Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 92 Laatste
Acties:
  • 414.779 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:23
Je hoeft t niet eens gratis op marktplaats te zetten, zeker met co2 en die eheim moet je er nog wel een redelijk bedrag voor kunnen krijgen zou je denken.

Of verkoop de eheim en co2 los en geef de bak desnoods gratis weg.

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

mvds

Totally awesome!

Powermage schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:49:
Je hoeft t niet eens gratis op marktplaats te zetten, zeker met co2 en die eheim moet je er nog wel een redelijk bedrag voor kunnen krijgen zou je denken.

Of verkoop de eheim en co2 los en geef de bak desnoods gratis weg.
Het ging ook om de doorlooptijd. Ik geloof dat hij geen weken de tijd had om biedingen af te wachten en de overige Marktplaats perikelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powermage
Maargoed, als t toch al leeg staat en als je overweegt t hele setje gratis weg te geven, een beetje co2 set is volgens mij voor een paar tientjes zo weg (ik kijk met een schuin oog, maar ben altijd te laat bij die deals) idem voor zo een filter.
de bak zelf is misschien een dingetje, maargoed, geef je die alsnog dus weg en klaar.

Mijn punt is vooral dat je dingen alsnog voor een redelijk bedrag snel weg kan krijgen, spullen zijn vermoedelijk gewild genoeg.

[ Voor 16% gewijzigd door Powermage op 07-03-2019 11:54 ]

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Powermage schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:52:
maar ben altijd te laat bij die deals
:P Klopt, ik was eerder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 21:59
Ik zit er steeds meer aan te denken om de aquariumhobby weer eens op te pakken :)

Vanwege de beperkte ruimte wil ik het beperken tot een nano bak van 25 liter. Die van Superfish lijkt me eigenlijk wel prima:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/4/8/9/9200000011229840.jpg

Zat eerst te kijken naar de Fluval Edge 2 maar ik begreep dat die qua onderhoud erg lastig zijn omdat het waterpeil gelijk overstroomt als je met je hand erin gaat. Daarnaast wil ik kleine Corydoras erin gaan houden en die kunnen dan geen lucht happen.

Ik wil er ook een achterwand in kunnen plaatsen zodat het wat rustiger is voor de vissen. Zat zelf te denken aan de volgende vissensoorten:

- Corydoras Habrosus/Pygmaeus/Hastatus
- Dwerg tetra's

Vind het het leukste om soorten uit 1 continent te hebben, maar heb niet zo veel ervaring met dwerg tetra's. Hebben jullie hiervoor nog aanbevelingen? Corydoras vind ik super leuke visjes om naar te kijken. Heb vroeger ook cichliden gehad maar denk dat dat net teveel van het goede is voor een Nano aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:05:
Ik zit er steeds meer aan te denken om de aquariumhobby weer eens op te pakken :)

Vanwege de beperkte ruimte wil ik het beperken tot een nano bak van 25 liter. Die van Superfish lijkt me eigenlijk wel prima:

[Afbeelding]

Zat eerst te kijken naar de Fluval Edge 2 maar ik begreep dat die qua onderhoud erg lastig zijn omdat het waterpeil gelijk overstroomt als je met je hand erin gaat. Daarnaast wil ik kleine Corydoras erin gaan houden en die kunnen dan geen lucht happen.

Ik wil er ook een achterwand in kunnen plaatsen zodat het wat rustiger is voor de vissen. Zat zelf te denken aan de volgende vissensoorten:

- Dwerg tetra's

Vind het het leukste om soorten uit 1 continent te hebben, maar heb niet zo veel ervaring met dwerg tetra's. Hebben jullie hiervoor nog aanbevelingen? Corydoras vind ik super leuke visjes om naar te kijken. Heb vroeger ook cichliden gehad maar denk dat dat net teveel van het goede is voor een Nano aquarium.
Naar mijn mening hoor je op 25 liter geen enkele vis te houden. Het is simpelweg te klein om stabiele waterwaarden goed te krijgen en te houden, en er is veel te weinig zwemruimte.

Als je kleine cory's wil, kijk eens naar de verschillende 40L bakken die op de markt zijn. Niet te groot in ruimte, maar wel bijna het dubbele aantal liters. De Habrosus en Hastatus zijn namelijk enorm gevoelig voor schommelingen in waterwaarden. De Pygmaeus is makkelijker, maar vergis je niet in hoeveel die zwemmen. Vond ze persoonlijk de leukste van de 3 qua gedrag. Had ze in een 60x30x30, erg leuke beestjes. Daarbij kan je naar de microvisjes kijken uit Azië, de Rasbora soortjes en dergelijke, die worden niet extreem groot. Ik combineerde ze met Rasbora Espei (tegenwoordig Trigonostigma geloof ik). Een leuk kleurig visje met mooi scholingsgedrag.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:05:

[Afbeelding]

- Dwerg tetra's

Tanganyika neolamprologus similis of multifasciatus kan in nano. Of dario dario / badis badis.

Of ander idee: een brakwater bakje met bijtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Betta tankje moet wel kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:51:
Zolang het een nano bakje is met open ruimte aan de bovenkant wel, zodat een betta kan luchthappen. Sommige van die nano bakjes zijn niet voor 'luchthappers' geschikt, bv de reeds genoemde fluval edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 21:59
Een 40 liter bak is ook nog wel een optie, maar hopelijk houdt mijn Ikea Galant meubel dat gewicht dan nog :)

Badis Badis ziet er leuk uit, mooi visje.
Verder vind ik Corydorassen gewoon erg cool.

Betta ben ik niet zo van, heb ik nooit een interessante vis gevonden. Die zie je overal in kleine potjes staan omdat ze daar zo goed tegen zouden kunnen en zo makkelijk zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 16:15:
Ik zag ze gisteren toevallig zitten in een aquariumwinkel, rode versie. Leuke beestjes, en net (verlegen) cichliden qua gedrag ;) Doen het het beste in een speciaalbakje en worden max iets van 2 cm dus prima in een nano bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
LED-Maniak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 09:31:
[...]

Sissen is weinig aan te doen. Tenzij je naar CO2 ladders gaat, maar die zijn hopeloos ineffcient.
Hmm, ja was ik al bang voor...
Dan maar eens kijken naar een andere oplossing, want dit geluid is toch te irritant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 15:51:
Op 25 liter? Daar staat ook minstens 40L voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:18
Een 40 liter bak is ook nog wel een optie, maar hopelijk houdt mijn Ikea Galant meubel dat gewicht dan nog :)

Betta ben ik niet zo van, heb ik nooit een interessante vis gevonden. Die zie je overal in kleine potjes staan omdat ze daar zo goed tegen zouden kunnen en zo makkelijk zijn....
Badis Badis is een territoriale vis waarbij je er maar heel weinig van kan houden in 40 liter, de temperatuur moet relatief laag zijn en ze zijn érg selecties met eten(lees: veel accepteren alleen levend voer).

Prachtig zijn ze wel.

Zojuist een CO2 sensor in het aquarium gehangen(dus géén PH probe maar werkelijk een CO2 sensor). Ben benieuwd hoeveel PPM ik nu werkelijk op uit kom :)

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 07-03-2019 18:26 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45
Badis badis of Dario Dario is inderdaad een lastig visje. Ik heb ze in het verleden veel gehad. Aten bij mij alleen levend voer. Daarnaast verkopen ze tegenwoordig bijna alleen maar mannetjes. Vaak als het een vrouwtje lijkt in de winkel dan is het een onderdanig mannetje dat zich als vrouwtje voordoet.
Wel een super mooi visje vooral de blauw rode variant. Ook heel gaaf gedrag. Zeker een territoriumvis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
Apparaatje lijkt te werken. :D
Ongeveer 11ppm aan co2 in het water.

Dit weekend deze waarde maar eens bevestigd zien met een PH + KH meting en het bekende CO2 tabelletje.

Als de meetmethode lijkt te werken is er een mooi onderhoudsarm alternatief voor een PH probe.

Heeft iemand toevallig een grafiek hoe de PH of CO2 in zoetwateraquaria fluctueert op een dag?

Het is wel bijzonder om te zien hoeveel CO2 we in onze aquaria pompen. 30ppm in het water -wat zo'n beetje standaard is-, komt neer op 20.000ppm of 2%VOL in de lucht. Ter referentie: in de buitenlucht zit 400ppm, binnenshuis ~600ppm en je prestaties verminderen bij 1500+ ppm. Bij 40.000ppm lig je in coma... dit wordt in zwaar beplante tanks soms gebruikt.

(goed dit is niet het hele verhaal, maar het is best interessant :P )

* LED-Maniak gaat weer verder grafiekjes kijken

[ Voor 42% gewijzigd door LED-Maniak op 07-03-2019 22:04 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:53
Welke sensor heb je? @LED-Maniak

[ Voor 25% gewijzigd door jsiegmund op 09-03-2019 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
mvds schreef op zondag 10 februari 2019 @ 21:52:
[...]

Het zijn vooral de kleine zijtakjes, dus ik heb ze eruit gehaald. Mijn waterpest is volledig tot snot vergaan, ik denk dat het mijn voeding/easycarbo niet zo leuk vond. De cabomba daarentegen doet het prima, dus ik heb in elk geval snelgroeiers erin zitten. Alleen niet zoveel als ik zou willen. Ik zou best nog wat bosjes erbij willen, maar weinig winkels hier in de buurt (Den Bosch) verkopen het volgens mij.
Was even terugzoeken naar de juiste quote, maar heb je nog steeds behoefte aan cabomba? Ik heb weer een zooi en ben van plan dit weekend te gaan snoeien. :) Laat maar weten.

Het is wel de Cabomba Caroliniana, niet de aquatica, dus ziet er net ietsje anders uit. Maar ze lijken enorm op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:54:
[...]

Was even terugzoeken naar de juiste quote, maar heb je nog steeds behoefte aan cabomba? Ik heb weer een zooi en ben van plan dit weekend te gaan snoeien. :) Laat maar weten.

Het is wel de Cabomba Caroliniana, niet de aquatica, dus ziet er net ietsje anders uit. Maar ze lijken enorm op elkaar.
Ja, graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Stuur even een adres waar het heenmoet in PB, dan gooi ik morgen een envelopje jouw kant op (kanttekening: moet wel even kijken of ik nog enveloppen in huis heb! Anders moet ik die eerst nog ff halen :P ). Heb het vaker zo verstuurd, in een ziploc bag gaat dat nagenoeg altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online

Naar mijn mening is ook 40l nog veel te klein om met goed fatsoen wat corys te houden. Het zijn groepsdiertjes die ook de ruimte moeten hebben om wat rond te scharrelen. Die combinatie ga je niet in 40L gepropt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
SmurfLink schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:00:
[...]

Stuur even een adres waar het heenmoet in PB, dan gooi ik morgen een envelopje jouw kant op (kanttekening: moet wel even kijken of ik nog enveloppen in huis heb! Anders moet ik die eerst nog ff halen :P ). Heb het vaker zo verstuurd, in een ziploc bag gaat dat nagenoeg altijd goed.
Mocht je nog eens van wat af willen heb ik ook nog wel interesse!

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 09:38
In de hoop dat het wat tegen mijn draadalg gaat doen, net wat neritina slakken en 4 amano garnalen gehaald. Eens kijken wat dat doet. Ik kwam ook nog wat hommelgarnalen in de aanbieding tegen. Ook maar tien gekocht voor mijn andere bakje:) Ze zitten nu te aclimatiseren (en daar neem ik bij garnalen uitgebreid de tijd voor met een slow-dripje), ik zal eens kijken of ik straks een fototje online kan zetten.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Powermage schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 17:19:
[...]

Mocht je nog eens van wat af willen heb ik ook nog wel interesse!
Geef het een week of twee. :P Het is echt net onkruid.

Heb nu een hele dikke ziploc vol, straks als de pakketdienst is geweest ff grote enveloppe scoren, dan gooi ik 't gelijk op de post. Volgende ronde is dan voor jou. Meestal 2-3 weken ish.

[ Voor 28% gewijzigd door SmurfLink op 09-03-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:48

de Peer

under peer review

LED-Maniak schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:26:

Het is wel bijzonder om te zien hoeveel CO2 we in onze aquaria pompen. 30ppm in het water -wat zo'n beetje standaard is-, komt neer op 20.000ppm of 2%VOL in de lucht.
20.000 ppm ja als er lucht in je aquarium zou zitten. Je aquarium is erg klein t.o.v. volume van je woonkamer dus in absolute zin is het maar erg weinig CO2, gelukkig ;-)

Ik heb in mijn woonkamer een CO2 sensor (20 euro ali-express) en die zorgt ervoor dat mijn CO2 waarde in de woonkamer altijd onder de 800 ppm blijft (dan kunnen er al hoofdpijnklachten optreden) door de huisventilatie op te schroeven.

Ik ben ook wel benieuwd naar je aquarium CO2 sensor! In theorie zou ik ook zo'n ali express sensor onder water kunnen plaatsen (in een luchtbel oid zodat er een evenwicht is tussen water/lucht) maar de hoge luchtvochtigheid zal de sensor niet waarderen denk ik.

Ik ben overigens momenteel bezig om mijn 10 Kg CO2 fles in de meterkast te monteren. Heb een co2 leiding gelegd door de kruipruimte naar het aquarium. Ben ik mooi van af die lelijke co2 fles in de woonkamer en kan ik goedkope 10 kg flessen gebruiken. (ongeveer 30 euro per fles excl. statiegeld)

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 12-03-2019 10:17 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:59
RuleOfThirds schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 17:12:
[...]

Hmm, ja was ik al bang voor...
Dan maar eens kijken naar een andere oplossing, want dit geluid is toch te irritant :+
Ik heb altijd een CO2 reactor van Sera gebruikt. Dat werkt prima. Gaat in de slang van je pomp naar je aquarium. Maakt nauwelijks geluid en geen bellen of 'mist' in je bak. Ik had overigens de grote variant.

Afbeeldingslocatie: https://www.seaviewaquarium.com.au/persistent/catalogue_images/products/serafloreactivreactor5002.png

[ Voor 29% gewijzigd door FragDaddy op 12-03-2019 10:56 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
Ik gebruik een intern filter, anders was een reactor zeker iets wat ik zou gebruiken.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-05 18:06
InFamous schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 13:19:
@Hortz Ik heb het twee keer gedaan in een gevulde bak ;) Wel even je aquarium 30% laten leeg lopen anders klotst alles over de rand heen :X
Ik kan melden dat het is gelukt! De manier met het visdraad duurde even maar wou prima _/-\o_

Maar, pff, wat een rotzooi kwam er achter/onder dat filter vandaan. Nog nooit zoveel troep opeens zien opkomen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Ik zal binnenkort ook even watnieuwe spullen bestellen. Moet al tijden micro's (plantenvoeding) bestellen. Daarnaast ben ik waarschijnlijk toe aan een nieuwe pH elektrode, maar eerst maar eens een kalibratie-setje bestellen en kijken hoever deze is.

Erger mij al tijden aan alle attributen in de bak (pomp inlaat en uitlaat, co2 ladder, verwarming) dus maar eens op zoek naar een oplossing. Baal er vooral van dat de inlaat van de pomp schuin gaat hangen. Door de achterwand kan ik deze echter niet met zuignappen vastzetten. Hoe lossen jullie dit op? Om een idee te geven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uygHlfUHOmJ6jHJqFGrMXPsS/medium.jpg

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

The Executer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:29:Door de achterwand kan ik deze echter niet met zuignappen vastzetten. Hoe lossen jullie dit op?
Ik heb voordat ik de achterwand geplaatst heb hier zuignappen voor gebruikt die ik door de achterwand heen heb gestoken. En op deze manier word de achterwand ook enigszins op z`n plaats gehouden en kan ik op een nette manier de verwarming etc bevestigen tegen de achterwand aan. Maar dit word bij jouw wat lastig aangezien je achterwand er al in zit natuurlijk ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 18:29:
Ik zal binnenkort ook even watnieuwe spullen bestellen. Moet al tijden micro's (plantenvoeding) bestellen. Daarnaast ben ik waarschijnlijk toe aan een nieuwe pH elektrode, maar eerst maar eens een kalibratie-setje bestellen en kijken hoever deze is.

Erger mij al tijden aan alle attributen in de bak (pomp inlaat en uitlaat, co2 ladder, verwarming) dus maar eens op zoek naar een oplossing. Baal er vooral van dat de inlaat van de pomp schuin gaat hangen. Door de achterwand kan ik deze echter niet met zuignappen vastzetten. Hoe lossen jullie dit op? Om een idee te geven:

[Afbeelding]
Je hebt ook een zijruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:57

The Executer

Lekker belangrijk!

Daar heb je gelijk in, echter kom ik met de huidige buizen daar niet aan toe. Dat zou inhouden dat ik nieuwe buizen moet gaan maken. De inlaat bestaat uit losse delen maar de uitlaat niet. Zal zo nog even een foto van boven maken.

Edit:
Hierbij de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EfzOTBhezPPMrH3YsccUqWIZ/medium.jpg

Moet eerlijk zeggen dat ik niet tevreden ben over de plaatsing van de uitlaat. Het is dat hij, doordat hij zo schuin hangt, wat verder in de bak komt en meer opvangt, maar heb redelijk last van zweefvuil. Wil eigenlijk wel af van alle techniek in de bak en meer naar een clean look. Wat er nu allemaal in 1 hoek hangt:
- verwarming
- co2 ladder
- pH elektrode
- Temperatuursensor CO2 computer
- inlaat
- uitlaat

[ Voor 43% gewijzigd door The Executer op 13-03-2019 23:41 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:29:
[...]
Moet eerlijk zeggen dat ik niet tevreden ben over de plaatsing van de uitlaat. Het is dat hij, doordat hij zo schuin hangt, wat verder in de bak komt en meer opvangt, maar heb redelijk last van zweefvuil. Wil eigenlijk wel af van alle techniek in de bak en meer naar een clean look. Wat er nu allemaal in 1 hoek hangt:
- verwarming
- co2 ladder
- pH elektrode
- inlaat
- uitlaat
Wel eens gedacht aan een sump?
Relatief goedkoop als het zelf maakt en je kunt er enorm veel filtermedium in kwijt. Tevens gaat je verwarming e.d. hier ook in. Je Co2 verbruik zal wel iets hoger zijn maar het is veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
The Executer schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 21:29:
[...]

Daar heb je gelijk in, echter kom ik met de huidige buizen daar niet aan toe. Dat zou inhouden dat ik nieuwe buizen moet gaan maken. De inlaat bestaat uit losse delen maar de uitlaat niet. Zal zo nog even een foto van boven maken.

Edit:
Hierbij de foto:
[Afbeelding]

- verwarming
- co2 ladder
- pH elektrode
- inlaat
- uitlaat
Heb je er bewust voor gekozen om alles aan dezelfde hoek te hangen?

Ik heb het juist gesplitst, gezien dat betere stroming door de bak geeft. Heb ook geen last van zweefvuil verder.
Aan de linker zijruit hangt mijn uitstroom, is ook een spraybar. Aan de rechter zijruit hangt de inlaat, met daarnaast de verwarmingsstaaf. Nou scheelt het dat die rechterkant bij mij niet vanuit de woonkamer zichtbaar is dus daar kan ik op plakken wat ik wil, en links heb ik zoveel vallisneria dat je van voor de spraybar amper ziet. Maar op zich vind ik het niet heel lelijk.

Je hebt verwarmingsstaven die je in een extern filter kan hangen. Dat scheelt dan weer 1 ding. Zag hier van de week ook een PH systeempje wat ook op de slangen van het filter gaat, scheelt er nog een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Je hebt inderdaad inline heaters (Hydor o.a.) en filters met ingebouwde verwarming (o.a. Oase thermo en Eheim). Inline CO2 diffusor en dan heb je de meeste winst al te pakken met techniek in je bak. CO2 sensor zou je ook wel ergens in je slangen kunnen verwerken lijkt me; er vanuit gaande dat de hoeveelheid opgeloste CO2 in de bak niet veel anders is dan in het water wat door je slangen gaat. Alles wat je inline hangt heeft natuurlijk wel enige invloed op de doorstroom en het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hoe spannend het ook klinkt blijkt zelfbouw voor externe onderdelen zoals de verwarming en PH probe het beste te werken. Ik heb ondertussen 2 hydor gesloopt en de sunsun verwarming heeft een productiefout.

Nu met buis zelf wat in elkaar gelijmd met een staafverwarming. Werkt een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
LED-Maniak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:27:
Hoe spannend het ook klinkt blijkt zelfbouw voor externe onderdelen zoals de verwarming en PH probe het beste te werken. Ik heb ondertussen 2 hydor gesloopt en de sunsun verwarming heeft een productiefout.

Nu met buis zelf wat in elkaar gelijmd met een staafverwarming. Werkt een stuk beter.
Wij wachten nog met smart op welke CO2 sensor je nu precies gebruikt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Oeps, vergeten. :)

Het is een zelfbouw ontwerp, gebaseerd op NDIR(zoals de modules voor in huis) maar dan zoals correct opgemerkt heb je een probleem met de luchtvochtigheid onder water. Ik probeer daar nu een gecalibreerd stabiel signaal uit te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

LED-Maniak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 09:27:

hmm tsja ik hoor dat vaker, maar ik heb nog altijd mijn 1e hydor. Al sinds 2010 en werkt nog steeds prima. Het is mij niet duidelijk of er nu echt structureel meer uitval onder die dingen is.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
LED-Maniak schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 10:06:
Oeps, vergeten. :)

Het is een zelfbouw ontwerp, gebaseerd op NDIR(zoals de modules voor in huis) maar dan zoals correct opgemerkt heb je een probleem met de luchtvochtigheid onder water. Ik probeer daar nu een gecalibreerd stabiel signaal uit te krijgen. :)
Interessant! Houd ons op de hoogte van de voortgang zou ik zeggen, als het goed blijkt te werken heb ik er ook wel oren naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik vraag me al een tijdje af, ik gebruik osmose water dus moet mineralen toevoegen om de gh op peil te krijgen. Dit heb ik nu op, gaat best wat van doorheen. Nu heb ik een emmertje Colombo gh plus voor vijvers staan maar durf het niet zomaar te gebruiken. Iemand enig idee of dit verschilt met gh plus voor aquaria? Kan er niks over vinden.
Het lost slecht op maar zou je geen probleem mee moeten hebben als je het voor mixt met wat water.

Enkel mengen met kraanwater om de gh op peil te krijgen is geen optie met een kraanwater kh van 10-12

[ Voor 27% gewijzigd door Mutatie op 14-03-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Mutatie schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 22:59:
Ik vraag me al een tijdje af, ik gebruik osmose water dus moet mineralen toevoegen om de gh op peil te krijgen. Dit heb ik nu op, gaat best wat van doorheen. Nu heb ik een emmertje Colombo gh plus voor vijvers staan maar durf het niet zomaar te gebruiken. Iemand enig idee of dit verschilt met gh plus voor aquaria? Kan er niks over vinden.
Het lost slecht op maar zou je geen probleem mee moeten hebben als je het voor mixt met wat water.

Enkel mengen met kraanwater om de gh op peil te krijgen is geen optie met een kraanwater kh van 10-12
Kan wel zeggen dat ik een emmertje kh plus gebruik die voor vijvers is bedoeld. Ik kwak het poeder er gewoon droog in en kijk er niet naar om. Scheelt bakken met geld.

Zo is het met alles in de aquariumwereld toch? Gewoon hetzelfde spul maar zet er aquarium op en je kunt de prijs vertienvoudigen. Met CO2 net zo goed. Als ik soms hoor wat mensen daar wel niet voor betalen terwijl je bij de slijter gewoon 10KG voor 30 euro hebt....

Waarom uberhaupt osmose gebruiken eigenlijk? heb je zulke moeilijke planten/vissen dat dat noodzakelijk is?

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 15-03-2019 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
de Peer schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 10:51:
[...]

Kan wel zeggen dat ik een emmertje kh plus gebruik die voor vijvers is bedoeld. Ik kwak het poeder er gewoon droog in en kijk er niet naar om. Scheelt bakken met geld.

Zo is het met alles in de aquariumwereld toch? Gewoon hetzelfde spul maar zet er aquarium op en je kunt de prijs vertienvoudigen. Met CO2 net zo goed. Als ik soms hoor wat mensen daar wel niet voor betalen terwijl je bij de slijter gewoon 10KG voor 30 euro hebt....

Waarom uberhaupt osmose gebruiken eigenlijk? heb je zulke moeilijke planten/vissen dat dat noodzakelijk is?
Dat hetzelfde spul onder de noemer voor aquaria ineens veel duurder is ben ik bekend mee :o
Alleen, ik heb sera mineral salt gebruikt en Colombo GHplus voor aquarium en beide smaakten zout, dat vijverspul helemaal niet. Vandaar toch twijfel. Het zou inderdaad stukken goedkoper zijn.
Ik gebruik een deel osmose water voor mn plantenbak om met name de ph en kh laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mutatie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 13:42:
[...]

Dat hetzelfde spul onder de noemer voor aquaria ineens veel duurder is ben ik bekend mee :o
Alleen, ik heb sera mineral salt gebruikt en Colombo GHplus voor aquarium en beide smaakten zout, dat vijverspul helemaal niet. Vandaar toch twijfel. Het zou inderdaad stukken goedkoper zijn.
Ik gebruik een deel osmose water voor mn plantenbak om met name de ph en kh laag te houden.
.. jij proeft de chemicaliënmengsels bedoeld voor je aquaria/vijver? :?

Het verschil tussen aquarium en vijverspul zal waarschijnlijk de zuiverheid zijn, gezien dat in vijvers over het algemeen minder nauw is dan in aquaria. Verder lijkt het me niet te verschillen.

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 15-03-2019 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik zou toch nooit gebaseerd op de smaak keuren of een stofje hetzelfde is of niet hoor.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
LED-Maniak schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:45:
Ik zou toch nooit gebaseerd op de smaak keuren of een stofje hetzelfde is of niet hoor.. :+
SmurfLink schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 14:38:
[...]

.. jij proeft de chemicaliënmengsels bedoeld voor je aquaria/vijver? :?

Het verschil tussen aquarium en vijverspul zal waarschijnlijk de zuiverheid zijn, gezien dat in vijvers over het algemeen minder nauw is dan in aquaria. Verder lijkt het me niet te verschillen.
_O- _O-
Ja ik was benieuwd of mineral salt ook echt zout is :+ Maar het zijn gewoon mineralen, weinig "chemisch" aan toch. Als het goed is voor garnalen kan het weinig kwaad, nam ook geen lepels vol ofzo.
Ik basseer me er niet op maar was benieuwd, ook omdat er op staat enkel voor vijvers. :+

Maar wat serieuzer, er is zover ik heb gegoogled weinig tot geen info over te vinden, het is puur de onzekerheid wat me tegenhoud. Bak draait net pas een tijd lekker en wil het niet overhoop gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Het kan chemisch gefilterd of gemengd zijn. En kan wel degelijk hartstikke gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Je gaat toch ook geen schoonmaakmiddelen even proeven??? Dit zijn stoffen die niet goedgekeurd zijn voor consumptie...

en nee, of iets goed is voor garnalen is totaal geen maatstaf, gezien ongewervelden en zoogdieren compleet andere dieren zijn... common sense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
SmurfLink schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:16:
Het kan chemisch gefilterd of gemengd zijn. En kan wel degelijk hartstikke gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Je gaat toch ook geen schoonmaakmiddelen even proeven??? Dit zijn stoffen die niet goedgekeurd zijn voor consumptie...

en nee, of iets goed is voor garnalen is totaal geen maatstaf, gezien ongewervelden en zoogdieren compleet andere dieren zijn... common sense?
Njaaa het zijn puur mineralen (als het goed is O-) ), ik zou zoiets echt niet doen met chemicalien, anti alg middelen, medicatie oid :+ Niet zo bang, van een slok aquariumwater ga je ook niet dood en krijg je meer troep binnen :P Paar korreltjes zout, puntje van tong tegen wat vloeibaar gh plus op de vinger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mutatie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 15:34:
[...]

Njaaa het zijn puur mineralen (als het goed is O-) ), ik zou zoiets echt niet doen met chemicalien, anti alg middelen, medicatie oid :+ Niet zo bang, van een slok aquariumwater ga je ook niet dood en krijg je meer troep binnen :P Paar korreltjes zout, puntje van tong tegen wat vloeibaar gh plus op de vinger.
Dat zijn het dus niet, gezien het niet getest is voor consumptie mag het veel onzuiverder zijn.

Ik ben afgestudeerd chemicus, vandaar dat ik wellicht wat voorzichtiger ben gezien ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van een klein likje van iets... k zou je dit toch afraden om in de toekomst nog te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
SmurfLink schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:41:
[...]

Dat zijn het dus niet, gezien het niet getest is voor consumptie mag het veel onzuiverder zijn.

Ik ben afgestudeerd chemicus, vandaar dat ik wellicht wat voorzichtiger ben gezien ik weet wat de gevolgen kunnen zijn van een klein likje van iets... k zou je dit toch afraden om in de toekomst nog te doen.
Okeej, waarschuwing begrepen :)

edit:
Maar vraag me toch af op welke wijze bv sera mineral salt anders kan zijn dan bv de stoffen in bv kraanwater. Het is om osmose water te her-mineraliseren, mijn logica was dat puur osmose water drinken ongezond is omdat het mineralen uit je lichaam trekt, de mineralen zijn geschikt voor de gevoeligste garnaaltjes die bv al sterven bij minmaal koperdeeltjes in water. Dit gaf mij echt het idee dat het geen kwaad kon :X

[ Voor 31% gewijzigd door Mutatie op 15-03-2019 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mutatie schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 18:21:
[...]

Okeej, waarschuwing begrepen :)

edit:
Maar vraag me toch af op welke wijze bv sera mineral salt anders kan zijn dan bv de stoffen in bv kraanwater. Het is om osmose water te her-mineraliseren, mijn logica was dat puur osmose water drinken ongezond is omdat het mineralen uit je lichaam trekt, de mineralen zijn geschikt voor de gevoeligste garnaaltjes die bv al sterven bij minmaal koperdeeltjes in water. Dit gaf mij echt het idee dat het geen kwaad kon :X
Van te veel kraanwater kan je ook doodgaan ;) En inderdaad liters osmose water drinken is ook niet heel goed voor je.

Maargoed, het probleem kan zijn dat de verhouding van die mineralen in water relatief laag is, en zo'n likje zout gelijk een grote dosis is. Net als bij vitaminen zijn er stoffen die je echt in minuscule doses in je lichaam nodig hebt, maar een te grote dosis kan al dodelijk zijn of leiden tot schade. Daarom mag er bijvoorbeeld geen hoge dosis vitamine B6 meer gemaakt worden op last van de EU. Dit kan flink schadelijk zijn. Dus zonder te weten exact welke mineralen in welke verhouding er in dat poeder aanwezig zijn, zou ik er liever niet aan likken.

Ons lichaam werkt volledig anders dan garnalen, dus wat voor hen dodelijk is hoeft dat voor ons niet te zijn en vice versa. Onze organen werken anders, er zijn stoffen die onze organen compleet doen falen, waar een garnaal geen last van heeft omdat hij die organen simpelweg niet heeft. Daarom is dat geen veilige referentie, omdat de garnaal het aankan kan ik dat ook. Het is niet dat wij meer aankunnen dan een garnaal, we zijn simpelweg anders dus we kunnen andere dingen aan.

Overigens is de manier van toedienen ook belangrijk. Je had een tijdje terug zo'n internet hype, de cinnamon challenge. Droge kaneel, kan geen kwaad toch? Nou, door deze manier van innemen, zonder vocht, zijn er dacht ik zelfs een dode gevallen en aardig wat mensen met ademhalingsproblemen. Omdat het een droge stof is die zo fijn is dat het in je longen komt bij inademen, en dus alsnog schadelijk. Terwijl kaneel zelf geen kwaad kan.

[ Voor 11% gewijzigd door SmurfLink op 16-03-2019 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
Als je wil weten of het spul z'n werk doet, dan zou je in ieder geval even kunnen testen of het toevoegen van het poeder in osmose water inderdaad GH of KH verhoogt (gewoon met een druppel testje). De kans dat het slecht is voor de bewoners van je bak lijkt me laag aangezien er in een vijver ook vanalles leeft wat niet dood zou moeten gaan wanneer je dat spul erbij gooit. Wat ik me wel kan voorstellen is dat poeders voor een vijver wat minder secuur gemixt / gewogen worden dan wat er in een aquarium gaat. De marges liggen waarschijnlijk wat hoger aangezien een vijver meestal wat groter is dan een gemiddeld aquarium.

Als het om de kosten gaat; kijk hier eens: https://www.aquaristic.ne...osmose%20mineral&&order=. Niet overdreven duur en in dit geval wel specifiek voor aquaria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hmmmm binnenkort denk toch maar eens kijken voor een 120P etc.
En de huidige bak,meubel,verlichting op marktplaats gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
@Paulus07 zijn mooie aquariums van ADA, vooral omdat ze net wat dieper zijn. Helaas boven budget voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nouja de bak die ik nu heb is dieper :P 50cm vs de 45cm van ADA.

Alleen de huidige 120P variant gaat eruit (120x45x45) en de nieuwe (120x50x50) komt eraan/staat klaar. Maar eerst moeten ze van de oude varianten af voor ze de nieuwe gaan sturen richting europa.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Ten opzichte van de "normale" aquariums gezien zijn ze dieper, maar er zijn inderdaad uitzonderingen.
Zakelijk begrijpelijk, maar zou zelf als je toch al meer uitgeeft liever ook het nieuwe model willen hebben. Vooral die extra ruimte is mooi meegenomen. Voor mijn nieuwe aquarium staat daarom ook zelfbouw/laten bouwen op het lijstje, heb nog geen keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
Ik heb al eens eerder mijn idee beschreven wat voor aquarium ik wil maar kom er niet helemaal uit waardoor t denk ik toch een stuk kleiner "standaard" model zal worden.
Hij gaat dienen als een soort roomdivider bij onze uitbouw, dus hij komt met de smalle kant tegen de muur te staan, en in het midden dan de smalle kant komt dan een brede kamer met 2 delen, 1 voor aan-afvoer naar de bioloog eronder en dan 1 voor nog wat techniek naar boven te brengen in de kast (verlichting, co2 etc)
Afmetingen 120 a 140cm en dan 60x60.
Ik ben niet bang voor het frame te maken, zat voorbeelden te vinden en dat is zo gebeurt, alleen de bekleding van de kast en bovenrand/deksel zit ik mee dat ik er niet echt uit komt hoe ik dat een beetje prijstechnisch leuk kan maken.
Bij voorkeur heb ik een dun materiaal wat je makkelijk kan afwerken, maar trespa etc heeft bij zagen geen mooie randen denk ik, normaal hout verven is lastig echt netjes te krijgen, en gelamineerde planken op maat maken kost een klein vermogen....

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Wat je zou kunnen doen is het zelf bouwen, maar het afwerken door een meubelmaker of wellicht keukenboer laten doen. Ja dat kost je wat, maar het resultaat mag er dan absoluut wezen!

Wellicht ook goed om even te vergelijken of iets van bv red sea dan niet bijna even duur is, want dan zou ik absoluut daar voor gaan;)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 13:51
Zelf heb ik een jaar of 10 geleden een aquarium gekocht (100CM breed), en ik vond het best leuk eigenlijk.

Tot dat onze zoon in 2014 geboren werd, en het aquarium werd omgeruild voor een box en andere kindershit.

Ondertussen zijn we ook verhuisd naar een nieuw huis, en hebben we 2 kinderen (2 en 4).
Ik heb het aquarium nooit weggegooid en altijd nog bewaard en nu is mijn zoon helemaal gek op het aquarium en hij wil er weer vissen in hebben.

Mijn vrouw is nog niet zo'n voorstander, maar ik heb het idee het aquarium weer op te starten :P

Kan ik er gewoon water in doen en de boel aansluiten, of is het verstandig bijvoorbeeld de filters te vervangen :? Staat nu 5 jaar "droog" in opslag :P

Ik vraag me ook af wat er over is van de achterwand, anders sloop ik die er ook uit en koop ik daar wat nieuws voor :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@Grolsch Ik zou wel alles goed schoonmaken met water, de filter voor de zekerheid vervangen. En dan tevens de pomp goed schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
Grolsch schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:38:
Zelf heb ik een jaar of 10 geleden een aquarium gekocht (100CM breed), en ik vond het best leuk eigenlijk.

Tot dat onze zoon in 2014 geboren werd, en het aquarium werd omgeruild voor een box en andere kindershit.

Ondertussen zijn we ook verhuisd naar een nieuw huis, en hebben we 2 kinderen (2 en 4).
Ik heb het aquarium nooit weggegooid en altijd nog bewaard en nu is mijn zoon helemaal gek op het aquarium en hij wil er weer vissen in hebben.

Mijn vrouw is nog niet zo'n voorstander, maar ik heb het idee het aquarium weer op te starten :P

Kan ik er gewoon water in doen en de boel aansluiten, of is het verstandig bijvoorbeeld de filters te vervangen :? Staat nu 5 jaar "droog" in opslag :P

Ik vraag me ook af wat er over is van de achterwand, anders sloop ik die er ook uit en koop ik daar wat nieuws voor :P
Filters vervangen? De inhoud bedoel je? Het biodeel en sponzen kan je wel wassen en schoon koken denk ik. Filter zelf uit elkaar halen en alles grondig reinigen met water, rotor e.d. schone slangen gebruiken.
Kit kan uitdrogen en slecht worden, zelf nooit meegemaakt maar zou het even checken en een tijdje veilig vol water zetten. Gewoon alles met water schoonmaken, geen zeep oid (azijn kan nog voor kalk, flink spoelen) en als het werkt bak starten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mutatie op 18-03-2019 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

Kan ik er gewoon water in doen en de boel aansluiten, of is het verstandig bijvoorbeeld de filters te vervangen :?
Kit kan uitgedroogd zijn, wellicht verstandig hem eerst te vullen op een plek waar een lekkage geen kwaad kan.

Filter: in principe gewoon opstarten, watten vervangen, sponzen keramiek enz even uitspoelen verder gewoon hergebruiken (mits je geen ziektes in je bak had). Eventuele gebruikte filterkool, turf enz wel eruit. Eventuele O-ringen wel even nakijken, invetten en misschien vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Mutatie De sponzen zou ik persoonlijk niet uitkoken maar gewoon vervangen (vijver spons op maat knippen), de biologische media kan je wel even uitkoken.
Een vijver sponzen kost niet veel en zijn makkelijk op maat te knippen, de filter watten zou ik alzo persoonlijk vervangen.

Wel inderdaad even testen of het aquarium nog water dicht is. Het kan zijn dat de kit uitgedroogd is en water doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
boomr schreef op maandag 18 maart 2019 @ 12:55:
[...]

Wat je zou kunnen doen is het zelf bouwen, maar het afwerken door een meubelmaker of wellicht keukenboer laten doen. Ja dat kost je wat, maar het resultaat mag er dan absoluut wezen!

Wellicht ook goed om even te vergelijken of iets van bv red sea dan niet bijna even duur is, want dan zou ik absoluut daar voor gaan;)
Het probleem is een beetje dat de meeste aquariums die "standaard" zijn ervanuit gaan dat de lange kant tegen een muur komt, dus daar zijn die dan allemaal op ontworpen, dus standaard werk is het niet.

Een aquaria van wolferen bouwt wat ik mooi vind, maar dan ben je voor de bak en afwerking een 1200 euro kwijt, en dat is eigenlijk wel wat buiten mijn budget wat ik ervoor over heb op t moment.

Frame is paar tientjes aan hout, dan is het alleen de afwerking, waarbij ik eigenlijk ondertussen wel een paar zelf doe ideetjes heb die ik zelf kan maken, variërend van plaat met kantenband laten afwerken (machinaal) voor een aantal zicht stukken, de rest is dan evt zelf makkelijk af te werken of schilderen, de plaat zelf kan dan al een meubel paneel zijn, of een MDF wat ik zelf schilder.
in huis al op een paar plekken meer MDF afgewerkt, vind voornamelijk de randjes t lastigste daarvan, maar wat tips en tricks gelezen die ik nog niet geprobeerd heb, daarnaast is dat schijnbaar ook gewoon blijven schilderen en schuren tot tevredenheid...
op die manier zou dat aardig kunnen schelen en kan ik over 2 maanden de bak hebben staan :)

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Ik weet dat Red Sea de peninsula heeft. Die is gebouwd als room devider met een sump en aan een van de korte kanten de overflow en outflow van de pomp. Gezien 1200 euro te duur is, is zo'n red sea ook absoluut boven budget, maar wellicht leuk om toch es naar te loeren voor inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Bespaar jezelf een hoop geld en plak er aan de buitenkant een zwarte folie tegenaan. Geeft diepte en een mooi contrast met het groen van je planten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:08

Wildfire

Joy to the world!

Niet de beste kwaliteit foto, maar het is te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.briandickens.nl/GoT/garnaaltje.jpg

Heb sinds kort wat garnalen in m'n aquarium en zo te zien ga ik binnenkort nageslacht krijgen. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hier zie ik nog niet zo veel aan.. zitten geen eitjes?

De mijne zijn inmiddels eindelijk bevallen. Man wat zijn die beestjes minuscuul als je er geen vis bij hebt zeg (nou ja de Kuhlii's, maar die blinde sulletjes doen gelukkig niks :p ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:49:
Hier zie ik nog niet zo veel aan.. zitten geen eitjes?

De mijne zijn inmiddels eindelijk bevallen. Man wat zijn die beestjes minuscuul als je er geen vis bij hebt zeg (nou ja de Kuhlii's, maar die blinde sulletjes doen gelukkig niks :p ).
Zal wel aan de foto liggen. Als ik "in het echt" kijk ziet het er een stuk beter uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Wildfire schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:55:
[...]

Zal wel aan de foto liggen. Als ik "in het echt" kijk ziet het er een stuk beter uit :P
Je ziet idd wel wat wit/gelig aan de buik :) Gefeliciteerd :+
Zelf vandaag corydoras pygmaeus eitjes gevonden, kijken hoe dat gaat uitpakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mutatie op 20-03-2019 21:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Mutatie schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 20:59:
[...]

Je ziet idd wel wat wit/gelig aan de buik :) Gefeliciteerd :+
Zelf vandaag corydoras pygmaeus eitjes gevonden, kijken hoe dat gaat uitpakken :)
Mijn cory's (paleatus) hebben ook nageslacht: eentje dan maar, maar dat had ik pas door toen ik opeens een wat kleinere 7e cory zag zwemmen terwijl ik er maar 6 had gekocht. :P

-- Edit: na wat googlen heb ik ontdekt dat mijn cory's wellicht weer bezig zijn. Vanochtend zag ik twee cory's in een soort T-positie met elkaar bezig en dat blijkt paargedrag te zijn. Ik ben benieuwd of het resultaat zal hebben. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 20-03-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Mijn cory's (paleatus) hebben ook nageslacht: eentje dan maar, maar dat had ik pas door toen ik opeens een wat kleinere 7e cory zag zwemmen terwijl ik er maar 6 had gekocht. :P

-- Edit: na wat googlen heb ik ontdekt dat mijn cory's wellicht weer bezig zijn. Vanochtend zag ik twee cory's in een soort T-positie met elkaar bezig en dat blijkt paargedrag te zijn. Ik ben benieuwd of het resultaat zal hebben. :P
Jep da's paargedrag. Dan gaan ze met z'n 2en (of meerdere mannen achter 1 vrouw aan) door de bak vliegen.. op den duur zwemt het vrouwtje met eitjes tussen d'r buikvinnetjes om een geschikt plekje te vinden.

Je kan het gedrag overigens stimuleren door af en toe goed bij te voeren, liefst levend/diepvries voer, en daarna een grote waterwissel te doen met koud water. Dit simuleert het regenseizoen, wat een natuurlijke prikkel is voor ze om te gaan paren want regenseizoen = veel voedsel = goeie tijd om veel babies groot te brengen.
Als je meer nageslacht wilt kan je de eieren er het beste uithalen. Die worden opgegeten, zijn een delicatesse voor zowel vis als slak. Ik had ze zelf in een Netbreeder hangen. gewoon in de bak, maar doordat het een netje is stroomt er constant vers water doorheen. Had er ook een zacht filtertje ophangen.

Dit doet me denken. Het is echt tijd voor nieuwe Cory's. :9 Dit weekend maar even langsgaan als ik toch al m'n autobandjes ga wisselen nabij Aqua Ferrytale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Wat voor levend voer voeren jullie? Ik heb diepvries brineshrimp maar voer dat enkel af en toe, en verder droogvoer. Ik lees dat levend voer de voorkeur heeft omdat het beter is voor de vissen, maar ook voor de bak gezien het minder snel/niet rot als het niet opgevreten wordt.

Zijn daphnia bv te kweken? Een keer kopen, bak in de schuur en dat kweken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
boomr schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 09:32:
Zijn daphnia bv te kweken? Een keer kopen, bak in de schuur en dat kweken?
Dapnia en cyclops kun je wel kweken, maar beter niet in de schuur: ze leven van algen dus bak in de zon is beter (niet te heet). Ik schepte ze gewoon uit de sloot (wel andere beestjes eruit vissen).

Zwarte muggelarven zijn supervoer, komen vanzelf in stilstaand water, wel opvoeren voordat het steekmuggen worden.

Wat makkelijk zelf binnen te kweken is is artemia.

Voor grotere vissen kun je buffalowormen enz ook voeren.

Het makkelijkst is echter diepvriesvoer. Rode mug en tubifex is mwah voer, zeker niet aan cichliden voeren, zwarte mug witte mug enz zijn topvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb nu bijna een jaar een emmer in een lichte kamer staan met een spijker en in, af en toe wat plantenvoeding. Regelmatig kan je daar watervlooien uit scheppen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Een vraag:
Onlangs heb ik het aquarium van @MisterEagle overgekocht. Een mooie Juwel Rio 240 waar al veel spullen bij zaten zoals een Eheim 3 proffesional, Dennerle CO2 systeem e.d.
Nu ben ik bezig met het uitzoeken van planten. Maar mogelijk kunnen jullie uit ervaring hier nog advies in geven. Omdat er in de toekomst mogelijk discussen in komen zal de temperatuur van het water wel redelijk hoog zijn.
Ik heb diverse planten uitgezocht die tegen redelijk warme temperaturen kunnen. Zoals Vallisneria, Alternanthera Reineckii, Rotala Yao Yai.Ga ik hier problemen mee krijgen?

Tevens wil ik wat laag blijvende of naar beneden groeiende planten hebben zoals Monte Carlo en Dwarf baby Tears. Die wil in tussen een stapel stenen planten om deze te laten overgroeien. (We kennen allemaal wel de mooie showbakken waar dit al gedaan is) Echter lees ik op veel plekken dat deze planten gemakkelijk "melten" door de warmere temperatuur. Heeft iemand hier een redelijke vervangen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik koop diepvriesvoer, artemia, rode mug en daphnia. Zelf kweken is me te veel gedoe. :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 22-05 22:28

InFamous

excommunicado

Zo even een grote post vanaf het begin.

De bak zoals geadverteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gbOx8Aw6zH4FzmmScvKqALdF/medium.jpg

Zoals bezocht en goedgekeurd en gekocht :+ ruim 4x 200KM voor moeten rijden maar het was elke kilometer en euro waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ClqEm0AVtqXM6aP3pJTklI7/medium.jpg

Eerst maar even wat plaats maken, vullen en aanschouwen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KMJ2eBgM98PJjKO0HEcJVVhI/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BxMhRMbeEfvp84gz6QfpzZJH/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uCkLU8ymRoJCM9fRjKVFlc7v/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q89zrrogI1owsv6hLcHI5hF9/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SIsN1AqlM326wTMme7Xrtftt/medium.jpg

Aangezien ik geen zin heb in tig verlengblokken maar even wat fatsoenlijke elektra aangelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NN6vu2lD4OpUpH7D2JFLYYK4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4p4DbOz8uV3QXjYrqZ219Oc4/medium.jpg

Vandaag weer wat spullen binnen gekregen en maar even een fatsoenlijke retourleiding gemaakt met mogelijk tot uitbreiding met aftakking voor eventuele reactors en de nieuwe opvoerpomp geinstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wLa1YeIQyfT59EQtlHBfDk1w/medium.jpg

Overige spullen zijn ook binnen, 1 zak bali sand wordt nageleverd, deze is zoek geraakt bij de post :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CE4ToSpekLncVopDlvU2t4D0/medium.jpg

De huidige droogkamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oCMNDLfsrfHbEQfZVtHuRRvU/medium.jpg

We zijn er bijna maar nog niet helemaal, de achterwand van het aquarium heeft wat schade opgelopen door al het transport:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OBpiImnaUgdhLuksHAJ81r10/medium.jpg

Daarvoor vandaag bij een bekend sign bedrijf even wat folie gehaald zodat ik deze opnieuw kan plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QHT5B3JbGJVMD1zrqerriW4W/medium.jpg

Er staan nog een tweetal dingen op de lijst voordat er gestart gaat worden
  • 50 kilo Real reef rock
  • Betere en voornamelijk hogere wattage led verlichting

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mooi zeg! Wel apart om een bak zonder kap te zien. :p Ben heel benieuwd wat je ermee gaat doen verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@SmurfLink het is ook een rimless bak, dus geen stabilisatie strips.

Vandaag waarschijnlijk de folie plakken, zal daar ook nog wel wat foto’s van maken. En dan weer even wachten op de financiën om het reef rock re halen en op te gaan starten.

De huidige staat van de folie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9iZB75OOJo9KmD3bwycLCG1/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gqRr83b6UceeiX0n7NGXMuog/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ieX15SfvTVGHzT7U3wQbQOe2/medium.jpg

Verwijderen van de oude folie ging gelukkig heel makkelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wxqusJ4Bwtv3ccjanx3fzDKN/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qedkLREfBv1XW6nCtuU8mt0f/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bIjffDzRP84IBWBWpgpjFjhS/medium.jpg

En de nieuwe folie er weer op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0mC3Vh8d1EFfl1PlYKYzKDs6/medium.jpg

En het eind resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MiStQep9EDNdNgajD0mkwmoh/medium.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door InFamous op 23-03-2019 16:01 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jsiegmund
Netjes hoor :)

Hierbij update fotootje van mijn bak. Wat issues gehad met diatomen dus heb wat plantjes opgeofferd en nieuwe genomen. Probleem lijkt nu opgelost na wat grote waterwissels. Ook wat oto's genomen die de boel mooi schoonhouden voor me, scheelt een stuk in onderhoud!

Afbeeldingslocatie: https://www.ukaps.org/forum/attachments/dsc01182-jpg.122962/

Heb nu ook een BiOrb Air gekocht. Zat er al een tijdje naar te kijken en kon het niet laten om er eentje te nemen. Wel 2e hands, want nieuw zijn die dingen echt belachelijk duur.

Afbeeldingslocatie: https://www.ukaps.org/forum/attachments/dsc01175-jpg.122963/Afbeeldingslocatie: https://www.ukaps.org/forum/attachments/dsc01176-jpg.122964/
Afbeeldingslocatie: https://www.ukaps.org/forum/attachments/dsc01178-jpg.122965/

Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat ingroeien. Heb ook maar wat gegokt met planten dus grote kans dat daar ook nog wat gewisseld moet gaan worden na een tijdje. We zien wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Vandaag ook mijn planten binnen gekregen en alles in de bak opgebouwd.
Ik twijfel alleen nog tussen Boesemani’s en Discussen.

Aquarium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Wat zou nog een leuke uitbreiding zijn op cory's, kardinaal tetra's en kuhlii's? Er is nog mogelijkheid voor een leuke vissoort erbij. Misschien Danio Margaritatus (voorheen Rasbora Galaxy)?

(Rio 125 btw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wildfire schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:27:
Wat zou nog een leuke uitbreiding zijn op cory's, kardinaal tetra's en kuhlii's? Er is nog mogelijkheid voor een leuke vissoort erbij. Misschien Danio Margaritatus (voorheen Rasbora Galaxy)?

(Rio 125 btw)
Ik zou dan een oppervlakte vis nemen: bijlzalmpjes, Epiplatys, halfsnavelbekken, potloodvisjes, betta's o.i.d.
E.e.a. afhankelijk van de hoeveelheid stroming en of je alleen levend/diepvriesvoer kunt voeren.

Zelf ben ik een enorme fan van Epiplatys dageti monroviae :)
TouchOfInsanity schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 22:39:
Vandaag ook mijn planten binnen gekregen en alles in de bak opgebouwd.
Ik twijfel alleen nog tussen Boesemani’s en Discussen.

[Afbeelding: Aquarium]
Boesemani's hebben die niet vaak last van vistuberculose? Ben ik zelf wat spichtig over, verlaagde weerstand, gezien het een zoonose is. Verder niet moeilijk te houden meen ik, in een grote bak.

Discussen vragen een flink hoge temperatuur, zijn je planten daar wel op ingesteld, en blijven die medebewoners? De meest geziene medebewoners (als je die uberhaupt al wil bij discussen) zijn roodneuszalmpjes omdat die ook hoge temp fijn vinden.

Wat is dat voor zand trouwens? Zilverzand ofzo? Ziet er zo mooi wit uit (of is dat de belichting?) :)

[ Voor 24% gewijzigd door dragon2 op 29-03-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 23:28:
[...]

[...]

Boesemani's hebben die niet vaak last van vistuberculose? Ben ik zelf wat spichtig over, verlaagde weerstand, gezien het een zoonose is. Verder niet moeilijk te houden meen ik, in een grote bak.

Discussen vragen een flink hoge temperatuur, zijn je planten daar wel op ingesteld, en blijven die medebewoners? De meest geziene medebewoners (als je die uberhaupt al wil bij discussen) zijn roodneuszalmpjes omdat die ook hoge temp fijn vinden.

Wat is dat voor zand trouwens? Zilverzand ofzo? Ziet er zo mooi wit uit (of is dat de belichting?) :)
Ik was eigenlijk niet zo bekend met vistuberculose. Zal eens gaan inlezen.
Sommige planten zullen wel moeite krijgen met de temperatuur maar ben wel bereid die op te offeren/vervangen.

Zand is JBL Sansibar. Heb er een tijdje naar gezocht want de meeste waren te geel van kleir of echt spierwit. Dit is echt perfect, redelijk fijn, en stoft totaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door TouchOfInsanity op 30-03-2019 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 15-05 13:28
Weer een hoop mooie fotos!

Vraagje aan de rest;
Momenteel heb ik mijn Juwel filter geïnstalleerd volgens de richtlijnen van Juwel (en moet zeggen water is krital helder, en heb geen problemen).

Nu stuitte ik op het volgende filmpje; YouTube: Pimp My Filter #6 - Juwel Bioflow Internal Filter (all models)
Is dit veel beter dan de originele setup?
Zo ja, is het dan wijs om het aan te passen, of niets doen aangezien alles al maanden prima draait?

Oh en nog uit pure interesse; wat is een goede betrouwbare, (vooral stille) externe filter voor een Juwel Rio 125, mocht ik ooit beslissen om de interne te vervangen?
Ik lees op verschillende sites dat de JBL varianten het goed doen, alleen zit daar geen interne verwarming in voor zover ik weet.

[ Voor 19% gewijzigd door demokert op 31-03-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@demokert Het is een lastige keuze. Het voordeel is dat er meer biologische media in je filter komt wat de water kwaliteit ten goede komt. Het nadeel is dat je filter nu een bacterie cultuur heeft wat de water kwaliteit in stand kan houden, bij grotere wijzigingen loop je het grote risico dat je een ammoniak piek krijgt wat je vissen kan gaan kosten.
Je zult dus als je het filter wilt aan gaan passen dit in kleine stapjes moeten gaan doen. De nieuwe media zal het moeten gaan overnemen van de oude, doe je dit te snel dan krijg je instabiliteit in je water kwaliteit.

Er zijn verschillende merken filters welke stil zijn, het hangt er vanaf wat je wilt en je budget is. JBL heeft inderdaad geen intern verwarmingselement, o.a. Eheim en Oase hebben wel een serie met ingebouwde verwarmingselement. Maar je kunt er voor kiezen om een verwarmingselement in je aquarium te plaatsen, het is maar net wat je wilt en wat je er aan wilt/kunt uitgeven.

Edit:
Zelf zit ik ook over een soort gelijke combinatie te denken
Een Juwel Rio 125 i.c.m. de JBL e902 en de biohome media. De media heb ik al bij Richard besteld en ontvangen. De rest heb ik nog niet i.v.m. het herstellen na een operatie.

Edit2:
Heb het topic even volledig doorgelezen, mooie aquariums gezien en inspiratie opgedaan voor mijn nieuwe aquarium. Even een quote van George Farmer: ik heb niet de enige manier maar heb een manier die voor mij werkt. Kom namelijk verschillende manieren tegen in dit topic, kies er 1 en ga niet combineren. Elke manier is gebaseerd op een bepaalde gedachte, ga je combineren dan ga je om problemen vragen. Denk dat het een beetje overbodig is aangezien er meer ervaren aquarianen hier zijn, maar er zijn ook beginners.

[ Voor 29% gewijzigd door MdBruin op 31-03-2019 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

demokert schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:56:

[..]

Oh en nog uit pure interesse; wat is een goede betrouwbare, (vooral stille) externe filter voor een Juwel Rio 125, mocht ik ooit beslissen om de interne te vervangen?
Ik lees op verschillende sites dat de JBL varianten het goed doen, alleen zit daar geen interne verwarming in voor zover ik weet.
Ik heb goede ervaringen met een Eheim eXperience 150 bij mijn voormalige Juwel Rekord 800 bak, ik zit nu een Eheim eXperience 250 voor m'n Rio 125 te overwegen. Die is er ook in een variant met ingebouwde verwarming.

Was altijd lekker stil, moest ook wel want die Rekord 800 stond op m'n slaapkamer. :P

Hij werd alleen wat lawaaiig als het rotortje van de motor vervuild begon te raken. Zolang ik die af en toe reinigde bleef het filter lekker stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 15-05 13:28
Onderhoud hoort erbij. Ik wil dan ook een externe filter waarbij je de slangen kan ontkoppelen zonder dat er water uitspuit :). Mijn bak staat op zolder op mijn werk/gameroom. Maar liefste zou ik ook het verwarmingselement erin verwerkt zien. De Oase filters lijken prima geschikt hiervoor, maar liggen qua prijs ook weer een stuk hoger...

Aan de andere kant als dat het beste is wat te krijgen is? Vind ik het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@demokert elk extern filter heeft die optie, het kan ingebouwd zitten in het filter of losse ontkoppel stukken aan de slang. Hiervoor zou ik geen filter afkeuren.
Eheim is ook een goed merk en beter bekend als Oase hier in Nederland, al wordt deze steeds bekender. De Eheim eXperience 250T is bijvoorbeeld een filter met verwarmingselement erin, vandaar de T toevoeging. Ook heeft Eheim de goede naam qua spareparts waardoor je een (ouder) filter kunt repareren en niet hoeft te vervangen. Duurder hoeft dus niet te betekenen dat iets beter is, je betaalt immers ook voor de naam. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ADA filters, wat maakt deze zo speciaal dat ze zo duur moeten zijn (rvs/sterke pomp maar geen tray's)

Edit: ik heb de 250 als voorbeeld genomen aangezien Wildfire deze al eerder aangaf. Zelf zou ik een maatje groter nemen, maar dat is meer mijn wens. Zelf probeer ik aan de hand van de richtlijn welke George aangeeft een filter te selecteren, hij geeft aan bij een aqua scape met veel planten 10x de inhoud als richtlijn. Het filter verliest immers capaciteit doordat er nog media in moet en het filter onder het aquarium wordt geplaatst.

[ Voor 23% gewijzigd door MdBruin op 31-03-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Sorry voor de slechte kwaliteit, anders was het niet zichtbaar. Zijn dit allemaal jonge garnalen of is dit wat anders? Het is namelijk heel slecht te zien. Twijfel namelijk een beetje er over...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gCxVJkT.jpg?1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dat ziet er niet uit als garnalen @Racer89. Die zien er echt uit als miniatuur garnaaltjes. Dit lijkt me meer een larve ergens van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 31 maart 2019 @ 16:37:
Dat ziet er niet uit als garnalen @Racer89. Die zien er echt uit als miniatuur garnaaltjes. Dit lijkt me meer een larve ergens van...
Persoonlijk vond ik het al raar. Ik heb ze ook soms op het glas zitten aan de binnenkant. Kan ze niet thuis brengen. Beetje vreemd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vandaag is het zout officieel het water in gegaan!

Morgen word het real reef rock geleverd en kan het rif opgezet gaan worden. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1IFaqXb429zGfk8VIawGUa5c/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pTMXWIcUWgydpsindU4k2Hux/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bTMGVColHqZtsHhfpacuupNv/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Racer89 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 15:14:
Sorry voor de slechte kwaliteit, anders was het niet zichtbaar. Zijn dit allemaal jonge garnalen of is dit wat anders? Het is namelijk heel slecht te zien. Twijfel namelijk een beetje er over...

[Afbeelding]
Dat schijnen 'seed shrimp' te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://static3.bigstockphoto.com/6/1/1/large2/116144762.jpg

edit: kan blijkbaar gebruikt worden als visvoer, en ze schijnen bioluminescent te zijn:
"What about the GLOWING?
The method for seeing that is easy.
Once you have heaps all happily living in a tank you just wait till night time.
Turn off any pumps so the water is still and clear, then shine a bright light on the water for 20mins.
Turn out all the lights quickly and close your eyes at the same time too so they can adjust to the dark.
Open them up after 10seconds or so and look very closely at the tank.

You will see a series of flashes like teeny tiny fireflies that often lasts a minute or so."

en nog wat info: http://aquascapen.nl/ongedierte/

[ Voor 40% gewijzigd door dragon2 op 31-03-2019 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
InFamous schreef op zondag 31 maart 2019 @ 19:18:
Vandaag is het zout officieel het water in gegaan!

Morgen word het real reef rock geleverd en kan het rif opgezet gaan worden. :*)
Hoeveel liter water wissel je per week en wat zijn ongeveer de kosten daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@TouchOfInsanity dit is de opstart dus voorlopig wissel ik nog niks.

Bijvullen doe ik met osmose water, water verdampt namelijk maar het zout echter niet. Dus daar zitten geen kosten aan.

Ik heb van een emmer van 22 kilo zout nog +- 3 kilo over, dat is genoeg om nog eens een 360 liter water aan te maken voor waterwissels en dat komt neer op een wissel of 3.

Maar ik ga misschien overstappen op de DSR methode en dan doe je helemaal geen waterwissels meer maar dan controleer en pas je de waterwaardes aan doormiddel van toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
InFamous schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 22:06:
Vandaag weer wat spullen binnen gekregen en maar even een fatsoenlijke retourleiding gemaakt met mogelijk tot uitbreiding met aftakking voor eventuele reactors en de nieuwe opvoerpomp geinstalleerd:
[Afbeelding]
Let wel op dat je niet teveel haakse bochten hebt in je retour. Die haakse bochten zijn killing voor de doorstroming en die heb je best veel nodig bij zout volgens mij.
Wellicht even kijken hoe het gaat lopen, maar anders zou ik of 1 van de bochten eruit halen, of 2 45 graden bochten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@toolkist geen problemen hoor, de opvoerpomp is zwaar over bemeten en staat pas op 80% met genoeg doorstroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@dragon2 als ze op het glas zitten lijken ze wel op Acroloxus lacustris. Bedankt voor de info en site.
Pagina: 1 ... 25 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.