Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:47
Smuggler schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:13:
Heeft iemand een idee wat er op mijn kogelvis groeit, ik heb er eindelijk een fatsoenlijke foto van kunnen maken.
Ze bewegen te snel voor een normale sluitertijd, nog niet perfect, maar hopelijk genoeg om een idee te geven.

[Afbeelding: kogelvis],
Lijken mij parasieten te zijn, maar wellicht eens op kogelforum.nl vragen? Denk dat ze dit soort symptomen daar wel vaker voorbij hebben zien komen.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 09:11

Wildfire

Joy to the world!

Sithlord76 schreef op maandag 28 januari 2019 @ 14:25:

[..]

Al snap ik niet waarom iedereen zo veel water wisselingen doen, lijkt bijna een race....als je bak goed is en een degelijke pomp heeft dan is dat volgens mij niet nodig.
Yup. Ik doe alleen een waterwissel wanneer de meetwaardes verslechteren of wanneer het water minder helder wordt. Maar mijn aquarium draait stabiel genoeg dat ik hooguit eens 6 tot 8 weken eens een waterwissel doe.

Een kennis van me had een aquarium waar hij al zeker twee jaar geen waterwissel had gedaan. Meetwaardes waren nog steeds prima, zo goed was die bak in balans.

Systeemspecs | Mijn Marktplaats spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Grompoe
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:34
Ik ververs ook ongeveer eens in de 2 maanden en dan zo'n 25%.
Zelf ben ik van mening dat hoe meer je aan je bak veranderd hoe instabieler het word. Vanuit dat oogpunt heb ik ook 2 filters draaien welke ik om en om schoonmaak zodat het evenwicht zo min mogelijk verstoord raakt.
Ik zal morgen eens een fotootje uploaden.

Grompoe wijzigde deze reactie 29-01-2019 00:08 (25%)

• RuleOfThirds
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 25-04 20:48
LED-Maniak schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Ik zit nog een beetje te stoeien daarmee. Ik heb een rio 180.

Eerst stond het op 100%: toen smolten een aantal planten, veel alg
Toen 75%: bodembedekkers deden het érg slecht
Toen 85%: nu weer redelijk wat alg groei. Waarschijnlijk te lang licht.

Nu heb ik dit profiel gekozen:
- Links is voor doordeweeks, ~7 uur licht
- Rechts is voor het weekend. ~7 uur licht
- Midden is wat het was(zie dat blauw niet naar 0 gaat dus algen hebben de 24/7 fotonen beschikbaar)

(blauw = Wit licht en groen = blauw licht)

[Afbeelding]
De grafiek is wat lastig af te lezen maar het lijkt er op dat je doordeweeks vanaf een uurtje of 9.00 tot 22.00 licht aan heb. Dat lijkt mij best lang, ook al gaat het om 40% voor een deel vd tijd.

Misschien eens proberen met een uur pauze op het midden van de dag?
Zal nog een keer mijn schema opzoeken.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Grompoe schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:05:
Ik ververs ook ongeveer eens in de 2 maanden en dan zo'n 25%.
Zelf ben ik van mening dat hoe meer je aan je bak veranderd hoe instabieler het word. Vanuit dat oogpunt heb ik ook 2 filters draaien welke ik om en om schoonmaak zodat het evenwicht zo min mogelijk verstoord raakt.
Ik zal morgen eens een fotootje uploaden.
Hier ook zoiets, 1-2 maanden oid en dan eens in het half jaar het filter ofzo.. hm, bedenk me dat het nu wel weer eens tijd is gezien ik me de laatste keer verversen niet herinner. :p Moet de plantenresten wel weer eens af gaan zuigen, bak is beetje een zooitje geworden nu ik al weken door ziekte geen energie had om het bij te houden, de Vallisneria is nogal gaan woekeren. Maar het scheelt dat ik een 233L bak heb. Met het 54L bakje durf ik dat echt niet aan, die ververs ik eens in de 2e weken oid.

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 12:53
Ik heb momenteel een schema waarbij ik van 09:00 - 13:00 licht aan heb, dan een pauze tot 16:00 uur en dan weer aan tot 21:00 uur. Ik heb een 35liter bak met interne filter, 5 danio's en wat cherrygarnalen. Het licht is een GU10 lampje van 2700Kelvin, 5.3 Watt.

Ik geef dagelijks en aanbevolen dosis EasyCarbo en wekelijks de aanbeloven dosis Floragrow. De planten en dieren doen het erg goed (danio's jongen als konijnen) maar ik heb sinds een paar weken weer flink wat algen. Nu kan dit een nabrander zijn van eind december. Ik ben met de mrs naar Londen geweest en een maat heeft de vissen gevoerd. Toen dus ook geen easycarbo en floragrow. Wellicht per ongeluk wat teveel gevoerd oid. Ik ben druk in de weer met waterwissels, het filter schoongemaakt en heb het grind gewassen met zo'n bodemschoonmaakding. Iemand wellicht nog suggesties? Is het licht wellicht te fel voor 35 liter? Moet ik het lampje gaan dimmen of er een minder sterke lamp in doen? CO2 is voor deze bak geen optie. Ik kan daar geen externe filters of CO2 opstelling kwijt.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:54

mvds

Totally awesome!

LED-Maniak schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:54:
[...]

Ik zit nog een beetje te stoeien daarmee. Ik heb een rio 180.

Eerst stond het op 100%: toen smolten een aantal planten, veel alg
Toen 75%: bodembedekkers deden het érg slecht
Toen 85%: nu weer redelijk wat alg groei. Waarschijnlijk te lang licht.

Nu heb ik dit profiel gekozen:
- Links is voor doordeweeks, ~7 uur licht
- Rechts is voor het weekend. ~7 uur licht
- Midden is wat het was(zie dat blauw niet naar 0 gaat dus algen hebben de 24/7 fotonen beschikbaar)

(blauw = Wit licht en groen = blauw licht)

[Afbeelding]
Ik las in de specificaties dat mijn Helialux 800 aan de 3500 lumen zit op 100% en als ik het tabelletje hanteer van deze link waarbij ze zeggen dat ik voor "Easy" planten (die ik ook heb) 10-20 lumen per liter water nodig heb, dan kom ik uit op zo'n 15 lumen x 125 liter = 1875 lumen wat zo'n 54% is.

In welke klasse vallen jouw planten dan dat jij 85% nodig hebt?

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• jsiegmund
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Wat de fabrikant opgeeft is zelden wat je in de praktijk ook daadwerkelijk haalt. En dan is het nog afhankelijk van de afstand van het licht tot je planten (en dan ook nog hoe hoog de waterkolom is t.o.v. de afstand in de lucht die overbrugt moet worden). Het zou me verbazen wanneer je die 3500 er echt uit haalt.

Kijk maar naar de armaturen die de pro's boven hun bakken hangen, die verbruiken allemaal veel meer watts door krachtigere LEDs en dus nog meer licht. En hun bakken zijn vaak prachtig, maar ja... wel vrijwel allemaal met CO2 uit de fles.

Mijn punt: met jouw en mijn LED strips heb je zeer waarschijnlijk nooit "teveel" licht, maar even zo waarschijnlijk wel een gebrek aan CO2 bij een hogere intensiteit aan licht. Als je geen CO2 installatie wil gaan gebruiken zal je op zoek moeten gaan naar de sweet spot tussen niet te weinig licht, maar ook weer niet teveel zodat je planten genoeg hebben aan de koolstof uit de easycarbo. Dat is een kwestie van uitproberen vrees ik, bestaat geen kant en klaar recept voor.

Nogmaals: zolang je stamplanten heel veel ruimte tussen de bladeren open laten, heb je te weinig licht intensiteit. Maken je planten wel mooi nieuw blad aan, maar verslijmen ze na een tijdje, dan heb je waarschijnlijk een tekort aan CO2. Maken ze blad aan, verslijmen ze niet maar verkleuren ze of sterft het op een andere manier af, dan moet je richting voedingsstoffen gaan kijken.

* bovenstaand advies is gebaseerd op praktijk ervarin en is geheel op eigen risico :P

• Grompoe
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:34
Hier nog de beloofde foto.
180 liter ZA biotoop (op de garnalen na)
20 koperzalmen
10 roodkopjes
6 Corydoras Panda
1 Ancistrus
± 30 vuurgarnalen
Aquarium

• KillGhost
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-04 09:53
Ik wil graag mijn water testen met druppels. Hebben jullie aanrader qua setje?

No guts, no glory!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: maart 2011
  • Nu online
KillGhost schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:31:
Ik gebruik zelf de API master testkit. Verkrijgbaar via Amazon. Mooi compleet set voor 30 euro of minder als je de aanbiedingen met je mee hebt. Zo kost hij voor de US klanten soms maar 15 dollar!

• SmurfLink
  • Niet online
KillGhost schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 21:31:
Heb zelf de JBL combi test zet bij Zooplus.De gehaald voor 30 euro. Best tevreden mee, alleen los GH setje moeten halen.

• DeeleNL
  • Laatst online: 05-04 17:31
Kan iemand mij vertellen wat het geslacht van mijn Platy’s is? De witte is soms wat boller dan ‘normaal’ en heeft een zwarte vlek wat kan duiden op zwangerschap. Echter heb ik nooit jong kunnen spotten. Ze zijn destijds aan me verkocht als ‘koppeltje’..

http://a63.tinypic.com/33afmlk.jpg

http://a67.tinypic.com/dqqa3d.jpg

http://a67.tinypic.com/28vqh3m.jpg

• boomr
https://www.aquariumfans.nl/platy-aquariumvissen-beginners/
Moeilijk op de foto te zien maar ik zou zeggen dat de rode het mannetje is. Witte is iig een vrouwtje.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SmurfLink
  • Niet online
@DeeleNL Heb je een foto waarbij de zijvin niet de aarsvin blokkeert? Het is nu moeilijk te zien of het een gonopodium is of gewoon een vin met een iets dikkere straal.

Het verschil bij levendbarenden is dat bij het vrouwtje onder de staart een gewone vin zit, zoals bij jouw witte Platy. Bij mannen zit daar een gonopodium, een soort fallusvormige vin. Bij je 2e foto lijkt dit zichtbaar te zijn maar ben er niet helemaal over uit doordat de zijvin er voor zit.

• DeeleNL
Lastig om ze goed op de foto te krijgen, kwam deze nog tegen. Die witte lijkt meer een vinnetje te hebben bij de buikvin en de rode meer een staafvormig uitsteeksel zoals op de website die @boomr gepost heeft omschreven wordt.

http://a65.tinypic.com/1jp0dv.jpg

http://a66.tinypic.com/v6t1t3.jpg

DeeleNL wijzigde deze reactie 31-01-2019 14:05 (7%)

• SmurfLink
  • Niet online
Nou lijken ze allebei een Gonopodium te hebben :p

• DeeleNL
SmurfLink schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:16:
Nou lijken ze allebei een Gonopodium te hebben :p
Ja dat dacht ik dus ook! Maar heb op meerdere plaatsen nagevraagd en ze zeggen allemaal te denken dat die witte een vrouwtje is :+ ik ga hem terug brengen! :') tsss haha

• SmurfLink
  • Niet online
DeeleNL schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:49:
[...]

Ja dat dacht ik dus ook! Maar heb op meerdere plaatsen nagevraagd en ze zeggen allemaal te denken dat die witte een vrouwtje is :+ ik ga hem terug brengen! :') tsss haha
Op zich zijn Platy's vredelievende visjes, dus afhankelijk van je bakmaat kan je ze best houden en er wellicht 2-3 bijzetten. Hou wel rekening met dat ze HEUL snel kweken. :9 dus dat je de kleintjes ergens kwijt kunt. Wellicht dealtje sluiten met de aquariumzaak waar je ze haalt.

• DeeleNL
SmurfLink schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:05:
[...]

Op zich zijn Platy's vredelievende visjes, dus afhankelijk van je bakmaat kan je ze best houden en er wellicht 2-3 bijzetten. Hou wel rekening met dat ze HEUL snel kweken. :9 dus dat je de kleintjes ergens kwijt kunt. Wellicht dealtje sluiten met de aquariumzaak waar je ze haalt.
Heb je enig idee hoe die beesten elkaar bevruchten? Zojuist getuige geweest van zo'n 2 minuten waarin de beide platy's zij aan zij door de bak zwommen, half schuin, tegen elkaar aan... Nog nooit eerder gezien.

• SmurfLink
  • Niet online
DeeleNL schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:20:
[...]

Heb je enig idee hoe die beesten elkaar bevruchten? Zojuist getuige geweest van zo'n 2 minuten waarin de beide platy's zij aan zij door de bak zwommen, half schuin, tegen elkaar aan... Nog nooit eerder gezien.
Nou :p dat dus. Het zijn levendbarenden, dus de eitjes blijven in het lichaam van de vrouw. De man gebruikt het gonopodium om ze te bevruchten, waarna de vrouw de bekende zwarte vlek krijgt. Dan ga je op een gegeven moment oogjes zien en later de babies herkenbaar zien. Erg gaaf proces omdat je het zo kan zien, heb lang Guppy's gehad en het bleef fascinerend. Zwaarddragers ook. Platy's heb ik zelf niet gehad maar ze kunnen kruisen met Zwaarddragers dus ik vermoed dat ze hetzelfde werken. ;) Het gedrag klinkt in ieder geval bekend.

Maar dat betekent ook dat mannen heel druk kunnen zijn met vrouwtjes lastig vallen. Dus altijd is het handiger meer vrouwen dan mannen te houden.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:05:
[...]

Ja vooral voorstellen om meer vis in een bakje van 20 liter te stoppen... Mijn voorstel: eerst een grotere bak.

• DeeleNL
dragon2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 00:03:
[...]

Ja vooral voorstellen om meer vis in een bakje van 20 liter te stoppen... Mijn voorstel: eerst een grotere bak.
Nog meer vis erin is ook zeker niet het uitgangspunt. De vraag was of jullie wellicht konden zien wat het geslacht van beide visjes was. Daarnaast geeft @SmurfLink ook aan 'afhankelijk van je bak maat'. Ik besef zelf ook dat daar niet te veel vis in kan, zal er dus geen 3 bij zetten ;)

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 00:03:
[...]

"Afhankelijk van je bakmaat"

Ik heb geen idee watvoor bakkie dit is en had dus geen idee dat het maar 20 liter is. Dan is het überhaupt niet geschikt voor vis inderdaad en zou ik ook voor een grotere bak gaan. Panda's hebben ook behoefte aan 50L+.

• boomr
Vooral dat paargedrag even in de gaten houden. Dan is vaak duidelijk te zien dat het mannetje een ander vinnetje onder heeft dan het vrouwtje (gezien dat dan beweegd geloof t of niet). Daarnaast is het zo dat het mannetje meestal achter het vrouwtje aan moet ipv andersom. Op de eerste foto's die je post zou ik zeggen dat ik de rode het mannetje en de witte het vrouwtje vind lijken.

• dragon2
  • Niet online
Smuggler schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:49:
Mijn kleine visjes worden groot :),
de ancistrus red (L144) is een leuke school geworden, alleen jammer dat ze het eten stelen van de kogelvissen.
[Afbeelding: ancistrussen]
Ze zijn echt gek op mosselen, maar ik heb geen idee of het gezond voor ze is.
Voedsel gaat echter wel de bak in, anders zie ik mijn kogelvissen vermageren, en dit is het makkelijkste voer wat ze wel willen eten, (ik haal ook wel regelmatig levend voer).
Verder is dit nu even een mooi excuus om weer eens een foto te plaatsen.
Kogelvissen zijn trouwens een ramp om te fotograferen, ze blijven maar bewegen.....
Mosselen zijn op zich wel ok, als je er maar niet te vaak van voert i.v.m. het enzym thiaminase dat erin zit, dat breekt vit B1 af.

En natuurlijk heb ik heir een roofvis die het vertikt om iets anders te eten, dus die krijgt veel te veel mosselen... Bij visetende reptielen voeg je een fijngemalen tabletje B1 toe aan het voer, maar dat werkt niet bij vissen :|
Smuggler schreef op maandag 28 januari 2019 @ 19:13:
Heeft iemand een idee wat er op mijn kogelvis groeit, ik heb er eindelijk een fatsoenlijke foto van kunnen maken.
Ze bewegen te snel voor een normale sluitertijd, nog niet perfect, maar hopelijk genoeg om een idee te geven.

[Afbeelding: kogelvis],
Lymphocystis? (weet even de NL naam niet)

dragon2 wijzigde deze reactie 01-02-2019 09:36 (17%)

• the_cyberspace
  • Registratie: juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Ik wil ook graag mijn bak even showen en stiekem ook om advies vragen. Vandaag de eerste visjes toegevoegd: 20 kardinaal tetra`s, de kids vinden die visjes helemaal geweldig :)

Hierbij mijn bak:

Aquarium

Zoals je kan zien ligt hier een grote steen in, dit omdat anders het hout gaat drijven waar de steen op ligt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit niet gebeurd? Zat er zelf aan te denken om hier kleine gaatjes in te boren, heb een lange en dunne speedboor dus dat moet geen probleem zijn. Maar ik ben bang dat ik dan opeens 2 stukken hout heb ipv 1 gaatje :+
Andere optie is em vast binden aan een steen die in het grind, dus uit het zicht, ligt maar das nogal een rigoureuze aanpak zeg maar.

Hoe doen jullie zoiets?

Bak is overigens nog lang niet klaar! Wil nog de nodige planten toevoegen, visjes erbij, dit.. dat.... ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• dragon2
  • Niet online
the_cyberspace schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:02:
Zoals je kan zien ligt hier een grote steen in, dit omdat anders het hout gaat drijven waar de steen op ligt. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit niet gebeurd?
Normaal gesproken laat je een nieuw stuk hout een poos (enkele weken) inwateren, daarna zinkt het vanzelf en ben je het ergste looizuur ook meteen kwijt. Op zich werkt het zo wel met een steen erop, die is straks vanzelf niet meer nodig.
Let je wel goed op wat voor stenen je in je bak doet, heb je wel eerst een kalktest gedaan?

PS volgens mij, kan het niet goed zien, is dat anubias bij de kokosnoot? Zo ja, dan moet die uit de grond en opgebonden op hout of steen.

PS2 leuk een echte school, top!

• toolkist
dragon2 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 09:29:
[...]

Mosselen zijn op zich wel ok, als je er maar niet te vaak van voert i.v.m. het enzym thiaminase dat erin zit, dat breekt vit B1 af.

En natuurlijk heb ik heir een roofvis die het vertikt om iets anders te eten, dus die krijgt veel te veel mosselen... Bij visetende reptielen voeg je een fijngemalen tabletje B1 toe aan het voer, maar dat werkt niet bij vissen :|

[...]

Lymphocystis? (weet even de NL naam niet)
Wel eens geprobeerd of ie meelwormen eet?
Als ie die pakt, dan in een bakje wat horregaas, meelwormen erop en wat sinaasappel erbij. Zo voer je je roofvis dan levende vitamine bommetjes zonder dat ie het door heeft ;)

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

dragon2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 17:36:
[...]

Normaal gesproken laat je een nieuw stuk hout een poos (enkele weken) inwateren, daarna zinkt het vanzelf en ben je het ergste looizuur ook meteen kwijt. Op zich werkt het zo wel met een steen erop, die is straks vanzelf niet meer nodig.
Let je wel goed op wat voor stenen je in je bak doet, heb je wel eerst een kalktest gedaan?

PS volgens mij, kan het niet goed zien, is dat anubias bij de kokosnoot? Zo ja, dan moet die uit de grond en opgebonden op hout of steen.

PS2 leuk een echte school, top!
Het stuk hout komt uit deze bak die ik 2e hands heb overgekocht begin december. Ik weet niet zeker of die mensen het hout ook in de bak hadden liggen maar toen ik de bak ophaalde in ieder geval niet. Maar de reden dat die steen erop ligt is inderdaad om het hout te laten inwateren. Hout heeft hier nog een week in een bak water gelegen met wederom een steen erop. Maar die steen ligt er nu al een ruime maand op en dacht inmiddels wel dat ie nie meer zou gaan drijven. Ik wacht nog geduldig af, maar het begint wel te kriebelen om die steen te verstoppen ofzo..
En deze steen heeft al langer in het water gelegen dus dat gaat wel goed wat betreft kalk.

Wat betreft dat plantje heb je helemaal gelijk! Zal em morgen op een stuk hout binden.

En het is een mooi schooltje zo ja, zit alleen te twijfelen of er nog een paar bij moeten. Maar ik wil ook wat variatie hebben.
Die tetra`s vandaag op gehaald bij Zoo en zo in Ede. En er zaten nog veel meer mooie visjes maar wil rustig opbouwen en weet ook nog niet precies wat/welke ik wil. En er stonden ook 2 heeeule mooie grote bakken maar na de gezichtsuitdrukking van de vrouw gezien te hebben (en stiekem ook de prijs...) werd em dat nie :+

the_cyberspace wijzigde deze reactie 02-02-2019 19:59 (6%)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• dragon2
  • Niet online
the_cyberspace schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 19:56:
[...]
En deze steen heeft al langer in het water gelegen dus dat gaat wel goed wat betreft kalk.
Ehm, als een steen kalkhoudend is dan blijft hij de rest van z'n leven kalk afgeven hoor ;) Kun je grote problemen door krijgen zeker i.c.m. Z-A visjes.
Meten = weten.
Echt heel veel stenen zijn ongeschikt voor (niet hardwater) aquaria, loop maar eens door een tuincentrum met wat citroenzuur. Ook leuk zijn mensen die zomaar schelpen in hun aquarium leggen :')

Voor wat bereft je school, ik heb ooit een bak gezien met echt alleen maar (heul veul) kardinalen. Wel echt mooi hoor :)

• toolkist
dragon2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:24:
[...]

Ehm, als een steen kalkhoudend is dan blijft hij de rest van z'n leven kalk afgeven hoor ;) Kun je grote problemen door krijgen zeker i.c.m. Z-A visjes.
Meten = weten.
Echt heel veel stenen zijn ongeschikt voor (niet hardwater) aquaria, loop maar eens door een tuincentrum met wat citroenzuur. Ook leuk zijn mensen die zomaar schelpen in hun aquarium leggen :')

Voor wat bereft je school, ik heb ooit een bak gezien met echt alleen maar (heul veul) kardinalen. Wel echt mooi hoor :)
Het is dat ik 3 snoekjes (hujeta) in m'n bak heb en de uarus ook alles wat klein is proeven, anders had ik in plaats van 30 corys en stuk of 50 kardinalen in de bak gedaan. Die corys komen als het goed is volgende week binnen, zal kijken of ze dan goed op de foto kan krijgen.

• KillGhost
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19-04 09:53
Ik heb trouwens mijn bovenlaag zwemmers uitgezocht. Het is de Pseudomugil furcatus geworden. Leuke visjes hoor.

KillGhost wijzigde deze reactie 03-02-2019 02:07 (10%)

No guts, no glory!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

dragon2 schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 20:24:
Meten = weten.

Had gisteren ook een testsetje meegenomen toen ik de tetra`s haalde, maar hier zit dus geen test voor GH waardes bij. Zie dat ze deze ook los verkopen dus morgen maar even langs weer. Dit is overigens de eerste keer dat ik zo`n setje gebruik dus heb (blijkbaar) niet goed op gelet ;)
Overigens zijn de waardes die je met die set kan testen wel goed!

Er stond daar ook een hele grote bak (volgens mij 2meter) vol met kardinalen. Zag er erg mooi uit maar weinig variatie verder en dat wil ik wel graag.
Morgen ook gelijk maar eens neuzen naar bodemvisjes, gisteren was het daar stervensdruk (logisch op een zaterdagmiddag) en verwacht morgen dat het er wel wat rustiger is ;)

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-04 14:27
Oke
de kogel is wel redelijk door de kerk om de kleine bak te gaan vervangen door een roomdivider bak in onze uitbouw die met een korte kant tegen de muur komt en de lange kant in het verlengde van de muur komt (hoekhuis en een uitbouw aan de zijkant eraan)

Op die manier kan die een 130cm lang worden, en zit te denken aan 60 hoog en 60 diep, waarbij ik denk ik een volglas bak bestel bij een aquarium bouwer, een natte kamer om de afvoer voor bioloog filter en dan een droge kamer waar ik stroom voor verlichting, retour water en andere voorzieningen "binnendoor" kan laten lopen.

Het onderstel lijkt mij niet heel spannend om te maken als ik wat voorbeelden zo zie, beetje lomp gezegd houten balken, verstevigingen en een gladde plank.
Alleen de afwerking zit ik een beetje mee wat te gebruiken, bij voorkeur materiaal wat netjes uitziet op de randen etc, en dan het frame omkisten, deurtjes, aan 1 zijkant een strook omhoog naar de kap en een kaprand.. moet daar toch nog eens voor gaan zoeken.

Powermage wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:02 (10%)

Themeparks Wintersport

• toolkist
the_cyberspace schreef op zondag 3 februari 2019 @ 17:30:
[...]

Had gisteren ook een testsetje meegenomen toen ik de tetra`s haalde, maar hier zit dus geen test voor GH waardes bij. Zie dat ze deze ook los verkopen dus morgen maar even langs weer. Dit is overigens de eerste keer dat ik zo`n setje gebruik dus heb (blijkbaar) niet goed op gelet ;)
Overigens zijn de waardes die je met die set kan testen wel goed!

Er stond daar ook een hele grote bak (volgens mij 2meter) vol met kardinalen. Zag er erg mooi uit maar weinig variatie verder en dat wil ik wel graag.
Morgen ook gelijk maar eens neuzen naar bodemvisjes, gisteren was het daar stervensdruk (logisch op een zaterdagmiddag) en verwacht morgen dat het er wel wat rustiger is ;)
Om te kijken of je steen kalk bevat heb je geen testset nodig. Wat schoonmaakazijn op droog stukje steen. Bruist het, dan bevat de steen kalk.

• dragon2
  • Niet online
Powermage schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:00:
...
Op die manier kan die een 130cm lang worden, en zit te denken aan 60 hoog en 60 diep, waarbij ik denk ik
...
Het onderstel lijkt mij niet heel spannend om te maken als ik wat voorbeelden zo zie, beetje lomp gezegd houten balken, verstevigingen en een gladde plank.
60 diep? Dat vind ik zelf te onhandig met schoonmaken, en al helemaal al je een plantenbak hebt. 50cm vind ik zelf diep/lastig genoeg, weet je zeker dat je 60cm wilt?

En qua onderstel, standaard voor wat grotere bakken is een metalen gelast onderstel, met dan de afwerking eromheen die je wilt.

• toolkist
dragon2 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:40:
[...]

60 diep? Dat vind ik zelf te onhandig met schoonmaken, en al helemaal al je een plantenbak hebt. 50cm vind ik zelf diep/lastig genoeg, weet je zeker dat je 60cm wilt?

En qua onderstel, standaard voor wat grotere bakken is een metalen gelast onderstel, met dan de afwerking eromheen die je wilt.
Daar heb je toch tal van lange hulpstukken voor? Of anders een trappetje? 50cm betekent bijvoorbeeld al dat je niet echt met goed fatsoen maanvissen zou kunnen houden.

• Powermage
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-04 14:27
dragon2 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 16:40:
[...]

60 totale bak-hoogte, dus daar gaat nog wat af voor de rand etc.
Daarnaast, meeste onderhoud is idd met een paar hulpstukken en een trappetje, en ik plan dat vrijwel de hele bovenkant eruit kan.
Led die ik makkelijk opzij kan schuiven etc, dus ik heb daar wel vertrouwen in.

Mbt tot onderstel zie ik dat metaal of hout gangbaar is, of zelfs van de grote merken kant-en-klaar kasten wat gewoonweg plaatmateriaal is, dus een houten onderstel met balken gemaakt en een goede plank erop moet dat ook prima kunnen houden.

Enige wat ik vooral nog zoek is makkelijk verwerkbare afwerking.
Veel meubelpanelen etc zijn allemaal natuurlijk gelamineerd/geperst etc, dus moet daar nog goed naar zoeken wat ik ga doen.

Themeparks Wintersport

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

toolkist schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:04:
[...]

Om te kijken of je steen kalk bevat heb je geen testset nodig. Wat schoonmaakazijn op droog stukje steen. Bruist het, dan bevat de steen kalk.
Het gaat me dan ook niet zo zeer of het kalksteen is ja of nee want dat is het, maar ik was benieuwd wat ie met de waterwaardes doet. Heb dit inmiddels getest en dit is allemaal goed. Maar ik wil die steen er zo snel mogelijk uit hebben dus nog zoekende naar een (andere) oplossing zodat het hout niet gaat drijven.

Ook het schooltje kardinalen uitgebreid naar 25 en dit vind ik een mooi aantal in m`n bak en ook 25 Crystel Red garnaaltjes opgehaald bij een hobbykweker en met de optie voor nog een keer 25 stuks binnenkort. Vind die beestjes zooo leuk, helemaal als je ze druk bezig ziet zijn om eten te ritselen 8)

@Powermage Jouw plannen klinken goed! Ben benieuwd wat voor moois je er van gaat maken! :)

the_cyberspace wijzigde deze reactie 06-02-2019 15:26 (5%)

• dragon2
  • Niet online
the_cyberspace schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:22:
[...]
Maar ik wil die steen er zo snel mogelijk uit hebben dus nog zoekende naar een (andere) oplossing zodat het hout niet gaat drijven
Een (grote) plastic plaat bv acryl eronder schroeven en dan die plaat onder de bodem stoppen voor gewicht

• SmurfLink
  • Niet online
Watvoor hout is het @the_cyberspace ? Na een paar weken zou het echt wel moeten zinken. Ik heb flink wat slagtanden en grote stukken in m'n leven gehad en die waren allemaal redelijk snel gezonken (ff in de badkuip inwateren).

Heb inmiddels besloten de garnalengroep wat uit te breiden. Er zijn nog steeds geen eitjes, maar ze zijn al minstens 3 maanden oud dus wel geslachtsrijp. Geen idee wat er nou precies is. waterwaarden zijn goed, veel beschutting, geen vissen die babies eten. Planaria en Hydra is weg sinds de Pangio's er zijn... Zag op Marktplaats betaalbare aanbieders van de garnalen hoe ik het vroeger zelf ook deed, en toevallig eentje op 1 km afstand dus dit weekend halen we er 10 bij.

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

SmurfLink schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:37:
Watvoor hout is het @the_cyberspace ? Na een paar weken zou het echt wel moeten zinken. Ik heb flink wat slagtanden en grote stukken in m'n leven gehad en die waren allemaal redelijk snel gezonken (ff in de badkuip inwateren).
Ja das een goeie wat betreft het houtsoort. Ik kreeg dit stuk bij de aanschaf van m`n bak, het is dan ook een 2e handse bak. De mensen vertelden me dat ze dit stuk in gebruik hebben gehad maar toen ik de bak ophaalde lag dit stuk er niet in. Wel was de bak nog gevuld met water en aantal plantjes maar die zijn in de kliko beland hier.
Het kleine stuk hout wat er naast ligt blijft wel netjes op z`n plek liggen, en die is inmiddels ook voorzien van een aantal stukjes mos en is het Anubias plantje daarheen verhuisd zoals @dragon2 al eerder opmerkte.

Het stuk hout ligt er nu een ruime maand in dus het zou uit zichzelf niet meer moeten gaan drijven maar als ik de steen weg haal raadt je al wat er gebeurd... ;)
dragon2 schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 15:48:
Een (grote) plastic plaat bv acryl eronder schroeven en dan die plaat onder de bodem stoppen voor gewicht
Goeie tip! Niet aan gedacht eigenlijk, maar eerlijk gezegd is de bak inmiddels zo goed als gevuld met plantjes en alles en ik zie er dan een beetje tegenop om alles om te gooien maar ik hou em in m`n achterhoofd!

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:57
Bakje weer even showen, het bleef een beetje stuntelen met alg en had er soms geen zin meer in maar nu gaat hij aardig de goede kant op. Algen zo goed als weg, de hele verzameling gehad, maar nu enkel nog draadalg in het mos boven op het hout. De witte/zwarte harige algen, ik gok staghorn, op de varens bovenin trekken ook helemaal weg :*)

De valisneria nana achterin wil niet goed, de wortels lijken telkens weg te rotten en laat veel blad los, maakt wel nieuwe scheuten. En het gras groeit niet meer, maar blijft wel goed. Ik ga er eens mest tabletjes bij doen, kijken of dat werkt. Bak staat sinds juni en heb wel voedingsbodem maar ik merkte daar weinig van. Wil wel graag aquasoil proberen maar heb geen zin alles opnieuw te gaan doen :+ Misschien eens een keer. Wel eeuwig last van een kaamlaag, irritant.
Hopen dat het een balans heeft gevonden :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Wanneer er kleine takjes van mijn cabomba afbreekt, moet ik dat weghalen of kan ik het laten ronddrijven en groeit het dan verder?

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 17:01:
Wanneer er kleine takjes van mijn cabomba afbreekt, moet ik dat weghalen of kan ik het laten ronddrijven en groeit het dan verder?
Zijn het de blaadjes (dus de kleine kleine takjes) of bedoel je van de hoofd/zijtak? Die kleine kleine takjes gaan niet verder groeien en kan je opruimen. Als het van de hoofd/zij takken is, dus met een kern erin, dan kan je het lekker laten drijven en groeit het weer vrolijk verder. Je kan ook Cabomba toppen, dus zelf het takje breken en opnieuw in de grond zetten. Maar het groeit ongeveer even snel in de grond als in het water, als kool!

• demokert
  • Laatst online: 23-04 22:53
Vanmorgen was ik op zoek naar stenen voor het aquarium. Tropisch of Cichliden... nu heb ik een zeer goedkoop adresje hiervoor gevonden met zeer lage prijzen!

(geen reclame, heb geen baat hierbij).

https://www.gabinova.nl/breuksteen doe er jullie voordeel mee :)

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 16:00

Winkiller

De Mopperpot

Mutatie schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 15:22:

De valisneria nana achterin wil niet goed, de wortels lijken telkens weg te rotten en laat veel blad los, maakt wel nieuwe scheuten. En het gras groeit niet meer, maar blijft wel goed. Ik ga er eens mest tabletjes bij doen, kijken of dat werkt.
Pff zou willen dat mijn Discus bak er zo mooi bij stond, maar pas svp op met mesttabletjes, kan serieus problemen geven met ja de algen, veel plantenvoeding in het aquarium is vragen om algen narigheid.

Die witte laag op je oppervlakte heeft ook met slechte planten te maken, rottende planten ect.
Die rottende planten kunnen dus de wortels van planten in de bodem zijn, of bacteriesterfte.
Voor de rest ziet het er goed uit. d:)b

Oude vallisneria verwijderen en het jonge spul laten staan...werkt bij mij altijd. :P

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• SmurfLink
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 08:37:

Heb inmiddels besloten de garnalengroep wat uit te breiden. Er zijn nog steeds geen eitjes, maar ze zijn al minstens 3 maanden oud dus wel geslachtsrijp. Geen idee wat er nou precies is. waterwaarden zijn goed, veel beschutting, geen vissen die babies eten. Planaria en Hydra is weg sinds de Pangio's er zijn... Zag op Marktplaats betaalbare aanbieders van de garnalen hoe ik het vroeger zelf ook deed, en toevallig eentje op 1 km afstand dus dit weekend halen we er 10 bij.
Dit was een absolute geniale zet.

1 dag later, en we hebben een zwangere garnaal! :p De mannetjes van de nieuwe groep sprongen er gelijk bovenop. Ben echt heel blij om eindelijk eitjes te zien. Nu nog een paar weekjes geduld en dan zien we het resultaat. :D

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:29:
[...]

Zijn het de blaadjes (dus de kleine kleine takjes) of bedoel je van de hoofd/zijtak? Die kleine kleine takjes gaan niet verder groeien en kan je opruimen. Als het van de hoofd/zij takken is, dus met een kern erin, dan kan je het lekker laten drijven en groeit het weer vrolijk verder. Je kan ook Cabomba toppen, dus zelf het takje breken en opnieuw in de grond zetten. Maar het groeit ongeveer even snel in de grond als in het water, als kool!
Het zijn vooral de kleine zijtakjes, dus ik heb ze eruit gehaald. Mijn waterpest is volledig tot snot vergaan, ik denk dat het mijn voeding/easycarbo niet zo leuk vond. De cabomba daarentegen doet het prima, dus ik heb in elk geval snelgroeiers erin zitten. Alleen niet zoveel als ik zou willen. Ik zou best nog wat bosjes erbij willen, maar weinig winkels hier in de buurt (Den Bosch) verkopen het volgens mij.

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Het zijn vooral de kleine zijtakjes, dus ik heb ze eruit gehaald. Mijn waterpest is volledig tot snot vergaan, ik denk dat het mijn voeding/easycarbo niet zo leuk vond. De cabomba daarentegen doet het prima, dus ik heb in elk geval snelgroeiers erin zitten. Alleen niet zoveel als ik zou willen. Ik zou best nog wat bosjes erbij willen, maar weinig winkels hier in de buurt (Den Bosch) verkopen het volgens mij.
Ai had het net even een weekje eerder gezegd, dan had ik het naar je opgestuurd! Heb echt heel veel eruit gegooid. Kan over een weekje of 2 wel weer genoeg hebben, dus als je dan nog nodig hebt kan ik een envelopje voor je maken.

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:31

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Zo, ondertussen bijna alles binnen om mijn geautomatiseerd water ververs systeem in werking te stellen.

Spannend. Hopelijk geen waterballet :P

Appeltaart is lekker!

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:22:
[...]

Ai had het net even een weekje eerder gezegd, dan had ik het naar je opgestuurd! Heb echt heel veel eruit gegooid. Kan over een weekje of 2 wel weer genoeg hebben, dus als je dan nog nodig hebt kan ik een envelopje voor je maken.
Oh vast wel :) Ik vind het ook mooi in mijn aquarium dus ik kan vast wel wat extra's gebruiken ervan :)

• TouchOfInsanity
  • Nu online
LED-Maniak schreef op maandag 11 februari 2019 @ 10:25:
Zo, ondertussen bijna alles binnen om mijn geautomatiseerd water ververs systeem in werking te stellen.

Spannend. Hopelijk geen waterballet :P
Welk systeem heb je gekocht?

• Mutatie
Winkiller schreef op zondag 10 februari 2019 @ 18:24:
[...]

Pff zou willen dat mijn Discus bak er zo mooi bij stond, maar pas svp op met mesttabletjes, kan serieus problemen geven met ja de algen, veel plantenvoeding in het aquarium is vragen om algen narigheid.

Die witte laag op je oppervlakte heeft ook met slechte planten te maken, rottende planten ect.
Die rottende planten kunnen dus de wortels van planten in de bodem zijn, of bacteriesterfte.
Voor de rest ziet het er goed uit. d:)b

Oude vallisneria verwijderen en het jonge spul laten staan...werkt bij mij altijd. :P
Thnx :)
Ja ben ook wel beetje bang met die tabletjes, afgelopen weekend 3 stuks door de helft gedaan en bij gras en valisneria in de grond gestopt. Maar even zien hoe dat uitpakt, nog geen ervaring mee. Las idd ook vaak dat die laag met rottend plantafval te maken heeft, mss de wortels idd maar dit was al sinds dag 1. Ik doe ook bio co2, mss daardoor? Of idd bacteriesterfte, maar hoe kom je daar achter en hoe fix je dat? Al zou staghorn ook van rottend spul komen, zou alleen niet weten wat. Om die witte laag ook het stromingspompje op het oppervlak gericht voor gasuitwisseling.

Sommige dingen blijven wat onduidelijk imo

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17-04 16:00

Winkiller

De Mopperpot

@Mutatie , probeer niet te resoluut gaan schoonmaken (veel vers water) in het aquarium, zorgen dat je filter niet te schoon is. Geef het tijd, dan lost het zichzelf wel op, daarnaast zou je een skimmer kunnen gebruiken om je aquarium een beetje te helpen.

Het probleem is bij elk aquarium anders, ik bedoel dat het door verschillende factoren kan ontstaan waardoor het moeilijk is (voor anderen) te zeggen wat je precies moet doen. Ik heb geen ervaring met bio Co2, ik heb een complete set met pH controller en een 3 liter fles die ik 1x per 3/4 maanden vervang. Is ook absoluut geen wondermiddel en dit willen de winkeliers je wel doen geloven bij algen problemen.

Skimmer:

Mocht je garnalen of kleine visjes hebben is een netje over de skimmer noodzakelijk.

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Na een kat, 2 ratten, 2 dwergstaart papegaaien en een hamster heeft mijn vrouw nu in haar hoofd gezet dat ze een mooi aquarium wil. Omdat ik dat stiekem ook wel erg mooi vind, maar een beetje opzie tegen de kosten zijn we ons nu aan het oriënteren. Ik heb in dit topic al heel veel gelezen en we zijn afgelopen weekend bij Heevis in Eindhoven wezen kijken en hebben daar ook wat (commercieel) leeswerk meegenomen.

We willen meteen redelijk "goed" beginnen: niet al te kleine bak qua volume (bv. Jewel Rio 125) en dan bijvoorbeeld een aziatische biotoop.

Een voorbeeld uit een SERA boekje suggereerd het volgende voor een 80cm bak:

Planten:
- 2x Vaantjesplant (Hygrophila difformis)
- 3x Belgisch groen (Hygrophila polysperma)
- 3x Waterkelk (Cryptocorynr nevillii)
- 3x Samlbladige vallisneria (Vallisneria nana)
- 3x Groene tijgerlotus (Nymphaea lotus)
- 3x Waterkelk ("green gecko")
- 1x Javavaren (Microsorium pteropus)
- 3x Mosbal (Aegagrophila linnaei)
- 3x Bruine waterkelk (Cryptocoryne wendtii)
- 3x Groene waterkelk (Cryptocoryne wendtii)

Vissen:
- 2x Dwerggoerami (M+V)
- 6x Diamant-regenboogvis
- 6x Sumatrabarbeel (3M/3V)
- 4x C.siamensis
- 5x Huhlii
- 7x Amanogarnaal

Men stelt daar verder een bodem voor bestaande uit een voedingsbodem met donker grind met een strook wit zand en een mooi stuk wortel/kienhout.

Nu ziet dat er op het bijgevoegde plaatje harstikke mooi uit, met welkdoordachte indeling (vissen hoog/midden/laag en planten achter/midden/voor).

Hierover heb ik een paar vragen waar hopelijk de ervaringsdeskundigen hun licht kunnen laten schijnen:

- Zijn deze voorgestelde planten en vissen "te doen" voor een welwillende beginner?
- Uitgaande van een Rio 125, volstaat dan het bijgeleverde interne filter of is een extern filter aan te raden?
- Is een "gas" CO2 systeem absoluut noodzakelijk? Alternatieven?
- In de topic-start wordt een voedingsbodem en grind afgeraden. Is dat met deze plantensamenstelling inderdaad beter om enkel zand (en kleikorrels) te gebruiken?

• dragon2
  • Niet online
tollo71 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20:
...
...
Vissen:
- 2x Dwerggoerami (M+V)
- 4x C.siamensis
- 5x Huhlii
- 7x Amanogarnaal

Men stelt daar verder een bodem voor bestaande uit een voedingsbodem met donker grind met een strook wit zand en een mooi stuk wortel/kienhout
....

- In de topic-start wordt een voedingsbodem en grind afgeraden. Is dat met deze plantensamenstelling inderdaad beter om enkel zand (en kleikorrels) te gebruiken?
Eh, heb je ook de wetenschappelijke namen?

Colisa lalia/Trichogaster lalius: aleen bij rustige vissen plaatsen, en niet te veel stroming in de bak. De meeste in de handel zijn zeer zwak i.v.m. doorfokken en een virus. Ik zou ze niet aanraden, dan beter de honinggoerami Colisa/Trichogaster chuna.

Sumatrabarbelen ken ik zelf niet. Ik las ergens dat ze onder de 20oC moeten overwinteren, dat kan weleens lastig zijn. Geen idee hoe druk ze zijn, anders geen goede combi met goerami's.

C. Siamensis, 1e google hit is een krokodil ;) Maar neem aan dat je Crossocheilus siamensis bedoelt? Vindt snelstromend zuurstofrijk water fijn. 80cm lijkt me wel echt minimaal.

Melanotaenia praecox: echt minimale bakmaat 1m, vind ik zelf nog wat te klein want ze zwemmen erg actief heen en weer. Regenboogvissen in het algemeen hebben vaak problemen met vistuberculose. Dat helpt je hele bakinhoud om zeep! Het is dus ook een zoonose, dus kijk daar ook zelf mee uit.

Huhlii = Pangio kuhlii neem ik aan? Zal wel gaan, wel zandbodem nemen dan, veel schuilplaatsen verzorgen en het liefst stilstaand of zeer traag stromend water. Het is geen scholenvis, 1 kan dus ook.

Voor wat betreft de bodem: zand en grind mengen is vragen om een dichtgeslagen bodem op den duur.
Inderdaad, je eigen voorstel is prima!

edit: is dat een boekje rechtstreeks vertaald uit het Duits ofzo? Waterkelk _O- Daar kom je in een aquariumzaak niet ver mee, gewoon vragen om crypto's ;) En WAT voor een Vallisneria? ;)

dragon2 wijzigde deze reactie 12-02-2019 15:50 (10%)

• Signs
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:48
Heb mijn twijfels over de combinatie gourami met barbelen, volgens mij willen de barbelen nog wel eens knabbelen aan de vinnen.

De planten zijn iig goed te doen voor een beginner. Maar ik zou zeker een externe filter nemen. Scheelt je een hoop gescheld en onderhoud :)

Een CO2 is niet noodzakelijk met deze planten. Een voedingsbodem wordt afgeraden omdat je de hele meuk meeneemt als je de planten uit de bodem trekt. Of als de voedingsbodem uitgewerkt is zit je ook met die zooi. Soil van bijv Tropica werkt ook goed maar is duurder. Duurt wel een tijdje voordat het uitgewerkt is. En als het uitgewerkt is kun je altijd nog een voedingstab bij de wortels duwen (met name de java varen)

Meeste planten groeien goed op enkel (filter)zand met een voedingstablet erbij. Normaal zand slaat dicht.

• demokert
  • Laatst online: 23-04 22:53
tollo71 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:20:
Na een kat, 2 ratten, 2 dwergstaart papegaaien en een hamster heeft mijn vrouw nu in haar hoofd gezet dat ze een mooi aquarium wil. Omdat ik dat stiekem ook wel erg mooi vind, maar een beetje opzie tegen de kosten zijn we ons nu aan het oriënteren. Ik heb in dit topic al heel veel gelezen en we zijn afgelopen weekend bij Heevis in Eindhoven wezen kijken en hebben daar ook wat (commercieel) leeswerk meegenomen.

We willen meteen redelijk "goed" beginnen: niet al te kleine bak qua volume (bv. Jewel Rio 125) en dan bijvoorbeeld een aziatische biotoop.

Planten:
- 2x Vaantjesplant (Hygrophila difformis)
- 3x Belgisch groen (Hygrophila polysperma)
- 3x Waterkelk (Cryptocorynr nevillii)
- 3x Samlbladige vallisneria (Vallisneria nana)
- 3x Groene tijgerlotus (Nymphaea lotus)
- 3x Waterkelk ("green gecko")
- 1x Javavaren (Microsorium pteropus)
- 3x Mosbal (Aegagrophila linnaei)
- 3x Bruine waterkelk (Cryptocoryne wendtii)
- 3x Groene waterkelk (Cryptocoryne wendtii)

Vissen:
- 2x Dwerggoerami (M+V)
- 4x C.siamensis
- 5x Huhlii
- 7x Amanogarnaal

Men stelt daar verder een bodem voor bestaande uit een voedingsbodem met donker grind met een strook wit zand en een mooi stuk wortel/kienhout.

Nu ziet dat er op het bijgevoegde plaatje harstikke mooi uit, met welkdoordachte indeling (vissen hoog/midden/laag en planten achter/midden/voor).

Hierover heb ik een paar vragen waar hopelijk de ervaringsdeskundigen hun licht kunnen laten schijnen:

- Zijn deze voorgestelde planten en vissen "te doen" voor een welwillende beginner?
- Uitgaande van een Rio 125, volstaat dan het bijgeleverde interne filter of is een extern filter aan te raden?
- Is een "gas" CO2 systeem absoluut noodzakelijk? Alternatieven?
Ik heb dit aquarium ook en tot nu toe geen negatieve dingen ontdekt. Als ik 1 ding anders zou willen aan dit aquarium is het de stang die dwars loopt (net onder de kap). Dit is wat minder handig bij het schoonzuigen van de bodem. Voor de rest prima ding. Die filter is m.i. ook meer dan voldoende voor dat vissenbestand.

• tollo71
  • Niet online
Jeetje, super snel met hele informatieve reacties. Bedankt alvast!

De wetenschappelijke namen van de vissen:

Vissen:
- 2x Dwerggoerami (M+V) (Colisa lalia)
- 6x Diamant-regenboogvis (Melanotaenia praecox)
- 6x Sumatrabarbeel (3M/3V) (Barbus oligolepis)
- 4x C.siamensis (Crossocheilus siamensis)
- 5x Huhlii (Pangio kuhlii)
- 7x Amanogarnaal (Cardina multidentata)

Een extern filter lijkt me zeker "fijner", maar goed om te lezen dat het interne filter zeer waarschijnlijk ook volstaat.

Qua bodem is een voedingsbodem dus inderdaad geen aanrader. Had ik hier al gelezen, maar zowel Heevis, als het SERA boekje spraken er van (wellicht uit commerciële overwegingen?

Ook goed om te lezen dat het plantenbestand goed te doen lijkt en een CO2 systeem waarschijnlijk niet nodig is. Scheelt flink wat $$ op de initiële investering.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik vind het interne filter wel erg beperkt qua mogelijkheden vwb de uitstroom. Ik heb nog niet gevonden hoe ik overal stroming kan hebben zonder meteen een extra stromingspomp oid in te gaan zetten. Ik heb een 1000 liter p/uur ipv het standaard pompje (van 5 of 600 l/u) maar nog heb ik enkele gebieden waar geen stroming komt. Daar heb je dus een ophoping van zooi met een verhoogd risico tot alg.

Als ik de keuze zou hebben zou ik toch voor een goed/sterk extern filter gaan met iets van een spraybar over de hele breedte van het aquarium.
tollo71 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 15:58:
Een extern filter lijkt me zeker "fijner", maar goed om te lezen dat het interne filter zeer waarschijnlijk ook volstaat.
Ga je veel (hoge) planten zetten of veel aan aquasculpting doen dan is het interne filter vrijwel zeker NIET voldoende om overal stroming te hebben. Zelfs wanneer er helemaal niks in de bak staat dan heb je amper stroming direct naast het filter (dus rechts achterin) en wanneer je planten of stenen oid gaat plaatsen is de stroming op die plek (zonder overdrijven) echt 0,0 bij de bodem. Dus al het rotzooi in je bak zal zich op die plek verzamelen.

Maakt niet uit hoe ik de uitstroom van het filter zet, ik heb alleen beweging in de planten aan de linkerkant. In het midden is de beweging zeer gering en rechts is het verwaarloosbaar

mvds wijzigde deze reactie 12-02-2019 16:55 (44%)

• dragon2
  • Niet online

Qua bodem is een voedingsbodem dus inderdaad geen aanrader. Had ik hier al gelezen, maar zowel Heevis, als het SERA boekje spraken er van (wellicht uit commerciële overwegingen?
Dat, en het werd vroeger wel veel gedaan dus wellicht verouderde informatie.

Nog een tip omdat je een beginner bent: laat je door de LFS GEEN flesjes aansmeren voor in je bak. Dus geen filterbacterieen (gewoon netjes je bak 3-4 weken in laten draaien voordat je er vis in zet) en geen aquasafe/andere middeltjes om je water 'geschikt te maken' (is in NL NERGENS goed voor alleen voor de portemonnee van de LFS).

En nee je hoeft niet de inhoud van je interne/externe filter om de zoveel tijd te vervangen, ook dat vind de LFS wel erg leuk als je dat wel doet.

Ik ben trouwens ook erg voor een extern filter: je bent dan niet gebonden aan de weinige inhoud en de inhoud zelf. Als je een potfilter neemt kun je er veel meer keramiek in kwijt (= beste voor je filterbacterieen), een klein beetje spons en wat watten. Mocht je toch ooit sponzen willen vervangen vanwege ziekte (slijten doen ze niet...) of mochten ze niet zijn meegleverd dan kun je ze zelf op maat knippen uit een hele mat, dat is ook veel goedkoper dan die voorgefabriekte sponsjes.
Je filterwatten moet je overigens WEL af en toe vervangen maar je koopt gewoon een hele zak = niet duur).

• SmurfLink
  • Niet online
Jeetje, super snel met hele informatieve reacties. Bedankt alvast!

De wetenschappelijke namen van de vissen:

Vissen:
- 5x Huhlii (Pangio kuhlii)
- 7x Amanogarnaal (Cardina multidentata)

Ook goed om te lezen dat het plantenbestand goed te doen lijkt en een CO2 systeem waarschijnlijk niet nodig is. Scheelt flink wat $$ op de initiële investering.
Zoals al gemeld zijn de Lalia's vrij ver doorgefokt en gaan snel dood, combinatie met barbelen gaat niet ivm knabbelen. Regenboogvissen en Crossocheilussen worden te groot voor 80cm, je kan beter voor kleinere soorten gaan. De Siamensis wordt daarnaast ook agressief tegen z'n soortgenoten. De Reticulatus komt minder vaak voor maar is wat liever. Die heb ik zelf ook zitten, gaan wel achter elkaar aan (op 1.20m) maar het valt mee. Toen ze nog op 80cm zaten was dat een stuk erger, dus ik zou z'n agressievere broertje dus absoluut niet aanraden op 80.

Amanogarnalen staan hier bekend als Japonica garnalen. Erg leuke beestjes, zeker een aanrader! :)
Pangio's zijn ook toffe diertjes, heb ik in de 60 zitten bij m'n garnalen. Voordeel als er geen andere vissen zijn, dan zijn ze totaal niet schuw. Grappig dat ze nog steeds bekend staan als Kuhlii's, terwijl die eigenlijk niet geleverd worden. Beetje zelfde verhaal met de Corydoras Julii die eigenlijk de Trilineatus is. In de meeste aquariumzaken kan je nu 3 soorten Pangio's krijgen. De Oblonga, die is effen roodpaars, de semicincta, die als gewone Kuhlii bekend staat, met de bandjes tot de buik, en de Cuneovirgata die een wat gevlekter patroon heeft en een meer roze buikje (moeilijker te krijgen hier).

Trichopodus trichopterus is ook vrij vals, dus ik zou inderdaad liever voor een groepje Trichogaster Chuna gaan. Chocoladegourami's (Sphaerichthys osphormenoides) kunnen ook leuk zijn, maar zijn wat kieskeuriger qua water. Diamantgourami's (Trichogaster leeri) zijn erg mooi, een koppel zou kunnen op 80cm. Waar je ook als showkoppel voor kan kijken op 80cm is een koppel/harem Betta's. Zorg wel echt dat je 1 man hebt en 1-2V, anders wordt dat ook vechten (ze heten kempvissen met een reden!). Daar heb je gigantisch veel keuze, op beurzen vind je ook heel veel kwekers met creatieve vormen en dergelijke.

Zowel de betta als gourami verlangt rustige scholenvissen. Dus geen barbelen (stuitervisjes). Als je kleur mooi vindt is wellicht de Trigonostigma hengeli wat. Kleine visjes, maar vormen mooie schooltjes en als je ze garnalenvoer geeft kleuren ze feloranje op. Heb ze zelf ook, eigenlijk overblijfsel uit een Azië bak die ik een paar jaar terug bij m'n Zuid Amerikavissen heb gezet, enorm sterke beestjes want ze leven nog steeds! Rasbora heteromorpha is ook een optie, iets groter dan de Hengeli's, iets meer donker en minder oranje, maar nog steeds wel mooie rustige vissen.

Mocht je een heel ander type eyecatcher willen zou je ook nog naar een groep Iriatherina werneri kunnen kijken. Is ook een regenboogvis, maar veel sierlijker en kleiner dan de Praecox. Ze zijn wel extreem rustig qua competitief gedrag dus ook geen drukke vissen hierbij. ;)

• dragon2
  • Niet online
Een ander idee voor een leuk oppervlakte visje is een oude favoriet van mij: Epiplatys dageti monroviae.
Of een schooltje kleine bijlzalmen Carnegiella strigata.

Voor de middenlaag dan bv een rustig schooltje niet te grote zalmpjes, bv glasroodvin zalmen Prionobrama filigera (subtiel visje, ik vond ze leuk vroeger).

• dragon2
  • Niet online
WTF? Ik wilde net m'n Tanganyika bak gaan verversen en ruit schoonmaken enzo.

Dat stel ik maar even uit denk ik...

Mijn Neolamprologus savory (helaas geen stel, dit is de enige die ik ooit heb kunnen vinden, is al behoorlijk wat jaartjes oud) heeft een hele stapel Lamprologus multifasciatus larfjes geadopteerd..? Of gevisnapt :?

Die larfjes horen tussen de schelpen op de bodem te zitten, niet zo hoog op stenen... En waar zijn de moeders..?

Weer wat geleerd _O-

Nou voel ik me wel schuldig dat ik nooit een partner savory heb kunnen vinden :+

• tollo71
  • Niet online
Allemaal hartstikke bedankt voor de vele goede tips! Ik ga eens even het e.e.a. copy/pasten in Google om een beeld te krijgen van de aangerijkte alternatieven.
Qua merken voor een extern filter kom ik veel Eheim, Fluval, Tetra en JBL tegen. De prijzen verschillen behoorlijk. Is Eheim bijvoorbeeld veel beter dan JBL?

• dragon2
  • Niet online
tollo71 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 21:01:
Qua merken voor een extern filter kom ik veel Eheim, Fluval, Tetra en JBL tegen. De prijzen verschillen behoorlijk. Is Eheim bijvoorbeeld veel beter dan JBL?
Eheim is kwalitatief veel beter en er zijn makkelijke reserveonderdelen voor te vinden. Dus een oude eheim kopen op MP kan een prima optie zijn (minimaal een 2213 voor een 80cm bak, een 2215 is nog beter als dat past in je kast).

Tetratec heb ik er hier een paar van, omdat die grote filters nog te betalen zijn. Helaas lekken ze wel vaak, heb er al 2 om moeten ruilen en 1 buiten garantie stuk. Dus tja, of dat uiteindelijk nou goedkoper is.... :z

Let wel op: met name de oude eheim filters op mp hebben vaak geen snelkoppelingen meegeleverd, soms wel. Die zijn wel fijn om te hebben, zeker op de aanvoerslang wil je dat wel. Je kunt ze wel altijd los erbij kopen.
Bv Tetratec heeft die koppelingen in de filterkop zitten (en die willen nog weleens doorlekken dusz...).

dragon2 wijzigde deze reactie 12-02-2019 21:09 (18%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:31

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Ik mis SunSun in het lijstje. Chinees, maar echt toppie. :Y

Appeltaart is lekker!

• SmurfLink
  • Niet online
Heb zelf Tetratec en JBL ervaring, beiden nooit problemen gehad, prima filters.

• jsiegmund
Let bij (externe) filter keuze wel op hoe het filter onderhouden kan worden. De meer klassieke potfilters (Eheim) hebben vaak geen mogelijkheid om de slangen los te koppelen zonder dat je ze eerst uit je bak hebt gehaald en leeg hebt laten lopen. Klinkt misschien niet als een groot probleem, maar ik zou er niet meer naar terug willen. Modernere filterdesigns hebben manieren om de slangkop af te sluiten en los te koppelen van het filter zonder dat je de slangen uit je bak hoeft te halen.

Er zijn ook filters (oa. van Oase) waarbij je het verwarmingselement in het filter ingebouwd hebt zitten, handig wanneer je liever niet een los verwarmingselement in je bak hebt hangen. Maar dat is meer een kwestie van smaak.

Ik heb zelf een Fluval btw, erg blij mee. Als ik die ooit eens vervang neem ik er eentje terug met ingebouwde heater, hoe minder zichtbare techniek hoe beter :)

• dragon2
  • Niet online
jsiegmund schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:42:
De meer klassieke potfilters (Eheim) hebben vaak geen mogelijkheid om de slangen los te koppelen zonder dat je ze eerst uit je bak hebt gehaald en leeg hebt laten lopen.
Doen/deden mensen dat??

Ik heb al 28 jaar snelkoppelingen op de slangen, in ieder geval op de aanvoerslang (gezien de uitloop vaak toch boven water zit). ik heb echt npg nooit een slang uit een aquarium hoeven halen, behalve bij verhuizen en dergelijke... Daar zou ik ook niet blij van worden :o Maar, simpel op te lossen dus.

• boomr
jsiegmund schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:42:
Let bij (externe) filter keuze wel op hoe het filter onderhouden kan worden. De meer klassieke potfilters (Eheim) hebben vaak geen mogelijkheid om de slangen los te koppelen zonder dat je ze eerst uit je bak hebt gehaald en leeg hebt laten lopen. Klinkt misschien niet als een groot probleem, maar ik zou er niet meer naar terug willen. Modernere filterdesigns hebben manieren om de slangkop af te sluiten en los te koppelen van het filter zonder dat je de slangen uit je bak hoeft te halen.

Er zijn ook filters (oa. van Oase) waarbij je het verwarmingselement in het filter ingebouwd hebt zitten, handig wanneer je liever niet een los verwarmingselement in je bak hebt hangen. Maar dat is meer een kwestie van smaak.

Ik heb zelf een Fluval btw, erg blij mee. Als ik die ooit eens vervang neem ik er eentje terug met ingebouwde heater, hoe minder zichtbare techniek hoe beter :)
Ik zag dat je CO2 ook op de outtake naar je aquarium kunt aansluiten. Dan heb je dus 2 lillypipes in je bak en verder niks. Lijkt me ook wel erg netjes...en goed voor de portemonee:S

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:46:
[...]

Doen/deden mensen dat??

Ik heb al 28 jaar snelkoppelingen op de slangen, in ieder geval op de aanvoerslang (gezien de uitloop vaak toch boven water zit). ik heb echt npg nooit een slang uit een aquarium hoeven halen, behalve bij verhuizen en dergelijke... Daar zou ik ook niet blij van worden :o Maar, simpel op te lossen dus.
Dat doe ik dus ook niet... ik sluit de slangen af en klik de bovenkant van het filter los, zet het in een emmertje en schoon het filter.

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Dat doe ik dus ook niet... ik sluit de slangen af en klik de bovenkant van het filter los, zet het in een emmertje en schoon het filter.
Ja, bij filters met koppeling(en) op de filterkop. Maar dit ging specifiek over oudere potfilters (bv eheim 2213) die dat niet altijd hebben. Dan wil je dus 1 of 2 van deze dingen erbij:

• SmurfLink
  • Niet online
Ah, wauw ja dat is wel vervelend dan als je dat niet hebt. Ik wist niet eens dat t nog bestond joh.

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:50:
Ah, wauw ja dat is wel vervelend dan als je dat niet hebt. Ik wist niet eens dat t nog bestond joh.
Die oude eheim potfilters zijn niet kapot te krijgen, en ze worden ook nog wel nieuw verkocht. Groot voordeel: ze kunnen mooi niet lekken via die nieuwerwetse snelkoppelingen >:) (2x natte laminaatvloer gehad hier.... grrrr).
Onderdelen zijn er ook altijd voor te vinden, erg fijn. Genoeg redenen om goedkoop een oud eheim filter op mp te scoren.
Het is dat mijn antieke grote eheims echt stuk waren op een gegeven moment, ik snel vervanging nodig had en andere grote niet voor een normale prijs te vinden waren, anders was ik nooit aan die tetratec ex 1200 filters begonnen... Ben geen groot fan...

• tollo71
  • Niet online
Deze worden het allemaal niet, door jullie goede raad:

Waarvan we wel gecharmeerd zijn:

- een koppel/harem Betta's
- schooltje Rasbora heteromorpha
- schooltje Paracheirodon axelrodi – Kardinaal Tetra

T.a.v. de aangedragen alternatieven:

- Iriatherina werneri: >100 cm bak nodig
- Trigonostigma hengeli --> lijkt teveel op Rasbora heteromorpha (deze heeft voorkeur)
- Epiplatys dageti: agressief als ze ouder worden?
- Carnegiella strigata: vind de baas niet mooi :)
- Prionobrama filigera: twijfelgeval, erg doorzichtig

Wat betreft de filterpomp kwam ik na wat lezen op deze modellen:

- JBL CristalProfi e902 Greenline
- Eheim EXPERIENCE 350
- Oase BioMaster Thermo 250 (thermometer geintegreerd)
- Fluval 306

Prijzen lopen uiteen van 100-185 euro. Zijn er wat jullie betreft zwaarwegende redenen om wel/niet voor een van deze te kiezen?
In hoeverre is trouwens een UV lamp wenselijk/nodig?

• SmurfLink
  • Niet online
Kardinalen zijn echter niet Aziatisch ;) Je had het over Aziatisch bakje. Als je daarvan af wil wijken zijn er VEEL meer opties mogelijk! Zuid Amerika (waar Kardinalen vandaan komen) biedt enorm veel moois. Dan zou je naar apistogramma soorten kunnen kijken, in combinatie met corydorassen en bijvoorbeeld bijlzalmen. Veel opties voor 80cm.

Trouwens dikke kudos dat je van te voren zoveel werk doet om je bak goed te krijgen! Je ziet maar al te vaak dat mensen gewoon wat bij elkaar zetten op advies van de dierenwinkel en dan later hulp zoeken met ellende. Van te voren alles bekijken lost een hoop problemen op!

Ik heb zelf ook een JBL CristalProfi, die werkt helemaal prima. Op de 80 had ik dacht ik een TetraTec Ex staan. Was op zich oke, had wel eentje zwaarder gemogen. Zo zit ik nu ook met m'n JBL, ik heb liever aardig wat stroming aan het oppervlak, maar nu komt de spraybar net tot halverwege de bak.

Qua verlichting, net wat je zelf prettig vindt. Tegenwoordig is LED de mooiste optie, dit kan je helemaal naar eigen smaak instellen en de planten groeien er prima van. In mijn oude TL bak had ik gewoon Philips 940 erin zitten, en een roze JBL lamp die ik bij de bak kreeg. Maar had niet het idee dat het anders groeide dan m'n 60cm bakje met alleen 940.

• tollo71
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 09:10:
Kardinalen zijn echter niet Aziatisch ;) Je had het over Aziatisch bakje. Als je daarvan af wil wijken zijn er VEEL meer opties mogelijk! Zuid Amerika (waar Kardinalen vandaan komen) biedt enorm veel moois. Dan zou je naar apistogramma soorten kunnen kijken, in combinatie met corydorassen en bijvoorbeeld bijlzalmen. Veel opties voor 80cm.

Trouwens dikke kudos dat je van te voren zoveel werk doet om je bak goed te krijgen! Je ziet maar al te vaak dat mensen gewoon wat bij elkaar zetten op advies van de dierenwinkel en dan later hulp zoeken met ellende. Van te voren alles bekijken lost een hoop problemen op!

Ik heb zelf ook een JBL CristalProfi, die werkt helemaal prima. Op de 80 had ik dacht ik een TetraTec Ex staan. Was op zich oke, had wel eentje zwaarder gemogen. Zo zit ik nu ook met m'n JBL, ik heb liever aardig wat stroming aan het oppervlak, maar nu komt de spraybar net tot halverwege de bak.

Qua verlichting, net wat je zelf prettig vindt. Tegenwoordig is LED de mooiste optie, dit kan je helemaal naar eigen smaak instellen en de planten groeien er prima van. In mijn oude TL bak had ik gewoon Philips 940 erin zitten, en een roze JBL lamp die ik bij de bak kreeg. Maar had niet het idee dat het anders groeide dan m'n 60cm bakje met alleen 940.
Het idee om te starten vanuit een Aziatische biotoop is gedaan puur "op het oog": zag er prachtig uit op een foto. Enige dat wat ons betreft belangrijk is, is dat de flora/fauna goed met elkaar "samengaat" qua waterwaardes, gedrag etc. Die kans is wellicht groter als je bij hetzelfde biotoop blijft, maar voor ons absoluut geen must. Alle alternatieven en tips zijn dus van harte welkom :).

PS. Buiten het feit dat het waarschijnlijk verstandig is om er vooraf tijd in te stoppen is voor mij het uitzoekwerk en inlezen een stuk "part of the fun".

• Paulus07
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online
Hier eventueel nog iemand stekjes/snoeiafval over van:

- Rotala H'ra
- Rotala sp. Green

:)

http://www.aquablog.nl | Alles over aquascaping

• dragon2
  • Niet online
tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 05:51:
- Epiplatys dageti: agressief als ze ouder worden?
Agressief is een te groot woord denk ik. De mannetjes zullen wel wat achter elkaar aan jagen en soms achter de vrouwtjes, maar dat is meer wat actie in de bak dan agressie zeg maar, niks vergeleken met je gemiddelde koppeltje cichliden.

Je neemt 2 of 3 harems en je zorgt voor wat drijfplanten/lange vallisneria oid langs de oppervlakte plus wat 'open water' en je hebt een erg mooi visje zwemmen (dat inderdaad wat minder rustig is dan bijlzalmpjes of honinggoerami, mja, dat is bijna alles ;) ).

• jsiegmund
Ja dat kan uiteraard ook. Mijn punt was meer dat er bij modernere filters over het algemeen wat beter nagedacht is over onderhoudsgemak en integratie van dingen die je anders in je bak moet hangen.

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09:55
Mijn neefje is binnenkort jarig en krijgt dan een aquarium. Ik ben nu op zoek naar een cadeau die ik hem kan geven. Natuurlijk die hij kan gebruiken voor zijn aquarium. Hebben jullie tips van wat ik kan geven? Zonder dat deze direct gebonden zijn aan het type aquarium? Zoals schoonmaak tools, meet apparatuur of iets dergelijks?

• Mutatie
vinpower schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:36:
Mijn neefje is binnenkort jarig en krijgt dan een aquarium. Ik ben nu op zoek naar een cadeau die ik hem kan geven. Natuurlijk die hij kan gebruiken voor zijn aquarium. Hebben jullie tips van wat ik kan geven? Zonder dat deze direct gebonden zijn aan het type aquarium? Zoals schoonmaak tools, meet apparatuur of iets dergelijks?
Een goed watertest setje is altijd fijn :)
Wat spullen voor inrichten, wortelhout bv maar duur een flinke tijd voor het ingezonken is en schimmelt erg lang wat niet erg is maar niet zo mooi. Wat "aquascape" stenen zoals bv dragonstones.
Simpeler, schoonmaakspullen idd
Wat gekker, een osmose apparaat. Kan je waterwaardes mooi mee onder controle houden. Dan wel wat GH plus erbij of mineraalpoeder voor het osmose water.
Nog gekker, een Co2 set. Maar dan ga je richting een serieuze plantenbak met alles wat daarbij komt kijken :+
Winkiller schreef op maandag 11 februari 2019 @ 21:38:
@Mutatie , probeer niet te resoluut gaan schoonmaken (veel vers water) in het aquarium, zorgen dat je filter niet te schoon is. Geef het tijd, dan lost het zichzelf wel op, daarnaast zou je een skimmer kunnen gebruiken om je aquarium een beetje te helpen.

Het probleem is bij elk aquarium anders, ik bedoel dat het door verschillende factoren kan ontstaan waardoor het moeilijk is (voor anderen) te zeggen wat je precies moet doen. Ik heb geen ervaring met bio Co2, ik heb een complete set met pH controller en een 3 liter fles die ik 1x per 3/4 maanden vervang. Is ook absoluut geen wondermiddel en dit willen de winkeliers je wel doen geloven bij algen problemen.

Skimmer:
[YouTube: Eheim Skim 350 surface skimmer]

Mocht je garnalen of kleine visjes hebben is een netje over de skimmer noodzakelijk.
Het is lastig, elke bak is echt anders idd. Deze gaat echt op allerlei manieren anders dan een vorige bak bv.
Qua filter, lange tijd de watten niet schoonmaken of om de 2 weken, maakt weinig verschil hier. Je leest ook vanalles over die witte laag. Van bacteriesterfte tot bacteriegroei bv. Zo'n skimmer is opzich geen slecht idee. Ik heb voor de grap een aquaflow 50 filtertje ge-DIY'ed naar skimmer na je tip, het werkt maar niet geweldig. Mss dat die eheim beter werkt :+ Als het zo goed gaat als het filmpje zou een uurtje of wat per nacht genoeg zijn (kan niet tegen extra geluiden in het geval je zo'n ding hoort). Zal nog wel eens kijken.
Ach ik hou eerst nog vol en doe gewoon 2xpw met de hand die laag "afscheppen" }:|

Mutatie wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:19 (46%)

• Mutatie
dubbelpost

Mutatie wijzigde deze reactie 14-02-2019 12:18 (98%)

• SmurfLink
  • Niet online
vinpower schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:36:
Een Aquarium testset is een mooie. Anders even vragen wat de maat van de bak is, dan de bijbehorende verwarmingsstaaf is ook een prima kado. Of je maakt een zelfgemaakte tegoedbon van X euro die hij met jou mag gaan besteden bij de Aquariumwinkel als zijn aquarium minstens 3 weken heeft gedraaid.

• vinpower
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 09:55
@Mutatie & @SmurfLink
Bedankt, hier kan ik zeker mee uit de voeten!

• dragon2
  • Niet online
dragon2 schreef op dinsdag 12 februari 2019 @ 20:11:
Mijn Neolamprologus savory (helaas geen stel, dit is de enige die ik ooit heb kunnen vinden, is al behoorlijk wat jaartjes oud) heeft een hele stapel Lamprologus multifasciatus larfjes geadopteerd..? Of gevisnapt :?
De larfjes zijn ondertussen weer terug waar ze horen, echt heel apart.

Ik heb sowieso rare vissen... M'n koppel mesvissen maakt al de hele avond flink herrie en ik moest net ook even kijken wat mijn grote kwastvinaal nou weer aan het doen was: die zat helemaal kromgebogen met z'n kop in het zand te wroeten aan de linkerkant van zijn bak.

Oh, die zal de tanganyika visjes zien zwemmen naast/onder zich, want die bak staat tegen die van hem maar een stuk lager. Is dit commentaar op mijn diepvriesvoer? "Ik. Wil. Levende. Visjes!!!!" _O-

Heeft ' ie toch echt pech...

En nou zit ie dus onder het zand _O-

edit: zelfs mijn kitten is naar de mesvissen gaan liggen kijken: "wat is dat toch voor herrie uit die bak" :o

dragon2 wijzigde deze reactie 14-02-2019 20:47 (8%)

• tollo71
  • Niet online
Na flink wat zoeken zouden dit wellicht opties kunnen zijn voor een bak van 80 cm (bv Juwel Rio 125):

1x kempvis (boven)
4x Epiplatys dageti (boven)
10x Rasbora heteromorpha (boven-midden)
10x Paracheirodon axelrodi (overal)
10x Hyphessobrycon erythrostigma (midden)
5x Pangio kuhlii (onder)
7x Caridina multidentata (onder)

Als het goed is zouden deze qua waterwaardes en gedrag wel bij elkaar passen. We twijfelen alleen of het middengebied met 3 "schooltjes" van 10 niet een beetje druk bezet is...

Klopt het dat deze vissen inderdaad bij elkaar kunnen. Iemand nog tips en/of andere suggesties?

• dragon2
  • Niet online
tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:59:
Klopt het dat deze vissen inderdaad bij elkaar kunnen. Iemand nog tips en/of andere suggesties?
Ik zou er 1 schooltje uit weglaten, 3 schooltjes is te druk (1 van 20 is het mooist trouwens) en ook wat te veel vis in totaal. Verder zie ik zo geen 'issues'.

• SmurfLink
  • Niet online
tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:59:
Na flink wat zoeken zouden dit wellicht opties kunnen zijn voor een bak van 80 cm (bv Juwel Rio 125):

1x kempvis (boven)
4x Epiplatys dageti (boven)
10x Rasbora heteromorpha (boven-midden)
10x Paracheirodon axelrodi (overal)
10x Hyphessobrycon erythrostigma (midden)
5x Pangio kuhlii (onder)
7x Caridina multidentata (onder)

Als het goed is zouden deze qua waterwaardes en gedrag wel bij elkaar passen. We twijfelen alleen of het middengebied met 3 "schooltjes" van 10 niet een beetje druk bezet is...

Dat is inderdaad flink druk bezet in het midden. Het mooiste is om 1 schooltje aan te houden, 10-15 stuks is echt wel zat op 80cm. Kempvissen zijn ook gebaat bij rust, dus niet te veel daaromheen zetten.

• Paulus07
  • Niet online
tof bakje dit :)

• tollo71
  • Niet online
@dragon2 , @SmurfLink Bedankt jongens, gaan we alleen voor een schooltje kardinaal tetras (stuk of 15)! voor het middengebied.

Slechts 1 kempvis is niet "zielig"? Ik las dat bij een koppeltje het vrouwtje helemaal gek en gestrest zou kunnen worden worden van dat opdringerige mannetje? Dan moet je meteen 3 a 4 vrouwtjes hebben en dat wordt teveel.

• jsiegmund
Inderdaad een supervet bakkie! Goed voorbeeld ook voor de discussie die we hier laatst hadden over de hoeveelheid licht boven een (planten)bak. Deze gast heeft boven zijn 85cm bakje dus 3x Kessil A80 (15 watt) en 1x JBL Natur (37 watt) hangen. Dat is dus 82 watt aan LED, waarvan in ieder geval die Kessils echt knallers zijn qua opbrengst (niet de goedkoopste ook). Dus voor wie nog twijfelt over te veel licht....

• Paulus07
  • Niet online
als je maar bij de bak licht zorgt dat de voeding voor de planten goed is ;)

• SmurfLink
  • Niet online
tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:15:
@dragon2 , @SmurfLink Bedankt jongens, gaan we alleen voor een schooltje kardinaal tetras (stuk of 15)! voor het middengebied.

Slechts 1 kempvis is niet "zielig"? Ik las dat bij een koppeltje het vrouwtje helemaal gek en gestrest zou kunnen worden worden van dat opdringerige mannetje? Dan moet je meteen 3 a 4 vrouwtjes hebben en dat wordt teveel.
Op zich niet, maar met jouw bakmaat als je dus de middenlaag beperkt zou je 2 vrouwen kunnen nemen. Je zit daar wel mee dat als er eitjes zijn de man vrij territoriaal kan zijn, dus ik weet niet hoe dat gaat met de ringbandsnoekjes in de bovenlaag. Maar 1 man is echt niet zielig hoor. Ze worden vaak in hun eentje gehouden, juist omdat als er een vrouw bijzit dat vrouwtje doodgaat van de stress. Het zijn wel echt slimme vissen die jou ook herkennen, je kan er spelletjes mee doen. Die van mijn ex gaat achter de laserpointer aan en speelt met balletjes.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Twee vraagjes, ik ben nog aan het indraaien en ik weet niet wat slim is...
https://tweakers.net/ext/f/V6g43MxNeTfropD0mFNJGlR4/thumb.jpg
Ik lees overal dat algen niet te vermijden zijn tijdens het indraaien, maar moet ik dit op de bodem laten liggen? Ik ben bang dat wanneer ik het weghaal, ik teveel zand ga wegzuigen (doe ik tijdens het afhevelen) of dat de algen tussen het zand in kunnen komen. Dus laten zitten en trekt het vanzelf weg? Of moet ik het wegzuigen tijdens het afhevelen?

EN zo zien mijn bladeren eruit van mijn Anubias (nana denk ik). Al een hele tijd en ik kan het er niet afwrijven. Als ik de "aangetaste" bladeren (als daar sprake van is) weg moet halen houdt de plant niks over. Dus wat te doen?
https://tweakers.net/ext/f/l2r7yln4sKXHnD1E4kKUPqTq/thumb.jpg

• dragon2
  • Niet online
mvds schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:58:
Twee vraagjes, ik ben nog aan het indraaien en ik weet niet wat slim is...
[Afbeelding]
Ik lees overal dat algen niet te vermijden zijn tijdens het indraaien, maar moet ik dit op de bodem laten liggen? Ik ben bang dat wanneer ik het weghaal, ik teveel zand ga wegzuigen (doe ik tijdens het afhevelen) of dat de algen tussen het zand in kunnen komen. Dus laten zitten en trekt het vanzelf weg? Of moet ik het wegzuigen tijdens het afhevelen?

EN zo zien mijn bladeren eruit van mijn Anubias (nana denk ik). Al een hele tijd en ik kan het er niet afwrijven. Als ik de "aangetaste" bladeren (als daar sprake van is) weg moet halen houdt de plant niks over. Dus wat te doen?
[Afbeelding]
Ik denk dat een flinke stapel snelgroeiers in je bak nu geen overbodige luxe is. Die anubias groeit traaaaaaaag dus daar heb je bij het indraaien niks aan en als je eenmaal beschadige bladeren hebt, die plant doet er eeuwig over om nieuwe te groeien.

Voor die alg, je zou zo'n 'stofzuigerding' kunnen kopen (of maken van een plastic fles), misschien dat dat helpt. Ik ben daar te lui voor dus hier gaat teveel zand door de afvoer, dat is minder voor de afvoer dus....

PS staan die 'grasjes' niet te diep?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik had ook meerdere waterpest bosjes erin staan, maar die vergaan tot snot door mijn voeding en/of easycarbo denk ik. En cabomba is amper los aan te komen hier in de omgeving.

Pagina: 1 ... 23 ... 26 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True