Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.365 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:16
shotputty schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:59:
Ik heb onlangs een before & after foto geplaatst een paar weken nadat de CO2 weer aan ging. Inmiddels is de plantenmassa echt enorm geworden, het is gewoon onwerkelijk hoeveel dat uitmaakt. Hierbij nog eens de start en daarna een foto van vanochtend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn nieuwste hobby is snoeien :+
Dat is een enorm verschil zeg! Hoe lang heb jij je licht en co2 aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

Sithlord76 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:50:
[...]

Dat is een enorm verschil zeg! Hoe lang heb jij je licht en co2 aan staan?
Ongeveer vanaf de 2e helft van september. Maar ik voeg ook automatisch Easycarbo, Profito en Fosfaat toe dus ik kan de CO2 toch niet alle credits geven.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
shotputty schreef op maandag 16 december 2019 @ 10:13:
[...]

Ongeveer vanaf de 2e helft van september. Maar ik voeg ook automatisch Easycarbo, Profito en Fosfaat toe dus ik kan de CO2 toch niet alle credits geven.
Ik doelde eigenlijk meer op de aantal uren per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shotputty
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-06 10:47

shotputty

I'll be back

Sithlord76 schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:03:
[...]

Ik doelde eigenlijk meer op de aantal uren per dag.
Het aantal uren per dag verschilt per kleur. Groen en rood licht gaat bijvoorbeeld om 05:00 aan, zit om 06:00 op 5% intensiteit en vanaf daar in een rechte lijn naar 100% om 09:00. Daarna vanaf 15:00 100% naar 5% om 18:00 en uit om 19:00 uur.
Blauw licht gaat pas om 07:00 uur aan (0%) en is ook om 09:00 op 100%. Er zijn nog een aantal kleuren die zo hun eigen schema hebben.

Mijn specs; Arm 47cm | Benchpress 175kg | Shotput 16,99m | BW 125kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:21

Oekol

waka waka hey hey

Heren, ik heb last van bruine alg in m'n aquarium. Visjes leven nog steeds maar baal van de alg. Heb nieuwe waterpest gekocht en bij elkaar gebonden met visdraad. Dat helpt al een stuk. Bruine laadjes bij andere plantjes gesnoeid.

Heeft waterpest voeding nodig in 't water zo ja wat? Wil best wat halen, maar weet niet wat. Heb van die bolletjes in de grond voor m'n rode plantjes. En m'n javavarens heb ik ook kort speciaal iets voor. Denk dus dat ik bruine alg heb door voeding tekort. Wie kan me helpen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:28
Leoon. schreef op maandag 16 december 2019 @ 21:20:
Heren, ik heb last van bruine alg in m'n aquarium. Visjes leven nog steeds maar baal van de alg. Heb nieuwe waterpest gekocht en bij elkaar gebonden met visdraad. Dat helpt al een stuk. Bruine laadjes bij andere plantjes gesnoeid.

Heeft waterpest voeding nodig in 't water zo ja wat? Wil best wat halen, maar weet niet wat. Heb van die bolletjes in de grond voor m'n rode plantjes. En m'n javavarens heb ik ook kort speciaal iets voor. Denk dus dat ik bruine alg heb door voeding tekort. Wie kan me helpen?
Je zou naar een totaalvoeding zoals Profito (maar er zijn meerdere soorten) kunnen kijken, dat is het eenvoudigste. Maar je probleem kan ook door teveel licht komen...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Renegade666 schreef op woensdag 11 december 2019 @ 10:03:
Heeft iemand ervaring met de Eheim Pro 4+ 350 filter? is deze wat stil?
Of een ander (zeer) stil filter met (ruigweg) 1000 l/u
De E1502 vind ik te luidrustig, ondanks dit normaal is volgens leverancier, kan ik een andere krijgen.
Ik heb de Pro 4+ 600 draaien en die hoor ik eigenlijk niet of nauwelijks. Maar als je een 1502 gaat vervangen door een 350 dan ga je er wel echt op achteruit. Zou ik zelf de 600 pakken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Aziraphale schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:50:
[...]

Je zou naar een totaalvoeding zoals Profito (maar er zijn meerdere soorten) kunnen kijken, dat is het eenvoudigste. Maar je probleem kan ook door teveel licht komen...
Ik denk dat we 10u per dag aanhouden. In het weekend wel veel meer inderdaad. Ga daar wel op letten. Dacht aangezien ik 0 voeding voor de planten heb ze de alg minder goed tegenhouden of zo

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Leoon. schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:53:
[...]

Ik denk dat we 10u per dag aanhouden. In het weekend wel veel meer inderdaad. Ga daar wel op letten. Dacht aangezien ik 0 voeding voor de planten heb ze de alg minder goed tegenhouden of zo
10 uur is wel heel veel en ik zou de boel ook dagelijks op dezelfde tijden zetten met een tijdklok, dus niet in het weekend langer. 8 uur is in principe lang zat.

Algen krijg je wanneer je planten de hoeveelheid beschikbare voeding en licht niet kunnen verwerken. Ze kunnen qua groei dan niet van de algen winnen en dan gaat het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:08
Aziraphale schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:53:
[...]

Ik heb de Pro 4+ 600 draaien en die hoor ik eigenlijk niet of nauwelijks. Maar als je een 1502 gaat vervangen door een 350 dan ga je er wel echt op achteruit. Zou ik zelf de 600 pakken.
Dat zou misschien beter kunnen zijn. Maar de 350 is wel genoeg denk ik voor 200 liter.
Hij draait ondertussen al een paar dagen. Een stuk beter dan die herrie e1502. Zelfs nog een beetjes stiller dan e902 die stond.

Ik hou nu eerst maar even op met spul kopen.
Als hij het niet trek, kan de e902 er wel weer tussen.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Aziraphale schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:57:
[...]

10 uur is wel heel veel en ik zou de boel ook dagelijks op dezelfde tijden zetten met een tijdklok, dus niet in het weekend langer. 8 uur is in principe lang zat.

Algen krijg je wanneer je planten de hoeveelheid beschikbare voeding en licht niet kunnen verwerken. Ze kunnen qua groei dan niet van de algen winnen en dan gaat het mis.
Is de strijd niet sowieso oneerlijk als ze geen voeding hebben? :D of halen ze 't ook nog ergens anders uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Renegade666 schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:09:
[...]

Dat zou misschien beter kunnen zijn. Maar de 350 is wel genoeg denk ik voor 200 liter.
Hij draait ondertussen al een paar dagen. Een stuk beter dan die herrie e1502. Zelfs nog een beetjes stiller dan e902 die stond.

Ik hou nu eerst maar even op met spul kopen.
Als hij het niet trek, kan de e902 er wel weer tussen.
Voor 200 liter is deze inderdaad prima. Ik dacht dat je vak groter was omdat je de e1502 noemde, die is namelijk wel heel veel voor 200l.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Leoon. schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:12:
[...]

Is de strijd niet sowieso oneerlijk als ze geen voeding hebben? :D of halen ze 't ook nog ergens anders uit?
Je planten (en algen) groeien op basis van voeding en licht. Wanneer de balans daarin niet klopt krijg je algen, vooral wanneer er een overschot is. Voeding geven is altijd goed, maar wanneer je die balans niet goed krijgt blijf je algen houden. Zeker met die enorme hoeveelheid licht die jij geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Aziraphale schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:50:
[...]

Profito is geen totaalvoeding, er zit geen nitraat en fosfaat in. Die moeten ook in balans zijn voor je planten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
SmurfLink schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:51:
[...]

Profito is geen totaalvoeding, er zit geen nitraat en fosfaat in. Die moeten ook in balans zijn voor je planten.
Klopt, maar het is wel een voeding die over het algemeen als totaaloplossing wordt gezien. Over het algemeen heb je er ook wel genoeg aan en hoef je geen nitraat en fosfaat toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:54

JME

zeg maar Jamie

In overbevolkte bakken, bij overdosering visvoer en/of met weinig plantjes heb je wellicht gelijk. Persoonlijk denk ik dat je in een gebalanceerde bak met redelijk wat groen niet ontkomt aan volledige plantenvoeding, dus naast micro (bijv. Profito) ook macro (NO3 en PO4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik gebruik het ook wel eens als ik een keer een issue heb, maar over het algemeen groeit alles bij mij prima op Profito, CO2 en een redelijke hoeveelheid licht. Nu is het wel zo dat ik me bij 'simpele' planten zoals crypto's, Echinodurus etc. omdat ik bestanden in mijn bakken heb die meer richting blackwater gaan. Wanneer je een pure plantenbak aan wilt leggen dan is het verhaal uiteraard anders, maar dan moet je ook constant meten om de boel goed in balans te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:03:
[...]

Je planten (en algen) groeien op basis van voeding en licht. Wanneer de balans daarin niet klopt krijg je algen, vooral wanneer er een overschot is. Voeding geven is altijd goed, maar wanneer je die balans niet goed krijgt blijf je algen houden. Zeker met die enorme hoeveelheid licht die jij geeft.
Dit is in tegenspraak met de algemeen aangenomen theorie dat het juist voedingstekorten zijn die algen veroorzakeen en juist niet een overschot. Ik heb zelf ook nooit algen gekregen door een overschot, maar wel door tekorten. De hele EI-doseer-methode is er juist op gericht om een overschot voeding te hebben, en juist de EI-methode is handig om alg-vrije bakken te bereiken.
Aziraphale schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:57:
[...]

Klopt, maar het is wel een voeding die over het algemeen als totaaloplossing wordt gezien. Over het algemeen heb je er ook wel genoeg aan en hoef je geen nitraat en fosfaat toe te voegen.
Tsja het blijft slechts een oplossing met sporenelementen, en dus niet de macro's. Als je een beetje verlichting boven je bak hebt hangen zal de NO3 en PO4 uit het visvoer niet genoeg zijn voor de bemesting van je planten, en zul je toch echt moeten bijmesten.

Opmerkgelijk dat je geen macro's toevoegt maar wel CO2. Mogelijk is de CO2 dan ook overbodig in jouw geval.

Meten is met de EI-methode overigens vrijwel niet nodig. Alleen in het begin even om er achter te komen hoeveel je bak verbruikt. Daarna is het optioneel. Ik doe het 3 of 4 x per jaar als steekproef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:45

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:18:
In overbevolkte bakken, bij overdosering visvoer en/of met weinig plantjes heb je wellicht gelijk. Persoonlijk denk ik dat je in een gebalanceerde bak met redelijk wat groen niet ontkomt aan volledige plantenvoeding, dus naast micro (bijv. Profito) ook macro (NO3 en PO4).
Ik wil dit tegenspreken, ik heb redelijk wat groen maar ook een anti nitraatspons nodig omdat anders de concentratie nitraat te hoog word, het zelfde geldt voor Fosfaat. Het is zelfs zo dat als je Fosfaat actief verminderd er geen of nauwelijk blauwalgen optreden....ook bij nieuw ingerichte aquariums.

Dit wil niet zeggen dat ik gelijk wil hebben, het is mijn mening / ervaring. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Interessant. Mag ik vragen hoeveel plantjes en vis je hebt, en hoe vaak en hoeveel je je vissen voert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:53
Zojuist weer wat vissen gehaald om een nog stabieler balans te krijgen(oa. het beetje alg).

Ook mijn oude geliefde: kuhlii en naaldmeerval oOo O+

En een paar vuurgarnalen voor een collega die een "aquarium" van krap 10 liter heeft waar ooit twee goudvissen in zaten. Dat kan dus niet he? Zitten nu mooie vuurgarnalen, slakken en wat plantjes in. Daar heb je 0,0 onderhoud aan en heb je toch iets met water en plantjes.

[ Voor 48% gewijzigd door LED-Maniak op 18-12-2019 17:52 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:47:
[...]

Ik wil dit tegenspreken, ik heb redelijk wat groen maar ook een anti nitraatspons nodig omdat anders de concentratie nitraat te hoog word, het zelfde geldt voor Fosfaat. Het is zelfs zo dat als je Fosfaat actief verminderd er geen of nauwelijk blauwalgen optreden....ook bij nieuw ingerichte aquariums.

Dit wil niet zeggen dat ik gelijk wil hebben, het is mijn mening / ervaring. :P
Dan is bij jou het vissenvoer blijkbaar genoeg om ook de planten te voeden.
Strikt genomen gaat het niet om de hoeveelheid groen, maar om de hoeveelheid groen én de hoeveelheid licht die er op staat, dat bepaalt namelijk hoeveel NO3 en PO4 er opgenomen wordt (meer groei).

Blauwalg heb je als het goed is überhaupt geen last van in je aquarium, die komt alleen tevoorschijn als je Nitraat opgeraakt is. Dat is de trigger voor blauwalg (bacteriën) om massaal te vermenigvuldigen. Fosfaat speelt daar voor zover ik weet geen rol in. Wel wordt bij een blauwalguitbraak in bijvoorbeeld een meer het fosfaat gebonden (bijvoorbeeld chemisch, of met klei) maar dat is volgens mij meer om verdere groei te beperken en niet om het te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@de Peer
Het blijft lastige materie, ik deelde alleen mijn eigen ervaring. Mijn nitraat gehalte schommelt met nitraatspons rond de 20/25. Ondanks deze waarde (fosfaat weer ik op dit moment niet) zie ik regelmatig blauwalgen verschijnen, mijn nitraat is dus niet op en toch zie ik plekken met Cyano verschijnen.

@JME
350 liter water met 7 discussen, 4 maanvissen, 6 Cory's, 6 vittatus, 12 kardinalen en 12 zwarte tetra's.
Planten, wat reuze vallesneria (groeit als kool), 2 echinodorus en wat waterpest.
Verder nog wat Helena slakken om de posthoornslakjes infectie te dimmen.
2x pd krijgen de vissen (discus) eten, zowel droog als diepvries.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:02:
[...]

Dit is in tegenspraak met de algemeen aangenomen theorie dat het juist voedingstekorten zijn die algen veroorzakeen en juist niet een overschot. Ik heb zelf ook nooit algen gekregen door een overschot, maar wel door tekorten. De hele EI-doseer-methode is er juist op gericht om een overschot voeding te hebben, en juist de EI-methode is handig om alg-vrije bakken te bereiken.

[...]

Tsja het blijft slechts een oplossing met sporenelementen, en dus niet de macro's. Als je een beetje verlichting boven je bak hebt hangen zal de NO3 en PO4 uit het visvoer niet genoeg zijn voor de bemesting van je planten, en zul je toch echt moeten bijmesten.

Opmerkgelijk dat je geen macro's toevoegt maar wel CO2. Mogelijk is de CO2 dan ook overbodig in jouw geval.

Meten is met de EI-methode overigens vrijwel niet nodig. Alleen in het begin even om er achter te komen hoeveel je bak verbruikt. Daarna is het optioneel. Ik doe het 3 of 4 x per jaar als steekproef.
Maar dan vergeet je er wel bij te vermelden dat EI ook inhoudt dat je de bak wekelijks reset door een waterwissel van 50%. Doe je dat niet dan kun je wel degelijk problemen krijgen door een overschot.

En het gaat om de balans in je bak, dus je planten moeten zodanig veel voeding en licht hebben dat ze het winnen van de algen. Voeding minderen om algen te bestrijden is ook niet de oplossing, maar wanneer je je lampen 10 uur of meer aan hebt staan dan is het zonder voeding wel vragen om ellende.

Mijn co2 heb ik niet voor het beter laten groeien van de planten, want ik streef niet naar een aquascape of Hollandse plantenbak en heb een broertje dood aan snoeien. Ik gebruik het meer voor het sturen van de ph.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:17:
[...]

Maar dan vergeet je er wel bij te vermelden dat EI ook inhoudt dat je de bak wekelijks reset door een waterwissel van 50%. Doe je dat niet dan kun je wel degelijk problemen krijgen door een overschot.

En het gaat om de balans in je bak, dus je planten moeten zodanig veel voeding en licht hebben dat ze het winnen van de algen. Voeding minderen om algen te bestrijden is ook niet de oplossing, maar wanneer je je lampen 10 uur of meer aan hebt staan dan is het zonder voeding wel vragen om ellende.

Mijn co2 heb ik niet voor het beter laten groeien van de planten, want ik streef niet naar een aquascape of Hollandse plantenbak en heb een broertje dood aan snoeien. Ik gebruik het meer voor het sturen van de ph.
Ja dat zei ik er inderdaad niet bij. Maar ook zonder de waterwissel zouden hoge NO3 en PO4 gehaltes niet tot algen moeten leiden. Wel gaan andere zaken (zoals NH4+) ophopen en dat is dan weer niet wenselijk.

@Winkiller Dat is opmerkelijk. Misschien is er nog een andere trigger voor de blauw alg dan. Zelf kan ik het perfect reproduceren. NO3 langer dan een paar dagen op 0? gegarandeerd blauwalg. En normaal heb ik natuurlijk nooit NO3 op nul, en heb dan ook nooit blauwalg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

de Peer schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:48:
@Winkiller Dat is opmerkelijk. Misschien is er nog een andere trigger voor de blauw alg dan. Zelf kan ik het perfect reproduceren. NO3 langer dan een paar dagen op 0? gegarandeerd blauwalg. En normaal heb ik natuurlijk nooit NO3 op nul, en heb dan ook nooit blauwalg.
Ja zo is het, trouwens ik heb even Fosfaat getest, kleiner dan 0,05.

Po4 0.05
pH 6.5
No2 0
No3 25
GH >7
KH 10
Chloor 0
Co2 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Winkiller schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:15:
2x pd krijgen de vissen (discus) eten, zowel droog als diepvries.
2x per dag?? Is dat gebruikelijk voor discussen? Mijn visjes krijgen dagelijks een klein beetje en de rest scharrelen ze zelf maar bij elkaar. Soms sla ik ook nog een dag over. Gaat bij jou alles schoon op of raakt een deel de bodem?

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
JME schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:41:
[...]

2x per dag?? Is dat gebruikelijk voor discussen? Mijn visjes krijgen dagelijks een klein beetje en de rest scharrelen ze zelf maar bij elkaar. Soms sla ik ook nog een dag over. Gaat bij jou alles schoon op of raakt een deel de bodem?
Voor kleine vissen gaat dit zelfs naar 5x of meer per dag, mijn volwassen vissen gaf ik 2x eten per dag.
de Peer schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:48:
[...]

Ja dat zei ik er inderdaad niet bij. Maar ook zonder de waterwissel zouden hoge NO3 en PO4 gehaltes niet tot algen moeten leiden. Wel gaan andere zaken (zoals NH4+) ophopen en dat is dan weer niet wenselijk.

Een andere reden voor blauwalg is een teveel aan licht al meerdere malen gezien en ook zelf meegemaakt in mijn bak.

[ Voor 44% gewijzigd door Rikske_007 op 19-12-2019 06:32 ]

Flickr

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 06:15:
[...]

Voor kleine vissen gaat dit zelfs naar 5x of meer per dag, mijn volwassen vissen gaf ik 2x eten per dag.

[...]

Een andere reden voor blauwalg is een teveel aan licht al meerdere malen gezien en ook zelf meegemaakt in mijn bak.
Een teveel aan licht veroorzaakt geen enkele algensoort. Wat wel kan is dat door de hoge lichtintensiteit er een tekort ontstaat. Bij een tekort aan NO3 gaat blauwalg bijvoorbeeld massaal vermenigvuldigen.

• Rikske_007
de Peer schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:32:
[...]

Een teveel aan licht veroorzaakt geen enkele algensoort. Wat wel kan is dat door de hoge lichtintensiteit er een tekort ontstaat. Bij een tekort aan NO3 gaat blauwalg bijvoorbeeld massaal vermenigvuldigen.
Waardoor het komt weet ik niet want ik meet nooit mijn water, wat ik wel weet dat ik bij meerdere bakken gezien heb dat door een paar led balken weg te halen het probleem na 2 weken oplost was (blauwalg) dus in mijn ogen is dit zeker een oorzaak.

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Rikske_007 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:59:
[...]

Waardoor het komt weet ik niet want ik meet nooit mijn water, wat ik wel weet dat ik bij meerdere bakken gezien heb dat door een paar led balken weg te halen het probleem na 2 weken oplost was (blauwalg) dus in mijn ogen is dit zeker een oorzaak.
Dat kan heel goed kloppen, maar je legt dan waarschijnlijk het verkeerde verband. Door de lichtintensiteit te verlagen (led balken weg halen) zal er minder NO3 verbruikt worden in je bank want de planten gaan minder hard groeien (minder licht). Daardoor zal NO3 niet langer 0 zijn en zal de blauwalg afnemen.

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Dat wisselt inderdaad enorm per vissen. Mijn bak krijgt 2x per week te eten, maar dat zijn geen veeleisende vissen die het nodig hebben om te groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Het gaat mij vooral om het laatste deel van de vraag: raakt een deel van het voer de bodem? Want dat gaat liggen rotten en dat kan je PO4 en NO3 flink omhoog duwen.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]

Kleine discus zelfs tot 4x pd, En ja discussen zijn smerige eters dus zal bij sommige fijne voeders (diepvries is soms te fijn gemalen of gehakt) wel wat voer de bodem bereiken. Maar daar hebben we de Corydoras en kleine scholenvis weer voor, mede hierdoor ververs ik ook 2 tot 3x per week ruim 50/75 liter per keer. Discus vissen hebben een snelle stofwisseling door het warmere water.

Eigenlijk kan je er ook bijna niet aan ontkomen en heeft iedereen er wel last van en dus kunnen bepaalde bacteriën plots de overhand krijgen. Dit krijg je in mijn ogen bijna niet onder controle om het een levend iets is. De standaard insteek is dan zorgen dat je filter voldoende afbraak bacteriën heeft, wat vaak niet lukt en je dus problemen kan krijgen. In mijn ogen is het iets wat bij het houden van aquariums hoort, kijk maar wat er te koop is aan middelen.

Ik ben het met @de Peer eens dat als je licht wegneemt de planten minder zullen verbruiken waardoor je Nitraat over houd en de kans verminderd op blauwalgen maar of je het 100% stopt...nee denk het niet. Zeker niet als je filter niet voldoende afbraak bacteriën heeft. (evenwicht is ook hier het toverwoord in mijn ogen).

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:00:
[...]
Ik ben het met @de Peer eens dat als je licht wegneemt de planten minder zullen verbruiken waardoor je Nitraat over houd en de kans verminderd op blauwalgen maar of je het 100% stopt...nee denk het niet. Zeker niet als je filter niet voldoende afbraak bacteriën heeft. (evenwicht is ook hier het toverwoord in mijn ogen).
Je stopt het niet meteen nee. De inmiddels aanwezige blauwalg blijft aanwezig en kan ook nog doorgroeien. Maar je neemt de oorzaak weg zodat een nieuwe 'bloom' (spontane uitbraak) uitblijft.

• LED-Maniak
Iemand die onderstaande naaldmeerval herkent? Ik ben benieuwd wat mij nu verkocht is. Toch zeker geen farlowella acus.

Qua tekening denk ik aan een rineloricaria sp, maarja... die zijn vooral rood gekleurd. Deze meer chocolade bruin.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3w8Mhxbp/IMG-20191219-152037.jpg

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:26:
Iemand die onderstaande naaldmeerval herkent? Ik ben benieuwd wat mij nu verkocht is. Toch zeker geen farlowella acus.

Qua tekening denk ik aan een rineloricaria sp, maarja... die zijn vooral rood gekleurd. Deze meer chocolade bruin.

[Afbeelding]
Is dat geen steur ?

• LED-Maniak
Sturisoma? Tekening op de topfin is geheel anders dan ik kan vinden.

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:31:
Sturisoma? Tekening op de topfin is geheel anders dan ik kan vinden.
Kleuren kunnen altijd afwijken, volgens mij is dat een Steur, in welke vorm weet ik niet.
Pas op dat hij zich niet klem zwemt, ze hebben geen achteruit en verdrinken dan.

• LED-Maniak
Een steur ziet er echt volledig anders uit hoor. :X
Googlen naar steur en aquarium en je komt niets tegen wat er maar enigszins op lijkt.

Deze komt nog het meest in de buurt:
https://www.flickr.com/photos/elcynico/25911905646/lightbox/

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2019 15:42 ]

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:37:
Googlen naar steur en aquarium en je komt niets tegen wat er maar enigszins op lijkt.

sturisoma aff festivum catfish in google en dan foto's.....

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumphoto.dk/index.php/fishing/2014-07-08-13-04-48/image-9239-img/sturisoma-festivum-10-9239?format=jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/CBlXC-J-Lyc/maxresdefault.jpg

• LED-Maniak
AARGH!!

Zojuist is mijn sunsun HW-702 ermee opgehouden. Hij sluit na het schoonmaken niet meer goed af, ook niet met een beetje vet rond de o-ring.

Wat is een goed extern filter met capaciteit van rond de 1000l/hr? Dit spul kan je natuurlijk niet mee wachten. :/

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43

InFamous

excommunicado

@LED-Maniak waar kom je vandaan? Heb hier eventueel nog wel een 1100 liter uur nood filtertje voor je.

Formerly known as Ragdoll

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:30:

Wat is een goed extern filter met capaciteit van rond de 1000l/hr? Dit spul kan je natuurlijk niet mee wachten. :/
Ik heb een weinig gebruikte Eheim Classic 600 (900L/h) en een JBL e1501 (1400L/h) over. Die JBL maakt wel flink geluid alleen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Sithlord76
Ik heb nu een JBL Solar Nutur (105-130) in mijn bak van 120*40*50 maar bij deze gaan er alwat ledjes stuk of minder vel branden als de anderen.En dat na ongeveer een half jaar. Natuurlijk ga ik deze voor garantie terug brengen. Maar eigenlijk was mijn plan om led verlicchting tegruiken die automatisch dimbaar was, dat kon als de WiFi mudule uit zou komen. Nu blijkt dat JBL daar al een paar jaar zegt mee te komen en als het goed is 02-01-2020. Maar eerst zien dan geloven :X aangezien dat de datum al vaker is verschoven.
Nu kwam ik de led verlichting van Fluval Plant 3.0 tegen en dat lijkt mij wel wat, ook omdat het alles in 1 is, een goede app heeft en uiteindelijk ook goedkoper is. Zijn er mensen hier die ervaring met de Fluval hebben?

• Aziraphale
LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:26:

[Afbeelding]
Sturisoma Aureum, meest algemene Sturisoma die je in de handel zult zien.

• Aziraphale
Sithlord76 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 20:51:
Ik heb nu een JBL Solar Nutur (105-130) in mijn bak van 120*40*50 maar bij deze gaan er alwat ledjes stuk of minder vel branden als de anderen.En dat na ongeveer een half jaar. Natuurlijk ga ik deze voor garantie terug brengen. Maar eigenlijk was mijn plan om led verlicchting tegruiken die automatisch dimbaar was, dat kon als de WiFi mudule uit zou komen. Nu blijkt dat JBL daar al een paar jaar zegt mee te komen en als het goed is 02-01-2020. Maar eerst zien dan geloven :X aangezien dat de datum al vaker is verschoven.
Nu kwam ik de led verlichting van Fluval Plant 3.0 tegen en dat lijkt mij wel wat, ook omdat het alles in 1 is, een goede app heeft en uiteindelijk ook goedkoper is. Zijn er mensen hier die ervaring met de Fluval hebben?
Ik heb de voorloper hiervan boven een Fluval Fresh F60 hangen en ben er zeer over te spreken. Kwalitatief is Fluval erg goed spul, alleen zie je het in Nederland relatief weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hier net een 40 liter tankje gekocht bij iemand. Daar zaten 6 Cory's in (met 3 vlekken, voor,midden, achter, moet even kijken wel dit precies zijn). Waarvan 1 jonkie, schijnen wel vaker jongen hebben gehad.
en 4 Kardinaal Tetra, en een algeneter (volgens mij een otocinclus).

Alleen 1 Tetra is zo dik als wat, maar schijnt altijd al zo te zijn geweest zij ze.
Hij doet het verder ook wel goed en verder ook geen symtomen. Dus zal wel goed zijn.

Maar deze krijgen allen de ruimte in mijn 100 liter bak, de 40 gaat voor de kempvis worden :)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

4 tetra’s? 1 oto? Zielig. Die tetra’s wil je minimaal met 10 hebben en die oto’s met 5. Liefst meer. Maar ja, dat past niet in 40 liter. Vorige eigenaar had beter andere bewoners kunnen nemen. Fijn dat ze bij jou ruimer komen te zitten! Ook met meer soortgenoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Jup, vond het idd ook niet helemaal kloppen.
De bak waar ze in komen (nu nog even aan het klimatiseren) zitten 10 kardinaal tetras in en 5 cory's (wel wat andere type, maar dat bijt elkaar niet).
De oto is helaas wel alleen, zal nog wel even kijken als ik ze in de buurt kan krijgen.

edit:
Hmm, die bak wel smerig... voor nu eerst even goed schoon gemaakt, morgen de rest nog even.
Helaas ook het nodige krassen in het acryl :(

Kwam tijdens het leeghalen, ook nog een jonge Cory tegen, nog geen cm groot.
Die ook maar even verhuist naar de andere bak. Wel zo aardig :+

[ Voor 34% gewijzigd door Renegade666 op 20-12-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 16:02:
@JME
Jup, vond het idd ook niet helemaal kloppen.
De bak waar ze in komen (nu nog even aan het klimatiseren) zitten 10 kardinaal tetras in en 5 cory's (wel wat andere type, maar dat bijt elkaar niet).
De oto is helaas wel alleen, zal nog wel even kijken als ik ze in de buurt kan krijgen.

edit:
Hmm, die bak wel smerig... voor nu eerst even goed schoon gemaakt, morgen de rest nog even.
Helaas ook het nodige krassen in het acryl :(

Kwam tijdens het leeghalen, ook nog een jonge Cory tegen, nog geen cm groot.
Die ook maar even verhuist naar de andere bak. Wel zo aardig :+
Ik heb ook een kleine 30 liter bak. Ben altijd bang om de acryl schoon te maken om krassen te voorkomen. Het voelt ook zo zacht aan dat spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@Racer89
Ik heb het nu schoon gemaakt met gewoon filterspul (dat witte in grote zak te krijgen). zitten geen scherpe randjes op, en maakt prima schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:49:
Hier net een 40 liter tankje gekocht bij iemand. Daar zaten 6 Cory's in (met 3 vlekken, voor,midden, achter, moet even kijken wel dit precies zijn). Waarvan 1 jonkie, schijnen wel vaker jongen hebben gehad.
en 4 Kardinaal Tetra, en een algeneter (volgens mij een otocinclus).

Alleen 1 Tetra is zo dik als wat, maar schijnt altijd al zo te zijn geweest zij ze.
Hij doet het verder ook wel goed en verder ook geen symtomen. Dus zal wel goed zijn.

Maar deze krijgen allen de ruimte in mijn 100 liter bak, de 40 gaat voor de kempvis worden :)
Fijn dat je deze dieren gered hebt van dat krappe bakje. Heb je een foto van de Cory's, dan kunnen we ze wss wel voor je identificeren. :) Losse grote vlekken klinkt als Paleatus maar foto's zijn wat makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink

Hierbij:
De cory's, heb ik er nu 7 van.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zehzia3xyw4zj.jpg

De oto, met 2 van de 5 corys die ik al had.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wgofs8ps75gj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:35:
@SmurfLink

Hierbij:
De cory's, heb ik er nu 7 van.
[Afbeelding]

De oto, met 2 van de 5 corys die ik al had.
[Afbeelding]
Corydoras Panda, Otocinclus Vittatus en Corydoras Paleatus. Die laatste wordt een maatje groter dan de Panda's. Oto ziet er vrij dik uit, even kijken of hij genoeg plantaardig voer heeft gehad. Dit gebeurt vaak als ze teveel eiwitrijk voer krijgen. Heb er zel fook beetje last van dus probeer wat meer met spirulinagranulaat te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
De Paleatus zijn nu nog niet heel oud/groot, dus ik kijk het even aan hoe groot ze worden.
Anders de bak beneden maar ombouwen met zand ipv grind :P

De oto lijkt niet alleen dik, hij is het ook wat..

Ik had het voer ook mee gekregen, waaronder Topper voer tabletten: Ruw eit: 43,5.
Dus denk idd wel aardig wat eiwitten.
Ze krijgen bij mij momenteel ook granulaat uit de automaten, dus zal vast goed komen.

Edit:

Ben even aardig geweest, heb nog 4 oto's meegenomen :+

Vanmiddag even bezig geweest, mijn eerste poging van een Aquascape nano :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/c4yw5zxozqjen.jpg

Wat hebben we voornamelijk geleerd:
-Neem een volledig open bak, werkt makkelijker
-Lange pincet is handiger denk ik dan een kleine |:(

Helaas zijn de krassen wel wat zichtbaar, maar koste in principe weinig gezien het aantal vissen wat er uit kwam :p

[ Voor 36% gewijzigd door Renegade666 op 21-12-2019 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Renegade666 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:53:
De Paleatus zijn nu nog niet heel oud/groot, dus ik kijk het even aan hoe groot ze worden.
Anders de bak beneden maar ombouwen met zand ipv grind :P

De oto lijkt niet alleen dik, hij is het ook wat..

Ik had het voer ook mee gekregen, waaronder Topper voer tabletten: Ruw eit: 43,5.
Dus denk idd wel aardig wat eiwitten.
Ze krijgen bij mij momenteel ook granulaat uit de automaten, dus zal vast goed komen.

Edit:

Vanmiddag even bezig geweest, mijn eerste poging van een Aquascape nano :+

[Afbeelding]

Wat hebben we voornamelijk geleerd:
-Neem een volledig open bak, werkt makkelijker
-Lange pincet is handiger denk ik dan een kleine |:(

Helaas zijn de krassen wel wat zichtbaar, maar koste in principe weinig gezien het aantal vissen wat er uit kwam :p
Ik vind hem leuk. Ik wil volgend jaar ook zoiets dergelijks gaan doen. En dan aanvullen van vuurgarnalen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@avotar

Zat ik ook aan te denken om er wat garnalen in te doen, in combi met mijn betta.
Al denk ik geen vuurgarnalen, maar iets van Blue Dream of iets in die trend. Vuur heb ik al in 2 bakken.

Eigenlijk wou ik die betta er al in doen, maar moet maar even wachten, ondanks dat er water (1/3) uit de zelfde bak komt, en 2/3 vers water. Moet eerst maar even wat bloeie.

Maar ik geef je wel een tip, neem een bak die of volledig open is, of open kan van boven. Deze is 1/3 dicht door plastic houders van de pomp + filter. Dus het boompje past er net door met prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:40:
@avotar

Zat ik ook aan te denken om er wat garnalen in te doen, in combi met mijn betta.
Al denk ik geen vuurgarnalen, maar iets van Blue Dream of iets in die trend. Vuur heb ik al in 2 bakken.

Eigenlijk wou ik die betta er al in doen, maar moet maar even wachten, ondanks dat er water (1/3) uit de zelfde bak komt, en 2/3 vers water. Moet eerst maar even wat bloeie.

Maar ik geef je wel een tip, neem een bak die of volledig open is, of open kan van boven. Deze is 1/3 dicht door plastic houders van de pomp + filter. Dus het boompje past er net door met prutswerk.
Dat is wel erg duur voedsel voor je Betta. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
SmurfLink schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 19:46:
[...]

Dat is wel erg duur voedsel voor je Betta. :9
Daarom ook nog in dubio O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Renegade666 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 18:53:
Daarover gaan de meningen mogelijk verschillen. Oto’s zijn wildvang en snel gestrest, een combinatie die leidt tot veel uitval tijdens transport en overhuizing. Reden voor sommigen om ze te mijden en zo de handel te ontmoedigen. Maar ja, ze zijn wél heel leuk. Dus wees maar een beetje extra lief voor ze :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@JME
Komt goed ;)
Ze hebben elkaar al mooi gevonden. Met zijn 5en aan het ruit gekluisterd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op zondag 22 december 2019 @ 10:18:
[...]

Daarover gaan de meningen mogelijk verschillen. Oto’s zijn wildvang en snel gestrest, een combinatie die leidt tot veel uitval tijdens transport en overhuizing.
Ha daar gaan we weer, en andere siervissen die massaal uit grote kwekerijen uit Azië komen niet zeker.
Als je in gesprek gaat met verzorgers/eigenaren in dierenwinkels over uitval kunnen ze je nog meer vertellen.
Zet eens nakweek Discus uit Azie en Europa bij elkaar, gaat je veel geld kosten als je dikke pech hebt.
Net als met bv. honden en katten, wat de mens wil en waar geld mee te verdienen is komt eerst.

In Azië is het antibiotica gebruik groot, de meeste kweekvissen brengen hun tijd daar door in de antibiotica.
Komen ze naar de EU en worden de vissen geplaatst bij vissen met andere bacteriën en gaan ze nog dood.
Ik hoor nooit iemand over roodneuszalmen, kardinalen of corydorussen, die flippen ook enorm als voorbeeld.

BTW, Oto's zijn groepsdieren (is belangrijk) en dat hoor ik ook bijna niet op forums. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Winkiller op 22-12-2019 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:37:

En toch is het een (jonge) sturisoma :9
Vergelijk maar eens met die van mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zaEA1dtjmgz2pZuEo9KmDTV9/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oDjuA01mvx1BsqG47SE00Z6d/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J6GE7eaScWLm8jWM2vjGLqO8/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Winkiller schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:01:
[...]

Ha daar gaan we weer, en andere siervissen die massaal uit grote kwekerijen uit Azië komen niet zeker.
Als je in gesprek gaat met verzorgers/eigenaren in dierenwinkels over uitval kunnen ze je nog meer vertellen.
Zet eens nakweek Discus uit Azie en Europa bij elkaar, gaat je veel geld kosten als je dikke pech hebt.
Net als met bv. honden en katten, wat de mens wil en waar geld mee te verdienen is komt eerst.

In Azië is het antibiotica gebruik groot, de meeste kweekvissen brengen hun tijd daar door in de antibiotica.
Komen ze naar de EU en worden de vissen geplaatst bij vissen met andere bacteriën en gaan ze nog dood.
Ik hoor nooit iemand over roodneuszalmen, kardinalen of corydorussen, die flippen ook enorm als voorbeeld.

BTW, Oto's zijn groepsdieren (is belangrijk) en dat hoor ik ook bijna niet op forums. :P
Joh, het begon allemaal juist over het feit dat het groepsdieren zijn. Dus wat nou “daar gaan we weer”? “We” gaan helemaal niet. Er is er maar eentje die los gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
toolkist schreef op zondag 22 december 2019 @ 13:29:
[...]

En toch is het een (jonge) sturisoma :9
Vergelijk maar eens met die van mij:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind het zo raar dat het een sturisoma zou zijn. Als je kijkt naar de vlek op bijvoorbeeld de top vin, dan zie je bij de sturosima dat het een korte streep naar boven is. Bij die van mij is het een zwarte vlek over vrijwel de gehele vin.

Ook mis ik de neus en bij de zijvinnen zie je de voorste rand als witte streep met daarachter een gevulde zwarte vin.

Wellicht is deze te jong om er volledig iets over te kunnen zeggen maar ergens voelt het alsof het een ander soort is.

Desalniettemin, mocht het inderdaad een sturisoma blijken dan ben ik er hardstikke blij mee. Prachtig beestje heb je daar!

Moet wel zeggen dat je hem niet voor de activiteit moet kopen. Dat heeft hij gewoon niet. Ligt de ganse dag te chillen en in de avond vreet hij een kwartiertje wat alg en spul en gaat hij weer door met chillen. :+

In ander nieuws: ik heb de hoeveelheid licht verhoogd met 30 minuten per dag. Hier en daar begon er wat alg te ontstaan na een week of twee, waarschijnlijk moet ik meer voeding gaan bijgeven voor de planten, maar sinds dat de naaldmeerval en twee steenkruipers er in heb zitten is bijna al het alg in 3 dagen volledig verdwenen. Dat werkt dus wel. :D Weer een stukje beter balans oOo

Probleem met lekkend filter trouwens (tijdelijk) opgelost. Tijdelijk een grote dot vaseline op de o-ring werkte(ik smeer standaard in, maar niet zoveel als nu) en heb een nieuwe besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 22-12-2019 16:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 22 december 2019 @ 16:02:
[...]

Ik vind het zo raar dat het een sturisoma zou zijn. Als je kijkt naar de vlek op bijvoorbeeld de top vin, dan zie je bij de sturosima dat het een korte streep naar boven is. Bij die van mij is het een zwarte vlek over vrijwel de gehele vin.

Ook mis ik de neus en bij de zijvinnen zie je de voorste rand als witte streep met daarachter een gevulde zwarte vin.

Wellicht is deze te jong om er volledig iets over te kunnen zeggen maar ergens voelt het alsof het een ander soort is.

Desalniettemin, mocht het inderdaad een sturisoma blijken dan ben ik er hardstikke blij mee. Prachtig beestje heb je daar!

Moet wel zeggen dat je hem niet voor de activiteit moet kopen. Dat heeft hij gewoon niet. Ligt de ganse dag te chillen en in de avond vreet hij een kwartiertje wat alg en spul en gaat hij weer door met chillen. :+

In ander nieuws: ik heb de hoeveelheid licht verhoogd met 30 minuten per dag. Hier en daar begon er wat alg te ontstaan na een week of twee, waarschijnlijk moet ik meer voeding gaan bijgeven voor de planten, maar sinds dat de naaldmeerval en twee steenkruipers er in heb zitten is bijna al het alg in 3 dagen volledig verdwenen. Dat werkt dus wel. :D Weer een stukje beter balans oOo

Probleem met lekkend filter trouwens (tijdelijk) opgelost. Tijdelijk een grote dot vaseline op de o-ring werkte(ik smeer standaard in, maar niet zoveel als nu) en heb een nieuwe besteld.
Bij mij zijn het er 3, 2 man 1 vrouw (geen idee welke ik op de foto heb) en de mannen zijn toch regelmatig actief,. vooral met elkaar aan het worstelen. Naast elkaar liggen en kijken wie de ander weggeduwd krijgt. En mochten de geo's daar toevallig dan in de weg zwemmen, dan proberen ze die net zo goed weg te duwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

JME schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:31:
[...]

Joh, het begon allemaal juist over het feit dat het groepsdieren zijn. Dus wat nou “daar gaan we weer”? “We” gaan helemaal niet. Er is er maar eentje die los gaat...
Joh het ging mij in 1ste instantie over de uitval van vissen in het algemeen, Aan jou én anderen: houden we het vriendelijk en netjes?

[ Voor 7% gewijzigd door Ardana op 23-12-2019 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Pfff, altijd als ik vissen bij de waterlelie in enschede haal zijn er een aantal al zwak of zijn er een aantal binnen een dag of 3 dood, ik snap er werkelijk niets van.

Volgende keer maar eens de waterwaardes in die zakken testen. Ze zitten in dezelfde stad als ik dus ik verwacht vergelijkbare waardes, maar wie weet halen ze het wel uit de grond of is hun omzet zo hoog dat de diertjes in korte tijd veel schommelingen zien.

Toch maar niet meer laten verleiden daar en naar een andere zaak verder weg uitwijken. Zelfs de vissen van de dierenwinkel zijn sterker.

(en ja als ze binnenkomen dan geef ik ze een aantal uur de tijd om te wennen aan de temperatuur en voeg langzaam eigen water toe en ja het aquarium draait al een paar jaar stabiel met vis er in en er is maar zeer weinig introductie van nieuwe vis. Volgens mij zijn ze gewoon hartstikke zwak bij die shop vandaan.)

[ Voor 21% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2019 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:38:
Pfff, altijd als ik vissen bij de waterlelie in enschede haal zijn er een aantal al zwak of zijn er een aantal binnen een dag of 3 dood, ik snap er werkelijk niets van.
Terugbrengen en je verhaal doen in plaats van hier, grote kans dat je nieuwe vissen meekrijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Winkiller schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:52:
[...]

Terugbrengen en je verhaal doen in plaats van hier, grote kans dat je nieuwe vissen meekrijgt. :)
Meh, paar keer gedaan maar wordt er flauw van. Misschien moet ik mij niet laten verleiden nieuwe te kopen daar als ik wat anders haal. :+

Volgende keer maar naar een andere shop, jammer dat het verder rijden is.

[ Voor 9% gewijzigd door LED-Maniak op 23-12-2019 12:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:54:
[...]

Meh, paar keer gedaan maar wordt er flauw van. Misschien moet ik mij niet laten verleiden nieuwe te kopen daar als ik wat anders haal. :+

Volgende keer maar naar een andere shop, jammer dat het verder rijden is.
Als het je al vaker is overkomen zou ik daar echt niet meer komen... dan is er iets behoorlijk mis intern. Heb dat ook wel eens gehad met een shop hier, daar kom ik ook niet meer. Ga nu naar die op het bedrijventerrein aan de overkant. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Winkeliers zijn verplicht om je nieuwe vissen te geven als ze uitvallen, zeker als je er alles aan doet om het te voorkomen. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met zwakke dieren die uit de nakweek van nakweek en nakweek komen. Misschien is het ook handig te weten waar de vissen in jouw winkel vandaan komen, bijvoorbeeld bij een groothandel als Ruinemans uit Montfoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
Heb hier in mijn bak sinds een maand Leleupi jongen nu zag ik gisteren dat mijn Cylindricus ook blijkbaar jongen hebben en dat deze samenzitten bij de Leleupi's en dat de ouders (Leleupi) hieraan niets doen, ze nemen blijkbaar de zorg over want ze jagen andere vissen weg ? Het koppel Cylindrics zit iets verder in de bak :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:23
@Rikske_007 is dat nou wel handig, leleupi en cylindricus bij elkaar in dezelfde bak? Ze lijken zo veel op elkaar dat het me niet zou verbazen als je ze kon kruisen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
Bananenplant schreef op woensdag 25 december 2019 @ 11:18:
@Rikske_007 is dat nou wel handig, leleupi en cylindricus bij elkaar in dezelfde bak? Ze lijken zo veel op elkaar dat het me niet zou verbazen als je ze kon kruisen.
Klopt die kunnen kruisen maar is hier niet het geval koppeltjes zitten altijd bij elkaar, mij gaat het niet om de jongen want ben ze liever kwijt dan rijk maar vond het apart qua broedzorggedrag :)

Flickr

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 08:44
Ik mis nog wel wat (geüpdate) foto's van bakken hier! Ik zoek nog wel wat inspiratie

Wil zelf weer overwegen een 300L tank te nemen, evt zoutwater. Het kriebelt weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:28

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Na jaren geen aquarium meer gehad te hebben wil ik in het nieuwe jaar er weer één aanschaffen. Wij hadden altijd aquariums (grote) met goudvissen of schildpadden.

Nu zal het ivm ruimte een kleinere bak ( +/- 80L) worden en dus zeker geen goudvissen.

Idee is om een bak met een scholletje tetra's te nemen, plus een algeneter met wat vuur garnalen voor het opruimen van o.a. de bodem.

Als "pronkvis" wil een mannelijke Kempvis nemen.

Het liefst zou ik nog een scholletje van een andere vis willen, maar als een begin lijkt bovenstaande me genoeg. En iig geen guppy's, hoef niet constant jonkies te hebben en ben bang dat ze voer gaan zijn voor de kempvis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:40:
Na jaren geen aquarium meer gehad te hebben wil ik in het nieuwe jaar er weer één aanschaffen. Wij hadden altijd aquariums (grote) met goudvissen of schildpadden.

Nu zal het ivm ruimte een kleinere bak ( +/- 80L) worden en dus zeker geen goudvissen.

Idee is om een bak met een scholletje tetra's te nemen, plus een algeneter met wat vuur garnalen voor het opruimen van o.a. de bodem.

Als "pronkvis" wil een mannelijke Kempvis nemen.

Het liefst zou ik nog een scholletje van een andere vis willen, maar als een begin lijkt bovenstaande me genoeg. En iig geen guppy's, hoef niet constant jonkies te hebben en ben bang dat ze voer gaan zijn voor de kempvis.
Je garnalen zijn wel erg duur voer... dan zijn guppy's een stuk goedkoper. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:42:
[...]

Je garnalen zijn wel erg duur voer... dan zijn guppy's een stuk goedkoper. ;)
Van wat ik gelezen heb zou de Kempvis de volwassen garnalen wel met rust moeten laten.. Omdat m'n dochter graag Guppies wil zat ik er aan te denken om dan ook Rouwtetra's erbij te doen om de populatie onder controle te houden.

Maar A de bak zit dan wel erg vol en B las slechte ervaringen met Rouwtetra's en Kempvissen in één bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:55:
[...]

Van wat ik gelezen heb zou de Kempvis de volwassen garnalen wel met rust moeten laten.. Omdat m'n dochter graag Guppies wil zat ik er aan te denken om dan ook Rouwtetra's erbij te doen om de populatie onder controle te houden.

Maar A de bak zit dan wel erg vol en B las slechte ervaringen met Rouwtetra's en Kempvissen in één bak.
Hihi, dan ken ik genoeg mensen waarbij de garnalen nooit volwassen geworden zijn. :P De Betta van m'n ex vond ze heerlijke hapjes.. die moesten allerijl uitgevangen worden en in een aparte bak gezet worden.

Het kan overigens ook dat de Betta de guppenmannen gaat najagen als ze grote staarten hebben. Die zien ze soms als concurrent.. Endlersoorten zal ie wel met rust laten, die jongen wel net zo hard dus dan heb je gelijk gratis voer. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:42:
[...]

Hihi, dan ken ik genoeg mensen waarbij de garnalen nooit volwassen geworden zijn. :P De Betta van m'n ex vond ze heerlijke hapjes.. die moesten allerijl uitgevangen worden en in een aparte bak gezet worden.

Het kan overigens ook dat de Betta de guppenmannen gaat najagen als ze grote staarten hebben. Die zien ze soms als concurrent.. Endlersoorten zal ie wel met rust laten, die jongen wel net zo hard dus dan heb je gelijk gratis voer. :P
Haha oke, goed om ook wat ervaringen te lezen o.a. hier. Staat ook veel verkeerde info op internet.. Dat Goudvissen nog steeds samen met kleine bak verkocht worden is bijv echt een schande....

Mss ga ik dan voor wat grotere garnalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:21:
[...]

Haha oke, goed om ook wat ervaringen te lezen o.a. hier. Staat ook veel verkeerde info op internet.. Dat Goudvissen nog steeds samen met kleine bak verkocht worden is bijv echt een schande....

Mss ga ik dan voor wat grotere garnalen.
Japonica's zullen niet door de Betta gegeten worden, maar kweken ook weer niet in zoet water. Zelfde voor beide waaierhandsoorten (Atyopsis moluccensis of gabonensis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:17:
[...]

Japonica's zullen niet door de Betta gegeten worden, maar kweken ook weer niet in zoet water. Zelfde voor beide waaierhandsoorten (Atyopsis moluccensis of gabonensis).
Thnx,

Heb nu iig m'n visbestand helder:
- Scholletje blauw neon (las dat de neon tetra te ver is doorgefokt..)
- Japonica's
- 1 x Betta (man)
- Scholletje Rasbora Galaxy

Gisteren hebben we een mooie bak van 180l gezien, we moeten alleen nog even checken of ie gaat passen en waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
DutchHammer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:56:
[...]

Thnx,

- Japonica's
- 1 x Betta (man)

Gisteren hebben we een mooie bak van 180l gezien, we moeten alleen nog even checken of ie gaat passen en waar.
Verstandig dat je de Simulans ipv de neons kiest, al zou ik persoonlijk voor 1 soort in een flinke school gaan en dan de Galaxy's nemen omdat je dan alles Aziatisch hebt.

Wat hier overigens ook nog leuk bij zou kunnen zijn Rosy loaches (Petruichthys Sp. Rosy) of een groepje Kuhli. Heb je ook nog wat leven op de bodem van je bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:38
DutchHammer schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 15:56:
[...]

Thnx,

- Japonica's
- 1 x Betta (man)

Ik zou de Betta laten schieten en kijken naar wat vriendelijkere Gouramis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

D.deJong schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:52:
[...]

Ik zou de Betta laten schieten en kijken naar wat vriendelijkere Gouramis
Vind Goeramies opzich ook wel leuk.. Behalve de dwerg Goerami... Iets met onwetend zijn en een verkoper die beweerde dat ze goed samengingen met Goudvissen..

Maar waarom een Goerami ipv een Betta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Een betta heeft niet de beste naam qua vredelievendheid al schijnt dat erg aan het karakter van het desbetreffende visje te liggen. Dwerggouramies zijn er doorgefokt en de meeste hebben geen lang leven, knorgouramies zijn wel erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 15:59:
[...]

Vind Goeramies opzich ook wel leuk.. Behalve de dwerg Goerami... Iets met onwetend zijn en een verkoper die beweerde dat ze goed samengingen met Goudvissen..

Maar waarom een Goerami ipv een Betta?
Gourami's zijn veel minder agressief dan een Betta, het zijn rustigere vissen die behalve als ze nesten veel makkelijker omgaan met andere vissen. :) Honinggourami's zijn erg leuk maar kleinblijvend. Dwerg zijn erg doorgefokt.

Zoo, ik heb maar eens flink gesnoeid. De Grote bak is echt overwoekerd door Vallisneria, ondanks dat ik meer dan de helft heb weggewerkt staat het nog vol. Weet nog niet echt wat ik ermee wil.. misschien iets anders qua achtergrondplantje links en rechts achter het hout. Ik heb sowieso nieuw hout nodig dus komende dagen maar even langs Ferrytale. (Ja ik weet dat de ruit ook flink gepoetst moet worden :P )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/52NID0b110IjV8T060EhsFIO/thumb.jpg

De kleine bak is nu aardig leeg na snoeien, daar wil ik sowieso nog een niet woekerend achtergrondplantje voor halen en misschien wat Kuhlii's erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ks8TEZjI8gMUipVLJiD6qkbx/thumb.jpg

Suggesties voor leuke achtergrondplantjes voor een 60x30 bak of iets leuks voor de 120 zijn uiteraard welkom. :) Ga sowieso wat Trilineatussen halen, dat blijft toch zo kriebelen dat ik de knoop eindelijk heb doorgehakt.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 01-01-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

SmurfLink schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:05:
Suggesties voor leuke achtergrondplantjes voor een 60x30 bak of iets leuks voor de 120 zijn uiteraard welkom. :)
Gezien de donkere achterwand zou ik voor de 60cm bak een frisgroen plantje overwegen. Niet te dichtgroeiend, zodat je de achterwand er doorheen blijft zien. Bijvoorbeeld een Bacopa Amplexicaulis of een wat verder uit elkaar geplante Vallisneria Nana (smalbladige soort, is net gras). Niet erg veeleisend spul bovendien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 17:25:
[...]

Gezien de donkere achterwand zou ik voor de 60cm bak een frisgroen plantje overwegen. Niet te dichtgroeiend, zodat je de achterwand er doorheen blijft zien. Bijvoorbeeld een Bacopa Amplexicaulis of een wat verder uit elkaar geplante Vallisneria Nana (smalbladige soort, is net gras). Niet erg veeleisend spul bovendien.
Oh die Bacopa ziet er erg leuk uit, en hopelijk niet te idioot snel groeiend. Hygrophilia was geen succes, dat woekerde zo dat ik het op een gegeven moment maar alles eruit gegooid heb. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hygrophila is net onkruid ja. Bacopa Amplexicaulis groeit hier niet debiel snel, maar wel makkelijk. Het is een stengelplant die je ook kunt toppen en daarna de top terugpoten. Wel vrij gladde stengel dus diep in de bodem zetten om loslaten te voorkomen en het een kans te geven om te wortelen. Let op dat er verschillende Bacopa varianten zijn, dit is volgens mij de stevigste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
rolandos582 schreef op donderdag 26 december 2019 @ 10:10:
Ik mis nog wel wat (geüpdate) foto's van bakken hier! Ik zoek nog wel wat inspiratie

Wil zelf weer overwegen een 300L tank te nemen, evt zoutwater. Het kriebelt weer
GreenAqua heeft wel een leuke filmpje uitgebracht over de tanks bij hun in de zaak.
Staat mooi spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35
Winkiller schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:45:
Winkeliers zijn verplicht om je nieuwe vissen te geven als ze uitvallen, zeker als je er alles aan doet om het te voorkomen. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met zwakke dieren die uit de nakweek van nakweek en nakweek komen. Misschien is het ook handig te weten waar de vissen in jouw winkel vandaan komen, bijvoorbeeld bij een groothandel als Ruinemans uit Montfoort.
In de natuur legt een vis 30 eitjes, en door natuurlijke selectie wordt er daarvan 1-2 volwassen.
Bij een kweker zullen dat er 20-25 zijn omdat ze continu goed gevoerd worden, en in goede omstandigheden zitten zonder dat ze bejaagd worden.

Dat levert zwakkere afkomst op bij gebrek aan "survival of te fittest".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Daarbij is het ook maar de vraag of de kweker z'n kweek koppels vaak genoeg 'ververst' en of het wel koppels uit verschillende bloedlijnen zijn en dus niet broer en moeder/zus/nicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

toolkist schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 12:20:
Daarbij is het ook maar de vraag of de kweker z'n kweek koppels vaak genoeg 'ververst'
Nee die beesten worden net als een koe helemaal uitgemolken. Hun kinderen zwemmen de eerste weken van hun leven rond in de antibiotica en komen dan pas bij de groothandels over de wereld terecht en dan pas bij ons via de dierenwinkels. Grote kans dat ze dan ziek worden en doodgaan omdat er bij ons weer andere bacteriën in het water zitten waarvoor ze niet resistent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
Er zijn op het moment heel veel soorten die kompleet kapot gekweekt zijn zoals: Dwerggourami, Guppen, Neon/ Kardinaal Tetra en om over de zwakke wildvang zoals bij de Otocinclus maar niet te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Kerstboom was eindelijk weg, dus konden we vandaag goed meten. Ipv een 80l bak kunnen we voor een 125l (Juwel Rio 125) gaan. 180l paste net niet.

Wss dit weekend halen plus planten en zand om de boel te gaan indraaien. Deed ik vroeger nooit en heb wss altijd geluk gehad dat het goed ging..

Vissen gaan van de Hornbach in de buurt komen, hoor goede ervaringen van kennissen, zelf wezen kijken en zag er stukken beter uit dan wat ik bijv bij de Intratuin zie.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchHammer op 02-01-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

D.deJong schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:27:
om over de zwakke wildvang zoals bij de Otocinclus maar niet te beginnen.
Ik vraag mij af waarom dit visje steeds weer aangedragen wordt als zwak en dat er veel sneuvelen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:29:
[...]

Ik vraag mij af waarom dit visje steeds weer aangedragen wordt als zwak en dat er veel sneuvelen. :?
Nu ik me druk aan het inlezen ben in alles m.b.t. een tropisch aquarium valt me op dat er hoe dan ook veel tegenstrijdige informatie is. Zeker als het gaat om welke vis bij welke vis en wat nou goede beginners vissen zijn.

Gelukkig zijn er ook genoeg ervaringen en tips te vinden van mensen die al wat langer een aquarium houden. En ook een beetje weten welke soorten zijn doorgefokt bijv.
Pagina: 1 ... 35 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.