dragon2 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:56:
[...]
Niet waterwisselen de eerste weken. Waarom doe je dat..? Je wilt een evenwicht krijgen en meten wanneer je nitrietpiek is geweest. Laat die bak nu een paar weken met rust, alleen plantenvoeding evt.
Doe ik nu alleen om de viezigheid van de soil te verwijderen, het water was vrij bruin direct na de start en de filtermedia daardoor ook.
Waterverbeteraars zijn complete onzin in NL (maar niet altijd in BE). Hoe kom jij in vredesnaam aan meetbare chloor in je leidingwater? Waar woon je? (En meet je met strips of vloeistoffen)
Flevoland, test met JBL Pro Aquatest strips.
Bacterieen, ook nergens goed voor in de opstartfase, gewoon je bak normaal laten opstarten. Bewaar zo'n flesje als je dat toch gratis bij je bak hebt gekregen beter voor een noodgeval zoals een kaduuk filter.
Ik heb juist begrepen dat je het opstarten hierdoor kunt versnellen en de filter eerder beter zijn werk kan gaan doen. Heb een aantal flesjes staan.
Soil? Eh, succes daarmee.

Ik heb erg veel planten in de tank staan. De toon mag wat mij betreft ook wel wat anders, dit is mijn eerste tank, ik heb mij uitgebreid ingelezen en sta open voor feedback. Met alleen zand zou ik volgens mij de vele planten tekort doen. Daarnaast weet ik dat ik na 1-2 jaar het geheel moet vernieuwen, maar ik ken mijzelf, ik wil dan toch wel een andere lay-out en opnieuw beginnen. Dat er door de soil ook voeding in het water komt weet ik, maar daarom hou ik het geheel ook goed in de gaten. Wat zijn volgens jou de nadelen van deze keuze in deze setup?
Hardheid van je water maakt opzich niet zoveel uit, voor de vissen die je nu hebt uitgekozen dan; die komen toch allemaal van gewoon kraanwater af. Dat meten hoeft dus eigenlijk niet meer.
Ok, is toch onderdeel van de teststrips die ik heb. Maar zou wel kunnen betekenen dat ik niet nogmaals zo'n zelfde test koop, maar gerichter op bepaalde waarden ga meten. Thx.
Je hebt wel zand op de bodem voor je cory's?
Nee, maar bewust geen gravel omdat ik al had gezien dat de "snorharen" dan kapot gaan. Ik heb dus nu van die ronde soil, kan dat ook niet? Dat is dus waarom ik het hier post en vraag, ik wil geen fouten met levende dieren maken.
Filter indraaien kan niet in 2 weken, dat kost je minimaal 3 a 4 weken (tenzij je de complete filterinhoud kan overzetten). Dat geldt dus ook voor je bak nu, 2 weken is te kort. Leuk al die waterwaarden, wat je vooral wil weten (voor je vissen) is of die nitrietpiek al is geweest (zoek even terug in dit topic voor de grafiekjes) voordat je er veilig levende haven in kunt doen. Dus nee, volgende week nog geen vis erin!
Ik neem inderdaad de bestaande media over, al is dat ook maar een weekje ingedraaid. Ik zal verder de komende weken niets wisselen.
De garnalen mag je beide qua aantal wel verdubbelen denk ik. De cory's met 5 zijn ook geen echt schooltje, minimaal 8 stuks ofzo nemen. De tetra's en slakken zijn prima. Je hebt dan ook nog ruimte bovenin je bak voor een schooltje of harem kleine rustige visjes (epiplatys dageti, gemarmerde bijlzalmpjes, halfsnavelbekjes, o.i.d.).
Ok, voor mijn gevoel was het zo al behoorlijk vol

Niet alles in 1x toevoegen heh

Nee, maar wat ik dus wel zou kunnen doen is met een gedeelte van mijn suggestie beginnen en langzaam opbouwen naar de aantallen die jij noemt.
23 graden is wat koel, 24-25 is beter.
Top, doe ik dat.
Die JBL waterwisselset kost wel ontzettend veel schoon drinkwater als je die gebruikt om water uit je aquarium te hevelen

. Plus het is een beetje gammel plastic ding. Ik vind het persoonlijk een onding, beter met emmers water slepen om wate ruit je bak te halen (118 liter zijn een paar emmers per week/2 weken hooguit dus soit, en je wilt als je bodemvuil afzuigt dat toch niet in je keukenafvoer, beter in de tuin of toilet), en dan evt de slang aansluiten op je kraan met een gardena koppeling (zodra die jbl stuk is

) om het water weer bij te vullen.
Nee, je hoeft alleen bij de start even wat water te laten lopen, daarna niet meer heb ik begrepen.
edit: wat bedoel je trouwens met je grafiekje 'filtermedia'? Van je filter moet je nu echt afblijven, niks aan vervangen of schoonspoelen ofzo, de eerstkomende maanden. Daarom is een filterwissel op dit moment ook niet bijster handig, beter bij een goed ingedraaide bak doen dan nu, of opnieuw opstarten.
Toevoegen van bacteriën na een waterwissel, inderdaad niet de fysieke media zelf, maar die naam stond op het flesje, vandaar, zal het aanpassen

En dus niet teveel meer toevoegen. Maar ik heb juist begrepen dat door het toevoegen van bacteriën dat de filter sneller (niet direct uiteraard, maar wel beter/sneller) wordt ingedraaid, is dat niet correct?
Bedankt, wordt gewaardeerd!
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen