Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.621 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wootlock schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:29:
[...]

De vis heet: Labidochromis Caeruleus ;) dus de naam klopte, alleen de interpretatie dat hij blauw zou zijn vanwege het "Caeruleus" klopt niet.
Ah :P gotcha.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:05:
[...]

Ja da's duidelijk blauw 8)7

Hoe heet die vis daadwerkelijk dan?
Labidochromis caeruleus spp yellow.

Er zijn meerdere kleur varianten van de L. caeruleus, afhankelijk van het vangstgebied in het Malawi meer.

De oorspronkelijk beschreven vis in de jaren 70 was echt blauw, maar deze is in de handel eigenlijk niet te vinden...
De gele is de jaren 80 een koppel van bij een kweker terechtgekomen, die heeft daar ~20k vissen mee gekweekt (hoezo inteelt) en uit die lijn komen de vissen die nu in de handel zijn, met soms de goede naam maar vaak ook dus niet.

De 'white' is dan bv wel weer altijd goed gelabeld eigenlijk...
Wootlock schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 16:29:
[...]

De vis heet: Labidochromis Caeruleus ;) dus de naam klopte, alleen de interpretatie dat hij blauw zou zijn vanwege het "Caeruleus" klopt niet.
Nee, zie mijn post hiervoor. Het is de L. caeruleus spp yellow, niet de 'gewone' L. caeruleus.

De echt caeruleus ziet er ongeveer zo uit (de persoon die de soort een naam heeft gegeven was niet kleurenblind...):
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/an4AAOSwrPZcyZAv/s-l300.jpg

Maar dan zonder strepen op kop en lijf, en zonder zwart op de staart.

Ze schijnen zeldzaam te zijn (net als de gele) in het wild, vandaar dat er in de jaren 70/80 toen de handel in Malawi cichliden op gang kwam er maar weinig van zijn gevangen en in de handel/kweek zijn beland. En ik online er dus geen foto van kan vinden zo snel...

[ Voor 37% gewijzigd door dragon2 op 24-05-2019 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
Gisteren mijn garnalen voor het eerst wat anders gevoerd dan de Hakiri brokken (en wat algen in de bak natuurlijk)
garnalen aan tafel
Ik heb trouwens ook wat jonge garnalen rondzwerven in het aquarium. Die zijn alleen wel HEEL klein. Moeilijk om op de foto te krijgen. 2 garnalen lopen al weer rond met eitjes.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-06 15:28

Wootlock

Evilution

[b]dragon2 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 19:17:[/b
[...]

Nee, zie mijn post hiervoor. Het is de L. caeruleus spp yellow, niet de 'gewone' L. caeruleus.

De echt caeruleus ziet er ongeveer zo uit (de persoon die de soort een naam heeft gegeven was niet kleurenblind...):
[Afbeelding]

Maar dan zonder strepen op kop en lijf, en zonder zwart op de staart.

Ze schijnen zeldzaam te zijn (net als de gele) in het wild, vandaar dat er in de jaren 70/80 toen de handel in Malawi cichliden op gang kwam er maar weinig van zijn gevangen en in de handel/kweek zijn beland. En ik online er dus geen foto van kan vinden zo snel...
Het is gewoon een kleur mutatie...
De originele is geel ;)
Wikipedia: Labidochromis caeruleus

Staat het perfect uitgelegd.

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Winkiller

De Mopperpot

Sithlord76 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:57:
[...]

Rifwachter hoor ik ook veel goede ervaringen over, moet ik toch ook maar eens een kijkje nemen.
Nou hier en daar toch oppassen, medicijnen over datum, slecht voorraadbeheer en weinig automatische info over wat je koopt. Ik bedoel sommige vissen hebben speciale eisen, daar hoort uitleg bij maar dit gebeurd niet vanzelf. Als je er over begint blijkt de informatie wel beschikbaar, maar je moet er echt naar informeren. Men spreekt over dozenschuivers links en rechts maar ook dierenwinkels maken zich er schuldig aan.

Verder een prima winkel voor de aquarium liefhebber, ik kom er ook regelmatig als ik iets nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-06 21:03
Winkiller schreef op maandag 27 mei 2019 @ 12:13:
[...]

Nou hier en daar toch oppassen, medicijnen over datum, slecht voorraadbeheer en weinig automatische info over wat je koopt. Ik bedoel sommige vissen hebben speciale eisen, daar hoort uitleg bij maar dit gebeurd niet vanzelf. Als je er over begint blijkt de informatie wel beschikbaar, maar je moet er echt naar informeren. Men spreekt over dozenschuivers links en rechts maar ook dierenwinkels maken zich er schuldig aan.

Verder een prima winkel voor de aquarium liefhebber, ik kom er ook regelmatig als ik iets nodig heb.
Oké dat is handige info, toevallig afgelopen zaterdag even snel langs geweest voor wat 90°bochten te halen. Heel divers vissen bestand en een enorme hoeveelheid aan spullen. Maar verder niet echt iemand gesproken. Wel gaaf dat hele grote aquarium in het expo gedeelte...😱 gigantich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
Ik wil graag een nieuw aquarium van 2 meter met een hoogte en breedte van 60 of 70 cm. Nu heb ik marktplaats al een beetje lopen afneuzen, maar nog niet echt iets gevonden wat een goede match is. Nu wil ik naar de optie kijken om het aquarium te laten bouwen, althans het glasgedeelte echter kom ik ontzettend veel verschillende prijzen tegen. Heeft iemand hier ervaring mee en ook nog eens voor een mooie prijs?

Thanks

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik heb mijn aquarium in duitsland laten bouwen:
https://shop.friedeberg-aquariumbau.com/
Ook nog eens een maat die niet op de website voorkomt doordat ik wat specifieke eisen had gezien mijn woning.

Veel prijs verschil zit hem ook in de dikte van het glas. Sommige bouwers zitten erg dun, en andere zitten erg aan de veilige kant.

voor mijn aquarium 250cm x 50 x 70 (l*b*h) werden wanddiktes tussen de 11mm en 20mm aanbevolen.
Ik ben uiteindelijk voor de 20mm gegaan, geeft mij gewoon een beter gevoel.

We hebben ook ergens alleen het aquarium op maat laten maken, maar dat is echt LELIJK gedaan.
Voor en achter balk voor de versteviging niet even lang, dwarsbalk scheef. Kit slordig aangebracht.

Terwijl het bij de grote bak echt extreem netjes is gedaan. (de kleine bak is dus ergens andersgemaakt dan de shop hierboven).

[ Voor 4% gewijzigd door Smuggler op 02-06-2019 22:46 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gynnad schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:39:
Ik wil graag een nieuw aquarium van 2 meter met een hoogte en breedte van 60 of 70 cm. Nu heb ik marktplaats al een beetje lopen afneuzen, maar nog niet echt iets gevonden wat een goede match is. Nu wil ik naar de optie kijken om het aquarium te laten bouwen, althans het glasgedeelte echter kom ik ontzettend veel verschillende prijzen tegen. Heeft iemand hier ervaring mee en ook nog eens voor een mooie prijs?

Thanks
Ik heb mn bak, inclusief onderstel, laten bouwen door Aquaja Diamond. 200x60x65 (lxdxh). Kostte toen zo'n 2200 exclusief techniek (geen sump, achteraf spijt van). Als je op posts van me zoekt in dit topic, zo rond augustus 2016 ofzo, dan zie je als het goed is diverse foto's. Bij de Maanvis in Nijmegen hebben ze ook iemand die bakken maakt, ook goede kwaliteit. Richtprijzen staan op de site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:26
Smuggler schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:35:
Ik heb mijn aquarium in duitsland laten bouwen:
https://shop.friedeberg-aquariumbau.com/
Ook nog eens een maat die niet op de website voorkomt doordat ik wat specifieke eisen had gezien mijn woning.
Net op die website gekeken, maar die bouwen mooie combinaties 8)
Wat dan wel weer gek is dat de prijzen voor de combinaties eigenlijk heel netjes zijn, maar dat een sump erbij in verhouding erg duur is bij hun.

Hier nog steeds "plannen" voor een grotere bak (room divider idee) maar nog steeds niet uit hoe of wat ik t ga doen.

Join the club

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik had ook plannen voor een nieuwe bak (een 2e) maar uiteindelijk toch vanaf gezien. Diamond wil volgens mijn LFS liever geen bakken kleiner dan 1.50m maken, daar zit ik onder dus het lijkt erop dat ze de hoofdprijs ervoor gevraagd hebben. 120x65*60 zou met sump op 1500 komen, exclusief techniek. Dan nog techniek, plaatsen etc erbij en dan kwam het zomaar ruim boven de 2k.
Andere bouwer wil ik niet, aangezien ik die bak in exact dezelfde stijl als de huidige bak wil hebben.

Nu dus maar voor een stuk goedkoper alternatief gegaan en op m'n bureau een klein bakje neergezet met wat multi's erin. Nog erg schuw, zeker de man verschuilt zich nog continu achter de enige steen in de bak, maar dat schijnt na verloop van tijd minder te worden. Bakje had ik nog staan, dus nu was ik bij elkaar 30 euro kwijt.
Denk niet dat ik 80 keer minder plezier heb aan dit bakje dan aan die grote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:14

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Powermage schreef op maandag 3 juni 2019 @ 09:46:
[...]

Net op die website gekeken, maar die bouwen mooie combinaties 8)
Wat dan wel weer gek is dat de prijzen voor de combinaties eigenlijk heel netjes zijn, maar dat een sump erbij in verhouding erg duur is bij hun.

Hier nog steeds "plannen" voor een grotere bak (room divider idee) maar nog steeds niet uit hoe of wat ik t ga doen.
waar loop je dan tegenaan?
plaats is de kamer?
formaat?
zoet / zout?
biotoop?

je hoeft ook niet alles bij hun af te nemen als er iets te duur is in verhouding.
ben erg blij met de kast, heb de Adam serie.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:26
Hahaha, waar ik niet uitkom zijn vooral "persoonlijke" overwegingen/twijfels.

Ik kan op de huidige plek bijvoorbeeld een bak van 75 x 75 kwijt, of op een andere plek iets van 120 x 60, ene keer wil ik de ene optie, andere keer de andere.

Daarnaast heb ik er niet genoeg budget voor over om alles kant en klaar te kopen, en vind ik het wel leuk om zelf te doen,, maar ik wil het wel goed doen en probeer dan bijvoorbeeld ook weer mijn ontwerp zo te maken dat ik een standaard kastdeurtje kan gebruiken (omdat ik zelf dat never nooit niet zo netjes afgewerkt krijg), maar heb daar wel een idee over wat hier bij de overige meubels past.

De kap vind ik nog het lastigste om die te maken, aan de andere kant is dat ook niet heel veel meer dan een randje, maar zit daar te twijfelen over het materiaal, meeste plaatmateriaal zoals Trespa of Dibond moet namelijk weer een randje tegenaan omdat die kanten niet "mooi" zijn, dus heb wat ideeen, maar ook weer niet.

Verder zou ik t mooi vinden om in t aquarium een overloop te hebben met een natte kamer voor de afvoer en ernaast een droge kamer voor de retour en de techniek te hebben (Stroom / co2) zeker in de 120cm bak gezien de plaatsing, en dan onder in de kast een bioloog te plaatsen, dat lijkt mij op lange termijn een handiger filter.
Aan de andere kant denk ik weer, waarom zo moeilijk doen, zeker bij de 75x75 bak, daar kan ik heel makkelijk met een doorvoer aan de achterkant gewoon een potfilter in plaatsen en de slangen achter in de hoek laten lopen zonder dat je er last van hebt.

Verder het aquarium zelf zal zoet zijn, biotoop type zal denk ik Zuid Amerikaans zijn, kienhout, planten en visjes die ik zelf en de kinderen leuk vinden, verwacht daar geen hoogstaand gebalanceerd verhaal bij.

Dus zoals je kan zien heb ik zat twijfels waar ik nog een besluit over moet nemen en moet uitdenken :D

Join the club

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kart3s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik heb afgelopen maand een aquarium aangeschaft maar loop tegen een probleempje aan.
Het aquarium wat ik nu heb staan; Juwel Rio 240 met een externe Filter JBL Cristal Profi Greenline 1502

Er zitten behoorlijk wat planten in en heb er een gezelschapsbak van gemaakt.

Ik kreeg met de planten de Co2 waardes niet goed en heb daarom een JBL Proflora 502 (Co2 set met Atomizer) aangeschaft. Om de Co2 waardes goed te krijgen ben ik zeker 1,5 week bezig geweest. Echter is er in deze 1,5 week een probleem ontstaan dat ik Algen in het aquarium kreeg. Het water is nu zeker al 2 weken groen en ik heb daarom een JBL UV-C 11w Filter erbij gehaald om de algen dood te maken. Heeft iemand een idee hoe lang de UV Filter nodig om het alg er uit te krijgen?

Daarnaast zit ik een beetje met het aantal liters per uur dat de filter doet nu er een UV filter tussen zit. Zonder UV filter doe ik 600 l/h. Ik las dat de slang van de filter kan worden opgesplitst en dat ik dan een extra uitgaande flow heb ik mijn aquarium. Heeft dit zin?

Ik ben benieuwd of er iemand is die mij hiermee kan helpen of tips heeft hoe dit aan te pakken. :?

** Aanvullen
Waterwaardes :
NO3 : 18 mg/l
NO2 : 0 mg/l
GH : 7
KH : 6
pH : 7
CO2 : 17,7

[ Voor 4% gewijzigd door Kart3s op 04-06-2019 13:24 . Reden: Waterwaardes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Kart3s schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:14:
Ik heb afgelopen maand een aquarium aangeschaft maar loop tegen een probleempje aan.
Het aquarium wat ik nu heb staan; Juwel Rio 240 met een externe Filter JBL Cristal Profi Greenline 1502

Ik kreeg met de planten de Co2 waardes niet goed en heb daarom een JBL Proflora 502 (Co2 set met Atomizer) aangeschaft. Om de Co2 waardes goed te krijgen ben ik zeker 1,5 week bezig geweest. Echter is er in deze 1,5 week een probleem ontstaan dat ik Algen in het aquarium kreeg. Het water is nu zeker al 2 weken groen en ik heb daarom een JBL UV-C 11w Filter erbij gehaald om de algen dood te maken. Heeft iemand een idee hoe lang de UV Filter nodig om het alg er uit te krijgen?

Daarnaast zit ik een beetje met het aantal liters per uur dat de filter doet nu er een UV filter tussen zit. Zonder UV filter doe ik 600 l/h. Ik las dat de slang van de filter kan worden opgesplitst en dat ik dan een extra uitgaande flow heb ik mijn aquarium. Heeft dit zin?

Ik ben benieuwd of er iemand is die mij hiermee kan helpen of tips heeft hoe dit aan te pakken. :?

** Aanvullen
Waterwaardes :
Het klinkt alsof er teveel voeding voor je planten is terwijl ze dit niet verbruiken. Oftewel verminder dit eerst eens.
Een UV filter ben ik zelf niet weg van omdat het meer dood dan alleen de algen. Het is tevens symptoombestrijding ipv dat je het probleem bij de bron aanpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Kart3s schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:14:

** Aanvullen
Waterwaardes :
Waterbloei ruim je niet op met meer filter volume dus vergeet dat verhaal, waar je naar kan kijken:

- Heb je teveel afvalstoffen in het water
- Heb je een ammoniumpiek, door bijvoorbeeld een dode vissen
- Heb je veel te veel verlichting
- Heb je te hoge temperaturen;
- Slechte CO2 of te weinig voedingsstoffen waardoor de planten slecht groeien en afvalstoffen afgeven.

Als je serieus met Co2 aan de gang wilt zou ik een controller erbij kopen en je pH afstellen op 6.8.
De controller sluit je magneetklep als 6.8 bereikt is, zo'n controller kost bv. 120 euro.

Ik zou beginnen met 1/2 water te verversen, de blauwe lamp weer uitzetten als je waterbloei zichtbaar afneemt, en opnieuw water verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

In jullie mening... wat voor algen zijn dit nu?
Ik dacht de hele tijd dat het draadalg was, maar begin nu te twijfelen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PF3qNYrl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7pcYGjgl.jpg

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@avotar

Het lijken diatomen, kijk ook even: http://aquascapen.nl/diatoms/

De benodigdheden voor Diatomen zijn:
  • Licht
  • Silicaten (bevinden zich veel in steen en zand in de vorm van Silica)
  • Nitraat
  • Stilstaand water
  • Mineraal rijk water (hard water)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Winkiller schreef op donderdag 6 juni 2019 @ 13:03:
@avotar

Het lijken diatomen, kijk ook even: http://aquascapen.nl/diatoms/

De benodigdheden voor Diatomen zijn:
  • Licht
  • Silicaten (bevinden zich veel in steen en zand in de vorm van Silica)
  • Nitraat
  • Stilstaand water
  • Mineraal rijk water (hard water)
Dat lijkt het inderdaad wel te zijn ja.
Het nadeel van een startende bak. Je wil niet te veel verversen, maar blijkbaar dan toch te weinig.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kart3s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 04-11-2024
Winkiller schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:20:
[...]

Waterbloei ruim je niet op met meer filter volume dus vergeet dat verhaal, waar je naar kan kijken:

- Heb je teveel afvalstoffen in het water
- Heb je een ammoniumpiek, door bijvoorbeeld een dode vissen
- Heb je veel te veel verlichting
- Heb je te hoge temperaturen;
- Slechte CO2 of te weinig voedingsstoffen waardoor de planten slecht groeien en afvalstoffen afgeven.

Als je serieus met Co2 aan de gang wilt zou ik een controller erbij kopen en je pH afstellen op 6.8.
De controller sluit je magneetklep als 6.8 bereikt is, zo'n controller kost bv. 120 euro.

Ik zou beginnen met 1/2 water te verversen, de blauwe lamp weer uitzetten als je waterbloei zichtbaar afneemt, en opnieuw water verversen.
Bedankt voor deze informatie, ik ga dit is proberen. Ik heb het water ondertussen weer helder met de UV lamp en deze nu uit gezet. Ik ga het de komende dagen in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

JME

zeg maar Jamie

R3m3d7 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:19:
[...]

Ik heb de tc420, leuk ding wel.
Hou er rekening mee dat het dimmen iets is dat je hoofdzakelijk voor jezelf doet en een klein beetje omdat de vissen er niet van schrikken, de planten hebben liever minder uren vol licht dan veel uren een beetje.
Ja, ouwe post, ik weet het. Maar voor mij een actueel onderwerp. Ik heb ook een TC420, daarmee dim ik zowel de origineel met mijn bak meegeleverde Juwel Novolux 24V ledbalk (ja, dat werkt!) als een aanvullend 24V RGB-stripje voor de lichteffecten (zonsopgang, ondergang, beetje blauw op de late avond). Kan het iedereen aanraden. Wel even een zwaardere voeding nemen natuurlijk.
Maar nu even naar die quote hierboven: is er bij het dimmen van led wel sprake van meer/minder vol licht? De intensiteit verandert immers niet, alleen de frequentie waarmee de led knippert. Waardoor het voor het menselijk oog meer/minder fel lijkt. Maar wat is het effect op de fotosynthese? Staat het licht voor de plant zo niet altijd op standje “volle bak”, omdat de intensiteit gelijk blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3m3d7
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 19:37
@JME door snel aan/uit te gaan gaat natuurlijk nog steeds de intensiteit achteruit, alleen anders dan wanneer je het voltage omlaag brengt. Er zijn testen met par meters mee gedaan en dat is hoe planten het licht “ervaren”. Zo is het mij uitgelegd iig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
JME schreef op maandag 17 juni 2019 @ 15:19:
[...]
Maar nu even naar die quote hierboven: is er bij het dimmen van led wel sprake van meer/minder vol licht? De intensiteit verandert immers niet, alleen de frequentie waarmee de led knippert. Waardoor het voor het menselijk oog meer/minder fel lijkt. Maar wat is het effect op de fotosynthese? Staat het licht voor de plant zo niet altijd op standje “volle bak”, omdat de intensiteit gelijk blijft?
Fout.

De frequentie blijft hetzelfde. De gemiddelde intensiteit gaat echter omlaag doordat de duty-cycle(de tijd dat de led aan staat vs uit) omlaag gaat. Dit werkt ook voor planten. Speel maar eens met verschillende dimtijden, dan zal je zien dat de planten zich aanpassen aan de hoeveelheid licht.

Sinds dat ik de daglicht curve kan regelen draaien de planten er veel beter op.

LED's zijn overigens niet spanninggestuurd maar stroomgestuurd, dus je zal een stroombron moeten aansluiten wil je ze niet laten knipperen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Helder (op de laatste zin na). Dank voor deze verlichting ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door JME op 17-06-2019 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yhMq1Y7LBz1yPqmnC04XCz3Y/full.jpg

Kan iemand mij vertellen wat dat witte spul op de bladeren is ?
Het voelt korrelig aan en je wrijft het zo van de bladeren af.
Het zit alleen maar op die plant (Elodea) en op geen enkele andere plant voor zover ik kan zien.
Het kan maar zo zijn dat het er van begin af aan al op zit maar het valt me nu pas op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7cDPIaNzcFBL3igwPUcIUWP6/full.jpg

Draait net 1.5 week, hangt een Eheim 2213 filter aan.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@ScrooLoose

Misschien: http://members.home.nl/rolanddegroot/biogene_ontkalking.htm

Ik zou het nog even 2 weken aankijken en (nog) niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Ik maak gebruik van GU10 lampen om mijn bakken te verlichten. Dat doe ik al een tijdje met 5watt 2700K lampen maar ik wil over naar wat sterkers. Ik heb het idee dat de planten het niet goed genoeg doen. Is het aan te raden om over te gaan naar koeler licht? 4000K is nog wel aan te komen, 6400K minder makkelijk maar als het nut heeft doe ik het.

Iemand ideeën?

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

@ScrooLoose Mooie kleur grind trouwens.

--------------------------------

Wat voor "stofzuiger" gebruiken jullie om je bodem te reinigen?
Ik heb nu een Eheim Bodemreiniger met een hele brede kop, maar dat is alleen leuk om plekken waar geen planten staan. https://www.aquastorexl.n...-m-slang-veiligheids.html

Plus dat schudden om hem te laten zuigen... elke keer als m'n vrouw er op staat te kijken als ik het doe, voel ik me schuldig als je begrijpt wat ik bedoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zuig m'n bodem eigenlijk nooit af... gewoon bij het water wisselen een draaikolkje maken met de slang, dan komt het vuil vanzelf mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

avotar schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:26:
@ScrooLoose Mooie kleur grind trouwens.

--------------------------------

Wat voor "stofzuiger" gebruiken jullie om je bodem te reinigen?
Eheim Quick Vac Pro
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/zuAsXsqZVvo/maxresdefault.jpg
https://www.aquaplantsonline.nl/zoutwater/reiniging-en-onderhoud/eheim-694/eheim-quick-vac-pro-bodemvuilzuiger.html?search=eheim+stof&description=true&page=6

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Het is vanuit mijn kant een tijdje stil geweest aangezien de bak prima aan het rijpen was, ik had dus niet heel veel te vertellen.

Ik heb wel een tijdje een aantal problemen gehad met de nitriet en nitraat waardes, maar die behoren gelukkig tot het verleden.

Ik ben begonnen met extra bacteriën van Probio Digest om de cultuur goed op gang te krijgen en gebruik momenteel DSR Ez carbon om de nitraat waardes verder te laten dalen.

Aangezien de waardes nu al een aantal weken stabiel zijn. Is het tijd voor de bewoners.

Vandaag een ritje Breda gegaan en bij Coral and Fish een leuk begin gekocht.

2x anemoon vis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jtTfjvavv5AfawPo6GU7oMOe/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sVBcISVzm8IVt0cQa1G2q6Sc/medium.jpg

2x heremietkreeft
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0LPOqznJFE8OZuWB0NHrTTh5/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/34FVc67tGmH21EJw2TkJh8Q6/medium.jpg

4x vibex slakjes
1x zandzevende zeester

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/07eVLST92lfEGT4CR15UGdO1/medium.jpg

Daarnaast nog een stekje met 3 anemonen erop.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Is dit nou een goed plan? Ik heb gelezen dat er in de bodem nog wel eens pockets willen zitten met verontreiniging die hiermee losgelaten worden in het water. Dat zou de reden zijn om zoiets te doen:
https://www.heevis.nl/jbl-aquaex-bodemreiniger
Hiermee zuig je de verontreiniging (met water) direct af, in plaats van dat het terug in het water komt.
Moet zeggen, ik heb die JBL zelf ook en ben er erg tevreden over. Makkelijke manier om de bodem te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

boomr schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 15:56:
[...]

Is dit nou een goed plan? Ik heb gelezen dat er in de bodem nog wel eens pockets willen zitten met verontreiniging die hiermee losgelaten worden in het water. Dat zou de reden zijn om zoiets te doen:
https://www.heevis.nl/jbl-aquaex-bodemreiniger
Hiermee zuig je de verontreiniging (met water) direct af, in plaats van dat het terug in het water komt.
Moet zeggen, ik heb die JBL zelf ook en ben er erg tevreden over. Makkelijke manier om de bodem te reinigen.
Ja en nee, je hebt gelijk en dat kan je ook zien op het plaatje dat ik gebruikt heb, maar het is een stofzuiger.
Ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/aquafizz/image/cache/article/adaf092b430ad42649be029a930e65a8cd4c5b44.jpg
en de Eheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-06 14:25
Hoe houden jullie je aquarium koud als het warm weer is? Onze 50L nano begint nu richting de 26° te gaan, en dat is toch wel een beetje te warm. Heb er nu een soort van icepack in liggen waardoor de temperatuur rond de 24.5° C blijft, maar dit is geen ideale oplossing.

Er zijn natuurlijk van die aquarium ventilators te koop. Werken die goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
MarnickS schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:30:
Hoe houden jullie je aquarium koud als het warm weer is? Onze 50L nano begint nu richting de 26° te gaan, en dat is toch wel een beetje te warm. Heb er nu een soort van icepack in liggen waardoor de temperatuur rond de 24.5° C blijft, maar dit is geen ideale oplossing.

Er zijn natuurlijk van die aquarium ventilators te koop. Werken die goed?
Bij zo'n klein (zoetwater) bakje? Vaker water wisselen.
Ben wel benieuwd waarom 26 graden te warm is, dat is zo'n beetje de 'magische' temperatuur bij veel soorten.

In mijn bak doe ik overigens niks qua koeling, de uaru's vinden het alleen maar lekker als de temperatuur een keer tegen de 30 aan zou gaan en de rest kan daar ook wel mee om gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarnickS
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-06 14:25
toolkist schreef op maandag 24 juni 2019 @ 16:38:
[...]

Bij zo'n klein (zoetwater) bakje? Vaker water wisselen.
Ben wel benieuwd waarom 26 graden te warm is, dat is zo'n beetje de 'magische' temperatuur bij veel soorten.

In mijn bak doe ik overigens niks qua koeling, de uaru's vinden het alleen maar lekker als de temperatuur een keer tegen de 30 aan zou gaan en de rest kan daar ook wel mee om gaan.
De meeste planten/dieren in onze bak zitten het liefst in water rond de 23-24°
26 is dus niet veel te veel (en prima te doen), maar morgen word het meer dan 30° en dat is wel een beetje warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Ik doe nu nog niks, behalve de verwarming eruit getrokken hebben. Niet dat het 's nachts veel koelt, maar alle kleine beetjes helpen. Vanavond ga ik beide bakken verversen met koud water. Dat is het enige wat daadwerkelijk helpt. Morgen werk ik thuis dus hou ik de temperatuur in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Ik heb veel vis op 30 graden gehad ivm met mijn discussen o.a. neon, kardinalen, wimpel alen, cherry barbelen, waaierhand garnalen en diverse algen eters. Ik heb er nooit problemen mee gehad en doe dus ook niks extra’s met deze hitte.

[ Voor 10% gewijzigd door InFamous op 25-06-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
InFamous schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 11:13:
Ik heb veel vis op 30 graden gehad ivm met mijn discussen o.a. neon, kardinalen, wimpel alen, cherry barbelen, waaierhand garnalen en diverse algen eters. Ik heb er nooit problemen mee gehad en doe dus ook niks extra’s met deze hitte.
Hangt heel erg van je vis af inderdaad. Heb een paar zomers terug een volle bak met baby Corydorassen verloren die ik zelf gekweekt had. Dat was echt heel zuur, maar die kunnen dus totaal niet tegen 26+ graden. Bak was toen ook in de 30, ik was er zelf te laat bij. Heel erg dom. Dus mijn bakken moeten onder de 30 blijven tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:25:
Ik doe nu nog niks, behalve de verwarming eruit getrokken hebben. Niet dat het 's nachts veel koelt, maar alle kleine beetjes helpen. Vanavond ga ik beide bakken verversen met koud water. Dat is het enige wat daadwerkelijk helpt. Morgen werk ik thuis dus hou ik de temperatuur in de gaten.
Waarom ? een verwarming gaat ALLEEN AAN als het water te koud wordt.
Tropische Vissen kunnen zonder problemen tot 34 graden aan, ik zou me zorgen maken om je planten.
Eventueel extra Lucht in je bak pompen met een bruissteen, en NIET verversen met koud water.
Je wilt toch niet dat je vissen het loodje leggen, daar zijn ze te duur voor, dus verversen met 23/27 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:39:
[...]

Waarom ? een verwarming gaat ALLEEN AAN als het water te koud wordt.
Tropische Vissen kunnen zonder problemen tot 34 graden aan, ik zou me zorgen maken om je planten.
Eventueel extra Lucht in je bak pompen met een bruissteen, en NIET verversen met koud water.
Je wilt toch niet dat je vissen het loodje leggen, daar zijn ze te duur voor, dus verversen met 23/27 graden.
Omdat het 's nachts amper afkoelt. Dus wanneer het iets onder de 24 graden is mag de boel van mij even wat verder afkoelen. Dan duurt het weer langer voor het overdag opwarmt. Mijn bak heeft iets andere temperatuurwaarden dan de jouwe. Standaard 24 graden, en de max is hier echt onder de 30 door de Corydorassen. De ondergrens ligt ergens rond de 15-16, wat het nu nooit wordt 's nachts, dus dna heb ik 'm liever rond de 20 dan 30.

Koud water ververs ik altijd mee, dat stimuleert de Cory's tot afzetten. Nog nooit een vis na een verversing het loodje zien leggen na 20 jaar. Dat hangt echt van je vissen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:02
Mijn koeling is gisteren voor het eerst aangesprongen. Ik heb een ventilator op het water staan die aan gaat bij 27 graden. De temperatuur van mijn nano zee bakje gaat best hard omhoog als het warm is in mijn woonkamer.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 13:39:
[...]
Pardon? Dat is wel erg generaliserend... Bv mijn Tanganjika bak gaat verliezen krijgen bij dergelijke temperaturen, al lager ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:01:
[...]

Pardon? Dat is wel erg generaliserend... Bv mijn Tanganjika bak gaat verliezen krijgen bij dergelijke temperaturen, al lager ook.
Daarom staat er ook bij dat je moet ventileren met een bruissteen.

@SmurfLink

Ik heb ook 9 Corrys en die kunnen prima tegen warmer water.

Afbeeldingslocatie: http://oi63.tinypic.com/2l8uo1j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/28wmh5c.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Winkiller op 25-06-2019 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:47:
[...]

Daarom staat er ook bij dat je moet ventileren met een bruissteen.
Ja joh. Heb ik uiteraard. Plus oversized filter over de oppervlakte. En 25 jaar ervaring met tanga en malawi. Je generaliseert nog steeds. Tanganjika meer is groot en vooral diep. Temperatuur is dus behoorlijk constant. Heb je dan vissen uit lagere waterlagen dan kunnen die vreemd genoeg weleens moeite hebben met hoge temperaturen :+

Idem voor veel zeebakken. Middellandse zee bak bv zul je actief moeten koelen nu denk ik.

Mijn congo roofvissen hebben echt nergens last van. Die zijn dan ook wisselende temperaturen gewend (rivier). Malawi mbuna ook geen issue, die komen uit de bovenste waterlaag dus warmer gewend.

Oftewel, weet wat je hebt, met dit weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 20:50:
[...]
Ja joh. Heb ik uiteraard. Plus oversized filter over de oppervlakte. En 25 jaar ervaring met tanga en malawi.

Oftewel, weet wat je hebt, met dit weer...
Mmmm lekker belangrijk, ik 45 jaar, wie weet nu meer ? :D :>

Maar ik leer graag bij en wilde eigenlijk alleen maar duidelijk maken dat iedereen moet ventileren voor zuurstof.
Trouwens mijn aquarium (+/-350 liter) is nog niet gestegen met deze warmte, 29 graden is normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@dragon2 valt wel mee, mijn 525 liter zeeaquarium is normaal rond de 25 graden maar steeg vandaag tot maximaal 27 graden. Zo sporadisch is echt geen probleem voor een aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Hm, ik kom er net achter dat de thermometer uit de bak is losgegaan :p die had ik al een tijd niet meer gezien. Nu is 't licht uit dus die vis ik morgen wel uit de planten. Op zich was het 26C hier binnen dus zal wel rond die temperatuur zijn, dat valt me nog mee.

@Winkiller Tja, de jouwe wel, en de mijne waren allemaal de pijp uit. Ik ga dat risico echt niet nogmaals lopen. Echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ligt ook maar net aan welke cory soort je hebt. Er zijn er die liefst 22 graden hebben een anderen die geen problemen hebben met 29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Aquarium AFKOELEN tijdens WARM WEER - Is het NODIG en HOE doen?

[ Voor 22% gewijzigd door Winkiller op 26-06-2019 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Deze wilde ik ook net linken inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Eigenlijk dus exact wat er daarvoor al gemeld is :Y

Maar dat geldt ook alleen voor tropische zoetwatervissen, voor een zeeaquarium is 28 graden toch echt wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Mijn aquarium (720L) is nog in opbouw maar ik koel mijn led-verlichting via waterkoeling door een tyleenslang in te graven in de kruipruimte.

Voor het aquarium zelf gebruik ik de airco (split-unit) van onze woonkamer. Ik verwacht daardoor dus eigenlijk nooit de controle over de aquariumtemperatuur te verliezen. Airco kan de luchtvochtigheid+temperatuur in de woonkamer goed verlagen waardoor er via verdamping en warmteoverdracht (straling) goede afkoeling van het aquarium mogelijk is. Dit kan versneld worden door de lichtkap iets open te zetten (meer verdamping) of eventueel ventilator maar dat laatste lijkt me niet nodig in mijn geval.

[ Voor 37% gewijzigd door de Peer op 28-06-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HB__
  • Laatst online: 06-10-2024
Mensen tips en adviezen voor het verkopen van een aquarium, ik heb namelijk een goede 70 liter kweek bak over welke weg mag alleen merk ik dat er weinig animo is via de bekende tweedehands verkoop sites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
HB__ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:04:
Mensen tips en adviezen voor het verkopen van een aquarium, ik heb namelijk een goede 70 liter kweek bak over welke weg mag alleen merk ik dat er weinig animo is via de bekende tweedehands verkoop sites?
De zomer schijnt een slechte maand te zijn omdat veel mensen hun aquaria dan verkopen ivm vakantie. Zelfs pas door verhuizing een Juwel 240 weg gedaan voor 35 euro.. Zaten wel wat krasjes op het glas, maar was dus ook echt een koopje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
Ik heb vorig weekend 5 Celestial Pearl Danio's gekocht. Wat een leuke en ontzettend mooie visjes. Ze zitten samen met wat hommelgarnalen (die trouwens fokken als konijnen) en 5 kleine rasbora's (niet de chilli maar Merreh even uit mijn hoofd). Dit weekend alleen even op zoek naar een artemia broedsetje. Ze pakken de korrels op zich prima, maar de artemia die ik ze gevoerd heb uit de viswinkel gingen er veel beter in. Ook leuk om te zien.

Nu eens proberen ze te fokken:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

boomr schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 10:16:
Ik heb vorig weekend 5 Celestial Pearl Danio's gekocht. Wat een leuke en ontzettend mooie visjes. Ze zitten samen met wat hommelgarnalen (die trouwens fokken als konijnen) en 5 kleine rasbora's (niet de chilli maar Merreh even uit mijn hoofd). Dit weekend alleen even op zoek naar een artemia broedsetje. Ze pakken de korrels op zich prima, maar de artemia die ik ze gevoerd heb uit de viswinkel gingen er veel beter in. Ook leuk om te zien.

Nu eens proberen ze te fokken:)
Die zien er inderdaad leuk uit.
Maar gaat dat samen met garnalen?

MIjn vrouw vond bv vuurgarnalen helemaal geweldig, maar in de speciaal raadden ze die eigenlijk af in combinatie met vissen die groter zijn dan een neon tetra omdat ze anders op het menu zouden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 19:15
Gynnad schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:29:
[...]

De zomer schijnt een slechte maand te zijn omdat veel mensen hun aquaria dan verkopen ivm vakantie. Zelfs pas door verhuizing een Juwel 240 weg gedaan voor 35 euro.. Zaten wel wat krasjes op het glas, maar was dus ook echt een koopje..
Voor dat soort prijzen zoek ik ook nog wel een Juwel 240 :X

Mijn huidige 180 bevalt verder goed hoor, maar zou wel willen upgraden. Ik blijf alleen struggelen met de plantjes. Tijdje goed gegaan maar nu is de valisneria echt aan t versnotteren. Er is verder niets veranderd aan routine of plantenvoeding oid dus vindt het maar lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
avotar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:01:
[...]

MIjn vrouw vond bv vuurgarnalen helemaal geweldig, maar in de speciaal raadden ze die eigenlijk af in combinatie met vissen die groter zijn dan een neon tetra omdat ze anders op het menu zouden staan.
Dat gaat uitermate goed. Die CPD's zijn nanovisjes. Deze zijn kleiner dan een neon tetra. De enige visjes die ik gevonden heb welke kleiner zijn dat de CPD zijn die nano rabora's en rijstvisjes. Ik heb bergen jonge garnalen in die bak zitten en de visjes blijven er netjes vanaf. Ook van de hele jonge garnalen, die dusdanig klein zijn ze bijna niet te zien zijn met het blote oog.
Hier wat meer info en foto's: https://www.aquainfo.nl/a...garitatus-rasbora-galaxy/

Ik zal eens kijken of ik dit weekend nog een fatsoenlijke foto van mijn eigen bak geschoten krijg.

[ Voor 11% gewijzigd door boomr op 05-07-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
Reloader schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:04:
[...]

Voor dat soort prijzen zoek ik ook nog wel een Juwel 240 :X

Mijn huidige 180 bevalt verder goed hoor, maar zou wel willen upgraden. Ik blijf alleen struggelen met de plantjes. Tijdje goed gegaan maar nu is de valisneria echt aan t versnotteren. Er is verder niets veranderd aan routine of plantenvoeding oid dus vindt het maar lastig
Hij heeft een eeuwigheid op marktplaats gestaan, maar de tijd begon te dringen en wilde hem niet zelf verhuizen of naar de stort brengen, dus toen maar de 35 euro genomen, het is niet anders.. Schijnbaar is de zomer een slecht moment om te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
avotar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:01:
[...]

Hangt helemaal van de vis af. Celestichthys margaritatus waar die persoon het over heeft is een nanovisje. Deze zou wellicht een babygarnaal kunnen pakken, maar doen eigenlijk helemaal niks. Het zijn juist verlegen beestjes. Ook bijvoorbeeld bodemvissen als Corydorassen of Kuhlii's zie ik eigenlijk nooit interesse tonen in garnalen. Ik heb ze nu ook in de grote bak en zelfs daar heb ik het zelf nooit gezien, terwijl daar genoeg flinke jongens inzitten.

Maar als de garnalen hard genoeg kweken is het niet erg dat een vis er af en toe wat van wegsnoept. ;)

Deze vis is trouwens wel erg kwetsbaar, vereist heel schoon water en erg veel discipline met verversen. Daar was ik zelf helaas te laks mee, heb het ooit geprobeerd, maar kweken ging totaal niet.

[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 05-07-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
HB__ schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:04:
Naar de stort brengen of gratis af te halen.
Bij de Hornbach koop je een nieuwe volglas bak, 100 liter ofzo, al voor 50 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:33:
[...]

Deze vis is trouwens wel erg kwetsbaar, vereist heel schoon water en erg veel discipline met verversen. Daar was ik zelf helaas te laks mee, heb het ooit geprobeerd, maar kweken ging totaal niet.
Dat heb ik ook begrepen. Nu ben ik altijd al erg consequent geweest met onderhoud van mijn bakken dus dat is het probleem niet. Alleen met deze vissen wil ik het voeren wat serieuzer gaan nemen. Ik ga over van droog en diepvriesvoer naar levend voer. Eens kijken of het kweken van artemia goed gaat en me weinig tijd en moeite gaat kosten (fingers crossed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-03 16:47
boomr schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:14:
[...]Hier wat meer info en foto's: https://www.aquainfo.nl/a...garitatus-rasbora-galaxy/

Ik zal eens kijken of ik dit weekend nog een fatsoenlijke foto van mijn eigen bak geschoten krijg.
Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je kunnen helpen met de foto's....Dit soort kleine visjes zijn heel moeilijk op de foto te vangen. Mocht het je lukken en ze zijn goed gelukt dan plaats ik ze graag bij het artikel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:39
Mensen is snap er niks meer van.

Ik heb sinds een maand of 10 een 200 liter zoet water aquarium.
Deze draaide tot zeg 2 maanden geleden prima, gezonde vissen en planten.
Mooi helder water en normaal onderhoud.

Tot er plotseling de hele bak onder alg zat (echt binnen 3 dagen).
Groene, bruine en zwarte alg groeit spontaan als kool in mijn bak.

Ik heb er niks bij gestopt geen nieuwe planten en of vissen in die periode.

De bak is een aqualantis Fusion 100 met daarop een Oase thermomast 300.

Ik verschoon 20% van het water per 1.5 week en maak dan netjes het voorfilter schoon van de Oase.

Het "echte filter" wordt 1 maal per 3 maanden verschoont en het bio materiaal wat in het filter zit (nog)nooit.

Op de tank is een CO2 installatie aangesloten van dennerlee.

De waarden op dit moment zijn (bijna) allemaal in het groen en gemeten met een testkit van JBL

Temp: 24 graden

Nitraat 20 mg/l
Nitriet 0,1 mg/l (is al 10 maanden zo)
GH : > 7
KH: 15 (deze is de enige die denk ik te hoog is)
PH: 7,2
Chloor: 0
Co2: 25

Vis stand:

3 Diamant Goeramies
3 Siamese algeneters
5 Goud Danio's
1 bruine Modderkruiper (er is er net 1 overleden :-( )

Wil wel wat meer vissen maar dan moet eerst de bak goed zijn

De groene planten doen het redelijk (op de algen na) maar de rode plant (ben even de naam kwijt) begint weg te kwijnen.

Ik bemest de planten wekelijks met een totaal oplossing waarvan, volgens de handleiding 20-30 ML per week moet toevoegen.

Verlichting 8 uur per dag (led) en ik gebruik nog een extra "waveMaker" om een betere water circulatie te krijgen. Verder staat de bak in het midden van de huiskamer zonder direct invallend zonlicht.

Wat heb ik geprobeerd:

Meer water verversen per keer
Minder water verversen per keer
Minder frequent verversen
Minder frequent het voorfilter verschonen

Wat ik wel vindt is dat het filter wat weinig uitstroom heeft, wellicht is een 600 beter op zijn plaats ?

Begin een beetje de moed te verliezen, wat ik ook probeer niks helpt, ik verschoon het aquarium en de volgende dag zit de alg er al weer. En minder 3 dagen zit alles weer onder.

Iemand een idee waar ik het zoeken moet want ik vind deze hobby er leuk om te doen namelijk

[ Voor 3% gewijzigd door oldsmelly op 05-07-2019 15:33 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ntriet mag niet meetbaar zijn, ook niet 0,1 mg/l. Begrijp ik goed dat je het filter dus elke week loskoppelt en open maakt? Komt er dan ook enorm veel zooi uit? Zo niet, lekker wat langer laten draaien tot je merkt dat de uitstroom echt minder wordt.

En heb je al eens geprobeerd om te minderen met de plantenvoeding?
Wat voor planten heb je? Zitten er ook snelgroeiers tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@oldsmelly Dat.
Rode plante zijn over het algemeen erg lichtbehoevend, en niet altijd de makkelijkste. Maar 'rode plant' kan zoveel zijn. Waar zijn de foto's? Ook van de algen.

Wat voor bodem heb je?

Bruine alg wil nog weleens wijzen op weinig licht danwel een teveel aan silica (dat los je op met veel snelgroeiers in je bak). Groene alg doet het dan weer beter op meer licht, dus de combi is wel apart. Zeker dat dat geen blauwe alg is?

Zwarte alg? Bedoel je baardalg? Die zit nog weleens op traaggroeiende planten (zoals anubias). Oorzaak wil nog weleens een teveel aan voeding zijn. Je zou easycarbo kunnen proberen, dat wil nog weleens helpen tegen deze irritante algensoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Vandaag weer leuke upgrades kunnen doen aan het zee aquarium.

De standaard Eheim thermostaat is vervangen door een Aqua Medic Twin controller met een 300 watt titanium thermostaat, betere temperatuur regeling en mogelijkheid tot het gebruik van koeling. Daarnaast kan ik nu een alarm instellen bij een te hoge temperatuur.

En de Chinese Dsuny led verlichting vervangen voor twee AI Hydra 52HD led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
toolkist schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 21:33:
Ntriet mag niet meetbaar zijn, ook niet 0,1 mg/l. Begrijp ik goed dat je het filter dus elke week loskoppelt en open maakt? Komt er dan ook enorm veel zooi uit? Zo niet, lekker wat langer laten draaien tot je merkt dat de uitstroom echt minder wordt.

En heb je al eens geprobeerd om te minderen met de plantenvoeding?
Wat voor planten heb je? Zitten er ook snelgroeiers tussen?
De oase heeft een soort van Voorfilter, dit is zeg maar de eerste trap waar het water het filter binnenkomt voordat het langs de "normale" sponzen en biomateriaal gaat. Hiervoor kan het filter zelf gewoon dicht blijven trek je er een soort van koker uit met sponzen. Het filter is niet echt vies wat zwart-bruine drab en dat is het.

De grond is een kleine bruine kiezel met in het midden (eronder) een voedings bodem.

Ik heb inderdaad een maand geen plantenvoeding gegeven en toen gingen echt alle planten slecht (ook de groene).

Er zit 1 rode plant en is een rode lotus erg fraaie plant als die het goed doet (en dat was tot 2 maanden geleden het geval)

3 soorten groene planten,

Hygrophila polysperma
Ánubias (op het grote stuk drijfhout)
Zwaardplant , waarvan ik dacht dat hij dood was maar na het snoeien komen er weer nieuwe bladeren aan)

Mos;
Java mos

Ik zie nu net dat mijn Co2 op is (denk nu 1 dag) dus die ga ik heel snel laten vullen.

Als ik vanmiddag klaar ben met de schoonmaken dan zal ik even wat foto's plaatsen.
Soort van before/after zeg maar.

Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat ik voor de inrichting van de bak geheel op de expertise van de winkel ben afgegaan qua soort en hoeveelheid planten.
Dat dit niet goed is realiseer ik me nu ook en ik hoop echt dat het nog te redden is zonder dat ik de hele bak
opnieuw moet inrichten.

Zo zag de bak eruit 6 weken na startup met de eerste bewoners (10 goud danio's)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mH2QxtW/Startup.jpg

Er zijn van deze planten nog maar een paar over (zie hierboven)

Bedankt allemaal al voor jullie input en suggesties :)

[ Voor 13% gewijzigd door oldsmelly op 07-07-2019 11:28 ]

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@oldsmelly

Wat tips:
Die rode lotus staat zo te zien te diep, laat een stukje knol boven het grind staan. Misschien staat je zwaardplant ook te diep dan (?).
Voor de volgende keer: neem beter geen voedingsbodem...
Ik zou zeker voor nu echt veel meer snelgroeiers toevoegen, dus Hygrophila of wat anders.

Wellicht hebben anderen hier met meer plantenbakken-ervaring meer tips voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

oldsmelly schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 15:27:
Mensen is snap er niks meer van.

Begin een beetje de moed te verliezen, wat ik ook probeer niks helpt, ik verschoon het aquarium en de volgende dag zit de alg er al weer. En minder 3 dagen zit alles weer onder.

Iemand een idee waar ik het zoeken moet want ik vind deze hobby er leuk om te doen namelijk
Co2 naar de 50 en een lange adem hebben, verlichting mag naar 10 uur, verder ziet alles er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@Winkiller Misschien noob vraag maar wat bedoel je met CO2 naar de 50 ? 50% als in de helft van nu ?

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

oldsmelly schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:13:
@Winkiller Misschien noob vraag maar wat bedoel je met CO2 naar de 50 ? 50% als in de helft van nu ?
Je schreef 25 en dat mag wel naar 50 mg/l, dus een verdubbeling van wat je nu hebt.
Je zal uitkomen op een lagere pH maar zolang dat niet zakt onder de 6.6 zit je goed.
Verder bedenk ik me net kan je je fosfaat ook eens meten en eventueel beteugelen.

Geef de moed niet op en kijk naar wat je pas veranderd hebt, indien niets zeker fosfaat (PO4) eens meten.
Als dat hoger is dan 0,5 of 1.0 zou ik maatregelen nemen met een fosfaat verminderaar in je filter.
InFamous schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 23:57:
Vandaag weer leuke upgrades kunnen doen aan het zee aquarium.

De standaard Eheim thermostaat is vervangen door een Aqua Medic Twin controller met een 300 watt titanium thermostaat, betere temperatuur regeling en mogelijkheid tot het gebruik van koeling. Daarnaast kan ik nu een alarm instellen bij een te hoge temperatuur.
Kan je met die controller ook de stroom onderbreken zodat je vissen niet gekookt worden ?
Ik bedoel zoiets als dit;
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/GxoAAOSwcMZboLlr/s-l225.jpg
of dit;
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/fJAAAOSwcUBYQB14/s-l225.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Winkiller op 07-07-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@Winkiller deze is het:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/6950/files/108422129/aqua-medic-heat-controller-duo.jpg

Stel je stelt de temperatuur in op 25 graden, dan kan je een grenswaarde instellen van minimaal 1 graad hoger of lager. Word de temperatuur 26 graden dan word socket 1 actief, hierop kan je dan eventueel een koeler aansluiten.

Word de temperatuur 24 graden dan word socket 2 actief waarop je het verwarmingselement aansluit.

Koelt of verwarmt de controller weer naar 25 graden dan worden de sockets onderbroken totdat de grenswaarde weer bereikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

InFamous schreef op zondag 7 juli 2019 @ 20:18:
@Winkiller deze is het:
[Afbeelding]

Stel je stelt de temperatuur in op 25 graden, dan kan je een grenswaarde instellen van minimaal 1 graad hoger of lager. Word de temperatuur 26 graden dan word socket 1 actief, hierop kan je dan eventueel een koeler aansluiten.

Word de temperatuur 24 graden dan word socket 2 actief waarop je het verwarmingselement aansluit.

Koelt of verwarmt de controller weer naar 25 graden dan worden de sockets onderbroken totdat de grenswaarde weer bereikt word.
Ik had hem opgezocht en het blijkt dus zo'n zelfde apparaat als wat ik via eBay liet zien.
Ik ga die van eBay eerdaags bestellen om mijn 300 watt heater uit te kunnen schakelen indien nodig.
Het is me in 45 jaar nog niet overkomen dat ik gekookte vissen had en ben het liever ook voor. :Y :w

[ Voor 7% gewijzigd door Winkiller op 07-07-2019 20:25 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:09
Bakje op het moment :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/u4TPIoZ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QJGsf54.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qGVpBvR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BNi8axi.jpg

Het gaat ineens zo goed sinds de bodemwisseling, amper algen en alles groeit veel beter.
Dit mos gaat ook zo mooi, het oude wou maar niet lukken.
Ik test al 2 maanden niets(testen op, moet nog nieuwe halen), gaat imo niet slecht voor een bak met diy co2 en lamp :)
Ik ververs elke week 30-40% met 2/3e osmosewater, voeg sera mineral salt toe, profito en iets fosfo. Lamp 3uur aan, 1 uur uit, 4 uur aan. 2 bio co2 flessen die ik elke week om en om vernieuw. Zo lijkt het mooi stabiel te gaan

En een wabi kusa geprobeerd te maken met stekjes

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oKFmytU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wiKc4Pv.jpg

Een gedoe om te maken maar aardig gelukt met plantjes dat ik over had uit de bak :)
Zo lastig te zeggen, ik weet niet of de plantenwortels genoeg voeding krijgen (sindskort zou ik aquasoil aanraden :+ ). Alles moet elk geval zo goed mogelijk groeien zodat algen minder kans hebben.
Hou het filter en de slangen schoon. Als je een tijd geen voeding hebt gegeven sterven er wat planten af wat weer biologische vervuiling maakt in het water waar algen van houden, dus verversen (raad ik sowieso met regelmaat aan).
De knol van de rode lotus mag niet in de bodem, kan niet goed zien of dat het geval is.
Algeneters als otocinclus en amano garnalen doen ook wonderen.
Zelf geen expert hoor, in mijn bak ook problemen gehad die ik niet opgelost kreeg. Waarom ik daar toch vanaf kwam weet ik niet :+ :

[ Voor 35% gewijzigd door Mutatie op 08-07-2019 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
dp 8)7

[ Voor 98% gewijzigd door Mutatie op 07-07-2019 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wat is dat bolletje daar aan de linkerkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
avotar schreef op maandag 8 juli 2019 @ 08:51:
Wat is dat bolletje daar aan de linkerkant?
Dat is voor het meten van CO2.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoe krijg je al die oto’s zo actief bij licht??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
JME schreef op maandag 8 juli 2019 @ 20:00:
Hoe krijg je al die oto’s zo actief bij licht??
Voer geven :+

Maar idd ze zitten vaak te schuilen en komen soms naar voren. En de pygmaeus hebben een beetje identiteits crisis. Een enkeling zwemt soms met de otos mee en beseft dan ineens dat het andere vissen zijn en verstoppen zich snel weer (zo lijkt het tenminste). Wil de groepjes nog uitbreiden, kan ook helpen tegen schuw zijn. Laatst nog 4 otos bij gehaald, meer hadden ze helaas niet op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Mutatie schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:37:
[...]

Voer geven :+

Maar idd ze zitten vaak te schuilen en komen soms naar voren. En de pygmaeus hebben een beetje identiteits crisis. Een enkeling zwemt soms met de otos mee en beseft dan ineens dat het andere vissen zijn en verstoppen zich snel weer (zo lijkt het tenminste). Wil de groepjes nog uitbreiden, kan ook helpen tegen schuw zijn. Laatst nog 4 otos bij gehaald, meer hadden ze helaas niet op dat moment.
Bij mij liggen ze het gros van de dag te relaxen op de Vallisneriabladeren. Leuke beestjes, dat zeker!

Mijn oude Pygmaeus had ook dat probleem. Was een weesje, overgenomen van een vriend, en die ging maar vrolijk met de middenlaag vissen meezwemmen ipv bij de Trilineatussen op de bodem te hangen. Erg grappig om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
SmurfLink schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 08:31:
[...]

Bij mij liggen ze het gros van de dag te relaxen op de Vallisneriabladeren. Leuke beestjes, dat zeker!

Mijn oude Pygmaeus had ook dat probleem. Was een weesje, overgenomen van een vriend, en die ging maar vrolijk met de middenlaag vissen meezwemmen ipv bij de Trilineatussen op de bodem te hangen. Erg grappig om te zien.
Ja chillen kunnen ze wel idd 8) Ik vind het leuke en handige visjes. Laatst nog een leuke bewerkte foto gemaakt :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TEQKaEJ.jpg?1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

Van de week de Ai Hydra’s 52HD opgehaald, ik moest alleen nog een manier hebben om de lampen op te hangen.

Even rond kijken op internet voor pasklare opties kreeg ik een rot beroerte van de prijzen die daarvoor gerekend worden. Bijvoorbeeld:

Slimline steun €110 per stuk!
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31ccuZXeGML._SY355_.jpg
Of een HMS steun €120
Afbeeldingslocatie: https://media.cdn.bulkreefsupply.com/media/catalog/product/cache/1/image/0741fc90a37b632683e9ae9c89ce6475/6/5/653341180728_ai_hmssa_topangle_wh52.png

Ik wil echter de mogelijkheid hebben om de lampen als rail op te hangen en de mogelijkheid hebben tot uitbreiding.

Het pasklare railsysteem kost ook nog eens een €60 exclusief ophang kit á €20
Afbeeldingslocatie: https://zeeaquarium-winkel.nl/content/Products/D-amp-D-Twin-Rail-Set-36-quot-.jpg

Nou ben ik wel iemand die zegt “het is een hobby en dat mag geld kosten” maar deze prijzen voor wat aluminium en wat schroefjes gaan mij echt een stap te ver.

Ik ben maar even langs de Gamma gereden, heb daar een meter 15mm aluminium U profiel, twee karabijnen, wat harp ogen en wat staalkabel gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sVohPMjT4QMaiXLOsgZVR3oj/medium.jpg
offtopic:
let niet op rommel bovenop de koelkast :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbKzqeBwkDI62KPjWBd8gZI9/medium.jpg

3 uur zweten en het geheel hangt zeer stevig en netjes op. Ik heb nu ook de de mogelijkheid tot uitbreiding naar een derde paneel in het midden.

Heb het aluminium profiel een geborstelde look gegeven voor een luxe uitstraling. Ik wil alleen nog twee zwarte afdekdoppen hebben voor aan het eind van het profiel, deze had de Gamma echter niet meer in het assortiment en om nou twee van die dopjes voor een paar euro online te bestellen is ook zo wat.

Totale kosten €18,63 en een aantal uurtjes zweten.

[ Voor 8% gewijzigd door InFamous op 13-07-2019 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Laatst online: 17-06 15:11
Iemand toevallig een idee waar ik het rubberen ringetje kan halen, wat in de gasfles zit? Dus niet het rubberen ringetje van de drukregelaar.

Vanmiddag namelijk mij Co2-fles laten vullen, maar nu kan ik hem niet aansluiten omdat ik dus het rubberen ringetje mis..
Al op verschillende bouwketens geweest, zelfs bij een installateur maar niemand heeft het...

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/Lq0iwb0

[ Voor 3% gewijzigd door DeadKnight op 17-07-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 13:40
InFamous schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 00:48:
Van de week de Ai Hydra’s 52HD opgehaald, ik moest alleen nog een manier hebben om de lampen op te hangen.

Even rond kijken op internet voor pasklare opties kreeg ik een rot beroerte van de prijzen die daarvoor gerekend worden. Bijvoorbeeld:

Slimline steun €110 per stuk!
[Afbeelding]
Of een HMS steun €120
[Afbeelding]

Ik wil echter de mogelijkheid hebben om de lampen als rail op te hangen en de mogelijkheid hebben tot uitbreiding.

Het pasklare railsysteem kost ook nog eens een €60 exclusief ophang kit á €20
[Afbeelding]

Nou ben ik wel iemand die zegt “het is een hobby en dat mag geld kosten” maar deze prijzen voor wat aluminium en wat schroefjes gaan mij echt een stap te ver.

Ik ben maar even langs de Gamma gereden, heb daar een meter 15mm aluminium U profiel, twee karabijnen, wat harp ogen en wat staalkabel gehaald.

[Afbeelding]
offtopic:
let niet op rommel bovenop de koelkast :X

[Afbeelding]

3 uur zweten en het geheel hangt zeer stevig en netjes op. Ik heb nu ook de de mogelijkheid tot uitbreiding naar een derde paneel in het midden.

Heb het aluminium profiel een geborstelde look gegeven voor een luxe uitstraling. Ik wil alleen nog twee zwarte afdekdoppen hebben voor aan het eind van het profiel, deze had de Gamma echter niet meer in het assortiment en om nou twee van die dopjes voor een paar euro online te bestellen is ook zo wat.

Totale kosten €18,63 en een aantal uurtjes zweten.
Als je ze gaat hangen aan draden zou ik daar een kraan mechanisme in maken zodat je hem omhoog kan halen. Anders zit de lamp altijd in de weg als je met je handen in de bak zit..

Als je het met zo een beugel doet zou ik hem ook laten klappen zodat hij dus uit de weg is.

Ophangen doe je 1 keer... onderhoud elke week. Ik heb vroeger ook wel eens iets heeeeeel moois gemaakt.. helemaal in design... maar als ik dan een stuk koraal moest plaatsen zat altijd het bovenwerk of de kap in de weg. Frustrerend al om. :)
DeadKnight schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:59:
Iemand toevallig een idee waar ik het rubberen ringetje kan halen, wat in de gasfles zit? Dus niet het rubberen ringetje van de drukregelaar.

Vanmiddag namelijk mij Co2-fles laten vullen, maar nu kan ik hem niet aansluiten omdat ik dus het rubberen ringetje mis..
Al op verschillende bouwketens geweest, zelfs bij een installateur maar niemand heeft het...

[Afbeelding]
Kijk even of er op je lokale industrie terein een gasfles handelaar zit. Rij er eens langs en vraag of je dat kan kopen. Krijg je het vaak gratis mee.
Ik verwacht ook dat ze bij de Hornbach gewoon bij het de schroeven enzo in die sorteerbakjes liggen. (ik zal ff de site checken) . Het is trouwens gewoon rubber vaak.

EDIT:

@DeadKnight

https://www.hornbach.nl/s...t/afdichting--_-%7Crubber
(ff de maat checken)

https://www.gaswinkel.com...el_tbv_druk_regelaars.htm

https://www.dewitschijndel.nl/camping-gas/

[ Voor 17% gewijzigd door World Citizen op 17-07-2019 17:10 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@World Citizen Nee hoor, had hiervoor ook al een balk hangen.

Ik heb ruimte zat, lamp is 15cm breed en de bak 55cm en als het echt moet haal ik zo de karabijn haken los of steek een stuk hout tussen de muur en de lamp. Nooit last gehad van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Laatst online: 17-06 15:11
World Citizen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:04:
[...]

Als je ze gaat hangen aan draden zou ik daar een kraan mechanisme in maken zodat je hem omhoog kan halen. Anders zit de lamp altijd in de weg als je met je handen in de bak zit..

Als je het met zo een beugel doet zou ik hem ook laten klappen zodat hij dus uit de weg is.

Ophangen doe je 1 keer... onderhoud elke week. Ik heb vroeger ook wel eens iets heeeeeel moois gemaakt.. helemaal in design... maar als ik dan een stuk koraal moest plaatsen zat altijd het bovenwerk of de kap in de weg. Frustrerend al om. :)

[...]

Kijk even of er op je lokale industrie terein een gasfles handelaar zit. Rij er eens langs en vraag of je dat kan kopen. Krijg je het vaak gratis mee.
Ik verwacht ook dat ze bij de Hornbach gewoon bij het de schroeven enzo in die sorteerbakjes liggen. (ik zal ff de site checken) . Het is trouwens gewoon rubber vaak.

EDIT:

@DeadKnight

https://www.hornbach.nl/s...t/afdichting--_-%7Crubber
(ff de maat checken)

https://www.gaswinkel.com...el_tbv_druk_regelaars.htm

https://www.dewitschijndel.nl/camping-gas/
Bedankt! Vanavond maar even bestellen. Kon ze zelfs nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
InFamous schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:15:
@World Citizen Nee hoor, had hiervoor ook al een balk hangen.

Ik heb ruimte zat, lamp is 15cm breed en de bak 55cm en als het echt moet haal ik zo de karabijn haken los of steek een stuk hout tussen de muur en de lamp. Nooit last gehad van de lampen.
Poh wat heb ik me dood geërgerd in het verleden. Er is nog wat verschil tussen HQI, LED of TL omdat die wat andere hoogtes boven het water hebben, maar met TL en LED vond ik het altijd een ellende. In mijn ontwerp voor mijn 65+ bak (zal wel 50+ worden :) ), wil ik ook dat alles met een druk op de knop helemaal weg is boven de bak.

Stukken hout of stukken levendsteen met 2 handen vastpakken, en dan een lamp of opbouw die in de weg zit. Ik heb zelfs een keer een opbouw gemaakt die ik echt perfect vond kwa design, om hem na een paar weken af te breken en er iets anders voor te verzinnen.

Die kunststof kappen van kant en klaar aqua's die kun je vaak omhoog zetten, en buiten dat je dan geen licht meer in de bak hebt (en dus niks ziet), is dat wel handig.
Maar ik vind het dus ook niet fijn om het licht helemaal weg te halen... omdat je dan zo weinig ziet. Dan moet ik met onderhoud weer losse lampen plaatsen met allemaal kabels.. die weer gevaar kunnen opleveren als je rond de bak druk bezig bent.

Wellicht hangt het ook wat af van je inrichting. Maar met Aquascaping of koraal zou ik echt goed nadenken over hoe je onderhoud gaat doen.

Nu is dat in jouw geval inderdaad denk ik niet zo een probleem omdat het lampje niet zo groot is. Maar als je een frame gaat maken met meerdere lampen.. wellicht wel weer.

Overigens zie ik dat we wel op 1 lijn liggen want als je hem weg kunt duwen en klem kunt zetten, of met haken hoger kunt hangen... doe je al wat ik bedoel. Ik zou dan dus voor het hoger hangen met haken gaan omdat je dan nog licht in de bak hebt.

(is het trouwens een zoutbak, want dan gaat al dat aluminium en metaal wel corroderen als je het niet even aflakt. )

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@World Citizen het is een open reefer bak ;) ik heb geen kap of iets dergelijks.

Deze lampen hangen ruim 20cm boven het water en heb eventueel nog plek voor een derde. Maar twee van deze “lampjes” produceren 270 Watt LED verlichting met een PAR waarde van 725.

Een frame zal er dan ook nooit komen aangezien 2 lampen al voldoende zijn en een derde er tussen kan indien ik dat wil. Het word dus nooit groter dan de huidige oplossing.

ik heb nu al diverse koralen geplaatst en RRR geplaatst zonder enkel probleem. Voer ook dagelijks onderhoud uit aan de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
Mutatie schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:19:

Een gedoe om te maken maar aardig gelukt met plantjes dat ik over had uit de bak :)
(help me even met de naam van dat plantje.. ik heb hem vaak gehad, kan niet op de naam komen.. en heb geen zin uren door een database te zoeken :) )

Heb je dat plantje (paddestoel model), van submerged naar emerged gehaald? En zijn dit nog de stengels en bladeren van toen hij submerged stond?.
Hoe lang staat het nu zo emerged?
Heb je hem ooit gekocht als sub of emerged?
Ben je door een afsterf fase ooit gegaan?
Groeien ze een beetje in je grote bak?

Als je een stukje wilt schrijven over waar je die in welke staat hebt gekocht, en wat je er allemaal met mee hebt gemaakt dan lees ik dat graag. Ik heb veel geklooid met dat plantje, en heb hem ergens in een vijver aan de gang, maar in aquariums wil het vaak niet lukken... althans, dan groeien ze niet echt lekker.

Alle ervaringen, gevoelens, tips of wazige ideeen die je erover hebt hoor ik graag.

Dike plus voor je Wabi Kusa. Als je daar dat plantje zo heel kunt houden vind ik dat klasse!
InFamous schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:25:
@World Citizen het is een open reefer bak ;) ik heb geen kap of iets dergelijks.

Deze lampen hangen ruim 20cm boven het water en heb eventueel nog plek voor een derde. Maar twee van deze “lampjes” produceren 270 Watt LED verlichting met een PAR waarde van 725.

Een frame zal er dan ook nooit komen aangezien 2 lampen al voldoende zijn en een derde er tussen kan indien ik dat wil. Het word dus nooit groter dan de huidige oplossing.

ik heb nu al diverse koralen geplaatst en RRR geplaatst zonder enkel probleem. Voer ook dagelijks onderhoud uit aan de bak.
Ik vind open ook tof. Dan kun je ook geen schimmel krijgen in je kap (wat stiekem nog wel eens voorkomt). Maar het is weer een ellende met verdampen al zal dat met LED weer wat meevallen (ik draai op zee nog uitsluitend HQI en durf nog-steeds geen LED). Hoe dan ook is de temp van zeewater een beetje hoog en gaat verdamping best snel. Hoeveel liter is je bak? 100?

Een derde is eventueel wel mooi voor je day night cycle... maar dan hebben we het wel over geld over de bak gooien zonder al te veel nut. Ik weet niet of je sponzen of komkommers mooi vind, maar met een day-night zit ik er graag naast met een bak koffie.

Wel mooi hoor! Ik verbied mijzelf om een eigen zeebak te hebben omdat ik eerst moet verhuizen. Ondertussen onderhoud ik nog wat bakken, en heb zelf een zoetje staan voor de lol, maar als ik die foto's van jouw nu al zie.. begint het weer te jeuken :D. Ik vermijd ook zee forums! Binnen no time zit ik alweer dingen samen te stellen en compromis te maken die ik helemaal niet wil. Ik wil nog 1 keer en dan ook goed.

Veel plezier :D !!!

[ Voor 42% gewijzigd door World Citizen op 17-07-2019 19:35 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

World Citizen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:25:

[...]

Ik vind open ook tof. Dan kun je ook geen schimmel krijgen in je kap (wat stiekem nog wel eens voorkomt). Maar het is weer een ellende met verdampen al zal dat met LED weer wat meevallen (ik draai op zee nog uitsluitend HQI en durf nog-steeds geen LED). Hoe dan ook is de temp van zeewater een beetje hoog en gaat verdamping best snel. Hoeveel liter is je bak? 100?
Temperatuur is maar 25,4 graden, zo warm is dat niet. Deze bak beschikt ook over een ATO van 16 liter dus eens in de 3 ~ 4 dagen moet ik het ATO vak vullen. Mijn bak is overigens 525 liter ;)

Maar HQI is echt hopeloos verouderd en er is echt compleet geen valide reden meer om voor HQI te gaan. Het meest populair is hybride tegenwoordig, LED gecombineerd met T5.
Een derde is eventueel wel mooi voor je day night cycle... maar dan hebben we het wel over geld over de bak gooien zonder al te veel nut. Ik weet niet of je sponzen of komkommers mooi vind, maar met een day-night zit ik er graag naast met een bak koffie.
Misschien moet je de lamp even Googlen, deze lamp is full spectrum en kan met de app van AI volledig bedient worden inclusief day/night, lunar etc.

Een derde lamp is alleen een wens voor een beter licht dekking.

Hier wat voorbeelden van de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OFXDRKcZm3B2zKaYmSfN8KZY/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ayvrusbci7hxt0oyWm37h6uG/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E05bKRAyM2sMPBO5dIUHBTrX/medium.png
Wel mooi hoor! Ik verbied mijzelf om een eigen zeebak te hebben omdat ik eerst moet verhuizen. Ondertussen onderhoud ik nog wat bakken, en heb zelf een zoetje staan voor de lol, maar als ik die foto's van jouw nu al zie.. begint het weer te jeuken :D. Ik vermijd ook zee forums! Binnen no time zit ik alweer dingen samen te stellen en compromis te maken die ik helemaal niet wil. Ik wil nog 1 keer en dan ook goed.

Veel plezier :D !!!
Plezier is het zeker, hier kan je de foto’s zien van de gehele build: gallery: Ragdoll

[ Voor 11% gewijzigd door InFamous op 17-07-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@InFamous
Temperatuur is maar 25,4 graden, zo warm is dat niet. Deze bak beschikt ook over een ATO van 16 liter dus eens in de 3 ~ 4 dagen moet ik het ATO vak vullen. Mijn bak is overigens 525 liter ;)
WOUW die foto is vertekend dan :) , of wellicht moet ik eens vroeg naar bed.
Wat zijn de maten dan... Ik begin stiekem te hopen dat je een hele hoge bak hebt?

Never mind.. ik zie je album en het kwartje valt.
Maar HQI is echt hopeloos verouderd en er is echt compleet geen valide reden meer om voor HQI te gaan. Het meest populair is hybride tegenwoordig, LED gecombineerd met T5.
Dat zal ik niet ontekennen, maar ik vind dat LED veel te kort getest is. Laat eerst maar eens een bak 15 jaar draaien onder een LED lamp waar de specs helder en duidelijk van zijn. Laat dan maar eens een fabrikant die LED of een LED met die eigenschappen voor 20 jaar blijven produceren, en dan kom ik wel kijken.

HQI is wat mij betreft nog niet verslagen kwa doorlooptijd. Tot nu is elk ledje wat 3 jaar geleden op de markt kwam, al weer van de markt af en vervangen voor een beter ledje. Als ik daarentegen een Gieseman lamp pak... heb ik 25 jaar dezelfde.

Ik heb dus niet echt iets tegen LED, maar meer tegen het feit dat we het relatief nog maar erg kort boven de bak hebben hangen. En stel dan dat iemand het al 10 jaar heeft, dan kun je die lamp niet kopen gezien er al weer 30 nieuwe zijn.

Doe mij maar gewoon een DELL of HP... die Huawei mag je houden. Ondanks dat de prestaties hetzelfde zijn, zoek ik een product met een wat stabielere achterkant.
Misschien moet je de lamp even Googlen, deze lamp is full spectrum en kan met de app van AI volledig bedient worden inclusief day/night, lunar etc.

Een derde lamp is alleen een wens voor een beter licht dekking.
Ow het ziet er uit als een prima lampje hoor... en ik zie ook zat bakken met LED, maar nou ja.. je ziet hoe veel ik er over kan zeuren hierboven :)

Ik bedoelde ook dekking met Day Night inderdaad. Je hebt genoeg vermogen voor je bak, maar de dekking zou iets beter worden met 3 lampen. Ook voor koraal wat onderaan tegen het glas staat kan het helpen als de lamp er wat meer van boven op schijnt dan vanuit de zijkant. Het scheelt wat slagschaduw, maar ik ben het met je eens hoor. 2 is meer dan voldoende.
Plezier is het zeker, hier kan je de foto’s zien van de gehele build: gallery: Ragdoll
Yo! ik ga checken... !

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

@World Citizen er is al zat led verkrijgbaar die zich allang en breed hebben bewezen en die ook al jaren te koop zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de Vertex lampen.

De AI Hydra zijn ook wereldwijd zeer geliefd en valt in de categorie high end.

HQI heeft geen enkel voordeel meer, het verbruik is veeeeel te hoog (ik zou voor mijn bak bijvoorbeeld al 800 watt HQI nodig hebben) HQI is daarnaast beperkt instelbaar, word heet, mist kleuren uit het spectrum.

T5 kan dat ook allemaal en veel beter bij minder stroomverbruik, minder hitte en is veel beter instelbaar.

LED is wat dat betreft de overtreffende trap, nog lager stroomverbruik, beste instelmogelijkheden voor het kleurspectrum, nog minder hitte, veel compacter en dringt dieper door in het water.

Mijn bak is overigens 150x55x57,5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
InFamous schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:05:
@World Citizen er is al zat led verkrijgbaar die zich allang en breed hebben bewezen en die ook al jaren te
Ik sta open voor wat bewijs daarvan. Ik zoek me rot naar een situatie waarin 2 mensen een bak hebben die op "pro" niveau draaien voor 10 jaar met dezelfde lamp. Het hoeft niet exact de zelfde situatie te zijn, maar als ik nou 2 man kan vinden die al een jaar of 30 in de hobby zitten met dezelfde lamp en niet major changes heeft doorgevoerd aan de bak... dan heb ik tenminste een soort hou vast.

Met gieseman lampen bel je desnoods de dierentuinen. Die lampen hingen/hangen overal.

Het liefste wil je natuurlijk 2 identieke bakken met dezelfde lamp waar 10 jaar, waar geen enkele verandering aan is. Daarnaast moeten dan 2 bakken staan met HQI om als baseline te gelden. Dit ga ik nooit vinden, dus ik wacht gewoon langer. Gezien ik het niet kan meten, moet ik wachten en gokken. Ik ben nog niet zo ver dat ik het aandurf... al overweeg ik al een jaar of 2 om een bakje wat ik onderhoud om te zetten. De eigenaar zegt alleen dat de bak al 11 jaar en 3 maanden (dagboeken!!!!!) prima werkt, hij de stroom kosten en lamp kosten niet erg vind... en het liever zo houd dan iets gaat testen. En daar kan ik me wel in vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 17-07-2019 20:14 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

10 jaar is simpelweg onmogelijk, de eerste fatsoenlijke LED variant is rond 2010 uitgebracht.

De Vertex illumina serie bestaat dus ongeveer 8 á 9 jaar en is in de tijd nog nooit veranderd in specificaties en is tot op heden nog steeds te koop.

Check bijvoorbeeld David Saxby, eigenaar van D-D aquarium. https://www.theaquariumso.../david-saxbys-aquarium-18
Draait sinds 2013 en is 12000liter met alleen maar AI Hydra LED lampen. Ik denk dat je weinig andere bakken zo mooi zult vinden eerlijk gezegd.

[ Voor 35% gewijzigd door InFamous op 17-07-2019 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Heeft iemand wel eens CO2 op een nano tankje gezet? Ik heb een dennerle nano cuba 30 liter met wat galaxy rasbora (nee celestial pearl danio's), wat rasbora merreh, garnalen en wat slakken, steek en planten. De planten doen het maar karig. Recent een nieuwe lamp gekocht (dennerle nano powerled 5) in de hoop dat dit de groei verbeterd. Ik geef wekelijks floragrow en dagelijks easycarbo. Wekelijks onderhoud (waterwissel, schoonmaak etc), maar de planten groeien slecht. Nu wil ik gerust eens een paar maanden CO2 proberen om te kijken of het daar aan ligt, maar waarmee te starten? Er is een dennerle bio c02 setje te koop wat ergens tussen de 15 en 20 euro te verkrijgen is, de tropica nano co2 set welke duurder is, maar met een echte (niet hervulbare) co2 tank komt. Kosten hiervan ergens tussen de 80 en 90 euro, of ik ga voor een hervulbare set (500gram) voor ongeveer 150 euro. Dat is inclusief alles wat in eerste instantie nodig is...maar ff 150 euro om het een keer te proberen vind ik nogal.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:22:
Heeft iemand wel eens CO2 op een nano tankje gezet? Ik heb een dennerle nano cuba 30 liter met wat galaxy rasbora (nee celestial pearl danio's), wat rasbora merreh, garnalen en wat slakken, steek en planten. De planten doen het maar karig. Recent een nieuwe lamp gekocht (dennerle nano powerled 5) in de hoop dat dit de groei verbeterd. Ik geef wekelijks floragrow en dagelijks easycarbo. Wekelijks onderhoud (waterwissel, schoonmaak etc), maar de planten groeien slecht. Nu wil ik gerust eens een paar maanden CO2 proberen om te kijken of het daar aan ligt, maar waarmee te starten? Er is een dennerle bio c02 setje te koop wat ergens tussen de 15 en 20 euro te verkrijgen is, de tropica nano co2 set welke duurder is, maar met een echte (niet hervulbare) co2 tank komt. Kosten hiervan ergens tussen de 80 en 90 euro, of ik ga voor een hervulbare set (500gram) voor ongeveer 150 euro. Dat is inclusief alles wat in eerste instantie nodig is...maar ff 150 euro om het een keer te proberen vind ik nogal.

Iemand suggesties?
Voor je aan CO2 begint, ga eerst even kijken wat eigenlijk je probleem is. Waterwaarden meten. Is CO2 te laag? Dan kan je daar aan denken, maar ik zou niet zomaar wat gaan doen zonder dat je weet wat de oorzaak is. Voor hetzelfde geld mis je een bepaalde voedingsstof. Dan ga je met meer CO2 alleen maar vissen slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Voor je aan CO2 begint, ga eerst even kijken wat eigenlijk je probleem is. Waterwaarden meten. Is CO2 te laag? Dan kan je daar aan denken, maar ik zou niet zomaar wat gaan doen zonder dat je weet wat de oorzaak is. Voor hetzelfde geld mis je een bepaalde voedingsstof. Dan ga je met meer CO2 alleen maar vissen slopen.
Thanks voor je reactie. ik heb even rondgezocht hoe ik het CO2 gehalte kan meten. Als ik de volgende site mag geloven (https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium) dan is dat erg moeilijk meetbaar. Als ik die tabel volg kom ik CO2 tekort, maar in het artikel staat ook dat de betrouwbaarheid van de tabel gering is, en ook dat de meetstrips niet accuraat zijn (ik gebruik strips, geen druppeltests). Ik kan zo'n CO2 metertje met die vloeistof kopen (Edit: ik lees dat die dingen enkel werken met co2 in gasvorm, niet met de easycarbo variant), maar is er nog een andere manier? Kan het kwaad om zo'n bio co2 gewoon es te proberen of sla ik dan compleet de plank mis?

[ Voor 4% gewijzigd door boomr op 18-07-2019 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:01:
[...]

Thanks voor je reactie. ik heb even rondgezocht hoe ik het CO2 gehalte kan meten. Als ik de volgende site mag geloven (https://www.aquascaping-blog.com/211/co2-meten-aquarium) dan is dat erg moeilijk meetbaar. Als ik die tabel volg kom ik CO2 tekort, maar in het artikel staat ook dat de betrouwbaarheid van de tabel gering is, en ook dat de meetstrips niet accuraat zijn (ik gebruik strips, geen druppeltests). Ik kan zo'n CO2 metertje met die vloeistof kopen (Edit: ik lees dat die dingen enkel werken met co2 in gasvorm, niet met de easycarbo variant), maar is er nog een andere manier? Kan het kwaad om zo'n bio co2 gewoon es te proberen of sla ik dan compleet de plank mis?
Hoe staat het met de rest van je waterwaardes? Mineralen voornamelijk, PO4, NO3, Fe.... Waarom staar je je zo blind op CO2 als de oorzaak van je probleem?

Pagina: 1 ... 27 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.