Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 92 Laatste
Acties:
  • 414.242 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
hier weer aan het denken voor ene upgrade. Van een 100cm bak naar een 120. En dan de huidige incl meubel/verlichting etc verkopen,

hmmmmm. wensen..... opties...... ruimte..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Aangezien we komend jaar een paar reisjes hebben opstaan. En ik niet telkens familie wil vragen voor de vissen te voeren. Heb ik een juwel easy feed gekocht. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Heb getest met wat voer lijkt allemaal goed te gaan. Alleen met wafers lijkt het niet echt te werken. Dan moet ik de klep al groter zetten maar dan valt er te veel van het vlokken voer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:36
@Racer89
Is ook voornamelijk voor granulaat bedoelt.
Als de duurdere van juwel heb, met meer opties, heeft ook 2 verschillende schroeven voor verschillende voer

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Renegade666 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:43:
@Racer89
Is ook voornamelijk voor granulaat bedoelt.
Als de duurdere van juwel heb, met meer opties, heeft ook 2 verschillende schroeven voor verschillende voer
Is maar telkens voor één week. Dus dacht dat ik met de goedkope wel weg kom voor één week. Gelukkig had ik nog een extra potje granulaat voer meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gynnad schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:46:
Zijn er hier ook mensen die hun aquarium op een (Zelfgemaakte) houten constructie hebben staan? Ben momenteel aan het kijken voor een nieuw aquarium (van 2 meter) en heb een aantal offertes lopen maar daar kost het meubel al gauw 1500.- euro (dus zonder glas en techniek).

Ik ken zelf nog wel een meubelmaker die het evt. zou kunnen maken, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Van veel mensen hoor ik dat het prima moet kunnen, er worden tenslotte huizen van hout gebouwd, echter kwamen er een paar offertes terug waarbij ze aangeven dat ze de constructie niet van houten maken omdat deze nog te veel werkt / niet goed tegen water kan en dat ze een stalen frame de voorkeur geven.
Tuurlijk kan dat. Voorbeeld:
YouTube: BUILDING AQUARIUM STANDS
Paulus07 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:02:
hier weer aan het denken voor ene upgrade. Van een 100cm bak naar een 120. En dan de huidige incl meubel/verlichting etc verkopen,

Voor 20cm meer zou ik het niet doen. Tis nou niet dat je dan ineens veel meer/grotere vissen kunt houden.
Plus dat je voor je oude bak weinig terugkrijgt en voor het nieuwe spul weer de hoofdprijs betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41

JME

zeg maar Jamie

Racer89 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:25:
Is maar telkens voor één week. Dus dacht dat ik met de goedkope wel weg kom voor één week. Gelukkig had ik nog een extra potje granulaat voer meegenomen.
Vlokvoer gaat vaak klonteren en schimmelen in zo’n automaat. Maar als het maar voor een week is, dan heb je voor de meeste vissen helemaal geen automaat nodig. Die kunnen best een weekje zonder. Mits je bak geen halve clean room is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

mvds

Totally awesome!

118 liter? Je weet dat je nu dus zo'n 150kg op dat kastje hebt staan he? :) Ikea kastjes kunnen best veel hebben hoor, daar niet van maar ik zou je toch echt aanraden om een achterwandje er tegenaan te zetten zodat het kastje wat ondersteuning krijgt voor de zijwaartse krachten. Het hoeft maar een 5mm plaatje te zijn, maar doordat je hem helemaal rondom vastzet bied het best veel steun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:39

de Peer

under peer review

Racer89 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:25:
[...]

Ik gebruik die juwel feeder al 10 jaar voor vlokvoer. Als ik bijvoorbeeld langer dan 3 weken op vakantie ben.
Werkt prima. Noooit schimmel gehad, nooit klontering. Wat ik wel altijd deed was de vlokken vermalen zodat ze kleiner worden. Dan valt het er beter uit.

Heb de vissen ook wel eens 3 weken zonder voer achter gelaten. Dat had geen zichtbare gevolgen, maar ze leken wel erg blij toen ik weer thuis kwam :+
Paulus07 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 15:02:

Gaat het echt alleen om die 20 cm? Daar zou ik geen upgrade voor doen. Of wil je sowieso een nieuwe/andere bak?

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 02-03-2020 09:26 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Neuh gewoon keer echt nieuwe bak + verlichting. Deze heb ik nu al een flink aantal jaar (begin 2009).
En wil over naar optic white :)

Waar het ooit allemaal begon in 2009:

Afbeeldingslocatie: https://www.aquablog.nl/wp-content/uploads/2009/03/showbak_01.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
mvds schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:08:
[...]

118 liter? Je weet dat je nu dus zo'n 150kg op dat kastje hebt staan he? :) Ikea kastjes kunnen best veel hebben hoor, daar niet van maar ik zou je toch echt aanraden om een achterwandje er tegenaan te zetten zodat het kastje wat ondersteuning krijgt voor de zijwaartse krachten. Het hoeft maar een 5mm plaatje te zijn, maar doordat je hem helemaal rondom vastzet bied het best veel steun.
IKEA zelf geeft 0 garantie, die zeggen max 30 kg per kastje. Heb het ze destijds gevraagd omdat ik dit idee ook had. En heb er toch maar vanaf gezien omdat ik het niet aandurfde.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

mvds

Totally awesome!

SmurfLink schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:49:
[...]

IKEA zelf geeft 0 garantie, die zeggen max 30 kg per kastje. Heb het ze destijds gevraagd omdat ik dit idee ook had. En heb er toch maar vanaf gezien omdat ik het niet aandurfde.
Ik denk dat ze het dan hebben over de belastbaarheid van de plankjes in de kast. En dan zullen ze het vast wel met een flinke marge inschatten. Maar 30kg (volgens de fabrikant) en 150kg vind ik persoonlijk ook een te groot verschil hoor. Die Kallax kasten zijn gemaakt van geperst hout dus als dat eenmaal begint te vervormen/scheuren is er geen houden meer aan en 118 liter water over de vloer is dan echt veel hoor. (en dan hebben we het niet eens over de beestjes, plantjes, versiersels en de brokken glas die ook op de grond liggen)

Wellicht zullen ze de druk recht naar beneden wel aankunnen, maar zijwaarts is er niks wat ze stevigheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Was het maar geperst hout. Is tegenwoordig allemaal honingraatkarton met een afdekplaatje. Alleen op de hoeken en hier en daar een rand zijn ze nog massief. Prijs moet ergens vandaan komen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-05 22:14
Sinds afgelopen vrijdag ook begonnen met Easycarbo en Profito toevoegen. Hopelijk gaan m'n planten nu wel groeien en sterven ze niet langzaam af. Om de dag de waterwaardes getest en die waren altijd goed. Maar toch wilde het niet groeien. Zelfs de waterpest ging dood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

XNL073 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:29:
Sinds afgelopen vrijdag ook begonnen met Easycarbo en Profito toevoegen. Hopelijk gaan m'n planten nu wel groeien en sterven ze niet langzaam af. Om de dag de waterwaardes getest en die waren altijd goed. Maar toch wilde het niet groeien. Zelfs de waterpest ging dood.
Waarschijnlijk nitraat of fosfaat tekort dan. Dat voeg je nu overigens nog niet toe ;-) maar probeer eerst dit maar. Als je vissen genoeg poepen kan dat (bij relatief weinig licht en weinig planten) best genoeg zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 02-03-2020 13:21 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
mvds schreef op maandag 2 maart 2020 @ 09:08:
[...]

@mvds & @SmurfLink Dit is geen Ikea meubel maar een specifiek aquarium meubel (Superfish Home 110 meubel) voor dit aquarium (Superfish Home 110), dus bijpassend en van hetzelfde merk als het aquarium, specifiek voor dit type. Er zitten achterin, onder de plank in het midden, 2 zijwaardse planken.

Zie de volgende afbeelding, bij de witte variant iets beter zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/233333/files/159821879/500x500x2/image.jpg

Deze zou dus zonder probleem dit aquarium + inhoud moeten kunnen dragen. En als dat niet kan dan mogen zij de schade vergoeden :)

[ Voor 31% gewijzigd door Taro op 02-03-2020 19:51 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:12

Oekol

waka waka hey hey

XNL073 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:29:
Alsof ik mezelf zie typen. Ik heb ook problemen met m'n planten. Afgelopen weekend alles er uit en opnieuw nieuwe plantjes er in. Moet zeggen dat het echt echt gaaf, mooi en schoon uit ziet.
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Waarschijnlijk nitraat of fosfaat tekort dan. Dat voeg je nu overigens nog niet toe ;-) maar probeer eerst dit maar. Als je vissen genoeg poepen kan dat (bij relatief weinig licht en weinig planten) best genoeg zijn.
Wellicht geef ik wel te weinig voer? Geef zo'n twee granulaat korreltjes per dag per vis. Heb twee sluierstaarten.

Is poep van vis ook soort voeding voor planten? Dus die moet ik niet zsm opzuigen?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Leoon. schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:34:
[...]

Alsof ik mezelf zie typen. Ik heb ook problemen met m'n planten. Afgelopen weekend alles er uit en opnieuw nieuwe plantjes er in. Moet zeggen dat het echt echt gaaf, mooi en schoon uit ziet.

[...]

Wellicht geef ik wel te weinig voer? Geef zo'n twee granulaat korreltjes per dag per vis. Heb twee sluierstaarten.

Is poep van vis ook soort voeding voor planten? Dus die moet ik niet zsm opzuigen?
Klinkt als heeeel weinig voer vind ik, maar heb geen verstand van goudvissen.

En ja vissenmest is de enige voeding voor je planten, als je geen kunstmest toevoegt.

Dus nee je bak moet niet steriel brandschoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:57:
[...]

Klinkt als heeeel weinig voer vind ik, maar heb geen verstand van goudvissen.

En ja vissenmest is de enige voeding voor je planten, als je geen kunstmest toevoegt.

Dus nee je bak moet niet steriel brandschoon zijn.
Oke goed om te weten. Ja ik Google heel 't internet af maar nergens kan ik vinden hoeveel voer ze moeten hebben. Ze hebben het meer over hoeveel ze in 1 tot 4 minuten opeten. Wat blijft liggen is te veel. Ik wil graag korrels granulaat weten :+

Ben ook bang om teveel te geven en dat dan de bak super vies wordt. Krijg je vast weer alg en zo. Ben de alg spuugzat dus heel voorzichtig met alles. Bak is nu eindelijk weer super mooi :)

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
Vandaag nog even wat 'rotte' plantjes en bladeren verwijderd. Zo ziet mn bak er nu uit. Hopelijk groeit alles wat beter nu. Vooral de limnophila sessiliflora in het midden achterin. Dat was ooit een volle bos. De varen op de lavasteen is nieuw. Hopelijk wordt die ook groot en mooi.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LBeQsnu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wij hebben een muskus schildpad van 1,5 jaar.

Nu heb ik een groter aquarium (Tortum 100 zonder intern filter) gekocht en een extern filter (Tetra EX600).

Gisteren het aquarium gevuld tot aan de eilandjes.
Het aanzuigfilter en de uitstroom in het aquarium gehangen.

Daarna van alles geprobeerd om het filter aan de gang te krijgen maar niets werkt.
Het filter krijgt het water niet aangezogen.

- Half uur zitten pompen maar het water gaat alleen heen en weer in de slang.
- Filter gevuld en slangen gevuld maar dan loopt het water toch weer terug.
- Slangen ingekort maar nog steeds geen aanzuig.

Als ik zoek op internet begrijp ik dat de pomp niet zo hoog boven het waterpijl kan aanzuigen. (ca 15cm tot de rand)

Zijn er nog mogelijkheden om dit filter wel werkend te krijgen?

Ik heb zelf al zitten denken om een gat te boren boven het waterpeil waar ik de aanzuigslang doorheen kan doen maar weet niet of dat nu zo slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Crxtreem schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:32:

Nu heb ik een groter aquarium (Tortum 100 zonder intern filter) gekocht en een extern filter (Tetra EX600).

Daarna van alles geprobeerd om het filter aan de gang te krijgen maar niets werkt.

Als ik zoek op internet begrijp ik dat de pomp niet zo hoog boven het waterpijl kan aanzuigen. (ca 15cm tot de rand)

Ik heb zelf al zitten denken om een gat te boren boven het waterpeil waar ik de aanzuigslang doorheen kan doen maar weet niet of dat nu zo slim is.
toon volledige bericht
Een 600 lijkt me nog klein, eigenlijk, als die schildpad net zoveel zooi produceert als een roodwang(?).

Maar dat filter zou ik optillen en schuin houden (slangen aansluiting naar beneden) zodat er water zit ter hoogte van de aanzuiging en dus geen lucht. Poos zo laten lopen, dan langzaam rechtop zetten en kijken of hij door blijft pompen. Zorg dus wel dat vantevoren de gehele aanzuigslang vol zit met water natuurlijk, en eventueel de filterpot ook maar die zou vanzelf vol moeten lopen als de aanzuigslang vol zit en het filter lager staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 14:08

avotar

P0werd by Black Coffee

Crxtreem schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:32:

toon volledige bericht
Ik heb een dag zitten hannesen met datzelfde filter.

Uiteindelijk kwam het bij mij door de zwarte pijpjes met het bochtje die aan de inlaat zitten (en bij een normaal aquarium dus onder water zitten) bij mij bij het testen niet onder water zitten.
Aangezien de slimme koppen van tetra daar wel van uit zijn gegaan, zitten die zwarte pijpjes niet luchtdicht op elkaar.

En dus, als ze niet onder water zitten, zuigen ze lucht mee en kun je dus nooit je flow voor elkaar krijgen.
Loom elastiekjes van mijn dochter hebben het voor mij gefixed.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:52
mijn externe filter, moet ik de bak zelf altijd eerst vullen. als ik dit niet doet krijgt hij het water ook niet rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
de Peer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:36:
[...]

Poepen doen ze genoeg kan ik je vertellen.
Dit is bijvoorbeeld hoe sommige bladeren eruit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Umqt8XS_LjSdi2n_gNw492dc20=/800x/filters:strip_icc()/f/image/kRTOB6WaSWY07hji2kuqPe6q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Hoe oud zijn je plantjes? Veel plantjes worden boven water gekweekt waarna sommige blaadjes verslijmen als ze onder water worden gezet. Pas als nieuw gevormde blaadjes ook dit gedrag vertonen is het tijd om je voorzichtig een paar eerste zorgen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
Ik vraag mij af of mijn Aquarium van glas of kunststof is.

Als ik er op tik lijkt het kunststof.
Ik wil een gat door de wand boren maar de boortjes glijden weg of worden bot.
Dus ik denk dat het toch glas is.

Het gaat om een Aqualantis Tortum 100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Volgens diverse online productbeschrijvingen is hij volledig van glas. Maar dat had je zelf natuurlijk ook al even gegoogled :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XNL073
JME schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:36:
Hoe oud zijn je plantjes? Veel plantjes worden boven water gekweekt waarna sommige blaadjes verslijmen als ze onder water worden gezet. Pas als nieuw gevormde blaadjes ook dit gedrag vertonen is het tijd om je voorzichtig een paar eerste zorgen te maken.
Ik denk nu een week of 10. Dat zou het kunnen verklaren. Werden ook verkocht in koud water bakken. Keer daarop naar de LFS geweest en daar zat het in warmer water. Sommige planten komen dus uit het koude water en een aantal uit warm water. Die doen het trouwens wel beter nu ik zo nadenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Niet online
JME schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 19:32:
Volgens diverse online productbeschrijvingen is hij volledig van glas. Maar dat had je zelf natuurlijk ook al even gegoogled :+
Wat ik op hun website alleen kon vinden was dat de afdekplaten van glas zijn.
Over de bak kon ik niets vinden.

Dan moet ik toch een glasboor gaan zoeken jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Laatst online: 17-04 07:45
Crxtreem schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:46:
[...]

Tegel/ceramiek Boor werkt super goed. Tip action verkoopt een setje zo uit mijn hoofd 2 tot 10 mm voor euro of 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchHammer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 16:06

DutchHammer

https://mdj-stek.nl

Zo na zo'n 5 weken Easy Carbo begint de algen groei eindelijk af te nemen! Het gaat trouwens stukken beter sinds ik het toevoeg als het licht uit is..

Is dat toeval of verklaarbaar?

Vissen doen het super goed met om de twee dagen voeren. Al zijn een paar tetra's die nog wel een "buikje" hebben. Komt ook omdat die altijd als eerste zien dat er voer is op de Betta na; maar dat is net een hond. Die hangt altijd meteen op de plek waar ik bezig ben in de bak of als ik langs loop/er naar kijk.

Wij dachten dat van de 10 garnalen er 7 over waren gebleven en dat de andere 3 duur voer voor de Betta geworden waren.. Maar van de week waren er ineens 9 zichtbaar. Ze laten zich trouwens überhaupt meer en meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
DutchHammer schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 16:45:
Zo na zo'n 5 weken Easy Carbo begint de algen groei eindelijk af te nemen! Het gaat trouwens stukken beter sinds ik het toevoeg als het licht uit is..

Is dat toeval of verklaarbaar?
Planten hebben een dubbele cyclus. Overdag onder invloed van licht nemen ze CO2 op en stoten O2 uit. 's Nachts draait dit om. Dus ja, dan hou je meer CO2 over wat de algen kan slopen.*

*Gluteraldehyde natuurlijk, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Crxtreem schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 21:46:
[...]

je kunt ook kijken of je een klein opvoer pompje kunt vinden die je dan onder het droge eiland in je bak wegwerkt.

edit: zoiets bv
uitstroom hiervan aansluiten op de buis/slang richting filter?

[ Voor 18% gewijzigd door toolkist op 05-03-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik ben vorige week met een nieuw aquarium gestart, heb inmiddels 2 waterwissels uitgevoerd, netjes de waarden bijgehouden en zowel waterverbeteraars, bacteriën als plantenvoeding toegevoegd. Bij iedere meting leg ik de waarden vast, zodat ik kan zien welke actie tot welke resultaten leidt.

Zo ben ik er inmiddels achter dat ik +-1,5x zoveel waterverbeteraar moet toevoegen dan aangegeven om Cl2 op de juiste waarde te krijgen. Ook neemt de hardheid enorm af sinds dag 1 omdat je natuurlijk de viezigheid die o.a. met de soil meekomt verdunt.

Bij de JBL watertest zit ook een CO2 tabel die je op basis van de KH kunt berekenen. Ik zit er sowieso aan te denken om CO2 toe te gaan voegen, maar daar wacht ik nog heel even mee. Stap voor stap... En uiteraard voorzichtig ivm waarden voor dieren.

De waterwaarden tot nu toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijBXNajPVs9a_8tmjIdQGESeGio=/800x/f/image/qZuQ6mVqOfuWoEYtWQpBNB4s.png?f=fotoalbum_large

Vanmiddag komt de Oase Biomaster 250 filterpomp + heater binnen, dan laat ik die minimaal 1-2 weken naast het bestaande ingebouwde Superfish 300 filter draaien. Daarna verwijder ik het interne filter. In de Biomaster 250 doe ik Seachem Matrix filtermedia. Ook komt er een Eheim 350 skimmer binnen en 8 meter verlenging voor de JBL waterwissel set, dan hoef ik niet meer met emmers heen en weer te lopen :)

Ik heb natuurlijk gelezen over spikes in waterwaarden, maar volgens mij zien die er vooralsnog prima uit, al kan dat uiteraard nog veranderen. Ik heb >30 planten in de tank van 118 liter staan, 2 Rotala Bonsai zijn bruin en overleden (waarschijnlijk zijn teveel wortels gesneuveld bij het verwijderen van het glaswol), de resterende 6 zien er erg gezond uit. Bij 2 stemplanten lossen de bladeren op, maar die heb ik weggeknipt en dat hoort erbij las ik al. Ik had nog 15 planten over, die heb ik tijdelijk in een andere glazen kom gezet en voeg ik nu ook maar toe aan het aquarium, daar is wel ruimte voor.

We hebben het hier inmiddels gehad over de livestock die we willen toevoegen en denken aan 5x Japonica/Amano garnalen, 5x Red Cherry/vuurgarnaal garnalen, 3-4x Nerite slakken, 5x Corydora Julii en 10-15x kardinaal Tetra's. Deze garnalen gaan onderling niet met elkaar "aan de slag" toch? :) Ik las ook dat je +-1 garnaal op 5-10 liter water kunt houden, met 118 liter denk ik dat 10 een mooi aantal is. Maar ik lees ook dat Amano garnalen graag in groepen van minimaal 10 stuks leven ivm veiligheid. Maakt het dan uit dat het 5 om 5 is, of liever 10 dezelfde?

De kinderen staan hier natuurlijk te springen om vissen, garnalen en slakken toe te voegen. Ik wil zelf sowieso nog een week wachten om te kijken wat de nieuwe pomp doet en wat de waterwaardes blijven doen. En als we nog 2 weken of 2 maanden moeten wachten dan doe ik dat, ik wil geen levende dieren om zeep helpen.

Wat zouden jullie aanraden:
  1. Zijn deze aantallen vissen, garnalen en slakken passend of teveel voor een 118 liter tank?
  2. Als de waarden zo blijven, kan ik dan inderdaad volgend weekend de livestock toevoegen, of moet ik langer wachten?
  3. Volgens mij kunnen deze planten en dieren allemaal met een temperatuur van 23 graden en pH tot max 7,5 leven, al zie ik dat de kardinaaltetra's bij voorkeur een pH van 6-7 hebben, 7,2 lijkt mij een minimale afwijking? Hoe hoger de temperatuur, des te meer kans op algen. Aan de andere kant moet de temp. natuurlijk wel passend zijn voor optimale leefomstandigheden. Welke temperatuur zouden jullie aanraden in deze situatie? En zijn de waarden verder prima voor deze dieren?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:17:
Ik ben vorige week met een nieuw aquarium gestart, heb inmiddels 2 waterwissels uitgevoerd, netjes de waarden bijgehouden en zowel waterverbeteraars, bacteriën als plantenvoeding toegevoegd.
Niet waterwisselen de eerste weken. Waarom doe je dat..? Je wilt een evenwicht krijgen en meten wanneer je nitrietpiek is geweest. Laat die bak nu een paar weken met rust, alleen plantenvoeding evt.

Waterverbeteraars zijn complete onzin in NL (maar niet altijd in BE). Hoe kom jij in vredesnaam aan meetbare chloor in je leidingwater? Waar woon je? (En meet je met strips of vloeistoffen)

Bacterieen, ook nergens goed voor in de opstartfase, gewoon je bak normaal laten opstarten. Bewaar zo'n flesje als je dat toch gratis bij je bak hebt gekregen beter voor een noodgeval zoals een kaduuk filter.

Soil? Eh, succes daarmee. :+ al helemaal i.c.m. woelende bodemvissen zoals cory's
Hardheid van je water maakt opzich niet zoveel uit, voor de vissen die je nu hebt uitgekozen dan; die komen toch allemaal van gewoon kraanwater af. Dat meten hoeft dus eigenlijk niet meer.

Je hebt wel zand op de bodem voor je cory's?

Filter indraaien kan niet in 2 weken, dat kost je minimaal 3 a 4 weken (tenzij je de complete filterinhoud kan overzetten). Dat geldt dus ook voor je bak nu, 2 weken is te kort. Leuk al die waterwaarden, wat je vooral wil weten (voor je vissen) is of die nitrietpiek al is geweest (zoek even terug in dit topic voor de grafiekjes) voordat je er veilig levende haven in kunt doen. Dus nee, volgende week nog geen vis erin!

De garnalen mag je beide qua aantal wel verdubbelen denk ik. De cory's met 5 zijn ook geen echt schooltje, minimaal 8 stuks ofzo nemen. De tetra's en slakken zijn prima. Je hebt dan ook nog ruimte bovenin je bak voor een schooltje of harem kleine rustige visjes (epiplatys dageti, gemarmerde bijlzalmpjes, halfsnavelbekjes, o.i.d.).

Niet alles in 1x toevoegen heh ;)

23 graden is wat koel, 24-25 is beter.

Die JBL waterwisselset kost wel ontzettend veel schoon drinkwater als je die gebruikt om water uit je aquarium te hevelen :| . Plus het is een beetje gammel plastic ding. Ik vind het persoonlijk een onding, beter met emmers water slepen om water uit je bak te halen. 118 liter zijn een paar emmers per week/2 weken hooguit dus soit, en je wilt als je bodemvuil afzuigt dat toch niet in je keukenafvoer, beter in de tuin of bij gebrek aan een tuin, je toilet. En dan evt de slang aansluiten op je kraan met een gardena koppeling (zodra die jbl stuk is ;) ) om het water weer bij te vullen.

edit: wat bedoel je trouwens met je grafiekje 'filtermedia'? Van je filter moet je nu echt afblijven, niks aan vervangen of schoonspoelen ofzo, de eerstkomende maanden. Daarom is een filterwissel op dit moment ook niet bijster handig, beter bij een goed ingedraaide bak doen dan nu, of opnieuw opstarten.

[ Voor 6% gewijzigd door dragon2 op 07-03-2020 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Net de 100 liter even aan het egaliseren geweest :+

1 ding waar die cory goed in zijn, is zand verschuiven, in het midden lag bijna niks meer, bijna alles was naar 1 hoek "gedrukt" :P

Nu weer even wat "vlakker" :+
Kunnen ze mooi weer verder/opnieuw beginnen :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Renegade666 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:02:
Net de 100 liter even aan het egaliseren geweest :+

1 ding waar die cory goed in zijn, is zand verschuiven, in het midden lag bijna niks meer, bijna alles was naar 1 hoek "gedrukt" :P

Nu weer even wat "vlakker" :+
Kunnen ze mooi weer verder/opnieuw beginnen :P
Bezigheidstherapie voor je huisdieren >:)
en voor jou :P

Ik heb nu ook een 'golfslagbad' in mijn enige bak ZONDER cichliden, blijkt dat drakenkopvissen daar ook een ster in zijn, zucht :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dragon2 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:56:
[...]
Niet waterwisselen de eerste weken. Waarom doe je dat..? Je wilt een evenwicht krijgen en meten wanneer je nitrietpiek is geweest. Laat die bak nu een paar weken met rust, alleen plantenvoeding evt.
Doe ik nu alleen om de viezigheid van de soil te verwijderen, het water was vrij bruin direct na de start en de filtermedia daardoor ook.
Waterverbeteraars zijn complete onzin in NL (maar niet altijd in BE). Hoe kom jij in vredesnaam aan meetbare chloor in je leidingwater? Waar woon je? (En meet je met strips of vloeistoffen)
Flevoland, test met JBL Pro Aquatest strips.
Bacterieen, ook nergens goed voor in de opstartfase, gewoon je bak normaal laten opstarten. Bewaar zo'n flesje als je dat toch gratis bij je bak hebt gekregen beter voor een noodgeval zoals een kaduuk filter.
Ik heb juist begrepen dat je het opstarten hierdoor kunt versnellen en de filter eerder beter zijn werk kan gaan doen. Heb een aantal flesjes staan.
Soil? Eh, succes daarmee. :+
Ik heb erg veel planten in de tank staan. De toon mag wat mij betreft ook wel wat anders, dit is mijn eerste tank, ik heb mij uitgebreid ingelezen en sta open voor feedback. Met alleen zand zou ik volgens mij de vele planten tekort doen. Daarnaast weet ik dat ik na 1-2 jaar het geheel moet vernieuwen, maar ik ken mijzelf, ik wil dan toch wel een andere lay-out en opnieuw beginnen. Dat er door de soil ook voeding in het water komt weet ik, maar daarom hou ik het geheel ook goed in de gaten. Wat zijn volgens jou de nadelen van deze keuze in deze setup?
Hardheid van je water maakt opzich niet zoveel uit, voor de vissen die je nu hebt uitgekozen dan; die komen toch allemaal van gewoon kraanwater af. Dat meten hoeft dus eigenlijk niet meer.
Ok, is toch onderdeel van de teststrips die ik heb. Maar zou wel kunnen betekenen dat ik niet nogmaals zo'n zelfde test koop, maar gerichter op bepaalde waarden ga meten. Thx.
Je hebt wel zand op de bodem voor je cory's?
Nee, maar bewust geen gravel omdat ik al had gezien dat de "snorharen" dan kapot gaan. Ik heb dus nu van die ronde soil, kan dat ook niet? Dat is dus waarom ik het hier post en vraag, ik wil geen fouten met levende dieren maken.
Filter indraaien kan niet in 2 weken, dat kost je minimaal 3 a 4 weken (tenzij je de complete filterinhoud kan overzetten). Dat geldt dus ook voor je bak nu, 2 weken is te kort. Leuk al die waterwaarden, wat je vooral wil weten (voor je vissen) is of die nitrietpiek al is geweest (zoek even terug in dit topic voor de grafiekjes) voordat je er veilig levende haven in kunt doen. Dus nee, volgende week nog geen vis erin!
Ik neem inderdaad de bestaande media over, al is dat ook maar een weekje ingedraaid. Ik zal verder de komende weken niets wisselen.
De garnalen mag je beide qua aantal wel verdubbelen denk ik. De cory's met 5 zijn ook geen echt schooltje, minimaal 8 stuks ofzo nemen. De tetra's en slakken zijn prima. Je hebt dan ook nog ruimte bovenin je bak voor een schooltje of harem kleine rustige visjes (epiplatys dageti, gemarmerde bijlzalmpjes, halfsnavelbekjes, o.i.d.).
Ok, voor mijn gevoel was het zo al behoorlijk vol :)
Niet alles in 1x toevoegen heh ;)
Nee, maar wat ik dus wel zou kunnen doen is met een gedeelte van mijn suggestie beginnen en langzaam opbouwen naar de aantallen die jij noemt.
23 graden is wat koel, 24-25 is beter.
Top, doe ik dat.
Die JBL waterwisselset kost wel ontzettend veel schoon drinkwater als je die gebruikt om water uit je aquarium te hevelen :| . Plus het is een beetje gammel plastic ding. Ik vind het persoonlijk een onding, beter met emmers water slepen om wate ruit je bak te halen (118 liter zijn een paar emmers per week/2 weken hooguit dus soit, en je wilt als je bodemvuil afzuigt dat toch niet in je keukenafvoer, beter in de tuin of toilet), en dan evt de slang aansluiten op je kraan met een gardena koppeling (zodra die jbl stuk is ;) ) om het water weer bij te vullen.
Nee, je hoeft alleen bij de start even wat water te laten lopen, daarna niet meer heb ik begrepen.
edit: wat bedoel je trouwens met je grafiekje 'filtermedia'? Van je filter moet je nu echt afblijven, niks aan vervangen of schoonspoelen ofzo, de eerstkomende maanden. Daarom is een filterwissel op dit moment ook niet bijster handig, beter bij een goed ingedraaide bak doen dan nu, of opnieuw opstarten.
Toevoegen van bacteriën na een waterwissel, inderdaad niet de fysieke media zelf, maar die naam stond op het flesje, vandaar, zal het aanpassen :) En dus niet teveel meer toevoegen. Maar ik heb juist begrepen dat door het toevoegen van bacteriën dat de filter sneller (niet direct uiteraard, maar wel beter/sneller) wordt ingedraaid, is dat niet correct?

Bedankt, wordt gewaardeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Chloor hier in Flevoland??? Sorry maar ik zou die strips van je direct weggooien als ze dat aangeven. :F Er zit hier niks in het leidingwater, ik pleur het zo m'n bak in zonder verbeteraars wat dan ook. Dat spul is echt, echt niet nodig. Bacteriën na een waterwissel ook niet. Lekker met rust laten die bak.

Corydoras Julii ga je hier overigens nergens vinden. Wel Corydoras Trillineatus die foutief gelabeld worden door iedereen als Julii. Erg leuke visjes, ik zou er alleen wel meer dan 5 nemen, Stuk of 6-8 is al leuker.

en het zijn GEEN algeneters. Corydorassen zijn VLEESeters. Ga ze geen algenvoer geven als je ze in leven wilt houden....

[ Voor 10% gewijzigd door SmurfLink op 07-03-2020 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Taro Hij klinkt wat kritisch en 'vervelend', maar dat is omdat je bijna elke beginner dezelfde fouten ziet maken.
Al ziet je water er wat smerig uit, zo lang het niet echt enorm stinkt gewoon lekker laten zitten de komende paar weken. Die goede opstart is cruciaal als je niet over een week of 2 weer richting de LFS wil om nieuwe vissen te halen, doordat je ze per ongeluk toch voor de nitriek piek al in je bak hebt gezet.
Afgeronde bodem kan best met cory's. Idealiter zand, maar dat moet niet.
In NL zou je, tenzij je in een heel oud huis met oude leidingen woont, totaal niet op ijzer, chloor etc hoeven meten. Hardheid, nitraat en nitriet zouden voldoende moeten zijn.

@SmurfLink rustig rustig... we hebben het allemaal moeten leren ;)

[ Voor 5% gewijzigd door toolkist op 07-03-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@SmurfLink Blijkbaar, want na die toevoeging was de chloorindicatie weg. Als ik niet eens meer van teststrips uit kan gaan dan weet ik het ook niet meer :) Maar ik zal vanaf nu wel gewoon water gebruiken, zonder toevoeging.

@toolkist Het was echt zwartbruin water, de nieuwe witte filtermedia was binnen 5 minuten al donkergekleurd, ook omdat dit in de Superfish filter standaard vóór dat zwarte filtermateriaal zit, dat heb ik direct daarna omgedraaid. Maar inmiddels duidelijk (helder zal ik in deze context niet gebruiken :) ), ik laat de bak gewoon de komende paar weken gaan.

Inmiddels de extra planten ook toegevoegd, nu de nieuwe filter plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:46:
@SmurfLink Blijkbaar, want na die toevoeging was de chloorindicatie weg. Als ik niet eens meer van teststrips uit kan gaan dan weet ik het ook niet meer :) Maar ik zal vanaf nu wel gewoon water gebruiken, zonder toevoeging.

@toolkist Het was echt zwartbruin water, de nieuwe witte filtermedia was binnen 5 minuten al donkergekleurd, ook omdat dit in de Superfish filter standaard vóór dat zwarte filtermateriaal zit, dat heb ik direct daarna omgedraaid. Maar inmiddels duidelijk (helder zal ik in deze context niet gebruiken :) ), ik laat de bak gewoon de komende paar weken gaan.

Inmiddels de extra planten ook toegevoegd, nu de nieuwe filter plaatsen.
Voor redelijk betrouwbare tests heb je die testkits nodig, dus met flesjes waarvan je dan 1-2 druppeltjes in een buisje met aquarium water mikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@toolkist Ok, neem ik bij de volgende shopronde mee.

Sommige van de wortels van de planten die ik op de stenen en het hout heb geplaatst zijn ook donker geworden. Ik heb ook wat hydroponics planten staan, daar betekent dat wortelrot, maar we zien wel of ze het overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:04:
@toolkist Ok, neem ik bij de volgende shopronde mee.

Sommige van de wortels van de planten die ik op de stenen en het hout heb geplaatst zijn ook donker geworden. Ik heb ook wat hydroponics planten staan, daar betekent dat wortelrot, maar we zien wel of ze het overleven.
Die wortels nemen water op, dus als dat heel donkerbruin was van de soil is dat waarschijnlijk de reden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-05 15:56
[quote]Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:17:
Ik ben vorige week met een nieuw aquarium gestart, heb inmiddels 2 waterwissels uitgevoerd, netjes de waarden bijgehouden en zowel waterverbeteraars, bacteriën als plantenvoeding toegevoegd. Bij iedere meting leg ik de waarden vast, zodat ik kan zien welke actie tot welke resultaten leidt.

Zo ben ik er inmiddels achter dat ik +-1,5x zoveel waterverbeteraar moet toevoegen dan aangegeven om Cl2 op de juiste waarde te krijgen. Ook neemt de hardheid enorm af sinds dag 1 omdat je natuurlijk de viezigheid die o.a. met de soil meekomt verdunt.

Bij de JBL watertest zit ook een CO2 tabel die je op basis van de KH kunt berekenen. Ik zit er sowieso aan te denken om CO2 toe te gaan voegen, maar daar wacht ik nog heel even mee. Stap voor stap... En uiteraard voorzichtig ivm waarden voor dieren.

De waterwaarden tot nu toe:
[Afbeelding]

Vanmiddag komt de Oase Biomaster 250 filterpomp + heater binnen, dan laat ik die minimaal 1-2 weken naast het bestaande ingebouwde Superfish 300 filter draaien. Daarna verwijder ik het interne filter. In de Biomaster 250 doe ik Seachem Matrix filtermedia. Ook komt er een Eheim 350 skimmer binnen en 8 meter verlenging voor de JBL waterwissel set, dan hoef ik niet meer met emmers heen en weer te lopen :)

Ik heb natuurlijk gelezen over spikes in waterwaarden, maar volgens mij zien die er vooralsnog prima uit, al kan dat uiteraard nog veranderen. Ik heb >30 planten in de tank van 118 liter staan, 2 Rotala Bonsai zijn bruin en overleden (waarschijnlijk zijn teveel wortels gesneuveld bij het verwijderen van het glaswol), de resterende 6 zien er erg gezond uit. Bij 2 stemplanten lossen de bladeren op, maar die heb ik weggeknipt en dat hoort erbij las ik al. Ik had nog 15 planten over, die heb ik tijdelijk in een andere glazen kom gezet en voeg ik nu ook maar toe aan het aquarium, daar is wel ruimte voor.

We hebben het hier inmiddels gehad over de livestock die we willen toevoegen en denken aan 5x Japonica/Amano garnalen, 5x Red Cherry/vuurgarnaal garnalen, 3-4x Nerite slakken, 5x Corydora Julii en 10-15x kardinaal Tetra's. Deze garnalen gaan onderling niet met elkaar "aan de slag" toch? :) Ik las ook dat je +-1 garnaal op 5-10 liter water kunt houden, met 118 liter denk ik dat 10 een mooi aantal is. Maar ik lees ook dat Amano garnalen graag in groepen van minimaal 10 stuks leven ivm veiligheid. Maakt het dan uit dat het 5 om 5 is, of liever 10 dezelfde?

De kinderen staan hier natuurlijk te springen om vissen, garnalen en slakken toe te voegen. Ik wil zelf sowieso nog een week wachten om te kijken wat de nieuwe pomp doet en wat de waterwaardes blijven doen. En als we nog 2 weken of 2 maanden moeten wachten dan doe ik dat, ik wil geen levende dieren om zeep helpen.

Wat zouden jullie aanraden:
  1. Zijn deze aantallen vissen, garnalen en slakken passend of teveel voor een 118 liter tank?
  2. Als de waarden zo blijven, kan ik dan inderdaad volgend weekend de livestock toevoegen, of moet ik langer wachten?
  3. Volgens mij kunnen deze planten en dieren allemaal met een temperatuur van 23 graden en pH tot max 7,5 leven, al zie ik dat de kardinaaltetra's bij voorkeur een pH van 6-7 hebben, 7,2 lijkt mij een minimale afwijking? Hoe hoger de temperatuur, des te meer kans op algen. Aan de andere kant moet de temp. natuurlijk wel passend zijn voor optimale leefomstandigheden. Welke temperatuur zouden jullie aanraden in deze situatie? En zijn de waarden verder prima voor deze dieren?
Ik zou hem standaard een week of 4 laten draaien voordat je begint met wat vissen, niet alles in 1 koop maar spreid het over een week of 2.
Garnalen mogen er rustig een stuk of 20/30 zijn en die beestjes vervuilen haast niet en doen eigenlijk alleen goed werk, doe de garnalen na een week of 6.
Ik zou eens op marktplaats kijken voor een hobbykweker in de buurt voor de garnalen , in de winkel betaal je soms een euro per stuk.
Verder ben je goed bezig, misschien iets minder meten maar meer op gevoel en zijn beloop laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:29:
[...]

Doe ik nu alleen om de viezigheid van de soil te verwijderen, het water was vrij bruin direct na de start en de filtermedia daardoor ook.

Ik heb juist begrepen dat je het opstarten hierdoor kunt versnellen en de filter eerder beter zijn werk kan gaan doen. Heb een aantal flesjes staan.

Ik heb erg veel planten in de tank staan. De toon mag wat mij betreft ook wel wat anders, dit is mijn eerste tank, ik heb mij uitgebreid ingelezen en sta open voor feedback. Met alleen zand zou ik volgens mij de vele planten tekort doen. Daarnaast weet ik dat ik na 1-2 jaar het geheel moet vernieuwen, maar ik ken mijzelf, ik wil dan toch wel een andere lay-out en opnieuw beginnen. Dat er door de soil ook voeding in het water komt weet ik, maar daarom hou ik het geheel ook goed in de gaten. Wat zijn volgens jou de nadelen van deze keuze in deze setup?

Toevoegen van bacteriën na een waterwissel, inderdaad niet de fysieke media zelf, maar die naam stond op het flesje, vandaar, zal het aanpassen :) En dus niet teveel meer toevoegen. Maar ik heb juist begrepen dat door het toevoegen van bacteriën dat de filter sneller (niet direct uiteraard, maar wel beter/sneller) wordt ingedraaid, is dat niet correct?
toon volledige bericht
Het klinkt vooral alsof je je niet ingelezen hebt hier/op aquaforum/o.i.d, maar advies hebt ingewonnen bij je LFS, vandaar. Die verkopen je namelijk maar wat graag zaken als waterverbeteraars, filterbacterieen en voedingsbodems, niet omdat dat moet of helpt maar vanwege de $$$. Winkels die je dat soort flesjes aansmeren zou ik ook zeker niet vertrouwen met viskeuzes...

Anyway een voedingsbodem kan op zich geen kwaad zeg maar, het levert je alleen een boel extra werk op. Het is niet nodig in de meeste gevallen, omdat je met kleibolletjes in de bodem bij de specifieke planten die bodem voeding nodig hebben (moerasplanten) ook prima uit de voeten kan, en dan heb je niet de vervuiling en het moeten moeten wisselen van de bodem na een poosje.
Het beperkt je ook in je viskeuze (geen gravende vissen mogelijk, zoals de meeste cicliden, grondels, alen, sommige meervallen, ... en zelfs grondelende cory's kunnen al stofwolken opwerpen).
Een zak filterzand is supergoedkoop, dat heeft de LFS liever niet ;)

Die filterbacterieen uit een flesje zijn niet precies de baccies die je in je filter wilt/uiteindelijk krijgt na indraaien. Helpen dus niet echt om je opstarttijd te verkorten, kosten alleen maar geld. Meerdere flesjes heb je al helemaal niet nodig (kunnen die nog terug?).
Wat WEL helpt is dus een ingedraaid filter nemen en daarvan een handje keramiek in jouw filter doen (mag max ~20 minuten uit een filter zijn geweest), of een filterspons uitknijpen in je filter of water, of een paar handen bodemmateriaal uit een ingedraaide bak gebruiken om jouw bak te enten. Maar dan nog, voor de veiligheid zit je toch al wel snel op 4 weken wachten. Zit je ooit in paniek, dan is een aardige aquariaan in de buurt met een goed ingedraaid extern filter dus wel je beste vriend 8) Ken je die niet, bewaar dan 1 zo'n flesje voor nood.

Je had het over zwart spul in je filter? Dat is dan filterkool, die had je er beter niet in kunnen doen (nu). Je filtert daarmee namelijk ook wat plantenvoeding weg. Aquariumkool is superhandig om een nieuw zakje van in je kast te hebben liggen om medicijnresten na gebruik te verwijderen uit je bak. Verder is het alleen redelijk duur filtermateriaal want het raakt uitgewerkt en dan moet je het steeds vervangen. En nooit gebruiken tegelijk met medicijnen natuurlijk dus dan moet het sowieso uit je filter.

edit: die JBL set heb ik dus zelf ook, die moest bij mij echt voluit blijven lopen bij het leegpompen. Mijn bak staat niet hoger dan mijn keukenkraan namelijk, dus dat loopt niet vanzelf door. Er ging dus bij mij echt onzettend veel schoon water voor nop weg... Zonde, dus heb er een poosje een filterpomp tussen gezet maar die is nu stuk, en met emmers gaat het ook (wel 5 bakken hier, dus zit wel weer schuin te kijken naar een pompje ;) ).

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 07-03-2020 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Zit hier wat in dubio wat ik met mijn 200 liter ga doen.

Plantgewijs wil het allemaal niet zo. Baardalg was ik bijna kwijt, en opeens is het meeste mos weer zwart.
En dus meer planten er weer last van.
In het begin groeiden planten als gekken, maar momenteel maar een paar die wat doen, de rest is er, maar gebeurd weinig. En sommige verliezen langzaam aan de bladen wat, zodat er grotendeels stengel is, een wat bladen op het einde.
Ook spookt er nog groene stip hier en daar :(

Krijgen 7a8 uur licht (45% van deze lamp) (even buiten de zonsopgang/ondergang, die is maar 5% van het licht).
Krijg CO2 in combi met controller, zodat de PH op 6.7 ongeveer blijft. Anders schommelt het te veel als ik alleen overdag doe (tussen 8 en 6 (einde van de dag). indicator geeft aan dat er genoeg in zit.
En voeding krijgen ze ook, niet te veel, niet te weinig.
Ook qua tests lijkt het gewoon goed, geen rarigheden.

Vissen doen het opzich wel goed, heb ondertussen weer wat jonge blackmollys, ook volgens mij een kleine zwaarddrager (oranje/doorzichting en klein) die ik vanmorgen zag bij het schonen.

Iemand wat tips om het weer goed te krijgen?

De bak gaat van het zomer denk ik wel weg ivm verhuizing etc, maar zou mooi zijn dat ik hem nog wat kan opbloeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dragon2 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]
Het klinkt vooral alsof je je niet ingelezen hebt hier/op aquaforum/o.i.d, maar advies hebt ingewonnen bij je LFS, vandaar. Die verkopen je namelijk maar wat graag zaken als waterverbeteraars, filterbacterieen en voedingsbodems, niet omdat dat moet of helpt maar vanwege de $$$. Winkels die je dat soort flesjes aansmeren zou ik ook zeker niet vertrouwen met viskeuzes...
Ik heb mij hier zeker wel ingelezen. Maar natuurlijk ook andere bronnen gebruikt, waaronder YouTube en daar worden ook weer andere adviezen gegeven die soms tegenstrijdig zijn. George Farmer raadt bijvoorbeeld iets aan over het verversen van water in de eerste x weken. Aan de andere kant wordt die natuurlijk ook weer gesponsord door bedrijven die waterverbeteraars verkopen...

Maar in de topicstart staat bijvoorbeeld: Bacteriën kun je toevoegen uit een flesje of wachten tot ze spontaan langskomen. -> Dan kan dat er beter uit worden gehaald?
Anyway een voedingsbodem kan op zich geen kwaad zeg maar, het levert je alleen een boel extra werk op. Het is niet nodig in de meeste gevallen, omdat je met kleibolletjes in de bodem bij de specifieke planten die bodem voeding nodig hebben (moerasplanten) ook prima uit de voeten kan, en dan heb je niet de vervuiling en het moeten moeten wisselen van de bodem na een poosje.
Het beperkt je ook in je viskeuze (geen gravende vissen mogelijk, zoals de meeste cicliden, grondels, alen, sommige meervallen, ... en zelfs grondelende cory's kunnen al stofwolken opwerpen).
Een zak filterzand is supergoedkoop, dat heeft de LFS liever niet ;)
Ik had dan meerdere kleibollletjes nodig gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc3y786HDLqLZrWlnETLYKD0I4k=/800x/filters:strip_icc()/f/image/Rd38SSWjGGC9ChaN26OO2flI.jpg?f=fotoalbum_large
Die filterbacterieen uit een flesje zijn niet precies de baccies die je in je filter wilt/uiteindelijk krijgt na indraaien. Helpen dus niet echt om je opstarttijd te verkorten, kosten alleen maar geld. Meerdere flesjes heb je al helemaal niet nodig (kunnen die nog terug?).
Wat WEL helpt is dus een ingedraaid filter nemen en daarvan een handje keramiek in jouw filter doen (mag max ~20 minuten uit een filter zijn geweest), of een filterspons uitknijpen in je filter of water, of een paar handen bodemmateriaal uit een ingedraaide bak gebruiken om jouw bak te enten. Maar dan nog, voor de veiligheid zit je toch al wel snel op 4 weken wachten. Zit je ooit in paniek, dan is een aardige aquariaan in de buurt met een goed ingedraaid extern filter dus wel je beste vriend 8) Ken je die niet, bewaar dan 1 zo'n flesje voor nood.
Dat staat ook niet in de topicstart. De flesjes kunnen wel terug.
Je had het over zwart spul in je filter? Dat is dan filterkool, die had je er beter niet in kunnen doen (nu). Je filtert daarmee namelijk ook wat plantenvoeding weg. Aquariumkool is superhandig om een nieuw zakje van in je kast te hebben liggen om medicijnresten na gebruik te verwijderen uit je bak. Verder is het alleen redelijk duur filtermateriaal want het raakt uitgewerkt en dan moet je het steeds vervangen. En nooit gebruiken tegelijk met medicijnen natuurlijk dus dan moet het sowieso uit je filter.
Nee, dat was stof/troep van de soil, zie één van mijn vorige posts.
edit: die JBL set heb ik dus zelf ook, die moest bij mij echt voluit blijven lopen bij het leegpompen. Mijn bak staat niet hoger dan mijn keukenkraan namelijk, dus dat loopt niet vanzelf door. Er ging dus bij mij echt onzettend veel schoon water voor nop weg... Zonde, dus heb er een poosje een filterpomp tussen gezet maar die is nu stuk, en met emmers gaat het ook (wel 5 bakken hier, dus zit wel weer schuin te kijken naar een pompje ;) ).
Ik ga het pas over 4 weken ofzo testen :) Mocht de kraan aan moeten blijven staan dan gaat hij terug.

Inmiddels zijn de Oase filter en Eheim skimmer binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFV2Houk9C4GP7eT26JsLdGxTnk=/f/image/8ceLRlThrXfoH5zXFcX4deFZ.jpg

Het filter paste op zich prima, totdat ik de heater en rubberen voetjes toevoegde :P Ik hou op termijn rekening met een ADA 90P met ander meubel, dus koop alles op de groei (ik erger me nu bijv. al aan het groene glas). Ik denk dat we het meubel bij de eerste waterwissel maar iets naar rechts moeten verplaatsen, dan kan het filter er links van staan. Werkt overigens wel mooi dat Oase spul en nu de heater en filter buiten het aquarium zitten komt daar meer licht en is er meer ruimte voor planten en vissen.. Filtermedia overgezet en aanvullend 2 kg Seachem Matrix filtermedia toegevoegd.

Ps. voordat iemand er weer over begint: Het meubel is geschikt en speciaal bedoeld voor dit aquarium, er zitten dwarsbalken in achter de planken in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Mijn sluierstaarten zwemmen echt altijd achter elkaar aan na het eten. Altijd de klein die achter de grote oranje aan gaat. Zal dan de oranje 't vrouwtje zijn, de kleinere de man en proberen ze te paren of wat denken jullie? We gaat geen avond voorbij dat ze niet achter elkaar aan zwemmen. Het is ook zo voorbij en kan zo ineens weer beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
@Taro mooie inrichting van je bak! Hoop dat alles 'aanslaat' qua planten.
Ik zou nog wel eens heroverwegen of je hier corydoras in wil doen, je lijkt niet heel veel vrije bodem te hebben. In plaats daarvan zou je dan wat meer vuurgarnalen kunnen nemen, die ruimen ook prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@toolkist Thx en als de verschillende planten aanslaan zal er nog minder vrije bodem overblijven, goed punt. Ik sla de cory's eerst wel over.

Op termijn verwacht ik sowieso nog een grotere bak te krijgen bij een andere muur (ADA 90x45x60) met Twinstar of ADA verlichting. Daar wil ik sowieso meer bodem overlaten met vooraan een soort strand met in het midden naar achter weglopend een soort zandpad. Links en rechts stenen en planten. Daar zullen corydora's meer van genieten :)

Dit aquarium is bedoeld om kennis te maken met de hobby en voor de kinderen om iets te gaan verzorgen (onder mijn toezicht uiteraard...). Vind ik het over 6-12 maanden nog steeds leuk, dan ga ik opschalen en het wat betreft het aquarium zelf beter doen. Deze heeft een hoge Wife Acceptance Factor, die ADA met grijs ADA meubel niet, maar het aquarium (lees: optic white glass en nauwelijks kitranden) zijn een stuk mooier.

Nou ben ik overigens wel benieuwd of jullie ook YouTubers volgen en zo ja, welke? Ik volg zelf MD Fish Tanks (https://www.youtube.com/channel/UC3uQXzXSPspf2LoGdtYGiHw), George Farmer (https://www.youtube.com/user/gf225), Green Aqua (YouTube: Green Aqua) en een aantal anderen. Wel leuk voor de inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Mark's aquatics (die kweekt met alles wat los en vast zit), the king of diy (wisselend niveau), Ohio Fish Rescue (een zwembad vol grote meervallen en arapaima's en dat soort spul) en Aquarium Co-op.
Allen meer ter vermaak dan met het doel er iets van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

The King of diy volg ik idd ook, daarnaast ook nog TheCineScaper, Aquapros (Beetje slordig, maar wel ok) en Flip Aquatics.

Vind de video's van ADA (Aqua Design Amano) ook wel erg mooi.

Mark's aquatics zal ik eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Flip aquatics heb ik een paar keer gekeken, maar nadat ie een gigantische bak neerzette en daar een paar eilandjes met planten in gooide en 100.000 garnalen en daar helemaal lyrisch over was, ben ik afgehaakt. Als je zo'n potentieel zo kan verprutsen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ja, die opereren op grote schaal, zag van de week een video waarbij ze een levering hadden gehad met o.a. 300 dode cory's...

Ik was vorige week in een grote dierenwinkel en daar lag ook in ieder aquarium minimaal 1 dode vis. Men ziet het als handelswaar, niet als levende dieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Oh ja nog 1.. Bearski method. Een veel te gespierde Amerikaan met een paar bakken vol piranha's, die hij om de zoveel dagen 'chub' (voorn soort?) voert.. Ook hier weer, gewoon plat vermaak.
Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:53:
Ja, die opereren op grote schaal, zag van de week een video waarbij ze een levering hadden gehad met o.a. 300 dode cory's...

Ik was vorige week in een grote dierenwinkel en daar lag ook in ieder aquarium minimaal 1 dode vis. Men ziet het als handelswaar, niet als levende dieren.
Dode vissen hebben ze allemaal, zeker na transport.
Alleen, de ene winkel besteedt wat meer tijd aan de inrichting/onderhoud van z'n bakken dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bearski Method: Vaak met ontbloot bovenlichaam en een übermannelijke baard :) Ook een paar keer gezien inderdaad. Voert o.a. padden en vissen aan zijn piranha's. Zag er laatst een waarbij het hele lichaam van de vis was opgegeten, behalve de kop en die bleef "ademen", best luguber...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Dat is elke keer zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

@Taro ik heb hier Cory's panda op grind zitten dat gaat gewoon perfect. Als ik ooit de bodem ga vervangen ga ik wss wel voor filterzand zodat ze lekker kunnen graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:30

Winkiller

De Mopperpot

Taro schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:53:
Ik was vorige week in een grote dierenwinkel en daar lag ook in ieder aquarium minimaal 1 dode vis.
Men ziet het als handelswaar, niet als levende dieren.
Ja en Nee, het wordt ingecalculeerd en als het druk is in de winkel zijn ze er vaak niet op tijd bij om de dode dieren te verwijderen.
Vissen kun je eenvoudig niet op een andere manier transporteren waardoor er veel de eindstreep niet halen, ook thuis na transport.
Ik was laatst in een grote dierenwinkel waar de verkoop aquariums er echt niet fris uitzagen, ik koop dan zeker geen vissen.

Misschien een tip, vraag in de winkel wanneer de vissen die je wilt kopen bij hun aangeleverd zijn.
Als vissen snel ademen zijn ze in shock, grote kans dat ze pas aangeleverd zijn, ademen ze rustig zit je vaak goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb even de JBL Aqua in out complete set + 8 m extensie getest. Aquarium en gootsteen staan op dezelfde hoogte, maar je hoeft de kraan maar enkele seconden aan te doen, daarna loopt het water zelf door. Niet enorm snel overigens, dat gaat vast sneller als er meer hoogteverschil in zit. Ik heb bij de achterdeur ook nog een putje in de grond, die zou ik ook kunnen gebruiken omdat deze lager ligt.

Het water aanvoeren vanuit de kraan gaat prima. Niet meer slepen met emmers dus, deze hou ik. En ja, ik heb max met 5 liter getest, geen waterwissel gedaan ;)

Vraagje: Ik heb precies 2 weken geleden Rotala Bonsai gepland, samen met >20 andere soorten planten die het op wat slechte bladeren na prima doen. Maar de bonsai lijkt helemaal dood te gaan/zijn, de bladeren zijn duidelijk aan het rotten, er zit ook een bruine waas omheen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QJV_ntiuNrf92ySw_HdbACBno8=/f/image/gX1jTBG7L1eSFRfoE3sby4hw.jpg

Moet ik dit afknippen omdat de wortels mogelijk nog leven, of kan ik beter direct de hele plant weggooien?

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 08-03-2020 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchHammer

DutchHammer

Winkiller schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:10:
[...]

Ik was laatst in een grote dierenwinkel waar de verkoop aquariums er echt niet fris uitzagen
Pets place alexandrium?

Ik heb inmiddels een lijstje met winkels die ik vertrouw als het gaan om gezonde vissen en welke totaal niet. Voor advies vetrouw ik ze allemaal niet echt, ze willen toch verkopen. Advies haal ik wel van hier of andere bronnen.

Betrouwbaar:
  • LFS Sliedrecht
  • Hornbach Alblasserdam (bepaalde verkopers lijken ook echt wat van de hobby te weten)
  • Ranzijn Spijk (al schrok ik me kapot de laatste keer, gelukkig bleken ze met schoonmaak/waterwissel bezig.
Niet betrouwbaar:
  • Pets Place Alexandrium
Moeten zich gaan schamen;
Intratuin Sliedrecht... Dat was echt heel bizar slecht..

Moet ook nog eens gaan kijken bij Verduijn Cichlids

[ Voor 4% gewijzigd door DutchHammer op 08-03-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Nee ik ga geen namen noemen, normaal zien de bakken er wel goed uit en is er niets aan de hand.
Het is trouwens verplicht dat er iemand op de vloer is die weet wat hij verkoopt aan levende dieren.

[ Voor 17% gewijzigd door Winkiller op 10-03-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Laatst online: 14:53
Ik ben nog (zeer) onervaren. Heb mijn bak inmiddels ingedraait en heb nu:
- vuurgarnalen
- neon tetra's

Daar wil ik nog 1 soort bij, het liefst gele tanganyika cichlide of siamese kempvis. Gaat 1 van de 2 samen met mijn huidige vissenbestand?

Aquarium is 80cm/110L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@c-nan
Cichlide niet iig.
Kempvis zou wel lukken, hangt soms wat af van het karakter.
Die van mij zit ook in dezelfde bak met tetra's, cory's en vuurgarnalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Renegade666 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:31:
@c-nan
Cichlide niet iig.
Kempvis zou wel lukken, hangt soms wat af van het karakter.
Die van mij zit ook in dezelfde bak met tetra's, cory's en vuurgarnalen.
Als ik voor een Kempvis ga. Een eenling (mannetje) of een mannetje + 2 vrouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:52:
[...]

Als ik voor een Kempvis ga. Een eenling (mannetje) of een mannetje + 2 vrouwen?
Hoe groot is je bak. Kempvissen zijn agressief dus wil je er meer dan 1 zal je een grote bak nodig hebben zodat de vrouwtjes kunnen vluchten/schuilen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:16:
Ik ben nog (zeer) onervaren. Heb mijn bak inmiddels ingedraait en heb nu:
- vuurgarnalen
- neon tetra's

Daar wil ik nog 1 soort bij, het liefst gele tanganyika cichlide of siamese kempvis. Gaat 1 van de 2 samen met mijn huidige vissenbestand?

Aquarium is 80cm/110L.
Je had al meegekregen dat de Tanga vis niet kon. Wat meer uitleg waarom dat niet gaat: voor alle Tanganyika (en Malawi) cichliden heb je een speciaalbak nodig. Dit vanwege hun gedrag, de speciale benodigde inrichting van de bak, en in sommige gevallen ook vanwege hun voer. Een speciaalbak is dus een bak met vissen uit dezelfde regio, met een inrichting zoals specifiek daar voorkomt, en met het goede voer (dat geldt vooral voor de planteneters maar er zitten ook eters van visschubben bij of dat soort aparte gevallen).
Voorbeeld van een Tanganyika inrichting: klik

Die gele die jij wilt (Neolamprologus leleupi) is echt zwaar agressief, zelfs in een speciaalbak (en dus al helemaal met lekkere hapjes als garnalen en lieve tetra's als boksbal) is dit daarom geen makkelijke soort. Jammer, want hij is inderdaad flitsend geel (of oranje) en de meeste Tanganyika cichliden hebben geen echt mooie kleuren, je ziet vooral veel 'bruinige'.

Een meterbak is het absolute minimum voor dit visje, en dan dus alleen samen te houden met tegen deze visjes opgewassen soorten uit het Tanganyika-meer. Nu heb ik zelf al bijna 30 jaar zo'n bak staan, vol met redelijk agressieve visjes, maar deze rotzak komt er bij mij niet meer in ;)

Wel echt top trouwens dat je het eerst hier komt vragen, je zal de eerste niet zijn die zich zulke mooi gekleurde visjes laat verkopen en er dan thuis achterkomt dat je een wolf in schaapskleren hebt binnengehaald d:)b
zo ben ik gratis aan enkele van mijn Malawi mbuna gekomen

[ Voor 20% gewijzigd door dragon2 op 10-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
dragon2 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 17:58:
[...]

Je had al meegekregen dat de Tanga vis niet kon. Wat meer uitleg waarom dat niet gaat: voor alle Tanganyika (en Malawi) cichliden heb je een speciaalbak nodig. Dit vanwege hun gedrag, de speciale benodigde inrichting van de bak, en in sommige gevallen ook vanwege hun voer. Een speciaalbak is dus een bak met vissen uit dezelfde regio, met een inrichting zoals specifiek daar voorkomt, en met het goede voer (dat geldt vooral voor de planteneters maar er zitten ook eters van visschubben bij of dat soort aparte gevallen).
Voorbeeld van een Tanganyika inrichting: klik

Die gele die jij wilt (Neolamprologus leleupi) is echt zwaar agressief, zelfs in een speciaalbak (en dus al helemaal met lekkere hapjes als garnalen en lieve tetra's als boksbal) is dit daarom geen makkelijke soort. Jammer, want hij is inderdaad flitsend geel (of oranje) en de meeste Tanganyika cichliden hebben geen echt mooie kleuren, je ziet vooral veel 'bruinige'.

Een meterbak is het absolute minimum voor dit visje, en dan dus alleen samen te houden met tegen deze visjes opgewassen soorten uit het Tanganyika-meer. Nu heb ik zelf al bijna 30 jaar zo'n bak staan, vol met redelijk agressieve visjes, maar deze rotzak komt er bij mij niet meer in ;)

Wel echt top trouwens dat je het eerst hier komt vragen, je zal de eerste niet zijn die zich zulke mooi gekleurde visjes laat verkopen en er dan thuis achterkomt dat je een wolf in schaapskleren hebt binnengehaald d:)b
zo ben ik gratis aan enkele van mijn Malawi mbuna gekomen
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat wordt dus geen Tanganyika/Malawi cichliden.

Kan een Kempvis wel!

@SmurfLink 80cm 110L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat wordt dus geen Tanganyika/Malawi cichliden.

Kan een Kempvis wel!

@SmurfLink 80cm 110L
Op 80cm zou een paartje goed moeten gaan, mits je echt een vrouwtje erbij hebt. Probleem met kempvissen is dat er dus ook kortvinnige mannen zijn die zich schuil houden. Mijn ex had ook kempvissen dus die had een flinke voorbereiding voor ze er eentje uitkoos bij een specifieke betta kweker.

Zorg wel dat je genoeg schuilmogelijkheden hebt, drijfplanten, wat holletjes her en der, zodat ze van hem weg kan vluchten. Kempvissen zijn erg mooi maar het zijn niet bepaald vriendelijke vissen.

Als je gele vissen mooi vind, kijk dan eens naar de Colisa Chuna, de honinggourami. Een vredelievend visje die je makkelijk als harem kan houden op 80cm, die niemand wegpest en rustig samengaat met andere rustige vissen zoals je tetra's. Niet zo sierlijk als een kempvis, maar wel veel leuker qua gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Kan een Kempvis wel!

@SmurfLink 80cm 110L
1 man kempvis kan wel in jouw bakmaat (afhankelijk van je aquarium inrichting , zie hieronder). Volgens mij wordt voor een harem een meterbak aangeraden, maar dat is even uit m'n hoofd (kenners hier?)

De watertemperatuur moet redelijk hoog zijn (25-28 graden), maar dat vinden neons nu weer niet zo heel leuk. Kardinaaltetra's passen wat dat betreft beter. Al is een kempvis op rust gesteld, en tetra's zijn wat druk misschien (maar er zijn ergere soorten, zoals danio's en barbelen).
Of ie garnaaltjes pakt durf ik niet te zeggen, maar zou me niet verbazen.
Verder moet je bak ingericht zijn met veel beplanting, en ook vooral tot aan/over de oppervlakte. Dus niet een bak met een paar plantjes onderin alleen, de vis moet kunnen schuilen ook aan de oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 19:11
Klein vraagje van mijn kant, ik wil mijn Bioflow Filter anders indelen en het onderste gedeelte vullen met een ander medium, kan dit gedaan worden met Raschig ringen, Berl zadeld, Pall RVS ringen of glas vulling (in een vorm van kleine veertjes)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

DoubleDutch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:37:
Klein vraagje van mijn kant, ik wil mijn Bioflow Filter anders indelen en het onderste gedeelte vullen met een ander medium, kan dit gedaan worden met Raschig ringen, Berl zadeld, Pall RVS ringen of glas vulling (in een vorm van kleine veertjes)?
Waarschijnlijk voor de bacteriën ? waarom niet, koop zo'n bakje met bv. Carbax, haal dat er uit en gebruik je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-03-2024
Sinds een paar maanden heb ik mij ook begeven in de aquarium hobby. Na me goed ingelezen te hebben (want dat is de helft van het plezier) een 80 cm (110 liter) bak gekocht. In gericht. Plantjes er in. Met ammoniak de cyclus opgestart. Voorzichtig de eerste slakjes er in en zo langzamerhand hem uitbouwen.

Vorige week een betta (prachtig mooi beestje) en in gegooid. Had hem een poosje zitten te observeren in de LFS en daar zat hij in een bak met een paar gourami's en een paar andere vissen en het leek mij een beestje met een prima karakter. In mijn bak (stiekem wel een beetje spannend) gedraagt hij zich nu ook prima.

Nu heb ik al een aardige lading flora en fauna in de bak. Wat er nu in zit qua beestjes:
- 9 rasbora (harlequin)
- 3 Otocinclus (arnoldi)
- 3 Nerite slakken
- 1 Betta
- 3 Ghost shrimp
- 1 Hillstream Loach
- En een recente explosie aan cherry shrimps (vuurgarnaaltjes). Denk dat ik nu wel op 50 zit. Probeer ze te slijten. Had stiekem een beetje gehoopt dat de betta de populatie in toom kon houden. Maar die kijkt er niet naar om.

Zouden jullie er nog iets bij doen? De waterwaarden zijn uitstekend. Ik ververs elke week, maar het is zo stabiel dat het best om de week zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Winkiller schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:25:
[...]

Waarschijnlijk voor de bacteriën ? waarom niet, koop zo'n bakje met bv. Carbax, haal dat er uit en gebruik je eigen keuze.
OK top, ga de bakjes zelf maken van kunststof, of zakjes kopen. 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

DoubleDutch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:37:
Hangt af van je type. Bioflow One heeft alleen 2 blauwe sponsjes en geen kant en klare korfjes met ander materiaal. Als je daar iets anders in wil stoppen moet je een homemade korfje maken (hou me aanbevolen voor tips!) of een sponsje uithollen en die vullen met je eigen spul. Voor de grotere Bioflow types zijn kant en klare korfjes met allerhande vulling te koop. Daar kun je eventueel ook je eigen spul in stoppen, zoals WinKiller al aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Naj_Geetsrev schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
Sinds een paar maanden heb ik mij ook begeven in de aquarium hobby. Na me goed ingelezen te hebben (want dat is de helft van het plezier) een 80 cm (110 liter) bak gekocht. In gericht. Plantjes er in. Met ammoniak de cyclus opgestart. Voorzichtig de eerste slakjes er in en zo langzamerhand hem uitbouwen.

Vorige week een betta (prachtig mooi beestje) en in gegooid. Had hem een poosje zitten te observeren in de LFS en daar zat hij in een bak met een paar gourami's en een paar andere vissen en het leek mij een beestje met een prima karakter. In mijn bak (stiekem wel een beetje spannend) gedraagt hij zich nu ook prima.

Nu heb ik al een aardige lading flora en fauna in de bak. Wat er nu in zit qua beestjes:
- 9 rasbora (harlequin)
- 3 Otocinclus (arnoldi)
- 3 Nerite slakken
- 1 Betta
- 3 Ghost shrimp
- 1 Hillstream Loach
- En een recente explosie aan cherry shrimps (vuurgarnaaltjes). Denk dat ik nu wel op 50 zit. Probeer ze te slijten. Had stiekem een beetje gehoopt dat de betta de populatie in toom kon houden. Maar die kijkt er niet naar om.

Zouden jullie er nog iets bij doen? De waterwaarden zijn uitstekend. Ik ververs elke week, maar het is zo stabiel dat het best om de week zou kunnen.
toon volledige bericht
Je weet dat een hillstream loach (what's in a name...) een hillstream aquarium wil, dus (heel) veel stroming? En een betta eigenlijk 0 stroming wil?
Die zou ik er dus niet meer bijzetten/ De garnalen kun je aanvullen tot een (flink) grotere groep, dat vinden ze fijn. Wat meer rasbora's lijkt me ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Die Hilstream is bovendien dol op algen, iets waar een jonge bak (hopelijk) niet in uitblinkt. Is meer een vis voor een wat meer ingedraaide bak. Met inderdaad heel veel stroming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
JME schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:12:
[...]

Hangt af van je type. Bioflow One heeft alleen 2 blauwe sponsjes en geen kant en klare korfjes met ander materiaal. Als je daar iets anders in wil stoppen moet je een homemade korfje maken (hou me aanbevolen voor tips!) of een sponsje uithollen en die vullen met je eigen spul. Voor de grotere Bioflow types zijn kant en klare korfjes met allerhande vulling te koop. Daar kun je eventueel ook je eigen spul in stoppen, zoals WinKiller al aangaf.
Bedankt voor je reactie, ik kan op het werk van kunststof eigen gemaakte korfjes maken dat is geen probleem.
Ik weet alleen niet wat de beste keuze is uit het lijstje dat ik opnoemde. 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DoubleDutch schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik kan op het werk van kunststof eigen gemaakte korfjes maken dat is geen probleem.
Ik weet alleen niet wat de beste keuze is uit het lijstje dat ik opnoemde. 😬
Ik zou wat jij noemt er allemaal niet instoppen (al helemaal niks van metaal) maar gaan voor 'bewezen' aquariumveilige oplossingen, zoals keramische pijpjes (die heb je ook in mini variant) of keramisch granulaat (cirax).
Bioballen zijn te groot, de normale maat keramische pijpjes kunnen wellicht in stukjes als je de mini variant niet kunt vinden, zolang de doorstroming maar goed blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels weer een aantal dagen verder met het nieuwe aquarium. Zojuist ook een CO2-installatie toegevoegd. Heb dus nu alle gear die ik wilde hebben:

- Oase Biomaster 250 thermo
- Eheim 350 Skimmer
- Uitgebreide CO2-set met hervulbare fles

Heb nog een goedkoop backup aquarium + LED lichtje neergezet met daarin een aantal extra planten die ik nog toe kan voegen (Java varen, Rotala H'ra en Amazon Swords).

De waterwaarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmCzRpmRorKEBi2-Pur5AD--nXQ=/f/image/Z3YDKJZuFHUOBKSkemj4Z1AC.png
Is 75-100 een waarde die je een spike kunt noemen of 250-500 pas? Want blijft nu rond/onder de 100 zitten, we kijken het nog lekker aan. Ik vind het aquarium er overigens nog best wel schoon uitzien, de filter doet ook goed zijn werk.

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxhPrzPRy9YMc-L3YyvTofGEVNA=/f/image/LGUGPkh3iYFbtpOxacKoVuJq.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iM7SORK24I5Q-_GS-tUZN5PeDI=/f/image/RU4mbNMB3gxr4zrFAEFFtBct.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Taro schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:16:

De waterwaarden:
[Afbeelding]
Is 75-100 een waarde die je een spike kunt noemen of 250-500 pas? Want blijft nu rond/onder de 100 zitten, we kijken het nog lekker aan. Ik vind het aquarium er overigens nog best wel schoon uitzien, de filter doet ook goed zijn werk.
Nitraat is niet de piek die je moet verwachten. Nitriet daarin tegen wel..

En dat zie je niet als water helder is of niet..

Waar meet je mee? Stripje of een echte test set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Renegade666 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Nitraat is niet de piek die je moet verwachten. Nitriet daarin tegen wel..

En dat zie je niet als water helder is of niet..

Waar meet je mee? Stripje of een echte test set?
Het gaat me niet om dé spike, maar of je ook nitraatwaarden van >100 zult zien, want dat lijkt een beetje de max te zijn tot nu toe.

Ik relateer die waarden en de water helderheid ook niet aan elkaar, ik had gewoon inmiddels wel een bak vol algen verwacht :)

Stripjes nog, maar ik haal binnenkort een echte test set zoals in mijn vorige post aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
dragon2 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:52:
[...]

Ik zou wat jij noemt er allemaal niet instoppen (al helemaal niks van metaal) maar gaan voor 'bewezen' aquariumveilige oplossingen, zoals keramische pijpjes (die heb je ook in mini variant) of keramisch granulaat (cirax).
Bioballen zijn te groot, de normale maat keramische pijpjes kunnen wellicht in stukjes als je de mini variant niet kunt vinden, zolang de doorstroming maar goed blijft.
Raschig ringen zijn keramische pijpjes en die heb ik hier in allerlei kleine maten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Ik zou gewoon een zakje Siporax mini kopen voor een paar euro. Bewezen topspul. Wel opletten dat je niet de anti-alg-troep neemt waar ze tegenwoordig ook de Siporax-naam voor misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:25:
[...]

Het gaat me niet om dé spike, maar of je ook nitraatwaarden van >100 zult zien, want dat lijkt een beetje de max te zijn tot nu toe.

Ik relateer die waarden en de water helderheid ook niet aan elkaar, ik had gewoon inmiddels wel een bak vol algen verwacht :)

Stripjes nog, maar ik haal binnenkort een echte test set zoals in mijn vorige post aangegeven.
Als het goed is en je bak straks, incl vissen etc, in evenwicht is hoor je geen hoge nitraat waardes te zien. Zeker geen 100+ want dat is niet bevorderlijk voor je vissen. Je planten horen dat nitraat laag te houden. Snelgroeiende planten of drijfplanten zijn daar erg handig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 07:55:
[...]

Raschig ringen zijn keramische pijpjes en die heb ik hier in allerlei kleine maten?
Zelf 'knutselen' aan je aquarium is leuk, heb ik vroeger ook veel gedaan. Maar, dat ging ook weleens mis (veel onschuldig-lijkende zaken blijken toch giftig voor waterleven met dode vissen tot gevolg) of bijna heel erg mis (zelf met chemicalieen aan de gang, staafverwaming bijna geknapt).

Voor zo'n mini hoeveelheid als jij nodig hebt zou ik absoluut niet zelf gaan knutselen maar iets kopen wat bewezen is en getest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:21:
[...]

Als het goed is en je bak straks, incl vissen etc, in evenwicht is hoor je geen hoge nitraat waardes te zien. Zeker geen 100+ want dat is niet bevorderlijk voor je vissen. Je planten horen dat nitraat laag te houden. Snelgroeiende planten of drijfplanten zijn daar erg handig voor.
Klopt, dat weet ik, maar dat was ook niet wat ik vroeg.

Daarom heb ik ook drijfplanten en op de achtergrond veel snelgroeiende planten (zie de foto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 10-05 15:53
Heeft iemand ervaring met Ramirezi die niet fatsoenlijk eet? De mijne duikt er over het algemeen snel op af, pakt een hap en spuugt het veelal direct uit. Ik merk ook dat het visje dunner begint te worden.
De temperatuur staat nu op 26 graden, het PH is wel wat te hoog en probeer ik nog wat lager te krijgen maar dat valt niet echt mee. Zit nu net iets boven de 7.
Ik voer hikari korrels, vlokkenvoer, bevroren pekelgarnaaltjes (grote en kleintjes), levende pekelgarnalen, levende watervlooien, maar bij al dat voer heb ik een zelfde resultaat.
Na wat googlen kwam ik op een mogelijke parasiet in het visje, maar ik kan niet achterhalen wat en de behandelingen kunnen erg nadelig zijn voor mijn garnalenpopulatie heb ik gehoord in de lfs. Ik zie bij de achteruitgang geen wormen, en bij de kieuwen ook niet.

Iemand nog enig idee? Moet ik het visje appart zetten en toch met medicatie aan de slag gaan? Ik zou het toch wel heel sneu vinden als dit mis gaat.

Btw alle overige vissen in de bak (mooi schooltje pareldanio's, rasbora merreh, otto's) doen het uitermate goed. Allemaal erg levendig en bolle buikjes.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
boomr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:10:
Heeft iemand ervaring met Ramirezi die niet fatsoenlijk eet? De mijne duikt er over het algemeen snel op af, pakt een hap en spuugt het veelal direct uit. Ik merk ook dat het visje dunner begint te worden.
De temperatuur staat nu op 26 graden, het PH is wel wat te hoog en probeer ik nog wat lager te krijgen maar dat valt niet echt mee. Zit nu net iets boven de 7.
Ik voer hikari korrels, vlokkenvoer, bevroren pekelgarnaaltjes (grote en kleintjes), levende pekelgarnalen, levende watervlooien, maar bij al dat voer heb ik een zelfde resultaat.
Na wat googlen kwam ik op een mogelijke parasiet in het visje, maar ik kan niet achterhalen wat en de behandelingen kunnen erg nadelig zijn voor mijn garnalenpopulatie heb ik gehoord in de lfs. Ik zie bij de achteruitgang geen wormen, en bij de kieuwen ook niet.

Iemand nog enig idee? Moet ik het visje appart zetten en toch met medicatie aan de slag gaan? Ik zou het toch wel heel sneu vinden als dit mis gaat.

Btw alle overige vissen in de bak (mooi schooltje pareldanio's, rasbora merreh, otto's) doen het uitermate goed. Allemaal erg levendig en bolle buikjes.
Wat voor ramirezi precies? Een ramirezi is van zichzelf al geen supersterke vis, maar er zijn tegenwoordig enkele kweekvormen in de handel die al helemaal niet al te sterke visjes zijn... Zijn neefje Microgeophagus altaspinozus is trouwens vele malen sterker, die heeft dus altijd mijn persoonlijke voorkeur gehad.

Een ph van net boven de 7 zou niet erg moeten zijn, je hebt neem ik aan geen wildvang ramirezi, en nakweek is toch kraanwater gewend ondertussen. Zijn de rest van je waterwaardes verder wel goed, nitriet nitraat po4?

Heb je een duidelijke foto, van hoe hij/zij er nu uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:44:
[...]

Klopt, dat weet ik, maar dat was ook niet wat ik vroeg.

Daarom heb ik ook drijfplanten en op de achtergrond veel snelgroeiende planten (zie de foto).
Je vraagt of je nitraatwaardes van 100+ zult zien en ik antwoord normaliter niet ;)
Dat is toch wat je wilde weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Je vraagt of je nitraatwaardes van 100+ zult zien en ik antwoord normaliter niet ;)
Dat is toch wat je wilde weten?
Nee, het gaat om het indraaien, niet als er al livestock in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Laatst online: 10-05 15:53
dragon2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:19:
[...]

Wat voor ramirezi precies? Een ramirezi is van zichzelf al geen supersterke vis, maar er zijn tegenwoordig enkele kweekvormen in de handel die al helemaal niet al te sterke visjes zijn... Zijn neefje Microgeophagus altaspinozus is trouwens vele malen sterker, die heeft dus altijd mijn persoonlijke voorkeur gehad.

Een ph van net boven de 7 zou niet erg moeten zijn, je hebt neem ik aan geen wildvang ramirezi, en nakweek is toch kraanwater gewend ondertussen. Zijn de rest van je waterwaardes verder wel goed, nitriet nitraat po4?

Heb je een duidelijke foto, van hoe hij/zij er nu uitziet?
Om te beginnen dank je voor je reactie.

Die foto zal ik morgenavond even toevoegen. Het is een zij btw.
Nitriet en nitraat zijn prima. Ik heb zo'n JBL testkoffer gekocht omdat ik de teststrips die ik voorheen had niet vertrouwde. Ik heb vwb nitriet/nitraat erg lage waarden. Dusdanig laat dat ik vwb plantengroei aangeraden word dat toe te voegen maar daar wil ik op dit moment niet aan.
De rest van de waterwaarden zijn ook prima en consistent. Enige wat een paar weken geleden een uitschieter was is Silicaat. dit heb ik flink verlaagd met SilicatEx in de filter.

Ik heb de standaard Ramirezi. Dit is inderdaad nakweek. Ik haal deze bij aquarium Coenen in Best. Volgens mij een goede LFS wat ik toe nu toe heb ervaren. Vissen zien we altijd prima uit en worden goed verzorgd. Ik vond trouwens de Ramirezi net iets mooier dan de Microgeophagus altaspinozus en blijft iets kleiner, daarom ben ik daarvoor gegaan. Wellicht achteraf toch de verkeerde keuze:S

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoubleDutch
dragon2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Zelf 'knutselen' aan je aquarium is leuk, heb ik vroeger ook veel gedaan. Maar, dat ging ook weleens mis (veel onschuldig-lijkende zaken blijken toch giftig voor waterleven met dode vissen tot gevolg) of bijna heel erg mis (zelf met chemicalieen aan de gang, staafverwaming bijna geknapt).

Voor zo'n mini hoeveelheid als jij nodig hebt zou ik absoluut niet zelf gaan knutselen maar iets kopen wat bewezen is en getest is.
Je hebt ook helemaal gelijk, denk dat ik de mandjes haal die bij het filter horen. 👍

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
*O* Hikari is top *O*

Ik ben helemaal blij! Na 3,5 jaar gedoe te hebben gehad met m'n geadopteerde Polypterus spp. (30 cm roofvis) heb ik ein-de-lijk een voer gevonden wat hem enthousiast maakt: Hikari Sinking Carnivore pellets.

Meneer at dus GEEN: zalm, paar soorten garnalen, regenwormen, witvis, maden, pissebedden, meelwormen, inktvis, octopus, meerval, tilapia, nijlbaars, forel, spiering, makreel, diepvries 'roofvismix' 2 soorten, tig soorten droogvoer, en ik ben vast nog e.e.a vergeten.
Echt IEDERE roofvis eet zalm. Nope...

Vervelend beest... |:(

Alleen, met fikse tegenzin, ging er af en toe een halve (of liever nog kleiner gesneden) gekookte mossel naar binnen. En dat is dus waardeloos voer voor een zoetwatervis want dat breekt vitamines af. Maar goed, dat was echt het enige, dus ik had weinig keus...

En ik heb dus nu een diepvriesla vol met seafood. En een plank vol met droogvoer. Fijn...

Een paar weken geleden zag hij er steeds slechter uit en wilde ook geen mossel meer. Toen toch maar wat levende visjes erbij gedaan tegen m'n principes in. Daar verdween er regelmatig 1 van, dus hij AT in ieder geval weer. Toen ik weer bij dezelfde aquariumzaak stond voor een 2e lading 'afvalvisjes' (sorry...) zag ik Hikari zakjes hangen. Van vroeger wist ik nog wel dat iedere vis gek was op die tabletjes van hun. Dus vooruit, ze hadden ook 2 soorten roofvisvoer, ik een zakje van de kleinste pellets mee ($$$).

Meneer moest er in eerste instantie niks van hebben, dus moest het weer uit de bak vissen want dat spul STINKT. Soort van naar goedkoop honde droogvoer ofzo, blegh.

Maar nu een paar dagen verder: yay! Hij snapt dat dat spul lekker is!

Het wordt nu uitgebreid beslopen, besnuffeld en dan AANVALLUH!

*O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSNrpcEEL9VuP7b99BwA05kezJE=/f/image/nb8bH1kUZ5zLGd5zpFxbsB2g.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsXNjEQ4y3XlKP70ylVZRK2-0nM=/f/image/7w6mEoWnF6HEG9oRjUVkkPLA.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jc3PwWHX3UXwL_xl-WK_ykdc5Ps=/f/image/4MBCImvEV84NiO6qqCG30rST.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5Je6ZnRZb8cDBD5U8w9rjAsQmQ=/f/image/yliHjbfLogovth6TDGZSrRI5.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door dragon2 op 12-03-2020 22:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DoubleDutch
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om met een aquarium te beginnen.
Eigenlijk met toeval tegen een juwel lido 120 led gelopen ,hij stond stof te happen in de intratuin zwolle.
Hij heeft daar als demo model gestaan (niet gebruikt) samen met een kastje,de deurtjes hingen door en één ging niet goed dicht.
Hebben het kastje gratis mee gekregen en het aquarium met 60% korting en daar konden we hem niet voor laten staan.
Intussen kasje weer helemaal in orde en het aquarium weer helemaal als nieuw.

Gisteren een beetje het aquarium ingericht en vandaag de plantjes erin en gevuld met water.
Nu maar afwachten en de waterwaardes controleren.

De varen links achter staat nu op een stokje, die mocht niet in de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dkkFHoaNm5ChddZKM24XRiwm-0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/bOtWNvMGpnbQtlo3MH430IUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFxq5MryCBDT1FZDP7ZJHhzQFy8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/GMtUOZjWP8AuXTPQ7pfL0fKf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFOf50Om7hYbD_tm6Yxhjhp9MeA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/52bFqHLrRVm6KGZtR4ruiZmv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N48Dkn5TMZXVDK-GECFk7S5bAXE=/800x/filters:strip_icc()/f/image/860Rulq5ARSbEMUaWpsuDG8T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07LSSrGaQG-Yh8aoQCJkYIsa4EM=/800x/filters:strip_icc()/f/image/WZ3Kj6heI7dedzIoaLfS9zjS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hsoMSUj5Goubx6g3PWn2ldLpQY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/dN6VbehdPamz5HN4niE6Kbf5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
Afwachten of op weg helpen?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Eerst afwachten en misschien op weg helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 26-01 10:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uwD9B13rnonMNN8al6yWSc0XD0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/XtApy3lClHxkWJ4mo8bsb3wt.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar 15 van deze garnalen gehaald. Sindsdien minimaal 200 weggegeven en verkocht. Een paar Dario sp. Myanmar aangeschaft ofm te helpen ze in toom te houden helpt ook niet echt. Fascinerende dieren dit.

[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 12-03-2020 22:15 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:14:
[Afbeelding]

Vorig jaar 15 van deze garnalen gehaald. Sindsdien minimaal 200 weggegeven en verkocht. Een paar Dario sp. Myanmar aangeschaft ofm te helpen ze in toom te houden helpt ook niet echt. Fascinerende dieren dit.
Als je ervan af wilt, ik heb hier iets van 30 roofvissen O-)
Pagina: 1 ... 41 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.