Er is ontzettend veel papegaai gedrag, geen idee waarom. Als jij een aquarium gaat opstarten moet je dat vooral doen en je niet tegen laten houden. Koop je tropische visjes bij een winkel waar alles in de waterwereld schoon & verzorgd is. Als jij een visje ziet wat je leuk vind zoek dan op internet op welke vis het is zodat je ook kan vinden welke soorten er nog meer zijn die bij jou voorkeur visje passen. Dan vind je ook de biotoop eisen en meer informatie wat voor die soorten belangrijk is.DutchHammer schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:57:
[...]
Nu ik me druk aan het inlezen ben in alles m.b.t. een tropisch aquarium valt me op dat er hoe dan ook veel tegenstrijdige informatie is. Zeker als het gaat om welke vis bij welke vis en wat nou goede beginners vissen zijn.
Gelukkig zijn er ook genoeg ervaringen en tips te vinden van mensen die al wat langer een aquarium houden. En ook een beetje weten welke soorten zijn doorgefokt bijv.
Zo pak ik het ook aan, alleen vind ik het als beginner wel handig om feedback te krijgen. Zoals ik hier kreeg mbt de Betta. Dat gaat toch een groepje Honing Gouramies worden. Lees idd verhalen waarbij een Betta met bad additute zich ging uitleven op medebewoners.Winkiller schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:06:
[...]
Er is ontzettend veel papegaai gedrag, geen idee waarom. Als jij een aquarium gaat opstarten moet je dat vooral doen en je niet tegen laten houden. Koop je tropische visjes bij een winkel waar alles in de waterwereld schoon & verzorgd is. Als jij een visje ziet wat je leuk vind zoek dan op internet op welke vis het is zodat je ook kan vinden welke soorten er nog meer zijn die bij jou voorkeur visje passen. Dan vind je ook de biotoop eisen en meer informatie wat voor die soorten belangrijk is.
Betta kan altijd later alsnog.
En wat als je een vrouwtje neemt? Die zijn toch stukken makkelijker met medebewoners dan de mannetjes? En daar kun je er eventueel meerdere van samen houden. Wel wat minder mooi dan de mannen.DutchHammer schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 16:59:
[...]
Zo pak ik het ook aan, alleen vind ik het als beginner wel handig om feedback te krijgen. Zoals ik hier kreeg mbt de Betta. Dat gaat toch een groepje Honing Gouramies worden. Lees idd verhalen waarbij een Betta met bad additute zich ging uitleven op medebewoners.
Betta kan altijd later alsnog.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
In het begin bij de koper en bij de handelaar gaan veel van deze visjes (veelal wildvang) dood, als ze de eerste maanden door zijn gekomen dan heb je er een leuk visje aan. Ik heb er in ieder geval in al die jaren nog nooit geluk mee gehad.Winkiller schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:29:
[...]
Ik vraag mij af waarom dit visje steeds weer aangedragen wordt als zwak en dat er veel sneuvelen.
[ Voor 7% gewijzigd door D.deJong op 03-01-2020 09:48 ]
Dit dus. Geen enkele andere vis kom ik zoveel klachten over tegen op forums als de otocinclus.D.deJong schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:47:
[...]
In het begin bij de koper en bij de handelaar gaan veel van deze visjes (veelal wildvang) dood, als ze de eerste maanden door zijn gekomen dan heb je er een leuk visje aan. Ik heb er in ieder geval in al die jaren nog nooit geluk mee gehad.
Hier ook weinig geluk mee gehad.
Toevallig zag ik bij de lokale intratuin oto's verspreid over verschillende bakken zitten met een dikke buik en zonder prijskaartje, dus ik schat dat die er al een tijdje zitten en er wel doorheen komen. Denk dat ik dit weekend nog even langs ga om ze te kopen.
Introductie van nieuwe vissen van die aqa shop in enschede laatst heeft geresulteerd dat ik netto 4 vissen ben verloren. De eerste waren na een dag of twee dood, veel te zwak. De rest volgde in de week erna: ze hadden een ziekte meegenomen en ook mijn oude vissen geinfecteerd.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
@LED-Maniak , @D.deJong ,
Met respect, alle vissen zijn na transport stressed-out, de Otocinclus is daar geen uitzondering op.
Misschien moeten die beestjes na elk transport eerst een paar dagen aansterken voordat ze verder gaan.
Ik weet zeker dat dit een heleboel dode vissen zal voorkomen..
@DutchHammer ,
De Siamese vechtvis is een apart verhaal, ik heb altijd medelijden met deze beestjes in een jampot.
Ze worden gekocht omdat ze zo mooi zijn maar er zitten inderdaad wel wat haken en ogen aan.
Als je goed zoekt op internet kom heel veel nuttige informatie tegen die belangrijk is, filter dit voor jezelf.
Met respect, alle vissen zijn na transport stressed-out, de Otocinclus is daar geen uitzondering op.
Misschien moeten die beestjes na elk transport eerst een paar dagen aansterken voordat ze verder gaan.
Ik weet zeker dat dit een heleboel dode vissen zal voorkomen..
@DutchHammer ,
De Siamese vechtvis is een apart verhaal, ik heb altijd medelijden met deze beestjes in een jampot.
Ze worden gekocht omdat ze zo mooi zijn maar er zitten inderdaad wel wat haken en ogen aan.
Als je goed zoekt op internet kom heel veel nuttige informatie tegen die belangrijk is, filter dit voor jezelf.
[ Voor 35% gewijzigd door Winkiller op 03-01-2020 12:34 ]
Ik heb sinds eind september een Aquatlantis Fusion 100, dat is een 180l bak.
Ik ben gestart met het intern filter dat er bij zat, maar ben daar niet zo tevreden over:
- ofwel steek ik een pak witte filterwatten op die filter, maar dan is het na een week al dichtgeslibt
- ofwel blijf ik met zweefvuil zitten
- CO2 krijg ik niet goed verspreid
- er blijft te veel vuil op de bodem liggen
Dus heb het plan om morgen een JBL e902 te halen en die er op te zetten, samen met een CO2 reactor van JBL.
Goed idee? Of is er voor die prijs iets beter te vinden?
Ik ben gestart met het intern filter dat er bij zat, maar ben daar niet zo tevreden over:
- ofwel steek ik een pak witte filterwatten op die filter, maar dan is het na een week al dichtgeslibt
- ofwel blijf ik met zweefvuil zitten
- CO2 krijg ik niet goed verspreid
- er blijft te veel vuil op de bodem liggen
Dus heb het plan om morgen een JBL e902 te halen en die er op te zetten, samen met een CO2 reactor van JBL.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat filter is prima en die jbl oplossing voor CO2 ook maar zorg dat het in de stroming staat van je filter.Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:41:
Dat wil zeggen niet direct in de uitstroom maar zorg er wel voor dat er waterverplaatsing is rond de reactor.
Beter kan je gaan voor de JBL ProFlora Direct CO2 Diffusor, die plaats je in de uitgang van je filterslang.
[ Voor 8% gewijzigd door Winkiller op 03-01-2020 14:52 ]
Dit filter heb ik ook, prima ding. Geruisloos en makkelijk in gebruik.Tommie12 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:41:
Ik heb sinds eind september een Aquatlantis Fusion 100, dat is een 180l bak.
[..]
I have stability. The ability to stab.
Dank U. Ik bedoelde idd die inline diffusor, die ga ik er direct bij kopen.Winkiller schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:51:
[...]
Dat filter is prima en die jbl oplossing voor CO2 ook maar zorg dat het in de stroming staat van je filter.
Dat wil zeggen niet direct in de uitstroom maar zorg er wel voor dat er waterverplaatsing is rond de reactor.
Beter kan je gaan voor de JBL ProFlora Direct CO2 Diffusor, die plaats je in de uitgang van je filterslang.
Sony A7 iv en wat recycled glas
@Winkiller en @SmurfLink
Die JBL was ik klaar mee.. Dat ding is bij mij absoluut niet stil...
Sist/suist constant als de CO2 open staat zoals ik eerder gefilmt/gepost hebt hier.
Ik heb momenteel een gewone diffuser in de bak zitten die ik had bij het geheel.
Nadeel, belletjes rond de bak en momenteel niet bepaald mooi.
Voordeel, stil. En werkt verder prima.
Die CO2 Reactor van Sera was in mijn ogen ook nog een beter, maar die is helaas stuk. Misschien toch maar een nieuwe kopen binnenkort.
Sist/suist constant als de CO2 open staat zoals ik eerder gefilmt/gepost hebt hier.
Ik heb momenteel een gewone diffuser in de bak zitten die ik had bij het geheel.
Die CO2 Reactor van Sera was in mijn ogen ook nog een beter, maar die is helaas stuk. Misschien toch maar een nieuwe kopen binnenkort.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik had het ook alleen over het filter, ik heb geen CO2 erop.Renegade666 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:42:
@Winkiller en @SmurfLink
@Tommie12 ik heb een 1501 gebruikt, imho akoestisch niet geschikt voor de huiskamer. Vooral niet toen hij na 2.5 jaar ook nog ging rammelen wat niet met een nieuwe rotorset op te lossen was.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
@SmurfLink oeps😅 verkeerd gelezen.
@Bananenplant
Ik heb ook een e902, en heb een e1502 gehad. Maar die e902 is een stuk stiller dan de 1502.
Heb nu ook een eheim pro 4 beneden staan. Die is nog een stapje stiller zelf.
@Bananenplant
Ik heb ook een e902, en heb een e1502 gehad. Maar die e902 is een stuk stiller dan de 1502.
Heb nu ook een eheim pro 4 beneden staan. Die is nog een stapje stiller zelf.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
@Renegade666 ik was er klaar mee en heb een Eheim Classic gekocht.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Aquarium opgezet substraat, grint, planten en deco zitten erin.
Alleen een grote fuck up, water is veels te warm. Nu rond de 38 graden. Hopeliik zakt het snel in temperatuur voor de plantjes..
Alleen een grote fuck up, water is veels te warm. Nu rond de 38 graden. Hopeliik zakt het snel in temperatuur voor de plantjes..
Emmer water eruit en kouder er weer in...DutchHammer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:09:
Koelt vanzelf af.DutchHammer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:09:
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Beter nu dan straks met vis erin. Vissoep! ;-)
Maar waarom zo warm erin gedaan? Foutje? En waarom dan nu niet gewoon even een waterwissel doen?
Maar waarom zo warm erin gedaan? Foutje? En waarom dan nu niet gewoon even een waterwissel doen?
Met wat ijsklontjes en een waterwissel van één emmer begon de tempratuur rustig aan te zakken.JME schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 22:48:
Beter nu dan straks met vis erin. Vissoep! ;-)
En het was idd een foutje, ik was afgegaan op gevoel i.p.v. even te meten.. Les voor de volgende keer (waterwissel).
Planten hebben wel een klapje gehad, vooral de grote heeft zwarte vlekken. Kijken of dat nog bijtrekt. Laat ze er hoe dan ook nog even instaan tijdens het indraaien.
Ook de achterwant komt omhoog omdat er grind onder geschoten is.. Heb achterwanden nooit vast geplakt eigenlijk, maar deze keer lijkt het niet plakken zich te wreken.
[ Voor 26% gewijzigd door DutchHammer op 05-01-2020 10:19 ]
Gisteren besloten om de 40 liter weer weg te doen (iemand intresse?) en een 60 liter rimless te halen (mp).
Spul vanochtend overgezet en staat nu weer te draaien.
Al denk ik dat hij nog wel even ander plekje moet hebben...
Spul vanochtend overgezet en staat nu weer te draaien.
Al denk ik dat hij nog wel even ander plekje moet hebben...

Je kan over het algemeen waterwissels gewoon met koud water doen overigens.. scheelt je hoop gedoe bij de kraan.DutchHammer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:00:
[...]
Met wat ijsklontjes en een waterwissel van één emmer begon de tempratuur rustig aan te zakken.
En het was idd een foutje, ik was afgegaan op gevoel i.p.v. even te meten.. Les voor de volgende keer (waterwissel).
Planten hebben wel een klapje gehad, vooral de grote heeft zwarte vlekken. Kijken of dat nog bijtrekt. Laat ze er hoe dan ook nog even instaan tijdens het indraaien.
Ook de achterwant komt omhoog omdat er grind onder geschoten is.. Heb achterwanden nooit vast geplakt eigenlijk, maar deze keer lijkt het niet plakken zich te wreken.
Een achterwand zal je vast moeten maken, anders komt er water tussen wat blijft staan en dat kan troep geven, of er kunnen vissen achter blijven zitten. Je kan alleen niet kitten in een natte bak.... dan moet je eerst alles eruit halen, de boel laten drogen, kitten, die boel laten drogen, flink spoelen en daarna pas de boel inrichten...
Sorry maar dit vind ik niet het juiste advies, zeg er dan tenminste bij dat wij dan geen grote hoeveelheden moeten gaan verversen bij kleine bakken. Ik raad iedereen aan om maximaal 2/3 graden lager te zitten met het nieuwe water, dit voorkomt shock bij vissen en het scheelt stroom. Vooral vissen die wat warmer zitten dan 24 graden, shock kan vissendood betekenen. Als het alleen gaat om Aquascapes zonder vissen zal het een ander verhaal zijn denk ik.SmurfLink schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:43:
[...]
Je kan over het algemeen waterwissels gewoon met koud water doen overigens.. scheelt je hoop gedoe bij de kraan.
Normaliter ververst men maximaal 10% van het water... dat geeft dus amper schommeling in temperatuur gezien 90% nog steeds op temperatuur is. Ik heb oprecht geen flauw idee met welke temperatuur het hier uit de koude kraan komt maar heb nog nooit een shock gehad.Winkiller schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:13:
[...]
Sorry maar dit vind ik niet het juiste advies, zeg er dan tenminste bij dat wij dan geen grote hoeveelheden moeten gaan verversen bij kleine bakken. Ik raad iedereen aan om maximaal 2/3 graden lager te zitten met het nieuwe water, dit voorkomt shock bij vissen en het scheelt stroom. Vooral vissen die wat warmer zitten dan 24 graden, shock kan vissendood betekenen. Als het alleen gaat om Aquascapes zonder vissen zal het een ander verhaal zijn denk ik.
Met 10% verwijder je de ook maar 10% van de opgebouwde stoffen. Dus dan moet je of vaker water verversen... Of niet teveel vissen hebben.SmurfLink schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:20:
[...]
Normaliter ververst men maximaal 10% van het water... dat geeft dus amper schommeling in temperatuur gezien 90% nog steeds op temperatuur is. Ik heb oprecht geen flauw idee met welke temperatuur het hier uit de koude kraan komt maar heb nog nooit een shock gehad.
Zelf heb ik een setje om te verversen. 1 kant op de kraan, slang naar het aquarium. Zuigt leeg en vult ook. Ik ververs vaak de helft van het water, en op gevoel doe ik dan weer "warm" water terug. Ik zit er vaak niet meer dan 2 graden af. En dat is voor de vissen geen enkel probleem.
Plus dat verwarmen via je aquarium minder efficiënt is als via je boiler/CV. Al verschilt dat wel per aquarium. Met een groot aquarium is dat duidelijker dan met en hele kleine.
[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 05-01-2020 13:26 ]
Mwah, ik ververs standaard zo'n 40% water, en als ik dat met koud water of zelfs maar TE koud water doe hebben mijn cichliden direct een koudeshock (1x gehad). Mijn roofvissen (riviervissen) kunnen daarentegen aardig wat hebben. Mijn goudvissen ook. Maar als je iets gevoeligere vissen hebt, danwel vissen uit meren ipv rivieren dan kan koud water heel vervelend aflopen. Dus om zomaar te roepen dat 'verversen met koud water prima kan' is dus niet tof, wat als een beginner dat leest en dat zomaar gaat doen...SmurfLink schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:20:
[...]
Normaliter ververst men maximaal 10% van het water... dat geeft dus amper schommeling in temperatuur gezien 90% nog steeds op temperatuur is. Ik heb oprecht geen flauw idee met welke temperatuur het hier uit de koude kraan komt maar heb nog nooit een shock gehad.
Het komt niet op de graad voor de meeste vissen, dus met je hand voelen of de temperatuur ongeveer gelijk is (iets te koud is meestal beter dan te warm) en dan rustig water toevoegen is een veel veiliger advies.
Ik ga idd bij een waterwissel water gebruiken op ongeveer dezelfde temperatuur als wat in het aquarium zelf zit.
We gaan de achterwand eruit halen, ben bang dat alles eruit en spoelen funest is voor de planten.
Heb net een poster gekocht als oplossing.
We gaan de achterwand eruit halen, ben bang dat alles eruit en spoelen funest is voor de planten.
Heb net een poster gekocht als oplossing.
dragon2 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:25:
[...]
Mwah, ik ververs standaard zo'n 40% water, en als ik dat met koud water of zelfs maar TE koud water doe hebben mijn cichliden direct een koudeshock (1x gehad). Mijn roofvissen (riviervissen) kunnen daarentegen aardig wat hebben.
Het komt niet op de graad voor de meeste vissen, dus met je hand voelen of de temperatuur ongeveer gelijk is (iets te koud is meestal beter dan te warm) en dan rustig water toevoegen is een veel veiliger advies.

Toen ik nog met emmers liep te slepen eerst meten met bovenstaande analoge thermometer.
En nu voor ik de slangkoppeling op de kraan klik ook, meten is weten & kleine moeite.
Ik zag tijdens het rammenlappen (binnenkant) dat er weer Cyano ontstaat, wie heeft de gouden tip ?
Niet komen met water verversen, nitraat verhogen, meer Co2, filter schoonmaken en meer doorstroming.
Filter is voldoende schoon, Co2 is goed, doorstroming is voldoende, en het water is bijna wekelijks 40%.
Waterstofperoxide werkt ook niet voldoende, en Blue Exit en Aerocol helpen slechts tijdelijk.
Ben ook minder gaan voeren (Discus) en alles zonder resultaat. het blijft terugkomen.
Alle overige waterwaarden zijn in verhouding, zelfs PO4 en Chloor.
Ohja de planten groeien ook wel redelijk, vooral de grote Vallesneria gaat snel.
Dan nog een vraag: Wie kent de juiste prijzen voor 10kg Co2 ? ze willen tegenwoordig 52 euri.

@Winkiller
Zal toch iets in ongebalands zijn:
https://www.gdaquarium.nl...lauw-alg-cyano-bacterien/
Algemene maatregelen
1. Regelmatig een deel van het water verversen en
organisch materiaal verwijderen.
2. Passende hoogwaardige voeding.
3. De bezettingsgraad controleren
4. Meer en evt. sneller groeiende planten aanbrengen
resp. houden.
5. De verlichting vernieuwen.
6. Installatie van een UV-C-systeem (waterzuiveringsapparaat)
in de wateraanvoer van het filter of gebruik van een buitenfilter met UV-C-lamp.
7. Sera aquatan als lichtfilter gebruiken.
8. Regelmatig de waterwaarden bewaken met de sera aqua-test box.
9. Sera siporax Professional als filtermedium gebruiken.
10. Algen mechanisch verwijderen.
Specifieke maatregelen
1. De oorzaak voor verrotting regelmatig wegnemen (b.v. afgestorven bladeren)
2. Opstartbacteriën gebruiken om de molm en schadelijke stoffen af te breken.
52 euro voor 10kg vind ik nog mee vallen.. Moest laatst mijn 2x 0.5kg laten vullen, 25 euro lichter.. dus nog geen 10% van jouw fles..
Ik moet ook nog een andere leverancier hebben in andere woorden
Zal toch iets in ongebalands zijn:
https://www.gdaquarium.nl...lauw-alg-cyano-bacterien/
Algemene maatregelen
1. Regelmatig een deel van het water verversen en
organisch materiaal verwijderen.
2. Passende hoogwaardige voeding.
3. De bezettingsgraad controleren
4. Meer en evt. sneller groeiende planten aanbrengen
resp. houden.
5. De verlichting vernieuwen.
6. Installatie van een UV-C-systeem (waterzuiveringsapparaat)
in de wateraanvoer van het filter of gebruik van een buitenfilter met UV-C-lamp.
7. Sera aquatan als lichtfilter gebruiken.
8. Regelmatig de waterwaarden bewaken met de sera aqua-test box.
9. Sera siporax Professional als filtermedium gebruiken.
10. Algen mechanisch verwijderen.
Specifieke maatregelen
1. De oorzaak voor verrotting regelmatig wegnemen (b.v. afgestorven bladeren)
2. Opstartbacteriën gebruiken om de molm en schadelijke stoffen af te breken.
52 euro voor 10kg vind ik nog mee vallen.. Moest laatst mijn 2x 0.5kg laten vullen, 25 euro lichter.. dus nog geen 10% van jouw fles..
Ik moet ook nog een andere leverancier hebben in andere woorden
@Winkiller Ja met discussen zou ik ook wat voorzichtiger zijn met waterverversen dan met de gemiddelde aquariumvis
Wat blauwalg betreft, zoveel mogelijk afzuigen en daarna licht uit en bak HELEMAAL lichtdicht afplakken met kranten/vuilniszakken/... 2 tot max 3 dagen lang (evt luchtpompje aanzetten, en CO2 UITzetten). Verder geheel van de bak afblijven 2 tot max 3 dagen lang (dus niet voeren of spieken). Daarna afplakspul verwijderen en flink waterverversen.
Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle blauwalg (in ieder geval tijdelijk) weg is. Om het helemaal af te maken kun je hierna behandelen met iets als blue exit (wel eventuele filterkool uit je filter halen, uiteraard).
Een andere tip die ik ooit kreeg voor plantenbakken met blauwalg: nitraat (bv in de vorm van kaliumnitraat) toevoegen.
Wat blauwalg betreft, zoveel mogelijk afzuigen en daarna licht uit en bak HELEMAAL lichtdicht afplakken met kranten/vuilniszakken/... 2 tot max 3 dagen lang (evt luchtpompje aanzetten, en CO2 UITzetten). Verder geheel van de bak afblijven 2 tot max 3 dagen lang (dus niet voeren of spieken). Daarna afplakspul verwijderen en flink waterverversen.
Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle blauwalg (in ieder geval tijdelijk) weg is. Om het helemaal af te maken kun je hierna behandelen met iets als blue exit (wel eventuele filterkool uit je filter halen, uiteraard).
Een andere tip die ik ooit kreeg voor plantenbakken met blauwalg: nitraat (bv in de vorm van kaliumnitraat) toevoegen.
Heb al een tool gevonden voor temp meten bij waterwissel. Heb nog een vloeistof thermometer liggen die ik ooit gebruikte bij het opschuimen van melk.
@dragon2 , @Renegade666
Alles omschreven door jullie is echt okay, en toch duikt het steeds weer op die Cyano Bacterie.
Vermoedelijk een combinatie van Filter en Stendker Discus voeding, die slecht afbreekt.
Meer waterwissels werkt trouwens ook niet, om de 4 dagen 40% bijvoorbeeld.
@DutchHammer
Heb je geen aquarium thermometer ? lijkt me wel handig voor in je Aquarium.
Prijzen CO2:
Koolzuur, 2 liter (excl. statiegeld) € 22,00
Koolzuur, 10 liter (excl. statiegeld) € 38,00
Alles omschreven door jullie is echt okay, en toch duikt het steeds weer op die Cyano Bacterie.
Vermoedelijk een combinatie van Filter en Stendker Discus voeding, die slecht afbreekt.
Meer waterwissels werkt trouwens ook niet, om de 4 dagen 40% bijvoorbeeld.
@DutchHammer
Heb je geen aquarium thermometer ? lijkt me wel handig voor in je Aquarium.
Prijzen CO2:
Koolzuur, 2 liter (excl. statiegeld) € 22,00
Koolzuur, 10 liter (excl. statiegeld) € 38,00
[ Voor 13% gewijzigd door Winkiller op 05-01-2020 15:38 ]
@Winkiller Jup die heb ik, dus die zou ik ook kunnen gebruiken, maar die andere thermometer ligt anders ook maar niks te doen. Wel even gisteren vergeleken met de temp van de aquarium thermometer en die komen overeen.
Nu nog ff slimme stekker kopen zodat ik de verlichting kan opnemen in mn domotica projectje.
Was net bij pets place in Rotterdam. Die plantjes zagen er nog slechter uit dan mijn planten die een klap van de warmte gehad hebben.
Nu nog ff slimme stekker kopen zodat ik de verlichting kan opnemen in mn domotica projectje.
Was net bij pets place in Rotterdam. Die plantjes zagen er nog slechter uit dan mijn planten die een klap van de warmte gehad hebben.
@Renegade666 ,
Ik heb die pagina die je vermeld even bekeken, daar staat o.a. "Te sterke beweging van het water".
Als je elders kijkt praten ze over "Te weinig doorstroming van het water".
En zo blijven we aanklooien en zijn er slechts enkelingen zonder problemen binnen de hobby.
Ik heb echt het gevoel dat ik opgelicht wordt met mijn CO2 aankopen, ga morgen eens bellen met een ander.
Ik heb die pagina die je vermeld even bekeken, daar staat o.a. "Te sterke beweging van het water".
Als je elders kijkt praten ze over "Te weinig doorstroming van het water".
En zo blijven we aanklooien en zijn er slechts enkelingen zonder problemen binnen de hobby.
Ik heb echt het gevoel dat ik opgelicht wordt met mijn CO2 aankopen, ga morgen eens bellen met een ander.
@Winkiller
Dat is het hele nadeel van de aquarium wereld, en is ook wel eens vaker gezegt hier. veel tegenstrijdig info..
De ene zegt dit, de andere dat..
Qua CO2, benieuwd dat je wat goedkopers kunt vinden.
Ik probeer even wat BIO-CO2 om even de bak op te starten. Daar was ik met 3 euro klaar, en kan ook een tijdje vooruit
Dat is het hele nadeel van de aquarium wereld, en is ook wel eens vaker gezegt hier. veel tegenstrijdig info..
De ene zegt dit, de andere dat..
Qua CO2, benieuwd dat je wat goedkopers kunt vinden.
Ik probeer even wat BIO-CO2 om even de bak op te starten. Daar was ik met 3 euro klaar, en kan ook een tijdje vooruit
@Winkiller
Ik koop mijn CO2 flessen altijd hier: https://goedkoopdrank.nl/...s-10-Kilo?search=koolzuur
26 euro voor 10 kg als je er 5 tegelijk afneemt :-P.
Stukken goedkoper en makkelijker dan BioCO2. Alleen bij CO2-flessen is het nadeel het statiegeld en de eenmalige aanschaf van de drukregelaar, maar dat is dus snel terug verdiend.
Ik koop mijn CO2 flessen altijd hier: https://goedkoopdrank.nl/...s-10-Kilo?search=koolzuur
26 euro voor 10 kg als je er 5 tegelijk afneemt :-P.
Stukken goedkoper en makkelijker dan BioCO2. Alleen bij CO2-flessen is het nadeel het statiegeld en de eenmalige aanschaf van de drukregelaar, maar dat is dus snel terug verdiend.
[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 05-01-2020 17:03 ]
Mijn bak is vrij klein dus ik ga wss voor vloeibaar CO2. Als CO2 al echt nodig gaat zijn, ik vermoed van wel ivm de echte planten.
Gisteren bij de Hornbach en Pet's place gekeken of ze honing gouramies hadden. Beide winkels hadden ze, maar ze waren wit? Komt omdat ze jong zijn of omdat ze gestressed zijn?
Gisteren bij de Hornbach en Pet's place gekeken of ze honing gouramies hadden. Beide winkels hadden ze, maar ze waren wit? Komt omdat ze jong zijn of omdat ze gestressed zijn?
Vraag ook wanneer de vissen binnen zijn gekomen, dan weet je ook hoe lang ze er zitten.DutchHammer schreef op zondag 5 januari 2020 @ 17:04:
Mochten ze net 1/2 dagen binnen zijn dan kan je beter nog even wachten met kopen.
Kleuren worden meestal langzaam mooier....alle vissen zijn stressed-out na een transport.
@de Peer
Ik had het gezien maar dan heb je nog transportkosten, ik kan niet vinden hoeveel maar zeker 25 euri.
Ik heb ook alles voor de Co2, het draait alleen om het gas, mijn leverancier vraagt 52 euro nu voor 10kg.
Het was overigens 38 en het is niet de eerste keer dat hij dit doet, voorheen 2kg 17.50 en daarna 22.50.
Net drugsdealers...je hebt het nodig dus betaald,,,,
@Winkiller thnx, zal het zeker vragen zodra ik ze aanschaf.
Water begint langzaam aan z'n melkkleur te verliezen. Bleef dat ook altijd spannend vinden met m'n koud water aquariums... Gaat het helder worden of is er nog iets mis...
Trouwens bij m'n koudwater aquarium verving ik echt heel zelfden maar de filtermedia. Spoelde ze wel altijd af (max 4x per jaar) en dat ging super. Neem aan dat het ondanks wat de handleiding zegt ook gewoon kan bij een tropische bak? Van wat ik geleerd heb was dat altijd veel beter omdat je de bacteriën min of meer in stand hield.
Filter watten verving ik wel trouwens.
Water begint langzaam aan z'n melkkleur te verliezen. Bleef dat ook altijd spannend vinden met m'n koud water aquariums... Gaat het helder worden of is er nog iets mis...
Trouwens bij m'n koudwater aquarium verving ik echt heel zelfden maar de filtermedia. Spoelde ze wel altijd af (max 4x per jaar) en dat ging super. Neem aan dat het ondanks wat de handleiding zegt ook gewoon kan bij een tropische bak? Van wat ik geleerd heb was dat altijd veel beter omdat je de bacteriën min of meer in stand hield.
Filter watten verving ik wel trouwens.
Filtermedia blijf ik altijd vanaf en spoel ze zeker nooit af. Filter zelf in eigen aquarium water even ergste troep er uit spoelen maar ook hier geldt maak het niet brand schoon.
Ik heb in de Juwel binnenfilter gewoon meerdere filters zitten onder elkaar, die maak ik om en om schoon om te voorkomen dat alle bacteriën er uit worden gespoeld. Als ik de eerste heb uitgespoeld wacht ik meestal 1 á 2 weken en dan spoel ik de 2de filter pas uit.
Ik spoel m'n filter van de kleine bak gewoon uit onder de kraan tot het water relatief helder is... die van de grote bak spoel ik eens per jaar om onder de douche en dan knijp ik de dichtgeslibte sponzen even uit. Daar heb ik verder geen filterwatten inzitten dus dat scheelt qua dichtslibben enorm. Toen ik die wel had verving ik die elke 2 maanden oid als de doorstroom minder werd.
Heb nu zo'n zelfde binnenfilter, zat zo'n boekje bij van om de zoveel tijd vervangen etc.. Mooi verkoop praatje maar meer ook niet.Racer89 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 07:22:
Ik heb in de Juwel binnenfilter gewoon meerdere filters zitten onder elkaar, die maak ik om en om schoon om te voorkomen dat alle bacteriën er uit worden gespoeld. Als ik de eerste heb uitgespoeld wacht ik meestal 1 á 2 weken en dan spoel ik de 2de filter pas uit.
Sterker nog, vervangen betekent een wezenlijk deel van je bacteriekolonie wegmikken. Idioot advies en puur gericht op onderdelenverkoop. Zou verboden moeten worden.
Ook dit is onjuist advies, zou jij 365 dagen met dezelfde ongewassen sokken willen lopen ?JME schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:46:
Sterker nog, vervangen betekent een wezenlijk deel van je bacteriekolonie wegmikken. Idioot advies en puur gericht op onderdelenverkoop. Zou verboden moeten worden.
Niet in 1x het gehele filter verschonen lijkt mij een beter advies..
1x per jaar stapsgewijs alles wel een keer vervangen behalve misschien de harde materialen.
In sommige filtermedia zitten toevoegingen, als je dit niet vervangt werkt de filtermedia slechts als spons. Ook in de goedkope starter aquariums met in of uitwendige kleine filters zit filtermedia met bepaalde stoffen. Als je die alleen uitspoelt werkt het filter alleen als bv. filterwatten en neemt het verder niets meer op om bv. af te breken.
Inmiddels een tijd verder. De sluierstaarten leven nog en zitten in een 80cm bak van 110 liter. Wil nog steeds graag visjes er bij doen. Zat net eens te googlen op Chinese danios en zag dat je meerdere soorten hebt. Luipaard, zebra, gouden, Chinese en blauwe. Waarvan de blauwe als enige warmer water nodig heeft. Klopt dit en moet ik hiervan 1 soort kiezen of kan ik mixen? Mijn gut feeling zegt niet mixen, maar soort bij soort. Aan de andere kant zijn het allemaal danios dus is het dan al niet gelijk? Kan altijd advies gebruiken, thanks allemaal.D.deJong schreef op zondag 10 november 2019 @ 07:42:
Als je echt de wens door douwt om de sluierstaarten in een 60 liter bakje te doen dan kan je eventueel voor nu er wat Chinese danio’s bij doen en dan volgend jaar in het voorjaar die goudvissen lekker bij iemand in de vijver zetten, je bent dan vrij om je te verdiepen in het houden van een aquarium.
Zorg er voor dat het filter minimaal 8 keer de hoeveelheid water per uur filtert, gebruik echte planten, doe fijn afgerond zand (filterzand) op de bodem en verwarming en dus andere veel al tropische visjes uit de winkel zijn uit den boze.
Drijvend voer is niet aan te raden anders happen ze te veel lucht naar binnen en krijgen ze last met hun zwemblaas.
Ik vind huisdieren kado geven aan iemand die daar totaal niet op voorbereid is en nul verstand van zaken heeft een van de meest domme acties ooit op het vlak van dierenwelzijn.
Vertrouw alsjeblieft de winkelier niet zomaar in zijn adviezen, het merendeel verkoopt alleen maar met portemonnee in gedachten.
Las dat danio's gezelschapsdieren zijn en minimaal met 6en moeten zijn. Wil er dan eigenlijk 10 doen.
https://www.fishlore.com/...s-school-together.316669/
Deze website geeft beetje verschillende antwoorden als je 't mij vraagt. Hellup!
[ Voor 8% gewijzigd door Oekol op 07-01-2020 10:13 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
En net zoals dit filter dan:
https://www.aquarium-enzo...XTwdIYQYaCiRoCnscQAvD_BwE
Hij zat bij m'n aquarium, heb al een paar keer het bakje actieve kool (als het dat al is...) vervangen..... maar de gevolgen merkte ik er wel steeds van.
Dus eigenlijk niet doen?
Hetgeen wat ik wel doe is de spons goed uitknijpen een emmer water dat uit de bak zelf komt tijdens m'n waterwissel.
Hij zat bij m'n aquarium, heb al een paar keer het bakje actieve kool (als het dat al is...) vervangen..... maar de gevolgen merkte ik er wel steeds van.
Dus eigenlijk niet doen?
Hetgeen wat ik wel doe is de spons goed uitknijpen een emmer water dat uit de bak zelf komt tijdens m'n waterwissel.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Waarvoor heb je er precies actieve kool inzitten?avotar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:45:
Dus eigenlijk niet doen?
Filterkool is chemische filtering. Handig voor na medicijn gebruik. En natuurlijk nooit gebruiken TIJDENS medicijngebruik. Filterkool moet je steeds vervangen want dat raakt verzadigd.avotar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:45:
Dus eigenlijk niet doen?
Wat de meesten hier hebben is vooral biologische filtering. En dan zoveel mogelijk. Dus keramiek, filterballen enz. Dat aangevuld met wat mechanische filtering (filterwatten) en meestal ook wat spons. Plus een zakje ongebruikte filterkool in de kast voor wanneer een keer nodig.
Spons is gedeeltelijk mechanisch, gedeeltelijk biologisch.
Als je in jouw filter kool kunt vervangen door mini keramiek oid dan is dat op zich beter. Nog beter is een (extern) filter met voldoende ruimte voor biologische filtering.
Er zit een kleine cassette met steentjes in.... wellicht dat ik termen door de war aan het gooien ben.dragon2 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:00:
[...]
Filterkool is chemische filtering. Handig voor na medicijn gebruik. En natuurlijk nooit gebruiken TIJDENS medicijngebruik. Filterkool moet je steeds vervangen want dat raakt verzadigd.
Wat de meesten hier hebben is vooral biologische filtering. En dan zoveel mogelijk. Dus keramiek, filterballen enz. Dat aangevuld met wat mechanische filtering (filterwatten) en meestal ook wat spons. Plus een zakje ongebruikte filterkool in de kast voor wanneer een keer nodig.
Spons is gedeeltelijk mechanisch, gedeeltelijk biologisch.
Als je in jouw filter kool kunt vervangen door mini keramiek oid dan is dat op zich beter. Nog beter is een (extern) filter met voldoende ruimte voor biologische filtering.
Ik heb al naar externe filters zitten kijken, maar ik schrik altijd een beetje van de prijs. De ruimte heb ik wel, maar de prijs weerhoudt me er nog steeds van om de business case bij de baas thuis in te dienen zullen we maar zeggen.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Sunsun zijn er al vanaf ~50 euro. Op marktplaats kom je ook regelmatig betaalbare filters tegen.avotar schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:17:
[...]
Er zit een kleine cassette met steentjes in.... wellicht dat ik termen door de war aan het gooien ben.
Ik heb al naar externe filters zitten kijken, maar ik schrik altijd een beetje van de prijs. De ruimte heb ik wel, maar de prijs weerhoudt me er nog steeds van om de business case bij de baas thuis in te dienen zullen we maar zeggen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Wat ik mis als er over filterkool word gesproken is geur verwijdering. Een reden om het niet altijd te gebruiken is misschien de plantenvoeding, maar als je dagelijks plantenvoeding doet, bv. met JBL Ferropol 24, is dat ook weer te verwaarlozen. En zo blijven we aantobben...
Een andere leuke discussie is het blauwe uv licht, steriliseer je je water, moet dat dan 24 uur, ect. voorkom je ziekte uitbraken en ga zo maar door...
Een andere leuke discussie is het blauwe uv licht, steriliseer je je water, moet dat dan 24 uur, ect. voorkom je ziekte uitbraken en ga zo maar door...
Water is mooi helder, waardes zijn ook goed. Heb wat tips gelezen waarbij je het indraaien kan doen met een beperkt aantal vissen (3 ofzo). En dan heel goed de waardes in de gaten te houden. Schijnt e.e.a ook te versnellen dus ga het gewoon proberen.
Idee is om dit weekend (mits waardes ok zijn) 1x man honing gourami te halen plus 2 vrouwtjes. Dan dagelijks waardes te meten en ingrijpen indien nodig.
Dan een week later een groep van 10 Japonica garnalen. En dan even twee weken rust voordat er ongv 15 blauwe neon's erin gaan.
Idee is om dit weekend (mits waardes ok zijn) 1x man honing gourami te halen plus 2 vrouwtjes. Dan dagelijks waardes te meten en ingrijpen indien nodig.
Dan een week later een groep van 10 Japonica garnalen. En dan even twee weken rust voordat er ongv 15 blauwe neon's erin gaan.
Ik heb de grote van deze soorten niet 1 2 3 paraat maar ik zou de kleinste soort (ik vermoed de Chinese) in schooltje van minimaal 8 kiezen, als je nog geen andere plannen met de sluierstaarten hebt dan zou ik het daar bij laten.Leoon. schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 01:33:
[...]
Inmiddels een tijd verder. De sluierstaarten leven nog en zitten in een 80cm bak van 110 liter. Wil nog steeds graag visjes er bij doen. Zat net eens te googlen op Chinese danios en zag dat je meerdere soorten hebt. Luipaard, zebra, gouden, Chinese en blauwe. Waarvan de blauwe als enige warmer water nodig heeft. Klopt dit en moet ik hiervan 1 soort kiezen of kan ik mixen? Mijn gut feeling zegt niet mixen, maar soort bij soort. Aan de andere kant zijn het allemaal danios dus is het dan al niet gelijk? Kan altijd advies gebruiken, thanks allemaal.
Las dat danio's gezelschapsdieren zijn en minimaal met 6en moeten zijn. Wil er dan eigenlijk 10 doen.
https://www.fishlore.com/...s-school-together.316669/
Deze website geeft beetje verschillende antwoorden als je 't mij vraagt. Hellup!
Dat is echt het enige wat ik wil inderdaad. De 2 sluierstaarten en dan een schooltje (ik denk zebra) danio's. Al die soorten die ik opnoemde worden max 4cm en willen graag een bak van 80cm, die ik dus heb. Kan op internet niet heel veel slechte dingen er over vinden. In mijn bak is het de gehele tijd 20 graden. Lijkt me ook prima.D.deJong schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:46:
[...]
Ik heb de grote van deze soorten niet 1 2 3 paraat maar ik zou de kleinste soort (ik vermoed de Chinese) in schooltje van minimaal 8 kiezen, als je nog geen andere plannen met de sluierstaarten hebt dan zou ik het daar bij laten.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Zebra/luipaarddanio's (= zelfde soort) hebben wel warmer water dan 20oC nodig hoor.Leoon. schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:51:
[...]
Dat is echt het enige wat ik wil inderdaad. De 2 sluierstaarten en dan een schooltje (ik denk zebra) danio's. Al die soorten die ik opnoemde worden max 4cm en willen graag een bak van 80cm, die ik dus heb. Kan op internet niet heel veel slechte dingen er over vinden. In mijn bak is het de gehele tijd 20 graden. Lijkt me ook prima.
Chinese danios kunnen wel koeler, maar zitten het liefst in flink stromend en zuurstofrijk water (vandaar ook, dat het koeler mag zijn...). Voor hen bouw je dus het liefst een zgn Hillstream aquarium.
Beide zijn dus GEEN combi met goudvissen.
Zelfs guppen niet.
Zoals ik al eerder aangaf, er zijn gewoon geen goede visjes om bij goudvissen te doen. Pas als ze in een aardige vijver zitten kan het misschien (maar dan heb je weer andere nadelen waarmee je rekening moet houden). Het enige dat ik kan verzinnen is Verduijn's koudwater-afdeling even nalopen, kijken of die iets kleins hebben dat je normaal nooit in aquariumzaken hebt, en het hun eens vragen (het is een top zaak voor advies). Helaas zijn visjes als Notropis chrosomus en vrijwel alle grondel-achtige zijn ook liefhebbers van snelstromend zuurstofrijk water, denk dat je dat wel vaker ziet bij kleine koudwatervissen...
edit: misschien is 1 Chinese weeraal een idee, mits je een zandbodem hebt en je aquarium absoluut helemaal dichtplakt zodat een aal niet kan ontsnappen. Maar geen idee of dat wat is, met goudvissen.
[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 07-01-2020 17:09 ]
Jij gaat je bak indraaien met 3 kwetsbare vissen? Succes daarmee... je kan ook gewoon het op de normale manier doen en wachten, dan loop je niet het risico je eerste 3 vissen al naar de maan te helpen....DutchHammer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:43:
Water is mooi helder, waardes zijn ook goed. Heb wat tips gelezen waarbij je het indraaien kan doen met een beperkt aantal vissen (3 ofzo). En dan heel goed de waardes in de gaten te houden. Schijnt e.e.a ook te versnellen dus ga het gewoon proberen.
Als je al een bak gaat indraaien met visjes erin, doe dat dan wel met visjes waar je vanaf wilt...DutchHammer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:43:
Echt, wtf is het met die haast van beginners... Als je echt haast hebt dan is er maar 1 veilige manier en dat is een ingedraaid filter gebruiken + niet te zwakke vissen. Als je dus een extern filter heb, biets bij een andere aquariuaan zoveel mogelijk filterinhoud voor dat filter, dan kun je waarschijnlijk redelijk safe direct sterke visjes toevoegen (en inderdaad, honinggoerami's zijn dus NIET sterk).
Sowieso is een gebruikte filterspons (max 30 minuten uit het filter) uitknijpen in je water bij een nieuwe bak nooit een slecht idee! Plus een handje gebruikt bodemmateriaal als het even kan.
Aan de ene kant denk ik tjah, ik had ze er na 2 week ook in, ze leven nog steeds, op de dwerggouramies na...(ander verhaal)
Aan de andere kant, het heeft zijn voordelen.
Hier vanochtend helaas een verwarming stuk, water van de 60 liter was niet bepaald warm mee, 18 graden..
Dus daar even tijdelijk mijn 200 watt die ik nog had liggen in gedaan.
Net een 75w gehaald, en die geplaatst.
Aan de andere kant, het heeft zijn voordelen.
Hier vanochtend helaas een verwarming stuk, water van de 60 liter was niet bepaald warm mee, 18 graden..
Dus daar even tijdelijk mijn 200 watt die ik nog had liggen in gedaan.
Net een 75w gehaald, en die geplaatst.
Thnx voor al de tips trouwens, stel mss soms voor ervaren lui wat domme vragen.
Een van m'n planten doet het iets minder (heeft dode bladeren die ik vanavond ff weg haal). Dacht eerst dat het kwam door het foutje met het warme water.. Maar zag net dat de plant niet goed in de bodem zat, was moeilijk te zien door wat deco voor hem..
Is het trouwens nodig om tijdens het indraaien de bodem schoon te maken? Er ligt best wat rotzooi op het grind..
Een van m'n planten doet het iets minder (heeft dode bladeren die ik vanavond ff weg haal). Dacht eerst dat het kwam door het foutje met het warme water.. Maar zag net dat de plant niet goed in de bodem zat, was moeilijk te zien door wat deco voor hem..
Is het trouwens nodig om tijdens het indraaien de bodem schoon te maken? Er ligt best wat rotzooi op het grind..
Beter vragen dan met de gebakken peren eh vissen zitten heh...DutchHammer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:45:
Bodem, op zich niet schoonmaken (niet gaan woelen ofzo), voorzichtig 'zooi' eraf zuigen kan wel, maar zo min mogelijk water wisselen tijdens indraaien.
Maar, waarom ligt er eigenlijk zooi op? Waarvan?
Qua plant, niet helemaal in de bodem zitten is niet echt een reden van bruine bladeren. Welke plant is het precies? Naam of foto?
Sommige planten horen helemaal niet in de bodem, sommige planten worden op het droge gekweekt die wisselen bladeren onder water, sommige planten die als waterplant verkocht worden zijn dat niet, enz enz.
Heel stom, ik heb niet naar de namen van de planten gekeken. Wilde er wat grotere planten in en zag deze staan. Verkoper zei dat wat ze hadden staan altijd goed ging en in de grond moest.dragon2 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:18:
[...]
Beter vragen dan met de gebakken peren eh vissen zitten heh...![]()
Bodem, op zich niet schoonmaken (niet gaan woelen ofzo), voorzichtig 'zooi' eraf zuigen kan wel, maar zo min mogelijk water wisselen tijdens indraaien.
Maar, waarom ligt er eigenlijk zooi op? Waarvan?
Qua plant, niet helemaal in de bodem zitten is niet echt een reden van bruine bladeren. Welke plant is het precies? Naam of foto?
Sommige planten horen helemaal niet in de bodem, sommige planten worden op het droge gekweekt die wisselen bladeren onder water, sommige planten die als waterplant verkocht worden zijn dat niet, enz enz.
Kan zo wel wat foto's maken.
Rotzooi komt vooral van de substraat af, was eerst bang van het grind maar dat hebben netjes en grondig gespoeld.
Substraat kwam even omhoog toen ik mis mikte met een emmer water erin gooien, had een bakje op de bodem staan om het wegspoelen van grind en substraat zo veel mogelijk te voorkomen.
Eh, substraat? Je hebt je een voedingsbodem aan laten smeren...?DutchHammer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:37:
[...]
Heel stom, ik heb niet naar de namen van de planten gekeken. Wilde er wat grotere planten in en zag deze staan. Verkoper zei dat wat ze hadden staan altijd goed ging en in de grond moest.
Kan zo wel wat foto's maken.
Rotzooi komt vooral van de substraat af, was eerst bang van het grind maar dat hebben netjes en grondig gespoeld.
Substraat kwam even omhoog toen ik mis mikte met een emmer water erin gooien, had een bakje op de bodem staan om het wegspoelen van grind en substraat zo veel mogelijk te voorkomen.
Dat is nou zo'n ding dat je beter eerst hier had kunnen vragen... Antwoord was geweest: niet doen, niet nodig, leuk voor de LFS, niet leuk voor jou als je een keer in de bodem moet zijn, geen grondelende vissen/grote vissen mogelijk, veel vissen (bodemvissen, veel cichliden enz) willen zand als bodem.
Thanks dragon voor wederom een reactie. Heb de afgelopen tijd flink wat op Google gezocht om te kijken of ik verschillen kon vinden. Bij die luipaard en zebra zag ik vrijwel hetzelfde als bij de Chinese danio, tussen de 18 en 24 graden. Zelfs een YouTube filmpje (voor wat het waard is) met top 25 beste goudvis vissen voor er naast stonden de zebra Danios in de top 10. Ook dat de zebra danio in water zat wat dacht ik niet veel stroomde etc. Nu ben ik vooral dingem aan het typen zonder bronnen, ik stap nu namelijk het vliegtuig in. Waneer ik meer tijd heb zal ik even wat bronnen er bij pakken. Fijne avond!dragon2 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:02:
[...]
Zebra/luipaarddanio's (= zelfde soort) hebben wel warmer water dan 20oC nodig hoor.
Chinese danios kunnen wel koeler, maar zitten het liefst in flink stromend en zuurstofrijk water (vandaar ook, dat het koeler mag zijn...). Voor hen bouw je dus het liefst een zgn Hillstream aquarium.
Beide zijn dus GEEN combi met goudvissen.
Zelfs guppen niet.
Zoals ik al eerder aangaf, er zijn gewoon geen goede visjes om bij goudvissen te doen. Pas als ze in een aardige vijver zitten kan het misschien (maar dan heb je weer andere nadelen waarmee je rekening moet houden). Het enige dat ik kan verzinnen is Verduijn's koudwater-afdeling even nalopen, kijken of die iets kleins hebben dat je normaal nooit in aquariumzaken hebt, en het hun eens vragen (het is een top zaak voor advies). Helaas zijn visjes als Notropis chrosomus en vrijwel alle grondel-achtige zijn ook liefhebbers van snelstromend zuurstofrijk water, denk dat je dat wel vaker ziet bij kleine koudwatervissen...
edit: misschien is 1 Chinese weeraal een idee, mits je een zandbodem hebt en je aquarium absoluut helemaal dichtplakt zodat een aal niet kan ontsnappen. Maar geen idee of dat wat is, met goudvissen.
Euhm jup... het klonk zo logisch.. Voorlopig wil ik gelukkig geen grote vissen of cichliden. Als grond bewoners wil ik voor garnalen gaan. Vind de "beginners" algeneters niet zo mooi to be honest.dragon2 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:39:
[...]
Eh, substraat? Je hebt je een voedingsbodem aan laten smeren...?
Dat is nou zo'n ding dat je beter eerst hier had kunnen vragen... Antwoord was geweest: niet doen, niet nodig, leuk voor de LFS, niet leuk voor jou als je een keer in de bodem moet zijn, geen grondelende vissen/grote vissen mogelijk, veel vissen (bodemvissen, veel cichliden enz) willen zand als bodem.
Ik weet wel i.i.g. dat ik voor o.a. de Gourami's nog op zoek moet naar wat drijf planten. En begin ook een beetje te twijfelen aan wat de verkoper zei mbt co2. Volgens haar was het niet nodig voor een beginnersbak maar lees vooral advies om het ook bij een kleine bak wel te doen via een difuser oid..
[ Voor 11% gewijzigd door DutchHammer op 07-01-2020 18:57 ]
Liever domme vragen die wat levens kunnen schelen dan maar gewoon iets doenDutchHammer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:45:
Planten moet je echt even n fotootje doen als je geen namen hebt, dan pas weten we wat ie nodig heeft.
Het beste is echt om niet aan je bak te komen, ik snap hoe moelijk dat is omdat je graag vanalles wil doen en visjes wil, maar het is echt beter gewoon ff lekker niks te doen. KOmen er wat algen, geen zorgen dat is normaal bij de start. Witte waas? Kan ook gebeuren. Alleen als je blauwalg oid krijgt moet je ingrijpen, verder gewoon lekker de boel beetje vuil laten worden en z'n gang laten gaan.
CO2 is echt totaal niet per se nodig, het kan maar ik heb het nog nooit gebruikt en altijd volle plantenbakken gehad. Dus het hoeft echt niet per se. Je hebt wel veel meer controle over je plantengroei en alles, maar nodig is 't niet.
[ Voor 9% gewijzigd door SmurfLink op 07-01-2020 21:03 ]
Dat is ook weer zo.SmurfLink schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:02:
[...]
Liever domme vragen die wat levens kunnen schelen dan maar gewoon iets doen![]()
Planten moet je echt even n fotootje doen als je geen namen hebt, dan pas weten we wat ie nodig heeft.
Foto van de plantjes gisterenavond, net heb ik wat dode bladeren verwijderd.

@DutchHammer
iig even je uitstroom van je pompje even kwartslag draaien zodat hij tegen de achterkant uitstroomt, krijg je een wat betere circulatie. Je blaast nu de planten in, want de circulatie niet goed doet.
En heb je ook iets van planten voeding en EasyCarbo?
iig even je uitstroom van je pompje even kwartslag draaien zodat hij tegen de achterkant uitstroomt, krijg je een wat betere circulatie. Je blaast nu de planten in, want de circulatie niet goed doet.
En heb je ook iets van planten voeding en EasyCarbo?
Dat zijn Amazone zwaardplanten (Echinodorus, precieze soort weet ik zo even niet). Die horen inderdaad in de grond (maar ook weer niet te diep, kan zo niet zien hoe of wat vanwege decoratiemateriaal).DutchHammer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:45:
[...]
Dat is ook weer zo.
Foto van de plantjes gisterenavond, net heb ik wat dode bladeren verwijderd.
[Afbeelding]
Heb je alle verpakkingsmateriaal goed verwijderd (glaswol enz), alle niet-witte wortels verwijderd, en het topje van de wortels afgeknipt, voordat je ze plantte?
Ook zou ik ze zelf wat meer ruimte geven onderling, ze vragen veel licht (en ook lang, 12u).
En ze vragen ijzer meen ik, dus kleibolletjes+ijzer normaal gesproken bijsteken, maar geen idee wat je nu voor voedingsbodem hebt (let op die is ook een keer uitgewerkt).
Echinodorus zijn moerasplanten, die halen hun voeding (dus) uit de bodem. En ze worden ook weleens in een soort paludarium opgekweekt, dat betekent dat ze inderdaad weleens 'bovenwaterbladeren' zouden kunnen gaan wisselen voor 'onderwaterbladeren'. Het is dus maar net waar deze planten vandaan komn.
Disclaimer: ik heb al >15j geen plantenaquarium meer, als er hier mensen zijn met andere ervaringen geloof ik ze graag!
edit:
Idem over filteruitlaat, richt die zodat zoveel mogelijk richting oppervlakte stroming ontstaat (wel opletten dat straks eventuele oppervlaktevissen niet worden 'weggeblazen' zo erg hoeft ook weer niet).
Wat ik trouwens nog mis hier is flink veel (!!) snelgroeiers. Die zijn altijd handig om te hebben, maar helemaal bij een net opgestart aquarium. Dus planten als belgisch groen, waterpest, hoornblad, vaantjesplant, Braziliaanse klimop, Cabomba (voor zover dat nog mag), Ceratopteris enz enz.
[ Voor 33% gewijzigd door dragon2 op 08-01-2020 12:14 ]
Vroeger toen er nog geen internet was eens een bak gestart en 2 uur later daar reeds een paar Julidochromis soorten in gedaan ik dacht een stuk of 6, die vissen zijn nooit gestorven en heb daar nog jaren plezier aan gehad
Neem dit ook niet als advies aub was gewoon als info
[ Voor 0% gewijzigd door Rikske_007 op 08-01-2020 12:14 . Reden: typo ]
Ik neem aan dat dat nakweek was? Dat soort cichliden (mits geen wildvang) kunnen inderdaad aardig wat hebben. Ik heb ook wel fouten gemaakt als 15jarige met Tanganjika cichliden (en ook later 'expres' in noodgevallen) wat ook verbazend vaak goedging. Wel meer geluk dan wijsheid natuurlijk, en geen bonuspunten voor dierenwelzijnRikske_007 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:14:
Vroeger toen er nog geen internet was eens een bak gestart en 2 uur later daar reeds een paar Julidochromis soorten in gedaan ik dacht een stuk of 6, die vissen zijn nooit gestorven en heb daar nog jaren plezier aan gehad![]()
Ik heb nu het geluk dat ik 5 bakken heb staan en extra filter + kleine reserve bakken heb, dus zelfs in noodgevallen ben ik redelijk voorbereid (al moeten al die vissen in het geval van een lekke bak wel even flink indikken helaas). Hopelijk komt het nooit meer zo ver... Maar af en toe moet je wat, heh.
Nakweek zou ik niet meer weten is ook al zeer lang geleden ondertussen en inderdaad zou het nu ook niet meer doen maar wou het gewoon even meegeven zeker geen adviesdragon2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:22:
[...]
Ik neem aan dat dat nakweek was? Dat soort cichliden (mits geen wildvang) kunnen inderdaad aardig wat hebben. Ik heb ook wel fouten gemaakt als 15jarige met Tanganjika cichliden (en ook later 'expres' in noodgevallen) wat ook verbazend vaak goedging. Wel meer geluk dan wijsheid natuurlijk, en geen bonuspunten voor dierenwelzijnIk zou het dan ook niemand aanraden...
Ik heb nu het geluk dat ik 5 bakken heb staan en extra filter + kleine reserve bakken heb, dus zelfs in noodgevallen ben ik redelijk voorbereid (al moeten al die vissen in het geval van een lekke bak wel even flink indikken helaas). Hopelijk komt het nooit meer zo ver... Maar af en toe moet je wat, heh.
Ik denk dat we zouden verschieten hoeveel mensen van dag 1 al vissen toevoegen.
@dragon2 @Renegade666 thnx voor de tip mbt filter uitlaat. Hij richt nu richt achterkant en een beetje naar beneden. Recht op de achterkant gaf enorme flikkering waar huisgenoten gek van werden hehe..
Mbt het planten van de plantjes, daar heb ik opgevolgd wat ze in de winkel vertelden.. Afspoelen, verpakkings- materiaal weghalen en planten. Zat wel een soort van klont onder dus die heb ik mee geplant.
Deco was ook wel grappig verhaal, kid1 mocht wat uitkiezen dus kid2 wilde ook meteen.. Gelukkig geen vage bewegende kistjes ofzo.. Al kan je voor deze wel een setje met led en bruis ding halen..
Mbt het planten van de plantjes, daar heb ik opgevolgd wat ze in de winkel vertelden.. Afspoelen, verpakkings- materiaal weghalen en planten. Zat wel een soort van klont onder dus die heb ik mee geplant.
Deco was ook wel grappig verhaal, kid1 mocht wat uitkiezen dus kid2 wilde ook meteen.. Gelukkig geen vage bewegende kistjes ofzo.. Al kan je voor deze wel een setje met led en bruis ding halen..
Wat voor klont, geel groenig spul? Die moet er ook af, en dat is een takke werk over het algemeenDutchHammer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:37:
@dragon2 @Renegade666 thnx voor de tip mbt filter uitlaat. Hij richt nu richt achterkant en een beetje naar beneden. Recht op de achterkant gaf enorme flikkering waar huisgenoten gek van werden hehe..
Ik mis Spongebob's ananas, Olaf en roze grindDutchHammer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:37:
Yup die klont is waarschijnlijk niet alleen wortel, en ook dat moet je bijknippen. Ik zou het even opnieuw doen, want anders is het zonde van je geld. En zet ze dan meteen iets ruimer uit elkaar. Deze planten worden vaak solo neergezet, o.a. vanwege het licht.
En haal dus snel een groot aantal snelgroeiers (of, zolang het niet vriest, bv bij aquaplantsonline o.i.d.).
Oh ja, nog een tip voor het decoratiemateriaal: Loop alles even met je vinger na, of er geen scherpe randjes aanzitten. Zo ja, even bijschuren. Ik zag laatst een paar van die gegoten 'grotjes' daar zaten aardig scherpe randjes aan hier en daar, en de slijmlaag van een vis is zo beschadigd, zonde!
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 8% gewijzigd door dragon2 op 08-01-2020 13:10 ]
Het liefst wil je de uitstroom naar het oppervlak hebben, dan heb je de meeste circulatie en dus gasuitwisseling.DutchHammer schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:37:
Je plant is denk ik een Echinodorus Barthii, idd advies van de rest is daar goed voor. Kan zijn dat de bladeren nog wat afslijmen omdat ie boven water gekweekt is, dan zouden er gelijk nieuwe scheuten moeten komen onder water.
@toolkist
Valt opzich wel mee om dat spul er tussen uit te halen, nee, het is geen leuk werk, maar water en een pincet (grote/breed) haal je het er zo tussen uit.
@dragon2
Duidelijk
Valt opzich wel mee om dat spul er tussen uit te halen, nee, het is geen leuk werk, maar water en een pincet (grote/breed) haal je het er zo tussen uit.
@dragon2
Duidelijk
Ligt maar net aan de wortelstructuur. Als die wat dicht is ben je echt wel ff bezig om de laatste restjes er tussenuit te pulken.Renegade666 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:59:
@toolkist
@dragon2
Duidelijk
Probeer het eens bij CryptosoortjesRenegade666 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:59:
@toolkist
@dragon2
Duidelijk
Renegade666 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:17:
@SmurfLink
Beide gedaan, viel meerustig blijven is de key

kerstlampjes uit de knoop halen vind ik dan wel weer rustgevend... mijn hoofd werkt raar.

Kreeg van een maatje het verzoek om ajb geen cory's te halen omdat hij binnenkort waarschijnlijk bakken moet ruimen, dus dan krijg ik zijn eigen kweek Napoensis. Ben benieuwd, klinkt als een leuke soort en ziet er leuk uit. Iig wat actievver dan de mini Aeneussen die ik ook van hem heb gehad, saaie bende.
Verder moet ik nog steeds bedenken wat ik met de grote bak wil.. misschien is een Echinodorus erbij wel leuk, heb ze vroeger gehad maar die vonden de verhuizing naar deze bak niet leuk en stierven in no time af. Nog geen idee precies waarom, maar ik heb nu een stuk meer licht in de bak dus dat helpt ze wel.
ik heb nu een blackwater bak staan van 75x40x25 met daarin nu alleen een school van 13 Trigonostigma espei (en wat garnaaltjes).
Nu vraag ik mij af wat ik er aan vis bij zou kunnen doen (wel iets Aziatisch) het liefst iets van een koppeltje, maar heb even geen idee wat überhaupt verstandig is gezien de grootte van de bak.
Wie heeft er een goede suggestie?
Nu vraag ik mij af wat ik er aan vis bij zou kunnen doen (wel iets Aziatisch) het liefst iets van een koppeltje, maar heb even geen idee wat überhaupt verstandig is gezien de grootte van de bak.
Wie heeft er een goede suggestie?
Leek me echt gewoon zand te zijn. Net zoals een kluit bij een kerstboom bijv.toolkist schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:43:
[...]
Wat voor klont, geel groenig spul? Die moet er ook af, en dat is een takke werk over het algemeen
De tip om de uitlaat van het filter anders te doen heeft een goed effect.. Vuil dat bleef drijven gaat nu netjes richting het filter.. En geeft een meer levend effect aan het water (weet niet hoe ik het anders moet zeggen).
Zal morgen er even goed naar kijken en het proberen te verwijderen. Dan gelijk her planten.
Voedingsbodem is de volgende: https://www.hornbach.nl/s...6-kg/8884539/artikel.html
@Renegade666
Die had ik niet eens gezien... Hopen dat ik geluk heb dan maar... En één verkoper bij Hornbach mijden als de pest...
Edit:
Even wat meer reviews gezocht, op Ebay staan gelukkig ook wat positieve. Spul komt ook langs in een forum topic genaamd "Aquarium uit de hel" oid..
Bleek dat die van alles aangesmeerd was en eerder teveel voeding gaf.. Ik ga rustig afwachten en vraag het hier wel als iets raar begint te doen..
Die had ik niet eens gezien... Hopen dat ik geluk heb dan maar... En één verkoper bij Hornbach mijden als de pest...
Edit:
Even wat meer reviews gezocht, op Ebay staan gelukkig ook wat positieve. Spul komt ook langs in een forum topic genaamd "Aquarium uit de hel" oid..
Bleek dat die van alles aangesmeerd was en eerder teveel voeding gaf.. Ik ga rustig afwachten en vraag het hier wel als iets raar begint te doen..
[ Voor 60% gewijzigd door DutchHammer op 08-01-2020 18:22 ]
Sinds ik mijn aquarium heb en de vissen er dus direct in moest doen vanwege een cadeau van een vriend, heb ik het filter nog nooit schoongemaakt. Nu vind ik dat het daar wel tijd voor is heb ook last van bruine alg die steeds terug komt, dacht misschien doet filter z'n werk niet meer. Nu ben ik al vorig jaar eens bij winkels geweest en die watten die ze daar hebben lijken me veel te groot voor mijn filter. Heb een juwel 110, met de bijbehorende filter. Iemand idee welke ik moet hebben?
Verder weet ik dat je maar 1 zo'n ding per keer mag verschonen vanwege bacteriën. Ik gok dat ik alleen de bovenste moet vervangen is 't niet?
Verder weet ik dat je maar 1 zo'n ding per keer mag verschonen vanwege bacteriën. Ik gok dat ik alleen de bovenste moet vervangen is 't niet?
Als het losse sponzen zijn, knijp er dan eerst eens eentje 2x uit in een bakje water. Grote kans dat de doorstroming al veel beter is zonder vervanging. Knijp je een week of zo later een andere spons uit. Vervangen zou ik niet zo snel doen, tenzij de structuur echt slecht wordt. Als je ook een laag filterwatten hebt, dan die wel nu en dan vervangen trouwens.
Hoe lang draait je bak nu? Als 't nog geen 3 weken is geweest zou ik even wachten..Leoon. schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 18:45:
Sinds ik mijn aquarium heb en de vissen er dus direct in moest doen vanwege een cadeau van een vriend, heb ik het filter nog nooit schoongemaakt. Nu vind ik dat het daar wel tijd voor is heb ook last van bruine alg die steeds terug komt, dacht misschien doet filter z'n werk niet meer. Nu ben ik al vorig jaar eens bij winkels geweest en die watten die ze daar hebben lijken me veel te groot voor mijn filter. Heb een juwel 110, met de bijbehorende filter. Iemand idee welke ik moet hebben?
Een filter verschonen betekent niet nieuwe dingen erin doen. Dat hoeft nagenoeg nooit. Je knijpt je bestaande filtermedia uit onder de kraan of in aquariumwater tot ze schoon water afgeven. Dan gebruik je ze weer.
Begin november, ik dacht dat die sponsjes vervangen moesten worden. Die bovenste wordt wat viezig. Die hoeft dus ook niet vervangen te worden?SmurfLink schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Hoe lang draait je bak nu? Als 't nog geen 3 weken is geweest zou ik even wachten..
Een filter verschonen betekent niet nieuwe dingen erin doen. Dat hoeft nagenoeg nooit. Je knijpt je bestaande filtermedia uit onder de kraan of in aquariumwater tot ze schoon water afgeven. Dan gebruik je ze weer.
Nee absoluut niet vervangen! Dan begin je weer opnieuw met je bak indraaien en krijgen je vissen nog een klap. Die filters is waar je bacteriën zitten en die houden je water dus goed. Die wil je zolang mogelijk in je bak houden, pas als ze niet meer uit te spoelen zijn kan je wellicht eentje vervangen maar ik heb dat eigenlijk nog nooit hoeven doen.Leoon. schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:10:
[...]
Begin november, ik dacht dat die sponsjes vervangen moesten worden. Die bovenste wordt wat viezig. Die hoeft dus ook niet vervangen te worden?
In jouw geval wel, want dat bovenste witte vliesje zijn je 'filterwatten'. Als dat na een beetje goed 'wassen' in een emmertje water geen voldoende doorstroming meer geeft, dan moet dat wel vervangen worden.Leoon. schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:10:
[...]
Begin november, ik dacht dat die sponsjes vervangen moesten worden. Die bovenste wordt wat viezig. Die hoeft dus ook niet vervangen te worden?
Doe dat vervangen dus vooral niet op het (belachelijke) schema van juwel zelf, van 1x/week of vaker

Als je dat vlies ergens kunt vinden in een grotere uitvoering (aquariumbeurs ofzo) dan kan dat lonen, gewoon zelf op maat knippen. Helaas kun je in zo'n intern filter geen echte watten stoppen, dus nu ben je duurder uit.
Je normale (blauwe, in dit geval geloof ik) sponzen hoef je nooit te vervangen, die gaan langer mee dan jij
De rest van je filter, zit daar een zwarte spons in? Zo ja, dan is dat een soort van filterkool, die kun je beter vervangen voor een gewone spons of nog beter, een doosje cirax (keramiekgranulaat) danwel zelf een doosje verzinnen of een pantykous vullen met mini-keramiek.
Doe altijd na medicijngebruik WEL zo'n (nieuwe) zwarte spons erin, of een doosje/pantykous met actieve kool, dat verwijdert dan de medicijnresten.
Andere 'doosjes' met filterspul hoef je niet te kopen/houden, dus geen phorax/amorax.
Zoveel mogelijk cirax/keramiek in je filter zien te krijgen is wel aan te raden.
[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 08-01-2020 20:48 ]
Helder als wat. Met de volgende waterwissel dit weekend even de sponsjes rustig uitknijpen allemaal en ik ga ze zeker niet uitspoelen onder een stromende kraan!
Internet blijft een raar medium. Had een info PDF gevonden over sluierstaartvissen en ook met info over medebewoners. Die gaf; Corydoras paleatus aan. Maar op internet staat weer verder dat die veel warmer water nodig hebben.. Dit is de pdf: https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
Internet blijft een raar medium. Had een info PDF gevonden over sluierstaartvissen en ook met info over medebewoners. Die gaf; Corydoras paleatus aan. Maar op internet staat weer verder dat die veel warmer water nodig hebben.. Dit is de pdf: https://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/sluierstaarten.pdf
De temperatuur die er staat aangegeven is 18-22 graden, dat past op zich net bij de Paleatus, die kan wat kouder water hebben dan de meeste cory's die liever op 24 graden zitten.. maar over het algemeen is 22 graden wel de ondergrens. Dus dan zou het net matchen en dat is tricky.Leoon. schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:29:
Helder als wat. Met de volgende waterwissel dit weekend even de sponsjes rustig uitknijpen allemaal en ik ga ze zeker niet uitspoelen onder een stromende kraan!
hij geeft ook aan dat hij de Cory's al had voor hij de sluierstaarten erbij deed, dus dan is het waarschijnlijk uit nood geboren ipv dat het echt bewust samen gezet is. Voor Cory's wil je eigenlijk de PH ook wat lager hebben, d.m.v. hout en bladeren, maar dat gaat weer ten koste van het zwemwater van je goudvissen.
Zaterdag mag ik voor mijn verjaardag ook de Juwel Rio 125 ophalen incl. onderkast. Het wordt mijn eerste aquarium. Heb het er al jaren over maar nu gaat het toch eindelijk gebeuren. Ben benieuwd wat het gaat worden. Ik heb veel gehad aan de vragen van @DutchHammer de afgelopen dagen. Ik zal binnenkort nog wel wat foto's maken als het loopt. Mocht ik tussendoor ook vragen hebben meld ik me vanzelf. Ik ben ook van plan om vaker in dit topic te gaan reageren.
De aangegeven temperatuur is voor de sluierstaarten. Zou in mijn bak dus echt niet kunnen daar ik 20 graden heb rondom de dag. Het was inderdaad ook niet bewust, maar wel een advies dat het kon van de schrijver. Toch kom je verder op internet tegen dat die beestjes veel warmer water nodig hebben inderdaad. Je komt gewoon veel tegenstrijdigheden tegen op internet. Het kan wel, maar niet ideaal. Daar komt het eigenlijk telkens op neer.SmurfLink schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 08:43:
[...]
De temperatuur die er staat aangegeven is 18-22 graden, dat past op zich net bij de Paleatus, die kan wat kouder water hebben dan de meeste cory's die liever op 24 graden zitten.. maar over het algemeen is 22 graden wel de ondergrens. Dus dan zou het net matchen en dat is tricky.
hij geeft ook aan dat hij de Cory's al had voor hij de sluierstaarten erbij deed, dus dan is het waarschijnlijk uit nood geboren ipv dat het echt bewust samen gezet is. Voor Cory's wil je eigenlijk de PH ook wat lager hebben, d.m.v. hout en bladeren, maar dat gaat weer ten koste van het zwemwater van je goudvissen.
Oh jij hebt natuurlijk gewone goudvissen, ja dan is de temperatuur echt te laag.Leoon. schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:37:
[...]
De aangegeven temperatuur is voor de sluierstaarten. Zou in mijn bak dus echt niet kunnen daar ik 20 graden heb rondom de dag. Het was inderdaad ook niet bewust, maar wel een advies dat het kon van de schrijver. Toch kom je verder op internet tegen dat die beestjes veel warmer water nodig hebben inderdaad. Je komt gewoon veel tegenstrijdigheden tegen op internet. Het kan wel, maar niet ideaal. Daar komt het eigenlijk telkens op neer.
Als je een gezelschapsbak wilt lijkt me echt de beste oplossing om in het voorjaar iemand met een vijver te vinden die de goudvissen wilt overnemen. Dan kan je een verwarming in je bak doen en een leuke tropische gezelschapsbak ervan maken. heb je ook veel meer plantjes dan je nu kan hebben, gezien de meeste gezelschapsvissen die wel met rust laten.
Toen ik mijn bak opgestart heb heeft me dit toch wat tijd gekostRenegade666 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:59:
@toolkist
@dragon2
Duidelijk

Dit topic is gesloten.