Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14:15
SmurfLink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Hoe staat het met de rest van je waterwaardes? Mineralen voornamelijk, PO4, NO3, Fe.... Waarom staar je je zo blind op CO2 als de oorzaak van je probleem?
Google, youtube...:)
Gezien ik wekelijks Floragrow toevoeg en dagelijks easycarbo is dit inderdaad een aanname, maar als het voor zo'n 15 euro (bio CO2) te proberen is, is me dat wel waard. Ik test met strips. daarmee meet ik KH en PH (en nog wat andere waarden). Volgens de strip is NO3 tussen de 0 en 10mg/l. PO4 meet t ding niet, Fe ook niet. Ik kan daarvoor wel met wat water naar de winkel om het daar te laten testen (ze zijn erg behulpzaam).

Wat ik online zie is dat elke aquascaping website, en youtuber (bv George Farmer) met plantenvoeding en CO2 aan de slag gaat. Dat is ook de reden dat ik het daar aan het zoeken ben, maar ik moet me er niet blind op staren...

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:35:
[...]

Google, youtube...:)
Gezien ik wekelijks Floragrow toevoeg en dagelijks easycarbo is dit inderdaad een aanname, maar als het voor zo'n 15 euro (bio CO2) te proberen is, is me dat wel waard. Ik test met strips. daarmee meet ik KH en PH (en nog wat andere waarden). Volgens de strip is NO3 tussen de 0 en 10mg/l. PO4 meet t ding niet, Fe ook niet. Ik kan daarvoor wel met wat water naar de winkel om het daar te laten testen (ze zijn erg behulpzaam).

Wat ik online zie is dat elke aquascaping website, en youtuber (bv George Farmer) met plantenvoeding en CO2 aan de slag gaat. Dat is ook de reden dat ik het daar aan het zoeken ben, maar ik moet me er niet blind op staren...
Welke stoffen zitten er in je floragrow?

NO3 van 0-10 is redelijk laag, dus wellicht kan daar een probleem zitten. Zou het inderdaad even in de winkel laten meten als zij wel de PO4 en Fe kunnen meten.

Aquascaping gaat over het algemeen om heel veel planten en weinig tot geen vis. Dan mis je inderdaad ook een hoop voedingsstoffen dus die vullen ze zeker aan met plantenvoeding. Maar juist dat luistert heel nauw.

Bekijk het even zo, goede plantengroei bestaat uit 3 dingen:
Plantenvoeding
Licht
CO2

Dit is een balans. Geef je meer van de 1, heeft de plant er niks aan want hij heeft ook de andere 2 nodig om verder te groeien. Wanneer jij dus plantenvoeding te kort hebt, en vrolijk extra CO2 gaat geven... gaat die plant daar aan kapot. Want hij wil verder groeien want hij heeft extra CO2, maar dit lukt niet want niet genoeg voeding. Idem als je veel te veel licht geeft. Het belangrijkste is dus die balans goed te krijgen, en dat kan alleen als je weet wat je waterwaardes zijn, cq hoeveel voeding er in je water zit. Dus echt ff kijken waar het aan ligt voor je dingen gaat bijdoseren!

• peppie71
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:20
boomr schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:22:
Heeft iemand wel eens CO2 op een nano tankje gezet? Ik heb een dennerle nano cuba 30 liter met wat galaxy rasbora (nee celestial pearl danio's), wat rasbora merreh, garnalen en wat slakken, steek en planten. De planten doen het maar karig. Recent een nieuwe lamp gekocht (dennerle nano powerled 5) in de hoop dat dit de groei verbeterd. Ik geef wekelijks floragrow en dagelijks easycarbo. Wekelijks onderhoud (waterwissel, schoonmaak etc), maar de planten groeien slecht. Nu wil ik gerust eens een paar maanden CO2 proberen om te kijken of het daar aan ligt, maar waarmee te starten? Er is een dennerle bio c02 setje te koop wat ergens tussen de 15 en 20 euro te verkrijgen is, de tropica nano co2 set welke duurder is, maar met een echte (niet hervulbare) co2 tank komt. Kosten hiervan ergens tussen de 80 en 90 euro, of ik ga voor een hervulbare set (500gram) voor ongeveer 150 euro. Dat is inclusief alles wat in eerste instantie nodig is...maar ff 150 euro om het een keer te proberen vind ik nogal.

Iemand suggesties?
Ik heb dezelfde bak met dezelfde lamp. Voeg sinds vorige week co2 uit de fles toe. Ben nog aan het pielen met het aantal bellen per minuut. Qua plantenvoeding geef ik profito 1X per week. Ik wil dit aanvullen met nitraat en fosfaat. Planten groeien best ok zonder co2, maar wil een scape met goed groeiende planten gaan maken. Er zitten nog geen dieren in. Ik zie het nog als een experiment om de planten lekker groeiend te krijgen in zo'n klein bakje.
Als ik dat in de vingers heb dan volgt de scape en wat garnalen aangevuld met wat mini visjes.

Co2 setje is trouwens 2ehands. Goed shoppen op marktplaats scheelt veel geld.

• boomr
SmurfLink schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:43:
[...]

Welke stoffen zitten er in je floragrow?

NO3 van 0-10 is redelijk laag, dus wellicht kan daar een probleem zitten. Zou het inderdaad even in de winkel laten meten als zij wel de PO4 en Fe kunnen meten.

Aquascaping gaat over het algemeen om heel veel planten en weinig tot geen vis. Dan mis je inderdaad ook een hoop voedingsstoffen dus die vullen ze zeker aan met plantenvoeding. Maar juist dat luistert heel nauw.

Bekijk het even zo, goede plantengroei bestaat uit 3 dingen:
Plantenvoeding
Licht
CO2

Dit is een balans. Geef je meer van de 1, heeft de plant er niks aan want hij heeft ook de andere 2 nodig om verder te groeien. Wanneer jij dus plantenvoeding te kort hebt, en vrolijk extra CO2 gaat geven... gaat die plant daar aan kapot. Want hij wil verder groeien want hij heeft extra CO2, maar dit lukt niet want niet genoeg voeding. Idem als je veel te veel licht geeft. Het belangrijkste is dus die balans goed te krijgen, en dat kan alleen als je weet wat je waterwaardes zijn, cq hoeveel voeding er in je water zit. Dus echt ff kijken waar het aan ligt voor je dingen gaat bijdoseren!
Kleine update. Ik ben afgelopen weekend naar de aquariumzaak gegaan en daar mijn water laten testen. Door mijn verhaal voornamelijk op Nitraat (of nitriet, ik haal ze altijd door elkaar) en Fosfaat. Ik heb in een bak van 30 liter een paar kleine visjes en wat garnalen zitten. Lage bioload dus. Dat met een goed ingedraaide bak en filter maakt dat nitriet (of die andere) en fosfaat op 0 zaten (of daar in ieder geval erg dicht in de buurt). Aangeraden is om deze eerst eens bij te geven. Ik ben nu over van floragrow, naar floragrow pro. Dit, en een wat hogere dosering zou in ieder geval alvast wat verschil moeten maken. Ik geef easycarbo dagelijks, ga nu alleen het tijdstip aanpassen. En ik ga terug naar een lichtmoment van 6,5 uur ipv 2 van 4. Als ik geen algen krijg ga ik rustig aan naa 8 uur licht.

Volgens de tabel was mijn co2 nog in het groen, maar aan de lage kant dus ik mag wellicht iets meer easycarbo geven.

Als dit alles niet werkt met een weekje of 4 tot 5 dan ga ik toch eens een setje bio CO2 overwegen. Kosten me 15 euro dus why not.

Maar eerst geduld:)

Oh en nog thanks voor alle adviezen!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op maandag 22 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Kleine update. Ik ben afgelopen weekend naar de aquariumzaak gegaan en daar mijn water laten testen. Door mijn verhaal voornamelijk op Nitraat (of nitriet, ik haal ze altijd door elkaar) en Fosfaat. Ik heb in een bak van 30 liter een paar kleine visjes en wat garnalen zitten. Lage bioload dus. Dat met een goed ingedraaide bak en filter maakt dat nitriet (of die andere) en fosfaat op 0 zaten (of daar in ieder geval erg dicht in de buurt). Aangeraden is om deze eerst eens bij te geven. Ik ben nu over van floragrow, naar floragrow pro. Dit, en een wat hogere dosering zou in ieder geval alvast wat verschil moeten maken. Ik geef easycarbo dagelijks, ga nu alleen het tijdstip aanpassen. En ik ga terug naar een lichtmoment van 6,5 uur ipv 2 van 4. Als ik geen algen krijg ga ik rustig aan naa 8 uur licht.

Volgens de tabel was mijn co2 nog in het groen, maar aan de lage kant dus ik mag wellicht iets meer easycarbo geven.

Als dit alles niet werkt met een weekje of 4 tot 5 dan ga ik toch eens een setje bio CO2 overwegen. Kosten me 15 euro dus why not.

Maar eerst geduld:)

Oh en nog thanks voor alle adviezen!
Je had een lichtonderbreking? Dat kan inderdaad ook de plantjes een klap geven. Maar sowieso met de fosfaat en nitraat erbij gaan ze een stuk beter groeien! Ben heel benieuwd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:44

JME

zeg maar Jamie

Let op dat je garnalen gevoelig zijn voor hogere concentraties easycarbo! En dat de CO2-meters alleen echte CO2 meten (afleiden) en niet de koolstofvariant die in easycarbo zit. Als je dus met easycarbo je CO2 meting wilt beïnvloeden, dan doseer je je garnalen naar de eeuwige zwembaden.

JME wijzigde deze reactie 22-07-2019 12:20 (3%)

• boomr
JME schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:18:
Let op dat je garnalen gevoelig zijn voor hogere concentraties easycarbo! En dat de CO2-meters alleen echte CO2 meten (afleiden) en niet de koolstofvariant die in easycarbo zit. Als je dus met easycarbo je CO2 meting wilt beïnvloeden, dan doseer je je garnalen naar de eeuwige zwembaden.
Dat van die CO2 meters had ik ook gevonden. De enige richtlijn die ik dus aan kan nemen is het meten van PH en KH. Helaas lees ik op veel plekken dat die tabel allesbehalve nauwkeurig en betrouwbaar is.

Ik doe erg voorzichtig. ik zit niet aan de aanbevolen hoeveelheid, laat staan de maximale. Mijn garnalen fokken als konijnen dus ik wil ze graag gezond en happy houden:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik vraag me zelfs af of die combinatie pH / KH wel bruikbaar is als je “vloeibare CO2” gebruikt. Omdat het domweg helemaal geen CO2 is maar een andere koolstofverbinding. Die misschien heel andere impact op die waterwaarden heeft. Wellicht kan iemand met meer verstand van zaken hierop ingaan? Ben zelf ook wel nieuwsgierig, heb altijd het idee dat je met easycarbo en dergelijke maar op goed geluk iets aanprutst. Dat is overigens geen oordeel, ik ben zelf ook zo’n prutser ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:44:
Ik vraag me zelfs af of die combinatie pH / KH wel bruikbaar is als je “vloeibare CO2” gebruikt. Omdat het domweg helemaal geen CO2 is maar een andere koolstofverbinding. Die misschien heel andere impact op die waterwaarden heeft. Wellicht kan iemand met meer verstand van zaken hierop ingaan? Ben zelf ook wel nieuwsgierig, heb altijd het idee dat je met easycarbo en dergelijke maar op goed geluk iets aanprutst. Dat is overigens geen oordeel, ik ben zelf ook zo’n prutser ;-)
Glutaraldehyde, JBL heeft hier een vrij uitgebreid stuk over: https://www.jbl.de/nl/blo...rtilisation-the-substance

• JME

JME

zeg maar Jamie

Interessant leesvoer! Helaas niets over de meetbaarheid van concentraties. Wel veel waarschuwingen, verdachtmakingen, indirecte uitspraken. Bevat ongetwijfeld een kern van waarheid, maar wat en waar wordt mij niet duidelijk. Word altijd een beetje achterdochtig (en opstandig) van dit soort eenzijdige berichtgeving. Ook andersom hoor, als het 100% een hallelujaverhaal was geweest :-)

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 14:08

TheBorg

Resistance is futile.

SmurfLink schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Glutaraldehyde, JBL heeft hier een vrij uitgebreid stuk over: https://www.jbl.de/nl/blo...rtilisation-the-substance
Even voorop gesteld, ik ben geen evangelist van dit product, maar ik ben gaan zoeken naar een wetenschappelijke benadering in plaats van flauwekul.

Dat stuk waar je naar linkt is niet heel uitgebreid. Glutaraldehyde is geen disinfectant. Het kan gebruikt worden als disinfectant.

Zo kun je ook niet stellen dat propyleenglycol anti vries is. Want anders zou je je tanden poetsen met anti vries.

De meeste bronnen en Youtube filmpjes verkondigen dezelfde onzin.

Glutaraldehyde wordt omgezet in glutaarzuur wat weer omgezet wordt naar CO2. Misschien is dit nog wel het meest interessante topic op het internet:
https://barrreport.com/th...ot-a-carbon-source.13217/

Moet er bij zeggen dat na het lezen van heel veel informatie ik nogsteeds niet weet of glutaraldehyde een CO2 fles kan vervangen.

• JulesvH
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 11:00
Vraagje.

Zou je een aqua medic cubicus ook kunnen gebruiken als zoetwateraquarium ipv zee-aquarium?

Ik vraag me af of je de verlichting zo kunt instellen dat (gemakkelijke) planten het er goed op doen.

En is het mooi qua kleurweergave of zou je er een andere verlichting op moeten zetten omdat het er niet uitziet?

• S023
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
Vraagje, zou deze kast een aquarium van 80cm breed probleemloos kunnen dragen? (80x35x40cm)

Link ikea

• SmurfLink
  • Niet online
TheBorg schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:58:
[...]

Even voorop gesteld, ik ben geen evangelist van dit product, maar ik ben gaan zoeken naar een wetenschappelijke benadering in plaats van flauwekul.

Dat stuk waar je naar linkt is niet heel uitgebreid. Glutaraldehyde is geen disinfectant. Het kan gebruikt worden als disinfectant.

Zo kun je ook niet stellen dat propyleenglycol anti vries is. Want anders zou je je tanden poetsen met anti vries.

De meeste bronnen en Youtube filmpjes verkondigen dezelfde onzin.

Glutaraldehyde wordt omgezet in glutaarzuur wat weer omgezet wordt naar CO2. Misschien is dit nog wel het meest interessante topic op het internet:
https://barrreport.com/th...ot-a-carbon-source.13217/

Moet er bij zeggen dat na het lezen van heel veel informatie ik nogsteeds niet weet of glutaraldehyde een CO2 fles kan vervangen.
*desinfectant. Disinfectant is de Engelse benaming.
Je hoeft het mij verder overigens niet uit te leggen, gezien ik scheikunde heb gestudeerd, daar kan je beter de oorspronkelijke poster die er naar vroeg mee taggen. Op zich vond ik het een prima bron die het in simpele taal uitlegde. Ja het is niet heel uitgebreid, maar als iemand meer wil weten gaan ze toch wel googlen.

Long story short, het lijkt anders te werken, maar functioneert ook als een koolstofbron voor de plant. Dus beide opties helpen, welke de meest efficiënte is lijkt af te hangen van de planten, de rest van de bak en vele andere parameters. Zoals met veel dingen is het nooit maar 1 optie die de beste is.

• boomr
S023 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:44:
Vraagje, zou deze kast een aquarium van 80cm breed probleemloos kunnen dragen? (80x35x40cm)

Link ikea
Das is volledig gevuld 112 liter water. Daarbij komt glas, zand/iets dergelijks op de bodem, wat stenen...ga uit van 150 kg. Dat is nogal. Ik ben bekend met deze serie en die is niet heel sterk (ik zou er zelf niet op durven staan met mijn 95kg). In de documentatie staat duidelijk: Waarschuwing: plaats geen tv of zware spullen op de kast!. Ook staat erin dat het ding aan de muur bevestigd moet worden om kantelen te voorkomen. Alles bij elkaar zou ik het niet aandurven maar als je het wil testen: geef 70 euries uit aan die kast en ga er samen met een maat op staan...maar dan is het nog maar de vraag hoe lang het goed blijft gaan.

• S023
  • Registratie: juni 2019
  • Niet online
boomr schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:25:
[...]
Ik ben bekend met deze serie en die is niet heel sterk
[...]
Waarschuwing: plaats geen tv of zware spullen op de kast!.
[...]
De waarschuwing heb ik zelf niet kunnen vinden, maar dank voor jouw reactie. Ik zal kijken of ik ieta stevigers kan vinden wat nog steeds matcht met de rest van woonkamer.

• LeGato23
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

Link ikea
Geen ervaring met de Malm kast van IKEA, maar wel met een Kallax in combinatie met een 70 liter aquarium, zie deze post. Inmiddels staat het aquarium al ongeveer twee jaar op de Kallax, zonder problemen.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Lastig is dat die Ikea kasten niet massief zijn, maar bestaan uit een dun laagje plaatmateriaal over een honingraatstructuur van papier. Op de bevestigingspunten zijn ze verstevigd met hout.
Dat kan hartstikke lang goed gaan, maar zeker als je de kast niet extra verstevigt lijkt doorbuigen me een reëel risico. Ook water (aquarium!) is tricky. Het materiaal kan gaan bobbelen (ongelijke bodem onder je bak) of de hele kast kan in elkaar donderen. Dat kan na 2 weken, 2 maanden, 2 jaren, of gewoon nooit gebeuren. Ieder z’n gok. De onzekerheid alleen al zou voor mij reden zijn om dit niet te willen. Maar ik ben dan ook een risicomijder.

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:44

avotar

P0werd by Black Coffee

Link ikea
Wij hebben uiteindelijjk voor een Besta gekozen... dat werkt wel aardig.
Wel heb ik er voor gezorgd dat hij op de staanders goed steunt.. gewoon voor de zekerheid.

Het... "niet aan het aquarium zitten!" moet je er bij denken ;)

avotar wijzigde deze reactie 07-08-2019 09:01 (9%)

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19-11 17:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gisteren wat nieuwe garnalen en een algeneter gekocht. Nu is de algeneter gistermiddag in de binnenfilter gezwommen. En hij wil er niet meer uit :(

Het is maar een klein bakje van 15 liter.
Iemand een tip hoe ik hem er weer uit krijg?

Ik heb al geprobeerd om met een slang lucht in de binnenfilter te blazen (zonder pomp en thermostaat uiteraard) maar dat heeft niet geholpen..

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S8 | XBOX One

• SmurfLink
  • Niet online
CAP-Team schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:01:
Gisteren wat nieuwe garnalen en een algeneter gekocht. Nu is de algeneter gistermiddag in de binnenfilter gezwommen. En hij wil er niet meer uit :(

Het is maar een klein bakje van 15 liter.
Iemand een tip hoe ik hem er weer uit krijg?

Ik heb al geprobeerd om met een slang lucht in de binnenfilter te blazen (zonder pomp en thermostaat uiteraard) maar dat heeft niet geholpen..
Filter openmaken, vis eruit halen, filter weer in elkaar zetten? :)

Wat is het overigens voor algeneter dat ie op 15 liter kan?

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik hoop een japonica ;-)

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19-11 17:59

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Een kleintje van 3 a 4 cm. De filter/pomp kan er wel uit maar de constructie waar de pomp en thermostaat in zit niet.
En daar zit dus ruimte in waar de ancistrus zich prima in kan verstoppen.

En ik wil niet de hele bak ontmantelen.. 🤔

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S8 | XBOX One

• peppie71
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 07:20
Ik snap wel dat een Ancistrus een binnenfilter inzwemt in een bakje van 15 liter. Die gaat in hongerstaking..

Bakje is veel te klein voor een Ancistrus. In 15 liter kun je verantwoord geen vissen houden, alleen garnalen en slakken.

peppie71 wijzigde deze reactie 09-08-2019 08:32 (37%)

• SmurfLink
  • Niet online
CAP-Team schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 06:44:
Een kleintje van 3 a 4 cm. De filter/pomp kan er wel uit maar de constructie waar de pomp en thermostaat in zit niet.
En daar zit dus ruimte in waar de ancistrus zich prima in kan verstoppen.

En ik wil niet de hele bak ontmantelen.. 🤔
Zou dan toch de boel even uit elkaar halen en de Ancistrus verhuizen naar een fatsoenlijk aquarium. Het zijn sowieso dieren die zich graag verstoppen, daarom maak je gebruikelijk verstopplekken in je bak voor ze, dmv hout, stenen of legholen. Maar in een 15 liter bakje hoort ie zeer zeker niet thuis, hoe jong ze nog zijn.

Het is overigens geen algeneter, dus ik hoop wel dat je niet alleen plantaardig voedsel geeft. Het is een omnivoor.

SmurfLink wijzigde deze reactie 09-08-2019 08:35 (8%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 05:37
In een 15 liter bak hoort zowiezo geen vis thuis, zelfs een betta niet.

• Mutatie
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:07
World Citizen schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:25:
[...]

(help me even met de naam van dat plantje.. ik heb hem vaak gehad, kan niet op de naam komen.. en heb geen zin uren door een database te zoeken :) )

Heb je dat plantje (paddestoel model), van submerged naar emerged gehaald? En zijn dit nog de stengels en bladeren van toen hij submerged stond?.
Hoe lang staat het nu zo emerged?
Heb je hem ooit gekocht als sub of emerged?
Ben je door een afsterf fase ooit gegaan?
Groeien ze een beetje in je grote bak?

Als je een stukje wilt schrijven over waar je die in welke staat hebt gekocht, en wat je er allemaal met mee hebt gemaakt dan lees ik dat graag. Ik heb veel geklooid met dat plantje, en heb hem ergens in een vijver aan de gang, maar in aquariums wil het vaak niet lukken... althans, dan groeien ze niet echt lekker.

Alle ervaringen, gevoelens, tips of wazige ideeen die je erover hebt hoor ik graag.

Dike plus voor je Wabi Kusa. Als je daar dat plantje zo heel kunt houden vind ik dat klasse!

Veel plezier :D !!!
Dank je voor de reactie :) Ik moet je helaas teleurstellen met de naam van dat plantje. Normaal wil ik precies weten wat ik heb, maar zag deze in een random dierenwinkel, het was de laatste en er zat geen kaartje bij. Zag er interessant uit en dacht proberen. In het aquarium doet hij het niet zo goed, zat er op de foto net 2-3 maanden in en de bladeren zijn de originele vanuit de winkel nog, had wel een paar kleine nieuwe bladeren gemaakt maar lijkt stil te staan qua groei.
Op de wabi kusa deed die het ook goed maar lijkt ook stil qua groei nu. Ik heb ook een mini paludarium gemaakt om eens te proberen en daar in doet hij het ook aardig. Het lijkt me beter in de vensterbank in een pot te groeien dan in mn aquarium.
Als ik weer een bak wil beginnen denk ik aan een palu, kan zo mooi worden.
De wabi kusa gaat ook mooi nog steeds, nieuwe bal gemaakt met oa het weeping mos uit het aquarium, eens zien hoe die wordt. Heb die in een glazen pot met folie afgedekt en een luchtpompje/steentje tegen schimmel, paar weken zo laten en dan langzaam gaatjes in de folie prikken om te wennen aan drogere lucht :)

• 0xygen500
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 12-11 11:31
Een korte vraag hier. Wat is beter als je corydorassen houdt: Een Strandje met zand of een tapijt van planten zoals Micranthemum monte carlo of Hemianthus Callitrichoides?

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:16:
Een korte vraag hier. Wat is beter als je corydorassen houdt: Een Strandje met zand of een tapijt van planten zoals Micranthemum monte carlo of Hemianthus Callitrichoides?
Zand: ze wroeten graag door zand met hun neus, en ze spoelen meen ik ook hun kieuwen hiermee (dat doen veel van mijn cichliden en bodemvissen iig).

• SmurfLink
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 00:16:
Je kan het tapijt proberen :P Maar ik kan je garanderen dat het niet bepaald lang blijft staan.. Cory's wroeten door alles heen. Alleen echt stevige planten blijven staan maar zelfs m'n Vallisneria Gigantae wordt regelmatig uitgegraven. Zand is dus een stuk praktischer.

• tollo71
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Na heel veel lezen en lurken hebben we sinds een maandje hebben nu ook (eindelijk) een aquarium. Een 80cm (112 liter) bak met een externe Eheim filterpomp en een CO2 installatie.
We zijn meteen begonnen met een redelijke plantenbezetting en 2 mooie stukken hout (mangrove en spiderwood).

Na een 2-tal weken de CO2 aangesloten en een week later, na laatste controle waterkwaliteit, zitten de eerste bewoners er in: een 5-tal Neon-kardinalen en 2 dwergalgeneters.
De LED verlichting is aan van 13.00u - 21.30u
De CO2 installatie is aan (magneetventiel) van 12.30u - 21.00u

Nu heb ik een vraag over CO2-toevogeing/waardes:
- de CO2 installatie (2L tank) is zo ingesteld dat er 1 bel per 5 sec is (via inline diffuser).
- we gebruiken zo'n "continue" CO2 tester (bolletje met gekleurde vloeistof). Deze zou via kleur het CO2 gehalte moeten aangeven.

De vloeistof in dit bolletje is al de tijd dat we hem gebruiken nog niet van kleur veranderd: blauw. Volgens bijsluiter duidt dit op een te laag CO2 gehalte.

Nu lees ik op diverse sites/forums dat zo'n bolletje vrij nutteloos is omdat het heel afhankelijk is van PH/GH waardes.
Ik ben daarom een beetje huiverig om "zo maar" meer CO2 toe te gaan voegenHoe gaan de meer ervaren "aquariumers" hier mee om?

• dragon2
  • Niet online
tollo71 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:52:
Na heel veel lezen en lurken hebben we sinds een maandje hebben nu ook (eindelijk) een aquarium. Een 80cm (112 liter) bak met een externe Eheim filterpomp en een CO2 installatie.
We zijn meteen begonnen met een redelijke plantenbezetting en 2 mooie stukken hout (mangrove en spiderwood).

Na een 2-tal weken de CO2 aangesloten en een week later, na laatste controle waterkwaliteit, zitten de eerste bewoners er in: een 5-tal Neon-kardinalen en 2 dwergalgeneters.

- de CO2 installatie (2L tank) is zo ingesteld dat er 1 bel per 5 sec is (via inline diffuser).
- we gebruiken zo'n "continue" CO2 tester (bolletje met gekleurde vloeistof). Deze zou via kleur het CO2 gehalte moeten aangeven.

De vloeistof in dit bolletje is al de tijd dat we hem gebruiken nog niet van kleur veranderd: blauw. Volgens bijsluiter duidt dit op een te laag CO2 gehalte.

Nu lees ik op diverse sites/forums dat zo'n bolletje vrij nutteloos is omdat het heel afhankelijk is van PH/GH waardes.
Ik ben daarom een beetje huiverig om "zo maar" meer CO2 toe te gaan voegenHoe gaan de meer ervaren "aquariumers" hier mee om?
Neon kardinalen ken ik niet ;) Neontetras of kardinaaltetras ;) 5 is weinig voor een scholenvis, die zou ik later aanvullen.
Dwergalgeneters? Welke? Otocinclus? Zo ja dat is eigenlijk geen visje voor een nieuwe bak, beter pas na maanden draaien erin. In ieder geval een scholenvisje, dus minimaal 6 a 10 stuks nemen.

Co2 kan ik je niet mee helpen, nooit gebruikt.

• tollo71
  • Niet online
dragon2 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Neon kardinalen ken ik niet ;) Neontetras of kardinaaltetras ;) 5 is weinig voor een scholenvis, die zou ik later aanvullen.
Dwergalgeneters? Welke? Otocinclus? Zo ja dat is eigenlijk geen visje voor een nieuwe bak, beter pas na maanden draaien erin. In ieder geval een scholenvisje, dus minimaal 6 a 10 stuks nemen.

Co2 kan ik je niet mee helpen, nooit gebruikt.
Je hebt helemaal gelijk, het zijn kardinaal tetra's. De bedoeling is dat we het aantal uitbouwen tot 10-15 stuks.
Het zijn inderdaad 2 Otocinclus. Hopelijk gaat het toch goed, ik wist niet dat het geen vissen waren voor een nieuwe bak. Tot nu toe doen ze het goed, gelukkig.
De planten doen het ook goed en er is (nog) geen alg. Ik neig er naar dat CO2 indicatie bolletje er gewoon uit te halen en de CO2 te laten hoe het nu is.

• boomr
tollo71 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het zijn kardinaal tetra's. De bedoeling is dat we het aantal uitbouwen tot 10-15 stuks.
Het zijn inderdaad 2 Otocinclus. Hopelijk gaat het toch goed, ik wist niet dat het geen vissen waren voor een nieuwe bak. Tot nu toe doen ze het goed, gelukkig.
De planten doen het ook goed en er is (nog) geen alg. Ik neig er naar dat CO2 indicatie bolletje er gewoon uit te halen en de CO2 te laten hoe het nu is.
Hey Tollo, leuk je hier ook tegen te komen:)

Als alles het nu prima doet en de planten groeien, dan zou ik de co2 niet, of heel langzaam ophogen....heel langzaam. De kunst is om een balans te vinden in je bak waarbij je gezonde waterwaarden hebt voor je vissen, voldoende voedingsstoffen voor de planten, maar algen weet te voorkomen. Teveel licht, CO2 of voedingsstoffen kunnen een stevige algengroei triggeren (te weinig trouwens ook) dus de balans is het belangrijkste. Sinds ik die gevonden heb ben ik heel voorzichtig met veranderingen. Ik moet wel zeggen dat ik in mijn 30liter bakje nog geen CO2 toevoeg (enkel easycarbo), maar ben dat eigenlijk wel van plan. Mijn planten doen het mwoah....groeien heel langzaam en niet zo mooi als ik zou willen.

• World Citizen
  • Laatst online: 12:35
tollo71 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:52:

Als je het geavanceerd wilt testen kan dat, maar raad ik je af.

Wat voor een biotoop wil je nastreven, en wat is PH en KH nu?

Normaal bij een gezelschapsbak kun je dat bolletje rustig gebruiken. Als je PH en KH niet raar zijn... kleurt dat bolletje op de juiste momenten om naar een andere kleur.

Hij hoeft ook niet geel te worden... een beetje groenig is al prima om eens te beginnen.

Dus ja, doe er een druppel extra per minuut bij en wacht dan weer 3 dagen af.
(mits dus je PH en KH niet heel raar zijn)

• JME

JME

zeg maar Jamie

Merk nog op dat je blij bent dat je geen algen hebt. Dan hoop ik dat je je oto’s goed bijvoert. De reden dat die niet in een nieuwe bak thuishoren, is juist dat ze dan te weinig algen kunnen vinden. Los van de wildvangomstandigheden rond dit stressvolle beestje. Extra reden om een beetje lief voor ze te zijn.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13:01
Ik heb vroeger nog een aquarium gehad als ik klein was, en nog eens als mijn kinderen klein waren.
Nu heb ik zin om een Juwel 180 te scoren en opnieuw te starten.

Ik hou van planten in de bak, en veel groen.
Ik heb nooit met CO2 gewerkt, maar was nooit 100% tevreden over de planten. Altijd wel ergens bruine delen etc.
Is het echt noodzakelijk, en hoe nauwkeurig moet je dat dan afstellen en bewaken?

Ik heb ook ooit iets gelezen van mensen die het met suiker en gist doen. Is dat een beetje te controleren?

• boomr
Tommie12 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:47:
Ik heb vroeger nog een aquarium gehad als ik klein was, en nog eens als mijn kinderen klein waren.

Ik heb nooit met CO2 gewerkt, maar was nooit 100% tevreden over de planten. Altijd wel ergens bruine delen etc.
Is het echt noodzakelijk, en hoe nauwkeurig moet je dat dan afstellen en bewaken?

Ik heb ook ooit iets gelezen van mensen die het met suiker en gist doen. Is dat een beetje te controleren?
er zijn zelfbouw setjes die je kunt proberen. Er zijn op youtube erg uitgebreide filmpjes te vinden waarbij ze vaak een colafles oid gebruiken. Ook heeft Dennerle een bioc02 set te koop voor zo'n 16 euro. Nadeel van die setjes is dat er geen drukklep en magneetventiel bij zit. Dat zijn vaak dure dingen.

Ik wil zelf de Tropica nano co2 set proberen. Kost zo'n 80 euro in aanschaf, en 15 - 18 euro per navulfles. Daar zit een drukklep bij, en ik twijfel nog of ik een magneetventiel ga kopen om het tegelijk met mijn verlichting te kunnen schakelen. Zonder zo'n drukklep heb ik geen idee hoe je zou moeten doseren. Die zelfbouw dingen of de dennerle bioco2 hebben volgens mij geen manier om het aantal bellen te reguleren. Voordeel van de dennerle is wel dat het makkelijk aan te sluiten is op de eckefilter.

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:47:

Ik heb nog nooit van m'n leven CO2 gebruikt en altijd dikke plantenbakken gehad. Dus nee, het is echt niet nodig. Hangt er puur af van watvoor planten en watvoor type bak je hebt. Bij een aquascape, ja, dan ontkom je er niet aan. Maar in een gezelschapsbak is die balans toch anders.

• Tommie12
SmurfLink schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Ik heb nog nooit van m'n leven CO2 gebruikt en altijd dikke plantenbakken gehad. Dus nee, het is echt niet nodig. Hangt er puur af van watvoor planten en watvoor type bak je hebt. Bij een aquascape, ja, dan ontkom je er niet aan. Maar in een gezelschapsbak is die balans toch anders.
Sorry for the starter questions.
Ik had ook altijd een gezelschapsbak. Maar wat is er dan fundamenteel anders bij aquascaping.

Als ik CO2 kan vermijden, dan doen ik het, want toch een heel gedoe en een dure toevoeging.

• foekie01
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21-11 16:04
CO2 is niet een vereiste voor een plantenbak. Het kan het wel zijn. Het heeft natuurlijk grote voordelen als je het kunt/moet gebruiken, maar het heeft, naar mijn mening, twee nadelen:

- Aanschafprijs
- Gevoelige hardware

Met gevoelige hardware bedoel ik dat je afhankelijk bent van een regelaar en een ventiel. Nu is dat niks spannends, deze techniek bestaat al zoooo lang. Echter een concreet voorbeeld is een aquarium liefhebber die even zijn gehele vissenbestand heeft gesloopt omdat het ventiel van de CO2 dosering bleef hangen op de aan stand. De tranen stonden hem in de ogen.
Wat ik wil zeggen is: je gaat iets gecontroleerd toevoegen aan jouw bak. Op zich prima, maar hou het zaakje in de gaten. Het kan fout gaan..

En vooral: als het niet hoeft, dan hoeft het niet. Ik heb het zelf ook nooit gebruikt.

• World Citizen
Wat @SmurfLink zegt inderdaad.

Het is de vraag die je aanbod bepaald. Dus als er geen grote vraag naar Co2 is, dan hoef je het niet aan te bieden.

Algen komt vaker doordat je andere waterwaardes niet in orde zijn, en je OF dus een klimaat hebt waarin ze makkelijk bloeien, OF het klimaat op zich wel goed is, maar de aanwezige algen sneller alle voeding opeten dan de planten die erin staan.

Draadalg heeft daar een handje van. Als dat er eenmaal is, en je verbeterd vervolgens het water naar uitmuntende kwaliteit, dan nog zal die alg niet zelf verdwijnen. Je zult dit echt mechanisch moeten verwijderen (met de hand).

Bij bijvoorbeeld zweefalg is dat anders. Dit krijg je vaker bij een te lage KH/GH waarde, en als je die verhoogt zal de zweefalg verdwijnen.

Eenmaal de alg onder controle is het zaak om naar de voeding voor de planten te kijken.

Als je bruine alg hebt, dan ben ik benieuwd naar de (stabiele) leeftijd van de bak, en naar je voerpatroon, hoeveelheid en merk.

World Citizen wijzigde deze reactie 20-08-2019 15:12 (7%)

• tollo71
  • Niet online
Dit is hoe het er bij ons uit ziet (na 2 weken):

In het kastje staan de filterpomp en CO2 fles:

Het afstellen van de CO2 (aantal belletjes per minuut) vergt wat geduld i.v.m. "vertraagde" reactie. Maar lijkt redelijk stabiel tot nu toe.

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:49:
[...]

Sorry for the starter questions.
Ik had ook altijd een gezelschapsbak. Maar wat is er dan fundamenteel anders bij aquascaping.

Als ik CO2 kan vermijden, dan doen ik het, want toch een heel gedoe en een dure toevoeging.
Een aquascape is een bak die focust op heel veel groen en heel weinig vis. Dingen als grasmatjes, begroeide stenen, etc.

https://www.google.co.uk/..._AUIESgB&biw=1536&bih=755

Neus hier maar eens rond, kijk hoe veel groen dit is. Er zit vaak geen of weinig vis in, wat nanovisjes of garnalen. Da's aquascaping. Dan heb je echt een afgemeten hoeveelheid licht, voeding en CO2 nodig om dit levend te houden. En heel veel tijd en geduld voor het onderhoud.

Een gezelschapsbak kan je meer laten woekeren, heeft meer vis en dus meer vervuiling (wat weer voeding voor de plantjes is). Hier zal je over het algemeen minder CO2 nodig kunnen hebben, dit hangt natuurlijk heel erg van de plantensoorten af. Ik heb bijvoorbeeld een Zuid-Amerika bak met heel veel Vallisneria. Da's net onkruid. CO2? Naah, nergens voor nodig, woekert als een malle zonder. Die aquascapes hebben voornamelijk klein grut wat wel weer die CO2 nodig heeft.

Je hebt planten die veeleisend zijn, en planten die geen Fs geven. Beetje net als boven water. Je hebt van die bloemen/planten waar je superveel moeite voor moet doen om ze aan het bloeien te krijgen, juiste plek in de tuin, aarde, licht, bemesting, water..... en dan heb je die paardenbloem die doodleuk tussen de tegels van het terras groeit. :p Zo is het ook onderwater. Het gaat bovenal om de balans.

Als ik eraan denk zal ik vanavond eens foto's posten van mijn 2 bakken.

• tollo71
  • Niet online
JME schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 13:20:
Merk nog op dat je blij bent dat je geen algen hebt. Dan hoop ik dat je je oto’s goed bijvoert. De reden dat die niet in een nieuwe bak thuishoren, is juist dat ze dan te weinig algen kunnen vinden. Los van de wildvangomstandigheden rond dit stressvolle beestje. Extra reden om een beetje lief voor ze te zijn.
De Oto's hebben een speciaal tabletje gekregen, maar daar kijken ze niet naar om. Zitten vrolijk op het hout, de planten en het glas.

Vrijdag aan we de Kardinaaltetra's aanvullen (nog eens 5, dan dus 10). We willen er ook nog eens 10 Red Sakura garnalen bij gaan zetten.

Kunnen die er "meteen" bij, of zijn daar ook nog richtlijnen/aandachtspunten voor.

• SmurfLink
  • Niet online
1.20m bak

Dit is de grote bak zonder CO2. Zitten geen planten in die het echt nodig hebben. ;) Dus het kan prima.

Hm, zie nu dat de foto echt heel wazig is.. moet echt maar eens nieuwe maken. Van de kleine bak heb ik ook geen fatsoenlijke.

SmurfLink wijzigde deze reactie 20-08-2019 19:35 (19%)

• World Citizen
SmurfLink schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 19:35:
[Afbeelding: 1.20m bak]

Dit is de grote bak zonder CO2. Zitten geen planten in die het echt nodig hebben. ;) Dus het kan prima.

Hm, zie nu dat de foto echt heel wazig is.. moet echt maar eens nieuwe maken. Van de kleine bak heb ik ook geen fatsoenlijke.
Top zo toch zonder CO2!. Ik ben het er mee eens dat je dit echt lang niet altijd nodig hebt. Er zijn zo ontzettend veel soorten planten.

Ik heb bijvoorbeeld zelf momenteel enkel epifyten, en draai daardoor 1 AliExpress led strip puur voor de looks, en verder geen enkele lamp.

Net als CO2 is licht ook een vraag en aanbod verhaal in je bak. Als je planten hebt die niks om licht geven dan kun je dus met veel minder wegkomen.

Ik adviseerde mensen ook om eerst na te denken over welk onderhoud, kosten en hoeveel tijd ze wilden besteden aan hen aquarium alvoor er een te kopen. Het onderhoud bepaald je plezier vaak. Als jij geen zin hebt in moeilijke dingen... zoeken we toch een inhoud die daar bij past! De bak word er echt niet lelijk door. Je opties worden alleen wat kleiner, dus uniek zal je bak niet zijn.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
tollo71 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:17:
[...]

De Oto's hebben een speciaal tabletje gekregen, maar daar kijken ze niet naar om. Zitten vrolijk op het hout, de planten en het glas.

Vrijdag aan we de Kardinaaltetra's aanvullen (nog eens 5, dan dus 10). We willen er ook nog eens 10 Red Sakura garnalen bij gaan zetten.

Kunnen die er "meteen" bij, of zijn daar ook nog richtlijnen/aandachtspunten voor.
Zorg dat je die kardinalen bij dezelfde winkel haalt, uit dezelfde groep als de vorige 5. Zo niet loop je de kans op kruisbesmetting en dan eindig je heel snel weer met 0 kardinalen.

• SmurfLink
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:13:
[...]

Top zo toch zonder CO2!. Ik ben het er mee eens dat je dit echt lang niet altijd nodig hebt. Er zijn zo ontzettend veel soorten planten.

Ik heb bijvoorbeeld zelf momenteel enkel epifyten, en draai daardoor 1 AliExpress led strip puur voor de looks, en verder geen enkele lamp.

Net als CO2 is licht ook een vraag en aanbod verhaal in je bak. Als je planten hebt die niks om licht geven dan kun je dus met veel minder wegkomen.

Ik adviseerde mensen ook om eerst na te denken over welk onderhoud, kosten en hoeveel tijd ze wilden besteden aan hen aquarium alvoor er een te kopen. Het onderhoud bepaald je plezier vaak. Als jij geen zin hebt in moeilijke dingen... zoeken we toch een inhoud die daar bij past! De bak word er echt niet lelijk door. Je opties worden alleen wat kleiner, dus uniek zal je bak niet zijn.
Ja ik draai nu ook op LED. Was redelijk sceptisch in het begin, ben van een 80 bak met 2 TL naar deze bak gegaan, de planten hadden het in het begin wat moeilijk met de overgang, maar daarna ging het echt helemaal prima. Het bevalt me echt goed. En het scheelt een hoop met planten snoeien, in de kleine bak moet ik dat maar weer gaan doen, vind het een rotklus. En die grasmat terugzetten ook, dat hangt nu allemaal in de plantenwortels. :P Niet mijn klus. Nou is al die vallisneria op z'n plek terugzetten ook wel wat werk hoor, maar minder vervelend. Ik ben vooral een hele luie aquariaan. Hoe minder moeite, hoe beter.

• dragon2
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 20:13:
[...]
Hah Hah zo heb ik het gedaan! Ik heb jaren geworsteld met (het onderhoud van) plantenbakken. En ik ben toch al sinds m'n 15e een fan van 'rare' vissen.

Dusz: hier een Malawi mbuna bak (OK wel veel water verversen gezien de bakbezetting), een 80cm Tanganyika bakje (amper onderhoud) en 2 roofvisbakken (idem). Allen met oversized filters erop en weinig licht (al helemaal vergeleken met echte plantenbakken).

Onderhoud is dus voeren (niet eens dagelijks voor de rovers), waterverversen met gewoon kraanwater, af en toe de voorruit eens poetsen en af en toe flink waterverversen in 1 keer. En heel af en toe filterwatten eens verschonen.

Niks geen gedoe met plantenmest, CO2, plantjes in model houden, geen demiwater, geen turf, geen pietpeuterig en veelvuldig onderhoud in kleine bakjes, geen 'moeilijke' vissen, oftewel gewoon geen gedoe.

Supersimpele bakken dus, groot plezier. Weinig kosten ook naast voer, stroom, water en een keer een zak filterwatten.
d:)b *O*

Ik heb weleens naar een zeebakje zitten kijken, maar dat is dus echt het tegenovergestelde #helaas #doemijmaarlekkermakkelijk

• World Citizen
@dragon2

Ik ben dan weer helemaal een zee freak, maar heb momenteel dus inderdaad geen zin om tijd te maken voor een zeebak. Ik heb het 10 jaar gehad, maar ga het pas weer doen als ik met pensioen ga. En inderdaad dus enkel en alleen omdat het tijd kost wat ik er nu niet aan wil besteden. Ik wil andere dingen doen :).

Dus heb net zoals jouw ook een simpele zoetbak gezet. Ik kan dan door mijn bezetting wel nog slakken hebben, dus hoef enkel elke week water aan te vullen en 1x per maand 1/3 te vernieuwen. Dat heb ik simpel ingericht met aan en afvoer, dus ook dat kost me amper werk.

Vissen heb ik ook simpel gehouden zodat ik ook geen voer specificaties heb. Droog drijvend of zinkend kan allemaal. Leven is niet nodig.

Maar ik zweer bij zee. Het stroomt door mijn bloed en wil eigenlijk niks anders. Maar met zee geld "meer water is altijd beter", dus ga geen compromis maken door een klein zee bakje te zetten.

• toolkist
  • Niet online
Dat geldt voor zoet natuurlijk ook ;)

• dragon2
  • Niet online
@World Citizen Ik zat naar een zeeBAKJE te kijken ivm $$$. Maar ik wil minstens een beetje maat murene O-) En liefst ook een (full-size) koraalduivel.
Eventueel een rifwachter of die leuke poontjes(??) die ik vorig jaar bij De Rifwachter heb gezien.

Of een octopus.

Mja, ik kan wel meer willen $$$$$ :+

• World Citizen
dragon2 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 21:15:
@World Citizen Ik zat naar een zeeBAKJE te kijken ivm $$$. Maar ik wil minstens een beetje maat murene O-) En liefst ook een (full-size) koraalduivel.
Eventueel een rifwachter of die leuke poontjes(??) die ik vorig jaar bij De Rifwachter heb gezien.

Of een octopus.

Mja, ik kan wel meer willen $$$$$ :+
Tip: Je wilt het liefst koraal wat je via andere leden krijgt omdat ze het kunnen groeien in de bak.
En vissen, ben ik zelf niet zo van. Ik wil enkel nakweek maar heb verder geen moeite met wildvang. Maar mijn idee is wel een beetje dat ik 80% van de inhoud kan krijgen vanuit andere aquariums, en die 20% die ik wild laat vangen moet ik zelf weer verspreiden. Anders kan ik 's nachts niet slapen :)

Overigens ben ik meer van de Gorgonen.

@toolkist Klopt, maar bij zee is de impact van watervervuiling groter. De nauwkeurigheid die je bv bij Gorgonen moet hebben, is in zoetwater ongekend. Niet dat ik zoet wil beledigen, want ik vind het geweldig, maar bij zout ga je naar Linux, waar je bij zoet nog op Windows zit. zeg maar :)

• Tommie12
Ik heb de laatste tijd thuis wat onderhandeld, en ik wil terug starten met een aquarium.

Nu denk ik vooral aan een Juwel Rio 180 LED. Ik hou van een interne filter (ga geen malawi of cicliden houden) omdat ik graag al het water in de bak hou. De kast is geen topkwaliteit, maar lijkt OK.
Een ander voordeel is zeker dat je makkelijk onderdelen etc kan vinden in vrijwel elke winkel. 2 lampen, dus je kan wat met het spectrum spelen.

Eheim Vivaline 180 ziet er misschien iets beter uit, maar dan zit ik met een potfilter en dat lijkt me meer risico en gedoe om die te reinigen. (iedere keer wat water in de kast).
Er zit ook maar één lamp bij van 13W, misschien is dat te weinig.

Aquatlantis Fusion 100 lijkt me ook goed, maar een nadeel vind ik dat er maar één lamp in zit, en de prijs is sowieso wat hoger , en de filter lijkt me een pak minder handig.

Vergeet ik iets? Andere modellen die ik moet overwegen?
Voorlopiog lijkt de voorkeur naar de Juwel te gaan, en ik lees toch nogal wat tevreden gebruikers.

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik ben heel tevreden over mijn Juwel Rio 125, maar heb daar een Juwel Helialux lichtbalk ingehangen (was TL): dan heb je een stuk meer werkruimte omdat daar geen lichtbalkjes naast zitten. Helaas is die helialux wel vrij prijzig.

• Tommie12
base_ schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:33:
Ik ben heel tevreden over mijn Juwel Rio 125, maar heb daar een Juwel Helialux lichtbalk ingehangen (was TL): dan heb je een stuk meer werkruimte omdat daar geen lichtbalkjes naast zitten. Helaas is die helialux wel vrij prijzig.
LED is nu standaard.
Gebruik je nog steeds de interne filter? Of heb je die vervangen door een externe?

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 14:33
Ik gebruik nog steeds het interne filter, bevalt prima.

Die helialux is anders als de meegeleverde LED verlichting.

• toolkist
  • Niet online
Intern filter :N

Je neemt toch een aquarium om er vissen en planten in te doen, niet om naar zo'n lelijk filter te kijken?
Als je een beetje een fatsoenlijk extern filter koopt (Eheim prof) heb je ook geen beetje water in je kast ;)

• boomr
wat voeren jullie je garnalen? Ik heb ze eens een blaadje gekookte spinazie gegeven en dat vraten ze als kool, nu een stuk komkommer maar ze kijken er totaal niet naar om. Heb ik wat fijnproevers in de bak zitten die liever mijn planten dan komkommer vreten?:)

En wat voor groenten kopen jullie normaliter voor die beesten? Ik zoek naar biologisch in de hoop dat die niet bespoten zijn oid, maar kan ik ook het appieheijn merk pakken of zouden jullie dat niet doen?

• SmurfLink
  • Niet online
Ik zou ook echt nooit meer terug willen naar een intern filter. Extern is zoveel makkelijker. Al helemaal met schoonmaken. Echt, zoveel idealer.

@boomr Ik voer ze alles wat ze voor handen krijgen. Af en toe een catappablad, stukjes kool(chinese, spits, groene), broccoli, een paar doperwten, paprika, spruiten vinden ze ook wel wat. Komkommer vonden ze ook niet heel spannend bij mij. Wel altijd ff kort blancheren. Ik haal geen biologisch ofzo, gewoon wat restjes van m'n eigen eten.

• boomr
SmurfLink schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:47:

@boomr Ik voer ze alles wat ze voor handen krijgen. Af en toe een catappablad, stukjes kool(chinese, spits, groene), broccoli, een paar doperwten, paprika, spruiten vinden ze ook wel wat. Komkommer vonden ze ook niet heel spannend bij mij. Wel altijd ff kort blancheren. Ik haal geen biologisch ofzo, gewoon wat restjes van m'n eigen eten.
Thanks! Dit maakt het al een stuk makkelijker gezien broccoli of paprika dagelijks wel op het menu staan hier. Ik maakte me alleen zorgen om bespoten groente oid. Maar dit ga ik gewoon proberen. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel teveel garnalen in mijn 30L bak heb zitten. Begonnen met 8, nu zo'n 60 stuks and counting:S

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:17:
[...]

Thanks! Dit maakt het al een stuk makkelijker gezien broccoli of paprika dagelijks wel op het menu staan hier. Ik maakte me alleen zorgen om bespoten groente oid. Maar dit ga ik gewoon proberen. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel teveel garnalen in mijn 30L bak heb zitten. Begonnen met 8, nu zo'n 60 stuks and counting:S
Ach ;) ze stagneren zelf de kweek wel als het te druk wordt. je kan altijd overwegen ze te gaan verkopen op Marktplaats oid. Deed ik met de oude bak ook wel, dan verbaas je je hoe bizar veel je d'r hebt. Je denkt nu dat je er 60 hebt, ik kan je garanderen dat je minstens het dubbele hebt. :p Die beesten zijn bizar in verstoppen. Het moment dat je ze gaat verkopen en er wekelijks 10 uitgaan merk je op dat het eigenlijk lijkt of het er niet minder worden. Dat is echt heel raar.

Het bespuiten verdwijnt door het even te wassen en kort blancheren, in kokend water even houden. Dat is veilig voor ze.

• Tommie12
Ik wil me terug storten op een aquarium met garnalen.

De bak gaat waarschijnlijk een aquatlantis fusion 100 worden met een zwarte bodem van fijn grind.

Als bewoners dacht ik aan:

- garnalen
- Corydora Panda
- Tetra's
- Pareldanio
- Ancistrus

Wat de garnalen betreft moet ik nog uitzoeken wat ik wil.
Ik zou er graag 2 soorten in zetten, bij voorbeeld van bij deze hobbykweker.
https://www.2dehands.be/a/dieren-en-toe ... ousPage=lr
Lijkt me OK omdat die ze met leidingwater kan kweken.

Iemand een idee in welke volgorde ik deze vissen best introduceer?

• dragon2
  • Niet online
@Tommie12 grind + cory's is a no-no, kiezen dus, zand + cory's of grind en geen cory's.

Tetra's is een verzamelnaam, met 'lieve' 2 cm varianten tot vleesetende 'krengen' van 10-15 cm. Welke tetra's dus?

PS je link is stuk.

dragon2 wijzigde deze reactie 23-08-2019 14:21 (4%)

• Tommie12
dragon2 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:20:
@Tommie12 grind + cory's is a no-no, kiezen dus, zand + cory's of grind en geen cory's.

Tetra's is een verzamelnaam, met 'lieve' 2 cm varianten tot vleesetende 'krengen' van 10-15 cm. Welke tetra's dus?

PS je link is stuk.
Ik ga heel fijn grind nemen - 1-2mm, en ik heb al verschillende keren gelezen dat dat goed gaat als dat maar afgeronde korrels zijn. Vermits ik basaltgrind wil nemen is dat zeker het geval.

Mijn dochter haar Cory's hebben veel plezier in basaltgrind dat we zelf meegnomen hebben van IJsland (zakje van 3kg).

Tetra's gaan we zeker voor de kleintjes. Ik bedoeld eigenlijk de Neon Tetra's.

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:24:
[...]

Ik ga heel fijn grind nemen - 1-2mm, en ik heb al verschillende keren gelezen dat dat goed gaat als dat maar afgeronde korrels zijn. Vermits ik basaltgrind wil nemen is dat zeker het geval.

Mijn dochter haar Cory's hebben veel plezier in basaltgrind dat we zelf meegnomen hebben van IJsland (zakje van 3kg).

Tetra's gaan we zeker voor de kleintjes. Ik bedoeld eigenlijk de Neon Tetra's.
Grind geeft ze nog steeds niet de kans hun natuurlijke gedrag te vertonen, namelijk in het zand graven naar voedsel... dus als je echt zo graag grind wilt, neem dan gewoon geen Cory's. dat het goed kan gaan wil niet zeggen dat je de vissen daarmee ook goed aan doet. Je voorkomt doelbewust dat ze hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen omdat je grind 'mooier' vind...

• Tommie12
SmurfLink schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Grind geeft ze nog steeds niet de kans hun natuurlijke gedrag te vertonen, namelijk in het zand graven naar voedsel... dus als je echt zo graag grind wilt, neem dan gewoon geen Cory's. dat het goed kan gaan wil niet zeggen dat je de vissen daarmee ook goed aan doet. Je voorkomt doelbewust dat ze hun natuurlijk gedrag kunnen vertonen omdat je grind 'mooier' vind...
OK, dan zoek ik wel naar zwart zand.

Enige reden om een bepaalde volgorde van introductie aan te houden?

• dragon2
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Je hebt geen territoriale vissen (cichliden enz), en geen supermoeilijke vissen (bv otocinclus) dus dan is het m.i. een kwestie van vooral steeds rustig een paar visjes erbij zetten.

Na 3 a 4 weken de eerste paar, dan steeds een weekje later een volgend schooltje, zoiets.

Zand is idd nodig voor cory's (en veel andere bodemvissen) om door te grondelen en kieuwen mee te spoelen.

Kijk ook eens goed naar de cory's bij je dochter of die hun baarddraden nog helemaal heel hebben, als die afslijten is het sowieso mis. Misschien kan zij nog een zandstrandje ergens tussendoen, als de hele bodem niet vervangen kan worden, dan hebben ze in ieder geval IETS.

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:31:
[...]

Je Cory's zullen je dankbaar zijn :) Hun gedrag zal ook een stuk leuker worden met zand.

Garnalen zijn gevoeliger voor schommelingen in waterwaarden dus die kan je het beste als laatste doen. Nog een voordeel daaraan is dat je planten al wat meer gegroeid zijn, waardoor je meer verstopplekken hebt voor de kleintjes zodat ze sneller kunnen kweken.

Vergeet ook niet een hol voor je Ancistrus te maken, die wil zich nog wel eens kunnen terugtrekken in het donker. Je kan dit maken met zo'n kant en klaar leghol, maar ook zelf iets met stenen/hout bouwen.

• Amps
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:50
Zal een beetje beginnen met het meelezen met dit topic. Zat vroeger al een beetje in de hobby (was vooral lezen en meepraten). Toentertijd alleen sluierstaarten gehad.

Ben nu van plan, als ik verhuisd ben, om een klein (beginners)bakje van 30 a 50 liter te nemen (afhankelijk van de ruimte die ik overhoud in de woonkamer). Ben nu een en ander aan het inlezen en oriënteren. En ook daarbij veel dierenwinkels en aquariumzaken bezoeken om inspiratie op te doen. Op dit moment heb ik een stel guppen (hoeveelheid of keuze moet ik nog even zien) en neocaridina garnaaltjes in gedachte.

Zouden guppen en neocaridina's een goede combo zijn in een nano'ish tankje? Zo ja, hoeveel guppen zouden er maximaal in kunnen (zeg in een 50 liter aquarium)? Ben dan van plan om alleen mannetjes erin te doen... Aan een overschot baby guppen heb ik niet heel veel trek in :P

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier slechte ervaring met guppen en vuurgarnalen. Had het idee dat de guppen veel te druk waren en daardoor de garnalen wegkropen. Of het waar is weet ik niet, maar nu in een bak met rustiger medebewoners doen de garnalen het een stuk beter.
Overigens lijkt 30 liter me wat aan de kleine kant voor guppen. Daar zou ik alleen een paar micro rasbora’s, garnalen of slakken of zoiets in houden.

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 07:26:
Hier slechte ervaring met guppen en vuurgarnalen. Had het idee dat de guppen veel te druk waren en daardoor de garnalen wegkropen. Of het waar is weet ik niet, maar nu in een bak met rustiger medebewoners doen de garnalen het een stuk beter.
Overigens lijkt 30 liter me wat aan de kleine kant voor guppen. Daar zou ik alleen een paar micro rasbora’s, garnalen of slakken of zoiets in houden.
Hier sluit ik me bij aan. Endlers en garnalen kunnen wel, die zijn wat rustiger, maar de gewone guppen zijn heel erg druk. Al helemaal 30 liter is te klein voor ze, die gaan garnalen happen en pesten. Of elkaar. Ik dacht ook weer te beginnen met 3 mannen guppen op zo'n 54L bakje destijds... nou 1 van die arme ventjes was telkens de sjaak, werd achternagezeten door de andere twee, miste happen uit z'n staart. Dat was echt niet te doen. Zet er een vrouw bij en ze zitten achter haar aan. Dus dan zet je er meer bij... en je hebt 100000 guppen. :p Oeps.
Die heb ik allemaal aan een kweker verkocht en toen heb ik lekker een schooltje tetra's genomen. Stuk rustiger.

Bedenk je wel, hoe kleiner de bak, hoe sneller je waterwaardes schommelen en hoe moeilijker het onderhoud. Dus hoe groter je begint, hoe makkelijker het eigenlijk is. 54L is echt 't minimum wat ik een beginner aan zou raden.

• Tommie12
@dragon2 @SmurfLink

Zou dit zand goed zijn voor Corydoras?
Er staat bij dat het afgeronde korrels heeft, maar misschien niet heel fijn.
https://www.zooplus.nl/sh...0ipwIjEAQYAiABEgIfwPD_BwE

In bouwhandels vind ik alleen basaltsplit, en dat is niet afgerond, dus heb het voorlopig maar laten liggen.

• Amps
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 09:50
Bedankt voor jullie input! Ik zat inderdaad ook aan endlers te denken, maar vond ze toch minder mooi dan een guppy. Ik ben van bewust dat de waterwaardes van een groter bak beter stabiel te houden is. Heb zelf ook liever iets groter (60cm minimaal), maar zoals ik de woonkamer nu ingedeeld heb (op basis van een plattegrond planner), zijn vrijwel alle muren al bezet. Als ik daadwerkelijk verhuisd ben, kan ik dan definitief de grootte bepalen.

@Tommie12 Ik heb veel goede dingen gehoord over zand van de Hornbach. Geschikt voor Cory's en slibt niet dicht.

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 19:53:
@dragon2 @SmurfLink

Zou dit zand goed zijn voor Corydoras?
Er staat bij dat het afgeronde korrels heeft, maar misschien niet heel fijn.
https://www.zooplus.nl/sh...0ipwIjEAQYAiABEgIfwPD_BwE

In bouwhandels vind ik alleen basaltsplit, en dat is niet afgerond, dus heb het voorlopig maar laten liggen.
Het is wel afgerond dus dat is goed voor de baardharen, maar ze kunnen er moeilijker in graven dus dat zorgt voor minder natuurlijk gedrag.

Zelf heb ik filterzand van de Wildkamp. Dit zand wordt gebruikt in zwembadfilters (vandaar de naam), daardoor zijn de korrelgroottes ongeveer gelijk. Het is niet zwart, maar wel echt goeie korrelgrootte zodat planten nog stevig blijven staan (nou ja, voor zover de Cory's ze niet omploegen als je ze net neerzet, het blijven kleine terroristjes natuurlijk :p ).
Op Corydorasfora wordt dit veel aangeraden, daar ben ik er zelf mee in aanraking gekomen. Ik heb goed moeten zoeken om het op locatie hier te vinden maar inmiddels verkopen ze het ook gewoon online.
Met als bijkomend voordeel dat het nog steeds echt geen barst kost. Je breekt wel je rug aan het pakket, dus wees gewaarschuwd. ;)
https://www.wildkamp.nl/p...-25-mm-zak-a-25-kg/745092

Dat zand van de Hornbach ziet er overigens ook goed uit. Iets fijner, maar ziet er verder prima uit.

SmurfLink wijzigde deze reactie 25-08-2019 12:16 (3%)

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:54

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Euhhh ik heb al jaren deze vissen en gewoon grind 1/2 mm en ze spitten en fokken als malle.
Samen met de Helena slak de opruimers van elk aquarium...

Over clown botia's gaan dezelfde verhalen, ze doen het er prima op. De mijne (meer dan 10 jaar in bezit) hebben al hun voelsprieten nog en spitten flink tussen het grind en eten ook uit de hand. :)

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

Euhhh ik heb al jaren deze vissen en gewoon grind 1/2 mm en ze spitten en fokken als malle.
Samen met de Helena slak de opruimers van elk aquarium...

Over clown botia's gaan dezelfde verhalen, ze doen het er prima op. De mijne (meer dan 10 jaar in bezit) hebben al hun voelsprieten nog en spitten flink tussen het grind en eten ook uit de hand. :)
Tja dat het prima goed *kan* gaan wil niet zeggen dat je het mensen moet gaan aanraden die ermee willen beginnen. Dan kan je het beter aanraden hoe het wel hoort zodat ze gelijk goed beginnen. Je kan een kat ook in de bezemkast houden zonder problemen.. maar of dat nou de beste manier is... ;)

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:54

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Tja dat het prima goed *kan* gaan wil niet zeggen dat je het mensen moet gaan aanraden die ermee willen beginnen. Dan kan je het beter aanraden hoe het wel hoort zodat ze gelijk goed beginnen. Je kan een kat ook in de bezemkast houden zonder problemen.. maar of dat nou de beste manier is... ;)
:>

Winkiller wijzigde deze reactie 25-08-2019 15:32 (10%)

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• Tommie12
Om een aquarium van 1mx40cm met zand te bedekken, hoeveel kg moet ik dan kopen?

Zou een zak van 25kg voldoende zijn?

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:37
@Tommie12 dat ligt eraan hoe dik je de laag wilt maken. Het is een simpel reken sommetje (L*B*D)

Dus bijvoorbeeld 100x40x6 daarvoor heb je 24 liter nodig.

• Wildfire
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:42

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op zondag 25 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Er is speciaal zeer fijn grind dat behandeld is en geen scherpe randen heeft. Ik heb dat zelf ook. In al die jaren dat ik een aquarium heb, hebben al mijn cory's het uitstekend gedaan. Ze zitten vaak lekker te snuffelen en te woelen in het grind en ze doen het echt prima.

Mits je de juiste keuzes maakt gaan cory's en grind goed samen.

Systeemspecs | Sennheiser HD 700 te koop! | Mijn RIPE Atlas probe

• Tommie12
Ragdoll schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 22:44:
@Tommie12 dat ligt eraan hoe dik je de laag wilt maken. Het is een simpel reken sommetje (L*B*D)

Dus bijvoorbeeld 100x40x6 daarvoor heb je 24 kilo nodig.
Dan ga je er van uit dat 1 kg zand/grind ook 1 liter in volume is. Volgens mij is zand zwaarder

• Ragdoll
Ik zie een denk foutje, dat moest 24 liter zand zijn en dat zal een 35 kilo zand zijn.

• Canon23
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-11 07:53

Canon23

>>MY<< world

Aaargghhhh....ivm verbouwing had ik mijn vissen uit logeren gebracht bij het vissenasiel. 1 maanvis overleden...ok kan gebeuren. Alleen ze zijn mn pleco van 30 cm ook kwijt......ik krijg een andere, maar het is niet mijn " bertus giganticus". *Gefrustreerd*

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21-11 20:29
Help...

Ik ben vandaag ook begonnen met deze hobby.

Alles vandaag lekker klaar gemaakt, maar nu wil mijn nieuwe pomp niet..

Veel herrie weinig actie.

Is dit normaal en begint na 10 min (2min geprobeerd) of is hij gewoon stuk?
Hij pomp ook niks, helaas door de drukte van de rest, even vergeten te tesen van te voren. Nu net de bak vol water😅

YouTube: Nieuwe filter pomp

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• Ragdoll
@Renegade666 als je zo doorgaat is je pomp binnen no time verrot. Wat je hoor is lucht, oftewel ontlucht dat ding eerst voordat je de stekker erin steekt.

Volgens mij heeft dat ding een ontluchtingsknop op de bovenkant paar keer in drukken.

• Renegade666
@Ragdoll

Zit in een knop op idd. Maar kan ik geen zak mee. Alleen draaien..
Staat ook geen drol in de handleiding over die knop...

Byzonder dat soiets geen autoontluchting heeft....

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:03:
Help...

Ik ben vandaag ook begonnen met deze hobby.

Alles vandaag lekker klaar gemaakt, maar nu wil mijn nieuwe pomp niet..

Veel herrie weinig actie.

Is dit normaal en begint na 10 min (2min geprobeerd) of is hij gewoon stuk?
Hij pomp ook niks, helaas door de drukte van de rest, even vergeten te tesen van te voren. Nu net de bak vol water😅

YouTube: Nieuwe filter pomp
Je aanzuigslang van de filter en de filterpot zelf al wel vol met water gedaan voordat je hem aanzette? Anders loopt nu de pomp droog te pompen -> gaat 'ie stuk van.

Zo ja, pomp even schuin houden zodat de meeste van de nog achtergebleven lucht eruit gaat via de uitvoer maar de pomp zelf wel water krijgt, eventueel nog een paar keer op die knop drukken, en dan verdwijnt het laatste beetje lucht vanzelf wel = minder herrie.

• Ragdoll
@Renegade666 die kan je indrukken, waarschijnlijk wel hard drukken, had ik met mijn oude filter ook.

• Renegade666
@Ragdoll @dragon2

Hij was idd keurig gevult, samen met opstartbacterien..

Maar de oplossing van ragdoll heefr geholpen. Goed op de knop drukken, en dan echt goed😅

• Ragdoll
@Renegade666 wel even tijdje in de gaten en anders nog een paar keer drukken tot echt alle lucht eruit is.

• Renegade666
@Ragdoll

Zal ik doen. Hij piept af en toe nog even, maar de hele bak heeft nog wat lucht bellen. Dus zal wel goed komen.

Iig bedankt, kan hij iig doordraaien.

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 21:18:
@Ragdoll @dragon2

Hij was idd keurig gevult, samen met opstartbacterien..

Maar de oplossing van ragdoll heefr geholpen. Goed op de knop drukken, en dan echt goed😅
Opstartbaccies uit een flesje zijn grote onzin, zoals al eerder aangegeven in dit topic. Die flesjes kunnen niet de goede bacterieen bevatten namelijk... Gewoon netjes 3 a 4 weken wachten voordat je vis in je bak zet (meten totdat de nitrietpiek geweest is). Voor nu hooguit een paar slakjes in je bak doen als je die wil, en een miniem beetje visvoer. Verder afblijven.

Die flesjes zijn alleen leuk voor de LFS. Als je dat flesje hebt (laten aansmeren), wat voor flesjes heb je nog meer,...? Naast eventuele plantenvoeding en eventuele medicijnen bij een ziekte/ heb je namelijk niks nodig aan flesjes. (Of woon je in Belgie, dan heb je misschien WEL chloor in je water en dus watervoorbereiders nodig.)

En wat voor vulling zit er in je filter, en wat ben je van plan qua schoonmaken en vervangen..? (Hint: veel ervan is inderdaad.... alleen leuk voor de LFS...).

Moet het indraaien trouwens echt perse sneller (in een noodgeval, vervanging filter o.i.d.) en je hebt geen ingedraaid filter uit een andere bak, zorg dan voor een handje keramiek uit een ingedraaid filter (1e keus), knijp een ingedraaide spons uit in je bak (2e keus/extra), en neem zoveel mogelijk bodemmateriaal uit een ingedraaide bak (3e keus/extra).

• Renegade666
@dragon2

Zit niet in belgie ;)
Gewoon in het moaie fryslan :) Met hard water..:P

Ik heb niet alle 8 topics doorgelezen wat wel en niet moet.
Dit werd mij aangeven, dus heeft ze het er bij gedaan. geen idee wat het koste btw.
Voor de rest nog een flesje(250ml) waterbereider.

Het is allemaal nieuw voor mij (op de bak na, die is schoon, maar 2de hands:P), dus ook geen 2de bak etc.

Qua vulling is de standaard vulling van de jbl greenline e902.

LFS > ???

• JME

JME

zeg maar Jamie

LFS = Local Fish Shop. In goed Fries: de plaatselijke visboer.
En watervoorbereider heb je NL dus niet nodig. Ook niet in Friesland :-)

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:07:
@dragon2

Zit niet in belgie ;)
Gewoon in het moaie fryslan :) Met hard water..:P

Ik heb niet alle 8 topics doorgelezen wat wel en niet moet.
Dit werd mij aangeven, dus heeft ze het er bij gedaan. geen idee wat het koste btw.
Voor de rest nog een flesje(250ml) waterbereider.

Het is allemaal nieuw voor mij (op de bak na, die is schoon, maar 2de hands:P), dus ook geen 2de bak etc.

Qua vulling is de standaard vulling van de jbl greenline e902.

LFS > ???
Met hierboven.

Je hebt je dus al 2 overbodige flesjes laten aansmeren :+ Oftewel, vertrouw die winkel beter verder niet, beter hier of op aquaforum oid vragen voordat je wat anders koopt.

Ik heb geen idee wat de 'standaard vulling' van je filter is, maar als daar iets anders bij inzit dan filterwatten, spons en keramiek en/of plastic balletjes beter hier even melden, is wellicht niet nodig of zelfs contraproductief en dus beter te vervangen (voor keramiek).

Je wilt in je filter:
- een laagje filterwatten (gewoon echt watten geen voorgevormde dingen nodig, deze af en toe vervangen).
- 1 of 2 sponzen (in principe nooit vervangen, uitspoelen in aquariumwater zodra uitstroom filter duidelijk minder wordt tegelijk met de watten vervangen).
- Vooral zoveel mogelijk biologische filtering dus keramiek plastic balletjes enz, en hier verder vooral afblijven. Bruine prut in je filter = goed.

Filterkool alleen gebruiken om medicijnresten te verwijderen. Dit raakt snel uitgewerkt, dus bewaar eventueel 1 nieuwe portie voor na meds.
Andere chemische filtering: niet nodig tot zelfs contraproductief.

De gemiddelde LFS danwel de fabrikant wil je vaak laten geloven dat je diverse filterpatronen volgens een schema moet vervangen. NIET DOEN dus. Die flesjes kunnen dan geen kwaad, maar zomaar vervangen van filtermateriaal (behalve watten) WEL.

Wat je misschien wel wilt (kan op de foto niet zien of je ze ertussen hebt zitten of misschien kan filter het zelf) is kraantjes voor op de slangen zodat je ze kunt afkoppelen voor schoonmaak.

• Renegade666
@dragon2

Het is de JBL Greenline E902.
Hier zitten idd 2 sluiters op zodat je het geheel kan los koppelen en het filter kan schoonmaken.

In dat filter zit momenteel het spons werk + witte keramiek ballen onderin van JBL zelf.

Qua bacterieren, dit staat er in de TS:
" Je zult dus moeten wachten op de bacteriën. Deze bacteriën zullen zich vooral in het filter gaan nestelen dus het is belangrijk dat je zeker in het begin niet je filter gaat schoonmaken. Bacteriën kun je toevoegen uit een flesje of wachten tot ze spontaan langskomen. Toevoegen van plantjes helpt hierbij wel, vaak liften ze daar op mee. Water uit een draaiend aquarium toevoegen heeft weinig tot geen zin, daar zitten nauwelijks bacteriën in. Filter materiaal van een draaiende bak helpt wel enorm"

Dus als dat idd geen zin heeft, misschien verstandig om hem te wijzigen..?

Helaas heb ik mij wat verzien op de kosten allemaal.. Eerst wat teveel betaald voor een bak met acc. Alleen de helft van de Acc. is gewoon meuk... Bak en kast is gelukkig wel gewoon goed.
Alleen de feeder en CO2 flessen kan ik nog gebruiken.
Alleen dat ding op de CO2 flessen zit, heeft een k. geluid, waardoor ik die niet wil gebruiken als ik in huis ben..

Toen de inhoud nog gisteren, wat mij ook lichtelijk afviel... (qua prijs)

Zelfde met de filter zelf, overal lees ik, goh wat is hij stil etc.. Je hoort hem niet. Nou, weet niet, maar dan zijn die mensen goed doof.. Ding resoneert als de pest, met het nodig buzzz (niet zoals het filmpje).
Af en toe schudden om de lucht er nog wat uit krijgen (wat er nog in zit) heeft geen effect op het geluid.

PS: Heb gevoelige oortjes zeg maar, dus ik hoor alles.. Best vervelend soms..

Dus tot nu toe nog niet echt happy met deze hobby

Edit;
Vandaag nog even de dag+nacht instelling gedaan voor de lamp.(juwel led lamp + juwel controller, zat bij bak).
Momenteel even de default van dat ding aangehouden. (tijden even uit mijn hoofd)
8-9
9-10
10-18
18-20

Ben benieuwd. Iemand anders eventueel opmerking wat handig is?
Verder door alle andere meuk gegaan wat er bij zat.
Een elec. stofzuiger, die niks meer doet, dus kan ik niks mee.
2x CO2 reactoren, 1 draait niet/zit vast, de 2de draait wel, maar rottelt, (beide dezelfde type).
Dus beide er niet tussen, en 1 nieuwe besteld.

Vervolgens nog even met de PH controller/meter (duur ding zie ik nu:P ) bezig geweest, maar missen helaas ook wat dingen.
De instelpen is er niet (gewoon met wat anders lijkt niks te doen, dus lijken geen knopjes ?
Ook het ijkwater (ph4 en ph7) zijn besmet lijkt het op (4 komt hij niet toe, blijft bij 4.8), 7 lijkt wel goed.

Momenteel geeft hij dus in het aquarium water 5,9 aan, wat mij aardig aan de lage kant lijkt?
Maar kan dus zijn door verkeerde ijking.

Heb ook even met een JBL test stripje gedaan (zat er ook bij) in combi met kaart en APP (wel handig moet ik zeggen)

hier nog even een plaatje hoe het er nu bijstaat:

Net nog wat een paar planten besteld, en wat mos voor op het hout/steen.

Renegade666 wijzigde deze reactie 05-09-2019 16:25 (29%)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Hallo. Ik gebruik waterkoeling om mijn ledverlichting te koelen.

Nu ben ik nog op zoek naar iets om in het koelwater te doen (koelwater is een apart circuit) zodat daar geen algen,schimmels etc in gaan groeien. Heeft iemand een idee?

Dit zijn de beperkingen:

-Niet te aggressief (chemisch), want aluminium van de led panelen mag niet aangevreten worden.
-Niet te aggressief (biologisch). Want stel er valt toch een druppeltje in het aquarium, dan wil ik niet dat alles gelijk dood is.

Ik zat te denken aan het spul dat men in waterbedden doet, of (auto)koelvloeistof. Of alcohol misschien?

Aquarium is 700 liter, het koelcircuit is 6 liter.

• Ragdoll
@T-Infinity Gedemineraliseerd water? Dat gebruik ik ook in mijn waterkoeling voor de PC en is niet schadelijk voor het aquarium aangezien het gewoon water is zonder mineralen. Ik gebruik het echter wel met koperen koelblokken en weet niet hoe aluminium zich houd.
Pagina: 1 ... 28 ... 34 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True