Tommie12 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 10:20:
@
toolkist Er is toch behoorlijk wat klein zwerfvuil weg deze morgen. Ik denk dat ze het wat opwoelen waarna het dan rustig de filter in verdwijnt.
Nu had ik ook wat Helenas gekocht, en die hebben ook al in de hele bak gezeten. Een paar hebben zich mooi ingegraven.
In die zin ruimen ze wel op ja, of eigenlijk: ze maken er een dikke bende van maar daardoor belandt het inderdaad in het filter :-)
Mijn ervaring met cacatuoides is dat ze heeel af en toe een keer een garnaaltje pakken, en zich er dan nog soort van in verslikken ook. Ze waren in ieder geval niet in staat mijn garnalenpopulatie onder controle te houden. Ik had niet hele grote exemplaren (de vissen) overigens.
Tommie12 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:26:
Heeft er hier iemand Sterbai's zitten bij Apistogramma's (dwergcichliden)?
Gaat dat goed?
Ik zou ze willen combineren in mijn 190l - 1m bak die goed beplant is.
En tips over bijvissen zijn zeker welkom. Ik denk alvast aan roodneuzen en een soort verwant aan Neons.
Ik heb hier nu ook apistogramma's (1 man, 2 vrouw), met 20 sterbai en 30 roodneuszalmen. In 700 liter. En dat gaat prima. Eerder had ik de combi apisto's en sterbais in 200 liter. En inderdaad, het geeft wel wat gedoe als er jongen zijn. Cory's worden flink opgejaagd dan maar blijven telkens terug komen want ze begrijpen het niet. Misschien in ieder geval een duidelijke hoek/plek creeeren voor de apisto's zodat de corys er in ieder geval niet continu doorheen vliegen.
JME schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:38:
Iemand ervaring met de combinatie van Japonica’s (de grote) en vuurgarnalen? Gaat dat samen? Heb nu een kolonietje vuurgarnalen in een gezelschapsbak en denk over een klein groepje eyecatchers erbij...
Ja hoor, geen probleem.
Achja, wel leuk om mooie grafiekjes te hebben, geeft soms net wat meer inzicht.
Ik heb mijn verwarming ook op een sonoff zitten. 's nachts gaat hij uit. Op deze manier maak ik altijd gebruik van zonnestroom om het aquarium op te warmen. Daarnaast kan ik de sonoff uit laten schakelen als de temperatuur van het aquarium te hoog wordt, dat zou kunnen gebeuren door een op hol geslagen thermostaat. Kans is klein, maar je kunt maar beter voorbereid zijn
Zelfde voor de CO2 toevoeging. Heb nu ook een Sonoff bij het magneetventiel zitten. Dus ik kan nu monitoren hoe vaak en hoe lang er CO2 wordt toegevoegd. Ik heb dus straks grafiekjes waarin ik waarschijnlijk kan zien hoeveel biomassa (planten) ik in mijn aquarium heb door de toegenoemen vraag naar CO2. Daar kan ik vervolgens mijn bemesting weer op aan laten passen (automatisch met doseerpomp).
Als mijn water 5 cm zou zakken, komt mijn ph-sensor droog te staan en geeft hij ph=8 aan. Dan blijft het systeem dus tot in de eeuwigheid CO2 toevoegen en gaan al mijn vissen dood. Ik ga de magneetventiel-sonoff dus zo programmeren dat hij maximaal 1 of 2 uur CO2 toevoegt en dan afslaat en een alarm geeft. Ook weer een extra zekerheidje.
Maargoed zoals hierboven al gezegd, leuk om 2 hobbies te combineren, maar allemaal niet bepaald noodzakelijk natuurlijk.
[
Voor 71% gewijzigd door
de Peer op 14-10-2019 11:43
]