Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.342 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Leoon. schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 10:37:
[...] Je komt gewoon veel tegenstrijdigheden tegen op internet. Het kan wel, maar niet ideaal. Daar komt het eigenlijk telkens op neer.
Dat. Vaak uit nood maar niet top voor de dieren.

Bv ik had een blauwtong skink een poosje te klein zitten omdat zijn 1.6m bak kapot was gegaan tijdens vervoer. Geen geld voor nieuwe bak, dus uiteindelijk ander huis gezocht voor de hagedis. Als ik van tevoren wist dat ik alleen een 80cm bak had, had ik hem nooit in huis genomen.
Nu hier een te grote roofvis in een te kleine bak zitten. Erg lastige eter. 'Geredde' vis uit ergere situatie. Met diverse experts over gehad, als ik geen perfect huis voor hem vind dan is hij stukken beter af bij mij. Dus tot dan mag hij blijven (nu al dik 3 jr). Niet top, maar het moet maar zo. Zou ik het aanraden? Nee. Vind ik het gek als mensen zeggen dat hij te klein zit? Nee...

En soms moet je gokken, ik heb bv kleine soort slangekoppen Channa gehad waarvan niemand wist of deze subtropisch of tropisch waren of zelfs een koeling in de winter nodig hadden. Er zijn zo ontzettend veel soorten Channa nu in de handel, ook steeds nieuwe wildvang of kruisingen, niemand wist wat het nu precies was. Klopte iig NIET met de naam waaronder ik ze had gekocht want de jonkies waren 'verkeerd' gekleurd.
Dan gok je dus maar en ga je ertussenin zitten qua temperatuur (en geen koeling).
Gelukkig kunnen Channa veel hebben (of nou ja gelukkig, daarom zijn ze plaagsoort en in heel noord Amerika verboden...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 20:11

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Vandaag wat snelgroeiers (planten) gehaald zoals hier geadviseerd is. Had m'n mobiel alleen in de auto laten liggen. Dus moest afgaan op advies van de verkoper. Het zijn drie plantjes Belgisch Groen geworden en als ik internet mag geloven zijn dat best goede plantjes voor een beginner.

Omdat ik ook een beetje op zoek ben naar een betrouwbare winkel voor advies heb ik vandaag Ranzijn in Spijk geprobeerd.

Die hadden verdomd mooie Betta's zitten.. Dus toch stiekem twijfel om voor een betta te gaan (over 2/3 weken). Daarnaast hadden ze ook mooie Diamant Gourami's zitten, misschien dat ik die neem ipv van de honing gourami's. Anyway nog tijd zat om over visbestand te denken.

Edit: Diamant Gourami is te groot voor mijn bak dus valt toch al af..

[ Voor 5% gewijzigd door DutchHammer op 09-01-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:22:
[...]

Nee absoluut niet vervangen! Dan begin je weer opnieuw met je bak indraaien en krijgen je vissen nog een klap. Die filters is waar je bacteriën zitten en die houden je water dus goed. Die wil je zolang mogelijk in je bak houden, pas als ze niet meer uit te spoelen zijn kan je wellicht eentje vervangen maar ik heb dat eigenlijk nog nooit hoeven doen.
Ligt er maar net aan of hij de blauwe/zwarte 'harde' sponjes bedoelt of de witte zachte. Die laatste mogen prima al vervangen worden.

@DutchHammer Verduijn zit aan "jouw" kant in Rotterdam en heeft een hele goede naam.

[ Voor 6% gewijzigd door toolkist op 09-01-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:50:
[...]

Ligt er maar net aan of hij de blauwe/zwarte 'harde' sponjes bedoelt of de witte zachte. Die laatste mogen prima al vervangen worden.

@DutchHammer Verduijn zit aan "jouw" kant in Rotterdam en heeft een hele goede naam.
+++++++ voor Verduijn, ja.
Ik wou dat ik er nog bij in de buurt woonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@toolkist thnx voor de tip.

Zojuist de "kluit" van m'n grote planten gehaald. Wat een bende zeg.. Weet nu ook waar de vervuiling van de bodem komt..

Tevens ze wat uit elkaar gezet en het Belgisch groen toegevoegd. Alleen een bosje Belgisch groen is op een magische reden achter zo'n grote plant gekomen. Dat pas ik morgen desnoods nog wel even aan.

Nu het water weer ff met rust laten.. Laat de rotzooi ook op de bodem liggen, in theorie is dat toch goed voor de bacteriën?

Foto van zoals het nu staat (water wat troebel door m'n gewoel..
Afbeeldingslocatie: https://mdj-stek.nl/wp-content/uploads/2020/01/20200109_191425-150x150.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
De rotzooi zou je op zich wel af kunnen hevelen met een slang.
Vind je die dikke laag grind aan de voorkant niet storend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:28
@DutchHammer
Weet niet welke rotzooi je bedoelt, maar als het glaswol is (wat tussen de wortels zat), dan er uit halen.
Want er word niks mee gedaan, maar het is niet goed voor je toekomstige vissen!

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

toolkist schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:29:
De rotzooi zou je op zich wel af kunnen hevelen met een slang.
Vind je die dikke laag grind aan de voorkant niet storend?
In het begin wel, maar nu niet meer eigenlijk. Ik heb een bodemstofzuiger liggen dus zal de bodem daar mee schoonmaken
Renegade666 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:29:
@DutchHammer
Weet niet welke rotzooi je bedoelt, maar als het glaswol is (wat tussen de wortels zat), dan er uit halen.
Want er word niks mee gedaan, maar het is niet goed voor je toekomstige vissen!
Het was een soort tauwachtig natuurlijk materiaal. Iig geen glaswol want dat zat op de plantjes van vandaag en dat was veel makkelijker eraf te halen tbh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer

Geen idee wat het kan zijn. Zou het iig even weghalen.

Ik zelf zoek nog even een filter voor de 60 liter bak.
Zit nu een pompje in met dual koolstof filter (spons en zakje buisjes).
Denk niet dat dit bepaald genoeg is, dus wil wat anders.
Dacht aan het volgende:
Eheim Classic 2211 150 samen met:
Eheim Keramische holle pijpjes
Substrat Pro
Blauwe filtersponsen
Filter vlies
En een setje lilly pipes

Wat is jullie mening daar over?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:25:
@toolkist thnx voor de tip.

Zojuist de "kluit" van m'n grote planten gehaald. Wat een bende zeg.. Weet nu ook waar de vervuiling van de bodem komt..

Tevens ze wat uit elkaar gezet en het Belgisch groen toegevoegd. Alleen een bosje Belgisch groen is op een magische reden achter zo'n grote plant gekomen. Dat pas ik morgen desnoods nog wel even aan.

Nu het water weer ff met rust laten.. Laat de rotzooi ook op de bodem liggen, in theorie is dat toch goed voor de bacteriën?

Foto van zoals het nu staat (water wat troebel door m'n gewoel..
[Afbeelding]
De twee met langwerpige bladeren zijn Echinodorus Bleheri, die worden nog flink groter. :) Maar het Belgisch groen groeit ook flink dus kan je gewoon achter je Echinodorus Barthii laten staan. .

Dingen die kunnen rotten zijn nu goed voor de bacteriën, glaswol kan niet rotten want het is geen biologisch materiaal, dus dat doet eigenlijk niks.

@Renegade666 Heb hier op de 60 een Dennerle nano hoekfilter XL gezet. Mooi ding, fluisterstil en goeie spraybar. Heb de interne casettes wel vervangen door blauwe sponzen.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 09-01-2020 20:01 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:37

de Peer

under peer review

Ik heb het probleem dat als ik mijn pH lager laat gaan dan 6.8, de huisjes van mijn slakken langzaam oplossen vanwege het zure water. De slakken houd ik graag! (o.a. Zebra renslakken, Neritina) Echter wil ik wel graag flink wat CO2 toevoegen omdat ik een plantenbak heb.

Volgens mij kan ik door structureel de KH wat hoger te houden (KH plus toevoegen), dezelfde CO2 concentratie bereiken bij een hogere pH (bijvoorbeeld 7.0).
Heeft iemand daar ervaring mee?

Het alternatief is dat ik de slakken opoffer en gewoon lekker rond de 6.2 of 6.3 ga zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

@de Peer ,

Je zou ook 6.8 kunnen aanhouden en je licht stapsgewijs minderen, tenminste als je kan dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:46:
@de Peer ,

Je zou ook 6.8 kunnen aanhouden en je licht stapsgewijs minderen, tenminste als je kan dimmen.
Haha nee ik heb een plantenbak :) , ik wil juist heel veel licht. Wil er zelfs nog wat licht bij zetten! Ik heb nu al 320 Watt aan ledverlichting op mijn 2 meter bak. Ik gebruik wel lichtdimming voor de kleureffecten.

Met minder licht krijg ik de planten niet mooi en verwacht ik dat de hemianthus callitrichoides het niet leuk gaat vinden op 60cm diepte. Ik gebruik al Purigen om het licht zo ver mogelijk tot de bodem te laten doordringen.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 09-01-2020 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 13-09 23:19
Ik heb voor mijn 60l bakje en na 3 pompjes gehad te hebben die alle veel herrie maakte of er mee stopte een fluval u2 gekocht. Hij is wat groter en lomper, maar dat ding draaid als een tiet en je hoort helemaal niets! erg veel mogelijkheden voor de water uitstroom veel filter mogelijkheden en in het midden een apart bakje voor je pijpjes in te stoppen. ik ben er in ieder geval super blij mee.

Enig nadeel is dat fluval niet zo makklijk te krijgen is.
Renegade666 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:49:
@DutchHammer

Geen idee wat het kan zijn. Zou het iig even weghalen.

Ik zelf zoek nog even een filter voor de 60 liter bak.
Zit nu een pompje in met dual koolstof filter (spons en zakje buisjes).
Denk niet dat dit bepaald genoeg is, dus wil wat anders.
Dacht aan het volgende:
Eheim Classic 2211 150 samen met:
Eheim Keramische holle pijpjes
Substrat Pro
Blauwe filtersponsen
Filter vlies
En een setje lilly pipes

Wat is jullie mening daar over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 11:47
WIlde een paar jaar terug mijn eerste aquarium kopen, mocht niet van de baas :) Nu een paar jaar later mag het toch, het is een Juwel Primo 110 geworden.

Vandaag gekocht:
- Juwel Primo 110
- eSHa Aqua Quick Test Strips (CI2, pH, KH/TAC, GH/TH, NO2, NO3)
- Dennerle Kristal Quartz Grind Zwart 10kg

Morgen wil ik shoppen voor planten, steen, hout. Ik heb al heel wat video's bekenen, maar echt inspiratie krijg ik er niet door. Want veel van de aquaria wat ik wel mooi vind gaat mij nooit lukken als beginner. Laatste 10 pagina's van die topic doorgenomen, bijna niemand die zijn bak toont :D

Wat ik mooi vind is mos aan steen/hout, maar zorgt dat bijvoorbeeld voor algen?

Ook heb ik inmiddels een start gemaakt aan mijn vissenbestand (op papier, kopen doe ik over 6-8 weken). Kunnen deze bij elkaar, zo ja, hoeveel moet ik er van elk hebben?
- Caridina multidentata
- Neocaridina heteropoda (vuurgarnaal)
- Neocaridina blue dream
- Hyphessobrycon amandae (Ember Tetras)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:14

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

c-nan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 01:39:
WIlde een paar jaar terug mijn eerste aquarium kopen, mocht niet van de baas :) Nu een paar jaar later mag het toch, het is een Juwel Primo 110 geworden.

Vandaag gekocht:
- Juwel Primo 110
- eSHa Aqua Quick Test Strips (CI2, pH, KH/TAC, GH/TH, NO2, NO3)
- Dennerle Kristal Quartz Grind Zwart 10kg

Morgen wil ik shoppen voor planten, steen, hout. Ik heb al heel wat video's bekenen, maar echt inspiratie krijg ik er niet door. Want veel van de aquaria wat ik wel mooi vind gaat mij nooit lukken als beginner. Laatste 10 pagina's van die topic doorgenomen, bijna niemand die zijn bak toont :D

Ook heb ik inmiddels een start gemaakt aan mijn vissenbestand (op papier, kopen doe ik over 6-8 weken). Kunnen deze bij elkaar, zo ja, hoeveel moet ik er van elk hebben?
- Caridina multidentata
- Neocaridina blue dream
Aquascapen world zoeken geeft genoeg inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:00
Over de "indraaidiscussie" van even terug: een prominente liefhebber van zuidelijk Zuid-Amerikaanse cichliden gebruikt een methode waarbij je zelf ammoniak aan het water toevoegt om geleidelijk aan zonder vis de denitrificerende bacteriën te laten groeien.

Verder +1 voor mensen die zelf noodopvangmogelijkheden voor hun eigen dieren regelen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21

JME

zeg maar Jamie

- Caridina multidentata
- Neocaridina blue dream
Mos aan steen of hout zorgt niet voor algen. Algen zijn vaak een gevolg van een of andere vorm van onbalans in je bak. Alg kan wel op mos, steen en hout gaan zitten. Maar wordt er volgend mij dus niet door veroorzaakt. Overigens gaan al die garnalen die je voor ogen hebt een beetje alg best kunnen waarderen :-)

Wat me brengt bij je bewonersbestand. Die twee neocaridina’s gaan onderling kruisen. Dat betekent dat je na verloop van tijd allerlei onbestemde kleurtjes hebt en minder echt rood of blauw. Ik zou er eentje kiezen. En dan kan de rest uitstekend bij elkaar. Sterker, in mijn Primo zitten ook vuurgarnalen, multidentata en ember tetra’s gezellig bij elkaar. Moet wel zeggen dat ik de embers uiteindelijk het minst interessant vindt, die doen niet zoveel. De rasbora kubotai die er ook bij zitten zijn vele malen actiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
JME schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:02:
[...]

Mos aan steen of hout zorgt niet voor algen. Algen zijn vaak een gevolg van een of andere vorm van onbalans in je bak. Alg kan wel op mos, steen en hout gaan zitten. Maar wordt er volgend mij dus niet door veroorzaakt. Overigens gaan al die garnalen die je voor ogen hebt een beetje alg best kunnen waarderen :-)

Wat me brengt bij je bewonersbestand. Die twee neocaridina’s gaan onderling kruisen. Dat betekent dat je na verloop van tijd allerlei onbestemde kleurtjes hebt en minder echt rood of blauw. Ik zou er eentje kiezen. En dan kan de rest uitstekend bij elkaar. Sterker, in mijn Primo zitten ook vuurgarnalen, multidentata en ember tetra’s gezellig bij elkaar. Moet wel zeggen dat ik de embers uiteindelijk het minst interessant vindt, die doen niet zoveel. De rasbora kubotai die er ook bij zitten zijn vele malen actiever.
Ik ben tot ‘s nachts 3 uur door blijven lezen :O

Wat jij zegt klopt. De blue dream en de vuurgarnaal zijn familie van elkaar waardoor ze kruizen en uiteindelijk je de kleur kwijtraakt.
Wat zou kunnen is de vuurgarnaal vervangen met crystal red. Dan heb je nog steeds rode garnalen, maar die kruist niet met blue dream.

Planten jouw vuurgarnalen zich voort? Ik heb gelezen dat de standaard filter van de Primo de eieren opslokt waardoor ze zich niet kunnen voortplanten.

De rasbora kubotai ziet er ook mooi uit zeg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ku11ZkMoIjlfl5sy4HND0kPA/full.jpg

Hierboven mijn pas opgezette blackwater tank. Via marktplaats een rio 180liter gekocht. Wat filterzand erin en een groot stuk kienhout, takken van de beukenhaag, beuken-, eiken- en catappablad en wat seed pods en elzenproppen.

Qua beplanting zitten er diverse planten in van mijn andere aquaria; vallisneria, cryptocoryne, limnobium, anubias, bolbitus, sessiflora en rotala. Verder hangen de wortels van een photos en een spiderplant in. De planten zijn een samenraapsel van verschillende biotopen en is meer om te kijken wat werkt in deze setup. In plaats van de standaard juwel rio verlichting hangen er 2 asta20 plant boven. De bak is dan ook grotendeels open.

Aquarium is 2 weken geleden opgezet met 50% RO water en 50% kraanwater. Tijdens waterwissels voeg ik nu 100% RO water toe om de ph nog lager te krijgen. Ik zat op 7.6 en nu op 6.9. Ik had verwacht het gemakkelijker omlaag te krijgen. Ik streef naar 6 a 6.5, maar goed, het gaat nog gestaag omlaag bij iedere waterwissel en bij geleidelijke toevoeging van meer bladeren en zaaddozen.

Ik zie wel dat mijn kikkerbeet zijn mooie lange wortels verliest. Geen idee of het door de hardere stroming of tekort aan voedingsstoffen komt of dat het een andere oorzaak heeft. Er ontwikkeld zich ook al een hele mooie biofilm op het hout en ik zie al wat leven verschijnen in de tank. (Infusoria?)

Over de bezetting ben ik nog niet helemaal uit.
Ik denk sowieso 15 a 20 groene tetra (p. simulans)
Verder waarschijnlijk 15 venelozaanse pantsermeerval (corydoras habrosas) omdat die iets hogere temperaturen prefereren tov andere corys.
Ik denk dat die bezetting al interessant is, maar een paartje schaakbordcyclide of apistogramma cacatuoides lijkt me ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:10:
[...]

Planten jouw vuurgarnalen zich voort? Ik heb gelezen dat de standaard filter van de Primo de eieren opslokt waardoor ze zich niet kunnen voortplanten.
Welke eieren??? Die bron zou ik maar heel snel vergeten als ik jou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dat. Vuurgarnalen dragen de eitjes bij zich tussen hun zwemvliezen/flapjes/whatever totdat de jongen uitkomen. Gaaf gezicht trouwens. De jongen verstoppen zich vervolgens tussen het mos en zo, duurt een paar weken voordat je ze überhaupt te zien krijgt. Hier fokken ze als konijnen. Heb wel een maatje kleinere Primo met een kleiner filter, maar dat zal niet veel verschil maken gok ik. Filterhuis bevat vaak wel een paar garnalen en er zal er ook vast wel eens eentje de gehaktmolen ingaan, maar er dienen er waarschijnlijk meer als visvoer. En dan nog groeit de populatie gestaag. No worries!!

PS: tip, haal je vuurtjes bij een hobbykweker via forum of marktplaats, want bij de plaatselijke visboer zijn ze meestal way overpriced!! En je wilt er al snel 15-20 of meer hebben voor een beetje startpopulatie.

[ Voor 15% gewijzigd door JME op 11-01-2020 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
SmurfLink schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:08:
[...]

Welke eieren??? Die bron zou ik maar heel snel vergeten als ik jou was...
JME schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:48:
Dat. Vuurgarnalen dragen de eitjes bij zich tussen hun zwemvliezen/flapjes/whatever totdat de jongen uitkomen. Gaaf gezicht trouwens. De jongen verstoppen zich vervolgens tussen het mos en zo, duurt een paar weken voordat je ze überhaupt te zien krijgt. Hier fokken ze als konijnen. Heb wel een maatje kleinere Primo met een kleiner filter, maar dat zal niet veel verschil maken gok ik. Filterhuis bevat vaak wel een paar garnalen en er zal er ook vast wel eens eentje de gehaktmolen ingaan, maar er dienen er waarschijnlijk meer als visvoer. En dan nog groeit de populatie gestaag. No worries!!

PS: tip, haal je vuurtjes bij een hobbykweker via forum of marktplaats, want bij de plaatselijke visboer zijn ze meestal way overpriced!! En je wilt er al snel 15-20 of meer hebben voor een beetje startpopulatie.
Mijn fout. Er stond geen eieren, maar baby's. De spleten zijn te groot en worden de baby's opgezogen door het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dan nog. Dan zitten ze in je filterhuis. Lekker warm en plenty te eten. Om jaloers op te worden toch? Volgens mij komen ze niet zomaar in de rotor hoor, de stroming gaat door je filtermedia. Of zijn er shortcuts? Geen idee eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
JME schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:20:
Dan nog. Dan zitten ze in je filterhuis. Lekker warm en plenty te eten. Om jaloers op te worden toch? Volgens mij komen ze niet zomaar in de rotor hoor, de stroming gaat door je filtermedia. Of zijn er shortcuts? Geen idee eigenlijk.
Geen idee, ik moet nog beginnen :) Aquarium is leeg. Zojuist bij Hornbach en Intratuin geweest om stukjes hout/steen te kopen, maar met lege handen thuis gekomen.

Straks maar eens langs een aquariumwinkel gaan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666

Hierbij van mijn 3 bakken :+

De 60 liter, draait nog niet zo lang, helaas wil het gras nog niet echt aanslaan heb ik het idee :(
Hier wil ik eigenlijk een schooltje galaxy rasbora in hebben. Er zitten al wat Blue Dream garnalen in.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/it76g74szw.jpg

Mijn 100 liter. Draait goed. Beetje last van groene stip, maar verder prima.
Corys, kardinaal tetras, betta, vuurgarnalen, CPOs
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/b0jcmzc5uw1xv.jpg

Mijn 200 liter.
Draait opzich redelijk, alleen last van groene stip en baardalg...
Vandaag wat planten verwijderd en nieuwe er in gezet en wat andere verplaatst.
Daarom nog een beetje wazig.
Black Molly, BumbleBees, zwaarddragers, siameese algeters,vuurgarnalen, rode minor, neon tetras (alleen deze zijn sinds een paar maand erg schuw, ondanks dat het een grote groep is :(

Al denk ik hier straks wat vissen weg doe (bm, bumble, zwaard) en wat ander spul er in.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ixqv0r7c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Renegade666 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Hierbij van mijn 3 bakken :+

De 60 liter, draait nog niet zo lang, helaas wil het gras nog niet echt aanslaan heb ik het idee :(
Hier wil ik eigenlijk een schooltje galaxy rasbora in hebben. Er zitten al wat Blue Dream garnalen in.
[Afbeelding]

Mijn 100 liter. Draait goed. Beetje last van groene stip, maar verder prima.
Corys, kardinaal tetras, betta, vuurgarnalen, CPOs
[Afbeelding]

Mijn 200 liter.
Draait opzich redelijk, alleen last van groene stip en baardalg...
Vandaag wat planten verwijderd en nieuwe er in gezet en wat andere verplaatst.
Daarom nog een beetje wazig.
Black Molly, BumbleBees, zwaarddragers, siameese algeters,vuurgarnalen, rode minor, neon tetras (alleen deze zijn sinds een paar maand erg schuw, ondanks dat het een grote groep is :(

Al denk ik hier straks wat vissen weg doe (bm, bumble, zwaard) en wat ander spul er in.

[Afbeelding]
Je 60 liter bak vind ik het mooist :$
Volgens mij heb je soil gebruikt in plaats van grind. Ik heb grind meegekregen (Dennerle Kristal Kwartsgrind 10 kg, diamantzwart 1-2mm afgerond). Is dat ook goed als ik planten en neocaridina wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Vandaag even de bodem semi schoongemaakt, veel van dat spul wat om de Hornbach plantjes zat kunnen weg halen. Nu weer rustig afwachten totdat de vissen erin kunnen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:38

Oekol

waka waka hey hey

Wat betreft licht heb ik natuurlijk in mijn juwel 110 bak een standaard led licht er in zitten. Op dit moment ook een tijdschakelaar er tussen. Gaat rond 16u aan en 21u uit. Wat kan ik het beste doen, in de ochtend ook aan en dan in de avond weer of wellicht in wat langer aan in de avond?

Ik probeer het beste optimale op te zoeken qua licht en alg in de ban te doen. Wat doen jullie qua licht? Ik heb zoals de meeste weten twee sluierstaarten.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
de Peer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:49:
[...]

Haha nee ik heb een plantenbak :) , ik wil juist heel veel licht. Wil er zelfs nog wat licht bij zetten! Ik heb nu al 320 Watt aan ledverlichting op mijn 2 meter bak. Ik gebruik wel lichtdimming voor de kleureffecten.

Met minder licht krijg ik de planten niet mooi en verwacht ik dat de hemianthus callitrichoides het niet leuk gaat vinden op 60cm diepte. Ik gebruik al Purigen om het licht zo ver mogelijk tot de bodem te laten doordringen.
Woow, wat een licht moet dat zijn.
Als ik mijn 44W boven mijn meterbak vol aan laat staan, dan kan ik algen scheppen met de kilo, ondanks dat ik EI toepas.

Ik dim het tot 60%, en ben dus benieuwd hoe jij de algen kan weg houden.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
c-nan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:15:
[...]

Volgens mij heb je soil gebruikt in plaats van grind. Ik heb grind meegekregen (Dennerle Kristal Kwartsgrind 10 kg, diamantzwart 1-2mm afgerond). Is dat ook goed als ik planten en neocaridina wil?
Ja, maar niet voor Corydora of andere grondelvissen.
Garnalen zijn rap tevreden.
Aan je planten met wortels kan je kleibollen of plantenmest in capsules in de bodem duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Leoon. schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:16:
Wat betreft licht heb ik natuurlijk in mijn juwel 110 bak een standaard led licht er in zitten. Op dit moment ook een tijdschakelaar er tussen. Gaat rond 16u aan en 21u uit. Wat kan ik het beste doen, in de ochtend ook aan en dan in de avond weer of wellicht in wat langer aan in de avond?

Ik probeer het beste optimale op te zoeken qua licht en alg in de ban te doen. Wat doen jullie qua licht? Ik heb zoals de meeste weten twee sluierstaarten.
Ik heb het ook een tijdje geprobeerd met twee sterke lichtperiodes en dan daartussen de boel gedimd. Werkte toch niet heel lekker, veel algvorming en zo, vermoedelijk doordat de algen wel iets konden met de dimuren en de planten niet. Inmiddels heb ik een 24V RGB ledstripje naast de standaard 24V Novolux gehangen en daarmee simuleer ik ‘s ochtends een zonsopgang (leuk voordat de kids naar school gaan) en daarna gaat de boel op ca. 1-2%. Begin van de middag komt de Novolux op en rond zessen zwakt die weer af. Daarna regelt de RGB nog een zonsondergangsimulatie die tot een uur of 10 overgaat in een beetje blauw licht dat dan tot 11 uur naar 0 fadet. Controller is een TC420. Op een paar groene stipjes op de ruit na heb ik geen last van alg en de plantjes groeien als kool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
c-nan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 13:15:
[...]

Klopt, ik heb 3 verschilllende bakken.
Soil
Zand
Grind

En natuurlijk mag je mijn 60l het mooist vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:16:

Wat je met licht probeert is de natuur nabootsen. Neemt de zon een pauze tussen de middag?

Ik heb ze gewoon staan op 9.30-21.30, met de klokveranderingen doe ik er per paar dagen een half uurtje bij/af afhankelijk van zomertijd/wintertijd en na een week staat het weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink

Nog nooit gezien dat de zon tussen 12 en 13 even uit staat ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:09:
Vandaag even de bodem semi schoongemaakt, veel van dat spul wat om de Hornbach plantjes zat kunnen weg halen. Nu weer rustig afwachten totdat de vissen erin kunnen :-)
Als je iets meer haast hebt met visjes kan je ook Tetra SafeStart of dergelijke producten gebruiken.
Renegade666 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:46:
@SmurfLink

Nog nooit gezien dat de zon tussen 12 en 13 even uit staat ? :+
Ik heb zelfs nabootsen van wolken die overtrekken en verloop van kleur en lichtsterkte over de dag gezien.

[ Voor 25% gewijzigd door Winkiller op 11-01-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:45:
[...]

Wat je met licht probeert is de natuur nabootsen. Neemt de zon een pauze tussen de middag?

Ik heb ze gewoon staan op 9.30-21.30, met de klokveranderingen doe ik er per paar dagen een half uurtje bij/af afhankelijk van zomertijd/wintertijd en na een week staat het weer goed.
Afgezien van een siësta, heb ik de zon idd nooit zien rusten. Zonder grappen, mensen zonder zo'n mooie zons op en ondergang simulator ledlicht in de bak hebben. Hoeveel uur gemiddeld? 10u per dag ga ik denk ik veel alg krijgen. Zou 't wel willen, mooi maar de visjes kijken :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Leoon. schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:09:
[...]

Afgezien van een siësta, heb ik de zon idd nooit zien rusten. Zonder grappen, mensen zonder zo'n mooie zons op en ondergang simulator ledlicht in de bak hebben. Hoeveel uur gemiddeld? 10u per dag ga ik denk ik veel alg krijgen. Zou 't wel willen, mooi maar de visjes kijken :)
Waarom zou je alg krijgen van 10 uur licht? Ik zeg net dat ik ze op 12 uur per dag heb staan.. nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:00:
[...]

Als je iets meer haast hebt met visjes kan je ook Tetra SafeStart of dergelijke producten gebruiken.

[...]

Ik heb zelfs nabootsen van wolken die overtrekken en verloop van kleur en lichtsterkte over de dag gezien.
Ik heb dit product op dag 1 gebruikt en net (dag 7): https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails

Maar begreep via een ander fora dat dit soort middelen niet veel doen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Ik heb dit product op dag 1 gebruikt en net (dag 7): https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails

Veilig en effectief. Verwijderd zware metalen en chemische stoffen.
Welke zware metalen zitten er in ons water? :) Dit doet inderdaad vrij weinig, iets verwijderen wat niet bestaat...

Ik zou gewoon lekker geduld hebben, dan kan je goed nadenken over welke vissen het nou gaan worden en uiteindelijk voelt het des te fijner wanneer ze er eindelijk inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer
Niet voor nederlands kraanwater (op een paar uitzonderingen na). Wij hebben geen rarigheden in ons water.
Veel andere landen wel, dan is wel het aan te raden volgens mij. Voornamelijk ivm Chloor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Ik heb alleen toegevoegd ivm die Bacteriën die erin zouden zitten (heb het toch gekocht..). Maar blijf idd naar alle tips hier gewoon wachten. Liever een echt goede start (dus nog ff twee weken wachten) dan meteen dode vissen.

Daarnaast is de speurtocht naar welke vissen ook al leuk genoeg.

Er zit hier wel genX in het water (zegt men..) mss dat eruit gehaald word haha.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchHammer op 11-01-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
[...]

Daarom staat er bij mij bijna de hele dag wel iets aan licht aan. 's nachts een uurtje of 4 alles uit, de rest van de nacht staat blauw op 5% ofzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tommie12 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 14:21:
[...]

Woow, wat een licht moet dat zijn.
Als ik mijn 44W boven mijn meterbak vol aan laat staan, dan kan ik algen scheppen met de kilo, ondanks dat ik EI toepas.

Ik dim het tot 60%, en ben dus benieuwd hoe jij de algen kan weg houden.
Toch oogt het bij mij helemaal niet extreem licht hoor. Ik heb het bijna de hele dag op 100% staan (volle 320 Watt dus) maar de bak is ook 60 cm diep, dus het is ook wel nodig voor goede en mooie groei. Ik zou er zelfs nog wel wat bij willen qua licht.

Ik heb nul algen, en ook eigenlijk nooit gehad sinds ik ben begonnen met de EI methode een jaar of 8 geleden. Mijn huidige aquarium draait nu een paar maanden. Let niet op de indeling. Ik heb er een hoop planten in gekwakt om flink te laten groeien, binnenkort eens mooi ordenen.

Laatst heb ik wel een keer wat penseelalg gehad doordat ik iets te weinig CO2 toevoegde. Dat nu aangepast en alles is nu bijna weer weg. :) Je ziet hier en daar nog een paar zwarte bolletjes. Maar de Siamese algeneter is die aan het opeten, heel leuk om te zien als hij daar zo hard aan loopt te rukken.

De zwarte uitstromer linksbovenin heb ik trouwens ge-3d-print met mijn printer, zodat ik de stroming precies kon finetunen naar wens, qua richting en kracht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2DhS1Cl3U72XhLOBkAva5qvE/thumb.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 11-01-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wat gaaf met die terrassen zeg! Ziet er echt mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:13:
[...]

Dan zou je alleen nuttige bacteriën kunnen toevoegen om de boel iets te versnellen, bijvoorbeeld JBL Denitrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SmurfLink schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Wat gaaf met die terrassen zeg! Ziet er echt mooi uit!
Thanks. Ja het zorgt wel voor meer diepte. Nu de bak nog iets voller later groeien zodat de zwarte pvc platen niet meer zichtbaar zijn. Al is het op zich niet heel storend.

Op AliExpress heb ik trouwens dit besteld:
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sRi2CE4lJpLrOSGPqsqUpe4P/full.jpg

Eens kijken of dat leuk staat op de achterwand. Voorwaarde is wel dat het compleet begroeid raakt want ik wil niet al dat reflecterende plastic in zicht hebben. Experimentje dus.

Wie weet kan ik hem wel helemaal door HC laten overwoekeren :)

[ Voor 49% gewijzigd door de Peer op 11-01-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wat is HC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

https://www.google.nl/sea...ECBIQAw&biw=1920&bih=1058

Wordt veel als voorgrondplant gebruikt. Hij staat bij mij ook helemaal voorin de bak, maar moet nog verder uitgroeien tot een grasveldje.

Is ook wel een goede indicator-plant vind ik. Als de HC het goed doet, dan doen de andere planten het meestal ook goed. Dat zit hem meestal vooral in de CO2 toediening en distributie volgens mij...

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 11-01-2020 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

SmurfLink schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Waarom zou je alg krijgen van 10 uur licht? Ik zeg net dat ik ze op 12 uur per dag heb staan.. nergens last van.
Dacht combinatie van vervuilende sluierstaarten en planten die het wellicht nog niet goed genoeg afkunnen. Krijg/kreeg best snel alg en dacht dat minder licht het het snelst oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

[...]

Ik ga wss m'n licht mee nemen in de domotica setup. Zou dan aan gaan als zon opkomt en uit zodra ie ondergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchHammer schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:58:
[...]

Ik ga wss m'n licht mee nemen in de domotica setup. Zou dan aan gaan als zon opkomt en uit zodra ie ondergaat.
Waarom zou je dat doen?
Ik vind mijn aquarium juist 's avonds mooi.

En wat je simuleert is meestal een omgeving rond de evenaar (tropisch), daar is geen sprake van de verschillende seizoenen zoals we dat hier kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Zo weer even een grondige schoonmaak in mijn aquarium gedaan. Als volgt:

1. 1 emmer vol laten lopen met aquarium water
2. Filter er uit gehaald en die in de emmer met aquarium water voorzichtig uitgeknepen en uit laten lekken. De bovenste witte (die zwart bruinig was) heeft dat niet overleeft. Daar moet ik morgen even nieuwe van kopen. Kwam er in dit stadium ook achter dat mijn 'kussentjes' er verkeerd in zitten. Later hier meer over.
3. Waterpest bijgeknipt en wat bruin/slijmerig was weggegooid en wat mooi was opnieuw met visdraad bij elkaar gevonden en er in gezet.
4. 40% water er uit gehaald en weer verschoond.
5. Wat voeding in het water gedaan voor de planten. 'pro jbl flora ferropol'. Hopen dat ik m'n planten weer wat aan het groeien krijg en de bruine vlekken van mijn javavarens af.
6. Filter weer aangezet. Dit was het moment dat ik wist dat de kussentjes er verkeerd in zaten. Er zat toen ik ze er uit haalde geen ruimte tussen en dat heb ik de vorige keer dus niet goed gedaan. Nu wel elk op hun eigen etage gezet met wat ruimte er tussen, de filter stroomt wel een keer zo snel nu. Het water wordt nog net niet boven het wateroppervlak gespoten. Hopen dat dit weer iets helpt bij het onderhouden van mijn aquarium.

Foto van aquarium nu, met aan de rechterkant de kleine nieuwe stekjes waterpest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VbccmwZHITgMpG7fej1K7Yst/full.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:18
Vanmorgen ook mijn verjaardagskado op mogen halen. Juwel Rio 125. Grind gekocht, ornamenten en wat planten. Ben benieuwd wat het gaat worden. Vissen komen over paar weken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hMKbnJB/IMG-20200111-191403.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
Wat geef je jaarlijks uit aan je aquarium, los van opstartkosten? Maak je een budget of is het meer ‘een hobby mag geld kosten’?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
Gluten Parody schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:34:
Wat geef je jaarlijks uit aan je aquarium, los van opstartkosten? Maak je een budget of is het meer ‘een hobby mag geld kosten’?
Hier is het zo dat hobby’s geld mogen kosten en dat kan je zo duur of goedkoop maken als je zelf wil, de energienota is er wel een die soms een onaangename verassing kan veroorzaken.
Als een aquarium eenmaal draait en je niet mee gaat met alle gekheid zoals bijv co2, plantenvoeding, dure wildvang en watertesters vallen de kosten verder best mee, je kan het ook gewoon simpel houden zoals vroeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Geen idee. Zal wel een paar honderd euro zijn.
Ik koop af en toe visjes hobbykwekers, en als ik een mooi plantje zie koop ik het. Maar dat zij telkens maar een paar euro.

De grootste kost zal wel energie en de aankoop van bak, filter en licht zijn.

Ik tel het niet echt op, maar het slaat geen gat in het budget hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aquariumhouden hoeft helemaal niet duur te zijn als je niet te veel mee gaat in marketing en commercie.

Voor mijn high tech aquarium van 700 liter ben ik denk ik per jaar kwijt:

- 250 euro per jaar aan elektra (320W aan led, en een flink filter), Maar dat zouden de kosten zijn als we geen zonnepanelen zouden hebben, dus in praktijk slechts een fractie hiervan.
- 70 euro per jaar aan CO2 ( 2 x 10 kg fles)
- 20 euro voeding vissen
- 5 euro per jaar aan plantenvoeding (Nitraat en Fosfaat)
- 30 euro per jaar aan plantenvoeding (Profito). Die is eigenlijk relatief duur t.o.v. de rest. En dan koop ik het al in 5L verpakking voor 36 euro bij Amazon.
- 20 euro voor nieuwe vissen
- 5 euro voor nieuwe planten

Bovenstaande is aardig schaalbaar denk ik, dus voor een bakje van 70 liter zullen veel van bovenstaande kosten ook een factor 5-10 lager zijn.
Maar om de vraag te beantwoorden. Ik minimaliseer de kosten, maar ontzeg mezelf niets. Doe alles dus zo goedkoop mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 12-01-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

InFamous

excommunicado

Een zeeaquarium is wel een klap duurder om daar aan te beginnen en te onderhouden dat is in kosten bijna een factor 5 ten opzichte van het lijstje van @de Peer

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

dragon2 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:44:
[...]

In jouw geval wel, want dat bovenste witte vliesje zijn je 'filterwatten'. Als dat na een beetje goed 'wassen' in een emmertje water geen voldoende doorstroming meer geeft, dan moet dat wel vervangen worden.
Doe dat vervangen dus vooral niet op het (belachelijke) schema van juwel zelf, van 1x/week of vaker 8)7

Als je dat vlies ergens kunt vinden in een grotere uitvoering (aquariumbeurs ofzo) dan kan dat lonen, gewoon zelf op maat knippen. Helaas kun je in zo'n intern filter geen echte watten stoppen, dus nu ben je duurder uit.

Je normale (blauwe, in dit geval geloof ik) sponzen hoef je nooit te vervangen, die gaan langer mee dan jij ;) Hooguit na een ziekte misschien/als je ze 2e hands zou kopen, maar dan nog hoeft het eigenlijk niet.

De rest van je filter, zit daar een zwarte spons in? Zo ja, dan is dat een soort van filterkool, die kun je beter vervangen voor een gewone spons of nog beter, een doosje cirax (keramiekgranulaat) danwel zelf een doosje verzinnen of een pantykous vullen met mini-keramiek.

Doe altijd na medicijngebruik WEL zo'n (nieuwe) zwarte spons erin, of een doosje/pantykous met actieve kool, dat verwijdert dan de medicijnresten.
Andere 'doosjes' met filterspul hoef je niet te kopen/houden, dus geen phorax/amorax.
Zoveel mogelijk cirax/keramiek in je filter zien te krijgen is wel aan te raden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gQW71tKpQThLdgARcyXDt1ec/full.jpg

Dit kan dus niet? Overigens net de biopad S gekocht bij de intratuin, bovenstaande zag ik bij de ranzijn liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

Leoon. schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

Dit kan dus niet? Overigens net de biopad S gekocht bij de intratuin, bovenstaande zag ik bij de ranzijn liggen.
Zolang je maar het in matten koopt ipv een grote kluwen watten. Filterwatten als een mat kun je eenvoudig op maat knippen, als het een grote bol watten is gaat dat wat lastiger :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Jij moet een dun maar 'stevig' matje hebben. Ik zie niet hoe je dat kunt doen met plukken watten. Ook mogen de watten niet je impeller ingezogen worden, bij een extern potfilter zit er een plastic soort van stevig 'gaas' die dat voorkomt. Intern zie ik dat niet voor me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

[...]

[Afbeelding]

Voor je Juwel filter kan je ook goedkoop....knippen.

Afbeeldingslocatie: https://aquariumcoenen.nl/wp-content/uploads/2019/09/aquarium-coenen-product-Superfish-Micro-Pad-45x25-cm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
de Peer schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:04:
Aquariumhouden hoeft helemaal niet duur te zijn als je niet te veel mee gaat in marketing en commercie.

Voor mijn high tech aquarium van 700 liter ben ik denk ik per jaar kwijt:

- 250 euro per jaar aan elektra (320W aan led, en een flink filter), Maar dat zouden de kosten zijn als we geen zonnepanelen zouden hebben, dus in praktijk slechts een fractie hiervan.
- 70 euro per jaar aan CO2 ( 2 x 10 kg fles)
- 20 euro voeding vissen
- 5 euro per jaar aan plantenvoeding (Nitraat en Fosfaat)
- 30 euro per jaar aan plantenvoeding (Profito). Die is eigenlijk relatief duur t.o.v. de rest. En dan koop ik het al in 5L verpakking voor 36 euro bij Amazon.
- 20 euro voor nieuwe vissen
- 5 euro voor nieuwe planten

Bovenstaande is aardig schaalbaar denk ik, dus voor een bakje van 70 liter zullen veel van bovenstaande kosten ook een factor 5-10 lager zijn.
Maar om de vraag te beantwoorden. Ik minimaliseer de kosten, maar ontzeg mezelf niets. Doe alles dus zo goedkoop mogelijk.
20 euro aan voeding? Dan heb je of heel weinig vissen, of ze krijgen alleen heel goedkoop vlokvoer.
Bij mijn bak (660 liter bruto) gaat er een veelvoud van dat bedrag doorheen per jaar. Toen ik de uarus nog had denk ik wel een 10voud, nu met de opgroeiende maanvissen zat het ook zeker niet onder de 100 euro per jaar blijven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:36
Het is weer die tijd van het jaar... lekker binnen zitten en voldoende tijd voor een nieuwe scape. Benieuwd wat jullie er van vinden, alle commentaar is meer dan welkom!

Vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://ukaps.org/forum/attachments/img_20200112_130520-jpg.130664/

Van boven:
Afbeeldingslocatie: https://ukaps.org/forum/attachments/img_20200112_130457-jpg.130666/

Dit wordt een 60cm bakje ter vervanging van de 55liter Dennerle scapers tank die ik nu heb draaien. In de definitieve opstelling wordt er nog wel wat meer soil toegevoegd maar ik heb in m'n test opstelling niet genoeg (gebruik hier geen echte soil voor maar overgebleven akadama) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
[...]

[Afbeelding]

Filterwatten kunnen prima in je interne filter alleen niet te veel proppen anders slibt het heel snel dicht en zorg dat je ook filtermedia hebt waar de bacteriën zich in kunnen settelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Helder! Voor nu kan ik met die biopad S van juwel m'n gang gaan. De rest zien we wel later. Het aquarium leeft ook veel meer (in de zin van water geluidjes) sinds ik de watten van de filter nu goed heb.

Wat info over de Zebra Danios:
https://www.fishkeeping.c...esheet.php?caresheetID=20 (18-24graden)
https://www.aquainfo.nl/artikel/danio-rerio-zebrabarbeel/ (10-24graden)
https://www.google.com/ur...Y31Of&cshid=1578833773764 (16-28 graden)
https://www.thesprucepets.com/zebra-danio-1378473 (18-24 graden)
https://tallsay.com/page/...e-zebravis-of-zebra-danio (22-26 graden)

Er is dus eigenlijk maar 1 website waar de graden te hoog is naar zeggen. De rest zit in mijn range van 20-21 graden. Verder bijten ze in vinnetjes (maar gebeurd dit minder wanneer ze in een goeie school zitten) en doen ze dit vooral bij betta's en dergelijke. Ik denk dat ze het niet eens zullen durven bij mijn sluierstaarten, want in hou er rekening mee dat het juist anders zou kunnen. Al zijn de danios dan te snel voor de sluiers, en de danios anders te bang voor de sluiers om te 'picken' is mijn verwachting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:04:
Helder! Voor nu kan ik met die biopad S van juwel m'n gang gaan. De rest zien we wel later. Het aquarium leeft ook veel meer (in de zin van water geluidjes) sinds ik de watten van de filter nu goed heb.

Wat info over de Zebra Danios:
https://www.fishkeeping.c...esheet.php?caresheetID=20 (18-24graden)
https://www.aquainfo.nl/artikel/danio-rerio-zebrabarbeel/ (10-24graden)
https://www.google.com/ur...Y31Of&cshid=1578833773764 (16-28 graden)
https://www.thesprucepets.com/zebra-danio-1378473 (18-24 graden)
https://tallsay.com/page/...e-zebravis-of-zebra-danio (22-26 graden)

Er is dus eigenlijk maar 1 website waar de graden te hoog is naar zeggen. De rest zit in mijn range van 20-21 graden. Verder bijten ze in vinnetjes (maar gebeurd dit minder wanneer ze in een goeie school zitten) en doen ze dit vooral bij betta's en dergelijke. Ik denk dat ze het niet eens zullen durven bij mijn sluierstaarten, want in hou er rekening mee dat het juist anders zou kunnen. Al zijn de danios dan te snel voor de sluiers, en de danios anders te bang voor de sluiers om te 'picken' is mijn verwachting...
We weten hier allemaal wel wat zebra/luipaarddanios zijn denk ik ;)

Maar er zijn meer redenen om dit soort vissen niet samen te zetten met sluierstaarten. Bijvoorbeeld het voer.
Ik weet niet of danios gezond blijven van sluierstaart voer.
Die danios zijn ook super supersnel. Je sluierstaarten eh, niet. Dus zodra je voer in je bak doet gaan de danios zoveel mogelijk opeten. Je zult dus echt flink moeten voeren tegelijk zodat de sluiers ook voldoende krijgen. Je hebt al flink vervuilende vissen, die extra voer-load in je bak gaat zorgen voor veel vaker water/filter verversingen nodig en algen. Plus je krijgt ontzettend dikke danios.

Ik zeg niet dat het helemaal niet kan; hier in de zomer nog wel eens luipaarddanios in de vijver gehad bij een paar goudvissen. Nu is dat een grotere plens water, zijn goudvissen een pak sneller dan sluierstaarten, en is er in die vijversowieso veel te eten de hele dag (muggelarven enz, zachte planten voor de goudvissen) en werd het voer afgewisseld tussen goudvisvoer, tropisch voer en allerlei soorten diepvriesvoer, dus dat ging wel goed eigenlijk.

Maar ook bovenstaand is een rede dat ik dacht dat die chinese weeraal wellicht wel zou kunnen: dat is een nachtelijke grondelaar eet dus de restjes op, en die kun je handmatig bijvoeren met wormen oid om hem gezond te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Eigenlijk vrij weinig... voer heb ik zodanig op voorraad dat ik al 2 jaar niks heb hoeven kopen, goeie mix van vlokvoer, granulaat, spirulina, tabletten etc. En nog wat diepvries maar dat geef ik heel weinig. Hebben de vissen verder niet nodig ofzo, met andere vissen kan dat wel een stuk duurder uitvallen.

Verder hoef ik weinig nieuwe vissen te kopen dus dat kost niks, als ik een keer een leuk plantje zie haal k dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
@Gluten Parody vergeet de kosten voor stroom niet. Ik had een bak van 390L op 25°C met LED-verlichting. Gebaseerd op mijn lagere verbruik sinds die weg is schat ik dat deze ergens tussen de 250 en 400kWh per jaar gebruikte.

Daarbij kwam ook nog pakweg 300L/mnd aan warm water voor verversen. Hoeveel dat aan gas kostte durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Bananenplant schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:30:
@Gluten Parody vergeet de kosten voor stroom niet. Ik had een bak van 390L op 25°C met LED-verlichting. Gebaseerd op mijn lagere verbruik sinds die weg is schat ik dat deze ergens tussen de 250 en 400kWh per jaar gebruikte.

Daarbij kwam ook nog pakweg 300L/mnd aan warm water voor verversen. Hoeveel dat aan gas kostte durf ik niet te zeggen.
Ik weet nog dat toen ik het huis uit ging, en 2 aquaria (250L+160L) plus een terrarium meenam, dat de energierekening van m'n ouders halveerde O-)
Bananenplant schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:30:

Ik gebruik dan meestal wel weer het oude aquariumwater voor de tuin. Dat scheelt weer een ietsje. Toch? :+

[ Voor 32% gewijzigd door dragon2 op 12-01-2020 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Oef, mijn jaarverbruik nu is <500 kWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Gluten Parody schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:40:
[...]

Oef, mijn jaarverbruik nu is <500 kWh :X
Een filter dat 20W doet kost al 175kWh. 12 uur per dag 25W aan verlichting: 110kWh. Hoeveel verwarmen kost is wat lastiger uit te rekenen. Die 150W Jägerstaaf stond iig vaak genoeg even aan :P .

Draai je de was trouwens bij je ouders ofzo :o ?

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 12-01-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Nee niet eens, en ik kook ook nog elektrisch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

toolkist schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:26:
[...]

20 euro aan voeding? Dan heb je of heel weinig vissen, of ze krijgen alleen heel goedkoop vlokvoer.
Bij mijn bak (660 liter bruto) gaat er een veelvoud van dat bedrag doorheen per jaar. Toen ik de uarus nog had denk ik wel een 10voud, nu met de opgroeiende maanvissen zat het ook zeker niet onder de 100 euro per jaar blijven.
Ik heb vooral kleine visjes. Die eten niet zo veel. En ik geef vooral diepvriesvoer, dat is erg goedkoop als je het niet in de winkel koopt.
Verder kun je voer ook per kilo inkopen. En ik wil nog eens kijken of die vijvervlokken niet ook te gebruiken zijn voor tropische vissen. Scheelt een hoop geld.

Maar inderdaad, met grotere cichliden ben je wel meer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Als bezigheidstherapie ben ik maar filmpjes van "The king of DIY" leuk om te zien hoe die man bezig is met z'n hobby.

Kwam ook wat kanalen tegen die ik te Amerikaans vond... te overdreven. Volgen jullie hier nog bepaalde blogs/vlogs/podcasts mbt de aquarium hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:36
DutchHammer schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:27:
Kwam ook wat kanalen tegen die ik te Amerikaans vond... te overdreven. Volgen jullie hier nog bepaalde blogs/vlogs/podcasts mbt de aquarium hobby?
Het moet je ding zijn denk ik, maar ik vind het YouTube kanaal van GreenAqua wel aardig om te volgen. YouTube: Green Aqua. De vlogs van Filipe Oliviera zijn ook leuk: YouTube: Filipe Oliveira. Gaan beiden over aquascaping, weinig content over vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:11
Volgen jullie hier nog bepaalde blogs/vlogs/podcasts mbt de aquarium hobby?
Aquascape: George Farmer en Green Aqua
Vissen/overig: Rachel O'Leary, Aquarium Co-Op, MD Fish Tank, The Dutch Aquarist, A Gamer's Wife ( heet nu "girl talk fish"), Serpa design.
Qua blog nog The Tint van Tannin Aquatics

[ Voor 5% gewijzigd door JulesvH op 12-01-2020 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renegade666
Als bezigheidstherapie ben ik maar filmpjes van "The king of DIY" leuk om te zien hoe die man bezig is met z'n hobby.

Als er iemand overdreven is, is het Joey van DIY wel :X
Bezonder snuiter iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
In random volgorde:

Jurijs Jutjajevs: YouTube: Jurijs Jutjajevs
Glass Aqua: YouTube: Glass Aqua
George Farmer: YouTube: George Farmer
aquadesignamano: YouTube: aquadesignamano
Green Aqua: YouTube: Green Aqua
Filipe Oliveira: YouTube: Filipe Oliveira
Aquarium Gardens: YouTube: Aquarium Gardens

[ Voor 16% gewijzigd door Paulus07 op 13-01-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Juwel heeft voor hun grotere filters allerlei filtermedia in het assortiment, waaronder een aantal kant en klare op maat gemaakte korfjes met vulling. Ik zou graag zo’n korfje voor mijn Bioflow One hebben, maar voor dat filter verkoopt Juwel zelf alleen sponzen. Nu heb ik de onderste spons voorzichtig uitgehold en gevuld met siporax, maar optimaal is het niet. Heeft iemand tips voor een mooi passende korf voor dit filter of een idee hoe er zelf eentje op maat (7,5x5x5) te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Renegade666 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:52:
[...]

Als er iemand overdreven is, is het Joey van DIY wel :X
Bezonder snuiter iig.
True hij heeft wat last van ADHD maar is wel oprecht voor m'n gevoel ipv veel van die Amerikaase tell sell kanalen hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

JME schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:51:
Juwel heeft voor hun grotere filters allerlei filtermedia in het assortiment, waaronder een aantal kant en klare op maat gemaakte korfjes met vulling. Ik zou graag zo’n korfje voor mijn Bioflow One hebben, maar voor dat filter verkoopt Juwel zelf alleen sponzen. Nu heb ik de onderste spons voorzichtig uitgehold en gevuld met siporax, maar optimaal is het niet. Heeft iemand tips voor een mooi passende korf voor dit filter of een idee hoe er zelf eentje op maat (7,5x5x5) te maken?
3d printen is het makkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
dragon2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:37:

Ik gebruik dan meestal wel weer het oude aquariumwater voor de tuin. Dat scheelt weer een ietsje. Toch? :+
In de zomer gooi ik het oude aquarium water in de regenton, scheelt toch weer de nodige liters. Vooral als het lange tijd droog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
JulesvH schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Aquascape: George Farmer en Green Aqua
Vissen/overig: Rachel O'Leary, Aquarium Co-Op, MD Fish Tank, The Dutch Aquarist, A Gamer's Wife ( heet nu "girl talk fish"), Serpa design.
Qua blog nog The Tint van Tannin Aquatics
En niet te vergeten Mark's Aquatics: YouTube: MARK'S AQUATICS
Kweekt alles wat los en vast zit:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
JME schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:51:
Gooi de gewenste filtermedia in een panty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Panty dacht ik eerst ook aan, maar die blijft niet in vorm, waardoor het water niet de juiste route op wordt gedwongen. En er garnalen doorheen kunnen...
3d printen klinkt interessant maar totaal geen ervaring mee.

[ Voor 16% gewijzigd door JME op 13-01-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Ik heb mijn aquarium (Juwel Primo 110) gevuld met 15 kg grind, maar dat is eigenlijk te weinig. Ik wil het grind aanvullen met soil (onderste laag grind, bovenlaag soil). Kan dit gewoon?

Soil wil ik vanwege (neo)caridina + planten.

Dit is mijn eerste aquarium, dus excuses voor de basis vragen.

Daarnaast wil ik mos op mijn spiderwood. Ik zie veel mensen lijmen, maar andere zie ik het weer vastzetten met (vis)draad. Wat is wijsheid?

En hecht mos zich aan spiderwood, en gaat het na een tijdje ook spreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 22:15:
Ik heb mijn aquarium (Juwel Primo 110) gevuld met 15 kg grind, maar dat is eigenlijk te weinig. Ik wil het grind aanvullen met soil (onderste laag grind, bovenlaag soil). Kan dit gewoon?

Soil wil ik vanwege (neo)caridina + planten.

Dit is mijn eerste aquarium, dus excuses voor de basis vragen.

Daarnaast wil ik mos op mijn spiderwood. Ik zie veel mensen lijmen, maar andere zie ik het weer vastzetten met (vis)draad. Wat is wijsheid?

En hecht mos zich aan spiderwood, en gaat het na een tijdje ook spreiden?
Dan verstik je je bodem. Je wil het grofste bovenop hebben, maar liever eigenlijk maar 1 laag. Ik zou persoonlijk kiezen tussen of grind, of soil, of zand. Bij een zwembadgroothandel als Wildkamp bestel je 25kg filterzand voor minder dan een tientje incl verzenden. Dan heb je geen gemengde bodem, mooi afgerond zand waar je planten goed in staan en kan je leuke bodembewoners nemen.

Mos hecht zich op den duur wel, maar in het begin moet je het dus vastzetten. Lijm moet je ondergrond echt droog voor zijn, zelf pak ik gewoon visdraad. Dat knip je los als het mos gehecht is dus zie je dan totaal niet meer. Zo zet ik ook mijn javavarens en anubias vast. Of mos aanslaat en doorgroeit wisselt heel erg per bak. Bij mijn ex groeide het als kool, maar als ik de restjes kreeg deed het bij mij weinig. Ander water, mijn water is wss te zuur en te zacht voor het mos, voeding gaven we identiek. Dus dat is niet van te voren te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
SmurfLink schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 09:05:
[...]

Dan verstik je je bodem. Je wil het grofste bovenop hebben, maar liever eigenlijk maar 1 laag. Ik zou persoonlijk kiezen tussen of grind, of soil, of zand. Bij een zwembadgroothandel als Wildkamp bestel je 25kg filterzand voor minder dan een tientje incl verzenden. Dan heb je geen gemengde bodem, mooi afgerond zand waar je planten goed in staan en kan je leuke bodembewoners nemen.

Mos hecht zich op den duur wel, maar in het begin moet je het dus vastzetten. Lijm moet je ondergrond echt droog voor zijn, zelf pak ik gewoon visdraad. Dat knip je los als het mos gehecht is dus zie je dan totaal niet meer. Zo zet ik ook mijn javavarens en anubias vast. Of mos aanslaat en doorgroeit wisselt heel erg per bak. Bij mijn ex groeide het als kool, maar als ik de restjes kreeg deed het bij mij weinig. Ander water, mijn water is wss te zuur en te zacht voor het mos, voeding gaven we identiek. Dus dat is niet van te voren te zeggen.
Grind wat ik nu heb is 1-2 mm (afgeronde grind, dus geen scherpe randen) van Dennerle (~25 euro voor 10 kg).

Soil wilde ik juist doen vanwege planten, hier en daar lees ik dat veel planten niet kunnen 'leven' op grind. Dat is dus niet zo?

Soil is groter dan 1-2mm, dus het grofste (soil) is dan bovenop. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 10:14:
[...]

Grind wat ik nu heb is 1-2 mm (afgeronde grind, dus geen scherpe randen) van Dennerle (~25 euro voor 10 kg).

Soil wilde ik juist doen vanwege planten, hier en daar lees ik dat veel planten niet kunnen 'leven' op grind. Dat is dus niet zo?

Soil is groter dan 1-2mm, dus het grofste (soil) is dan bovenop. Of begrijp ik je verkeerd?
Planten groeien prima op grind of zand, ze hebben alleen voeding nodig. Ik weet niet precies wat je met soil bedoelt maar ik vermoed die bodems voor aquascapes enzo. Dan heb je dus wederom een grove korrel, waarom zou je 2 bodems door elkaar mengen? Lijkt me ook niet zo mooi om eerlijk te zijn. Als het soil groter is is het beter dat idd bovenop te doen.. maar je steekt je planten in de bodem dus dan zitten de wortels alsnog in het grind en bereik je je doel niet om die planten extra te voeden. Of je moet zo'n dikke laag maken dat het er nog minder uit ziet.

die soil heb je echt niet nodig voor je planten. Ik zit gewoon op filterzand en mijn zwaar beplante bakken doen het prima. Je zal de planten echter op andere manieren moeten voeden, vloeibare voeding of kleibolletjes voor de wortelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Gisteren water getest was weer goed, maar nog geen nirtriet? piek gezien. Dus of gemist of komt nog.

Heb wel wat algen op de deco en de planten zitten.. Moet ik daar nog wat aan doen tijdens indraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DutchHammer schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 19:09:
Gisteren water getest was weer goed, maar nog geen nirtriet? piek gezien. Dus of gemist of komt nog.

Heb wel wat algen op de deco en de planten zitten.. Moet ik daar nog wat aan doen tijdens indraaien?
Wat voor algen? Bruin/groen/blauw/penseel/draad/...?

Mocht het blauwalg zijn, daar moet je sowieso direct wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@dragon2 bruin en draad achtig.. Bruinalg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Bruinalg kan (vooral) komen door veel silicaten, daar helpen snelgroeiers tegen. Heb je die wel, en ook in een flinke hoeveelheid? Dat is de eerste stap. Verder kan meer stroming helpen, en hoe is je nitraat?

Zodra je bak wat langer draait dan heb je ook minder kans op bruinalg.

edit: deco kun je gewoon goed schoonmaken onder de kraan als je van die algen afwil. Planten zou ik laten zitten. De algen (nou ja, diatomen in jouw geval) komen wel net zo hard weer terug natuurlijk als je de oorzaak niet aanpakt.

[ Voor 20% gewijzigd door dragon2 op 14-01-2020 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Heb nu drie bosjes Belgisch groen. Zag net ook een plukje groene alg trouwens.

Moet er nog meer Belgisch groen in? Krijg dan wel heel veel planten in de bak. Er gaat overigens ook wel ander groen bij morgen. Heb nog wat drijfplanten nodig voor de honing gouramies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Blijf nou maar gewoon even een paar weken van de bak af.. daarna verder kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Herken het wel, niets doen kost soms meer moeite dan iets doen. Sterkte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@JME het is idd verdomd lastig haha. Anyway nu wel mooi drijfplantjes erbij en heb vanavond kermaische filter media gehaald (iemand gaf de tip hier).

Omdat er nu iemand anders op de aquarium afdeling van Hornbach liep heb ik meteen is om nieuw advies gevraagd. Deze medewerkster kwam met ongv hetzelfde advies hier.

Idd rustig laten indraaien, en zaterdag één vis introduceren MITS alle waterwaarden oké waren. En elke dag de water waarde controleren. Niet met stripjes maar met druppel testen. Omdat die stripjes niet helemaal betrouwbaar zijn. Voor veel waarden niet echt een issue, maar wel voor nitriet.

Toen ik haar vertelde dat ik vorige keer een druppeltest wilde kopen incl testen voor NH3 en Nitriet maar dat die uit m'n handen gehaald werden want stripjes waren makkelijker en goedkoper… was ze enigszins verbaasd.

Vond het trouwens ook top dat ze iemand het advies gaf om geen extra goudvissen te kopen i.v.m. de grote van de bak die ze hadden. Dat vind ik dan weer top.

Dus ik ga stiekem een beetje tegen jullie advies in }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

WTF?? Je bent net een week aan het indraaien en je wilt zaterdag je eerste vis erin gooien? Laat die bak nou gewoon rustig indraaien en check over 2-3 weken nog eens. Je wilt toch goed voor je huisdieren zorgen? En dan ook nog met een lollig icoontje toegeven dat je tegen alle adviezen in gaat. Ik begrijp het echt niet.
Pagina: 1 ... 37 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.