Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.099 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
één sterk soort vis hoeft niet verkeerd te zijn en kan zelfs helpen met het opstarten van je bak. Zonder (de poep van de) vis is er ook geen voedingsbodem voor bepaalde bacterien.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2020 20:24 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:05
Ja, dat is wel een "probleem" in deze tijd. Je wilt iets en met een tik op het scherm heb je het binnen een dag in huis.

"Helaas" werkt t zo niet met een aquarium. Probeer wat geduld op te brengen. Met 1 visje beginnen vind ik niet zo goed advies. Ok, er wordt wel bij gezegd dat je iedere dag je waardes moet meten, maar wat als de waardes niet goed zijn? Heb je een back-up plan? Zet je als een week lang de waardes goed zijn meteen de rest erbij?

Probeer toch wat geduld op te brengen. Je hebt pas recent nog media toegevoegd en het aquarium draait net. Ik wacht zelf een week of 5 a 6 ook al gebruik ik zelfs wat filtermedia van een ander aquarium.

Met laatste aquarium draait vanaf 24 dec. Op zijn vroegst na komende week komen daar de vissen in, maar eigenlijk wil ik eerst mijn ph lager en stabiel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 14:51

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

JME schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:16:
WTF?? Je bent net een week aan het indraaien en je wilt zaterdag je eerste vis erin gooien? Laat die bak nou gewoon rustig indraaien en check over 2-3 weken nog eens. Je wilt toch goed voor je huisdieren zorgen? En dan ook nog met een lollig icoontje toegeven dat je tegen alle adviezen in gaat. Ik begrijp het echt niet.
Hoho wacht even. Die vis gaat er alleen in als alle waterwaarden goed zijn, bovendien worden de waterwaarden de komende weken elke dag getest.

Daarnaast gaat er ook vis in die tegen een stootje kan, ook ga ik niet geheel tegen alle adviezen in. Naast de vragen die ik hier gesteld heb ik zelf ook wat research gedaan. Je bak zes weken laten indraaien zonder vis is niet de enige methode. Er zijn er meer, één daarvan is een hybride waarbij een heel klein aantal vissen of beter 1 vis de bak ingaat.

Dit zorgt namelijk ook voor de aanmaak van afval stoffen die weer helpen bij de groei van de bacteriën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:05
DutchHammer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Hoho wacht even. Die vis gaat er alleen in als alle waterwaarden goed zijn, bovendien worden de waterwaarden de komende weken elke dag getest.

Daarnaast gaat er ook vis in die tegen een stootje kan, ook ga ik niet geheel tegen alle adviezen in. Naast de vragen die ik hier gesteld heb ik zelf ook wat research gedaan. Je bak zes weken laten indraaien zonder vis is niet de enige methode. Er zijn er meer, één daarvan is een hybride waarbij een heel klein aantal vissen of beter 1 vis de bak ingaat.

Dit zorgt namelijk ook voor de aanmaak van afval stoffen die weer helpen bij de groei van de bacteriën.
Ok, goed dat je jezelf verdiept in de materie. Daar kunnen veel mensen nog van leren.

Heb je al een vis op t oog voor t indraaien?

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
De vis maakt afvalstoffen aan. Bacterien in het filter snoepen hier graag van.
Het is vaak zelfs aangeraden om in etappes vissen toe te voegen zodat de bacterien meegroeien.

Na 6 weken er een leuk bestand vissen in doen is dus ook geen goed advies zoals sommigen wel denken.

Er wordt tegenwoordig zelfs meer en meer een zeer klein scheutje ammonia aan water toegevoegd om de bacterien in het aquarium te stimuleren. Dat kan ook met een sterk vissoort.

Wat @DutchHammer doet is mijn inziens niets verkeerd mee. Maar dan wel één kleine vis.
Water in de gaten houden, zodra ongewenste waardes gaan stijgen elke dag een deel water vervangen om het in te dammen.

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2020 20:33 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Dus je gaat het risico lopen met een levend wezen... op de gok dat het goed gaat... Waarom is het zo verdomd moeilijk om een paar weken te wachten? Waarom ga je spelen met een onschuldig leven terwijl het totaal onnodig is?

Die afvalstoffen kan je ook aanmaken door wat voer in je bak te mikken, dat verrot en veroorzaakt ook de wenselijke ammoniak. Dan hoef je geen onschuldig dier risico te laten lopen op mishandeling of sterfte.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:03
Na wat lopen zoek en sneupen, afgelopen weekend toch de eheim classic 150 plus spul en lily pipes besteld.
De fluval u2 was opzich een leuk filter geweest, maar ging niet passen in de bak zonder de inhoud te verplaatsen etc. Dat wou ik niet.

Dus vandaag de 150 er aangezet, gister klaar gemaakt.
Leuk filter voor dit formaat bak.
Alleen 1 nadeel, geen onluchtingsknop.
Dus wat geprottel om de lucht er uit te krijge , maar is gelukt.

Wat helaas geen succes was waren de lilypipes. Keurig aan gesloten, moest de intake even verplaatsen, maar omdat de zuignap goed vast zat, beetje (echt maar een beetje) kracht gezet, poef, intake stuk...
Gloeiende.
Mis nog een paar stukjes glas, maar kan in de bak niks meer vinden, dus hopelijk daar niks meer in. Was ook nog een dure die juist sterk moest zijn..
Dus nu eerst maar de (verschrikkelijke) intake van eheim er in gezet. Mooi groen is niet lelijk 8)7

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Dus zodra die nitrietpiek komt dan is die vis hopelijk heel sterk anders is ie vergiftigd. En een andere volledig gedraaide bak heb je natuurlijk klaarstaan als plan B voor deze proefkonijn vis?

Dierenmishandeling, dus. Ja maar het is maar een gup. /insert ander goedkoop visje (want met die dure discusvis gaat niemand zoiets in z'n hoofd halen natuurlijk).

Echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

dragon2 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:17:
[...]

Dus zodra die nitrietpiek komt dan is die vis hopelijk heel sterk anders is ie vergiftigd. En een andere volledig gedraaide bak heb je natuurlijk klaarstaan als plan B voor deze proefkonijn vis?

Dierenmishandeling, dus. Ja maar het is maar een gup. /insert ander goedkoop visje (want met die dure discusvis gaat niemand zoiets in z'n hoofd halen natuurlijk).

Echt.
Misschien was ik niet 100% helder, ik moet echt 0 Ammoniak, 0 Nitraat en geen bizar hoge nitriet waarden. Maw er redelijk vanuit kunnen gaan dat de nitriet piek geweest is.

Dat is ook wat me aangeraden was.

Het is dus echt verre van zeker dat er zaterdag een vis in m'n bak zit.

Met een (beetje) tegen jullie advies ingaag ging het mij meer om echt meerdere weken af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer

Nitraat mag wel hoger, nitriet absoluut niet..

Maar wacht gewoon nog zeker een week of 2!

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Renegade666 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:38:
@DutchHammer

Nitraat mag wel hoger, nitriet absoluut niet..

Maar wacht gewoon nog zeker een week of 2!
Het was misschien handiger als ze bij geven van namen aan deze verbindingen; twee wat minder gelijke namen hadden gekozen haha. Aan de andere kant heet het niet voor niks nitrietpiek ipv nitraatpiek :o

Ik ga ook zeker echt wachten als de testen positief zijn voor Nitriet en Ammoniak. Bedenk me net ook dat als negatieve testen heb ik het best ook een paar dagen kan wachten om te checken of ze negatief blijven.

Maar ik voel wel veel voor de theorie waarbij men zegt dat je het beste een zeer klein visbestand (of zelfs 1 vis) kan toevoegen als je er vanuit kan gaan dat de nitrietpiek is geweest.

In plaats van gewoon een paar weken afwachten en er dan meteen een sloot vissen in te gooien en als nog een (tweede) nitrietpiek te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Na lang twijfelen wilde ik toch weer oto's.

Van de eerdergenoemde aquariumzaak gingen ze altijd snel dood. Maar echt gezond zagen ze er ook nooit uit. Waarschijnlijk verkopen ze er teveel en krijgen ze geen kans aan te sterken.

Dus in het lokale tuincentrum kwam ik 'toevallig' langs de aquaria en warempel, er zaten oto's! Ze zagen er _veel_ mooier en _veel_ gezonder uit, waarschijnlijk omdat ze daar veel minder doorloop van vissen hebben.

Ik heb de sprong gewaagd en tot op heden nog 0 uitval gehad. Waarschijnlijk is het een mix van otocinclus affinus en otocinclus vittata maar dat maakt mij helemaal niet uit. De beestjes zien er na twee weken dik, volgevreten en gezond uit. Super! *O*

Voordeel is dat het aquarium nu dus al twee weken super schoon is en ik geen seconde hoef te besteden aan ramen wassen. :+

Dus nieuwe strategie: naar kleine dierenwinkels en tuincentra gaan en als er wat zit wat ik wil een week later nog gaan. Als ze er dan nog zitten, dan wil ik de vis wel. :)

Daarnaast had ik nog het probleem dat nieuwe planten ontzettend aan het rekken waren en oude planten op de bodem niet goed groeiden.. Ik had in het verleden licht op 85% gezet om een algenplaag terug te dringen. Maar nooit terug gezet naar 100%.

Nu dus wel en een week later zijn de resultaten al zichtbaar: blad is veel groter, op de bodem beginnen nieuwe uitlopers te groeien, ik heb nog géén last van algen en het beste: de plantjes hebben het zo goed dat ze zichtbaar zuurstofbelletjes aan het produceren zijn(assimileren). Prachtig!! :)

Enige nadeel is nu dus het vaker bijhouden en snoeien van de javamos en andere planten. :p

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 16-01-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:03

Wildfire

Joy to the world!

Zaterdag na lange tijd weer eens wat visjes gaan uitzoeken. Ik ga naar een tuincentrum in de buurt (ca. 20/25 minuten afstand, valt mee), waar ze over het algemeen goed met de vissen e.d. omgaan. Ook meteen nog wat spulletjes inslaan (wat voer enzo). Heb er zin in, altijd leuk :)

Iemand nog tips voor een leuk visje voor naast cory's/neon tetra's/hockeysticks? Is voor een 120 liter aquarium dus kleine vissoorten zijn vanzelfsprekend.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 16-01-2020 22:51 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wildfire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:40:
Iemand nog tips voor een leuk visje voor naast cory's/neon tetra's/hockeysticks? Is voor een 120 liter aquarium dus kleine vissoorten zijn vanzelfsprekend.
Nannostomus eques? Zwemmen onder een hoek van 45 graden en zijn net wat groter dan je tetra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
3 soorten scholen visjes lijkt mij wat veel van het goede. Ik zou voor een harempje ramirezi gaan (1m 2v).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Het was misschien handiger als ze bij geven van namen aan deze verbindingen; twee wat minder gelijke namen hadden gekozen haha. Aan de andere kant heet het niet voor niks nitrietpiek ipv nitraatpiek :o
... je weet dat het nagenoeg gelijke verbindingen zijn en dat daar de namen op slaan he? Nitraat is NO3, Nitriet is NO2..
Ik ga ook zeker echt wachten als de testen positief zijn voor Nitriet en Ammoniak. Bedenk me net ook dat als negatieve testen heb ik het best ook een paar dagen kan wachten om te checken of ze negatief blijven.
Het gaat er niet om dat je nu niks meet. Het gaat er juist om DAT je nog niks gemeten hebt. Pas wanneer je wel waarden voor nitraat en nitriet hebt, DAN is de piek er en weet je dat het daarna veilig is als je niks meer meet. Nu meet je een waarde van 0 voor beiden. En is het aannemelijker dat er na 1 week nog niks gebeurd is en de piek nog moet komen.
Maar ik voel wel veel voor de theorie waarbij men zegt dat je het beste een zeer klein visbestand (of zelfs 1 vis) kan toevoegen als je er vanuit kan gaan dat de nitrietpiek is geweest.

In plaats van gewoon een paar weken afwachten en er dan meteen een sloot vissen in te gooien en als nog een (tweede) nitrietpiek te veroorzaken.
En wat doe je met die eerste vis? Gokken dat je piek is geweest en anders vergiftig je dat dier. Voor de vervuiling heb je die vis NIET nodig. Gewoon wat voer erin gooien of desnoods wat ammonia.

Sowieso wanneer je bak veilig is is het niet de bedoeling gelijk al je vissen te halen maar te beginnen met een klein groepje sterke vissen. Anders veroorzaak je idd een tweede piek. Maar ga nou eerst maar eens wachten op de eerste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:36:
[...]

Misschien was ik niet 100% helder, ik moet echt 0 Ammoniak, 0 Nitraat en geen bizar hoge nitriet waarden. Maw er redelijk vanuit kunnen gaan dat de nitriet piek geweest is.

Dat is ook wat me aangeraden was.

Het is dus echt verre van zeker dat er zaterdag een vis in m'n bak zit.

Met een (beetje) tegen jullie advies ingaag ging het mij meer om echt meerdere weken af te wachten.
Eens met hierboven. Je snapt geloof ik nog steeds niet hoe dat piekgebeuren werkt.

Bij een 'lege' bak begint die piek na 2 a 3 weken en eindigt hij na ca. 1 maand. Vandaar dat mensen zeggen, wacht minimaal 4 weken en nog liever 5 a 6 met het toevoegen van je (eerste) vis, daar zit wat marge in voor diegenen die niet meten (en dus niet precies weten of die piek al is geweest) plus wat hersteldagen zodat je bacterie-basis er klaar voor is. Je kunt het begin van die piek iets versnellen door wat vervuiling (ammoniak, een paar slakken, wat voer), maar een vis dat laten doen is dus niet tof.

Als jij zegt, ik wacht dus totdat die piek is geweest, dan zit je dus op z'n minst al op 3 a 4 weken en dan kun je echt echt echt het geduld niet opbrengen om nog een weekje langer te wachten totdat je zeker weet dat het goed zal gaan? (Hoe oud ben je..? Alhoewel, ik met 15 snapte dit verhaal al prima... en kon het geduld opbrengen...).

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.aquainfo.nl/wp-content/uploads/2017/12/concentratie-verloop-tijdens-opstartfase-aquarium.jpg

Na die piek (en hersteltijd) begin je dus rustig met opbouwen van je visbestand. Begin met de sterkste vissen (dus geen otocinclus ofzo), en denk erom dat alles dat territoriaal is er het beste TEGELIJK in kan. Dus als je van plan bent om ik noem een dwarsstraat ramirezi's ofzo te nemen, allemaal tegelijk erin zodat iedereen de kans krijgt op een territorium.
Meestal is het dus het handigste te beginnen met zeg 6 stuks van een klein scholenvisje, en dat schooltje dan uit te breiden tot een echte school in 2 stappen.
E.e.a. afhankelijk van je uiteindelijke visbestand (heb ik je nog niet over gehoord toch?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@dragon2 #@SmurfLink Ik heb net getest en meet Ammonia en een spoortje nitriet. Dus dit weekend geen vissen. Komende week goed meten, had dat grafiekje (alleen op Engelse site) ook gevonden en wil het ook zo gaan bijhouden.

Ik las geloof ik op dezelfde site dat het zomaar kan dat je de nitrietpiek binnen twee weken hebt, maar ook grote kans van niet.

Ik werdt daar misschien iets te enthousiast van en hoopte dat mijn bak hem al gehad had.. Ik baal wel dat ik toen de goede testen uit m'n handen heb laten halen. Mogelijk deden ze liever niet willen dat ik de piek meet..

Die stripjes zijn leuk voor PH en hardheid etc.. Maar voor dit.... Als de stripjes op zijn en deze druppel testen (NH3/NH4/NO2) schaf ik zo'n kofferset aan.

Iig komend weekend en week nog geen vis in de bak :-). Weet wel meteen welke verkoper ik kan vertrouwen bij de Hornbach.

Eigenlijk zal er is een consumenten programma tijd moeten besteden aan dit..
dragon2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:16:
[...]

E.e.a. afhankelijk van je uiteindelijke visbestand (heb ik je nog niet over gehoord toch?).
Idee is tot nu toe:

15 x Valse/Blauwe neon
2 x Honing Gourami
10 x Japonica garnalen

[ Voor 18% gewijzigd door DutchHammer op 17-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer
Heb je in de buurt geen echte dier/aquariumzaak?
Hornbach is voor mij een doehetzelf winkel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:59:
@DutchHammer
Hij/zij heeft een hele goede winkel op een 30km afstand zitten, Verduijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wildfire schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:40:
Iets dat puur bovenin bovenin zwemt, en eventueel een niet te grote meerval of groepje otocinclus.
en/of leuke slakken.

Bv een harem of 2 Pseudepiplatys annulatus of mijn persoonlijke fav Epiplatys dageti monroviae, of 10 stuks gemarmerde bijlzalm Carnegiella strigata, of halfsnavelbekjes. Of een harem kempvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Renegade666 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:59:
@DutchHammer
Ik had nog niet besloten waar ik precies m'n vissen ga halen tbh. Ging nu naar Hornbach voor de keramieken media die ze verkochten.

Ben ook bij de lfs (weet eindelijk wat dat betekend.. }:O ). voor de drijf plantjes geweest. Die hadden ook wel mooie vissen zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 20:04:
Vond het trouwens ook top dat ze iemand het advies gaf om geen extra goudvissen te kopen i.v.m. de grote van de bak die ze hadden. Dat vind ik dan weer top.
Mooi, dat zijn de nieuwe regels voor dierenwinkels, ik sprak laatst iemand die vertelde dat ze naar school (Cursus) moest omdat er nu vanuit de overheid een verplichting aankomt dat er in iedere winkel waar levende dieren verkocht worden iemand aanwezig is met een diploma met betrekking tot de dieren die verkocht worden en dat er een verkoopgesprek plaats heeft gevonden waarin het een en ander gevraagd en uitgelegd wordt.

Ben ik ontzettend blij mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:54:
[...]

Mooi, dat zijn de nieuwe regels voor dierenwinkels, ik sprak laatst iemand die vertelde dat ze naar school (Cursus) moest omdat er nu vanuit de overheid een verplichting aankomt dat er in iedere winkel waar levende dieren verkocht worden iemand aanwezig is met een diploma met betrekking tot de dieren die verkocht worden en dat er een verkoopgesprek plaats heeft gevonden waarin het een en ander gevraagd en uitgelegd wordt.

Ben ik ontzettend blij mee. :)
Dat is goed nieuws zeg, zoals ik eerde melde heb ik vroeger altijd grote bakken met Goudvissen gehad. Waarvan de laatste bak echt groot was (geen idee meer hoe groot). Helaas kwam daar de witte stip in op een moment dat ik wat drukker met school had, en dus iets minder goed opgelet had.. Hele bestand weg..

Die bakken zijn overigens ingedraaid met vissen omdat het me nooit verteld was...

Maar nu ik weer start krijg je zoveel informatie; zowel in de winkels als op het internet. Kijk maar eens hoeveel "experts" zijn die allemaal weer een andere mening over het indraaien hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:43

JME

zeg maar Jamie

DutchHammer schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:24:
Iig komend weekend en week nog geen vis in de bak :-).

...

Idee is tot nu toe:

15 x Valse/Blauwe neon
2 x Honing Gourami
10 x Japonica garnalen
Fijn om te lezen!
Die gourami’s zijn haremvisjes, dus neem er 3 zou ik zeggen: 1 man en 2 vrouwen.

Voor boveninzwemmers (of was dat Wildfire? Of Dragon2?) zou je eens kunnen kijken naar rasbora kubotai. Al geloof ik dat ik iedereen die knalgroene kleine adhd opdonders aanraad... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zijn hier ook mensen die Osmose water maken en gebruiken?
Staat hij bij jullie altijd onder druk (dus bezig en slaan in grote tank), of alleen van te voren even aan zetten als je het water nodig hebt? (dag van te voren bv)

Ik zit hier ook aan te denken om de PH van 1 bak (CO2 loos) wat te verlagen, of toch voor een goedje uit de winkel te gaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 17-01-2020 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:52:

Ik zit hier ook aan te denken om de PH van 1 bak (CO2 loos) wat te verlagen, of toch voor een goedje uit de winkel te gaan?
Al gekeken naar simpel turf of catappabladeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink

Zal er morgen eens induiken. Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:56
DutchHammer schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:50:
[...]

Dus gewoon 4 weken geduld, meten, beginnen met 1 groepje vissen en dan 1 a 2 weken later de andere gewenste vissen toevoegen. Niks mis met een beetje zekerheid als het om levende have gaat. Voor garnalen hou ik minstens 6 weken aan en gebruik indien mogelijk wat “vuil” filtermateriaal uit mijn andere bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Water was vandaag echt niet goed geweest voor vis, spoortje Ammoniak, maar ook nu ook wel meer dan een spoortje nitriet.

Algen beginnen er wel flink de bak over te nemen.. Verkoopster van Hornbach zei dat die redelijk normaal is een bak die indraait dus blijf er lekker vanaf.

Wel morgen even de keramiek media plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

dragon2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:16:
[...]

Iets dat puur bovenin bovenin zwemt, en eventueel een niet te grote meerval of groepje otocinclus.
en/of leuke slakken.

Bv een harem of 2 Pseudepiplatys annulatus of mijn persoonlijke fav Epiplatys dageti monroviae, of 10 stuks gemarmerde bijlzalm Carnegiella strigata, of halfsnavelbekjes. Of een harem kempvissen.
Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumvissenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/h/e/heery_u3.jpg

Bedankt voor alle tips, maar geen van de eerder genoemde visjes hadden ze bij deze zaak. Ik heb even op mijn gemak rondgesnuffeld en uiteindelijk besloten een schooltje van 15 vuurneons te pakken. Vind ik toch ook een mooi visje wat prima in een gezelschapsbak kan.

(bijlzalmpjes waren er trouwens wel, maar die vond ik zelf toch wat minder mooi dus niet gedaan)

[ Voor 14% gewijzigd door Wildfire op 18-01-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Begin me toch wel iets zorgen te maken over de hoeveelheid alg.. Heb wel iets fout gedaan deze week bedenk ik me.. Licht heeft een paar dagen te lang aangestaan :-P.

Maar er zweven flinke bossen algen door de bak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

DutchHammer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:52:
Wel morgen even de keramiek media plaatsen.
Bijplaatsen neem ik aan? Als je je filter gaat vervangen dan begint je indraaiperiode praktisch opnieuw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:09:
Begin me toch wel iets zorgen te maken over de hoeveelheid alg.. Heb wel iets fout gedaan deze week bedenk ik me.. Licht heeft een paar dagen te lang aangestaan :-P.

Maar er zweven flinke bossen algen door de bak..
Foto's ? Laat eens wat zien want een beetje alg hoort er bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:01

Oekol

waka waka hey hey

God wat vind ik dat aquarium toch lastig. De planten blijven maar bruin worden en alg blijft op ramen terug komen. Net weer al het alg weggehaald en verversing gedaan dan water.

Ik weet maar niet waar die alg en bruine uitslag vandaan komen. Zie gesteldheid van planten nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrYazOoE61SSI9cIaaC54cXB/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YbjxeZHbNgfxaWbaeR5DyQAB/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVjNJva2UiBfsorgSg1uKCdG/full.jpg

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Wat betreft alg op je ruit, Neritina slakken (nl naam zebra slak of zebra renslak) zijn enorm goed in het wegwerken daarvan en ook nog eens erg mooi. Plus, ze vermenigvuldigen zich niet in zoet water, daar is brak water voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:31:
Wat betreft alg op je ruit, Neritina slakken (nl naam zebra slak of zebra renslak) zijn enorm goed in het wegwerken daarvan en ook nog eens erg mooi. Plus, ze vermenigvuldigen zich niet in zoet water, daar is brak water voor nodig.
Maar die zijn wel tropisch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
dragon2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:41:
[...]

Truitje om de schelp O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Woensdag een juwel 80 met vissen bestand op de kop kunnen tikken op marktplaats voor weinig. Bak mee genomen thuis met zo min mogelijk gerotzooi weer in de poten geholpen. Na paar uur viel me op dat de pomp niet heel veel deed toen de sponsen effe kort gespoeld en terug geplaats. Maar dit had niet het gewenste effect veelste weinig stroming en de bak liet al snel een te hoog no3 waarde zien (terwijl 2/3 nieuw vers water). Goed er moest dus een nieuwe pomp komen, geen extern wegens kans op lekkages (ja kleine kans, ooit in ver verleden mee gemaakt dat een 2000l bak lek raakte) Dus opzoek naar een leuk betaalbaar intern filter, uitgekomen op een eheim powerbal 160,voordeel is dat deze te upgraden is en zowel met bar als power diffuser komt. Ik heb een deel van het filtermateriaal van de oude pomp erin gedaan voor de bacteriën en de bodem van het aquarium verder niet schoongemaakt. Ook heb ik het zuurstof steentje en luchtpomp uit gezet. Zal voldoende moeten zijn. Na 24 uur weer test staafje erin en alles mooi op goede waardes. En het water echt een heel stuk helderder, nu wou ik in de toekomst het filter toch wat anders indelen de witte filters vervangen voor blauw en een deel Purigen toevoegen. Eventueel in combinatie met extra filter kamer.

To do list:
Vissen bestand fixen, wat erin zit slaat nergens op (school vissen die alleen zitten)
Planten beter groeien (zal de pomp+ stroming al heel stuk mee helpen) daarna wat meer planten.
Kijken naar mooiere verlichting in led variant (vind hem nu vrij geel)
Nog wat verschuil plekken met hout en stenen fixen

Kortom mooi begin van de hobby en boel leer werk nog!

We hebben trouwens een water ontharder. Dat schijnt niet zo best te zijn voor de visjes? (heb al geruime tijd een biorb 30 classic mrc lopen zonder problemen) mensen hier met ervaring? Zou eventueel bypass kunnen opendraaien bij verversing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DnNgcUQqAPisc7MRnOazYQo8/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:34:
[...]

Foto's ? Laat eens wat zien want een beetje alg hoort er bij. :)
Het kan aan mij liggen, maar dit is geloof ik geen beetje meer haha. Overigens is dit iets van de laatste 3 dagen dat het zo veel is.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49404863816_255f313a6a_c.jpg20200118_194746 by Matthijs de Jong, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer @Leoon.

Klinkt als een gebrek aan voeding voor de planten, en te veel/lang licht.

Hebben jullie ook testsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Renegade666

In theorie zou die voedingsbodem daar voor moeten zorgen; maar begreep al eerder in dit topic dat, dat dubieus is.

Veel licht is deze week wel een probleem geweest, heeft echt een paar dagen veels te lang aan gestaan. De bak staat al op een ongunstige plek, bij een deur met een raam naar buiten. Echter houden we het zonlicht tegen met achterwand, kap en gordijnen.

Ergens anders in huis hadden we hetzelfde probleem gehad btw, we wonen op het zuiden dus zonlicht komt echt overal. Voordeel is wel dat we al snel zonnescherm en gordijnen dicht doen i.v.m. overload aan zon haha.

Vandaag een slimme stekker gehaald, wat is het advies mbt aantal uren licht op een dag? Ik wil voor 8 uur per dag gaan.

De mevrouw van de Hornbach raade ook aan om eventueel overdag even twee uur het licht uit te doen om de algengroei te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DutchHammer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:31:
Vandaag een slimme stekker gehaald, wat is het advies mbt aantal uren licht op een dag? Ik wil voor 8 uur per dag gaan.

De mevrouw van de Hornbach raade ook aan om eventueel overdag even twee uur het licht uit te doen om de algengroei te stoppen.
8u licht is prima. Niet een lichtpauze inlassen; dat is supergoed voor algen en niet te best voor je planten.
Prima advies dus weer van de hornbach...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer
Sommige planten hebben voordeel met voedingsbodem, andere niet, die halen uit het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:31:
@Renegade666

Ga echt weg bij die Hornbach... dit advies is totaal nutteloos. Wil je de algengroei volledig uitbannen zal je de hele bak in het donker moeten zetten. Dat is niet echt best voor beginnende plantjes. Overdag het licht uit, niet doen. Gewoon langzaam beginnen met licht opbouwen, elke dag een half uurtje langer tot je aan de 10-12 uur zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

JME schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:19:
[...]

Bijplaatsen neem ik aan? Als je je filter gaat vervangen dan begint je indraaiperiode praktisch opnieuw...
Bijplaatsen ja

@dragon2 @Renegade666 @SmurfLink Oke haha ik ben weg daar voor advies.

Maar die algen die ik nu in de bak heb, weghalen of nog even wachten? Ik las (geloof zelfs in dit topic) iets over easycarbo als plantenvoeding en daarmee algenbestrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer

Ik heb plantenvoeding van PlantedBox. Prima spul.
Easycarbo is een "co2 vervanger". Dus je hebt beide nodig dan.
En het gros van de alg handmatig verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Maar die algen die ik nu in de bak heb, weghalen of nog even wachten? Ik las (geloof zelfs in dit topic) iets over easycarbo als plantenvoeding en daarmee algenbestrijding.
Groene draadalgen: Ja weghalen met bv. en stokje er om heen wikkelen en uit je bak trekken.
Easy Carbo kan je proberen maar houd er rekening mee dat het vergif is, goed afmeten en dagelijks toevoegen.
Nee dat is het niet, het is een bestrijdingsmiddel, vergif voor algen.
Daarnaast is het belangrijk dat je ook profito gebruikt bij easy carbo.

[ Voor 23% gewijzigd door Winkiller op 18-01-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
dragon2 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:41:
[...]

20 graden kunnen ze ook wel aan dus moet geen probleem zijn?
Practics schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:50:
Woensdag een juwel 80 met vissen bestand op de kop kunnen tikken op marktplaats voor weinig. Bak mee genomen thuis met zo min mogelijk gerotzooi weer in de poten geholpen. Na paar uur viel me op dat de pomp niet heel veel deed toen de sponsen effe kort gespoeld en terug geplaats. Maar dit had niet het gewenste effect veelste weinig stroming en de bak liet al snel een te hoog no3 waarde zien (terwijl 2/3 nieuw vers water).
Hoe lang had het filter uit gestaan vanaf het loskoppelen waar je em haalde t/m weer aanzetten bij jezelf? Na een uur of anderhalf beginnen de bacterien af te sterven dus wellicht dat daar de no3 vandaan kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:36:
[...]

20 graden kunnen ze ook wel aan dus moet geen probleem zijn?
"Aankunnen" wil niet zeggen dat het goed is. Wij mensen kunnen 10 graden ook wel aan, maar ik denk niet dat je daar blij van zou worden.

Idem voor vissen, het beste kun je ze rond de temperatuur houden die het meest behaaglijk voor ze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 19:00:
Ik weet maar niet waar die alg en bruine uitslag vandaan komen. Zie gesteldheid van planten nu:
Plantenvoeding probleem, je planten zijn gewoon aan het afsterven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Groot gedeelte van de algen verwijderd. Keramieke media toegevoegd aan filter. Slimme stekkerdoos aangesloten en in domotica systeem gehangen.

Licht gaat nu aan om 13:00 en uit om 21:00. Zo kunnen we 's avond ook wat zien in de bak. Maar als dit lichtplan niet echt goed is hoor ik dat natuurlijk graag :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:13:
Groot gedeelte van de algen verwijderd.
Licht gaat nu aan om 13:00 en uit om 21:00. Zo kunnen we 's avond ook wat zien in de bak. Maar als dit lichtplan niet echt goed is hoor ik dat natuurlijk graag :-)
Even voor de duidelijkheid, groene draad algen zullen niet ophouden met groeien als je ze weghaalt.
Dit betekend voor jou dat je naast verwijderen zult moeten gaan bestrijden, hoe ligt aan jou.
Ik kan van alles gaan lopen roepen maar ik denk dat je nu het best geholpen ben met Easy Carbo.
Dus handmatig blijven verwijderen en dagelijks Easy Carbo toevoegen, let op en meet het goed af.

Met verlichting gaan werken, voeding schema voor je planten en water verversen gaat je weken kosten.
Ik hoop dat je je bewust ben dat naast draad algen ook nog andere soorten moeilijk kunnen gaan doen.
Kortom het is een leuke hobby maar het is soms niet echt simpel om alles in evenwicht te houden.

LEES GOED HOEVEEL JE MAG GEBRUIKEN OP DE VERPAKKING, het is en blijft vergif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Winkiller ben ik me bewust van, ik ga iig de planten voeding die hier eerder aangeraden werd aanschaffen.

Ik weet ook dat algen soms een lastig ding kan zijn. Heb ze ook gehad in m'n koudwater bakken; en ze ook altijd met succes bestreden.

En ik ben graag bezig met de hobby en wil ook graag leren als het gaat om hoe de juiste balans te krijgen.

Moet zeggen dat de wil om er snel vissen in te doen ook echt weg is, vind het testen van het water, het onderhoud etc ook al leuk genoeg.

Btw sinds ik op easy carbo gezocht krijg ik allemaal links naar AliExpress voor UV lampen in je bak.. Ik weet dat die kunnen helpen; maar ga zoeits echt niet bij AliExpress aanschaffen..

[ Voor 10% gewijzigd door DutchHammer op 19-01-2020 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:01

Oekol

waka waka hey hey

Winkiller schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:05:
[...]

Plantenvoeding probleem, je planten zijn gewoon aan het afsterven.
We zijn twee weken op vakantie geweest en toen is het bergafwaarts gegaan. Qua plantenvoeding gooien we er 5ml in van het goedje ferropol. De planten groeien wel heb ik het idee.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
Ik had vroeger een bak van 225L met 2×36W TL-verlichting, 12 uur per dag. Paar flinke Echinodorussen en Vallisneria. Kleinere cichliden, Ancistrusjes en een gibbiceps.

Nooit CO2 of mest toegevoegd, de gibbiceps leefde op alg en ik snoeide me een ongeluk :+ . Vismest ftw :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:47:

Btw sinds ik op easy carbo gezocht krijg ik allemaal links naar AliExpress voor UV lampen in je bak.. Ik weet dat die kunnen helpen; maar ga zoeits echt niet bij AliExpress aanschaffen..
https://www.google.com/se...=firefox-b-d&q=easy+carbo

Ik krijg toch echt een oneindige sloot verkoopsites gewoon uti NL waar je het kan kopen... geen idee wat je op AliExpress te zoeken hebt ermee. :p Zelfs Bol.com verkoopt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op zondag 19 januari 2020 @ 14:44:
[...]

https://www.google.com/se...=firefox-b-d&q=easy+carbo

Ik krijg toch echt een oneindige sloot verkoopsites gewoon uti NL waar je het kan kopen... geen idee wat je op AliExpress te zoeken hebt ermee. :p Zelfs Bol.com verkoopt het gewoon.
Ik bedoel meer de google ads op een aantal sites waar Ik adb uitgeschakeld heb staan. Kan ook komen door zoeken op aquarium en algen btw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:27:
[...]

Ik bedoel meer de google ads op een aantal sites waar Ik adb uitgeschakeld heb staan. Kan ook komen door zoeken op aquarium en algen btw..
https://www.aquaplantsonl...-500-ml.html?search=carbo

https://www.zooplus.nl/sh...t/easy_life_profito/71195

Vergeet niet naast het gebruik van Easy Carbo ook bv. Profito te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Was ik al van plan, ze verkopen het ook gewoon bij de Hornbach. Haal het morgen ff vanuit mn werk.

Doseren komt wel goed met een vrouw in de zorg.

Met die ads bedoelde ik eigenlijk dat ik ineens dus ads voor uv lampen in het aquarium. Maar never nooit dat iets elektrisch vanaf Ali koop, laat staan in een aquarium ga hangen..

ps,
De hobby weer oppaken heeft mijn depressie de laatste klap uitgedeeld. Wss was dat ook wel de reden dat ik snel vissen wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:32:
[...]
De hobby weer oppaken heeft mijn depressie de laatste klap uitgedeeld. Wss was dat ook wel de reden dat ik snel vissen wilde.
Pas op, depressie en aquariums gaan slecht samen, als het tegenzit met de bak raak je mogelijk in de put.
UV filter is leuk als je een bv. een Eheim potfilter onder of naast je bak hebt staan, helpt wel bij draad algen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:43:
[...]

Pas op, depressie en aquariums gaan slecht samen, als het tegenzit met de bak raak je mogelijk in de put.
UV filter is leuk als je een bv. een Eheim potfilter onder of naast je bak hebt staan, helpt wel bij draad algen.
Ik weet heel goed wat triggers zijn voor mijn depressie. Daar hoort iets tegen zitten, teleurstelling of zelfs rouw niet bij.

Als ik (helaas) ergens veel verstand van heb opgedaan is dat het helaas wel. En de beste manier voor mij om eruit te komen is medicatie spiegels checken en gewoon bezig te blijven :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Misschien een iets wat minder stressvolle hobby er bij :)

Het grote modelbouw topic! Zelf bouw, Die-casts, treinen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Renegade666 Doe ik ook al, alleen dan met Lego (Technic) en Vliegtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Is ook een soort van:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Jup :-P. Ik zie een aquarium niet echt als een stressvolle hobby, wel time consuming. Moet nog wel leren wat geduld op te brengen (zoals jullie merken) en wat meer leren hoe e.e.a. aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op zondag 19 januari 2020 @ 17:53:
Jup :-P. Ik zie een aquarium niet echt als een stressvolle hobby, wel time consuming. Moet nog wel leren wat geduld op te brengen (zoals jullie merken) en wat meer leren hoe e.e.a. aan te pakken.
Haha beetje tegenstrijdig wat je hier schrijft, eerst zeg dat het geen stressvolle hobby is om vervolgens te zeggen dat je meer geduld zoekt. Best wel grappig, maar inderdaad aquariums en geduld hoort bij elkaar. Troost je want ik heb na 45 jaar visjes houden soms ook nog geen geduld. :P :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Winkiller
Stress en geduld zijn ook 2 verschillende dingen ;)
Je kunt prima geduldig zijn, en alsnog stress ervaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Winkiller @Renegade666 Ik heb modelbouw gedaan, terwijl ik kneiter depri en gestresseerd was. Dus ja geduld kun je ook hebben, terwijl je stress hebt.

Anway back on-topic.

Ik heb nu Easy Carbo plus Profito.. Vrouwlief neemt een injectie naald mee om goed te doseren. Alleen bedenk ik me net wel, er zit nog een koolstof media in het filter.. Die moet er eigenlijk wel uit want die zal z'n werking inmiddels ook wel verloren zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@DutchHammer
Zo'n injectienaald is idd niet zo rare keus.
Het maat bekertje wat er bij zit begint pas bij 2.5ml.. Terwijl er per 50 liter 1ml in moet. Best lastig dan om te doseren met een 50/60 liter bak...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

DutchHammer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 14:28:
@Winkiller @Renegade666 Ik heb modelbouw gedaan, terwijl ik kneiter depri en gestresseerd was. Dus ja geduld kun je ook hebben, terwijl je stress hebt.

Anway back on-topic.

Ik heb nu Easy Carbo plus Profito.. Vrouwlief neemt een injectie naald mee om goed te doseren. Alleen bedenk ik me net wel, er zit nog een koolstof media in het filter.. Die moet er eigenlijk wel uit want die zal z'n werking inmiddels ook wel verloren zijn..
Wordt toch gewoon geleverd met zo'n plastic maatbekertje?
injectienaald is wel wat overdreven :P Maakt weinig uit of je nu 5 of 6 ml toevoegt.

Koolstof kun je laten zitten als hij zijn werking verloren is, dan werkt hij als gewone spons. Gewoon bij eerstvolgend onderhoud eruit gooien.

Edit: ahh bij hele kleine bakjes snap ik hem ja.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Renegade666 @de Peer Ik las de tip m.b.t. injectie naald op een ander forum. En aangezien ik een kleine bak (125l) is iets preciezer te doseren. Heb namelijk ook wat horror verhalen gezien waarbij overdosering echt verkeerd uitpakte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

Goed idee @DutchHammer om een injectiespuit te gebruiken, ik doe dat ook al jaren voor dit soort hulpmiddelen.

Overdoseren kan inderdaad kwaad, vooral als het dagelijks is. Bij twijfel : Indien je twijfelt over de plantenbezetting, start de eerste 2 weken met een halve minimale dosering per dag om de planten te laten wennen. De dosering wordt dan : 1 ml per 100 liter per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Heb trouwens wel een klein lief slakje als bewoner in de bak.. Die is van het weekend komen op duiken.

Wat is het advies daarbij? Eruit halen om slakken plaag te voorkomen? Of laten zitten en later er een slaketende slak bij doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DutchHammer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:20:
Heb trouwens wel een klein lief slakje als bewoner in de bak.. Die is van het weekend komen op duiken.

Wat is het advies daarbij? Eruit halen om slakken plaag te voorkomen? Of laten zitten en later er een slaketende slak bij doen?
Ligt eraan welke slak het is. Punt/torenslakjes zijn handig; die houden je bodem los. Poelslakken kunnen inderdaad wel planten opeten. Posthoornslakken vallen wel mee, die eten hooguit toch al dode bladeren. Een fiks aantal andere slakken kosten geld om in je bak te doen, dus die sowieso niet verwijderen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@dragon2 thnx, wil hem namelijk ook niet weg doen. Wel grappig om te zien hoe dat kleine slakje z'n eigen domein heeft. Wel verbaasd dat ik hem waarschijnlijk gemist heb bij het schoonmaken van de plantjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
dragon2 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Ligt eraan welke slak het is. Punt/torenslakjes zijn handig; die houden je bodem los. Poelslakken kunnen inderdaad wel planten opeten. Posthoornslakken vallen wel mee, die eten hooguit toch al dode bladeren. Een fiks aantal andere slakken kosten geld om in je bak te doen, dus die sowieso niet verwijderen :+
Die punt/torenslakjes fokken wel als een dolle. Ik had er een paar (stuk of 6) bij de multi's gezet maar dat zijn er een paat maanden later honderden geworden. En de multi's maar druk met het verplaatsen ervan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Heb geen idee welke slak het is nog, hij verstopte zich net toen ik de jacht op de algen opende.

Ik weet nu wel zeker dat de algen mede veroorzaakt zijn door tekort aan voeding van de platen. Ze hebben het zwaar gehad zo te zien.

Anyway net 1ml Easy Carbo toegevoegd aanbevolen dosering/2. Heb de overige 25 liter van de 100 niet mee genomen in m'n dosering berekening, aangezien dat verwaarloosbaar is en ook weer de ruimte van het grind en deco compenseert.

Tevens 10ml Profito toegevoegd.. Nu 2 weken algen jagen en dokter spelen met m'n spuitje...

[ Voor 0% gewijzigd door DutchHammer op 20-01-2020 18:28 . Reden: mg=ml ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
toolkist schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Die punt/torenslakjes fokken wel als een dolle. Ik had er een paar (stuk of 6) bij de multi's gezet maar dat zijn er een paat maanden later honderden geworden. En de multi's maar druk met het verplaatsen ervan :D
Ik heb al jaren geen plaagslakken meer gezien. :9 m'n Helena's houden de boel keurig schoon zonder de boel te overspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:46

de Peer

under peer review

DutchHammer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 17:43:
Anyway net 1mg Easy Carbo toegevoegd aanbevolen dosering/2.
Haha nou dat zal wel een heééél klein injectiespuitje zijn :+

je bedoelde waarschijnlijk 1 gram, of 1 ml.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

de Peer schreef op maandag 20 januari 2020 @ 18:02:
[...]

Haha nou dat zal wel een heééél klein injectiespuitje zijn :+

je bedoelde waarschijnlijk 1 gram, of 1 ml.
Scherp. ml ja :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op maandag 20 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Had ik maar torenslakjes! Goed voor de bodem. Ik heb in mijn huidig aquarium al vanaf het begin nooit slakken gehad, blijkbaar nooit meegelift op planten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Wildfire schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Had ik maar torenslakjes! Goed voor de bodem. Ik heb in mijn huidig aquarium al vanaf het begin nooit slakken gehad, blijkbaar nooit meegelift op planten.
Ik heb wel eens een handvol gehad. Maar daar lagen de huisjes een half uur later leeg van op de bodem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Ik ben nog steeds bezig met mijn eerste aquarium.

Ik heb:
- een aquarium (inclusief licht, verwarming en filter)
- grind
- decoratie (hout/steen)

Ik wil:
- planten kopen

Maar overdag kom ik daar niet aan toe vanwege werk. Kan je zoiets online bestellen? Wat als ik niet thuis ben met het bezorgen, kunnen de planten 1 dag langer volhouden zonder water/verzorging?

Daarnaast vind ik planten met grote bladen niet mooi. Kunnen jullie het een en ander aanraden?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
@c-nan

Aquaplantsonline.nl

Paar keer planten van gekocht. Prima te doen. Veel keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 12:04

Yor

Yor1313#2571

LED-Maniak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:54:
[...]

Ik heb wel eens een handvol gehad. Maar daar lagen de huisjes een half uur later leeg van op de bodem. :P
Zeker geen kogelvisjes, want die zijn toch ietwat sneller met slakkenverdelging!

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-06 17:51
c-nan schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:57:
Ik ben nog steeds bezig met mijn eerste aquarium.

Ik heb:
- een aquarium (inclusief licht, verwarming en filter)
- grind
- decoratie (hout/steen)

Ik wil:
- planten kopen

Maar overdag kom ik daar niet aan toe vanwege werk. Kan je zoiets online bestellen? Wat als ik niet thuis ben met het bezorgen, kunnen de planten 1 dag langer volhouden zonder water/verzorging?

Daarnaast vind ik planten met grote bladen niet mooi. Kunnen jullie het een en ander aanraden?
Je kan in het weekend ook naar een local fish shop, maar ik zou ze gewoon online bestellen.
Ik zou het niet doen als je ziet dat het de komende dagen vriest tot -10 's nachts, maar anders is dat prima te doen, en planten overleven moeiteloos een paar dagen in een doos zo lang ze vochtig blijven.

Maar mijn andere tip is gewoon marktplaats.
Zoek iemand die een aquarium heeft in de buurt, en vraag of je voor 5€ een paar stekjes/snoeiafval mag komen halen. Met wat geluk heb je dan direct een 5 tal verschillende plantjes en kan je zien wat groeit en wat je mooi vindt.

Ik denk aan
- anubia's
- belgisch groen
- rode lotus
- limnofilia
- hoornblad
- waterpest

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Ik heb Bacopa amplexicaulis en Pogostemon erectus gekocht + soort van gras (naam weet ik niet).

Daarnaast heb ik 2 flesjes plantenvoeding meegekregen,1 fles CO2, 1 fles van alles. Heb ik de flessen ook echt nodig? Mijn ondergrond is grind.

Nitriet is 0, nitraat is ergens tussen de 10 - 25 mg/L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Yor schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:45:
[...]

Zeker geen kogelvisjes, want die zijn toch ietwat sneller met slakkenverdelging!
Botia Striata. Al zeker 15 jaar oud. Deze bejaarde visjes zijn niet zo snel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:22:
Ik heb Bacopa amplexicaulis en Pogostemon erectus gekocht + soort van gras (naam weet ik niet).

Daarnaast heb ik 2 flesjes plantenvoeding meegekregen,1 fles CO2, 1 fles van alles. Heb ik de flessen ook echt nodig? Mijn ondergrond is grind.

Nitriet is 0, nitraat is ergens tussen de 10 - 25 mg/L.
CO2 of easycarbo? En de andere is dan Profito?

Profito vinden je planten zeker fijn, easycarbo kan maar is effectiever om algen te killen. Ik gebruik het zelf niet maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Het is echter geen CO2 maar Glutaraldehyde, dit is een koolstofbron maar géén CO2. Wees er wel voorzichtig mee, het is geen leuk spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik ben geen pro, dus kan alleen maar mijn eigen beelden delen. Hoor graag waar ik ernaast zit!
Dat gezegd hebbende, ik heb altijd begrepen dat plantjes 4 dingen nodig hebben om te groeien: microvoeding, macrovoeding, koolstof, licht. De truc is om die 4 in balans te krijgen en te houden. Onbalans = algen. Afhankelijk van de soort onbalans krijg je verschillende soorten algen. En slechte plantengroei.
Waar haal je die 4 vandaan? De koolstofbron is in de basis CO2 dat via gasuitwisseling aan het oppervlak uit de lucht wordt gehaald. Vandaar het belang van een bewegend oppervlak. Macrovoeding bestaat uit fosfaat en nitraat, komt gewoonlijk via voer en uitwerpselen in je bak, wat via de bacteriën in je filter wordt omgezet in de gewenste plantensnacks. Microvoeding zijn o.a. sporenelementen, die maakt je bak niet zelf aan en moet je toevoegen. Veelgebruikt is Profito maar er zijn er meer. En licht tenslotte komt van boven.
Wanneer moet je nou gaan bijvoeren voor je planten en wat? Als je meer planten hebt dan je vissen kunnen poepen, dan heb je macro nodig. Als je meer planten hebt dan de gasuitwisseling aan het oppervlak van CO2 kan voorzien, dan moet je CO2 toevoegen. Bijvoorbeeld met een gasinstallatie (nauwkeurig, duur in aanschaf) of met gluteraldehyde (goedkoop, omstreden). Als je meer/langer licht wilt hebben terwijl de boel eigenlijk al in balans is, dan moet je ook de andere 3 ophogen.
En hoeveel moet je dan toevoegen? Dat is waar het grote meten=weten avontuur begint.
Heb je eenmaal een redelijke balans waarbij jij de planten- en eventuele algengroei acceptabel vindt, hou die dosering dan vol en blijf er verder met je fikken vanaf :+
Nogmaals: mijn beeld! Hoor het zelf ook graag als het beter kan. Waarbij aanvullende en opbouwende reacties meer worden gewaardeerd dan afbrandende.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:42
Eind vorig jaar ook m'n oude hobby weer opgepakt en een 120L bak begonnen. Gekozen voor 1mm zwart grind (misschien wel een beetje spijt dat ik niet voor zand heb gekozen). Eerst 5 plantjes erin gezet en rustig afgewacht. Waterwaarden waren gelukkig vrij snel stabiel, ook nitrietpiek snel achter de rug. Daarna om de paar dagen wat vissen en garnaaltjes toegevoegd. Bestand bestaat nu uit:
  • 4 guppen
  • 5 luipaard danio's
  • 5 albino corydoras
  • 12 kardinaaltjes
  • 4 sewellia's
  • 10 vuurgarnaaltjes
  • 20 mini japonica's
Binnen een week of 2 had ik 4 jonge guppen. Heb de vrouwtjes guppen in een andere bak gedaan, zodat er geen verdere uitbreiding in deze bak plaatsvindt. Ook lijkt 1 danio vol met eitjes te zitten. Een vuurgarnaal zat vorige week ook bomvol met eitjes, maar die heb ik niet meer gezien, wellicht ergens goed verstopt.

Hoornblad en de plant linksachter groeit goed, de rest redelijk langzaam. Iedere dag gaat er 2 ml easy-carbo in en wekelijks wat profito. Lijkt goed te werken. Tot op heden nauwelijks last gehad van algen (klop klop). Licht (2x 18W) brandt nu nog 9 uur, binnenkort ga ik dat ombouwen naar ledstrips en de tijdsduur oprekken naar 10 uur per dag.

Tot op heden nog geen dode beestjes gehad, het gaat allemaal boven verwachting _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/c4t7npFq/IMG-20200127-213144.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

In het theoretische geval dat ik mijn binnenfilter zou willen vervangen door wat anders, hoe pak ik dan het makkelijkste aan met alle bacterieën etc die in mijn huidige binnenfilter zit?

Ik heb nu een vrij kleine binnenfilter en ik wil weliswaar uiteindelijk naar een buitenfilter, maar voorlopig kan ik een andere sterkere binnenfilter van iemand krijgen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

avotar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:14:
In het theoretische geval dat ik mijn binnenfilter zou willen vervangen door wat anders, hoe pak ik dan het makkelijkste aan met alle bacterieën etc die in mijn huidige binnenfilter zit?
Een week of wat langer samen laten draaien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Begin vorige week heb ik een piek in Nitriet gemeten die was vrij snel weg. Toen nog drie dagen goed gemeten en nitriet en ammonia(k) waren 0 (of iig niet meetbaar).

Dus naar de LFS en toch gegaan voor een Betta Splendens man (meneer ging pronken in de winkel en ik was verkocht...); die het goed naar zijn zin heeft. Natuurlijk eerste dagen goed gemeten en nu om de dag. Tenminste heb gisteren en vandaag extra gemeten omdat ik een kleine water verversing gedaan had nadat ik de bodem alg vrij gemaakt had.

Tevens zitten er als het goed is 10 Japonica Garnalen bij, maar de ene dag zie ik er één en dan weer 4 of 5. Ze zijn goed in verstoppen heb ik wel gemerkt. Algen beginnen ook veel minder te worden aangezien de Garnalen goed hun best doen (leuk gezicht die drukke opruimers).

Wel één keer wat geschrokken toen ik dacht twee garnalen lijkjes dacht te zien.. Bleek te komen door een pantser wissel...

De Betta laat zich elke dag meer zien, wel de stroming iets minder gemaakt want hij vond de sterke stroming echt niet tof. Alleen al omdat ie zodra ie vlokken krijgt ie er achter heen moet..

Twee Garnalen besloten ook wat drijf planten schoon te maken, maar daar laat de Betta echt wel zien dat de drijfplanten voor hem zijn. Zodra ie maar doorheeft dat er een Garnaal zit komt ie laten zien dat ze alles mogen doen, behalve dat.

De bedoeling is dat ie Blauwe/Valse neons (Simulans) er als maatjes bij krijgt. Daar zat ie in de winkel ook mee samen. Maar voorlopig wacht ik nog even met vissen erbij, wil de bak niet meteen teveel belastten.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchHammer op 28-01-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Mijn aquarium ben ik sinds het weekend aan het indraaien en heb nu al last van het volgende.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lG4F2Lf.jpg

Waardoor komt dit en wat doe ik er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
SmurfLink schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:17:
[...]

CO2 of easycarbo? En de andere is dan Profito?

Profito vinden je planten zeker fijn, easycarbo kan maar is effectiever om algen te killen. Ik gebruik het zelf niet maar er zijn er genoeg die dat wel doen. Het is echter geen CO2 maar Glutaraldehyde, dit is een koolstofbron maar géén CO2. Wees er wel voorzichtig mee, het is geen leuk spul.
Easy Life Profito
Easy Life Easycarbo

Profito gewoon gebruiken dus, ook tijdens het indraaien?
Easycarbo hoeft niet, hebben de planten niet nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:59:
Mijn aquarium ben ik sinds het weekend aan het indraaien en heb nu al last van het volgende.

[Afbeelding]

Lijkt wel een spinnen nest, maar schijnt vaker voor te komen.. https://aquaforum.nl/threads/witte-dons-pluis.79025/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:42
c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:01:
[...]
Profito gewoon gebruiken dus, ook tijdens het indraaien?
Easycarbo hoeft niet, hebben de planten niet nodig?
Ik heb beiden vanaf dag 1 gebruikt, wel gestart met een halve dosering. Daarna langzaam opgeschroefd naar de aanbevolen dosering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Nu online

Winkiller

De Mopperpot

c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 18:59:

[Afbeelding]

Rotting van het hout, gaat vanzelf over en kan geen kwaad, eventueel af en toe wat weghalen.
Pagina: 1 ... 38 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.