Gekke vraag: kan een bak ook té stabiel zijn?
Ik heb een Juwel Primo 70 LED ingericht als gezelschapsbak. Bruto 70 liter, netto zal zo’n 55-60 zijn, redelijk wat planten en geen extreem vervuilende visjes (neon tetra, hyphessobrycon amandae, microrasbora kubotai). Mijn water komt gewoon uit de kraan en ik ververs wekelijk zo’n 15 liter. De thermostaat houdt de bak op 23,5 graden. Ik gebruik het standaard meegeleverde interne filter, een Juwel Bioflow One. Het meegeleverde filtermateriaal bestaat uit 2 kleine sponsjes, maar ik heb het bacterieoppervlak wat vergroot door er eentje uit te hollen en te vullen met siporax mini. Van die spons blijf ik zoveel mogelijk af, de andere knijp ik wel eens uit in wat aquariumwater als ik merk dat de stroming minder wordt. Ik gebruik de all-in-one plantenvoeding van Planted Box. De vissen voer ik 1x per dag en dan met mate. Ze zien er gezond uit en zijn actief, de planten groeien goed.
Dat is wel eens anders geweest, vooral op plantengebied. Ik gebruikte aanvankelijk alleen Profito als voeding, maar na verloop van tijd vielen er gaten in de bladeren, een deel werd geel, een deel ging dood. Toen mijn anubias nana baardalg begon te krijgen was de maat vol en ben ik me beter gaan inlezen. Een wereld van micro/macro voeding, CO2 en licht ging voor me open. Een CO2-installatie ging me te ver en na een korte proef ben ik gestopt met vloeibare carbo omdat enkele vuurgarnalen omvielen (verband kan ik niet aantonen, maar sindsdien heb ik geen opvallende uitval meer). Ik ben verder gaan experimenteren met voedingsstoffen en licht. Om de effecten daarvan te kunnen meten heb ik een druppeltestkoffer van Colombo aangeschaft. Daaruit bleek dat in eerste instantie mijn fosfaat en nitraat extreem laag waren. Die stoffen doseerde ik ook niet, dus dat was niet zo raar. Ik ben overgegaan op all-in-one plantenvoeding en heb mijn verlichting opnieuw ingeregeld. Sindsdien groeien mijn planten als kool, zelfs zonder toegevoegde CO2. Vissen en garnalen vermaken zich uitstekend!
Wat is dan het probleem? Gek genoeg: het gaat me té goed

Mijn waterwaarden zijn zo belachelijk stabiel dat ik mijn druppeltests begin te wantrouwen: pH is altijd 7.5, KH en GH zijn altijd 6-7, nitriet en ammonia zijn altijd 0. Aanvankelijk stegen fosfaat en nitraat keurig mee met de dosering plantenvoeding, maar sinds een aantal maanden zijn ook die stabiel op respectievelijk 2 en net geen 10 mg/l. Op zich kan dat allemaal vast wel als je een evenwicht hebt bereikt, maar vooral fosfaat en nitraat vind ik verdacht. Ten eerste omdat ze in de verhouding 1:10 in de plantenvoeding zitten, terwijl ik 2:10 meet in mijn aquariumwater. Ten tweede omdat het ook gedurende de week stabiel is, terwijl ik maar 1x per week de voedingsstoffen toevoeg (die stop ik in het wisselwater).
Ik denk erover om een paar losse druppeltests van JBL te kopen, maar tegelijk zie ik de bak gewoon lekker draaien en ervaar ik geen zichtbare problemen. Wat denken jullie, is mijn twijfel gegrond? En zijn de gemeten waterwaarden überhaupt reden tot zorg?