Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 92 Laatste
Acties:
  • 413.794 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 16:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Eheim inc. binnen, nu nog even wachten op soil. Gelijk maar folie op de achterwanden led stripje.
Eheim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 10:54:
Wat andere vraagjes:
Zou ik die voedingsbodem niet kunnen mixen met dat 2-3mm grinD/T en dan een soort half zand half grinD/T bodem er van maken? Zouden garnalen dat fijn vinden?
Als je een hoop zooi in je bak wilt kan dat ja... ik zou het alleen niet doen. Je garnalen gaan er ook vrij dood van gezien de waterkwaliteit ruk wordt...
Ik heb nu een CF80 pomp, die geen extra lucht aanzuigt maar weer wel een pijpje heeft voor extra stroming.
Een andere (en waarschijnlijk betere) pomp die ik overweeg is de Tetra IN400. Die heeft dan wel dat hij extra lucht aanzuigt, maar weer geen pijpjes voor betere stroming.

Iemand suggesties?
Wat bedoel je met extra lucht aanzuigen?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Precies wat ie zegt ;)
Er zijn filters waar je bij de uitstroom kunt regelen of er lucht aangezogen mag worden of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 17:54

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

SmurfLink schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Als je een hoop zooi in je bak wilt kan dat ja... ik zou het alleen niet doen. Je garnalen gaan er ook vrij dood van gezien de waterkwaliteit ruk wordt...

[...]

Wat bedoel je met extra lucht aanzuigen?
Sommige pompjes hebben een extra nippel om een aerator slangetje aan te hangen die overboord gaat en dmv venturi lucht aanzuigt en als bubbeltjes met het gefilterde water mengt. Dit zou de zuurstof verbeteren en dat klinkt best wel aannemelijk. Bijvoorbeeld de Tetra IN400, maar die heeft dan weer niet zo'n regenpijpje...

Ik denk dat ik gewoon een piepklein extern luchtpompje eraan ga hangen en dan de uitlaat in mijn kleine kasteeltje zet.
(linksachter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8oYaOnAHzoaagNQHvGCFi7Jc/medium.jpg

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Sommige pompjes hebben een extra nippel om een aerator slangetje aan te hangen die overboord gaat en dmv venturi lucht aanzuigt en als bubbeltjes met het gefilterde water mengt. Dit zou de zuurstof verbeteren en dat klinkt best wel aannemelijk. Bijvoorbeeld de Tetra IN400, maar die heeft dan weer niet zo'n regenpijpje...

Ik denk dat ik gewoon een piepklein extern luchtpompje eraan ga hangen en dan de uitlaat in mijn kleine kasteeltje zet.
(linksachter).

[Afbeelding]
Met welk doel wil je lucht door je bak blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

SmurfLink schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Met welk doel wil je lucht door je bak blazen?
Voor de leuk, omdat het kan, extra zuurstof, extra stroming voor de waaierhandjes.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:17:
[...]

Voor de leuk, omdat het kan, extra zuurstof, extra stroming voor de waaierhandjes.
Maar je wil ook CO2, die je dan weer vrolijk uit je bak blaast. Belletjes geven ook geen stroming waar je waaierhandjes wat aan hebben, die willen dat het oppervlakte in stroming is, dat geef je door een spraybuis van een filter. :) Dat soort dingen zijn meestal alleen in gebruik bij medicijngebruik maar verder niet heel nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Laatst online: 10-04 07:41

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

M'n Betta doet het allemaal goed verder, er is alleen één ding wat ik wat zorgwekkend vind. Hij heeft best vaak ruzie met z'n spiegelbeeld. Ik lees overal dat dit vrij normaal is, maar vraag me wel af leverd dat niet stress op voor hem?

Meneer was in het begin trouwens wat verlegen, maar zodra ik nu bij de bak zit komt ie vaak ff "kijken" bij me. En als ik met een stokje erin ga om wat algen te verwijderen komt ie ook relaxed kijken haha.

Edit:
Vond m'n Betta gisteren weer wat defensief, maar hij heeft weer een nest gemaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door DutchHammer op 11-02-2020 17:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:08
SmurfLink schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 15:22:
[...]

Maar je wil ook CO2, die je dan weer vrolijk uit je bak blaast. Belletjes geven ook geen stroming waar je waaierhandjes wat aan hebben, die willen dat het oppervlakte in stroming is, dat geef je door een spraybuis van een filter. :) Dat soort dingen zijn meestal alleen in gebruik bij medicijngebruik maar verder niet heel nuttig.
CO2 en een bruissteen gaan inderdaad niet echt goed samen, maar waaierhanden willen geen oppervlakte stroming. Die willen stroming (en liefst redelijk wat) door de bak heen, zodat ze daar hun voedsel uit kunnen filteren.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:34:
[...]

CO2 en een bruissteen gaan inderdaad niet echt goed samen
Als je niet actief CO2 toevoegt (uit fles of bioCO2), dan helpt een bruissteen toch juist om het CO2 gehalte in je aquarium te verhogen?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Als je niet actief CO2 toevoegt (uit fles of bioCO2), dan helpt een bruissteen toch juist om het CO2 gehalte in je aquarium te verhogen?
Nee, absoluut niet. Het zorgt voor meer oppervlaktebeweging en daardoor een grotere uitwisseling van gassen. Je hoeveelheid co2 gaat echt niet toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Nee, absoluut niet. Het zorgt voor meer oppervlaktebeweging en daardoor een grotere uitwisseling van gassen. Je hoeveelheid co2 gaat echt niet toenemen.
Want? Je wilt toch juist meer opperlvaktebeweging...
Als je een beetje planten in je aquarium hebt zal de CO2 concentratie al snel richting de 0 ppm gaan, tenzij je een zwaar overbevolkt aquarium hebt.
Juist door opperlvaktebeweging en/of bruissteen kun je dan meer CO2 uit de lucht toevoegen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je wel actief CO2 toevoegt uit fles of bioCO2, want dan verlies je wel degelijk CO2 door oppervlaktebeweging en/of bruissteen.

Zonder CO2 gaan je planten dood, en CO2 is voornamelijk afkomstig uit de lucht, en uit je vissen. Ik zie dus maar 1 reële mogelijkheid om CO2 te verhogen: meer uitwisseling met de lucht.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 12-02-2020 11:05 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
de Peer schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:55:
[...]

Want? Je wilt toch juist meer opperlvaktebeweging...
Als je een beetje planten in je aquarium hebt zal de CO2 concentratie al snel richting de 0 ppm gaan, tenzij je een zwaar overbevolkt aquarium hebt.
Juist door opperlvaktebeweging en/of bruissteen kun je dan meer CO2 uit de lucht toevoegen.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je wel actief CO2 toevoegt uit fles of bioCO2, want dan verlies je wel degelijk CO2 door oppervlaktebeweging en/of bruissteen.

Zonder CO2 gaan je planten dood, en CO2 is voornamelijk afkomstig uit de lucht, en uit je vissen. Ik zie dus maar 1 reële mogelijkheid om CO2 te verhogen: meer uitwisseling met de lucht.
Dat is net zo minimaal als het toevoegen van zuurstof dmv een bruissteen. Je moet wel wat oppervlaktebeweging hebben voor het uitwisselen van gassen, maar je gaat je CO2 niet verhogen door er een golfslagbad van te maken. Wil je meer CO2 dan zul je het toch echt toe moeten gaan voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Aziraphale schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 11:14:
[...]

Dat is net zo minimaal als het toevoegen van zuurstof dmv een bruissteen.
Klopt. Veel is het niet, maar aangezien het de beperkende factor is voor plantengroei, gaat elke verhoging in gasuitwisseling je meer CO2 opleveren, die vervolgens wel direct verbruikt gaat worden door de planten.
Je moet wel wat oppervlaktebeweging hebben voor het uitwisselen van gassen, maar je gaat je CO2 niet verhogen door er een golfslagbad van te maken.
Zéker wel! Maar uiteraard nooit meer CO2 dan er in de water kan zittten als het in evenwicht is met de lucht. Er is dus een duidelijke bovengrens.
Wil je meer CO2 dan zul je het toch echt toe moeten gaan voegen.
uiteraard :)

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 12-02-2020 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 19:34:
[...]

CO2 en een bruissteen gaan inderdaad niet echt goed samen, maar waaierhanden willen geen oppervlakte stroming. Die willen stroming (en liefst redelijk wat) door de bak heen, zodat ze daar hun voedsel uit kunnen filteren.
Die van mij zitten echter altijd bovenin bij de filteruitstroom. Nou helpt het dat het voerluikje ook aan die kant zit, dus die komen direct als ik aan kom lopen bovenin zitten om 't voer mee te wapperen. :+

Maar verder heb je gelijk, ze hebben sowieso wel behoefte aan wat meer beweging in de bak. Zo'n spraybar helpt al flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Nou, voorlopig ziet het er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3CwtRPwFtqdZiFrlGQWtRIFn/medium.jpg

De plantjes moeten nog ingegraven worden, maar de bubbeltjesblazer blaast bubbels vanuit het kasteeltorentje linksachter (slecht te zien) en de standaard pomp met kek horizontaal ‘regenpijpje’ zorgt onderwater voor relatief veel stroming door het hele aquarium en dat is goed te zien door de hele bak heen. Hij blaast schuin naar beneden op de grote rots, ideaal voor de rotsgarnalen en z’n zwaaihandjes om op te staan grijpen :)

Als starter heb ik twee emmers oud aquarium water genomen omdat daar de juiste bacteriën al/nog in zitten, dan wat meststoffen en TOCH wat zogenaamd vloeibare CO2 erbij gedruppeld met wat watersafe tegen metalen e.d.
Dan een stukje panty om de pomp heen tegen garnalen pootjes en met de lamp (LED) aan een paar dagen rusten.

Nu die paar dagen draaien, en zodra ik terug ben van werk, gaan de garnalen over, eindelijk verlost van die onhandige kiezels!

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 12-02-2020 21:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Tijgert schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:33:

[Afbeelding]

De plantjes moeten nog ingegraven worden, maar de bubbeltjesblazer blaast bubbels vanuit het kasteeltorentje linksachter (slecht te zien) en de standaard pomp met kek horizontaal ‘regenpijpje’ zorgt onderwater voor relatief veel stroming door het hele aquarium en dat is goed te zien door de hele bak heen. Hij blaast schuin naar beneden op de grote rots, ideaal voor de rotsgarnalen en z’n zwaaihandjes om op te staan grijpen :)

Als starter heb ik twee emmers oud aquarium water genomen omdat daar de juiste bacteriën al/nog in zitten, dan wat meststoffen en TOCH wat zogenaamd vloeibare CO2 erbij gedruppeld met wat watersafe tegen metalen e.d.
Dan een stukje panty om de pomp heen tegen garnalen pootjes en met de lamp (LED) aan een paar dagen rusten.

Nu die paar dagen draaien, en zodra ik terug ben van werk, gaan de garnalen over, eindelijk verlost van die onhandige kiezels!
Plantjes ingraven? Eerst nog een hele hoop uitpakwerk dan... Heb je ze wel eerst goed afgespoeld? Ze zo in een aquarium zetten incl groeimedium kan je vervelende plagen opleveren zoals planaria, hydra en slakken, en iets als anti planaria middelen kun jij denk ik niet gebruiken omdat je garnalen hebt.

In aquariumwater zitten trouwens juist erg weinig bacteriën, het beste is filtermateriaal overzetten, 2e keus filtermateriaal (spons) uitknijpen in jouw filter/water, 3e keus paar handjes bodemmateriaal. Water overzetten is meer voor de vissen zelf, dat de waterwaardes niet te veel veranderen.

Spul tegen metalen in je water? Huh? Of je moet loden leidingen hebben🤔 heb je je dat flesje ergens laten aanpraten..? Tenzij je Belg bent (?) heb je ook geen chloor in je water zitten, dus ook daarvoor niet nodig.

• de Peer

de Peer

under peer review

Tijgert schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 21:33:

[Afbeelding]

De plantjes moeten nog ingegraven worden.
Goed afspoelen en al die sponzen niet in je water want juist daarin kan allemaal troep zitten zoals bestrijdingsmiddelen maar ook hoge concentraties bemesting.
Als starter heb ik twee emmers oud aquarium water genomen omdat daar de juiste bacteriën al/nog in zitten, dan wat meststoffen en TOCH wat zogenaamd vloeibare CO2 erbij gedruppeld
Dat is geen CO2, maar 'Glutaraldehyde' en dat kun je niet verliezen door verhoogde gasuitwisseling, want het is tenslotte geen gas. Niets mis mee dus.
met wat watersafe tegen metalen e.d.
In Nederland is dat niet nodig, das alleen om de LFS te spekken :P
Misschien toch eerst een grote waterwissel doen vanwege de bestrijdingsmiddelen die nu mogelijk in je water zitten.
Waarom trouwens slechts een paar dagen draaien? 2-3 weken is toch wel het minimum eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 13-02-2020 07:45 ]

• DutchHammer

DutchHammer

Hmm, ik moet geloof ik iets minder gaan voeren. Een paar tetra's worden iets dikker; probleem is alleen dat ze vooral snoepen van het voer voor de Cory's en de Garnalen. Pas geleden dook de hele ploeg op een voedertablet van de Cory's.

Wel leuk om te zien dat ze allemaal gewend beginnen te raken aan elkaar en ons als gezin. Als ik voor de bak zit komt de Betta wel even voor me zwemmen. Of komt kijken bij het saté prikkertje dat ik gebruik om wat algen weg te halen.

Maar ook gewoon het kijken naar waar ze mee bezig zijn, een garnaal die z'n kans schoon ziet en er van door gaat met een hele voedertablet.. Meteen de 4 Cory's erachteraan..

De Tetra's verwachten maar één ding als ik de buurt ben en dat is eten..

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 07:45
Heb een bak van netto inclusief filter 85l en heb mijn spraybar aan de achter wand over de gehele lengte met afvoer links onder. Met aan de linker kant een Osaka CO2 Diffusor die opzich nette kleine bellen produceert echter mij co2 checker die links onder in het aquarium zit blijft mid groen, dus niet de gewilde lime groen. Maar ik voeg al 140 bellen per minuut toe volgens mijn bellen chekker van co2art en de Osaka bellen checker zit ongeveer ook daar op (ruim boven de 130) Dit is toch absurd voor veel voor een 85l bak? Waar de meeste planten nog moeten groeien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Z3GTcaUbVmltP2mQXm5fSgT/medium.jpg

Ja de achterkant wordt nog netjes zwart, als de planten groter zijn en de techniek loopt zoals ik het wil.

• dragon2
  • Niet online
@Practics dat visje bovenin midden is leuk, wat is dat? Een regenboogvisje toch?

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:42:

Maar ook gewoon het kijken naar waar ze mee bezig zijn, een garnaal die z'n kans schoon ziet en er van door gaat met een hele voedertablet.. Meteen de 4 Cory's erachteraan..

De Tetra's verwachten maar één ding als ik de buurt ben en dat is eten..
Je geeft ze wel vleestabletten toch? Geen plantaardige. Cory's zijn vleeseters en dat wordt vaak verkeerd vermeldt bij de LFS waardoor mensen regelmatig op de fora belanden waarom hun Cory's zo mager worden en doodgaan...

@dragon2 Pseudomugil furcatus :)

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:19:
[...]

Je geeft ze wel vleestabletten toch? Geen plantaardige. Cory's zijn vleeseters en dat wordt vaak verkeerd vermeldt bij de LFS waardoor mensen regelmatig op de fora belanden waarom hun Cory's zo mager worden en doodgaan...

@dragon2 Pseudomugil furcatus :)
Wow f*ck.. Ik heb inderdaad plantaardige tabletten.. Staat ook gewoon in het artikel dat ik gelezen had; heel stom dat ik daarover heen gelezen heb..

Dus thnx voor deze opmerking.. Het viel me wel op dat ze ook gezonken granulaat aten..

Stom van mij dus maar nog stommer van de LFS..

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:30:
[...]

Wow f*ck.. Ik heb inderdaad plantaardige tabletten.. Staat ook gewoon in het artikel dat ik gelezen had; heel stom dat ik daarover heen gelezen heb..

Dus thnx voor deze opmerking.. Het viel me wel op dat ze ook gezonken granulaat aten..

Stom van mij dus maar nog stommer van de LFS..
Gelukkig dat je ook granulaat geeft, dan krijgen ze in ieder geval eiwit binnen. Het is prima om ze wat afwisseling te geven met die tabletten, ze vinden het hier ook zeker lekker, zolang je inderdaad maar iets van granulaat of niet vega tabletten ernaast geeft. Ik voer hier 1x per week plantaardig en 1x per week gewoon, alle vissen eten mee van het granulaat verder. :) Dus in dit geval is het geen drama.

Maar ik ken ook nog wel wat forumverhalen van vroegah van de mevrouw met de 3 corydoras panda met de leuke groene tabletjes die zo mager waren dat ze amper meer waren dan hun schild. :( Die hadden niet heel lang meer helaas. Maar dat is na maanden ondervoeding dus gelukkig ben je er op tijd bij.

• de Peer

de Peer

under peer review

Practics schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:14:
Heb een bak van netto inclusief filter 85l en heb mijn spraybar aan de achter wand over de gehele lengte met afvoer links onder. Met aan de linker kant een Osaka CO2 Diffusor die opzich nette kleine bellen produceert echter mij co2 checker die links onder in het aquarium zit blijft mid groen, dus niet de gewilde lime groen. Maar ik voeg al 140 bellen per minuut toe volgens mijn bellen chekker van co2art en de Osaka bellen checker zit ongeveer ook daar op (ruim boven de 130) Dit is toch absurd voor veel voor een 85l bak? Waar de meeste planten nog moeten groeien?
[Afbeelding]

Ja de achterkant wordt nog netjes zwart, als de planten groter zijn en de techniek loopt zoals ik het wil.
Dat lijkt me veel ja, maar volgens mij zie ik ook zeer veel oppervlaktebeweging? In dat geval verlies je heel veel van je CO2.

Ik probeer oppervlaktebeweging juist te minimaliseren, dat bespaart een hoop CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
dragon2 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:13:
@Practics dat visje bovenin midden is leuk, wat is dat? Een regenboogvisje toch?
Vorkstaart regenboogvis is de Nederlandse benaming. Zeer leuke actieve vis. Heb er 7 van zwemmen!
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:09:
[...]

Dat lijkt me veel ja, maar volgens mij zie ik ook zeer veel oppervlaktebeweging? In dat geval verlies je heel veel van je CO2.

Ik probeer oppervlaktebeweging juist te minimaliseren, dat bespaart een hoop CO2.
Ja dat had ik inderdaad ook toen zat ik met 120 bellen op lime groen. Maar mijn Vorkstaart regenbogen zaten met zijn allen boven in lucht te happen. Terwijl de rest nergens last van had, ook de garnalen niet. Dus toen snel water wissel en spraybar omhoog gezet sinds dien geen last meer op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Practics schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Vorkstaart regenboogvis is de Nederlandse benaming. Zeer leuke actieve vis. Heb er 7 van zwemmen!

[...]

Ja dat had ik inderdaad ook toen zat ik met 120 bellen op lime groen. Maar mijn Vorkstaart regenbogen zaten met zijn allen boven in lucht te happen. Terwijl de rest nergens last van had, ook de garnalen niet. Dus toen snel water wissel en spraybar omhoog gezet sinds dien geen last meer op dat gebied.
Toch zou ik niet de spraybar op het wateroppervlak richten. dat is meer een tijdelijke noodmaatregel om snel je CO2 kwijt te raken. Doe je dit structureel, dan verlies je dus veel CO2.

Blijkbaar gaf die 120 bellen al méér dan voldoende CO2. Als je vissen gaan happen zou ik het aantal bellen juist verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 16:26

avotar

P0werd by Black Coffee

de Peer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Toch zou ik niet de spraybar op het wateroppervlak richten. dat is meer een tijdelijke noodmaatregel om snel je CO2 kwijt te raken. Doe je dit structureel, dan verlies je dus veel CO2.
Uit nieuwsgierigheid: hoe dan?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

avotar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:00:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: hoe dan?
De spraybar naar beneden richten, zodat je minder werveling veroorzaakt bij het wateroppervlak waar de gasuitwisseling plaats vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
de Peer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:41:
[...]

Blijkbaar gaf die 120 bellen al méér dan voldoende CO2. Als je vissen gaan happen zou ik het aantal bellen juist verlagen.
De checker was inderdaad lime groen. Maar alleen de vorkregenboogjes vinden het dan niet leuk. Terwijl ik dat eerder van mijn garnalen had verwacht. Geen enkel andere vis had er moeite mee dat vind ik het gekke. Bij 100 bellen deed de drop checker donker groen. Dus dan moet ik daar tussen gaan schipperen? Of toch over in inline en hopen op betere vermenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Practics schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:21:
[...]

De checker was inderdaad lime groen. Maar alleen de vorkregenboogjes vinden het dan niet leuk. Terwijl ik dat eerder van mijn garnalen had verwacht. Geen enkel andere vis had er moeite mee dat vind ik het gekke. Bij 100 bellen deed de drop checker donker groen. Dus dan moet ik daar tussen gaan schipperen? Of toch over in inline en hopen op betere vermenging.
Ja het moment dat je vissen beginnen te happen moet je idd actie ondernemen, maar je wilt ook genoeg CO2 toevoegen. Betere verspreiding door je bak lijkt me dan het beste.
'te weinig CO2 en toch happende vissen' kan ik in ieder geval niet helemaal rijmen.

Heb zelf nog nooit happende vissen meegemaakt eigenlijk, maar ik voeg CO2 toe op basis van ph-sturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

SmurfLink schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 21:40:
[...]

Gelukkig dat je ook granulaat geeft, dan krijgen ze in ieder geval eiwit binnen. Het is prima om ze wat afwisseling te geven met die tabletten, ze vinden het hier ook zeker lekker, zolang je inderdaad maar iets van granulaat of niet vega tabletten ernaast geeft. Ik voer hier 1x per week plantaardig en 1x per week gewoon, alle vissen eten mee van het granulaat verder. :) Dus in dit geval is het geen drama.

Maar ik ken ook nog wel wat forumverhalen van vroegah van de mevrouw met de 3 corydoras panda met de leuke groene tabletjes die zo mager waren dat ze amper meer waren dan hun schild. :( Die hadden niet heel lang meer helaas. Maar dat is na maanden ondervoeding dus gelukkig ben je er op tijd bij.
Heb nu deze gehaald: https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2301/jbl-novotab

Qua afwisseling in eten zit het hier inmiddels wel goed, heb vlokken, granulaat, vega tabletten, nog wat speciale vlokken voor de betta (geen idee of dat echt nodig is btw), korreltjes voor de Garnalen en nog een potje met rode muggen.

Maar zoals ik al zei ga ik wel minder voeren per dag, al is het nog even uitzoeken hoe precies. Want die Tetra's pakken echt alles haha.

Denk gewoon dat ik elke dag wat ander voer geef; en één dag niks. De Tetra's eten toch wel van alles, en de Betta over het algemeen ook wel.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchHammer op 14-02-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-04 16:35
Ik gebruik de ene dag JBL NovoGranoMix mini en andere dag JBL NovoTab. Zo doe ik iedere dag om en om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dragon2 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Plantjes ingraven? Eerst nog een hele hoop uitpakwerk dan... Heb je ze wel eerst goed afgespoeld? Ze zo in een aquarium zetten incl groeimedium kan je vervelende plagen opleveren zoals planaria, hydra en slakken, en iets als anti planaria middelen kun jij denk ik niet gebruiken omdat je garnalen hebt.

In aquariumwater zitten trouwens juist erg weinig bacteriën, het beste is filtermateriaal overzetten, 2e keus filtermateriaal (spons) uitknijpen in jouw filter/water, 3e keus paar handjes bodemmateriaal. Water overzetten is meer voor de vissen zelf, dat de waterwaardes niet te veel veranderen.

Spul tegen metalen in je water? Huh? Of je moet loden leidingen hebben🤔 heb je je dat flesje ergens laten aanpraten..? Tenzij je Belg bent (?) heb je ook geen chloor in je water zitten, dus ook daarvoor niet nodig.
Afspoelen... op slakken na bij mijn eerste plantjes (5 jaar geleden of zo) heb ik bij mijn dealer nooit illegale meelifters gehad, eens zal de eerste keer zijn dan misschien. Even gekeken naar Hydra en Planaria, die heb ik liever niet nee, helemaal niet als de ene juist garnalen lekker vindt :/
Zal nu wel wat laat zijn om dat te doen (plus ben nu paar dagen weg voor werk, dus fysiek onmogelijk).

Bij mijn andere tank heb ik grote kiezels dus dan is zonder potje ingraven al wat lastiger, helemaal als die tank verticaal is en een piepkleine opening bovenop heeft. Maar deze tank is inderdaad vrij laag, grote opening en heeft kleine korrels, dus dan kan ik dat zeker wel doen. Goed dat je het zegt, was niet eens bij me opgekomen. Maar zijn die potjes misschien niet beter om meer contact te hebben met het water en de voedingsstoffen daarin?

Het is door diezelfde onergonomische bouw van die BiOrb die ik heb dat filtermateriaal zo enorm lastig eruit te halen is, dat is bijna een grote beurt voor de tank, als oud water zou helpen dan heeft dat sterk de voorkeur. Als dat niet goed genoeg is kan ik wel een flesje aquarium starter halen met bacteriën, want een tank helemaal overhoop halen heeft niet de voorkeur.

Ik had nog een flesje Aquasafe staan van Tetra, wat zogenaamd het verse kraanwater voorbereid en beter zou maken voor in het aquarium. Chloor en koper zou het binden en nog wat dingen die in slecht leidingwater zou zitten, wat wij niet hebben in Nederland eigenlijk. Die andere tank leeft ook prima op kraanwater verversing zonder dat spul, maar ik dacht als toch bijna de hele tank vers moet dan baat het niet dan schaadt het niet.
de Peer schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 07:42:
[...]

Misschien toch eerst een grote waterwissel doen vanwege de bestrijdingsmiddelen die nu mogelijk in je water zitten.
Waarom trouwens slechts een paar dagen draaien? 2-3 weken is toch wel het minimum eigenlijk.
Ik ga nog wel even spoelen dan en water vervangen met water uit het andere aquarium. Er zit op ‘humanitaire’ (garnalen) gronden wel wat haast achter die beestjes over te zetten. Ben meer ‘woke’ nu op garnalen welzijn namelijk en die andere tank is verre van ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Tijgert

Ik ben anders heel blij dat ik 3 weken gewacht heb, heb echt water waarden gemeten die de vissen niet tof gevonden zouden hebben. Ik heb trouwens achteraf ook echt wel risico genomen door nog niet een week of twee langer gewacht te hebben,

Wat is er precies mis met die BioOrb? Als het echt zo slecht is kunnen je garnalen bijv niet tijdenlijk bij kennissen in een bak ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 15:25:
[...]

Heb nu deze gehaald: https://www.jbl.de/nl/producten/detail/2301/jbl-novotab

Qua afwisseling in eten zit het hier inmiddels wel goed, heb vlokken, granulaat, vega tabletten, nog wat speciale vlokken voor de betta (geen idee of dat echt nodig is btw), korreltjes voor de Garnalen en nog een potje met rode muggen.

Maar zoals ik al zei ga ik wel minder voeren per dag, al is het nog even uitzoeken hoe precies. Want die Tetra's pakken echt alles haha.

Denk gewoon dat ik elke dag wat ander voer geef; en één dag niks. De Tetra's eten toch wel van alles, en de Betta over het algemeen ook wel.
Je hoeft niet elke dag te voeren. Dan gaat het al snel hard. Ik voer 2x per week. ;) Dus dat helpt al.

@Tijgert Ga eerst eens je plantjes planten voordat je je garnalen überhaupt wil overzetten... die bak moet klaar zijn en met het planten van die dingen krijg je nogal wat zooi erdoorheen. Maar haal ze er eerst uit en ga ze uit de potjes en glaswol halen. Dat is helemaal niet goed voor vissen/garnalen en wil je absoluut niet in je water hebben. Voor mensen kan het al irriterend zijn (ben er zelf allergisch voor, leuk als 't in plafondplaten zit). Aquariumplanten blijven leven in potjes maar groeien niet, daar hebben ze net als normale planten de ruimte voor nodig om te wortelen. Dus potjes eraf, glaswol ertussenuit spoelen onder de kraan en gewoon planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@SmurfLink Is 2x per week niet wat te weinig voor mijn bak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:24:
@SmurfLink Is 2x per week niet wat te weinig voor mijn bak?
Heb zelf ook een gezelschapsbak met een scholenvis, wat blikvangers, Corydorassen en garnalen. :) Mensen overschatten heel snel hoeveel eten die kleine beestjes nodig hebben. In het wild eten ze ook niet elke dag, ze eten wanneer ze wat kunnen vinden en zijn daar veel mee bezig en spannen zich daarvoor in. Als elke dag het luikje op een bepaalde tijd opengaat hoeven ze zich niet meer in te spannen en worden ze lui. Beetje hetzelfde als een mens met thuisbezorgd. :p dus dan moet je of meer bewegen, of minder eten. Heb hier nog nooit een vis ongezond mager gezien, dus voor mij werkt dit. Wat je kan proberen is rustig afbouwen, steeds een dagje langer wachten, dan zie je vanzelf dat jouw vissen eigenlijk altijd eten willen maar het niet echt nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tijgert schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Afspoelen... op slakken na bij mijn eerste plantjes (5 jaar geleden of zo) heb ik bij mijn dealer nooit illegale meelifters gehad, eens zal de eerste keer zijn dan misschien. Even gekeken naar Hydra en Planaria, die heb ik liever niet nee, helemaal niet als de ene juist garnalen lekker vindt :/
Zal nu wel wat laat zijn om dat te doen (plus ben nu paar dagen weg voor werk, dus fysiek onmogelijk).

Bij mijn andere tank heb ik grote kiezels dus dan is zonder potje ingraven al wat lastiger, helemaal als die tank verticaal is en een piepkleine opening bovenop heeft. Maar deze tank is inderdaad vrij laag, grote opening en heeft kleine korrels, dus dan kan ik dat zeker wel doen. Goed dat je het zegt, was niet eens bij me opgekomen. Maar zijn die potjes misschien niet beter om meer contact te hebben met het water en de voedingsstoffen daarin?

Het is door diezelfde onergonomische bouw van die BiOrb die ik heb dat filtermateriaal zo enorm lastig eruit te halen is, dat is bijna een grote beurt voor de tank, als oud water zou helpen dan heeft dat sterk de voorkeur. Als dat niet goed genoeg is kan ik wel een flesje aquarium starter halen met bacteriën, want een tank helemaal overhoop halen heeft niet de voorkeur.

Ik had nog een flesje Aquasafe staan van Tetra, wat zogenaamd het verse kraanwater voorbereid en beter zou maken voor in het aquarium. Chloor en koper zou het binden en nog wat dingen die in slecht leidingwater zou zitten, wat wij niet hebben in Nederland eigenlijk. Die andere tank leeft ook prima op kraanwater verversing zonder dat spul, maar ik dacht als toch bijna de hele tank vers moet dan baat het niet dan schaadt het niet.

[...]

Ik ga nog wel even spoelen dan en water vervangen met water uit het andere aquarium. Er zit op ‘humanitaire’ (garnalen) gronden wel wat haast achter die beestjes over te zetten. Ben meer ‘woke’ nu op garnalen welzijn namelijk en die andere tank is verre van ideaal.
Nogmaals, zie mijn lijstje vpor zaken die helpen een bak goed (en in nood, sneller) op te straten. Staat daar uberhaupt een flesje bij? Nee dus, want die helpen niet!
Wees nu niet eigenwijs, dat kon weleens verkeerd aflopen voor je dieren.

En zoals gezegd, water is leuk voor je dieren, niet voor je bacterieen. Dus nee, water meenemen gaat je niet echt helpen bij een snelle opstart.

Een bakje overhoop halen, nou nou, even wat werk misschien. Maar wel veel en veel diervriendelijker.
Weet je hoeveel bakken en ook van 250l+ ik in mijn leven overhoop cq volledig leeg heb moeten halen :D

En die aquasafe, 'baat het niet dan schaadt het niet' zou ik niet direct zeggen. Ik zelf ga niet allerlei flesjes in mijn bakken gooien zomaar hoor, al helemaal niet met gevoelige vissen/garnalen. Dat spul is iets van vroeger, en zelfs toen was het meestal (in NL) niet nodig. Als je wel chloor in je water had (Rotterdam bv) dan liet je gewoon je emmers nieuw water een dagje staan, was het ook weg.

V.w.b. je planten, echt goed uitplukken al die glaswol (fijn spul.... not), en dan van de wortels van je nieuwe planten alle zachte stukken af halen, en lange stukken bijpunten, voordat je ze plaatst. Die planten goed doen gaat meer werk zijn dan je biorb leeghalen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dragon2 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 01:21:
[...]

Nogmaals, zie mijn lijstje vpor zaken die helpen een bak goed (en in nood, sneller) op te straten. Staat daar uberhaupt een flesje bij? Nee dus, want die helpen niet!
Wees nu niet eigenwijs, dat kon weleens verkeerd aflopen voor je dieren.

En zoals gezegd, water is leuk voor je dieren, niet voor je bacterieen. Dus nee, water meenemen gaat je niet echt helpen bij een snelle opstart.

Een bakje overhoop halen, nou nou, even wat werk misschien. Maar wel veel en veel diervriendelijker.
Weet je hoeveel bakken en ook van 250l+ ik in mijn leven overhoop cq volledig leeg heb moeten halen :D

En die aquasafe, 'baat het niet dan schaadt het niet' zou ik niet direct zeggen. Ik zelf ga niet allerlei flesjes in mijn bakken gooien zomaar hoor, al helemaal niet met gevoelige vissen/garnalen. Dat spul is iets van vroeger, en zelfs toen was het meestal (in NL) niet nodig. Als je wel chloor in je water had (Rotterdam bv) dan liet je gewoon je emmers nieuw water een dagje staan, was het ook weg.

V.w.b. je planten, echt goed uitplukken al die glaswol (fijn spul.... not), en dan van de wortels van je nieuwe planten alle zachte stukken af halen, en lange stukken bijpunten, voordat je ze plaatst. Die planten goed doen gaat meer werk zijn dan je biorb leeghalen >:)
Understood. Werk aan de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:58
Weet eemand een leuke algenvreter voor mijn 60 liter? Dus niet al te groot
Geen oto of saimees, deze heb ik de andere 2 bakken zetten.

Moet met honinggoerami en rasbora galaxy kunnen.

Tevens, bij iemand bekend dat de galaxy uit de bak springen?
Kwam 1 tegen op de grond...

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:31:
Weet eemand een leuke algenvreter voor mijn 60 liter? Dus niet al te groot
Geen oto of saimees, deze heb ik de andere 2 bakken zetten.

Moet met honinggoerami en rasbora galaxy kunnen.

Tevens, bij iemand bekend dat de galaxy uit de bak springen?
Kwam 1 tegen op de grond...
Er zijn weinig echte algenvreters. Op die maat zouden Japonicagarnalen wat aan draadalg kunnen doen maar hangt er ook wel weer vanaf watvoor alg je hebt. Over het algemeen zal je 't gewoon zelf op moeten ruimen. Crossocheilus Siamensis wordt sowieso veeeel te groot en te agressief voor die maat bak dus ik mag hopen dat niemand die zou aanraden en dat die groter zit.

En ja, veel vissen kunnen uit de bak springen, daarom altijd een kap of glasplaat erop. Heb hier ook nog wel eens een uitgedroogde garnaal gevonden toen de kap er een tijdje af was voor onderhoud... slakken doen het ook.

[ Voor 8% gewijzigd door SmurfLink op 15-02-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
Voornamelijk groene stip, as usual.. :P

Ligt een glas plaat op, maar die dek hem niet helemaal.
Dus beide kanten zijn een stukje open.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:43:
@SmurfLink
Voornamelijk groene stip, as usual.. :P

Ligt een glas plaat op, maar die dek hem niet helemaal.
Dus beide kanten zijn een stukje open.
Wat is groene stip, puntalg? Dat verschijnt meestal als je water niet helemaal in balans is of teveel zonlicht. Dus ik zou eerder de oorzaak gaan aanpakken dan de symptomen bestrijden.

Je kan een pluk filterwatten tussen de rand van de glasplaat en je bak doen. Dat heb ik ook bij m'n kleine bak waar achterin de kap een uitgezaagd stuk zit waar ooit alle kabels zaten. Kost niks want je hebt 't toch al in huis, en werkt prima. Wel zorgen dat het GEEN contact maakt met het wateroppervlak, anders absorbeert het dat erg lekker (bij mij lekte het door naar de achterkant van de bak, dacht dat ik lekkage had, dikke paniek, niks aan 't handje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SmurfLink
idd, puntalg. Heeft zoals gewoonlijk weer meer namen ;)

Zonlicht heeft het niet, iig niet direct licht.
het zit ook voornamelijk zover te zien op de steen die er in zit. De planten en het glas heb ik nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Eten Ancistrus geen algen? Die heb ik in overvloed, voor de liefhebber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:55:
Niet specifiek, zijn vleeseters.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-04 16:12

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Vandaag aan het ploeteren geweest. Morgen moss met yoghurt methode erop en dan maandje wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fpo8k5rO8xNMloxsTtB8J0BQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ons aquarium is al verhuisd, maar water aansluiting komt pas over 3 weken. Ik wil wel gaan verversen. Het is een 125 liter bak.

Zou ik hiervoor gewoon bij de AH 40 liter waterflessen kunnen kopen? Verwen ik de vissen ermee :p Of is dat "mineraalwater" toch niet helemaal handig.

Mijn idee nu allebei water en allebei nat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:36

JME

zeg maar Jamie

Heb je geen buren? Kun je meteen kennismaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
PWM schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:08:
Ons aquarium is al verhuisd, maar water aansluiting komt pas over 3 weken. Ik wil wel gaan verversen. Het is een 125 liter bak.

Zou ik hiervoor gewoon bij de AH 40 liter waterflessen kunnen kopen? Verwen ik de vissen ermee :p Of is dat "mineraalwater" toch niet helemaal handig.

geen emmers die je thuis kunt vullen en meenemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Emmers kan natuurlijk wel, maar dan is 40 liter wel weer onhandig. Flessen zijn in dat geval wel praktischer. En waarschijnlijk droger in mijn auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
PWM schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:29:
Emmers kan natuurlijk wel, maar dan is 40 liter wel weer onhandig. Flessen zijn in dat geval wel praktischer. En waarschijnlijk droger in mijn auto.
Je wilt maar 40 liter gaan verversen? Dat is peanuts, dan zou ik even wachten die 3 weken (in de tussentijd niet te veel voeren) en daarna 50% waterwissel doen.

Maar, hoe heb je die bak dan uberhaupt vol met water gekregen daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Kijk even wat er allemaal in mineraalwater zit en wat de waterwaarden van dit water zijn... dan kan je je goed bedenken of je daarmee wil gaan verversen. Een verwennerij is het zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Laatst online: 22-04 19:29

Waarom haal je geen jerrycan bij een bouwmarkt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Sithlord76 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:35:
[...]

Waarom haal je geen jerrycan bij een bouwmarkt oid?
Da's stom :p Dat is een prima idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Tijgert schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:55:
Ik bedoel dus dat ik Ancistrus in overvloed heb, voor de liefhebber, niet algen :)

Als niemand ze wilt hebben, wat kan ik er mee doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Practics
Tijgert schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:54:
[...]

Ik bedoel dus dat ik Ancistrus in overvloed heb, voor de liefhebber, niet algen :)

Marktplaats? Eventueel kun je balletje opgooien bij je eigen vissen winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Hoe kijken jullie eigenlijk tegen waterwaarden zoals PH en dH aan? Ik lees aan de ene kant dat men zich er niet echt super druk om maken als het maar in de "normale" en aan de andere kant mensen die deze waarden wat serieuzer nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DutchHammer schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:57:
Hoe kijken jullie eigenlijk tegen waterwaarden zoals PH en dH aan? Ik lees aan de ene kant dat men zich er niet echt super druk om maken als het maar in de "normale" en aan de andere kant mensen die deze waarden wat serieuzer nemen..
Ik heb het laatst nog eens gemeten na een half jaar. Kijk er niet heen eerlijk gezegd. Houd wel de vissen in de gaten. Zou er eentje omkiepen dan meet ik het wel altijd. Echter voor de rest als de vissen actief zijn zit het wel goed is mijn ervaring. Daarbij heb ik wel opgelet dat er stroming in de bak is, de oppervlakte minimaal beweegt zodat er geen film op de oppervlakte kan vormen. En natuurlijk niet te veel voeren.
Tijgert schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:54:
[...]

Zoals @Practics aangeeft, via marktplaats vind je meestal wel altijd iemand die ze wilt ophalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Racer89 op 18-02-2020 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Als je vissen hebt waarvoor het belangrijk is, zal het zeker belangrijk zijn dit in de gaten te houden en regelmatig te meten. Ik heb m'n vissen uitgekozen op de pH en GH/KH die hier uit de kraan komt.. dat is retezacht water dus heb ik voornamelijk zuid Amerikaanse vissen. Was even kijken of de garnalen het ook zo fijn vonden maar die komen goed hun vervellingen door, dus het is niet té zacht. Zo is het voor mij dus eigenljik niet belangrijk, mits de waarden van het waterbedrijf relatief constant blijven. En dat zijn ze al 15 jaar dus dat geloof ik inmiddels wel. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik ben van plan om binnenkort met een eerste aquarium te starten en heb al redelijk helder wat ik wil aanschaffen. De afgelopen weken heb ik in een aantal winkels naar verschillende aquaria gekeken, ik volg al enkele maanden een aantal aquascapers op YouTube en wil nu de knoop gaan doorhakken. In de winkelwagen zit het volgende:

- ADA Cube Garden 90-P (90x45x45) a 166 liter + 2x Glass cover + onderlegger
- Twinstar LED Light S-line 900SA
- Lily Pipe set
- Oase FiltoSmart 200 of Biomaster 250, beide met ingebouwde verwarming
- Overig: Thermometer, schaar, pincet, misschien een skimmer, etc.
- Lijstje met planten, stenen en hout

De definitieve planten stem ik af op de vissen en garnalen die ik ga combineren, afhankelijk van het type vis besluit ik ook definitief over de glasscovers.

Nu twijfel ik over een paar opties:

Vissen:
1: Mannelijke betta met neutraal gekleurde garnalen en misschien een aantal corydora's, maar dan vind ik 90x45x45 wel vrij groot/leeg en kies ik hogere planten en wat meer hout/stenen. Hopelijk is dit een combinatie die redelijk vredig kan samenleven in dit aquarium.
2: Meer vissen in scholen die de kinderen dan mogelijk uitkiezen, bijvoorbeeld guppy's, of andere soorten die hier ook regelmatig langskomen. Dan kies ik ook voor wat minder neutrale garnalen.

Kleur zand en wel/geen voedingsbodem:
Ik wil vooraan zand, dan linksachter en rechtsachter een rij met stenen en daarachter voedingsbodem met aquasoil en dat goed vol planten met in het midden een zandpad naar achteren/boven. Ik zie hier weleens aquaria langskomen met 5-6 planten op een grote lege vlakte, maar ik wil echt zoveel mogelijk planten, de corydora's mogen er nagenoeg niet tussendoor kunnen komen. Ik las hier en daar al dat iemand zich een voedingsbodem "had laten aansmeren", maar als minimaal 40-50% van de bodem echt bedekt wordt en dicht begroeid is, wordt dit dan wel of nog steeds niet aangeraden?

Ik vind verder de combinatie van grijze stenen met lichtbruin hout en donker zand erg mooi, dan knalt het groen en de kleur van de vissen er ook uit. Aan de andere kant vind ik wit/licht zand mooi omdat het geheel er frisser en lichter uit ziet. Wat zijn jullie beweegredenen geweest om voor licht of donker te gaan?

Verlichting:
Ik vind de ADA en Twinstar verlichting erg mooi en is volgens mij ook goed. Meer dan 350 Euro wil ik hier eigenlijk niet aan uitgeven. Heb ik dan een goede keuze gemaakt met deze Twinstar? ADA verlichting kan ik niet in 90 cm vinden en ik wil niets ophangen.

Pomp/filter/heater:
Kan je de Biomaster 250 zo instellen dat de flow wat minder wordt mocht ik voor een Betta kiezen? De FiltoSmart 200 is waarschijnlijk ook wel voldoende voor dit aquarium, maar wat overcapaciteit kan weinig kwaad denk ik, mits de flow lager kan worden ingesteld.

CO2:
- Bij voorkeur niet. Of wordt dit dan een kansloze missie? Eventuele vloeibare CO2 toevoegen is ok.

Meubel:
- Geen kunststof, de ADA meubels vallen af
- Niet glanzend zwart of wit, geen neppe houtnerf
- De inrichting van ons huis is "Scandinavisch", we zoeken dus iets dat hier bij past. Kent iemand een mooi bijpassend 90x45 meubel?

Uiteraard laat ik het geheel minimaal enkele weken indraaien zonder vissen/garnalen erin, meet ik de waarden en volg ik de adviezen. Waarschijnlijk kies ik ervoor dit nu aan te schaffen en op te starten en pas in mei de dieren toe te voegen, omdat ik tussendoor toch nog op vakantie ga.

Wat betreft het budget: Ik wil niet bezuinigen op het aquarium zelf en de lamp, het kan vast wel goedkoper, maar ik ben hier blij en tevreden mee. Maar mocht ik voor minder geld iets beters kunnen krijgen dan hoor ik dat graag.

Zie ik nog iets over het hoofd? Raden jullie in dit geval wel/niet een voedingsbodem aan? Is de Biomaster 250 in dit geval een goede keuze? En kent iemand toevallig een meubel dat aan deze eisen voldoet?

Edit: Voorbeelden die hierbij in de buurt komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dsLjTurrZtR1AlSQzW3QDSXI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z9O2aGQT3LKZrr4FYyCHD8zr/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 18-02-2020 22:59 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Toen ik een tiener was was het water waar ik woonde knoerthard. Mooi, ik wilde toch al graag Malawi/Tanganjika cichliden :)
Discusvissen, Altum maanvissen o.i.d. waren dan een minder strak plan geweest, dan moest ik met jerrycans met demiwater gaan sjouwen dat zag ik op de fiets al helemaal niet zitten (nog afgezien van de kosten).

Dus ik zou ook zeggen, kies je vissen uit op je water als je het jezelf zo makkelijk mogelijk wilt maken. Voor veel 'gewone vissen' komt het wat minder nauw. Maar, zacht water uit je kraan? Top, Zuid Amerikanen genoeg, plus o.a. gourami's enz uit Zuidoost Azie. Knoerthard water uit je kraan? Kijk eens naar de Afrikaanse riftmeren, levendbarenden, paradijsvissen, goudvissen, Midden Amerikanen. En slakken, die doen het namelijk niet super in zacht water.

• JME

JME

zeg maar Jamie

Checkvraag: ik heb een Anubias die geweldig groeit, maar die een enorme bos fijne wortels onder z’n rizoom heeft hangen. Die rizoom groeit schuin omhoog het vrije water in, dus je kijkt aardig tegen die bos aan. Kan ik die wortels straffeloos uitdunnen?

• DutchHammer

DutchHammer

Zoals al eerde gemeld m'n bak draait goed. Voer nu om de twee dagen en heb het gevoel dat dat meer dan zat is voor de vissen. Met minder voeren hoop ik ook de algen groei wat in te dammen. Die blijven flink groeien in de bovenste laag van het water.. Daar onder amper meer.

Garnalen eten nu ook meer algen, omdat er gewoon minder lekkerder voedsel weg is..

Volgende week vakantie, buurman neem het voeren plus easy carbo doseren over. Netjes met injectie spuit dus komt goed.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
JME schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:33:
Checkvraag: ik heb een Anubias die geweldig groeit, maar die een enorme bos fijne wortels onder z’n rizoom heeft hangen. Die rizoom groeit schuin omhoog het vrije water in, dus je kijkt aardig tegen die bos aan. Kan ik die wortels straffeloos uitdunnen?
Ja, dat kan, er moet alleen nog wel iets over blijven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:49:
Volgende week vakantie, buurman neem het voeren plus easy carbo doseren over. Netjes met injectie spuit dus komt goed.
Schrijf het voor de zekerheid en voor hem op op een briefje wat je bij je aquarium legt of aan de deksel vastplakt ofzo, kan ie ook niet gaan twijfelen of het nou 5, 10 of 15 moest zijn.
Voor het voeren zou je wat van die kleine weckpotjes kunnen halen bij de Action en daar voer in kunnen doseren, kosten geen drol en weet je ook zeker dat de buurman toch niet teveel voert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
toolkist schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:59:
[...]

Schrijf het voor de zekerheid en voor hem op op een briefje wat je bij je aquarium legt of aan de deksel vastplakt ofzo, kan ie ook niet gaan twijfelen of het nou 5, 10 of 15 moest zijn.
Voor het voeren zou je wat van die kleine weckpotjes kunnen halen bij de Action en daar voer in kunnen doseren, kosten geen drol en weet je ook zeker dat de buurman toch niet teveel voert.
Goeie tip ja...

Ik ging vorig jaar een paar dagen weg, 2 vriendinnen: nee je hoeft het niet op te schrijven hoor, is helemaal duidelijk! (kleine potjes neerzetten voor toen 4 bakken ging hem niet worden, ook ivm katten die gek zijn op dingetjes die om te gooien/door de kamer te meppen zijn).

Kom 's avonds laat thuis, kon ik direct 80%water verwisselen in mijn Tanganjika bak. Hadden ze' hele deksel van het (500ml) potje vol' gevoerd ipv een afgestreken theelepel. Dat moest bij 2 andere bakken wel ja, want daar zit wel een hoop vis in!

Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Maar, lesson learned :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

toolkist schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 22:59:
[...]

We hebben een briefje idd met wat er precies in moet van de Easy Carbo (ook ff voorgedaan gisteren) en welk voer etc.

En ook ff uitgelegd dat de vissen echt niet veel voer nodig hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchHammer op 21-02-2020 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
dragon2 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:12:
[...]

Goeie tip ja...

Ik ging vorig jaar een paar dagen weg, 2 vriendinnen: nee je hoeft het niet op te schrijven hoor, is helemaal duidelijk! (kleine potjes neerzetten voor toen 4 bakken ging hem niet worden, ook ivm katten die gek zijn op dingetjes die om te gooien/door de kamer te meppen zijn).

Kom 's avonds laat thuis, kon ik direct 80%water verwisselen in mijn Tanganjika bak. Hadden ze' hele deksel van het (500ml) potje vol' gevoerd ipv een afgestreken theelepel. Dat moest bij 2 andere bakken wel ja, want daar zit wel een hoop vis in!

Gelukkig geen ongelukken gebeurd. Maar, lesson learned :|
Nu gewoon een voer automaat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 23-04 06:34
Sinds ongeveer 26 januari heb ik een aquarium. Een 110L Juwel bak.

Voortgang:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Datum  NO3 mg/L  NO2 mg/L  GH/DT/TH  KH  pH    Notities
30-01  10        0         >21º       15  7.6  Mogelijke incorrecte waardes, strip te lang in water gehouden.
01-02  -         -         -          -   -    15L water ververst
02-02  10        0         >7º        20  8.4  -
14-02  10        0         >14º       6   7.6  pH moeilijk te zien, mogelijk 8.0
14-02  -         -         -          -   -    15L+ water ververst
21-02  10        0         >14º       6   7.2  -

Problemen:
- Ik heb 2 (grote) houtstukken, 1 heeft vrijwel overal alg. De 2e begint het ook te krijgen.
- De planten hebben ook zwarte stippen, lijkt dat er alg gaat groeien op de planten.
- Aanslag (donkere punten) op ruiten. Wanneer ik er een doekje overheen haal krijg ik deen bruin doek terug.

Lamp staat dagelijks 6.5 uur aan, dat was in het begin 9 uur maar heb dat teruggedraaid vanwege alg.

Ik had gehoopt om halverwege / eind maart vissen te kunnen nemen, maar gaat het niet worden.

Hoe kan ik het beste nu aan de slag gaan?

[ Voor 4% gewijzigd door c-nan op 21-02-2020 13:19 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, ipv Ride the Lightning, is het Ride the Fish :P

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rxoim51.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Alg speelt mij nu ook parten vrees ik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qXSbnSoeXkXtcKjtJP74yFFr/medium.jpg

Afgelopen weekend heb ik de plantjes uit de potjes gehaald, goed schoongemaakt en ingegraven. Best veel werk, maar eigenlijk best leuk en het resultaat gaf voldoening. Vervolgens ging ik een midweek weg met de familie en toen ik terug kwam... alg disaster (helaas geen foto’s).

Ik had weliswaar de lamp aangelaten die tijd, maar een simpele led strip is laag energetisch, dus hoeveel profijt heeft het dan voor alg dacht ik. Nou, mijn stukje hout leek wel een Troll, met zo’n grote groene pluim in een punt. Op de plantjes zat flink alg en op al het andere spul in de tank ook, maar op het hout het meest...

Helemaal opnieuw beginnen leek mij zonde, dat moest toch te redden zijn. Dus alle plantjes eruit en goed afgespoeld en het gladde eraf gewreven. Alle stenen/ornamenten eruit en goed schoongemaakt. Grond gezogen en zo’n 80% waterwissel. Vervolgens nog wat extra Helena’s erin en wat overschot Ancistrus (komen ze toch nog van pas). Kijken of dit enig effect heeft.

Diezelfde (gister)avond zag ik op het hout WEER een laag groene pluis zitten. WTF?
Dus nu maar het hout onder de kokende Quooker gehouden, schoonkoken dat ding! Eens zien hoe hittebestendig die alg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 14:49
Tijgert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:48:
Alg speelt mij nu ook parten vrees ik...

[Afbeelding]

Afgelopen weekend heb ik de plantjes uit de potjes gehaald, goed schoongemaakt en ingegraven. Best veel werk, maar eigenlijk best leuk en het resultaat gaf voldoening. Vervolgens ging ik een midweek weg met de familie en toen ik terug kwam... alg disaster (helaas geen foto’s).

Ik had weliswaar de lamp aangelaten die tijd, maar een simpele led strip is laag energetisch, dus hoeveel profijt heeft het dan voor alg dacht ik. Nou, mijn stukje hout leek wel een Troll, met zo’n grote groene pluim in een punt. Op de plantjes zat flink alg en op al het andere spul in de tank ook, maar op het hout het meest...

Helemaal opnieuw beginnen leek mij zonde, dat moest toch te redden zijn. Dus alle plantjes eruit en goed afgespoeld en het gladde eraf gewreven. Alle stenen/ornamenten eruit en goed schoongemaakt. Grond gezogen en zo’n 80% waterwissel. Vervolgens nog wat extra Helena’s erin en wat overschot Ancistrus (komen ze toch nog van pas). Kijken of dit enig effect heeft.

Diezelfde (gister)avond zag ik op het hout WEER een laag groene pluis zitten. WTF?
Dus nu maar het hout onder de kokende Quooker gehouden, schoonkoken dat ding! Eens zien hoe hittebestendig die alg is.
Je hebt de lamp aangelaten... licht is licht en alg houdt oa van 1 ding en dat is licht.

Als ik het zo lees dan ga je de strijd met alg aan alsof het met een paar ingrepen weer voorbij is. Zo werkt het helaas niet. Je zal met veel soorten alg een lange adem moeten hebben.
Meten is weten, water waardes checken, je licht terugbrengen naan 8 uur per dag, Regelmaat! ( dus niet je licht aanlaten voor een paar dagen) en je verdiepen in de soort alg die je hebt.
elke alg heeft een reden, tekort aan voeding, te veel aan voeding. te veel licht, te weinig licht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Op hoofdlijnen mee eens. Maar of je naar 8 uur licht moet of naar 10 of naar nog iets anders, is ook afhankelijk van je andere keuzes.
Zie ik goed trouwens dat je je bak in de vensterbank voor het raam boven de radiator hebt staan? Dat gaat niet helpen om de gewenste regelmaat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

DvD77 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 02:06:
[...]

Je hebt de lamp aangelaten... licht is licht en alg houdt oa van 1 ding en dat is licht.

Als ik het zo lees dan ga je de strijd met alg aan alsof het met een paar ingrepen weer voorbij is. Zo werkt het helaas niet. Je zal met veel soorten alg een lange adem moeten hebben.
Meten is weten, water waardes checken, je licht terugbrengen naan 8 uur per dag, Regelmaat! ( dus niet je licht aanlaten voor een paar dagen) en je verdiepen in de soort alg die je hebt.
elke alg heeft een reden, tekort aan voeding, te veel aan voeding. te veel licht, te weinig licht etc.
De lamp was per ongeluk aangelaten, zat nog geen timer op, maar daar trekt een alg zich natuurlijk niks van aan :)

Dat hij in de vensterbank staat is niet zo'n super groot probleem daar de lamp maar hooguit enkele uren aan staat (wanneer ik er ben, is het plan) en de achterkant afgeschermd is door een 3D inlay in het aquarium en een kartonnen achtergrond aan de buitenkant om alg tussen de inlay en de wand te hinderen.

Ik meet nu nog wel een iets te hoge NO2 en NO3 waarde, kan dat komen door het oude aquarium water wat ik gebruikte? Of zou de alg daar iets mee te doen hebben. Met een 80% waterwissel gisteren lijkt me dat wel wat raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
voor een nieuwe scape ben ik opzoek naar een glazen aquarium van ongeveer 40x40 met transparante kit... heb hem nog nergens gevonden iemand een idee waar ik een dergelijke bak zou kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ThatsHollywood schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:23:
voor een nieuwe scape ben ik opzoek naar een glazen aquarium van ongeveer 40x40 met transparante kit... heb hem nog nergens gevonden iemand een idee waar ik een dergelijke bak zou kunnen vinden?
Als 45x45 ook goed is kan ik je deze aanraden: https://www.azaqua.nl/ada...cube-garden-45-c-45x45x45.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tijgert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 12:07:
[...]

De lamp was per ongeluk aangelaten, zat nog geen timer op, maar daar trekt een alg zich natuurlijk niks van aan :)

Dat hij in de vensterbank staat is niet zo'n super groot probleem daar de lamp maar hooguit enkele uren aan staat (wanneer ik er ben, is het plan) en de achterkant afgeschermd is door een 3D inlay in het aquarium en een kartonnen achtergrond aan de buitenkant om alg tussen de inlay en de wand te hinderen.

Ik meet nu nog wel een iets te hoge NO2 en NO3 waarde, kan dat komen door het oude aquarium water wat ik gebruikte? Of zou de alg daar iets mee te doen hebben. Met een 80% waterwissel gisteren lijkt me dat wel wat raar..
Kun je niet iets beter voorbereiden en/of inlezen voordat je met een aquarium begint? :+

-Planten zonder schoonmaken en met spons en al in aquarium gezet
-Aquarium in vensterbank boven radiator
-Geen tijdschakelaar, daardoor dus 24/7 licht aan laten staan
-Te hoge NO2, zelfs na een 80% verversing (was dus nóg hoger daarvoor)
-Wel al vissen 'overschot?' er in.
-Hout met kokend water overgieten

Al dat mechanische schoonmaken en 'alle planten er even uit' doet misschien wel eerder kwaad dan goed. De grootste plukken even weghalen kan geen kwaad, maar er zal zich toch een keer een biologisch evenwicht moeten gaan vormen. Je doet nu alleen aan symptoombestrijding.
Waarschijnlijk is er gewoon te veel licht in verhouding tot de voeding die je aanbiedt (CO2, nitraat, fosfaat en micronutrienten)
De Helena's gaan je alg niet opruimen hoor. Zebraslakken, japanonicagarnalen en siamese algeneter doen dat wel, maar niet bij zo'n grote algenexplosie.

Het mooiste is als je je aquarium uiteindelijk zo weet in te richten dat je bijna geen onderhoud of schoonmaken meer hoeft te doen. Een vrijwel algloos aquarium is gewoon mogelijk als je wat vuistregels aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 00:48:
Oeps. Dat had je nou niet moeten doen... Hout kapotkoken dan gaat het (veel) sneller rotten.

Afborstelen in lauw water met een staalborstel ofzo, prima. En nieuw hout altijd goed nakijken op zachte plekken en die verwijderen voordat het in je bak gaat. Maar dus niet met kokend water aan de gang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ziet iemand kans om nog even naar de vragen/opmerkingen in Taro in "Het aquarium topic - Deel 8" te kijken? Inmiddels weet ik dat de Biomaster 250 ingesteld kan worden qua stroomsterkte. Maar ga ik dit redden zonder CO2? En kent iemand een 90x45x? meubel? Van ADA zelf kan ik deze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

dragon2 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:52:
[...]

Oeps. Dat had je nou niet moeten doen... Hout kapotkoken dan gaat het (veel) sneller rotten.

Afborstelen in lauw water met een staalborstel ofzo, prima. En nieuw hout altijd goed nakijken op zachte plekken en die verwijderen voordat het in je bak gaat. Maar dus niet met kokend water aan de gang!
Berichten over Tijgert's kookkunsten zijn schromelijk overdreven. Het was enkel om de alg aan de buitenkant even stuk te maken. Voorlopig draait alles weer netjes met (voorlopig) biologisch evenwicht. We kijken het aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:45:
Ziet iemand kans om nog even naar de vragen/opmerkingen in Taro in "Het aquarium topic - Deel 8" te kijken? Inmiddels weet ik dat de Biomaster 250 ingesteld kan worden qua stroomsterkte. Maar ga ik dit redden zonder CO2? En kent iemand een 90x45x? meubel? Van ADA zelf kan ik deze niet vinden.
Ik denk dat je te specifieke vragen hebt...

Ik kan wel een poginkje wagen:

Ik ken zelf geen fabrikant van 90x45 aquaria, dus ik zou daar ook geen meubel bij weten. Een superstevige eikenhouten dressoir ofzo zal vast kunnen, maar 200 kg is wel een aardig gewicht dat de kast moet aankunnen. Ik zou zelf voor een makkelijkere maat gaan dan, bv 1mx50cm van akvastabil, o.i.d.
Ook voor verlichting lijkt me 90cm een lastige want niet-standaard maat eigenlijk.

Lichtgekleurd zand vinden vissen over het algemeen minder fijn dan donkergekleurd zand. Maar ja, als je toch de hele bodem volzet met planten, dan zal dat effect ook wel meevallen.

Een voedingsbodem, tja als je alles hier heb gelezen ken je de nadelen: grondelende vissen (cory's bv) rommelen in de bodem dus het kan vermengen, de voedingsbodem raakt een keer uitgewerkt dan moet de hele bodem uit je aquarium dat is een best pak werk.

De filters die je noemt ken ik niet. Ik heb zelf door de jaren heen wel enkele slechte ervaringen opgedaan met 'budget'filters... When in doubt, go Eheim 8)
900 liter per uur is trouwens voor mij veeeeeel te weinig voor zeg een standaard meterbak, ik heb wel een (veel) zwaardere bezetting dan jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@dragon2 Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn :)

Ik staar mij misschien blind op een ADA 90 cm tank, omdat ik een muurtje naast de bijkeuken & keuken heb van 102 cm, met in de vloer 2 verwarmingsbuizen die uitsteken, waardoor ik +-90 cm beschikbaar heb, een 100 cm tank is dus niet mogelijk als ik die daar wil plaatsen. Daarnaast vind ik het ADA assortiment erg mooi met bijpassende Twinstar 90 cm verlichting, maar, misschien moet ik wat breder kijken. De ADA aquariums hebben minder ijzer in het glas, waardoor het geheel er beter uitziet, maar dat geldt mogelijk ook voor Eheim, Oase en anderen?

Voorbeeld van de ADA 90P met Twinstar verlichting:
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/glassaqua.com/wp-content/uploads/2019/05/TWINSTAR.jpg

Laat ik dan een open vraag stellen: Ik wil graag een aquarium van 80-90 cm lang, 35-45 cm diep en 40-60 cm hoog, met goede verlichting, een goede pomp/filter en graag een meubel dat OF bij een keuken past met witte hoogglans kastjes en een grijs granieten blad OF bij een Scandinavische woonkamer.

Ik heb even snel bij Eheim gekeken, maar die meubels vind ik niet mooi. Bij Oase zie ik de Highline 200, bijvoorbeeld op https://www.azaqua.nl/oase-aquarium/highline-200. Dat aquarium is 90x50x49, daar kan ik prima mee leven. Daar zou ik dan een Oase Biomaster 250 met heater in plaatsen en heb ik beide van hetzelfde merk, dus past mooi.

Afbeeldingslocatie: https://springs-aquatic.co.uk/media/com_hikashop/upload/oase_highline_200_white.jpg

Heeft iemand ervaring met de Oase Highline serie? Ik heb bij George Farmer, bekende aquascaper en op YouTube de antraciete variant in zijn woonkamer zien staan. Op zich wel een mooie oplossing.

Dan een algemene vraag: De inhoud is 200 liter, ik heb al gelezen dat ik niet met vloeibare CO2 aan de slag moet. Is dit zonder CO2 haalbaar of moet ik echt met CO2 aan de slag? Ik heb namelijk al een CO2 injector gezien voor de Biomaster 250 filter, waardoor je de CO2 injecteert via de filter/pomp en er dus niet een apart iets voor in het aquarium hoeft te hangen. Alles wordt in het meubel geregeld. Maar is zonder CO2 haalbaar? Of moet ik sowieso met CO2 aan de slag? Uiteraard pas ik de lichturen hier op aan. Verder wil ik dus erg veel planten plaatsen en vloeibare voeding geven, ook daar heb ik al iets voor gevonden.

De Oase Biomaster 250 + heater is volgens mij geen budgetfilter, correct? Daarnaast kan ik uiteraard ook voor de 350 of 600 variant gaan.

Ik ga voor donker zand, helder, thx.

De lay-out van het aquarium is erg belangrijk voor de wife acceptance factor, anders komt er ergens op zolder een bak te staan en kunnen we er minder van genieten :)

Hopelijk kom ik hierdoor wat verder, ik hoor graag jullie feedback.

Edit: De witte Oase Highline 200 gevonden op YouTube met Oase Biomaster Filter, dat zou hem wel kunnen worden:

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 22-02-2020 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvD77
  • Laatst online: 23-04 14:49
Tijgert schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:56:
[...]

Berichten over Tijgert's kookkunsten zijn schromelijk overdreven. Het was enkel om de alg aan de buitenkant even stuk te maken. Voorlopig draait alles weer netjes met (voorlopig) biologisch evenwicht. We kijken het aan.
in 1 dag weer naar een biologisch evenwicht ? met een 80% water wissel en alle veranderingen/schoonmaak die je gedaan hebt ? Dat denk ik niet.

Nogmaals, inlezen over welke alg het is en hoe dat veroorzaakt wordt. Daarna de bron aanpakken.
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:45
Rond 20 december had ik één zwangere vuurgarnaal(ik had maar een garnaal)

Kijk ik nu in de bak.. zie ik twee zwangere garnalen. Dat is snel gegaan :o

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
LED-Maniak schreef op zondag 23 februari 2020 @ 00:57:
Rond 20 december had ik één zwangere vuurgarnaal(ik had maar een garnaal)

Kijk ik nu in de bak.. zie ik twee zwangere garnalen. Dat is snel gegaan :o
Had hier ook een stel jonge garnalen gekocht. Nu inderdaad allemaal zwanger en zit er een dikke babyboom aan te komen. :$ Wel een verschil sommigen dragen enkele eitjes waar anderen echt 15+ eieren dragen. Zit er nog aan te denken om ze rond eind deze maand ze eruit te vissen en ze laten bevallen in mijn kweekbak. Echter zitten daar ook nu 3 weken oude plattys in. De baby garnalen moeten geen voer worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Practics schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Had hier ook een stel jonge garnalen gekocht. Nu inderdaad allemaal zwanger en zit er een dikke babyboom aan te komen. :$ Wel een verschil sommigen dragen enkele eitjes waar anderen echt 15+ eieren dragen. Zit er nog aan te denken om ze rond eind deze maand ze eruit te vissen en ze laten bevallen in mijn kweekbak. Echter zitten daar ook nu 3 weken oude plattys in. De baby garnalen moeten geen voer worden.
Waarom zou je ze eruit willen vissen? Door de stress kunnen de vrouwtjes de onvolgroeide baby's te vroeg loslaten waardoor ze het niet zullen overleven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hm, waarschijnlijk gaat het verkopen van mij huis iets sneller, en daardoor het verhuizen waarschijnlijk ook.
Grote kans dat ik de 100 en 200 liter maar te koop zet binnen kort.
Dit ivm tijdelijk naar mijn ouders totdat het nieuwe huis klaar is. En daar heb ik niet de ruimte voor zulke bakken.

En in het nieuwe huis wil ik een 400/500 liter hebben waarschijnlijk. Dus dan wil ik die andere bakken ook allemaal niet in huis meer. De 60 liter houd ik nog wel, is wat makkelijker te plaatsen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Renegade666 op 24-02-2020 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
SmurfLink schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:47:
[...]

Waarom zou je ze eruit willen vissen? Door de stress kunnen de vrouwtjes de onvolgroeide baby's te vroeg loslaten waardoor ze het niet zullen overleven..
Afweging of de verhuis stress erger is dan de kans dat ze opgegeten worden door de rest van mijn bestand. :D Er is geen mooie middenweg behalve een speciale bak ervoor.

Humm ik zie mijn planten wat strekken (snel naar het licht groeien) er zit een Dennerle Trocal de Luxe T8 Special Plant 18watt in met volgende specs
18watt 3000kelvin 1350 lumen.

Nu zit ik dus te denken aan een opklikbare reflector (standaard die in de bak zit is verweerd enzo) Maar mijn andere aquarium zit een 6500k lamp en daar groeien mijn planten een stuk compacter mooier en wortelen ook een stuk beter. Vind het licht ook een stukje mooier, al zou ik een tussen weg van 5000k ook wel kunnen waarderen. Maar doe ik hier goed aan voor mijn plantjes en vissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10

Oekol

waka waka hey hey

Ogenschijnlijk nog steeds blij leven m'n visjes nog steeds. Ik word onderhand wel echt moe van de bruinalg die maar terug blijft komen. Ga weer donderdag alle waterpest er uit halen, groeide hard en toen opgeknipt en opnieuw herplant zodat het op meerdere plekken verder kon groeien was mijn idee maar dit gebeurde niet echt. Denk dat ik nu met die nieuwe waterpest het gewoon laat groeien en ik niks ga snoeien. In de hoop dat de bruinalg niet terug komt.

Tijdens de laatste keer schoonmaken ook het tuitje van de filter waar de water uit komt er afgehaald schoongemaakt van alg en opnieuw opgezet. Helaas toen het tuitje iets te ver richting de zijkant en het waterniveau wat hoger dan normaal gedaan. Resulteerde in water wat er uit sijpelde en onder het aquarium terecht is gekomen. Was nogal een natte boel!

Hoop zo erg dat het aquarium snel op orde komt. Ben nu al 3 maanden bezig met 'indraaien' als ik het nog zo mag noemen :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Bruine alg komt vooral door een overschot aan afvalstoffen in je aquarium. Mogelijk heb je veel rottende planten, ligt er veel vuil op je bodem, voer je te veel, is je filtercapaciteit onvoldoende of je filter verstopt? Aanpak: oorzaak achterhalen en aanpakken, bak zoveel mogelijk schoonmaken, flinke waterwissel, bijhouden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingSizeBas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
JME schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:44:
Bruine alg komt vooral door een overschot aan afvalstoffen in je aquarium. Mogelijk heb je veel rottende planten, ligt er veel vuil op je bodem, voer je te veel, is je filtercapaciteit onvoldoende of je filter verstopt? Aanpak: oorzaak achterhalen en aanpakken, bak zoveel mogelijk schoonmaken, flinke waterwissel, bijhouden :-)
Veel waterverversing kan ook veel alg opleveren. Staat je aquarium op een plek met veel licht? Hoelang staan je lampen aan ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Nu online
Zijn er hier ook mensen die hun aquarium op een (Zelfgemaakte) houten constructie hebben staan? Ben momenteel aan het kijken voor een nieuw aquarium (van 2 meter) en heb een aantal offertes lopen maar daar kost het meubel al gauw 1500.- euro (dus zonder glas en techniek).

Ik ken zelf nog wel een meubelmaker die het evt. zou kunnen maken, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Van veel mensen hoor ik dat het prima moet kunnen, er worden tenslotte huizen van hout gebouwd, echter kwamen er een paar offertes terug waarbij ze aangeven dat ze de constructie niet van houten maken omdat deze nog te veel werkt / niet goed tegen water kan en dat ze een stalen frame de voorkeur geven.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Eiken tv-kastje van de kringloop. Kon er op dansen (ja, geprobeerd). Hip kleurtje geschilderd en klaar. Moet er wel bij zeggen dat het maar een 70 liter bak is.
Echte aquariumkasten zijn vaak gewoon van meubelpaneel, dat is vochtgevoeliger dan massief eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 23-04 06:34
Is alg trouwens schadelijk voor je vissenbestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zolang ze nog zwemruimte hebben niet :+. Behalve blauwalg. Maar dat is geen alg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Zo te zien hebben m'n vissen de vakantie overleefd. Heb dan ook een buurman die überhaupt goed is met dieren (oké oké vissen hebben een andere vorm van aandacht dan bijv een kat).

Heb ook best veel last van alg. Voor in de bovenste water laag. Zondag wil ik wat gaan snoeien; dan meteen maar even de drijfplanten eruit halen en ff goed schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10

Oekol

waka waka hey hey

JME schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:44:
We voeren onze twee vissen ongeveer twee stukjes granulaat per dag en slaan ook wel eens dag over. Water verversen doen we zeker 1x per week en ik heb er al eens planten uitgehaald die wel gingen rotten. Nu de javavarens nog wel ingelaten, heb de rottende bladeren weggeknipt. De waterpest is andermaal verpest, dus die halen we er zo weer uit en dan zet ik er 4 nieuwe waterpest plantjes in. Zou 't jammer vinden als ik de javavarens ook helemaal weg moet doen.
KingSizeBas schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:42:
[...]

Veel waterverversing kan ook veel alg opleveren. Staat je aquarium op een plek met veel licht? Hoelang staan je lampen aan ect.
Zeer weinig licht zelfs. Staat vrijwel hele dag in de schaduw want de zon kan daar niet komen. Aquarium staat in de keuken en lamellen zijn altijd dicht. Zon schijnt aan andere kant van de kamer. Lampen staan van half 3 tot half 11 aan. 8 uur lang.

Na een waterwissel van ongeveer 1/3 soms 1/2 gooien we er ook een beetje voeding bij voor de plantjes.

Hebben een juwel 110 liter bak met bijbehorende filter die volgens mij 3 of 4 keer de bal rondfiltert per uur?

Verder:
Als dat waterpest hard begint te groeien knippen we het af en planten het dan ergens anders in de hoop dat het daar verder groeit(gebeurde niet echt, maar sommige struikjes die we hadden gemaakt waren te kort denk ik).

Edit1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UE5eFkUA6WDJdt1YlnqjVb7X/full.jpg

Bak weer verschoond. Eerst beetje water er uit. Toen alle waterpest er uit. De javavarens er uit gehaald en de rotte bladeren er af geknipt. Nieuwe waterpest stronkjes met visdraad aan elkaar geknoopt (omdat die vissen alles slopen en er uit trekken) en 1 javavaren vast gemaakt met visdraad. Toen al de nieuwe 4 plantjes waterpest er in gezet. Toen de bak verder leeggezogen bodem schoongemaakt en best wat gewoeld, daardoor nu wat waziger. Zie je niet heel goed op de foto. Bak was voor helft leeg met water, toen nieuwe voeding voor planten er in 5ml en toen nieuw water. Afwachten hoe 't nu gaat. Ik probeer echt keihard maar lukken... Dat wil 't nog niet. Dan te bedenken dat ik deze vissen cadeau heb gekregen en ik er een heel aquarium voor gekocht heb :+

[ Voor 18% gewijzigd door Oekol op 29-02-2020 21:40 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik wilde in eerste instantie voor een ADA 90P aquarium + ADA/Twinstar verlichting en Oase Biomaster 350 filter gaan, maar ivm de wife acceptance factor is het een iets kleiner en bescheidener aquarium geworden, de Superfish Home 110 (118 liter) met bijbehorend niet te opvallend meubel. Nu op proef een maandje in de woonkamer, misschien permanent, anders wordt hij verbannen naar de bovenverdieping. Ze heeft zelfs geholpen met inrichten, dus ik vermoed dat het een kans maakt, daarna kunnen we altijd nog opschalen naar iets mooiers :)

Dit is mijn eerste aquarium ooit, ik heb waarschijnlijk veel verkeerd gedaan, maar ben er op zich wel tevreden over. De hardscape had mooier gekund, ik had meer hout en steen mee moeten nemen uit de winkel, maar dat is achteraf en niets is voor de eeuwigheid. De pomp draait, temperatuur op orde, de juiste middeltjes aan het water toegevoegd en nu enige tijd indraaien totdat de waardes goed zijn. Ondertussen keuzes gaan maken over welke livestock erin komt. Ik heb nog wat planten over, maar kijk eerst even hoe dit zich ontwikkelt.

Ben overigens gisteren naar Aquarium&Zo in Ede gereden, voor mij niet naast de deur, maar wel een mooie brede keuze, goed geholpen en (hopelijk) goed geadviseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rd38SSWjGGC9ChaN26OO2flI/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0DiOhd5G7i53QOZp0TJDmxhb/full.jpg

Pagina: 1 ... 40 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.