Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 92 Laatste
Acties:
  • 414.153 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

peppie71 schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:37:
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het bemesten van planten middels een doseerpomp?
Ja, ik denk dat de meeste mensen met high tech (CO2 en veel licht) dat doen. Anders kun je nooit op vakantie lijkt me...
Ik gebruik de Jebao dp4 van AliExpress. Kost iets van 30 euro dacht ik en dan heb je dus 4 doseerpompen.
Daarvoor gebruikte ik zelf geknutselde doseerpompjes. Werkte ook 8 jaar lang prima.
Ik gebruik momenteel 1 pomp voor KNO3 toedienen, 1 voor PO4 en 1 voor profito. Nr4 als backup.
Winkiller schreef op maandag 18 november 2019 @ 15:32:
[...]
Ik geloof je eigenlijk wel maar ook niet helemaal, nitraat is lastig, te weinig is blauwalg en te veel giftig.
Zoals ik al zei ken ik geen aquariums zonder algen, en vooral niet de groene variant op het glas.
Nou NO3 is juist niet zo lastig. Je moet inderdaad boven de 0 blijven ivm blauwalg. Maar echt giftig is het pas bij (erg) hoge concentraties.
Tsja ik heb in mijn aquariums nooit algen op de ruiten gehad terwijl ik altijd met veel licht werk. Ben nu een nieuw aquarium aan het opstarten en daar heb ik het wel, maar mijn verwachting (en doel) is dat als het eenmaal stabiel is straks, het een alg-loos aquarium zal zijn. Ben nog een beetje gevoel aan het krijgen voor de benodigde bemesting.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:27
@Winkiller
Denk dat het kwestie is van de juiste voedingen er in doen, stabiel water, dat je een end komt.

De bak boven heb ik zonder bijzonderheden (co2, etc) prima draaien zonder alg (momenteel).
Elke week voeding, om de 2 week water wissel.

Wou dat de bak het beneden zo deed, maar dat komt door geneuzel met co2 en filter momenteel..

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:44
de Peer schreef op maandag 18 november 2019 @ 16:18:
[...]

Ja, ik denk dat de meeste mensen met high tech (CO2 en veel licht) dat doen. Anders kun je nooit op vakantie lijkt me...
Ik gebruik de Jebao dp4 van AliExpress. Kost iets van 30 euro dacht ik en dan heb je dus 4 doseerpompen.
Daarvoor gebruikte ik zelf geknutselde doseerpompjes. Werkte ook 8 jaar lang prima.
Ik gebruik momenteel 1 pomp voor KNO3 toedienen, 1 voor PO4 en 1 voor profito. Nr4 als backup.

[...]

Nou NO3 is juist niet zo lastig. Je moet inderdaad boven de 0 blijven ivm blauwalg. Maar echt giftig is het pas bij (erg) hoge concentraties.
Tsja ik heb in mijn aquariums nooit algen op de ruiten gehad terwijl ik altijd met veel licht werk. Ben nu een nieuw aquarium aan het opstarten en daar heb ik het wel, maar mijn verwachting (en doel) is dat als het eenmaal stabiel is straks, het een alg-loos aquarium zal zijn. Ben nog een beetje gevoel aan het krijgen voor de benodigde bemesting.
Heb net een Aqua Medic Reefdoser Evo 4 op de kop weten te tikken voor een goede prijs. Ik ben er tot nu toe uit gekomen met op gevoel doseren van Nitraat/Fosfaat en Profito. Maar ga aankomende periode meerdere malen per jaar een aantal weken weg. Ik wil kijken wat dit gaat brengen.

Ik las dat Profito of eigenlijk alle vloeistoffen met bezinksels niet geschikt zijn voor een doseerpomp. Ben daarom benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Even terugkomend op die JBL diffuser, hoort hij dit geluid te maken als er CO2 in gedrukt word?

PS: je hoort ook de pomp brommen, hoe het filmpje klinkt, klinkt het constant, maar dan nog wat luider.

[YouTube: JBL diffusor]

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:58
Renegade666 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:17:
Even terugkomend op die JBL diffuser, hoort hij dit geluid te maken als er CO2 in gedrukt word?

PS: je hoort ook de pomp brommen, hoe het filmpje klinkt, klinkt het constant, maar dan nog wat luider.

Is normaal, dat zijn de belletjes die ontstaan door het membraan heen. Volgens mij werd dat bij mij na verloop van tijd wel minder/fijner.

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 18-11-2019 22:20 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@LED-Maniak
Thnx, wel bijzonder dat een ding zonder bewegend onderdelen meer herrie maakt dan een reactor met bewegende onderdelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Renegade666 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:19:
@LED-Maniak
Thnx, wel bijzonder dat een ding zonder bewegend onderdelen meer herrie maakt dan een reactor met bewegende onderdelen..
Ik zou wel even in de gaten houden dat de (interne)seals niet gaan lekken. Zeker ook even in de slang kijken als je doorzichtige slang hebt om te zien hoe groot de bubbels zijn en of ze niet achterblijven in een bocht.

Over die reactor gesproken trouwens.. Die sera reactor werkt ook prima bij mij als dat propellertje niet draait. CO2 waarden zijn al lang stabiel. De bellen/gas worden door de stroming vanzelf naar beneden genomen of lossen op. Mocht ik over een tijd een groter aquarium hebben dan denk ik dat ik zelf een reactor bouw met wat buis en aansluitstukken. Zo ingewikkeld is het niet. Heb zelf ook al een staafverwarming omgebouwd tot inline heater en dat werkt ook perfect.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

peppie71 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:05:
[...]

Heb net een Aqua Medic Reefdoser Evo 4 op de kop weten te tikken voor een goede prijs. Ik ben er tot nu toe uit gekomen met op gevoel doseren van Nitraat/Fosfaat en Profito. Maar ga aankomende periode meerdere malen per jaar een aantal weken weg. Ik wil kijken wat dit gaat brengen.

Ik las dat Profito of eigenlijk alle vloeistoffen met bezinksels niet geschikt zijn voor een doseerpomp. Ben daarom benieuwd naar jouw ervaringen.
Tsja een bezinksel zal toch niet meer oplossen dus die hebben geen toegevoegde waarde meer. Ik doseer al 8 jaar profito via doseerpomp en nooit problemen ondervonden.

Bij twijfel kun je de profito voor het doseren even doorborrelen met luchtpomp en bruis steen. Dat vervangt dan het 'schudden voor gebruik'. Iets wat volgens easylife zelf overigens niet nodig is.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 18-11-2019 22:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

Winkiller

De Mopperpot

Renegade666 schreef op maandag 18 november 2019 @ 22:17:

Nou hij maakt meer geluid dan de mijne, hoor en kijk maar. :)

[YouTube: JBL Proflora Diffusor e902 filter sound]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller
Daar zit idd een best verschil in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

https://www.advancedplantedtank.com/
1 van mijn favoriete sites voor goede informatie over het houden van met name de planten in het aquarium.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 14:24
De laatste tijd begon het steeds meer te jeuken om weer een aquarium op te starten. Heb vroeger in mijn jeugd altijd veel plezier beleefd aan mijn 60 cm bakje, maar daarna nooit meer aan toe gekomen. Na wat zoeken op marktplaats een hele complete Juwel Lido 200 in de buurt gevonden en was gelijk verkocht. Het aquarium kwam inclusief achterwand, HVP Goldline LED en een controller, dus dat was mooi meegenomen.

Ik heb zitten twijfelen om het binnenfilter eruit te halen, maar dan zou ik ook de complete achterwand moeten vervangen, want die loopt niet door achter het filter, dus ik heb het er nu maar zo bij gelaten.

Ik heb de bak donderdag opgestart en hij staat er nu zo bij:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/z7ACsv7.jpg

De bodem is Hornbach zwart zand en de planten die er nu in staan zouden makkelijke planten moeten zijn:

Achter van links naar rechts:

- Limnophila Sessiliflora
- Ludwigia mullertii
- Nomaphila siamensis
- Hygrophila polysperma

Midden van links naar rechts:

- Echinodorus bleheri
- Anubias nana mini (op het grote stuk hout)
- Javamos (op het grote stuk hout)
- Microsorum pteropus (Javavaren) (op het kleine stuk hout)
- Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)

Voor van links naar rechts:

- Cryptocoryne wendtii (Bruin)
- Saururus cernuus (Leidse plantje)
- Mosbollen

Bij de meeste planten heb ik wat kleibolletjes gestopt. Ik zie bij een hoop planten al duidelijk groei, alleen het Leidse plantje heeft het wat moeilijker lijkt het, maar ik zie wel dat de wortels daarvan goed groeien (was één stengel losgekomen).

Wel is de bak nog best troebel en staat er flink schimmel op het hout. Vlokken van deze schimmel zie je ook terug op andere plekken. Maar blijkbaar moet dit vanzelf goedkomen?

Qua vissen wil ik in ieder geval een schooltje Corydoras (denk Adolfoi) en één of 2 mooie kleinblijvende L-nummers (bijvoorbeeld L134, L173b, L201). Verder weet ik het nog zo goed. Voor de middenlaag zit ik te denken aan Diamantzalmen en/of Keizertetra's. Ik vind apistogramma cacatuoides ook erg mooi, maar blijkbaar gaat dit niet zo goed met de Corydoras? Of misschien een koppeltje honinggoerami's voor de bovenlaag. Eerst maar eens de boel goed opstarten.

[ Voor 0% gewijzigd door ScorpionNL op 19-11-2019 20:43 . Reden: Foto was wel erg groot ]

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 15:39

shotputty

I'll be back

Winkiller schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:51:
[...]

Mooi hoor maar ik mis iets.......vissen. ;)
Je zou het zo van een afstand niet zeggen maar het BARST van de vissen:

50 x sterbai
40 x Indische modderkruiper
1 x discus
7 x siamese algeneter
15 x volwassen gup
50 x medium gup
100 x baby gup
20 x kardinaal tetra
5 x pleco
2 x roodstaart
100 x slak-etende slak
1 x enorm lange enge algeneter :/

Als ik er wat voer in gooi dan is het een en al vis!

Sinds vandaag het CO2 magneetventiel vervangen door een JBL en die sluit wèl meteen hermetisch af :)

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 13:24

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Na 20 jaar ook maar weer is een aquarium aanschaffen. Zie een hoop vooruitgang, was vroeger bezig met aarde voor in het aquarium zijn nu handige balletjes geworden. Ga proberen te aquascapen in bak van 130*60*60.

Iemand een idee waarom de aquaria zo hoge prijzen hebben in nederland. Ben voor de eheim incperia bijna 500,- meer kwijt in nl dan in duitsland. Zelfs met verzendkosten scheelt het nog 300,- ken ik toch mooi weer een pomp bij kopen. ( ondertussen hoop ik op een mooie marktplaats vangst )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 16:21
@NLKornolio ik heb nog een Eheim Classic 600 en een tweetal 150W Jägerverwarmingen in de aanbieding, stuur maar een DM als je interesse hebt :) .

En een CristalProfi 1501, maar die vind ik te luid voor de huiskamer.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Voedertijd vanochtend. Weet iemand hoe de lange algeneter heet? Hij heeft een soort baard die lijkt op baardalg :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
shotputty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:23:
Voedertijd vanochtend. Weet iemand hoe de lange algeneter heet? Hij heeft een soort baard die lijkt op baardalg :')

[YouTube: Aquarium breakfast]
Sturisoma aureum denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
shotputty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:23:

[YouTube: Aquarium breakfast]
Prachtig O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Bedankt, dat is ‘m. Alleen zie ik online geen baard bij alle voorbeelden. Misschien heeft hij daadwerkelijk baardalg op zijn kaken. Maar dan wel verdacht symmetrisch....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
shotputty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:09:
[...]

Bedankt, dat is ‘m. Alleen zie ik online geen baard bij alle voorbeelden. Misschien heeft hij daadwerkelijk baardalg op zijn kaken. Maar dan wel verdacht symmetrisch....
Man versus vrouw. Bij meervallen zie je dit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
shotputty schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:09:
[...]

Dit bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-3rd5lHvn-xY/UDCUFRMn6QI/AAAAAAAABYk/N4YofDlLvvo/s640/IMG_5224.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.l-welse.com/gallery/displayimage.php?imageid=12981

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I'll be back

Ja zo! Het is dus een mannetje, weer wat geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-03 22:34
Onze bak is ook weer helemaal ready to go op dit moment. Enkel moeten er nog vissen / algeneters / slakjes in. Iemand tips welke vissen ik het beste kan nemen die niet alleen maar elkaar opjagen en ook tegelijkertijd makkelijk te onderhouden zijn?

PS. Er zit hier een aquarium winkel in de buurt dus word een hornbach / praxis of wat dan ook...

Dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

shotputty schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:08:
[...]
Je zou het zo van een afstand niet zeggen maar het BARST van de vissen:
Als ik er wat voer in gooi dan is het een en al vis!
Ik mis nog steeds wat, Discus is een groepsvis, je zou er 5 of 6 bij kunnen (moeten) plaatsen.
Mocht je dat gaan doen, pas dan op met wat je koopt, volgens mij heb je een Asia Discus.
Grote kans dat dan je guppie plaag uitgedund wordt. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
seadogg schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:35:
Onze bak is ook weer helemaal ready to go op dit moment. Enkel moeten er nog vissen / algeneters / slakjes in. Iemand tips welke vissen ik het beste kan nemen die niet alleen maar elkaar opjagen en ook tegelijkertijd makkelijk te onderhouden zijn?

PS. Er zit hier een aquarium winkel in de buurt dus word een hornbach / praxis of wat dan ook...

Dank voor de reacties.
Wat voor bak? Maat, inrichting, huidige bevolking, planten, bodem, filter, temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hebben meer mensen Dwerggouramis (gehad) hier?

Ik had een leuk stel boven in de bak. Maar daar lijkt het vrouwtje nu ook al weer dood te zijn (kan haar niet terug vinden in de bak), mannetje zwem nog gewoon rond.
Beneden heb ik ook al het vrouwtje, en later het mannetje verloren.
Zijn dit nu zulke zwakke vissen ? Ik weet dat die dingen wat vatbaar zijn voor een bepaald virus, maar in 2 verschillende bakken, met als enige overeenkomst, het water wat uit de kraan is gekomen.

Edit: zat net nog te kijken, opeens is ze er weer, bijzonder 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Renegade666 op 20-11-2019 22:53 ]

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-05 14:40
Renegade666 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 20:33:

Edit: zat net nog te kijken, opeens is ze er weer, bijzonder 8)7
Ach in het begin toen ik mijn fridmani net in mijn bak had zitten zag ik hem af en toe een week lang niet. Ik dacht ook dat hij het niet overleeft had. Nu komt hij al naar voren als Ik de kamer binnen loop.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
seadogg schreef op woensdag 20 november 2019 @ 11:35:

Dank voor de reacties.
Dat zijn wel heel ruime eisen. Ik draai de vraag liever om, ga eens kijken welke soorten je mooi vindt en post ze hier, kunnen wij wel aangeven of dat een beetje samengaat en niet teveel onderhoud/aandacht vereist. (Edit: en afmetingen van je aquarium zijn dan ook wel handig om te weten).
Overigens, ik weet niet in welke regio je woont maar ik zou toch zeker overwegen om een stukje te rijden naar een goede aquariumzaak.
Voor de vissen is dat iig geen probleem, die kunnen makkelijk een paar uur in zo'n zak met water overleven.

[ Voor 3% gewijzigd door toolkist op 21-11-2019 11:34 ]

• Renegade666
SnowDude schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:26:
[...]

Ach in het begin toen ik mijn fridmani net in mijn bak had zitten zag ik hem af en toe een week lang niet. Ik dacht ook dat hij het niet overleeft had. Nu komt hij al naar voren als Ik de kamer binnen loop.
Vond het wat verdacht namelijk, die 2 andere waren eerst ook weg, om daarna dood in de bak te drijven.
Wil ik liever niet zeg maar ;)

Gisteren mijn Sera 500 CO2 Reactor toch maar even gelijmd. Het lijkt goed zijn gelukt.Zit weer goed vast.
DUs die zal ik er er weer tussen doen. Die JBL irriteerd mij om het geluid..
Ook contact gehad met de winkel over mijn E1502, deze heeft een nieuwe rotor opgestuurd, deze zal ik vanavond even plaatsen en kijken als het dan beter is.

edit:
Nu is ze dus wel van de wereld... zucht.
Mannetje naar de bak beneden. Geen dwerggourami's meer voor mij

[ Voor 32% gewijzigd door Renegade666 op 23-11-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:16
Gezien mijn plantengroei in mijn (vrij nieuwe) 55L bak al een paar weken nagenoeg stil staat (terwijl het de eerste weken goed ging), dit weekend mijn water eens laten testen. Ik mis fosfaat en nitraat, dat terwijl ik dagelijks iets meer dan 1/7e van de wekelijkse dosis floragrow pro in de bak doe (pro omdat daar juist fosfaat en nitraat in zitten). Nu ga ik dus nog wat meer doseren, en ik heb ook aangeraden gekregen om minder water te wisselen (nu 20 - 25% eens per week, naar 10 - 15% eens per 2 weken). Ik wil eigenlijk ook overstappen op een andere plantenvoeding: Tropica. Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik lees ook over de root-tabs die blijkbaar wonderen verrichten. Heeft iemand daar ervaring mee? Capsules die je in de bodem duwt bij de plantenwortels en voeding afgeven. Hier zou ik ook voor de Tropica variant willen gaan. Als ik de lfs mag geloven is het grootste probleem dat ik momenteel weinig vissen in de bak heb zitten en veel planten. Op een 55l 5CPD's en 4 rasbora merreh, en nog wat garnalen is blijkbaar erg weinig.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@boomr
Ik gebruik de ALL in One oplossing van Plantedbox.
Moet zeggen dat die prima werkt.
Planten groeien goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
boomr schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:03:

Ik lees ook over de root-tabs die blijkbaar wonderen verrichten. Heeft iemand daar ervaring mee? Capsules die je in de bodem duwt bij de plantenwortels en voeding afgeven. Hier zou ik ook voor de Tropica variant willen gaan. Als ik de lfs mag geloven is het grootste probleem dat ik momenteel weinig vissen in de bak heb zitten en veel planten. Op een 55l 5CPD's en 4 rasbora merreh, en nog wat garnalen is blijkbaar erg weinig.
Dat is weinig vis maar hoeft op zich geen probleem te zijn. Mijn garnalenbakkie met 6 kuhliis draait prima. Minder verversen kan daar inderdaad ook aan bijdragen, moet toegeven dat ik het niet braaf elke week doe.

root tabs werken alleen met moerasplanten die hun voeding via de wortels opnemen, bijv Echinodorus soortjes, Vallisneria of Crypto's. Bij veel waterplanten wordt de voeding via het groen opgenomen en daar heeft zo'n wortel dus geen effect. Dus kijk even goed naar watvoor planten je hebt voor je hieraan begint.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:32:
[...]

Dat is weinig vis maar hoeft op zich geen probleem te zijn. Mijn garnalenbakkie met 6 kuhliis draait prima. Minder verversen kan daar inderdaad ook aan bijdragen, moet toegeven dat ik het niet braaf elke week doe.

root tabs werken alleen met moerasplanten die hun voeding via de wortels opnemen, bijv Echinodorus soortjes, Vallisneria of Crypto's. Bij veel waterplanten wordt de voeding via het groen opgenomen en daar heeft zo'n wortel dus geen effect. Dus kijk even goed naar watvoor planten je hebt voor je hieraan begint.
Thanks voor jullie reacties.

Ik heb de volgende planten:
- Rotala Bonsai
- Alternanthera Reineckii Mini (en die doen het momenteel uitermate slecht terwijl ze de eerste paar weken van complete melt naar best een prima bosje planten gingen)
- Staurogyne repens
- Bacopa Caroliniana
- Cryptocoryne Undulatus Red

Het is me van bovenstaande niet 100% duidelijk welke wel of niet voeding uit de bodem halen, maar ik dacht de Alternanthera en Staurogyne in ieder geval wel. Een tab daarbij duwen kan lijkt me geen kwaad.

Daarnaast heb ik nog wat anubias en buce erin zitten die het van de voeding in het water moeten hebben.

Ik kan het in ieder geval proberen lijkt me. wellicht ook wel een leuk expiriment gezien ik van de rotala 2 verschillende veldjes heb staan met wat ruimte ertussen. Ik kan bij een van de 2 een tab doen en kijken of dat beter groeit dan het andere veldje.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:04

JME

zeg maar Jamie

Renegade666 schreef op maandag 2 december 2019 @ 09:12:
Ik gebruik de ALL in One oplossing van Plantedbox.
Moet zeggen dat die prima werkt.
Planten groeien goed.
Die gebruik ik ook. Werkt op zich goed, maar je moet wel regelmatig blijven meten en je dosering/verversing indien nodig aanpassen. Het nadeel van een all in one voeding is dat je met vaste verhoudingen werkt. En die moeten maar net overeenkomen met de behoeften van jouw bak. Daarom passen volgens mij veel mensen ook met all in one de Estimative Index methode toe (voeding overdoseren en na een week de bak resetten met een mega waterwissel en aansluitend weer overdosering). Dat adviseert Gilles van Planted Box ook op zijn site. Als je die resets niet doet, dan loop je de kans dat 1 of meerdere voedingsstoffen zich gaan ophopen. Bij mij zag ik bijvoorbeeld de PO4 steeds verder toenemen terwijl de NO3 stabiel (te) laag bleef. Maar als ik NO3 wil verhogen met de all in one, zou ook de PO4 nog verder omhoog gaan. Ik ben er nog niet uit hoe ik hiermee wil omgaan. Misschien op termijn de macro’s (PO4 en NO3) los doseren en aanvullen met een microvoeding (Profito). Maar zolang de fles niet leeg is, pruts ik even verder met toch iets grotere dosering én grotere waterwissels. Estimated Index light of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
Ik voeg EI toe, maar had 2 dgen na het toevoegen nog maar 5m nitraat en 0,5mg fosfaat in het water.
De toevoeging zou ca 20mg/l nitraat en 2mg fosfaat moeten geven.
Lijkt er op dat mijn planten nogal hongerig zijn...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Tommie12 schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:12:
Ik voeg EI toe, maar had 2 dgen na het toevoegen nog maar 5m nitraat en 0,5mg fosfaat in het water.
De toevoeging zou ca 20mg/l nitraat en 2mg fosfaat moeten geven.
Lijkt er op dat mijn planten nogal hongerig zijn...
EI is een methode, niet een stof die je toevoegt :-)
Andere mogelijke conclusies kunnen zijn dat er niet in je fles zit wat erop staat, of dat je verkeerd meet, of verkeerd doseert, of je testset over de datum is, of...
Kortom, je weet het niet. Heb je problemen in je bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
En wat meet je dan allemaal? PH, KH, NO3 (nitraat), NH3 (ammoniak) en PO4 (fosfaat als ik het goed heb)...is dat voldoende? Ik heb tot op heden eigenlijk enkel teststrips gebruikt die bv geen NO3 en PO4 weergeven en ontzettend moeilijk nauwkeurig zijn af te lezen.

Wat voor tests gebruiken jullie? losse tests of van die koffers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:39
JME schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:26:
[...]

EI is een methode, niet een stof die je toevoegt :-)
Andere mogelijke conclusies kunnen zijn dat er niet in je fles zit wat erop staat, of dat je verkeerd meet, of verkeerd doseert, of je testset over de datum is, of...
Kortom, je weet het niet. Heb je problemen in je bak?
Nieuwe set van planted box, dat zou goed moeten zijn.

Testkit is 2maand oud.

Ik had algen, die verdwijnen nu wel, maar sommige planten groeien niet of heel traag.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

2 maand geleden gekocht is niet hetzelfde als 2 maand oud. Er staat een houdbaarheidsdatum op, die moet je aanhouden.
En standaard verhoudingen werken alleen in een standaard bak. Laat die nou niet bestaan. Dus je moet gaan experimenteren met wat voor jouw bak werkt. Als je gewoon een gezelschapsbak hebt die niet barst van het groen en je hebt geen extreme algengroei, dan zou ik gewoon een beetje aanprutsen. En dat kan prima met Planted Box. Mits je je waterwaarden in de gaten houdt en weet hoe je die kunt bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
JME schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:07:
[...]

Die gebruik ik ook. Werkt op zich goed, maar je moet wel regelmatig blijven meten en je dosering/verversing indien nodig aanpassen. Het nadeel van een all in one voeding is dat je met vaste verhoudingen werkt. En die moeten maar net overeenkomen met de behoeften van jouw bak. Daarom passen volgens mij veel mensen ook met all in one de Estimative Index methode toe (voeding overdoseren en na een week de bak resetten met een mega waterwissel en aansluitend weer overdosering). Dat adviseert Gilles van Planted Box ook op zijn site. Als je die resets niet doet, dan loop je de kans dat 1 of meerdere voedingsstoffen zich gaan ophopen. Bij mij zag ik bijvoorbeeld de PO4 steeds verder toenemen terwijl de NO3 stabiel (te) laag bleef. Maar als ik NO3 wil verhogen met de all in one, zou ook de PO4 nog verder omhoog gaan. Ik ben er nog niet uit hoe ik hiermee wil omgaan. Misschien op termijn de macro’s (PO4 en NO3) los doseren en aanvullen met een microvoeding (Profito). Maar zolang de fles niet leeg is, pruts ik even verder met toch iets grotere dosering én grotere waterwissels. Estimated Index light of zo.
Ik gooi er altijd iets minder, zodat ik niet elke week hoef te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat deed ik dus ook. Maar door minder te wisselen dan aanbevolen ging ook bij lage dosering alsnog mijn PO4 geleidelijk aan omhoog, terwijl de NO3 laag bleef. PO4 verbruikt mijn bak kennelijk het minste. Nu ik dat weet, probeer ik mijn dosering en waterwissel daarop af te stemmen. En daar heb ik nog geen optimum in gevonden, maar het is leuk om te doen. Bovendien zie ik al wat resultaten, want door de inmiddels wel al gedaalde PO4 heb ik nu minder alg. Nu alleen de NO3 nog iets omhoog zien te krijgen zonder de PO4 weer mee te nemen. Lekker prutsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Als je alleen nitraat wilt verhogen, zou je ook los nitraat kunnen nemen?
https://planted-box.com/c...er/afzonderlijke-stoffen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Kan ook. Maar dat gaat in tegen het idee van all in one. En tegen mijn gemakzucht ;-)
Zolang mijn bak geen echte problemen kent, ga ik er niet te moeilijk over doen. Al die poedertjes krijgen ze buiten ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:23

Oekol

waka waka hey hey

Goedenavond allemaal. Goed nieuws ze leven nog! De bak net nog verschoond , filter nog niet zoals aangeraden. Wel jammer dat het met bijvullen vis de pomp het aquarium gelijk weer goed wordt met oude blaadjes etc.

Vraagje mijn waterpest lijkt dood te gaan. Wat is er aan de hand. Lijkt doffer en bruiner te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1cSl57jAnGpvqDuSBtROUeiV/full.jpg

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Leoon.
Waterpest dat dood gaat?
Dan is er wat mis. Heb je wel planten voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Leoon. schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 22:30:
Wel jammer dat het met bijvullen vis de pomp het aquarium gelijk weer goed wordt met oude blaadjes etc.
Wat bedoel je, komt er filterrommel in je bak bij het bijvullen? Vul je dan bij via je filter? Gewoon rechtstreeks in je bak doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
Mijn nano aqarium is ingedraaid en zit nu een dwergkogelvisje in plus nog wat kleine visjes.

Hij is donderdag in de bak gestopt maar ik heb het idee dat hij mijn diepvries rode muggenlarven niet kan vinden. Ik heb veel beplanting en wortelhout ivm breeklijnen van zicht dus hij vermaakt zich prima.

In het verleden ook lang dwergkogels gehad maar die gingen instant op het voer af.

Ik voer nu eerst vlokvoer voor de visjes en dan iets later een klein stukje van de rode muggenlarven tablet.

Ik heb hem nog nooit zien eten en maak mij wat zorgen. Wat kan ik het beste doen? (gisteren een hele rode muggenlarventablet erin gegooid in de hoop dat hij dit zag maar ook niks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:05:
Mijn nano aqarium is ingedraaid en zit nu een dwergkogelvisje in plus nog wat kleine visjes.

Hij is donderdag in de bak gestopt maar ik heb het idee dat hij mijn diepvries rode muggenlarven niet kan vinden. Ik heb veel beplanting en wortelhout ivm breeklijnen van zicht dus hij vermaakt zich prima.

In het verleden ook lang dwergkogels gehad maar die gingen instant op het voer af.

Ik voer nu eerst vlokvoer voor de visjes en dan iets later een klein stukje van de rode muggenlarven tablet.

Ik heb hem nog nooit zien eten en maak mij wat zorgen. Wat kan ik het beste doen? (gisteren een hele rode muggenlarventablet erin gegooid in de hoop dat hij dit zag maar ook niks)
Als ie niet bang voor je is met een pincet een murgenlarf op 'ooghoogte' voor hem houden. Als ie daar ook geen zin in heeft wellicht een paar slakjes halen bij de aquariumzaak, die hebben ze ongeteijfeld wel, en kijken of ie daar wel trek in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:05:

Ik voerde de mijne altijd met een pincet, voor zn neus houden.. gezien ze vrij speels zijn komen ze er meestal uit nieuwsgierigheid wel op af. Maar het bleef moeilijk om 'm het te laten eten. Kieskeurige beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

JME schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:35:
[...]

Wat bedoel je, komt er filterrommel in je bak bij het bijvullen? Vul je dan bij via je filter? Gewoon rechtstreeks in je bak doen :-)
Ja via de filter, vul bij met emmers en anders is t haast niet te doen. Gaat t zand overal heen etc. En nu met bijvullen gaat t rommel in de filter er uit.
Renegade666 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:18:
@Leoon.
Waterpest dat dood gaat?
Dan is er wat mis. Heb je wel planten voeding?
Van die bolletjes in het zand. Dat waterpest gaat ook elke keer uit t potje naar t wateroppervlak ,elke keer paar stengels .

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
toolkist schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:28:
[...]

Als ie niet bang voor je is met een pincet een murgenlarf op 'ooghoogte' voor hem houden. Als ie daar ook geen zin in heeft wellicht een paar slakjes halen bij de aquariumzaak, die hebben ze ongeteijfeld wel, en kijken of ie daar wel trek in heeft.
Dat ga ik proberen, maar ik vind hem gewoon erg dom. Hij checkt het eten helemaal niet en blijft lang op 1 plek hangen waardoor de muggenlarven opgegeten worden door andere vissen en uiteindelijk op de grond beland... weet niet of hij het dan eet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Leoon.

Waterpest in de potjes? haal die eerst maar uit de potjes, zodat de wortels in het zand vast kunnen groeien.
Qua voeding kun je beter iets vloeibaars doen, want niet alle planten halen voeding uit de grond, daar dienen de wortels alleen als vasthouders. Volgens mij is daar waterpest daar ook 1 van.

Qua vullen van de bak, hoe doe je dat dan, emmer er door, om te legen, en weer gewoon legen via het filter??
Of gebruik je een (tuin)slang om het water naar de emmer te halen, vervolgens ook weer mee te vullen (emmer dan hoger dan de aquarium, anders werkt het niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Giet je het nu rechtstreeks in het open filter? Dan ben je alsnog je filter aan het uitspoelen. Zou ik voorzichtig mee zijn.
Als je in de buurt van je bak een verhoogd plekje voor je emmer hebt, kun je het water ook terughevelen met een slang. Gieten kan ook, maar dan over een bordje of kopje heen om wervelen te voorkomen. Desnoods eerst met een maatbeker uit de emmer halen, kun je voorzichtiger mee gieten.
Plantjes altijd uit het potje halen en eventueel steenwol en/of lood verwijderen. Waterpest mag los rondzwemmen, of met de pootjes in de bodem (blijft vaak niet zitten, maar mag wel). Als het te weinig licht krijgt, bijvoorbeeld omdat het te dicht op elkaar groeit of in het potje is blijven zitten, dan kan het bruin worden en verslijmen. Omdat waterpest een echte waterplant is en nauwelijks wortelt, hebben kleibolletjes geen nut. Voor waterpest moet je voeding aan het water toevoegen. Of eens in de paar weken nieuwe kopen, kan ook, het kost geen... juist, pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Renegade666 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 18:41:
@Leoon.

Waterpest in de potjes? haal die eerst maar uit de potjes, zodat de wortels in het zand vast kunnen groeien.
Qua voeding kun je beter iets vloeibaars doen, want niet alle planten halen voeding uit de grond, daar dienen de wortels alleen als vasthouders. Volgens mij is daar waterpest daar ook 1 van.

Qua vullen van de bak, hoe doe je dat dan, emmer er door, om te legen, en weer gewoon legen via het filter??
Of gebruik je een (tuin)slang om het water naar de emmer te halen, vervolgens ook weer mee te vullen (emmer dan hoger dan de aquarium, anders werkt het niet)?
Slang in emmer en dan zorgen dat het doorloopt en vriendin loopt dan telkens heen en weer. Als er genoeg uit is vul ik telkens emmers en dat gooi ik er in. Als ik de waterpest uit de potjes haal dan wil 't al helemaal niet meer in de grond blijven. Wat voor voeding heeft waterpest nodig dan, heb je daar een voorbeeld van wat je zelf gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:55:
[...]

Ja via de filter, vul bij met emmers en anders is t haast niet te doen. Gaat t zand overal heen etc. En nu met bijvullen gaat t rommel in de filter er uit.

[...]

Van die bolletjes in het zand. Dat waterpest gaat ook elke keer uit t potje naar t wateroppervlak ,elke keer paar stengels .
Leg eens een bordje op de bodem en giet daar je water op... ;) dat scheelt al een hoop. Of giet het in een bakje oid en laat dat overstromen terwijl je het op waterlevel houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 4 december 2019 @ 19:12:
[...]

Leg eens een bordje op de bodem en giet daar je water op... ;) dat scheelt al een hoop. Of giet het in een bakje oid en laat dat overstromen terwijl je het op waterlevel houdt.
Zag pas geleden een filmpje waar iemand de onderste 5-10 cm van een spa fles (o.i.d.) afgeknipt had, 1 kant is langer had gelaten en op de een of andere manier omgebogen had (ik denk middels verwarmen) en vervolgens gaten in de bodem had gemaakt. Aan de rand van z'n aquarium hangen en gieten maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
toolkist schreef op woensdag 4 december 2019 @ 20:37:
[...]

Zag pas geleden een filmpje waar iemand de onderste 5-10 cm van een spa fles (o.i.d.) afgeknipt had, 1 kant is langer had gelaten en op de een of andere manier omgebogen had (ik denk middels verwarmen) en vervolgens gaten in de bodem had gemaakt. Aan de rand van z'n aquarium hangen en gieten maar.
Duidelijk Footheflowerhorn op Youtube:)
Ikzelf blijf met een slangetje hevelen. Ik heb 2 emmers, eentje ondersteboven naar de bak, de volle emmer daar bovenop en dat is voldoende hoogteverschil om te hevelen. Hiermee kan zorgen dat het water vrij rustig de bak in stroomt. George Farmer gebruikt trouwens een (rood) vergiet...ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 5 december 2019 @ 11:39:
[...]

Duidelijk Footheflowerhorn op Youtube:)
Ikzelf blijf met een slangetje hevelen. Ik heb 2 emmers, eentje ondersteboven naar de bak, de volle emmer daar bovenop en dat is voldoende hoogteverschil om te hevelen. Hiermee kan zorgen dat het water vrij rustig de bak in stroomt. George Farmer gebruikt trouwens een (rood) vergiet...ook een optie.
Die was het inderdaad, was de naam kwijt.

Ik ga zelf komend weekend beginnen aan een nieuwe inrichting van m'n bak.
De uarus, Hujetas, L190 en L075 worden verkocht dus ga ik dan uitvangen.. nu al zin in (not), wordt weer een groot waterballet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@toolkist

Dan moet je er eerst meer water uit de bak halen, dan is het makkelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Hij gaat ook half leeg, anders loop ik het risico dat ze eruit springen ;)
Ook al het hout er eerst uit, om beschadigingen te voorkomen. Net ook maar vast een groter schepnet gekocht, in degene die ik nog had passen ze niet meer. Alleen jammer dat dat ding dan weer zo'n lange steel heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@toolkist
Zaag er door heen (de steel dan, niet de vis :P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:29
Wat ik altijd gebruik en meer dan perfect werkt, een vergiet in de bak hangen (zoals hierboven al genoemd). Ik kan de hele emmer er zo in kiepen, zonder dat er iets omgewoeld wordt.
Zoek even op #redcolander en je ziet wat voorbeelden van George Farmer met zijn vergiet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 05-12-2019 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
boomr schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:29:
En wat meet je dan allemaal? PH, KH, NO3 (nitraat), NH3 (ammoniak) en PO4 (fosfaat als ik het goed heb)...is dat voldoende? Ik heb tot op heden eigenlijk enkel teststrips gebruikt die bv geen NO3 en PO4 weergeven en ontzettend moeilijk nauwkeurig zijn af te lezen.

Wat voor tests gebruiken jullie? losse tests of van die koffers?
Ik Quote mezelf even. iK ben benieuwd wat jullie allemaal testen? Ik wil een JBL Testlab koffer kopen maar wil eigenlijk wel eens duidelijk hebben wat nu allemaal van belang is. PH, Nitiet, nitraat, ammoniak, fosfaat, verder nog iets van belang? GH en KH? FE (ijzer?)? Als doel gezonde vissen en garnalen (allemaal zoetwater) en ik wil fatsoenlijke plantengroei (wat nu tegenvalt omdat ik Fosfaat en nirtaat mis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Zo deel 1 van de herinrichting is afgerond, deel 2 is ook al een eind op weg.

Voor (foto van 7mnd geleden, alleen de planten waren inmiddels gesneuveld dankzij de uarus ondanks dat ze het toch een paar maanden volgehouden hebben)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RihGLpSF9cvGb0WEhW671CeY/full.jpg

Vanochtend de uarus, hujetas, L190 en L075 uitgevangen, ging zowaar redelijk soepel. Waterballet viel ook mee. Daarna naar de handelaar gereden, alles in van die EPS boxen om temperatuurverlies te beperken.
Bleek hij een mooi stuk hout (bijna 1.5m lang) te hebben staan wat eigenlijk wel heel erg goed past bij m'n beoogde nieuwe inrichting. Normaliter te duur, maar nu had ik toch genoeg wisselgeld voor m'n vissen dus maar meegenomen. En aangezien de bak nu toch bijna leeg is, meteen maar gekeken of ie erin wilde passen. Paar stukjes van 5cm afgezaagd en als is ingewaterd is wellicht nog een paar kleine stukjes zodat ik em precies naar smaak kan draaien, maar ik ben nu al heel tevreden. Er liggen nog wel 2 grote stenen op om em onder water te houden.

Nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PC8vbR1QR732Z7cPbjUAOuY5/full.jpg

Morgen nog een hoop zand eruit halen en kijken of ik planten toe ga voegen en zo ja waar (ik denk rechts een grote java varen o.i.d.). Verder gaan bedenken wat ik er, naast een groep van 10-12 jonge maanvissen (van Jos Hut), bij ga zetten. Ik neig naar een grote school van 1 soort, kardinaal tetras ofzo, maar ben er nog niet helemaal uit. Misschien wel alleen wat bijlzalmpjes en meer cory's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:40:
[...]

Ik Quote mezelf even. iK ben benieuwd wat jullie allemaal testen? Ik wil een JBL Testlab koffer kopen maar wil eigenlijk wel eens duidelijk hebben wat nu allemaal van belang is. PH, Nitiet, nitraat, ammoniak, fosfaat, verder nog iets van belang? GH en KH? FE (ijzer?)? Als doel gezonde vissen en garnalen (allemaal zoetwater) en ik wil fatsoenlijke plantengroei (wat nu tegenvalt omdat ik Fosfaat en nirtaat mis).
Voor je gezonde vissen is de waterkwaliteit het belangrijkste, PH, NO2, NO3 en de GH heb ik zelf daarvoor. Ammoniak eigenlijk nooit gemeten. Voor je planten is PO4 en NO3 belangrijk, dus als her geen PO4 bijzit die even los erbij. Voor wat ik me kan herrinneren is de JBL kit compleet behalve GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Colombo Testlab is een stuk goedkoper en heeft wel alles wat je zoekt. Enige nadeel zijn de goedkope plastic potjes met knoeidekseltjes.
De eigen merk testkoffer van Wesdijk is trouwens dezelfde en is zelfs nog een stukje voordeliger. Daar verkopen ze bovendien losse navulflesjes waarmee je zowel hun eigen koffer als die van Colombo kunt navullen.
Edit eind 2020: Colombo beter niet meer kopen, flesjes hebben een nieuwe sluiting en druppelaar die zo slecht is dat de boel onbruikbaar is geworden. Afrader!!

[ Voor 30% gewijzigd door JME op 30-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-04 19:12
Heb ook die van Colombo, goede kit voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canon23
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 20:58

Canon23

>>MY<< world

Welk aqua forum is erg actief? Zit al jaren op het nld aquaforum, maar heb het idee dat die langzaam aan steeds inactiefer wordt kwa reacties.

1..2 Freddy's coming for you, 3..4 Knocking at ya door, 5..6 Grab your crusifix, 7..8 Better stay up late, 9..10 Never sleep again|| SPECS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat is ook de enige waar ik ervaring mee heb, maar het beginnelingenafzeikgehalte was me daar wat te hoog. Gelukkig middelde dat zich dan wel weer uit tegen het lage openstaanvooranderemeningenniveau :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op maandag 9 december 2019 @ 10:24:
maar het beginnelingenafzeikgehalte was me daar wat te hoog.
LOL - ik had meer moeite met het papegaai napraat gehalte....van elk level binnen dat forum.
Een enkeling met echte kennis waar je echt iets aan had was moeilijk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 15:06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Tis goed te merken dat de grote jongens uit m'n aquarium zijn. De corys racen weer door de bak achter de vrouwtjes aan, de sturisoma mannetjes zijn regelmatig met elkaar aan het 'worstelen' om het vrouwtje en de geos zijn druk bezig met het poetsen van een steen.
Heb in een emmer een hoop catapa (of iets vergelijkbaars) blad gedaan om in te weken, als dat morgen ofzo de bak in gaat weet ik zeker dat er eitjes afgezet gaan worden. Hopelijk de sturisomas ook weer eens, de enige keer dat ik ze dat heb zien doen waren de uarus er als de kippen bij om die meteen op te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op maandag 9 december 2019 @ 19:30:
[...]

LOL - ik had meer moeite met het papegaai napraat gehalte....van elk level binnen dat forum.
Een enkeling met echte kennis waar je echt iets aan had was moeilijk te vinden.
Inderdaad er word van alles geroepen zonder onderbouwing. Soms zie je zelfs dat de inhoudelijk goede bijdragen afgezeken worden omdat het niet in lijn is met de huidige 'consensus' binnen dat forum.

Bijvoorbeeld: 'altijd je sponzen met aquariumwater spoelen ipv koud kraanwater'. Tsja dit is puur gebaseerd op aannames maar nog altijd erg hardnekkige fabel. Persoonlijk spoel ik ze altijd lekker brandschoon met kraanwater. Dat heeft echt nul impact.

Ik denk eerlijk gezegd ook dat veel concepten voor de gemiddelde aquariaan (zeker beginners) te ingewikkeld zijn. Dan heb ik het over estimative index, algen door tekort plantenvoeding, Led licht (intensiteit, distributie), filtratie etc.

Een simpel low-tech bakje opzetten kan iedereen wel. Maar een écht goede high tech algvrije bak met mooie plantengroei vereist gewoon echt wel wat inzicht en het vermogen om theorie (na zorgvuldige selectie) naar praktijk om te zetten.

En dan heb je nog de zeer aanwezige commerciele invloeden waardoor de indruk kan ontstaan dat je allemaal middeltjes, testen, speciale bodems en apparatuur moet kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:19:
[...]

Bijvoorbeeld: 'altijd je sponzen met aquariumwater spoelen ipv koud kraanwater'. Tsja dit is puur gebaseerd op aannames maar nog altijd erg hardnekkige fabel. Persoonlijk spoel ik ze altijd lekker brandschoon met kraanwater. Dat heeft echt nul impact.
:P Pas maar op, die discussie hadden we recent hier ook en daar werd ik ook op aangesproken dat ik nieuwe mensen dat niet moest vertellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

de Peer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 13:19:
[...]
Een simpel low-tech bakje opzetten kan iedereen wel. Maar een écht goede high tech algvrije bak met mooie plantengroei vereist gewoon echt wel wat inzicht en het vermogen om theorie (na zorgvuldige selectie) naar praktijk om te zetten.
In de ruim 40 jaar dat ik nu visjes heb, momenteel 1 bak met Boesemani en 1 bak met Discus + bijvis ben ik nog niet probleem vrij geweest. Er is altijd wel iets wat de boel verstoord en een probleem veroorzaakt, zelfs met hightech. Met name inderdaad een goed lopende plantenbak is voor mij bijna onmogelijk te houden en wil ik eigenlijk ook niet meer. Het zorgt voor extra snel meer grijze haren voor de eigenaar.

Ik heb voor mijn Discus (350 liter) dan ook weinig planten, standaard Vallisneria (bladeren van een meter) en Echinodorus (ook grote bladeren) en focus mijn aandacht aan het water en het gaat momenteel wonderwel goed. Sinds kort heb ik de complete lichtkap Juwel Helialux spectrum (kostbaar grapje) en de planten doen het beter dan met de oude Juwel led balken (Nature & Daylight).

Andere (Boesemani) Aquarium ook 1 Echinodorus en wat waterpest langs de randen, deze vissen houden nu eenmaal van zwemmen. In dit Aquarium met Aqualantis Easled is het moeilijk om planten te laten groeien. Ik ben nu sinds voorjaar bezig (400+ euro aan ledlampen) om waterpest goed te laten groeien. De truuk lijkt minder licht, ik zit nu onder de 20% met beide lampen en nu groeit het redelijk mooi uit. Ik gebruik profito en Co2 voor bemesting maar op beide bakken ook meer om licht zuur water te krijgen, pH 6.5 en 6.8.

Ik heb dus al genoeg moeite met wat jij noemt een standaard (low tech) aquarium, wat bedoel jij met high tech ? Ik heb bv. geen zin in plantbemesting computers en dat soort meuk.... 2 pH controllers met Juwel Helialux spectrum is wel genoeg....vroeger had ik minder problemen met visjes houden dan nu. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:51:
[...]

In de ruim 40 jaar dat ik nu visjes heb, momenteel 1 bak met Boesemani en 1 bak met Discus + bijvis ben ik nog niet probleem vrij geweest. Er is altijd wel iets wat de boel verstoord en een probleem veroorzaakt, zelfs met hightech. Met name inderdaad een goed lopende plantenbak is voor mij bijna onmogelijk te houden en wil ik eigenlijk ook niet meer. Het zorgt voor extra snel meer grijze haren voor de eigenaar.

Ik heb voor mijn Discus (350 liter) dan ook weinig planten, standaard Vallisneria (bladeren van een meter) en Echinodorus (ook grote bladeren) en focus mijn aandacht aan het water en het gaat momenteel wonderwel goed. Sinds kort heb ik de complete lichtkap Juwel Helialux spectrum (kostbaar grapje) en de planten doen het beter dan met de oude Juwel led balken (Nature & Daylight).

Andere (Boesemani) Aquarium ook 1 Echinodorus en wat waterpest langs de randen, deze vissen houden nu eenmaal van zwemmen. In dit Aquarium met Aqualantis Easled is het moeilijk om planten te laten groeien. Ik ben nu sinds voorjaar bezig (400+ euro aan ledlampen) om waterpest goed te laten groeien. De truuk lijkt minder licht, ik zit nu onder de 20% met beide lampen en nu groeit het redelijk mooi uit. Ik gebruik profito en Co2 voor bemesting maar op beide bakken ook meer om licht zuur water te krijgen, pH 6.5 en 6.8.

Ik heb dus al genoeg moeite met wat jij noemt een standaard (low tech) aquarium, wat bedoel jij met high tech ? Ik heb bv. geen zin in plantbemesting computers en dat soort meuk.... 2 pH controllers met Juwel Helialux spectrum is wel genoeg....vroeger had ik minder problemen met visjes houden dan nu. :P
Ja deels herkenbaar. Ik houd overigens aquaria voor de planten, vissen zijn voor mij bijzaak.
Met high tech bedoel ik: Véél licht, hoge groeisnelheden, veel controle over plantenbemesting (bijvoorbeeld via EI methode), CO2 toevoeging met oog voor concentratie (ppm) en flow/distributie, vaak met ph Controller. Automatische verversing zou je er ook nog onder kunnen scharen misschien.

Ik zit nu met 320 watt aan led-verlichting. En dan worden zaken als goede en constante bemesting, goede water-flow erg belangrijk, om algen te voorkomen. Als ik een paar dagen niet op let, kan een verstoring een algenexplosie veroorzaken. Dus juist bij high-tech zijn er behoorlijk wat uitdagingen, omdat je volledig in controle moet blijven. Automatisering wordt dan dus ook steeds belangrijker. Anders is het bijna ondoenlijk (vind ik) aangezien ik ook wel eens een weekendje of weekje wel wil.

Vroeger lag de lat onbewust ook wel lager denk ik. Iedereen rommelde maar wat aan. Tegenwoordig ligt de lat hoog doordat je online ziet wat andere mensen binnen de hobby voor elkaar krijgen.

Plantenbemestingcomputer vind ik juist erg handig. kost je 30 of 40 euro op ali express, en ik hoef nooit meer er naar om te kijken. Ideaal. Bij low tech (lager licht) is het minder (of niet) nodig natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 10-12-2019 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Winkiller neem gewoon makkelijke vissen zoals ik, vissen waarbij planten toch weinig zin hebben 😜

Te weten, Malawi, Tanganjika en (Congo) roofvissen. Niks gedoe met pH, demi water, plantenvoeding of moeilijk met licht. Gewoon kraanwater en een willekeurige tl buis of ledstrip 😏 Alleen wat meer water verversen in verhouding wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
.. Dubbel..

[ Voor 97% gewijzigd door dragon2 op 10-12-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

de Peer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:00:
[...]
Vroeger lag de lat onbewust ook wel lager denk ik. Iedereen rommelde maar wat aan. Tegenwoordig ligt de lat hoog doordat je online ziet wat andere mensen binnen de hobby voor elkaar krijgen.
Kijk....daar heb je een punt....een goed punt....ik trek me er alleen weinig van aan.
De meeste aquarium mensen zijn in mijn ogen met hun hobby bezig vanwege de vissen.
Planten zijn noodzakelijk maar bijzaak dan, ik denk dat we deze 2 niet door elkaar moeten husselen.

Veel licht heb ik ook boven beide bakken en ja het is mooi maar minder geschikt voor mijn vissen.
Ik vraag me dan ook af of een aquascape (zoals ze het tegenwoordig noemen) een aquarium is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
SmurfLink schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 14:27:
[...]

:P Pas maar op, die discussie hadden we recent hier ook en daar werd ik ook op aangesproken dat ik nieuwe mensen dat niet moest vertellen...
Wij hebben in nederland het geluk dat we echt schoon kraanwater hebben, waar dit veelal vandaan komt is van landen waar ze het water met chloor zuiveren. Als je daarmee je filtermateriaal uitspoelt dood je wel degelijk de bacteriën.
Ook water verversen kan prima zonder conditioner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:09:
[...]

Kijk....daar heb je een punt....een goed punt....ik trek me er alleen weinig van aan.
De meeste aquarium mensen zijn in mijn ogen met hun hobby bezig vanwege de vissen.
Planten zijn noodzakelijk maar bijzaak dan, ik denk dat we deze 2 niet door elkaar moeten husselen.

Veel licht heb ik ook boven beide bakken en ja het is mooi maar minder geschikt voor mijn vissen.
Ik vraag me dan ook af of een aquascape (zoals ze het tegenwoordig noemen) een aquarium is. ;)
Ik zie het als verschillende 'stromingen' binnen de hobby, en dat is prima. Het is ook nog eens zo dat planten houden én vissen houden conflicterend kan zijn. Als ik geen vissen had, zou ik de CO2 lekker opvoeren bijvoorbeeld en hoef ik geen schaduwplekken of holletjes te realiseren. Ook is een hogere NO2 of NO3 dan niet zo'n probleem. Ook zie je dat aquascapers hun bak na 2 maanden weer afbreken omdat ze iets nieuws willen proberen. Lijkt me niet best voor de vissen.

Ik zit er meer tussen in. Ik wil een duurzame onderhoudsarme bak met mooie planten die mooi staat in de woonkamer. En het mag niet ten koste van de vissen gaan.
Het onderhoudsarme realiseren met een high tech bak kan m.i. alleen door verregaande automatisering. Snoeien kost me het meeste werk. Ik streef naar nul algen en dat lukt meestal aardig.
boomr schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:14:
[...]

Wij hebben in nederland het geluk dat we echt schoon kraanwater hebben, waar dit veelal vandaan komt is van landen waar ze het water met chloor zuiveren. Als je daarmee je filtermateriaal uitspoelt dood je wel degelijk de bacteriën.
Exact. Dat is ook wel een mooie ja. Al die adviezen over anti-chloor middelen etc. totdat iemand subtiel opmerkt: 'Euh jongens, in Nederlands zit helemaal geen chloor in het drinkwater' maar zelfs dan blijkt dat bepaalde overtuigingen nogal hardnekkig zijn en dat er niets gedaan wordt op basis van die 'nieuwe' informatie want he dat is een heel ander geluid dan ik normaal gesproken hoor op aquaforum. Het lijkt bijna religie :P

Eigenlijk wordt er gewoon een heleboel 'fake news' het forum op geslingerd daar. Niets bronvermelding, 'bij mij werkt het dus het is waar' of vreemde drogredenaties. Ga daar maar eens nuttige informatie uit extraheren...

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 10-12-2019 15:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:14:
[...]

Dat weet ik en snap ik prima, maar dan is het toch alsnog zinloos om dat hier te doen met ons schone kraanwater? Maar op plekken als het aquaforum blaten ze dat dus na... zonder er zelf over na te denken. Heb er jarenlang rondgehangen tot de onenigheid met de eigenaar... maar dat soort dingen, kreeg je altijd de harde kern voor op je dak. Ik heb nog nooit die sponzen niet in kraanwater ververst en heb er na 20 jaar nog nooit een vis aan verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:05:
@Winkiller neem gewoon makkelijke vissen zoals ik, vissen waarbij planten toch weinig zin hebben 😜

Te weten, Malawi, Tanganjika en (Congo) roofvissen. Niks gedoe met pH, demi water, plantenvoeding of moeilijk met licht. Gewoon kraanwater en een willekeurige tl buis of ledstrip 😏 Alleen wat meer water verversen in verhouding wellicht.
Heb ik jaren gehad (beide meren) en is niet wat ik wil, Discus is als sinds de jaren 80 mijn voorkeur siervis.
Maar ook daarmee is wel het een en ander mis tegenwoordig, kapot gekweekt misschien. :?
En dan niet om de vis goedkoper te maken maar om er veel geld mee te verdienen. :X

Trouwens de Afrika Cichliden aquariums hebben ook te maken met (bruin, cyano en baard) algen problemen. Daarnaast vind het ik helemaal niets om een overbevolking aan roofvissen te hebben en daarmee hun gedrag te remmen is ook geen goed idee. Dat is wat ik zie tegenwoordig, waar is de liefhebber die bv. een leuk setje Piranha's hebben in een mooi schemerdonker 450 liter aquarium?

Als ik in een dierenwinkel kom en ik zie 30 of meer stuks 6cm groot discussen zitten in een klein 40x40 cm bakje zonder 1 stukje hout ben ik van mening dat ze daar niet verkocht mogen worden, pislink word ik er van. 6cm groot en 35 euro per stuk, die lui zijn gek. :F
de Peer schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:16:
Ik zie het als verschillende 'stromingen' binnen de hobby, en dat is prima.
Dat is precies wat ik bedoelde, netjes uitgedrukt.... :P
Misschien kan en moet je dat als plantenliefhebber beter benadrukken want het is niet hetzelfde. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Winkiller op 10-12-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 15:28:
[...]

Trouwens de Afrika Cichliden aquariums hebben ook te maken met (bruin, cyano en baard) algen problemen. Daarnaast vind het ik helemaal niets om een overbevolking aan roofvissen te hebben en daarmee hun gedrag te remmen is ook geen goed idee. Dat is wat ik zie tegenwoordig, waar is de liefhebber die bv. een leuk setje Piranha's hebben in een mooi schemerdonker 450 liter aquarium?
Piranha's vind ik weinig aan, vroeger hadden we een bak van iets van 2mx2mx1m hoog met een school, schuwe watjes :D

Nou ja, mijn roofvissen zie je overdag ook erg weinig, 's avonds na werk komt de bak tot leven. Dus misschien waren die piranhas toch wel leuk, als je ze thuis hebt in een rustige omgeving i.p.v. in een showruimte.

Op zich is mijn eigen roofvissenbak wel wat overbevolkt, maar ik mis volgens mij geen natuurlijk gedrag: mijn vlindervissen hebben beschutting, altijd drijvend voer en af en toe levend voer, de grondbewoners shovelen lekker met zand in het rond, m'n koppel mesvisjes en de tapijtvis zitten overdag vooral verscholen tussen wortelhout en een paar planten, die komen af en toe eens langs 'cruisen' om te kijken of er wat te halen valt, zoals het hoort.

Ik heb (op 1 vis na) ook geen 'grote' roofvissen, jouw discussen zijn een groter/zwaarder per stuk als ze volwassen zijn :+ . En dat zijn technisch gezien ook roofvissen natuurlijk ;) Discussen vind ik zelf wat te tam, maar wel mooi (mits de originele wildvang kleur dan, ik heb persoonlijk niks met kweekvormen van vissen). Idem voor mooi uitgegroeide wildkleur maanvissen/altums, die kan ik ook waarderen.

Of bedoel je met 'roofvissen zonder natuurlijk gedrag' zo'n 'Amerikaanse' bak zeg naar? Een kale bak zonder bodemmateriaal met 1 clownmesvis, 1 shovelneus meerval, 1 middenamerikaanse cichlide en 1 arowana, dat idee? Tja, dat is in mijn ogen net zo erg als een kale en drukke verkoopbak in de winkel, daar moeten ze vind ik zo snel mogelijk uit :/

Ik ga zelf altijd voor 'natuurlijk' (biotoop bakken dus meestal). Dat zijn de bakken die ik het allermeest kan waarderen, al is een Hollandse plantenbak, scaperbak of nanobakje soms ook wel leuk (maar niks voor mij, persoonlijk). Ieder z'n ding natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@dragon2 Ik bedoelde in 1ste instantie dat men veel cichliden bij elkaar in 1 bak doen zodat ze hun natuurlijk gedrag (territoriaal gedrag) niet kunnen uiten, dit omdat het veel te druk is. Niet speciaal bij zo'n Amerikaanse bak, die lui zijn helemaal gek in mijn ogen en ongewenst. Ik heb zelfs Afrikaanse bakken gezien zonder stenen, bodem, hout en planten, alleen maar vissen....veel te veel vissen. De grote roofvissen die je noemt zijn leuk als ze klein zijn, deze beesten komen als ze te groot worden op verkeerde plekken terecht of moeten worden opgevangen. Ik zag vorige week 2 kopstaanders (Leporinus fasciatus) van 30cm in een 40x40cm bak in de winkel, dierenbeulen...dat doe je niet. Als ik ruimte had gehad had ik ze meegenomen, als je naar ze wees knalden ze tegen de wanden aan, kan je nagaan wat voor stress die beestjes hebben met kinderen die tegen het glas aan tikken.

En betreffende de discus, ik heb liever ook de natuurlijke basis kleuren maar die kon ik niet krijgen dus heb ik kweekvormen in verschillende kleuren en bij verschillende zaken vandaan. Maar ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden en weet nu waar ik eventueel wildvang vissen kan krijgen of bestellen voor later. Van mijn aankoop in totaal 11 discussen zijn er 7 over, de rest is gesneuveld door ziekten, de grootste is nu bijna 20cm en hand tam voor mij. Mensen die zeggen dat Cichliden dom zijn zijn zelf dom, ze herkennen mij en ik moet ze zelfs op zij duwen als ik aan het schoonmaken ben, andere pikken in mijn arm voor eten. Als ik verschijn in jas met pet voor het aquarium zijn ze weg en zijn ze een kwartiertje stressed out. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Winkiller Cichliden zijn zeker niet dom inderdaad, al proberen mijn mbuna altijd wel eten te scoren bij m'n vader als die op bezoek is, om de 1 of andere reden (en die heeft van z'n leven nog nooit vissen eten gegeven AFAIK). Ik kon als 15jarige mijn mbuna naar links en rechts laten zwemmen met een stemfluitje _O-

De enige cichliden bak waarbij je de bak echt wel goed vol moet doen is wel bij malawi mbuna, omdat deze zo territoriaal zijn dat je anders pispaaltjes = dode vissen krijgt (op de 'lieve' soorten na dan wellicht, zeker Labidochromis caeruleus valt mee). En mbuna zijn nu juist geen roofvissen :P Maar ze hebben wel een hoop schuilplaatsen nodig natuurlijk.
Sowieso zijn de vooral/alleen plantenetende cichliden nog weleens een stuk territorialer en agressiever dan de gemiddelde rover/alleseter. Cichliden dan heh, bv de meeste Channa's, longvissen en sommige mesvissen zijn zo gek als een deur en slopen gewoon alles. Maar mijn rovers kunnen allemaal door 1 deur :)

Een grote bak helemaal vol grote cichliden heb ik ook wel gezien, met name bij midden amerikanen gezien die nogal fokken en dan zit je binnen no time met honderden jonkies die niemand wil/kwijt kan. Bv op mijn oude aquariumclub een bak van een meter of 3 he-le-maal vol met Cichlasoma citronella (of hoe ze ondertussen ook heten). Meer vis dan water, zo erg leek het wel. En maar doorfokken... De oplossing uiteindelijk was een bak met Crenicichla's en een bak met Barracuda's... :Y)

En toen kregen ze een koppel voor NL/Europa (?) nieuwe soort vergelijkbare 'tank'cichlide. De eerste jonkies waren zo weg, en volgens mij voor goud geld ook. Maar toen... Hallo Crenicichla's, Cichla's, Barracuda's en consorten... Nou ja, die moeten ook eten denk ik dan maar. Zelfs in de mangrove in Burger's Zoo hebben ze er nu een paar grote rovers bijgezet, omdat er ondertussen wel erg veel cichliden rondzwemmen nu >:)

Vroeger heb ik ooit een bak vol princes van Burundi's gehad, die fokken wel aardig maar niet zo idioot als in 100-en jonkies tegelijk, en leven graag in een grote 'familie'groep, dus dat was best een vreedzame bak ook al zat deze steeds voller. Die wil ik ooit nog wel een keer, maar nu geen plek voor nog een grote bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:23:
Morgen nog een hoop zand eruit halen en kijken of ik planten toe ga voegen en zo ja waar (ik denk rechts een grote java varen o.i.d.). Verder gaan bedenken wat ik er, naast een groep van 10-12 jonge maanvissen (van Jos Hut), bij ga zetten. Ik neig naar een grote school van 1 soort, kardinaal tetras ofzo, maar ben er nog niet helemaal uit. Misschien wel alleen wat bijlzalmpjes en meer cory's.
Uiteindelijk het zand er nog niet uit gehaald, de boel was zondag nog te gestressed van het uitvangen de dag ervoor (terwijl ik dat totaal niet gehaast deed) dat ik ze maar wat rust gegeven heb.
De jonge maanvissen heb ik vandaag gehaald bij de Maanvis in Nijmegen. 14 kleine red backs, doel is om er 10 over te houden. Scholenvisje ga ik er niet bij doen, ik vind het voorlopig wel mooi zo qua vis bezetting. Voor nu is het aquarium dus wat licht bezet, maar dat komt nog wel als de maanvissen verder groeien. Nu alleen nog wat limnobium drijfplanten zien te vinden, is in de winter schijnbaar wat lastiger aan te komen (dat werd me tenminste verteld).
Wellicht maar gewoon online bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Heeft iemand ervaring met de Eheim Pro 4+ 350 filter? is deze wat stil?
Of een ander (zeer) stil filter met (ruigweg) 1000 l/u
De E1502 vind ik te luidrustig, ondanks dit normaal is volgens leverancier, kan ik een andere krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op woensdag 11 december 2019 @ 00:20:
[...]

Uiteindelijk het zand er nog niet uit gehaald, de boel was zondag nog te gestressed van het uitvangen de dag ervoor (terwijl ik dat totaal niet gehaast deed) dat ik ze maar wat rust gegeven heb.
De jonge maanvissen heb ik vandaag gehaald bij de Maanvis in Nijmegen. 14 kleine red backs, doel is om er 10 over te houden. Scholenvisje ga ik er niet bij doen, ik vind het voorlopig wel mooi zo qua vis bezetting. Voor nu is het aquarium dus wat licht bezet, maar dat komt nog wel als de maanvissen verder groeien. Nu alleen nog wat limnobium drijfplanten zien te vinden, is in de winter schijnbaar wat lastiger aan te komen (dat werd me tenminste verteld).
Wellicht maar gewoon online bestellen
Fotootje van de bak nu? Ben wel benieuwd naar de jonge maanvissen!

Heb net 2 weken terug een graflading Limnobium de prullenbak in gemikt.. :'( Anders had je 't zo kunnen krijgen. In de kleine bak heb ik alleen Salvinia zitten. Bij beiden wel helaas eendenkroos.. heb nog steeds geen manier gevonden om daar een keer af te komen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 11 december 2019 @ 11:22:
[...]
Bij beiden wel helaas eendenkroos.. heb nog steeds geen manier gevonden om daar een keer af te komen. 8)7
Ik wil juist graag kroos!

Om eraf te komen: neem congozalmen (of malawi mbuna). Die snacken het zo weg. Helaas ook wel de rest van je zachte planten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 11-12-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 12:11:
[...]

Ik wil juist graag kroos!

Om eraf te komen: neem congozalmen (of malawi mbuna). Die snacken het zo weg. Helaas ook wel de rest van je zachte planten ;)
Ik heb het nooit gewild, maar helaas verschijnt het *opeens* en dan kom je er nooit meer vanaf. _O- M'n visbestand aanpassen wordt ook wel wat lastig. Ik heb het lang uit de kleine bak weg kunnen houden... maar opeens zat ook die bak vol. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 22:05:
@WinkillerIk kon als 15jarige mijn mbuna naar links en rechts laten zwemmen met een stemfluitje _O-
How to train your fish pet. >:)
Ja maar een fluitje is niet nodig hoor, als ik voor mijn Trigon 350 ga zitten om in de kastjes wat te pakken zie je mijn discussen mee gaan naar beneden, ook als ik naar links of rechts ga (3 kastjes) zwemmen ze mee en kijken ze wat ik ga doen. Het zal alles te maken hebben met eten. :)

Plaats is een verse foto/video van je vissen ?

[YouTube: My Discus friends 09-2019]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
iemand nog tips voor een winkel die altijd wel een goede voorraad kienhout (mooie stukken) etc heeft liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Als je op zoek bent naar grote stukken (dus hele stronken zeg maar), dan heeft Van Keulen in Woudenberg best wel wat liggen.
Aqua Beek in Handel (bij Boekel, Brabant dus) heeft ook wel regelmatig kienhout liggen.

En ik weet niet of hij er nog in handelt, maar Hans Osendarp heeft mij vroeger ook aan de nodige stukken geholpen. Even kijken of je hem via die site kunt bereiken, zo ja dan kun je formaat bak en wensen aangeven en stuurt hij je wat voorbeelden op foto. Was destijds zeer prima qua prijs ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:10
utaka in Amersfoort

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-05 13:24

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Is er iemand die deze voedingsbodem wel is heeft gebruikt http://theplantedtank.co.uk/akadama.htm ? Wat is je ervaring. Zoveel goedkoper als ADA soil, ga proberen het te combineren in mijn eerste setup.Zal de eerste maanden alleen maar zijn om mijn planten te laten groeien zorgen om de vissen is er dus niet.

[ Voor 51% gewijzigd door NLKornolio op 16-12-2019 02:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 16:37

avotar

P0werd by Black Coffee

Mag ik nog wat virtuele kudo's sturen naar wie die man met z'n vergiet hier genoemd heeft.
Heeft me gisteren zeker 45 minuten aan tijd opgeleverd. _/-\o_
Paulus07 schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:27:
iemand nog tips voor een winkel die altijd wel een goede voorraad kienhout (mooie stukken) etc heeft liggen?
Bubbels in Hoogerheide of aquariumplantenshop in Heinkenszand

[ Voor 75% gewijzigd door avotar op 16-12-2019 07:11 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Die hebben idd altijd een flinke mand vol. En ze vinden het niet erg als je rustig een half uur aan het bouwen bent om te kijken welke stukken mooi op elkaar passen. :P Nou was het rustig dus mocht ik de toonbank van ze gebruiken, maar in de drukte zal dat wellicht niet zo gewaardeerd worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• shotputty

shotputty

I&#039;ll be back

Ik heb onlangs een before & after foto geplaatst een paar weken nadat de CO2 weer aan ging. Inmiddels is de plantenmassa echt enorm geworden, het is gewoon onwerkelijk hoeveel dat uitmaakt. Hierbij nog eens de start en daarna een foto van vanochtend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pwtQG6vl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kf9jLexl.jpg

Mijn nieuwste hobby is snoeien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:10
SmurfLink schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:33:
[...]

Die hebben idd altijd een flinke mand vol. En ze vinden het niet erg als je rustig een half uur aan het bouwen bent om te kijken welke stukken mooi op elkaar passen. :P Nou was het rustig dus mocht ik de toonbank van ze gebruiken, maar in de drukte zal dat wellicht niet zo gewaardeerd worden.
Michael kennende maakt hem dat echt niet veel uit hoor :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Pagina: 1 ... 34 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.