Met dergelijke bedoel je zeker als je de slangen intern (dottert) schoonmaakt ? anders krijg je een infarct.dragon2 schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 11:46:
[...]
Ik heb al 28 jaar snelkoppelingen op de slangen, in ieder geval op de aanvoerslang (gezien de uitloop vaak toch boven water zit). ik heb echt npg nooit een slang uit een aquarium hoeven halen, behalve bij verhuizen en dergelijke... Daar zou ik ook niet blij van wordenMaar, simpel op te lossen dus.
Die alg op de bodem lijken me diatomen/bruinalg. Niks mis mee, is meestal bij indraaien. Op de anubia's hetzelfde denk ik. Kan je het met een sponsje vd bladeren poetsen? Gewoon laten zitten anders, niet blad knippen. Na paar maanden wanneer er nieuw blad aan zit kan je de lelijke bladeren wel weghalen. Bodem schoonmaken als het te erg word en anders wanneer het minder word om het weer mooi te krijgen (Ik deed wat zand wegzuigen, schoonmaken en met een trechter en buis het zand weer terugplaatsen. Schep zand in trechter en wat water erin gieten zodat het door de trechter stroomt naar de bodem en plek via de buis, woelt alsnog wel wat op)mvds schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:58:
Twee vraagjes, ik ben nog aan het indraaien en ik weet niet wat slim is...
[Afbeelding]
Ik lees overal dat algen niet te vermijden zijn tijdens het indraaien, maar moet ik dit op de bodem laten liggen? Ik ben bang dat wanneer ik het weghaal, ik teveel zand ga wegzuigen (doe ik tijdens het afhevelen) of dat de algen tussen het zand in kunnen komen. Dus laten zitten en trekt het vanzelf weg? Of moet ik het wegzuigen tijdens het afhevelen?
EN zo zien mijn bladeren eruit van mijn Anubias (nana denk ik). Al een hele tijd en ik kan het er niet afwrijven. Als ik de "aangetaste" bladeren (als daar sprake van is) weg moet halen houdt de plant niks over. Dus wat te doen?
[Afbeelding]
Dit heeft gewoon tijd nodig. Onstaat door silicaten en of ammonia in het water, zelf ook veel last van gehad bij het indraaien.
Ik heb wat advies van jullie nodig.. Ik heb een Juwel rio 240 staan met een eheim pro 3 pomp. (en een co set maar niet aangesloten)
Nu heb ik afgelopen zomer brand gehad en sindsdien is mn bak uitgestorven, maanden niet in huis gekund en nu weer tijd en ruimte om de bak opnieuw aan te pakken, echter we gaan ook binnen nu en x maanden verhuizen. (streven is uiterlijk augustus verhuizen, we kopen en staat zat te koop waar we heen willen dus acht het zeer realistisch dat we in juni al aan het verhuizen zijn)
Gezien de zooi die op het water dreef en alle algen die in de bak zaten denk ik dat de beste manier is om hem helemaal leeg te halen en dan opnieuw op te bouwen. Maar, is dat de moeite nu nog waar met de verhuizing voor de deur? Verhuizen betekent ook dat de bak helemaal leeg moet. (Moet de trap af)
Wat zouden jullie doen? Nog even laten voor wat het is of toch al opbouwen?
Nu heb ik afgelopen zomer brand gehad en sindsdien is mn bak uitgestorven, maanden niet in huis gekund en nu weer tijd en ruimte om de bak opnieuw aan te pakken, echter we gaan ook binnen nu en x maanden verhuizen. (streven is uiterlijk augustus verhuizen, we kopen en staat zat te koop waar we heen willen dus acht het zeer realistisch dat we in juni al aan het verhuizen zijn)
Gezien de zooi die op het water dreef en alle algen die in de bak zaten denk ik dat de beste manier is om hem helemaal leeg te halen en dan opnieuw op te bouwen. Maar, is dat de moeite nu nog waar met de verhuizing voor de deur? Verhuizen betekent ook dat de bak helemaal leeg moet. (Moet de trap af)
Als alles nu al dood is zou ik wachten. Tegen de tijd dat alles stabiel is en ingedraaid is moet je hem weer leeg gaan maken voor de verhuizing.
ja leeft sowieso geen vis meer in, wat wel grappig is is dat alle langzame groeiers (anubias nogiets.. (mvds schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:45:
Als alles nu al dood is zou ik wachten. Tegen de tijd dat alles stabiel is en ingedraaid is moet je hem weer leeg gaan maken voor de verhuizing.

Met zo'n lichte bodem ga je zoiets altijd wel zien vrees ik.mvds schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 10:58:
Twee vraagjes, ik ben nog aan het indraaien en ik weet niet wat slim is...
[Afbeelding]
Ik lees overal dat algen niet te vermijden zijn tijdens het indraaien, maar moet ik dit op de bodem laten liggen?
Ik zou kijken of je er met minimale inspanning nog iets van kunt maken. Een bak een half jaar leeg laten staan kan ook wel,maar weet niet hoe bevordelijk dit is voor de kitranden bijvoorbeeld.MisterEagle schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:43:
Als er toch geen vis in zit dan kun je best een paar keer flink door de bodem woelen. Dat zou de bodemrot er wel uit moeten krijgen.MisterEagle schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 13:48:
[...]
ja leeft sowieso geen vis meer in, wat wel grappig is is dat alle langzame groeiers (anubias nogiets.. () ) het wel heel goed doen. Maar heb duidelijk donkere plekken in mn bodem dus vermoed bodemrot.
Bijkomend voordeel van je bak wel laten draaien tot je verhuizing is dat je dan in ieder geval vast wat mooie anubias hebt.
Hoeft niet perse, in mijn witzand deel bruinalg en blauwalg gehad. Maar nu al maanden helemaal schoon. Heb wel garnalen die er doorheen prutsen. Wat corydoras bv helpen ook wel. Maar idd, elk klein beetje vuil of alg zie je direct.toolkist schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:21:
[...]
Met zo'n lichte bodem ga je zoiets altijd wel zien vrees ik.
Nadeel van de EI methode is toch wel dat je wekelijks water moet verversen. Anders krijg je een wildgroei aan alg door overschotten.
Misschien de plantjes toch maar wat minder hard laten groeien..
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Ik heb al >20 jaar geen slangen schoongemaakt, dat infarct valt best meeWinkiller schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 12:03:
[...]
Met dergelijke bedoel je zeker als je de slangen intern (dottert) schoonmaakt ? anders krijg je een infarct.
De GPWGEV (geen planten wel groenvoer etende vissen) methode werkt ook prima. Als er al iets aan alg dreigt te groeien dan hebben ze bij wijze van ruzie wie het op mag eten. Mijn verlichting kan dus rustig van half 7 's morgens tot half 12 's avonds aan, geen alg te bekennen.LED-Maniak schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:43:
Nadeel van de EI methode is toch wel dat je wekelijks water moet verversen. Anders krijg je een wildgroei aan alg door overschotten.
Geen optie voor mij. Ik wil planten. 
Als je slangen een infarct krijgen zou ik denken dat er iets mis is

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Bak draait wel, durf m niet leeg te laten staan. Dat had ik met een ander bakje gedaan en daar was echt niets meer mee te doen qua glas en aanslag. plus lekkage op een naad. Nu was dat wel een tweedehands al maar toch.toolkist schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 16:21:
[...]
Met zo'n lichte bodem ga je zoiets altijd wel zien vrees ik.
[...]
Ik zou kijken of je er met minimale inspanning nog iets van kunt maken. Een bak een half jaar leeg laten staan kan ook wel,maar weet niet hoe bevordelijk dit is voor de kitranden bijvoorbeeld.
[...]
Als er toch geen vis in zit dan kun je best een paar keer flink door de bodem woelen. Dat zou de bodemrot er wel uit moeten krijgen.
Bijkomend voordeel van je bak wel laten draaien tot je verhuizing is dat je dan in ieder geval vast wat mooie anubias hebt.
Heeft er iemand nog wat Cabomba in omgeving Den Bosch?
dragon2 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:53:
[...]
Ik heb al >20 jaar geen slangen schoongemaakt, dat infarct valt best mee
Nou ik heb andere ervaringen, ik maak toch 2x per jaar de intake slang schoon, die zit altijd vol met alg aanslag en de algen houden weer ander vuil tegen. Kortom een infarct is wat kan volgen als ik dat niet schoon maak.LED-Maniak schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 17:55:
Er zit bij mij ook wel wat zooi in de intake, maar niks schokkends wat schoonmaken vereist.Winkiller schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:17:
[...]
[...]
Nou ik heb andere ervaringen, ik maak toch 2x per jaar de intake slang schoon, die zit altijd vol met alg aanslag en de algen houden weer ander vuil tegen. Kortom een infarct is wat kan volgen als ik dat niet schoon maak.
Staan die van jou in het licht? Wellicht komt het daardoor dan. Mijn slangen hangen allemaal in/achter de bak/kast en zit eigenlijk nooit zooi in. Maar in mijn oude kamer stond het wel in het licht dus waren die slangen heel snel vies, die maakte ik ook 1-2x per jaar met een veer schoon.Winkiller schreef op zondag 17 februari 2019 @ 13:17:
[...]
[...]
Nou ik heb andere ervaringen, ik maak toch 2x per jaar de intake slang schoon, die zit altijd vol met alg aanslag en de algen houden weer ander vuil tegen. Kortom een infarct is wat kan volgen als ik dat niet schoon maak.
[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 17-02-2019 15:29 ]
I have stability. The ability to stab.
Ik zou die kempvis helemaal laten voor wat hij is. Deze ruziemaker domineert je bak vrij vlot en heeft best een territorium.tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:59:
Na flink wat zoeken zouden dit wellicht opties kunnen zijn voor een bak van 80 cm (bv Juwel Rio 125):
1x kempvis (boven)
4x Epiplatys dageti (boven)
10x Rasbora heteromorpha (boven-midden)
10x Paracheirodon axelrodi (overal)
10x Hyphessobrycon erythrostigma (midden)
5x Pangio kuhlii (onder)
7x Caridina multidentata (onder)
Als het goed is zouden deze qua waterwaardes en gedrag wel bij elkaar passen. We twijfelen alleen of het middengebied met 3 "schooltjes" van 10 niet een beetje druk bezet is...
Klopt het dat deze vissen inderdaad bij elkaar kunnen. Iemand nog tips en/of andere suggesties?
Ik denk dat je in 80 cm niet heel erg veel schoolgedrag gaat zien, dus ik zou inderdaad een schooltje weglaten.
request.getCookies();
Dit weekend wezen kijken bij Coenen in Best. Zijn inderdaad tot de conclusie gekomen dat we zowel de Kempvis, als de Epiplatys dageti niet gaan nemen. In plaats daarvan en koppeltje Honing Goerami's.BoGu5 schreef op zondag 17 februari 2019 @ 16:28:
[...]
Ik zou die kempvis helemala laten voor wat hij is. Deze ruziemaker domineert je bak vrij vlot en heeft best een territorium.
Ik denk dat je in 80 cm niet heel erg veel schoolgedrag gaat zien, dus ik zou inderdaad een schooltje weglaten.
Ook daar zijn ze trouwens erg voorstander van een voedingsbodem voor de planten.....
Chuna's zijn erg leuke vissen, en stuk sterker dan de Lalia.tollo71 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 07:02:
[...]
Dit weekend wezen kijken bij Coenen in Best. Zijn inderdaad tot de conclusie gekomen dat we zowel de Kempvis, als de Epiplatys dageti niet gaan nemen. In plaats daarvan en koppeltje Honing Goerami's.
Ook daar zijn ze trouwens erg voorstander van een voedingsbodem voor de planten.....
Voedingsbodem is echt, echt nergens voor nodig. Maar als je het graag wilt... het kan op zich geen kwaad mits je een zandbodem neemt (die de kuhlii's ook waarderen) en het niet dichtslibt. Maar oprecht, ik heb ooit 1x een voedingsbodem gebruikt en daarna nooit meer en m'n planten groeien nog steeds top. Vloeibare voeding + ijzer en af en toe een kleibolletje gaat helemaal prima.
Tenzij je voor een Aquascape gaat natuurlijk, maar dat is hier niet het geval.
Eens met @SmurfLink , voedingsbodem is echt niet nodig. Lekker bij de wortels een voedingstab bijvoegen is voldoende.
Ik hou er van om om mijn bak regelmatig te veranderen. Dan wil je echt geen voedingsbodem hebben.
Op een gegeven moment over gegaan op soil. (maakt trouwens ook een bende
)
Dus als je je bakje inricht en je blijft er verder van af, dan kun je best een laagje voedingsbodem gebruiken, filterzand erop en klaar. Vooraan 3cm en naar achteren 7 a 8 cm. Zo creer je diepte.
Koppeltje diamand gourmi's zijn ook gaaf (heb ze zelf
)
https://www.aquainfo.nl/a...s-leerii-diamant-gourami/
Corydorassen zijn ook leuk, vooral met een zandbodem waar ze de hele dag in zitten te wroeten.
Ik hou er van om om mijn bak regelmatig te veranderen. Dan wil je echt geen voedingsbodem hebben.
Op een gegeven moment over gegaan op soil. (maakt trouwens ook een bende
Dus als je je bakje inricht en je blijft er verder van af, dan kun je best een laagje voedingsbodem gebruiken, filterzand erop en klaar. Vooraan 3cm en naar achteren 7 a 8 cm. Zo creer je diepte.
Koppeltje diamand gourmi's zijn ook gaaf (heb ze zelf
Corydorassen zijn ook leuk, vooral met een zandbodem waar ze de hele dag in zitten te wroeten.
Hij gaat voor een 80cm bakSigns schreef op maandag 18 februari 2019 @ 09:00:
Eens met @SmurfLink , voedingsbodem is echt niet nodig. Lekker bij de wortels een voedingstab bijvoegen is voldoende.
Op een gegeven moment over gegaan op soil. (maakt trouwens ook een bende)
Koppeltje diamand gourmi's zijn ook gaaf (heb ze zelf)
Corydorassen blijven top. Hoewel ik Kuhlii's ook erg leuk vind in m'n garnalenbakje blijven Cory's m'n favo visjes. Binnenkort maar eens wat Trilli's bijhalen voor de ZA bak.
Kek, over heen gelezenSmurfLink schreef op maandag 18 februari 2019 @ 10:32:
[...]
Hij gaat voor een 80cm bakDaar wordt de Leeri wel wat te groot voor. Maar zijn inderdaad prachtige vissen.
Corydorassen blijven top. Hoewel ik Kuhlii's ook erg leuk vind in m'n garnalenbakje blijven Cory's m'n favo visjes. Binnenkort maar eens wat Trilli's bijhalen voor de ZA bak.

Beiden echt leuke en mooie vissen met interessant gedrag. Ik vond mijn dwerggoeramis ook best sterk.SmurfLink schreef op maandag 18 februari 2019 @ 08:30:
[...]
Chuna's zijn erg leuke vissen, en stuk sterker dan de Lalia.
...
request.getCookies();
Nope hangen achter het aquarium, maar ik heb een voorbeeld. Ik gebruik een Sera bodemreiniger en de slang die daar bijzit (geel) begint ook aan te koeken met alg, dezelfde slang gebruik ik ook om vers water in mijn aquarium te hevelen. Ook die slang krijg soms een propje wol om de binnenkant schoon te maken. Dus nooit schoonmaken levert na verloop van tijd prut op die in de intake slang blijft hangen en dus de werking van je pomp kan beïnvloeden, waar prut zit is minder doorvoer en bacteriegroei.SmurfLink schreef op zondag 17 februari 2019 @ 15:29:
[...]
Staan die van jou in het licht? Wellicht komt het daardoor dan. Mijn slangen hangen allemaal in/achter de bak/kast en zit eigenlijk nooit zooi in. Maar in mijn oude kamer stond het wel in het licht dus waren die slangen heel snel vies, die maakte ik ook 1-2x per jaar met een veer schoon.
LOL misschien nog even helemaal niets aan doen. Nee serieus, het is in mijn ogen zeker nodig om 1 a 2x per jaar de slangen schoon te maken, zo verlaag je de kansen op algen plagen die onverklaarbaar zijn, zeker de Cyano. Deze bacterie is erg hardnekkig en is eigenlijk altijd aanwezig alleen hoeft die niet toe te slaan als alles onderhouden word. Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe en wat maar de donkere slangen van JBL maken het moeilijk te beoordelen hoe vol de slangen met prut zitten en dus maak ik ze soms schoon.toolkist schreef op zondag 17 februari 2019 @ 14:12:
[...]
Er zit bij mij ook wel wat zooi in de intake, maar niks schokkends wat schoonmaken vereist.
Persoonlijk vind ik dat veel en teveel scholende soorten door elkaar. Kempvis in een gezelschapbak is misschien geen goed idee.tollo71 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 20:59:
Na flink wat zoeken zouden dit wellicht opties kunnen zijn voor een bak van 80 cm (bv Juwel Rio 125):
1x kempvis (boven)
4x Epiplatys dageti (boven)
10x Rasbora heteromorpha (boven-midden)
10x Paracheirodon axelrodi (overal)
10x Hyphessobrycon erythrostigma (midden)
5x Pangio kuhlii (onder)
7x Caridina multidentata (onder)
Als het goed is zouden deze qua waterwaardes en gedrag wel bij elkaar passen. We twijfelen alleen of het middengebied met 3 "schooltjes" van 10 niet een beetje druk bezet is...
Klopt het dat deze vissen inderdaad bij elkaar kunnen. Iemand nog tips en/of andere suggesties?
Zelf zou ik liever minder dieren doen en 1 soort schoolvis en dan ook een echte groep van zeg 20 25 mss 30 stuks. Minder stress en grotere kans op natuurlijk gedrag en schoolgedrag dan. Minder vis is ook stabieler imo. Dat bij de kuhlies en japonica's (ik zweer erbij, goede poetsers) is al leuk. Een groep Otocinclus is ook leuk en handig.
Zelf wil ik misschien een groep corydoras pygmaeus bij mn japonica's en otocinclus. Dan vind ik mn 80cm bak wel genoeg bevolkt
Ik kom er nu pas achter dat ik al drie maanden een dubbele dosis plantenvoeding geef(over gegaan op droge voedingsstoffen).
Tsja.. dan snap ik die algengroei wel

Even dagelijks 20% verversen en geen voeding geven en we komen er wel overheen.
Tsja.. dan snap ik die algengroei wel
Even dagelijks 20% verversen en geen voeding geven en we komen er wel overheen.
[ Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 21-02-2019 19:45 ]
Ik ben van plan om een nieuwe externe filter te kopen voor mijn Juwel Rio 125. Ik twijfel eigenlijk tussen de JBL CristalProfi e702 en e902. Is de e902 niet teveel overkill?
No guts, no glory!
Je kan de uitstroom regelen (minderen) dus ik zou zeker de e902 nemen. Zeker wanneer je voor de spraybar gaatKillGhost schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 11:58:
Ik ben van plan om een nieuwe externe filter te kopen voor mijn Juwel Rio 125. Ik twijfel eigenlijk tussen de JBL CristalProfi e702 en e902. Is de e902 niet teveel overkill?
Het is de 902 geworden. Die was ook mooi in de aanbieding voor 95 euro. Ik heb ook een betta btw. Die vertoont soms maf gedrag. Ik heb nu nog een juwel intern filter. Bovenaan waar het water ingezogen wordt gaat hij naar de inlaat zwemmen zodat hij vastgezogen wordt aan het interne filter en daar blijft hij dan lekker even hangen. Nog nooit gezien.
No guts, no glory!
Hou met de betta rekening dat die niet te veel stroming wil, dus ff netjes regelen dat je een rustig kabbelend oppervlak hebt en geen snelstromende beek.KillGhost schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 17:43:
Het is de 902 geworden. Die was ook mooi in de aanbieding voor 95 euro. Ik heb ook een betta btw. Die vertoont soms maf gedrag. Ik heb nu nog een juwel intern filter. Bovenaan waar het water ingezogen wordt gaat hij naar de inlaat zwemmen zodat hij vastgezogen wordt aan het interne filter en daar blijft hij dan lekker even hangen. Nog nooit gezien.
Dat is een mooie prijs voor een 902 volgens mij
Ja, dat vond ik nou ook. Gekocht bij https://www.discuskwekerijdeijssel.nl. De rest van de JBL pompen hebben ook een mooi prijsje. Vrijdag besteld, zaterdag in huis.
No guts, no glory!
Ziek, kan niet slapen
Dan maar beestjes posten

Kan (altijd) beter maar erg blij met mn bak op het moment met diy licht en diy co2

Kan (altijd) beter maar erg blij met mn bak op het moment met diy licht en diy co2
Ziet er goed uit zeg! Waarmee maak je de foto's
echt de details bij die Oto's zijn prachtig!
Thanks! 
Heb wel wat gecropped en verkleind. Origineel zijn ze wat waziger maar vooral de eerste Oto staat er wel strak op voor een telefoon camera vind ik, wel met handmatige focus. Als ze een beetje bij het glas zitten lukt het soms aardig leuke plaatjes te maken.
Origineel
Galaxy S7SmurfLink schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 08:26:
Ziet er goed uit zeg! Waarmee maak je de foto'secht de details bij die Oto's zijn prachtig!
Heb wel wat gecropped en verkleind. Origineel zijn ze wat waziger maar vooral de eerste Oto staat er wel strak op voor een telefoon camera vind ik, wel met handmatige focus. Als ze een beetje bij het glas zitten lukt het soms aardig leuke plaatjes te maken.
Origineel

Mooie foto's hoor. Blijven toch één van mijn favoriete soorten. Supertoffe visjes.
No guts, no glory!
Ik bezit zelf een juwel 180 en zit ook te twijvelen naar een extern filter.KillGhost schreef op maandag 25 februari 2019 @ 09:45:
[...]
Ja, dat vond ik nou ook. Gekocht bij https://www.discuskwekerijdeijssel.nl. De rest van de JBL pompen hebben ook een mooi prijsje. Vrijdag besteld, zaterdag in huis.
Wat ga je nu doen met dat interne gebouwde hoek filter? Laat je die eerst zitten maar wel leeg of?
*Edit, heb 180, niet 125

[ Voor 5% gewijzigd door Hortz op 28-02-2019 11:31 ]
Daar zit ik nu inderdaad ook mee haha. Ik heb ze nu nog samen draaien voor het inlopen van het nieuwe filter. Daarna moet ik nog even kijken of ik het interne filter makkelijk kan verwijderen terwijl de bak nog vol zit. Mijn gok is van niet. Ik sta open voor feedbackHortz schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:29:
[...]
Ik bezit zelf een juwel 180 en zit ook te twijvelen naar een extern filter.
Wat ga je nu doen met dat interne gebouwde hoek filter? Laat je die eerst zitten maar wel leeg of?
*Edit, heb 180, niet 125*
No guts, no glory!
Ja ik vind ze ook altijd leuk en handig, al zijn deze wat schuwer dan wat ik eerder eens had. Ze doen het wel verder wel goedKillGhost schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 10:55:
Mooie foto's hoor. Blijven toch één van mijn favoriete soorten. Supertoffe visjes.
Ik heb een oude juwel rio 125 bak, had de kap eraf gehaald (T8 tl lampen nogKillGhost schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 11:37:
[...]
Daar zit ik nu inderdaad ook mee haha. Ik heb ze nu nog samen draaien voor het inlopen van het nieuwe filter. Daarna moet ik nog even kijken of ik het interne filter makkelijk kan verwijderen terwijl de bak nog vol zit. Mijn gok is van niet. Ik sta open voor feedback
Een scherp lang dun wat flexibel keukenmes nemen en met geduld en gedoe voorzichtig door de kit snijden/wiebelen en oppassen dat je het glas niet krast. Zo deed ik het en was best te doen met een lege bak.
Misschien helpt het wat als je de helft of meer water eruit haalt, ik zie zo voor me dat het wel wat gerommel kan worden.
Wat ik nu ook bedenk, ik heb later eens een bakje uit elkaar gehaald door met heel sterk visdraad door de kit tussen het glas te snijden/zagen. Interne filter zit in een hoek maar misschien wel te doen? Een dun gitaar snaar zou er ook goed voor moeten zijn in dat geval staat me bij maar is even checken.
De kitresten van het glas halen is ook wel een klusje.
Maar dat is mijn ervaring met een ouder type juwel bak, ik neem aan dat er aan de montage van het filter niet veel is veranderd.
Gaat wel gepruts worden maar zoveel beter zonder dat ding erin
[ Voor 23% gewijzigd door Mutatie op 28-02-2019 12:47 ]
sorry dp
[ Voor 96% gewijzigd door Mutatie op 28-02-2019 12:17 ]
Dat interne filter is heel simpel te verwijderen, zelfs bij een draaiende bak. Het filter zit maar met 2 of 3 blobjes kit per kant vast aan de ruit.
Ik heb zowel bij mij Juwel Lido 120, 200 als mijn Juwel Rio 400 het filter verwijderd met een stukje visdraad.
Trek het visdraad langs het filter en maak dan een zagende beweging naar beneden.
De kit resten die achter blijven kan je heel simpel verwijderen met een schrap mes voor keramische kookplaten.
Ik heb zowel bij mij Juwel Lido 120, 200 als mijn Juwel Rio 400 het filter verwijderd met een stukje visdraad.
Trek het visdraad langs het filter en maak dan een zagende beweging naar beneden.
De kit resten die achter blijven kan je heel simpel verwijderen met een schrap mes voor keramische kookplaten.
Formerly known as Ragdoll
Ik denk misschien te moeilijk, koorts, ik ijlInFamous schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:35:
Dat interne filter is heel simpel te verwijderen, zelfs bij een draaiende bak. Het filter zit maar met 2 of 3 blobjes kit per kant vast aan de ruit.
Maar inderdaad, met een draad zou het zo gebeurd moeten zijn, kon me niet heel goed meer herinneren hoe stevig het gemonteerd was, hoeveel kit. Dat was een jaar of 10 terug en had toen het idee van met een draad snijden nog niet

Bij mijn Lido's zaten er achter 3 dikke stippen en aan de zijkant 2. Bij mij Rio zaten er veel kleine stippen verspreid.
Klinkt als niet te moeilijk, zou inderdaad met gevulde bak ook wel moeten werken.InFamous schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:35:
Toch maar eens proberen als ik een nieuw extern filter heb
Ik heb het met een afbreekmes gedaan, gaat ook prima. Draad is nog beter als het werktMutatie schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 12:46:
[...]
Ik denk misschien te moeilijk, koorts, ik ijl![]()
Maar inderdaad, met een draad zou het zo gebeurd moeten zijn, kon me niet heel goed meer herinneren hoe stevig het gemonteerd was, hoeveel kit. Dat was een jaar of 10 terug en had toen het idee van met een draad snijden nog niet
@Hortz Ik heb het twee keer gedaan in een gevulde bak
Wel even je aquarium 30% laten leeg lopen anders klotst alles over de rand heen

Da's ook mijn strategie inderdaad. Gewoon alleen de mesjes van zo'n afbreek/stanleymesje. Voorzichtig vlak langs het glas, geen spoortje kit nog over.LED-Maniak schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:16:
[...]
Ik heb het met een afbreekmes gedaan, gaat ook prima. Draad is nog beter als het werkt
Genoeg goede tips. Ik heb wel twee linkerhanden maar ik zal het eens proberen.
Ik heb btw de standaardfilters in de JBL laten zitten. Ik zit eraan te denken om deze te vullen volgens de aanbevelingen van PondGuru, dus met Biohome. Iemand daar ervaringen mee, of iets zinnigs over te zeggen?
Ik heb btw de standaardfilters in de JBL laten zitten. Ik zit eraan te denken om deze te vullen volgens de aanbevelingen van PondGuru, dus met Biohome. Iemand daar ervaringen mee, of iets zinnigs over te zeggen?
No guts, no glory!
Ik ben dus nog steeds aan het indraaien. Inmiddels heb ik de garnalen overgezet (vorige week) maar mijn aquarium lijkt weer ergens over te klagen. Ik zie op verschillende plekken bruine plekken op het glas. Ik zie steeds meer bruine aanslag op de bodem. Planten beginnen geel en/of bruin te worden.
Waterwaardes:

Verkleuring planten:

Bodem:

Het is dan wel een lichte bodem maar dit lijkt mij toch niet normaal. Teveel/te lang licht? Mijn lampen staan nu 6 uur per dag aan op 100%. Ik geef dagelijks vloeibare CO2 en EasyCarbo en eens per week de aanbevolen hoeveelheid All-In-One (30ml) voeding van PlantedBox
Ook mijn Cabomba begint geel/bruin te worden
Waterwaardes:

Verkleuring planten:

Bodem:

Het is dan wel een lichte bodem maar dit lijkt mij toch niet normaal. Teveel/te lang licht? Mijn lampen staan nu 6 uur per dag aan op 100%. Ik geef dagelijks vloeibare CO2 en EasyCarbo en eens per week de aanbevolen hoeveelheid All-In-One (30ml) voeding van PlantedBox
@Mutatie ook nog een front shot van de gehele bak?
Bruine alg is tijdens het indraaien niet ongewoon. Wat vaker water wisselen, goed schoon blijven maken en ervoor zorgen dat je planten het goed gaan doen: dan verdwijnt die vanzelf. Het zand kun je afzuigen, opvangen en dan weer aanvullen met nieuw zand. Wat je hebt opgevangen even goed drogen en reinigen en dan kun je dat later wel weer gebruiken.mvds schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:02:
Ik ben dus nog steeds aan het indraaien. Inmiddels heb ik de garnalen overgezet (vorige week) maar mijn aquarium lijkt weer ergens over te klagen. Ik zie op verschillende plekken bruine plekken op het glas. Ik zie steeds meer bruine aanslag op de bodem. Planten beginnen geel en/of bruin te worden.
Waterwaardes:
Het blad is niet alleen aan het verkleuren maar er zit ook een gat in. Dat duidt meestal op een tekort, maar ik ben geen expert waarin dat dan is. Heb je naast je ph meting ook een dropchecker in je bak om CO2 niveau te controleren?
Nee, helaas nog niet. Moet ik inderdaad wel eens gaan kopen.jsiegmund schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 14:35:
[...]
Bruine alg is tijdens het indraaien niet ongewoon. Wat vaker water wisselen, goed schoon blijven maken en ervoor zorgen dat je planten het goed gaan doen: dan verdwijnt die vanzelf. Het zand kun je afzuigen, opvangen en dan weer aanvullen met nieuw zand. Wat je hebt opgevangen even goed drogen en reinigen en dan kun je dat later wel weer gebruiken.
Het blad is niet alleen aan het verkleuren maar er zit ook een gat in. Dat duidt meestal op een tekort, maar ik ben geen expert waarin dat dan is. Heb je naast je ph meting ook een dropchecker in je bak om CO2 niveau te controleren?
Ik zuig nu regelmatig de bodem af, ik zal dat zand maar eens gaan opvangen inderdaad omdat ik anders teveel zand moet gaan kopen
Ik kan proberen meer voeding te gaan toevoegen. Anders ga ik toch maar, in plaats van alles-in-een alles los kopen en zelf mengen. Ik lees dat het vaak ijzer is waar een tekort aan is.
De bruinalgen lijken me niet zo'n probleem, dat zou op den duur wel minder worden, heb ik ook een tijd lang (2 maanden ofzo) gehad in het begin. Ik wreef de bladeren wel eens schoon met mn vingers of een stukje spons. Hoe lang draait je bak nu?mvds schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:02:
Waterwaardes:
[Afbeelding]
Verkleuring planten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bodem:
[Afbeelding]
En die zandbodem ziet er wel heel fijn uit (weinig geen doorstroming), zit er ook voedingsbodem onder, of mesttabletten? Zo nee dan denk ik dat de planten geen voeding via de wortels krijgen en ze het daardoor niet zo goed doen. Anders moeten ze misschien nog een sterk wortelstelsel aanmaken.
Gaatjes, plekken in de oude anubias bladeren is niet gek, die hebben een wisseling van omgeving waar het wel eens door gebeurd. Dat is over het algemeen vaak zo met planten, oude bladen doen het slecht of sterven af. De nieuwe bladeren zouden het beter moeten doen.
Paar weken terug gepostPaulus07 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 11:05:
@Mutatie ook nog een front shot van de gehele bak?
Mutatie in "Het aquarium topic - Deel 8"
Valisneria gaat nu beter, gras nog niet. Kleine 3 weken geleden mesttabletjes bij gedaan.
Het kriebelt wel steeds om de bodem te vervangen met aquasoil. Zo stom dat ik dat spul pas ontdekte na het starten. Maarja dat is bijna een herstart ben ik bang, voedingstoffen en balans zal wel ff op zn kop gaan als ik dat zou doen,en moet het weer mooi ingroeien.. Hoe goed zouden in normaal grind het moeten doen vraag ik me steeds af. Wel een voedingsbodem eronder maar heb niet het idee dat die veel doet/deed
[ Voor 63% gewijzigd door Mutatie op 01-03-2019 22:14 ]
Mijn bak draait nu een week of 5, eerst 4 weken zonder bewoners, alleen de planten. Nu sinds een weekje de garnalen erbij.Mutatie schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 21:54:
[...]
De bruinalgen lijken me niet zo'n probleem, dat zou op den duur wel minder worden, heb ik ook een tijd lang (2 maanden ofzo) gehad in het begin. Ik wreef de bladeren wel eens schoon met mn vingers of een stukje spons. Hoe lang draait je bak nu?
En die zandbodem ziet er wel heel fijn uit (weinig geen doorstroming), zit er ook voedingsbodem onder, of mesttabletten? Zo nee dan denk ik dat de planten geen voeding via de wortels krijgen en ze het daardoor niet zo goed doen. Anders moeten ze misschien nog een sterk wortelstelsel aanmaken.
Gaatjes, plekken in de oude anubias bladeren is niet gek, die hebben een wisseling van omgeving waar het wel eens door gebeurd. Dat is over het algemeen vaak zo met planten, oude bladen doen het slecht of sterven af. De nieuwe bladeren zouden het beter moeten doen.
Er zit geen voedingsbodem onder, ik heb kleibolletjes bij de wortels van de planten zitten. Op zich doen veel planten het erg goed hoor. Ik heb Vallisneria erin staan en die krijgt scheuten bij de vleet. Ook het gras groeit best goed.
Ik zal wat extra voeding geven de komende tijd, kijken of het helpt.
Binnenkort maar eens wat meer leven in m'n aquarium brengen. Heb een vraag uitstaan bij een hobbykweker hier in Tilburg die allerlei soorten vissen en garnalen kan leveren.
Heb momenteel een paar guppen (alleen mannetjes, geen zin in rappe gezinsuitbreiding
), tetra's en cory's. Ik wil nog wat extra tetra's en als nieuwelingen wil ik een stapeltje vuurgarnalen, 2 appelslakken en 5 kuhlii's. 
Bij dit aquarium, wat nu een half jaartje staat, valt me op dat ik nog steeds geen enkele slak in het aquarium heb. Voorheen kwamen er altijd wel wat slakjes mee met aquariumplanten, maar nu nada. Eigenlijk wil ik voor de bodem nog wel wat torenslakjes, die wroeten lekker door de bodem heen. Ik zal bij die hobbykweker vragen of ze die ook nog hebben, anders moet ik echt op zoek.
Vandaag na lange tijd weer eens een waterwissel gedaan. Ik heb gemerkt dat mijn aquarium het beste draait als ik me er zo min mogelijk mee bemoei.
(Juwel Rio 125 trouwens, met enkel nog het interne filter, maar over een tijdje (vakantiegeld of belastingteruggave) komt er een extern filter, vroeger altijd tevreden geweest met de Eheim eXperience 250 voor met destijds mijn Juwel Rekord 800 - maar ik denk dat ik voor mijn Rio 125 gewoon voor de eXperience 350 ga)
Heb momenteel een paar guppen (alleen mannetjes, geen zin in rappe gezinsuitbreiding
Bij dit aquarium, wat nu een half jaartje staat, valt me op dat ik nog steeds geen enkele slak in het aquarium heb. Voorheen kwamen er altijd wel wat slakjes mee met aquariumplanten, maar nu nada. Eigenlijk wil ik voor de bodem nog wel wat torenslakjes, die wroeten lekker door de bodem heen. Ik zal bij die hobbykweker vragen of ze die ook nog hebben, anders moet ik echt op zoek.
Vandaag na lange tijd weer eens een waterwissel gedaan. Ik heb gemerkt dat mijn aquarium het beste draait als ik me er zo min mogelijk mee bemoei.
(Juwel Rio 125 trouwens, met enkel nog het interne filter, maar over een tijdje (vakantiegeld of belastingteruggave) komt er een extern filter, vroeger altijd tevreden geweest met de Eheim eXperience 250 voor met destijds mijn Juwel Rekord 800 - maar ik denk dat ik voor mijn Rio 125 gewoon voor de eXperience 350 ga)
[ Voor 61% gewijzigd door Wildfire op 01-03-2019 23:55 ]
Nja ik heb wel eens meegemaakt dat iemand de planten in een pure kale zandbodem zette en vond dat het net zo goed moest groeien als in showbakken dus je weet maar nooitmvds schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:11:
[...]
Mijn bak draait nu een week of 5, eerst 4 weken zonder bewoners, alleen de planten. Nu sinds een weekje de garnalen erbij.
Er zit geen voedingsbodem onder, ik heb kleibolletjes bij de wortels van de planten zitten. Op zich doen veel planten het erg goed hoor. Ik heb Vallisneria erin staan en die krijgt scheuten bij de vleet. Ook het gras groeit best goed.
Dan zou ik het gewoon een tijd aankijken, regelmaat houden en bijhouden en niet echt nog wat veranderen. Wekelijks 25-50% verversen, als je meer voeding gaat doseren sowieso handig.
Ziet er niet heel slecht uit vind ik, ik gok dat het wel beter gaat worden. Verandering zoals dosering is vaak pas na weken echt merkbaar, ik weet niet of meer voeding gaat helpen, kan ook averechts werken. Volgens mij zijn het diatomeeën, kan komen door teveel silicaten in het water. Ik had dit ook en gok door mn zand en lavasteen. Is echt helemaal weg getrokken met de tijd. Andere algen waren/zijn hardnekkiger hier
Maar elke bak is anders en misschien is er iets anders aan de hand
Edit: Hoe is je KH zo hoog, 17? Of kijk ik verkeerd?
En even het hele verhaal gelezen, lastig.. Het was eerder ook vooral de bruine alg lijkt het? Veel silicaten in het kraanwater? Lamp een week of 4 op 60 70% proberen en weinig voeding doseren (minder licht maakt het vaak makkelijker als de planten het kunnen hebben). Zelf neem ik in mijn bakken als basis garnalen en Otocinclus om de boel wat bij te houden.
Alg komt bij de mooiste bakken wel voor

Nog een
Alg is blijkbaar niet gek bij een bak beginnen
Helaas kan ik geen japans
[ Voor 26% gewijzigd door Mutatie op 02-03-2019 02:32 ]
Niet ineens 2x of meer gaan geven dan! Verhoog de dosering een klein beetje, kijk of dat helpt. En knip het beschadigde blad ook gewoon weg, dan hoeff de plant daar geen energie aan te verspillen.mvds schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:11:
[...]
Ook voor groene draadalgen? Ik heb daar de laatste weken weer redelijk stevig last van.toolkist schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:18:
Zet er 1 of 2 nerita slakken in, betere algeneters ken ik niet.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
@mvds Ga voor je extra voeding toevoegt eens meten of je tekorten hebt! Dan weet je pas of je iets los moet gaan toevoegen, of dat het probleem heel ergens anders zit. Lukraak extra voeding toevoegen kan het probleem ook verergeren. Meet dus je ijzer als je vermoed dat je daar te weinig van hebt (je kan dit makkelijk vloeibaar kopen trouwens mocht je het gaan bijdoseren).
Heb je er daar toevallig een paar van?toolkist schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 08:18:
Zet er 1 of 2 nerita slakken in, betere algeneters ken ik niet.
Na 12 jaar gaat er eindelijk weer een aquarium hier in huis komen😁. Maar deze keer word het een doorkijk bak met aan de zijkant een biofilter, de verlichting word een regelbare led. De bak word op maat gemaakt en er zal aquascape toe gepast gaan worden. De beste man die deze bak gaat maken is net zo enthousiast als ik en zal mij hier mee gaan helpen. Het word een bak van 120x40x50 nu nog rustig gaan bedenken welke vissen ik er in wil hebben.🤔 Maar alles op zijn tijd.

[ Voor 18% gewijzigd door Sithlord76 op 02-03-2019 14:46 ]
Hier ook weer een lading installatie techniek binnen gekomen. Van het weekend maar eens wat fatsoenlijke elektra aanleggen in plaats van losse verlengblokken.
De bak is bijna gereed om op te starten
De bak is bijna gereed om op te starten
Schijnbaar wel. Geen eigen ervaring, want ik heb geen draadalg gehad.boomr schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 10:31:
[...]
Ook voor groene draadalgen? Ik heb daar de laatste weken weer redelijk stevig last van.
2 maar die hou ik zelf. Heten trouwens Neritina, dus niet Nerita zoals ik eerder typte. Ze kweken niet want daar hebben ze zout of brak water voor nodig. Gewoon even bij de aquarium winkel kijken, die dingen kosten misschien 2 of 3 euro per stuk en je hebt er echt maar een paar nodig want ze eten als een malle (en zijn ook nog mooi om te zien).
Ik had in m'n guppen kweek bakje ook allerlei algen op de ruiten, sinds ik die 2 erin heb helemaal niks meer.
Zo vandaag de elektra aangelegd, 12 stopcontacten in het droge ruimte en 6 in de natte ruimte. Daar kunnen we voorlopig wel even mee vooruit.

Zie ik op de laatste foto een sump met Bean animal afvoer?InFamous schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:28:
Zo vandaag de elektra aangelegd, 12 stopcontacten in het droge ruimte en 6 in de natte ruimte. Daar kunnen we voorlopig wel even mee vooruit.
? Nee, rechts is overloop, midden noodoverloop en links uiteraard opvoer.
Niet bang voor een slurpende afvoer?InFamous schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:19:
? Nee, rechts is overloop, midden noodoverloop en links uiteraard opvoer.
Dit is geen zelfbouw, het betreft hier een Red Sea Reefer 525XL. Er zit een speciale extra buis om de overloop buis om slurpen tegen te gaan.

De uitbreiding is binnenWildfire schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 23:49:
Binnenkort maar eens wat meer leven in m'n aquarium brengen. Heb een vraag uitstaan bij een hobbykweker hier in Tilburg die allerlei soorten vissen en garnalen kan leveren.
Heb momenteel een paar guppen (alleen mannetjes, geen zin in rappe gezinsuitbreiding), tetra's en cory's. Ik wil nog wat extra tetra's en als nieuwelingen wil ik een stapeltje vuurgarnalen, 2 appelslakken en 5 kuhlii's.
[..]

De garnalen hebben al diverse schuilplekjes opgezocht. Zie ze zo af en toe over de bodem scharrelen om wat restanten voer op te halen

Appelslakje ook lekker aan het eten. De andere zit ergens op een decoratie rond te hangen.

Twee kuhlii's in beeld, de cory was van plan te photobomben.

Ik had al een klein schooltje tetra's, maar nu dus een paar extra.
Voor deze linkerachterhoek haal ik binnenkort nog een achtergrondplant bij om het op te vullen.
Er ligt links en rechts wat voer op de bodem, had net gevoerd
[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 03-03-2019 18:22 ]
Nice. Bij mij trouwens ook. Een hele tijd getwijfeld wat ik wilde, toen ik dat besloten had een tijd gezocht naar wat ik wilde en nu kwam ik ze vrijdag per ongeluk op de stocklist bij Verduijn tegen, dus zaterdag even langsgereden en meegenomen.
Wat dan? 4 van deze (geen eigen foto), als het goed is 2 man 2 vrouw.

Geophagus Parnaibae. Blijft wat kleiner (15cm) dan de gemiddelde geo (20-30 cm) en broedt z'n eieren in de bek uit, ipv dat de larfjes in de bek genomen worden. Met de eierrovers in m'n bak kan dat geen kwaad
1 van de 4 is duidelijk nog wat onder de indruk van de grote uaru's, maar dat trekt hopelijk wel bij. Het is niet dat de uaru's ook maar een klein beetje aandacht aan ze geven.
Verder vandaag sinds tijden weer eens wat filters schoongemaakt (2 van de 3), dat was ook wel hard nodig ook

[ Voor 4% gewijzigd door toolkist op 03-03-2019 20:52 ]
Leuke vissoort, maar pak even een ander plaatje, die site staat geen hotlinking toe.toolkist schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:07:
[...]
Nice. Bij mij trouwens ook. Een hele tijd getwijfeld wat ik wilde, toen ik dat besloten had een tijd gezocht naar wat ik wilde en nu kwam ik ze vrijdag per ongeluk op de stocklist bij Verduijn tegen, dus zaterdag even langsgereden en meegenomen.
[Afbeelding]
Geophagus Parnaibae. Blijft wat kleiner (15cm) dan de gemiddelde geo (20-30 cm) en broedt z'n eieren in de bek uit, ipv dat de larfjes in de bek genomen worden. Met de eierrovers in m'n bak kan dat geen kwaad
1 van de 4 is duidelijk nog wat onder de indruk van de grote uaru's, maar dat trekt hopelijk wel bij. Het is niet dat de uaru's ook maar een klein beetje aandacht aan ze geven.
Verder vandaag sinds tijden weer eens wat filters schoongemaakt (2 van de 3), dat was ook wel hard nodig ookMaar goed, anderhalf uur en een hoop vissenstront verder draait alles weer.
Blijven mooie vissen! Hoe groot zijn je uaru's?toolkist schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:07:
[...]
[Afbeelding]
Verder vandaag sinds tijden weer eens wat filters schoongemaakt (2 van de 3), dat was ook wel hard nodig ookMaar goed, anderhalf uur en een hoop vissenstront verder draait alles weer.
Bij mij is helaas een van de geophagus overleden afgelopen maandag. Infectie in de bak, man rivulatus ook overleden waardoor ik nu van de Hero, Geo en rivulatus er maar 1 over heb. Wanneer alles weer hersteld en in orde is zal er dus een verandering aan vissen in de bak plaats vinden.
Ouch, da's altijd pijnlijk.DoeEensGek schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:18:
[...]
Blijven mooie vissen! Hoe groot zijn je uaru's?
Bij mij is helaas een van de geophagus overleden afgelopen maandag. Infectie in de bak, man rivulatus ook overleden waardoor ik nu van de Hero, Geo en rivulatus er maar 1 over heb. Wanneer alles weer hersteld en in orde is zal er dus een verandering aan vissen in de bak plaats vinden.
Ik denk dat de grootste 2 uaru's nu tussen de 20 en 25cm zitten. Dan 2 van 20, en 1 van 15 ofzo. Achterblijvertje, maar lijkt toch een koppel te vormen met 1 van de grote mannen.
Weer sterk aan het twijfelen of ik van de huidige (niet opticwhite) bak van 100*50*50 naar een 120*45*45 zal gaan incl nieuw meubel en verlichting.
Is alleen zo, dat de bak dan minder diep is en minder liters dan de huidige...... + dat het een duur grapje is
120*60*60 kan ook maar is dan direct nog duurder......
Keuzes keuzes......
En kijken wat de huidige bak + meubel + verlichting nog waard is wat dan bij de nieuwe bak gebruikt kan worden
Is er iemand nog op zoek naar een meter bak/meubel/verlichting? (open bak 12mm glasdikte)
Is alleen zo, dat de bak dan minder diep is en minder liters dan de huidige...... + dat het een duur grapje is
120*60*60 kan ook maar is dan direct nog duurder......
Keuzes keuzes......
En kijken wat de huidige bak + meubel + verlichting nog waard is wat dan bij de nieuwe bak gebruikt kan worden
Is er iemand nog op zoek naar een meter bak/meubel/verlichting? (open bak 12mm glasdikte)
Mijn nieuwe aquarium
Welgeteld nog geen liter inhoud
Aquarium is helemaal compleet met (sump) filter

oa hier te verkrijgen
https://minicompletetank.com/

oa hier te verkrijgen
[ Voor 14% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 04-03-2019 12:36 ]
Eén soort uaru's? Eten gewoon korrel. Das nogal een probleem met grote cichliden, ze kunnen er een bende van maken.toolkist schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:51:
[...]
Ouch, da's altijd pijnlijk.
Ik denk dat de grootste 2 uaru's nu tussen de 20 en 25cm zitten. Dan 2 van 20, en 1 van 15 ofzo. Achterblijvertje, maar lijkt toch een koppel te vormen met 1 van de grote mannen.

Foto van kleine 3 weken geleden, daarop nog de man prominent in beeld te zien.
Heb al wel een aquarium maar deze gaat vervangen worden door een Juwel Rio 125. Mijn oude 60cm bak wordt dan ingezet als quarantaine/medicatie bak. Al behoorlijk aan het verdiepen in de omschakeling van goudvissen (zwemmen nu in een mooie vijver) naar tropisch en dan specifiek richting aqua scape. Eerst even een medische ingreep met herstel periode en daarna aan de gang.
Ik heb ervaring met de biogravel en die is erg goed. De water wissel is eigenlijk voor het nitraat niet echt nodig. De ultimate zou nog beter op dat vlak behoren te werken.
Ik las je wat oudere reactie en zag er nog geen reactie op. Momenteel nog geen ervaring persoonlijk met een grotere externe filter, maar zodra het nieuwe aquarium er is gaat de biohome ultimate in het filter geplaatst worden. Als je vragen hebt stel ze gerust, heb persoonlijk met Richard gemaild en al behoorlijk wat vragen gesteld en beantwoord gekregen. De vraag qua hoeveel liter ruimte 1 kilo inneemt moet ik nog vragen, dan kan ik zelf ook schatten hoeveel media ik nodig heb. Wil waarschijnlijk ook de e902 gaan gebruiken. Hoe bevalt de flow jouw en heb je de flow nog beperkt?KillGhost schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:40:
Ik heb ervaring met de biogravel en die is erg goed. De water wissel is eigenlijk voor het nitraat niet echt nodig. De ultimate zou nog beter op dat vlak behoren te werken.
[ Voor 1% gewijzigd door MdBruin op 04-03-2019 15:13 . Reden: Spel foutje ]
Yep, 5x de amphiacanthoides. Had er 7 maar dat werd echt te druk aangezien het volgens mij 3 koppels waren. Bij mij krijgen ze hikari (allerlei soorten), courgette (samen met de L190 werken ze een hele courgette weg in max 1,5 dag) en nu ook af en toe witte mug. Hebben echt niks te klagen dusDoeEensGek schreef op maandag 4 maart 2019 @ 14:04:
[...]
Eén soort uaru's? Eten gewoon korrel. Das nogal een probleem met grote cichliden, ze kunnen er een bende van maken.![]()
[Afbeelding]
Foto van kleine 3 weken geleden, daarop nog de man prominent in beeld te zien.
Ah, mooi. Ik had inderdaad geen reactie ontvangen. Ik denk dat ik het vanavond maar gewoon ga bestellen. Ik had al het filmpje gezien voor de E901. Daar heb je volgens mij in totaal twee kilo voor nodig als je het gaat inrichten volgens zijn instructie. Dat zal voor de E902 niet anders zijn. De flow bevalt mij prima. Ik heb de flow op de uitvoer beperkt door dat dingetje wat erbij zit. Ik werk nog niet met de spraybar omdat ik het interne filter straks wil verwijderen.MdBruin schreef op maandag 4 maart 2019 @ 15:10:
Ik las je wat oudere reactie en zag er nog geen reactie op. Momenteel nog geen ervaring persoonlijk met een grotere externe filter, maar zodra het nieuwe aquarium er is gaat de biohome ultimate in het filter geplaatst worden. Als je vragen hebt stel ze gerust, heb persoonlijk met Richard gemaild en al behoorlijk wat vragen gesteld en beantwoord gekregen. De vraag qua hoeveel liter ruimte 1 kilo inneemt moet ik nog vragen, dan kan ik zelf ook schatten hoeveel media ik nodig heb. Wil waarschijnlijk ook de e902 gaan gebruiken. Hoe bevalt de flow jouw en heb je de flow nog beperkt?
No guts, no glory!
@KillGhost ik denk dat je deze hebt gezien:
Er is wat veranderd in het pre filter waardoor er een groter stuk grove filterspons in past, heeft als voordeel dat deze niet zo snel dicht slipt.
Als je niet te veel vissen in je aquarium hebt zitten dan zijn er ook goede resultaten te behalen. Met 2 kilo kan je een zwaarder belast aquarium (goudvissen/cichlide) van 100 liter een volledige cyclus geven. Een minder zwaar belast aquarium rond de 200 liter.
Zelf heb ik de resultaten behaald met 3 sluierstaarten in een 54 liter aquarium (ja veel te klein). Nitraat was na 1 week met 1.2 kilo biogravel, <25ppm. In eerste instantie zal de nitraat niet zo laag blijven, de anaërobe bacteriën hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Het lijkt me verstandig om beide filters in eerste instantie te blijven gebruiken om de nieuwe media de kans te geven om aërobe bacteriën te ontwikkelen. Anders krijg je ammoniak pieken wat dode vissen kan betekenen.
Er is wat veranderd in het pre filter waardoor er een groter stuk grove filterspons in past, heeft als voordeel dat deze niet zo snel dicht slipt.
Als je niet te veel vissen in je aquarium hebt zitten dan zijn er ook goede resultaten te behalen. Met 2 kilo kan je een zwaarder belast aquarium (goudvissen/cichlide) van 100 liter een volledige cyclus geven. Een minder zwaar belast aquarium rond de 200 liter.
Zelf heb ik de resultaten behaald met 3 sluierstaarten in een 54 liter aquarium (ja veel te klein). Nitraat was na 1 week met 1.2 kilo biogravel, <25ppm. In eerste instantie zal de nitraat niet zo laag blijven, de anaërobe bacteriën hebben meer tijd nodig om zich te ontwikkelen. Het lijkt me verstandig om beide filters in eerste instantie te blijven gebruiken om de nieuwe media de kans te geven om aërobe bacteriën te ontwikkelen. Anders krijg je ammoniak pieken wat dode vissen kan betekenen.
Heb je daar iets in zitten? Nee toch??Gh0stw4lk3r schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:33:
Mijn nieuwe aquarium
[Afbeelding]
oa hier te verkrijgen
Wat een geld joh voor zoietsGh0stw4lk3r schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:33:
Mijn nieuwe aquarium
[Afbeelding]
oa hier te verkrijgen
Ik heb er niet zo veel voor betaald hoor, via ali zijn ze voor de helft te koopmvds schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:22:
[...]
Wat een geld joh voor zoietsVoor minder heb je ook een Juwel 30L bak
Ja er zitten 4 garnaaltjes in, komen sowieso geen vissen in.
Veel meer zou ik er ook niet in doen, heb de review van "the king of DIY" gezien. Had in eerste instantie niet door deze dat is. Op zich een leuk klein aquarium van nog geeneens 1 liter, ben benieuwd of het stabiel genoeg kan blijven. Al heb je er nu niet echt een zware biologische belasting erin zitten, ze ruimen zelf al behoorlijk op.Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Ja er zitten 4 garnaaltjes in, komen sowieso geen vissen in.
Yeah, hoop geld voor weinig waar.mvds schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:22:
[...]
Wat een geld joh voor zoietsVoor minder heb je ook een Juwel 30L bak
Linkje?Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:47:
[...]
Ik heb er niet zo veel voor betaald hoor, via ali zijn ze voor de helft te koop
Oké dilemma en ik ben benieuwd naar hoe jullie er tegen aan kijken.
Zoals eerder in t topic aangegeven draait mijn bak op het moment wel maar leeft er niets in. Opknappen kan maar liever niet want verhuizen op korte termijn. (Druk bezig met bezichtigingen)
Nu bezig met traject verkoop van mijn huidige woning. Hiervoor moet het aquarium weg, want vies, neemt ruimte etc.
Ik heb zelf geen mogelijkheid tot opbergen. Tenzij ik een shurgard oid afsluit. Maar heel eerlijk, zo leuk vind ik t aquarium ook niet dan om voor 50 tot 100 euro een stalling te gaan regelen voor een paar maanden.
Op marktplaats zie ik erg veel staan zonder doorlooptijd en ik moet er binnen nu en 2 weken van af.
Hebben jullie ideeën of er bijvoorbeeld een school o.i.d. is die blij zou worden van een aquarium? Ik vind het ook zonde om het in de container te gooien want het is in goede staat, geen krassen enzo, alleen vies.
Verwacht op MP nog wel iets te kunnen krijgen maar ik heb geen lange tijd om te wachten zeg maar.
Hoe zouden jullie dit aanvliegen?
Gaat overigens om een witte rio 240 inc meubel. ledverlichting met dimmer, co systeem en eheim 3 pro filter.
Zoals eerder in t topic aangegeven draait mijn bak op het moment wel maar leeft er niets in. Opknappen kan maar liever niet want verhuizen op korte termijn. (Druk bezig met bezichtigingen)
Nu bezig met traject verkoop van mijn huidige woning. Hiervoor moet het aquarium weg, want vies, neemt ruimte etc.
Ik heb zelf geen mogelijkheid tot opbergen. Tenzij ik een shurgard oid afsluit. Maar heel eerlijk, zo leuk vind ik t aquarium ook niet dan om voor 50 tot 100 euro een stalling te gaan regelen voor een paar maanden.
Op marktplaats zie ik erg veel staan zonder doorlooptijd en ik moet er binnen nu en 2 weken van af.
Hebben jullie ideeën of er bijvoorbeeld een school o.i.d. is die blij zou worden van een aquarium? Ik vind het ook zonde om het in de container te gooien want het is in goede staat, geen krassen enzo, alleen vies.
Verwacht op MP nog wel iets te kunnen krijgen maar ik heb geen lange tijd om te wachten zeg maar.
Gaat overigens om een witte rio 240 inc meubel. ledverlichting met dimmer, co systeem en eheim 3 pro filter.
Je kan zeker even lokaal rondvragen, mijn middelbare school had bij Biologie een enorm oud aquarium staan, omgebouwd tot terrarium. Heb daar zelf de slang en later hagedis nog van verzorgd. Dus dat had zeker meerwaarde. Basisschool lijkt me tricky ivm vingertjes die overal aanzitten, 20x per dag "leuk even visjes voeren", etc. Maar er moet natuurlijk wel iemand voor zorgen, liefst met een beetje verstand. Dus dan moet je die persoon wel zien te vinden.
Is het niet mogelijk hem tijdelijk te stallen bij een vriend/buur/collega? Heb zelf nog een 80 bak bij m'n ouders staan, die hebben toch ruimte zat en vinden het niet erg. Ik ben naar een klein flatje verhuisd dus heb geen ruimte. Wil uiteindelijk wel die bak weer opzetten als ik een groter huis heb.
Is het niet mogelijk hem tijdelijk te stallen bij een vriend/buur/collega? Heb zelf nog een 80 bak bij m'n ouders staan, die hebben toch ruimte zat en vinden het niet erg. Ik ben naar een klein flatje verhuisd dus heb geen ruimte. Wil uiteindelijk wel die bak weer opzetten als ik een groter huis heb.
[ Voor 17% gewijzigd door SmurfLink op 06-03-2019 14:56 ]
Ja normaal zou ik alles bij mn vader op kunnen slaan, die hebben echter net hun huis verkocht en moeten over 3 maanden eruit... Dat is net te kort voor mij om te kunnen overbruggen. Meer opties dan dat heb ik eigenlijk niet nee.SmurfLink schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 14:56:
Je kan zeker even lokaal rondvragen, mijn middelbare school had bij Biologie een enorm oud aquarium staan, omgebouwd tot terrarium. Heb daar zelf de slang en later hagedis nog van verzorgd. Dus dat had zeker meerwaarde. Basisschool lijkt me tricky ivm vingertjes die overal aanzitten, 20x per dag "leuk even visjes voeren", etc. Maar er moet natuurlijk wel iemand voor zorgen, liefst met een beetje verstand. Dus dan moet je die persoon wel zien te vinden.![]()
Daarnaast denk ik dat het me voorlopig ook wel goed uit kan komen omdat ik weinig tijd heb (drukke baan, deeltijdstudie nog 1 jaar, en dus verhuizen nu. Beter over een jaar opnieuw beginnen met wellicht m'n droombakformaat (minimaal 2 meter)
Wel bedankt voor het meedenken in elk geval!
Gratis op facebook en marktplaats zetten gegarandeerd weg binnen een aantal uur.
Ja daar heb ik ook al aan gedacht, ben dan alleen zo bang dat t bij een handelaar oid terecht komtInFamous schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 20:43:
Gratis op facebook en marktplaats zetten gegarandeerd weg binnen een aantal uur.
Wie heeft een tip voor een goede co2 diffuser? Ik heb nu 2 glazen modellen van JBL en Eheim, maar beiden maken een irritant hoog sissend/ fluitend geluid.
Ik heb overigens een intern filter, dus een inline diffuser is geen optie helaas.
Ik heb overigens een intern filter, dus een inline diffuser is geen optie helaas.
MisterEagle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 13:59:
Oké dilemma en ik ben benieuwd naar hoe jullie er tegen aan kijken.
Als je er echt vanaf moet heb ik wel interesse in de co2 installatie (en evt de Eheim)MisterEagle schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:07:
[...]
Ja daar heb ik ook al aan gedacht, ben dan alleen zo bang dat t bij een handelaar oid terecht komtMaar wel eens, beter dat dan weggooien want dat is echt doodzonde.
[ Voor 11% gewijzigd door mvds op 07-03-2019 09:29 ]
Sissen is weinig aan te doen. Tenzij je naar CO2 ladders gaat, maar die zijn hopeloos ineffcient.RuleOfThirds schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:23:
Wie heeft een tip voor een goede co2 diffuser? Ik heb nu 2 glazen modellen van JBL en Eheim, maar beiden maken een irritant hoog sissend/ fluitend geluid.
Dit topic is gesloten.