@
demokert Het is een lastige keuze. Het voordeel is dat er meer biologische media in je filter komt wat de water kwaliteit ten goede komt. Het nadeel is dat je filter nu een bacterie cultuur heeft wat de water kwaliteit in stand kan houden, bij grotere wijzigingen loop je het grote risico dat je een ammoniak piek krijgt wat je vissen kan gaan kosten.
Je zult dus als je het filter wilt aan gaan passen dit in kleine stapjes moeten gaan doen. De nieuwe media zal het moeten gaan overnemen van de oude, doe je dit te snel dan krijg je instabiliteit in je water kwaliteit.
Er zijn verschillende merken filters welke stil zijn, het hangt er vanaf wat je wilt en je budget is. JBL heeft inderdaad geen intern verwarmingselement, o.a. Eheim en Oase hebben wel een serie met ingebouwde verwarmingselement. Maar je kunt er voor kiezen om een verwarmingselement in je aquarium te plaatsen, het is maar net wat je wilt en wat je er aan wilt/kunt uitgeven.
Edit:
Zelf zit ik ook over een soort gelijke combinatie te denken
Een Juwel Rio 125 i.c.m. de JBL e902 en de biohome media. De media heb ik al bij Richard besteld en ontvangen. De rest heb ik nog niet i.v.m. het herstellen na een operatie.
Edit2:
Heb het topic even volledig doorgelezen, mooie aquariums gezien en inspiratie opgedaan voor mijn nieuwe aquarium. Even een quote van George Farmer: ik heb niet de enige manier maar heb een manier die voor mij werkt. Kom namelijk verschillende manieren tegen in dit topic, kies er 1 en ga niet combineren. Elke manier is gebaseerd op een bepaalde gedachte, ga je combineren dan ga je om problemen vragen. Denk dat het een beetje overbodig is aangezien er meer ervaren aquarianen hier zijn, maar er zijn ook beginners.
[
Voor 29% gewijzigd door
MdBruin op 31-03-2019 11:00
]