Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.624 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Succes. Let op dat de meeste chemische zooi, tsja, zooi is. En dat garnalen meestal geen fan van zooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 18:59:
@JME

WT is mij wat te soft :)

Maar lijkt er niet op om eerlijk gezet. Maar omdat echt klein is, kan ik ook niet zeker zijn.

Ik zal even kijken wat de beste meuk/manier is om de bak weer schoon te krijgen.

Snap het iig waarom ik ze nu pas zie:

Omdat ze alleen ’s nachts actief zijn, zijn veel aquariumhouders zich niet eens bewust van hun aanwezigheid. Planaria kunnen zich zeer snel vermeerderen als er veel gevoerd wordt en dan met name met dierlijk voer. De aanwezigheid van veel planaria wijst daarom op te veel voer!

En omdat de controller nog niet was aangepast, was het licht uit.
Daarna tijd goed gezet, en had nog even licht, en daar waren zij dus in het licht
Mochten er geen vissen inzitten, stoppen met voeren. Geef je garnalen een catappa blad, daar overleven ze prima mee. Planaria heeft voer nodig om te overleven. Dat heeft 't bij mijn garnalen bak perfect de nek om gedraaid.

@TweakerVincent ik weet het ook niet, heb echt met pincet en al die beestjes gevoerd, maar nog waren ze zo kieskeurig als wat. :p De aquariumzaak vond het ook apart, die kennen me langer dan vandaag en geven ze niet zo snel mee aan mensen maar gingen er vanuit dat het bij mij wel goed zou komen. Nou heb ik die even teleurgesteld.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:41
Het zijn er maar 20 garnalen, dus eventueel vangen en in de andere bak doen is dan geen probleem.

Lees ook dat Black Molly, platty, Bettas ze (wel eens)eten.
Zou mijn black mollys en/of bumblebee platties er in kunnen doen.

@SmurfLink
Het vreemde is, dat de bak leeg was (planten na). En pas vanmiddag wat van die rode rakkers er in heb gedaan.
Dus geen voer etc nog gehad.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Schijnt nog zoiets als opstartwormpjes te bestaan. Zou je ook eens op kunnen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, zou ook kunnen.

Het is zo jammer dat het allemaal zo klein is, kijkt zo lastig :P

Heb iig een val besteld, en voor het geval, wat Flubenol als het eerste niet lukt.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Nu online

JME

zeg maar Jamie

Opstartwormpjes gaan volgens mij vanzelf weg. Planaria snap ik niet in een bak zonder voer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-06 19:54
SmurfLink schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:07:
[...]

Mochten er geen vissen inzitten, stoppen met voeren. Geef je garnalen een catappa blad, daar overleven ze prima mee. Planaria heeft voer nodig om te overleven. Dat heeft 't bij mijn garnalen bak perfect de nek om gedraaid.

@TweakerVincent ik weet het ook niet, heb echt met pincet en al die beestjes gevoerd, maar nog waren ze zo kieskeurig als wat. :p De aquariumzaak vond het ook apart, die kennen me langer dan vandaag en geven ze niet zo snel mee aan mensen maar gingen er vanuit dat het bij mij wel goed zou komen. Nou heb ik die even teleurgesteld.
Waren zijn tandjes niet vergroeit? Komt bij dwergen volgens mij niet voor maar mss soms wel? Dan is eten lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
JME schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:25:
Opstartwormpjes gaan volgens mij vanzelf weg. Planaria snap ik niet in een bak zonder voer?
Ik hou het nog even in de gaten.
Het spul kan altiid nog handig zijn als ik er wel last van krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Renegade666 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 21:29:
[...]

Ik hou het nog even in de gaten.
Het spul kan altiid nog handig zijn als ik er wel last van krijg.
Je hebt er ook valletjes voor... die werken opvallend goed eigenlijk... Die chemicalieën zijn ook niet goed voor bv slakken... .

Ik had ze een tijdje terug ook:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RBLaz2Em.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door avotar op 28-10-2019 07:56 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:45:
[...]

Waren zijn tandjes niet vergroeit? Komt bij dwergen volgens mij niet voor maar mss soms wel? Dan is eten lastig
Geen idee, lijkt me sterk dat het bij allebei het geval was. Ik had er 2 namelijk. Die allebei niet goed aten.. nou ja eentje was nog wel nieuwsgierig naar eten en probeerde altijd alles wel. De ander kwam eigenlijk nooit echt kijken. Toen de slakken op waren was het dan ook vrij snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 19:11:
Het zijn er maar 20 garnalen, dus eventueel vangen en in de andere bak doen is dan geen probleem.

Lees ook dat Black Molly, platty, Bettas ze (wel eens)eten.
Zou mijn black mollys en/of bumblebee platties er in kunnen doen.

@SmurfLink
Het vreemde is, dat de bak leeg was (planten na). En pas vanmiddag wat van die rode rakkers er in heb gedaan.
Dus geen voer etc nog gehad.
Heeft er 1 meteen z'n eitjes uit laten komen, dat je nu kleine ieniemieniegarnaaltjes hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Helaas slecht nieuws..
Vanmiddag een dode Dwerggourami (vrouw)... :(

@toolkist
Nee, denk niet het garnalen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:52
Vanaf morgen ben ik lekker bezig in Rosmalen :)
Vivarium opbouwen, beleven en weer afbreken (dus maandag pas weer naar huis). Welke Tweakers komen allemaal naar Vivarium aankomend weekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
Gh0stw4lk3r schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:12:
Vivarium opbouwen, beleven en weer afbreken (dus maandag pas weer naar huis). Welke Tweakers komen allemaal naar Vivarium aankomend weekend?
Ja! ik kom op de zaterdag een rondje doen. Waar kunnen we je treffen?:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
boomr schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:17:
[...]

Ja! ik kom op de zaterdag een rondje doen. Waar kunnen we je treffen?:)
Overal, maar voornamelijk bij de techniek van de workshops / presentaties (met vivariumshirt aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 10:30
Ik zal waarschijnlijk zondag even langs komen om inspiratie op te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Gh0stw4lk3r schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Overal, maar voornamelijk bij de techniek van de workshops / presentaties (met vivariumshirt aan)
Leuk, veel plezier! Ben er 2 keer geweest, 2009 en 2011. Eigenlijk door drukte en afstand verder niet weer van gekomen om nog eens heen te gaan. Dit jaar wordt hem ook niet ivm burn-out.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 16:33
ik zou graag gaan, maar de ellende van vorig jaar met parkeren en de grote drukte eromheen maken dat ik toch echt ga passen. 't is ook niet dat het een gratis dingetje is waar je niks van mag verwachten of zo. Ik denk dat het Autotron dan ook niet echt de meest gelukkige locatie is.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Check, de zaterdag. Hopelijk wat mooie grote stukken hout scoren.
Zijn er nog aanpassingen gedaan tov vorig jaar, bv qua parkeren enzo? En wat is de logica achter korting geven aan de kassa, ipv bij online verkoop? Voor de doorstroom bij de ingang zou je het juist andersom willen lijkt me. Nou snap ik dat men graag die flyers uitdeelt bij de diverse LFS-en maar zet daar dan een code op die je online kunt gebruiken ofzo ;)
Bockelaar schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:50:
ik zou graag gaan, maar de ellende van vorig jaar met parkeren en de grote drukte eromheen maken dat ik toch echt ga passen. 't is ook niet dat het een gratis dingetje is waar je niks van mag verwachten of zo. Ik denk dat het Autotron dan ook niet echt de meest gelukkige locatie is.
Gewoon op tijd gaan ;) Wij waren er vorig jaar om half 10, geen file gezien en op het parkeerterrein vooraan kunnen parkeren. Qua drukte binnen is het dan ook nog wel te overzien.
Wat betreft locatie, voor mij juist ideaal. Kwartiertje rijden ofzo (woon in Oss).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
toolkist schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 09:28:
[...]

Check, de zaterdag. Hopelijk wat mooie grote stukken hout scoren.
Zijn er nog aanpassingen gedaan tov vorig jaar, bv qua parkeren enzo? En wat is de logica achter korting geven aan de kassa, ipv bij online verkoop? Voor de doorstroom bij de ingang zou je het juist andersom willen lijkt me. Nou snap ik dat men graag die flyers uitdeelt bij de diverse LFS-en maar zet daar dan een code op die je online kunt gebruiken ofzo ;)

[...]

Gewoon op tijd gaan ;) Wij waren er vorig jaar om half 10, geen file gezien en op het parkeerterrein vooraan kunnen parkeren. Qua drukte binnen is het dan ook nog wel te overzien.
Wat betreft locatie, voor mij juist ideaal. Kwartiertje rijden ofzo (woon in Oss).
Er zijn aanpassingen gedaan aan de hoeveelheid parkeerplaatsen bij Autotron zelf (het hele parkeerbeleid ligt bij Autotron zelf) .
De reden dat je online de normale prijs betaalt is omdat wij de servicekosten op ons nemen(dat is dan zeg maar je korting nu) Dit is het eerste jaar dat we online tickets beschikbaar hebben, het is voor ons dus ook even aankijken hoe dat allemaal loopt en hoe we eventuele aanpassingen volgend jaar kunnen doorvoeren, ik zal je tip mbt de code op de bon ook meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 10:09:
[...]

Er zijn aanpassingen gedaan aan de hoeveelheid parkeerplaatsen bij Autotron zelf (het hele parkeerbeleid ligt bij Autotron zelf) .
De reden dat je online de normale prijs betaalt is omdat wij de servicekosten op ons nemen(dat is dan zeg maar je korting nu) Dit is het eerste jaar dat we online tickets beschikbaar hebben, het is voor ons dus ook even aankijken hoe dat allemaal loopt en hoe we eventuele aanpassingen volgend jaar kunnen doorvoeren, ik zal je tip mbt de code op de bon ook meenemen.
Dat Vivarium de service kosten voor rekening neemt is zeer nobel, alleen zien wij dat als consument niet. Nu is het zo dat je beter aan de ingang kunt betalen, wat juist precies het tegenovergestelde is van hetgeen je als organisatie zou willen (lijkt mij in ieder geval) ;)
Natuurlijk heeft de aquarium hobby ook veel oudere gebruikers die wellicht nog niet/niet veel feeling hebben met internet, die kun je desnoods dezelfde korting geven aan de kassa obv 65+ pas o.i.d.
Is er een duidelijke scheiding qua rijen voor kassa en degenen die al een ticket hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Bockelaar schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 08:50:
Dit. Ik was er vorig jaar ook om half 10 maar in tegenstelling tot Toolkist werd ik doodleuk de andere kant op gestuurd door de verkeersregelaar bij de afrit en mocht ik naar het grasveld en met de pendelbus. Ik heb een verrotte knie dus was daar ook niet heel blij mee. :/ Dus ik laat het dit jaar aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Ik zou er wel heen willen, maar is mij te ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHA1337
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:55
Aanwezig, op Zaterdag! :)

Vorig jaar ook geweest, hebben ons toen erg vermaakt. Daarom dit jaar weer.

[ Voor 10% gewijzigd door EHA1337 op 29-10-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Note to self. Deze keer niet net zo lang twijfelen (en nog maar een rondje lopen) en een mooi stuk hout gewoon meteen kopen. Vorig naar net zo lang gewacht tot ie al weg was, net voordat ik besloot dat ik toch maar even terug naar die stand moest gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 23:15
Ik hoop zondag even een bezoekje te brengen. Vorig jaar overgeslagen. Daarvoor wel meerdere keren geweest. Zaterdag gaat waarschijnlijk mijn vriendin erheen met wat kennissen. Vindt altijd wel tof, net een dierentuin vol vissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:33

Winkiller

De Mopperpot

De Juwel Helialux Spectrum balken + controller zijn wel de moeite waard, het geeft een rustig warm lichtbeeld met voldoende ondersteuning om planten en vissen natuurlijk weer te geven. De controller doet ook wat die moet doen en is makkelijk (via browser + lokaal netwerk) te bedienen via Pc of slimme telefoon.

Nu wel 2 juwel ledbalken multilux met nature en day led lampen over...

De Helialux Spectrum geven een mooier (warmer) lichtbeeld dan de Aqualantis Easy Led balken, die doen het ook prima maar het lichtbeeld is een stuk koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Lol, kwam er tijdens de schoonmaak achter dat ik 4 jonge Black Molly in de bak heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Vandaag een rondje vivarium gedaan. Was heel druk. Veelal pittig om rustig te kunnen loeren. Wel thuisgekomen met 3 potjes 1-2-grow, wat los spul dat ik nog zocht (fatsoenlijke schaar etc.) en 4 dario SP. Mayanmar. Gekocht bij Aquabeek. ontzettend nette prijzen als je het mij vraagt! Ik had graag nog wat meer gekocht, maar mijn nieuwe bak is nog niet voldoende ingedraaid dus moet het nu even doen met mijn bestaande bakje. Gezien de zaak in de buurt zit ga ik daar wel een keertje langs als ik nog wat meer wil halen.
Ik ben erg benieuwd wat die dario's gaan doen. Ze zijn nog niet helemaal volwassen maar ik kan zien dat ik minstens 2 mannen heb. Eentje lijkt een vrouwtje te zijn, maar het is nog moeilijk te zien (ook omdat ze door alle stress vrij wit zijn) en de laatste laat zich nog helemaal niet zien.

Prima dagje gehad:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
Kan iemand een goed extern filter aanraden voor een Juwel Rio 125? Als ik zo rondkijk dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ingebouwde verwarming van Eheim leek me wel handig maar die zijn belachelijk veel duurder als zonder. Specificaties over geluidsproductie zie ik ook nergens. En het opgenomen vermogen loopt ook behoorlijk uiteen
Wat voor flowrate is aan te raden? (en hoe wordt dat gespecificeerd: ik zie vaak flowrate "zonder filter").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Ik zou voor eheim gaan, prof 3 of 4, 250.
Alleen met ingebouwde verwarming nemen als je per se geen thermostaat in je bak wilt, scheelt inderdaad enorm veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
base_ schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:33:
Kan iemand een goed extern filter aanraden voor een Juwel Rio 125? Als ik zo rondkijk dan zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ingebouwde verwarming van Eheim leek me wel handig maar die zijn belachelijk veel duurder als zonder. Specificaties over geluidsproductie zie ik ook nergens. En het opgenomen vermogen loopt ook behoorlijk uiteen
Wat voor flowrate is aan te raden? (en hoe wordt dat gespecificeerd: ik zie vaak flowrate "zonder filter").
Wat is je visbestand?

Voor een cichlidenaquarium, een flink volle gezeldschapsbak enz is een flink filter vereist.
Voor een lichte bezetting kun je af met minder.
Als je vissen wil uit snelstromend water dan kun je ook een flink groot filter nemen voor de stroming.
Sommige vissen willen juist weinig stroming.

Zelf heb ik op een niet zwaar bezette Tanganjika 80cm een sera fil 130, en tetratec ex 1200 filters op de meterbak en groter (drukke bezetting/cichliden/roofvissen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:03
12 kardinaaltetra's, 3 japonica's, 8 bijlzalmpjes, 3 cory's, 3 hoogvinkarpers ongeveer.

Die 130 klinkt met 300l/h aan de kleine kant, die tetratec 1200 met 1300l/h te groot, ik gok dat ik het tussen 500 en 900 moet zoeken, maar ik vraag me ook af hoeveel verschil er is met een licht vervuild filter erin, en of er juist varianten zijn waarvan b.v. het eerste filter juist makkelijk te vervangen/.verschonen is.

[ Voor 65% gewijzigd door base_ op 03-11-2019 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

DoeEensGek schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:25:
Ik hoop zondag even een bezoekje te brengen. Vorig jaar overgeslagen. Daarvoor wel meerdere keren geweest. Zaterdag gaat waarschijnlijk mijn vriendin erheen met wat kennissen. Vindt altijd wel tof, net een dierentuin vol vissen!
Ik ben ook geweest met 4 kinderen maar ik kon ze niet wegslaan bij de reuzekevers, mieren en slangen :F
Op de bovenverdieping lijken meer de hobbykwekers te zitten en daar heb ik dan ook een fantastisch mooie blauwe sluierstaartguppy gevonden bij Guppycorner. :o

Hierbij nog 2 aquascapes die ik erg leuk vond. Kwaliteit van de foto is niet zo denderend aangezien het erg druk was heb ik ze vlug uit de losse pols genomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZYiJg36l.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2lMW6tKl.jpg

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
base_ schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:17:
12 kardinaaltetra's, 3 japonica's, 8 bijlzalmpjes, 3 cory's, 3 hoogvinkarpers ongeveer.

Die 130 klinkt met 300l/h aan de kleine kant, die tetratec 1200 met 1300l/h te groot, ik gok dat ik het tussen 500 en 900 moet zoeken, maar ik vraag me ook af hoeveel verschil er is met een licht vervuild filter erin, en of er juist varianten zijn waarvan b.v. het eerste filter juist makkelijk te vervangen/.verschonen is.
Mijn tanga bakje staat op een laag kastje daar past geen tetratec ex 1200 in. Anders had ik dat wel gedaan. De uitstroom bij een net nieuwe ex 1200 is wel even 'wow' misschien, maar dat wordt rap minder en als je de uitstroom een beetje goed richt (en geen betta oid hebt) dan kan hij best op 80 cm.

Ik heb meer dan 20 jaar eheim filters gehad (2013 en groter) , maar prijzig, en deze filters worden geheel compleet geleverd voor relatief weinig geld en had ze steeds snel nodig ter vervanging. En ze bevallen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
base_ schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:17:

Heb zelf ook de Tetratec 1200 op een 80cm gehad, met het extra opzetstuk op de uitstroom is dat eigenlijk helemaal prima te doen.

Zou wel ff wat meer vriendjes voor je Cory's halen, dat zijn ook groepsvisjes die liefst met 6 of meer zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Mijn nieuwe 55l draait nu een week. Deze week elke dag 50% water vervangen en dagelijks fert doseren. Nu een weekje om de dag 50% en volgende week om de 2 dagen. Daarna eens kijken hoe het gaat en of ik al naar eens per week kan.
Mijn planten beginnen nu rustig aan wat tekenen van leven te vertonen:) Enige ding is dat op mijn anubias een donkergrijze/zwarte laag over de bestaande bladeren zit. Nieuwe bladeren zijn schoon. Ik hoop dat mijn slakken (ergens volgende week toevoegen) dat nog schoon gaan maken. Geen goed idee wat het is.

De garnalen die per ongeluk meegekomen zijn in een stuk hout uit mijn andere bak doen het erg goed. Komende week een paar extra bij zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:29:
Mijn nieuwe 55l draait nu een week. Deze week elke dag 50% water vervangen en dagelijks fert doseren. Nu een weekje om de dag 50% en volgende week om de 2 dagen. Daarna eens kijken hoe het gaat en of ik al naar eens per week kan.
Mijn planten beginnen nu rustig aan wat tekenen van leven te vertonen:) Enige ding is dat op mijn anubias een donkergrijze/zwarte laag over de bestaande bladeren zit. Nieuwe bladeren zijn schoon. Ik hoop dat mijn slakken (ergens volgende week toevoegen) dat nog schoon gaan maken. Geen goed idee wat het is.

De garnalen die per ongeluk meegekomen zijn in een stuk hout uit mijn andere bak doen het erg goed. Komende week een paar extra bij zetten.
Waarom ben je water aan het verversen bij een indraaiende bak? Nu ontneem je de bak de kans om een evenwicht te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

base_ schreef op zondag 3 november 2019 @ 20:33:
Kan iemand een goed extern filter aanraden voor een Juwel Rio 125?
JBL CristalProfi e702 of e902, ik gebruik de 902 op een 160 liter bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:22:
[...]

Waarom ben je water aan het verversen bij een indraaiende bak? Nu ontneem je de bak de kans om een evenwicht te krijgen....
lang verhaal kort: George Farmer:)

Maar de iets langere versie: indraaien betekent een gezonde bacteriekweek zien te krijgen. Dit om organische stoffen af te breken en om te zetten in iets nuttigs. Dat gebeurd in de bodem en op harde oppervlakken (steen, hout etc.) en in je filter. Het verversen van het water is enkel om het overschot aan stoffen af te voeren.
George Farmer en andere bloggers/vloggers/schrijvers geven aan de eerste paar weken stevige waterwissels te doen. Volgens het regime van Famer: Eerste week elke dag 50%, week daarna om de dag 50%, week daarna om de 3 dagen 50% en zo door tot eens per week, en naar mate het beter gaat de hoeveelheid verminderen (dus wekelijkse 30% ipv 50).

Dit heeft uitermate goed gewerkt bij mijn 20l nano cube en dat wil ik bij deze bak ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:53:
[...]

Maar de iets langere versie: indraaien betekent een gezonde bacteriekweek zien te krijgen. Dit om organische stoffen af te breken en om te zetten in iets nuttigs. Dat gebeurd in de bodem en op harde oppervlakken (steen, hout etc.) en in je filter. Het verversen van het water is enkel om het overschot aan stoffen af te voeren.
George Farmer en andere bloggers/vloggers/schrijvers geven aan de eerste paar weken stevige waterwissels te doen. Volgens het regime van Famer: Eerste week elke dag 50%, week daarna om de dag 50%, week daarna om de 3 dagen 50% en zo door tot eens per week, en naar mate het beter gaat de hoeveelheid verminderen (dus wekelijkse 30% ipv 50).

Dit heeft uitermate goed gewerkt bij mijn 20l nano cube en dat wil ik bij deze bak ook proberen.
Hm.. nooit van gehoord. Klinkt bij mij als het onnodig verstoren van iets wat tijd nodig heeft, maar oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

boomr schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:53:
[...]

En bij een 20l is het ook lang niet zoveel werk als bij een 110 liter bak 8)

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ach tuinslang in de bak hangen naar buiten/afvoer en de zwaartekracht doet de rest :P
Daarna tuinslang weer op de kraan (of pomp in emmer in de wasbak) en de bak weer vullen met op temperatuur gebracht water :)

En in de tussentijd alle andere zooi en snoeisel etc opruimen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:02:
[...]

Hm.. nooit van gehoord. Klinkt bij mij als het onnodig verstoren van iets wat tijd nodig heeft, maar oke.
We gaan het zien. Time will tell. Ik hoop op een fatsoenlijke plantengroei en geen algen. Volgende week een update:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op maandag 4 november 2019 @ 14:49:
[...]

We gaan het zien. Time will tell. Ik hoop op een fatsoenlijke plantengroei en geen algen. Volgende week een update:)
Waar halen die hun nitraat dan vandaan als jij steeds aan het verversen bent zonder dat er nog echte nitraatproductenten inzitten (vissen, slakken)? Of zit dat in dat spul wat je erin doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op maandag 4 november 2019 @ 15:07:
[...]

Waar halen die hun nitraat dan vandaan als jij steeds aan het verversen bent zonder dat er nog echte nitraatproductenten inzitten (vissen, slakken)? Of zit dat in dat spul wat je erin doet?
Yep. Floragrow Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, weet niet, maar gaat niet helemaal juvel met mijn bak heb iik het idee.
Vorige week vrouwtje Dwergourami dood. Afgelopen maandag is het mannetje ook spoorloos. Kan hem niet terug vinden in de bak..Best bijzonder voor een redelijke grote vis (6/7 cm)
En kom nu net thuis, en ik zie een Neon Tetra wat wazig zwemmen en weinig kleur hebben.. Toen ik het netje wou pakken was ik hem kwijt.. Dus zal zo even kijken.

Ondertussen lijk mijn het drukventiel van mijn CO2 ook niet helemaal geweldig te werken. Ik had hem ergens op ingesteld afgelopen zaterdag, maar vandaag kwam er meer CO2 uit dan hoe ik hem had ingesteld.. Dus zal ook maar een nieuwe worden ben ik bang.

aka, gaat lekker :(

Edit: zag net door dat geneuzel met de co2 dat de PH rond de 6.2 zat...
Ondertussen wat weer wat verhoogd naar 6.4.
Heb eerst het geheel maar dicht gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Renegade666 op 07-11-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

Renegade666 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 17:08:

Ondertussen lijk mijn het drukventiel van mijn CO2 ook niet helemaal geweldig te werken. Ik had hem ergens op ingesteld afgelopen zaterdag, maar vandaag kwam er meer CO2 uit dan hoe ik hem had ingesteld.. Dus zal ook maar een nieuwe worden ben ik bang.

aka, gaat lekker :(

Edit: zag net door dat geneuzel met de co2 dat de PH rond de 6.2 zat...
Ondertussen wat weer wat verhoogd naar 6.4.
Heb eerst het geheel maar dicht gedaan.
Ik heb inmiddels mijn tweede CO2 ventiel van Colombo, helaas exact hetzelfde probleem als ik eerst had. Beiden blijken niet goed te sluiten. Het ventiel wat ik nu heb stroomt gewoon ongehinderd door dus er kan net goed niks tussen zitten :F Op dit moment regel ik de CO2 handmatig door het naaldventiel op de CO2-fles heel nauwkeurig af te stellen zodat de PH rond de 7 uit zal komen maar dit is een redelijk onmogelijke klus, deze week kwam ik na het weekend ineens op 6,45 uit.

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/2/1/4/9200000071844129.jpg

Als iemand een echt kwalitatief goed ventiel kan aanraden dan hou ik me aanbevolen!

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@shotputty
Ik hou mij idd ook aanbevolen.
Ik heb hem nu voor de zekerheid eerst even dicht.

Kwam vanmorgen mijn dode gourami ook tegen in de bak. Die er ook maar er uit gevist.
Zo te zien het zelfde als het vrouwtje ook had..

Nu had ik vorige week een nieuw vrouwtje in de bak gedaan, maarja, die laat ik eerst maar even alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Zien jullie dat magneetventiel ook echt gas lekken in het aquarium ? bv. door een diffuser of bellenteller ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 15:33
shotputty schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 11:07:
[...]

Ik heb inmiddels mijn tweede CO2 ventiel van Colombo, helaas exact hetzelfde probleem als ik eerst had. Beiden blijken niet goed te sluiten. Het ventiel wat ik nu heb stroomt gewoon ongehinderd door dus er kan net goed niks tussen zitten :F Op dit moment regel ik de CO2 handmatig door het naaldventiel op de CO2-fles heel nauwkeurig af te stellen zodat de PH rond de 7 uit zal komen maar dit is een redelijk onmogelijke klus, deze week kwam ik na het weekend ineens op 6,45 uit.

[Afbeelding]

Als iemand een echt kwalitatief goed ventiel kan aanraden dan hou ik me aanbevolen!
Ik heb slechte ervaringen met producten van Colombo. Ik koop er niks meer van.

Goede merken qua magneet ventiel: Dennerle, Dupla, Aqua Medic, Sera.

Heb er zelf 1 van JBL. Doet probleemloos zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller

Ik zie hem niet lekken, dat werkt wel.
Maar de opening die je instelt met het ventiel wijzigt zich bij mij.

Hij gaat aan/uit via KAKU op tijd. Kan zijn dat door het aan/uit gaan het interne wat verschuift,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

peppie71 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:19:
[...]
Ik heb slechte ervaringen met producten van Colombo. Ik koop er niks meer van.
Heb er zelf 1 van JBL. Doet probleemloos zijn werk.
Ha bij mij is dat juist een probleemgeval geweest en ik heb hem vervangen voor een naamloos ding.
Renegade666 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 18:39:
@Winkiller

Ik zie hem niet lekken, dat werkt wel.
Maar de opening die je instelt met het ventiel wijzigt zich bij mij.

Hij gaat aan/uit via KAKU op tijd. Kan zijn dat door het aan/uit gaan het interne wat verschuift,
Een magneetventiel die je kan instellen ? volgens mij uitsluitend open en dicht.
Geschakeld doormiddel een pH electrode & controller, stroom eraf = dicht.
KAKU :? :?

[ Voor 32% gewijzigd door Winkiller op 08-11-2019 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller

KAKU 》 klik aan klik uit.. gaat op tijd.

Maar om er wat uit te laten draai je ventiel open. En deze draait ook niet mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Gebruik hier al jaren een aqua medic magneetventiel. Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:00:
@Winkiller

KAKU 》 klik aan klik uit.. gaat op tijd.

Maar om er wat uit te laten draai je ventiel open. En deze draait ook niet mooi.
Niet echt betrouwbaar met Co2 maar dan nog stroom UIT is DICHT, dus afgesloten.
Zet er voor de grap een bellenteller voor je magneetventiel en dan erna en kijk bij stroomloos.
Maak eens een foto van je Co2 setup, want een magneetventiel kan je niet stellen.
Tenminste dat is wat ik weet....en wat ik zelf gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Het is ook niet de magnet die je insteld... die gaat open/dicht.. je heb een draai knop om een hoeveel co2 los te laten naar de bellen teller om vervolgens mij de reactor te komen..

Ben ik nu zo onduidelijk?

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 08-11-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:26:
Het is ook niet de magnet die je insteld... die gaat open/dicht.. je heb een draai knop om een hoeveel co2 los te laten naar de bellen teller om vervolgens mij de reactor te komen..

Ben ik nu zo onduidelijk?
Ja maar er werd gesproken over lekken, als de magneetventiel dicht is zou er dus geen gas in je bak moeten kunnen komen. Is dit wel het geval dan is je magneetventiel kapot, dat draaiventiel op je drukregelaar kan zeer fijn werken (JBL) maar ook in kleine stapjes (Dennerle) maar dan nog als de stroom van je magneetventiel af is moet je geen bellen zien in je reactor of diffusor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Idd niet duidelijk geweest. Bij mij is het geen lek. Shotputty wel zo te zien.
Bij mij is de ingestelde waarde anders na een paar dagen. Waardoor dat hij meer co2 in de bak doet als er stroom op staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Renegade666 op 08-11-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:44:
Idd niet duidelijk geweest. Bij mij is het geen lek. Shotputty wel zo te zien.
Bij mij is de ingestelde waarde anders na een paar dagen. Waardoor dat hij meer co2 in de bak doet als er stroom op staat.
Ja daar heb ik ook wel eens last van, heeft volgens mij met de omgevingstemperatuur te maken.
Bij mij is de Dennerle drukregelaar af en toe van slag, dat zie ik aan de hoeveelheid bellen.
Daarom is een pH electrode met pH Controller echt een must have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Heb wel een ph controller. Maar it nadeel is dat deze dan soms om de minuut aan/uit gaat. En dat gaat snachts ook door, wat niet nodig is, omdat planten dan geen co2 verbruiken.

Naast het feit dat de relay te horen is in de buurt, zon herrie klik heeft hij😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 21:57:
Heb wel een ph controller. Maar it nadeel is dat deze dan soms om de minuut aan/uit gaat. En dat gaat snachts ook door, wat niet nodig is, omdat planten dan geen co2 verbruiken.
Nee maar je pH en Co2 blijft daardoor wel erg stabiel, dag en nacht, wat weer goed is voor je aquarium.
Wat bij jou 's nachts niet toegevoegd wordt kom vanzelf in 1x in de ochtend waardoor je pH zakt.
Is niet echt lekker voor je vissen of andere beestjes.....stabiel houden op 1 stand (bv. 6.8) is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Daar heb je ook wel gelijk in natuurlijk. Morgen of zondag maar even kijken om hem weer in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:40

Oekol

waka waka hey hey

Vandaag alscadeau twee sluierstaart visjes gekregen. Zitten nu te klein (we wisten uiteraard niet dat we dit gingen krijgen) en gaan morgen een vissenkom of aquarium komen. Ik wil voor 60 liter gaan maar ook even gevoel krijgen morgen hoe groot dat gaat zijn. We hebben nu voer er bij gekregen wat blijft drijven, heb me al deels ingelezen dat dat niet goed is. Heeft te maken dat ze dan te veel lucht happen en dan verkeerd gaan zwemmen. Daar gaan we nog iets voor zoeken

Mijn vraag: zijn er vissen die klein zijn (a la neon tetra's) die in scholen zwemmen die we bij de sluierstaart kunnen zetten? De een zegt tetra kan niet de ander kan wel volgens internet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 19:22:
Vandaag alscadeau twee sluierstaart visjes gekregen.

Mijn vraag: zijn er vissen die klein zijn (a la neon tetra's) die in scholen zwemmen die we bij de sluierstaart kunnen zetten? De een zegt tetra kan niet de ander kan wel volgens internet.
Wat voor sluierstaart visjes ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:28:
[...]

Wat voor sluierstaart visjes ?
1 helemaal egaal oranje en 1 is oranje met wit en zwart. Heb geen flauw idee zal eens googlen.

Edit: volgens mij heb ik 'gewone' gekleurde sluierstaarten

[ Voor 10% gewijzigd door Oekol op 09-11-2019 21:52 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:45:
[...]

1 helemaal egaal oranje en 1 is oranje met wit en zwart. Heb geen flauw idee zal eens googlen.
Goudvissen bedoel je?

Dat zijn koudwatervissen, deze kunnen alleen bij andere koudwatervissen. Dus geen tetra's enzo.
Alle koudwatervissen worden veel en veel te groot voor 60cm. Voor 2 sluierstaart goudvissen moet je aan minimaal een meterbak denken. Doe je kleiner (en dat zal een foute winkel je rustig verkopen, neem dus nooit advies aan in een gewone dierewinkel/tuincentrum/enz), dan vergroeien ze aan de binnenkant, dan komt er druk op de organen, 'poppen' de ogen uit en worden ze vaak krom aan de ruggegraat, en sterven ze langzaam een erg vervelende dood.

Helaas kun je ook niet zomaar een bak water neerzetten en daar direct vissen indoen. Een nieuw aquarium (en dan heb je het eigenlijk over het aquariumFILTER) moet 3 tot 5 weken indraaien, 3 weken is al erg kort.
Er gebeuren 'onder water' allerlei processen door bacterieen, dit zorgt ervoor dat je aquarium binnen enkele weken een zogenaamde nitrietpiek gaat doorlopen, deze kan dodelijk zijn voor je vissen.

Er is eigenlijk maar 1 oplossing, en dat is de vissen terugbrengen danwel onderbrengen bij iemand die al wel een groot aquarium heeft draaien, en nog plek heeft (een meterbak dus, en reken 50 liter water per kleine goudvis).Of als derde optie nu heel snel een meterbak kopen met een goed filter erbij en dan hopen dat het goed gaat, kans dat je vissen overlijden. Maar dat zou ik zelf niet doen want dat is een hoop werk aan waterverversen en eigenlijk moet je dat water dan ook steed smeten met een testset voor nitriet en nitraat.

Je zou de vissen kunnen terugbrengen en dan een 60cm bakje kopen en minimaal 4 weken rustig kunnen laten indraaien, en dan een schooltje neontetra's erin doen, als je graag tropische vissen wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 22:04:
[...]

Goudvissen bedoel je?

Dat zijn koudwatervissen, deze kunnen alleen bij andere koudwatervissen. Dus geen tetra's enzo.
Alle koudwatervissen worden veel en veel te groot voor 60cm. Voor 2 sluierstaart goudvissen moet je aan minimaal een meterbak denken. Doe je kleiner (en dat zal een foute winkel je rustig verkopen, neem dus nooit advies aan in een gewone dierewinkel/tuincentrum/enz), dan vergroeien ze aan de binnenkant, dan komt er druk op de organen, 'poppen' de ogen uit en worden ze vaak krom aan de ruggegraat, en sterven ze langzaam een erg vervelende dood.

Helaas kun je ook niet zomaar een bak water neerzetten en daar direct vissen indoen. Een nieuw aquarium (en dan heb je het eigenlijk over het aquariumFILTER) moet 3 tot 5 weken indraaien, 3 weken is al erg kort.
Er gebeuren 'onder water' allerlei processen door bacterieen, dit zorgt ervoor dat je aquarium binnen enkele weken een zogenaamde nitrietpiek gaat doorlopen, deze kan dodelijk zijn voor je vissen.

Er is eigenlijk maar 1 oplossing, en dat is de vissen terugbrengen danwel onderbrengen bij iemand die al wel een groot aquarium heeft draaien, en nog plek heeft (een meterbak dus, en reken 50 liter water per kleine goudvis).Of als derde optie nu heel snel een meterbak kopen met een goed filter erbij en dan hopen dat het goed gaat, kans dat je vissen overlijden. Maar dat zou ik zelf niet doen want dat is een hoop werk aan waterverversen en eigenlijk moet je dat water dan ook steed smeten met een testset voor nitriet en nitraat.

Je zou de vissen kunnen terugbrengen en dan een 60cm bakje kopen en minimaal 4 weken rustig kunnen laten indraaien, en dan een schooltje neontetra's erin doen, als je graag tropische vissen wilt.
Was mijn vraag niet helemaal of wel?

Zijn er vissen a la tetra's die in scholen zwemmen om een eventueel aquarium op te vullen? Twee vissen in een meterbak lijkt me nogal 'weinig'. Neem aan dat jouw vissen op 100m2 zwemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:06:
[...]

Was mijn vraag niet helemaal of wel?

Zijn er vissen a la tetra's die in scholen zwemmen om een eventueel aquarium op te vullen? Twee vissen in een meterbak lijkt me nogal 'weinig'. Neem aan dat jouw vissen op 100m2 zwemmen?
Pardon?

En ja, in een meterbak kunnen hooguit 3 of misschien 4 sluierstaarten (ligt aan de soort). Kan ik ook niks aan doen.
En dan is je bak vol, ja.

Zoals ik zei, wil je een schooltje neem dan tropisch (en doe dus die goudvissen terug naar de winkel). Enkele soorten kunnen in 60cm, als je 80cm neemt of een meterbak dan heb je keuze uit een hele rij aan scholenvisjes. Maar die zijn er dus gewoon niet voor koudwater. Bestaat niet, kan niet, kan ik niks aan doen :+

Sorry hoor. Begin dan alsjeblieft niet aan dieren, als je zo'n houding hebt.

#notsure if troll, maar als je echt niet weet wat je gekregen hebt, hier een paar voorbeelden van wat jij in 60cm wilt stoppen, en waarom een meterbak al behoorlijk klein is:
Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/goudvissenverzorgen.nl/wp-content/uploads/2014/11/goudvismannetje.jpg?resize=600%2C250

Afbeeldingslocatie: https://aquaforum.nl/attachments/_0_7_biggest_goldfish-jpg.161884/

[ Voor 17% gewijzigd door dragon2 op 09-11-2019 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:10:
[...]

Pardon?

En ja, in een meterbak kunnen hooguit 3 of misschien 4 sluierstaarten (ligt aan de soort). Kan ik ook niks aan doen.
En dan is je bak vol, ja.

Zoals ik zei, wil je een schooltje neem dan tropisch (en doe dus die goudvissen terug naar de winkel). Enkele soorten kunnen in 60cm, als je 80cm neemt of een meterbak dan heb je keuze uit een hele rij aan scholenvisjes. Maar die zijn er dus gewoon niet voor koudwater. Bestaat niet, kan niet, kan ik niks aan doen :+

Sorry hoor. Begin dan alsjeblieft niet aan dieren, als je zo'n houding hebt.

#notsure if troll, maar als je echt niet weet wat je gekregen hebt, hier een paar voorbeelden van wat jij in 60cm wilt stoppen, en waarom een meterbak al behoorlijk klein is:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb tot vandaag inderdaad nog niet over goudvissen nagedacht, vissen überhaupt. Meen je nou serieus dat die beesten zo groot worden? :+ Dat is na x jaar of? Dan snap ik het wel een beetje. Heb nog nooit zo'n grote goudvis gezien.

Heb aquariums voor me op foto's etc die veel voller zitten met vissen. Vandaar mijn wens, gewone vissen zoals deze sluierstaarten met kleinere visjes er bij. Zodat het water een beetje gevuld is.

Edit: ik zal maar niet een foto posten of vertellen waar ze nu in zitten. Maargoed, daar kunnen mijn vriendin en ik natuurlijk niks aan doen. Morgen gaan we een proper huisje voor ze kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oekol op 09-11-2019 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Als je echt de wens door douwt om de sluierstaarten in een 60 liter bakje te doen dan kan je eventueel voor nu er wat Chinese danio’s bij doen en dan volgend jaar in het voorjaar die goudvissen lekker bij iemand in de vijver zetten, je bent dan vrij om je te verdiepen in het houden van een aquarium.
Zorg er voor dat het filter minimaal 8 keer de hoeveelheid water per uur filtert, gebruik echte planten, doe fijn afgerond zand (filterzand) op de bodem en verwarming en dus andere veel al tropische visjes uit de winkel zijn uit den boze.
Drijvend voer is niet aan te raden anders happen ze te veel lucht naar binnen en krijgen ze last met hun zwemblaas.
Ik vind huisdieren kado geven aan iemand die daar totaal niet op voorbereid is en nul verstand van zaken heeft een van de meest domme acties ooit op het vlak van dierenwelzijn.
Vertrouw alsjeblieft de winkelier niet zomaar in zijn adviezen, het merendeel verkoopt alleen maar met portemonnee in gedachten.

[ Voor 8% gewijzigd door D.deJong op 10-11-2019 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 21:45:
[...]

Edit: volgens mij heb ik 'gewone' gekleurde sluierstaarten
Goudvissen horen inderdaad niet in een beperkte ruimte maar als ze klein zijn kan je kijken naar een kant en klaar aquarium. Zorg voor een bijpassend filter, verlichting en interieur met wat waterpest en heel belangrijk is goede doorluchting, goudvissen zijn enorme zuurstof gebruikers maar ook vervuilers. Zorg wel voor een beetje inhoud, minimaal 60 liter om mee te beginnen. En stop daar geen tropische vissen bij omdat die warmer horen te zitten.

Mocht je ze nu thuis nog in een plastic zak hebben verander dat naar minimaal een 10 liter emmer en ververs elke dag hun water tot je een aquarium hebt en dan om de dag ongeveer 2/3 van de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:54:
[...]

Goudvissen horen inderdaad niet in een beperkte ruimte maar als ze klein zijn kan je kijken naar een kant en klaar aquarium. Zorg voor een bijpassend filter, verlichting en interieur met wat waterpest en heel belangrijk is goede doorluchting, goudvissen zijn enorme zuurstof gebruikers maar ook vervuilers. Zorg wel voor een beetje inhoud, minimaal 60 liter om mee te beginnen. En stop daar geen tropische vissen bij omdat die warmer horen te zitten.

Mocht je ze nu thuis nog in een plastic zak hebben verander dat naar minimaal een 10 liter emmer en ververs elke dag hun water tot je een aquarium hebt en dan om de dag ongeveer 2/3 van de inhoud.
Ze zitten nu veel te klein, dus we gaan nu naar de hornbach om een aquarium (ik wil 60cm minimaal) te kopen of iig een bak. Mijn vriendin ziet heel veel bomen op de weg en wil het liefst een vissenkom. Nou dat gaan we na al die verhalen sowieso niet doen. Dus vandaag gaan ze naar een groter thuis.

Moet vriendin ook nog overtuigen van de belangrijkheid van een filter

[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 10-11-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:59:
[...]

Ze zitten nu veel te klein, dus we gaan nu naar de hornbach om een aquarium (ik wil 60cm minimaal) te kopen of iig een bak. Mijn vriendin ziet heel veel bomen op de weg en wil het liefst een vissenkom. Nou dat gaan we na al die verhalen sowieso niet doen. Dus vandaag gaan ze naar een groter thuis.
Klinkt goed, Hornbach heeft genoeg leuke starters spullen, koop geen vissenkom maar een aquarium. Koop een starterset, inclusief verlichting, filter en eventueel verwarming, fijn grint voor op de bodem en wat waterpest. Verwarming heb je niet nodig maar wie weet heb je het ooit nog nodig als jullie overstappen naar tropisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:07:
[...]

Klinkt goed, Hornbach heeft genoeg leuke starters spullen, koop geen vissenkom maar een aquarium. Koop een starterset, inclusief verlichting, filter en eventueel verwarming, fijn grint voor op de bodem en wat waterpest. Verwarming heb je niet nodig maar wie weet heb je het ooit nog nodig als jullie overstappen naar tropisch.
Top! We hebben al een plantje nu maar zal er meer kopen. Wilde al fijn zand idd zodat ze lekker kunnen woelen. De filter is nu nog de enige vraagteken, kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen handmatig water verversen en een filter? Kan ik dat pitchen richting mijn vriendin zo in de hornbach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKnight
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-06 15:11
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:10:
[...]

Top! We hebben al een plantje nu maar zal er meer kopen. Wilde al fijn zand idd zodat ze lekker kunnen woelen. De filter is nu nog de enige vraagteken, kun je mij uitleggen wat het verschil is tussen handmatig water verversen en een filter? Kan ik dat pitchen richting mijn vriendin zo in de hornbach.
Je zal sowieso het water moeten verversen om de zoveel tijd.

Voor meer uitleg over het filter, neem eens een kijkje op deze site. https://www.aquariumfans.nl/aquarium-filter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:10:
[...]

Zoals ik al eerder vertelde, goudvissen zijn vervuilers en daar is je filter voor maar water wissels blijven nodig.
Er is genoeg over te vinden maar belangrijk is dat goudvissen NIET in een vissenkom horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Kijk of ze de juwel primo hebben staan.
https://www.hornbach.nl/s...y1kBhQRZhVwRoCBEoQAvD_BwE

Met wat van dit

https://www.hornbach.nl/s...5-kg/4066719/artikel.html

Dan maak je een goede start.
Hou er rekening mee dat het al gauw 70 kilo weegt en dat het meubel wat je in gedachte hebt dit wel kan dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:59:
[...]

Moet vriendin ook nog overtuigen van de belangrijkheid van een filter
Zet je vriendin eens een dag of 3 in de badkamer zonder de ventilatie met de wc dichtgeplakt. Dat legt het het makkelijkst uit.

Dat is zegmaar het idee van een goudvis in een vissenkom zonder filter. Ja, ze zal het waarschijnlijkwel overleven... ze kan er bewegen en heeft een kraan met water om uit te drinken toch?
Maar erg lekker zal de lucht er naar verloop van tijd niet meer zijn... ademhalen wordt wat lastiger, de lucht ijler... ze zal zich wat minder lekker gaan voelen... en ook verveeld in zo'n klein hokje... geïrriteerd... gefrustreerd... gaat wat stinken met de uitwerpselen overal enzo...

Een vis is een levend wezen. Die hebben verzorging nodig, of je dat nou aan het uiterlijk kan afzien of niet. Dieren blijven echt een waardeloos kado om te geven... al helemaal aan mensen die er nog nooit wat mee gedaan hebben.. maar het is goed dat je je nu aan het inlezen bent! Hopelijk kan je je vriendin overtuigen. Zelf vind ik goudvissen maar saaie hap, dus dan zou ik ze voor nu in die 60 bak tijdelijk houden, koop zo'n kant en klaar ding met filter en verlichting, ben je gelijk klaar voor nu, zit meestal ook een verwamingsstaaf bij, dan heb je die alvast... en dan kan je in het voorjaar de goudvissen hopelijk kwijt bij iemand met een vijver en zelf verder met een tropische bak. :p

Oh en die plantjes, die hoor je los in het zand te steken, dus die loodjes en glaswol eraf halen en de losse plantenstekjes in het water. :) Da's ook eentje die mensen vaak nooit verteld word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

We zijn nu thuis met een primo 110 en dat zand e.d. De sfeer is om je bij op te vreten in huis auto etc. Ze had er wel een gewild zonder filter en licht. Meer weer het vissenkom idee zeg maar.

Doos staat nu op het dressoir. Even psv kijken nu en verder nadenken. Hebben ook spul gekocht wat het kalk uit het water haalt of zo. Omdat er straks natuurlijk super veel kraanwater in zit en die vissen er vrijwel direct bijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:16:
We zijn nu thuis met een primo 110 en dat zand e.d. De sfeer is om je bij op te vreten in huis auto etc. Ze had er wel een gewild zonder filter en licht. Meer weer het vissenkom idee zeg maar.

Doos staat nu op het dressoir. Even psv kijken nu en verder nadenken. Hebben ook spul gekocht wat het kalk uit het water haalt of zo. Omdat er straks natuurlijk super veel kraanwater in zit en die vissen er vrijwel direct bijkomen.
Um, breng dat flesje maar weer terug, al dat soort flesjes zijn complete onzin en kosten alleen maar geld (tenzij je in Belgie woont? Dan kan er nl wel chloor in het water zitten). Kalk uit het water halen? Dat is wel een goeie (en een nieuwe, trouwens). Waarom? Tenzij je supergevoelige wildvang vissen hebt uit het amazonegebied ofzo hoef je je daar (gelukkig) allemaal niet druk om te maken.

edit: gezien nu je een niet ingedraaide bak hebt en al wel vissen is er 1 flesje dat je wel een beetje kan helpen, die met opstartbacterieen. Als je die hebt, gooi dat er maar in. Het zijn niet helemaal de goede bacterieen maar het is in jouw geval beter dan niks. Als er een bevriende aquariaan in je buurt woont kun je beter daar langs voor de goede baterieen: een filterspons uitknijpen in je bak en een handje bodemmateriaal helpen namelijk veel beter dan een flesje.

Gewoon kraanwater doen, niet te koud zorg dat het kamertemperatuur is, doe dan nu maar zoveel mogelijk water wat je nu hebt erbij en wen de vissen rustig over. Ze moeten zowel aan de temperatuur wennen als aan de nieuwe watersamenstelling (en dat vergeten winkels er meestal bij te vertellen).
Dus: zakje met je vissen in het nieuwe water laten drijven +- 10 minuten, dan 2x een derde ongeveer nieuw water erbij doen (bij gevoelige vissen dit veel rustiger doen maar goudvissen kan wel) en dan das na in totaal ~ 30 minuten op z'n vroegst de vissen overzetten.
Dat overzetten doe je dan zonder water mee te nemen dat uit de winkel kwam (maar dat is nu te laat neem ik aan).

Heb je ook een testset meegnomen? Zo ja, houd die nitrietpiek in de gaten, dus dagelijks meten. Zodra je teveel nitriet ziet: direct 2/3 van water verversen.
Zo nee, dan moet je het op gevoel doen. Teveel water verversen als het niet nodig is is niet zo goed bij een nog niet ingedraaide bak, maar te weing kan dodelijk zijn voor je vissen.

Het 'normale' schema voor jouw aquarium zal iets zijn van iedere week 20%-30% water verversen. Dat zul je de eerste maand echter veel vaker moeten doen, totdat je bak is ingedraaid, de nitrietpiek is geweest en je filter goed werkt. Iedere 3 dagen 20-30% lijkt me voor goudvisjes niet te veel.
Na een maand kun je dan rustiger aandoen en naar 1x/week verversen gaan.

Wil je deze maand niet blindelings frequent zitten verversen, koop dan beter wel een testset. Teststrips zijn niet superbetrouwbaar/nauwkeurig, vloeibare set is veel beter, maar strips zijn beter dan niks en een stuk goedkoper. Dan iedere dag meten, zoek online even voor grafiekje wanneer je de nitrietpiek kan verwachten en vang die direct af met 2/3 water verversen.

Oh ja, wat die loodjes/potjes/glaswol voor planten betreft, dat moet er inderdaad allemaal wel af, maar een pro-tip als je planten bij je goudvissen wil houden: zet de plantjes wel weer in een potje (een klein plastic kweekpotje ofzo is prima), met zand/grind erin. Goudvissen grondelen namelijk nogal, dan vliegen je planten steeds omhoog.

En nog een tip: weet niet wat ze je in de winkel hebben vertelt over je filter, maar zet die aan en blijf er verder af :+ Niet gaan 'schoonmaken', en geen filterinhoud gaan zitten vervangen als de fabrikant/winkelier dat zegt. Zodra de uitstroom van je filter echt duidelijk veel minder is, kom dan hier op het forum terug voordat je er wat aan gaat doen. Bruine troep in je filter = goed. Bij waterverversen je filter nooit langer uit laten staan dan 30-45 minuten max (dus beetje opschieten :P ).

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 10-11-2019 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Wat je al niet in een filter vind vandaag.. :P

-Vuurgarnaal
-Jonge Black molly
-Jong ander visje (doorzichtig > zou BM kunnen zijn?)
En een lading aan blaadjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/63xtPbobzBN1qiVtN9rh9fpO/full.jpg

Wat zijn die losse dingen onder het filter? Is dit ding kapot of wat moet ik er mee doen? We wilden het zand er in gooien en toen zag ik dit. Bizar slechte uitleg, geen boekjes met how to of wat dan ook. Een cd met een gebruiksaanwijzing, echter hebben wij alleen nog maar laptops thuis zonder cd schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Leoon.
Bescherming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Dingen om het filter aan het glas te hangen? Beetje lastig te zien nu...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Kan het er zo onder vandaan halen. Dus snap het principe niet en het staat ook nergens uitgelegd. Geen idee of ik het dan er onder in moet laten liggen of niet. Ook geen idee hoe zo'n filter werkt uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:12:
Kan het er zo onder vandaan halen. Dus snap het principe niet en het staat ook nergens uitgelegd. Geen idee of ik het dan er onder in moet laten liggen of niet. Ook geen idee hoe zo'n filter werkt uiteraard
Het kan de ondersteuning voor het ingeplakte filter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:14:
[...]

Het kan de ondersteuning voor het ingeplakte filter zijn.
Dus kan er uit en weggegooid worden? Soort van transport bescherming als ik je goed begrijp?

Filter zat al vast aan het glas. Hoefde ik verder niks mee te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Oekol op 10-11-2019 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:14:
[...]

Dus kan er uit en weggegooid worden? Soort van transport bescherming als ik je goed begrijp?
Ja vermoedelijk wel, als er ruimte onder je filterhuis zit en het is kunststof kan je het ook laten zitten.
Dit ter ondersteuning van je filterhuis, soms laat de lijm wel eens een keer los en zakt je filterhuis.
Met dit eronder blijft hij op zijn plek...is mijn gedachte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:14:
[...]

Filter zat al vast aan het glas. Hoefde ik verder niks mee te doen.
Ik vermoed ook dat dat weg kan.
Qua handleiding, helpt dit? https://www.juwel-aquariu...jzing_JUWEL_Primo_110.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Nou de vissen zijn aan het wennen in 't aquarium. Ga ze straks loslaten in hun nieuwe huis en voor 't eerst voeren.

Naast de blauwe emmer staat de noodoplossing van afgelopen nacht.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OuwZwbKopU4AaTGfFquvQj0g/full.jpg

Hier wennen ze nu in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tNnwcLaWWy38pN2rXcJWeF9i/full.jpg

Hoop dat ze 't gaan redden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 10-11-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Leoon. Succes, en geef diegenen waar je de visjes van gekregen hebt de rekening van het aquarium })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:10:
@Leoon. Succes, en geef diegenen waar je de visjes van gekregen hebt de rekening van het aquarium })
Haha denk dat dat niet bij het cadeau zat. Thanks! Ik zal me hier over 2 a 3 dagen weer melden over het verversen van het water. Wil het met halve liter pullen gaan doen waar we uit drinken. Maar weet niet of de vissen er dan nog in kunnen zwemmen of dat ik ze er uit moet halen. Verder had je eerder gezegd maximaal x tijd filter uit. Waarom moet die überhaupt uit met wisselen? Omdat 't waterpeil dan te laag komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:10:
Dat lijkt mij ook wel netjes ja! Beetje bizar kado zo... je scheept iemand op met allemaal extra kosten...
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:12:
[...]

Haha denk dat dat niet bij het cadeau zat. Thanks! Ik zal me hier over 2 a 3 dagen weer melden over het verversen van het water. Wil het met halve liter pullen gaan doen waar we uit drinken. Maar weet niet of de vissen er dan nog in kunnen zwemmen of dat ik ze er uit moet halen. Verder had je eerder gezegd maximaal x tijd filter uit. Waarom moet die überhaupt uit met wisselen? Omdat 't waterpeil dan te laag komt?
Waarom haal je niet gewoon een stuk waterslang van een meter zodat je gelijk 10L in 1x eruit kan gooien? Is een stuk makkelijker. :) Kan gewoon bij de aquariumzaak of zelfs bij tuincentra, ze knippen de slang op maat voor je en kost iets van een euro ofzo.

Filter lekker erin laten zitten tot de filterstroom minder wordt. Dan pas de sponzen uitspoelen onder de kraan en daarna weer met rust laten. Komende weken in ieder geval zeker nog niet doen! Eerst biologisch evenwicht verzorgen. Zou trouwens nog wel flink wat meer planten bijhalen, waterpest zou erg goed helpen om de ergste nitraatpiek op te vangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Het filter laat je gewoon draaien tijdens het verversen als je hem maar niet droog zet. Haal er 1 keer in de week 20 liter uit (hevelen met een stukje tuinslang) en de visjes mogen gewoon blijven zitten.
Je hebt in ieder geval een goeie start gemaakt en dat doen er niet veel voor een visje, chapeau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:36

The Executer

Lekker belangrijk!

Het is overigens niet de nitraat-piek waar je op moet letten, maar nitriet. De eerste kan dienen als voeding voor planten, de tweede is dodelijk voor de vissen als het niveau te hoog wordt.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:19:

Filter lekker erin laten zitten tot de filterstroom minder wordt. Dan pas de sponzen uitspoelen onder de kraan en daarna weer met rust laten.
Beter je filtersponzen niet onder de kraan uitspoelen maar in/met een emmer aquariumwater.
Kraanwater is slecht voor je o zo belangrijke filterbacterieen ;)
Leoon. schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:12:
[...]
Ja als waterpeil te laag komt dan loopt je filter droog. Dus altijd eerst filter (en eventuele verwarming) UIT voordat je water eruit haalt. Vissen altijd laten zitten, tenzij je je bak helemaal leeghaalt natuurlijk voor een verhuizing ofzo. VERGEET NIET alle stekkers weer terug te doen als je klaar bent (been there, done that)...

Neem voor waterverversen een (nieuw) stuk tuinslang of dikke aquariumslang van +- 1,5m en een paar emmers (nieuwe, mag absoluut geen zeep/schoonmaakmiddel in gezeten hebben).
Met halve liter pullen ga je je blauw scheppen. Het gaat om om de 2 dagen 70+ pullen erin, en 70+ pullen eruit heh. Jij liever dan ik...
En dan een gardena koppeling + tuinslang/aquariumslang aan de keukenkraan voor water terug, of voorzichtig met (hooguit) halve emmers water op je hand in het aquarium gieten.
Neem overigens geen uittrekbare tuinslangen; die zijn niet geheel vis-veilig.

Oh ja, voer je vissen nu maar heel weinig, de eerste maand-6 weken. Je voert sowieso al gauw veel te veel (doodsoorzaak nummer 1 van vissen), maar met een niet-ingedraaide bak is het al helemaal oppassen.

1x dag voeren, wat je tussen 2 vingers kunt houden maximaal. En het moet binnen 2 minuten geheel op zijn anders is het sowieso te veel.

[ Voor 11% gewijzigd door dragon2 op 10-11-2019 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:26:
[...]

Beter je filtersponzen niet onder de kraan uitspoelen maar in/met een emmer aquariumwater.
Kraanwater is slecht voor je o zo belangrijke filterbacterieen ;)
Nergens voor nodig. Die heisa roept iedereen elkaar na maar slaat eigenlijk helemaal nergens op. Het moment dat je bak is ingedraaid zitten er zoveel bacterien in de bodem, het zand, in de bak zef, achterwand, planten... die in het filter zitten gaan echt niet je bak overhoop schoppen als je een spons uitknijpt onder de kraan. Je hebt als het goed is meerdere sponzen, dan doe je het om en om... maar eigenlijk heb ik nooit anders dan volledig gedaan bij kleine bakken en in m'n grote bak kom ik sowieso nooit aan het biomateriaal dus doe ik altijd de bovenste sponzen wanneer het nodig is (eens per jaar ofzo). En ik meet eigenlijk nooit afwijkende waterwaarden in de dagen na een filterverschoning...

Dus gewoon lekker je filter onder de stromende kraan uitspoelen en het jezelf niet moeilijker maken dan de hobby al is. Tenzij iemand met tastbare resultaten kan komen dat dit schadelijk is... maar iedereen praat elkaar alleen maar na. Zelfde gedoe op 't aquaforum destijds. Moet je eens zeggen dar dat je eens in het half jaar ververs... gaan ze steigeren joh _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
Klopt, er zitten veel aqua-puristen bij. Mijn aquarium draait goed dus verversen ben ik ook niet er trouw mee en bij het filter spoel ik de grove spons een beetje uit (onder de kraan) en dan gaat hij weer.
Voor een beginneling is het wel handig om dit soort zaken maar als basisregels te zien en later wat meer fingerspitzengefühl op te bouwen.
Pagina: 1 ... 32 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.