Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.620 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

JME

zeg maar Jamie

Japonica’s zitten inmiddels erin en gaan inderdaad prima samen met o.a. de vuurgarnalen.
Nu kwam de LFS met de opmerking dat ze de laatste tijd wel eens melding van klanten krijgen dat kleine aantallen jonge Japonica’s toch overleven in zoet water. Voor de duidelijkheid: het gaat om Amanogarnalen, geen mini Japonica’s. Zou het??

[ Voor 12% gewijzigd door JME op 17-10-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JME schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:36:
Japonica’s zitten inmiddels erin en gaan inderdaad prima samen met o.a. de vuurgarnalen.
Nu kwam de LFS met de opmerking dat ze de laatste tijd wel eens melding van klanten krijgen dat kleine aantallen jonge Japonica’s toch overleven in zoet water. Voor de duidelijkheid: het gaat om Amanogarnalen, geen mini Japonica’s. Zou het??
Onmogelijk. De larven hebben brakwater nodig om op te groeien. De kleintjes kunnen het korte tijd overleven maar zullen nooit volwassen worden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat was ook mijn reactie. Zijn vermoeden was dat er door de jarenlange kweek een aanpassing aan zoet water aan het ontstaan was. Maar zeker zolang de kweek met brak water plaatsvindt, lijkt dat me sterk. Ik acht de kans groter dat klanten Japonica’s en mini Japonica’s verwarren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
werkt er iemand met JBL Proscape Shrimpsoil? Zo ja, hoe gebruik je het (doen je platen het goed, moet je veel toevoegen etc.) en is dat te gebruiken met corydoras (in mijn geval pygmeus)?

Thanks.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
De kortingsbonnen voor Vivarium zijn binnen, ik heb er alweer zin in. Eens kijken of ik een nieuwe inrichting (hout) voor m'n bak op de kop kan tikken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 15:33
Ik heb iets soortgelijks van Dennerle en ook pygmaeus. Die doen het daar prima op. Ik zie geen afgesleten "snorharen" .Had eerst een strandje van zand voor ze gemaakt. Heel leuk om te zien hoe ze daar in wroeten. Maar binnen een paar weken was er al geen zand meer te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 15:33
boomr schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 17:13:
werkt er iemand met JBL Proscape Shrimpsoil? Zo ja, hoe gebruik je het (doen je platen het goed, moet je veel toevoegen etc.) en is dat te gebruiken met corydoras (in mijn geval pygmeus)?

Thanks.
Ik heb iets soortgelijks van Dennerle en ook pygmaeus. Die doen het daar prima op. Ik zie geen afgesleten "snorharen" .Had eerst een strandje van zand voor ze gemaakt. Heel leuk om te zien hoe ze daar in wroeten. Maar binnen een paar weken was er al geen zand meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Japonica’s eten geen gezonde planten. Toch? News flash: met uitzondering van Alternanthera. Drie keer raden wat het stralend rode middelpunt van onze bak is? Eh, was?
Iemand nog een tip voor een vergelijkbaar rood plantje, liefst een stengelachtige die niet al te moeilijk is qua licht en voeding maar wel Japonica proof??

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 19-10-2019 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:35

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 21:06:
Vanavond had ik een CO2 vergiftiging te pakken. Gelukkig was ik er op tijd bij.

Vanmiddag heb ik het naaldventiel verder open gedraaid omdat ik met de huidige setting niet verder kwam als 7,15 terwijl het magneetventiel al enkele uren open stond. Uiteindelijk kwam ik hiermee wel op 6,9 uit.

Later vanavond werd de toevoer opnieuw open gezet door de controller. Later viel het mijn vrouw en mij op dat de kardinaaltetra's, antennebaarsje en algeneter bovenin liepen te happen naar zuurstof. Gelijk steenkoud water van flinke hoogte erin gegooid en filteruitstroom boven het water gehangen.

Het gekke was: de controller gaf een pH van 6,78 aan. Toen ik hem echter beet pakte vloog deze naar 6,15. Oftewel, ik kan mijn controller (of sonde) dus totaal niet meer vertrouwen...
Koop een nieuwe Ph Electrode dan ben je als het goed is van deze problemen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 23:38

The Executer

Lekker belangrijk!

Zit nu met een nieuw probleem...

Vandaag is de grote CO2-fles opgegaan. Ik zou de jbl fles er aan koppelen, blijkt de draaiknop te lekken.... Dat moet wel gebeurt zijn bij het vullen/vulstation, want toen ik hem erheen bracht was hij nog goed. Ik verneem de knop ook iets omhoog komen bij het opendraaien. Nu zit ik dus zonder CO2, en kan niet eerder als woensdag heen.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

Vandaag was ik op kantoor om de vissen te voeren en trof ik mijn discusvis in kerststemming aan :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qv4UnWKl.jpg

Ik ben maar gelijk naar de Intratuin gegaan voor wat flesjes EXIT. Voor dag 1 ging er bijna een geheel flesje in. Ik las ook dat de temperatuur verhogen naar 30 graden deze witte stip zou kunnen uitroeien. Voor zover ik kan nagaan kunnen de Corydoras Sterbai, guppen, roodstaarten en de kardinaal tetra's dit wel hebben. Ik heb echter ook een stuk of 25 Indische modderkruipers en die hebben een range van 24~28 graden. Zouden ze doodgaan van een weekje 30 graden?

nb: zo zien de modderkruipers er uit maar deze zijn niet uit mijn aquarium:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e4ESO5Ml.jpg

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:53:
Zit nu met een nieuw probleem...

Ik verneem de knop ook iets omhoog komen bij het opendraaien.
Dit klopt wel en ik zou me er niet druk om maken, mijn flessen hebben dat ook.
shotputty schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 20:53:
Vandaag was ik op kantoor om de vissen te voeren en trof ik mijn discusvis in kerststemming aan :/
[Afbeelding]

Ik heb echter ook een stuk of 25 Indische modderkruipers en die hebben een range van 24~28 graden. Zouden ze doodgaan van een weekje 30 graden?

nb: zo zien de modderkruipers er uit maar deze zijn niet uit mijn aquarium:
[Afbeelding]
Ik zou me meer zorgen maken om je Discus, die 2 graden meer komt in de natuur ook wel eens voor.

[ Voor 52% gewijzigd door Winkiller op 21-10-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:54:
[...]

Dit klopt wel en ik zou me er niet druk om maken, mijn flessen hebben dat ook.
Probleem is dus dat er ook daadwerkelijk gas uit lekt. Zijn nu onderweg, dus zal er zo achterkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Probleem is dus dat er ook daadwerkelijk gas uit lekt. Zijn nu onderweg, dus zal er zo achterkomen.
Wat voor fles is dat precies ? zet hem wel ff buiten als hij lekt.

@shotputty ik heb een broertje van jouw zieke Discus....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ydqwxwr.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Winkiller op 21-10-2019 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 15:04:
[...]

Wat voor fles is dat precies ? zet hem wel ff buiten als hij lekt.

@shotputty ik heb een broertje van jouw zieke Discus....

[Afbeelding]
Is een JBL 500g fles. Probleem bleek in de aansluiting van de meters/ventiel te zitten. De rubberen O-ring bleek uitgehard en platgedrukt te zijn. Ze konden de 2kg fles niet direct vullen omdat hun tank net gevuld werd. Ben ben met de kleine fles (die nog vol was) en de meters naar hun achterburen gereden waar ze een vervangende O-ring hadden. Vervolgens terug gereden, vrachtauto was net klaar en heeft hij mijn fles gevuld. Top service daar (en lekker goedkoop, 2kg voor.€ 12,80 :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

The Executer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:03:
[...]

Is een JBL 500g fles. Probleem bleek in de aansluiting van de meters/ventiel te zitten. De rubberen O-ring bleek uitgehard en platgedrukt te zijn.
Regelmatig vervangen inderdaad, ongeveer om de 3/4 keer om lekken uit te sluiten.
https://www.aquaplantsonl...ml?search=o-ring+proflora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Winkiller schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:37:
[...]

Regelmatig vervangen inderdaad, ongeveer om de 3/4 keer om lekken uit te sluiten.
https://www.aquaplantsonl...ml?search=o-ring+proflora
Ah, wist ik niet. Dank voor de tip! Heb gelijk 5 gekregen van de beste man. Straks spul maar eens weer aansluiten. Feit is dat hij goed afsluit, meter staat nog steeds op dezelfde waarde als 2 uren terug terwijl de fles nu dicht zit. Had hem even open gedraaid om te kijken of hij goed afsloot.

Gisteravond helaas mijn laatste antennebaarsje eruit gevist, lag dood op de bodem.

[ Voor 14% gewijzigd door The Executer op 21-10-2019 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
The Executer schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 17:52:
[...]
Gisteravond helaas mijn laatste antennebaarsje eruit gevist, lag dood op de bodem.
Antennebaarsjes zijn doorgefokt en zwak... En de kweekvormen al helemaal. Een sterker visje is z'n neefje Microgeophagus altispinosa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Vivarium Beurs - https://www.vivariumbeurs.nl/
2 + 3 november 2019 Autotron.
Graafsebaan 133
5248 NL Rosmalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Leuke visjes die CPD:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ldMQ4rYBQmL8QHlf6bRl9vgV/medium.jpg
Ik heb trouwens af en toe wat van dit drijvend spul over, maak ik daar iemand in de omgeving Eindhoven blij mee? Enkel afhalen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7nKVfJlFjCAzzmmVzZYmdzAt/medium.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door boomr op 21-10-2019 19:58 ]

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Zijn er hier gebruikers van de Juwel Helialux Spectrum led balken inclusief Helialux smartcontroller ?

[YouTube: JUWEL Aquarium - HeliaLux Spectrum - Vollspektrum LED Beleuchtung]

Ik heb voor mijn Juwel Trigon 350 de kleine balk (550) + controller besteld om ik nieuwsgierig ben.
Mocht het goed bevallen zit het er dik in dat ik de Juwel Spectrum 1000 (grote balk) ook bestel.
Ik ben dus op zoek naar mensen die er ervaring mee hebben...voor mij is het geheel nieuw.

Zelf ervaring met de Aqualantis Easyleds + controller wel, ook best een dure oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38
@Winkiller

Ik heb de iets oudere variant er inzitten, dus zonder app etc, maar een losse controller. EN alleen wit/blauw licht.
Instellen is easy, en de overgang werkt prima. Dus met die moet ook goed komen.

Ik heb ondertussen qua helderheid aardig in gedemd. Kreeg nogal last van groene stip.
Dus momenteel op 70%, maar denk dat ik meer naar beneden moet.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:13:
@Winkiller
Ik heb ondertussen qua helderheid aardig in gedemd. Kreeg nogal last van groene stip.
Dus momenteel op 70%, maar denk dat ik meer naar beneden moet.
Ja herken ik, ik heb in mijn andere Aquarium 2 Aqualantis Easy led lampen en die branden samen op 56%.
Precies ook de reden waarom ik Helialux Spectrum wil proberen, makkelijk dimbaar & biotoopprofielen.
Maar groene algen zijn bijna niet te voorkomen, ook niet als je Aquarium 100% in balans is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
Ik heb ook de voorloper, Werkt prima.
Als je een beetje handig bent met de soldeerbout kun je beide lichtbalken sturen met 1 controler.

De led's zijn via de min gestuurd dus die knoop je aanelkaar van beide voedingen en aansluiten op de ingaande voeding van de controler. De + van beide voedingen gaan om de controler heen direct naar de lamp ssamen met de uitgaande (gesplitse) min.
De plus van een van de voedingen nog aansluiten op ingang van controler zodat deze ook zelf voeding heeft (de uitgaande pluskant is dus niet aangeloten).
Zo heeft iedere lamp zijn eigen voeding en kan deze met 1 controler gestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:59
@Winkiller

Heb deze ook voor de Rio 125, ben alleen druk bezig om deze werkend te krijgen op een TC420. Dit weekend ga ik hier verder mee, volgens mij moet ik hem dan werkend hebben.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 10-06 18:57
twee dagen geleden aantal guppy's gekocht. nu is één van de vrouwtjes ineens bijna spierwit en ook de ogen zijn spierwit. gezocht op internet maar vindt niet wat dit kan zijn. Ze lijkt het nog goed te doen, zwemt prima en is zelfs zwanger, maar gezien de lijkbleeke kleur en witte ogen lijkt me dat er iets niet goed gaat.
Overige guppýs en vissen zijn allemaal gezond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

BaZnGaNL schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:11:
@Winkiller

Heb deze ook voor de Rio 125, ben alleen druk bezig om deze werkend te krijgen op een TC420. Dit weekend ga ik hier verder mee, volgens mij moet ik hem dan werkend hebben.
Ik ga aan de gang met de HeliaLux SmartControl, bij Amazon.de goedkoper dan in NL.

Ik kijk uit naar wat bij jou mogelijk is met de TC240, nog niet eerder van gehoord trouwens....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

toolkist schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 19:31:
De kortingsbonnen voor Vivarium zijn binnen, ik heb er alweer zin in. Eens kijken of ik een nieuwe inrichting (hout) voor m'n bak op de kop kan tikken
Hoe kom je aan kortingsbonnen? Ik ga er met z'n zevenen heen dus dan is het wel interessant... :D

De witte stip is inmiddels onder controle (bijna weg), ik moest wel even mijn verwarming opkrikken van 600 watt naar 1400 watt 8)7 om die 2000 liter op 30 graden te krijgen, ondanks de dikke isolatie achter en onder het aquarium blijft het een energieslurper. Vooral 's nachts heeft ie er moeite mee als de temperatuur naar 15 graden zakt op kantoor.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

basjuhh schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:00:
twee dagen geleden aantal guppy's gekocht. nu is één van de vrouwtjes ineens bijna spierwit en ook de ogen zijn spierwit. gezocht op internet maar vindt niet wat dit kan zijn. Ze lijkt het nog goed te doen, zwemt prima en is zelfs zwanger, maar gezien de lijkbleeke kleur en witte ogen lijkt me dat er iets niet goed gaat.
Overige guppýs en vissen zijn allemaal gezond...
Vissen worden vaak bleek als er iets verkeerd gaat, maar wat is aan jou om uit te vogelen...
Temperatuur, vergiftigingen, kruisinfecties, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52
shotputty schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:45:
[...]

Hoe kom je aan kortingsbonnen? Ik ga er met z'n zevenen heen dus dan is het wel interessant... :D
https://www.vivariumbeurs.nl/bezoekers/kortingsbonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Eens, maar gezien het maar om 1 vis gaat en ook de ogen zo goed als wit zijn als de rest van zijn lijf, dacht ik dat het waarschijnlijk iets anders was.
Winkiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:51:
[...]

Vissen worden vaak bleek als er iets verkeerd gaat, maar wat is aan jou om uit te vogelen...
Temperatuur, vergiftigingen, kruisinfecties, ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
basjuhh schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:33:
Eens, maar gezien het maar om 1 vis gaat en ook de ogen zo goed als wit zijn als de rest van zijn lijf, dacht ik dat het waarschijnlijk iets anders was.

[...]
Het ene mens valt ook eerder neer dan het andere.. Wat zijn je waterwaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Visje was 2 dagen geleden nog in orde. Waterwaardes weet ik niet uit mijn hoofd, maar 2 dagen geleden nog een standaard teststrip gedaan en alle waardes vielen in het groene gedeelte.
SmurfLink schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

Het ene mens valt ook eerder neer dan het andere.. Wat zijn je waterwaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:02
Ben ik de enige die die standaard teststrips niet vertrouw?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 13:29
SnowDude schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:22:
Nee, het hele aquaforum volgt je daarin.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Nee, die zijn nooit nauwkeurig geweest.. druppelsets zijn de enige nauwkeurige manier om te testen..

@basjuhh wat heb je aan de waarden van 2 dagen terug als je vis NU problemen vertoont? :?

[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 23-10-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Winkiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:44:
[...]

Ik ga aan de gang met de HeliaLux SmartControl, bij Amazon.de goedkoper dan in NL.

Ik kijk uit naar wat bij jou mogelijk is met de TC240, nog niet eerder van gehoord trouwens....
Deze vond ik te duur, dus heb ik het met mijn huidige TC420.

Misschien weet iemand een mooi schema voor een zoetwater met planten en als vissen neontetra's, glasroodvinzalmen & panda's.
Liefst met printscreens, software voor de TC421 is helaas anders dan van de TC420.

Maar uiteraard laat ik het hier weten.

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:45:
[...]
druppelsets zijn de enige nauwkeurige manier om te testen..
Ook dat verschilt per merk en per test. En ook dan zit er nog steeds een interpretatie aan vast. We doen allemaal ons best, maar we blijven hobbyprutsers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
BaZnGaNL schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:58:
[...]

Deze vond ik te duur, dus heb ik het met mijn huidige TC420.

Misschien weet iemand een mooi schema voor een zoetwater met planten en als vissen neontetra's, glasroodvinzalmen & panda's.
Liefst met printscreens, software voor de TC421 is helaas anders dan van de TC420.

Maar uiteraard laat ik het hier weten.
Heb hier de aquaplant variant draaien met wat aanpassingen in sterkte en tijden etc:
Maar als basis kan je verschillende schema's gebruiken en die aanpassen naar wens.
Voorbeeld vanaf: https://www.aquaria-shop.nl/index.php/download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:19:
[...]

Ook dat verschilt per merk en per test. En ook dan zit er nog steeds een interpretatie aan vast. We doen allemaal ons best, maar we blijven hobbyprutsers :+
Mwoa ik heb mijn JBL set wel eens meegenomen naar het lab en kwam op vergelijkbare waarden uit hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tuurlijk kan dat vergelijkbaar zijn. Maar als je een kleurenschaal moet aflezen (interpretatie) met stappen van 10-20-30-40-50 (grofmazig) dan wil ik dat liever niet nauwkeurig noemen. Dat wil niet zeggen dat je er niet heel aardig een ordegrootte mee kan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Paulus07 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Heb hier de aquaplant variant draaien met wat aanpassingen in sterkte en tijden etc:
Maar als basis kan je verschillende schema's gebruiken en die aanpassen naar wens.
Voorbeeld vanaf: https://www.aquaria-shop.nl/index.php/download
Thanks, kan alleen deze niet op gebruiken voor de TC421 (WiFi variant) is het mogelijk dat je van jou settings een printscreen kan maken en deze kan sturen naar mij / posten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Nee maar als je altijd hetzelfde merk blijft gebruiken zit je vaak wel redelijk veilig.
Ik gebruik al jaren JBL easy test, zijn mijn inzien dezelfde strips als bij JBL Proscan.
Dit terwijl de Proscan strips duurder zijn. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 19:54
Ik wil weer beginnen met mijn aquarium hobby. De juwell vision 260 vind ik prachtig. Ik kan alleen niet echt een realistisch stroomverbruik vinden. LED schijnt stukken voordeliger te zijn, iemand een idee?

En is de vision 260 nog steeds zo mooi als vroeger? Ik vind die ronding echt mooi. Wbt schoonmaken moet dat lukken las ik. Of is dat erg onhandig en moeilijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

TweakerVincent schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 20:48:
Ik wil weer beginnen met mijn aquarium hobby. De juwell vision 260 vind ik prachtig. Ik kan alleen niet echt een realistisch stroomverbruik vinden. LED schijnt stukken voordeliger te zijn, iemand een idee?

En is de vision 260 nog steeds zo mooi als vroeger? Ik vind die ronding echt mooi. Wbt schoonmaken moet dat lukken las ik. Of is dat erg onhandig en moeilijk?
Houd ook rekening met vertekening van je vissen, soms lijken ze daardoor groter, ook bij Juwel Trigon.
Lastig schoonmaken valt wel mee, er zijn handige tools, bv: deze ramenwisser met bolling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Winkiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Houd ook rekening met vertekening van je vissen, soms lijken ze daardoor groter, ook bij Juwel Trigon.
Lastig schoonmaken valt wel mee, er zijn handige tools, bv: deze ramenwisser met bolling.
Is die vertekening een klein beetje? Lijkt mij op zich geen probleem of is het storend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

TweakerVincent schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:49:
[...]

Is die vertekening een klein beetje? Lijkt mij op zich geen probleem of is het storend?
Ga een keer ergens kijken en oordeel zelf, wat ik vind is niet belangrijk, kijk daarna in de bak.
Ik heb in mijn Trigon 350 een grote Blauwe Discus, soms lijkt hij groter dan hij werkelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kx1tNSK.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Winkiller schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 22:06:
[...]

Ga een keer ergens kijken en oordeel zelf, wat ik vind is niet belangrijk, kijk daarna in de bak.
Ik heb in mijn Trigon 350 een grote Blauwe Discus, soms lijkt hij groter dan hij werkelijk is.

[Afbeelding]
Zelf kijken is inderdaad de beste tip.

Probleem is wel vaak dat veel van deze bakken zonder water in de winkels staan waardoor de vervorming heel anders is dan met water. Zelf heb ik nu een bak met gebogen hoeken en dat zal mijn laatste gebogen bak blijven. Mijn volgend bak krijgt weer rechte gelijmde hoeken.

Wat betreft verlichting, sinds ik over ben gestapt op LED wil ik niet meer terug. Niet alleen vanwege de lagere wattages, maar meer vanwege de dimbaarheid en in mijn geval ook de kleur instellingen..

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Hier idem mbt LED.
En mbt de Vision 260, alleen al die smalle kleppen om in je bak te komen zijn voor mij een reden om em niet te willen. Voor mij moet de hele bovenkant er zonder gedoe vanaf kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gekke vraag: kan een bak ook té stabiel zijn?

Ik heb een Juwel Primo 70 LED ingericht als gezelschapsbak. Bruto 70 liter, netto zal zo’n 55-60 zijn, redelijk wat planten en geen extreem vervuilende visjes (neon tetra, hyphessobrycon amandae, microrasbora kubotai). Mijn water komt gewoon uit de kraan en ik ververs wekelijk zo’n 15 liter. De thermostaat houdt de bak op 23,5 graden. Ik gebruik het standaard meegeleverde interne filter, een Juwel Bioflow One. Het meegeleverde filtermateriaal bestaat uit 2 kleine sponsjes, maar ik heb het bacterieoppervlak wat vergroot door er eentje uit te hollen en te vullen met siporax mini. Van die spons blijf ik zoveel mogelijk af, de andere knijp ik wel eens uit in wat aquariumwater als ik merk dat de stroming minder wordt. Ik gebruik de all-in-one plantenvoeding van Planted Box. De vissen voer ik 1x per dag en dan met mate. Ze zien er gezond uit en zijn actief, de planten groeien goed.

Dat is wel eens anders geweest, vooral op plantengebied. Ik gebruikte aanvankelijk alleen Profito als voeding, maar na verloop van tijd vielen er gaten in de bladeren, een deel werd geel, een deel ging dood. Toen mijn anubias nana baardalg begon te krijgen was de maat vol en ben ik me beter gaan inlezen. Een wereld van micro/macro voeding, CO2 en licht ging voor me open. Een CO2-installatie ging me te ver en na een korte proef ben ik gestopt met vloeibare carbo omdat enkele vuurgarnalen omvielen (verband kan ik niet aantonen, maar sindsdien heb ik geen opvallende uitval meer). Ik ben verder gaan experimenteren met voedingsstoffen en licht. Om de effecten daarvan te kunnen meten heb ik een druppeltestkoffer van Colombo aangeschaft. Daaruit bleek dat in eerste instantie mijn fosfaat en nitraat extreem laag waren. Die stoffen doseerde ik ook niet, dus dat was niet zo raar. Ik ben overgegaan op all-in-one plantenvoeding en heb mijn verlichting opnieuw ingeregeld. Sindsdien groeien mijn planten als kool, zelfs zonder toegevoegde CO2. Vissen en garnalen vermaken zich uitstekend!

Wat is dan het probleem? Gek genoeg: het gaat me té goed :+ Mijn waterwaarden zijn zo belachelijk stabiel dat ik mijn druppeltests begin te wantrouwen: pH is altijd 7.5, KH en GH zijn altijd 6-7, nitriet en ammonia zijn altijd 0. Aanvankelijk stegen fosfaat en nitraat keurig mee met de dosering plantenvoeding, maar sinds een aantal maanden zijn ook die stabiel op respectievelijk 2 en net geen 10 mg/l. Op zich kan dat allemaal vast wel als je een evenwicht hebt bereikt, maar vooral fosfaat en nitraat vind ik verdacht. Ten eerste omdat ze in de verhouding 1:10 in de plantenvoeding zitten, terwijl ik 2:10 meet in mijn aquariumwater. Ten tweede omdat het ook gedurende de week stabiel is, terwijl ik maar 1x per week de voedingsstoffen toevoeg (die stop ik in het wisselwater).

Ik denk erover om een paar losse druppeltests van JBL te kopen, maar tegelijk zie ik de bak gewoon lekker draaien en ervaar ik geen zichtbare problemen. Wat denken jullie, is mijn twijfel gegrond? En zijn de gemeten waterwaarden überhaupt reden tot zorg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Heel simpel, als je planten goed groeien en mooi van kleur zijn, en je vissen gezond rond zwemmen dan zou ik me niet veel zorgen maken.

Als je druppel sets wat ouder zijn kunnen ze verkeerde waardes gaan geven. Je zou altijd eens kunnen overwegen om voor de test die je het minste vertrouwd een ander merk te kopen.

Het aflezen van kleuren bij test sets is best lastig. Mijn bij Tetra no3 test ziet alles tussen de 1 en 12 mg/l er bijna het zelfde uit.

Het fijnste vind ik de tests die met een omslag kleur werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
toolkist schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:26:
Hier idem mbt LED.
En mbt de Vision 260, alleen al die smalle kleppen om in je bak te komen zijn voor mij een reden om em niet te willen. Voor mij moet de hele bovenkant er zonder gedoe vanaf kunnen.
Dit wist ik niet, ik had hiervoor een oudere zelfgemaakt bak van iemand en die kappen eraf was echt een gedoe altijd. Als dat idd bij de vision 260 ook zo is kan ik beter een andere bak nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
TweakerVincent schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:32:
[...]

Dit wist ik niet, ik had hiervoor een oudere zelfgemaakt bak van iemand en die kappen eraf was echt een gedoe altijd. Als dat idd bij de vision 260 ook zo is kan ik beter een andere bak nemen?
Dit is vaak een detail dat over het hoofd gezien wordt bij de aanschaf. Aquaria hebben regelmatig onderhoud nodig en als het veel werk is om goed toegang te krijgen voor onderhoud dan wordt er vanzelf minder onderhoud gepleegt.

Zelf ben ik met zoiets bezig (ook deze maat ongeveer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZX4b49SVbmItPBHHeLdPG9lT/full.jpg

De kap kan dan blijven zitten voor het meeste onderhoud en de lichtbak kan blijven hangen waardoor ik ook gewoon goed licht heb met onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
SnowDude schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 14:04:
[...]

Dit is vaak een detail dat over het hoofd gezien wordt bij de aanschaf. Aquaria hebben regelmatig onderhoud nodig en als het veel werk is om goed toegang te krijgen voor onderhoud dan wordt er vanzelf minder onderhoud gepleegt.
Dit is heel erg waar. Mijn vorige 2e hands bak was drama met schoonmaken daarom ook echt veel minder zin in.

Maar zo erg zal dat wss niet zijn. Ik kan nergens reviews vinden van de juwil 260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik vind het zelf ook fijn als het licht kan blijven zitten met schoonmaken aangezien mijn bak op een plek staat met relatief weinig daglicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is ook een ramp bij de Juwel Primo. Het klepje is puur bedoeld om te voeren, je hand past er niet doorheen. Dus voor onderhoud moet altijd de hele kap eraf. Met een condenswaterballet tot gevolg. En lichtgebrek tijdens het onderhoud zelf. Om nog maar niet te spreken van de belabberde kwaliteit van het materiaal, dat bijna net zo doorschijnend is als de bak zelf (OK, overdreven, maar het deksel licht op als een kerstboom als de lampen branden). Daar zal ik bij een toekomstige bak zeker beter op letten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SnowDude schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:24:
Als je druppel sets wat ouder zijn kunnen ze verkeerde waardes gaan geven. Je zou altijd eens kunnen overwegen om voor de test die je het minste vertrouwd een ander merk te kopen.

Het aflezen van kleuren bij test sets is best lastig. Mijn bij Tetra no3 test ziet alles tussen de 1 en 12 mg/l er bijna het zelfde uit.

Het fijnste vind ik de tests die met een omslag kleur werken.
Dank je voor het meedenken. Heb je tips voor met name fosfaat en nitraat testen die betrouwbaar zijn en goed afleesbaar met niet te ruime tussenstappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Persoonlijk zou ik me niet al te druk maken. Ik vroeg laatst aan mijn auqarium specialist hoe lang het geleden was dat hij in zijn eigen bak thuis (+/- 2000 liter zee water) gemeten had. Tot mijn verbazing zei hij "oh dat is denk ik een maand of 7 geleden". Het enige dat hij heeft is wel permanente PH monitoring en hij meet wekelijks het zout gehalte.

Mijn ervaring is: veel meten is alleen echt nodig als je bak recent veel veranderd is of erg jong. Als ik naar mijn koralen kijk dan zie ik direct hoe mijn bak er voor staat, maar dat is ook een stukje ervaring. Als het ene koraal niet echt open staat dan is er waarschijnlijk wat aan de hand met de nitraten en bij de ander is er waarschijnlijk wat te weinig fosfaat. En pas dan ga ik gericht meten.

Ik ben zelf een jaar of 10 geleden afgestapt van zoet water dus mijn kennis daar is een beetje roestig, maar mijn ervaring is altijd: zo min mogelijk in de grond woelen en grof dood materiaal altijd handmatig weghalen. Dat is veel beter dan overmatig meten en constant toevoegen van additieven.

Ik zelf gebruik nu de PO4 test van salifert, dat is ook een kleur test. Im mijn zee aquarium probeer ik rond 0.03 ppm te zitten. Helemaal nul vinden de meeste zachte koralen niet fijn,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Klinkt goed. Omdat ik de boel aan het inregelen was op zoek naar een evenwicht, wil ik nu zeker weten dat ik dat evenwicht heb bereikt. En niet dat mijn test niet goed is en de waterwaarden rustig oplopen. Vooral die onveranderlijkheid tussen twee doseringen in vind ik verdacht, ik had een zaagtandgrafiek verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Hehe! Heb ik eindelijk met een extra verloopstukje de HeliaLux Spectrum 800 werkend op mijn TC421 (Gisteravond laat geïnstalleerd), kom ik tot de ontdekking dat ik last heb van Witte Stip. En als klap op de vuurpijl, ook nog eens een Nitraatpiek... :(

Snel behandeld met, Sera Protazol & JBL Biotopol. Hoop dat het vant weekend beter gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Een nitraatpiek??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Is er toevallig iemand uit Deventer die naar Vivarium gaat en wil carpoolen? Ik heb zelf een auto maar vind het een eind rijden, en het is 6 euro voor parkeren.

Ook zoek ik nog steeds een ander huis voor een Polypterus spp. van 30cm (wordt niet groter), deze kan ik evt meenemen naar Vivarium bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:01
toolkist schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:26:
Hier idem mbt LED.
Ik heb een Rio 125 met helialux: die kan je eenvoudig helemaal naar achteren of naar voren schuiven (met de klepjes omhoog), en er hangen ook geen tl of led balken naast: je hebt dan dus direct een heel smalle strook voor kleppen en verlichting, dat is echt ideaal voor onderhoud. Ik zou ook niet snel voor een niet-rechte bak gaan, dat lijkt me een stuk onhandiger.
(Verder is bij die helialux de balk een groot koelprofiel: dat komt de levensduur ten goede, die multilux LED buisjes worden veel te warm en vind ik dus ook niet te vergelijken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
Ja ik vond het ook al zo vreemd... :( Nu nog maar eens ff een 50% waterwissel doen.. Denk dat anders mijn vissen de nacht niet overleeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hm als ik hierboven lees is de juwel vision 260 eigenlijk geen goede keus... Zonde ik vind het een erg mooie bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Juwel is zeker geen slecht materiaal, maar er bestaat beter.
Kijk eens naar Oase, Aquatlantis of Eheim.

ik heb een juwel naast de Aquatlantis gezien, en voor Aquatlantis gekozen. De bouw is robuuster, beter afgewerkt, en de standaard led is een pak beter en dimbaar.
Als je bij een juwel de verlichting wil upgraden, dan heb je de prijs van een Aquatlantis betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:00:
Juwel is zeker geen slecht materiaal, maar er bestaat beter.
Kijk eens naar Oase, Aquatlantis of Eheim.

ik heb een juwel naast de Aquatlantis gezien, en voor Aquatlantis gekozen. De bouw is robuuster, beter afgewerkt, en de standaard led is een pak beter en dimbaar.
Als je bij een juwel de verlichting wil upgraden, dan heb je de prijs van een Aquatlantis betaald.
Een vergelijkbare juwel vision is 1200 euro (Aquatlantis Fusion 120). Dat is wel een hoop geld :(

Verbazendwekkend weer wat voor advies ik krijg van een aquariumwinkel. Ik wil een nano 40 liter bak weer opstarten. 1 dwergkogel, 4/5 kuhli's en wat Danio margaritatus – Rasbora Galaxy.

Stelt hij voor dat ik er een rode krab bij moet doen.... niet bekend met krabben maar dit lijkt me absoluut onmogelijk... is een brakwater dier en heeft 75% land nodig. (ja ik moet maar een stuk hout gebruik die wat boven water kwam.

Of zie ik het verkeerd?

[ Voor 28% gewijzigd door TweakerVincent op 25-10-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
TweakerVincent schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:58:
[...]

Een vergelijkbare juwel vision is 1200 euro (Aquatlantis Fusion 120). Dat is wel een hoop geld :(
Dat is dan ook een 400l bak.
Met welke Juwel vergelijk je?

Ik heb de Fusion 100 (188l) gekocht voor 530€ inclusief de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:02:
[...]

Dat is dan ook een 400l bak.
Met welke Juwel vergelijk je?

Ik heb de Fusion 100 (188l) gekocht voor 530€ inclusief de kast.
met de 260 liter juwel vision bak. 400liter is idd wat groot maar ik vind 120 m wel prima, 100 te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dan is er ook de Fusion 120x50, die is inclusief de kast 986€, en dat is 330l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
[...]

Verbazendwekkend weer wat voor advies ik krijg van een aquariumwinkel. Ik wil een nano 40 liter bak weer opstarten. 1 dwergkogel, 4/5 kuhli's en wat Danio margaritatus – Rasbora Galaxy.

Stelt hij voor dat ik er een rode krab bij moet doen.... niet bekend met krabben maar dit lijkt me absoluut onmogelijk... is een brakwater dier en heeft 75% land nodig. (ja ik moet maar een stuk hout gebruik die wat boven water kwam.

Of zie ik het verkeerd?
Ik heb geen idee om welke krab het precies gaat, maar er zijn meer dan genoeg zoetwater exemplaren, en ook dieren die geen tot erg weinig boven water te vinden gaan zijn. Maar de vraag is of je dat moet willen. Veelal slopen ze platen en als ze het voor elkaar krijgen pakken ze visjes.

Ik heb zelf wat galaxy rasbora en het zijn ontzettend leuke visjes! Ik ga dit weekend een 2e, iets grotere bak halen (van 30L nano cube naar 55l scapers tank) om er wat meer kwijt te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
De meeste winkels denken echt alleen maar aan zoveel mogelijk verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Of zie ik het verkeerd?
Ik had eigenlijk gehoopt dat ie dan zou zeggen 'die dwergkogel daarbij kan heel fout gaan' en zou vragen 'is dat niet wat veel voor 40l?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:47:
[...]

Ik had eigenlijk gehoopt dat ie dan zou zeggen 'die dwergkogel daarbij kan heel fout gaan' en zou vragen 'is dat niet wat veel voor 40l?'
Ja.. dat zouden mijn opmerkingen ook zijn. Maar ik ben dan ook geen verkoper die denkt "hee, elke dooie vis is een nieuwe om te verkopen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
'ik ben er niet voor om daar een oordeel over te geven' was de feedback die ik eens kreeg toen ik een vergelijkbaar niveau advies hoorde in een (gelukkig niet lokale)FS en me daar tegenaan bemoeide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Zelfs voor mijn nano zee bak werd een mandarijn pitvis aangeraden door een winkel.

Het is inderdaad een kleine vis met zo'n 6 a 8 cm. Maar vanwege zijn dieet wordt er wel aangeraden om die minimaal in 400 liter water te houden. dat is dus een factor 10 groter dan wat ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 14:57:
Zelfs voor mijn nano zee bak werd een mandarijn pitvis aangeraden door een winkel.

Het is inderdaad een kleine vis met zo'n 6 a 8 cm. Maar vanwege zijn dieet wordt er wel aangeraden om die minimaal in 400 liter water te houden. dat is dus een factor 10 groter dan wat ik heb
Wauw wat een prachtbeestje zeg O+ maar idd, eet planaria.. dat lijkt me dan vrij lastig voeren. Ik vond artemia kweken voor baby cory's al een gedoe. :P maar ik ben dan ook een bijzonder luie aquariaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:00:
[...]

Wauw wat een prachtbeestje zeg O+ maar idd, eet planaria.. dat lijkt me dan vrij lastig voeren. Ik vond artemia kweken voor baby cory's al een gedoe. :P maar ik ben dan ook een bijzonder luie aquariaan.
Hij is zeker mooi, en hij staat ook op de shortlist voor mijn nieuwe grote bak, maar een bak moet zeker al een tijdje goed draaien om er 1 te plaatsen

[ Voor 8% gewijzigd door SnowDude op 25-10-2019 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:01:
[...]

Hij is zeker mooi, en hij staat ook op de shortlist voor mijn nieuwe grote bak, maar een bak moet zeker al een tijdje goed draaien om er 1 te plaatsen
Ja had het even gegoogled, kende de vis niet. Mijn kennis van zee aquaria is niet veel groter dan dat ik later een bak met levend steen en een poetsgarnaal wil. :P maar ik moet me daar sowieso nog verder over in gaan lezen wanneer ik een huis heb met plek daarvoor. Zomaar dieren kopen doe ik dan ook echt nooit. Complete plan voor m'n terriarium voor die tijd ligt er al, ik vermoed dat het zee aquarium op papier ook al klaar gaat liggen voor ik überhaupt verhuisd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 12:00:
Juwel heeft ook verschillende klassen. Wat mij meeviel is dat ook de bij de beginnersbakken meegeleverde Juwel Novolux dimbaar is met een TC420 controller. Zo duur hoeft een upgrade dan helemaal niet meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JME schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Juwel heeft ook verschillende klassen. Wat mij meeviel is dat ook de bij de beginnersbakken meegeleverde Juwel Novolux dimbaar is met een TC420 controller. Zo duur hoeft een upgrade dan helemaal niet meer te zijn.
Dat kan kloppen, maar er zit nog wel wat kwaliteitsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Ja had het even gegoogled, kende de vis niet. Mijn kennis van zee aquaria is niet veel groter dan dat ik later een bak met levend steen en een poetsgarnaal wil. :P maar ik moet me daar sowieso nog verder over in gaan lezen wanneer ik een huis heb met plek daarvoor. Zomaar dieren kopen doe ik dan ook echt nooit. Complete plan voor m'n terriarium voor die tijd ligt er al, ik vermoed dat het zee aquarium op papier ook al klaar gaat liggen voor ik überhaupt verhuisd ben.
En begin maar te sparen.
10€ per liter is zowat het minimum voor je vertrokken bent.
Voor de rest veel lezen, en zorgen dat je tijd hebt voor het onderhoud. Zeeaquarium = werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

En begin maar te sparen.
Voor de rest veel lezen, en zorgen dat je tijd hebt voor het onderhoud. Zeeaquarium = werken!
Daar ben ik me zeker van bewust. :P Gaat toch wel even een paar nullen in de spaarpot voor zitten. Nou hoef ik niks groots, maar wel levend steen dus dat gaat al een leuke stapel worden. En inderdaad het onderhoud wordt flink meer dan ik nu heb. Ik doe nagenoeg niks aan die plantenbak van me, eens in de paar maanden eens wat water wisselen en wat zooi van het zand afhalen ofzo.. die kleine moet wat meer onderhouden worden maar verder... tja. Zout gaat toch veel meer moeite kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SmurfLink schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:34:
[...]

Daar ben ik me zeker van bewust. :P Gaat toch wel even een paar nullen in de spaarpot voor zitten. Nou hoef ik niks groots, maar wel levend steen dus dat gaat al een leuke stapel worden. En inderdaad het onderhoud wordt flink meer dan ik nu heb. Ik doe nagenoeg niks aan die plantenbak van me, eens in de paar maanden eens wat water wisselen en wat zooi van het zand afhalen ofzo.. die kleine moet wat meer onderhouden worden maar verder... tja. Zout gaat toch veel meer moeite kosten.
Ik heb het bekeken, zowel zoutwater (ik wil Nemo en anemoontjes), of Discussen, maar hoe meer ik lees, hoe moedelozer.
Zo veel mensen met tegenvallers, veel zorg, ziekte, en dan moet die bak toch wel 2m lang zijn om die tot zijn recht te laten komen....

Het is een mooie 1m bak geworden, en misschien waag ik me binnen een paar maanden aan dwergcicliden (Apistogramma Borelli). Nu zitten er Corydora Sterbai, Pareldanio, Espeis, garnalen en een paar Ancistrussen in.
Dat geeft al wat interessant gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Tommie12 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:29:
[...]

En begin maar te sparen.
Die 10 euro per liter kostte mijn zoetwater bak ook toen alle vissen er in zaten;)

Dat werken is echt onzin, een zee aquarium is echt minder onderhoud dan een zoetwater bak. Ik ben minder dan een half per week bezig met onderhoud, en dat is inclusief voeren.
Als ik een water wissel doe dan is dat 15 minuten meer werk.

Het enige is dat een water wissel iets meer werk is, omdat je geen water uit de kraan pakt. Als je zelf water aanmaakt kost het tijd om osmose water aan te maken en dan het zoutgehalte op peil te krijgen. Als je net al de meesten gewoon natuurlijk zeewater haalt bij de specialist dan moet je het alleen ophalen (en koffie drinken en op passen dat je niet met wat extr koraal of een vis naar huis gaat ;))
SmurfLink schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:17:
[...]

Veel levend steen wordt tegenwoordig steeds minder gedaan. Het is duur, veroorzaakt een grote nitraat piek en het oogsten is zwaar belastend voor de echte riffen.

Vaak zie je tegenwoordig veel vul steen van bijvoorbeeld Real Reef Rock (https://realreefrock.com/) dit is kunstmatig gemaakt van natuurlijke elementen. Als je hierbij een paar stenen plaatst die uit een draaiende bak komen of gewoon met een biostarter dan kan je een bak starten met een veel lagere nitraat piek. En sterker nog in veel gevallen kunnen de eerste bewoners er direct in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-06 20:30

InFamous

excommunicado

Eens met SnowDude en zelf zeewater aanmaken is ook niet heel veel werk. Met een 50 liter wissel ben ik per week max 2 uurtjes bezig.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:40:
[...]

[...]
Veel levend steen wordt tegenwoordig steeds minder gedaan. Het is duur, veroorzaakt een grote nitraat piek en het oogsten is zwaar belastend voor de echte riffen.

Vaak zie je tegenwoordig veel vul steen van bijvoorbeeld Real Reef Rock (https://realreefrock.com/) dit is kunstmatig gemaakt van natuurlijke elementen. Als je hierbij een paar stenen plaatst die uit een draaiende bak komen of gewoon met een biostarter dan kan je een bak starten met een veel lagere nitraat piek. En sterker nog in veel gevallen kunnen de eerste bewoners er direct in.
Ik zag juist dat ze tegenwoordig steeds beter werden in het kweken ervan. Maar dat real reef rock had ik idd ook gezien. Erg mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
SmurfLink schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:32:
[...]

Ik zag juist dat ze tegenwoordig steeds beter werden in het kweken ervan. Maar dat real reef rock had ik idd ook gezien. Erg mooi spul.
Echt levend steen kweken kan niet echt, want het zijn dode koraal skeletten. Reel reef wordt ook een soort van gekweekt, het groeit in badden met opgeloste bouwstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Echt levend steen kweken kan niet echt, want het zijn dode koraal skeletten. Reel reef wordt ook een soort van gekweekt, het groeit in badden met opgeloste bouwstoffen
Ah, dan haal ik dat door elkaar en heb ik daar iets over gezien. Is alweer een tijdje geleden. Maar wel mooi dat ze daarmee de natuur ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Gisteren een dennerle 55l Scapers tank gehaald met een JBL 22w led natur lamp en een jbl cristalprofi 702 filter. Vandaag ingericht. Stevige klus, maar heerlijk ontspannend. Het water is nog troebel, filter loopt net maar goeie hoop dat dit morgen al beter is. Zodra het er allemaal wat beter uitziet zal ik es wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Is er een manier om tijdens de vakantie een dwergkogel via een voederautomaat te voederen? Normaal natuurlijk gewoon zelf doen maar tijdens vakanties wel handig? Kan zeker niet gezien zojn voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:14:
Is er een manier om tijdens de vakantie een dwergkogel via een voederautomaat te voederen? Normaal natuurlijk gewoon zelf doen maar tijdens vakanties wel handig? Kan zeker niet gezien zojn voeding?
Heb zelf slechte ervaring met dwergkogels, c. travancoricus dan. Wat ik ook gaf, levend, diepvries, droog, eten was moeilijk. Vakanties hebben ze bij mij nooit gehaald en ik heb het opgegeven. Lijkt me dat ze ook niet snel eten van vreemden aan gaan nemen, een automaat lijkt me al helemaal lastig gezien ze nagenoeg geen droogvoer accepteren.

Tenzij je een bak vol slakken hebt natuurlijk, dan kom je terug en is ie zo dik als wat. :P

[ Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 27-10-2019 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
SmurfLink schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:24:
[...]

Heb zelf slechte ervaring met dwergkogels, c. travancoricus dan. Wat ik ook gaf, levend, diepvries, droog, eten was moeilijk. Vakanties hebben ze bij mij nooit gehaald en ik heb het opgegeven. Lijkt me dat ze ook niet snel eten van vreemden aan gaan nemen, een automaat lijkt me al helemaal lastig gezien ze nagenoeg geen droogvoer accepteren.
Raar. Ik heb ze jarenlang gehad. Rode murgenlarven waar favoriet. Eten ging prima. Alleen tijdens vakantie altijd afhankelijk van buren oid. Dat wil ik niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmmm, hier wat bijzonders met mij rio 125.

Had vandaag nog wat vuurgarnalen gehaald en in de die bak gedaan.
Omdat ik nogal wat kleine garnalen mee had gekregen, denk doe ze maar even in die bak zonder dat ze voer worden..
Voor de rest zit er nog niks in (op het nodige planten na).

Nu zit ik net even voor het glas te turen, en er zitten zeer kleine beestjes op het raar.
-Hele kleine, soms snel voor uitschietend, soms trager. Lijkt net een bolletje met een staart (kan het niet super goed zien, en een foto word al helemaal niks.
-Een worm achtige ding. Dus wat langer, paar mm lang, maar erg dun. Maar ook te klein voor de foto.

Er zitten ook wat verdwaalde slakken in die meegekomen zijn met de planten.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Renegade666 op 27-10-2019 18:45 ]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Google eens op planaria...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer

The Executer

Lekker belangrijk!

Was ook mijn eerste gok, kans is zeer groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
[@JME

Dat dus...
Maar dat zijn de wormen.

De andere beestjes zijn wat anders ?
Of omdat ze zo klein zijn, dat nog niet alles gegroeit is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Voor onderhoud moet bij mij de hele kap van de bak. Gevolg: ook het licht gaat eraf. Dat werkt niet prettig. Nu denk ik over een losse ledstrip die ik met wat snelbindertjes vastmaak aan een aluminium strip met gebogen uiteinden om over de bakrand te hangen. Hoeft geen enorme bak licht te zijn, maar wel graag een beetje werkbaar. Iemand ervaring met de ledstrips van de Action? Halen die de bodem qua lichtsterkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Renegade666 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:52:
[@JME

Dat dus...
Maar dat zijn de wormen.

De andere beestjes zijn wat anders ?
Of omdat ze zo klein zijn, dat nog niet alles gegroeit is
Google nog eens. Nu op hydra. Check? :-)
NB: de variant van Within Temptation is aangenamer ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door JME op 27-10-2019 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME

WT is mij wat te soft :)

Maar lijkt er niet op om eerlijk gezet. Maar omdat echt klein is, kan ik ook niet zeker zijn.

Ik zal even kijken wat de beste meuk/manier is om de bak weer schoon te krijgen.

Snap het iig waarom ik ze nu pas zie:

Omdat ze alleen ’s nachts actief zijn, zijn veel aquariumhouders zich niet eens bewust van hun aanwezigheid. Planaria kunnen zich zeer snel vermeerderen als er veel gevoerd wordt en dan met name met dierlijk voer. De aanwezigheid van veel planaria wijst daarom op te veel voer!

En omdat de controller nog niet was aangepast, was het licht uit.
Daarna tijd goed gezet, en had nog even licht, en daar waren zij dus in het licht

[ Voor 52% gewijzigd door Renegade666 op 27-10-2019 19:01 ]

Pagina: 1 ... 31 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.