Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Volgens de deskundigen is dit Caridina pareparensis parvidentata. Ik heb vandaag nog iemand die wat komt halen en dan is het weer even over. Contact me midden april weer, dan kan ik je vast wel helpen.Taro schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 22:36:
@Wijnands Welk soort is dat? Mocht je nog een keer een overschot hebben dan hoor ik dat graag, wil er over een paar weken wel een aantal overnemen
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Lekker op de achterruit laten zitten? Poster erop met een leuke achterwand en je ziet er niks aan. ik maak alleen m'n voorruit schoon en dat doe ik met een tandenborstel van AHbasic voor een paar cent. Werkt effectiever dan zo'n magneet en het risico dat er een korrel zand tussenkomt die krassen maakt is veel kleiner.Leoon. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:42:
Mensen tips voor een algenmagneet. Bepaald soort beter dan anders? Ga er vandaag maar 1 kopen. M'n (nieuwe) waterpest planten lijken niet echt hard te groeien. Daardoor weer bruinalg op de achterruit.
I have stability. The ability to stab.
Hm oké. Dan denk ik ook maar tandenborstel gebruiken. Is alg laten zitten niet erg dan? Heb 't idee dat wanneer er wat zit het exponetieel groet.SmurfLink schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 11:56:
[...]
Lekker op de achterruit laten zitten? Poster erop met een leuke achterwand en je ziet er niks aan. ik maak alleen m'n voorruit schoon en dat doe ik met een tandenborstel van AHbasic voor een paar cent. Werkt effectiever dan zo'n magneet en het risico dat er een korrel zand tussenkomt die krassen maakt is veel kleiner.Af en toe ff tandenborstel eroverheen en 't is zo weg.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Nee die alg op je ruit is normaal, dat ga je niet permanent weg kunnen houden. Het kijkt alleen wat minder leuk dus halen we 't weg op de ruiten waar we doorheen kijken.Leoon. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Hm oké. Dan denk ik ook maar tandenborstel gebruiken. Is alg laten zitten niet erg dan? Heb 't idee dat wanneer er wat zit het exponetieel groet.
Leuk! Kleine tip die ik hier ook kreeg. Dat tuutje can de filter richt nu naar beneden. Die kun je het best richting het wateroppervlak richten zodat het water daar mooi in beweging is.DoubleDutch schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 20:34:
Na veel wikken en wegen toch maar besloten om met een aquarium te beginnen.
Eigenlijk met toeval tegen een juwel lido 120 led gelopen ,hij stond stof te happen in de intratuin zwolle.
Hij heeft daar als demo model gestaan (niet gebruikt) samen met een kastje,de deurtjes hingen door en één ging niet goed dicht.
Hebben het kastje gratis mee gekregen en het aquarium met 60% korting en daar konden we hem niet voor laten staan.
Intussen kasje weer helemaal in orde en het aquarium weer helemaal als nieuw.
Gisteren een beetje het aquarium ingericht en vandaag de plantjes erin en gevuld met water.
Nu maar afwachten en de waterwaardes controleren.
De varen links achter staat nu op een stokje, die mocht niet in de grond.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nerite/Zebraslak halen, die eet precies die algen.SmurfLink schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 12:36:
[...]
Nee die alg op je ruit is normaal, dat ga je niet permanent weg kunnen houden. Het kijkt alleen wat minder leuk dus halen we 't weg op de ruiten waar we doorheen kijken.
Haha, slecht idee.toolkist schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:57:
[...]
Nerite/Zebraslak halen, die eet precies die algen.
Wilde ik net zeggen inderdaad. Zowel de zebraslak als de otocynclus (vis) eten bruine alg als een malle. Ik had eens een ruit vol bruin alg tijdens opstart aquarium en dat was echt binnen 24 u compleet wegtoolkist schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:57:
[...]
en @Leoon.
Verder natuurlijk proberen de oorzaak weg te halen door bijv. CO2 toe te voegen en estimative index toe te passen. Dan kun je een compleet algloos aquarium bereiken.
Magneet zou ik zelf nooit gebruiken. Veel te bang dat daar een ministeentje oid tussen komt en dan veroorzaak je krassen. Dan toch liever met zon veegsponsje die daar voor bedoeld zijn. Heb je wel natte arm.
Ja dat heb je soms. Volgens mij belanden hun feromomen/hormonen of een ander stofje dan in het water en worden ze allemaal helemaal gek. Ik zie in ieder geval altijd een duidelijke link met massale paring.DutchHammer schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 20:24:
Over garnalen gesproken. Die van mij lijken vandaag wel aan de XTC te zitten.
[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 14-03-2020 17:15 ]
Bedankt voor je reactie , ik had hem ind later naar boven gericht.Leoon. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 13:06:
[...]
Leuk! Kleine tip die ik hier ook kreeg. Dat tuutje can de filter richt nu naar beneden. Die kun je het best richting het wateroppervlak richten zodat het water daar mooi in beweging is.
Heb nu met opstarten veel oppervlakte vuil wat bleef drijven, nu met het tutje naar boven gaat het met de stroming mooi naar het filter. 👍
Je heb het over tijdens het opstarten van je aquarium dat je zebra slakken en otocynclus heb gebruikt, maar kunnen die wel in je aquarium als de waardes nog niet goed zijn?de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:11:
[...]
Wilde ik net zeggen inderdaad. Zowel de zebraslak als de otocynclus (vis) eten bruine alg als een malle. Ik had eens een ruit vol bruin alg tijdens opstart aquarium en dat was echt binnen 24 u compleet weg![]()
Verder natuurlijk proberen de oorzaak weg te halen door bijv. CO2 toe te voegen en estimative index toe te passen. Dan kun je een compleet algloos aquarium bereiken.
Magneet zou ik zelf nooit gebruiken. Veel te bang dat daar een ministeentje oid tussen komt en dan veroorzaak je krassen. Dan toch liever met zon veegsponsje die daar voor bedoeld zijn. Heb je wel natte arm.
[...]
Ja dat heb je soms. Volgens mij belanden hun feromomen/hormonen of een ander stofje dan in het water en worden ze allemaal helemaal gek. Ik zie in ieder geval altijd een duidelijke link met massale paring.
Jup kom overeen met wat ik gelezen heb iig. Vaak na waterwissel of enig ander onderhoud. Heb één dame met een buik vol eieren lijkt het wel. Of kan dat niet, want kweken kan alleen in brak water..de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:11:
Ja dat heb je soms. Volgens mij belanden hun feromomen/hormonen of een ander stofje dan in het water en worden ze allemaal helemaal gek. Ik zie in ieder geval altijd een duidelijke link met massale paring.
Het was iig een zeer grappig gezicht.
Oto's (als je ze dan toch perse wil) alleen doen in zeer goed ingedraaide bak die al langer draaitt: zeer gevoelig visje dat zeer veel micro flora nodig heeft.DoubleDutch schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Je heb het over tijdens het opstarten van je aquarium dat je zebra slakken en otocynclus heb gebruikt, maar kunnen die wel in je aquarium als de waardes nog niet goed zijn?
Vandaar mijn vraag, omdat mijn aan werd graden de bak 4 weken te laten opstarten voor je er wat in doet.dragon2 schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:47:
[...]
Oto's (als je ze dan toch perse wil) alleen doen in zeer goed ingedraaide bak die al langer draaitt: zeer gevoelig visje dat zeer veel micro flora nodig heeft.
En de slakken dan?
Ik had deze opmerking gemist! Interessant. Las ook net dat deze niet voortplanten in zoetwater maar in brakwater (whatever that may be) in tegenstelling tot appelslakken. Dus kan er eventueel meerdere nemen, of kan deze slak ook prima in z'n eentje buurten in 't aquarium?toolkist schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 14:57:
[...]
Goede opmerking maar ik bedoelde opstarten meer in het algemeen: filter al wel volledig weken ingedraaid, maar qua alg/planten alles nog niet in evenwicht.DoubleDutch schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Je heb het over tijdens het opstarten van je aquarium dat je zebra slakken en otocynclus heb gebruikt, maar kunnen die wel in je aquarium als de waardes nog niet goed zijn?
Ik bedoelde dus niet de eerste 2-4 weken, want dan doe ik uiteraard geen vissen in mijn aquarium.
[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 14-03-2020 22:20 ]
Hahaha jammer je gaf me wel hoop om in de eerste 4 weken slakken en een vis in het aquarium te doen. 😋de Peer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:19:
[...]
Goede opmerking maar ik bedoelde opstarten meer in het algemeen: filter al wel volledig weken ingedraaid, maar qua alg/planten alles nog niet in evenwicht.
Ik bedoelde dus niet de eerste 2-4 weken, want dan doe ik uiteraard geen vissen in mijn aquarium.
/f/image/9EWFQhU3kwEtLxvY7A8UbBel.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/qLXT1dNjJVWQOaVg0FFknPfz.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/8MszxXKEBNJDiJywYZdyF1z2.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/hd7zYeeLt5tYGIwo4WafsYKR.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ancistrus er bij tegen algen op het glas..
De kreeftjes (4 stuks, maar ik zie er telkens maar 3) wandelen vrolijk rond met hun scharen vooruit stekend. Zijn alweer een stap groter geworden!
De rotsgarnalen grijpen lekker in de stroming en kijken me vaak aan.
Sterker nog, vandaag zaten er een kreeftje, 1 Japonica en 2 kleine garnalen mij recht aan aan te kijken door het glas, feeding time!
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ze hadden nogal wat kweekbakken etc.
Maar in hun woonkamer hadden ze een 1250 liter bak staan..
Dat is mooi groot
En nog wat meer grote vissen.
Ben bang dat het voor ook zoiets word in mijn nieuw huisje
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ligt aan de grootte van je aquarium. Je wil er niet teveel natuurlijk, dan is je glas helemaal 'schoon' gevreten maar hebben ze zelf te weinig eten.Leoon. schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Ik had deze opmerking gemist! Interessant. Las ook net dat deze niet voortplanten in zoetwater maar in brakwater (whatever that may be) in tegenstelling tot appelslakken. Dus kan er eventueel meerdere nemen, of kan deze slak ook prima in z'n eentje buurten in 't aquarium?
In mijn kleine bakje zit er 1 en die heeft het prima naar z'n zin volgens mij.
[ Voor 7% gewijzigd door toolkist op 15-03-2020 09:34 ]
Dat kan prima. De larven zullen alleen bij de bevalling vrij snel sterven zonder brak water.DutchHammer schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 20:39:
[...]
Jup kom overeen met wat ik gelezen heb iig. Vaak na waterwissel of enig ander onderhoud. Heb één dame met een buik vol eieren lijkt het wel. Of kan dat niet, want kweken kan alleen in brak water..
Het was iig een zeer grappig gezicht.
Welke garnalen en kreeftjes heb je bij elkaar in je aquarium en gaat dat goed samen?Tijgert schreef op zondag 15 maart 2020 @ 00:20:
Na mijn rigoreuze alg wash zijn de garnalen al een paar weken happy.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ancistrus er bij tegen algen op het glas..
De kreeftjes (4 stuks, maar ik zie er telkens maar 3) wandelen vrolijk rond met hun scharen vooruit stekend. Zijn alweer een stap groter geworden!
De rotsgarnalen grijpen lekker in de stroming en kijken me vaak aan.
Sterker nog, vandaag zaten er een kreeftje, 1 Japonica en 2 kleine garnalen mij recht aan aan te kijken door het glas, feeding time!
Laat de kreeft de plantjes met rust?
Dat zijn Oranje dwerg Kreeftjes
Die blijven wel van de planten af. Zijn best wel vredelievend, aan de de andere kant, ze zijn niet echt groot om wat te doen tegen de vissen
Ik heb er ook 4 gehad. Maar vreemd genoeg zijn ze allemaal dood gegaan
Maar zijn wel leuk om te zien. Wil ze misschien later weer eens hebben.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Dan gaan we daar ook even voor kijken.Renegade666 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 10:30:
@DoubleDutch
Dat zijn Oranje dwerg Kreeftjes
Die blijven wel van de planten af. Zijn best wel vredelievend, aan de de andere kant, ze zijn niet echt groot om wat te doen tegen de vissen
Ik heb er ook 4 gehad. Maar vreemd genoeg zijn ze allemaal dood gegaan
Maar zijn wel leuk om te zien. Wil ze misschien later weer eens hebben.
En welke garnaaltjes heb je bij elkaar?
In de 200:
vuurgarnalen en sinds gisteren japonica
in de 100:
vuurgarnalen (en voorheen dus ook de oranje dwergjes)
60 liter:
Blue Dreams
Oh ok je hebt ze niet bij elkaar,alleen in de 200.👍
[ Voor 3% gewijzigd door DoubleDutch op 15-03-2020 11:43 ]
Heb 80cm met 110 liter met twee sluiers. Hoeveel liter heb jij? We denken allebei hier thuis dat we er twee gaan halen.toolkist schreef op zondag 15 maart 2020 @ 09:31:
[...]
Ligt aan de grootte van je aquarium. Je wil er niet teveel natuurlijk, dan is je glas helemaal 'schoon' gevreten maar hebben ze zelf te weinig eten.
In mijn kleine bakje zit er 1 en die heeft het prima naar z'n zin volgens mij.
Begrijp ik het ook goed dat jij je slakken niet bijvoerd?
[ Voor 6% gewijzigd door Oekol op 15-03-2020 11:55 ]
Dat zijn tropische slakken, dus niet voor in een koudwaterbak.Leoon. schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Heb 80cm met 110 liter met twee sluiers. Hoeveel liter heb jij? We denken allebei hier thuis dat we er twee gaan halen.
Poetsen met een oud plastic pasje werkt trouwens ook prima.
Ik heb alles bij elkaar, one big happy family.DoubleDutch schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:42:
@Renegade666
Oh ok je hebt ze niet bij elkaar,alleen in de 200.👍
20 Blue dreams, 20 rood/wit, 10 geel, 10 rood, 10 groen, 10 wit, 7 Sulawesi, 4 Japonica, 3 rotsgarnaal, 4 CPO kreeftjes.
De Sulawesi zie ik de ene keer nergens en opeens zie ik er een. Ik weet niet hoveel er nog werken, ze waren bijzonder gevoelig werd mij verteld. Van de 4 kreeftjes had er 1 een schaar minder in het begin en die heb ik niet vaker meer gezien. Ik zie er nu telkens maar 3 hooguit.
Ze zwemmen allemaal lekker rond, grazen op de planten en als er voer komt dan weten ze het.
Alles wat blijft liggen vreet de stofzuiger op (Ancistrus). De laatste der Mohikanen, de rest heb ik weten te vangen toen The Great Algae War voorbij was
Die kreeftjes zijn volledig harmless, gingen alleen net met elkaar op de vuist eh.. schaar.
Ik wilde eerst een Blauwe Florida kreeft hebben, maar die schijnt wel een shredder te zijn, dus laat dan maar.
[ Voor 10% gewijzigd door Tijgert op 15-03-2020 13:38 ]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Bakje zal 40 liter zijn ofzo. 2 in jouw bak zou ik ook doen, je kunt er altijd nog 1 bij zetten. Die in mijn bakje voer ik inderdaad niet bij. Hij moet niet verwend raken maar gewoon alg etenLeoon. schreef op zondag 15 maart 2020 @ 11:48:
[...]
Heb 80cm met 110 liter met twee sluiers. Hoeveel liter heb jij? We denken allebei hier thuis dat we er twee gaan halen.
Heb je foto's van je bakje en/of wat voor levend gespuis heb je er in op 't moment?toolkist schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:07:
[...]
Bakje zal 40 liter zijn ofzo. 2 in jouw bak zou ik ook doen, je kunt er altijd nog 1 bij zetten. Die in mijn bakje voer ik inderdaad niet bij. Hij moet niet verwend raken maar gewoon alg eten
Heb je toevallig wat foto's?
En hoe zit het met het paren tussen de garnalen, krijg je niet allemaal slechte kweek?
Ik heb wel een antal in een gallerij, maar weet niet of het zicht baar is voor anderen.DoubleDutch schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:17:
@Tijgert hahahaha klinkt gezellig daar bij jou.
Heb je toevallig wat foto's?
En hoe zit het met het paren tussen de garnalen, krijg je niet allemaal slechte kweek?
Probeer maar gallery: Tijgert
Inter-garnaal paren heb ik nog niet gemerkt, maar ik verwacht uiteindelijk een bruine mix van alles.
Dat mag, het gaat me niet om de puurheid van het ras.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Verder gevraagd voor danios en hij raadde het af (zoals zoveel hier). Hij zei echt verschillende bacteriën die de vissen bij zich dragen. Op de vraag wat ik er dan bij kan nemen zei die dat ze 50 tot 100 liter aanraden voor sluierstaarten en dat ze nu 55 liter bij mij hebben. Antwoord was eigenlijk dus niks.
Hij had het nog wel over (goude of gele?) elritsen, dat dat wellicht zou kunnen. Maar daar lees in op internet alleen maar dingen over vijfers dus dat zal wellicht minder geschikt zijn voor in 't aquarium.
Nope geen foto's, maar het is ook niks bijzonders. Paar slakkenhuizen, wat multi's en enorm veel torenslakjes.Leoon. schreef op zondag 15 maart 2020 @ 14:13:
[...]
Heb je foto's van je bakje en/of wat voor levend gespuis heb je er in op 't moment?
Ik wil beginnen met #1:
- 2x Zebraslak
- 10x Cherry shrimp
- 5x Kardinaal Tetra's
En dan 1-2 weken daarna aanvullend #2:
- 3x Zebraslak
- 5-10x Cherry shrimp
- 10x Kardinaal Tetra's
Uiteraard wat plussen en minnen tussen Stap 1 en 2, maar wel langzaam starten.
Uiteindelijk besloten geen Cory's te nemen omdat de bodem vrij vol is. Wel zoek ik nog 2-3 iets grotere vissen. Bijvoorbeeld 1 Hypancistrus en die komt hier ook regelmatig langs, ik had al gelezen dat de Otocinclus vaak maar een kort leven heeft en die sla ik dus liever over. De Baryancistrus xanthellus of Hypancistrus inspector (lage pH, dus geen optie?) is wel een verschijning, is dat een aanrader ondanks de hogere prijs?
Is er dan nog ruimte voor een paartje iets grotere vissen om het geheel wat body te geven of zouden jullie het daarbij laten? Zo ja, wat gaat er goed samen met Kardinaal Tetra's en +-25 graden? We vinden de Sumatraan, Rasbora's, Honing Gourami's en Roodneuszalm wel leuk, maar van allemaal worden er minimaal 5 aangeraden, wat waarschijnlijk teveel is voor deze bak. Hebben jullie nog suggesties?
Ik zou zeker geen 2e school middenvisjes nemen. Dan gaat de boel door elkaar zwemmen dat is echt niet mooi. Voor het mooie in jouw bak zou ik denk ik zelf niks bovenin doen, maar de school kardinalen uitbreiden. Als je daar je bak vol mee doet staat zooo gaaf!Taro schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:39:
De waarden in mijn opstartende aquarium zien er steeds beter uit, heb nog wat Java varen toegevoegd en overmorgen komen er nog extra drijvende planten bij (Salvinia). We zijn nog steeds aan het bepalen welke vissen, garnalen en slakken we zullen toevoegen aan de 118 liter bak.
Ik wil beginnen met #1:
- 2x Zebraslak
- 10x Cherry shrimp
- 5x Kardinaal Tetra's
En dan 1-2 weken daarna aanvullend #2:
- 3x Zebraslak
- 5-10x Cherry shrimp
- 10x Kardinaal Tetra's
Uiteraard wat plussen en minnen tussen Stap 1 en 2, maar wel langzaam starten.
Uiteindelijk besloten geen Cory's te nemen omdat de bodem vrij vol is. Wel zoek ik nog 2-3 iets grotere vissen. Bijvoorbeeld 1 Hypancistrus en die komt hier ook regelmatig langs, ik had al gelezen dat de Otocinclus vaak maar een kort leven heeft en die sla ik dus liever over. De Hypancistrus inspector is wel een verschijning, is dat een aanrader ondanks de hogere prijs?
Is er dan nog ruimte voor een paartje iets grotere vissen om het geheel wat body te geven of zouden jullie het daarbij laten? Zo ja, wat gaat er goed samen met Kardinaal Tetra's en +-25 graden? We vinden de Sumatraan, Rasbora's, Honing Gourami's en Roodneuszalm wel leuk, maar van allemaal worden er minimaal 5 aangeraden, wat mogelijk teveel is voor deze bak. Hebben jullie nog suggesties?
Maar puur bovenin heb je dus wel ruimte, ik noemde eerder al wat soorten.
Koppeltje of harem (?) honing Gouramis zou wel misschien kunnen (geen 5 nemen).
Qua meerval ben ik altijd wel fan van naaldmeervallen, zeker icm tetras. Zeker in jouw bak zou ik niks te 'massiefs' erbij doen, voor het plaatje en voor het 'gesloop'. Al vind ik dat meervalletje met die rubber neus zegmaar zelf ook wel leuk.
De drijvende planten die ik had, Frogbit, waren erg mooi, maar de wortels braken af door contact met het hout en de Anubia's. Daarnaast kunnen ze blijkbaar niet tegen water op de bladeren, 85% is inmiddels verrot. Daarom nu maar iets anders proberen zoals Salvinia die haartjes op de bladeren heeft en vocht afstoten, hopelijk blijven die langer leven. In mijn reservetank heb ik 5 frogbits geplaatst die ik nog kon redden, hopelijk blijven ze langer leven als ze beter gewend zijn aan water ipv potjes
@dragon2 Top, helder, bedankt.
Wat voor aantal Kardinaal Tetra's zou dan passend zijn voor deze bak? Dat vind ik zelf nog lastig in te schatten.
/f/image/XPXVGaxzTG58JSYZ4JVFULrp.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder die vensterbank liggen houten blokjes, voor als het ooit door zou zakken.Taro schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:21:
@Tijgert Blijft eng dat aquarium zo half hangend op de vensterbank en daarnaast boven de verwarming
Maar mij houdt het en ik weeg aanzienlijk meer.
En deze radiator staat uit
Misschien goed om deze tekst iets aan te passen zodat beginners weten dat dit eigenlijk niet altijd nodig is?Het is aan te raden als je gaat verversen met leidingwater, een waterbereider toe te voegen. Deze zorgt o.a voor de binding van zware metalen zodat het geschikt wordt voor het aquarium. Voorbeelden van waterbereiders zijn bijv. Aquasafe van Tetra of Prime van Seachem
Daarnaast gaat het indraaien volgens mij goed, maar twijfel ik nog over wanneer het indraaien voltooid is. Voorbeeld:

In de startpost staat:
De nitriet waarde in mijn aquarium is nu 0, de nitraat waarde is nog wel iets hoog, maar dat kan ook komen omdat ik dagelijks plantenvoeding toevoeg waarin dit waarschijnlijk zit. Ik heb helaas nog geen ammoniak/ammonia meter (volgt), maar kan ik even los van de vervolgstap nu wel concluderen dat nitriet in nitraat wordt omgezet omdat ik 0 nitriet meet?2e stap: omzetten nitriet in nitraat (NO3)
--
Het probleem is echter dat bij een pas opgestart aquarium nog geen bacteriën aanwezig zijn om stap 2 uit te voeren. Als je meteen vissen in het aquarium doet, komen ze in aanraking met een te hoog ammonia gehalte en dat is zeer dodelijk voor vissen.
Ik blijf iedere dag meten, ondanks dat het misschien minder vaak mag, maar ik vind het gewoon leuk en interessant. Als de nitraatwaarde nu ook nog iets lager wordt (bijv. <25) en nitriet op 0 blijft, is de bak dan ingedraaid? Of kan de hogere nitraatwaarde idd door plantvoeding komen en zal die dus niet veel lager worden? Ik voeg sinds enkele dagen CO2 toe en verwacht dus dat de planten nu beter gaan groeien en ook sneller en meer plantenvoeding gaan opnemen/verbruiken. Ik wil als er livestock in zit regelmatig waterwissels doen en dus wordt sowieso de resterende hoeveelheid plantvoeding constant verdund en lager.
Ik heb dus nog niet 100% helder met welke waarden de bak "officieel" is ingedraaid?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 16-03-2020 18:23 ]
Ik heb het idee dat ik in dit topic relatief vaak op mijn tenen moet lopen... In tegenstelling tot vele anderen ben ik 3 weken geleden begonnen, ik doe zelf relatief veel onderzoek en vraag om advies, zou fijn zijn als er met een andere toon gereageerd kan worden. Als ik nou als een beul met vissen om zou gaan dan zou ik je gelijk geven, maar ik wil het graag goed doen zoals hopelijk ook zichtbaar is.JME schreef op maandag 16 maart 2020 @ 22:34:
Zolang jij wisselende stoffen (je weet niet eens welke?) in wisselende hoeveelheden in je bak blijft mikken, zeggen al die metingen helemaal niks.
Op de Profito voeding staat dat het fosfaat en nitraat vrij is. Op de JBL Ferropol voeding staat dit echter niet en die gebruik ik sinds het begin. Natuurlijk kan ik dan besluiten om alleen de Profito erin te doen of er verder op te zoeken, maar ik mag hier toch wel een vraag stellen?
Ik mik niet zomaar iets in wisselende hoeveelheden in de bak, ik hou netjes de aanbevolen hoeveelheid aan. Waarop baseer je dat?
Edit: JBL Pro Flora Ferropol bevat ook geen fosfaat of nitraat, helder.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 16-03-2020 23:15 ]
Ik wilde 3 Zebra slakken en 5-10 Red Cherry/Sakura Red garnalen kopen. Ze hadden alleen nog maar Bloody Mary garnalen, 8 stuks. Uiteindelijk thuisgekomen bleek ik 2 Zebra slakken en een Neritina Pulligera (Duitse Helmslak) mee te hebben gekregen, met een heel lelijk pokkig huisje (+ larven schijnt), maar het is wel een mooie harde werker.
De CO2 reactor eerst maar vervangen door een inline diffuser, is beter voor het uitzicht en het oplossen van de CO2, dus nu links in de bak wat ruimte over. De water inlaat verplaatst van verticaal naar horizontaal, met een deel naar beneden en een deel naar boven gericht ivm beweging oppervlak.
De skimmer ook maar even uit de bak gehaald, want ik had grotere garnalen verwacht te kopen, ik versnipper ze liever niet... Dan om de dag maar even 5 minuten onder toezicht plaatsen.
Na het acclimatiseren eerst 2 slakken toegevoegd. Bij de 2e viel er iets van zijn schild af, een paar minuten later bleek dat we al een baby hadden meegekregen, hopelijk van hetzelfde soort. Na een check met de winkel ook de 3e slak toegevoegd, de volgende keer krijg ik nog een Zebra mee. 10-15 minuten aangekeken, CO2 nog steeds op orde (stottert vaak in het begin even) en toen de garnalen toegevoegd. Iedereen begon direct met schoonmaken, iets eten gegeven en de kinderen vinden het prachtig. Ik monitor de waarden goed en als alles stabiel blijft voeg ik nog 2-3 Zebra's, 10 Sakura of Bloody Mary's en een mooi aantal Kardinaal Tetra's toe. Ook wel leuk om te zien dat de steen links al weer grijs is geworden waar één van de Zebra's langs is geweest
Er is relatief veel zuurstof zichtbaar, komt door het gerommel met de watertoevoer, lucht in de pomp en een waterwissel, zal morgen wel grotendeels weg zijn.
:strip_exif()/f/image/2IOmAfQXrDSCe3l0ZkQamomh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qbGa17OWbyzdVgpHDqtqVrFa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qBy6Mp0Fbk0oxtWGFjQOUnTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bAZJoP4MBiLkiJj913uGTqx5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VFnMyffW007mGJbyKBpojGNP.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote hou ik, maar dat kleine drijvende grut (waar garnalen dol op zijn) heb ik wel wat van over.

Dat is Duckweed zo te zien? Heb al begrepen dat je dat nagenoeg niet meer weg krijgt en het als onkruid groeit. Verspreid zich ook snel over meerdere bakken als je daar dezelfde tools voor gebruikt. Wel mooi voor goudvissen, die eten het graag. Ik blijf toch maar bij Salvinia
Wat een leuke foto's zeg.Taro schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:36:
De waarden waren vandaag weer prima, dus: The cleanup crew has arrived
Ik wilde 3 Zebra slakken en 5-10 Red Cherry/Sakura Red garnalen kopen. Ze hadden alleen nog maar Bloody Mary garnalen, 8 stuks. Uiteindelijk thuisgekomen bleek ik 2 Zebra slakken en een Neritina Pulligera (Duitse Helmslak) mee te hebben gekregen, met een heel lelijk pokkig huisje (+ larven schijnt), maar het is wel een mooie harde werker.
De CO2 reactor eerst maar vervangen door een inline diffuser, is beter voor het uitzicht en het oplossen van de CO2, dus nu links in de bak wat ruimte over. De water inlaat verplaatst van verticaal naar horizontaal, met een deel naar beneden en een deel naar boven gericht ivm beweging oppervlak.
De skimmer ook maar even uit de bak gehaald, want ik had grotere garnalen verwacht te kopen, ik versnipper ze liever niet... Dan om de dag maar even 5 minuten onder toezicht plaatsen.
Na het acclimatiseren eerst 2 slakken toegevoegd. Bij de 2e viel er iets van zijn schild af, een paar minuten later bleek dat we al een baby hadden meegekregen, hopelijk van hetzelfde soort. Na een check met de winkel ook de 3e slak toegevoegd, de volgende keer krijg ik nog een Zebra mee. 10-15 minuten aangekeken, CO2 nog steeds op orde (stottert vaak in het begin even) en toen de garnalen toegevoegd. Iedereen begon direct met schoonmaken, iets eten gegeven en de kinderen vinden het prachtig. Ik monitor de waarden goed en als alles stabiel blijft voeg ik nog 2-3 Zebra's, 10 Sakura of Bloody Mary's en een mooi aantal Kardinaal Tetra's toe. Ook wel leuk om te zien dat de steen links al weer grijs is geworden waar één van de Zebra's langs is geweest
Er is relatief veel zuurstof zichtbaar, komt door het gerommel met de watertoevoer, lucht in de pomp en een waterwissel, zal morgen wel grotendeels weg zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zorgt er alleen maar voor dat ik nog meer spijt heb dat ik niet voor zwart grint gegaan ben vorig jaar.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Haha je wil eendenkroos slijten?Tijgert schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:52:
Heeft iemand interesse in wat opperevlakte groeisels?
De grote hou ik, maar dat kleine drijvende grut (waar garnalen dol op zijn) heb ik wel wat van over.
[Afbeelding]
Je limnobium gaat trouwens wanneer er vissen in de bak zitten ook wel aardig hard met de juiste voeding. Die verkocht ik vroeger ook maandelijks omdat het m'n bak uit puilde.
[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 18-03-2020 09:08 ]
I got pranked
Maare, is dit ook niet ok om in de sloot te dumpen dan?
Echt wel. Op een gegeven moment bedachten mijn maanvissen dat ze dat ook wel lekker vonden, was binnen 2 weken verdwenenSmurfLink schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:07:
[...]
Haha je wil eendenkroos slijten?Succes daarmee. Het is de plaag van alle aquarianen. Heb je het, kom je er NOOIT meer vanaf.. zou willen dat ik 't kon doneren en nooit meer terug hoefde te zien... wat een plaag.
Je limnobium gaat trouwens wanneer er vissen in de bak zitten ook wel aardig hard met de juiste voeding. Die verkocht ik vroeger ook maandelijks omdat het m'n bak uit puilde.
Met een paar weken stevig onderhoud is er wel vanaf te komen hoor, maar als je het een beetje in toom houdt is het ook prima spul. Garnalen zijn gek op drijvende planten, ze nemen enorm veel voedingsstoffen op doordat ze zo snel groeien, wat algen weer tegenhoudt. Let wel dat het veel licht wegneemt voor planten dus bijhouden is wel zaak.Tijgert schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:14:
Ja de verkoper van mijn garnalen vroeg of ik er wat van wilde hebben en moest lachen toen ik ja zei...
I got pranked
Maare, is dit ook niet ok om in de sloot te dumpen dan?
Als je er vanaf wil, schep alles wat je ziet eruit. morgen zie je nieuwe stukjes drijven, ook eruit halen. Doe dit een paar weken en het spul is weg.
Btw NOOIT spul van je aquarium in de sloot gooien! Geen planten, geen dieren! Hoewel het in de meeste gevallen wel meevalt is dit geen spul dat native is. Dat kan betekenen dat het ziekten bij zich draagt waar de bestaande vissen/planten niet tegenkunnen, of in andere gevallen de eigen natuur helemaal overneemt. Eendenrkoos kan heel snel de hele sloot groen maken.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Wil je nog wat?toolkist schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:01:
[...]
Echt wel. Op een gegeven moment bedachten mijn maanvissen dat ze dat ook wel lekker vonden, was binnen 2 weken verdwenen
heb het meerdere malen geprobeerd, braaf elke dag alles eruit scheppen... maar je blijft bezig. Het verstopt zich goed, dan denk je dat je alles hebt.. volgende dag HAHAAA toch niet.
Bij de kleine bak juist zo voorzichtig lopen doen om te zorgen dat ik geen kroos kreeg.. is 2 maanden goed gegaan, ik weet nog steeds niet hoe maar die zit nu ook vol.
Ik vind persoonlijk een droogkamer ook niet zo mooi als je deze niet wegwerkt. Zie ik (grote) voordelen over het hoofd is kan ik het beste gewoon gaan voor slangen achter het aquarium langs?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Kom maar op met dat kroos. Hier 25 mbuna en 6 Congozalmen, en denk dat de goudvissen het ook wel lusten.Tijgert schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 00:52:
Heeft iemand interesse in wat opperevlakte groeisels?
[Afbeelding]
Serieus, moet iemand kroos kwijt in Deventer? Kom maar op
Ik woon helaas niet in de buurt maar mocht je een keer in de buurt van Almere zijndragon2 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:13:
[...]
Kom maar op met dat kroos. Hier 25 mbuna en 6 Congozalmen, en denk dat de goudvissen het ook wel lusten.
Serieus, moet iemand kroos kwijt in Deventer? Kom maar op
Iemand die wil speculeren voor alg dat groene is dat je ziet?
Het leek iets van kroos te zijn, maar toen begon het spongebob te bekruipen en nu zit het ook al tegen m'n ruit.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Blauwalg inderdaad, wat dus inderdaad geen alg is. Veel succes met verwijderen...avotar schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:32:
Over kroos gesproken.
Iemand die wil speculeren voor alg dat groene is dat je ziet?
Het leek iets van kroos te zijn, maar toen begon het spongebob te bekruipen en nu zit het ook al tegen m'n ruit.
[Afbeelding]
Stap 1 is nu zodra je het ziet het direct en zo volledig mogelijk afzuigen. Niet dat water binnenkrijgen dan, dit spul is niet echt fijn (worden jaarlijks zwemplassen voor afgesloten weetjewel).
Vervolgstappen (kunnen) zijn O. A. zoeken naar vervuiling (dode vis, te weinig water verversd,...), meer stroming creëren, minder voeren, eventueel de bak lichtdicht afplakken en paar dagen geheel lichtdicht laten (dus ook niet voeren enz), de bodem vervangen als die is dichtgeslagen, Google maar voor meer opties.
Maar, verwijderen verwijderen verwijderen!
Idd, blauwalg is meestal het gevolg van te weinig NO3SmurfLink schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:28:
Bij mij kwam de blauwalg door een ernstig tekort aan Nitraat (NO3), dat heb ik met poeder gemengd op de juiste concentratie en elke dag gedoseerd, binnen een week was de blauwalg weg. Dus kijk goed naar wat bij jou de oorzaak is. Nitraat en Fosfaat meten!
Na 4 weken meet je een keer en zijn de waardes goed dan begin je met 1 soort vis en dan weer een weekje later voeg je de 2e soort toe en zo breid je langzaam uit tot je het gewenste bestand hebt.
Er zal best iemand roepen dat het zonder indraaien of veel sneller kan maar waarom zou je het risico nemen en een beetje geduld kan geen kwaad.
Waar komt dit nou ineens vandaan? Ik heb echt het idee dat dit topic onder spanning staat...D.deJong schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:43:
@ Taro, stop tijdens het indraaien (ik hou voor het gemak 4 weken aan) eerst eens met alle toevoegingen en metingen. Je maakt je veel te druk en daar word je hobby echt niet leuker van.
Na 4 weken meet je een keer en zijn de waardes goed dan begin je met 1 soort vis en dan weer een weekje later voeg je de 2e soort toe en zo breid je langzaam uit tot je het gewenste bestand hebt.
Er zal best iemand roepen dat het zonder indraaien of veel sneller kan maar waarom zou je het risico nemen en een beetje geduld kan geen kwaad.
Welke toevoegingen?
Wie maakt zich druk? Ik vind het een prachtige hobby en geniet er echt van, kan de hele dag wel staren naar die bezigheid in het water
De garnalen en slakken doen het prima, planten groeien goed (al 3x getopt en opnieuw gepland omdat ze boven het water uitgroeiden). En zoals aangegeven wacht ik enige tijd totdat ik de overige dieren toevoeg.
Komt goed, misschien moet jij je zelf minder druk maken...
Dit is de tweede keer dat je een goed bedoeld advies krijgt wat zonder enige schijn van aanval jegens jou word gegeven verkeerd interpreteert, misschien ligt dit aan jouw.
Je verdediging dat je veel geduld hebt snap ik niet als je binnen 3 weken al garnalen in je bak hebt zitten, dit zijn verreweg de meest kwetsbare beestjes en die gooi jij er als eerste in.
De adviezen hier zijn goed bedoeld en als je geen advies kan handelen die in jouw straatje past moet je niks vragen want voor advies en eventueel commentaar zit je op dit Forum.
[ Voor 73% gewijzigd door D.deJong op 19-03-2020 06:11 ]
Ben inderdaad wat laks geweest de laatste weken met m'n waterwissels en vooral mijn planten veel laten groeien.
Dat wordt dus snoeien en poetsen vanavond... nou ja, er is toch geen voetbal verder op tv.
Of het goed bedoelde advies komt wat vervelend dwingerig overD.deJong schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 05:56:
Gespannen wegens Corona of heb je altijd korte tenen Taro?
Dit is de tweede keer dat je een goed bedoeld advies krijgt wat zonder enige schijn van aanval jegens jou word gegeven verkeerd interpreteert, misschien ligt dit aan jouw.
Zo las ik het tenminste wel. En deze opmerkingen bevestigen dat gevoel meer dan dat ze het ontkrachten.
Ik zal er volgende keer een paar smileys en duimpjes bij zetten. Wat wel opvalt is dat er 2 adviezen zijn en bij alle 2 zit hij boven in de boom.toolkist schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 08:52:
[...]
Of het goed bedoelde advies komt wat vervelend dwingerig over
Zo las ik het tenminste wel. En deze opmerkingen bevestigen dat gevoel meer dan dat ze het ontkrachten.
Verder laat ik het hierbij.
Ik heb in 60 liter wat kleine slakjes zitten, wat langzaam groeit in aantallen heb ik het idee..
Dus wou nog wat helena's halen voor die bak, maar deze is aan de zijkanten boven open.
Blijven deze wat in de bak, of moet ik het geheel dicht maken?
In de 200 heb ik ze ook zitten, maar die bak is dicht, op de 2 invoer gaten na. En heb ze nog niet buiten de bak gezien, marja, 2 verschillende bakken
Ik was 1x vergeten de kap goed terug te zetten, die stond schuin op de bak ivm wat onderhoud... volgende ochtend trof ik 2 slakkenhuisjes en een gedroogde garnaal op de vloer..Renegade666 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:16:
Hoe gaan Helena slakken om met een open bak?
Ik heb in 60 liter wat kleine slakjes zitten, wat langzaam groeit in aantallen heb ik het idee..
Dus wou nog wat helena's halen voor die bak, maar deze is aan de zijkanten boven open.
In de 200 heb ik ze ook zitten, maar die bak is dicht, op de 2 invoer gaten na. En heb ze nog niet buiten de bak gezien, marja, 2 verschillende bakken

Duidelijk, moet ik er even iets voor bedenken...
De toon is vaak belangrijker dan de boodschap. In ieder geval bedankt voor je advies, ik zal er rekening mee houden.
[ Voor 60% gewijzigd door Taro op 19-03-2020 19:23 ]
https://dennerle.com/site...0l_leer.png?itok=5Cu8A0Xr
Samen met een Dennerle 8 watt LED lamp
https://dennerle.com/site..._fro_nano_style_led_l.png
EHEIM air filter
https://www.eheim.com/res...8/images/180109010149.jpg
EHEIM air100
https://www.eheim.com/res...4/images/181018101031.jpg
Ik wil Shrimp Soil kopen (zwart, iets van https://dennerle.com/nl/p...l/shrimp-king-active-soil of soortgelijks) en gebruik maken van osmosewater. Het aquarium is nu nog helemaal leeg dus ik moet ook nog planten toevoegen. Ik vind een stuk (kien/spider)hout wel mooi met daarop mos of een mooie varen. Maar verder? Kan ik in de soil ook iets van gras zetten? Als ik javamos neem, kan ik dat ook in de grond zetten/leggen/plakken of moet het altijd op een ondergrond gelijmd worden?
Javamos moet naar mijn weten inderdaad op hout of steen en kan je met speciaal garen of inderdaad speciale lijm vastzetten, niet op de grond.
Filtert die filter het water wel voldoende en kunnen zich daar voldoende bacteriën in nestelen om schadelijke stoffen af te breken?
Ik ben een beginner, dus ga niet alleen op mijn bericht af, maar voor de rest kan het volgens mij zo werken. Waarom ga je overigens voor osmosewater? Ik ken op zich de reden, maar weet niet of het echt nodig is en moet je dan niet ook weer bepaalde mineralen toevoegen?
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 19-03-2020 21:19 ]
Ah, vandaar. De reden dat ik voor Neocaridina ben gegaanmvds schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 21:19:
osmosewater is makkelijker op de waardes te krijgen die ik voor caridina garnalen nodig heb
Best lastig om ze scherp op de foto te zetten!.
Denk dat ze op dit moment aan de inlaat te zien ongeveer 1mm groot zijn.
Ben benieuwd hoeveel het er gaan overleven, de ouders zijn fel!, maar de andere 50 vissen in het aquarium ruiken lekker vers voer....
De meeste vissen blijven ondertussen op een halve meter tot meter afstand.
Mamma met de visjes
:strip_exif()/f/image/wzURIpUmqS6cRezvCGMSfj02.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gRTONci6yFGfSHuxTnw8ywlq.jpg?f=fotoalbum_large)
Pappa en mamma met de visjes.
:strip_exif()/f/image/CEtaEfzqyjhJkWsLGeAVWn7J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GueCSEyUX5v9My1LGLbPtlrt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d2y8fE1owm7bw3PZk7tRtw45.jpg?f=fotoalbum_large)
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Alle beplanting en decoratie eruit en schoongemaakt, veel gesnoeid, 50% waterwissel gedaan.
Toen kwam ik er eigenlijk pas achter hoe slecht een deel van m'n planten er aan toe was. Rotte wortels, slijmerig blad (vooral m'n snelgroeiers). Dus ik heb denk ik maar een kwart van de beplanting over nu. Geen dode vissen gevonden (kon ik me ook niet voorstellen).
Heb op m'n hout na de rest van de decoratie uit de bak gelaten. Eerst maar eens gaan opzoeken hoe ik die grondig kan reinigen.
Eigenlijk wilde ik m'n filter ook nog schoonmaken, maar daar wacht ik nog even een week mee gezien de grote veranderingen in de bak.
Ik kon ook nog een stuk of 7 platy jongen redden. Wat wel leuk is, aangezien ze van m'n Bleeding Heart koppeltje lijken te zijn.
Ik heb ook 3 Helena's in een open bak. Zitten er al een half jaar in. Kruipen er bij mij nooit uit. Het zijn wel moordmachines trouwens. Een dode of zwakke garnaal pakken ze ook zonder problemen.Renegade666 schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 17:16:
Hoe gaan Helena slakken om met een open bak?
En dooie vissen vind je nooit meer terug.peppie71 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Ik heb ook 3 Helena's in een open bak. Zitten er al een half jaar in. Kruipen er bij mij nooit uit. Het zijn wel moordmachines trouwens. Een dode of zwakke garnaal pakken ze ook zonder problemen.
Nee, ik gebruik easy life profito als groeimiddel.mvds schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 09:05:
@avotar Rottende snelgroeiers? Gebruik je Easy Carbo? Die combo ging bij mij vrijwel altijd fout, vooral mijn waterpest verging helemaal tot snot wanneer ik Easy Carbo toevoegde.
Die ken ik niet maar misschien werkt dat net zoals Easy Carbo?avotar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:56:
[...]
Nee, ik gebruik easy life profito als groeimiddel.
Wat ik op internet lees, is carbo vloeibare co2 en profito echt voeding en sporen, maar geen co2.mvds schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 12:49:
[...]
Die ken ik niet maar misschien werkt dat net zoals Easy Carbo?
De carbo gebruikte ik ook, maar heb ik wel snel vervangen voor een CO2 fles (dit was omwille het bestrijden van een alg probleem.)
En inderdaad: Profito is voeding voor je planten, carbo is vloeibare CO2.
[ Voor 14% gewijzigd door g1n0 op 20-03-2020 15:06 ]
Werkt wel wat, maar is niet het zelfde als echt CO2. En heb beide in 1 bak, en nog steeds groene stip..
Begin deze week was 1 van mijn anubias aan het bloeien. Maar de oto's vonden het lekker had ik het idee
Er is nu niets meer dan een leeg steeltje over..

[ Voor 7% gewijzigd door Renegade666 op 20-03-2020 15:11 ]
Ik maak de verpakking open en schrik mij dood, ik denk dat ik half Venetië van Salvinia kan voorzien en de Java Ferns zijn enorm
Maar even wat reservebakken gebruikt. Iemand in Flevoland interesse in wat Salvinia?

:strip_exif()/f/image/l2hZclyr0FeCBiWtw1roWGjr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CJd6EIjvzrb9CC1q9glx17Yz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FaZ5hM0HHCx8RyBx8XYTdRlb.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen nog maar wat extra bakken zoeken om wat meer wateroppervlak vrij te maken:
:strip_exif()/f/image/WB1KzPUxghgw5ufTxrgN10T5.jpg?f=fotoalbum_large)
Even meeliften op het al bestaande extra licht
:strip_exif()/f/image/fMtotamkOCYchh0ax6qYOTwY.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Ik tel inmiddels 5 baby slakken... Ik heb er 1 in de bak zien vallen bij het toevoegen van een slak, maar we zien er nu nog 4 extra, mogelijk zitten er dus nog tig achter de stenen en tussen de planten die je niet eens kunt zien.
Als het nakomelingen van die Duitse Helmslak zijn, dan zijn ze zeer welkom, die werkt echt 10x zo hard als de Zebraslakken, complete stenen zijn al algenvrij door hem, terwijl de Zebraslakken maar een beetje rondcruisen, op elkaar zitten en van het toegevoegde eten genieten. Maar wat zouden jullie doen, ze voor de zekerheid verwijderen? Het huisje is wel erg teer, dus ik weet niet of ze dat overleven. Aan de andere kant wil ik voorkomen dat het planteneters zijn die zich snel voortplanten en ik niet in de bak wil hebben.
Ik heb nog wel een reservebak zonder iets levends erin om ze tijdelijk te plaatsen, te kijken welke soort het is en dan een keuze te maken.
[ Voor 18% gewijzigd door Taro op 20-03-2020 23:18 ]
Waar heb je die planten besteld?Taro schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:00:
Vandaag de Salvinia en Java Fern binnengekregen. Ik had 3 bakjes Salvinia besteld, ik dacht daarmee met 15x15 cm per stuk +-50% van het oppervlak af te dekken. De 2 Java Ferns zou ik dan op een steen met vrije ruimte plaatsen.
Ik maak de verpakking open en schrik mij dood, ik denk dat ik half Venetië van Salvinia kan voorzien en de Java Ferns zijn enorm
Bij https://www.aquaplantsonline.nl, erg tevreden.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
Ben bijvoorbeeld al maanden opzoek naar kardinaal tetra's maar in elke winkel waar ik ze zie zijn ze zo flets.
terwijl ze bij mij echt krachtig blauw/rood zijn. Ze zullen dan vast bij trekken in mijn aquarium, maar durf het gewoon niet aan.
Kwam er bij mijn roodstaart zalmpjes achter dat alle finnen vel rood kleuren, maar daar was in de dierenwinkel niets van te zien.
Water ziet er dan niet zo goed uit (beetje oranje), maar de vissen voelen zich er goed in
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Daar heb ik inderdaad ook al meerdere keren naar volle tevredenheid besteld.Taro schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Thanks voor de tipTaro schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:51:
[...]
Dan ga ik ook maar meteen een grotere kweekbak halen voor mijn planten want deze is nu al vrijwel te klein
[ Voor 19% gewijzigd door BurnerT op 21-03-2020 13:42 ]
Dit topic is gesloten.