Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Nog nooit geweest, maar staat nog wel op 'de lijst' net als bijvoorbeeld Utaka en Zoo Zajac.
Nog 1 voor je lijstje: rifwachter hilversum :)

• Racer89
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 17:52
Wat ik langs zie komen is dat sommige redelijk moeten rijden voor vissen te kopen. Dit heb ik ook minimaal een half uur. Wat ik me altijd afvroeg, hoe lang is het voor een vis uit te houden in zon zakje gevuld met water en lucht?

Bijkomend probleem nu is ook het afkoelen van het water in het zakje? Tot nu toe is het bij mij altijd goed gegaan.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 22:15:
[...]

Nog nooit geweest, maar staat nog wel op 'de lijst' net als bijvoorbeeld Utaka en Zoo Zajac.
Utaka kom ik regelmatig. Leuke zaak, gezellige eigenaar. Altijd goed praatje mee te maken, als je specifieke wensen heeft doen ze flink wat moeite voor je (Mijn vriendin is nogal kieskeurig met Kuhlii's, ze heeft vaak daar speciale versies daarvandaan maar die zijn verrot te vangen).

De Rifwachter is ook een aanrader. Prachtige zaak is dat zeg, vooral enorm groot zeewater stuk. :9~

@Racer89 Er zit genoeg lucht in die zak voor 24uur heb ik mij laten vertellen. Dus dat uurtje rijden kan prima. In dit weer is een isolerende zak wel aan te raden, of simpel wat krantenproppen eromheen gooien werkt ook goed. In de auto de verwarming iets hoger helpt ook.

SmurfLink wijzigde deze reactie 20-01-2019 11:20 (18%)

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 22:14
Voor de uarus en de oscar die ik gisteren weg heb gebracht heb ik 2 eps dozen gebruikt. Wanden en deksel zijn iets van 3cm dik dus prima geïsoleerd. Is voor dat formaat vissen (20 cm) ook een stuk handiger dan een plastic zak.

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:33
Mensen ik begrijp iets niet....

Mijn grootste van de twee aquaria, zit de laatste tijd helemaal onder de groene alg, op de ruiten, op de planten en ook op het hout.

Ik heb de water waarden gemeten (met vloeistof testkit van JBL) en die zijn als volgt

Temp: 23,5 graden
PH: 6,9
KH : 7
GH: >7
Nitriet: 0.1 mg/l
Nitraat: 18 mg/l
Chloor: 0 mg/l
CO2: 15 mg/l

Volgens de tabellen alles in ruim in het groen.

verlichting : Led en staat 8 uur per dag aan, verder geen direct zonlicht in de bak.

Ik ververs wekelijks ongeveer 20% water en maak de ruiten schoon.
Bij het water verversen gebruik ik waterverbeteraar en plantenvoeding volgens de gebruiksaanwijzing (voeding is van plantendbox).

Elke week maak ik het voorfilter van de oasis Biomaster schoon en ongeveer 1 maal per maand de sponzen van het filter (nooit het biomateriaal).

Mijn bak is redelijk vol beplant (die het overigens bijna allemaal goed doen)
De afmetingen zijn (B*h*D) 100cm * 60cm * 45cm
Op deze bak staat een CO2 installatie.

De vistand bestaat uit :
3 Diamant Goeramies
9 Goud Danio's
2 Bruine Modderkruipers
2 Algeneters

Het is een aantal maanden goed gegaan maar het wordt de laatste tijd steeds erger....
Mijn andere bak (80 bij 40 bij 40) heeft nergens last van en dat heeft een simpele binnenfilter en geen CO2 oid.

Ik heb veel gelezen op het net en hou me volgens mij goed aan de "geldende" regels zoals schonnmaken en niet teveel voeren.

Dit is de bak : Je ziet de groene alg al zitten (als plakkaten ook al onder aan de ruit)

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen ?

tnx alvast

oldsmelly wijzigde deze reactie 20-01-2019 15:15 (6%)

MuziekLiefhebbert

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21:30

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Stoppen met de waterverbeteraar en het geld in een CO2 installatie stoppen. Verdwijnt de groene alg van de een op andere week. Er zijn blijkbaar voedingsstoffen genoeg(en de plantedbox aangegeven dosis is dacht ik met CO2 installatie), maar de planten kunnen het niet opnemen omdat er iets mist.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 20-01-2019 16:21 (40%)

Appeltaart is lekker!

• dragon2
  • Niet online
@oldsmelly Dat is geen groene alg, maar blauwalg! Een heel ander 'ding', een bacterie ook ipv een alg.
Wat tips: https://www.aquascaping-b...auwalg-aquarium-strategie

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 09:50
Meet ook je fosfaat waarde eens. Een onbalans tussen nitraat en fosfaat kan je ook een hoop problemen opleveren.

• oldsmelly
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 22:33
bedankt allemaal voor de snelle reacties...

Ik ga er mee aan de slag en hou jullie op de hoogte

MuziekLiefhebbert

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-02 15:32

mvds

Totally awesome!

Zo, aquarium kan weer worden opgebouwd. Nieuwe achterwand is geplaatst, zand zit erin. Nu even wachten tot de planten binnen zijn en dan kan ik gaan beginnen. Zin in!

Dit gaat erin komen:
2 x Microsorium Pteropus
Echinodorus Bleheri
3 x Vallisneria Spiralis
Anubias Nana
2 x Eleocharis Acicularis
3 x Cabomba

Sommigen zullen in het zand komen, sommigen op het al aanwezige hout gelijmd worden en ik ga nog een steen halen mocht dat nodig zijn. Licht heb ik op 40% staan nu voor 6 uur per dag zolang de bak aan het indraaien is. Kleikogels liggen klaar voor wanneer de planten erin gaan. Hopen dat het nu wel goed blijft gaan.

Foto's volgen wanneer ik ga beginnen.

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
Zo, aquarium kan weer worden opgebouwd. Nieuwe achterwand is geplaatst, zand zit erin. Nu even wachten tot de planten binnen zijn en dan kan ik gaan beginnen. Zin in!

Dit gaat erin komen:
2 x Microsorium Pteropus
Echinodorus Bleheri
3 x Vallisneria Spiralis
Anubias Nana
2 x Eleocharis Acicularis
3 x Cacomba

Sommigen zullen in het zand komen, sommigen op het al aanwezige hout gelijmd worden en ik ga nog een steen halen mocht dat nodig zijn. Licht heb ik op 40% staan nu voor 6 uur per dag zolang de bak aan het indraaien is. Kleikogels liggen klaar voor wanneer de planten erin gaan. Hopen dat het nu wel goed blijft gaan.

Foto's volgen wanneer ik ga beginnen.
Je pakt gelijk niet de makkelijkste planten. :p Hou rekening met dat ze dus in het begin kunnen verslijmen, maar dan zouden ze opnieuw op moeten komen.

Voor de zekerheid: De op hout zetten zijn je Javavaren en Anubias. Die gaan dood in de grond. Echinodorus juist wel in de grond met kleibollen, die heeft echt ijzer nodig. Vallisneria NIET te diep zetten. Wat ik zelf doe is meestal ze ingraven zoals bij gewone planten, maar dan een stukje naar boven trekken. De basis van de wortelstok moet zichtbaar zijn, anders gaan ze dood. Naaldgras is meestal ook wel een uitdaging om goed in de grond te krijgen, een pincet wil daar wel goed bij helpen.
Cabomba neem ik aan dat je bedoelt, dat is in ieder geval 1 snelgroeier, die zou het hoe dan ook prima moeten doen. In de grond, drijvend, alles prima.

Hiernaast braaf elke week ff wat plantenvoeding erbij en het zou goed moeten gaan. Hopelijk heb je dit keer meer succes!

• LED-Maniak

LED-Maniak

@Ghostwalker

Heb jij daar stenen tegen het glas liggen?

Ik wilde ook zo'n effect maken met mijn dragon stone maar ben bang dat ik het glas beschadig.

Appeltaart is lekker!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:01
LED-Maniak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:52:
[...]

@Ghostwalker

Heb jij daar stenen tegen het glas liggen?

Ik wilde ook zo'n effect maken met mijn dragon stone maar ben bang dat ik het glas beschadig.
Rechts liggen stenen tegen het glas aan ja, nog geen problemen gehad dat het glas beschadigt door de stenen, gewoon voorzichtig in de bak zetten en zorgen dat ze niet gaan schuiven met de eerste keer vullen.

Mijn paludarium met gifkikkers

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:51:
[...]

Je pakt gelijk niet de makkelijkste planten. :p Hou rekening met dat ze dus in het begin kunnen verslijmen, maar dan zouden ze opnieuw op moeten komen.

Voor de zekerheid: De op hout zetten zijn je Javavaren en Anubias. Die gaan dood in de grond. Echinodorus juist wel in de grond met kleibollen, die heeft echt ijzer nodig. Vallisneria NIET te diep zetten. Wat ik zelf doe is meestal ze ingraven zoals bij gewone planten, maar dan een stukje naar boven trekken. De basis van de wortelstok moet zichtbaar zijn, anders gaan ze dood. Naaldgras is meestal ook wel een uitdaging om goed in de grond te krijgen, een pincet wil daar wel goed bij helpen.
Cabomba neem ik aan dat je bedoelt, dat is in ieder geval 1 snelgroeier, die zou het hoe dan ook prima moeten doen. In de grond, drijvend, alles prima.

Hiernaast braaf elke week ff wat plantenvoeding erbij en het zou goed moeten gaan. Hopelijk heb je dit keer meer succes!
Oh? Ik dacht dat het juist wel gemakkelijke (en dus sterke) planten waren? Dit lijstje heb ik samengesteld op basis van info op verschillende sites zoals Aquascaping Blog en dergelijke. Maar ik wist idd dat de javavaren en Anubias niet in de grond mogen :) Ik heb nu ook al een Anubias. Zo'n beetje de enige plant die alle ellende heeft overleefd :D

Dat tructje van in de grond zetten en iets omhoog trekken was ik idd ook al tegengekomen. Was ook om ervoor te zorgen dat de wortels de juiste kant op wijzen.

Cabomba inderdaad ;) En die heb ik daarom ook 3 x (3 bosjes dus, niet 3 stengels)

• LeGato23
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren op CO2 gebied.
Het is de bedoeling dat de CO2 benodigdheden in het kastje onder het aquarium en uit het zicht worden weggewerkt. Hier zit dan ook gelijk het grootste knelpunt vooralsnog.

Qua hoogte kan ik 33cm kwijt in het kast/vak onder het aquarium.
De meeste gangbare CO2 flessen zijn lang en smal en in combinatie met de meters/ventielen bovenop de CO2 fles gaat dit niet passen qua hoogte.

Ik heb ook al even gekeken naar alternatieven zoals wegwerp-CO2-flessen en hervulbare sodastream en paintball CO2 flessen. Tot nu toe volgens mij allemaal te hoog. (afmetingen van CO2 flessen zijn trouwens lastig te vinden op internet)

Wie heeft er een soortgelijke situatie en een oplossing gevonden? Het liefst uiteraard met hervulbare flessen.

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Oh? Ik dacht dat het juist wel gemakkelijke (en dus sterke) planten waren? Dit lijstje heb ik samengesteld op basis van info op verschillende sites zoals Aquascaping Blog en dergelijke. Maar ik wist idd dat de javavaren en Anubias niet in de grond mogen :) Ik heb nu ook al een Anubias. Zo'n beetje de enige plant die alle ellende heeft overleefd :D

Dat tructje van in de grond zetten en iets omhoog trekken was ik idd ook al tegengekomen. Was ook om ervoor te zorgen dat de wortels de juiste kant op wijzen.

Cabomba inderdaad ;) En die heb ik daarom ook 3 x (3 bosjes dus, niet 3 stengels)
Het zijn zeker sterke planten, maar niet altijd de makkelijkste omdat ze dus die gebruiksaanwijzing hebben. Als dus niet in de grond, niet te diep in de grond, echino die ijzer blieft uit de bolletjes ipv vloeibare voeding en dergelijke. :p Dus als je ze juist verzorgt dan zijn het hele sterke planten. Maar voldoe je niet aan hun eisen, dan gaan ze vrij snel de pijp uit.

• LED-Maniak

LED-Maniak

LeGato23 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:43:

Qua hoogte kan ik 33cm kwijt in het kast/vak onder het aquarium.
De meeste gangbare CO2 flessen zijn lang en smal en in combinatie met de meters/ventielen bovenop de CO2 fles gaat dit niet passen qua hoogte.
Een oude brandblusser? Campinggaz fles? Die zijn meestal breed en laag.
HS Aqua 300 gram ziet er ook best laag uit.

https://www.bol.com/nl/p/...ge#product_specifications

Deze zou 25cm hoog moeten zijn. Wel relatief duur omdat het wegwerp is.

Zelfbouw in-line verwarming werkt perfect trouwens! O+

LED-Maniak wijzigde deze reactie 21-01-2019 16:04 (37%)

Appeltaart is lekker!

• LeGato23
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 15:59:
[...]
Een oude brandblusser? Campinggaz fles? Die zijn meestal breed en laag.
HS Aqua 300 gram ziet er ook best laag uit.
Deze zou 25cm hoog moeten zijn. Wel relatief duur omdat het wegwerp is.
Oude brandblusser: Heb ik overwogen, maar liever niet ivm eventueel 'gedoe' keuringsdata
Campingaz: Huh? 'Mag' dat wel, CO2 in een Campingaz fles? Wel veel mogelijkheden dan!
HS Aqua 300: Klopt, had ik ook gezien. Afmetingen helaas niet online kunnen vinden. Ik heb HS Aqua een berichtje gestuurd met verzoek om afmetingen.
Colombo 800g: Afmetingen van bol.com lijken me niet correct. Iemand hier die een dergelijk fles heeft en 'm even kan opmeten?

Als optie heb ik nog bedacht een 4oz of 7oz paintball-fles. Maar ook daarvan kan ik niet online de afmetingen vinden. Iemand hier een dergelijke fles die 'm even kan opmeten?

De 12oz en 20oz paintball-flessen zijn in elk geval sowieso te hoog voor mijn kastje.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Officieel 'mag' je geen CO2 in andere flessen doen. Maar ja.. je zit met een flink ruimte issue.
Dus je zou er voor kunnen kiezen een 2kg fles te kopen(die gekeurd is) en dit dan om de zoveel tijd over te hevelen naar een oude brandblusser/campinggaz/whatever tank. 2kg fles zit op 50 bar, maar je kan natuurlijk tot 10bar vullen of welk super veilig getal dan ook.. moet je alleen vaker bijvullen.

Het is daarnaast super duur in verhouding om een 500 gram of kleinere fles te vullen vergeleken grotere flessen. Er wordt bij een aantal shops geen verschil gemaakt tussen 500gram/2kg/5kg. De handeling is wat geld kost, niet de CO2. Dus 2kg fles of groter in de schuur en een kleintje steeds bijvullen is erg kosteneffectief.

Hoeveel CO2 voegen julie toe? Ik zit nu met mij 180 liter aquarium op 4 bellen per seconde. De checker is nog steeds donkergroen. Heb ik dan gewoon veel plantjes die veel opnemen? :P

@demokert
Krijg net bericht van de visvoer winkel dat ze in een week de 2kg set weer op voorraad hebben. Goedkoopste tot nu toe(met uitzondering van aquaria velthuis als je in het oosten woont).

LED-Maniak wijzigde deze reactie 21-01-2019 18:43 (50%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
  • Laatst online: 22:26
LED-Maniak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 16:31:
@demokert
Krijg net bericht van de visvoer winkel dat ze in een week de 2kg set weer op voorraad hebben. Goedkoopste tot nu toe(met uitzondering van aquaria velthuis als je in het oosten woont).
Bedankt voor de tip! Ik ga hem bestellen zodra hij op voorraad is :)

Helaas zag ik gisteren tijdens de waterwissel deze jongedame op de grond liggen :(. Baal er enorm van,... zo'n mooi visje...

• demokert
@LED-Maniak Ze zijn inmiddels op voorraad! Vanavond eens op het gemakje kijken wat we pakken.
Ik ben wel voornemens om daar gelijk alles te bestellen Dus ook de drop checker maar ben ik er in 1x vanaf.. Maakt het uit welke Diffusor ik erbij pak in het keuze schermpje? Zo ja waarom ? En ben ik dan compleet? :)

• LED-Maniak

LED-Maniak

@demokert
Hoe groot was je bak ook alweer? Veel of weinig stroming? Extern of intern filter?

LED-Maniak wijzigde deze reactie 22-01-2019 16:10 (7%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
Rio 125, standaard stroming uit de interne filter. Uitstroom wel zo geplaatst dat hij zoveel mogelijk over de planten gaat.

• Rainai4
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-02 19:06
Genoeg gebrabbel! 😉
Hier mijn pic...

Ik heb hier een bakkie van Aquatlantis met de filter en de verlichting van Aquatlantis.

- 3 algen-eters
- 20 kardinaal tetra
- 4 goudvissen
- 8 vissen dat ik hun naam niet weet/herinner.

En ik heb de vuurtoren met de Bubble Air (luchtsteen)van Superfish dat ik tijdens mijn aanwezigheid aanzet.

Dat maakt mijn woonkamer compleet gezellig... 😋

Klik dit link erop....
https://imgur.com/a/7rv2v88

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:26:
Rio 125, standaard stroming uit de interne filter. Uitstroom wel zo geplaatst dat hij zoveel mogelijk over de planten gaat.
Intern filter.. Dat scheelt weer keuzes!
Wat je ook kiest, het is allemaal wel OK. De diffusor is vooral wat je mooi vind. Glas of plastic..

De terugslagklep ben ik niet gecharmeerd van, die kan je beter vervangen(bij mij is hij uit elkaar geklapt) of de aqua noa met geintegreerde terugslagklep nemen.

Los of vast magneetventiel.. Net wat jij wil. Kan je de stroomkabel vanaf de fles geleiden, dan kan je geintegreerd kopen. Zit deze aansluiting te ver voor de stroomkabel, koop je een losse.
Rainai4 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:27:
En ik heb de vuurtoren met de Bubble Air (luchtsteen)van Superfish dat ik tijdens mijn aanwezigheid aanzet.
Waarom? Je hebt planten en een filter die voor stroming zorgt. Zou voldoende moeten zijn.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 22-01-2019 16:43 (17%)

Appeltaart is lekker!

• demokert
[quote]LED-Maniak schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Wat je ook kiest, het is allemaal wel OK. De diffusor is vooral wat je mooi vind. Glas of plastic..

Uit interesse, wat zijn de afwegingen bij een extern filter dan? Want hier heb ik ook over nagedacht mocht het ooit nodig zijn, vooralsnog niet naar mijn mening omdat alles er netjes uitziet.

De terugslagklep ben ik niet gecharmeerd van, die kan je beter vervangen(bij mij is hij uit elkaar geklapt) of de aqua noa met geintegreerde terugslagklep nemen.
Dan kies ik hier de aqua noa.

Los of vast magneetventiel.. Net wat jij wil. Kan je de stroomkabel vanaf de fles geleiden, dan kan je geintegreerd kopen. Zit deze aansluiting te ver voor de stroomkabel, koop je een losse.
Heb in mijn aquarium kast een verlengdoos gemonteerd dus dat zou in theorie geen probleem mogen zijn.

• TouchOfInsanity
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 22:42
demokert schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:58:
@LED-Maniak Ze zijn inmiddels op voorraad! Vanavond eens op het gemakje kijken wat we pakken.
Ik ben wel voornemens om daar gelijk alles te bestellen Dus ook de drop checker maar ben ik er in 1x vanaf.. Maakt het uit welke Diffusor ik erbij pak in het keuze schermpje? Zo ja waarom ? En ben ik dan compleet? :)
Laat even weten als je hem binnen hebt of het iets iets. Ik heb ook intresse!

• Rainai4
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 22-02 19:06
@LED-Maniak

Waarom? Omdat het er gezelliger uit ziet
Maar wat je zeide, klopt idd dat het voldoende stroming geeft...wat geeft het... 😉

• SmurfLink
  • Niet online
Genoeg gebrabbel! 😉
Hier mijn pic...

Ik heb hier een bakkie van Aquatlantis met de filter en de verlichting van Aquatlantis.

- 3 algen-eters
- 20 kardinaal tetra
- 4 goudvissen

Klik dit link erop....
Je weet niet welke vissen je hebt? Maar hoe weet je dan wat je waterwaarden zouden moeten zijn om je vissen goed te verzorgen?

Ben wel benieuwd naar je temperatuur ook, gezien Kardinalen het toch flink wat warmer willen hebben dan goudvissen... die passen qua water totaal niet samen. En heb je echte algen eters of heb je Lnummers die flink uit de kluiten gewassen raken maar verkocht worden als 'kleinblijvende' algeneter?

• TouchOfInsanity
SmurfLink schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:48:
[...]

Je weet niet welke vissen je hebt? Maar hoe weet je dan wat je waterwaarden zouden moeten zijn om je vissen goed te verzorgen?

Ben wel benieuwd naar je temperatuur ook, gezien Kardinalen het toch flink wat warmer willen hebben dan goudvissen... die passen qua water totaal niet samen. En heb je echte algen eters of heb je Lnummers die flink uit de kluiten gewassen raken maar verkocht worden als 'kleinblijvende' algeneter?
Komt ook nog bij dat als de goudvissen wat groter worden ze kardinalen gaan eten. Kan lang goed gaan...

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 06:36
Genoeg gebrabbel! 😉
Hier mijn pic...

- 3 algen-eters
- 20 kardinaal tetra
- 4 goudvissen

Klik dit link erop....
De inrichting qua beplanting is netjes. Ik hou niet van vuurtorens, luchtbellen en aan verwante artikelen maar dat is een keuze.
Waarom goudvissen en tropische vissen bij elkaar? Wat mij betreft een No go.
En maak eens een foto van de vissen waar je de naam niet van weet.

• LED-Maniak

LED-Maniak

TouchOfInsanity schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:35:
[...]

Komt ook nog bij dat als de goudvissen wat groter worden ze kardinalen gaan eten. Kan lang goed gaan...
Om niet te vergeten dat goudvissen tussen de 10 en 22 graden gehouden worden en kardinaal tetra's tussen de 23 en 28 graden.
Rainai4 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 18:05:
@LED-Maniak

Waarom? Omdat het er gezelliger uit ziet
Maar wat je zeide, klopt idd dat het voldoende stroming geeft...wat geeft het... 😉
Gezelliger, maar je zet hem aan als je afwezig bent? Probleem is dat planten bubbeltjes makers niet altijd fijn vinden.

Maar de combinatie van je vissen samen met het formaat van het aquarium laat de alarmbellen in mijn hoofd rinkelen..

Appeltaart is lekker!

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:21:
[quote]LED-Maniak schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 16:42:
[...]

Uit interesse, wat zijn de afwegingen bij een extern filter dan? Want hier heb ik ook over nagedacht mocht het ooit nodig zijn, vooralsnog niet naar mijn mening omdat alles er netjes uitziet.
Externe filters hebben een groter filter, geeft meer flexibiliteit in keuze qua filtermateriaal, hebben een hoger debiet en het grootste voordeel: het zit niet in je aquarium. Daarnaast hoef je ze vaak minder vaak schoon te maken.

Ik heb nu CO2+filter+verwarming buiten het aquarium. Scheelt een hoop ruimte! Enige wat je nog ziet is het buisje van de water inlaat.
Heb in mijn aquarium kast een verlengdoos gemonteerd dus dat zou in theorie geen probleem mogen zijn.
Dan zou ik voor geintegreerd gaan.

Appeltaart is lekker!

• Signs
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-02 09:37
Leuke bak! De diamant gourami's zijn prachtig (heb ze zelf ook :+ )

Wat voor een plant heb je linksachter staan ?

• demokert
@LED-Maniak thnx. Gisteren wel gekeken kwam op 205 euro uit, alleen nog niet besteld.

• TouchOfInsanity
LED-Maniak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:40:

Ik heb nu CO2+filter+verwarming buiten het aquarium. Scheelt een hoop ruimte! Enige wat je nog ziet is het buisje van de water inlaat.
Werk je met een potfilter of een bioloog/sump?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Potfilter. :)
Sump lijkt mij ook wel gaaf, maar dat is voor nu even te veel werk.

Als ik ga verhuizen wil ik kijken naar een 1000+ liter aquarium, -want dat is gaaf-. Daar lijkt me dat makkelijker toe te passen met custom meubel.

Appeltaart is lekker!

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:30
LED-Maniak schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:02:
Potfilter. :)
Sump lijkt mij ook wel gaaf, maar dat is voor nu even te veel werk.

Als ik ga verhuizen wil ik kijken naar een 1000+ liter aquarium, -want dat is gaaf-. Daar lijkt me dat makkelijker toe te passen met custom meubel.
Das tussen de 100 en 200 liter per week aan water verversen:)

Ik koop er nu helemaal niets meer bij. Wij zijn een huis aan het bouwen dus de komende anderhalf jaar 2 keer verhuizen (huidige woning verkopen, huurhuis, nieuw huis) en dan wil ik een op maat gemaakte bak. 60 x 60 x 35 (of 40). Das nog erg goed behapbaar. Tegen die tijd ook eens investeren in CO2.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• LED-Maniak

LED-Maniak

boomr schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:25:
[...]

Das tussen de 100 en 200 liter per week aan water verversen:)

Ik koop er nu helemaal niets meer bij. Wij zijn een huis aan het bouwen dus de komende anderhalf jaar 2 keer verhuizen (huidige woning verkopen, huurhuis, nieuw huis) en dan wil ik een op maat gemaakte bak. 60 x 60 x 35 (of 40). Das nog erg goed behapbaar. Tegen die tijd ook eens investeren in CO2.
Water is niet duur en eventueel kan ik het uit de grond trekken voor bijna gratis. :P

Bak met meer diepte is ook erg leuk!

Appeltaart is lekker!

• TouchOfInsanity
1000 liter gaat hem hier niet worden als ik bij mijn vrouw wil blijven haha.
Ben momenteel aan het kijken naar wat verschillende opties. Ik heb nu een 70 liter bakje en dit is tevens mijn eerste aquarium. Echter na ruim 2 jaar word het wat saai en wil ik wat anders.
Optie 1 custom bak van ongeveer 300/350 liter.
Optie 2 Juwel Rio 350
Optie 3 Juwel Rio 240 (als heeft dit geen voorkeur :) )

Mijn huidige 70 liter wil ik dan als sump gebruiken. Echter ben ik wel bang voor het geslurp van de overloop of het esthetisch onvermogen van een durso-overloop.

Tevens zonde om in de kap van de Juwel Rio te gaan verbouwen of een gat erin te boren.

Iemand hier nog adviezen/meningen/ervaringen?

• LED-Maniak

LED-Maniak

demokert schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 14:19:
@LED-Maniak thnx. Gisteren wel gekeken kwam op 205 euro uit, alleen nog niet besteld.
Kreeg net een mailtje dat het op voorraad is. Als je nu bestelt heb je het deze week in huis. Volgende week zijn ze een week gesloten en versturen ze dus niets. :)

Appeltaart is lekker!

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-02 11:08

Falcon10

Hit it i would !

TouchOfInsanity : geen idee of je interesse/plek hebt in een Rio 400 ?
Die van mij zou op termijn weg moeten, het is ons tweede aquarium, dat eigenlijk beetje verloren staat in een bureau dat we nog niet gebruiken. Bak krijgt dus momenteel niet de nodige aandacht die hij verdiend.
En dan komt bij ons ook de aandacht terug op het grote aquarium, die eigenlijk helemaal terug opgestart moet worden.

-| Hit it i would ! |-

• TouchOfInsanity
Falcon10 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:35:
TouchOfInsanity : geen idee of je interesse/plek hebt in een Rio 400 ?
Die van mij zou op termijn weg moeten, het is ons tweede aquarium, dat eigenlijk beetje verloren staat in een bureau dat we nog niet gebruiken. Bak krijgt dus momenteel niet de nodige aandacht die hij verdiend.
En dan komt bij ons ook de aandacht terug op het grote aquarium, die eigenlijk helemaal terug opgestart moet worden.
Klinkt leuk maar ik kan de maat helaas niet kwijt naast mn TV meubel. 125 cm is beetje de max.

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22-02 11:08

Falcon10

Hit it i would !

Ja, dat gaat wat wringen worden ;)

-| Hit it i would ! |-

• demokert
LED-Maniak schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:18:
[...]

Kreeg net een mailtje dat het op voorraad is. Als je nu bestelt heb je het deze week in huis. Volgende week zijn ze een week gesloten en versturen ze dus niets. :)
Thnx zal vanavond of morgen de knoop doorhakken. Als ik nu naar mijn bak kijkt groeit alles prima, vandaar de enige twijfel nu... bedoel 200 euro is toch best wel wat geld weer voor even tussendoor :)

• toolkist
toolkist schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:49:
Nu even 1 of 2 weken aanzien of ik de bezetting zo ga houden (5 uaru, 3 hujeta, 1 L190 en nog wat kleine l nummers) of dat ik er toch nog een groepje klein(er) blijvende geophagussen bij zet.
Nog geen week volgehouden zoals verwacht ;)
Maar, wel besloten dat een groepje geos teveel van het goede zou zijn, zeker als ze koppeltjes gaan vormen. Dus net 30 corydoras sterbai besteld, zaterdag al ophalen <3
Kan nu al niet wachten tot ik die als 1 grote groep over de bodem zie grondelen, nooit meer dan 10-12 corys gehad vroeger.

• KillGhost
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 12:16
Wow, nice. Corydoras zijn toch wel mijn favoriete visjes. Ik zit er ook weer aan te denken om een aquarium te nemen. Ik wilde eerst een nanocube van 30 liter. Later dacht ik, nou ja 60 liter kan dan ook wel. Later dacht ik, dat het dan wel tof zou zijn om er ook wat visjes in te doen zoals de Rasbora Galaxy. Maar ja, als ik visjes doe moeten er corydoras in. Toen ben ik gaan kijken naar 60 cm bakjes. Ik zat te denken aan de Juwel Primo serie. Ik vind de kwaliteit van de kap Etc toch wel discutabel. Nou ja, dan maar kijken naar de Rio serie. Begint met 125 liter. Daar ben ik nu. Zucht, soms word ik moe van mijzelf haha.

No guts, no glory!

• SmurfLink
  • Niet online
Mooi @toolkist ! Cory's zijn m'n favoriete visjes. Heb een tijdje Trilineatussen gekweekt (worden overal verkocht als Julii, arme beestjes krijgen nooit de juiste naam). Leuke beestjes, moet zeggen het kriebelt bij mij ook nog steeds. Heb een aantal Aeneussen van een kwekersmaatje gekregen maar die zijn behoorlijk saai qua gedrag. Waar de Trilli's vrolijk de hele dag waren scharrelen liggen deze er maar een beetje bij. Dus misschien ga ik ze nog aanvullen met een groepje Trilli's. :p Wellicht zondag maar eens richting de aquazaak.

@KillGhost Op 80cm kan je wel veel meer Corysoorten kwijt dan op 60. Daar eigenlijk alleen de kleiner blijvenden als Panda of Trilineatus of de minisoortjes als Pygmaeus/Habrosus/Hastatus. De grotere jongens, waar je tegenwoordig echt veel keuze in hebt bij goeie aquazaken, wil je liever op 80 of groter hebben ivm groepsgrootte. ;) dus niet moe worden van jezelf, maar gewoon doen! Nog een voordeel van 80 bakkies, extern filter! Zoveel minder troep in je bak, lekker alles erbuiten, makkelijker in onderhoud en meer ruimte in de bak voor plantjes en vis! /advocaatvandeduivel

SmurfLink wijzigde deze reactie 25-01-2019 08:44 (11%)

• toolkist
Maar, als je dan 80 kwijt kunt kun je vaak ook wel 100 of 120 kwijt :p
Doe je zelf 1 plezier, als je dit echt leuk vindt pak dan een bak die zo groot is als je kwijt kan of waar je mee weg kunt komen bij vrouw/vriendin ;)

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:56
Ik heb een klein groepje Corydora's en laatst had ik per ongeluk met een waterwissel en planten verwijderen een baby Corydora in de wasbak.
Ik wist niks van kleintjes en heb deze baby Corydora afgespoeld en snel terug gezet.
Deze heb ik toen een aantal dagen niet meer gezien en dacht dat deze het dan niet zou hebben overleefd.
Maar tot mijn verbazing zag ik hem of haar in eens weer.
Nu heb ik er dus eentje extra :9

• KillGhost
Het is uiteindelijk toch de Rio 125 geworden. Ik heb heel kort de 180 overwegen, maar is toch minder handig. Eerst dit maar eens weer bekijken. Ik heb ook gekozen voor filterzand. Mijn nog te kopen corydoras zullen blij zijn. Vanavond maar even flink spoelen.

No guts, no glory!

• KillGhost
Hebben jullie een idee of de Rasbora Galaxy kan in de Rio 125? Ik bedoel dan voornamelijk met het binnenfilter.

No guts, no glory!

• SmurfLink
  • Niet online
KillGhost schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:12:
Hebben jullie een idee of de Rasbora Galaxy kan in de Rio 125? Ik bedoel dan voornamelijk met het binnenfilter.
Hoe bedoel je met het binnenfilter?

Ze kunnen prima op zo'n grote bak, maar zijn nogal fragiel. Vallen vrij snel om.

• toolkist
Ik gok dat ie bang is dat ze opgezogen worden.

• jsiegmund
Zou ik niet te bang voor zijn. Neem aan dat er wel iets van filterschuim of watten in zit? Rasboras zijn klein maar ook snel en wendbaar dus komt wel goed denk ik :) Ik heb zelf ook rasbora's btw (maar geen binnenfilter).

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17:04

Wildfire

Joy to the world!

KillGhost schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:12:
Ik heb in mijn vorige bak (een Juwel Rekord 800) enkele Rasbora Galaxy's gehad. Nooit issues met gehad, ik moet wel zeggen dat achter het rooster van de filterinlaat ik altijd filterwatten had zitten. Verder had ik ook een Eheim extern filter, met een voorfilter.

Een Rio 125 kan dus prima Rasbora's huizen.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• KillGhost
Ik bedoelde inderdaad voor het opzuigen ;)

No guts, no glory!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Jullie weten dat Rasbora Galaxy inmiddels een totaal outdated naam is? :P
Het is tegenwoordig CPD(Celestial Pearl Danio) of Danio margaritatus. Sinds de naamswijziging is de prijs in de aquarium zaak verdubbeld. :')

Ik kweek ze. Het is prachtig om ze in een grote groep te hebben! Maar het zijn schuwe vissen dus je zal flink wat beplanting moeten plaatsen.

Een andere tip: plaats een dither fish bij de CPD's! Ik heb in een 60 liter aquarium(uitgroei bak) er een stuk of 40 zitten met 6 pseudomugil gertrudae. Hierdoor zijn de CPD's totaal niet schuw meer en zwemmen ze veilig met de pseudomugil gertrudae mee. Voordat ik deze dither vissen had, probeerden de CPD's zich direct te verstoppen als er beweging was. Nu kan ik met mijn hand in de bak en boeit het ze totaal niet meer..
jsiegmund schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:43:
Zou ik niet te bang voor zijn. Neem aan dat er wel iets van filterschuim of watten in zit? Rasboras zijn klein maar ook snel en wendbaar dus komt wel goed denk ik :) Ik heb zelf ook rasbora's btw (maar geen binnenfilter).
Volgroeide CPD's kunnen tot zeker 1cm hoog en 3cm lang zijn. Of voer ik ze te goed? :+
SmurfLink schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 22:29:
[...]
Ze kunnen prima op zo'n grote bak, maar zijn nogal fragiel. Vallen vrij snel om.
Yep.. Hoop inteent en stabiliteit van je water is erg belangrijk. Zeer mooie maar fragiele vis.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 26-01-2019 10:35 (41%)

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
@LED-Maniak is het niet tegenwoordig Celestichthys margaritatus? Maarja iedereen kent ze onder de naam Rasbora Galaxy dus da's het meest makkelijke.

• jsiegmund
LED-Maniak schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:30:
Jullie weten dat Rasbora Galaxy inmiddels een totaal outdated naam is? :P
Euhm nee, wist ik niet :) Ik heb er 10 in mijn 55L bakje zitten. Overweeg inderdaad ook om er iets bij te zetten want ze zijn erg schuw. Wil sowieso nog een stuk of 5 oto's bijplaatsen dus wellicht is dat genoeg. Maar dat zal sowieso pas over een paar weken zijn (tussendoor even vakantie). Thanks voor de info iig, weer wat geleerd! Al die wisselende vis- en planten namen maken het er soms niet duidelijker op!

• LED-Maniak

LED-Maniak

Om ze minder bang te maken moet je een vis hebben die in de bovenste laag zwemt. Zoals de pseudomugil familie(erg mooie visjes trouwens, zijn gezellige zwemmers). Ik had ze eerst ook met oto's maar dat gaf geen verbetering(zitten nu dus oto, CPD en pseudomugil gertrudae in dezelfde bak).

Appeltaart is lekker!

• toolkist
De sterbais die ik vandaag op zou gaan halen waren helaas veel te klein, net 2 cm. Oftewel, precies bite size formaat voor mn hujeta snoekjes. De uaru's zijn ook wel van het proeven alleen zouden die ze dan wellicht niet meer uit kunnen spugen. Conclusie: ongeschikt.
Even afwachten of z'n leverancier de volgende keer een wat groter formaat heeft en anders toch wat anders.

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:36:
De sterbais die ik vandaag op zou gaan halen waren helaas veel te klein, net 2 cm. Oftewel, precies bite size formaat voor mn hujeta snoekjes. De uaru's zijn ook wel van het proeven alleen zouden die ze dan wellicht niet meer uit kunnen spugen. Conclusie: ongeschikt.
Even afwachten of z'n leverancier de volgende keer een wat groter formaat heeft en anders toch wat anders.
Ik heb hetzelfde met mijn roofvissenbak. Al een jaar of 2 op zoek naar grote congzalmen, maar die leveranciers hebben zijn allemaal maatje hap-slik-weg :|
Gelukkig hebben congozalmen geen gevaarlijke stekels, maar toch zonde...

Dus als iemand ergens volwassen congozalmen ziet, ik houd me aanbevolen 8)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zo, vandaag de laatste planten erin gezet, wat moeten schuiven om alles naar mijn zin te krijgen. Ik ben al begonnen met de 3 x 50% waterwissels per week en dat ga ik nog iets langer doen omdat ik er vandaag weer planten bijgezet heb.

Het plantenbestand is nu:
Cabomba (links achterin)
Echinodorus Bleheri (links, kleikogel tussen de wortels))
Echinodorus Bleheri (achter de Anubias barteri, kleikogel tussen de wortels)
Anubias barteri (links van het midden, staat in het zand, wortelstok boven het zand, kleikogels tussen de wortels in)
2 x Microsorium Pteropus (midden achtergrond, vastgezet op het ornament)
3 x Vallisneria Spiralis (voorgrond in het midden, heel ondiep in het zand)
Anubias Nana (op het hout rechts)
Anubias Coffefolia (op het hout rechts)
Naaldgras (verspreid)

Mochten er nog zaken zijn die niet kloppen of die ik beter anders kan doen, ik hoor het graag!

Ik heb nog 3 vraagjes;
1. Moeten er ook kleikogels tussen de wortels van de Vallisneria Spiralis?
2. Als er stukken afbreken van de Cabomba, moet ik die dan weghalen uit het aquarium of kan ik die laten drijven?
3. Alles is nu aan het indraaien en dan kunnen planten verslijmen, moet ik die verslijmde bladeren wegknippen, of juist niet?

• TouchOfInsanity
LED-Maniak schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:30:

Ik kweek ze. Het is prachtig om ze in een grote groep te hebben!
Full Tank Shot misschien? :P :P O-)

• KillGhost
LED-Maniak schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 15:31:
Om ze minder bang te maken moet je een vis hebben die in de bovenste laag zwemt. Zoals de pseudomugil familie(erg mooie visjes trouwens, zijn gezellige zwemmers). Ik had ze eerst ook met oto's maar dat gaf geen verbetering(zitten nu dus oto, CPD en pseudomugil gertrudae in dezelfde bak).
OH, die ga ik even in de gaten houden. Ik zoek nog visjes die in de bovenlaag zwemmen. Mooi combo dus met de galaxy / hemelse parel danio. Voor de onderlaag doe ik een kleine corydoras soort. En wat otocinclus affinis.

No guts, no glory!

• SmurfLink
  • Niet online
KillGhost schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 17:32:
[...]

OH, die ga ik even in de gaten houden. Ik zoek nog visjes die in de bovenlaag zwemmen. Mooi combo dus met de galaxy / hemelse parel danio. Voor de onderlaag doe ik een kleine corydoras soort. En wat otocinclus affinis.
Kijk ook eens naar de Pseudepiplatys Annulatus. Erg leuk bovenlaag visje!

@mvds Waarom waterwissels? Je bent je bak opnieuw aan het opstarten... laat die dan ook met rust? Waterwissels doe je als je vervuiling in je bak hebt en dat eruit wil. Nu wil je opstarten, dan wil je bacteriën opbouwen... door waterwissels verstoor je de boel. Daarnaast is Vallisneria een achtergrondplant, je hebt 'm nu op de voorgrond... die zou ik ff verhuizen naar een hoek.

SmurfLink wijzigde deze reactie 26-01-2019 20:32 (31%)

• toolkist
mvds schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:59:
Zo, vandaag de laatste planten erin gezet, wat moeten schuiven om alles naar mijn zin te krijgen. Ik ben al begonnen met de 3 x 50% waterwissels per week en dat ga ik nog iets langer doen omdat ik er vandaag weer planten bijgezet heb.

[Afbeelding]

Het plantenbestand is nu:
Cabomba (links achterin)
Echinodorus Bleheri (links, kleikogel tussen de wortels))
Echinodorus Bleheri (achter de Anubias barteri, kleikogel tussen de wortels)
Anubias barteri (links van het midden, staat in het zand, wortelstok boven het zand, kleikogels tussen de wortels in)
2 x Microsorium Pteropus (midden achtergrond, vastgezet op het ornament)
3 x Vallisneria Spiralis (voorgrond in het midden, heel ondiep in het zand)
Anubias Nana (op het hout rechts)
Anubias Coffefolia (op het hout rechts)
Naaldgras (verspreid)

Mochten er nog zaken zijn die niet kloppen of die ik beter anders kan doen, ik hoor het graag!

Ik heb nog 3 vraagjes;
1. Moeten er ook kleikogels tussen de wortels van de Vallisneria Spiralis?
2. Als er stukken afbreken van de Cabomba, moet ik die dan weghalen uit het aquarium of kan ik die laten drijven?
3. Alles is nu aan het indraaien en dan kunnen planten verslijmen, moet ik die verslijmde bladeren wegknippen, of juist niet?
Wat is het doel van 3 50% waterwissels per week als je nog geen vervuilers in de bak hebt? Wat probeer je daarmee uit je bak, of juist in je bak, te krijgen?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Ik zou geen waterwissel doen tot je over je nitriet piek heen bent. Met zulke waterwissels kan je bijna wel direct voor vissen gaan. :+ (maar één keer ga je een piek zien en daar moeten die vissen dan net tegen kunnen).

Of heb je zand/steen waar veel mineralen uit komen de eerste tijd? Dan kan ik het begrijpen.

Appeltaart is lekker!

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 19:20:
[...]
@mvds Waarom waterwissels? Je bent je bak opnieuw aan het opstarten... laat die dan ook met rust? Waterwissels doe je als je vervuiling in je bak hebt en dat eruit wil. Nu wil je opstarten, dan wil je bacteriën opbouwen... door waterwissels verstoor je de boel. Daarnaast is Vallisneria een achtergrondplant, je hebt 'm nu op de voorgrond... die zou ik ff verhuizen naar een hoek.
toolkist schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:28:
[...]

Wat is het doel van 3 50% waterwissels per week als je nog geen vervuilers in de bak hebt? Wat probeer je daarmee uit je bak, of juist in je bak, te krijgen?
Dat raden ze hier aan; https://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten

Aangezien ik daar veel info vandaan haal leek het mij wel een goede howto.

• toolkist
Die site roept eea over Estimative Index (wat inderdaad veel waterwisselen is) en een bodem die jij ook niet lijkt te hebben.
En voor die site kun je er ook weer 10 van vinden die het juist afraden. Vandaar dat ik vraag om het waarom. Een trucje overnemen zonder dat je globaal begrijpt wat het trucje inhoudt en waarom je het doet, heeft naar mijn mening weinig zin.

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 21:38:
[...]

[...]

Dat raden ze hier aan; https://www.aquascaping-blog.com/1067/aquarium-opstarten

Aangezien ik daar veel info vandaan haal leek het mij wel een goede howto.
Hm, dan zou ik een iets betrouwbaardere site zoeken. Ze raden je ook aan om gelijk al plantenvoeding te geven en CO2... als je dat doet, gaan je planten groeien..... en dan hebben ze dus ook meer licht nodig. Maar punt 1 is licht geleidelijk opbouwen.... ehm? Dat kan niet tegelijk.

Je planten zitten er net in, hebben tijd nodig om zich aan te passen. Daarom beperk je het licht. Dan moet je ze niet als een malle gaan voeren, dus ff rustig aan met de plantenvoeding. Na een weekje wellicht rustig beginnen met lagere doses. Vooral in verhouding blijven met het aantal uur licht. Wanneer je je licht gaat opvoeren, dan ook de doses plantenvoeding en CO2 opvoeren.

Waterwissels lijken mij juist ongewenst in het begin. Die site heeft het over algen... ja, so what, die horen bij de opstart en zijn daarna weer verdwenen zo gauw je planten het overnemen. Heb nog nooit excessieve alg gehad in een opstartbak. 1x ruzie met blauwalg maar dit kwam omdat mijn nitraat te laag was (da's eigenlijk een bacterie, geen alg). Lekker je water laten gaan, elke dag ff meten zodat je je ammonia > Nitriet > Nitraat verloop kan bijhouden. Wanneer je nitriet is gepiekt en vervolgens verdwenen is je bak klaar voor z'n eerste paar bewoners. Uiteraard niet gelijk alle vissen, maar een deel ervan.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Licht opbouwen in aantal uren kan toch prima? Ze raden aan om op 6 uur te starten en dan richting de 8 uur te gaan. Lijkt mij een prima methode :) En volgens mij wil je juist dat je planten gaan groeien zodat ze zich gaan ontwikkelen en settelen

Maar dat is een beetje het probleem in het algemeen, er is geen site die alle juiste info bevat. Hoe langer je zoekt hoe meer meningen je vind en die zijn echt niet allemaal gelijk of zelfs maar in dezelfde richting. Ik heb al veel geld weg moeten gooien (letterlijk) omdat mijn planten steeds afstierven, soms door (blauw)alg en soms door god weet wat. Ik heb dus ECHT geen zin om weer een bak vol met algen aan te treffen.

Die site is van de maker van de All-in-one voeding van Planted Box (Gilles), lijkt mij toch wel redelijk betrouwbaar hoor.

mvds wijzigde deze reactie 26-01-2019 23:50 (6%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Maar zoals altijd is er geen één vaste oplossing maar een samenhangsel van mitsen en maren. Gezien je planten van de kweek komen hebben ze waarschijnlijk veel licht en voeding gezien en persoonlijk zou ik daar dan ook op doorgaan en goed opletten wat er met je planten gebeurt en hier op inspelen..

Je gaat zeker algen aantreffen! Het is dan echt geen probleem om deze bij ontdekking weg te zuigen en daarmee een kleine waterwissel te doen.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 27-01-2019 10:01 (19%)

Appeltaart is lekker!

• kw_nl
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-02 23:31
mvds schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 23:49:
Die site is van de maker van de All-in-one voeding van Planted Box (Gilles), lijkt mij toch wel redelijk betrouwbaar hoor.
Ik gebruik het al meer dan een jaar naar tevredenheid. Planten groeien als kool (soms zelfs een beetje te hard mbt onderhoud) en geen last algen.

Wat betreft het indraaien. Daar is altijd al discussie over geweest. De aanpak varieert per forum, per land en per prof. Ik ben er zelf altijd relaxed mee omgegaan. Bacteriën uit een flesje. Niet teveel vis in één keer. En binnen een maand draaide het altijd wel zonder grote problemen.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl

• SmurfLink
  • Niet online
Licht opbouwen in aantal uren kan toch prima? Ze raden aan om op 6 uur te starten en dan richting de 8 uur te gaan. Lijkt mij een prima methode :) En volgens mij wil je juist dat je planten gaan groeien zodat ze zich gaan ontwikkelen en settelen

Maar dat is een beetje het probleem in het algemeen, er is geen site die alle juiste info bevat. Hoe langer je zoekt hoe meer meningen je vind en die zijn echt niet allemaal gelijk of zelfs maar in dezelfde richting. Ik heb al veel geld weg moeten gooien (letterlijk) omdat mijn planten steeds afstierven, soms door (blauw)alg en soms door god weet wat. Ik heb dus ECHT geen zin om weer een bak vol met algen aan te treffen.

Licht opbouwen is zeker prima, maar dan moet je dus ook voeding gaan opbouwen en niet direct maar gelijk gaan geven... dan gaat het scheef.

• toolkist
Het lijkt er echter heel erg op dat je niet maar 1 van die 5 tips los kunt gebruiken (hoogstens de dry start), uitgaat van bepaalde technieken (Estomative Index) en meer gericht is op een plantenbak (veel plant weinig dier) ipv een gezelschapsbak met daarbij wat planten.
Simpel voorbeeld, in geen van de plaatjes bij zijn tips zie je een zandbodem, die heb jij wel. Die zandbodem zorgt bij de opstart echt niet voor dermate veel vuilstoffen dat je meteen om de dag moet gaan waterwisselen. Die speciale bodems zitten helemaal volgepropt met van alles en nogwat, daarvan wil ik prima geloven dat veel waterwissels al meteen nodig zijn.

• jsiegmund
SmurfLink schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Licht opbouwen is zeker prima, maar dan moet je dus ook voeding gaan opbouwen en niet direct maar gelijk gaan geven... dan gaat het scheef.
Waarom? Er zijn genoeg mensen die EI doseren en daarmee altijd veel teveel voedingsstoffen in de waterkolom hebben zitten. Dus meteen veel voeding geven kan niet per se kwaad, alleen moet je dan wel grote waterwissels uitvoeren.

Zoals hierboven al aangegeven wordt; het is veel belangrijker dat je voor een bepaalde aanpak kiest en daar dan aan vast houdt. Als je allerlei dingetjes uit verschillende aanpakken met elkaar gaat mixen, dan krijg je problemen. Dat gaat dan niet alleen over waterwissels en plantenvoeding, maar ook over het type bodem, CO2, hoeveelheid licht, etc. etc.

Om even praktijk ervaring te delen:
* Mijn bak heeft een Tropica soil als bodem omdat ik een toffe aquascape met veel gezonde planten wil hebben. Dan heb je in het begin gegarandeerd een ammonia piek, dus heb ik in de eerste 3 weken meerdere grote waterwissels per week gedaan.
* Ik doseer micro + NO3 en PO4 los van elkaar, dagelijks en daarvoor hanteer ik het principe dat ik meet hoeveel er in het water aanwezig is en daar de dosering op aan pas. Voeding is er dus altijd, ook na een grote waterwissel.
* CO2 heb ik meteen vanaf het begin toegevoegd in ruime hoeveelheden. Licht kan ik niet (makkelijk) aanpassen, dus is vanaf het begin af aan volle bak geweest. Ben begonnen met 6 uur licht, zit nu op 6.5.
* Ik heb specifiek gekozen voor zoveel mogelijk 1-2-Grow planten van Tropica, die zijn sterk en hoeven zich niet meer aan te passen aan het leven onder water; dat scheelt een risico momentje. Voordeel is ook dat die geen algen of slakken met zich mee kunnen brengen.
* Ik wil nog overschakelen op osmose water ipv kraanwater, voornamelijk vanwege de hardheid hier. Het water uit de kraan is gemiddeld, maar de CO2 in combinatie met de stenen die ik heb maken het water vervolgens nog harder en dat is dan eigenlijk net een beetje teveel.

Bovenstaand heeft voor mij goed uitgepakt tot nu toe. Zoals gezegd; wat mij betreft is het belangrijkste dat je een aanpak kiest en je daar dan bij houdt. Ik heb in het verleden ook de fout gemaakt om continue dingen te veranderen, dat is echt vragen om problemen. Als je ervoor zorgt dat CO2, licht en voeding stabiel zijn dan passen je planten zich daar wel op aan. Evt. problemen (te weinig van iets) zie je dan vanzelf wel verschijnen.

• SmurfLink
  • Niet online
Daar ben ik het wel mee eens @jsiegmund , maar kijk even goed naar het verschil tussen jouw aanpak en die van degene waar ik op reageer. Hij heeft een zandbodem, geen aquascape bodem. Die vervuilen dus veel minder in het begin, waardoor die extreme waterwissels totaal niet nodig zijn. Je weet precies wat je doet met het doseren van je plantenvoeding en CO2. Dus dat scheelt een hoop.

Dat is wat anders dan dingen uitproberen omdat je bak niet goed loopt... door verschillende dingen te proberen en niet precies weten waarom je iets doet, kan je in de aquaristiek vaak meer kapot maken dan goed. Dus daarom werd er gevraagd waarom de waterwissels, en het antwoord daarop is dus "omdat een site dat zegt"... dan lijkt het mij geen goed idee. Hoe jij jouw aanpak opschrijft geeft aan dat je precies weet wat je doet, dat is echt heel wat anders.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:18

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Mijn kleine visjes worden groot :),
de ancistrus red (L144) is een leuke school geworden, alleen jammer dat ze het eten stelen van de kogelvissen.

Ze zijn echt gek op mosselen, maar ik heb geen idee of het gezond voor ze is.
Voedsel gaat echter wel de bak in, anders zie ik mijn kogelvissen vermageren, en dit is het makkelijkste voer wat ze wel willen eten, (ik haal ook wel regelmatig levend voer).
Verder is dit nu even een mooi excuus om weer eens een foto te plaatsen.
Kogelvissen zijn trouwens een ramp om te fotograferen, ze blijven maar bewegen.....

Smuggler wijzigde deze reactie 27-01-2019 13:50 (6%)

Gewoon sebastiaan

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:52:
Daar ben ik het wel mee eens @jsiegmund , maar kijk even goed naar het verschil tussen jouw aanpak en die van degene waar ik op reageer. Hij heeft een zandbodem, geen aquascape bodem. Die vervuilen dus veel minder in het begin, waardoor die extreme waterwissels totaal niet nodig zijn. Je weet precies wat je doet met het doseren van je plantenvoeding en CO2. Dus dat scheelt een hoop.

Dat is wat anders dan dingen uitproberen omdat je bak niet goed loopt... door verschillende dingen te proberen en niet precies weten waarom je iets doet, kan je in de aquaristiek vaak meer kapot maken dan goed. Dus daarom werd er gevraagd waarom de waterwissels, en het antwoord daarop is dus "omdat een site dat zegt"... dan lijkt het mij geen goed idee. Hoe jij jouw aanpak opschrijft geeft aan dat je precies weet wat je doet, dat is echt heel wat anders.
Als ik ermee zou stoppen dan is dat "omdat jullie dat zeggen" dus wat is dan het verschil? ;)

En ik doe het niet alleen, "omdat een site dat zegt", er staat een heel stappenplan op die site die ik volg met ook de redenen waarom je het moet doen. Ik zie in mijn waterwaardes inderdaad flink wat nitriet, dat wil ik eruit hebben, vandaar dus de waterwissels. Plus omdat ik ook nog eens een nieuwe bodem heb waar best nog wat zooi in kan zitten en nieuwe ornamenten heb (stenen en dergelijke) waar veel zooi op en in kan zitten. Allemaal redenen om waterwissels te doen.

Ik wil dat mijn planten sterke wortels krijgen, vandaar dus nu al voeding (want uit het zand gaan ze niks halen). Die voeding kan geen kwaad en veroorzaakt geen algen. Liever dus wat extra voeding erin dan de boel om zeep helpen.

Ik mix geen aanpakken, ik pas die van de site toe. En zijn opmerking is "Zeker als je een aquasoil of een akadama-bodem gebruikt, zijn regelmatige waterverversingen een must.". Daar staat dus niet dat je het alleen moet doen als je zo'n bodem hebt, maar VOORAL als je zo'n bodem hebt. Ook dus wanneer je niet zo'n bodem hebt moet je het doen.

• toolkist
mvds schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Als ik ermee zou stoppen dan is dat "omdat jullie dat zeggen" dus wat is dan het verschil? ;)

En ik doe het niet alleen, "omdat een site dat zegt", er staat een heel stappenplan op die site die ik volg met ook de redenen waarom je het moet doen. Ik zie in mijn waterwaardes inderdaad flink wat nitriet, dat wil ik eruit hebben, vandaar dus de waterwissels. Plus omdat ik ook nog eens een nieuwe bodem heb waar best nog wat zooi in kan zitten en nieuwe ornamenten heb (stenen en dergelijke) waar veel zooi op en in kan zitten. Allemaal redenen om waterwissels te doen.

Ik wil dat mijn planten sterke wortels krijgen, vandaar dus nu al voeding (want uit het zand gaan ze niks halen). Die voeding kan geen kwaad en veroorzaakt geen algen. Liever dus wat extra voeding erin dan de boel om zeep helpen.

Ik mix geen aanpakken, ik pas die van de site toe. En zijn opmerking is "Zeker als je een aquasoil of een akadama-bodem gebruikt, zijn regelmatige waterverversingen een must.". Daar staat dus niet dat je het alleen moet doen als je zo'n bodem hebt, maar VOORAL als je zo'n bodem hebt. Ook dus wanneer je niet zo'n bodem hebt moet je het doen.
Goed plan, je nitriet piek eruit waterwisselen ipv de bacterien die je graag wil hebben het op te laten pakken. Waar denk je dat het indraaien juist voor nodig is? ;)
Als je denkt dat je steen invloed heeft op je water (anders dan hardheid), errrrrrruit en nooit meer je bak in. Dat ga je nooit goed krijgen dan.
Heb je bodem met zooi erin, dan moet je die uitspoelen voordat je het in je bak doet. Het is zand... Daar mag niks inzitten als het voor het eerst je bak in gaat.
Dan begrijp je mijn punt dus niet. Je moet begrijpen wat je doet en waarom, niet iets doen omdat iemand het zegt.

• jsiegmund
Ben het inderdaad wel eens met @SmurfLink, je hebt een wezenlijk andere bodem dus dan gelden niet alle regeltjes zoals Gilles die hanteert. De grote waterwissels zijn voornamelijk voor de ammonia piek afkomstig uit de soil, niet voor nitriet. Ik vraag me overigens af of je waterwissel het ontwikkelen van de nitrificerende bacterën in de weg zou zitten, lijkt me dat die alsnog genoeg te doen hebben.

Ik zie verder weinig gevaar in die waterwissels. Na iedere wissel breng je de waterwaarden weer terug naar af, stabiel = goed. En mocht het daarom langer duren dat je die bacterien opbouwt, dan wacht je ook wat langer met de introductie van vissen, ook niet zo'n punt. Meten = weten in dit geval.

Verder opletten op wat je planten doen. Bladeren die verslijmen weghalen om ruimte te geven aan nieuwe groei, een plant verspilt anders een hoop energie aan een poging om het blad te redden, wat toch niet gaat aangezien de oudere bladeren het onder water niet zullen halen. Lichtduur langzaam opvoeren, als je merkt dat dat meer algen veroorzaakt dan gewoon weer een stapje terug doen. Zolang je voldoende planten massa hebt, de planten mooi nieuw blad aanmaken en je geen enorme algen problemen krijgt is er niks aan de hand en werkt de methode die je hanteert prima!

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Wellicht omdat wij je proberen uit te leggen waarom je het moet doen.

Waarom ben je waterwissels aan het doen voor nitriet? Hier zit echt een gigantische denkfout. Je bent je evenwicht nu echt aan het slopen.

Wat gebeurt er bij de opstart:
Plantenresten en evt slakken produceren Ammonia.
Je krijgt bacteriën die dit omzetten in Nitriet, deze groeien snel.

Nu haal jij je nitriet weg. Dan stopt de cyclus hier.

Wat normaliter het geval is, is dat de Nitriet omgezet wordt door een bacterie in Nitraat. Dit is een traag groeiende bacterie die tijd nodig heeft om te groeien. Daarom begin je met een nitriet piek. Dit nitriet is voedel voor deze bacterie en wanneer ze genoeg gegroeid zijn verdwijnt je nitriet en heb je nitraat. Dit is voedsel voor je plantjes.

Jij hebt dus te weinig bacteriën die je nitriet verwerken, omdat je dit allemaal afvoert met waterwissels. Wat gebeurt er straks als je vis in je bak zet, wat een bak ammonia met zich mee brengt?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Maar dat is precies het probleem wat ik eerder al aanhaalde. Ik weet het zelf niet dus ga ik op zoek op internet naar informatie, er is geen plek te vinden waar je alle antwoorden gaat vinden en de informatie die je dan vind spreekt elkaar dan ook weer eens vaak tegen. Dat heb ik dus nu ook hier :)

Ik waardeer jullie tips zeker hoor, maar in mijn ogen is het dus weer een extra bron van informatie die de andere bronnen tegenspreken. Ik weet dat ik inmiddels al €200 aan planten weg heb moeten gooien en tientallen vissen en garnalen heb verloren aan blauwalg.

Ik wil best stoppen met waterwissels, maar wat dan? Wel voeding? Geen voeding? Mijn planten verslijmen idd, zoals ik ook al verwachtte, maar wanneer ik de bladeren weghaal die verslijmd zijn, dan houden sommige planten amper tot soms zelfs gewoon geen bladeren over, hoe moeten ze dan overleven als ze nog maar amper wortels hebben en geen blad meer hebben om licht op te vangen? En hoezo nieuwe bladeren ontwikkelen? Op basis waarvan? Voeding hebben ze niet (er zit wel klei in de bodem maar de wortels zijn nog maar amper ontwikkeld) en licht krijgen ze niet (zonder bladeren) Of kan ik die planten nu al afschrijven? Ook al zijn ze gewoon nieuw.

Evenwicht aan het verstoren? Een aquarium opstarten doe je toch juist om evenwicht te creëren? Er is nog geen evenwicht anders zou de opstart niet nodig zijn lijkt mij. Dan zou alles gewoon groeien en zouden de bacteriën in staat zijn om alle zooi eruit te filteren.

En idd heb ik nog te weinig bacteriën, die moeten zich toch juist gaan vormen tijdens de opstart? En volgens mij vormen die zich in je filters, en daar blijf ik juist vanaf.

Jullie leggen het mij uit, maar dat doen al die sites ook. En al die reden klinken logisch.

Ammonia heb ik niet, die is 0,00.
Licht zit ik nu op 6 uur per dag en mijn lampen staan op 20% (de foto was met 35%)

Een bak opstarten is niet alleen, wel/geen waterwissels, er komt veel meer bij kijken en sorry dat ik het zeg maar ik krijg veel commentaar op de info van Gilles maar dat zegt mij niet wat ik WEL moet doen. En dan graag niet 10 personen die mij elk 1% van de info geven, maar gewoon een bron waar ik alles kan vinden. De topic start zegt namelijk ook niks over voeding, weghalen van bladeren, enz

Heel veel mensen zeggen iets, misschien klopt niet alles, of past het niet bij elkaar en dan zit ik straks weer met een bak vol dode planten.

• jsiegmund
Laten we even een paar dingen op een rijtje zetten, correct me if I'm wrong:

- Je planten doen het normaal gesproken een tijdje goed, maar beginnen dan te verslijmen en gaan uiteindelijk dood. Vormen ze in de tussentijd wel of geen nieuw blad?
- Je lampen heb je op 20%. Dat lijkt mij heel weinig hoewel ik dat armatuur niet ken. Met te weinig licht kunnen je planten de fotosynthese niet (goed) doen en gaan ze dood. Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je de intensiteit hoger zet? Maak je niet druk over die 6 uur, dat is prima.
- Je doseert all-in-one plantenvoeding van planted box. Daar zit nitraat in, dus: einde discussie over nitrificerende bactieren, want het nitraat wat je planten nodig hebben zit in de voeding dus of die dingen er wel of niet zijn, maakt voor de plantengroei niks uit. Ik heb met die voeding geen ervaring, zal wel in orde zijn.

Dus wat ik zou doen:
- Licht naar 50 of 75%
- Verslijmend blad en ander rottend materiaal weghalen. Dat er weinig plant over blijft is meestal niet erg. Je kunt crypts bijvoorbeeld helemaal terugsnoeien, planten en dan lopen die gewoon weer uit. Denk aan de meeste planten in je achtertuin op dit moment, die hebben ook geen blad meer maar zijn niet dood.
- 2x per week 50 - 75% water wisselen en je bak schoon houden. Alle vormen van alg tijdens de wissels verwijderen.
- Overweeg een CO2 installatie. Alle echt goede plantenbakken die ik ken kunnen niet zonder. Misschien dat je het stabiel krijgt op basis van vloeibare CO2 maar het maakt het niet makkelijker. Achteraf gelul, maar van de 200 euro aan planten had je er allang een kunnen kopen. Probeer anders eens een tijdje de maximale dosis te geven zodat we een tekort aan CO2 kunnen uitsluiten. Alleen doen zonder bewoners (!)

Kun je een recente meting van je waterwaarden posten?

Dit zijn mijn tips en je hebt gelijk: vraag het aan iemand anders en je krijgt weer andere tips waarschijnlijk. Daar doe je niet zoveel aan, het is nu eenmaal geen exacte wetenschap maar een hobby :)

• dragon2
  • Niet online
Even over een andere boeg:
In zijn eenvoudigste vorm is een bak opstarten je bak inrichten, verwarming filter en water erin, licht aan zeg 8u/dag en verder eraf blijven 3 a 4 weken lang. Hier kan weinig aan fout gaan, bewezen methode.

Alles wat je er verder tijdens de opstart aan doet (voer erin, een visje erin, waterwissels, etc etc) heeft potentieel wel voordelen maar levert ook weer potentieel nadelen op dus je kunt het ook allemaal laten voor nu. Gewoon 4 weken wachten gaat gewoon goed komen dus waarom zou je, als je al slechte ervaringen hebt al helemaal?

Het probleem met veel nieuwe planten is dat die op een andere manier gekweekt zijn dan onder water in 'aquarium' omstandigheden, daar moeten ze dan aan wennen en dat betekent vaak nieuwe bladeren enzo. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen zou je ervoor kunnen kiezen om in het begin alleen wat 'sure-thing' snelgroeiers erin te zetten plus eventueel wat javavaren, anubias e.d. en de rest even te laten voor later. Een andere oplossing is gewoon te gaan voor een bak met weinig planten die ook niet veeleisend zijn, b.v. een tanganjika bak met vallisneria enzo, of een andere speciaalbak/biotoopbak met vaak weinig licht en maar een paar planten (dit is de 'oplossing' waar ik voor gekozen heb).
Een malawi mabuna cichliden bak heeft meestal geeneens planten want die worden toch gesloopt en opgegeten, dus dat is altijd nog een optie ;)
Als je echt een volle plantenbak wil dan beter iemand anders vragen, ik heb dat al 15 jaar geleden opgegeven :+

Sowieso vind ik zelf speciaal/biotoopbakken leuker, mooier en meestal nog makkelijker ook dan een gezeldschapsbak, omdat er gewoon goed bekend is wat wel en niet bij elkaar kan en werkt. En dit is ook iets waar veel ervaren aquarianen naar neigen. Maar dat is niet verplicht natuurlijk :P en ook daar kun je het jezelf behoorlijk moeilijk maken qua viskeuze en plantenkeuze enzo.

• mvds

mvds

Totally awesome!

jsiegmund schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:20:
Laten we even een paar dingen op een rijtje zetten, correct me if I'm wrong:

- Je planten doen het normaal gesproken een tijdje goed, maar beginnen dan te verslijmen en gaan uiteindelijk dood. Vormen ze in de tussentijd wel of geen nieuw blad?
Yep, klopt. En sommige vormen wel nieuwe bladeren. Sommigen niet meer vanaf het moment dat z egaan verslijmen.
- Je lampen heb je op 20%. Dat lijkt mij heel weinig hoewel ik dat armatuur niet ken. Met te weinig licht kunnen je planten de fotosynthese niet (goed) doen en gaan ze dood. Heb je geprobeerd wat er gebeurt als je de intensiteit hoger zet? Maak je niet druk over die 6 uur, dat is prima.
Normaal heb ik het licht iets hoger staan hoor, maar geloof mij, alles boven de 50% is echt VEEL licht, alsof je tegen een TL balk in zit te kijken en dan wanneer je naar het aquarium kijkt, ik heb het niet over tegen de lamp zelf in kijken. Met de 20% die ik nu heb, heb ik naar mijn mening een goed verlichte bak (geen idee of de planten er ook zo over denken hoor, dat is hoe mijn ogen het zien) maar ik kan alles heel duidelijk zien in mijn bak. Die foto die ik eerder postte was met 35% licht. Ik had op verschillende plekken gelezen (ook hier) dat wanneer planten zich gaan uitrekken, dus een kale steel, heel smal, en alleen bovenin blad) het een teken is van teveel licht, dat had ik dus ook voordat alles begon te verslijmen. Waarschijnlijk dus een combi van teveel licht en te weinig voeding. (Denk ik dan)
- Je doseert all-in-one plantenvoeding van planted box. Daar zit nitraat in, dus: einde discussie over nitrificerende bactieren, want het nitraat wat je planten nodig hebben zit in de voeding dus of die dingen er wel of niet zijn, maakt voor de plantengroei niks uit. Ik heb met die voeding geen ervaring, zal wel in orde zijn.

Dus wat ik zou doen:
- Licht naar 50 of 75%
Loop ik dan niet de kans dat het teveel licht is? Zoals ik al zei, er komt echt een bak licht van die lamp af hoor! Gaan mijn planten dan niet tegen een tekort aan voeding aanlopen?
- Verslijmend blad en ander rottend materiaal weghalen. Dat er weinig plant over blijft is meestal niet erg. Je kunt crypts bijvoorbeeld helemaal terugsnoeien, planten en dan lopen die gewoon weer uit. Denk aan de meeste planten in je achtertuin op dit moment, die hebben ook geen blad meer maar zijn niet dood.
Oke
- 2x per week 50 - 75% water wisselen en je bak schoon houden. Alle vormen van alg tijdens de wissels verwijderen.
Oke
- Overweeg een CO2 installatie. Alle echt goede plantenbakken die ik ken kunnen niet zonder. Misschien dat je het stabiel krijgt op basis van vloeibare CO2 maar het maakt het niet makkelijker. Achteraf gelul, maar van de 200 euro aan planten had je er allang een kunnen kopen. Probeer anders eens een tijdje de maximale dosis te geven zodat we een tekort aan CO2 kunnen uitsluiten. Alleen doen zonder bewoners (!)
Overwegen doe ik al een tijdje :) Maar bewoners heb ik nog niet (op een enkele slak na) dus dat zou gen probleem mogen zijn. Ik heb ook Easycarbo, is dat beter of liever vloeibare CO2?
Kun je een recente meting van je waterwaarden posten?
Dit zijn mijn tips en je hebt gelijk: vraag het aan iemand anders en je krijgt weer andere tips waarschijnlijk. Daar doe je niet zoveel aan, het is nu eenmaal geen exacte wetenschap maar een hobby :)
:P

• KillGhost
Wat zijn de websites / fora die jullie bezoeken over dit onderwerp?

No guts, no glory!

• jsiegmund
mvds schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:02:
[...]
Normaal heb ik het licht iets hoger staan hoor, maar geloof mij, alles boven de 50% is echt VEEL licht, alsof je tegen een TL balk in zit te kijken en dan wanneer je naar het aquarium kijkt, ik heb het niet over tegen de lamp zelf in kijken. Met de 20% die ik nu heb, heb ik naar mijn mening een goed verlichte bak (geen idee of de planten er ook zo over denken hoor, dat is hoe mijn ogen het zien) maar ik kan alles heel duidelijk zien in mijn bak. Die foto die ik eerder postte was met 35% licht. Ik had op verschillende plekken gelezen (ook hier) dat wanneer planten zich gaan uitrekken, dus een kale steel, heel smal, en alleen bovenin blad) het een teken is van teveel licht, dat had ik dus ook voordat alles begon te verslijmen. Waarschijnlijk dus een combi van teveel licht en te weinig voeding. (Denk ik dan)

[...]

Loop ik dan niet de kans dat het teveel licht is? Zoals ik al zei, er komt echt een bak licht van die lamp af hoor! Gaan mijn planten dan niet tegen een tekort aan voeding aanlopen?
Je hebt het verkeerd begrepen vermoed ik. Een langere afstand tussen de bladeren duidt juist op te weinig licht. Zie het als volgt: de plant krijgt te weinig licht en schiet daarom juist de hoogte in om maar zo dicht mogelijk bij het licht wat er wel is in de buurt te komen. Groeit dus meer in de lengte en daarom langere afstand tussen de bladknopen.

Ik blijf er dus bij dat je waarschijnlijk nu waarschijnlijk te weinig licht hebt. Er bestaat bijna niet zoiets als teveel licht, alleen heb je dan ook evenredig veel CO2 en voeding nodig, waar het dan meestal mis gaat. Blijven je CO2 en voeding achter bij de hoeveelheid licht, dan groeien de planten zichzelf kapot en nemen de algen het weer over.
mvds schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:02:
[...]
Overwegen doe ik al een tijdje :) Maar bewoners heb ik nog niet (op een enkele slak na) dus dat zou gen probleem mogen zijn. Ik heb ook Easycarbo, is dat beter of liever vloeibare CO2?
Easycarbo = vloeibare CO2? CO2 in gasvorm is beter omdat de vloeibare variant opgelost zit in allerlei troep die je eigenlijk liever niet wil hebben. Daarnaast schijnt er ook verschil te zitten in hoe de planten het kunnen opnemen uit het water, de gasvorm is beter op te nemen. Er zijn mensen die ook beweren dat een combinatie tussen volledig opgelost CO2 en hele kleine belletjes (zoals uit een diffusor) het beste werkt, daar heb ik geen ervaring mee.
Je KH (hardheid) is aan de hoge kant, maar dat is niet per se een groot probleem. Ik zie niks enorm raars, in ieder geval niet iets waardoor je planten massaal het loodje zouden leggen.

• mvds

mvds

Totally awesome!

jsiegmund schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:06:
Je hebt het verkeerd begrepen vermoed ik. Een langere afstand tussen de bladeren duidt juist op te weinig licht. Zie het als volgt: de plant krijgt te weinig licht en schiet daarom juist de hoogte in om maar zo dicht mogelijk bij het licht wat er wel is in de buurt te komen. Groeit dus meer in de lengte en daarom langere afstand tussen de bladknopen.

Ik blijf er dus bij dat je waarschijnlijk nu waarschijnlijk te weinig licht hebt. Er bestaat bijna niet zoiets als teveel licht, alleen heb je dan ook evenredig veel CO2 en voeding nodig, waar het dan meestal mis gaat. Blijven je CO2 en voeding achter bij de hoeveelheid licht, dan groeien de planten zichzelf kapot en nemen de algen het weer over.
Nou volgens mij zeg jij hetzelfde, wanneer je teveel licht hebt neemt de vraag naar voeding/CO2 ook toe. Dus je hebt dan licht teveel of voeding te weinig. Volgens mij komt dat wel op hetzelfde neer. Wanneer ik minder licht heb, neemt ook de vraag naar voeding af en is dat tekort geen probleem meer. Dus of licht verminderen of extra voeding toevoegen. Ik heb dus nu het eerste gekozen omdat de hoeveelheid licht makkelijker te regelen is dan de toevoer van voeding. Ik geef 's-morgens, voordat de lampen aangaan de voeding (vloeibare voeding + vloeibare co2) en daar moeten ze het mee doen. Tegen de tijd dat ik thuis kom uit werk zijn de lampen uit en heeft het toevoegen van voeding volgens mij weinig zin.

Maar ik kan mij echt niet voorstellen dat mijn planten te weinig licht krijgen hoor. Zeker nu ik een witte onderlaag heb (mijn grind was zwart. het zand nu wit) en een stuk lichtere achtergrond heb (is nu grijs, was zwart) oogt het al een heel stuk lichter. En meer dan 35% vind ik zelf gewoon niet prettig omdat mijn aquarium dan oogt als een bouwlamp (en dat is echt niet overdreven)

Ik heb de Juwel Helialux 800 van 28 Watt, geen idee hoeveel lumen/lux dat geeft en ik heb ook geen mogelijkheid om het te meten
Easycarbo = vloeibare CO2? CO2 in gasvorm is beter omdat de vloeibare variant opgelost zit in allerlei troep die je eigenlijk liever niet wil hebben. Daarnaast schijnt er ook verschil te zitten in hoe de planten het kunnen opnemen uit het water, de gasvorm is beter op te nemen. Er zijn mensen die ook beweren dat een combinatie tussen volledig opgelost CO2 en hele kleine belletjes (zoals uit een diffusor) het beste werkt, daar heb ik geen ervaring mee.
Volgens mij telt easycarbo niet als echte CO2, maar ik heb ook vloeibare CO2. En dat het in gasvorm beter is daar kan ik mij best in vinden. Maar om nu te gaan investeren in een CO2 installatie vind ik gewoon een te groot risico. Dat is weer €200 en als het weer misloopt gooi ik dat gewoon weg. (Er is niemand die mij honderden euro's gaat betalen voor mijn aquarium + co2 installatie dus ik verlies er altijd flink op) Ik wil eerst kijken of het nu beter gaat (hoeft niet meteen perfect te gaan) en dan kan ik er altijd nog voor kiezen om er een aan te schaffen.
Je KH (hardheid) is aan de hoge kant, maar dat is niet per se een groot probleem. Ik zie niks enorm raars, in ieder geval niet iets waardoor je planten massaal het loodje zouden leggen.
Ik weet het, wij hebben vrij hard water. Zou het toevoegen van iets van AquaSafe nog kunnen helpen?

• dragon2
  • Niet online
KillGhost schreef op maandag 28 januari 2019 @ 00:36:
Wat zijn de websites / fora die jullie bezoeken over dit onderwerp?
In mijn geval, https://www.monsterfishkeepers.com/forums/ ;)
Is voor de meesten hier niet van toepassing, dan is een forum als https://www.aquaforum.nl/ wel een goeie.
mvds schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:29:
[...]

Ik weet het, wij hebben vrij hard water. Zou het toevoegen van iets van AquaSafe nog kunnen helpen?
Nee. Aquasafe helpt (in NL) nooit, nergens voor.

Zachter water krijg je door ten eerste uit te kijken welke stenen je in je bak doet, veel mensen hebben onbewust kalkafgevende stenen en/of schelpen in hun bak. Als het water al knoerthard uit de kraan komt kun je demiwater mengen met je kraanwater, of veel turf toevoegen (helpt maar matig en verkleurt je water) en daarna ph minus, of simpelweg kiezen voor vissen en planten die hard water FIJN vinden (vergeet je Z-A biotoop bak, lang leven de Oost Afrikaanse meren, zoiets).

dragon2 wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:04 (19%)

• jsiegmund
Je hebt een RIO 125 toch? Even kort door de bocht berekend:
20% van 28 watt = 5.6 watt. 5.6 / 125 liter = 0.0448 watt per liter.

Mijn eigen bakje:
100% van 18 watt = 18 watt. 18 / 55 liter = 0.33 watt per liter.
If you have chosen nothing but "Easy" plants, 10-20 lumen (0.25 to 0.5 watts) per litre is adequate. For "Medium" plants, we recommend 20-40 lumen (0.5 to 1 watts) per litre, while "Advanced" plants require more than 40 lumens (1 watt) per litre.
Bron: https://tropica.com/en/gu...aquarium-a-success/light/

Let op: deze waarden zijn op basis van normale buizen, dus de berekening met LED is iets anders. In het artikel staat ook een grafiekje van hoe LED licht zich verhoudt tot T5, waarbij de high power LEDs maar net iets meer lumen per watt opwekken dan T5. Zie bron voor meer informatie.

Een lichte bodem of achterwand maakt voor de planten maar heel weinig uit, dat heeft alleen effect op jouw "bouwlamp" idee. Om je een idee te geven, dit is mijn bakje 's avonds. Op deze foto is de verlichting van de huiskamer aan (maar dat valt haast niet op):

https://tweakers.net/ext/f/NPcj48gYjCNt4E1cSnZJ2uVf/thumb.jpg

Los van de gedetailleerde berekening, die 0.25 - 0.5 watt per liter kom je zo niet eens in de buurt. Dus ik blijf er bij: te weinig licht.

De beste manier om zachter water te krijgen is om een osmose apparaat aan te schaffen. Maar dat heb je wat mij betreft niet nodig op dit moment.

jsiegmund wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:09 (4%)

• mvds

mvds

Totally awesome!

dragon2 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:01:
[...]
In mijn geval, https://www.monsterfishkeepers.com/forums/ ;)
Is voor de meesten hier niet van toepassing, dan is een forum als https://www.aquaforum.nl/ wel een goeie.

Nee. Aquasafe helpt (in NL) nooit, nergens voor.
Oke, duidelijk :)
Zachter water krijg je door ten eerste uit te kijken welke stenen je in je bak doet, veel mensen hebben onbewust kalkafgevende stenen en/of schelpen in hun bak. Als het water al knoerthard uit de kraan komt kun je demiwater mengen met je kraanwater, of veel turf toevoegen (helpt maar matig en verkleurt je water) en daarna ph minus, of simpelweg kiezen voor vissen en planten die hard water FIJN vinden (vergeet je Z-A biotoop bak, lang leven de Oost Afrikaanse meren, zoiets).
Geen idee wat de definitie is van knoerthard maar volgens de info van het waterbedrijf;

Totale hardheid (dH)
9,97
Zuurgraad (pH)
7,67
Klopt helemaal
Even kort door de bocht berekend:
20% van 28 watt = 5.6 watt. 5.6 / 125 liter = 0.0448 watt per liter.

Mijn eigen bakje:
100% van 18 watt = 18 watt. 18 / 55 liter = 0.33 watt per liter.

Bron: https://tropica.com/en/gu...aquarium-a-success/light/

Let op: deze waarden zijn op basis van normale buizen, dus de berekening met LED is iets anders. In het artikel staat ook een grafiekje van hoe LED licht zich verhoudt tot T5, waarbij de high power LEDs maar net iets meer lumen per watt opwekken dan T5. Zie bron voor meer informatie.
Ik ga vanavond eens rekenen en kijken waar ik op uit kom :)
Een lichte bodem of achterwand maakt voor de planten maar heel weinig uit, dat heeft alleen effect op jouw "bouwlamp" idee. Om je een idee te geven, dit is mijn bakje 's avonds. Op deze foto is de verlichting van de huiskamer aan (maar dat valt haast niet op):

[Afbeelding]

Los van de gedetailleerde berekening, die 0.25 - 0.5 watt per liter kom je zo niet eens in de buurt. Dus ik blijf er bij: te weinig licht.

De beste manier om zachter water te krijgen is om een osmose apparaat aan te schaffen. Maar dat heb je wat mij betreft niet nodig op dit moment.
Ik kan even kijken wat mijn planten willen/kunnen hebben en dan kan ik altijd nog voor een combi met demi water gaan

• Sithlord76
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:01
@jsiegmund wat gaaf gedaan👍. Zo wil ik het ook ongeveer gaan doen maar dan als doorkijk bak van 120cm.

Na 12 jaar geen aquarium komt er toch weer eentje 😁, mijn vrouw kwam er zelf mee🙈. Al weer behoorlijk aan het in lezen, het lijkt of er veel is veranderd tov toen. Al snap ik niet waarom iedereen zo veel water wisselingen doen, lijkt bijna een race....als je bak goed is en een degelijke pomp heeft dan is dat volgens mij niet nodig.
Over een week of 2 komt er iemand (speciaal zaak uit de buurt) kijken of wat ik wil allemaal kan. Onder tussen kijken welke planten en vissen er in gaan komen.

• RuleOfThirds
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 16:57
Ik heb de Juwel Helialux 800 van 28 Watt, geen idee hoeveel lumen/lux dat geeft en ik heb ook geen mogelijkheid om het te meten
Ter vergelijk: de helialux draait hier op 95% voor ongeveer 8u. Wel icm een CO2 installatie en een goede dosis plantenvoeding.

Compleet algvrij en de planten groeien als kool.

• toolkist
Sithlord76 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:25:
@jsiegmund wat gaaf gedaan👍. Zo wil ik het ook ongeveer gaan doen maar dan als doorkijk bak van 120cm.

Na 12 jaar geen aquarium komt er toch weer eentje 😁, mijn vrouw kwam er zelf mee🙈. Al weer behoorlijk aan het in lezen, het lijkt of er veel is veranderd tov toen. Al snap ik niet waarom iedereen zo veel water wisselingen doen, lijkt bijna een race....als je bak goed is en een degelijke pomp heeft dan is dat volgens mij niet nodig.
Over een week of 2 komt er iemand (speciaal zaak uit de buurt) kijken of wat ik wil allemaal kan. Onder tussen kijken welke planten en vissen er in gaan komen.
Hier 1x in de 3 weken, zo'n 40%. Wat dan wel zo'n 250 tot 300 liter is, maar goed.

Als ik het 'gevecht' van @mvds en z'n planten lees ben ik blij dat ik een aantal jaren terug besloten heb om gewoon geen planten meer in mn bak te houden. Wat ook wel kwam doordat ik uaru's wilde, maar goed ook het wekelijks sneoeien van de valisneria begon snel te vervelen.
Nu ook helemaal geen gedoe met alg ofzo, verlichting gaat 's morgens vroeg aan en 's avonds laat uit, maar als er al iets groens verschijnt ruzien de uarus met de L190 wie het op mag eten.
Donderdagavond een (biologische) courgette, alleen geschild en in 3-en gesneden, in de bak gedaan en die was vrijdagavond verdwenen op een paar kleine stukjes na.
Uaru's, L190 (die heeft in z'n 1tje anderhalf stuk op en zo heel groot is ie nog niet eens), sturisoma's, kleine L-nummers, allemaal zijn ze er helemaal gek op.

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:18

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Heeft iemand een idee wat er op mijn kogelvis groeit, ik heb er eindelijk een fatsoenlijke foto van kunnen maken.
Ze bewegen te snel voor een normale sluitertijd, nog niet perfect, maar hopelijk genoeg om een idee te geven.

,

Smuggler wijzigde deze reactie 28-01-2019 19:22 (21%)

Gewoon sebastiaan

• LED-Maniak

LED-Maniak

RuleOfThirds schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:42:
[...]

Ter vergelijk: de helialux draait hier op 95% voor ongeveer 8u. Wel icm een CO2 installatie en een goede dosis plantenvoeding.

Compleet algvrij en de planten groeien als kool.
Ik zit nog een beetje te stoeien daarmee. Ik heb een rio 180.

Eerst stond het op 100%: toen smolten een aantal planten, veel alg
Toen 75%: bodembedekkers deden het érg slecht
Toen 85%: nu weer redelijk wat alg groei. Waarschijnlijk te lang licht.

Nu heb ik dit profiel gekozen:
- Links is voor doordeweeks, ~7 uur licht
- Rechts is voor het weekend. ~7 uur licht
- Midden is wat het was(zie dat blauw niet naar 0 gaat dus algen hebben de 24/7 fotonen beschikbaar)

(blauw = Wit licht en groen = blauw licht)

Appeltaart is lekker!

Pagina: 1 ... 22 23 24 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True