Vivarium heb gekocht. Heb alleen garnalen in de bak dus voer nu een week niet, maar het gaat niet weg. Straks verversen en wat bovenin het glas zit wegvegen met een doek... maar wat onderin zit wordt lastiger. Ik heb nog geen vissen erin, het wordt een aziatisch bakje, en ik lees hele goeie dingen over dat gourami's Hydra eten. Ga denk ik dan voor een koppeltje Colisa Chuna. Verder wou ik Kuhlii's op de bodem, maar die doen er niks mee. Wil liever niet aan de chemicaliën ivm de garnalen, maar het schijnt dat deze troep babygarnalen eet dus wil er wel vanaf.
Die gouramis eten je garnalen net zo goed, dus of dat nou de oplossing is?

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 21:55
Ik heb een superfish home 25 bakje gekregen (voor mijn dochter). Er zitten heel veel kleine guppen in (denk rond de 30, echt klein, dikke cm, sommige wat groter en 1 grotere moedergup, vader is doodgegaan, de rest jong dus nog). Daarnaast nog 2 grote slakken en stuk of 7 vuurgarnaaltjes (variërend in grote).
Alleen vraag ik me af of ik die jonge guppen niet moet verwijderen omdat anders de bak teveel vervuild? Ik ververs nu rond de 2 liter per week. Moet ik dan ook het binnenfilter telkens schoonspoelen?

Zitten uiteraard ook de nodige plantjes in die ik goed probeer te houden door dagelijks vloeibaar CO2 toe te voegen.

Bak is helder, draait redelijk. Maar zou volgens mij beter kunnen, plantjes lijken toch wel op termijn telkens beetje dood te gaan.

2 vragen:
- heb ik teveel (kleine) guppen? Hoe houd ik die populatie in stand in zo’n klein bakje, beestjes f*cken wat af geloof ik 😜
- moet ik het binnenfilter ook regelmatig spoelen?
- tijd dat de lampen aanstaan is van 7-22 uur. Te lang? En wat is het nut van die blauwe nachtlamp?

Goofyduck384 wijzigde deze reactie 22-12-2018 14:23 (3%)

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:10

Wildfire

Joy to the world!

Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:22:

[..]

2 vragen:
- heb ik teveel (kleine) guppen? Hoe houd ik die populatie in stand in zo’n klein bakje, beestjes f*cken wat af geloof ik 😜
- tijd dat de lampen aanstaan is van 7-22 uur. Te lang? En wat is het nut van die blauwe nachtlamp?
Da's wel veel ja. De enige manier om een guppenpopulatie niet te laten groeien, is alleen maar mannetjes te hebben. Is er een vrouwtje in het spel dan wordt er op los gefokt alsof het niks is.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:58

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Racer89 schreef op zondag 16 december 2018 @ 23:14:
Hoelang zou een 2kg fles co2 mee moeten gaan? Ik heb 240 liter met ongeveer 30 bellen per minuut. De fles hangt nu al zeker 6 maanden eraan. De druk staat nu net iets onder 50 bar. Kan dit wel kloppen?

Co2 word toegediend per JBL inline diffusor. Co2 schakelt wel 's nachts uit. Draait ongeveer 9 tot 10 uur per dag.
Ennn... de fles begint nu in druk te dalen.
Zal in Januari wel op zijn. Dus met 1.5 tot 2 druppel per seconde heb ik 11 maanden gedaan.

Appeltaart is lekker!

• Jeroenz90
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 13:38
Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:22:
2 vragen:

Hoelanger je lamp aanstaat des te meer voeding je planten vragen. Met enkel vloeibare CO2 ga je nergens komen. Meer CO2 betekend meer vraag naar voeding.

Persoonlijk raad ik aan om een complete planten voeding toe te voegen van bijvoorbeeld plantedbox. Hier heb ik zelf goede ervaring mee.

Een Profito mist nog het een en ander zoals NO3 en PO4.

Ik zou voor je lampen n uurtje of 8 tot 10 aanhouden.

Het filter zou ik eens in de maand even uitspoelen met 'oud' aquarium water als je water ververst.

| Steam: Jeroenz90 |

• Goofyduck384
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15-01 21:55
Jeroenz90 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:44:
[...]

Hoelanger je lamp aanstaat des te meer voeding je planten vragen. Met enkel vloeibare CO2 ga je nergens komen. Meer CO2 betekend meer vraag naar voeding.

Persoonlijk raad ik aan om een complete planten voeding toe te voegen van bijvoorbeeld plantedbox. Hier heb ik zelf goede ervaring mee.

Een Profito mist nog het een en ander zoals NO3 en PO4.

Ik zou voor je lampen n uurtje of 8 tot 10 aanhouden.

Het filter zou ik eens in de maand even uitspoelen met 'oud' aquarium water als je water ververst.
Ok, en waar is de blauwe ‘nacht’ lamp dan voor?

• Jeroenz90
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16-01 13:38
Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:26:
[...]

Nergens voor :9
Leuk voor de heb, het zou het maanlicht simuleren ... Ik heb er het nut nooit van gezien.

| Steam: Jeroenz90 |

• LED-Maniak

LED-Maniak

Goofyduck384 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 20:26:
[...]

Zodat je nog effectiever en meer algen kan groeien.

Appeltaart is lekker!

• demokert
  • Laatst online: 13:44
Na iets meer dan een half jaar een 70 liter bak te hebben gehad en gekeken hebben of het aquariaanse bloed er nog in zat, heb ik doen besluiten (en met toestemming van moeder te vrouw) om een upgrade aan te schaffen :). Namelijk een Jewel Rio 125. Nu heb ik een vraag over de filter die erin zit, voorlopig wil ik de bijgeleverde filter gebruiken, maar deze bestaat uit meerdere lagen in een cassette zoals jullie wellicht weten.

Bestaande uit:

1. De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.

2. De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.

Optional: 3. De uitstekende absorptie-eigenscha¬ppen van Carbax binden verkleuringen, reukstoffen en toxische substanties duurzaam en snel en zorgen voor kristalhelder water.

4. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.

5. De grove filterspons wordt voor de mechanische filtering gebruikt en geeft bacteriën de kans om zich te vestigen in de aerobe zone.

Optioneel: 6. Cirax / Phorax / Amorax

Cirax is een biologisch filtermiddel dat door zijn hoge porositeit en grote oppervlakte optimale eigenschappen aan gunstige bacteriën biedt voor zich te koloniseren.

Phorax is een zeer efficiënt filtermiddel voor de afbraak van fosfaten in uw aquarium. De afbraak vermindert effectief de algengroei en kan bijdragen tot een betere plantengroei.

Amorax...

7. De fijne filtersponzen worden voornamelijk gebruikt voor biologische filtering in de anaerobe zone.

Bron: https://www.juwel-aquariu...n/Bioflow-filtersystemen/

Nu heb ik sterk mijn twijfels over laag 2 & 3 (actieve koolstof & Carbax) dit zou ik enkel toevoegen na toepassing van medicijnen ?
De optionele laag 6 lijkt me prima, of beter voor micro keramisch gaan ?

Verder; moet je perse voor het merk Juwel filter materiaal gaan betreft de sponsen/filterwatten, zo nee wat gebruiken jullie hiervoor?

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
voor de witte watten: koop een grote zak witte watten waar je zelf stukken uit kan knippen/scheuren om die te verversen. Stukken makkelijker en goedkoper. De witte watten zijn degene die je vaker zal gaan vervangen ivm vuilopvang. (voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-gr/5170125/artikel.html)

De rest hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Mocht je de blauwe ooit willen vervangen kan je zo'n grote blauwe mat kopen en opnieuw de juiste maat eruit knippen/snijden. Maar mijn ervaring is dat je dit niet nodig zal hebben. (vaak te koop op een beurs als vivarium, of bij een vijver afdeling etc)

De kool en carbax kan je laten zitten. Echter als je medicijnen gaat toevoegen dan haal je ze eruit. Anders heb je kans dat je medicijn wordt opgenomen door de kool en niet bij je vissen komt.

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• Niekserr
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 11:08
Paulus07 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:51:
voor de witte watten: koop een grote zak witte watten waar je zelf stukken uit kan knippen/scheuren om die te verversen. Stukken makkelijker en goedkoper. De witte watten zijn degene die je vaker zal gaan vervangen ivm vuilopvang. (voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-gr/5170125/artikel.html)

De rest hoef je eigenlijk nooit te vervangen. Mocht je de blauwe ooit willen vervangen kan je zo'n grote blauwe mat kopen en opnieuw de juiste maat eruit knippen/snijden. Maar mijn ervaring is dat je dit niet nodig zal hebben. (vaak te koop op een beurs als vivarium, of bij een vijver afdeling etc)

De kool en carbax kan je laten zitten. Echter als je medicijnen gaat toevoegen dan haal je ze eruit. Anders heb je kans dat je medicijn wordt opgenomen door de kool en niet bij je vissen komt.
Verliest die actieve kool niet ook zijn werking na een x aantal weken?

• Fairy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Fairy

Loves Jacqie 4 ever

Ik heb ook ooit een juwel bak gehad, maar uiteindelijk toch een externe pomp onderin het meubel gezet, destijds een Eheim 2071 meen ik. Interne filter ging regelmatig toch resoneren. Met een naald en garen en een magneet heb ik deze achter de kit dotjes langs gehaald en ze er zo uit kunnen zagen.

Tegenwoordig heb ik een 2 meterbak met 3 externe filters enonder (2x pro3 600 in cascade en 1x pro3 1200XL).

Actieve kool verliest inderdaad zijn werking na een tijd, maar transformeert zichzelf uiteindelijk tot biologische media. Zelf heb ik er ook wat filterkool in zitten, maar vervang het alleen maar zodra er een reden voor is, zoals bijvoorbeeld medicatie. Gelukkig al lang tijd geen gebruik van hoeven maken.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
@dragon2 Bedankt. Voor wat ik kan zien zijn ze bij mij wel groen. Heb nu een deel met water verversen van de ruit afgeveegd (werden groene bolletjes). Maar wat onderin zit kom ik niet lekker bij.
toolkist schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:57:
[...]

Die gouramis eten je garnalen net zo goed, dus of dat nou de oplossing is?
Ai, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Dacht dat de Chuna klein genoeg was dat die de garnalen met rust zou laten.

Het bevalt me niet dat ik nog geen vrouwtjes met eitjes danwel kleine garnalen heb gezien. Heb wel veel vrouwtjes in de groep. 't zal toch niet kunnen dat ik op 10 garnalen geen mannen er tussen heb? Hoop het niet zeg! Heb ze nu een maand, draagtijd is dacht ik een maand dus dan zou ik op z'n minst wel wat met eitjes moeten zien rondwandelen.

• Niekserr
SmurfLink schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:37:
@dragon2 Bedankt. Voor wat ik kan zien zijn ze bij mij wel groen. Heb nu een deel met water verversen van de ruit afgeveegd (werden groene bolletjes). Maar wat onderin zit kom ik niet lekker bij.

[...]

Ai, daar had ik even geen rekening mee gehouden. Dacht dat de Chuna klein genoeg was dat die de garnalen met rust zou laten.

Het bevalt me niet dat ik nog geen vrouwtjes met eitjes danwel kleine garnalen heb gezien. Heb wel veel vrouwtjes in de groep. 't zal toch niet kunnen dat ik op 10 garnalen geen mannen er tussen heb? Hoop het niet zeg! Heb ze nu een maand, draagtijd is dacht ik een maand dus dan zou ik op z'n minst wel wat met eitjes moeten zien rondwandelen.
Wat voor garnalen zijn het als ik vragen mag? Soms gaat het gewoon wat lastig, het duurde bij mij destijds ook een tijdje voor ik mijn crystal reds aan het voortplanten kreeg :p

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ik zat zojuist m'n vissen eens te bekijken nadat ik ze gevoerd had, en opeens viel me iets op. Ik zag een kleine cory en ik dacht "ik had toch geen kleine cory's". Even geteld en zowaar, ik heb 7 cory's. En ik had er destijds 6 gekocht. Nageslacht dus. :)

Bij m'n vorig aquarium in al die jaren nooit nageslacht van de cory's gehad, in deze bak na een paar maanden al. Olé. :P

http://www.briandickens.nl/GoT/kleine-cory.jpg
Klein en afgerond grind, geschikt voor cory's, don't worry.

Wildfire wijzigde deze reactie 23-12-2018 17:20 (7%)

• demokert
Paulus07 schreef op zondag 23 december 2018 @ 09:51:

Bedankt voor de nuttige feedback, moeten die blauwe van een speciaal materiaal zijn? Heb je daar toevallig ook een link voor? En wat betreft de optionele lagen ?

• Paulus07
  • Niet online
Je hebt er verschillende in. Meestal zijn ze 50*50 cm groot.

Voorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...2-cm/5241956/artikel.html

Zijn eigenlijk dezelfde als de blauwe die standaard in je filter zitten.zelfde materiaal alleen heeft eheim ze dan voor je al op maat gesneden.

Liggen ook vaak op de vijverafdeling. En op een beurs zijn ze nog goedkoper. Ooit 1 gekocht op vivarium voor 2 euro ofzo.

Opgegeven moment was de blauwe mat te plat gedrukt in mijn externe filter. Dus de oude op die grote mat gelegd en zelfde formaat eruut geknipt.

Rest destijds in vijverfilter gedumpt als extra filtering.

Extra optionele kan je gewoon opvullen met blauw filtermateriaal 🙂 meer oppervlakte in filter voor bacterien des te beter

• SmurfLink
  • Niet online
Niekserr schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:53:
[...]

Wat voor garnalen zijn het als ik vragen mag? Soms gaat het gewoon wat lastig, het duurde bij mij destijds ook een tijdje voor ik mijn crystal reds aan het voortplanten kreeg :p
Neocaridina davidi var. Blue, blauwe vuurtjes. Dus die zouden net zo snel als vuurgarnalen moeten kweken. M'n vriendin heeft ze van een andere stand op Vivarium, en die heeft wel al eitjes zitten. Bij mij zie ik nog niks. Nou ja, hopen dat het vanzelf op gang gaat komen dan. Wie weet wachten ze op meer voer, gezien ik nu nagenoeg niet voer om de Hydra te versterven (maar er liggen nog blaadjes voor de garnalen om te eten dus zouden niet moeten verhongeren).

Ik lees erg gemengde verhalen over de Chuna's. In sommige gevallen negeerden ze alle garnalen, maar in sommige gevallen af en toe een baby gepakt. Hm, op zich heb ik veel hout. Het mos is nog groeiende, maar er komen dus wel flink wat schuilmogelijkheden.

@demokert Ik gebruik ook gewoon zo'n grote zak witte watten van de dierenwinkel of ranzijn ofzo. Kost geen barst en werkt net zo goed als dure witte watten. Verder heb ik alles in mijn JBL filter laten zitten. Geen kool (ik heb een Z-Amerikaanse bak!), wel de sponzen en keramische dingetjes. ik vervang eens in de paar maanden de witte watten (meestal kan je ze gewoon uitwassen en hergebruiken) en misschien eens per jaar dat ik het hele filter eens doorspoel onder de douche. Maar die vieze drab zitten je bacteriën in dus die zijn eigenlijk erg welkom!

SmurfLink wijzigde deze reactie 23-12-2018 19:39 (21%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Pas op met watten dat deze voor een nitriet piek kunnen zorgen. Ik doe ze alleen in uiterste nood in het filter voor hooguit een paar dagen om extra te filteren. Ze vangen veel drab op, maar wellicht is het handiger die drab te voorkomen dan weg te filteren. :)

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 24 december 2018 @ 10:47:
Pas op met watten dat deze voor een nitriet piek kunnen zorgen. Ik doe ze alleen in uiterste nood in het filter voor hooguit een paar dagen om extra te filteren. Ze vangen veel drab op, maar wellicht is het handiger die drab te voorkomen dan weg te filteren. :)
Hoe zorgen watten voor een nitrietpiek?

• the_cyberspace
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Was al een geruime tijd opzoek naar een kap voor m`n 1meter bak. Kwam via marktplaats een 2e hands bak tegen met kap en led verlichting en gisteren maar opgehaald. Die bak is ook stukje hoger en glas nog in zeer goede staat dus ik ben happy

Bak heeft alleen een grote schoonmaak beurt nodig, maar nu mijn vraag. Hoe maken jullie zoiets schoon? Gaat me dan met name over vieze vlekken op plastic delen. Van die vlekken die je krijgt van opspattend water bijv. wat weer opdroogt zeg maar. Al wel even in de weer geweest met een spons en warm water, groot gedeelte krijg ik er wel vanaf maar niet de hardnekkige vlekken. Iemand tips hiervoor? :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• LED-Maniak

LED-Maniak

SmurfLink schreef op maandag 24 december 2018 @ 11:07:
[...]

Hoe zorgen watten voor een nitrietpiek?
Door de hoeveelheid vuil dat zich opstapelt als je bak nog niet goed draait. Het filtert perfect, maar als je veel dood materiaal/alg hebt rondvliegen zal je het regelmatig moeten uitwassen cq. vervangen. Anders stapelt het op en krijg je hoge nitriet/nitraat waarden.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 24-12-2018 14:39 (7%)

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:36:
[...]

Door de hoeveelheid vuil dat zich opstapelt als je bak nog niet goed draait. Het filtert perfect, maar als je veel dood materiaal/alg hebt rondvliegen zal je het regelmatig moeten uitwassen cq. vervangen. Anders stapelt het op en krijg je hoge nitriet/nitraat waarden.
Hm, dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor. Juist die drab is geen zooi maar zijn de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat, die juist helpen je bak schoon te houden. Als het een indraaiende bak is krijg je hoe dan ook een nitrietpiek, maar heb nog nooit gehoord dat dit door het filter zou komen.

• dragon2
  • Niet online
the_cyberspace schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:24:
Was al een geruime tijd opzoek naar een kap voor m`n 1meter bak. Kwam via marktplaats een 2e hands bak tegen met kap en led verlichting en gisteren maar opgehaald. Die bak is ook stukje hoger en glas nog in zeer goede staat dus ik ben happy

Bak heeft alleen een grote schoonmaak beurt nodig, maar nu mijn vraag. Hoe maken jullie zoiets schoon? Gaat me dan met name over vieze vlekken op plastic delen. Van die vlekken die je krijgt van opspattend water bijv. wat weer opdroogt zeg maar. Al wel even in de weer geweest met een spons en warm water, groot gedeelte krijg ik er wel vanaf maar niet de hardnekkige vlekken. Iemand tips hiervoor? :)
Kalk? Azijn. Of scheermesje, maar niet op plastic natuurlijk.

• demokert
Heb ooit een tweedehandsje met gewoon water en zout schoongemaakt, zout schuurt op de plekken, en is makkelijk uit te spoelen :)

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 12:57

Ragdoll

Frontpage Admin / Moderator Witgoed
Bij mij gaat het vanaf vandaag ook een stap verder, heb vandaag een Redsea Reefer 525xl gekocht om in maart over te gaan van zoet naar zee.

• SmurfLink
  • Niet online
Gaaf! Ga je een foto dagboek bijhouden? :o Ik zou dat graag zien, hoe dat allemaal from scratch gaat!

• Ragdoll

Ragdoll

Pfoe dat weet ik nog niet, eerlijk is eerlijk er zijn al zat vanaf scratch builds te vinden op het zeewaterforum.

Daarnaast zal ik pas in maart kunnen gaan vullen, dus dat duurt nog wel even en aangezien ik ga werken met real reefrock zal de opstart ook veel sneller en schoner verlopen waardoor ik weinig nuttigs kan vertellen denk ik.

• SmurfLink
  • Niet online
Maar de leuke plaatjes dan? O+

• Ragdoll

Ragdoll

Plaatjes kan altijd ;)

• demokert
Dat lijkt me ook heel leerzaam! Dus dagboekje, dagboekje! (nu allemaal!) ;-)

• Ragdoll

Ragdoll

Morgen eerst het aquarium maar eens ophalen, dan plaats ik wel wat foto’s.

@SmurfLink @demokert

Hier de reefer op zijn plaats:

Ragdoll wijzigde deze reactie 29-12-2018 17:30 (57%)

• SmurfLink
  • Niet online
Mooie kast erbij! Dat witte heeft altijd wat extra's bij zeebakken. :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Dat wordt gaaf, alleen nu het lange wachten tot het uiteindelijk helemaal klaar is :)

• Ragdoll

Ragdoll

@SmurfLink klopt, daarom ben ik ook specifiek voor het witte meubel gegaan.

@Wildfire valt mee, eind maart is de planning om te vullen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ragdoll schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:44:

@Wildfire valt mee, eind maart is de planning om te vullen.
Lang wachten dus. We zijn tweakers, 1 dag op een pakketje wachten is al te lang, dus over 3 maanden is een eeuwigheid :P

• demokert
Das best lang, vanwaar dat je zo lang moet wachten? Ik heb 0 verstand van zeewater bakken :)

• Ragdoll

Ragdoll

@demokert dat heeft weinig te maken met zee water :+ maar meer de pinpas.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Ragdoll schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:47:
@demokert dat heeft weinig te maken met zee water :+ maar meer de pinpas.
Dan verkoop je maar wat inventaris, wij willen snel resultaten zien :P

• demokert
Wildfire schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:03:
[...]

Dan verkoop je maar wat inventaris, wij willen snel resultaten zien :P
zo is het! op sinaasappelkistjes zitten, maar wel een zeewater aquarium hebben :)

• Ragdoll

Ragdoll

Of ik post mijn rekeningnummer en jullie houden een crowdfund :+

• SmurfLink
  • Niet online
Haha, als ik het geld had zou ik er zelf wel mee beginnen. Nou ja, er is ook zo iets als ruimte enzo.... maarja :p Kan altijd wel wat op gevonden worden.

• Paulus07
  • Niet online
Weer even flink met de schaar door de bak. een emmer pogostemon helferi kwam eruit :P

• LED-Maniak

LED-Maniak

Paulus07 schreef op zondag 30 december 2018 @ 14:53:
Weer even flink met de schaar door de bak. een emmer pogostemon helferi kwam eruit :P
Net ook aan het snoeien geweest.

Als ik niet elke week 2/3e van de drijfplanten verwijder groeit het aquarium dicht en gaan er vissen dood door zuurstoftekort omdat de pomp wordt tegengehouden. :X

Appeltaart is lekker!

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:49
Leuk, ik wist niet dat er hier ook een aquarium topic is (hoewel het misschien niet helemaal verbazend is :)). Ik heb onlangs een nieuw bakje opgestart. Het is een Dennerle 55 liter scaper's tank. Hiervoor had ik een 240 liter eheim maar na verhuizen en een tijdje bij mijn ouders wonen heb ik die toch maar verkocht. Kostte me ook teveel tijd, maar ik vond het zonde om de rest van mijn spullen allemaal van de hand te doen. Met wat prijsbewust shoppen heb ik dit bakje + apparatuur ongeveer kunnen betalen van het geld waarvoor ik het andere spul heb verkocht.

Scape bestaat uit tropica soil, mini landscape en spiderwood. Is nu 1.5 week oud en aangezien ik nog geen ingedraaid filter had heb ik nog geen vissen. Ik ga er een schooltje in doen van een klein blijvende soort, weet nog niet wat), en wat algencrew.

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16-01 20:00
Leuke bak jsiegmund. Zie ik daar zo'n CO2 checkertje? Wat voor setup heb je? En ik ben ook wel erg benieuwd naar je lillypipes. Die glazen dingen zijn echt prachtig. Ik zie graag de voortgang de komende weken:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• kw_nl
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:11
Ben ook wel benieuwd naar je verlichting. Ziet er goed uit!

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl

• toolkist
SmurfLink schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:18:
[...]

Hm, dit is voor het eerst dat ik hiervan hoor. Juist die drab is geen zooi maar zijn de bacteriën die nitriet omzetten in nitraat, die juist helpen je bak schoon te houden. Als het een indraaiende bak is krijg je hoe dan ook een nitrietpiek, maar heb nog nooit gehoord dat dit door het filter zou komen.
Die drab (detritus) is toch echt een combo van voer- en plantenresten en vissenschijt. Bacterien zie je niet ;)

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:43:
[...]

Die drab (detritus) is toch echt een combo van voer- en plantenresten en vissenschijt. Bacterien zie je niet ;)
Die bruine drab niet wegspoelen, die heb je toch echt nodig in je filter.

En hoeze, bacteriën zie je niet? Cyanobacteriën zie ik anders regelmatig met het blote oog in een aquarium (helaas), om maar wat te noemen...

• LED-Maniak

LED-Maniak

Bruine drab zeker wegspoelen. Daar slibt je filter alleen maar van dicht.
De bacterien zitten ook op je stenen, in je bodem en in de daarvoor bestemde plaatsen in het filter(bijvoorbeeld speciale balletjes/kegeltjes en keramiek).

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:43:
[...]

True :p Is wat minder zichtbaar met het blote oog. Maar ze zitten wel graag in die drab. Nou hoef je echt niet al je drab te bewaren, maar het is niet alsof door die drab je aquarium inene vergiftigd raakt. Dat was meer het statement waar ik tegenin ging. Die nitrietpiek komt echt niet door de drab in je filter, juist tijdens het indraaien laat ik 't filter even een tijdje met rust (maar ik wacht ook rustig een maand of twee voor ik er wat in doe qua vis/garnalen). Nu haal ik het filter eens per half jaar eens open en spoel ik de witte watten eens uit. Zit dan flink wat drab op, maar vooral veel goeie baccies die ik niet kwijt wil!

Het niet voeren heeft overigens gewerkt tegen de Hydra, de populatie is aan het afnemen! De slakken blijven echter onverminderd aanwezig. Dacht dat ik mijn garnalen toch even kon verwennen met een lekker blaadje (had bij Vivarium iets van verschillende gedroogde blaadjes erbij gekregen om te voeren, Framboos en Bananenblad enzo)... nope, slakken hadden het direct geclaimd terwijl het nog in de bak dreef. :p Ah well. Ik twijfel nog steeds een beetje over de gourami's. Het lijken me oprecht leuke visjes maar als de garnalen niet gaan kweken is het best wel zonde, dus ik ga er sowieso nog mee wachten nu de Hydra is afgenomen. Binnenkort tijd voor de Kuhlii's!

• toolkist
dragon2 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:50:
[...]

Die bruine drab niet wegspoelen, die heb je toch echt nodig in je filter.

En hoeze, bacteriën zie je niet? Cyanobacteriën zie ik anders regelmatig met het blote oog in een aquarium (helaas), om maar wat te noemen...
Je spoelt je filtermatten juist uit om die drab eruit te krijgen en de doorstroom van je filter niet te erg te beperken ;-) Tuurlijk zitten daar ook wel nuttige bacteriën in, maar verreweg het meeste zitten in de poreuze buisjes in je filter.
Wat betreft de blauwalg heb je gelijk, ik zette het niet helemaal duidelijk neer zie ik maar ik bedoelde dat je de nuttige bacteriën niet ziet.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Sorry, de nitrietpiek heb je inderdaad bij de opstart van het aquarium(het zijn immers de bacterien die de nitriet omzetten naar nitraat). Alleen de hoeveelheid nitraat bouwt in je aquarium op door de drab. Dan kan een onbalans onstaan in voedingsstoffen en krijg je weer alg.

Gewoon de filtermatten uitknijpen in oud aquariumwater en dan weer terugplaatsen. Er blijven zat bacterien over(daarom nooit zowel aquarium als filter tegelijk schoonmaken). Die bacterien zijn snel zat weer bijgegroeid en als je misschien wat teveel hebt verwijderd wordt het water tijdelijk wit-troebel door de explosie van bacterien.

Appeltaart is lekker!

• jsiegmund
boomr schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:01:
Leuke bak jsiegmund. Zie ik daar zo'n CO2 checkertje? Wat voor setup heb je? En ik ben ook wel erg benieuwd naar je lillypipes. Die glazen dingen zijn echt prachtig. Ik zie graag de voortgang de komende weken:)
Thanks! Is inderdaad een CO2 checker, gepositioneerd op het punt waar ik vermoed dat de minste stroming zit, dus wanneer de CO2 daar in orde is; dan moet het in de rest van de bak ook meer dan voldoende zijn. Ik ben van plan om de CO2 na opstart zoveel mogelijk af te bouwen om te kijken wat er minimaal nodig is. Ik heb een 0.5kg CO2 fles. Die had ik nog maar inmiddels is de keuring verlopen dus ik ga een nieuwe halen van waarschijnlijk 1 of 2 kilo, hoe minder tripjes om bij te vullen hoe beter wat mij betreft. Heb daar een regulator van CO2Art op zitten en een AM1000 reactor van AquaMedic om de CO2 inline op te lossen. Ik vind een diffusor in de bak met continue overal belletjes persoonlijk storend. Zit momenteel op ongeveer 1 bel per seconde t.b.v. een goede start.

Glassware komt van aquaplantsonline.nl, heel erg betaalbaar (in tegenstelling tot andere merken) en voor mijn doeleinden prima.
kw_nl schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:23:
Ben ook wel benieuwd naar je verlichting. Ziet er goed uit!
Verlichting = Dennerle Trocal LED 18W (40 cm). Ik heb eerder aan lopen klooien met LED strips uit China, maar nooit goeie resultaten mee gehad. Over deze tot nu toe erg tevreden. Komt uiteindelijk ook vast uit China :)

Ik ben niet zo goed met regelmatige updates, maar wanneer ik er aan denk zal ik zo nu en dan een foto posten :)

jsiegmund wijzigde deze reactie 02-01-2019 17:40 (3%)

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Ik begin een beetje moedeloos te worden van mijn aquarium en ik wil toch echt even hulp.

Ik zal nog een keer het verhaal uitleggen... Een vriend van mij heeft zijn aquarium geüpgrade van een 125 liter bak (Juwel Rio 125) naar een groter aquarium. Ik heb toen zijn Rio 125 inclusief wat spullen zoals hout (wat er al jaren in lag), grind en ingedraaid filter gekregen. Dit heeft ook steeds ondergedompeld in het aquariumwater gelegen, ook tijdens het transport. Maar vanaf het begin had ik al veel problemen met algen en ook de waterwaarden kreeg ik niet goed.

Omdat ik niet overal stroming zag in de bak heb ik toen de pomp geüpgrade van een 600 liter/uur naar een 1000 liter/uur en de enkele aftermarket LED balk die erin zat (maar waarmee ik donkere plekken had in mijn aquarium) vervangen voor Juwel Helialux (+ Day&Night controller)

Ik had steeds erg hoge nitrietwaardes, waarschijnlijk door het plaatsen van nieuwe planten en dergelijke. Ik heb toen regelmatig het water voor 50-70% vervangen en toen ging het goed met mijn waterwaardes.

Nu gaat het elke keer als volgt; ik koop een zooi nieuwe planten en voor een paar weken draait alles goed. Planten beginnen te groeien, water is goed. Ik blijf gewoon schoonmaken (wekelijks iets van 10% water vervangen en nieuwe filterwatten erin, glas schoonmaken met een stuk filterwatten, bodem afzuigen) en vaak gaat het een paar weken goed. En dan slaat alles om. Nitriet gaat omhoog, ik begin bruine alg (een keer zelfs een explosie van blauwalg, dat heeft mij dus ook al mijn vissen en planten gekost) te zien en mijn snelgroeiers (waterpest) worden bruin en slijmerig en verliest een groot deel van het blad, ook alle andere planten verliezen langzaam hun bladeren en ik zit met een trieste bak met vrijwel kale planten en een hele zooi aan bruine alg tegen de ramen en op de stenen en het hout.

Dit keer heeft het 4 weken geduurd maar weer is het zover. Een groot deel van de planten hebben in een week tijdbestek hun bladeren verloren en overal zie ik bruine alg.

Waterwaarden zijn niet schrikbarend, nitriet is wel wat hoger (max 0,1 heb ik gezien maar meestal rond de 0,05) maar dat is logisch gezien de staat van de planten (all bladeren zijn los en die zijn gewoon aan het wegrotten ook al haal ik ze weg zodra ik ze zie drijven)

Licht staat op 60% en is max 8 uur per dag aan. Aquarium staat op een plek waar het geen (of zeer beperkt) direct zonlicht krijgt. Ik geef wekelijks vloeibare voeding (all in one van Plantedbox) en vloeibare CO2 (van Tetra) en tevens zitten er voedingskorrels in de bodem gestopt.

Mijn vissen (ik heb alleen guppies) en vuurgarnalen doen het prima, fokken er lustig op los, alleen mijn planten zijn dus een drama.

Kort samengevat... HELP!

• LED-Maniak

LED-Maniak

- De helialux geeft in mjin RIO180 veel te veel licht: planten begonnen er langzaam van dood te gaan. Heb je nacht licht aan?
- Nitriet zou omgezet moeten worden in nitraat. Hoe ziet de samenstelling van je filter er uit?
- Teveel nitriet/nitraat komt door teveel voeren, dode vissen of bijvoorbeeld plantenresten. Bruinalg door een onbalans in voedingsstoffen.
- 10% vervangen is niet veel, zeker als je een flinke belasting hebt dan zou ik 30~40% vervangen(meten is weten)
- Probeer zeker niet te woelen in je bodem, dan komen er stoffen vrij
- Geef je die vloeibare CO2 wel dagelijks? Ik kreeg het pas stabiel toen ik CO2 uit een gasfles ging injecteren.
- Welke temperatuur draait je bak? Is dit geschikt voor de gekozen planten?

Op de een of andere manier lijk je dus teveel of de verkeerde samenstelling voedingsstoffen in het water te hebben, gezien de planten het niet opnemen. Ik dacht dat die voeding van plantedbox uit gaat van een verversing van 50% per week(EI methode). Met 10% verversen hou je dus 40% teveel voedingsstoffen over.

Belangrijk signaal is hoe je planten groeien. Missen ze kleur? Rekken ze? Blijven ze te klein? Vlekjes? Dat kan een goede indicatie geven wat mist.

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
Je zegt dat je de bodem hebt overgenomen... Hoe heb je de bak vervoerd? Grind kan dichtslibben namelijk, dan heb je kans dat er een onderlaag was met enorm veel zooi, die door het vervoeren een gaatje heeft gevonden, waardoor de troep je bak bederft met flinke ladingen nitriet.

Bij een vervanging van een bak zou ik zelf altijd een verse bodem erin zetten. Nou werk ik sowieso liever met zand dan grind, maar goed. Een oude bodem kan een hoop ellende geven.

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:32:
- De helialux geeft in mjin RIO180 veel te veel licht: planten begonnen er langzaam van dood te gaan. Heb je nacht licht aan?
Klopt, het is echt een bak licht wat eraf komt. Maar hier heb ik wel over de hele bodem van d ebak gelijkmatig licht, en ik heb hem op 60% staan. Ik heb 's-nachts 5% blauw licht wat eigenlijk neerkomt op alleen schimmen die je ziet.
- Nitriet zou omgezet moeten worden in nitraat. Hoe ziet de samenstelling van je filter er uit?
Ik heb de bioflow M van Juwel erin zitten met in de bovenste houder;
Laag filterwatten bovenop
Laag Phorax
Laag Nitrax
Laag grove spons
En dan voor de onderste houder;
Laag Cirax
Twee lagen fijne sponds
- Teveel nitriet/nitraat komt door teveel voeren, dode vissen of bijvoorbeeld plantenresten. Bruinalg door een onbalans in voedingsstoffen.
- 10% vervangen is niet veel, zeker als je een flinke belasting hebt dan zou ik 30~40% vervangen(meten is weten)
Wat is een flinke belasting? Ik heb in totaal zo'n 20 guppen waarvan veel jonkies, ik denk slechts 8 volwassenen en 30 vuurgarnalen.
- Probeer zeker niet te woelen in je bodem, dan komen er stoffen vrij
Dat probeer ik zo goed mogelijk te vermijden inderdaad. Alleen bij het vervangen van planten woel ik in de bodem en ook zo beperkt mogelijk. Ik hou daarna altijd de waardes in de gaten en doe dan altijd een flinke watervervanging.
- Geef je die vloeibare CO2 wel dagelijks? Ik kreeg het pas stabiel toen ik CO2 uit een gasfles ging injecteren.
Ik geef dagelijks een hele kleine hoeveelheid CO2 inderdaad
- Welke temperatuur draait je bak? Is dit geschikt voor de gekozen planten?
De verwarming staat op 22 graden ongeveer. Geen idee of de planten daar tegen kunnen. Wellicht slim om op te letten maar ik doe dat eigenlijk nooit :)
Op de een of andere manier lijk je dus teveel of de verkeerde samenstelling voedingsstoffen in het water te hebben, gezien de planten het niet opnemen. Ik dacht dat die voeding van plantedbox uit gaat van een verversing van 50% per week(EI methode). Met 10% verversen hou je dus 40% teveel voedingsstoffen over.

Belangrijk signaal is hoe je planten groeien. Missen ze kleur? Rekken ze? Blijven ze te klein? Vlekjes? Dat kan een goede indicatie geven wat mist.
Ze groeien heel erg slecht, zelfs de snelgroeiers groeien erg langzaam en de onderkant van de stengels worden kaal. Ook worden ze gelig en snotterig, bijna doorzichtig.

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 15:14:
Je zegt dat je de bodem hebt overgenomen... Hoe heb je de bak vervoerd? Grind kan dichtslibben namelijk, dan heb je kans dat er een onderlaag was met enorm veel zooi, die door het vervoeren een gaatje heeft gevonden, waardoor de troep je bak bederft met flinke ladingen nitriet.

Bij een vervanging van een bak zou ik zelf altijd een verse bodem erin zetten. Nou werk ik sowieso liever met zand dan grind, maar goed. Een oude bodem kan een hoop ellende geven.
Ik heb al eens de bodem eruit gehaald en grondig gewassen maar dat heeft vrijwel niks geholpen

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 17:02:
[...]

Ik heb al eens de bodem eruit gehaald en grondig gewassen maar dat heeft vrijwel niks geholpen
Hm, welke planten gaat het eigenlijk over? Alle planten die je hebt? Welke soorten? En geef je iets van plantenvoeding?

Planten hebben 3 dingen nodig, licht, CO2 en voeding. De eerste 2 heb je, maar daardoor gaan ze sneller groeien en hebben ze dus meer voeding nodig. Met name nitraat en fosfaat, maar ook andere sporenelementen.

SmurfLink wijzigde deze reactie 03-01-2019 17:31 (29%)

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Ik heb besloten om opnieuw te beginnen. Dus aquarium helemaal leeg, nieuwe filters, nieuwe bodem, nieuwe planten. Het gaat dus om een Juwel Rio 125 met Helialux verlichting (en Day&Night controller), het ingebouwde pompsysteem waar wel een 1000 liter/uur pomp in zit ipv de 600 liter/uur die er normaal in zit.

Qua bodem; wel of geen voedingsbodem? (waarom wel/niet? En zo ja, welke soort raden jullie aan?) Als bovenlaag wil ik in elk geval zand. Ik heb geen CO2 installatie en eigenlijk wil ik daar (voorlopig) ook niet aan beginnen, ik heb vloeibare CO2 (en vloeibare voeding).

Qua planten; ik weet dat snelgroeiers belangrijk zijn, maar waterpest vind ik niet echt mooi. Welke andere alternatieven zijn er die passen bij een zandbodem (met eventueel een voedingsbodem eronder), water van 22/23 graden en vuurgarnalen en guppen als bewoners? En welke verhouding moet ik aanhouden, ik wil graag flink wat beplanting erin hebben. Kom ik dan weg met alleen traaggroeiende planten?

Qua indraaien; ik denk dat ik een week of 3 alles laat indraaien met iets zoals AquaStart om te beginnen. Of zijn daar betere alternatieven voor? En kan ik ineens alle planten erin zetten of moet dat ook langzaam aan?

Qua filters; een aantal filters van het Bioflow systeem zijn optioneel, maar welke kan ik nou het beste erin doen?

1. De filterwatten nemen grote vuildeeltjes in het water op en dienen dus als een mechanische voorfilter.

2. De actieve koolstof absorbeert geurige en troebele stoffen, alsook toxische verbindingen, en zorgt voor kristalhelder water. Ze dient dus als een chemische filter.

Optional: 3. De uitstekende absorptie-eigenscha¬ppen van Carbax binden verkleuringen, reukstoffen en toxische substanties duurzaam en snel en zorgen voor kristalhelder water.

4. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen om toxische metabolieten (ammonium/nitriet) in uw aquarium af te breken. Dat vermindert het risico van vissterfte. Bovendien vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.

5. De grove filterspons wordt voor de mechanische filtering gebruikt en geeft bacteriën de kans om zich te vestigen in de aerobe zone.

Optioneel: 6. Cirax / Phorax / Amorax

Cirax is een biologisch filtermiddel dat door zijn hoge porositeit en grote oppervlakte optimale eigenschappen aan gunstige bacteriën biedt voor zich te koloniseren.

Phorax is een zeer efficiënt filtermiddel voor de afbraak van fosfaten in uw aquarium. De afbraak vermindert effectief de algengroei en kan bijdragen tot een betere plantengroei.

Amorax is een uiterst efficiënt filtermedium bestaande uit natuurlijke zeoliet. Het bindt snel en effectief ammonium, verhindert op die manier het ontstaan van ammoniak en bevordert de vitaliteit van uw vissen.

7. De fijne filtersponzen worden voornamelijk gebruikt voor biologische filtering in de anaerobe zone.
Ik heb tijdelijk even een aquarium te leen waar mijn vissen en garnalen in kunnen. Dus ik kan de opstarttijd makkelijk oprekken naar een langere periode, het tijdelijk aquarium is groot genoeg voor de bewoners om daar langere tijd in te verblijven.

• dragon2
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:17:
Qua bodem; wel of geen voedingsbodem? (waarom wel/niet? En zo ja, welke soort raden jullie aan?)
Niet. Niet nodig, kan alleen maar 'in de war raken' met je bovenlaag, moet af en toe vervangen worden en dan dus je hele bak leeg/hoop werk. Gewoon kleibolletjes bij je moerasplanten stoppen, klaar.
Qua planten; ik weet dat snelgroeiers belangrijk zijn, maar waterpest vind ik niet echt mooi. Welke andere alternatieven zijn er die passen bij een zandbodem (met eventueel een voedingsbodem eronder), water van 22/23 graden en vuurgarnalen en guppen als bewoners? En welke verhouding moet ik aanhouden, ik wil graag flink wat beplanting erin hebben. Kom ik dan weg met alleen traaggroeiende planten?
De meeste traaggroeiers zijn moerasplanten, die halen hun voeding geheel of grotendeels uit de bodem. Neem iig wat echte waterplanten erbij om voedingsstoffen/afval uit het water te halen, zeker tijdens de opstartfase/bij een nieuwere bak. Bv cabomba als je een hoop licht hebt, belgisch groen, drijfplanten, etc.
Qua indraaien; ik denk dat ik een week of 3 alles laat indraaien met iets zoals AquaStart om te beginnen. Of zijn daar betere alternatieven voor? En kan ik ineens alle planten erin zetten of moet dat ook langzaam aan?
Reeds vaak besproken in dit topic. Ik blijf erbij dat rustig indraaien het beste werkt, eventueel wat slakjes of taaie garnalen erin maar nog geen vissen de eerste 3-4 weken. Als je het sneller wilt, een handje keramiek uit een ingedraaid potfilter overnemen, of een stuk spons. Je beestjes zitten nu goed dus ik zou lekker rustig indraaien je hebt geen haast toch?

Aquastart is m.i. nutteloos omdat daar nooit de goede baccies in kunnen zitten (meningen hier wat over verdeeld, ik blijf erbij dat vooral de LFS dit leuke producten vindt...).
Qua filters; een aantal filters van het Bioflow systeem zijn optioneel, maar welke kan ik nou het beste erin doen?
Je wilt zoveel mogelijk biologische filtering plus wat mechanische filtering.

Dus zoveel mogelijk kleikorrels/cirax, enkele groene sponzen voor mechanische filtering en een toplaag van watten.

Groene sponzen (in jouw geval) en andere vormen van chemische filtratie (phorax enz) zijn m.i. veel beter te vervangen door biologische filtering en regelmatig water verversen. De zwarte (actieve kool) zijn handig om te gebruiken als je medicijnresten uit je water wilt verwijderen.
Beide worden uiteindelijk 'blauwe' sponzen/mechanische filtering als ze uitgewerkt zijn dus veel kwaad kan het niet, maar zonde van je geld...
Bewaar evt een nieuwe zwarte voor een noodgeval (al kun je in zo'n bakje ook gewone actieve kool stoppen die enkele keer dat je dat nodig hebt).

• LED-Maniak

LED-Maniak

- Watersla/Mossemplant als drijfplant groeit hard.
- Javavaren is mooi, erg taai en kan met weinig licht af
- Braziliaanse waternavel(Hydrocotyle leucocephala) is zo'n plant dat een goede indicatie kan zijn voor je water. Het groeit zeer snel als er voldoende voedingsstoffen zijn en gaat kapot zodra je tekorten hebt. Vissen kunnen zich er mooi in verstoppen.
- Echinodorus argentinensis is ook een erg stevige plant en groeit snel als er weer voedingsstoffen zijn. Aan de bladeren kan je goed zien wat er mist.

Probeer vooral groene planten te kiezen en geen rode of paarse.

Voedingsbodem zou ik inderdaad niet doen, dat wordt een troepje.

Indraaien ga ik mij niet meer aan wagen. Er zijn spulletjes die bewezen werken en wat je zeker wel of niet moet doen, maar gezien de meningen zo verdeeld zijn, blijf ik er met mijn vingers af. Belangrijk is iig. dat er wel water belasting is(bijvoorbeeld een zeer tolerante vis) zodat er afvalstoffen beschikbaar zijn voor de goede bacterien om te nuttigen.

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
Qua voedingsbodem: Paar keer gedaan, maar is totaal niet nodig. Gewoon goede plantenvoeding geven en wat bolletjes kleivoeding voor platne die dat nodig hebben.

Qua planten, je hoeft de snelgroeiers niet te houden he. Je kan ze ook alleen erin hebben voor de opstart en als de bak stabiel is mooiere planten erin zetten. Ik heb in mijn grote bak geen snelgroeiers, vooral vallisneria (ZA bak) en Limnobium bovenin. In de kleine garnalenbak heb ik een combi van waterhoorn (cabomba) en rooie ludwigia. Daar wil ik nog een mooie groene achterzoneplant, maar voor nu zitten de snelgroeiers er nog bij. Daarnaast heb ik javavarens, anubias en mos.

Het belangrijkste is dat je echt voeding moet geven. Die vraag had je niet van me beantwoord, geef je op dit moment met je bak plantenvoeding?

Verder zou ik in alles wat groter is dan 60cm geen intern filter gebruiken maar een externe pomp. Dit vind ik zelf veel fijner werken en het neemt veel minder ruimte in beslag. Daarnaast kan je het makkelijker schoonmaken, zonder dat er veel vuil in de bak komt.

Indraaien met chemische dingen doe ik niet. Ik heb geduld. Heb mijn grote bak gehaald bij het verhuizen, in mijn oude woning stonden mijn 60 en 80 nog, ik heb het nieuwe filter daarop laten meedraaien, zodat deze alvast in kon draaien. Daarnaast heb ik de nieuwe bak voor een groot deel gevuld met planten uit de oude bakken, dus daar kwam ook weer veel goeds mee. Daarnaast heb ik gewoon rustig 3-4 weken gewacht. Mijn kleine bakje heb ik recent weer opgezet, daar eveneens het filter (intern, 60cm bakje) mee laten draaien op m'n grote bak, ongeveer 1,5-2 maand voordat ik de garnalen ging kopen.

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:38:
Het belangrijkste is dat je echt voeding moet geven. Die vraag had je niet van me beantwoord, geef je op dit moment met je bak plantenvoeding?
Jawel hoor, dat stond in mijn oorspronkelijk verhaal een paar posts eerder :) Maar ik geef dus all-in-one voeding van PlantedBox
Verder zou ik in alles wat groter is dan 60cm geen intern filter gebruiken maar een externe pomp. Dit vind ik zelf veel fijner werken en het neemt veel minder ruimte in beslag. Daarnaast kan je het makkelijker schoonmaken, zonder dat er veel vuil in de bak komt.
Ik weet het, maar mijn aquarium heeft al een intern filter, ik heb daarvan al de pomp geupgrade, en er zit een gelijmde/gekitte achterwand in de bak. Ik heb dus echt geen zin om dat allemaal te moeten verwijderen en dan ook nog eens veel geld uit te moeten geven voor weer een nieuw filter.

• RuleOfThirds
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 13:35
Een CO2 systeem zal toch wel een wijze investering zijn als je veel beplanting in de bak wil hebben. Vloeibare CO2 is namelijk niet hetzelfde.

Qua planten zou ik kijken naar een mix van snelle en langzame groeiers. Uiteraard aangepast op je waterwaarden en bij voorkeur de wat hardere planten. Je hoeft ook niet extreem snelle groeiers te hebben, want bijv. de Rotala soorten groeien ook in een goed tempo.

• toolkist
mvds schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 13:14:
Ik begin een beetje moedeloos te worden van mijn aquarium en ik wil toch echt even hulp.

Ik zal nog een keer het verhaal uitleggen... Een vriend van mij heeft zijn aquarium geüpgrade van een 125 liter bak (Juwel Rio 125) naar een groter aquarium. Ik heb toen zijn Rio 125 inclusief wat spullen zoals hout (wat er al jaren in lag), grind en ingedraaid filter gekregen. Dit heeft ook steeds ondergedompeld in het aquariumwater gelegen, ook tijdens het transport. Maar vanaf het begin had ik al veel problemen met algen en ook de waterwaarden kreeg ik niet goed.

Omdat ik niet overal stroming zag in de bak heb ik toen de pomp geüpgrade van een 600 liter/uur naar een 1000 liter/uur en de enkele aftermarket LED balk die erin zat (maar waarmee ik donkere plekken had in mijn aquarium) vervangen voor Juwel Helialux (+ Day&Night controller)

Ik had steeds erg hoge nitrietwaardes, waarschijnlijk door het plaatsen van nieuwe planten en dergelijke. Ik heb toen regelmatig het water voor 50-70% vervangen en toen ging het goed met mijn waterwaardes.

Nu gaat het elke keer als volgt; ik koop een zooi nieuwe planten en voor een paar weken draait alles goed. Planten beginnen te groeien, water is goed. Ik blijf gewoon schoonmaken (wekelijks iets van 10% water vervangen en nieuwe filterwatten erin, glas schoonmaken met een stuk filterwatten, bodem afzuigen) en vaak gaat het een paar weken goed. En dan slaat alles om. Nitriet gaat omhoog, ik begin bruine alg (een keer zelfs een explosie van blauwalg, dat heeft mij dus ook al mijn vissen en planten gekost) te zien en mijn snelgroeiers (waterpest) worden bruin en slijmerig en verliest een groot deel van het blad, ook alle andere planten verliezen langzaam hun bladeren en ik zit met een trieste bak met vrijwel kale planten en een hele zooi aan bruine alg tegen de ramen en op de stenen en het hout.

Dit keer heeft het 4 weken geduurd maar weer is het zover. Een groot deel van de planten hebben in een week tijdbestek hun bladeren verloren en overal zie ik bruine alg.

Waterwaarden zijn niet schrikbarend, nitriet is wel wat hoger (max 0,1 heb ik gezien maar meestal rond de 0,05) maar dat is logisch gezien de staat van de planten (all bladeren zijn los en die zijn gewoon aan het wegrotten ook al haal ik ze weg zodra ik ze zie drijven)

Licht staat op 60% en is max 8 uur per dag aan. Aquarium staat op een plek waar het geen (of zeer beperkt) direct zonlicht krijgt. Ik geef wekelijks vloeibare voeding (all in one van Plantedbox) en vloeibare CO2 (van Tetra) en tevens zitten er voedingskorrels in de bodem gestopt.

Mijn vissen (ik heb alleen guppies) en vuurgarnalen doen het prima, fokken er lustig op los, alleen mijn planten zijn dus een drama.

Kort samengevat... HELP!
Ik hoop dat je nitriet en nitraat steeds verwisselt met elkaar.. Nitriet in bak = foute boel, je hebt niet voldoende nuttige bacteriën in je bak dus je filter werkt niet naar behoren. Zeker als je nooit op 0 uitkomt is er iets goed mis. 0,05 nitriet is nog steeds 0,05 teveel.
Nitriet in bak, gevolg = dode vissen.
Nitraat in je bak, dus te weinig planten die het nitraat verbruiken, gevolg = alg. Advies: drijfplanten.
Drijfplanten zijn heel erg goed in het opruimen van overtallige voedingsstoffen in het water en concurreren dus met algen.

Het hoeft op zich helemaal niet vreemd te zijn dat je planten in het begin afsterven. Ze zijn zeer waarschijnlijk emers (=boven water, of zelfs helemaal niet in het water) gekweekt en moeten zich nu aanpassen aan een submers (onder water) leven. Dan kan het zijn dat de bestaande bladeren afsterven en dat is niet erg, als er maar wel nieuwe beginnen te groeien.

Wat betreft die algen, hoeveel voer je en geef je niet teveel plantenvoeding? Ook daar maken algen maar al te graag misbruik van.
SmurfLink schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 22:38:
Ik heb in mijn grote bak geen snelgroeiers, vooral vallisneria
Moet je voor de grap eens meten hoe veel een blad van de valisneria groeit op een dag. Dat zijn dus echt wel snelgroeiers ;)

toolkist wijzigde deze reactie 06-01-2019 12:40 (3%)

• SmurfLink
  • Niet online
Klopt @toolkist ;) is ook nog eens de Gigantea variant. Ik hou het amper bij om die ellende te snoeien en op de goeie plekken te krijgen. :p Maar het is geen snelgroeier in een opstartende bak, dan is het juist heel kieskeurig en kan het in no time verslijmen. De stereotype snelgroeiers zijn planten die weinig eisen stellen en tochwel doortrekken.

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Ik heb nog een leuke waardebon liggen, dus ik was eens rond aan het kijken voor een extern filter. Nou kom ik natuurlijk Eheim tegen maar ook JBL wat een paar tientjes goedkoper is en voor zover ik kan zien vergelijkbare specs heeft. Zijn er mensen die ervaring hebben met JBL en wat erover kunnen zeggen?

Het zou gaan om de JBL CristalProfi - e702, 700 liter per uur (ik heb een 125 liter aquarium). Of kan ik toch beter gaan voor de e902 die 900 liter per uur doet?

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

toolkist schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:38:
[...]

Ik hoop dat je nitriet en nitraat steeds verwisselt met elkaar.. Nitriet in bak = foute boel, je hebt niet voldoende nuttige bacteriën in je bak dus je filter werkt niet naar behoren. Zeker als je nooit op 0 uitkomt is er iets goed mis. 0,05 nitriet is nog steeds 0,05 teveel.
Nitriet in bak, gevolg = dode vissen.
Nitraat in je bak, dus te weinig planten die het nitraat verbruiken, gevolg = alg. Advies: drijfplanten.
Drijfplanten zijn heel erg goed in het opruimen van overtallige voedingsstoffen in het water en concurreren dus met algen.

Het hoeft op zich helemaal niet vreemd te zijn dat je planten in het begin afsterven. Ze zijn zeer waarschijnlijk emers (=boven water, of zelfs helemaal niet in het water) gekweekt en moeten zich nu aanpassen aan een submers (onder water) leven. Dan kan het zijn dat de bestaande bladeren afsterven en dat is niet erg, als er maar wel nieuwe beginnen te groeien.

Wat betreft die algen, hoeveel voer je en geef je niet teveel plantenvoeding? Ook daar maken algen maar al te graag misbruik van.

[...]

Moet je voor de grap eens meten hoe veel een blad van de valisneria groeit op een dag. Dat zijn dus echt wel snelgroeiers ;)
Nee, helaas haal ik nitriet en nitraat niet door elkaar :)

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:
Ik heb nog een leuke waardebon liggen, dus ik was eens rond aan het kijken voor een extern filter. Nou kom ik natuurlijk Eheim tegen maar ook JBL wat een paar tientjes goedkoper is en voor zover ik kan zien vergelijkbare specs heeft. Zijn er mensen die ervaring hebben met JBL en wat erover kunnen zeggen?

Het zou gaan om de JBL CristalProfi - e702, 700 liter per uur (ik heb een 125 liter aquarium). Of kan ik toch beter gaan voor de e902 die 900 liter per uur doet?
Ik heb daar de grote broer van op mijn 1.20 bak, erg tevreden mee. Nog nooit klachten gehad behalve ooit een slang die losschoot omdat ik hem zelf niet goed genoeg erop gezet had. Heb daarnaast een TetraTec op mijn 80cm gehad, die was ook prima. Enige euvel wat ik daarmee had was dat de pompknop zichzelf vacuüm zoog waardoor hij niet meer omhoog kwam en dus bijna niet te gebruiken was. Maar het kleine stukje wat het nog deed was genoeg om de flow weer op gang te brengen. Dit was destijds de voordelige keus. Kan even niet meer vinden hoeveel liter per uur dit was, de pomp zelf incl doos staat nog bij m'n ouders in de opslag met de 80 bak. Ooit op een dag wil ik die weer gaan opzetten maar heb er nu de ruimte niet voor helaas. Op zich is meer doorstroomsnelheid niet verkeerd, je kan het altijd verminderen door de kraantjes minder ver open te zetten of de uitstroom op het glas te richten, mocht het te veel stroming geven.

De JBL (ik dacht 1200 maar weet ik niet zeker uit m'n hoofd, kan thuis ff kijken) kreeg ik bij mijn huidige 2ehands bak (die nooit gebruikt was wegens tijdgebrek), dus dat was een vrij goeie deal. Heb verder eigenlijk alle originele inhoud in gebruik, alleen heb ik in de bovenste mand nog een laagje filterwatten erbij gezet. Die verschoon ik elke paar maanden, de rest eens per jaar even onder de douche de ergste drab uitspoelen maar verder laat ik het lekker met rust.
Verder kan je bij de meeste filters wel hetzelfde, variëren in de bochten, uitflowstukken, etc.

SmurfLink wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:08 (13%)

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:46:

Ik heb de JBL E902 voor een 160ltr bak en deze bevalt uitstekend! Goede stroming vind ik persoonlijk en heb er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad en doet wat ie moet doen.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:04:
[...]
Op zich is meer doorstroomsnelheid niet verkeerd, je kan het altijd verminderen door de kraantjes minder ver open te zetten of de uitstroom op het glas te richten, mocht het te veel stroming geven.
Waar zou je hem het beste op kunnen richten eigenlijk? Of is het gewoon zaak om te proberen tot je overal beweging ziet bij de planten? Ik vind het erg lastig om in te schatten of er voldoende (of teveel) stroming is, ik heb nu met de interne pomp wel het idee dat de vissen en garnalen best veel moeite moeten doen om tegen de stroming in te komen.
the_cyberspace schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Ik heb de JBL E902 voor een 160ltr bak en deze bevalt uitstekend! Goede stroming vind ik persoonlijk en heb er eigenlijk nooit geen problemen mee gehad en doet wat ie moet doen.
Heb je hem dan op volle kracht staan en hoe heb je de spraybar gericht staan?

• LED-Maniak

LED-Maniak

mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:54:
[...]

Waar zou je hem het beste op kunnen richten eigenlijk? Of is het gewoon zaak om te proberen tot je overal beweging ziet bij de planten? Ik vind het erg lastig om in te schatten of er voldoende (of teveel) stroming is, ik heb nu met de interne pomp wel het idee dat de vissen en garnalen best veel moeite moeten doen om tegen de stroming in te komen.

[...]

Hoe je de pomp zet is afhankelijk van je vis en planten. Sommige vissen willen een sterke stroming(beaufortia bijvoorbeeld), guppen hebben wat minder strenge eisen.

Belangrijkste is dat er overal waterbeweging is. Hierdoor komen de voedingsstoffen door de hele bak. Je ziet vaak dat bij plekken waar nauwelijks stroming is, er algen beginnen te groeien.

Met de spraybar heb ik nooit geluk gehad en heb zelf een eductor met de 3D printer gemaakt. Maar een klein buisje kan ook werken.

De bladeren van je waterplanten dienen een beetje op en neer te golven. Dan gaat er ook geen troep op de bladeren liggen en kunnen ze optimaal groeien.

Appeltaart is lekker!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Ik heb de uitstroom op volle kracht staan en schuin de bak in en een tikje richting het glas zodat ik stroming krijg in het oppervlak.

edit: Ik zie dat ik de E901 heb trouwens, jullie brachten me aan het twijfelen wat betreft kraantjes. Die heb ik niet zover ik weet dus maar even op de pomp zelf gekeken :+

the_cyberspace wijzigde deze reactie 07-01-2019 11:10 (40%)

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:54:
[...]

[...]

Dat hangt zoals onderstaande zegt heel erg af van je vissen. Heb je labyrintvissen als Betta's of Gourami's, dan heb je liever minder stroming, gezien die lucht dienen te happen en hoe meer stroming, hoe kouder die lucht. Daar kunnen ze longontstekingen van krijgen. Dus dan liever minder stroming, dan richt je de uitstroom dus op de ruit, of zorg je voor veel drijfplanten. Andere soorten, bijv. Chinese Danio's willen juist graag meer stroming, daar kan het niet hard genoeg voor stromen. Dus dan lekker vol op de bak om mooie stroming te krijgen.

In mijn geval heb ik de spraybar in gebruik, ipv 1 straal heb ik er een stuk of 6 waardoor het al iets minder hard stroomt, dit is gewoon gericht op de rest van de bak. Hierdoor stroomt het niet hard, helaas voor mij door de Limnobium al helemaal niet heel hard, maar het oppervlak blijft wel in beweging. Heb 'm wel op volle kracht staan, maar heb het idee dat er nog wel een sterkere op had kunnen staan.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Weet iemand hier nog een adres voor CO2 in Enschede omgeving? Ik zou het bij aquaria veldhuis halen, maar die gaan dicht.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:11 (6%)

Appeltaart is lekker!

• Ragdoll

Ragdoll

@LED-Maniak AFAIK zijn ze nog gewoon geopend. Ze zijn ook helemaal niet failliet, ze stoppen er alleen mee: https://www.tubantia.nl/e...at-kopje-onder~aa8a6da29/
Geen faillissement
De zaak werd afgelopen zomer op zijn naam gezet om de Velda Groep (de holding waarvan Marco, zijn broer en zijn vader bestuurder zijn) niet in de financiële malaise van Veldhuis Aquaria mee te trekken. Failliet is Veldhuis Aquaria niet, verzekert de eigenaar. „We hebben er ook nog veel privégeld in gestoken, maar het is een bodemloze put. Het is beter om de stekker er uit te trekken.” Even is nog overwogen om alleen de winkel aan de Ossenboer te sluiten en als internet- en serviceloket verder te gaan. „Maar we hebben gezamenlijk besloten om dat niet te doen en ermee te stoppen.”

Ragdoll wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:11 (58%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Aangepast. :)
Wat ik gelezen heb is dat ze een uitverkoop hadden sinds december, tot alles op is. Maar ik kom geen actuele meldingen tegen of ze nog open zijn en met welke tijden.

Appeltaart is lekker!

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Maar, doe ik er slim aan om voor die 2 tientjes meer de e902 te nemen en dus 900 liter/uur te kunnen filteren of is dat overkill voor mijn 125 liter (80cm brede) aquarium en is de e702 voldoende met zijn 700 liter/uur?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ik zou de 900 liter/uur nemen. Je kan hem altijd nog afknijpen en waarschijnlijk haal je die 900 liter/uur toch niet als hij bijvoorbeeld onder het aquarium staat en niet er direct naast(of als je filters vol beginnen te lopen).

Ik heb een 1000 liter per uur pomp op mijn juwel 180 en eigenlijk vind ik de stroming iets te laag. Hij moet het water 1 meter oppompen en dan verlies je gewoon veel.

1000/180 = 5.5 keer verversen per uur
900/125 = 7.2 keer verversen per uur

Laatste klinkt mij wel als netjes. Dan kan je vast ook met een spraybar af, ook daar verlies je veel stroming mee.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:28 (53%)

Appeltaart is lekker!

• toolkist
mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:47:
[...]

Nee, helaas haal ik nitriet en nitraat niet door elkaar :)
Dan voer je veel te veel, of je hebt op een andere manier een hogere belasting in je bak dan je filter aan kan.
Hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? En hoe vaak en hoeveel voer je?

• mvds
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:24:
Laatste klinkt mij wel als netjes. Dan kan je vast ook met een spraybar af, ook daar verlies je veel stroming mee.
Maar heeft een spraybar juist niet het voordeel dat de stroming verdeeld is over de breedte van het aquarium? Het lijkt mij dat je met een standaard uitstroom wat maar van een punt uit komt juist makkelijker last hebt van dead spots, of heb ik het mis?
toolkist schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:28:
[...]

Dan voer je veel te veel, of je hebt op een andere manier een hogere belasting in je bak dan je filter aan kan.
Hoe en hoe vaak maak je je filter schoon? En hoe vaak en hoeveel voer je?
De filterwatten vervang ik elke week, ik voer eens in de twee dagen, soms elke dag en dan doe ik twee keer wat ik tussen mijn vingertoppen van wijsvinder en duim kan pakken. Ze eten alles op

• LED-Maniak

LED-Maniak

mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:45:
[...]

Maar heeft een spraybar juist niet het voordeel dat de stroming verdeeld is over de breedte van het aquarium? Het lijkt mij dat je met een standaard uitstroom wat maar van een punt uit komt juist makkelijker last hebt van dead spots, of heb ik het mis?
Ligt ook weer aan locatie van de ingang.
Ik heb de uitstroom en instroom aan dezelfde kant van het aquarium zitten. Met een spraybak wilde dit niet lekker want er bleef geen stroming aan het eind over. Dus heb ik een eductor(Die versnelt de verplaatsing) geplaatst die helemaal naar achteren blaast waardoor de stroming in het hele aquarium rond gaat. Elk plantje van elk blad waait subtiel heen en weer nu.
[...]

De filterwatten vervang ik elke week, ik voer eens in de twee dagen, soms elke dag en dan doe ik twee keer wat ik tussen mijn vingertoppen van wijsvinder en duim kan pakken. Ze eten alles op
Dan poepen ze gewoon te veel. :P
Ik denk dat de bodem+planten bij jou het probleem is.

Appeltaart is lekker!

• Shadow343
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 14-01 16:02
Velda is nog wel een aantal maand open zo verzekerde ze. Ze gaan pas sluiten als het meeste weg is. Heb al een aantal mooie dealtjes gemaakt!

Spiderwood twv €100,- voor omgerekend €15,- mee kunnen nemen

Eheim ecco pro 130 + 2 lilypipes, luchtpomp + flink wat materiaal (nitrivec,aquatan,watten etc) voor bijna 80% korting.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Shadow343 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 17:07:
Velda is nog wel een aantal maand open zo verzekerde ze. Ze gaan pas sluiten als het meeste weg is. Heb al een aantal mooie dealtjes gemaakt!

Spiderwood twv €100,- voor omgerekend €15,- mee kunnen nemen

Eheim ecco pro 130 + 2 lilypipes, luchtpomp + flink wat materiaal (nitrivec,aquatan,watten etc) voor bijna 80% korting.
Dat klinkt wel verleidelijk :o

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:14:
Maar, doe ik er slim aan om voor die 2 tientjes meer de e902 te nemen en dus 900 liter/uur te kunnen filteren of is dat overkill voor mijn 125 liter (80cm brede) aquarium en is de e702 voldoende met zijn 700 liter/uur?
Ik heb even gekeken, en heb de 901 op mijn 1.20 bak staan. Als ik er zelf een kon kiezen had ik een zwaarder genomen. Op een 80 is het wellicht veel, maar dan kan je de spraybar dus 'verkeerdom' zetten. Op het glas zodat de terugkaatsing je bak door gaat ipv dat het direct de bak door gaat.

• Niekserr
LED-Maniak schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:45:
Weet iemand hier nog een adres voor CO2 in Enschede omgeving? Ik zou het bij aquaria veldhuis halen, maar die gaan dicht.
Huh? Dat wist ik niet... Weet je toevallig of er nog een soort uitverkoop is? Zit al een tijdje te twijfelen om de hobby weer op te pakken en woon toch in Enschede

• jsiegmund
Niekserr schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Huh? Dat wist ik niet... Weet je toevallig of er nog een soort uitverkoop is? Zit al een tijdje te twijfelen om de hobby weer op te pakken en woon toch in Enschede
Lees anders gewoon even de reacties hierboven of het artikel dat wordt gequote :+

On topic, update-je van mijn nu 3 weken oude scape:

Gaat nog steeds goed, moet de waterwaarden nog meten maar alles doet het goed dus eigenlijk niet superveel noodzaak voor :) Ga het sowieso nog wel doen want wil komend weekend levende have gaan halen; schooltje rasbora of iets in die richting, wat oto's, garnalen en misschien wat slakken om de algen preventief te ruimen.

Ik heb bijna alleen maar in-vitro planten gebruikt, dat is wel tof want ik heb werkelijk waar nog geen enkel slakje gezien. Dat was bij mijn vorige bak wel anders, die zat na een paar weken al helemaal vol. Gelukkig heb je daar dan weer helena's voor _/-\o_

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

jsiegmund schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:16:

[...]

Ik heb bijna alleen maar in-vitro planten gebruikt, dat is wel tof want ik heb werkelijk waar nog geen enkel slakje gezien. Dat was bij mijn vorige bak wel anders, die zat na een paar weken al helemaal vol. Gelukkig heb je daar dan weer helena's voor _/-\o_
Grappig, ik wil juist wat slakjes maar heb er geen een. Had gedacht dat er wel wat met de planten zouden meeliften, maar nada. :P

• Ragdoll

Ragdoll

Vandaag de discussen verkocht en weer een stap dichterbij de opstart. Van de week weer een restant techniek kopen en dan wachten tot eind maart.

• toolkist
Bij mij begint m'n bak te klein te worden voor 7 uaru's (3 koppels en een achterblijvertje) en een (nog opgroeiende) Oscar. De Oscar zwemt elk koppel in de weg en als 1 koppel druk bezig is om hem te verjagen komen ze een ander koppel tegen, wat dan eindigt in 4 uaru's die tegenover elkaar dreigen met opengesperde bek enzo. Op zich nog niks heel schokkends, ze beschadigen elkaar niet ofzo, maar ik heb het idee dat 1 uaru koppel er wel wat onder lijdt (lijken wat timide) en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een tijdje terug gaf een LFS al aan waarschijnlijk wel interesse te hebben in 1 of meer uaru's als ik die weg wilde doen, dus komend weekend maar eens langs om te kijken of dat nog steeds zo is.

• The Executer
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
Wildfire schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:25:
[...]

Grappig, ik wil juist wat slakjes maar heb er geen een. Had gedacht dat er wel wat met de planten zouden meeliften, maar nada. :P
Haha, altijd afwachten inderdaad. Probeer zelf de plaag te lijf te gaan met Helena's. Er kruipen een stuk of 15 rond ofzo maar schiet nog niet echt op. Gisteravond een hele bodem vol met kleine slakjes, ondanks dat ik de cory's maar zeer matig voer.

Binnenkort even nieuwe plantenvoeding kopen. Had al weken geen nitraat toegevoegd, waarvan ik weet dat de 50ml die ik toevoeg binnen een week op is. Diverse planten begonnen nu wel erg gebrekkig worden, waaronder het Belgisch groen. Als er een plant is die normaal gesproken snel (en ook redelijk breed) groeit, bleef hij bij mij erg smal en schoot de groei ook niet echt op. Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• jsiegmund
Ik heb de poeder versie van aquariumbemesting.nl, prima spul. Die gast heet ook Gilles geloof ik :)

Ik heb ook een tijdje poeders besteld bij iemand die ze zelf verkocht via de post. Dat werkte ook prima maar kan hem niet meer bereiken dus blijkbaar gestopt. De poedertjes van aquariumbemesting zitten in ieder geval degelijk verpakt, van alle poeders die ik nog had van mijn vorige bak waren dat de enige die nog bruikbaar waren na een tijdje in een opslag gelegen te hebben. De rest was nat geworden en dus beschimmeld.

Tenzij je heel erg puristisch te werk gaat en hoge eisen hebt, maakt het volgens mij allemaal niet zo heel erg veel uit. Het is belangrijker om een goede dosering te hebben en die stabiel te houden zodat je planten zich daar op in kunnen stellen. Mochten er dan toch gebreken zijn, dan zie je dat vanzelf.

Btw 50 ml nitraat in een week op... damn, hongerige boel daar :)

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

The Executer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:

[...]

Binnenkort even nieuwe plantenvoeding kopen. Had al weken geen nitraat toegevoegd, waarvan ik weet dat de 50ml die ik toevoeg binnen een week op is. Diverse planten begonnen nu wel erg gebrekkig worden, waaronder het Belgisch groen. Als er een plant is die normaal gesproken snel (en ook redelijk breed) groeit, bleef hij bij mij erg smal en schoot de groei ook niet echt op. Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.
Ik gebruik Plantenpracht van Aquaplantsonline.nl -- planten doen het prima, al moet ik wel zeggen dat ik minder regelmatig toedien dan de voorschriften zeggen. :P

(net zoals EasyCarbo, voeg ik ook niet dagelijks toe zoals de voorschriften zeggen)

Wildfire wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:23 (3%)

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True