Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillGhost
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 19:07

KillGhost

\o/

demokert schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:56:

Oh en nog uit pure interesse; wat is een goede betrouwbare, (vooral stille) externe filter voor een Juwel Rio 125, mocht ik ooit beslissen om de interne te vervangen?
Ik lees op verschillende sites dat de JBL varianten het goed doen, alleen zit daar geen interne verwarming in voor zover ik weet.
Ik heb zelf de JBL e902 op mijn Rio 125. Ik heb het filter gevuld met het filtermateriaal van Biohome. Ik heb hierbij naar de instructies van Pond Guru gekeken. Ik ben er heel tevreden mee. De JBL e902 is ook nog eens in de aanbieding bij https://www.discuskwekerijdeijssel.nl/. Daar kost die maar 95 euro. Ik heb die van mij daar ook gekocht. Een dag later had ik deze al in huis. Er zit inderdaad geen interne verwarming in. Daar heb ik gewoon een losse staaf voor.

No guts, no glory!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gisteren een flink aantal bladeren, inclusief water waarin ze ingeweekt zijn, in m'n bak gegooid. Is een beetje donker nu ;) (al was dat ook de bedoeling)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Zo vandaag is het real reef rock geleverd, de zout waardes waren goed dus gelijk begonnen met het bouwen van een rif.

2x 25 kilo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZiGlv3966fSJIvnFsMPiF8iq/medium.jpg

Zo ziet het er in real life uit, zeer mooie vervanging voor echt levendsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nZsHuc7MJIQ91PeAPBkNEOUg/medium.jpg

Water eruit zodat de bak niet overloopt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuYtTai1QBa81lrhwQlydUEx/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NcsF1PiSKvwWouQtzrssbDeC/medium.jpg

Eerst maar eens droog opstellen om een idee te krijgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/da4bNRuhjlPVdWCQwBRauEn3/medium.jpg

En het voorlopig eind resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5482hk7o3foSFfCybG5FuDPV/medium.jpg

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ziet er gaaf uit zeg! Wat is nou precies het verschil tussen Reef Rock en levend steen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Real reef rock is imitatie steen, http://www.realreefrock.com. Dat word zelf gemaakt en heeft daardoor geen impact op de oceanen.

Levendsteen is daadwerkelijk steenkoraal wat uit de zee gehaald word.

Ik heb voor Real reef rock gekozen omdat er momenteel een verbod is op de export van levendsteen in Indonesië, dan is er nog een alternatief Caribisch levendsteen maar dat vind ik persoonlijk minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 20:58

BoGu5

hmmmz

InFamous schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:27:
Real reef rock is imitatie steen, http://www.realreefrock.com. Dat word zelf gemaakt en heeft daardoor geen impact op de oceanen.

Levendsteen is daadwerkelijk steenkoraal wat uit de zee gehaald word.

Ik heb voor Real reef rock gekozen omdat er momenteel een verbod is op de export van levendsteen in Indonesië, dan is er nog een alternatief Caribisch levendsteen maar dat vind ik persoonlijk minder mooi.
Gave oplossing, en ziet er ook erg mooi uit op de foto's!

request.getCookies();

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 21:03
Zaterdag is mijn nieuwe aqarium eindelijk binnen gekomen. :)

Nieuw Aquarium

Nieuw Aquarium

Aquarium

Nu nog vullen met een mooie scape, ik heb al een idee maar nu nog in praktijk :) Dit word mijn eerste scape dus maar eens kijken of dat gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Sithlord76 schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:22:

Nu nog vullen met een mooie scape, ik heb al een idee maar nu nog in praktijk :) Dit word mijn eerste scape dus maar eens kijken of dat gaat lukken.
Blijft mooi, deze vorm!
Blijft hij zo staan of komt hij tegen de wand aan?

Al een idee voor vissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
TouchOfInsanity schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:48:
[...]

Blijft mooi, deze vorm!
Blijft hij zo staan of komt hij tegen de wand aan?

Al een idee voor vissen?
Ja hij blijft zo staan heb je een mooie doorkijk van bijde kanten en kijk je niet te veel tegen de filterzijde. Ik heb nog overwogen om een extern filter te plaatsen en de leidingen door de bak naar beneden te laten lopen maar dit lijkt mij praktischer met eventueel verplaatsen van de bak indien dat nodig is.

Buiten neontetra's, algen eters en garnaaltjes nog niet direct een idee wat er verder in komt. Het liefst visjes met wat kleuren en nee geen guppen😣. Maar dat ga ik rustig bedenken en opbouwen.
Eerst maar de lay-out maken en de bak inrichten. Rustig in draaien en dan pas het vissen bestand toevoegen. Ook zal ik mij nog gaan inlezen betreft co2.

Zijn er mensen die nog tips hebben betreft co2 toevoegen in de bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 09:21

xces

To got or not to got..

The Executer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:
[...]

Binnenkort even nieuwe plantenvoeding kopen. Had al weken geen nitraat toegevoegd, waarvan ik weet dat de 50ml die ik toevoeg binnen een week op is. Diverse planten begonnen nu wel erg gebrekkig worden, waaronder het Belgisch groen. Als er een plant is die normaal gesproken snel (en ook redelijk breed) groeit, bleef hij bij mij erg smal en schoot de groei ook niet echt op. Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.
En Gilles (van Aquariumbemesting.nl) zit toevallig ook hier op het forum... Ik zou overigens nooit all in one adviseren (of complete, dat is onze benaming) want ik heb zojuist ook iemand beantwoord die eigenlijk wat gekocht had terwijl hij niet wist wat hij gekocht had. Mijn tip; koop losse poeders en ga bemesten waar tekorten zijn, dat is veel gerichter en als Tweaker wil je uiteindelijk zaken onder controle houden.

[ Voor 15% gewijzigd door xces op 08-04-2019 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:48
Sithlord76 schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:20:
[...]
Zijn er mensen die nog tips hebben betreft co2 toevoegen in de bak?
Als je in dit topic CO2 zoekt dan kom je pagina's met info tegen. :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ook weer even een update vanuit mijn kant. De bak draait nu een week goed en de waterwaardes zijn hoe ze moeten zijn en zijn stabiel.

Vanaf vorige week donderdag ben ik bacteriën gaan toevoegen, de eerste paar dagen zag je echt een explosie aan bacteriën in de bak die nu langzaam aan normale vormen begint aan te nemen. Morgen ga ik de eerste waterwissel uitvoeren om de nitriet, nitraat en de ammonia waardes naar beneden te krijgen.

Verder begint het water weer zeer helder te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AmBbzJs4bvW1whWwumxiSFpv/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
@InFamous afgezien van een ietswat scheef deurtje (ik ben een zeiker:) ) helemaal top! Ik vind die reefrock ook echt prachtig! Heel erg benieuwd naar het eindresultaat! Kuddo's voor wat je nu al hebt staan!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@boomr begin er niet over :( kan niet verder gesteld worden dan dit. Irritatie factor eerste klas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
InFamous schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:16:
@boomr begin er niet over :( kan niet verder gesteld worden dan dit. Irritatie factor eerste klas.
Kun je niet iets opvullen onder het scharnier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik zou het scharnier iets kunnen verplaatsen in de kast, maar ik ben bang dat het te minimaal is waardoor er te weinig vlees overblijft.

Daarnaast moet ik daarvoor de gehele sump verwijderen inclusief de overloop. Daar zit ik niet echt op te wachten eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

The Executer schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:53:
[...]
Ik wil afstappen van de dure Profito en lees veel goede verhalen over de AiO voeding van Gilles (Planted Box). Hier nog mensen met eventuele goede suggesties? Kan eventueel ook nog kiezen voor de basis voeding van Aquariumbemesting.nl. De 'complete' bevat No3 en Po4 wat in mijn geval niet nodig is, deze doseer ik apart. Daarnaast een flessen-CO2 installatie.
Profito duur? Ik vind het spotgoedkoop en zuinig in gebruik.
Ik koop altijd zo'n 5 liter jerrycan voor 40 euro en daar kun je héél lang mee vooruit.

Ook andere plantenvoeding kost geen drol. 8 jaar geleden eens 5 kg Kno3 en een kilo fosfaat gekocht voor een paar tientjes en daar kan ik nog wel jaren mee vooruit. Al die commerciële middeltjes das allemaal marketing, gewoon niet intrappen.

Ik heb een Juwel Rio 240 overigens.

Plantenvoeding is (voor mij) een verwaarloosbare kostenpost van de hobby eigenlijk. Ben meer kwijt aan Co2 (30 euro voor 10 kg) en stroom.

edit: oh sorry ik zie nu pas dat ik iets uit Januari quote 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 09-04-2019 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Laatst online: 14-06 20:35

Oceria

I've been in between....

Is er iemand die nog interesse heeft in een koppeltje Ancistrussen? Vooral pappa vindt ik heel erg mooi en samen hebben ze ondertussen al ruim 10 keer een nestje gehad, waarvan er nog steeds 2 kindertjes rondzwemmen. Maar alle andere jonkies worden door de maanvissen opgevroten, of ze komen toch op een of andere manier in het filter klem te zitten en ik wil eigenlijk ook niet dat ze gaan intelen.
Ze zwemmen bij mij rond sinds 2014 en zijn ongeveer 12 cm lang.

*Edit*
Ik zie trouwens dat er nog een baby de boel heeft overleefd. Tijd om ze allemaal op 1 na in de verkoop te doen!

Wie heeft interesse? Af te halen in Zuidhorn (Groningen)

Foto:
Anton en Antoinette
Meer foto's:
https://1drv.ms/f/s!AsfjOC4q_luGhakFubAr-BjqQHF8Cg

[ Voor 23% gewijzigd door Oceria op 28-04-2019 12:28 . Reden: ik heb een foto album! ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:17
de Peer schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:34:
[...]

Profito duur? Ik vind het spotgoedkoop en zuinig in gebruik.
Ik koop altijd zo'n 5 liter jerrycan voor 40 euro en daar kun je héél lang mee vooruit.

Ook andere plantenvoeding kost geen drol. 8 jaar geleden eens 5 kg Kno3 en een kilo fosfaat gekocht voor een paar tientjes en daar kan ik nog wel jaren mee vooruit. Al die commerciële middeltjes das allemaal marketing, gewoon niet intrappen.
Als je er zo lang mee doet, heb je dan geen last van schimmels? Ik maak de voeding zelf aan maar kan het echt geen jaren bewaren want dan begint er vanalles in te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

jsiegmund schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:12:
[...]

Als je er zo lang mee doet, heb je dan geen last van schimmels? Ik maak de voeding zelf aan maar kan het echt geen jaren bewaren want dan begint er vanalles in te groeien.
Schimmels in profito? Denk niet dat daar iets in groeit.
Kno3 en fosfaat zijn gewoon poeders,die schimmelen ook niet. Zoals gezegd heb de poeders nu 8 jaar liggen en nog altijd prima.

In vloeibare vorm bewaar ik het maximaal een paar maanden tot een half jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 09-04-2019 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1140043

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kVjj3FVn/IMG-20190413-200935.jpg

Weten jullie of dit een zwangere neon tetra is? Zo ja, hoe lang duurt het dan normaal gesproken alvorens de eerste eruit komt? Dan weet ik wanneer ik uiterlijk deze in een aparte bak moet zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Anoniem: 1140043 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:18:
[Afbeelding]

Weten jullie of dit een zwangere neon tetra is? Zo ja, hoe lang duurt het dan normaal gesproken alvorens de eerste eruit komt? Dan weet ik wanneer ik uiterlijk deze in een aparte bak moet zetten.
Eh, als het eerste ei eruit komt bedoel je? :+ die komen allemaal tegelijk ja....

Verder lijkt het buikje/bultje me wat klein, kan ook de foto zijn.

De kans, ALS ze eieren draagt dat die ook uitkomen en daarna ook groot te brengen zijn is bij een beginner wel erg minimaal hoor... Je moet namelijk speciaal water hebben en speciaal voer. Lees anders dit even goed door : https://www.visaquarium.nl/vis/Paracheirodon-innesi

Een dragende vis verplaatsen is wat mij betreft trouwens not done, bij serieus kweken dit soort vissen begin je in een kweekbak (met afh. van de soort een koppel of harem, of soms een groepje) en vang je de ouders weg nadat de eieren gelegd zijn.
Het vrouwtje nu apart zetten zodat de eieren gelegd worden zonder mannetje in de buurt is natuurlijk sowieso onzinnig :+

[ Voor 38% gewijzigd door dragon2 op 13-04-2019 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 10-06 18:57
In het begin had ik er een aantal die zo er uit zagen. Uiteindelijk kwam en verdween het weer. Kwam er achter dat ik teveel voerde waardoor de buik zo puntig wordt.
Anoniem: 1140043 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:18:
[Afbeelding]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomr
dragon2 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 20:25:
[...]

Eh, als het eerste ei eruit komt bedoel je? :+ die komen allemaal tegelijk ja....

Verder lijkt het buikje/bultje me wat klein, kan ook de foto zijn.

De kans, ALS ze eieren draagt dat die ook uitkomen en daarna ook groot te brengen zijn is bij een beginner wel erg minimaal hoor... Je moet namelijk speciaal water hebben en speciaal voer. Lees anders dit even goed door : https://www.visaquarium.nl/vis/Paracheirodon-innesi

Een dragende vis verplaatsen is wat mij betreft trouwens not done, bij serieus kweken dit soort vissen begin je in een kweekbak (met afh. van de soort een koppel of harem, of soms een groepje) en vang je de ouders weg nadat de eieren gelegd zijn.
Het vrouwtje nu apart zetten zodat de eieren gelegd worden zonder mannetje in de buurt is natuurlijk sowieso onzinnig :+
En daarop als aanvulling: Op youtube op zoek gaan naar Marks Aquatics. Leuk kanaal van een kerel die zo'n beetje alles kweekt wat los en vast zit:) Legt ook uit hoe neon en kardinaal tetra's te kweken zijn.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Laatst online: 16-06 16:03
Gisteren bij de Hornbach een bus Aquarium-Siliconen kit van Marina meegenomen. Iemand daar ervaring mee? Het heeft een rare lange schroef die je van onder in de bus schroeft, zonder kitspuit dus, maar ik duw alleen de kit voor de schroef eruit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
frietsje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 09:22:
Gisteren bij de Hornbach een bus Aquarium-Siliconen kit van Marina meegenomen. Iemand daar ervaring mee? Het heeft een rare lange schroef die je van onder in de bus schroeft, zonder kitspuit dus, maar ik duw alleen de kit voor de schroef eruit 8)7
Heb je een foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Ik lees op amazon dezelfde reacties, de verpakking is gewoon ruk en daardoor onbruikbaar. Bij de Hornbach staat het niet in de webshop, zal wel een reden hebben.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71-5NorXkzL._SL1500_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Laatst online: 21-05 09:23
Sithlord76 schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:22:

[Afbeelding: Nieuw Aquarium]

[Afbeelding: Nieuw Aquarium]

[Afbeelding: Aquarium]

Mooie bak!
Waar komt deze vandaan als ik vragen mag?

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
frietsje schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:41:
Ik lees op amazon dezelfde reacties, de verpakking is gewoon ruk en daardoor onbruikbaar. Bij de Hornbach staat het niet in de webshop, zal wel een reden hebben.

[Afbeelding]
Hm dat ziet er niet heel praktisch uit inderdaad. Wellicht kan je 'm alsnog in een gewone kitspuit gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Iemand overigens nog interesse in ongeveer 25 guppen van jong tot oud? Gratis af te halen tussen Gorinchem en Waalwijk. Graag PM bij interesse.
edit: And its gone...

Ben deze week wezen kijken bij Discuskwekerij de Parel in Tilburg. Zag er erg mooi uit dus hier binnen kot maar is aankopen gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door TouchOfInsanity op 16-04-2019 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
SmurfLink schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 12:23:
[...]

Hm dat ziet er niet heel praktisch uit inderdaad. Wellicht kan je 'm alsnog in een gewone kitspuit gooien?
Ik ga het inderdaad proberen ja, onderkant eraf zagen. Had net zo goed een nieuw nano bakje kunnen halen achteraf :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03:06
Afgelopen weekend de bodem in mijn aquarium vervangen. Een klus waar ik flink tegenop zag, de bak draaide erg mooi maar het bleef steken dat ik gewoon grind had ipv aqua soil. Dit dus vervangen voor ADA Amazonia light.
12uur werk aan gehad :o

Het hout wou ineens niet blijven staan bij het vullen, PANIEK!, de hele boel stortte in tijdens vullen en nadat bijna alles ingeplant was. Soil is minder stevig dan grind ontdekte ik. Wat stenen onder kunnen krijgen, maar het voelt niet erg lekker, geen idee hoe en of dit blijft staan op den duur, met onderhoud raak je het ook telkens wel aan :|
Het staat nu iets anders dan ervoor. Verder wel tevreden mee hoe het gelukt is en erg benieuwd op den duur. De planten in het grind wouden niet echt groeien.

Ook het mos op de takken vervangen voor weeping moss, dat zag er triest uit na een staghorn alg en draadalg periode :|
Ongeveer 1/3e oud water kunnen hergebruiken, de dieren in een ton met het filter draaiend erop bewaard tijdens de klus.

Wat er nu nog in zit kon ik tellen en viel me mee, wil de groepjes binnenkort wel aanvullen.
8 otocinclus affinis (vd 10 sinds juli)
6 corydoras pygmaeus (2 van een kennis, en de laatste 6 van intratuin meegenomen maar vorige week 2 dode, 1 ervan zwom gek en lag op de kop, maar uit zn lijden verlost..)
12 amano garnalen. (vd 20 sinds juli, eerste periode ging ik niet goed met osmose water om, tijdens vervellen aantal gesneuveld door mineralen gebrek..)

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6lLKFF3.jpg

Na:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T5Ljcl2.jpg?1

Het gras eruit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fk4cJ6Z.jpg?1

Bewaren in plukjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wsk0d0A.jpg?1

Nachtmerrie :o
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/670Yhaj.jpg?1

En gedaan!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xdS5cKY.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BoisiK8.jpg?2

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QmBDdY0.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tIYNTUj.jpg?2

Apart spul die soil, geen eerdere ervaring mee, maar zoals met het hout dat mis ging (er gaat altijd iets mis :+ ) kan je niet blijven klooien, je plet het tot poeder. Ook benieuwd hoe dit spul op de duur gaat, voor hoe lang.

[ Voor 13% gewijzigd door Mutatie op 16-04-2019 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
Powermage schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 10:50:
[...]

Mooie bak!
Waar komt deze vandaan als ik vragen mag?
Dank je, ik ben er ook erg blij mee.😁
Deze heb ik bij de aquariumhal in Soest laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/21TgEutBQ4OMVVz390sPMnh3/thumb.jpg
Vandaag 10 discussen gekocht. Zijn nog vrij jong en daarom nog redelijk uniform van kleur. Over een jaar gaan er waarschijnlijk 3 verkocht worden.....of er komt een grotere bak ;)

[ Voor 24% gewijzigd door TouchOfInsanity op 19-04-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

In een rio 240?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Dat is wel erg aan de krappe kant, bij volwassen discussen moet je rekenen op 50 liter water per vis.

Maar wat meer gaat mee spelen is het feit dat je waterwaardes te hard gaan schommelen omdat je simpelweg te weinig inhoud heb voor 10 discussen.

Gezien het formaat op je foto zijn dit jongen, deze dien je per dag maar liefst 8 x te voeren waardoor je al gauw een overschot aan eten krijgt wat uiteindelijk weer verhoogde nitraat waardes oplevert. Erger is nog de grote schommelingen in de waterwaardes waardoor je het biologisch evenwicht verstoord in je aquarium wat zeker bij discussen veel stress kan opleveren.

Ter voorbeeld ik had in mijn Rio 400 maar 8 jongen zitten. Dat gaf al dusdanig vee afval dat ik elke 5 dagen een waterwissel moest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
InFamous schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 22:51:
Dat is wel erg aan de krappe kant, bij volwassen discussen moet je rekenen op 50 liter water per vis.

Maar wat meer gaat mee spelen is het feit dat je waterwaardes te hard gaan schommelen omdat je simpelweg te weinig inhoud heb voor 10 discussen.

Gezien het formaat op je foto zijn dit jongen, deze dien je per dag maar liefst 8 x te voeren waardoor je al gauw een overschot aan eten krijgt wat uiteindelijk weer verhoogde nitraat waardes oplevert. Erger is nog de grote schommelingen in de waterwaardes waardoor je het biologisch evenwicht verstoord in je aquarium wat zeker bij discussen veel stress kan opleveren.

Ter voorbeeld ik had in mijn Rio 400 maar 8 jongen zitten. Dat gaf al dusdanig vee afval dat ik elke 5 dagen een waterwissel moest doen.
Bedankt voor het meedenken @InFamous
Zoals ik mijn post al aangeef gaan er 3 verkocht worden op termijn. Echter eten discussen veel beter als ze in een grotere groep leven. Wat weer belangrijk is als ze jong zijn.
Waterwissels gaan bij mij bijna automatisch door een vat van 210 liter met vers verwarmd water wat achter de bak staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
boomr schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:13:
In de hoop dat het wat tegen mijn draadalg gaat doen, net wat neritina slakken en 4 amano garnalen gehaald. Eens kijken wat dat doet. Ik kwam ook nog wat hommelgarnalen in de aanbieding tegen. Ook maar tien gekocht voor mijn andere bakje:) Ze zitten nu te aclimatiseren (en daar neem ik bij garnalen uitgebreid de tijd voor met een slow-dripje), ik zal eens kijken of ik straks een fototje online kan zetten.
Inmiddels een aantal weken verder en ik kan vertellen dat het BIJZONDER goed heeft gewerkt. Nagenoeg alle algen weg. Direct vanaf de eerste paar dagen was enorm duidelijk waar de neritina slakken over het glas heen gegaan zijn. Ook onder de grind-grens werd netjes door ze gepoetst. Samen met de garnalen hebben ze nagenoeg alle algen verwijderd. Helaas hebben 2 garnalen recent een eind aan hun leven gemaakt. Waarschijnlijk door de stress van onze verhuizing. Ik vond ze s'ochtends opgedroogd op de grond.

In mijn andere bak zitten nu de 10 hommelgarnalen en 2 daarvan dragen eitjes. Veel eitjes. Ik ga alle vissen uit die bak halen en in mijn grote bak zetten maar das waarschijnlijk veel te druk. Gelukkig wil Heevis in Eindhoven wel een aantal danio's terugnemen. Ik hoop die dan, met wat bijbetaling, in te mogen ruilen tegen wat kleine rasboras (chili rasbora oid). Lijken me erg leuke visjes voor bij de garnalen. Ik hoop dat die de kleintjes met rust laten. De danio's zijn vrij baldadig. Zitten de garnalen constant op te jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 04-06 14:00
Na een tijdje even niets meer gepost te hebben weer een update vanuit mij!
Mijn (nieuwe) bak draait alweer enkele maanden zonder enige problemen. Planten groeien vrij aardig (moet regelmatig snoeien), visjes doen het goed, amper tot geen alg.
bak
(dit was net na een waterwissel, dus op het oppervlakte dreef nog wat, wat ik eruit moest vissen :) )

Nu ben ik voornemens om er toch wat sterkere LED in te zetten.
Momenteel heb ik dit;
https://www.juwel-aquariu...ux-LED/MultiLux-LED-lamp/

Nu viel mijn oog op deze LED verlichting;
https://www.aquaplantsonl...erlichting.html?limit=100
Waarvan de specs enkel hier te vinden zijn;
https://aquadistri.com/wp...B_Retro_LED_A5_fld_NL.pdf

Het doel;
- sterkere verlichting zodat de planten het mogelijk nog beter gaan doen
- 2e LED balk wil ik ook aanschaffen (als deze beter zijn dan wat ik heb) , alleen weet ik dan niet of ik verstandig doe aan een LED Combi of LED Color in deze.

Persoonlijk denk ik dat deze verlichting sterker is, maar hoor graag ook de mening van anderen hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Laatst online: 12-05-2024
@demokert Je gaat met de opgegeven led buis er niets mee opschieten, in je eerste link dacht ik al wat vreemd, 24W en 12W stonden vermeld. De 24W is bedoeld voor mensen met nog een standaard TL buis, het daadwerkelijk vermogen van de 55cm is 12W. Kijk maar eens goed in de specificatie link welke je zelf heb gevonden en dan bij de 55cm buis en in de 24W kolom wat daar boven staat. Je wilt dus een 12W lamp vervangen door een gelijk vermogen, je schiet daar dan niets mee op dan mogelijk een iets andere kleur. Net als bij de oude TL buizen hebben ze een gestandaardiseerd vermogen afhankelijk van de lengte, dit om het makkelijker te maken voor de consument. Wil je dus meer dan zal je op een andere manier moeten kijken, misschien losse strips, ander lichtsysteem of het aantal buizen verdubbelen. Denk tevens aan de voeding voor de planten, meer licht betekent ook meer vraag naar voeding. Het is een driehoek welke gebalanceerd moet zijn om alg groei te voorkomen en planten groei te bevorderen (licht (duur en sterkte), planten voeding en CO2).

[ Voor 0% gewijzigd door MdBruin op 27-04-2019 15:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:08
Kwam er van de week achter dat mijn KH rond de 1 lag, terwijl het kraanwater hier een KH van rond de 6 heeft. Vond het al raar dat de plantjes wat moeilijk deden. Heb nu JBL aquadur maar dat spul lost best moeilijk op, iemand nog tips om de hardheid wat omhoog te krijgen en/of stabiel te houden? Ik vraag me nog steeds af hoe hij zo laag is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
base_ schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:34:
Kwam er van de week achter dat mijn KH rond de 1 lag, terwijl het kraanwater hier een KH van rond de 6 heeft. Vond het al raar dat de plantjes wat moeilijk deden. Heb nu JBL aquadur maar dat spul lost best moeilijk op, iemand nog tips om de hardheid wat omhoog te krijgen en/of stabiel te houden? Ik vraag me nog steeds af hoe hij zo laag is gekomen.
Hoedan? Dat is best knap :+ En wat is je PH?

Ik gebruik osmose water om KH op 1 a 2 te krijgen. Planten zouden er geen moeite mee hebben, het is juist goed om co2 in het water te pompen voor de planten. Een hoog KH is echt waardeloos daarvoor
GH is voor planten wat belangrijker dacht ik, mineralen. Ook voor de dieren, die hebben trouwens meer last van KH schommelingen dan GH
demokert schreef op vrijdag 26 april 2019 @ 22:41:

Persoonlijk denk ik dat deze verlichting sterker is, maar hoor graag ook de mening van anderen hierin.
Buiten of die lamp sterker is, meer licht is moeilijker..Meer voeding en co2 nodig anders algenexplosies. Ik zou zeggen als dit mooi gaat zo (zo ziet het eruit) niets aan veranderen tenzij je dus meer voeding en co2 wil gaan balanceren. Doe je dit goed dan groeit het ook mooier

[ Voor 24% gewijzigd door Mutatie op 27-04-2019 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• base_
Geen idee hoe die KH zo laag is geworden, heb geen CO2, ik gebruik wel floragrow carbo en fertilizer.
Als die KH erg laag wordt zitten er wel erg weinig mineralen in en wordt de pH ook labieler begreep ik? GH was ook zo laag, zal die ook nog eens meten. Voor zover ik begrepen heb zijn de dieren vooral gevoelig voor schommelingen van de pH, deze is ook wat laag en wil ik graag iets omhoog halen. Iemand ervaring met JBL pH-Plus misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
base_ schreef op zaterdag 27 april 2019 @ 15:34:
Van wat ik zo snel gelezen heb moet je dat spul in steeds 5 tot 10l water oplossen, dus niet in een beetje water want dat wil niet.

Vroeger had ik zacht water thuis, voor m'n malawi en tanga bakken deed ik bicarbonaat in het water.
Wel iets te enthousiast veel in m'n malawi bak gedaan :z Ik trok namelijk een keer de staafverwarming achter de basaltstenen muur vandaan, was 'ie helemaal verkalkt... Oeps :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Nvm ik haal zaken door elkaar geloof ik 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door Mutatie op 27-04-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik los nu steeds een heel klein beetje van die aquadur op in een liter lauwwarm water en laat dat een nachtje bezinken voordat ik het aan het aquarium toevoeg.
nieuwe meting: pH 6.7, KH 2 en GH 4, ik denk dat ze allemaal wel iets omhoog mogen

[ Voor 20% gewijzigd door base_ op 27-04-2019 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demokert
  • Laatst online: 04-06 14:00
Bedankt @Mutatie en @MdBruin voor jullie reacties. Ik voeg geen CO2 toe, maar heb inmiddels wel plantenvoeding (micro macro) in huis gehaald. Enige waar ik huiverig voor ben is dat dit een algenexplosie kan geven, maar volgens de verkoper zou dit het niet mogen veroorzaken.

Edit;
https://www.aquastorexl.nl/jmb-community-aqua-light-21w-070cm.html

Mogelijk is dit een leuke LED (bright variant). Volgens mij een ideale lamp om erbij te zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door demokert op 28-04-2019 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@demokert Het is niet helemaal waar wat er geclaimd wordt, algen ontstaan door een onbalans in je waterkwaliteit (omdat je planten niet concurreren met de algen). Je kunt natuurlijk zeggen zoals op de site geclaimd wordt dat er dan een probleem in je CO2 zit of dat er teveel rottend organisch materiaal in zit, maar dit is natuurlijk nog niet perse waar. Ja er is een onbalans, die natuurlijk ook gecreëerd kan worden door teveel voeding welke niet door je planten worden gebruikt (door bijvoorbeeld te weinig licht of CO2). Dat planten voeding nodig hebben om te groeien is wel duidelijk, het is aan jou om de juiste balans te vinden in jouw situatie. Elke situatie is weer anders waardoor je bij jouw andere resultaten kunt krijgen.
Persoonlijk ben ik door experimenteren met mijn huidige aquarium er achter gekomen dat het bij mij beter is om dagelijks te doseren en niet wekelijks. Bij wekelijks doseren kreeg ik juist last van alg, er was in het begin gewoon te veel voeding beschikbaar wat mijn planten niet snel genoeg konden verbruiken en hierdoor kregen de algen de kans (matige verlichting en geen CO2).

Qua lamp lijkt het mij ook leuke voordelige oplossing, alleen jammer dat ze geen wit/rood/blauw combinatie in 1 strip hebben zitten. Rood en blauw heb je beiden nodig voor je planten, kijk maar eens bij de duurdere merken en welke leds ze daarin hebben zitten. Wat wel mooi is dat ze beugels hebben om ze parallel aan een t5/t8 buis te kunnen monteren (ze zeggen alleen voor Juwel maar ik denk dat het gewoon universeel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
MdBruin schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:15:
@demokert Het is niet helemaal waar wat er geclaimd wordt, algen ontstaan door een onbalans in je waterkwaliteit (omdat je planten niet concurreren met de algen). Je kunt natuurlijk zeggen zoals op de site geclaimd wordt dat er dan een probleem in je CO2 zit of dat er teveel rottend organisch materiaal in zit, maar dit is natuurlijk nog niet perse waar. Ja er is een onbalans, die natuurlijk ook gecreëerd kan worden door teveel voeding welke niet door je planten worden gebruikt (door bijvoorbeeld te weinig licht of CO2). Dat planten voeding nodig hebben om te groeien is wel duidelijk, het is aan jou om de juiste balans te vinden in jouw situatie. Elke situatie is weer anders waardoor je bij jouw andere resultaten kunt krijgen.
Persoonlijk ben ik door experimenteren met mijn huidige aquarium er achter gekomen dat het bij mij beter is om dagelijks te doseren en niet wekelijks. Bij wekelijks doseren kreeg ik juist last van alg, er was in het begin gewoon te veel voeding beschikbaar wat mijn planten niet snel genoeg konden verbruiken en hierdoor kregen de algen de kans (matige verlichting en geen CO2).

Qua lamp lijkt het mij ook leuke voordelige oplossing, alleen jammer dat ze geen wit/rood/blauw combinatie in 1 strip hebben zitten. Rood en blauw heb je beiden nodig voor je planten, kijk maar eens bij de duurdere merken en welke leds ze daarin hebben zitten. Wat wel mooi is dat ze beugels hebben om ze parallel aan een t5/t8 buis te kunnen monteren (ze zeggen alleen voor Juwel maar ik denk dat het gewoon universeel is).
Dat klopt opzich, zover ik het begrijp, meer licht is meer vraag naar voeding en daardoor sneller een onbalans. Stoffen raken eerder verbruikt, dus sneller een tekort of juist daardoor meer toedienen een een overschot krijgen. De boel groeit ook sneller en sterft sneller af dus ook sneller een biologische belasting Minder licht is wat makkelijker, natuurlijk moet je dan geen overmatig voeding doseren. Maar elke bak heeft zn eigen balans die je moet vinden inderdaad.
Zelf heb ik een lamp gebouwd met Cree leds, maar dan koudwit, wat blauw en "geel" (warm wit), lijkt het goed te doen. Rood en blauw geven die paarse gloed die ik persoonlijk niet mooi vind maar wel goed voor planten is, al maakt het geloof ik geen wereld van verschil. Er zijn ook wat ADA lampen met alleen wit en geel bv. Ook zie ik wat nieuwere lampen met groen erbij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Onlangs tot 2x toe een flinke verzameling blad in m'n aquarium gegooid en het heeft effect...
De geo's hebben weer afgezet, 2 uaru's zijn een steen aan het poetsen (voor de zoveelste keer) en zelfs de hujeta snoekjes strooien eitjes rond in het aquarium. Gisteren vrouwtje 1, nu vrouwtje 2 (met hetzelfde mannetje, geile beer ;))

Aangezien alle eitjes structureel opgegeten worden, hebben alleen de geo's weer kans om ze in ieder geval uit te laten komen aangezien die de eitjes na bevruchting meteen in de bek nemen (Geophagus Parnaibae, 1 van de weinige Geo soorten die de eitjes in de bek uitbroedt, de andere soorten wachten tot de eitjes uit zijn gekomen). Vorige keer was moeder Geo echter niet waakzaam genoeg, dus elke keer dwaalden er wel een paar kleintjes af dus na een week ofzo waren die weer weg.

Het is dat ik er totaal geen ruimte voor heb, maar anders zou ik toch sterk gaan denken aan wat kweek opstellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@Mutatie De onbalans is eigenlijk gewoon een te kort of teveel licht/voeding/CO2. Zodra je hierin een te groot verschil hebt zitten dan kan je problemen krijgen zoals algen/planten sterfte. Als alles behoorlijk in balans is zal je bijna geen afstervende planten hebben, ook al groeien ze snel zolang er maar een balans blijft.

Zover ik begreep is rood licht voor de groei en het blauwe licht voor de assimilatie. In wit licht zitten beide inclusief het groen (rgb). Het groene licht is voor de groei niet noodzakelijk omdat dit gereflecteerd wordt, het is dus alleen voor ons zelf. Daarom wit licht is zeker niet verkeerd maar als je er meer uit wilt halen (meer licht/voeding/CO2 (= snelle groei)) zijn rood en blauw belangrijke kleuren.
Smaken verschillen en het hoeft natuurlijk niet paars achtig licht op te leveren, verschillende fabrikanten of zelfs lijnen geven een verschillend kleur beeld. Je kunt de andere factoren hiermee aanpassen waardoor je ook een goed resultaat behaald. Er is immers geen 1 manier waarop je goede resultaten kunt behalen, alleen als je een bepaalde manier volgt ga dan niet mengen met andere methoden. Dat is vaak vragen om problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Net maar weer eens een courgette in vieren gesneden en in de bak gelegd. Wordt altijd erg gewaardeerd ;)
De geo's zijn overigens alleen nieuwsgierig in wat ik allemaal aan het doen was, die zijn verder niet geïnteresseerd in de courgette.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zGqSxiDcqem1lV7rUe2THoRv/full.jpg

[edit] Overigens ben ik er 99% zeker van dat 1 van die 2 geo's (de achterste) de bek vol eitjes heeft momenteel.

[ Voor 15% gewijzigd door toolkist op 01-05-2019 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik kwam vandaag thuis na een paar dagen weg te zijn geweest, en toen zag ik dit beest in de garnalenvaas zitten.
Een wormpje van ongeveer 1,5cm lang.

Ziet er uit als een bloedzuiger, maar ik heb de laatste maanden helemaal niets gedaan, zelfs geen waterwissel, andere planten, tijd geleden wel 5 Helena slakjes tegen de slakkenplaag. (januari gekocht, bodem ligt bezaaid met lege huisjes maar ik zie de aantallen niet veranderen :X )

Ik heb wel wat last van planaria, maar dit beest heb ik nog niet eerder gezien.
1,5cm lang, dikke kant en een dunnere kant, de dunnere kant 'zoekt', en dan gaat het als een harmonica.

Mijn eerste idee is 'bloedzuiger', omdat het daar precies op lijkt maar ik zou niet weten waar ik dat beest vandaan moet hebben. Ik herken wel bloedzuigers uit de vijver, maar als je ze daar ziet zijn ze meestal groter.

Wat voor beest is dit, waar komt het vandaan, en hoe groot is de kans dat er meer zijn (niet echt eten voor dat beest, alleen maar slakken en garnalen die zich niet voortplanten, planariaval ligt nu bij de post

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Resistor schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:33:
Ik kwam vandaag thuis na een paar dagen weg te zijn geweest, en toen zag ik dit beest in de garnalenvaas zitten.
Een wormpje van ongeveer 1,5cm lang.

Ziet er uit als een bloedzuiger, maar ik heb de laatste maanden helemaal niets gedaan, zelfs geen waterwissel, andere planten, tijd geleden wel 5 Helena slakjes tegen de slakkenplaag. (januari gekocht, bodem ligt bezaaid met lege huisjes maar ik zie de aantallen niet veranderen :X )

Ik heb wel wat last van planaria, maar dit beest heb ik nog niet eerder gezien.
1,5cm lang, dikke kant en een dunnere kant, de dunnere kant 'zoekt', en dan gaat het als een harmonica.

Mijn eerste idee is 'bloedzuiger', omdat het daar precies op lijkt maar ik zou niet weten waar ik dat beest vandaan moet hebben. Ik herken wel bloedzuigers uit de vijver, maar als je ze daar ziet zijn ze meestal groter.

Wat voor beest is dit, waar komt het vandaan, en hoe groot is de kans dat er meer zijn (niet echt eten voor dat beest, alleen maar slakken en garnalen die zich niet voortplanten, planariaval ligt nu bij de post
Yup, bloedzuiger.

Ze eten ook wel slakken muggelarven garnalen enz niet alleen vis, dus eten genoeg. Ze kunnen afh van de soort wel 10 maanden zonder eten als het moet, en ook maanden zonder water :/

Zal toch meegekomen zijn met iets...
Eruit met dat ding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

dragon2 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 21:37:
[...]

Yup, bloedzuiger.

Ze eten ook wel slakken muggelarven garnalen enz niet alleen vis, dus eten genoeg. Ze kunnen afh van de soort wel 10 maanden zonder eten als het moet, en ook maanden zonder water :/

Zal toch meegekomen zijn met iets...
Eruit met dat ding
Aangezien 'kill it with fire' lastig gaat met waterbewoners heeft deze kennis gemaakt met kokend water.
(al meteen na het maken van de foto)

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 04-05-2019 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
Wie heeft een suggestie voor een eyecatcher voor mijn 180l bak?

Huidige bezetting is:
10 vuurneon
10 vijfstreepbarbeel
Een hele hoop vuurgarnalen

Ik zoek een kleurrijke soort, die niet actief op de garnaaltjes gaat jagen.

Dacht zelf aan een koppel dwerggoerami, maar ik twijfel of die zich niet de hele tijd verstoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Een lastige @RuleOfThirds , een barbeel word niet niet aangeraden bij een goerami soort aangezien ze aan de voelsprieten kunnen gaan knabbelen. Maar een goerami kan inderdaad een mooie eyecatcher zijn. Aangeraden wordt om 1 mannetje op 2 vrouwtjes te plaatsen zodat niet telkens dat ene vrouwtje opgejaagd wordt door het mannetje. Zover ik begreep zijn goerami's niet vies van een garnaaltje, maar het kan ook goed gaan.

Edit: zit er zelf ook een beetje over na te denken voor mijn nieuwe aquarium. Wil waarschijnlijk ook garnalen erin hebben en zit zelf ook al een beetje te kijken wat erbij past/gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door MdBruin op 05-05-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik heb jaren terug een aquarium gehad van 100*40*40 en een kleinere 45*30*45 (heb ik nog steeds) en daar veel plezier aan gehad maar heb ze toen weg gedaan om ruimte gebrek maar het begint weer een beetje te kriebelen dus ik wil weer wat beginnen met aquaria.

Ik wil graag beginnen met een Nano aquarium om te kijken of ik er echt weer aan wil beginnen en dus de eerste kosten laag te houden.

Ik zou de volgende tot Nano willen maken;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/26PTQ0A0a43wTvFZCGZ6qum8/full.jpg

Ik maak het mezelf wel direct lastig, ik weet het :+
Het is een grote "vaas" met inhoud van 12liter (tot de top), 7mm dik glas.

Er zijn genoeg kleine Nano aquaria te koop voor weinig geld maar dit had ik nog in de kast staan en leek me wel leuk om daar wat van te maken.
Het is niet ideaal door zijn vorm en afmetingen maar ik ben wel in voor een uitdaging wat dat betreft.

Wat ik er in zou willen hebben is wat planten en in ieder geval kleine kleurrijke garnalen en eventueel als het mogelijk is een klein groepje (6-8) kleine scholende vis zoals de Neon Tetra (alhoewel voor die de bak al misschien te klein is.)

Hij moet natuurlijk wel gefilterd worden en zat te denken aan een kleine door luchtpomp aangedreven sponsfilter, die neemt denk ik de minste ruimte in.

Verwarming zou ik achterwege willen laten door de geringe inhoud, het is gemiddeld 19-21 graden in de kamer waar hij komt te staan en er zijn dacht ik wel soorten vissen/garnalen die prima in die temperatuur gehuisvest kunnen worden.

Kwa verlichting heb ik denk ik 2 opties, een soort burolamp er vlak boven hangen of zelf een lampen kap maken die ik er op kan plaatsen.
Ik neig naar de de 2e optie maar zou dan wel graag wat input van jullie hebben over wat voor led ik dan zou moeten kiezen. 3w, 5w, hoeveel lumen, kleurtemperatuur (4000 < 6500)

Ideeën, suggesties en ander soort input over dit alles zou ik zeer op prijs stellen d:)b

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

@ScrooLoose

Ik heb in mijn 20l vaas een Dennerle nano hoekfilter met opzetstuk (niet voor meer filtercapaciteit, maar meer omdat het zwarte er mooier uit ziet), 25W verwarming, CO2 'injectie' (maakt wel wat geluid, met een CO2 bel in de uitstroom van het filter) en een lampje er boven.

Snoeren en slangen (heb de luchtpomp van mijn grotere aquarium gesplitst) gaan vanuit een bak met een stukje kabelslang er naartoe, en het ziet er wel redelijk uit. Zeker 's avonds is het een blikvanger (staat voor het raam, op het noorden, dus geen direct zonlicht)

Het geheel is afgedekt met een spatdeksel waar ik het handvat van afgehaald heb, en een uitsparing in gemaakt heb voor de techniek. Maar dat deksel is voor jou veel te groot. Ik zou wel op zoek gaan naar iets om het af te dekken, verdamping gaat hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Bedankt @Resistor !
Heb je misschien een foto van het geheel ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

ScrooLoose schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:51:
Bedankt @Resistor !
Heb je misschien een foto van het geheel ?
Beetje last van tegenlicht, maar

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kVKtTgk.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/muQ4qwU.jpg?1

Momenteel alleen garnalen en Helena slakken (en de poelslakken)

[ Voor 9% gewijzigd door Resistor op 08-05-2019 12:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
ScrooLoose schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 11:09:
...
Het is een grote "vaas" met inhoud van 12liter (tot de top)
...
Wat ik er in zou willen hebben is wat planten en in ieder geval kleine kleurrijke garnalen en eventueel als het mogelijk is een klein groepje (6-8) kleine scholende vis zoals de Neon Tetra (alhoewel voor die de bak al misschien te klein is.)
Wat wil je nou horen..?

Zeker als je al wat aquaria ervaring hebt zou je toch meoten weten dat ronde vormen a la een vissekom echt funest zijn voor vissen (en bv in Dld al lang verboden zijn), en dat 20 l al echt minimaal is (lees zwaar dubieus) om visjes in te houden en dat neon tetra's echt minimaal in 60cm/54l moeten enbeter in 80cm?

Plantjes kan uiteraard, garnalen dan zou ik iets makkelijks doen dat niet te snel doodgaat... Enekel slakjes ofzo wellicht. Of seamonkeys. Maar absoluut geen visjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 00:02
Ook hier maar eens posten, na een hele tijd meelezen.

Ik heb sinds een week een groter aquarium, een Juwel Rio240. 2e hands gekocht, met toebehoren en vissen. Waaronder ook 5x pimmelodus pictus. Leuke visjes, maar wel een beetje druk en ze eten mn garnalen op. Ook zit mn bak nu naar mijn idee wat te vol(Foto's volgen)

Is er iemand van hier geïnteresseerd in deze visjes? En geen idee of het mag, zo niet dan haal ik het weg. Ook mn oude aquarium mag weg: 80x30x40 +led/pomp/filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

dragon2 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:24:
[...]

Wat wil je nou horen..?

Zeker als je al wat aquaria ervaring hebt zou je toch meoten weten dat ronde vormen a la een vissekom echt funest zijn voor vissen (en bv in Dld al lang verboden zijn), en dat 20 l al echt minimaal is (lees zwaar dubieus) om visjes in te houden en dat neon tetra's echt minimaal in 60cm/54l moeten enbeter in 80cm?
Prima informatie maar het mocht echt wel wat minder passive-aggressive, als iemand ervaring heeft met aquaria maakt het hem/haar nog geen expert in alle "do's and dont's" van de hobby :)
En vissen had ik eigenlijk ook al uit mijn hoofd gezet waar ik in mijn eerste post ook al naar duidde, maar ik toch melding van maakte want wie weet had iemand andere suggesties.
En vissenkommen hebben ook vooral een slechte "naam" omdat de meeste mensen er geen filter/verwarming in hangen en zorgen dat er genoeg zuurstof in het water komt. Zijn de meesten ook inderdaad te klein voor.
Maar aangezien ik de tank wil gaan filtreren met een lucht pomp zijn 2 van de 3 issues al geen ding meer.
En temperatuur is geen issue voor veel garnalen die gehouden worden in de hobby lees ik. Alles tussen 15-26 graden schijnt prima te zijn.
Plantjes kan uiteraard, garnalen dan zou ik iets makkelijks doen dat niet te snel doodgaat... Enekel slakjes ofzo wellicht. Of seamonkeys. Maar absoluut geen visjes.
Het worden waarschijnlijk planten en een stel garnalen en slakken zijn ook wel een leuk idee maar mijn ervaring met slakken is dat als je er 1 hebt heb je een paar maand later honderden (misschien lichtelijk overdreven B) )

Verder zijn alle tips en suggesties welkom hoor d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ScrooLoose schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 15:59:
[...]

Het worden waarschijnlijk planten en een stel garnalen en slakken zijn ook wel een leuk idee maar mijn ervaring met slakken is dat als je er 1 hebt heb je een paar maand later honderden (misschien lichtelijk overdreven B) )

Verder zijn alle tips en suggesties welkom hoor d:)b
Anentome Helena slakken ;) Die kweken heel traag, en mocht je poelslakjes krijgen zijn die ook gelijk weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 17-06 18:26
Of appelslakken. Aangezien die eitjes boven water moeten leggen, en dus eventueel makkelijk te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Net even een testje gedaan met een diy filter met luchtpomp en dat werkt prima maar het maakt wel een kabaal als je geen airstone kan gebruiken, het ploppen van die grote bellen is aardig luid.
Stroomt wel aardig wat water door de filter.

Zit er over te denken om een externe filter te maken met opvoerpompje en dan gewoon een airstone in de tank om wat zuurstof in het water te krijgen.

Maak het me wel steeds moeilijker... kan natuurlijk ook gewoon met een grotere tank beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
ScrooLoose schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:44:
Net even een testje gedaan met een diy filter met luchtpomp en dat werkt prima maar het maakt wel een kabaal als je geen airstone kan gebruiken, het ploppen van die grote bellen is aardig luid.
Stroomt wel aardig wat water door de filter.

Zit er over te denken om een externe filter te maken met opvoerpompje en dan gewoon een airstone in de tank om wat zuurstof in het water te krijgen.

Maak het me wel steeds moeilijker... kan natuurlijk ook gewoon met een grotere tank beginnen :+
Tja, het is een rond iets, dat weerkaatst het geluid alle kanten op.. Waarom niet gewoon een normaal aquariumfilter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:38
Geen idee of dit de goede plek is om de vraag te stellen, maar ik heb nou eenmaal een aquarium gekocht om mijn 'probleem' op te lossen :+

Binnenkort wordt onze tuin verbouwd. In de huidige staat een vijvertje van 150L, met 3 goudvissen van elk +/- 10cm. Tijdens de werkzaamheden (duurt een week) moet die vijver uiteraard weg en we willen hem ook niet terugplaatsen. Ik heb daarom een een aquariumbak van 60L gekocht om ze tijdelijk in te huisvesten. Die staat in de berging.

Doe ik er voor de vissen goed aan om de zijkanten van het aquarium te blinderen, in de hoop/verwachting dat ze dan minder tegen het glas aanzwemmen of zou dat niet nodig zijn?

Na die week gaan ze in een andere vijver

[ Voor 3% gewijzigd door lolgast op 13-05-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
lolgast schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:17:
Geen idee of dit de goede plek is om de vraag te stellen, maar ik heb nou eenmaal een aquarium gekocht om mijn 'probleem' op te lossen :+

Binnenkort wordt onze tuin verbouwd. In de huidige staat een vijvertje van 150L, met 3 goudvissen van elk +/- 10cm. Tijdens de werkzaamheden (duurt een week) moet die vijver uiteraard weg en we willen hem ook niet terugplaatsen. Ik heb daarom een een aquariumbak van 60L gekocht om ze tijdelijk in te huisvesten. Die staat in de berging.

Doe ik er voor de vissen goed aan om de zijkanten van het aquarium te blinderen, in de hoop/verwachting dat ze dan minder tegen het glas aanzwemmen of zou dat niet nodig zijn?

Na die week gaan ze in een andere vijver
Tegen het glas aanzwemmen zullen ze vast niet doen, maar een stuk donker karton/vuilniszak tegen de wanden vinden de meeste vissen wel erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
Gisteren tijdens de wekelijkse schoonmaak zo'n 20 Danio jongen tegengekomen. Dingen zaten blijkbaar verstopt tussen de drijfplanten. Dit wel vaker gezien maar deze keer zijn het er wel erg veel.
Ik heb ze verplaatst naar mijn andere bak met mini rasbora's. Tot op heden lijken ze het prima te doen.

Ik hoop die rasbora ooit te kunnen kweken. Recent op het kanaal van mark's aquatics gezien dat hij daarmee aan de slag is gegaan maar tot op heden helaas nog geen update gezien. Ik vind het erg leuke visjes. HEEL klein, maar leuk gedrag. Ze wisten binnen 3 dagen waar ze het voer konden verwachten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 20:18

mvds

Totally awesome!

Ik ga stoppen met mijn aquarium. Iemand interesse in overname van mijn Rio 125 incl Juwel Helialux + controller, Eccoflow 1000 pomp, Tetra APS50 en vrij nieuw filtermedia en achterwand? Verder heb ik ook nog wat extra's zoals een vrijwel nieuwe fles EasyCarbo en ander spul.

Glas heeft wel wat krassen, maar niks wat mij heeft gestoord. Op dit moment heb ik wat guppen erin zitten en vuurgarnalen. Verder geen levende planten (op wat waterpest na).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
Mijn suïcidale neritina slakken een halt toegeroepen vandaag. Ik kon ze de laatste tijd 2 keer per dag terug doen in de bak. Stelletje mafkezen. Nu de glasplaat maar weer op de bak gelegd. Beetje jammer want ik vond de open bovenkant en het stuk hout dat er bovenuit stak toch wel mooi:(

de danio jongen doen het prima. Ze zwemmen rond en eten vrij aardig. De rasbora laten ze mooi met rust. Eens kijken of ik bij de volgende schoonmaak van de andere bak weer zoveel jongen terugvind:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 11:12
Twee weken geleden mijn bak opnieuw ingericht. Draait prima. Alleen het zweefvuil wordt maar niet minder, het is heel fijn vuil wat zweeft. Ik heb nu twee flinke waterwissels gehad, maar het wordt niet minder. Iemand een suggestie hoe ik het kan verminderen?

Voor de beeldvorming:

Overzicht bak:
Afbeeldingslocatie: https://midtwg.bn.files.1drv.com/y4mDBpT3gSmRxIcz8FDYCGsBsUTSCaUh7ZVANanOEwgibS5HFvq5xvvDjeMValuwyux4b9Pmd1b0jg2Fm-E9WIVs3tV31-LOn3WMlpACSvb2hv5hUSfBlkwJT_q-ZK2I0IVUJXL6k1_h2OhQ-UcuNj12-JO77FssH6OZV27qjv9YxkEA_LXQZowVKY0Fx_Y6BRE?width=1024&height=768&cropmode=none

Close up:
Afbeeldingslocatie: https://2yifwa.bn.files.1drv.com/y4mLmubmMyj3P01RxvpoqJvRCFBqSSG7BuspHnRXa6TmDLjc9mkMNjnOsmuFgghwV1Hr-7c8E-GTz-sxQLPgvmWBHfPPUFk_kikm0qzV2MkvHi6ux7l565_rdduMaYzzglWY8mywMhFNoRtQdFUDHTErtWvXvYzwFVWU5bZmSGTU32w3bWJXpSmWzeMIkoFk6ZO?width=1024&height=768&cropmode=none

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuleOfThirds
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05-2020
Heb je fijne (meestal witte) filterwatten in het filter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-06 11:12
Nee, ik heb een JBL e901. Die heeft van de blauwe matten. Zou ik daarvoor in de plaats witte watten erin moeten stoppen?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:38

The Executer

Lekker belangrijk!

SmurfLink schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 08:37:
[...]

Heb je er bewust voor gekozen om alles aan dezelfde hoek te hangen?
<knip>
Heb er inderdaad bewust voor gekozen. Dit was eens na vragen (geloof dat ik die op Tweakers had gesteld) omtrent zweefvuil. Op deze manier krijg ik een flow welke rond gaat, en de troep in dezelfde richting gaat als de stroming van de inlaat waardoor dit makkelijker opgenomen wordt. Anders blaas je de troep langs de uitstroom zonder dat het echt opgezogen kan worden. Daarnaast kan ik op deze manier de uitstroom over de bovenkant van het water laten gaan zodat ook daar genoeg beweging in blijft, o.a. om een kaamlaag te voorkomen.

Zou ik bijvoorbeeld de uitstroom aan de andere kant hangen, en zou ik dezelfde stroom aan willen houden (stroming in deze stroming als uitstroom), zal ik hem over de bodem moeten laten gaan. Voor de planten goed, want het voedselrijke water komt goed langs de onderkant waardoor die minder snel zal afsterven. Voor de bovenkant is het echter minder, o.a. vanwege zuurstofuitwisseling en de kaamlaag.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
kw_nl schreef op zondag 19 mei 2019 @ 09:07:
Nee, ik heb een JBL e901. Die heeft van de blauwe matten. Zou ik daarvoor in de plaats witte watten erin moeten stoppen?
Steek er even een klein filtertje bij gevuld met alleen witte watten. Hoeft maar max een dagje mee te draaien en je zweefvuil is weg. Heb er zelf altijd eentje om bij te hangen na een waterwissel, dan stuift het bij mij ook best veel. Ff zo'n minifiltertje erop en 't is zo weg.

Heb gisteravond weer wat weesjes overgenomen van een vriendin die ging stoppen met haar nanocube. 2 vuurtetra's, 1 rasbora galaxy (jaja oude naam maar die nieuwe is niet te onthouden :p ), een sewelia achtig iets , 2 japonica's en een zooitje rooie rilli's. Gisteravond in het donker alles in de bak gezet, ben benieuwd zo of ik iets van de garnalen ga zien. De vissen in mn 1.2m hebben vroegah toen ze in de 80 zaten wel met vuurtjes samen geleefd, maar die waren na 1 waterwissel allemaal de pijp uit (wss koper oid in het water, 2 bakken met verschillende garnalen in 1 klap dood, vissen nergens last van). Dus of ze gaan jagen durf ik inet te zeggen. Hoop dat het mooi samen gaat en de shrimpies lekker gaan kweken.

[ Voor 41% gewijzigd door SmurfLink op 19-05-2019 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Al zouden de japonica's eitjes krijgen, verder dan dat ga je ze niet krijgen tenzij je een brakwater bak klaar hebt staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik doelde dus op de Rilli's. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-06 13:39

reaL_G

G

Zal ook mijn bak maar ff posten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/A8uxwAe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6qMxCMY.jpg

Simpel bestandje erin.
6 Maantjes (2 koppels)
Macmasteri koppel
8 corrys black Venezuela
L81
L18
L136
L181
En nog wat bij vis bestaande uit
Zwarte neons, kardinaaltjes, japonica's

[ Voor 10% gewijzigd door reaL_G op 19-05-2019 19:08 ]

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02:50
Ik heb 2 maanden geleden een mijn oude aqua 40 weer opgestart. Dit is een garnalenbakje geworden. Ik nu alleen last van kleine witte wormpjes die door het aquarium zweven. Nou heb ik gelezen dat het planaria of borstelwormen zijn. Maar wat kan ik er tegen doen? Heb gelezen dat ik mijn aquarium helemaal moet schoonmaken. Is er verder nog een oplossing of is dit de enige. Het gras begint net overal op te komen... En de eerste garnalen eitjes zijn ook gespot. Die kan ik onmogelijke allemaal uitvangen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:56
Clown1 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:17:
Ik heb 2 maanden geleden een mijn oude aqua 40 weer opgestart. Dit is een garnalenbakje geworden. Ik nu alleen last van kleine witte wormpjes die door het aquarium zweven. Nou heb ik gelezen dat het planaria of borstelwormen zijn. Maar wat kan ik er tegen doen? Heb gelezen dat ik mijn aquarium helemaal moet schoonmaken. Is er verder nog een oplossing of is dit de enige. Het gras begint net overal op te komen... En de eerste garnalen eitjes zijn ook gespot. Die kan ik onmogelijke allemaal uitvangen, denk ik.
Zouden ook "opstartworpjes" kunnen zijn. Google maar eens. Mijn aquarium draait vanaf 2 april en ik heb ze er nog steeds in zweven. Planaria heeft een duidelijkere kop. Deze opstartwormpjes zweven wat kronkelend rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
Zou wel fijn zijn. Mijn aquarium draait vanaf 20 maart. Ze zweven inderdaad wel kronkelend rond. Maar ze zijn veel kleiner als op foto's. Ze zijn hooguit 10mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Clown1 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:48:
Zou wel fijn zijn. Mijn aquarium draait vanaf 20 maart. Ze zweven inderdaad wel kronkelend rond. Maar ze zijn veel kleiner als op foto's. Ze zijn hooguit 10mm.
Hebben ze een soort pijlpunt als kop? Of zijn het gladde, ronde wormpjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clown1
Ze zijn erg klein. Is niet goed te zien. Lijkt geen punt te hebben. Ik draai een nachtdienst.Vandaar dat ik reageer op dit tijdstip. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

13 jaar na m'n verhuizing naar een huis waar ik geen plek had, ben ik nu verhuisd naar mooi huis met een uitbouw en een hoekje voor een nieuw aquarium.

Dus samen met de oudste (8) begonnen met het opstarten van mijn nieuwe bak (Superfish Start 110 Tropical) die haalden iets verderop in Heinkenszand.

Deze staat nu een week (foto is van een dag of 6 geleden), maar ik vraag me het volgende af:
- Hoe vaak en hoe veel ververs ik in de opstart? Dat ik moet verversen lees ik overal, maar hoe veel en hoe rigoreus kan ik eigenlijk niet terug vinden.
- Ik gebruik de standaard accessoires die bijgeleverd werden met de bak, en dan nog een extra zuurstof pompje. Nu al spijt van als ik zie hoe hard dat ding aan het pompen is. Inmiddels is hij er al weer uit. Maar buiten het effect, heeft het zin om hem toch terug te plaatsen of maakt het het straks allemaal gewoon veel te onrustig?
- Ik had voorheen altijd zo'n steenkruiper die een groot deel van m'n algen voor z'n rekening nam. Ik herinner me dat die dingen niet kapot te krijgen zijn (bij wijze van spreke). Nu merk ik wat lichte algengroei. Ondanks dat de bak nog in opstart modus zit, zou zo'n steenkruiper het normaliter toch wel halen of moet ik nog 2 weken op m'n handen zitten?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EL0oeill.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door avotar op 23-05-2019 07:21 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:18:
13 jaar na m'n verhuizing naar een huis waar ik geen plek had, ben ik nu verhuisd naar mooi huis met een uitbouw en een hoekje voor een nieuw aquarium.

Dus samen met de oudste (8) begonnen met het opstarten van mijn nieuwe bak (Superfish Start 110 Tropical) die haalden iets verderop in Heinkenszand.

Deze staat nu een week (foto is van een dag of 6 geleden), maar ik vraag me het volgende af:
- Hoe vaak en hoe veel ververs ik in de opstart? Dat ik moet verversen lees ik overal, maar hoe veel en hoe rigoreus kan ik eigenlijk niet terug vinden.
- Ik gebruik de standaard accessoires die bijgeleverd werden met de bak, en dan nog een extra zuurstof pompje. Nu al spijt van als ik zie hoe hard dat ding aan het pompen is. Inmiddels is hij er al weer uit. Maar buiten het effect, heeft het zin om hem toch terug te plaatsen of maakt het het straks allemaal gewoon veel te onrustig?
- Ik had voorheen altijd zo'n steenkruiper die een groot deel van m'n algen voor z'n rekening nam. Ik herinner me dat die dingen niet kapot te krijgen zijn (bij wijze van spreke). Nu merk ik wat lichte algengroei. Ondanks dat de bak nog in opstart modus zit, zou zo'n steenkruiper het normaliter toch wel halen of moet ik nog 2 weken op m'n handen zitten?

[Afbeelding]
Er is een hoop veranderd in die tijd. Was voor mij ook weer even inkomen, ik ben uiteindelijk veel gaan lezen online. Moeilijk door de bomen het bos te zien maar uiteindelijk leer je wel wat betrouwbare info is en waar ze elkaar nablaten zonder fundering.

- Verversen tijdens de opstart: NIET DOEN! Bak gewoon 3 weken met rust laten. Ja er komen wat opstart algen, wellicht wat witte waas, maar dit trekt vanzelf weg. Het belangrijkste is dat het bacterie evenwicht zich gaat vormen. Het enige wat je kan doen om te helpen is ff wat voer in de bak verkruimelen, dat geeft ammoniak wat de opstart bevordert.

- Zo'n luchtsteentje staat misschien leuk, maar is totaal niet functioneel. Als je er spijt van hebt, lekker eruit houden inderdaad. Het heeft echt 0 zin.

- Veel van die vissen zijn geen echte algeneters. Het zijn omnivoren, carnivoren of houteters. Dus niet aan beginnen. Algen zijn een product van de opstart en is heel normaal. Als je later grote algenproblemen krijgt, zo'n vis lost niks op. Je moet de oorzaak aanpakken, die ligt in de waterwaarden die uit balans zijn. Dus water meten! Bij mij kwam bij de opstart blauwalg naar voren, dit bleek een tekort aan NO3 te zijn. Tijdje bijgedoseerd met poeder zonder dat er vis in de bak zat en het trok weg.

Ga sowieso goed voorbereiden welke vissen je zou willen. Lees online betrouwbare sites (SeriouslyFish is een hele goede), kijk wat die dieren nodig hebben, of ze in je bak passen. Ga nooit af op het advies van de dierenwinkel. Zelfs sommige aquariumzaken zullen je maar gewoon vis verkopen als jij dat wil, terwijl het helemaal niet past of kan. Dus doe altijd van te voren onderzoek voor je wat koopt.
Je zou btw wel nog even kunnen kijken naar wat drijfplantjes en de bak tot de streep vullen, dat staat wat netter.

*lespetje af*

MAar verder welkom terug bij de hobby :) Niks mooiers dan rustig je aquarium bekijken dat goed draait. Hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Eens met bovenstaande, maar ik wil er wel de kanttekening bij zetten dat ik wat draadalg heb gehad en daar wat garnalen voor gehaald heb die uitzonderlijk goed werk geleverd hebben:)
In mijn geval zat ik al een tijdje met wat draadalg dat niet weg wilde. Niet overwoekerend oid, maar wel wat terugkerende algen op bladeren en hout. Water waarden waren en zijn prima, vis doet het goed, planten ook. Destijds 4 amano garnalen toegevoegd. Ongeveer 2 weken later nagenoeg alle algen weg. Tot op heden bijna geen algen meer gehad in die bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:18:

[Afbeelding]
Een luchtsteentje is soms handig, met name als het water heel warm is in de zomer zonder airco, of bij dichtbevolkte bakken zonder planten (bv malawi mbuna bak of andere dichtbevolkte cichlidenbakken, plantenendende vissen etc).

Verder naast dat somiggen het gewoon mooi vinden heeft het eigenlijk alleen nadelen: het verdrijft CO2 voor je planten, maakt het herrie (ook voor je vissen) en vraagt stroom/kost geld.

Idd van de bak afblijven, niet verversen. Een klein beetje voer toevoegen mag wel, slakken oid ook als je die wilt.

Idd beter water aanvullen tot boven, staat meestal een levelindicatie binnenin de bak aangegeven min max. Als je eronder blijft dan krijg je lelijke kalklijnen.

3 weken indraaien is wel minimaal trouwens, 4+ weken is m.i. beter. Als je het zeker wilt weten, dagelijks meten dan zie je vanzelf wanneer de (potentieel voor vissen dodelijke) nitrietpiek geweest is. Zie bv hier voor uitleg: https://www.sera.de/nl/se...digs-over-de-nitrietpiek/

Oh ja nog een tip, op de foto mis ik snelgroeiers volgens mij (?). Die zijn altijd verstandig om te hebben maat juist in de opstart wil je die veel.

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 23-05-2019 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:38:
Eens met bovenstaande, maar ik wil er wel de kanttekening bij zetten dat ik wat draadalg heb gehad en daar wat garnalen voor gehaald heb die uitzonderlijk goed werk geleverd hebben:)
In mijn geval zat ik al een tijdje met wat draadalg dat niet weg wilde. Niet overwoekerend oid, maar wel wat terugkerende algen op bladeren en hout. Water waarden waren en zijn prima, vis doet het goed, planten ook. Destijds 4 amano garnalen toegevoegd. Ongeveer 2 weken later nagenoeg alle algen weg. Tot op heden bijna geen algen meer gehad in die bak.
Ja Japonica's zijn algeneters. Maar dat zijn garnalen ;) ik had het over vissen. Draadalg is inderdaad erg specifiek en te bestrijden, maar de meeste reguliere algen zijn dat dan weer niet. Al helemaal niet met vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
SmurfLink schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Er is een hoop veranderd in die tijd. Was voor mij ook weer even inkomen, ik ben uiteindelijk veel gaan lezen online. Moeilijk door de bomen het bos te zien maar uiteindelijk leer je wel wat betrouwbare info is en waar ze elkaar nablaten zonder fundering.

- Verversen tijdens de opstart: NIET DOEN! Bak gewoon 3 weken met rust laten. Ja er komen wat opstart algen, wellicht wat witte waas, maar dit trekt vanzelf weg. Het belangrijkste is dat het bacterie evenwicht zich gaat vormen. Het enige wat je kan doen om te helpen is ff wat voer in de bak verkruimelen, dat geeft ammoniak wat de opstart bevordert.

- Zo'n luchtsteentje staat misschien leuk, maar is totaal niet functioneel. Als je er spijt van hebt, lekker eruit houden inderdaad. Het heeft echt 0 zin.

- Veel van die vissen zijn geen echte algeneters. Het zijn omnivoren, carnivoren of houteters. Dus niet aan beginnen. Algen zijn een product van de opstart en is heel normaal. Als je later grote algenproblemen krijgt, zo'n vis lost niks op. Je moet de oorzaak aanpakken, die ligt in de waterwaarden die uit balans zijn. Dus water meten! Bij mij kwam bij de opstart blauwalg naar voren, dit bleek een tekort aan NO3 te zijn. Tijdje bijgedoseerd met poeder zonder dat er vis in de bak zat en het trok weg.

Ga sowieso goed voorbereiden welke vissen je zou willen. Lees online betrouwbare sites (SeriouslyFish is een hele goede), kijk wat die dieren nodig hebben, of ze in je bak passen. Ga nooit af op het advies van de dierenwinkel. Zelfs sommige aquariumzaken zullen je maar gewoon vis verkopen als jij dat wil, terwijl het helemaal niet past of kan. Dus doe altijd van te voren onderzoek voor je wat koopt.
Je zou btw wel nog even kunnen kijken naar wat drijfplantjes en de bak tot de streep vullen, dat staat wat netter.

*lespetje af*

MAar verder welkom terug bij de hobby :) Niks mooiers dan rustig je aquarium bekijken dat goed draait. Hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven!
Er zijn toch echt wel winkels waar ze weten waar ze het over hebben! En niet alleen maar verkopen om te verkopen. Ook op het internet word een onzin vertelt. In lezen is zeker goed maar een goede winkel met service is ook wat waard. Verder eens met je post 😉👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sithlord76 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 20:53:
[...]

Er zijn toch echt wel winkels waar ze weten waar ze het over hebben! En niet alleen maar verkopen om te verkopen. Ook op het internet word een onzin vertelt. In lezen is zeker goed maar een goede winkel met service is ook wat waard. Verder eens met je post 😉👍
Zeker, ik ga nog wel eens naar de Rifwachter in Hilversum, of Utaka in Amersfoort. Beiden topzaken. Aqua Ferrytale in Almere is ook wel prima. Mijn enige issue met alledrie is dat ze weigeren de Corydoras Trilineatus gewoon z'n eigen naam te geven. :P Die blijft overal staan als Julii, wat het gewoon niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:49:
[...]

Zeker, ik ga nog wel eens naar de Rifwachter in Hilversum, of Utaka in Amersfoort. Beiden topzaken. Aqua Ferrytale in Almere is ook wel prima. Mijn enige issue met alledrie is dat ze weigeren de Corydoras Trilineatus gewoon z'n eigen naam te geven. :P Die blijft overal staan als Julii, wat het gewoon niet is.
Verduijn Cichlids is ook een echte aanrader.

Sommige medewerkers van je lokale Pet's Place, Panda etc weten ook waar ze het over hebben, maar soms verkopen ze (min of meer) onzin is mijn ervaring helaas... Vooral vervelend als je zelf een beginner bent.

Mijn pet peeve qua naamgeving in de handel is de Labidochromis caeruleus.
'Caeruleus' betekent hemelsblauw.

De bewuste vis:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/6950/files/175496576/labidochromis-caeruleus.jpg

Toen ik 15 was had ik een aquariumboek met deze erin maar dan in een hele mooie kleur blauw, ik was direct verliefd. Ik heb toen een groepje jonge 'L. caeruleus' gekocht en in de winkel gevraagd wanneer ze dan blauw werden. Antwoord: Als ze volwassen zijn!
Nou, ik heb toch lang kunen wachten hoor }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

SmurfLink schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:34:
[...]

Ik wou dat ik dit eerder had gelezen. Nou ja.
Ik ga morgen testsetje halen en op basis daarvan beslis ik verder.
Als haren op m'n hoofd.
Ik dacht dat het wellicht wat extra zuurstof zou geven en eigenlijk had ik gehoopt dat hij rustiger zou blazen.
Dit vind ik ook wel fijn te lezen, want ik had op de planten met het grotere blad wat algengroei al.
Maar meten is weten, dus ..... setje halen :)

*lespetje af*

Ik ga niet naar een dierenwinkel in elk geval voor m'n vissen en materiaal, maar echt naar een speciaalzaak. Ik woon zelf in Middelburg. In Heinkenszand zit een hele goed en in Hoogerheide een (vroeger in elk geval) zelfs nog betere. Ik rij graag wat verder.

Ik wil beginnen met Platys en wat Tetra's en vanuit daar ga ik verder. Komt ook deels omdat ik dat ken. Vrouwlief wil een garnaal. Ik weet het nog niet.
dragon2 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:49:
[...]

Een luchtsteentje is soms handig, met name als het water heel warm is in de zomer zonder airco, of bij dichtbevolkte bakken zonder planten (bv malawi mbuna bak of andere dichtbevolkte cichlidenbakken, plantenendende vissen etc).

Verder naast dat somiggen het gewoon mooi vinden heeft het eigenlijk alleen nadelen: het verdrijft CO2 voor je planten, maakt het herrie (ook voor je vissen) en vraagt stroom/kost geld.

Idd van de bak afblijven, niet verversen. Een klein beetje voer toevoegen mag wel, slakken oid ook als je die wilt.

Idd beter water aanvullen tot boven, staat meestal een levelindicatie binnenin de bak aangegeven min max. Als je eronder blijft dan krijg je lelijke kalklijnen.

3 weken indraaien is wel minimaal trouwens, 4+ weken is m.i. beter. Als je het zeker wilt weten, dagelijks meten dan zie je vanzelf wanneer de (potentieel voor vissen dodelijke) nitrietpiek geweest is. Zie bv hier voor uitleg: https://www.sera.de/nl/se...digs-over-de-nitrietpiek/

Oh ja nog een tip, op de foto mis ik snelgroeiers volgens mij (?). Die zijn altijd verstandig om te hebben maat juist in de opstart wil je die veel.
Kijk nog meer argumenten om de luchtbelletjes maar achterwege te laten.

Slakken heb ik inmiddels al. Bijzonder altijd.. hoe goed je plantjes ook afspoelt.. :X

Het water staat inmiddels al wel hoger, maar het lijkt toch net onder de klep te komen als hij tot de max gevuld is.

Nee, geen snelgroeiers inderdaad blijkbaar. Ik heb er wel mee in m'n handen gestaan dacht ik. Heb je suggesties?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
SmurfLink schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:49:
[...]

Rifwachter hoor ik ook veel goede ervaringen over, moet ik toch ook maar eens een kijkje nemen. Utaka is erg gespecialiceerd in bijzondere vissen ( teminste wat ik er een paar jaar geleden van vond) niet echt voor de starter. Ferrytale ken ik niet, ga ik ook eens opzoeken. Zelf ga ik vaak naar Aquarium hal in Soest, verkopen ook geen onzin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
Is er eigenlijk een overzicht met Aquarium winkels en of websites die goed zijn en onzin verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:18:
[...]

Verduijn Cichlids is ook een echte aanrader.

Sommige medewerkers van je lokale Pet's Place, Panda etc weten ook waar ze het over hebben, maar soms verkopen ze (min of meer) onzin is mijn ervaring helaas... Vooral vervelend als je zelf een beginner bent.

Mijn pet peeve qua naamgeving in de handel is de Labidochromis caeruleus.
'Caeruleus' betekent hemelsblauw.

De bewuste vis:
[Afbeelding]

Toen ik 15 was had ik een aquariumboek met deze erin maar dan in een hele mooie kleur blauw, ik was direct verliefd. Ik heb toen een groepje jonge 'L. caeruleus' gekocht en in de winkel gevraagd wanneer ze dan blauw werden. Antwoord: Als ze volwassen zijn!
Nou, ik heb toch lang kunen wachten hoor }:O
Ja da's duidelijk blauw 8)7

Hoe heet die vis daadwerkelijk dan?
Sithlord76 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Rifwachter hoor ik ook veel goede ervaringen over, moet ik toch ook maar eens een kijkje nemen. Utaka is erg gespecialiceerd in bijzondere vissen ( teminste wat ik er een paar jaar geleden van vond) niet echt voor de starter. Ferrytale ken ik niet, ga ik ook eens opzoeken. Zelf ga ik vaak naar Aquarium hal in Soest, verkopen ook geen onzin. :)
Rifwachter is heel gaaf, vooral het zeewatergedeelte was flink kwijlen. Ooit op een dag, als ik een groter huis met een tuin heb... dan moet dat er wel echt van gaan komen. O+
Sithlord76 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:00:
Is er eigenlijk een overzicht met Aquarium winkels en of websites die goed zijn en onzin verkopen?
Wellicht zou dit een goeie zijn voor de TopicStart post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 15:28

Wootlock

Evilution

SmurfLink schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:05:
[...]

Ja da's duidelijk blauw 8)7

Hoe heet die vis daadwerkelijk dan?
De vis heet: Labidochromis Caeruleus ;) dus de naam klopte, alleen de interpretatie dat hij blauw zou zijn vanwege het "Caeruleus" klopt niet.

"Don't let your dreams be memes"

Pagina: 1 ... 26 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.