Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.576 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:16

de Peer

under peer review

InFamous schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:58:
@de Peer Gedemineraliseerd water? Dat gebruik ik ook in mijn waterkoeling voor de PC en is niet schadelijk voor het aquarium aangezien het gewoon water is zonder mineralen. Ik gebruik het echter wel met koperen koelblokken en weet niet hoe aluminium zich houd.
Kan :) . Helaas groeit daar in de praktijk wel gewoon van alles in (algen etc..) is mijn ervaring, maar theoretisch zou dat nooit heel veel kunnen zijn en moet het dan na een tijdje ophouden. Ik zet hem toch op de lijst als overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

@de Peer ik gebruik daarvoor een kill-coil en heb nog nooit alg in mijn systeem gehad: https://www.highflow.nl/w...ils-by-mayhems.html?sl=nl

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

InFamous schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:44:
@de Peer ik gebruik daarvoor een kill-coil en heb nog nooit alg in mijn systeem gehad: https://www.highflow.nl/w...ils-by-mayhems.html?sl=nl
Top. Had er al wat over gelezen en dit lijkt me ideaal ja.
Vraag me alleen af of het niets doet met mijn aluminium (koelblok van de led).
En lijkt me dat het niet zwaar giftig is als er 1 druppel in mijn aquarium valt.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@Renegade666 die anubias moet je wel met de wortels uit de grond halen, die moet je opbinden op steen of hout anders rotten de wortels weg.

Ik mis trouwens nog (een hele boel) snelgroeiers nu in je bak, doe je er die niet bij dan ga je algen issues krijgen ben ik bang. Zeker langzaamgroeiende planten als je anubias gaan daar last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:26
@dragon2

Wel bijzonder dat dit soort dingen niet vertelt word als je het spul koopt...
Laatste keer daar geweest dus..
En helaas zelf niet wat meer research gedaan over de planten...

Zal morgen dan maar even kijken hoe ik die mooi vastkrijg op het steen/hout.
Ze zitten nu gewoon in grind (met voedingsbodem er onder).

Qua alg, dat zit er al in helaas. Volgens mij bruine alg.
Hier en daar zijn bladen bruin en soms al gewoon stukken uit :(

Had vorige week nog wat plantjes besteld, komen morgen binnen, maar daar heb ik niet zoveel aan op dat gebied. (niet via zelfde winkel btw)
-Ludwigia mullertii (2x)
-Vesicularia ferriei weeping (Weeping mos), invitro (3x)
-Eleocharis pusilla (dwergnaaldgras), invitro (3x)

Wou morgen toch al even het 1 andere veranderen.
Ik zal straks nog even wat snelgroeiers ophalen bij de andere winkel in het dorp..
Hier staan welke leuke tussen: https://planted-box.com/snelgroeiende-aquariumplanten/

Tevens vanmiddag even aan het testen geweest met de Sera test set (nog nooit gebruikt..) die ik bij bak gekregen had. En de JBL strip daarna even gedaan, had wel wat verschillende waarden :S

Sera:JBL
6 : 7.4 pH
- :>7 gH (sera kreeg ik niet de juiste kleur...)
10 :15 kH
0 :0.25 Nitriet
10 :25 Nitraat
2 :x Fosfaat
x :15 Co2

waardes > mg/l (op ph/gh.kh na )
x > zit niet de test.

Dus eerst maar weer geld uitgeven 8)7

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:12:
@dragon2

Wel bijzonder dat dit soort dingen niet vertelt word als je het spul koopt...
Laatste keer daar geweest dus..
En helaas zelf niet wat meer research gedaan over de planten...
Mja, ik heb zelf altijd het vermoeden gehad dat de gemiddelde LFS het gewoon meer on geld gaat dan de levende have. Dus je zoveel mogelijk flesjes enzo aansmeren (voedingsbodem is ook zo'n ding), zoveel mogelijk planten (die blijf je vervangen zo) en zelfs... zoveel mogelijk vervangende vissen... ;( ;( ;(

De enige oplossing is inderdaad vooral zelf veel vooronderzoek doen, en je info halen bij ervaren mensen/de enkele wel goede zaken (Verduyn, Rifwachter, VKC en Utaka zijn mijn persoonlijke fav's). Aquaforum o.i.d. is ook een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tsja aquarium houden hoeft helemaal niet duur te zijn, maar er zijn veel mensen die geld willen verdienen dus als je gevoelig voor reclame en consumeren bent, daar ga je. Ook zie je veel dat mensen een fortuin uitgeven (want hobby!) met het idee dat je dan betere spullen hebt ofzo.

-Qua planten heb je aan wat gratis stekjes genoeg , of eventueel een paar euro via marktplaats ofzo.
-CO2 wordt vaak als 'duur' gezien terwijl als je gewoon 10 KG flessen haalt bij de slijter je erg goedkoop uit bent. (30 euro per fles)
-Tweedehands aquaria zijn erg goedkoop te verkrijgen
-De meeste testsets etc. zijn totaal overbodig
-Veel aquariumspullen kun je beter als kilo/grootverpakking kopen op de vijverafdeling.
-PO4 en NO3 dat kost je eenmalig 30 euro en kun je 10 jaar mee vooruit, als je zelf mengt. Profito is ook erg goedkoop in 5 L jerrycan.

Persoonlijk doe ik ongeveer 10 jaar met mijn planten en (gemiddeld) 5 jaar met een vis. dat is qua kosten gewoon verwaarloosbaar.

En dan al die exclusieve voedingsbodems en 'scaper-artikelen.' En dan nog eens alle aquariumspullen in 'nano'-formaat voor de dubbele prijs. Het toppunt vind ik nog wel inderdaad dat er waterbereidingsmiddel wordt verkocht met als verkoopargument om chloor te binden, terwijl er in NL helemaal geen chloor in het water zit haha. Wat een fratsen.
Ook op het gebied van filtratie komt er nog wel eens een 'revolutionair' onzin-product voorbij.

Beter blijf je een beetje down-to-earth. Ik vind aquarium een goedkope hobby, maar dat heb je zelf in de hand.

De beste klanten zijn uiteraard de klanten die alles continu dood/kapot laten gaan, maar wel terug blijven komen om het deze keer wel goed aan te pakken >:)

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 09-09-2019 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer

Kast etc via MP heb ik ook. Maar ik heb genoeg gezien, waarvan het grootste gedeelde in mijn ogen naar het schroot kon (kapotte/natte kasten), glas vol krassen.. Dusja, je moet het maar net even treffen!

Qua planten op markplaats, had ik niet over na gedacht. Maar als ik even wat rond kijk, zelf op 75km is er weinig te vinden... Dus moet ik al snel meer dan 1 uur in de auto voor een plant.. Dusja, einde van de rit nog duur..
Testsets zaten er bij, dus ja, dan even testen..
Hoe moet je anders weten dat je waarden goed zijn??

@dragon2
Dat soort zaken hebben we niet in het noorden, nouja, dacht dat we iig 1 in drachten hadden,..
Zal het forum iig even doorlezen.

Heb nu iig eerst even snel 8 plantjes gehaald zodat iig iets heb qua snelgroeiers. Morgen samen met de rest nog even inbouwen. (4x Limnophila heterophylla en 4x Hygrophila corymbosa).
Veel keus was er niet, en was duur genoeg daar...

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:25

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:52:
Aquaforum o.i.d. is ook een tip.
Neem daar wel een olifantenhuid mee. De kennis zit er op zich wel, maar de verdraagzaamheid naar beginnelingen is soms wat ver te zoeken. Moet je maar net tegen kunnen. Persoonlijk was ik dat snel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
@de Peer

Kast etc via MP heb ik ook. Maar ik heb genoeg gezien, waarvan het grootste gedeelde in mijn ogen naar het schroot kon (kapotte/natte kasten), glas vol krassen.. Dusja, je moet het maar net even treffen!

Qua planten op markplaats, had ik niet over na gedacht. Maar als ik even wat rond kijk, zelf op 75km is er weinig te vinden... Dus moet ik al snel meer dan 1 uur in de auto voor een plant.. Dusja, einde van de rit nog duur..
Testsets zaten er bij, dus ja, dan even testen..
Hoe moet je anders weten dat je waarden goed zijn??
Ik dacht meer aan veertienjarige jochies die hun plantjes voor 1 euro op marktplaats zetten. Vind ik altijd wel leuk om die zo een beetje te sponsoren. Kan gewoon met brievenbuspost. Ik deed dat jaren geleden zo, weet niet hoe het aanbod nu is en waar pubers tegenwoordig wat mee bijverdienen :P

Testsets. Tsja. NO2 is niet nodig als je gewoon geduldig bent en je bak even goed laat indraaien.
PO4 en NO3 is wel belangrijk als je serieus met planten bezig gaat. Maar velen gebruiken hiervoor de methode van het overdoseren en veel verversen (bijvoorbeeld de EI (estimative index) methode).
Andere testen zijn sowieso overbodig voor 90% van de aquarianen.

Ik gebruik nooit een testset. De planten geven vanzelf wel aan als er iets niet goed gaat.
De meeste mensen zijn sowieso niet in staat om de test uit te voeren en te interpreteren, dus veel waarde heeft het allemaal niet.
JME schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
[...]

Neem daar wel een olifantenhuid mee. De kennis zit er op zich wel, maar de verdraagzaamheid naar beginnelingen is soms wat ver te zoeken. Moet je maar net tegen kunnen. Persoonlijk was ik dat snel zat.
Inderdaad. Er is zeker kennis (vooral ervaring eigenlijk). Mij valt op dat men het ook vooral 'gezellig' vindt en dat de inhoud daar aan onder geschikt is soms. Meer een online vereniging dan een plek om kennis uit te wisselen.

[ Voor 15% gewijzigd door de Peer op 09-09-2019 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hortz
  • Laatst online: 15:51
Renegade666 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:01:
@de Peer

Dat soort zaken hebben we niet in het noorden, nouja, dacht dat we iig 1 in drachten hadden,..
Zal het forum iig even doorlezen.
Ik zit zelf in het noorden en wel paar winkels bekeken.

Degene die ik positief vond waren:
Pets Place XL - Aquariumhuis (aan de Coopmansstraat in Leeuwarden, bij het cambuurplein)

Talsma Pets en Co in Drachten leek ook wel aardig, alleen niks gehaald maar qua uitstraling wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
de Peer schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:08:
[...]

Ik dacht meer aan veertienjarige jochies die hun plantjes voor 1 euro op marktplaats zetten. Vind ik altijd wel leuk om die zo een beetje te sponsoren. Kan gewoon met brievenbuspost. Ik deed dat jaren geleden zo, weet niet hoe het aanbod nu is en waar pubers tegenwoordig wat mee bijverdienen :P

Testsets. Tsja. NO2 is niet nodig als je gewoon geduldig bent en je bak even goed laat indraaien.
PO4 en NO3 is wel belangrijk als je serieus met planten bezig gaat. Maar velen gebruiken hiervoor de methode van het overdoseren en veel verversen (bijvoorbeeld de EI (estimative index) methode).
Andere testen zijn sowieso overbodig voor 90% van de aquarianen.

Ik gebruik nooit een testset. De planten geven vanzelf wel aan als er iets niet goed gaat.
De meeste mensen zijn sowieso niet in staat om de test uit te voeren en te interpreteren, dus veel waarde heeft het allemaal niet.
Die pubers hebben het te druk op hun telefoon... :+
Dus gaan geen plantjes verkopen, iig niet voor aqua, misschien wel andere planten :P

@Hortz
Bij die in drachten heb ik nu net wat spul opgehaald. De andere zit aan de andere kant van het centrum (waar ik de rest weg heb, noem even geen namen).
Talsma heeft idd een redelijk nette hoek voor dit spul boven.
Ook het nodige keus qua vis etc, maar is allemaal wel redelijk aan de prijs.

Edit:

Ik zit even naar wat juiste bemesting kijken, voor eventueel EI.
Voornamelijk setjes (makro/micro) die uitverkocht zijn, of alleen als jerrycan leveren is. Of soms poeders, maar vervolgens ook niet leverbaar..
Wat gebruiken jullie?

[ Voor 19% gewijzigd door Renegade666 op 09-09-2019 20:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier heel tevreden over all-in-one van Planted Box. Daar kun je ook EI mee toepassen, maar ik zit niet op die grote waterwissels te wachten. Bovendien heb ik een gemiddeld beplante gezelschapsbak, geen superduper aquascape. Dus ik doe gewoon een vrij lage dosering icm een kleinere wekelijkse waterwissel. De dosering pas ik aan aan de PO4 en NO3 waarden en voeg ik direct toe aan het wisselwater. De planten groeien super!

[ Voor 10% gewijzigd door JME op 09-09-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Die had ik ook gezien, maar had geen voorraad momenteel.
Die losse micro/marko wel, als 5 liter..
Dat lijkt mij nog even een stap te ver, eerst even kijken wat goed werkt😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Hoe lang hebben jullie de verlichting aan per dag?
Ik ging altijd voor zo'n 10 uur per dag, waarvan 6 op maximale sterkte. Maar het voelt soms wat nutteloos als ik overdag altijd weg ben.

Ik maak het daarom liever passend met de tijden dat ik thuis ben.
Voor mijn nieuwe aquarium wil ik eens 6 uur gaan proberen, waarvan 3 a 4 op maximaal niveau.

Het is alleen jammer dat ik dan in het weekend natuurlijk wel graag de bak overdag aan zou hebben, maar ik zal toch een keuze moeten maken en niet een ander regime toepassen in het weekend.

Verder vraag ik me af wat de impact zal zijn van de lichten overdag uit maar wel strooilicht van buiten dat het aquarium bereikt. Dat kon wel eens een negatieve impact hebben, en ook moet ik dan wat CO2 blijven toevoegen (maar iets minder dan normaal). Het maakt het dus complexer.

Mijn uitgangspunt is met name kostenreductie. Minder stroomverbruik, minder CO2 verbruik, LED-lampen die langer mee gaan. En minder hittevorming in de zomer.

Het zal experimenteren worden denk ik. Online op fora verschillen de meningen nogal en is er niet echt een pijl op te trekken wat nu goed/slecht is. Maar ik denk dat geconcludeerd kan worden dat er een minimale hoeveelheid licht nodig is, waarbij de intensiteit ook van belang is als je bijv. lichtbehoeftige planten op de voorgrond hebt (matje).

Bovenstaande gaat uiteraard over een high-tech bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
@de Peer Ik heb per 24 uur per dag de verlichting aan. Echter maar 6-8 uur redelijk fel. De andere uren zijn transitie en in de nacht van 22.00 uur tot met 06.00 uur schijnt er alleen blauw "maanlicht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Nu online
Hortz schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:14:
[...]

Pets Place XL - Aquariumhuis (aan de Coopmansstraat in Leeuwarden, bij het cambuurplein)

Talsma Pets en Co in Drachten leek ook wel aardig, alleen niks gehaald maar qua uitstraling wel ok.
Jan Jonkman in Drachten is ook wel ok vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer

Hier ook overdag wat veller.
Savonds/snachts blauw licht (maanlicht:))

Vandaag weer even bezig geweest. alle nieuwe planten er in.
Hier en daar spul verhuist
Reactor er in.
Helaas had deze een dikkere slang nodig...
Dus nog wat spul gehaald. Even prutsen en vloeken, maar is gelukt :)
Nu maar groeien bliksem...

Ondertussen nog wat mailtjes gestuurd naar wat winkels voor een instelpen voor mijn PH controller, maar helaas nog geen goeie berichten.
Alleen jammer de fabrikant (HS Aqua) uberhaupt niet reageert...
Dus tot nu toe een mooie PH meter, waar ik niet zoveel kan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:19
Je verlichting is compleet afhankelijk van wat je erin gaat zetten. Pak je epifyten als planten... dan kom je weg met een ledstripje voor de sfeer. Andere planten kunnen veel meer nodig hebben.

Zo ook de vis. Is het natuurlijke water een beetje troebel dan schijnt er dus minder licht in.

Dus naast de duur waar je het over hebt moet je ook kijken naar intensiteit.

Wat voor een aquarium word het (bezetting)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:19:
Je verlichting is compleet afhankelijk van wat je erin gaat zetten. Pak je epifyten als planten... dan kom je weg met een ledstripje voor de sfeer. Andere planten kunnen veel meer nodig hebben.

Zo ook de vis. Is het natuurlijke water een beetje troebel dan schijnt er dus minder licht in.

Dus naast de duur waar je het over hebt moet je ook kijken naar intensiteit.

Wat voor een aquarium word het (bezetting)
In mijn geval wordt het een Hollandse plantenbak met heel veel planten dus. Ik wil dus juist helder water zodat het licht ver doordringt in de bak.

Vissen zitten er bij mij meer voor de decoratie in eerlijk gezegd :P . Maar ik wil mijn groep Corydoras Sterbai uitbreiden van 10 naar 20. En er komt een school roodkopzalmpjes in. 2 koppeltjes chicliden (antennebaarsje en een cacatuoides). En 10 kuhli's. Daarnaast heb ik zo'n 20 Poeciliopsis Gracilis. En nog Danio's.
Ik begon ooit strikt met Amerikaanse soorten, maar ben nu wat losser geworden omdat ik bepaalde visjes gewoon erg leuk vind.

De vraag over verlichting is meer een praktische: Wat is het minimale zonder er negatieve gevolgen van te hebben. Ik vind het gewoon onnodig om energie etc te verspillen voor de tijdstippen dat ik er toch niet ben.

Mijn aquarium is een akvastabil Move van 2 meter, 720 liter. Ik heb er 8 ledpanelen (320 Watt in totaal) boven hangen van Ledaquaristik.de met waterkoeling. Zonder koeling worden ze 48 graden, met koeling max 30 (in de zomer). Ik koel door gebruik te maken van een tyleenslang van 50 meter die ik 2 weken terug in de kruipruimte heb ingegraven :P . Op deze manier wordt de levensduur van de LEDs hoogstwaarschijnlijk verlengd.

Ook heb ik dit aquarium aangesloten op de waterleiding en op het riool en heb ik automatische kleppen gemonteerd. Ik kan straks dus mijn domoticasysteem het aquarium laten verversen 8) . Ik ben ondertussen al 6 maanden met de opbouw bezig, maar sinds deze week zit er water in. Ik zet mijn huidige aquarium (Juwel Rio 180) deels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Mijn hemel 320watt led op een zoetwater bak. Kijk uit dat je planten niet verbranden.

Ik heb op 525 liter maar 270 watt led op een zeeaquarium en dat is zelfs ruim genoeg. Ik heb op mijn 450 liter maar 90 watt led en alles groeide daar goed onder.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

InFamous schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 18:48:
Mijn hemel 320watt led op een zoetwater bak. Kijk uit dat je planten niet verbranden.

Ik heb op 525 liter maar 270 watt led op een zeeaquarium en dat is zelfs ruim genoeg. Ik heb op mijn 450 liter maar 90 watt led en alles groeide daar goed onder.
Snap ik. Ja en toch is het voor een plantenbak niet zo extreem, eerder gemiddeld zou ik haast zeggen. Ik zit nog onder de 0.5Watt per liter zelfs. Achja liever beetje overbemeten he, dan dim ik ze gewoon naar 80% maar over een paar jaar zal ik het dan op kunnen schroeven vanwege de degradatie van de leds. Dat is wel een fijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Kom ik aan met 60 watt LED op mijn Rio 240 :P....

Aan de ene kant ook wel bizar dat je koeling nodig hebt voor je verlichting.
Al snap ik wel bij jou. 2 meter aan 48 graden, verwarmt de kamer goed :P

heb je ook wat pics van je opstelling @de Peer ?

[ Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 10-09-2019 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Eerste stap in energie besparen is die nachtverlichting uitzetten. De planten kunnen er niets mee (behalve sommige algen) en de vissen interesseert het geen moer. Dus tenzij je zelf de hele nacht voor het glas zit, is de enige die er iets aan heeft nu net iets dat je liever niet wil hebben.

Ik heb een Juwel Primo met standaard witte ledbalk, die ik heb aangevuld met een rgb-stripje en een controller voor de vissendisco. Om 7 uur ‘s ochtends gaat de wekker, dus pas dan gaat langzaam een beetje blauw maanlicht aan (eerder ziet niemand het). 5 tot 10% is zat. Dat gaat dan weer langzaam uit terwijl er wat rood bij komt, gevolgd door gewoon wit licht, ook max 5%. De kleurtjes faden dan uit. De rest van de ochtend is die 5% voldoende om in de bak te kunnen kijken zonder dat er algen exploderen. Eind van de ochtend breekt de zon door en gaat de hoofdverlichting naar 80% en de rgb licht nog wat bij. Eind van de middag schroeft de witte balk weer fors terug en mengt de rgb langzaamaan wat zonsondergang. Later op de avond gaat dat over in zo’n 10% blauw (daar is de maan weer!) en die fade naar 0 om 23:00. Tot 7:00 is de boel 100% uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:22:
Kom ik aan met 60 watt LED op mijn Rio 240 :P....

Aan de ene kant ook wel bizar dat je koeling nodig hebt voor je verlichting.
Al snap ik wel bij jou. 2 meter aan 48 graden, verwarmt de kamer goed :P

heb je ook wat pics van je opstelling @de Peer ?
Het blijft een beetje WIP. Zal later een wat gestructureerde update geven ,als ik alles wat netter heb aangelegd. Nu is het veel testen, even snel aansluiten etc. etc..

Maar is het echt mijn droomproject. Alles in 1: aquarium, domotica, lekker knutselen, dingen uitrekenen, beetje solderen etc.

Maar hier een paar snapshots (klikbaar) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/53eHQzik040tbAIhuEOo71R4/medium.jpg
Ik heb van PVC-platen terrassen gemaakt (gelijmd) en daar ook met pvc buizen wat tunnels ingemaakt. Sommige tunnels zijn onderling verbonden. Zo wordt de ruimte onder de terrassen toch nog nuttig gebruikt. Onder het Hornbach zand liggen panty's met daarin lavasteen. Dit om 'dood' volume te voorkomen. Het zou nu niet zonder zuurstof moeten komen te zitten en zou dus bodemrot moeten voorkomen voor de diepere terrassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JsKR5UPVdTQHaX9sSOdsydhd/medium.jpg
Net voordat het water er in ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d2J57rBYcl8o7hZOghgUNO61/medium.jpg
Ik heb ook een goedkope ali-express RGB strip áchter het aquarium geplaatst. Op de achterwand van het aquarium zit van dat raamfolie. Op deze manier kun je dus een soort ambilight maken. Je kunt daar hele mooie effecten mee krijgen. Ook leuk als aanvulling op maanverlichting. De RGB strip kan ik via een wifi-dimmer aansturen of programmeren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tPncLjseYiSXnPvCbmGdZpsR/medium.jpg
De led-balken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rd7uZQytQ4f5cPIqcOChDogp/medium.jpg
En van boven. Ja watergekoeld dus. Er komt gewoon veel hitte vanaf en in een gesloten kast is dat dan wel zo fijn. Bovendien ben ik dan in huis een deel van de hitte kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/STRLHG0gOnCPGXU0e4Cb89mx/medium.jpg

Hier zie je 2 doorvoeren. De linker (rioolaansluiting) is voorzien van een klep die ik met een Sonoff wifi-switch
op en dicht kan doen. De rechter is een overloop (het riool in) zodat de boel nooit kan overstromen.
Ook zie je een flexibele waterleiding uit de grond komen (getrokken uit de keuken) met vervolgens 2 magneetventielen (1 voor de zekerheid, als de ander zou falen). Deze magneetventielen zijn ook via mijn domoticasysteem aan te sturen.
Verversen kan dus geheel automatisch, alleen wil ik eerst nog wat veiligheden inbouwen voordat ik dat ook blind durf als ik niet thuis ben.

10KG Co2 flessen staan in de meterkast. Slangetje via de kruipruimte naar het aquarium toe. Nu hoeft die grote lomp fles dus nooit in de woonkamer te staan, zoals ik dat vroeger deed.

De rest volgt later! :)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 10-09-2019 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Cool!!!
Benieuwd hoe de terrassen er uiteindelijk uit gaan zien, heb er nog niet echt een beeld bij. Maar er lijkt over nagedacht dus dat komt vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@de Peer

Dat is wel nice :)
Nu voel ik mij zeker een amateur 1ste klas :P

Maar voor zo'n bak heb wel mooi de ruimte om alles weg te werken etc.
Automatisch verversen lijkt ook een ideaal iets.
Heb het nu telkens met emmers gedaan en een klein pompje..
Gelukkig telkens goed gegaan (qua morsen, maar blijft riskant met emmers lopen...).
Morgen komt er een dikkere pomp en 10 meter slang. kan het sneller.
Maar met een 240 bak is dat beter te doen dan een 700 liter..

Wat ik mij afvroeg toen ik vanmiddag bezig was.
Gooit iedereen het water weg ?
Is het niet handig om zoiets in een bv, regenton te doen en voor de planten (binnen/buiten in pot/bak/grond) vervolgens te geven?
In een zeker zin is het veel water verspillen zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Renegade666 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:38:
@de Peer

Dat is wel nice :)
Nu voel ik mij zeker een amateur 1ste klas :P
Achja mooie van de hobby is dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt, maar ook gewoon lekker een low-tech bakje kunt maken. Is allebei leuk. Vorige keer dat ik een aquarium kocht was ik nog student en in een tijdelijk huurhuis, dan maak je andere keuzes.
Maar nu had ik zoiets van: dit is voor de komende 10-15 jaar ofzo en ik kan het gelijk vanaf het begin goed aanpakken. En om er voor te zorgen dat ik het ook in de toekomst leuk blijf vinden is automatiseren van het waterverversen wel de moeite waard, want daar had ik niet altijd zin in en ik knoei liever ook niet te veel op een goede vloer. En het is jammer als je hobby je tegen gaat staan.
Gelukkig telkens goed gegaan (qua morsen, maar blijft riskant met emmers lopen...).
Maar met een 240 bak is dat beter te doen dan een 700 liter..
Goeie pomp kom je ook een heel eind mee ja. In het algemeen is het gewoon wel de moeite waard om je verversmethode eens te optimaliseren en eventueel investeren in goed spul, zodat je daarna altijd profijt er van hebt.
Wat ik mij afvroeg toen ik vanmiddag bezig was.
Gooit iedereen het water weg ?
Is het niet handig om zoiets in een bv, regenton te doen en voor de planten (binnen/buiten in pot/bak/grond) vervolgens te geven?
In een zeker zin is het veel water verspillen zeg maar.
Ik heb het altijd weg gegooid ja. Of soms geef ik er de planten mee water maar dat is maar een paar liter. Weinig aan te doen met huidige manier van aquariumhouden (veel verversen). Ik vind het ook zonde ja, maar dan vooral van de warmte (in de winter) die je weg gooit en de nitraat en fosfaat die je dumpt.
Financieel is er (helaas) geen enkele reden om iets met dat water te doen, milieutechnisch wel. Maar zwaar vervuilend is het allemaal ook niet.
JME schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:36:
Cool!!!
Benieuwd hoe de terrassen er uiteindelijk uit gaan zien, heb er nog niet echt een beeld bij. Maar er lijkt over nagedacht dus dat komt vast goed.
Als het goed is zie je ze straks niet eens meer, als alle planten goed gegroeid zijn. Maar het is dus vooral om hoogteverschil te creëren. Zo krijg je veel meer diepte. Dat kan ook met speciale voedingsbodems, maar met corydorassen is dat snel weer afgebroken. Terrassen zijn dan wat duurzamer.
Terrassen was vroeger (voor mijn tijd) veel normaler, tegenwoordig zie je het bijna niet meer.
Ze staan overigens los in mijn aquarium, dus ik kan ze altijd nog weghalen.

Dit is een leuk stukje trouwens als je iets over terrassen wilt lezen: https://nbat.nl/artikelen...gaan-de-bak-inrichten-1-2
Dan zie je dat er nog heel wat komt kijken bij een échte topbak. Dat blijft mijn ultieme doel. Hoop dat het gaat lukken.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 10-09-2019 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
Renegade666 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:38:
@de Peer

Maar met een 240 bak is dat beter te doen dan een 700 liter...
Voor mijn Juwel Rio met discussen wissel ik ook regelmatig water. Echter heb ik de bak in een hoek van de aanbouw staan, schuin zeg maar. Achter het aquarium is daardoor plaats voor een vat van ruim 200 liter. Deze vul ik na iedere schoonmaak zodat deze automatisch op kamertemperatuur komt. Volgens verwarm is het water tot 29 graden op de volgende dag van schoonmaak tevens ook doormiddel van een sonoff. Met een pompje is het dan zo gepiept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TouchOfInsanity schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:05:
[...]

Voor mijn Juwel Rio met discussen wissel ik ook regelmatig water. Echter heb ik de bak in een hoek van de aanbouw staan, schuin zeg maar. Achter het aquarium is daardoor plaats voor een vat van ruim 200 liter. Deze vul ik na iedere schoonmaak zodat deze automatisch op kamertemperatuur komt. Volgens verwarm is het water tot 29 graden op de volgende dag van schoonmaak tevens ook doormiddel van een sonoff. Met een pompje is het dan zo gepiept!
Das ook wel slim ja. Dan hoef je het eerste deel niet elektrisch te verwarmen maar via je gas of warmtepomp, wat efficienter is :)

Ik wilde eerst alleen een koudwater aansluiting maken voor mijn aquarium, tot ik er achter kwam dat ik dan in de winter na een 50 procent verversing 7kwh kwijt ben en dat het 16 uur duurt om hem op te warmen via mijn 300w elektrische aquariumverwarming.

Nu dus maar een mengventiel gemonteerd waardoor ik altijd water van precies 23 graden krijg. Opgewarmd via mijn warmtepompboiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@de Peer Ik ben zelf uit de tijd van de terassen, ooit wel geprobeerd maar hoogteverschillen krijg ik altijd helemaal vanzelf in ieder bak.

Cichliden :+ en nee geen discussen lol

Mijn roofvissenbak was nog redelijk 'glad', maar sinds ik 3 Gobioides broussonnetii heb toegevoegd heb ik ook daar een eh 'dynamische bodem' _O-

• TouchOfInsanity
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:13:
[...]
Ik wilde eerst alleen een koudwater aansluiting maken voor mijn aquarium, tot ik er achter kwam dat ik dan in de winter na een 50 procent verversing 7kwh kwijt ben en dat het 16 uur duurt om hem op te warmen via mijn 300w elektrische aquariumverwarming.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar eventueel een druppelsysteem met een overloop naar je afvoer?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:42
[...]

Heb me daar een 2-tal weken geleden geregistreerd.
Valt wel mee op 1 of 2 dames na. Die komen steevast met negatieve commentaar die mits wat onderzoek zo onderuit gehaald worden.

Maar dat is hier soms ook zo.
Als Belg vind ik het ook wel typisch Nederlands: gewoon recht voor de raap, en het mag al eens botsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Hortz schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:14:
[...]

Het aquariumhuis in Leeuwarden (Pets Place) is een zaak waar ik al 35 jaar kom. Altijd goede service en kwalitatief goede vissen. De eigenaar gaat zelf af en toe naar Z-Amerika om vissen te vangen voor in de zaak, originele wildvang dus! Echt heel bijzonder, een aanrader!

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TouchOfInsanity schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:03:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar eventueel een druppelsysteem met een overloop naar je afvoer?
Nou inmiddels heb ik dus mijn mengventiel al aangesloten en dat werkt perfect (aquarium verwarmen met de warmtepomp).

Maar druppelen heb ik ook wel overwogen. Nadeel is dat je dan heel inefficient je water ververst. Je kunt dan dus geen EI (estimative index) toepassen.
bak half leeg en dan weer vullen is veel efficienter dan continu verversen omdat je met continu verversen ook je schone water er weer uit laat lopen.

Druppelen is wel een goede oplosssing als je echt beperkt bent tot alleen koud water aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TouchOfInsanity
  • Niet online
de Peer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:34:
[...]

Nou inmiddels heb ik dus mijn mengventiel al aangesloten en dat werkt perfect (aquarium verwarmen met de warmtepomp).

Maar druppelen heb ik ook wel overwogen. Nadeel is dat je dan heel inefficient je water ververst. Je kunt dan dus geen EI (estimative index) toepassen.
bak half leeg en dan weer vullen is veel efficienter dan continu verversen omdat je met continu verversen ook je schone water er weer uit laat lopen.

Druppelen is wel een goede oplosssing als je echt beperkt bent tot alleen koud water aansluiting.
Bijkomend voordeel van druppelen is nog wel dat de waterwaardes veel stabieler blijven. Stabiel goed of slecht ;)

• Renegade666
@dragon2

Die Gobioides broussonnetii zien er best scary uit :P

@TouchOfInsanity
Is idd ook een oplossing qua water.
Echter heb ik daar de ruimte niet voor.

Zelfde geld voor wat @de Peer heeft, wil hier binnen 2 jaar weg, dus ga geen extra buizen etc leggen onder de vloer, naast het feit dat die vol ligt met chips, dus ook niet erg prettig om iets te doen (ik kwam er al niet, nu helemaal niet :P)

Maar zijn wel leuke ideeen voor later om mee te nemen als ik een ander huis heb :)

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:20:
@dragon2

Die Gobioides broussonnetii zien er best scary uit :P
Ik vond ze altijd zo gaaf eruit zien, zo apart, en ik kwam deze tegen die op zoetwater geboren zijn. Dus ik heb nu asielzoekers in mijn Afrikaanse Roofvissenbak oOo Blij mee.

Ze waren niet in top conditie toen ik ze kocht, heb ze flink bijgevoerd in het begin. Ze eten hier eigenlijk alles (voordeel van nakweek denk ik, ze staan er namelijk niet om bekend makkelijke eters te zijn) zolang het maar naar de bodem zinkt.

Maar echt scary zijn ze niet; als ze al iets roven is het zwaar per ongeluk. Met die kleine kraaloogjes zien ze amper wat. Het zijn meer door-de-bodem-shovellers, op zoek naar wurmpjes en afval enzo. Dat doen ze alleen wel met al zwiepend hun hele lijf, vandaar dat mijn bak er nu echt niet uitziet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
JME schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:48:
Eerste stap in energie besparen is die nachtverlichting uitzetten. De planten kunnen er niets mee (behalve sommige algen) en de vissen interesseert het geen moer.
Dit is niet helemaal waar. Planten en vissen (koralen) vertonen bepaald gedrag bij bepaalde maanstanden en bij bv regen of luchtdruk veranderingen. Het nabootsen daarvan is juist helemaal goed. Maaaarrrr dan moet je wel de daadwerkelijke omgeving nabootsen. En ook rekening houd met noord oost zuid west.

Dit word wel heel erg pro maar ik kreeg mijn koralen veel beter op orde met een fatsoenlijk realistische maan cyclus boven de bak.

Dit geld net zo goed voor simpel zoet alleen is het risico bij niet doen een stuk lager. Ik zal het ook enkel hard adviseren bij bepaalde koralen maar het is zeker geen onzin.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Weer iets geleerd! Klinkt wel heel specialistisch, niet echt iets voor de gemiddelde gezelschapsbak met standaard leds en een TC420 :-) Maar wel cool!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:44:
[...]

Dit is niet helemaal waar. Planten en vissen (koralen) vertonen bepaald gedrag bij bepaalde maanstanden en bij bv regen of luchtdruk veranderingen. Het nabootsen daarvan is juist helemaal goed. Maaaarrrr dan moet je wel de daadwerkelijke omgeving nabootsen. En ook rekening houd met noord oost zuid west.

Dit word wel heel erg pro maar ik kreeg mijn koralen veel beter op orde met een fatsoenlijk realistische maan cyclus boven de bak.

Dit geld net zo goed voor simpel zoet alleen is het risico bij niet doen een stuk lager. Ik zal het ook enkel hard adviseren bij bepaalde koralen maar het is zeker geen onzin.
De gemiddelde plant in een zoetwaterbak gaat echt niet beter of slechter groeien van een klein beetje blauw licht tijdens de nacht.
Bij dieren (vissen en koralen) is dat een ander verhaal ja, je zou iets kunnen triggeren in hun gedrag.

Overigens van energiebesparing is ook niet echt sprake natuurlijk als je de nachtverlichting uit zet, dat is een paar Watt en dus zo goed als verwaarloosbaar. Kun je beter je daglicht 1 minuut per dag korter aanzetten, heeft meer effect. Of de verwarming 0.1 graad lager instellen.

Ik zie nachtverlichting ook puur als versiering van het aquarium. Bij mij gaat het zelfs automatisch uit als ik het huis verlaat. Dus alleen nachtverlichting als er iemand in de woonkamer aanwezig is.

• World Citizen
JME schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:54:
Weer iets geleerd! Klinkt wel heel specialistisch, niet echt iets voor de gemiddelde gezelschapsbak met standaard leds en een TC420 :-) Maar wel cool!
Klopt :). Gaat heel ver. In mijn pensioen bak zou ik zelfs live de natuurlijke omgeving willen monitoren en dat simuleren in mijn bak.
de Peer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:55:
[...]

De gemiddelde plant in een zoetwaterbak gaat echt niet beter of slechter groeien van een klein beetje blauw licht tijdens de nacht.
Bij dieren (vissen en koralen) is dat een ander verhaal ja, je zou iets kunnen triggeren in hun gedrag.

Overigens van energiebesparing is ook niet echt sprake natuurlijk als je de nachtverlichting uit zet, dat is een paar Watt en dus zo goed als verwaarloosbaar. Kun je beter je daglicht 1 minuut per dag korter aanzetten, heeft meer effect. Of de verwarming 0.1 graad lager instellen.

Ik zie nachtverlichting ook puur als versiering van het aquarium. Bij mij gaat het zelfs automatisch uit als ik het huis verlaat. Dus alleen nachtverlichting als er iemand in de woonkamer aanwezig is.
Het is echt niet iets om je druk over te maken. Maar ga eens een avond googlen op lunar cycles en planten. Danwel boven danwel onder water. Je zult versteld staan wat seizoenen, maanstanden en bv natuurrampen kunnen veroorzaken. Ook je tuinplanten reageren hier op maar we zien dat niet zo snel en denken er ook niet over na.

Google eens naar de Penisplant (Amorphophallus titanum). Je zult versteld staan.

FreeReef.nl

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die heb ik niet in m’n bak zitten :-)

• TouchOfInsanity
  • Niet online
JME schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:54:
Ik doe dit ook met mijn TC421 en ik heb nooit gemerkt dat dit een nadelige invloed kan hebben hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paar watt of niet, het voelt als verspilling om de hele nacht een blauw lampje te laten branden waar een niet-specialistische bak weinig tot niets aan heeft. Als het nadeel niet in je bak zit, dan toch daarbuiten. Alle beetjes helpen.

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 11-09-2019 16:54 ]

• World Citizen
Het is de vraag of een blauw ledje iets doet voor de werking. Allicht is het mooi voor het oog als je er van houd.

Het advies is dan wel het constant te doen. De beste tip in aquaria is om dingen stabiel te houden. Als je verlichting doet... doe het dan elke dag volgens het exact zelfde ritme, of verander dat ritme gedurende het jaar stapsgewijs. Met nachtverlichting zal het echt allemaal niet zo veel uitmaken, maar als het aan en uit gaat wanneer je de kamer binnen komt... creëer je een instabiel systeem. De componenten (om in IT termen te blijven) zoals vissen en planten kunnen niet zo snel schakelen tussen die verschillende omstandigheden (verlichting).

Bij zoet water zal het niet veel uitmaken, maar bv vissen en vooral koraal kan heftig reageren op drastische veranderingen. En licht is daar toch wel het beste voorbeeld van.

Het maakt dus echt niet gek veel uit wat je doet... als het maar stabiel is.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:10:
Het is de vraag of een blauw ledje iets doet voor de werking. Allicht is het mooi voor het oog als je er van houd.

Het advies is dan wel het constant te doen. De beste tip in aquaria is om dingen stabiel te houden. Als je verlichting doet... doe het dan elke dag volgens het exact zelfde ritme, of verander dat ritme gedurende het jaar stapsgewijs. Met nachtverlichting zal het echt allemaal niet zo veel uitmaken, maar als het aan en uit gaat wanneer je de kamer binnen komt... creëer je een instabiel systeem. De componenten (om in IT termen te blijven) zoals vissen en planten kunnen niet zo snel schakelen tussen die verschillende omstandigheden (verlichting).

Bij zoet water zal het niet veel uitmaken, maar bv vissen en vooral koraal kan heftig reageren op drastische veranderingen. En licht is daar toch wel het beste voorbeeld van.

Het maakt dus echt niet gek veel uit wat je doet... als het maar stabiel is.
Voor een bepaalde niche (koralen) heb je een punt. Voor het tropische aquarium dat 99 procent van de mensen hier heeft is het totaal onbelangrijk.
als die planten maar x uur licht per dag krijgen dan redden ze zich wel. Licht aanpassen gedurende het jaar is van de zotte. 1 of 2 dagen is voldoende. Planten acclimatiseren snel hoor. Bij vissen weten we vaak natuurlijk niet wat ze er van vinden, maar dood gaan ze er in ieder geval niet van en ik zie ook geen stress symptomen.

Aquarium is nu eenmaal geen perfecte simulatie van biotoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• World Citizen
de Peer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:14:
[...]

Voor een bepaalde niche (koralen) heb je een punt. Voor het tropische aquarium dat 99 procent van de mensen hier heeft is het totaal onbelangrijk.
als die planten maar x uur licht per dag krijgen dan redden ze zich wel. Licht aanpassen gedurende het jaar is van de zotte. 1 of 2 dagen is voldoende. Planten acclimatiseren snel hoor. Bij vissen weten we vaak natuurlijk niet wat ze er van vinden, maar dood gaan ze er in ieder geval niet van en ik zie ook geen stress symptomen.

Aquarium is nu eenmaal geen perfecte simulatie van biotoop.
We zijn Tweakers toch :)

Ik vind het juist mooi dat er zulke complexe processen binnen het ecosysteem zijn. Ik wil het geen niche noemen... ik vind het meer benadering. Het heeft niks met goed of slecht te maken... het gaat over beheer en optimalisatie.

Niemand bouwt een raid 10 voor zijn familie foto's... maar het zou in theorie de ervaring toch verbeteren. En dat is toch de enigste reden van een Aqua topic op Tweakers :D?

(ik introduceer het concept, dat betekend niet dat je het moet doen.... )

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 11-09-2019 20:33 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

World Citizen schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:29:
[...]

We zijn Tweakers toch :)

Ik vind het juist mooi dat er zulke complexe processen binnen het ecosysteem zijn. Ik wil het geen niche noemen... ik vind het meer benadering. Het heeft niks met goed of slecht te maken... het gaat over beheer en optimalisatie.

Niemand bouwt een raid 10 voor zijn familie foto's... maar het zou in theorie de ervaring toch verbeteren. En dat is toch de enigste reden van een Aqua topic op Tweakers :D?

(ik introduceer het concept, dat betekend niet dat je het moet doen.... )
Oh zeker helemaal mee eens. Ik probeer altijd een beetje pragmatisch met mijn hobbies om te gaan, anders kun je je er helemaal in verliezen. Ik ben zelf gepromoveerd op cultivatie van algen en heb dus ook wel verstand van circadian rhythms en het effect van lichtkleuren op fotosynthese. Maar bij mijn eigen aquarium houd ik het (qua biologie/ecologie) juist liever simpel en doelgericht: een mooie bak om naar te kijken. Even geen wetenschap.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Canon23 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:30:
Aaargghhhh....ivm verbouwing had ik mijn vissen uit logeren gebracht bij het vissenasiel. 1 maanvis overleden...ok kan gebeuren. Alleen ze zijn mn pleco van 30 cm ook kwijt......ik krijg een andere, maar het is niet mijn " bertus giganticus". *Gefrustreerd*
... hoe raken ze een pleco van 30 cm kwijt?? 8)7 Da's wel balen zeg!

Ik had hier een oppas voor de vakantie. Grote bak niks aan 't handje... kleine bak.... volledig overwoekerd, meurt vreselijk, overal rottend voer.... helaas heeft ze niet begrepen dat ze 1x in de week een KLEIN BEETJE voer erin moest doen.. flink uitgeschoten. Net maar even alles geschoond, gesnoeid, water ververst.. m'n grasmatje is pleite, mis 2 kuhlii's en zie amper nog garnalen. Nou ja, die kweken wel weer aan en heb iig nog 4 Kuhlii's erin zitten.. maar wel jammer zeg. Blijft lastig, mensen op je dieren laten passen.
[...]

Dit is absoluut waar. Voor nieuwe mensen wordt vooral gefocust op wat je allemaal fout doet. En over de jaren is de sfeer er ook niet beter op geworden. Ben er beheer geweest in roerige tijden... flink wat werk in gestoken met het team om de sfeer te behouden en we werden zonder pardon opeens afgeserveerd door de eigenaar die toch z'n vorige team leuker vond en hen weer installeerde. Geen idee hoe het de site nu vergaat, ik weiger er nog te komen. Heel erg jammer. Er is daar veel kennnis aanwezig, maar helaas weinig sociale vaardigheden.

Hele gave bak @de Peer !! Mooi om alle stukjes zo opgebouwd te zien.

[ Voor 32% gewijzigd door SmurfLink op 12-09-2019 12:44 ]

I have stability. The ability to stab.

• Renegade666
Vandaag de gok genomen en wat vissen er in gedaan.
20x neon tetra, 1+3 black mollys en 5x saimese algeter (goud).

Wat een verschil qua leven.

Even kijken hoe alles gaat.
En dan volgende week nog even wat vissen erin.

Heb een paar op mijn lijstje:
5x maanvis (zebra)
5x galzen meerval

Misschien nog iets, maar weet nog niet wat.

Wou eigenlijk ook wat garnalen hebben (kers/vuurgarnaal) en een oranje dwerg kreeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Renegade666 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 17:36:
Vandaag de gok genomen en wat vissen er in gedaan.
20x neon tetra, 1+3 black mollys en 5x saimese algeter (goud).

Wat een verschil qua leven.

Even kijken hoe alles gaat.
En dan volgende week nog even wat vissen erin.

Heb een paar op mijn lijstje:
5x maanvis (zebra)
5x galzen meerval

Misschien nog iets, maar weet nog niet wat.

Wou eigenlijk ook wat garnalen hebben (kers/vuurgarnaal) en een oranje dwerg kreeft.
Hoe groot was je bak ook alweer? Je bent een visbestand aan het mengen wat totaal niet bij elkaar past.
Siamese algeneters staan niet echt bekend om verdraagzaam naar elkaar en zullen in een verse bak verhongeren, hou rekening met uitval van de neon tetra’s want die zijn niet zo sterk, de gewenste maanvissen horen in een speciaalbak van minimaal 50 a 60cm hoog, garnalen zijn duur levend voer met dit bestand en kreeften lusten ook nog wel eens een visje.
Lees je nog eens goed in zou ik zeggen en hou je vissen in de gaten want er gaat hoogst waarschijnlijk nog een nitrietpiek komen omdat je aquarium niet is ingedraaid (een week of 4 is normaal ) voordat je er vissen in doet.

[ Voor 12% gewijzigd door D.deJong op 12-09-2019 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:00
SmurfLink schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:31:
[...]

Dit is absoluut waar. Voor nieuwe mensen wordt vooral gefocust op wat je allemaal fout doet. En over de jaren is de sfeer er ook niet beter op geworden. Ben er beheer geweest in roerige tijden... flink wat werk in gestoken met het team om de sfeer te behouden en we werden zonder pardon opeens afgeserveerd door de eigenaar die toch z'n vorige team leuker vond en hen weer installeerde. Geen idee hoe het de site nu vergaat, ik weiger er nog te komen. Heel erg jammer. Er is daar veel kennnis aanwezig, maar helaas weinig sociale vaardigheden.

Hele gave bak @de Peer !! Mooi om alle stukjes zo opgebouwd te zien.
Ahh man wat een bagger site is dat geworden _O- . Een paar oude mannen die alles weten en al het andere en moderne techniek is k*t tenzij er een oude expert langskomt om het te bevestigen(of zijn eigen mening te delen). De chat is er ook gezellig. Mij niet meer gezien daar. :S

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• Renegade666
@D.deJong

Een rio 240, 55 cm hoog, 120 breed.

hm, zit nog wat te sneupen..
Maar die siamees moet idd wat verminderd qua aantal.
Had toch echt gelezen 4 a 5 stuks bij elkaar konden.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden..
Waarschijnlijk wat door elkaar gehaald.

Qua maanvis zal ik een andere die wat kleiner blijven, bv de Leopard of marble.
De zebra en de blauwe worden idd wat groter.

Qua garnalen en dwergkreeftje zal ik morgen/weekend nog wel even naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
Renegade666 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:45:
@D.deJong

Een rio 240, 55 cm hoog, 120 breed.

hm, zit nog wat te sneupen..
Maar die siamees moet idd wat verminderd qua aantal.
Had toch echt gelezen 4 a 5 stuks bij elkaar konden.. Maar dat kan ik niet meer terug vinden..
Waarschijnlijk wat door elkaar gehaald.

Qua maanvis zal ik een andere die wat kleiner blijven, bv de Leopard of marble.
De zebra en de blauwe worden idd wat groter.

Qua garnalen en dwergkreeftje zal ik morgen/weekend nog wel even naar kijken.
Kleinblijvende maanvissen bestaan niet hooguit ietsje kleiner, ze worden allemaal te groot voor deze maat bak en passen niet echt in een gezelschapsbak.
Er zal vast iemand roepen dat hij andere ervaring heeft maar wil je echt genieten van het gedrag en schoonheid van een maanvis geef je ze de ruimte en vooral hoogte.
Als je wat grotere vissen wil kijk eens bij de gouramis.
Wacht nog een paar weken, lees je goed in, geloof niet alles wat de winkelier beweert en geniet van je nieuwe hobby.

• Renegade666
@D.deJong

Het zou wel kunnen qua maanvis. We hebben ze vroeger ook gehad bij mijn ouders, in een 100 liter bak.2 a3 stuks.

Maar ik zal wel even kijken. Laat hem eerst wel even draaien met de huidige bestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Een goudvis overleeft ook in een kom maar of dat nou werkelijk is waar hij gelukkig van wordt dat weet ik niet. Ook een Leopard wordt 12 tot 15 hoog en zal met die grote best een neontetra lusten.

• Renegade666
Dat is idd wat anders😅

Kijk nog wel even. Genoeg vissen in het water😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:58:
@D.deJong

Het zou wel kunnen qua maanvis. We hebben ze vroeger ook gehad bij mijn ouders, in een 100 liter bak.2 a3 stuks.

Maar ik zal wel even kijken. Laat hem eerst wel even draaien met de huidige bestand.
Maanvissen die minder dan 50 cm waterhoogte (dus echt WATER, geen bodem en kap meerekenen) krijgen worden zoveel minder hoog dat is zoooo zonde (en zielig, vergroeid). Heb je weleens echt mooie uitgegroeide volwassen manen gezien? Die passen eigenlijk al niet in 50cm hoog!

Ik heb mezelf ook tegen moeten houden met een Rio 240...

Kleinblijvende manen bestaan inderdaad niet, wel kromgroeiende manen :/ (a la vergroeide goudvissen) er zijn alleen NOG hoger groeiende manen (altums) <3

Oh ja, manen zijn 1) (oppertunistische) roofvissen dus garnalen, neontetras enz zijn voer en 2) horen in een groep en 3) het zijn en blijven cichliden dus zodra die territoriaal gaan worden als ze willen afzetten dan is je bak erg klein ineens hoor... Vooral voor medebewoners die in de weg zwemmen.

[ Voor 15% gewijzigd door dragon2 op 12-09-2019 23:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32
Maanvissen op hun best:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Zo, zojuist in m'n Juwel Rio 125 de standaard meegeleverde pomp door een EccoFlow 1000 vervangen. Fors meer stroming nu :P

Ik denk dat ik nog wel ga kijken voor wat meer filtermateriaal. Als ik het zo zie heeft het filtergedeelte nog ruimte voor extra bovenop de reeds aanwezige filtering.

-- Edit: ook nog aan het overwegen de standaard aanwezige LED-verlichting door Helialux Spectrum met SmartController te vervangen. Maar da's niet goedkoop, dus nog even nadenken daarover...

-- Edit #2: whoops, kom er net achter dat mijn Juwel Rio 125 een 2e filtermandje heeft. Compleet vergeten... die twee filtersponzen en mandje met Cirax zaten er dus al een jaar in, zonder ook maar 1 keer gereinigd te zijn. :X

Cirax een keer gespoeld en de twee sponzen maar vervangen. :P

[ Voor 47% gewijzigd door Wildfire op 18-09-2019 19:36 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Renegade666
Heeft iemand een oplossing voor een jankende/piepende magneet ventiel van de CO2.
In het begin piepte hij ook wel, maar werd telkens zachter totdat je er geen last van had (in 15-30 min).
Maar nu blijft hij door gaan, en is nu zelf luider.

Gisteren ook even wat dingen getest, toen ik hem op de kop hield (hele fles), was hij op op eens een stuk stiller..

Daarna magneet er even af gehaald, omgedraaid, geen effect. Toen terug gezet, was weer stil...
Maar vanochtend weer herrie :(

Iemand een idee?

[YouTube: Piepende magneetventiel]

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
In het begin heb ik dit ook wel eens gehad, paar keer er op tikken met iets uit metaal toen was het weg. Naderhand hier geen last meer van gehad tot nu toe.

• Renegade666
@Racer89
Soms idd even wat "wreder" nadenken. paar tikjes gegeven, en weer stil. Even in de gaten houden maar.

Edit:
Ondertussen gisteren en vandaag alweer een tik moeten verkopen :'(

[ Voor 25% gewijzigd door Renegade666 op 22-09-2019 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 12-06 09:46
Naast mijn dennerle 30l nano cube wil ik een 55l dennerle scapers tank zetten. Ik heb in mijn nano cube een intern filter en wil bij de nieuwe een externe filter gaan gebruiken. Inclusief CO2 systeem (voorkeur natuurlijk inline). Iemand een suggestie voor een goed extern filter? En waar moet ik op letten?

Ik zat zelf aan de Eheim classic 150 te denken, puur omdat die redelijk scoort en ik moeilijk kan vinden waarom ik een duurdere/grotere zou moeten kopen, maar als iemand wat suggesties heeft hoor ik het graag.

Qua vulling wil ik het ding vrijwel vol gooien met die bioballen en daar bovenop een laagje spons en filterfloss, maar als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:35

The Executer

Lekker belangrijk!

Wat ik mij afvraag, is hoe ze bijvoorbeeld zulke bakken zo extreem helder krijgen. Mijn bak lijkt altijd wel een waas te hebben, altijd wel wat zweefvuil etc. Na een flinke waterwissel zie ik wel verschil maar ik krijg hem nooit zo extreem helder als dit:

Qua stroming valt het in deze bak eigenlijk best mee hoe hard dat gaat.

Btw, ligt het aan mij of zijn cory's best grote vervuilers? Zelf na een complete schoonmaak van de bodem is het na een half uur alweer allemaal troep/ontlasting.

[ Voor 24% gewijzigd door The Executer op 26-09-2019 17:01 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Renegade666
@The Executer
Goeie vraag.
Sinds de laatste waterwissel vorige week, heb ik wat last van een witte waas.
Als ik zo hier en daar lees, is dat witte alg (en is niet schadelijk), en zou verbeteren in de paar dagen tot 2 week. Maar het is wel verbeterd, maar nog niet zo helder als er voor.
Ik heb zelf het idee dat de filter het gewoon niet trekt, en dat je dan een 2de of 1 dikkere filter nodig heb.

Maar misschien kunnen de ervaring deskundige hier wat meer vertellen :)

Edit: als je in het filmpje naar 5:55 gaat doet hij er wat spul in om het helderder te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Renegade666 op 26-09-2019 18:47 ]

• SmurfLink
  • Niet online
The Executer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:57:
Wat ik mij afvraag, is hoe ze bijvoorbeeld zulke bakken zo extreem helder krijgen. Mijn bak lijkt altijd wel een waas te hebben, altijd wel wat zweefvuil etc. Na een flinke waterwissel zie ik wel verschil maar ik krijg hem nooit zo extreem helder als dit:

[YouTube: BIG PLANTED TANK MAINTENANCE SESSION AT OUR GALLERY]

Qua stroming valt het in deze bak eigenlijk best mee hoe hard dat gaat.

Btw, ligt het aan mij of zijn cory's best grote vervuilers? Zelf na een complete schoonmaak van de bodem is het na een half uur alweer allemaal troep/ontlasting.
Hoeveel liter is je bak en welk filter staat erop? Als je geen helder water hebt klinkt het alsof het filter óf verschoond moet worden, óf niet genoeg capaciteit heeft. Ik heb ook een plantenbak die zeer helder is.

Cory's vervuilen zelf heel weinig, maar ze schoffelen wel je bodem omver. Dus als er ergens nog vuil ligt dan verschuiven ze dat in de richting van jouw net schoongemaakte stukje en lijkt het vies geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:43:
@The Executer
Goeie vraag.
Sinds de laatste waterwissel vorige week, heb ik wat last van een witte waas.
Als ik zo hier en daar lees, is dat witte alg (en is niet schadelijk), en zou verbeteren in de paar dagen tot 2 week. Maar het is wel verbeterd, maar nog niet zo helder als er voor.
Ik heb zelf het idee dat de filter het gewoon niet trekt, en dat je dan een 2de of 1 dikkere filter nodig heb.

Maar misschien kunnen de ervaring deskundige hier wat meer vertellen :)

Edit: als je in het filmpje naar 5:55 gaat doet hij er wat spul in om het helderder te maken.
Witte alg? Wat is dat nou weer voor een rare benaming voor een bacterie bloei 8)7 Heeft helemaal niks met algen van doen... Is de eerste keer dat ik die term hoor voor dit verschijnsel, maar zie dat het op internet vaker voorkomt. Wie dat verzonnen heeft...

Je krijgt dit soms bij een net opgestarte bak, mag eigenlijk niet voorkomen in een lopende bak.

Wat heb je ook weer voor bak, welk filter, hoe lang draait de bak, wat is de bezetting, hoeveel snelgroeiers heb je erin, hoeveel water heb je ververst en heb je wat met je filter gedaan (zo ja, wat) ~tegelijk met die waterwissel?

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 26-09-2019 19:32 ]

• Renegade666
@dragon2
Sorry, kan er ook niks aan doen als die benaming geven als ik zoek op witte waas :P

Had er eerst ook geen last van. Maar had vorige week woensdag een waterwissel gedaan, daarna bleef het wat hangen. Qua filter niks gedaan, alleen wat losse grote rommel(paar blaadjes etc) uit het grove filter gehaald, meer niet.
200 liter (rio 240), zit wel wat snelgroeiers in (en ook echt snel, heb ze al een paar keer bij geknipt er naast gezet, en die groeien ook weer als uhm kool :) ).
Zaterdag kunnen er weer een paar.
Qua planten etc doet ook alles het wel goed. Al het bruine alg is weg, Alleen 2 anubias zijn wat verschrompelt.. Die haal ik er zaterdag uit. 3 andere doen het dan wel weer goed.

Vissen doen het verder ook goed:
neon tetra
black mollys
zwaarddragers
bumblebee platys
algeneters
dwergoeramies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

SmurfLink schreef op donderdag 26 september 2019 @ 19:27:
[...]

Hoeveel liter is je bak en welk filter staat erop? Als je geen helder water hebt klinkt het alsof het filter óf verschoond moet worden, óf niet genoeg capaciteit heeft. Ik heb ook een plantenbak die zeer helder is.

Cory's vervuilen zelf heel weinig, maar ze schoffelen wel je bodem omver. Dus als er ergens nog vuil ligt dan verschuiven ze dat in de richting van jouw net schoongemaakte stukje en lijkt het vies geworden.
Bak is ongeveer 200 bruto, netto denk ik.175. Filter is een JBL e1501, ruim bemeten dus. Onderste mandje buisjes, 3 mandjes blauwe matten, dubbele laag. Witte matten/vlies slibt te snel dicht. Huidige inrichting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rPbr6HG59wyPMNmEgFosNMYN/medium.jpg

Hierop is de groene/gelige kleur al goed te zien, op de volgende nog erger (en daarbij de zweefvuil):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U9yzSluwShn7zzEXUyzbkpYf/medium.jpg

12 kardinaaltetra's
Stuk of 7 cory' s
2 Siamese algeneters
1 grotere algeneter
Vuurgarnalen

• SmurfLink
  • Niet online
The Executer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:00:
[...]

Bak is ongeveer 200 bruto, netto denk ik.175. Filter is een JBL e1501, ruim bemeten dus. Onderste mandje buisjes, 3 mandjes blauwe matten, dubbele laag. Witte matten/vlies slibt te snel dicht. Huidige inrichting:

[Afbeelding]

Hierop is de groene/gelige kleur al goed te zien, op de volgende nog erger (en daarbij de zweefvuil):

[Afbeelding]

12 kardinaaltetra's
Stuk of 7 cory' s
2 Siamese algeneters
1 grotere algeneter
Vuurgarnalen
Probeer de in of uitlaat van je bak eens aan de andere kant te verplaatsen. Je hebt zo geen circulatie door de bak heen, waardoor het water niet echt verspreidt. Normaliter heb je ze niet aan dezelfde kant hangen. Dat kan helpen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:59
Update.
Bak draait nog steeds erg mooi. Wel een beetje laks met onderhoud de laatste tijd, wat vuil op het zand en wat groene alg op het glas, de oto's vinden het niet erg :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OPHOjHK.jpg?1
Wel weer tijd om de varens te snoeien, moet bijna om de maand, vooral achterin verstikt het snel de valisneria's. Vorige week het mos flink bijgesnoeid en opnieuw geknoopt, het lag los op de takken, deze soort groeit niet echt vast lijkt het (of ik had het mos te dik laten worden) :X

En een mini paludarium achtig iets om te proberen, een mooie in het groot zou erg gaaf zijn :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ccbws39.jpg?1

En een nieuwe wabi kusa bal in de maak :)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b2rLkp0.jpg
The Executer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:00:
[...]

Dat gele kan ook goed van het hout komen, word misschien wel minder op de duur. Bij mij is het ook wat geler geworden maar ik heb de laatste tijd wat minder vaak ververst (normaal wekelijks)

[ Voor 28% gewijzigd door Mutatie op 26-09-2019 20:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Mutatie Ik heb jarenlang een paludarium gehad, 80x40x100 hoog meen ik. Ik had daggekko's (grote soorten Phelsuma) erin. Als eerste kikkers geprobeerd trouwens, en die rap geruild tegen beesten die niet als Kermit s'nachts een ****herrie gaan maken :X

De waterpartij filterde ik met een eheim 2213, had een gat laten maken in de achterkant voor een 'waterval' over een heel mooi stuk hout.

Ik vond het zelf best lastig de planten goed te houden, en om de ruit dermate condens-vrij te houden dat je nog wat kon zien... Ik stem voor een naar achter hellende voorruit :+
alleen beetje zielig voor Phelsuma

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

SmurfLink schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:30:
[...]

Probeer de in of uitlaat van je bak eens aan de andere kant te verplaatsen. Je hebt zo geen circulatie door de bak heen, waardoor het water niet echt verspreidt. Normaliter heb je ze niet aan dezelfde kant hangen. Dat kan helpen.
De uitlaat staat gericht naar links op het oppervlakte Op dit moment loopt de flow dus van rechtsboven -> linksboven -> links onder -> rechtsonder -> rechtsboven, dus eigenlijk maakt het een mooie cirkel. Daarnaast gaat de flow nu zo dat het in de stroomrichting van de inlaat gaat. Voorheen had ik de uitlaat links zitten (en intake op zelfde plek als nu), ook gericht op het oppervlakte, maar zag je dat zweefvuil zo langs de inlaat geblazen werd en niet opgezogen kon worden.
Mutatie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 20:32:
[...]

Dat gele kan ook goed van het hout komen, word misschien wel minder op de duur. Bij mij is het ook wat geler geworden maar ik heb de laatste tijd wat minder vaak ververst (normaal wekelijks)
Het ene stuk hout ligt er al 4 a 5 jaar in, het ander nu een jaar of 2 a 3. Zou dit nog steeds zo afgeven? Ik ververs normaal gesproken om de 2 weken, maar laat er wat langer tussen zitten nu. Maar na enkele dagen is het eigenlijk alweer deze kleur. Kan eens proberen een netje actieve kool erin te hangen, alleen is dat ook funest voor de voedingsstoffen.

[ Voor 28% gewijzigd door The Executer op 26-09-2019 21:31 ]

• Mutatie
The Executer schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:27:
[...]

De uitlaat staat gericht naar links op het oppervlakte Op dit moment loopt de flow dus van rechtsboven -> linksboven -> links onder -> rechtsonder -> rechtsboven, dus eigenlijk maakt het een mooie cirkel. Daarnaast gaat de flow nu zo dat het in de stroomrichting van de inlaat gaat. Voorheen had ik de uitlaat links zitten (en intake op zelfde plek als nu), ook gericht op het oppervlakte, maar zag je dat zweefvuil zo langs de inlaat geblazen werd en niet opgezogen kon worden.

[...]

Het ene stuk hout ligt er al 4 a 5 jaar in, het ander nu een jaar of 2 a 3. Zou dit nog steeds zo afgeven? Ik ververs normaal gesproken om de 2 weken, maar laat er wat langer tussen zitten nu. Maar na enkele dagen is het eigenlijk alweer deze kleur. Kan eens proberen een netje actieve kool erin te hangen, alleen is dat ook funest voor de voedingsstoffen.
Ah oke, ik durf het ook allemaal niet met zekerheid te zeggen, hout geeft altijd wel wat af, de ene soort veel meer dan de andere. Mopani hout maakt het echt donkergeel bv en dat word volgens mij niet veel minder, ik heb in de laatste bakken steeds van dat gekronkelde wortelhout en die maakt het minst geel naar mijn ervaring. In het begin altijd wel maar als het eenmaal goed uitgeschimmeld en gezonken is stukken minder (kan paar maanden duren) Als het rot is komt er ook veel stof vanaf, kan je voelen met je vingers en nagels, als de buitenste laag heel zacht is kan je het misschien beter vervangen. Als ik een maand niet ververs is het ook een stuk geler, wel minder dan op je foto
dragon2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:23:
@Mutatie Ik heb jarenlang een paludarium gehad, 80x40x100 hoog meen ik. Ik had daggekko's (grote soorten Phelsuma) erin. Als eerste kikkers geprobeerd trouwens, en die rap geruild tegen beesten die niet als Kermit s'nachts een ****herrie gaan maken :X

De waterpartij filterde ik met een eheim 2213, had een gat laten maken in de achterkant voor een 'waterval' over een heel mooi stuk hout.

Ik vond het zelf best lastig de planten goed te houden, en om de ruit dermate condens-vrij te houden dat je nog wat kon zien... Ik stem voor een naar achter hellende voorruit :+
Gekko's zijn ook tof, groene wateragamen lijken me ook erg mooi. Maargoed, dit is zomaar 2 miniaquariums die over waren op elkaar gelijmd, wandje van kokosmat gemaakt en wat plantjes, geen dieren. In het begin vooral last van schimmel, dus nu de bovenkant gewoon open. Wil wat proberen met een kleine pc fan en een fan regelaartje, eens zien hoe dat gaat.
De planten doen het wel goed, vakjes gemaakt met turf en aquasoil erin, af en toe wat druppels voeding. Maar het zijn zomaar wat plantjes van intratuin en aquarium zonder verder te kijken wat goed en mooi in een palu kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Mutatie ah zo :) open bovenkant is hier geen optie 🐈🐱
Wateragamen zijn tof, wel mega bak nodig, ze slopen wel planten vanwege hun grootte als het je juist om de planten gaat, en ze snappen het principe 'glas' niet. Vandaar dat je ze vaak ziet met een beschadigde/ontstoken neus/kaak.
Dat gold ook voor de jonge Jesus Christ Lizard (gestreepte basilisk) die ik ooit gehad heb in dat paludarium... Klim spring POCK plons repeat. Heel wat dierenarts bezoekjes voor nodig gehad... Was geen succes. Jammer want was serieus tof diertje. Maar niet geschikt als huisdier helaas...

• Mutatie
dragon2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:45:
@Mutatie ah zo :) open bovenkant is hier geen optie 🐈🐱
Wateragamen zijn tof, wel mega bak nodig, ze slopen wel planten vanwege hun grootte als het je juist om de planten gaat, en ze snappen het principe 'glas' niet. Vandaar dat je ze vaak ziet met een beschadigde/ontstoken neus/kaak.
Dat gold ook voor de jonge Jesus Christ Lizard (gestreepte basilisk) die ik ooit gehad heb in dat paludarium... Klim spring POCK plons repeat. Heel wat dierenarts bezoekjes voor nodig gehad... Was geen succes. Jammer want was serieus tof diertje. Maar niet geschikt als huisdier helaas...
Ah kijk, dat idee van wateragamen gaat dan meteen al aan de kant. Vroeger wel een simpel terrarium gemaakt voor baardagamen, die zijn best makkelijk. Een kameleon lijkt me ook erg tof maar geen idee nog wat voor haken en ogen daar aan zitten. Bovenkant inderdaad tijdelijk open, er zitten tocg geen dieren in. Moet een keer dicht en dan vocht en luchtstroming goed krijgen, is wel te klein om dat echt goed te doen denk ik. Maar inderdaad, ik ben best gek van planten, ook al jaren een bakje met vleeseters staan, buiten probeer ik boompjes in potten klein te houden (bonsai maar niet echt nog), vernsterbanken vol, aquarium vooral om planten :+
Ik heb nog geen serieuze plannen voor een groter serieuzer paludarium maar iets zegt me dat die er wel een keer komt :)

[ Voor 6% gewijzigd door Mutatie op 26-09-2019 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Mutatie schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:58:
[...]
Een kameleon lijkt me ook erg tof maar geen idee nog wat voor haken en ogen daar aan zitten.
Eh, daar zitten heel veel haken en ogen aan...
Ze zijn moeilijk in leven te houden. Ik weigerde ze te verkopen, toen ik als bijbaantje reptielen afdeling had.

Anolissen, daggeckos, tjiktjaks, allemaal leuk in een plantenpaludarium, en veeeel makkelijker. Salamanders ook leuk, pijlgifkikkers denk ik ook maar nooit gehad (ik heb een hekel aan fruitvliegjes).
alhoewel ik weleens tjiktjaks heb laten ontsnappen foei wat kunnen die racen

[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 26-09-2019 23:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
dragon2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:13:
[...]

Eh, daar zitten heel veel haken en ogen aan...
Ze zijn moeilijk in leven te houden. Ik weigerde ze te verkopen, toen ik als bijbaantje reptielen afdeling had.

Anolissen, daggeckos, tjiktjaks, allemaal leuk in een plantenpaludarium, en veeeel makkelijker. Salamanders ook leuk, pijlgifkikkers denk ik ook maar nooit gehad (ik heb een hekel aan fruitvliegjes).
alhoewel ik weleens tjiktjaks heb laten ontsnappen foei wat kunnen die racen
Haha oke, nja ik weet er niet veel van, niet zo veel bezig geweest met reptielen :X Als ik er een zou maken zou de eerste focus planten zijn. Mooi zou zijn met genoeg water voor wat visjes ofzo. Ja dat soort beestjes zijn wat makkelijker te doen lijkt me inderdaad. Haha ongelukjes gebeuren wel eens, bij een groothandel waar ik vroeger heb gewerkt een paar 100 salamanders ontsnapt snachts, niet snel maar ook leuk :+

Maar als ik dit soort bakken zie O+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KYPk7mF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UP3QK87.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kOXnWw1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NqbY9L1.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Mutatie op 27-09-2019 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:17

Wildfire

Joy to the world!

Alleen je 2e foto doet het. De andere 3 hebben denk ik een hotlink beveiliging. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:23:

Phelsuma's zijn voor mij nog wel echt een droom. Als ik een groter huis heb komt er zeker een flink terrarium voor ze, liefst idd ook met veel planten en iets van een waterstroompje. Heb je foto's? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Wildfire schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 07:07:
[...]

Alleen je 2e foto doet het. De andere 3 hebben denk ik een hotlink beveiliging. :P
Oops, fixed! :+

• Renegade666
Even terugkomend op helder water in de bak.

Momenteel ziet het zo er uit, vanaf voren krijg ik het niet op de foto, maar vanaf de zijkant zie je denk ik wat precies bedoel.
Vanochtend waterwissel gedaan, maar zelf daarna nog steeds wazig.
Was in het begin niet zo zeer aanwezig.

Edit: fotos worden gedraaid door hoster...

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tcfgw5848m.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 28-09-2019 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Hoelang staat deze bak al te draaien?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Rikske_007

5 week.
Echter was het eerst niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56
Mutatie schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:36:
[...]

Haha oke, nja ik weet er niet veel van, niet zo veel bezig geweest met reptielen :X Als ik er een zou maken zou de eerste focus planten zijn. Mooi zou zijn met genoeg water voor wat visjes ofzo. Ja dat soort beestjes zijn wat makkelijker te doen lijkt me inderdaad. Haha ongelukjes gebeuren wel eens, bij een groothandel waar ik vroeger heb gewerkt een paar 100 salamanders ontsnapt snachts, niet snel maar ook leuk :+

Maar als ik dit soort bakken zie O+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hier een Paludarium en een aquarium, dus kan lekker van beiden bakken genieten :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v1xnkfW/20190909-215326.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 29-09-2019 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Gh0stw4lk3r

Klein tvje zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:56
Naast zo'n groot Paludarium, valt die 50 inch wel aardig weg ja ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
Dit is normaal je bak is eigenlijk maar net gestart en je bacteriën zijn nog niet op punt, ik zou persoonlijk de eerst komende weken niet al te veel water verversen en de filter ook met rust laten.
Die waas zijn onschadelijke bacteriën dus dat kan geen kwaad ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rikske_007 op 29-09-2019 12:16 . Reden: typo ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Oke, dan wachten we er keurig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorg van Riet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-01 09:48
Hallo,

Ik heb sinds een 1,5 week een biorb tube 15 staan. En nou zit daar keramische filter gesteente bij als bodem.
Heb 4 sluierstaarten gekocht want dat wilde de kinderen.
Nu werd er aangeraden van die korrels te kopen voor dit soort vis maar die verdwijnen dus redelijk snel tussen de stenen op de bodem.

En nou heb ik eigenlijk 2 problemen:
- eten verdwijnt tussen de stenen waar de vissen niet bij kunnen
- water heeft een witsige waas, maar daarvan lees ik dat het vanzelf wegtrekt?

Ik kan wel wat advies gebruiken zeg maar ;-)

Gr Jorg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:26
Jorg van Riet schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:00:
Hallo,

Ik heb sinds een 1,5 week een biorb tube 15 staan. En nou zit daar keramische filter gesteente bij als bodem.
Heb 4 sluierstaarten gekocht want dat wilde de kinderen.
Nu werd er aangeraden van die korrels te kopen voor dit soort vis maar die verdwijnen dus redelijk snel tussen de stenen op de bodem.

En nou heb ik eigenlijk 2 problemen:
- eten verdwijnt tussen de stenen waar de vissen niet bij kunnen
- water heeft een witsige waas, maar daarvan lees ik dat het vanzelf wegtrekt?

Ik kan wel wat advies gebruiken zeg maar ;-)

Gr Jorg
Sluierstaarten op dat kleine formaat zal nooit goed gaan. Advies: beter inlezen en grotere bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorg van Riet
torretje2012 schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:18:
[...]

Sluierstaarten op dat kleine formaat zal nooit goed gaan. Advies: beter inlezen en grotere bak.
Wat voor vissen zou je aanraden met deze bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:45
Ik zou garnalen nemen, heel veel meer kan er eigenlijk niet in. De bak is eigenlijk veel te klein voor vissen.

Er zijn wel wat soorten die zouden kunnen, maar ik zou persoonlijk garnalen aanraden. Lees anders een dit artikel: https://www.aquariumfans.nl/nano-aquarium-planten-en-vissen/ of dit artikel, dat gaat specifiek over het aquarium wat jij hebt: https://www.toppy.nl/advi...anten-biorb-aquarium.html.

[ Voor 61% gewijzigd door Gynnad op 30-09-2019 19:27 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I&#039;ll be back

Wat een gaaf topic met mooie foto’s!
Ik heb op kantoor een bak staan van 320x80x80 met voorheen discusvissen maar op het moment voornamelijk een kudde konijnen genaamd Corydoras Sterbai :+ Nu ben ik op zoek naar een geschikte ip-cam met een goede resolutie zodat ik de vissen ook thuis kan bekijken. Kan iemand er een aanbevelen?

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorg van Riet
Gynnad schreef op maandag 30 september 2019 @ 19:25:
Ik zou garnalen nemen, heel veel meer kan er eigenlijk niet in. De bak is eigenlijk veel te klein voor vissen.

Er zijn wel wat soorten die zouden kunnen, maar ik zou persoonlijk garnalen aanraden. Lees anders een dit artikel: https://www.aquariumfans.nl/nano-aquarium-planten-en-vissen/ of dit artikel, dat gaat specifiek over het aquarium wat jij hebt: https://www.toppy.nl/advi...anten-biorb-aquarium.html.
Idd goede tip had ik zelf kunnen vinden |:(
Weet je toevallig of de witte waas nog wel weg gaat? (Heb ik iig een onderkomen voor ze tot ik iets anders heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Jorg van Riet

Kan wel even duren, ik heb er na 4 weken ook nog wat last van.

@shotputty
Ik heb de vraag ook bij mijn leidinggevende neer gelegd om een bak(je) op de kantoor te zetten. Maar momenteel is dat wat lastig ivm geen warm water op de verdieping :P

Vissen hier ook weer blij nu het water wat warmer word.
Verwarming van de bak zelf hield het niet op 24 graden..
Nu een inline verwarming er tussen gezet. Nu blijft hij hopelijk op temperatuur.

[ Voor 27% gewijzigd door Renegade666 op 30-09-2019 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-06 23:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Jorg van Riet schreef op maandag 30 september 2019 @ 20:23:
[...]

Idd goede tip had ik zelf kunnen vinden |:(
Weet je toevallig of de witte waas nog wel weg gaat? (Heb ik iig een onderkomen voor ze tot ik iets anders heb)
Het kan ook komen omdat het voedsel niet opgegeten wordt.
In dat geval zou ik eens kijken naar ander voedsel dat niet zo snel tussen de steken zakt.
bijvoorbeeld vlokken die even blijven drijven.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Pagina: 1 ... 29 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.