Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:38:
[...]
Baal echt dat die plant op was bij de Hornbach. Heb t idee dat de vissen nu naar zuurstof happen hele tijd. Terwijl ik net en water heb verschoond en de pomp staat aan. Is dat wel een zuurstof pomp of wat doet die pomp precies ? Heb er net twee korreltjes eten in gegooid en zakte direct naar de bodem via de stroming van de pomp (misschien moet ik die pomp naar beneden duwen IPV naar de breedte van t aquarium hoe die nu staat) ze hebben t nog niet eens zien liggen.
Als ze aan de oppervlakte hangen te happen, direct meer water verschonen,
Richt het filter zo dat de uitvoer zoveel mogelijk de oppervlakte beweegt, dat kan aardig wat schelen. Dus niet lager, juist hoger.
Als tussenoplossing kun je een luchtpompje aanschaffen, maar 1) die maakt best een herrie en 2) is straks niet meer nodig en 3) zou nu eigenlijk ook niet nodig moeten zijn; je hebt nu vervuild water blijkbaar, dat gaat wat extra lucht erdoor niet oplossen. Het geeft de vissen misschien wat extra 'lucht' maar je moet echt die vervuiling aanpakken.
Wees verstandig en koop een watermeetsetje.
En ververs je voor nu blauw. Dan maar iedere dag 30-40 % als het moet. Zuig al het zichtbare vuil iedere dag van de bodem, dus poep en oud voer al helemaal dat mag echt niet blijven liggen. Zoals ik zei, je kunt rustig om de paar dagen een dag overslaan met voeren, ze moeten goed honger hebben, voer dat blijft liggen is (zeker nu) funest.
Even een paar weken doorbijten, zodra je bak in evenwicht is is het een heel stuk minder werk.
edit: als je net pas hebt ververst en de vissen lijken 'in shock', heb je wel op de watertemperatuur gelet? Geen 40% veel koud water of echt te warm erbij gedaan? Daar kunnen de meeste vissen namelijk slecht tegen. Ik voel zelf altid met m'n hand in de bak en onder de kraan, of de temp ~ hetzelfde is, maar meten = weten. Heb je er wel een thermometer in hangen trouwens?
[
Voor 10% gewijzigd door
dragon2 op 12-11-2019 22:58
]