Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.353 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:47
DutchHammer schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:10:
[...]

Lijkt wel een spinnen nest, maar schijnt vaker voor te komen.. https://aquaforum.nl/threads/witte-dons-pluis.79025/
Spinnen nest??
Winkiller schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:15:
[...]

Rotting van het hout, gaat vanzelf over en kan geen kwaad, eventueel af en toe wat weghalen.
Het vreemde is, ik heb 2 stukken hout (zelfde soort). De ene heeft het wel, de ander niet.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:39

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Ja wij hebben er (te)veel van dat soort nestjes in onze schuur; lijkt er gewoon op maar is natuurlijk niet mogelijk onder water ;-).

* DutchHammer haat spinnen vandaar, echt één van de weinige dieren waar ik een hekel aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
DutchHammer schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:23:
[...]

Ja wij hebben er (te)veel van dat soort nestjes in onze schuur; lijkt er gewoon op maar is natuurlijk niet mogelijk onder water ;-).

* DutchHammer haat spinnen vandaar, echt één van de weinige dieren waar ik een hekel aan heb.
Je bent absoluut niet de enige :D Als er iets waar ik niet tegen kan zijn spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Je bent absoluut niet de enige :D Als er iets waar ik niet tegen kan zijn spinnen.
Off-topic maar tijdens het schoonmaken van de schuur liep er er ineens (voor Nederlandse begrippen) een mega spin voor me... Ben naar buiten geschoten en gemeld aan vrouwlief dat ik pas weer binnen kwam als Spin dood was of een flink eind buiten de deur was gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:50

Winkiller

De Mopperpot

c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:21:
Het vreemde is, ik heb 2 stukken hout (zelfde soort). De ene heeft het wel, de ander niet.
Misschien komt dat nog wel, maak je geen zorgen het is geheel normaal, het is een soort schimmel.
Als je hout makkelijk uit te nemen is kan je het af en toe afspoelen onder de kraan, of hevelen met slang.
DutchHammer schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:09:
[...]

Off-topic maar tijdens het schoonmaken van de schuur liep er er ineens (voor Nederlandse begrippen) een mega spin voor me... Ben naar buiten geschoten en gemeld aan vrouwlief dat ik pas weer binnen kwam als Spin dood was of een flink eind buiten de deur was gezet..
_O-

[ Voor 33% gewijzigd door Winkiller op 28-01-2020 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:01
c-nan schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 19:21:
[...]

Spinnen nest??

[...]

Koester het. Omarm het.
Je aquarium begint te leven! Het is een soort schimmel of biofilm van bacteriën. Hier komen na een tijdje weer iets grotere levensvormen op af. (Infusoria e.d.) De natuur vindt zijn weg.

Nu ben ik een groot voorstander van "natuurlijke" aquaria. Bij mij hoeft het water niet kraakhelder te zijn, als de waardes maar goed zijn. Er mag detritus op de bodem, donkerder water door tannines die uit hout en bladeren vrijkomen (heb een hele bladerlaag op de bodem) en dergelijke biofilms zijn mij niet storend. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Maar als je het minder mooi vind kun je het er wat afzuigen met een waterwissel.

Nog wat extra info over die biofilm op je hout: https://tanninaquatics.co...natural-aquarium-equation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
DutchHammer schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 20:09:
[...]

Held op sokken _O-
Moest je vrouw hem verdelgen? :+

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Eheim Incpiria 430 besteld, wordt de 7e bezorgd :9 :9 500,- bespaard door hem in Duitsland te bestellen. Gratis bezorging en de zaak brengt hem zelf ipv dhl ofzo.

Aquascapen ken beginnen, hoop nog te kiezen qua planten en inrichting. Iemand ervaring met akadama dat na 3 jaar niet meer goed is. Wil het als opvul middle gebruiken onder de aquasoil.

[ Voor 36% gewijzigd door NLKornolio op 29-01-2020 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:57
Wie weet wat dit voor een slakje (?) is? Helaas wat meegenomen met nieuwe planten. Ze zijn behoorlijk rap voor een slak en ongeveer 5mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jSdzg32y/IMG-20200127-183458.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door joep03nl op 29-01-2020 07:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:26

JME

zeg maar Jamie

joep03nl schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:24:
Wie weet wat dit voor een slakje (?) is? Helaas wat meegenomen met nieuwe planten. Ze zijn behoorlijk rap voor een slak en ongeveer 5mm groot.
Poelslakje volgens mij. Heb ze ook een keer meegekregen, fokken harder dan garnalen dus begin maar vast te vissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 17:46
Waar heb je hem bestelt vor welke prijs ?
Zit er ook naar te kijken
NLKornolio schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:39:
Eheim Incpiria 430 besteld, wordt de 7e bezorgd :9 :9 500,- bespaard door hem in Duitsland te bestellen. Gratis bezorging en de zaak brengt hem zelf ipv dhl ofzo.

Aquascapen ken beginnen, hoop nog te kiezen qua planten en inrichting. Iemand ervaring met akadama dat na 3 jaar niet meer goed is. Wil het als opvul middle gebruiken onder de aquasoil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Renegade666 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Held op sokken _O-
Moest je vrouw hem verdelgen? :+
Jip haha, vind maar weinig dieren echt eng. Op een paar insecten na.. Maar waarbij half Nederland gaat rennen bij een wesp blijf ik weer rustig..

M'n Betta heeft trouwens best vaak ruzie met zichzelf (ziet zich zelf terug in het glas). En ik las ergens in het topic dat de Betta van deze persoon zo nu en dan zichzelf tegen de filter intake "drukte". Dat doet de mijne dus ook... Eerst dacht ik dat ie vast gezogen was, maar hij komt gewoon makkelijk los maar lijkt het gewoon lekker te vinden om zo te rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:08

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

basjuhh schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:56:
Waar heb je hem bestelt vor welke prijs ?
Zit er ook naar te kijken

[...]
Heb je dm gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-09 23:05
Zou ik het ook mogen weten? :)

gefeliciteerd met het nieuwe Aquarium - fantastisch model. Zit er ook naar te kijken. jaren lang Aquaria gehad, maar tijdje gestopt en nu in toekomst nieuwe woning mooi moment om weer op te pakken.

[ Voor 35% gewijzigd door Kees_frl op 29-01-2020 11:24 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
JME schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:49:
[...]

Poelslakje volgens mij. Heb ze ook een keer meegekregen, fokken harder dan garnalen dus begin maar vast te vissen...
Jep, zeker een poelslak. Lekkere plaag. Mocht het te erg worden, haal een paar Anentome Helena's ;) Ik heb nooit plaagslakken in mijn bak. Nou ja, wellicht korte tijd als ze met de plantjes meekomen. Tot de Helena's ze gevonden hebben :P Dan is het *slurp* weg.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Wildfire schreef op maandag 20 januari 2020 @ 20:31:
[...]

Had ik maar torenslakjes! Goed voor de bodem. Ik heb in mijn huidig aquarium al vanaf het begin nooit slakken gehad, blijkbaar nooit meegelift op planten.
Even bij de LFS vragen, die hebben er ongetwijfeld genoeg en waarschijnlijk krijg je ze zo gratis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Even een vraagje tussen door.
Ivm eventuele verhuizing dit jaar/volgend jaar, zat ik even denken, hoe moet ik dat doen met de mijn bakken.
Alle vissen er uit (in zakken/emmers?) en zoveel mogelijk water uit de bak, en de rest laten zitten (planten etc) of helemaal leeg halen?

Of gewoon alles verkopen en wat nieuws /anders kopen :P?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43

Wildfire

Joy to the world!

toolkist schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:17:
[...]

Even bij de LFS vragen, die hebben er ongetwijfeld genoeg en waarschijnlijk krijg je ze zo gratis mee.
Er is in Tilburg geen LFS meer, tenzij je de tuincentra onder LFS schaart...

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:42:
Even een vraagje tussen door.
Ivm eventuele verhuizing dit jaar/volgend jaar, zat ik even denken, hoe moet ik dat doen met de mijn bakken.
Alle vissen er uit (in zakken/emmers?) en zoveel mogelijk water uit de bak, en de rest laten zitten (planten etc) of helemaal leeg halen?

Of gewoon alles verkopen en wat nieuws /anders kopen :P?
Het fijnste is als je een overgangsperiode hebt waarbij beide huizen nog in je bezit zijn en je een andere bak neemt. Bij mij was dat makkelijk met uit huis gaan. In m'n nieuwe huis de nieuwe bak alvast opgebouwd. Planten uit de oude bak, deel ondergrond, en een kleiner intern filter al een paar weken mee laten draaien op de oude bak. Vervolgens dus nieuwe bak indraaien met een deel van de oude ondergrond, planten en dat kleinere filter naast het nieuwe filter erop. Toen de bak was ingedraaid in de oude bak de laatste planten eruit gehaald (ik had er voornamelijk wat bosjes snelgroeiers ingemikt) en de vissen uitgehaald en verhuisd.

Als je het in 1x moet doen lijkt het me idd praktisch de bak halfleeg te hebben, dan hoef je de bodem niet aan te raken en vissen niet uit te vangen (grafklus met sommige etterbakjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:43

Wildfire

Joy to the world!

SmurfLink schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:18:

[...]

...vissen niet uit te vangen (grafklus met sommige etterbakjes).
Kuhli's uitvangen is pas een leuke klus :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Wildfire schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:23:
[...]

Kuhli's uitvangen is pas een leuke klus :P
Die 60 van mij gaat in 1x mee dan _O-

De ironie bij mij was dat het dus een van de grootste vissen was waar ik de meeste moeite mee had. Ik weet nog steeds niet hoe, maar m'n Crossocheilus Reticulatus is verdomd snel. De een had ik best snel gevangen, de 2e... 10 Cory's verder en alle garnalen uitgevangen en ik had 'm nog steeds niet. Heb het waterpeil dusdanig verlaagd dat ie opeens in m'n netje sprong. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Oke ik krijg mogelijk wat kritiek.. Maar deed vandaag een water test en alles was weer goed.

Dus vrouwlief: "Kunnen er al wat meer vissen bij". Ik zei oke, maar dan wel het scholletje wat ik erbjj wil.

Scholletje is gelukt, zijn toch Kardinaal Tetra's geworden, had namelijk belooft aan m'n dochter dat zei de tetra's mocht kiezen (helaas was ze dat niet vergeten..).

Terwijl ik sta te wachten op de verkoper valt mijn oog op een Corydora Panda.. Meteen verkocht en dus zitten er nu 15 kardinaal Tetra's in m'n bak en drie Corydoras Panda.

De Tetra's waren al snel weer op kleur (zover ik weet is dat een goed teken). En de Panda Corydoras zijn net een stel kinderen die door de bak vliegen.. Schijnt ook een goed teken te zijn.

Nu wel even terug naar elke dag water testen en ver weg van de LSF blijven.. Maar dan ook echt ver weg...

De Betta lijkt z'n nieuwe maatjes te accepteren en is eerder nieuwsgierig dan aggresief..

Overigens komen er op wat extra Corydoras na (3 is wat te weinig..) niks meer bij.. wmb. Dit is een leuk bestand en elke waterlaag is nu "bezet"

[ Voor 7% gewijzigd door DutchHammer op 29-01-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@SmurfLink
Het eerste zal lastig worden, nieuwbouw huis word volledig afgeleverd, en wil zo snel mogelijk ovwr. Maar er is zelf een kans dat ik tijdelijk even ergens heen moet ivm verkoop huidige huis. Dus word het deel 2😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Renegade666 ik weet het ik ben een n00b. Maar al je vissen, planten en water tijdelijk of tijdens verhuizing in van die grote plastic opberg bakken van de Ikea? Als je een extern filter hebt zou je die mss ook kunnen laten draaien met zo'n bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@DutchHammer
Ja, is een optie, maar moet allemaal wel te tillen zijn. Een plastic bak met het nodige water is niet te tillen.

Een 60 literbakje met beetje water gaat nog maar de 100 en 200 liter word al een stuk lastiger omdat de hoeveel zand en grind ook niet licht is. En dan moet de 60 en100 liter via de trap naar beneden😅

Denk dat ik probeer om de zoveel mogelijk vissen te vangen, daarna zoveel mogelijk water er uit halen. En een grote emmer 20 of 30 liter, vullen in de auto, zodat het weer op de nieuwe locatie er in kan.

Moet er nog maar even over na denken. Duurt nog wel even iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

@DutchHammer ,

Jij moet vast denken het beste van 2 werelddelen ;)
Betta Splendens uit Azie en de rest uit Zuid Amerika.

Maar ik doe momenteel hetzelfde, 2 Maanvissen hebben een time out bij de Regenboog zalmen.
Mijn kleinste maanvis (zilver) pikte de stekel van mijn grootste Discus kapot en de ander de onder-vin.

Afbeeldingslocatie: https://www.aquariumvissenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/364x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/r/e/regenboogzalm_boesemani.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:45:
@DutchHammer ,

Maar ik doe momenteel hetzelfde, 2 Maanvissen hebben een time out bij de Regenboog zalmen.
Mijn kleinste maanvis (zilver) pikte de stekel van mijn grootste Discus kapot en de ander de onder-vin.

[Afbeelding]
Zo dat zijn flinke Boesemani's! Leuke dieren. Ik had er per ongeluk een paar toen ik plantjes van een maatje kreeg. Daar bleken eitjes op te hebben gezeten want ik had opeens 2 kleine Boesemani's zwemmen. Dacht dat 't m'n blauwe Tetra's waren geweest tot ze ineens groter werden en niet meer zo blauw. :+

Die hadden helaas de hittegolf ook niet overleefd. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:06:
[...]

Zo dat zijn flinke Boesemani's! Leuke dieren. Ik had er per ongeluk een paar toen ik plantjes van een maatje kreeg. Daar bleken eitjes op te hebben gezeten want ik had opeens 2 kleine Boesemani's zwemmen. Dacht dat 't m'n blauwe Tetra's waren geweest tot ze ineens groter werden en niet meer zo blauw. :+

Die hadden helaas de hittegolf ook niet overleefd. ;(
Dat is vreemd omdat ze toch in redelijk warm water gehouden kunnen worden, 26,27 is normaal.
12 cm is niet raar hoor voor een mannetje, ja het zijn prachtige vissen vooral als ze gaan flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:18
DutchHammer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:27:

Terwijl ik sta te wachten op de verkoper valt mijn oog op een Corydora Panda.. Meteen verkocht en dus zitten er nu 15 kardinaal Tetra's in m'n bak en drie Corydoras Panda.

Overigens komen er op wat extra Corydoras na (3 is wat te weinig..) niks meer bij.. wmb. Dit is een leuk bestand en elke waterlaag is nu "bezet"
Let wel even op de ondergrond die je hebt. Ik heb grind en had 4 corydoras panda en daarvan ging er eerst 1 dood. 3 dagen later nog ineens 2. De laatste leeft nu anderhalve week later nog steeds en is best druk en eet gewoon. Ik lees op internet dat het door mn grindbodem kan komen. Dat de snorharen afbreken. Kan ook zomaar zijn geweest dat ze al zwak waren oid. Zaterdag ga ik weer naar Coenen in Best waar ik paar weken geleden ook vissen heb gehaald (9 kardinaal tetra's, 3 platy's en 4 corydoras panda) en even navragen waarom. En meteen weer wat nieuwe vissen (paar tetra's erbij en ik zat te denken aan luipaard Danio's) halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Let wel even op de ondergrond die je hebt. Ik heb grind en had 4 corydoras panda en daarvan ging er eerst 1 dood. 3 dagen later nog ineens 2. De laatste leeft nu anderhalve week later nog steeds en is best druk en eet gewoon. Ik lees op internet dat het door mn grindbodem kan komen. Dat de snorharen afbreken. Kan ook zomaar zijn geweest dat ze al zwak waren oid. Zaterdag ga ik weer naar Coenen in Best waar ik paar weken geleden ook vissen heb gehaald (9 kardinaal tetra's, 3 platy's en 4 corydoras panda) en even navragen waarom. En meteen weer wat nieuwe vissen (paar tetra's erbij en ik zat te denken aan luipaard Danio's) halen.
Waaraan zijn ze doodgegaan? Hadden ze geen baardharen meer, waren de kieuwen rood? Cory's is meestal best goed van af te leiden waaraan ze dood zijn gegaan.

@DutchHammer Had jij niet een 60cm bak? Daar 15 kardinalen in... jij kon je dochter niet uitleggen dat die vissen helemaal niet op die maat passen en dat 15 er veel te veel zijn?
Corydorassen vliegen sowieso over het glas als ze net in nieuw water komen. Dat is niet goed en ook niet slecht, dat is gewoon wat ze doen. Als je een forse waterwissel doet gebeurt precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
SmurfLink schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Waaraan zijn ze doodgegaan? Hadden ze geen baardharen meer, waren de kieuwen rood? Cory's is meestal best goed van af te leiden waaraan ze dood zijn gegaan.
Rode kieuwen iig niet. Dit heb ik nagekeken. Nadeel is dat je als je de dode vis eruit hebt "gevist" de baardharen bijna niet meer ziet. Dit heb ik ook nagekeken toen ik het las over het grind. dus waaraan ze nu precies dood zijn gegaan weet ik helaas niet. Vandaar dat ik echt nog niet weet of ik nu nieuwe corydoras Panda erbij moet zetten of juist helemaal niet meer halen. Dan zou ik die ene die nog over is weg kunnen doen. Want als ene corydoras is ie ook maar zielig. Dit wilde ik zaterdag even gaan navragen bij de aquariumspeciaalzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
XNL073 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:11:
[...]

Rode kieuwen iig niet. Dit heb ik nagekeken. Nadeel is dat je als je de dode vis eruit hebt "gevist" de baardharen bijna niet meer ziet. Dit heb ik ook nagekeken toen ik het las over het grind. dus waaraan ze nu precies dood zijn gegaan weet ik helaas niet. Vandaar dat ik echt nog niet weet of ik nu nieuwe corydoras Panda erbij moet zetten of juist helemaal niet meer halen. Dan zou ik die ene die nog over is weg kunnen doen. Want als ene corydoras is ie ook maar zielig. Dit wilde ik zaterdag even gaan navragen bij de aquariumspeciaalzaak.
Hoe zijn je waterwaarden? En kunnen ze makkelijk naar het oppervlak zwemmen om te ademen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

[...]

@DutchHammer Had jij niet een 60cm bak? Daar 15 kardinalen in... jij kon je dochter niet uitleggen dat die vissen helemaal niet op die maat passen en dat 15 er veel te veel zijn?
Corydorassen vliegen sowieso over het glas als ze net in nieuw water komen. Dat is niet goed en ook niet slecht, dat is gewoon wat ze doen. Als je een forse waterwissel doet gebeurt precies hetzelfde.
Heb een 80cm bak (125l). Van wat ik gelezen heb moet dat goed te doen zijn. Mbt Corydoras las ik idd wat je zei, met goed bedoel ik meer van ze liggen niet zielig een hoekje ofzo.

Mijn Cory's zitten helaas wel op grind, wat met goed opletten en een schone bak/bodem geen probleem moet zijn. Echter zodra ik een bodem wissel doe ga ik idd wel voor zand want dat is uiteindelijk wel beter voor ze.

Ps,

Heb nog een Raspberry PI liggen, ik wil eigenlijk onderzoeken of er ook sensoren bestaan die de verschillende water waarden kunnen met. En met een tool zoals Grafana de boel monitoren..

Ben alleen bang dat ik al ga vast lopen qua sensoren, in zwembaden zie ik ze ook nog steeds buisjes en druppel testen gebruiken

[ Voor 15% gewijzigd door DutchHammer op 30-01-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
SmurfLink schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:18:
[...]

Hoe zijn je waterwaarden? En kunnen ze makkelijk naar het oppervlak zwemmen om te ademen?
Waterwaardes controleer ik om de 2 dagen nu en die zijn altijd goed. Nooit een verkeerde waarde eigenlijk. Ze kunnen makkelijk naar het oppervlak. De platys en tetra's doen dat ook af en toe. Daar is overigens ook niks aan te merken. Die hebben het goed naar d'r zin. een van de platys was volgens de winkel ook nog eens zwanger. Dus daar krijg ik binnenkort paar kleine platys van als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

XNL073 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 13:24:
[...]

Papegaai praat:

Snorharen van Corydoras meervallen (maar ook Botias) groeien gewoon aan. Ik heb er 8 en heb fijn grint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

[...]
Ja en gaan ze eitjes leggen...spectaculair met Discussen er achter aan die de eitjes proberen op te eten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:40:
[...]

Ja en gaan ze eitjes leggen...spectaculair met Discussen er achter aan die de eitjes proberen op te eten. :)
Ja dat gebeurt hier wss ook, ik heb amper eieren gezien hier.. 1 of 2x dat ik ze daadwerkelijk in T houding zag en ben blijven kijken... kolere die Helena's lijken trage slakken, maarr zit er een eitje op het glas dan zoeven ze in sneltreinvaart erheen om ze weg te slurpen. _O- Heb in deze bak nog nooit kleine Cory's gehad, de eieren krijgen geen kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Winkiller

Enige wat ik kon vinden mbt Cory's op grind dat ze kleine wondjes kunnen krijgen die geinfecteerd kunnen raken.. Maar dan komt dat door een smerige bodem/water.

Ik ben iig helemaal weg van m'n Panda Cory's. Wat een vrolijke beesten :-)

@SmurfLink
Ik ben nu wel benieuwd naar je mening mbt m'n Kardinaal Tetra's in een 80cm bak?

[ Voor 12% gewijzigd door DutchHammer op 30-01-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@DutchHammer
Welke bak heb je precies? 80 cm is ruigweg 100 liter. Ik heb de Rio 120 hier staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:28:

@SmurfLink
Ik ben nu wel benieuwd naar je mening mbt m'n Kardinaal Tetra's in een 80cm bak?
80 is prima, dan hebben ze iig flink meer zwemruimte. Da's voornamelijk de reden dat je ze liever niet op 60cm hebt, het zijn net wat grotere en drukkere vissen dan de Neon tetra's, dus hebben meer zwemwater nodig. Zelfde beetje met Luipaarddanio's en dergelijke, die worden wel eens op 60cm geadviseerd, heb dat heel vroeger helaas ook gehad en dan zijn het doodsaaie visjes die weinig doen. Zet ze in een meterbak en het is geweldig wat een ander gedrag ze vertonen! Roodneuzen idem. Lekker in een grote bak en ze racen alle kanten op als schooltje.

15 is wel een flink aantal maar gezien de kans op kweken vrij laag is zal dat ook wel zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Renegade666 Heb de Juwel Rio 125.

@SmurfLink Thnx, dat komt iig overeen met advies van LFS en van wat ik zelf gevonden had.
Winkiller schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:45:
@DutchHammer ,

Jup mijn idee om een Azië bak te doen is een beetje mislukt zeg maar. Maar tot nu toe pakt het wel goed uit moet ik zeggen. De Betta die lekker relaxed zijn ding doet en naast relaxen vooral ruzie met zijn weerspiegeling heeft.

De Tetra's die lekker rondzwemmen en soms tikkertje spelen (geen vechten). En dan de CoryDora's die wel aan de XTC lijken te zitten.

Nog geen echte agressie gezien van de Betta gelukkig. Hij heeft alleen wel de Cory's duidelijk gemaakt dat ie drie plekken heeft die van hem zijn door ze een duwtje te geven.

[ Voor 75% gewijzigd door DutchHammer op 30-01-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DutchHammer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 17:28:
@Winkiller

Enige wat ik kon vinden mbt Cory's op grind dat ze kleine wondjes kunnen krijgen die geinfecteerd kunnen raken..
Jij en ik ook....bv. een blaasinfectie of het griepvirus of erger. :P
Geen dure medicijnen kopen als het gebeurd maar een kleine beetje zeezout, doet vaak wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

avotar schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:14:
In het theoretische geval dat ik mijn binnenfilter zou willen vervangen door wat anders, hoe pak ik dan het makkelijkste aan met alle bacterieën etc die in mijn huidige binnenfilter zit?

Ik heb nu een vrij kleine binnenfilter en ik wil weliswaar uiteindelijk naar een buitenfilter, maar voorlopig kan ik een andere sterkere binnenfilter van iemand krijgen.
Krijg via een kennis een tetra ex 600 buitenfilter. :P
Daar ben ik best blij mee.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:57
SmurfLink schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Jep, zeker een poelslak. Lekkere plaag. Mocht het te erg worden, haal een paar Anentome Helena's ;)
Gisteren zag ik ineens een stuk meer van die kleine slakjes. Vanmiddag maar 4 Helena's gehaald, ben benieuwd of het helpt.

Vanmiddag ook een waterdichte thermometer aangesloten op een nodemcu, zodat ik de temperatuur via domotica kan monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

joep03nl schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:20:
[...]
Gisteren zag ik ineens een stuk meer van die kleine slakjes. Vanmiddag maar 4 Helena's gehaald, ben benieuwd of het helpt.
Verwacht geen wonderen van deze mooie slakken, ze zijn goed maar een plaag verwijderen lukt niet denk ik. Ik heb meer dan 4 Helena slakken, ook eigen kweek, ik had er 6 maar nu een paar meer en nog steeds ook nieuwe aanwas posthoornslakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34

Oekol

waka waka hey hey

Ik zag mijn sluierstaarten vandaag de stroomversnelling nemen een paar keer. Was een grappig gezicht. Bleven steeds terug zwemmen naar waar het pompje het water terug in de bak spuit en dan van onder zwommen ze in stroming en voeren dan mee. Soms terug er tegen in proberen te zwemmen en soms lekker laten meevoeren. Dan weer terug zwemmen en het opnieuw doen. Vond 't grappig. Is dit normaal en een teken dat ze happy zijn?

Ze zitten zoals jullie weten met z'n tweetjes in een 80cm bak 110 liter. Dat blijft voorlopig ook wel totdat ik de bak op de rit heb, geen bruin alg meer etc.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Leoon. schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:30:
Vond 't grappig. Is dit normaal en een teken dat ze happy zijn?
Houd het er maar op dat als ze bewegen ze ook happy zijn. Als een vis zich niet lekker voelt zie je wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
Winkiller schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Verwacht geen wonderen van deze mooie slakken, ze zijn goed maar een plaag verwijderen lukt niet denk ik. Ik heb meer dan 4 Helena slakken, ook eigen kweek, ik had er 6 maar nu een paar meer en nog steeds ook nieuwe aanwas posthoornslakjes.
Ik heb een tijdje terug 10 gekocht. In 200 liter zat nogal wat slakjes. Na een week was het weg.

Dus bij mij hebben ze wonderen gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Winkiller schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Dat is wel apart. Ik had er destijds 5 op een 80cm bak, in no time was de plaag weg. Heb sindsdien geen posthoorn of poelslak meer gezien. En sindsdien eigenlijk in geen enkele van mijn bakken ooit een slakkenprobleem gehad. Heb ook meerdere vrienden ervan voorzien, ondanks dat ze 1 ei per keer leggen en een ander geslachtige slak nodig hebben kweken ze toch wel wat hier. Maar niet zo idioot veel dat het een plaag is en ze slopen niks, dus ik blijf ze wonderbeestjes vinden. Apart dat het bij jou niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Op dit moment ben ik mijn aquarium aan het indraaien (sinds een week). Nitriet waarde is nog steeds 0mg/L, maar dat komt nog wel verwacht ik.

Ondertussen ben ik aan het kijken wat voor vissen/garnalen ik mooi vind. Ik kom o.a. tegen:
- Blauwe koningszalm (Inpaichthys kerri)
- Black molly (Poecilia sphenops)
- Koperzalm (Hasemania Marginata/Nana M)
- Siamese Kempvis (Betta Splendens)
- Vuurgarnaal (Neocaridina heteropoda)
- Amanogarnaal (Caridina multidentata)

Dikgedrukte wil ik zeker weten hebben. En daaromheen moet ik kijken welke goed samen gaan. Ik ben bang dat de Betta sowieso afvalt? In plaats daarvan vind ik mannelijke Guppies ook wel mooi, gaat dat wel samen met de dikgedrukte?

Als ik bovenstaande lijstje neem, wordt het al gauw druk (overbevolking), of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@c-nan Dit is afhankelijk van hoeveel je van elk soort pakt. En hoe groot je bak is. Ik zou ze mee en mee kopen en dan kijken hoe druk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Racer89 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:23:
@c-nan Dit is afhankelijk van hoeveel je van elk soort pakt. En hoe groot je bak is. Ik zou ze mee en mee kopen en dan kijken hoe druk het is.
110L, 80cm.

Vuurgarnaal: 10 (tot 15?)
Amanogarnaal: 2 tot 4
Indien ik Guppies neem (als Betta dus niet kan): 2 man, 5 vrouw
Blauwe koningszalm: 5 tot 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo Allemaal,

Gisteren een nanobakje ( 30 l) gehaald samen met een ophoging, scapersbodem, dragon stone, spiderwood en wat mooie nanoplantjes (invitro) In de winkel zeiden ze dat het spiderwood wel zou zinken, maar je raad het al: na de scape ( erg vet geworden) en het vullen ging het hout drijven en alle plantjes los.( domme fout, hi know)

Nu heb ik ik maar een steen opgelegd en de plantjes die niet zijn gaan drijven er in gelaten. Ik ben van plan nu een week of twee te wachten (indraaien) en dan de scape opnieuw te gaan met een aantal nieuwe planten, werken met easycarbo en een vloeibare meststof daarna mischien een betta of een paar nano visjes.. Hebben jullie nog tips? pak ik het zo goed aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@c-nan Dat moet wel makkelijk kunnen in een 110L. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar wel gelezen. De combi garnalen en guppy gaan meestal niet zo goed. Guppy vallen de garnalen soms lastig. Veel beplanting / beschutting is wel nodig dan.

@ThatsHollywood moet je het hout niet ook eerst uitkoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Heeft er hier iemand ooit een slak gehad in een koudwater aquarium met twee sluiers? Temperatuur is constant 20 graden in deze koude periode. Kouder krijg ik 't water niet.

Zit te zoeken naar iets wat mijn alg beetje weg kan halen. Hoef ik niet bij elke waterwissel weer bruinalg te boenen.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:40:
110L, 80cm.

Vuurgarnaal: 10 (tot 15?)
Amanogarnaal: 2 tot 4
Indien ik Guppies neem (als Betta dus niet kan): 2 man, 5 vrouw
Blauwe koningszalm: 5 tot 10
Die guppies blijven er geen 5 :-)
Plus zoals gezegd zijn ze geen geweldige combi met vuurgarnalen. Het gaat op zich wel, maar de garnalen zullen zich veel verstoppen en er zullen weinig jongen groot worden.
Amano’s zou ik er meer van nemen. Ten eerste omdat het een groepsdier is, ten tweede omdat je ze anders nooit terugziet in een bak van 110 liter. Stuk of 10 gaat prima. Ze kweken ook niet in zoet water, dus je koopt ze niet “op de groei”.
Vuurgarnalen zou ik via een hobbykweker (vrienden, marktplaats) scoren. Die zijn achterlijk duur bij de visboer en je wilt er inderdaad zeker 15 hebben om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Racer89 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:14:
@c-nan Dat moet wel makkelijk kunnen in een 110L. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar wel gelezen. De combi garnalen en guppy gaan meestal niet zo goed. Guppy vallen de garnalen soms lastig. Veel beplanting / beschutting is wel nodig dan.

@ThatsHollywood moet je het hout niet ook eerst uitkoken?
JME schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Die guppies blijven er geen 5 :-)
Plus zoals gezegd zijn ze geen geweldige combi met vuurgarnalen. Het gaat op zich wel, maar de garnalen zullen zich veel verstoppen en er zullen weinig jongen groot worden.
Amano’s zou ik er meer van nemen. Ten eerste omdat het een groepsdier is, ten tweede omdat je ze anders nooit terugziet in een bak van 110 liter. Stuk of 10 gaat prima. Ze kweken ook niet in zoet water, dus je koopt ze niet “op de groei”.
Vuurgarnalen zou ik via een hobbykweker (vrienden, marktplaats) scoren. Die zijn achterlijk duur bij de visboer en je wilt er inderdaad zeker 15 hebben om mee te beginnen.
Guppies wilde ik alleen nemen indien Betta's niet samengaat met vuurgarnalen. Maar volgens mij gaan ze beide dus niet goed met garnalen? Jammer!

Als ik weet dat de garnaaltjes lastig gevallen zullen worden ga ik ze ook niet nemen, ook niet met extra beplanting :)

Nog andere visjes die de uiterlijk hebben van Betta's of mannelijke guppies, maar geen garnalen opeten? Dus grote vinnen en (fel) gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@c-nan

Bij betta en vuurgaranalen is het wat afhankelijk van het karakter van de Betta. Ik heb er ook 1 in mijn 100 liter, en de vuurgarnalen hebben geen last van hem.

Ook al even naar Honinggoerami gezien? ook mooi gekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Oja, nog 1 ding: vuurgarnalen zijn inderdaad geweldig!! En ze kunnen ook prima samen met amano’s/japonica’s. Maar: ze vallen dan wel een beetje in het niet. Hier waren de vuurgarnalen onze favoriete bewoners, maar nu er ook amano’s bij zitten zijn die nog vele malen leuker om naar te kijken. Vinden wij dan.
@hierboven: honinggourami is ook leuk ja! Harempje doen dan, 1m en 2v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:55:
Op dit moment ben ik mijn aquarium aan het indraaien (sinds een week). Nitriet waarde is nog steeds 0mg/L, maar dat komt nog wel verwacht ik.

Ondertussen ben ik aan het kijken wat voor vissen/garnalen ik mooi vind. Ik kom o.a. tegen:

Dikgedrukte wil ik zeker weten hebben. En daaromheen moet ik kijken welke goed samen gaan. Ik ben bang dat de Betta sowieso afvalt? In plaats daarvan vind ik mannelijke Guppies ook wel mooi, gaat dat wel samen met de dikgedrukte?

Als ik bovenstaande lijstje neem, wordt het al gauw druk (overbevolking), of valt dat wel mee?
Ik zou ze gewoon Kerritetra's noemen. Geen idee wie die koningszalm bedacht heeft maar het zijn geen zalmen maar tetra's. Heb ze hier zitten, ontzettend leuke dieren. Begonnen met 6, inmiddels een stuk of 14 rondzwemmen.

Daar zou ik geen 2e school bijzetten verder, ze zwemmen vrolijk en nemen je middenruimte genoeg in. Levendbarenden zou ik alleen doen als je iets hebt wat de jonkies opvreet, kan idd met een Betta, maar die moet wel flink dooreten dan. Als je de Kerritetra's zo mooi vindt, waarom niet kijken naar Zuid Amerikaanse medebewoners als Corydorassen op de bode en een koppeltje Apistogramma's?
ThatsHollywood schreef op zondag 2 februari 2020 @ 09:47:
Hallo Allemaal,

Gisteren een nanobakje ( 30 l) gehaald samen met een ophoging, scapersbodem, dragon stone, spiderwood en wat mooie nanoplantjes (invitro) In de winkel zeiden ze dat het spiderwood wel zou zinken, maar je raad het al: na de scape ( erg vet geworden) en het vullen ging het hout drijven en alle plantjes los.( domme fout, hi know)

Nu heb ik ik maar een steen opgelegd en de plantjes die niet zijn gaan drijven er in gelaten. Ik ben van plan nu een week of twee te wachten (indraaien) en dan de scape opnieuw te gaan met een aantal nieuwe planten, werken met easycarbo en een vloeibare meststof daarna mischien een betta of een paar nano visjes.. Hebben jullie nog tips? pak ik het zo goed aan?
30L is eigenlijk te klein voor welke vis dan ook. Het is weinig zwemruimte en snel vervuild. Betta's worden al dusdanig mishandeld met die jampotjes waarin ze op beurzen geshowd worden, doe dat dier het alsjeblieft niet aan 'm nog op 30L te zetten voor de rest van z'n leven.

[ Voor 26% gewijzigd door SmurfLink op 02-02-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 08:55:

Met dit visbestand zou ik de wens op garnalen laten schieten, dat is wel heel erg duur levend voer. De Siamese kempvis plaats je best solitair zonder andere vissen, de biotoop is totaal verschillend en een Betta is niet heel vriendelijk.
Afhankelijk van de grote van de bak moet de rest kunnen maar de hoeveelheden hangen af van het aantal liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
D.deJong schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:08:
[...]

Met dit visbestand zou ik de wens op garnalen laten schieten, dat is wel heel erg duur levend voer. De Siamese kempvis plaats je best solitair zonder andere vissen, de biotoop is totaal verschillend en een Betta is niet heel vriendelijk.
Afhankelijk van de grote van de bak moet de rest kunnen maar de hoeveelheden hangen af van het aantal liters.
Welke vissen uit mijn lijstje eten garnalen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:32
c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:15:
[...]

Welke vissen uit mijn lijstje eten garnalen op?
Ze lusten allemaal wel een kleintje, de Molly’s, de Tetra’s.
Garnalen plaats je met micro-rasbora, blauwoogjes ed. Rasbora kubotai of de Maculata bijvoorbeeld in een school van minstens 25.
De garnalen jongen niet snel genoeg om de eetlust weerstand te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
D.deJong schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Ze lusten allemaal wel een kleintje, de Molly’s, de Tetra’s.
Garnalen plaats je met micro-rasbora, blauwoogjes ed. Rasbora kubotai bijvoorbeeld in een school van minstens 25.
De garnalen jongen niet snel genoeg om de eetlust weerstand te bieden.
Ow :( goed dat je het zegt! Ik dacht dat vuurgarnalen wel samen kon met andere (niet agressief) vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
SmurfLink schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:03:
[...]

Ik zou ze gewoon Kerritetra's noemen. Geen idee wie die koningszalm bedacht heeft maar het zijn geen zalmen maar tetra's. Heb ze hier zitten, ontzettend leuke dieren. Begonnen met 6, inmiddels een stuk of 14 rondzwemmen.

Daar zou ik geen 2e school bijzetten verder, ze zwemmen vrolijk en nemen je middenruimte genoeg in. Levendbarenden zou ik alleen doen als je iets hebt wat de jonkies opvreet, kan idd met een Betta, maar die moet wel flink dooreten dan. Als je de Kerritetra's zo mooi vindt, waarom niet kijken naar Zuid Amerikaanse medebewoners als Corydorassen op de bode en een koppeltje Apistogramma's?

[...]

30L is eigenlijk te klein voor welke vis dan ook. Het is weinig zwemruimte en snel vervuild. Betta's worden al dusdanig mishandeld met die jampotjes waarin ze op beurzen geshowd worden, doe dat dier het alsjeblieft niet aan 'm nog op 30L te zetten voor de rest van z'n leven.
Geen idee waarom ze koningszalm worden genoemd, ik lees ook alleen maar wat er op de label staat :) Ze worden ook wel purple emperor tetra genoemd zie ik.

Apistogramma ziet er ook mooi uit zeg! Maar ik lees dat je een bak van minimaal 100cm moet hebben, ik heb 80cm/110L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:26:
[...]

Geen idee waarom ze koningszalm worden genoemd, ik lees ook alleen maar wat er op de label staat :) Ze worden ook wel purple emperor tetra genoemd zie ik.

Apistogramma ziet er ook mooi uit zeg! Maar ik lees dat je een bak van minimaal 100cm moet hebben, ik heb 80cm/110L.
Ik zie ze hier voornamelijk als Kerritetra's, maarja NL namen zijn zo ontzettend inconsequent soms.. zolang je de Latijnse naam maar hebt krijg je iig de juiste vis. Nou ja ook weer niet altijd, Corydoras Julii is een veelvoorkomende fout, maargoed.

Dat hangt van de subsoort af. Dr zijn soorten die ook op 80 kunnen, uit m'n hoofd de Cacatuoides of de Ramirezi, die heeft inmiddels een andere soortnaam, Microgeophagus oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

c-nan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 11:22:
Ow :( goed dat je het zegt! Ik dacht dat vuurgarnalen wel samen kon met andere (niet agressief) vissen.
Gaat ook prima. Alleen: alles wat in de bek past is voer. Zo werkt het nu eenmaal. En als het dan ook nog naar kroepoek smaakt... :+
Hoeft allemaal niet erg te zijn. Als je zorgt voor voldoende schuilplaatsen (lekkere pluk javamos bijvoorbeeld) waar de jonge garnaaltjes zich kunnen verstoppen, dan worden er voldoende volwassen om de populatie op peil te houden. En zelfs langzaam te laten groeien. Maar heb niet de illusie dat ze de bak uit kweken. Hoeft waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

SmurfLink schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 22:19:
[...]

Dat is wel apart. Ik had er destijds 5 op een 80cm bak, in no time was de plaag weg. Heb sindsdien geen posthoorn of poelslak meer gezien. En sindsdien eigenlijk in geen enkele van mijn bakken ooit een slakkenprobleem gehad. Heb ook meerdere vrienden ervan voorzien, ondanks dat ze 1 ei per keer leggen en een ander geslachtige slak nodig hebben kweken ze toch wel wat hier. Maar niet zo idioot veel dat het een plaag is en ze slopen niks, dus ik blijf ze wonderbeestjes vinden. Apart dat het bij jou niet werkt.
Ik zeg nergens dat het niet werkt, ik zei dat Helena slakken niet geheel in staat zijn een plaag te verdelgen.
En dat is maar goed ook, hebben ze nog wat te eten als er weer nieuwe posthoornslakjes e.d. opduiken.
Mijn aquarium is iets groter dan 80cm, ik heb een Trigon 350 en een Aqualantis 100x40x40.
Ja het zijn wonderbeestjes en ik heb er meer dan 10 waarvan een aantal die hier geboren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Leoon. schreef op zondag 2 februari 2020 @ 10:15:
Heeft er hier iemand ooit een slak gehad in een koudwater aquarium met twee sluiers? Temperatuur is constant 20 graden in deze koude periode. Kouder krijg ik 't water niet.

Zit te zoeken naar iets wat mijn alg beetje weg kan halen. Hoef ik niet bij elke waterwissel weer bruinalg te boenen.
Slakken uit de sloot of beter bij iemand uit de vijver vijver kunnen prima in een koudwaterbak. Neem dan wel posthoornslakken en nooit wildvang poelslakken: sowieso wil je geen poelslakken in je bak (eten planten) maar 'wilde' hebben eigenlijk altijd parasieten bij zich in de ogen, als je vissen die ogen afbijten hebben ZIJ de parasieten.

Of je moet nog ergens aan appelslakken kunnen komen (marktplaats), neem dan wel specifiek de niet-plantenetende soort. En doe je bak erg goed dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
Ik heb iemand een koudwaterbak gegeven met die slakjes die je wel eens bij planten tegenkomt.
Ze kweken prima tussen de 14 en 25 graden en houden zijn bak erg goed schoon, dus die zijn prima daarvoor.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

dragon2 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 12:22:
Of je moet nog ergens aan appelslakken kunnen komen (marktplaats), neem dan wel specifiek de niet-plantenetende soort. En doe je bak erg goed dicht.
De LFS heeft ze ook nog wel eens, uit hobbykweek van klanten. Hier wel tenminste. Maar via de groothandel inderdaad niet meer aan te komen wegens handelsverbod (invasieve soort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
JME schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:13:
[...]

De LFS heeft ze ook nog wel eens, uit hobbykweek van klanten. Hier wel tenminste. Maar via de groothandel inderdaad niet meer aan te komen wegens handelsverbod (invasieve soort).
Doen ze dan niet juist iets wat verboden is? :?
De LFS hier stuurt mensen door naar marktplaats.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

LED-Maniak schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Maak je niet druk, het is bij de wet verboden om slakken in de natuur te plaatsen net zoals dat voor alle dieren geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Winkiller schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Maak je niet druk, het is bij de wet verboden om slakken in de natuur te plaatsen net zoals dat voor alle dieren geldt.
Ik maak er mij niet druk om, maar als het volgens wet verboden is om die slakken te verhandelen door professionele handelaars, dan is het de LFS die zich achter de oren moet krabben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik had begrepen dat de import verboden is. En het uitzetten in de vrije natuur. Duh. Is Europese wetgeving vanwege invasie in met name Zuid Europa. Maar in NL komen ze de winter toch niet door. Nu ja, misschien deze winter een paar. Geen idee of hobbykweek ook niet mag eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ik denk dat ik wel eens in bakken een appelslak heb zien zitten. Was een felgele slak. Of zijn er meerdere felgele slakken? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 2 februari 2020 @ 13:38:
[...]

Ik heb ook al eens een afspraak gemaakt met iemand via mp voor garnalen en 2 weken later zie ik dat hij in een dierenwinkel werkt op de vissen afdeling... Of het allemaal klopt wat de winkel of hij verkoopt weet ik niet.

Ik vind wel dat de laatste jaren de animo rondom de vissen afdeling heeft afgenomen. Eigenlijk wel jammer. Ook het personeel heeft niet meer veel verstand van wat ze verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Racer89 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 15:46:
[...]
Ook het personeel heeft niet meer veel verstand van wat ze verkopen.
Terwijl dit inmiddels wel verplicht is, er hoort iemand op de vloer te zijn die verstand heeft van de dieren die er verkocht worden. Ze moeten zelfs naar school of herscholings-cursussen volgen. :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Gisteren begon m'n Kempvis ineens wat meer te laten zien wat zijn plekken in het Aquarium zijn. Gelukkig niet super agressief..

Ik kwam er net achter waarom z'n gedrag ineens anders was..

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49483914626_94c5a8bd04_c.jpg
kempvis_nest
by Matthijs de Jong, on Flickr

Edit:
Hij moet wel wat werk opnieuw doen, schoot uit met de algen magneet :(

[ Voor 8% gewijzigd door DutchHammer op 04-02-2020 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Voordeel van het verkopen van o.a. m'n grote L-nummers is dat de kleintjes zich nu veel vaker laten zien. O.a. deze (L-397):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xT8QbgT77FlVv35FUFP95PLW/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik ben op zoek naar een voederautomaat voor tijdens de vakanties. Maar alles wat ik zie kan alleen gebruikt worden zonder de klep.
Dat lijkt me niet handig.

Hoe doen jullie dat?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:00:
Ik ben op zoek naar een voederautomaat voor tijdens de vakanties. Maar alles wat ik zie kan alleen gebruikt worden zonder de klep.

Hoe doen jullie dat?
Wekpotjes met afgemeten hoeveelheid klaarzetten en pa vragen om om de dag 1 potje leeg te gooien in het aquarium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online

Hoe doen jullie dat?
Wat voor bak heb je?
Ik heb de goedkope en de duurdere van Juwel die beide op de klep zitten.
Werken prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik heb zo’n carroussel achtig ding. Kiepert op vooraf in te stellen momenten een bakje om boven het voergat. Kun je dus zelfs nog variëren in voersoorten en af en toe een dagje vasten. Zitten iets van 25-30 bakjes in dus je waterwissels worden eerder beperkend dan je voerschema :-)
Zal de naam eens opzoeken.
Edit: het is de Grässlin Rondomatic 400. Staat los op de kap met de uitstort boven het voedergat. De kap kan dus blijven zitten, ik moet alleen het voederklepje loswippen als de automaat erop zit.

[ Voor 24% gewijzigd door JME op 06-02-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

toolkist schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:10:
[...]

Wekpotjes met afgemeten hoeveelheid klaarzetten en pa vragen om om de dag 1 potje leeg te gooien in het aquarium.
PA woont 65 km verderop. Die is daar niet voor te porren. Buren oid ook eigenlijk niet.
Renegade666 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Wat voor bak heb je?
Ik heb de goedkope en de duurdere van Juwel die beide op de klep zitten.
Werken prima.
Superfish Start 100 Tropical Kit
JME schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:12:
Ik heb zo’n carroussel achtig ding. Kiepert op vooraf in te stellen momenten een bakje om boven het voergat. Kun je dus zelfs nog variëren in voersoorten en af en toe een dagje vasten. Zitten iets van 25-30 bakjes in dus je waterwissels worden eerder beperkend dan je voerschema :-)
Zal de naam eens opzoeken.
Edit: het is de Grässlin Rondomatic 400. Staat los op de kap met de uitstort boven het voedergat. De kap kan dus blijven zitten, ik moet alleen het voederklepje loswippen als de automaat erop zit.
Thanks. Zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak

Hoe doen jullie dat?
Gat in de klep maken. Had mijn juwel standaard.

Veel voerautomaten vallen wel tegen(lopen vaak vast) of zijn gelimiteerd in tijd.

Ik heb een JBL voerautomaat met archimedesspiraal aangepast en deze draait meer dan een half jaar stabiel zonder onderhoud(alleen voer in doen) en geen last van verstoppingen of schimmel. Ja, ik ben van het luie type dat zelf geen voer geeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-08 07:30
Ben sinds een week bezig met co2 toevoegen in mijn bak (mijn planten vergaan) maar ik kom er volgens mij niet helemaal uit. Ik heb een 80 liter bak met een intern filter eheim powerbal 160 (staat een sera uvc extreme 800 klaar, alleen wachten op wat filter materiaal) dus zit met een interne diffusor. De eerste was van jbl, maar deze produceerde op elke druk veelste grote bellen. Dus vervangen voor een Osaka CO2 Diffusor PRO P3 Small tot 300 liter dat werkt een stuk beter (kom nu van het blauw af) maar zit inmiddels op 70bpm en mijn indicator komt niet verder dan groen, geen lime groen dus. De indicator hangt aan de over zijde van mijn filter die de co2 de bak in blaast. Kortom ik heb een sprite water bak een indicator die amper groen is en mijn plantjes doen het matig.

Dingen die ik heb gedaan
-oppervlakte beweging geminimaliseerd
-bpm verhoogt
-Indicator uit deadspot
-systeem start anderhalf uur voor de tijd op en stopt uur voor lampen uit

Kortom nog tips? Of gewoon verder co2 verhogen?zowel garnalen als kreeften of de vissen hebben nergens last van!

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sUVkALwDzsDYqR0wkofhYkrD/thumb.jpgAquarium co2Co2 continutester

[ Voor 5% gewijzigd door Practics op 06-02-2020 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Nu online
@Practics

Zo te zien heb je diffuser naast je filter gezet. Je kunt hem beter aan de andere kant van de bak zetten.

En indicator lager hangen. Een cm of 2 boven de bodem.

En geef je ook plant voeding? Anders heeft co2 niet zoveel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Renegade666 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:13:
@Practics

Zo te zien heb je diffuser naast je filter gezet. Je kunt hem beter aan de andere kant van de bak zetten.

En indicator lager hangen. Een cm of 2 boven de bodem.

En geef je ook plant voeding? Anders heeft co2 niet zoveel nut.
Diffusor onder het filter zodat de spraybar het door het aquarium verspreid. Zo blijven de bellen het langst in contact met het water en blaast de spray hem iets richting de bodem.

Dropchecker ga ik verplaatsen! Domme fout van me!

Momenteel jbl pro flora op aanbevolen dosis. Ga overstappen naar planted box All-in-one. Komt morgen binnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Met zo'n diffuser heb ik altijd een koolzuurbak gehad en de efficientie is laag. Het kan over tijd beter worden overigens, maar ben er niet zo'n fan van.

Klein extern filter erbij nemen met inline-atomizer of reactor. Bij de laatste zijn 100% van de bellen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 18:37:
[...]

Gat in de klep maken. Had mijn juwel standaard.

Veel voerautomaten vallen wel tegen(lopen vaak vast) of zijn gelimiteerd in tijd.

Ik heb een JBL voerautomaat met archimedesspiraal aangepast en deze draait meer dan een half jaar stabiel zonder onderhoud(alleen voer in doen) en geen last van verstoppingen of schimmel. Ja, ik ben van het luie type dat zelf geen voer geeft. ;)
Nou. Een gat maken in m'n klep ben ik toch niet zo'n fan van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 21:46:
Met zo'n diffuser heb ik altijd een koolzuurbak gehad en de efficientie is laag. Het kan over tijd beter worden overigens, maar ben er niet zo'n fan van.

Klein extern filter erbij nemen met inline-atomizer of reactor. Bij de laatste zijn 100% van de bellen weg.
Ik heb nu ook zo'n inline atomizer dat werkt perfect, en je hebt die slangen en spullen allemaal uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

M'n bak draait goed, waarden mooi stabiel. Algen worden al stuk minder, wel twee Kardinaal Tetra's verloren..

Eentje miste ineens zijn staartvin (ik vermoed m'n Betta..) en was twee dagen later dood. En vandaag één met zwemblaas problemen.

Heb wel een kleine ammonia(k) piek gemeten, de eerste overleden Tetra kon ik niet echt snel vinden en heeft dus nog twee dagen dood in de bak gelegen.

Zo'n 20% van het water gewisseld toen en probleem was opgelost.

Ondanks dat waarden nu goed zijn en de vissen zich verder normaal gedragen; maak ik me toch wat zorgen. Dus maar even verhoogde water waarden controle en de vissen goed in de gaten houden (wat ik eigenlijk al elke dag doe).

Maar ik vermoed dat het vooral te maken heeft met het feit dat die Tetra's gewoon kwetsbaar zijn door de overkweek.

Heb de vis met zwemblaas problemen overigens een handje geholpen om het tijdelijke met het eeuwige te verwisselen (harde klap op het hoofd; meest humane manier die ik geleerd heb). Mijn ervaringen met goudvissen was namelijk dat zwemblaas problemen verdomd moeilijk te genezen waren en eigenlijk altijd resulteerde in een langzame dood..

[ Voor 54% gewijzigd door DutchHammer op 10-02-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
Racer89 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 12:40:
[...]

Ik heb nu ook zo'n inline atomizer dat werkt perfect, en je hebt die slangen en spullen allemaal uit het zicht.
Lees daar ook wisselende verhalen over en lees dan toch vaak dat een reactor wordt aangeraden als je geen bubbels wilt zien. Van welk merk heb jij hem? En hoelang is je slang vanaf de atomizer tot ingang van je bak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Practics schreef op maandag 10 februari 2020 @ 20:01:
[...]

Lees daar ook wisselende verhalen over en lees dan toch vaak dat een reactor wordt aangeraden als je geen bubbels wilt zien. Van welk merk heb jij hem? En hoelang is je slang vanaf de atomizer tot ingang van je bak?
Merk JBL, ik heb geen last van bubbels. Slang is ongeveer 1.5 meter en wordt ingespoten via een spaybar van 40 cm. De spraybar blaast recht het aqarium in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Laatst online: 13-09 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Hoi, eerste aquarium post!

Ik ben bezig een garnalen aquarium te maken. Ciano 60cm bak met kekke 3D achtergrond erin gelijmd (Juwel silicone). Het idee was voor de planten een voedingsbodem te leggen, maar las net in de OP dat dat juist niet moet? Er komt geen zand in maar fijn grint, 2mm tot 3mm grootte (was het plan). Of zal ik met garnalen toch maar voor puur zand gaan? :? De lokale PetsPlace heeft ook van dat fijne grint en daar lijken ze het wel fijn te vinden.
Zowel het grint als de voedingsbodem kunnen nog wel terug... Een klein beetje advies zou ik fijn vinden als dat kan.

Het idee is om mijn koppeltje rotsgarnalen en wat glasgarnalen te transplanteren uit de BiOrb en er nog wat fel gekleurde garnalen bij te plaatsen, voor de leuk (maken gele en blauwe garnalen groene garnalen? 8)7 ). Dan wat Ancistrus erbij verhuizen (waar ik er veel te veel van heb, iemand interesse?) tegen alg en wat Helena’s over zetten tegen potentiële appelslak lifters. Ik heb trouwens ook nog een apart bakje (20x30) met een honderdtal hoogst illegale en vrijwel biologische WMD appelslakken die ik opzettelijk daarnaar geëmigreerd heb omdat zelfs 20 Helena’s het werk niet aan konden.

Dan het stukje CO2... ik wil liever geen installatie daarvoor, maar bedenk me net dat ik wel mijn eigen 20KG CO2 cilinder heb om de Sodastream bij te vullen. Dan zou je denken... elke week een flesje eigen gemaakte Spa rood erin knikkeren moet toch een CO2 boost geven dan? Kan net fijn zijn voor de plantjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Tijgert op 10-02-2020 23:48 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijgert schreef op maandag 10 februari 2020 @ 23:44:
Hoi, eerste aquarium post!

Ik ben bezig een garnalen aquarium te maken. Ciano 60cm bak met kekke 3D achtergrond erin gelijmd (Juwel silicone). Het idee was voor de planten een voedingsbodem te leggen, maar las net in de OP dat dat juist niet moet? Er komt geen zand in maar fijn grint, 2mm tot 3mm grootte (was het plan). Of zal ik met garnalen toch maar voor puur zand gaan? :? De lokale PetsPlace heeft ook van dat fijne grint en daar lijken ze het wel fijn te vinden.
Zowel het grint als de voedingsbodem kunnen nog wel terug... Een klein beetje advies zou ik fijn vinden als dat kan.

Het idee is om mijn koppeltje rotsgarnalen en wat glasgarnalen te transplanteren uit de BiOrb en er nog wat fel gekleurde garnalen bij te plaatsen, voor de leuk (maken gele en blauwe garnalen groene garnalen? 8)7 ). Dan wat Ancistrus erbij verhuizen (waar ik er veel te veel van heb, iemand interesse?) tegen alg en wat Helena’s over zetten tegen potentiële appelslak lifters. Ik heb trouwens ook nog een apart bakje (20x30) met een honderdtal hoogst illegale en vrijwel biologische WMD appelslakken die ik opzettelijk daarnaar geëmigreerd heb omdat zelfs 20 Helena’s het werk niet aan konden.

Dan het stukje CO2... ik wil liever geen installatie daarvoor, maar bedenk me net dat ik wel mijn eigen 20KG CO2 cilinder heb om de Sodastream bij te vullen. Dan zou je denken... elke week een flesje eigen gemaakte Spa rood erin knikkeren moet toch een CO2 boost geven dan? Kan net fijn zijn voor de plantjes.
Rotsgarnalen, bedoel je daar waaierhanden mee? Atyopsis moluccensis? Dan zitten die wel erg klein. Die hebben stroming nodig anders gaan ze hun waaiers slopen aan de bodem, dat doen die van mij heel soms ook en dat is een teken dat de doorstroom van het filter te zacht is geworden. Daarnaast zijn het groepsdieren, geen koppeldieren, dus die zitten graag met meer, maar worden te groot voor 60cm.

Voedingsbodem is op zich echt nergens voor nodig en raakt uitgewerkt, dus die zou ik sowieso terugbrengen. Zand vind ik zelf veel mooier, maar grind(met een D) kan voor garnalen prima.

Gele en blauwe garnalen maken bruine, vale garnalen. Dus dat is niet echt een aanrader. Alle Neocaridina davidi soortjes kunnen kruisen, wordt uiteindelijk allemaal bruin. maar in de tussentijd kan je een leuke regenboog houden.

CO2 is wederom optioneel, net als de voedingsbodem. Spa rood erin mikken zou ik 100% NIET doen. Je gooit daar naast CO2 ook mineralen je bak in die je er niet ongecontroleerd in wilt hebben. Je hebt geen idee wat je gehalte CO2 in de spa fles is (ja kan je berekenen met de PH maar toch)... dus doe dat gewoon even niet. OF lees je in hoe CO2 werkt, OF doe het gewoon helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

SmurfLink schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 08:43:
[...]

Rotsgarnalen, bedoel je daar waaierhanden mee? Atyopsis moluccensis? Dan zitten die wel erg klein. Die hebben stroming nodig anders gaan ze hun waaiers slopen aan de bodem, dat doen die van mij heel soms ook en dat is een teken dat de doorstroom van het filter te zacht is geworden. Daarnaast zijn het groepsdieren, geen koppeldieren, dus die zitten graag met meer, maar worden te groot voor 60cm.

Voedingsbodem is op zich echt nergens voor nodig en raakt uitgewerkt, dus die zou ik sowieso terugbrengen. Zand vind ik zelf veel mooier, maar grind(met een D) kan voor garnalen prima.

Gele en blauwe garnalen maken bruine, vale garnalen. Dus dat is niet echt een aanrader. Alle Neocaridina davidi soortjes kunnen kruisen, wordt uiteindelijk allemaal bruin. maar in de tussentijd kan je een leuke regenboog houden.

CO2 is wederom optioneel, net als de voedingsbodem. Spa rood erin mikken zou ik 100% NIET doen. Je gooit daar naast CO2 ook mineralen je bak in die je er niet ongecontroleerd in wilt hebben. Je hebt geen idee wat je gehalte CO2 in de spa fles is (ja kan je berekenen met de PH maar toch)... dus doe dat gewoon even niet. OF lees je in hoe CO2 werkt, OF doe het gewoon helemaal niet.
Ja, waaierhand garnalen. Ze ziten nu in een te kleine tank (de BiOrb is weliswaar meer inhoud, maar meer vertikaal dan horizontaal), maar met 60cm (grotere tank wordt lastig) heben ze wel toch wat meer ruimte. Stroming gaat voor gezorgd worden met een betere pomp dan die standaard Ciano pomp. Met wat geluk worden het er wel meer want het vrouwtje draagt een flinke bos eitjes!

Ik breng die voedingsbodem dan wel terug, leek mij ook dat die op gegeven moment niet meer werkt. Maar ik las ook iets van kleikorrels als voeding in de bodem douwen? (Van Dale zegt dat zowel grinT als grinD kan).

CO2 laat ik dan wel even voor wat het is.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Ja, waaierhand garnalen. Ze ziten nu in een te kleine tank (de BiOrb is weliswaar meer inhouds, maar meer vertikaal dan horizontaal), maar met 60cm (grotere tank wordt lastig) heben ze wel toch wat meer ruimte. Stroming gaat voor gezorgd worden met een betere pomp dan die standaard Ciano pomp. Met wat geluk worden het er wel meer want het vrouwtje draagt een flinke bos eitjes!
Dat gaat niet gebeuren tenzij je brakwater gaat verzorgen om de larven in op te groeien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Wat andere vraagjes:
Zou ik die voedingsbodem niet kunnen mixen met dat 2-3mm grinD/T en dan een soort half zand half grinD/T bodem er van maken? Zouden garnalen dat fijn vinden?

Ik heb nu een CF80 pomp, die geen extra lucht aanzuigt maar weer wel een pijpje heeft voor extra stroming.
Een andere (en waarschijnlijk betere) pomp die ik overweeg is de Tetra IN400. Die heeft dan wel dat hij extra lucht aanzuigt, maar weer geen pijpjes voor betere stroming.

Iemand suggesties?

Pagina: 1 ... 39 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.