Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• harmpie21
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:53
The Executer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Binnenkort even nieuwe plantenvoeding kopen. Had al weken geen nitraat toegevoegd, waarvan ik weet dat de 50ml die ik toevoeg binnen een week op is. Diverse planten begonnen nu wel erg gebrekkig worden, waaronder het Belgisch groen. Als er een plant is die normaal gesproken snel (en ook redelijk breed) groeit, bleef hij bij mij erg smal en schoot de groei ook niet echt op. Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.
Zelf gebruik ik Micro en Macro mix.

Ingrediënten:
1 liter Macro
10 gr kaliumfosfaat
100gr kaliumnitraat
2gr kaliumsorbaat (conserveermiddel)

1 liter micro
28gr Sporenelementen+ijzer-mix
75gr magnesiumsulfaat
2gr kaliumsorbaat

@R3m3d7 heeft deze ook van mij in gebruik.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

• R3m3d7
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:48
harmpie21 schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 22:11:
[...]

@R3m3d7 heeft deze ook van mij in gebruik.
Zeker, prima spul. d:)b

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 19-03 12:01

mvds

Totally awesome!

Gisteren het aquarium leeg- en schoongemaakt (bodem, filter, algen), ook de achterwand verwijderd (best een rotklus). Ik zag dat de beschermlaag op sommige plaatsen weg was, dat vinden algen natuurlijk geweldig dus dat wilde ik niet riskeren. Nu wachten tot de nieuwe spullen binnenkomen en dan weer beginnen met opbouwen.

Ik heb een stuk kienhout bewaard, heeft het nog zin om deze uit te koken voordat ik het weer in het aquarium leg? (het ligt nog onder water om uitdroging te voorkomen)

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:08:
Ik heb een stuk kienhout bewaard, heeft het nog zin om deze uit te koken voordat ik het weer in het aquarium leg? (het ligt nog onder water om uitdroging te voorkomen)
Uitkoken? Waarom zou je? Dat sloopt de houtstructuur, rot het alleen maar sneller weg later...

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Wat Dragon zegt, kienhout nooit uitkoken, daarmee beschadig je het. Het is altijd wel verstandig het goed te spoelen als het nieuw is, maar als het zoals bij jou al tijden in de bak ligt is ff paar keer onder de kraan goed. Onder water bewaren is sowieso verstandig!

Ik ga denk ik toch eens kijken of ik de naam van de verkoper van m'n garnalen kan achterhalen. Ik heb nog steeds geen eitjes en we zijn alweer 1,5 maand verder... ik had al babygarnalen moeten hebben...

• mvds

mvds

Totally awesome!

dragon2 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 09:31:
[...]
Uitkoken? Waarom zou je? Dat sloopt de houtstructuur, rot het alleen maar sneller weg later...
Om eventuele (slechte) bacteriën te doden, ik wil zo min mogelijk risico lopen dat ik weer alles weg moet gooien omdat alles dood gaat. Maar oke, ik zal het niet doen :)

• reb3lzrr
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 16:52
mvds schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:37:
[...]

Om eventuele (slechte) bacteriën te doden, ik wil zo min mogelijk risico lopen dat ik weer alles weg moet gooien omdat alles dood gaat. Maar oke, ik zal het niet doen :)
En een chloor/bleek behandeling?

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 17:46
En dan het risico lopen dat je er resten van in je aquarium krijgt? :X
Gewoon stuk hout buiten neerleggen en er wat kokend water overheen schenken, dat sloopt het hout echt niet. Wordt een ander verhaal als je het een kwartier lang in kokend water laat liggen ofzo.

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:25
Ik heb al mijn hout uitgekookt toen ik het kocht. Nooit geweten dat dat niet de bedoeling is. Op zich doet het spul het wel netjes. En het scheelt heel veel in verkleuring van het water.

Ik wil mijn 30Liter binnenkort helemaal opnieuw inrichten. Ik ben nu op zoek naar hout wat lijkt op spiderwood, maar wel een mooie diepe donkere kleur heeft. Das nog stevig zoeken:S

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SmurfLink
  • Niet online
reb3lzrr schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:53:
[...]

En een chloor/bleek behandeling?
Voor hout wat gebruikt wordt in een aquarium??? waar je daarna levende have in hebt??

Hell no.

Er komen echt geen schoonmaakmiddelen in de buurt van mijn aquariumspullen. Ten hoogste misschien wat schoonmaakazijn om de ruiten van een oude bak te poetsen. Maar bleek absoluut niet. Veel te groot risico dat je niet alles weggespoeld hebt.

Daarnaast sloopt dat net zo goed je hout. Dus je hebt er niks aan en kan alleen maar ellende geven.

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
boomr schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:51:
Ik heb al mijn hout uitgekookt toen ik het kocht. Nooit geweten dat dat niet de bedoeling is. Op zich doet het spul het wel netjes. En het scheelt heel veel in verkleuring van het water.

Ik wil mijn 30Liter binnenkort helemaal opnieuw inrichten. Ik ben nu op zoek naar hout wat lijkt op spiderwood, maar wel een mooie diepe donkere kleur heeft. Das nog stevig zoeken:S
Spiderwood wordt vanzelf donker ;) In het begin is het meer oranje/licht bruin van kleur. Dan kan het zijn dat je een weekje een witte schimmel erop krijgt (kan geen kwaad) en na verloop van tijd zal het langzaam donker worden :)

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:15
Chloor vergaat in principe gewoon door verdamping, dus zo eng is het niet, al kan het even duren natuurlijk. Dat je hout er niet beter op wordt lijkt me dan weer duidelijk.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

• boomr
Mijn bak met 5 danio's en 5 voorgarnalen loopt nu lekker. Garnalen hebben in principe voldoende eten (algen, wat rottend blad en de korrel voer die de vissen niet pakken, maar gisteren toch maar es besloten om hakiri korrels te halen voor garnalen. Moet zeggen dat ze er direct op af schoten en het ook goed aan het eten waren. De danio's spugen de korrel direct uit dus ze zakken mooi af richting de garnalen.

Nu hoop ik dat ik binnenkort toch eens wat eitjes bij de garnalen mag spotten. De kolonie mag wel wat groter worden.

De danio's jongen als konijnen. Ik zie elke dag zonder goed zoeken nieuwe larfjes zwemmen. Een paar weken geleden heb ik die dagelijks gevangen en in een 2e bak gezet. Die jongen groeien nu als kool en ik het er 16 waarvan ik denk dat ze bijna groot genoeg zijn om bij de oudere te zetten. Nadeel is wel dat 21 vissen echt te veel gaat worden voor een bak van 35 liter. Eens kijken hoe we dat op gaan lossen:)

We zijn met een nieuwbouwproject in de weer wat ergens in de eerste helft van 2020 opgeleverd gaat worden. Dan wil ik een grotere bak kopen (60x60x30 of 40) maar gezien we tot dan nog 2 keer moeten verhuizen (van huidig koophuis naar tijdelijke huurwoning naar nieuw huis) is dat wellicht niet handig.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Vlassie1980
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:12
Iemand hier ervaring met een Fluval Edge 2?

Ik vind het een mooi bakje en heb eigenlijk netto maar weinig ruimte om een aquarium neer te zetten, vandaar dat een Nano bak de enige optie is die ik heb. Deze zou dan op de computerkamer komen te staan op het bureau.
De inhoud bedraag 23 liter.

Dan de vissen: Ik ben me er van bewust dat je alleen de allerkleinste vissoorten erin kunt houden. Ik had gehoopt op dwergcichliden maar buiten Badis Badis is er denk ik niet veel keus?

Dwerg Corydoras leek me ook wel leuk maar schijnt dat die soms moeite hebben met luchthappen omdat het water helemaal tot aan de bovenkant komt te staan.

Garnalen heb ik geen ervaring mee maar lijkt me wel leuk om een keer te proberen, toen ik vroeger begon met aquariumhouden waren die echt niet zo algemeen als nu heb ik het idee.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:59

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Badis badis zou je er maar een of twee in kunnen doen omdat ze erg territoriaal zijn. Daarnaast zijn ze nogal kieskeurig met voeren.

Wellicht stuk of 10 Danio margaritatus? of Microrasbora erythromicron? Veel danio en microrasbora blijven klein en zijn in een groepje redelijk te houden.

Verder inderdaad slakken, garnalen en micro krabben(thaise microcrab is erg klein en redelijk uniek)

Appeltaart is lekker!

• dragon2
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 14:23:

[Afbeelding]

Ik vind het een mooi bakje en heb eigenlijk netto maar weinig ruimte om een aquarium neer te zetten, vandaar dat een Nano bak de enige optie is die ik heb. Deze zou dan op de computerkamer komen te staan op het bureau.

Dan de vissen: Ik ben me er van bewust dat je alleen de allerkleinste vissoorten erin kunt houden. Ik had gehoopt op dwergcichliden maar buiten Badis Badis is er denk ik niet veel keus?

Dwerg Corydoras leek me ook wel leuk maar schijnt dat die soms moeite hebben met luchthappen omdat het water helemaal tot aan de bovenkant komt te staan.

Garnalen heb ik geen ervaring mee maar lijkt me wel leuk om een keer te proberen, toen ik vroeger begon met aquariumhouden waren die echt niet zo algemeen als nu heb ik het idee.
Ik heb er ervaring mee ja.

Mooi ding om te zien.

Verschrikkelijk ding om schoon te maken.

Luchthappende vissen zijn inderdaad een no-no. Dwergcichliden kunnen wel! Een harem Neolamprologus similis of N. multifasciatus. Ik had zelf multi's (totdat mijn kat de bak had gesloopt...) Dus een puur tanganjika bakje: zandbodem of geen bodem, hele grote stapel slakkenhuizen, evt wat plantjes, geen andere vissen.
Houdt wel rekening met (veel) jonkies ;)

Wat oude foto's:

catfish past ook :P

• SmurfLink
  • Niet online

Dit is inderdaad geen optie, Corydorassen moeten lucht kunnen happen voor hun darmademhaling. Kunnen ze dit niet gaan ze simpelweg dood. Daarnaast is 23 liter veel te weinig voor zelfs de Pygmaeus of Habrosus. Vooral de laatste is nog erg kieskeurig qua waterkwaliteit en heeft veel stroming nodig, dus dit zou ik sowieso niet doen. Nou zou ik geen enkele vis houden in een bakje kleiner dan 50liter maar dat is wellicht persoonlijk.

• Vlassie1980
dragon2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:04:
[...]

Ik heb er ervaring mee ja.

Mooi ding om te zien.

Verschrikkelijk ding om schoon te maken.

Luchthappende vissen zijn inderdaad een no-no. Dwergcichliden kunnen wel! Een harem Neolamprologus similis of N. multifasciatus. Ik had zelf multi's (totdat mijn kat de bak had gesloopt...) Dus een puur tanganjika bakje: zandbodem of geen bodem, hele grote stapel slakkenhuizen, evt wat plantjes, geen andere vissen.
Houdt wel rekening met (veel) jonkies ;)

Wat oude foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
catfish past ook :P
Dat hij lastig schoon te maken is heb ik vaker voorbij zien komen, maar dat design is toch wel heel erg mooi.

Hoe heeft die kat jouw bak gesloopt dan? Zaten er toen nog vissen in is of dat gebeurd toen die bak leeg stond. Ik heb namelijk ook een kattebeest en die zal die visjes vast ook wel interessant vinden :+

Wat ik zelf het leukste vind is om een beetje te aquascapen en eventueel een achterwandje erin te plakken. Gaat een achterwandje lukken als je die bijvoorbeeld in delen zaagt en dan vastplakt?

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:34:
[...]

Nou zou ik geen enkele vis houden in een bakje kleiner dan 50liter maar dat is wellicht persoonlijk.
Op zich ben ik het daar mee eens. Het is jammer dat vooral beginners voor kleine bakjes gaan, terwijl 80-100 cm bakken veeeeel makkelijker zijn, er veel soorten vis in kunnen en het gewoon een fijner begin van je aquariumhobby zal zijn.
Als je toch voor een nano bakje gaat, dan stem ik ook voor garnalen en co. Een ervaren aquariaan die weet waar hij aan begint kan zo'n bakje wel goedhouden, maar er zijn idd betere opties.
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Dat hij lastig schoon te maken is heb ik vaker voorbij zien komen, maar dat design is toch wel heel erg mooi.

Hoe heeft die kat jouw bak gesloopt dan? Zaten er toen nog vissen in is of dat gebeurd toen die bak leeg stond. Ik heb namelijk ook een kattebeest en die zal die visjes vast ook wel interessant vinden :+

Wat ik zelf het leukste vind is om een beetje te aquascapen en eventueel een achterwandje erin te plakken. Gaat een achterwandje lukken als je die bijvoorbeeld in delen zaagt en dan vastplakt?
Een achterwand ERIN? Dan houdt je nog minder ruimte over...

Schoonmaken is wel echt een b***. Voordat je met je hand in het bakje kan moet er al een plens water uit anders overstroming. Zet je teveel in de bak dus kun je helemaal nergens meer bij (en ik heb geen grote handen).

Mijn bakje stond onder een rek met dvd's. Kat is op plankje gesprongen en heeft wat dvd's naar beneden gegooid. De kat zelf is denk ik geland op (hoekje van) de lichtkap, geen idee het was zo toen ik thuiskwam van werk. Zie 4e foto., incluis vis dus...
Het bakje is nog wel waterdicht alleen de bovenkant is gebarsten. Ik heb het bakje in de aanbieding :P

dragon2 wijzigde deze reactie 10-01-2019 16:02 (51%)

• Vlassie1980
dragon2 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 15:54:
[...]

Op zich ben ik het daar mee eens. Het is jammer dat vooral beginners voor kleine bakjes gaan, terwijl 80-100 cm bakken veeeeel makkelijker zijn, er veel soorten vis in kunnen en het gewoon een fijner begin van je aquariumhobby zal zijn.
Als je toch voor een nano bakje gaat, dan stem ik ook voor garnalen en co. Een ervaren aquariaan die weet waar hij aan begint kan zo'n bakje wel goedhouden, maar er zijn idd betere opties.

[...]

Een achterwand ERIN? Dan houdt je nog minder ruimte over...

Schoonmaken is wel echt een b***. Voordat je met je hand in het bakje kan moet er al een plens water uit anders overstroming. Zet je teveel in de bak dus kun je helemaal nergens meer bij (en ik heb geen grote handen).

Mijn bakje stond onder een rek met dvd's. Kat is op plankje gesprongen en heeft wat dvd's naar beneden gegooid. Zal wel 1 met een hoek op het glas terecht zijn gekomen, of de kat zelf misschien, geen idee het was zo toen ik thuiskwam van werk.
Het bakje is nog wel waterdicht alleen de bovenkant is gebarsten. Ik heb het bakje in de aanbieding :P
Ik heb wel wat ervaring als aquariaan zijnde. Ben begonnen met 60X30X30 maar die is eigenlijk al te groot voor mijn bureau.

Daarna 2 pauwoogcichliden gehad in een 120cm bak. Die was geklapt doordat de siliconenkit was uitgedroogd, heel de voorruit eruit, allemaal grind op mijn kamer en vissen dood want ik was niet thuis toen het gebeurde.

Ben me er van bewust dat een nano bakje aardig wat onderhoud vergt maar daar ben ik niet vies van. Het begint toch weer te kriebelen na al die jaren zonder aquarium :)

Dank voor het aanbod, ik ga toch liever voor nieuw.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:42

[Afbeelding]

Het ziet er leuk uit maar het is een verschrikkelijk bakje om te onderhouden, de toegang is te klein en hij overstroomt als je wat doet.
Kijk eens naar de dennerle nanocube.

• toolkist
Vlassie1980 schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Ik heb wel wat ervaring als aquariaan zijnde. Ben begonnen met 60X30X30 maar die is eigenlijk al te groot voor mijn bureau.

Daarna 2 pauwoogcichliden gehad in een 120cm bak. Die was geklapt doordat de siliconenkit was uitgedroogd, heel de voorruit eruit, allemaal grind op mijn kamer en vissen dood want ik was niet thuis toen het gebeurde.

Ben me er van bewust dat een nano bakje aardig wat onderhoud vergt maar daar ben ik niet vies van. Het begint toch weer te kriebelen na al die jaren zonder aquarium :)

Dank voor het aanbod, ik ga toch liever voor nieuw.
2 oscars in een 120? Dan waren ze of per ongeluk hele grote vrienden van elkaar of nog niet volwassen. Die ene van mij is nog lang niet volwassen (denk 1.5 jaar oud maximaal) maar heeft een temperamentje waar je u tegen kan zeggen en daarvoor is m'n 2 meter bak dan al te klein. Heeft de helft van de tijd ruzie met de uaru's.

• SmurfLink
  • Niet online
Hoe kan kit uitdrogen als de bak gevuld is? Of ben ik nou kippig??

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 18:24:
[...]

2 oscars in een 120? Dan waren ze of per ongeluk hele grote vrienden van elkaar of nog niet volwassen. Die ene van mij is nog lang niet volwassen (denk 1.5 jaar oud maximaal) maar heeft een temperamentje waar je u tegen kan zeggen en daarvoor is m'n 2 meter bak dan al te klein. Heeft de helft van de tijd ruzie met de uaru's.
Niet mijn werelddeel maar ik zit wel in de cichliden. Ik ken oscars ook alleen als (voor cichliden dan) 'suffe' vissen, mja, uaru's ook ;) >:) Maar misschien omdat de oscars die ik kende in een groep werden gehouden, wellicht dat dat scheelt. Als je niet al te lang naar mijn (volle) malawi mbuna bak blijft kijken lijken het ook best wel rustige vissen... O-)
Ik had idd wel gedacht dat oscar/uaru wel een goede match zou zijn, niet echt dus? Omruilen tegen aardeters, maanvissen oid dan maar..? ;)

• toolkist
Ik had ook verwacht dat het wel goed zou gaan en wat agressie is natuurlijk niet vreemd met cichliden, maar dit is het ietsje te. Ik denk dat het voornamelijk komt door de 3 uaru koppels die elk een deel van de bak geclaimd hebben en ook alle 3 eitjes willen leggen (kansloos l-nummer vreet ze meteen op), met 1 koppel was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest. Ik ga nu waarschijnlijk kijken voor een groepje wat kleiner blijvende geo's, maar dat heeft geen haast. Eerst eens kijken hoe het in de bak gaat als de Oscar eruit is.

• SmurfLink
  • Niet online
Snotverderrie zeg, ik ben echt ongeschikt voor visloze aquaria.. nu de Hydra eindelijk is uitgeroeid door 2 weken niet voeren.... voer ik vandaag de garnaaltjes eens wat lekkers.... zie ik ineens 2 witte wormpjes met driehoekskopjes een stukje voer wegjatten.... Planaria??? Heb je de ene babygarnaaldoder gehad, komt de andere uit het hout tevoorschijn.

Heb nog nooit dit soort gedoe gehad met visbakken. Pff, volgend weekend ga ik iig de Kuhlii's halen, dan is er wat vis aanwezig. Maar weer stoppen met voeren voor nu dan. Heb wel eindelijk een garnaal met eivlek. Hopen dat er eindelijk kleintjes komen dan!

• D.deJong
Flubenol halen tegen de planaria

• toolkist
En standaard veel minder voeren.

• SmurfLink
  • Niet online
Dat voeren blijft toch wel ingewikkeld. Ik had nu 2 weken niet gevoerd, had er niet eens veel ingedaan, maar ik kan echt duidelijk niet inschatten hoeveel garnalen eten. Moet echt 1 korreltje per garnaal gaan voeren ofzo, een klein scheutje van het proefzakje van vivarium en d'r vloog alweer te veel door de bak.

Kuhlii's kwam ik gisteren toevallig tegen bij het halen van een nieuw achtergrondplantje (dit keer zeer grondig uitgespoeld!), dus die zijn er al. Zouden geen last moeten krijgen van Flubenol dus dit gaan we ook maar bestellen.

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20:05
Ik gebruik altijd een (helder) PVC buisje om het voer op de juiste plek te krijgen, zeker voor garnalen. Als je aardige stroming hebt en je gooit het er langs het oppervlakte water in krijg je 't nooit op de juiste plek en geef je dus al snel teveel. Verder zou ik er niet teveel hogere wetenschap van proberen te maken. Als je het voer op een open plek legt moet het binnen een uur op zijn, anders was het teveel. En als je af en toe eens bij wil voeren; zet een uurtje een stengel spaghetti in je bak of een stukje gekookte komkommer. Daarna geldt wat mij betreft: zolang ze het "goed doen" (geen sterfte, raar gedrag, wel jonkies) hebben ze genoeg te eten.

• toolkist
Je ziet ook nog wel eens dat er een klein glazen schaaltje o.i.d. gebruikt wordt waarop gevoerd wordt. Restanten zijn dan ook makkelijker te zien/verwijderen.

• boomr
Ik begin nu langzaam aan toch weer een beetje haaralg te krijgen (eerder ook al gehad maar na goed schoonmaken, waterwisselen etc. was het verdwenen) op bepaalde plekken in de bak. Ik denk dat dit komt door het voeren. December een paar dagen Londen gehad en het voeren aan een maat over gelaten. Wellicht iets teveel gevoerd.

Wat voeren jullie de visjes? Ik zit momenteel met 5 danio's en wat garnalen. Ik voer Hakiri korrels. Is een zo'n korreltje per vis nu echt voldoende? Ik zit daar vaak boven maar ze vreten wel alles op binnen een minuutje of anderhalf. De garnalen krijgen nu eigen korrels waar de danio's ook nog wel es van mee willen vreten.

Verder doe ik een wekelijkse waterwissel (tussen de 35 en 45%), dagelijks een standaard dosis easycarbo en wekelijks plantenvoeding (volgens aanbevolen dosering). Er zit een hoekfilter in wat zorgt voor wat beweging welke ik eens in de 2 tot 3 maanden uitspoel in aquariumwater (tijdens het waterwisselen).

• TouchOfInsanity
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:54
boomr schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:18:
Ik begin nu langzaam aan toch weer een beetje haaralg te krijgen (eerder ook al gehad maar na goed schoonmaken, waterwisselen etc. was het verdwenen) op bepaalde plekken in de bak. Ik denk dat dit komt door het voeren. December een paar dagen Londen gehad en het voeren aan een maat over gelaten. Wellicht iets teveel gevoerd.

Wat voeren jullie de visjes? Ik zit momenteel met 5 danio's en wat garnalen. Ik voer Hakiri korrels. Is een zo'n korreltje per vis nu echt voldoende? Ik zit daar vaak boven maar ze vreten wel alles op binnen een minuutje of anderhalf. De garnalen krijgen nu eigen korrels waar de danio's ook nog wel es van mee willen vreten.

Verder doe ik een wekelijkse waterwissel (tussen de 35 en 45%), dagelijks een standaard dosis easycarbo en wekelijks plantenvoeding (volgens aanbevolen dosering). Er zit een hoekfilter in wat zorgt voor wat beweging welke ik eens in de 2 tot 3 maanden uitspoel in aquariumwater (tijdens het waterwisselen).
Misschien is kijken hoeveel licht je er op hebt staan. Ik zelf meestal niet meer dan 7 uur per dag al is dit natuurlijk afhankelijk van het wattage van de lampen.

• boomr
TouchOfInsanity schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:04:
[...]

Misschien is kijken hoeveel licht je er op hebt staan. Ik zelf meestal niet meer dan 7 uur per dag al is dit natuurlijk afhankelijk van het wattage van de lampen.
Ik heb er een 6watt led lamp op staan (standaard GU10). 4 uur in de ochtend, dan een pauze van 3 uur en dan nog eens 4 uur.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Top, CO2 fles is op en binnen 3 dagen groeit er weer alg in het aquarium. :')

Het voegde dus best veel toe. :P

Appeltaart is lekker!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@LED-Maniak voor voor soort algen kreeg je dan terug.

Ik heb momenteel heel veel last van bruin alg en zit eraan te denken om Otocinclus Affinis/Vitattus (Dwergalgeneter) aan te schaffen om de bruine algen weg te laten eten. Maar ik heb dan het idee dat ik meer aan symptoombestrijding doe dan echte bestrijding.

Gewoon sebastiaan

• LED-Maniak

LED-Maniak

Blauwalg en draadalg. Had er 0.0 last van de afgelopen maanden. Fles leeg en hop, binnen no-time aanwezig.

Voor mijn kweekopstelling ben ik nu een auto-top off aan het ontwerpen die automatisch het water ververst. Wel zo handig(en lui :P ) :)

Appeltaart is lekker!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:29
Mijn bakje ( 70x40x25 ) met het nachtlicht aan, geeft wel mooi sfeertje zo in de avond. Dit lampje blijft 2 uur branden nadat mijn hoofdlicht uit gaat

Mijn paludarium met gifkikkers

• SmurfLink
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:30:

Ik heb momenteel heel veel last van bruin alg en zit eraan te denken om Otocinclus Affinis/Vitattus (Dwergalgeneter) aan te schaffen om de bruine algen weg te laten eten. Maar ik heb dan het idee dat ik meer aan symptoombestrijding doe dan echte bestrijding.
Is inderdaad symptoombestrijding, ik heb Oto's maar echt veel algen wegeten doen ze niet (k heb ze alleen op de ruit dus moet zelf wat meer poetsen). Algen komen praktisch altijd door een disbalans tussen waterwaardes, je plantenvoeding, CO2, Nitraat, Fosfaat. Zou even goed gaan kijken naar je waterwaarden. Bij mij kwam het in het begin omdat ik veel te weinig Nitraat had. Dit ben ik een tijdje gaan bijvoeren met KaliumNitraat en de algen gingen weg.

• dragon2
  • Niet online
Smuggler schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:30:

Dat, plus het zijn supergevoelige visjes, als er bij jou al niet dood gaan zijn er al meerdere dood gegaan tijdens transport en bij LFS... Geeft bij mij een wat minder fijn gevoel (maar dat is persoonlijk, uiteraard).

Heb je wel snelgroeiers in je bak? Dat is plan A bij bruine alg bestrijding, plan B (bij mij) is meer verlichting, weet niet of dat een optie is bij jouw bak, of misschien heb je oudere TL buizen die vervangen moeten worden.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:07

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

SmurfLink schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:30:
[...]

Is inderdaad symptoombestrijding, ik heb Oto's maar echt veel algen wegeten doen ze niet (k heb ze alleen op de ruit dus moet zelf wat meer poetsen). Algen komen praktisch altijd door een disbalans tussen waterwaardes, je plantenvoeding, CO2, Nitraat, Fosfaat. Zou even goed gaan kijken naar je waterwaarden. Bij mij kwam het in het begin omdat ik veel te weinig Nitraat had. Dit ben ik een tijdje gaan bijvoeren met KaliumNitraat en de algen gingen weg.
Het schijnt dat ze vooral bruin alg eten, voor alle andere algen heb ik al andere dieren in het aquarium.

Ik heb snelgroeiers in de bak,
kroos en waterpest.
Waterpest wordt steeds minder en groeit niet, het kroos groeit de bak uit.

Waaruit blijkt dat het supergevoelige visjes zijn. Ik snap sowieso weinig van die gevoeligheid. vissen die gevoelig zouden moeten zijn, die doen het fantastisch, maar mijn guppen verdwijnen achter elkaar.

Smuggler wijzigde deze reactie 15-01-2019 12:04 (11%)

Gewoon sebastiaan

• SmurfLink
  • Niet online
Smuggler schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:03:
[...]

Het schijnt dat ze vooral bruin alg eten, voor alle andere algen heb ik al andere dieren in het aquarium.

Ik heb snelgroeiers in de bak,
kroos en waterpest.
Waterpest wordt steeds minder en groeit niet, het kroos groeit de bak uit.

Waaruit blijkt dat het supergevoelige visjes zijn. Ik snap sowieso weinig van die gevoeligheid. vissen die gevoelig zouden moeten zijn, die doen het fantastisch, maar mijn guppen verdwijnen achter elkaar.
Google maar eens hoe Oto's worden gevangen. Met duizenden tegelijk, waarvan er maar een paar honderd bij de LFS eindigen... tussentijds transport gaan er zo ontieglijk veel dood, dat het een flinke issue is. Gelukkig komen er de laatste jaren wat kweekprogramma's op gang en heb je daar je adresjes voor, maar wildvang bij otocincli is echt bizar slecht. Daarnaast zijn ze erg gevoelig voor waterwaarden, dus daar kunnen ze ook al snel de pijp uit van gaan.

• noslen
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 21:55

Wist niet dat er een aquarium topic was, dus hierbij mijn bakkie (ADA 45F, om en nabij 12 liter). :P

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

PWM

Moderator General Chat
Wij hebben een, nieuwe, vis die continu op de grond ligt. Zodra je er echter in de buurt komt, of je tikt even op het glas gaat hij als de brandweer. Dit is al 2 weken zo. Misschien toch maar weghalen?

• Hengbers_92
  • Registratie: mei 2017
  • Niet online
noslen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wist niet dat er een aquarium topic was, dus hierbij mijn bakkie (ADA 45F, om en nabij 12 liter). :P
Zie ik daar serieus een Amphipirion in (Anemoonvis?)

• D.deJong
Nemo!

• Contagio
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 20:37

Contagio

Vullend

Hoi allemaal!

Na vroeger wat vissen gehad te hebben wil ik de hobby weer oppakken. Ik zie dat het zogenaamde 'aquascapen' tegenwoordig een vlucht heeft genomen en dit spreekt mij erg aan.

Mijn vraag aan jullie is: ik wil graag een rimless, optic white (of low-iron) bak aanschaffen en dat het liefst minimaal 100cm breed en zo tussen de 40 en 50cm hoog/diep. Ik kan niet echt veel vinden voor deze eisen en maten. De ADA bakken zijn wel bekend, maar die hebben of een 90cm breed of gelijk een 120cm breed aquarium.

Waar kopen jullie deze bakken? Hebben jullie goede winkels/webshops die jullie kunnen aanraden?

Ik ben natuurlijk tientallen webshops langsgegaan en een aantal winkels in mijn buurt, maar toch heb ik het idee dat ik wat mis. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.

• mvds

mvds

Totally awesome!

PWM schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:38:
Wij hebben een, nieuwe, vis die continu op de grond ligt. Zodra je er echter in de buurt komt, of je tikt even op het glas gaat hij als de brandweer. Dit is al 2 weken zo. Misschien toch maar weghalen?
Dude! Heb je Finding Nemo nooit gekeken? :P

• SmurfLink
  • Niet online
Contagio schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 02:40:
Hoi allemaal!

Na vroeger wat vissen gehad te hebben wil ik de hobby weer oppakken. Ik zie dat het zogenaamde 'aquascapen' tegenwoordig een vlucht heeft genomen en dit spreekt mij erg aan.

Mijn vraag aan jullie is: ik wil graag een rimless, optic white (of low-iron) bak aanschaffen en dat het liefst minimaal 100cm breed en zo tussen de 40 en 50cm hoog/diep. Ik kan niet echt veel vinden voor deze eisen en maten. De ADA bakken zijn wel bekend, maar die hebben of een 90cm breed of gelijk een 120cm breed aquarium.

Waar kopen jullie deze bakken? Hebben jullie goede winkels/webshops die jullie kunnen aanraden?

Ik ben natuurlijk tientallen webshops langsgegaan en een aantal winkels in mijn buurt, maar toch heb ik het idee dat ik wat mis. Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven.
Er zijn tegenwoordig enorm veel aquariumbouwers die het helemaal naar jouw smaak kunnen bouwen (mits dit technisch mogelijk is uiteraard). is dat wellicht wat? Veel aquariumzaken bieden deze service ook aan. Heb daar zelf geen ervaring mee dus weet niet echt een goede of iets dergelijks.

• Gh0stw4lk3r
  • Laatst online: 21:29
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:15:
Mijn bakje ( 70x40x25 ) met het nachtlicht aan, geeft wel mooi sfeertje zo in de avond. Dit lampje blijft 2 uur branden nadat mijn hoofdlicht uit gaat
[Afbeelding]
En met alle lampjes aan :)

Mijn paludarium met gifkikkers

• Powermage
  • Laatst online: 22:44
Wij hebben (omdat officieel mijn zoontje het zo leuk vond, maar ik zelf vind het ook erg leuk) sinds een paar maanden een klein 30 liter bakje staan (beetje spijt van de grootte, dus wil eigenlijk een mooi 80cm breed en vrij hoog/diep aquarium om die bak te vervangen, meer plek heb ik niet ervoor :P )

Maargoed, zitten nu 5 roodkopzalmpjes in en 2 goudmolly's in (ja, bakje is te klein voor die beestjes, maar daar kwam ik te laat achter), echter 1 goudmolly "ligt" vaak gewoon niets te doen (zit ie in een bepaald hoekje in de bak), heel soms is ie actief.
Daarnaast zijn de roodkopzalmpjes in de morgen wanneer de verlichting aan gaat onwijs "versuft" sommige drijven dan op de bodem alsof ze dood zijn (hangen beetje scheef etc), en na een aantal minuten begint hun kleur te komen en gaan ze gewoon normaal zwemmen.

Elke week maak ik de bak schoon (stofzuigertje om vuil van bodem te halen), en wissel water, de filter cartridge vervang ik om de 5 a 6 weken (wissel dan ook geen water op die momenten), gebruik bacto care en aqua care elke week, en voor de planten Easycarbo.
Waterwaardes lijken allemaal gewoon goed te zijn.
Is dat versufte gedrag nu gewoon "normaal" voor die roodkopzalmpjes of is er iets mis in de bak wat ik niet detecteer.

Themeparks Wintersport

• demokert
  • Laatst online: 16-03 20:35
Ik ben voornemens om deze CO2 set aan te schaffen: https://www.aquastorexl.nl/jbl-proflora-u504-set-co2.html Heeft hier iemand ervaring met deze set en is deze aan te raden ? Zo niet waarom niet en heb je een alternatieve set (en graag waarom deze eventueel beter zou zijn).

Ik heb zelf de set gekozen omdat deze prijstechnisch interessant is, en ik zie hem ook gebruikt worden door George Farmer en hij is er enthousiast over.

• demokert
Powermage schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:11:
Wij hebben (omdat officieel mijn zoontje het zo leuk vond, maar ik zelf vind het ook erg leuk) sinds een paar maanden een klein 30 liter bakje staan (beetje spijt van de grootte, dus wil eigenlijk een mooi 80cm breed en vrij hoog/diep aquarium om die bak te vervangen, meer plek heb ik niet ervoor :P )

Maargoed, zitten nu 5 roodkopzalmpjes in en 2 goudmolly's in (ja, bakje is te klein voor die beestjes, maar daar kwam ik te laat achter), echter 1 goudmolly "ligt" vaak gewoon niets te doen (zit ie in een bepaald hoekje in de bak), heel soms is ie actief.
Daarnaast zijn de roodkopzalmpjes in de morgen wanneer de verlichting aan gaat onwijs "versuft" sommige drijven dan op de bodem alsof ze dood zijn (hangen beetje scheef etc), en na een aantal minuten begint hun kleur te komen en gaan ze gewoon normaal zwemmen.

Elke week maak ik de bak schoon (stofzuigertje om vuil van bodem te halen), en wissel water, de filter cartridge vervang ik om de 5 a 6 weken (wissel dan ook geen water op die momenten), gebruik bacto care en aqua care elke week, en voor de planten Easycarbo.
Is dat versufte gedrag nu gewoon "normaal" voor die roodkopzalmpjes of is er iets mis in de bak wat ik niet detecteer.
Volgens mij hoef je hier niet perse iets achter te zoeken. Bekijk de visjes maar eens als de lampen al een tijd uit zijn en je vermoed dat ze "slapen". Dan vertonen ze hetzelfde gedrag.

• demokert
Ik heb overigens nog een iets groter aquarium (70liter) te koop staan als je interesse hebt ;)

• SmurfLink
  • Niet online

Ff paar vragen om wat meer in te zoomen op het probleem.

Wat is je definitie van goede waterwaardes?

En hoeveel water wissel je? Met vervangen bedoel je dat je de filterinhoud weggooit? Daarmee gooi je ook je goeie bacteriën weg, dus dat lijkt me zwaar onwenselijk. Daarmee kan je dus na elke 'verschoning' weer flinke nitrietpieken mee veroorzaken, wat niet bepaald best is voor je vissen.

Wat zijn bacto care en aqua care?

Roodneuzen zijn visjes die heel erg van zwemmen houden, die horen in bakken van meer dan een meter, dus wellicht kan de sufheid daar iets mee te maken hebben. Ze kunnen geen baantjes trekken in 30L. Ik zou ook depressief worden als ADHDer in een bezemkastje.

• dragon2
  • Niet online

Even afgezien van het gebrek aan ruimte, roodneuzen vragen een flink hoge temperatuur, molly's niet, en molly's hebben het liefst wat zout in hun water wat de meeste andere vissen weer niet kunnen hebben. Geen goede combi dus... En waterwaardes goed? Dat kan dus al niet voor beide soorten tegelijk ;)

Al die flesjes (afgezien van plantenvoeding), zou ik mee stoppen. Die zijn onzinnig, kosten alleen maar geld.
Filtercartridge vervangen? WAAROM? Omdat de lfs/fabrikant dat leuk vind ja... Maar voor je water is dat niet te best want al je goede bacterieen verdwijnen dan de prullebak in (en nee, dat bacto flesje helpt daar NIET mee wat de fabrikant ook mag beweren... Het gaat namelijk om andere baccies). Ik neem aan die cartridge spons is..(?) Die zodra de uitstroom van je filter duidelijk minder wordt uitknijpen in een bakje aquariumwater (geen leidingwater) en terug dat filter in. Spons gaat zo ongeveer eeuwig mee, dus vervangen hoeft echt maar hoogst zelden.

30 liter is een heel lastig bakje om goed te houden. Ook voor ervaren aquarianen. Minder water = meer schommelingen = meer problemen.
Ik zou als ik jou was echt die plek maken voor een 80cm bak, dat gaat zoooooo veel makkelijker zijn (60 cm voor een beginner is al minder aan te raden vind ik, maar ook al een verbetering t.o.v.30l natuurlijk). 30l is eigenlijk ongeschikt voor vis, zie een paar posts terug voor een discussie over een andere nano bak. Als je het bakje wel wilt houden zijn garnalen aan te raden, niet de moeilijke soorten natuurlijk ;)

• TouchOfInsanity
dragon2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:08:
[...]

Al die flesjes (afgezien van plantenvoeding), zou ik mee stoppen. Die zijn onzinnig, kosten alleen maar geld.
Dit is wel heel erg kort door de bocht. Dechlorinator is toch echt wel nodig en ook een vloeibare vorm van CO2 heeft imo zeker een meerwaarde als je verder geen echte CO2 toedient

TouchOfInsanity wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:25 (4%)
Reden: typo en toevoeging

• Powermage
Bedankt heren!

Heb de waardes thuis op mn pc staan (zal t docje eens naar drive slingeren) maar "volgens de gemiddelde" normen die bij de test zitten van goede definities valt alles binnen, nitriet en ammonia zijn in iedergeval prima in orde (praktisch niet aanwezig)

Aqua care/Bacto Care zijn vloeistoffen van Colombo, zaten bij het aquarium, gebruik het "omdat ik heb heb" en er weinig nadeligs van merk eigenlijk, maar als ik t een keer vergeet zie ik overigens ook weinig verschil.

Waterwissel scheelt een beetje, meestal maak ik eerst schoon met t stofzuigertje en filtertje, en daarna zuig dan een 20 tot 30% water af om de rest van de vuiligheid weg te halen die door t filterzakje piept.

Het filter zelf is aangezien het een kleine bak is natuurlijk erg klein en werkt met een cartridge systeem, er zit een spons en actieve kool in, probleem is dat hier vrij weinig aan te onderhouden is gezien je niet echt iets door kan rouleren erin of alleen maar een deel kan weg halen, maar echt de kool vervangen kan in dat systeem niet, dus beter kool eruit halen, opvullen met spons en die regelmatig uitspoelen met het afvalwater.

Roodneuzen zouden t fijn vinden vanaf 23 graden, Molly's vanaf 22, bak is 24, zou ik toch goed mee moeten zitten dacht ik?

An sich op water kwaliteit en bijhouden valt de 30l bak mij nog mee, ook de waardes (documenteer ze in excel tegenwoordig) lijken tot nu toe best stabiel), maar had achteraf beter een grotere bak kunnen kopen.

Ik heb plek voor een 80cm brede bak (en die mag dan best diep en wat hoog zijn) echter meer ruimte heb ik niet (of ik moet hem in een bepaalde hoek weg proppen, maar dat vind ik dan weer erg jammer om te doen, maar gezien t budget ben ik aan t afwachten tot ik ergens een leuke 2e hands tegen komt (witte Ciano emotions 80 bijvoorbeeld), extern filter erop en dat zou al een stuk leuker zijn, maargoed, moet wel even op een leuke stuiten (helaas geen plek voor een 100 of 120cm, daar staan wel een paar leuke van te koop)

Themeparks Wintersport

• SmurfLink
  • Niet online
TouchOfInsanity schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:24:
[...]

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Dechlorinator is toch echt wel nodig en ook een vloeibare vorm van CO2 heeft imo zeker een meerwaarde als je verder geen echte CO2 toedient
Oh?

Wij hebben amper chloor in het NL leidingswater. Dechlorinator heb ik nog nooit gebruikt. CO2 overigens ook niet en ik heb grote plantenbakken. Ik heb nog nooit chemische toevoegingen gebruikt. Alleen wat plantenvoeding.

• dragon2
  • Niet online
[...]

Als je in Belgie woont misschien, maar in NL echt niet hoor!

En CO2 valt onder 'plantenvoeding' ;)

• MdBruin
  • Laatst online: 01:19
@Powermage cartridges kan je vervangen voor losse sponzen. Heb ik ook gedaan wat bij mij betere resultaten opleveren. Heb zelf een 60cm bak met sluierstaart goudvissen erin, zijn beste vervuilers. De 2 cartridges zijn vervangen door een grove, middel fijn en fijne spons. De chemische (actieve kool) heb ik laten vervallen, deze dient binnen 3 maanden vervangen te worden anders laat deze de vuiligheid weer los. De sponzen heb ik met een schaar zelf op maat geknipt, is veel voordeliger als een kant en klare van een fabrikant. De losse sponzen zijn zoals eerder aangegeven uit te spoelen in aquarium water wat je bij de wissel eruit hebt gehaald.

Wat voor jouw nu alleen een nadeel is dat je bacterie cultuur als het goed is in je filter aanwezig is. Wat je eventueel zou kunnen doen is de nieuwe sponzen in de uitstroom van je filter te plaatsen zodat deze een bacterie cultuur kan starten.

MdBruin wijzigde deze reactie 17-01-2019 18:46 (16%)

• TouchOfInsanity
dragon2 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:32:
[...]

Als je in Belgie woont misschien, maar in NL echt niet hoor!

En CO2 valt onder 'plantenvoeding' ;)
Je had gelijk. Na wat leeswerk blijkt het inderdaad nihil te zijn. Had me toch weer 25 euro kunnen besparen vorige week bij Amazon 8)7

• jsiegmund
Easy Carbo is ook troep. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet helpt, maar het is geen gezond / natuurlijk spul. Er staat notabene op de meeste flesjes dat je er vooral niet teveel van moet gebruiken, hmmm.... Ik gebruik het in vloeibare vorm alleen om algen te bestrijden wanneer dat nodig is. Wat dat betreft is het eigenlijk een soort onkruidverdelger.

Dan is CO2 wat dat betreft een beter alternatief imho. CO2 is natuurlijk gezien gewoon in water aanwezig, de natuurlijke hoeveelheid hangt natuurlijk af van allerlei omstandigheden. Zeker bij aquascapes wordt er (veel) meer CO2 toegevoegd dan er normaal is, maar als het goed is wordt een groot gedeelte daarvan door je planten gebruikt. En wanneer die planten het goed doen, geeft dat weer veel O2 terug waar je vissen alleen maar blij mee zijn. Er zijn zat aquascapers die vrij hoog in hun CO2 zitten terwijl het visbestand daar 0 last van heeft. Ik voeg zelf geen enorm gekke hoeveelheden toe, ook hier doen de vissen en garnalen het prima.

@Powermage Wanneer je vissen het na een waterwissel beter lijken te doen zou je daar uit op kunnen maken dat ze het verse water wel kunnen waarderen. Wat ik zou doen: vergroot je wissels naar 60 - 70% (let wel een beetje op de temperatuur van het water wat je weer toevoegt. Probeer dan een tijdje even niet teveel spullen toe te voegen aan je bak buiten wat plantenvoeding en kijk hoe de vissen zich dan gedragen. Filter interdaad alleen de sponzen uitknijpen en verder niet teveel mee doen. Je elimineert op deze manier een hoop variabelen. Ga met de vloeistoffen alleen weer aan de gang als daar noodzaak voor is.

Dan nog ff snel updateje van mijn eigen bakkie:

Dit weekend levende have toegevoegd:
5x Japonica garnaal
8x Blue velvet garnaal
10x Rasbora Galaxy

Ik ga later nog wat oto's toevoegen denk ik, maar voorlopig hier wel blij mee. Die rasbora's zijn echt heeel klein, maar dan weet ik in ieder geval dat ze genoeg ruimte hebben in dit toch niet geweldig grote bakje :)

• LeGato23
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Sinds enige tijd zakt de Bioflow One filter/pomp in mijn Juwel Primo Led 70 aquarium elke keer naar beneden.
Het aquarium is nu circa 1,5 jaar oud, en de zuignapjes achter de pomp blijven niet goed meer 'plakken'.

Nieuwe zuignapjes is natuurlijk een oplossing, maar met google vond ik dit ontwerp van een filterhouder, specifiek voor de Juwel BioFlow One pomp wat voor mij een betere langetermijn oplossing is.
Kant en klaar met benodigde bestanden om 'm zo te printen met een 3D printer.
Ik heb 'm inmiddels met grijs PLA filament laten printen. Het resultaat is verbluffend. Past perfect!

Voorbeeld plaatje van ontwerp van bovengenoemde website:

LeGato23 wijzigde deze reactie 17-01-2019 21:59 (6%)
Reden: typo

• demokert
demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:12:
Ik ben voornemens om deze CO2 set aan te schaffen: https://www.aquastorexl.nl/jbl-proflora-u504-set-co2.html Heeft hier iemand ervaring met deze set en is deze aan te raden ? Zo niet waarom niet en heb je een alternatieve set (en graag waarom deze eventueel beter zou zijn).

Ik heb zelf de set gekozen omdat deze prijstechnisch interessant is, en ik zie hem ook gebruikt worden door George Farmer en hij is er enthousiast over.
Iemand nog tips ? :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Een tip? Zonde van je geld.
100 euro voor een wegwerpfles + een bubbel teller van 2 euro + een diffuser van een 10tje. Mag je hem ook nog eens handmatig aan en uit zetten(want 's avonds heb je er helemaal niets aan om CO2 je aquarium in te pompen).

Als je wat rond zoekt kan je voor dat geld een statiegeldfles kopen met magneetventiel, bellenteller en diffuser. Veel van die setjes die in NL verkocht worden komen excl. fles direct van aliexpress.

Koop eenmaal een goed systeem en je betaalt eens per jaar 15 euro om een 2kg fles te hervullen.

Bijvoorbeeld dit: https://www.devisvoerwebw...ry=CO2-SET-2000&results=3

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:34 (19%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
Hmm ok, heb je voorbeelden wat ik dan nodig heb, en ook mee kan laten liften op een tijdschakelaar eventueel (als dat al kan)?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Zie edit. Kant en klare set. Magneetventiel is 230Volt dus kan je op een timer zetten(die eerder aan- en uitschakelt dan het licht!)

Appeltaart is lekker!

• Hengbers_92
  • Niet online
[...]

Die "vloeibare" Co2 in flesjes dat is wel de grootste onzin die er bestaat _O-

O mijn plecto is vandaag best tekeer gegaan. Gewoon alle planten drijven. Morgen maar eens mee bezig gaan :X

Hengbers_92 wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:54 (12%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dat is het absoluut niet, maar mag je eigenlijk niet vloeibare CO2 noemen.

CO2 tabletjes, dat is pas onzin..

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-01-2019 22:54 (20%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
LED-Maniak schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:41:
Zie edit. Kant en klare set. Magneetventiel is 230Volt dus kan je op een timer zetten(die eerder aan- en uitschakelt dan het licht!)
Bedankt!

Nog wat vragen over deze set dan aangezien ik nieuw ben met CO2 installaties;

1) Drukregelaar met geintegreerd magneetventiel of niet?
2) Geen idee wat hier de beste keuze in is maar ik zou voor de Eerste gaan (mijn bak is 125liter)
CO2 diffusor voor aquaria tot 200L 2in1
CO2 diffusor voor aquaria tot 300L 2in1
Aqua-Noa multifunctionele inline diffusor PF1 12-16mm (€17,50 toeslag)
Aqua-Noa Multifunctionele Inline Diffusor PF2 16-22mm (€17,50 toeslag)

3) Hier moet ik nog een reactor en bellenteller bij aanschaffen lijkt me ?

• Hengbers_92
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:54:

Die potjes kunnen echt geen 5,2 bar hebben en als je de dop eraf doet zou de Co2 gelijk weg zijn
Bij temperaturen tussen –56,6°C en +31,1°C en een druk hoger dan 5,2 bar kan CO2 in vloeibare vorm voorkomen. Bij een atmosferische druk (1 bar) kan CO2 niet vloeibaar zijn. Bij temperaturen onder de –56,6°C kan CO2 in vaste toestand voor komen.

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:56:
[...]

Bedankt!

Nog wat vragen over deze set dan aangezien ik nieuw ben met CO2 installaties;

1) Drukregelaar met geintegreerd magneetventiel of niet?
2) Geen idee wat hier de beste keuze in is maar ik zou voor de Eerste gaan (mijn bak is 125liter)
CO2 diffusor voor aquaria tot 200L 2in1
CO2 diffusor voor aquaria tot 300L 2in1
Aqua-Noa multifunctionele inline diffusor PF1 12-16mm (€17,50 toeslag)
Aqua-Noa Multifunctionele Inline Diffusor PF2 16-22mm (€17,50 toeslag)

3) Hier moet ik nog een reactor en bellenteller bij aanschaffen lijkt me ?
1) Los of geintegreerd maakt niet veel uit. De set die ze leveren is met losse magneetventiel. Hier zit schroefdraad aan en heb ik uiteindelijk zo omgebouwd zodat ik magneetventiel+regelaar+bubbelteller allemaal aan elkaar heb. Scheelt slangetjes.
2) Bij mij ligt deze inmiddels in de kast. Belletjes uit diffusors(inline of in de bak zelf zoals op het plaatje) geven zichtbare belletjes. Ik heb er later een losse inline reactor bij gekocht: Sera Flora active 600 liter(voor een 180liter aquarium..). Nu zie ik nooit meer bellen en weet ik zeker dat het CO2 perfect is opgelost.
3) bellenteller zit geintegreerd in de bijgeleverde diffusor. Wil je die niet, de goedkoopste werkt perfect.

Ik kan je wel aanraden om voor de 2kg fles te gaan, daar doe je met een 125liter aquarium net meer dan een jaar mee en het hervullen van flessen heeft vaak dezelfde prijs voor 500gm//2kg/5kg.

Ik heb dus nu uiteindelijk fles(70 euro) + magneetventiel + bubbelteller + drukregelaar(eventueel aliexpress 23 euro voor een set!) + sera flore active(30 euro) draaien.

123 euro ben je klaar en eens per jaar 15 tot 20 euro voor het vullen.
Hengbers_92 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:57:
[...]

Die potjes kunnen echt geen 5,2 bar hebben en als je de dop eraf doet zou de Co2 gelijk weg zijn

[...]
Dat is ook de grap, er zit geen CO2 in maar een bron voor koolstoffen. Het is begrijpbaar voor mensen door het vloeibare CO2 te noemen. Spul wat er in zit wordt ook voor wondontsmetting gebruikt trouwens.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-01-2019 23:10 (5%)

Appeltaart is lekker!

• jsiegmund
demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:12:
Heb je daar een linkje van? De tanks van George Farmer die ik ken gebruiken vrijwel allemaal grotere flessen met profi solenoids en ADA bubble counters + in-tank diffusors. Let bij die gasten goed op dat een groot gedeelte van hun videos sponsoring bevat. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat hij echt al zijn tanks inricht met Tropica planten.

• demokert
jsiegmund schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:08:
[...]

Heb je daar een linkje van? De tanks van George Farmer die ik ken gebruiken vrijwel allemaal grotere flessen met profi solenoids en ADA bubble counters + in-tank diffusors. Let bij die gasten goed op dat een groot gedeelte van hun videos sponsoring bevat. Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat hij echt al zijn tanks inricht met Tropica planten.
YouTube: HOW TO set up a CO2 kit

• LED-Maniak

LED-Maniak

Dit is natuurlijk wel een heel andere set dan wat jij in je link liet zien. :P
Toevallig van JBL. De samenstelling in zijn video is exact hetzelfde als van mijn link. :)

Appeltaart is lekker!

• jsiegmund
Wat @LED-Maniak hierboven zegt :) En geloof mij: George Farmer hangt echt no way een zwarte slang in een van zn eigen bakken. Dit filmpje schreeuwt: sponsoring.

• demokert
Oh dat het gesponsort is geloof ik wel, maar mag hopen dat hij ook principes heeft en niet zomaar alles aanprijst :) *wishful thinking* .

@LED-Maniak Weet jij welke set dat is dan?

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:18:
Oh dat het gesponsort is geloof ik wel, maar mag hopen dat hij ook principes heeft en niet zomaar alles aanprijst :) *wishful thinking* .

@LED-Maniak Weet jij welke set dat is dan?
https://www.aliexpress.co...47523&transAbTest=ae803_4

Als je de JBL set bedoelt... Ik zou niet direct voor een merk kiezen voor alleen de fles.

Iemand nog interesse in een automatisch water ververs systeem?
Ik ben er nu een aan het maken voor mijn 5 kweek tanks. Best leuk. :Y

Pompt eens per dag water weg van alle tanks en vult dit dan weer langzaam aan met vers water. :)

LED-Maniak wijzigde deze reactie 17-01-2019 23:24 (68%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
Om te zien zeker wel! En how to build video is ook gaaf! :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:19:
Om te zien zeker wel! En how to build video is ook gaaf! :)
Jij post te snel, zie edit. :P

Vergeet trouwens niet meteen dit mee te bestellen:
https://www.aliexpress.co...60cba&transAbTest=ae803_4

https://www.aliexpress.co...16-4eca-9edc-ddbb12eb5696

Maakt je leven zeer eenvoudig. ;)

Appeltaart is lekker!

• demokert
Kennen jullie deze winkel en wat vinden jullie van de prijs met een 2KG fles?
https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-

• jsiegmund
Dure winkel, kijk eens in Duitsland rond bij bijvoorbeeld aquaristic.net of aquasabi.

• the_cyberspace
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:39:
Ik heb (toevallig) vorige week een Co2 set aangeschaft bij deze winkel. Vond de prijzen opzich wel aardig, kan misschien goedkoper maar ben niet ontevreden en het was de volgende dag ook netjes in huis :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• Powermage
Nu hebben wij als woning een hoekwoning, onze woning is echter een stuk langer (uitbouw naar achter) en de zijkant is ook uitgebouwd waardoor we een 3x3 uitbouw aan de zijkant hebben zitten bij de woonkamer.
Dit is voornamelijk ruimte waar nu de kleine bak staat, een bureau voor mij en speelruimte voor de kids.
Daar zou ik 80cm breedte hebben (tussen een muur en een raam).

Mijn vrouw opperde (beetje als een gek plan) om het bureau iets op te schuiven en haaks op de muur (als beetje roomdivider idee) een aquarium neer te zetten, en eigenlijk vind ik dat wel een heel tof plan, die kan dan ook 100 tot 130cm lang zijn.
Het nadeel is wel een beetje dat zoiets wel een enorm zelfbouw project zal zijn om dat mooi te krijgen omdat alle normale kasten en aquaria aan de achterkant hier niet voor geschikt zijn natuurlijk.

Themeparks Wintersport

• boomr
Powermage schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:29:
Nu hebben wij als woning een hoekwoning, onze woning is echter een stuk langer (uitbouw naar achter) en de zijkant is ook uitgebouwd waardoor we een 3x3 uitbouw aan de zijkant hebben zitten bij de woonkamer.
Dit is voornamelijk ruimte waar nu de kleine bak staat, een bureau voor mij en speelruimte voor de kids.
Daar zou ik 80cm breedte hebben (tussen een muur en een raam).

Mijn vrouw opperde (beetje als een gek plan) om het bureau iets op te schuiven en haaks op de muur (als beetje roomdivider idee) een aquarium neer te zetten, en eigenlijk vind ik dat wel een heel tof plan, die kan dan ook 100 tot 130cm lang zijn.
Het nadeel is wel een beetje dat zoiets wel een enorm zelfbouw project zal zijn om dat mooi te krijgen omdat alle normale kasten en aquaria aan de achterkant hier niet voor geschikt zijn natuurlijk.
Dat valt tegenwoordig wel mee. Veel zaken doen aan zelfbouw, maar ook grotere merken zijn een stuk moderner vwb aquaria en meubels. Het enige voorbeeld dat me nu te binnen schiet is Red Sea. Das wel voor zoutwater, maar de peninsula 500 bv is uitermate geschikt als roomdevider ( https://www.google.com/se..._AUIDigB&biw=1536&bih=723 )

Hoop dat je hier wat aan hebt.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ik gebruik een juwel rio 180 als room divider. Heb nog geen reden kunnen vinden dat dit niet geschikt zou zijn. Het enige wat ik heb gedaan is een kleine slot aan de zijkant van het plastic gezaagd zodat de kabel van de verlichting en slangen van het filter er daar uit kunnen.

Appeltaart is lekker!

• dragon2
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:54:

Hengbers_92 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:51:
[...]
Die "vloeibare" Co2 in flesjes dat is wel de grootste onzin die er bestaat _O-
Hoe zit dat eigenlijk met vloeibare CO2 dan? Ik heb altijd cichliden gehad, nu cichliden en roofvissen bakken, dus nooit echt met Hollandse bakken enz te maken gehad. Ik heb wel ergens een fles easycarbo staan geloof ik, bij een filter gekregen. Is dat spul nog ergens goed voor?
Powermage schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:29:
Ik heb zelf mijn malawi bak als roomdivider staan, 120x50. De bank staat ertegen aan, de kast heb ikomgedraaid dus aan de voorkant zie je de kast en aan de bank kant een klein stukje achterkant kast. De filterslangen enz lopen via de zijkant van de bak die tegen de muur staat, niet via de achterkant (dus in en uitstroom echt aan verschillende kanten is niet te doen m.i. zonder lelijk te worden).

Denk er wel om dat je geen achterwand hebt en dat niet alle vissen dat 'open' gebeuren kunnen waarderen, neem niet te schuwe vissen dus zou ik zeggen. Mijn malawi mbuna doen het iig prima, rotswand is minder hoog dan echt handig zou zijn natuurlijk, is nu opgestapeld in het midden.

dragon2 wijzigde deze reactie 18-01-2019 09:47 (46%)

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:42:
[...]

[...]

Hoe zit dat eigenlijk met vloeibare CO2 dan? Ik heb altijd cichliden gehad, nu cichliden en roofvissen bakken, dus nooit echt met Hollandse bakken enz te maken gehad. Ik heb wel ergens een fles easycarbo staan geloof ik, bij een filter gekregen. Is dat spul nog ergens goed voor?
Het is een bron van koolstoffen. De belangrijkste bron, Gluteraldehyde, is een ontsmettingsmiddel. Dit wordt in het aquarium door de planten opgenomen als koolstofbron. Het is giftig voor vissen in hoge dosis, en in lage dosis voor algen. Dus als algenbestrijder werkt het vrij goed mits je de dosering aanhoudt. Planten absorberen deze stof en zetten het intern om in CO2. Dus het werkt wel, maar gezien het geen directe CO2 is, is het veel minder effectief dan direct CO2 aanbieden. Daarnaast is het bizar duur.

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Het is een bron van koolstoffen. De belangrijkste bron, Gluteraldehyde, is een ontsmettingsmiddel. Dit wordt in het aquarium door de planten opgenomen als koolstofbron. Het is giftig voor vissen in hoge dosis, en in lage dosis voor algen. Dus als algenbestrijder werkt het vrij goed mits je de dosering aanhoudt. Planten absorberen deze stof en zetten het intern om in CO2. Dus het werkt wel, maar gezien het geen directe CO2 is, is het veel minder effectief dan direct CO2 aanbieden. Daarnaast is het bizar duur.
Als plantenvoeding heb ik het zoals gezegd niet nodig. In mijn malawi mabuna bak ben ik pro-(groene-)alg, en sommige van mijn roofvissen zijn nogal gevoelig voor chemicalien dus daar doe ik het ook maar niet bij in dan :/

• Powermage
dragon2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:42:
[...]Ik heb zelf mijn malawi bak als roomdivider staan, 120x50. De bank staat ertegen aan, de kast heb ikomgedraaid dus aan de voorkant zie je de kast en aan de bank kant een klein stukje achterkant kast. De filterslangen enz lopen via de zijkant van de bak die tegen de muur staat, niet via de achterkant (dus in en uitstroom echt aan verschillende kanten is niet te doen m.i. zonder lelijk te worden).

Denk er wel om dat je geen achterwand hebt en dat niet alle vissen dat 'open' gebeuren kunnen waarderen, neem niet te schuwe vissen dus zou ik zeggen. Mijn malawi mbuna doen het iig prima, rotswand is minder hoog dan echt handig zou zijn natuurlijk, is nu opgestapeld in het midden.
Hij zou aan de voorkant echt vol richting het woonkamer deel staan, de achterkant zou dan richting mijn bureau staan waarbij de hele achterkant ook goed zichtbaar is.
dus de kast (en bak zelf) die aan de achterkant dan er netjes uit zien is dan wel wenselijk, of de constructie moet zo zijn dat je er makkelijk een paneel in kan zetten om eea af te werken bij bijvoorbeeld de kast.

Alternatief wat ik nu voor ogen heb is het gewoonweg zelf bouwen.
Voorkant (met bepaald hout) deurtjes maken, achterkant en zijkant egaal wit paneel, en dan langs de muur ook met dat zelfde paneel een 10cm breed iets afwerken zodat je daar alle slangen in weg kan werken, alleen de kap is dan wat lastiger.

Ik ga in ieder geval vanavond eens wat schuiven om te bepalen welke maat bak er moet gaan komen en dan eens kijken of ik iets kan vinden :+

Edit:
Wilde de bak ivm geen achterwand dan bij de muurkant vrij dicht opbouwen (hout/planten/ornament etc) en dan meer open naar het uiteinde maken, dan kunnen wat schuwe visjes meer in het dichte deel blijven zitten.

Powermage wijzigde deze reactie 18-01-2019 11:57 (6%)

Themeparks Wintersport

• Dev0o
  • Registratie: maart 2018
  • Niet online
demokert schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:39:
Zelf heb ik 2 maanden geleden een complete set via CO2 Supermarket aangeschaft: https://www.co2supermarket.nl/
Nog net even voor de Brexit moet lukken |:( Goede en snelle levering, prima advies via de website, zelf je set samenstellen. Zelf heb ik gekozen voor een Sodastream adapter, die flessen liggen toch altijd als reserve in onze keukenlade ;) . Set draait nu aantal weken met Discusvissen en een klein plantenbestandje. Niet veel CO2 nodig, maar genoeg om de algen te bedwingen en mooie groene bladeren aan de planten te hebben.

Magic [OW]. i3,GTX2070,8Gb,3x21",TM300,FanatecCSLelite

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Als plantenvoeding heb ik het zoals gezegd niet nodig. In mijn malawi mabuna bak ben ik pro-(groene-)alg, en sommige van mijn roofvissen zijn nogal gevoelig voor chemicalien dus daar doe ik het ook maar niet bij in dan :/
Lijkt me verstandig dan inderdaad. Je zou een hele lage dosis proberen, maar op zich als het niet nodig is, liever niet.

Heb zelf overigens een Zuid Amerikaanse plantenbak staan, die doet het helemaal prima zonder CO2. Maar als ik ooit over zou gaan dan zou ik toch eerder voor een gasfles gaan dan voor vloeibare dingen.

SmurfLink wijzigde deze reactie 18-01-2019 13:23 (17%)

• TouchOfInsanity
Net even “omgereden” om een keer te kijken bij Aquarium Coenen in Best. Wat een assortiment!
Iemand anders nog aanraders voor de omgeving Den Bosch/Waalwijk?

• boomr
TouchOfInsanity schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:31:
Net even “omgereden” om een keer te kijken bij Aquarium Coenen in Best. Wat een assortiment!
Iemand anders nog aanraders voor de omgeving Den Bosch/Waalwijk?
Heevis in Eindhoven (redelijk in de buurt toch?)

• demokert
boomr schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:35:
[...]

Heevis in Eindhoven (redelijk in de buurt toch?)
Ik haal persoonlijk alles bij Coenen, alleen maar gezonde vissen vandaan gehaald en altijd goede kwaliteit!

• toolkist
Ik ga naar de Maanvis in Nijmegen, Aquabeek in Handel (vlakbij Boekel), van Keulen Cichliden in Woudenberg (aanrader als je wat grotere/apartere cichliden wil) en sinds kort ook naar Top Fish in Druten (richt zich met name op roofvissen). Moet dus wel een stukje rijden maar ach...

Vanochtend druk geweest met het vangen van 2 uarus en de oscar. Uiteraard wilde dat niet in een vol aquarium, dus uiteindelijk meteen maar een 50% waterwissel gedaan en het hout anders ingedeeld aangezien het er nu toch uit moest en ik niet helemaal tevreden was.
Nu even 1 of 2 weken aanzien of ik de bezetting zo ga houden (5 uaru, 3 hujeta, 1 L190 en nog wat kleine l nummers) of dat ik er toch nog een groepje klein(er) blijvende geophagussen bij zet.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Zo, mijn zelfgebouwde inline heater geinstalleerd, leidingwerk mooi gemaakt en verschillende apparaten vastgeschroeft in de kast.

Nu maar hopen dat de verwarming werkt en de boel niet gaat lekken :D

Appeltaart is lekker!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:49:
Ik ga naar de Maanvis in Nijmegen, Aquabeek in Handel (vlakbij Boekel), van Keulen Cichliden in Woudenberg (aanrader als je wat grotere/apartere cichliden wil) en sinds kort ook naar Top Fish in Druten (richt zich met name op roofvissen).
Verduijn cichlids al eens geweest? Bij rotterdam. Aanrader :)

• toolkist
dragon2 schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 18:44:
[...]

Verduijn cichlids al eens geweest? Bij rotterdam. Aanrader :)
Nog nooit geweest, maar staat nog wel op 'de lijst' net als bijvoorbeeld Utaka en Zoo Zajac.
Pagina: 1 ... 21 ... 25 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True