Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik het wel merkte, maar ik heb altijd al overbevolkte malawi bakken enz gehad, geen standard bakken.
Ik kom ook zo weinig mogelijk aan mijn filters, 1x/half jaar kan rustig kloppen. Dan is schoonmaken (watten wisselen, rest uitspoelen) ook wel nodig moet ik zeggen.

Voor 'mijn' soort bakken zou ik het dus wel doen (nou ja, ik doe het dus), en het is geen slecht idee voor een beginner (ipv "lekker warm alles afschrobben" al dan niet met een schoonmaakmiddel 8)7 erbij) dus daarom blijft het in stand denk ik.
Als je veel ervaring hebt kom je wel met meer dingen weg, die voor een beginner wat minder aan te raden zijn :+ Ik persoonlijk geef dit advies dus altijd wel aan newbies, want daar kan niks fout mee gaan.

• JME
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:06

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:26:
En dan een gardena koppeling + tuinslang/aquariumslang aan de keukenkraan voor water terug, of voorzichtig met (hooguit) halve emmers water op je hand in het aquarium gieten.
Als het past op je locatie, dan kun je ook werken met een dubbele hoeveelheid emmers. Dus als je twee emmers afhevelt, koop er dan vier. Vul er twee vooraf met het nieuwe water en zet de eerste op een verhoging naast het aquarium. Onze bak staat onder een open trap, ideaal om daar het nieuwe water op te zetten. En dan is vullen gewoon een kwestie van nogmaals hevelen, maar dan de andere kant op. Als de eerste emmer bijna leeg is, dan vul je hem bij met de volgende emmer en blijft het water gewoon doorlopen. Wel het andere eind van de slang in een houdertje in de bak houden, anders wordt het een waterballet. Ik doe zo een waterwissel in minder dan 10 minuten (zonder ander onderhoud).

• dragon2
  • Niet online
@JME daar zijn mijn aquaria te groot voor (~150l verversen per keer per bak), maar het lijkt me wel een prima idee :)

Wat trouwens een heel slecht idee is, is dat JBL waterwissel systeem. Dat kost me een partij drinkwater!
Dat systeem zou wat mij betreft verboden moeten worden... Of je moet het kopen vanwege de lange slang en uitvoer+houder.

• Winkiller
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:36

Winkiller

De Mopperpot

Ik wil nog 1 ding zeggen...nee eigenlijk 2 dingen...

1) Goed gedaan @Leoon.
2) Voorlopig alleen je bovenste filtervliesjes vervangen +/- 1x pw en de rest laten zitten.

Veel plezier met je vissen....ik ben net klaar met 150 liter verversen.

Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

• Leoon.
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:21

Leoon.

waka waka hey hey

Aangenaam kennis te maken

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:11:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het wel merkte, maar ik heb altijd al overbevolkte malawi bakken enz gehad, geen standard bakken.
Ik kom ook zo weinig mogelijk aan mijn filters, 1x/half jaar kan rustig kloppen. Dan is schoonmaken (watten wisselen, rest uitspoelen) ook wel nodig moet ik zeggen.

Voor 'mijn' soort bakken zou ik het dus wel doen (nou ja, ik doe het dus), en het is geen slecht idee voor een beginner (ipv "lekker warm alles afschrobben" al dan niet met een schoonmaakmiddel 8)7 erbij) dus daarom blijft het in stand denk ik.
Als je veel ervaring hebt kom je wel met meer dingen weg, die voor een beginner wat minder aan te raden zijn :+ Ik persoonlijk geef dit advies dus altijd wel aan newbies, want daar kan niks fout mee gaan.
In de meeste gezelschapsbakken is het echt niet nodig. Ik snap wat je bedoelt, als beginner beter wat voorzichtiger, maar heb toch wel het vermoeden dat er al aardig wat op deze arme man is afgekomen na dit leuk bedoelde kadootje. Dus als ie dan wat moeite kan besparen hierop lijkt me dat mooi meegenomen, gezien dat verversen ook nog wel een leuke kluif gaat worden. Heb er zelf in ieder geval nog nooit nadeel aan ondervonden aan die dingen onder de kraan reinigen, maar sowieso in een nieuw ingedraaide bak kom ik het eerste half jaar niet aan het filter.
Hihi oke als je ze zo ziet zijn ze wel schattig. Heb je ze namen gegeven?

Die plantjes, heb je enig idee of dat toevallig javavarens zijn? kan het niet helemaal zien, maar als dat zo is worden die niet heel blij van in zand zijn. :P Ja zelfs sommige waterplanten zijn nog vermoeiend ook. Dan even op een steentje of stukkie hout binden met wat visdraad en dan wortelen ze daar vanzelf wel aan.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:34:
@JME daar zijn mijn aquaria te groot voor (~150l verversen per keer per bak), maar het lijkt me wel een prima idee :)

Wat trouwens een heel slecht idee is, is dat JBL waterwissel systeem. Dat kost me een partij drinkwater!
Dat systeem zou wat mij betreft verboden moeten worden... Of je moet het kopen vanwege de lange slang en uitvoer+houder.
Of alleen gebruiken om je bak weer aan te vullen.
Dat doe ik, afvoer gaat via de uitgang op de FX-4, daar zet ik een slang op die ik naar de douche cabine uitrol.
Overigens, als je em ook voor water afvoer kun je de kraan volgens mij uitzetten zodra ie begint te lopen. Dat is redelijk snel, dus zoveel water kost het nou ook weer niet.

• avotar
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 18:41

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik heb geen keukenkraan die ik kan kppelen aan een slang.. en de kraan die ik wel kan gebruiken heeft alleen koud water.
Waterwisselen (ongeveer 4 of 5 emmers), kost me meestal ongeveer een uur, omdat ik het niet zo in de bak terug wil kappen, maar het overhevel...
En omdat ik zo'n handmatige overhevelaar niet onder de knie krijg, gebruik ik een electische... maar die is traaaaag.

Handigheid is niet te koop.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• JME

JME

zeg maar Jamie

Goedkoop filterpompje halen (Superfish Aquaflow of zo) en daar een slang aan maken, zou dat werken? Of krijgt zo’n pompje het water niet door de slang?

• dragon2
  • Niet online
JME schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:33:
Goedkoop filterpompje halen (Superfish Aquaflow of zo) en daar een slang aan maken, zou dat werken? Of krijgt zo’n pompje het water niet door de slang?
Werkt wel, afhankelijk van de afstand. Ik had zelf een oude pomp met een bredere slang eraan want moest wat meters maken naar de afvoer (toilet). Echter was die pomp wel zwaar om steeds te verplaatsen (vol met water...) dus toen de impeller stuk ging heb ik het maar zo gelaten. Dus nu weer handmatig emmers sjouwen.
Ik heb nu ook een beplante tuin dus vaak gooi ik de emmers aquariumwater bij de planten nu.

Een andere oplossing is een pompje in een emmer water in de gootsteen, mocht je nog zo'n soort pomp hebben liggen.

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
avotar schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:28:
Ik heb geen keukenkraan die ik kan kppelen aan een slang.. en de kraan die ik wel kan gebruiken heeft alleen koud water.
Waterwisselen (ongeveer 4 of 5 emmers), kost me meestal ongeveer een uur, omdat ik het niet zo in de bak terug wil kappen, maar het overhevel...
En omdat ik zo'n handmatige overhevelaar niet onder de knie krijg, gebruik ik een electische... maar die is traaaaag.

Handigheid is niet te koop.
https://www.gardena.com/n...en-binnenshuis/901160201/

https://www.gardena.com/n...dena-waterdief/901024301/

https://www.gardena.com/n...ngen/waterdief/901024401/

Ik heb in ieder geval zo'n adapterstuk aan de thermostaatdouchekraan, maar die heb ik er ook speciaal op uitgekozen (en in mijn appartement op de zelfde verdieping)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dragon2
  • Niet online
Resistor schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:38:
[...]
Ik heb in ieder geval zo'n adapterstuk aan de thermostaatdouchekraan, maar die heb ik er ook speciaal op uitgekozen (en in mijn appartement op de zelfde verdieping)
Erg heh, ik zag een mooie keukenkraan ergens, maar nee, kan geen koppeling oop dus no go :+

Ik heb zo'n ding (maar zonder logo) gewoon standaard op mijn keukenkraan zitten, valt niet erg op: https://www.amazon.de/dp/...73495&s=videogames&sr=8-2

• Vloris
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 18-01 22:47
Mijn aquarium staat dichter bij de buitenkraan dan bij de keukenkraan.
Bijkomend voordeel: ik heb een waterontharder, maar die onthard alles behalve het water naar de buitenkraan: geen onthard water in m'n aquarium dus.

• SmurfLink
  • Niet online
In mijn gemeente is dat gelukkig niet nodig... ik gooi gewoon koud kraanwater in de bakken, maar ik heb dan ook een GH van onder de 6 hier. :P

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op maandag 11 november 2019 @ 08:58:
[...]

Hihi oke als je ze zo ziet zijn ze wel schattig. Heb je ze namen gegeven?

Die plantjes, heb je enig idee of dat toevallig javavarens zijn? kan het niet helemaal zien, maar als dat zo is worden die niet heel blij van in zand zijn. :P Ja zelfs sommige waterplanten zijn nog vermoeiend ook. Dan even op een steentje of stukkie hout binden met wat visdraad en dan wortelen ze daar vanzelf wel aan.
Ze hebben inderdaad namen. Vrij afgekort naar de twee personen waarvan we ze hebben gekregen, ze heten: San en Jos

Het zijn inderdaad javavarens want bij de Hornbach werd ons verteld dat sluierstaarten die andere plantjes eten en dat javavarens wel overgeslagen worden oid. Heb er ook korrels bijgekocht die ik in de grond duw zodat het beter groeit. Of is dat ook weer puur marketing?

Leoon. wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:37 (6%)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:36:
[...]

Ze hebben inderdaad namen. Vrij afgekort naar de twee personen waarvan we ze hebben gekregen, ze heten: San en Jos

Het zijn inderdaad javavarens want bij de Hornbach werd ons verteld dat sluierstaarten die andere plantjes eten en dat javavarens wel overgeslagen worden oid. Heb er ook korrels bijgekocht die ik in de grond duw zodat het beter groeit. Of is dat ook weer puur marketing?
Die korrels zijn voor moerasplanten, en inderdaad wel nuttig. Wat je nu hebt wat ik kan zien is in ieder geval javavaren en waterpest, dat zijn beide planten die hun voeding uit het water halen i.p.v. de bodem, die hebben dus niks aan voedsel in de bodem (korrels/klei).
Dat rode spul kan ik niet zo goed zien, misschien is dat wel een moerasplant.

edit: ik zit me te bedenken welke planten er dan moerasplanten zijn voor koudwater, kan me niet heugen dat aquariumzaken die eigenlijk verkopen. Alleen tropisch, maar dat gaat niet lang leven in koud water. Wat wel kan is vijverplanten, sommige dan (er passen geen lelies of riet in mijn aquarium lol). Ik heb zelf goede ervaring met watermunt in koudwater/subtropisch (meen dat het zo heet), ooit bij de intratuin vandaan.

Rode planten vragen trouwens veel licht, ik zelf kan eender welke rode plant dus nooit erg lang goedhouden. YMMV.

Waterpest zal inderdaad wel gegeten worden door goudvissen maar heb je toch (vooral in de opstartfase) een hele hoop van nodig. Waterpest is namelijk een zgn. snelgroeier, haalt dus ook snel afval uit het water.

Javavaren is een tropische plant, en groeit sowieso al erg langzaam, die staat er dus meer 'voor het plaatje' dan dat je er wat aan hebt qua 'afvalverwerking'. En hij moet inderdaad helemaal de grond uit, dus de wortelstok op een stukje hout of steen binden.

dragon2 wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:48 (12%)

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:36:
[...]

Leuke link zo. :)

Dan zou ik die even uit de bodem halen, anders gaan de wortels rotten. Je kan een simpele steen of stuk kienhout halen om ze op te binden (steen is makkelijk want die zinkt al, hout moet inwateren ;) ). Ze zijn inderdaad vrij stevig en niet lekker, Goudvissen eten inderdaad vrij veel planten maar waterpest groeit zo idioot snel dat dat wel te overleven moet zijn. Als je steeds netjes de boel aftopt en opnieuw stekt hou je genoeg waterpest over.

Die korrels zijn waarschijnlijk ijzer/lateriet kleibolletjes? Die zijn erg leuk voor planten die voeding uit hun wortels halen.. maar dat zijn helaas niet de planten die jij hebt. :X Zowel waterpest als javavaren haalt de voeding uit het water, dan heb je meer aan vloeibare plantenvoeding. In tropische aquaria heb je planten als de Echinodorus of Cryptocyne soorten die wortelnetwerken maken, deze halen hun voeding via de wortels en hebben veel baat bij die kleibolletjes. Leuke verkoper daar zeg... :|

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:50:
[...]

Leuke link zo. :)

Dan zou ik die even uit de bodem halen, anders gaan de wortels rotten. Je kan een simpele steen of stuk kienhout halen om ze op te binden (steen is makkelijk want die zinkt al, hout moet inwateren ;) ). Ze zijn inderdaad vrij stevig en niet lekker, Goudvissen eten inderdaad vrij veel planten maar waterpest groeit zo idioot snel dat dat wel te overleven moet zijn. Als je steeds netjes de boel aftopt en opnieuw stekt hou je genoeg waterpest over.

Die korrels zijn waarschijnlijk ijzer/lateriet kleibolletjes? Die zijn erg leuk voor planten die voeding uit hun wortels halen.. maar dat zijn helaas niet de planten die jij hebt. :X Zowel waterpest als javavaren haalt de voeding uit het water, dan heb je meer aan vloeibare plantenvoeding. In tropische aquaria heb je planten als de Echinodorus of Cryptocyne soorten die wortelnetwerken maken, deze halen hun voeding via de wortels en hebben veel baat bij die kleibolletjes. Leuke verkoper daar zeg... :|
Ik heb deponitnutriballs 'nutrient balls' aan laten smeren. Zijn bemesting korrels staat er op. Verder ga ik morgen even een slang kopen om te verversen en waterpest bijplaatsen. Deze java planten hoe moet ik die aan een steen bevestigen zonder ze te vermoorden? Ik heb al kleine steentjes bij de hornbach gezien waar ik ze vast aan kan knopen. Met visdraad zoals eerder gezegd werd dus? Letterlijk vastknopen of? :+

Ga ook ander voer halen, heb nu drijvend en ik heb wat gegoogled en kan me niet over m'n hart verkrijgen als ze op de kop gaan zwemmen.

Dus waterpest, steentjes voor die Java planten en dan ander voer.
@Winkiller 2) Voorlopig alleen je bovenste filtervliesjes vervangen +/- 1x pw en de rest laten zitten.
Ik heb in het filter drie kussentjes in zitten met een bovenste wit zwarte er op. Wat wil je dan dat ik 1x per week verwissel, moet ik nog iets extra's kopen??

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:46:
[...]

Ik heb deponitnutriballs 'nutrient balls' aan laten smeren. Zijn bemesting korrels staat er op. Verder ga ik morgen even een slang kopen om te verversen en waterpest bijplaatsen. Deze java planten hoe moet ik die aan een steen bevestigen zonder ze te vermoorden? Ik heb al kleine steentjes bij de hornbach gezien waar ik ze vast aan kan knopen. Met visdraad zoals eerder gezegd werd dus? Letterlijk vastknopen of? :+

Ga ook ander voer halen, heb nu drijvend en ik heb wat gegoogled en kan me niet over m'n hart verkrijgen als ze op de kop gaan zwemmen.

Dus waterpest, steentjes voor die Java planten en dan ander voer.

[...]

Ik heb in het filter drie kussentjes in zitten met een bovenste wit zwarte er op. Wat wil je dan dat ik 1x per week verwissel, moet ik nog iets extra's kopen??
Ja letterlijk knopen met visdraad. Hoeft niet strak, zolang ze maar niet eraf drijven.. ff paar keer kruislings en knoopje erin klaar. Draadje wat korter afknippen en je ziet er bijna niks meer van. De plant z'n wortels gaan vanzelf uitlopen en om de steen heen kronkelen, dan houdt ie zichzelf vast en kan je na een paar maanden de visdraad verwijderen.

Drijvend is inderdaad niet handig, je kan meestal online goedkoop goed voer halen. Ik weet niet precies wat goudvissen nodig hebben maar er zijn veel varianten zinkend granulaat te krijgen, vast ook voor goudvissen. Dan happen ze minder lucht in ieder geval.

Let met stenen wel op, haal die het liefst wel bij een aquariumzaak of dierenwinkel en test voor je ze in het aquarium doet even voorzichtig met wat huishoudazijn of het niet gaat bruisen. Dan weet je in ieder geval dat er geen kalk inzit. Soms pakken mensen stenen van de bouwmarkt en daar wil nog wel eens kalk inzitten, dat gaat in het water trekken en zo krijg je een heel basische bak wat de vissen niet fijn vinden. Bij de bouwmarkt kan je wel specifiek naar bijvoorbeeld Lavasteen kijken, dat is dan weer kalkvrij (en kost een drol).

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:46:
[...]
Ja voorlopig alleen de bovenste witte vervangen als die zwart geworden is en de rest voorlopig laten zitten.
Je kan ook kiezen om de witte 1x uit te spoelen en weer terug plaatsen, is wat goedkoper schoonmaken.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09:03
Ze zien er gelukkig uit.
Ik vind het rot om weer wat te zeuren te hebben maar de groene plantjes op de foto zijn javavarens en groeien het beste op steen of hout, de wortels zullen hoogstwaarschijnlijk wegrotten in het zand.
Doe er wat argentijnse waterpest in als drijfplanten, die vreet nitraat en helpt daarmee problemen met algen te voorkomen.
Je zal nu in de opstartfase waarschijnlijk wat bruine alg krijgen maar dat kan geen kwaad en gaat vanzelf weg zodra je balans in de bak hebt.
Ik was niet de eerste die begon over de javavaren zie ik nu pas.

D.deJong wijzigde deze reactie 11-11-2019 21:47 (3%)

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:10:
[...]

Ja letterlijk knopen met visdraad. Hoeft niet strak, zolang ze maar niet eraf drijven.. ff paar keer kruislings en knoopje erin klaar. Draadje wat korter afknippen en je ziet er bijna niks meer van. De plant z'n wortels gaan vanzelf uitlopen en om de steen heen kronkelen, dan houdt ie zichzelf vast en kan je na een paar maanden de visdraad verwijderen.

Drijvend is inderdaad niet handig, je kan meestal online goedkoop goed voer halen. Ik weet niet precies wat goudvissen nodig hebben maar er zijn veel varianten zinkend granulaat te krijgen, vast ook voor goudvissen. Dan happen ze minder lucht in ieder geval.

Let met stenen wel op, haal die het liefst wel bij een aquariumzaak of dierenwinkel en test voor je ze in het aquarium doet even voorzichtig met wat huishoudazijn of het niet gaat bruisen. Dan weet je in ieder geval dat er geen kalk inzit. Soms pakken mensen stenen van de bouwmarkt en daar wil nog wel eens kalk inzitten, dat gaat in het water trekken en zo krijg je een heel basische bak wat de vissen niet fijn vinden. Bij de bouwmarkt kan je wel specifiek naar bijvoorbeeld Lavasteen kijken, dat is dan weer kalkvrij (en kost een drol).
Bedoel je dan zoiets? Want dit had ik dat al gezien en leek me sowieso wel leuk.

https://www.hornbach.nl/s...wart/7565109/artikel.html

Ga dat dan nog deze week proberen te vervangen. Wil eigenlijk morgen al 't water gaan verversen. Wordt al idd een beetje groenig heb ik het idee. Heb nu 1 waterpest plant. Stuk of 2 a 3 bijhalen?

Ah de stenen zijn een no go lees ik op een website:

Vermijd steen of hout met een glad oppervlak, hierop kan de plant niet goed wortelen. De lavasteen die ik in het voorbeeld gebruikt heb is perfect – niet zwaar en erg poreus, waardoor de wortels zich goed kunnen vastzetten.

Leoon. wijzigde deze reactie 11-11-2019 22:21 (7%)

• LED-Maniak
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:11

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Iemand interesse in kleine kweek aquaria(ik dacht 40 liter)? 'k heb er nog 6 staan waarvan twee helemaal nieuw. Inclusief afdek schuifglas.

Tegenwoordig weinig tijd meer dus mijn eigen aquaria volledig geautomatiseerd(ook het voer) en draait ongeveer 5 weken stabiel voor ik moet schoonmaken, knippen en water vervangen. Waar vroeger de planten wel eens kapot gingen heb ik nu regelmatig handen vol javamos en varen dat uit de bak gaat.
Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:19:
[...]

Vermijd steen of hout met een glad oppervlak, hierop kan de plant niet goed wortelen. De lavasteen die ik in het voorbeeld gebruikt heb is perfect – niet zwaar en erg poreus, waardoor de wortels zich goed kunnen vastzetten.
Gewoon met een druppel secondelijm aan een steen of hout lijmen, gaat perfect. Zelfs als het allemaal nat is.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 11-11-2019 22:25 (52%)

Appeltaart is lekker!

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17-01 16:24
Vandaag na 3 dagen de JBL 902 bij de Rio 125 bijgeplaatst te hebben het Juwel filter eruit "gesneden" met wat visdraad. Was nog een redelijke bevalling, kwam uiteraard ook de nodige rommel onderuit, maar het meeste heb ik er nog nog met wat hevelen en het oude filter eruit gefilterd.
Aquarium oogt een stuk ruimer, ben benieuwd hoeveel dit bevalt ten opzichte van het originele filter.

@LED-Maniak secondenlijm? spoel je dat gewoon even af of hoe voorkom je ellendige chemicalien in je bak?

base_ wijzigde deze reactie 12-11-2019 01:15 (12%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Het spul is onder water inert. Daarnaast versnelt water het uitharden van de lijm. Er komt niets vrij. Ik heb zelf plantjes boven water er mee ingesmeerd en daarna tegen een steen onder water gedrukt. Werkt perfect.

Appeltaart is lekker!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hier idem. Let wel op: vast is vast. Dus denk aan je vingers en in 1 keer goed plaatsen.

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:19:
[...]

Bedoel je dan zoiets? Want dit had ik dat al gezien en leek me sowieso wel leuk.

https://www.hornbach.nl/s...wart/7565109/artikel.html

Ga dat dan nog deze week proberen te vervangen. Wil eigenlijk morgen al 't water gaan verversen. Wordt al idd een beetje groenig heb ik het idee. Heb nu 1 waterpest plant. Stuk of 2 a 3 bijhalen?

Idd glad is niet heel handig en deze zou ik sowieso even testen op kalk.

Lavasteen is poreus gesteente met veel gaatjes waardoor het goed kan wortelen: https://www.google.co.uk/...755#imgrc=SuqkpK7-LWZs1M:

Dit ligt bij de meeste tuincentra buiten in de bakken en kost zo'n 25 cent per kilo :) Wel even goed in kokend water weken voor je het in je aquarium doet om eventuele beestjes dood te maken.

Als je waterpest te saai vindt kan je ook wat andere snelgroeiers halen. Veel aquaria zijn vrij groen, dat scheelt ook weer in de saaiheid van de bak. ;) De mijne zijn dan weer overdreven oerwoudjes maar dat is weer de andere kant van het spectrum. Hoornblad groeit ook erg snel en is ook voor koud water, vaak hebben ze ook van die mixjes, https://www.aquarium-plan...ten/115/koudwatermix/1262 zoals deze. Dan heb je iets meer variatie. Wel uiteraard de plantjes loshalen, lood en glaswol weggooien en de plantjes los in de bak planten. ;)

• boomr
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 11:21
SmurfLink schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 08:15:
[...]

Idd glad is niet heel handig en deze zou ik sowieso even testen op kalk.

Lavasteen is poreus gesteente met veel gaatjes waardoor het goed kan wortelen: https://www.google.co.uk/...755#imgrc=SuqkpK7-LWZs1M:

Dit ligt bij de meeste tuincentra buiten in de bakken en kost zo'n 25 cent per kilo :) Wel even goed in kokend water weken voor je het in je aquarium doet om eventuele beestjes dood te maken.

Als je waterpest te saai vindt kan je ook wat andere snelgroeiers halen. Veel aquaria zijn vrij groen, dat scheelt ook weer in de saaiheid van de bak. ;) De mijne zijn dan weer overdreven oerwoudjes maar dat is weer de andere kant van het spectrum. Hoornblad groeit ook erg snel en is ook voor koud water, vaak hebben ze ook van die mixjes, https://www.aquarium-plan...ten/115/koudwatermix/1262 zoals deze. Dan heb je iets meer variatie. Wel uiteraard de plantjes loshalen, lood en glaswol weggooien en de plantjes los in de bak planten. ;)
Dat koken van stenen wordt op veel plekken afgeraden omdat er een mogelijkheid bestaat dat de stenen ontploffen. Als je dat googled gaat dat erg heftig. Luchtpockets in de stenen kunnen dit veroorzaken. Ik week alles wel maar koken doe ik niet meer. Enkel met hout.

Dat van die tuincentra is wel een erg strak plan. Lava-steen bij de lfs is vaak vrij prijzig. Mijn 20l nanocube komt binnenkort leeg te staan (alles gaat over naar de 55l) en dan wil ik opnieuw beginnen met die bak. Lavasteen, hout en planten. Lavasteen moet wel de aandacht krijgen en ik wil dat hoog op gaan bouwen. Eens kijken of ik dat fatsoenlijk kan lijmen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:46:
[...]

Dat koken van stenen wordt op veel plekken afgeraden omdat er een mogelijkheid bestaat dat de stenen ontploffen. Als je dat googled gaat dat erg heftig. Luchtpockets in de stenen kunnen dit veroorzaken. Ik week alles wel maar koken doe ik niet meer. Enkel met hout.

Dat van die tuincentra is wel een erg strak plan. Lava-steen bij de lfs is vaak vrij prijzig. Mijn 20l nanocube komt binnenkort leeg te staan (alles gaat over naar de 55l) en dan wil ik opnieuw beginnen met die bak. Lavasteen, hout en planten. Lavasteen moet wel de aandacht krijgen en ik wil dat hoog op gaan bouwen. Eens kijken of ik dat fatsoenlijk kan lijmen.
Nergens zeg ik dat je ze moet koken.... ik zei toch ook weken in kokend water? :? Koken lijkt me ook vrij lastig, zet je dan gewoon een pan vol stenen op je fornuis? Ik mik gewoon kokend water in een emmer met stenen in de badkamer en laat het een tijdje staan. Dat sloopt een hoop.

Hout koken sloop je de vezels mee dus dat zou ik al helemaal niet doen. Dan zal je het veel sneller moeten vervangen omdat 't kapot gaat.

Ik had ze destijds bij de Ranzijn, lagen buiten in van die grote bakken voor sierstenen voor in de tuin. Geen idee of dat nog steeds zo is maar ga er eigenlijk vanuit van wel. Lijmen weet ik niet of dat makkelijk gaat omdat ze poreus zijn, maar ik had er 3 tegen elkaar opgebouwd en dat bleef vrij goed staan. Op den duur waren ze dichtbegroeid met mos en anubias zodat ze vast zaten.

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 13:12:
[...]

Nergens zeg ik dat je ze moet koken.... ik zei toch ook weken in kokend water? :?
Laten we het erop houden dat "weken in kokend water" dat op z'n minst impliceert, ik las het precies hetzelfde als @boomr.

Overigens is dat in een emmer met kokend water leggen niet veel minder gevaarlijk ;)
Gewoon in de tuin op een tegel leggen, kokend water eroverheen spoelen, even wachten, omdraaien, nog een keer kokend water eroverheen en klaar.
Als het dan nog niet schoon genoeg zou zijn komt het m'n bak uberhaupt niet in.

toolkist wijzigde deze reactie 12-11-2019 14:04 (32%)

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Dus ik moet een veiligheidsbril op als ik die lavastenen in kokend heet water zet? :+

Ik ga eens kijken voor lavastenen straks. Ga weer naar de hornbach. Dan dus direct ander voer kopen, lavastenen (hopelijk goedkope, want bij de vissen afdeling liggen dure), slang om aquarium te verversen. Ze hebben op de visafdeling dure slangen liggen, dus ook kijken of ik daar iets op kan vinden. Wil wel doorzichtig want ga met de mond zuigen. Verder koop ik wat waterpest, iemand anders nog ideeën voor leuke goeie planten die water verversen? Wellicht planten die hoog groeien? Alles is nu qua planten tot de helft van de bak qua hoogte.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:10:
Dus ik moet een veiligheidsbril op als ik die lavastenen in kokend heet water zet? :+

Ik ga eens kijken voor lavastenen straks. Ga weer naar de hornbach. Dan dus direct ander voer kopen, lavastenen (hopelijk goedkope, want bij de vissen afdeling liggen dure), slang om aquarium te verversen. Ze hebben op de visafdeling dure slangen liggen, dus ook kijken of ik daar iets op kan vinden. Wil wel doorzichtig want ga met de mond zuigen. Verder koop ik wat waterpest, iemand anders nog ideeën voor leuke goeie planten die water verversen? Wellicht planten die hoog groeien? Alles is nu qua planten tot de helft van de bak qua hoogte.
Misschien is dit iets voor je !?

Wel uitkijken met vullen via dit systeem, er zit een terugslag klep in, het water kan maar 1 kant op.

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Winkiller schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:09:
[...]

Misschien is dit iets voor je !?

[Afbeelding]

Wel uitkijken met vullen via dit systeem, er zit een terugslag klep in, het water kan maar 1 kant op.
Dat ziet er heel mooi uit. Check direct ff hoe duur het is. Al snap ik nog niet dat dat pompen die waterstroom op gang helpt of moet je blijven pompen met je hand? :+ Bijvullen doe ik wel met emmers. Is 1 meter verwijderd van kraan onderhand.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 19:32:
[...]

Dat ziet er heel mooi uit. Check direct ff hoe duur het is. Al snap ik nog niet dat dat pompen die waterstroom op gang helpt of moet je blijven pompen met je hand? :+ Bijvullen doe ik wel met emmers. Is 1 meter verwijderd van kraan onderhand.
Het helpt het op gang, zet er een snelkoppeling op van gardena, met een tuinslang naar de WC.
Vullen kan ook maar haal dat Juwel systeem dan van je tuinslang af, ivm die terugslag klep.
Kosten ongeveer 20 euro.

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Het is me uitgelegd door mannetje bij hornbach. Nu slang met verlengstuk gekocht, ze hadden dat van de juwel helaas niet. Dus kan hier niet dichtbij 't zand want dat wordt dan denk ik opgezogen. Bij dat andere systeem als ik 't goed snap niet. Dus dit is tussenoplossing. Heb nu ook granulaat gekocht dus goed voer nu dat zinkt. 1 korrel per vis per dag? Klopt dat?

Helaas was de waterpest op en hebben ze ook geen visdraad en zijn de Lavastenen 8 euro dus dat ga ik ergens anders proberen te kopen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@Leoon. Dat voeren is hoeveel je vissen in een paar minuten kunnen opeten. Alles wat niet opgegeten wordt is afval voor je aquarium. Dus zoveel geven dat dan in een paar minuten op is, oppervlakte eten is niet slecht, degene die dat beweerd is een papegaai.

Ik heb Regenboogzalmen en daar word over gezegd dat je geen grote stukken voer (gemalen vlees) mag geven, of corydoras rassen niet op kleine steentjes mag houden. Allemaal papegaai geklets met een kleine kern van waarheid. Jij kan prima goudvissen voeren met droogvoer wat aan de oppervlakte drijft, mijn vijver vissen krijgen niets anders en 1 koikarper leeft al iets meer dan 30 jaar in mijn vijver. Maar afwisseling doet eten, ook bij vissen. Goed bezig. :)

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:01:
Het is me uitgelegd door mannetje bij hornbach. Nu slang met verlengstuk gekocht, ze hadden dat van de juwel helaas niet. Dus kan hier niet dichtbij 't zand want dat wordt dan denk ik opgezogen. Bij dat andere systeem als ik 't goed snap niet. Dus dit is tussenoplossing. Heb nu ook granulaat gekocht dus goed voer nu dat zinkt. 1 korrel per vis per dag? Klopt dat?

Helaas was de waterpest op en hebben ze ook geen visdraad en zijn de Lavastenen 8 euro dus dat ga ik ergens anders proberen te kopen.
Voor 2 vissen hoef je inderdaad maar heel weinig te voeren.. kijk even wat ze in no time opeten, paar seconden... er mag niks op de bodem belanden, dat eten ze namelijk niet.

Ga eens naar een tuincentrum. De Hornback is meer een bouwmarkt dus die hebben wat minder materiaal. Tuincentrum heeft meer stenen en vaak ook meer waterplanten. Visdraad weet ik niet of ze hebben maar dat heeft de dierenwinkel meestal wel.

SmurfLink wijzigde deze reactie 12-11-2019 20:16 (9%)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:41

T-Infinity

Heen en weer....

Ik heb 2 TC420 dimmers en bij beide dimmers is het al eens voorgekomen dat de interne klok opeens gereset is waardoor de boel niet meer synchroon loopt.
Moet ik ze soms onder spanning houden als de verlichting uit is? (dat doe ik nu niet).

Het lijkt erop dat de interne batterij het maar een beperkt aantal uur volhoudt, maar het vreemde is dat het maar af en toe gebeurt en niet altijd.

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:29
Zover ik weet hoort de dimmer continue onder spanning te staan. De interne batterij is alleen bedoeld om tijdelijke stroomuitval op te vangen.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Ragdoll schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:28:
Zover ik weet hoort de dimmer continue onder spanning te staan. De interne batterij is alleen bedoeld om tijdelijke stroomuitval op te vangen.
Ah dat zou dan een hoop verklaren. Ga ik dat maar doen. Ik dacht een beetje stroom te besparen en zet zaken liever 'uit' als ze niets hoeven te doen.

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Nou mijn eerste keer water verversen is gebeurd! Heb denk ik 40% vernieuwd. Wat stinken die beesten zeg. Ligt dat aan het gebrek aan planten?

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:23:
Nou mijn eerste keer water verversen is gebeurd! Heb denk ik 40% vernieuwd. Wat stinken die beesten zeg. Ligt dat aan het gebrek aan planten?
Nee, vooral aan een niet-ingedraaid aquarium met een filtersysteem dat nog niet werkt. Een hele zwik (een emmer vol mag best) snelgroeiers erin kan wel wat helpen, maar filter is belangrijkste.

Als het water nu stinkt, dan morgen weer verversen, en dag erna weer, enz, totdat je een paar dagen kan met helder niet stinkend water dat blijven volhouden.

En wellicht minder voeren, 1x dag maar, af en toe een dag overslaan en per keer echt zo min mogelijk de eerste paar weken (want: geen filter, en je voert waarschijnlijk toch te veel als beginner).

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

dragon2 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:32:
[...]

Nee, vooral aan een niet-ingedraaid aquarium met een filtersysteem dat nog niet werkt. Een hele zwik (een emmer vol mag best) snelgroeiers erin kan wel wat helpen, maar filter is belangrijkste.

Als het water nu stinkt, dan morgen weer verversen, en dag erna weer, enz, totdat je een paar dagen kan met helder niet stinkend water dat blijven volhouden.

En wellicht minder voeren, 1x dag maar, af en toe een dag overslaan en per keer echt zo min mogelijk de eerste paar weken (want: geen filter, en je voert waarschijnlijk toch te veel als beginner).
Baal echt dat die plant op was bij de Hornbach. Heb t idee dat de vissen nu naar zuurstof happen hele tijd. Terwijl ik net en water heb verschoond en de pomp staat aan. Is dat wel een zuurstof pomp of wat doet die pomp precies ? Heb er net twee korreltjes eten in gegooid en zakte direct naar de bodem via de stroming van de pomp (misschien moet ik die pomp naar beneden duwen IPV naar de breedte van t aquarium hoe die nu staat) ze hebben t nog niet eens zien liggen.

• toolkist
  • Niet online
Leoon. schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 22:38:
[...]

Baal echt dat die plant op was bij de Hornbach. Heb t idee dat de vissen nu naar zuurstof happen hele tijd. Terwijl ik net en water heb verschoond en de pomp staat aan. Is dat wel een zuurstof pomp of wat doet die pomp precies ? Heb er net twee korreltjes eten in gegooid en zakte direct naar de bodem via de stroming van de pomp (misschien moet ik die pomp naar beneden duwen IPV naar de breedte van t aquarium hoe die nu staat) ze hebben t nog niet eens zien liggen.
Zou met goudvissen wel 'opletten' dat je niet al te dure planten erin zet, ze willen nog wel eens aan je planten knagen ;)

• dragon2
  • Niet online
[...]

Als ze aan de oppervlakte hangen te happen, direct meer water verschonen,
Richt het filter zo dat de uitvoer zoveel mogelijk de oppervlakte beweegt, dat kan aardig wat schelen. Dus niet lager, juist hoger.
Als tussenoplossing kun je een luchtpompje aanschaffen, maar 1) die maakt best een herrie en 2) is straks niet meer nodig en 3) zou nu eigenlijk ook niet nodig moeten zijn; je hebt nu vervuild water blijkbaar, dat gaat wat extra lucht erdoor niet oplossen. Het geeft de vissen misschien wat extra 'lucht' maar je moet echt die vervuiling aanpakken.

Wees verstandig en koop een watermeetsetje.
En ververs je voor nu blauw. Dan maar iedere dag 30-40 % als het moet. Zuig al het zichtbare vuil iedere dag van de bodem, dus poep en oud voer al helemaal dat mag echt niet blijven liggen. Zoals ik zei, je kunt rustig om de paar dagen een dag overslaan met voeren, ze moeten goed honger hebben, voer dat blijft liggen is (zeker nu) funest.

Even een paar weken doorbijten, zodra je bak in evenwicht is is het een heel stuk minder werk.

edit: als je net pas hebt ververst en de vissen lijken 'in shock', heb je wel op de watertemperatuur gelet? Geen 40% veel koud water of echt te warm erbij gedaan? Daar kunnen de meeste vissen namelijk slecht tegen. Ik voel zelf altid met m'n hand in de bak en onder de kraan, of de temp ~ hetzelfde is, maar meten = weten. Heb je er wel een thermometer in hangen trouwens?

dragon2 wijzigde deze reactie 12-11-2019 22:58 (10%)

• Rikske_007
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 08:38
Winkiller schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:15:
@Leoon. Dat voeren is hoeveel je vissen in een paar minuten kunnen opeten. Alles wat niet opgegeten wordt is afval voor je aquarium. Dus zoveel geven dat dan in een paar minuten op is, oppervlakte eten is niet slecht, degene die dat beweerd is een papegaai.

Ik heb Regenboogzalmen en daar word over gezegd dat je geen grote stukken voer (gemalen vlees) mag geven, of corydoras rassen niet op kleine steentjes mag houden. Allemaal papegaai geklets met een kleine kern van waarheid. Jij kan prima goudvissen voeren met droogvoer wat aan de oppervlakte drijft, mijn vijver vissen krijgen niets anders en 1 koikarper leeft al iets meer dan 30 jaar in mijn vijver. Maar afwisseling doet eten, ook bij vissen. Goed bezig. :)
Dat van Corydoras op steentjes klopt wel, ze gaan wel overleven maar hun snorharen zijn ze wel effectief kwijt ;)

Edit afbeelding

Zonder (links)

Normaal

Rikske_007 wijzigde deze reactie 13-11-2019 09:53 (11%)
Reden: Foto

Flickr

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Rikske_007 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 09:39:
[...]
Dat van Corydoras op steentjes klopt wel, ze gaan wel overleven maar hun snorharen zijn ze wel effectief kwijt ;)
Ja dat roepen ze ook van de Clown Botia, niets is minder waar.
Fijn grint kan absoluut geen kwaad, en de afgeronde stenen zoals op je foto's zijn ook niet de oorzaak.
Misschien heeft die op je foto vast gezeten of zijn ze snorharen door een andere vis aangevreten.
Als je Corydoras meervallen hebt met Botia's kan het goed zijn dat het door de Botia's is gedaan.
En dan niet met opzet maar in de eet of moet ik zeggen vreet frenzy.

Tip: type eens corydoras in google en klik op afbeeldingen, alle foto's zijn dan fout op een enkeling na.
In elk aquarium liggen stenen waar onze schoonmaak ploegen overheen gaan, ook lavasteen en rots.

PS. ik ga er geen discussie van maken en dit is wat ik er over wil zeggen.
[...]
Heb er net twee korreltjes eten in gegooid en zakte direct naar de bodem via de stroming van de pomp (misschien moet ik die pomp naar beneden duwen IPV naar de breedte van t aquarium hoe die nu staat) ze hebben t nog niet eens zien liggen.
Goudvissen zijn karperachtigen en wat doen karpers ? grondelen.

Winkiller wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:50 (18%)

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Tijdens mijn afwezigheid is mijn vader er in geslaagd mijn voerautomaat te slopen. Als in: Geen idee waar het doseerschuifje heen is :X

Laat ik zeggen dat het best wel stonk :r
En maar 1 dode vis gevonden, valt wel mee. Chinese Danio's en rouwtetra's zijn sterke vissen.

En die alles-in-1 teststrips zijn best wel onbetrouwbaar, die ik gebruikte zei zo'n beetje 'nee hoor, niets aan de hand, alles in orde'.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• shotputty
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 17-01 15:55

shotputty

I'll be back

peppie71 schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 14:19:
[...]
Ik heb slechte ervaringen met producten van Colombo. Ik koop er niks meer van.

Goede merken qua magneet ventiel: Dennerle, Dupla, Aqua Medic, Sera.

Heb er zelf 1 van JBL. Doet probleemloos zijn werk.
Ik ben nog steeds aan het oriënteren naar een magneetventiel maar als ik goed kijk dan lijkt het er op alsof bijna alle merken (Colombo, Azaqua, Noa, JBL, Dennerle, Aqua Medic) een white label product gebruiken en onder eigen naam verkopen. Ze zien er letterlijk allemaal identiek uit. Nou is de werking van zo'n ventiel natuurlijk vrij recht-toe-recht-aan maar enige variatie in de vormgeving zou mij wel wat geruststellen... Ik wil voorkomen dat ik uiteindelijk weer exact dezelfde rommel koop als die van Colombo.

Ze zien er allemaal zo uit:

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 109kg

• Rikske_007
Winkiller schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:38:
[...]

Ja dat roepen ze ook van de Clown Botia, niets is minder waar.
Fijn grint kan absoluut geen kwaad, en de afgeronde stenen zoals op je foto's zijn ook niet de oorzaak.
Misschien heeft die op je foto vast gezeten of zijn ze snorharen door een andere vis aangevreten.
Als je Corydoras meervallen hebt met Botia's kan het goed zijn dat het door de Botia's is gedaan.
En dan niet met opzet maar in de eet of moet ik zeggen vreet frenzy.

Tip: type eens corydoras in google en klik op afbeeldingen, alle foto's zijn dan fout op een enkeling na.
In elk aquarium liggen stenen waar onze schoonmaak ploegen overheen gaan, ook lavasteen en rots.

PS. ik ga er geen discussie van maken en dit is wat ik er over wil zeggen.

[...]

Goudvissen zijn karperachtigen en wat doen karpers ? grondelen.
Ik had er 20 in mijn bak en alle 20 hadden ze het, al de vissen verkocht zand in de bak en nadien bleven de snorharen ;)

Maar ieder doet of gelooft wat hij wil ;)

Flickr

• shotputty

shotputty

I'll be back

Enkele weken geleden ging de CO2 weer aan en de lichtintensiteit omhoog:

Vandaag is alles een stuk groener en de algen zijn een stuk minder :o

Links:

Rechts:

nb: rechtsbovenin drijft hoornblad dat ik bij mijn ouders uit de vijver hebt gehaald. 3 stekjes van 15cm zijn na een paar weken ontploft tot een half kuub aan plant. Ik heb gisteren het overgrote deel gesnoeid.

shotputty wijzigde deze reactie 13-11-2019 16:42 (24%)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

shotputty schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:17:
[...]
Ik ben nog steeds aan het oriënteren naar een magneetventiel maar als ik goed kijk dan lijkt het er op alsof bijna alle merken (Colombo, Azaqua, Noa, JBL, Dennerle, Aqua Medic) een white label product gebruiken en onder eigen naam verkopen. Ze zien er letterlijk allemaal identiek uit. Nou is de werking van zo'n ventiel natuurlijk vrij recht-toe-recht-aan maar enige variatie in de vormgeving zou mij wel wat geruststellen... Ik wil voorkomen dat ik uiteindelijk weer exact dezelfde rommel koop als die van Colombo.

Ze zien er allemaal zo uit:
[Afbeelding]
Zo een gebruik ik ook, doet gewoon zijn werk....maar kan ook kapot natuurlijk....
Rikske_007 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:22:
[...]
Ik had er 20 in mijn bak en alle 20 hadden ze het, al de vissen verkocht zand in de bak en nadien bleven de snorharen ;)
Maar ieder doet of gelooft wat hij wil ;)
Nu kan ik natuurlijk zeggen, ik heb ze al meer dan 30 jaar op klein rivier grint zitten en ik heb er ooit 1 gezien die zijn snorharen kwijt was. Raakte ik mijn baardharen maar kwijt zonder mij te scheren. ;)
shotputty schreef op woensdag 13 november 2019 @ 16:40:
Enkele weken geleden ging de CO2 weer aan en de lichtintensiteit omhoog:
Vandaag is alles een stuk groener en de algen zijn een stuk minder :o
Mooi hoor maar ik mis iets.......vissen. ;)

Winkiller wijzigde deze reactie 13-11-2019 18:57 (32%)

• Renegade666
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 12:48
Sinds gisteren mijn E902 filter vervangen door een E1502 filter van JBL omdat er weinig van stroming overbleef na verwarming en CO2 reactor.
Dus de nieuwe met CO2 en verwarming, de "oude" draait nu zonder extra's er naast eerst, later haal ik deze er tussen uit.

Maar nu creeert die nieuwe lichtelijk veel resonantie in de kast..
Wat ik met de E902 gedaan had, wil niet helemaal lukken met de E1502.
Daar had ik een rubberen plaat (wat voor de wasmachine was) onder liggen, en was het voor 80% minder.
Maar bij de E1502 weinig verschil. tevens de slangen in isolatie dingen gedaan (verwarmingsbuis isolatie dingen). Zorgen dat er zo weinig mogelijk contact is met de kast, maar nog steeds.. En de kast is al niet zo groot, dus heb niet veel ruimte..
Iemand een nog een goed idee?
Terug sturen is een optie, maar weet niet dat het kan met een filter die al heeft gedraaid en wat slang verkort heb..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ja resonantie heb ik ook veel last van. In eerste instantie had ik een elastiek gespannen aan het deel wat de trilling veroorzaakt maar na verloop van tijd verliest het zijn elasticiteit dus moet je hem weer vervangen. Je kan zo met je vinger op een paar plaatsen duwen om te kijken waar je de resonantie kunt stoppen, daar moet je elastiek.
Wat echter nog veel beter werkt is een gewicht bovenop je filter. Als je een plat vlak hebt en je legt er een gewicht van 5kg bovenop dan demp je het geluid enorm. Bij mij haalt dit 95% van het geluid weg.

• Renegade666
Hmm, dan moet ik daar wat voor bedenken om er op te leggen, want de slang aansluitingen zitten aan de bovenkant. Zit wel wat logica in.

Lastigste is dat buiten de kast ook wat moeilijk lukt, want staat nog een andere kast in de weg (met een lichtelijk vermogen van modellen)...
En de kast met bak wat naar voren trekken is ook lastig (om zo wat ruimte achter te krijgen), water heeft zo vervelende eigenschap om zo zwaar te zijn.. :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• base_
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17-01 16:24
Ik heb mijn E902 op een plankje met 3 schroeven gezet: die drie schroeven gaan door 3 ruime gaten door de bodem van de kast. Hiermee staat het plankje op 3 (lange M4) schroeven op de grond. Hij raakt hiermee nergens de kast. Dat scheelt flink in het geluid.

https://tweakers.net/ext/f/N9GZxz8AB43sALupterPRsDX/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/gBFhe2Lpx9X5N3n9DZPe7rYD/thumb.jpg

@Renegade666 : even plaatjes toegevoegd

base_ wijzigde deze reactie 13-11-2019 22:20 (40%)

• Renegade666
@base_

Ook een optie. Zal dit weekend wel even prutsen. Eventueel buiten de kast. Alleen de loop dan even aanpassen

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Zo goedenavond allemaal. Vanavond naar de intratuin geweest en waterpest gekocht (dacht nog een ander zuurstof plantje voor 't idee, maar het was helaas allemaal waterpest haha). Tevens een thermometer gekocht.

Moet nog steeds Lavastenen kopen maar die zijn overal uitverkocht. Of duur. Dus had bij intratuin een stronk gezien waar ik die javavarens op kan doen met of visdraad of secondelijm zoals ik hier las. (voor de aankoop eerst even overleg gehad met vriendin lief, gaan we waarschijnlijk later deze week kopen).

Toen ik net de waterpest plantjes er in wilde doen ging 't helemaal fout haha. Alle stronkjes los door de aquarium. Toen hebben we de elastiek weer er om heen gebonden, mag dit?! Of is 't schadelijk, 't werkt namelijk wel.

Foto hoe 't nu is: moeten die rode plantje ook uit 't zand of kunnen die wel?

Leoon. wijzigde deze reactie 13-11-2019 22:25 (6%)

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:24:
Zo goedenavond allemaal. Vanavond naar de intratuin geweest en waterpest gekocht (dacht nog een ander zuurstof plantje voor 't idee, maar het was helaas allemaal waterpest haha). Tevens een thermometer gekocht.

Moet nog steeds Lavastenen kopen maar die zijn overal uitverkocht. Of duur. Dus had bij intratuin een stronk gezien waar ik die javavarens op kan doen met of visdraad of secondelijm zoals ik hier las. (voor de aankoop eerst even overleg gehad met vriendin lief, gaan we waarschijnlijk later deze week kopen).

Toen ik net de waterpest plantjes er in wilde doen ging 't helemaal fout haha. Alle stronkjes los door de aquarium. Toen hebben we de elastiek weer er om heen gebonden, mag dit?! Of is 't schadelijk, 't werkt namelijk wel.

[Afbeelding]
Die rode plantjes mogen net iets minder diep dan nu, dat je echt net de wortelhals ziet zegmaar. Dat geldt voor bijna alle aquariumplanten trouwens. Alleen niet voor epifyten (javavaren, mos, anubias), drijfplanten en echte waterplanten zoals waterpest, hoornblad.

Waterpest mag trouwens ook vrij drijven, als je dat mooi vind. Stukje wat nu in de grond staat kan slijmerig worden, dan dat even afknippen als je dat ziet.

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Nu online

[Afbeelding]
Regel gelijk ook ff een achterwand. Wel relaxt voor je vissen

• SmurfLink
  • Niet online

[Afbeelding]
Rode plantje kan prima in zand, maar hoeft niet zo diep. Wat kan helpen is ze wat schuiner insteken, dan blijven de losse kluwen beter staan. Het is echt beter de plantjes los te steken, desnoods even wat schuin ingraven zodat ze blijven zitten, dan kunnen ze namelijk los gaan wortelen en groeien ze beter. Net als planten in pot, die heb je ook liever los dan dat je ze allemaal in 1 potje zet, gezien ze dan niet goed groeien.

Hout moet wel geschikt aquariumhout zijn, niet zomaar random tuinhout. Als het van de aquariumafdeling komt is het goed, wel goed laten inweken. Hou rekening dat het zomaar een dag of langer kan duren voordat het hout daadwerkelijk zinkt! Heb daar vroeger mijn ouders wel eens gek mee gemaakt, lag er opeens 2 dagen een badkuip vol hout. :P kon niemand bij ons douchen, oeps. "ja maaaaar het zou echt na 1 dag al moeten zinken mama!"... bleek het nogal droog te zijn waardoor het pas op zondag zonk. Goeie ouwe tijd. Nou ja, met een klein stronkje kan je het in een emmer mikken met iets zwaars erop zodat het onder water blijft.

Voor de tussentijd zou ik de varens even uit de grond halen en los laten drijven in de bak. De wortels gaan nu namelijk langzaam rotten, terwijl drijven geen kwaad kan. :)

• Leoon.

Leoon.

waka waka hey hey

Zo we zijn weer een dag verder! We hebben weer wat geprobeerd. Uiteinde van het pompje IPV horizontaal nu naar boven gericht. Dat werd gezegd hier right?

Verder de javavarens met secondelijm ergens aan vast gemaakt en de boel wat gerangschikt. Dit deed ik na het water verversen dus nu is het water heel vies door de grond zand etc. Gaat door t filter wel weg right? Hoe dat filter precies schoon te maken is, is iets voor volgende week denk ik.

Ik probeer met de slang wel de grond schoon te maken, maar kan niet echt poep vinden en zuig veel zand op. Hoe zuigen jullie de poep weg? Zie t poep ook niet echt liggen eerlijk gezegd.

Foto's:

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:55:
Zo we zijn weer een dag verder! We hebben weer wat geprobeerd. Uiteinde van het pompje IPV horizontaal nu naar boven gericht. Dat werd gezegd hier right?

Verder de javavarens met secondelijm ergens aan vast gemaakt en de boel wat gerangschikt. Dit deed ik na het water verversen dus nu is het water heel vies door de grond zand etc. Gaat door t filter wel weg right? Hoe dat filter precies schoon te maken is, is iets voor volgende week denk ik.

Ik probeer met de slang wel de grond schoon te maken, maar kan niet echt poep vinden en zuig veel zand op. Hoe zuigen jullie de poep weg? Zie t poep ook niet echt liggen eerlijk gezegd.

Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kiek eens, wordt toch een mooie bak zo?

Ja filter staat goed zo. Mooie beweging over oppervlakte zo te zien. Filter overigens NIET schoonmaken voorlopig, dan spoel je de net aan het opbouwende bacterieen weer weg, kun je weer opnieuw beginnen met indraaien dus niet doen. Gewoon minimaal 2 maanden afblijven.

Dat zand zou nog niet zo vies moeten zijn, had je dat wel goed uitgespoeld voordat je dat in de bak deed? Dus echt alle stof eruit gespoeld?

Anyway voortaan ALS je in de bodem gaat rommelen (zo min mogelijk doen) dat dus beter doen voordat je water ververst, want dan kun je direct die vervuiling zoveel mogelijk opzuigen.

Als er trouwens ooit gasbelletjes uit een bodem komen als je eraan zit dat kan link zijn voor je vissen, maar dat zal nu echt nog niet het geval kunnen zijn. Zie je dat ooit wel dan is je bodem dichtgeslagen en vervuild en moet dan grondig uitgespoeld of beter nog vervangen worden.

Die witte muur is inderdaad minder fijn voor je vissen. Nu zijn goudvissen niet de schuwste vissen, maar met een stuk zwart of blauw karton ofzo erachter maak je ze wel blijer. En staat ook mooi, vind ik. Een poster erachter kan ook, dat is wel drukker. Wat je zelf mooier vind.

dragon2 wijzigde deze reactie 14-11-2019 22:13 (6%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Wat vinden jullie de fijnste algeneters?

- Otocinclus hebben een beetje een slechte naam vanwege het mishandelen van die beestjes.
- Ancistrus heb ik 10 jaar gehad maar die verstopte zich altijd onder stenen en was redelijk agressief/lomp tegen andere vissen. Veel worden er ook echt groot
- Farlowella acus zijn erg gaaf maar licht fragiele beestjes.
- Garnalen kan helaas niet omdat ik Botia Striata heb. Deze zijn al zeker 15 jaar oud dus ik vraag mij af hoe lang ze nog mee gaan, maar tot die tijd kan ik geen kleine ongewervelde nemen.

Ik heb een 160 liter aquarium die erg stabiel draait maar het enige is dat er door lichtinval groene alg ontstaat. Als ik de schoonmaak interval wat kan rekken zou dat leuk zijn.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 16-11-2019 11:45 (15%)

Appeltaart is lekker!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:43:
- Otocinclus hebben een beetje een slechte naam vanwege het mishandelen van die beestjes.
Ik heb ze (Otocinclus vittatus) omdat ik ze leuk vind maar een aquarium algenvrij krijgen gaat ze niet lukken.
Wel in een groepje houden, maar vertel eens wat bedoel je met mishandelen van die beestjes ?

• LED-Maniak

LED-Maniak

Winkiller schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:51:
[...]

Ik heb ze (Otocinclus vittatus) omdat ik ze leuk vind maar een aquarium algenvrij krijgen gaat ze niet lukken.
Wel in een groepje houden, maar vertel eens wat bedoel je met mishandelen van die beestjes ?
Na ongeveer een week zie je een lichte groene waas op delen van de ruit. Dit moeten ze weg krijgen. De farlowella acus was hier redelijk succesvol in, maar die gingen met de franse slag over de ruit heen. :P

De sterfte van Otocinclus na vangst, tijdens transport en bij de aquariumzaak is erg hoog omdat hun darmen belangrijke bacterien verliezen. Is al een paar keer behandeld in dit topic.

Appeltaart is lekker!

• Rikske_007
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:55:
[...]

Na ongeveer een week zie je een lichte groene waas op delen van de ruit. Dit moeten ze weg krijgen. De farlowella acus was hier redelijk succesvol in, maar die gingen met de franse slag over de ruit heen. :P

De sterfte van Otocinclus na vangst, tijdens transport en bij de aquariumzaak is erg hoog omdat hun darmen belangrijke bacterien verliezen. Is al een paar keer behandeld in dit topic.
Die waas op u ruit gaan ze niet weg krijgen hoor zelfs al steek je er 100 in ;)

Flickr

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Okay....dan zal de vakhandel die beestjes pas overal moeten verkopen als ze blijven leven na transport naar de vakhandel (dierenwinkel). Dus een paar dagen in quarantaine houden voordat ze verkocht worden. Maar uitval na transport is bijna niet uit te sluiten, bv. roodkop zalmen, kardinaal tetra, Discus en wel meer soorten, ik zie dit niet als mishandeling overigens maar als pech die verholpen word als je terug gaat naar de dierenwinkel.
Rikske_007 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:58:
Die waas op u ruit gaan ze niet weg krijgen hoor zelfs al steek je er 100 in ;)
Inderdaad.

Winkiller wijzigde deze reactie 16-11-2019 12:02 (12%)

• LED-Maniak

LED-Maniak

Daarom wil ik ze ook niet en zoek ik alternatieven. :P

Appeltaart is lekker!

• reaL_G
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-01 21:25
[...]

Als je na een week al een groene waas over het glas krijgt.
Doe je toch iets niet goed.
Staat je bak in direct zonlicht, ververs je genoeg adv je bestand?

GiTS

• LED-Maniak

LED-Maniak

Elke dag ochtendzon. Kan helaas niet anders(ja.. met de gordijnen dicht, dan gaat het weken goed, maar is ook niet zo fraai ;) ).

8 penseelvissen, 5 sumatranen en 2 botia striata zie ik niet als een grote bezetting op een meterbak.
Verlichting doet het ook prima, anders had ik al veel extremere vormen van alg moeten zien.

Het is precies de ruit die op het licht staat, de andere kant blijft prima schoon.

Appeltaart is lekker!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even tussendoor: respect voor Leoon! Volgens mij zijn er weinig mensen die ongevraagd een huisdier in hun mik geschoven krijgen en dan toch zo hun best doen om de beestjes een goed thuis te bieden. Alle lof!!
Wou ik ff kwijt.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

reaL_G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:09:
[...]

Als je na een week al een groene waas over het glas krijgt.
Doe je toch iets niet goed.
Daar hoeft je aquarium niet voor in het daglicht te staan, komt echt door de interne verlichting.
Overigens, groene algen op de ruit is een teken dat je aquarium goed draait en verlicht wordt.

Voorbeeld: 2 Aqualantus Easyled balken op 22% zorgen voor groene algen op de ruiten.

• Renegade666
@LED-Maniak

Kleedje er voor als de zon er op schijnt?

Hier weer een klote dag met die bak van mij..
Bezig om de E1502 wat normaal en stil te krijgen, ben je bezig om het slangwerk wat aan te passen.
Moet er een langer slangetje naar de reactor voor de co2. Wil ik de slang er afhalen, breekt het nippeltje af...
Even naar de winkel, had alleen de grote variant nog (600+ liter), die wou ik niet hebben.
Andere winkel een JBL diffuser gekocht, kan er iig weer CO2 in drukt worden.

Maar na tig uur verder te zijn, resoneert die klote pomp nog als... Er word niks geraakt tussen begin en eind, en nog.. Tis wel wat minder geworden, maar toch.
Zal wel even een mail sturen naar winkel, kijken wat ze willen met dat ding.

Ik zit er serieus over te denken om die meuk er allemaal af te halen, interne filter er weer tussen te drukken.
De bak boven met de interne draait als een tiet namelijk. schoon, groeit en bloeit, en stil.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:49:
@LED-Maniak

Hier weer een klote dag met die bak van mij..
Bezig om de E1502 wat normaal en stil te krijgen, ben je bezig om het slangwerk wat aan te passen.
Moet er een langer slangetje naar de reactor voor de co2. Wil ik de slang er afhalen, breekt het nippeltje af...
Is dit iets voor ? werkt perfect.

Winkiller wijzigde deze reactie 16-11-2019 16:00 (4%)

• Renegade666
@Winkiller
Die idd gehaald. Dat is het probleem niet :P
Alleen wat zonde van het geld, want de andere werkte ook prima (Sera CO2 reactor)

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:01:
@Winkiller
Die idd gehaald. Dat is het probleem niet :P
Alleen wat zonde van het geld, want de andere werkte ook prima (Sera CO2 reactor)
Ja ik ken hem, maakt herrie en breekt heel snel af inderdaad...ook gehad namelijk.

• Renegade666
@Winkiller
Met de E902 hoorde ik hem niet, maar hij "zweefde" in het kastje, omdat aan het kastje wel hoorbaar was (met de beugel).
Het is niet anders, de andere heeft wel een bijkomende voordeel, de slang hoeft nu geen bocht te maken.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Die proflora is crap. Bubbels zijn veel te groot dus het is net of je vissen in de spa rood zwemmen. De sera reactors(en dezelfde van een ander merk) werken veel efficienter.

Als je het dan toch over lekkage en afbreken hebt dan is die proflora ook een goed voorbeeld.

LED-Maniak wijzigde deze reactie 16-11-2019 16:11 (22%)

Appeltaart is lekker!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:06:
Die proflora is crap. Bubbels zijn veel te groot dus het is net of je vissen in de spa rood zwemmen. De sera reactors(en dezelfde van een ander merk) werken veel efficienter.

Als je het dan toch over lekkage en afbreken hebt dan is die proflora ook een goed voorbeeld.
Tuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen, mijn JBL Proflora diffusor maakt geen grote bellen.
Maar hij maakt ook geen herrie en is nog nooit afgebroken, die Sera bij de 1ste keer loshalen.
Mijn Ervaring met de JBL Diffusor: 3 jaar nu.

De meest voorkomende fout die mensen maken is dat de JBL diffusor filter niet voorgeweekt wordt.
En 1x per jaar vernieuwd moet worden, misschien is het daar mis gegaan bij jou....

• reaL_G
Winkiller schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:46:
[...]

Daar hoeft je aquarium niet voor in het daglicht te staan, komt echt door de interne verlichting.
Overigens, groene algen op de ruit is een teken dat je aquarium goed draait en verlicht wordt.

Voorbeeld: 2 Aqualantus Easyled balken op 22% zorgen voor groene algen op de ruiten.
Dat hoor ik voor het eerst betreffende die groene algen.
Waarheid of onzin dat laat ik maar ff achterwege.

Dat er algen in een bak zitten is goed en hoort gewoon.

Alleen als het er na een week al gaat overheersen is de balans in de bak gewoon niet goed. Of er zijn externe invloeden zoals bv voeding, vervuiling of licht.

GiTS

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

reaL_G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:14:
[...]

Alleen als het er na een week al gaat overheersen is de balans in de bak gewoon niet goed. Of er zijn externe invloeden zoals bv voeding, vervuiling of licht.
Ik zeg nergens dat het overheerst, ik zeg dat verlichting en een goed draaiende bak groene algen veroorzaakt op de ruiten, 1x per week een spons erover of algenmagneet en klaar.

8 uur vindt ik te kort, bij mij verloopt het tussen 11:00 en 23:00 uur, met een poosje minder licht of zogenaamd wolken die over drijven....leuke extra van Juwel Multilux spectrum led balken.

Dus vanaf 11:00 wordt het voor de vissen langzaam dag en om 23:00 is het weer donker voor hun.

• LED-Maniak

LED-Maniak

Winkiller schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:18:
[...]

Tuurlijk zijn er mensen met andere ervaringen, mijn JBL Proflora diffusor maakt geen grote bellen.
Maar hij maakt ook geen herrie en is nog nooit afgebroken, die Sera bij de 1ste keer loshalen.
Mijn Ervaring met de JBL Diffusor: 3 jaar nu.

De meest voorkomende fout die mensen maken is dat de JBL diffusor filter niet voorgeweekt wordt.
En 1x per jaar vernieuwd moet worden, misschien is het daar mis gegaan bij jou....
Nee, bij mij lekte veel CO2 langs de vierkante rubbers tussen de behuizing en het membraan. Redelijk veel klachten zijn daarover te vinden.

Ik heb de grootste reactor gehaald die ze hadden, voor 1000 liter dacht ik en heb hem in het meubel tegen de wand aangeschroefd. Je hoort hem nooit en alle belletjes zijn opgelost. Reactors blijven efficienter dan diffusors maar beide altijd nog beter dan die laddertjes.
reaL_G schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:14:
[...]

Ik heb het niet over overheersen gehad. Je ziet héél licht algen op het glas zitten. Daar ik niet elke week schoonmaak wil ik die groei weg houden.

Als ik ga minderen op licht en voeding dan gaat het beduidend slechter met de planten.

Appeltaart is lekker!

• reaL_G
LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:54:
[...]

Ik heb het niet over overheersen gehad. Je ziet héél licht algen op het glas zitten. Daar ik niet elke week schoonmaak wil ik die groei weg houden.

Als ik ga minderen op licht en voeding dan gaat het beduidend slechter met de planten.
Oke dus duidelijk een plantenbak.
Dan zou ik gewoon vaker wat water verversen tussen je schoonmaak intervallen.
Water verversen is zeer effectief. En kost weinig tijd.

Ik weet niet wat je normale interval is.
Laten we zeggen maandelijks met 50% verversen.
Doe dan elke 2 week 20% verversen met om de maand de schoonmaak bij de verversing.

Ik weet niet maar misschien evt gerichtere plantenvoeding middels poeders etc. Als je dat al niet gebruikt.

GiTS

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:54:
[...]

Nee, bij mij lekte veel CO2 langs de vierkante rubbers tussen de behuizing en het membraan. Redelijk veel klachten zijn daarover te vinden.
Hier klopt iets niet, als hij daar lekt zou die ook aquarium water moeten lekken, slecht aangedraaid ?
En dus lucht lekkage die de grote bellen veroorzaakt ? het water loopt langs het membraam...toch ?

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:07

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

LED-Maniak schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 11:43:
Ik heb vroeger erg veel plezier gehad van een Pterygoplichthys gibbiceps O-) . En ik heb ooit een keer per ongeluk Ancistrusjes gekweekt O+ .

Vandaag gaat mijn al eerder ontruimde aquarium het huis uit. Ik vind vissen tof, maar ik vind de herrie van de apparatuur teveel gedoe voor in de huiskamer heb ik gemerkt. Die JBL-filters waren in dat opzicht helemaal een ramp :') .

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• SmurfLink
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:37:
[...]

Ik heb vroeger erg veel plezier gehad van een Pterygoplichthys gibbiceps O-) . En ik heb ooit een keer per ongeluk Ancistrusjes gekweekt O+ .

Vandaag gaat mijn al eerder ontruimde aquarium het huis uit. Ik vind vissen tof, maar ik vind de herrie van de apparatuur teveel gedoe voor in de huiskamer heb ik gemerkt. Die JBL-filters waren in dat opzicht helemaal een ramp :') .
Dan had je wel een flinke bak voor die Gibbi :P Mijn god wat een bakbeesten.

Wat mij betreft zijn er eigenlijk geen echte algenetende vissen.. niet voor het doel wat hier beschreven is. Die ruitplakkers gaan echt je ruit niet poetsen voor je...

Wel apart dat je zo'n slechte ervaring met JBL filters hebt. Ik heb er hier een naast m'n bank in de Aquariumkast staan en daar heb ik nog nooit een brommetje van gehoord... echt fluisterstil.. da's de e1201 oid? Ben er dik tevreden over want ik heb een hekel aan geluid.. op m'n slaapkamer heb ik minstens 5 interne filters versleten tot ik een fluisterstille tegenkwam (De dennerle hoekfilters). En daar begin ik nu gek te worden van een tijdklok die oud aan het worden is en begint te tikken :P grrr

• Renegade666
@SmurfLink

Heb nu 2 JBL (E902 en E1502), maar in mijn ogen kan het een stuk stiller..
Zeker de E1502 ben nog niet echt blij mee..

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:46:
@SmurfLink

Gek dat het zo verschilt dan, ik doe er echt niks speciaals mee ofzo. Hij staat gewoon in de kast op de kastvloer zonder iets ertussen. 0 resonantie of iets..

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:46:
@SmurfLink

Troost je, een Juwel Eccoflow 1500 bromt (resoneren) ook best wel en de 1000 totaal niet.
Ik heb ook een e901 met e902 filtermanden maar die is eigenlijk altijd stil, behalve bij opstarten.
Met opstarten bedoel ik de lucht die hij er nog moet uitwerken, daarna altijd stil en geen resoneren.

• Renegade666
Blijkbaar dan hier maandagochtend modellen.. Ik krijg die 2 niet fluister stil.. (kan mooi op de lijst samen met oa mijn auto..)

In mijn bak boven zit een Juwel Ecoflow 500, hoor ik ook niet, maar toen ik de 600 er indeed (die ik over had van de rio 240) was die aardig aanwezig, naast het feit dat het dan net wat te mal ging in het water, dus de 500 er weer tussen gezet.

Misschien dat ik komende vakantie wel iets fan een geluidsdichte bak maak ofzo waar die pomp ik kan staan.
Of toch maar Eheim kopen.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 10:07

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Ik heb uiteindelijk een Eheim gekocht, zo'n klassieke. Aanmerkelijk beter akoestisch comfort.

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Winkiller schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:46:
[...]

Ik zeg nergens dat het overheerst, ik zeg dat verlichting en een goed draaiende bak groene algen veroorzaakt op de ruiten, 1x per week een spons erover of algenmagneet en klaar.

8 uur vindt ik te kort, bij mij verloopt het tussen 11:00 en 23:00 uur, met een poosje minder licht of zogenaamd wolken die over drijven....leuke extra van Juwel Multilux spectrum led balken.

Dus vanaf 11:00 wordt het voor de vissen langzaam dag en om 23:00 is het weer donker voor hun.
Mijn definitie van een goed draaiende bak is o.a. ook dat deze zo goed als alg-loos is.
Elke week de ruit moeten schoonmaken is voor mij een teken dat ik iets nog niet goed doe. Normaal gesproken maak ik de ruit maar 2 a 3 keer per jaar schoon en dan nog is het niet echt 'nodig'.

Kwam groene aanslag op de ruit niet door een (tijdelijk) tekort aan NO3 of micro's...

• SmurfLink
  • Niet online
T-Infinity schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:16:
[...]

Mijn definitie van een goed draaiende bak is o.a. ook dat deze zo goed als alg-loos is.
Elke week de ruit moeten schoonmaken is voor mij een teken dat ik iets nog niet goed doe. Normaal gesproken maak ik de ruit maar 2 a 3 keer per jaar schoon en dan nog is het niet echt 'nodig'.

Kwam groene aanslag op de ruit niet door een (tijdelijk) tekort aan NO3 of micro's...
Het kan door een disbalans in de Nitraat/Fosfaat waarden kunnen komen, dus meten is weten.

• foekie01
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 17-01 16:04
Renegade666 schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:13:
Blijkbaar dan hier maandagochtend modellen.. Ik krijg die 2 niet fluister stil.. (kan mooi op de lijst samen met oa mijn auto..)

In mijn bak boven zit een Juwel Ecoflow 500, hoor ik ook niet, maar toen ik de 600 er indeed (die ik over had van de rio 240) was die aardig aanwezig, naast het feit dat het dan net wat te mal ging in het water, dus de 500 er weer tussen gezet.

Misschien dat ik komende vakantie wel iets fan een geluidsdichte bak maak ofzo waar die pomp ik kan staan.
Of toch maar Eheim kopen.
En heb je deze direct op de vloer van de kast staan?
Wat bij mij hielp was de pomp - ander merk, geen Juwel - op een stukje piepschuim zetten. Scheelde dag en nacht qua geluid.

• Renegade666
@foekie01
Ik heb er momenteel een stuk rubberachtige mat die voor wasmachines bedoelt is onder liggen.
Dit scheelt ook.
Maar niet genoeg (voor mij)

• peppie71
  • Registratie: maart 2005
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het bemesten van planten middels een doseerpomp?

• maurice_l
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
JME schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:17:
Even tussendoor: respect voor Leoon! Volgens mij zijn er weinig mensen die ongevraagd een huisdier in hun mik geschoven krijgen en dan toch zo hun best doen om de beestjes een goed thuis te bieden. Alle lof!!
Wou ik ff kwijt.
Inderdaad, ik zie het vaak anders. Onlangs was ik in de bosrand (alphen), en zag twee stellen weglopen met een nieuw aquarium(pje), nepplanten en teveel vissen voor het formaat. Die flikkeren thuis alles in een bak en binnen twee weken is de helft dood ;w

Een beetje inlezen voor het welzijn van levende wezens is natuurlijk teveel gevraagd.

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:51
maurice_l schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:50:
[...]

Inderdaad, ik zie het vaak anders. Onlangs was ik in de bosrand (alphen), en zag twee stellen weglopen met een nieuw aquarium(pje), nepplanten en teveel vissen voor het formaat. Die flikkeren thuis alles in een bak en binnen twee weken is de helft dood ;w

Een beetje inlezen voor het welzijn van levende wezens is natuurlijk teveel gevraagd.
Als die verkoper het een klein beetje handiger aanpakt en wat advies geeft, dan kan dat wel goed lopen.

Ik zou als verkoper de visjes direct afrekenen, maar wel beloven dat ik ze 3 weken opzij hou tot het bakje ingedraaid is.
Maar ja, als je tevreden bent met nepplanten....

Wat ik ook niet begrijp zijn de mensen die van die misvormde goudvissen kopen (en die zijn dan nog duur ook zoals sluiers, oranda, ...)
Vroeger stond er zo'n bak bij de chinees waar we af en toe gingen. Wij vroegen altijd een tafel zonder zicht op de bak.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

T-Infinity schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:16:
[...]

Ik geloof je eigenlijk wel maar ook niet helemaal, nitraat is lastig, te weinig is blauwalg en te veel giftig.
Zoals ik al zei ken ik geen aquariums zonder algen, en vooral niet de groene variant op het glas.

Pagina: 1 ... 33 ... 38 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True