Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 92 Laatste
Acties:
  • 415.603 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:20

JME

zeg maar Jamie

Mijn Anubias Barteri wordt nu echt te groot. De rizoom is bijna 20 cm lang en groeit omhoog, waardoor de bovenste bladeren boven water beginnen te komen. Hoe snoei ik dat ding? Ik lees hier en daar dat je de rizoom kan breken/snijden, maar aan welke kant loopt ie daarna weer uit? Bewaar je de bovenkant of de onderkant? En blijf je de breuk zien of heelt dat weer? Ik wil hem inperken, niet slopen...

[ Voor 5% gewijzigd door JME op 21-03-2020 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

avotar schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 13:38:
[...]

Wat ik op internet lees, is carbo vloeibare co2 en profito echt voeding en sporen, maar geen co2.
-CO2 is een gas, en kun je dus alleen als gas toedienen. In zo'n hogedrukfles is het overigens wel een vloeistof, maar dat is bij 50 Bar ofzo. Bij 1 bar (atmosfeer) is het een gas.
-Profito is sporenelementen maar bevat uiteraard geen CO2 en ook geen Nitraat en Fosfaat
-Easycarbo is glutaraldehyde, dat is een biocide (soort onkruid-doder zeg maar). Het is géén koolstofbron en heeft dus niets te maken met CO2. Het doodt algen en geeft planten daardoor meer kans om het van de algen te winnen. Zelft noemt easylife het op hun website overigens wel een koolstofbron maar dat is pure marketing. Net zoals aardbeienvla bij wijze van spreken ook maar 0,1% aardbei bevat.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 21-03-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:40
mvds schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:43:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het inrichten en starten van een nano aquarium, specifiek voor garnalen? Ik heb een Dennerle Nano Cube van 60 liter
https://dennerle.com/site...0l_leer.png?itok=5Cu8A0Xr
Samen met een Dennerle 8 watt LED lamp
https://dennerle.com/site..._fro_nano_style_led_l.png
EHEIM air filter
https://www.eheim.com/res...8/images/180109010149.jpg
EHEIM air100
https://www.eheim.com/res...4/images/181018101031.jpg

Ik wil Shrimp Soil kopen (zwart, iets van https://dennerle.com/nl/p...l/shrimp-king-active-soil of soortgelijks) en gebruik maken van osmosewater. Het aquarium is nu nog helemaal leeg dus ik moet ook nog planten toevoegen. Ik vind een stuk (kien/spider)hout wel mooi met daarop mos of een mooie varen. Maar verder? Kan ik in de soil ook iets van gras zetten? Als ik javamos neem, kan ik dat ook in de grond zetten/leggen/plakken of moet het altijd op een ondergrond gelijmd worden?
Ga je ook co2 toepassen op die bak? Mij hebben ze altijd geleerd dat je een filter op lucht beter niet combineert met een co2 kit. Is het enkel voor het goed kweken van deze garnaaltjes dan is het prima.

Voor crystalred achtige zou ik zeker de investering doen voor een osmose apparaatje. Ik heb heel wat nieuwe garnalen moeten kopen totdat ik bij iemand kwam die zijn garage er vol mee had staan. Die liet me de truuk zien.

Een osmose apparaat en een TDS meter van ali. Dit is eenmalig de prijs van 20 garnaaltjes nou geloof me op hard nederlands kraanwater ga je in de komende jaren een veelvoud van dat geld aan nieuwe garnalen kwijt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Waarom zou je vloeibare "CO2" toevoegen ipv echte CO2 uit een fles? Er zijn genoeg verhalen te vinden over de gevolgen voor de dieren in je aquarium als je "nep" CO2 toevoegt.

Ik heb nu een paar weken een CO2 set en sinds vorige week een inline diffuser ipv een CO2 reactor of normale CO2 diffuser in het aquarium (beide getest) en ben erg tevreden. De planten laten al nieuwe bladeren en nieuwe witte wortels zien. De stemplants heb ik al 2x moeten toppen en opnieuw kunnen herplanten.

Ja, het is een investering, maar naar mijn idee zijn geld meer dan waard.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:11:
Waarom zou je vloeibare "CO2" toevoegen ipv echte CO2 uit een fles? Er zijn genoeg verhalen te vinden over de gevolgen voor de dieren in je aquarium als je "nep" CO2 toevoegt.

Ik heb nu een paar weken een CO2 set en sinds vorige week een inline diffuser ipv een CO2 reactor of normale CO2 diffuser in het aquarium (beide getest) en ben erg tevreden. De planten laten al nieuwe bladeren en nieuwe witte wortels zien. De stemplants heb ik al 2x moeten toppen en opnieuw kunnen herplanten.

Ja, het is een investering, maar naar mijn idee zijn geld meer dan waard.
Voor een klein low-tech bakje snap ik de keuze voor easycarbo wel. Makkelijk, laagdrempelig. Maar bij een iets groter aquarium is CO2 al snel beter en goedkoper ook. Investering is eenmalig en valt wel mee. Ik kijk persoonlijk altijd naar de kosten over de lange termijn, en dan is Co2 hartstikke goedkoop. Ik gebruik 10 kg flessen. Bestel er meestal 5 of 6 tegelijk. 30 euro per fles. Kan ik weer een paar jaar vooruit :D

Maar ik denk vooral dat je je moet beseffen wat je met easycarbo aan het doen bent. Je bestrijdt de gevolgen van een CO2 tekort met gif (algen doden) in plaats van dat je CO2 toevoegt. Je zou hooguit kunnen stellen dat door afdoding van de algen er iets meer CO2 (afkomstig uit de lucht in kamer) overblijft voor de planten.

Ik vind easycarbo overigens wel erg handig voor spot-treatment van algen (toen ik nog algen had). Dat werkt erg goed. Maar goedkoper is om gewoon beetje waterstofperoxide daarvoor te gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door de Peer op 21-03-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Je kan ook op Ali een adapter kopen zodat je van die sodastream flesjes kan aankoppelen. Je hebt ook weer adapters om van een grote co2 fles (3 liter ong 110 euro) de kleine sodastream flesjes te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer Waar koop je de CO2? Ik heb nu een hervulbare 0,5 kg fles staan (zat bij de set), maar moet die waarschijnlijk iedere 2-3 maanden laten bijvullen (incl. bijbehorende autorit en tijdelijk geen CO2). Heb dan liever een grotere fles en een paar reserve flessen.

Heb ook wel mensen brandblussers zien gebruiken als CO2 set, maar je kunt de kwaliteit niet garanderen ivm mogelijke toegevoegde stoffen en ik wil wel kwaliteitsspul hebben.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:48:
@de Peer Waar koop je de CO2? Ik heb nu een hervulbare 0,5 kg fles staan (zat bij de set), maar moet die waarschijnlijk iedere 2-3 maanden laten bijvullen (incl. bijbehorende autorit en tijdelijk geen CO2). Heb dan liever een grotere fles en een paar reserve flessen.

Heb ook wel mensen brandblussers zien gebruiken als CO2 set, maar je kunt de kwaliteit niet garanderen ivm mogelijke toegevoegde stoffen en ik wil wel kwaliteitsspul hebben.
Laatste keer heb ik er 5 hier gekocht: https://goedkoopdrank.nl/...s-10-Kilo?search=koolzuur
Maar het is altijd weer een beetje zoeken qua leveranciers en hun voorwaarden qua verzenden etc...

Ik heb een 720L aquarium en denk dat ik hier wel 2 a 3 jaar mee uit de voeten kan.
Maar volgens mij is dit niet de moeite waard voor 1 of 2 flessen want er waren wel verzendkosten.

Brandblussers kan ook wel hoor, maar kom er maar eens aan. En is alsnog best duur.

Ik heb de 10Kg fles in de meterkast staan, en de CO2 leiding door de kruipruimte naar het aquarium in de woonkamer lopen. Dus geen lelijke fles in de woonkamer, of in het meubel.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 21-03-2020 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@de Peer 1 fles = 27,50 + verzendkosten + 120 Euro statiegeld, dat tikt wel aan. Maar statiegeld krijg je natuurlijk terug en 10 kg voor +-32,50 Euro is niet duur tov 0,5 kg hervulbare flesjes van bijv. JBL.

Ik ga het overwegen, uiteindelijk gaat het over de totaalprijs over >10 jaar en niet enkele maanden, dus is best wel interessant. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@Taro Vanaf die 10l fles kan je meerdere kleine sodastream flesjes vullen zodat je je eigen vulstation hebt. Althans dat wil ik zo gaan doen. Nu mix ik nog elke twee weken gist met suiker en water op men diy colafles setup :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@BurnerT Zo kan je het inderdaad ook zien :)

Het nadeel van zelf CO2 maken met o.a. gist is dat je de stroom aan CO2 vaak niet voldoende kunt controleren. Ik heb +-60 bar in de fles en +-1.5 bar aan werkdruk met dubbele manometer. Als een fles bijna leeg is wil dat nog weleens tot enorme pieken en dalen leiden met bijbehorende sterfte en of tekorten in je aquarium. En zelf CO2 genereren kan of onvoldoende druk opleveren voor een inline diffuser of onvoorspelbaar zijn.

Daarom zou ik inderdaad overstappen naar échte CO2 en dan klinkt jouw oplossing als een goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Dat wil ik ook zeker over naar een echte CO2 set. Maar omdat ik dan meteen 3 of 4 bakjes zou willen voorzien van CO2 spaar ik nog even door zodat ik meerdere reduceer ventielen en flesjes kan kopen en een grote fles als vul station.

Al zit zit ik dan toch wel tegen een aanzienlijk bedrag. (3x reduceerapparaat 3x magneetklep 3x bellenteller 3x inline infuser 3x sodastream statiegeld en dan eerste keer vulling want die zit er std in, bijbehorende koppelingen en dan de grote fles nog a 150 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

BurnerT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 19:11:
Dat wil ik ook zeker over naar een echte CO2 set. Maar omdat ik dan meteen 3 of 4 bakjes zou willen voorzien van CO2 spaar ik nog even door zodat ik meerdere reduceer ventielen en flesjes kan kopen en een grote fles als vul station.

Al zit zit ik dan toch wel tegen een aanzienlijk bedrag. (3x reduceerventiel 3x magneetklep 3x bellenteller 3x inline infuser 3x sodastream statiegeld en dan eerste keer vulling want die zit er std in, bijbehorende koppelingen en dan de grote fles nog a 150 euro.
Is direct vanaf de fles geen optie? er bestaan splitters zodat je direct 4 aquaria tegelijk kunt voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@de Peer Dan moet ik toch flink wat leidingwerk door de kruipruimte gaan leggen. De bakken staan namelijk een meter of 3 uitelkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 20:18

mvds

Totally awesome!

BurnerT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Ga je ook co2 toepassen op die bak? Mij hebben ze altijd geleerd dat je een filter op lucht beter niet combineert met een co2 kit. Is het enkel voor het goed kweken van deze garnaaltjes dan is het prima.

Voor crystalred achtige zou ik zeker de investering doen voor een osmose apparaatje. Ik heb heel wat nieuwe garnalen moeten kopen totdat ik bij iemand kwam die zijn garage er vol mee had staan. Die liet me de truuk zien.

Een osmose apparaat en een TDS meter van ali. Dit is eenmalig de prijs van 20 garnaaltjes nou geloof me op hard nederlands kraanwater ga je in de komende jaren een veelvoud van dat geld aan nieuwe garnalen kwijt zijn.
Nee hoor, geen CO2. Het gaat echt puur een garnalenbak worden en geen plantenbak. Ik vind het leuk om wat planten erbij te hebben (en het is ook belangrijk voor de garnalen zodat ze zich kunnen verstoppen als ze dat willen) maar het is niet de bedoeling dat ik allemaal spul moet gaan toevoegen aan het water om de planten gezond te houden.

Ik heb hier in de buurt een tappunt zitten voor osmosewater waar ik voor €2 100 liter kan tappen. Dus voor mijn 60 liter bak zit ik wel goed. :) Maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Het is maar eurotjes verschil dan idd tov een eigen apparaatje. Je zou dan een (donkere) regenton kunnen vullen luchtsteentje erin en dan kan je op voorhand een grote batch klaarmaken met GH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
BurnerT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Dat hangt dus gigantisch van je locatie af, dus zonder te weten of je kraanwater echt hard is is dit niet echt handig advies. Mijn water is juist extreem zacht, garnalen en ZA vissen gedijen hier dus geweldig op 't kraanwater. Maar ik zal dus geen vissen nemen die harder water nodig hebben, dan zou ik kalk moeten toevoegen en al.

Bij hard water kan je naast osmose ook denken aan extra hout, bladeren en turf in 't filter.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels tel ik 9 baby kleine slakken... 5 Zebra slakken gekocht + 1 Duitse Helmslak bonus. Er van uitgaande dat je 1 slak per 20 liter water wil hebben en dat ze in zoet water niet kunnen voortplanten. Nu heb ik er dus al minimaal 15 in nog geen week tijd en wat groeien ze hard...

Ik denk dat ik naast 1 kg Salvinia drijfplanten ook maar slakken op Marktplaats ga zetten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeSys6xP1DVyBLvruJ_ytaU0ABY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAv2XgnEr7Tg7WBQxs61f3Aq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:20:
Inmiddels tel ik 9 baby slakken... 5 Zebra slakken gekocht + 1 Duitse Helmslak bonus. Er van uitgaande dat je 1 slak per 20 liter water wil hebben en dat ze in zoet water niet kunnen voortplanten. Nu heb ik er dus al minimaal 15 in nog geen week tijd en wat groeien ze hard...

Ik denk dat ik naast 1 kg Salvinia drijfplanten ook maar slakken op Marktplaats ga zetten :)

[Afbeelding]
Zijn dat niet gewoon posthoornslakken? Reguliere plaagslakjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

SmurfLink schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:31:
[...]

Zijn dat niet gewoon posthoornslakken? Reguliere plaagslakjes...
Bij nader inzien zou dat inderdaad kunnen. De anderen lijken nog meer op bolletjes, maar deze 2 hebben duidelijk een ander huisje en de slakken komen ook verder/anders uit het huisje dan de Zebraslakken.

Ik verplaats ze wel naar de reservebak, kunnen ze daar lekker verder eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
SmurfLink schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:12:
[...]

Dat hangt dus gigantisch van je locatie af, dus zonder te weten of je kraanwater echt hard is is dit niet echt handig advies. Mijn water is juist extreem zacht, garnalen en ZA vissen gedijen hier dus geweldig op 't kraanwater. Maar ik zal dus geen vissen nemen die harder water nodig hebben, dan zou ik kalk moeten toevoegen en al.

Bij hard water kan je naast osmose ook denken aan extra hout, bladeren en turf in 't filter.
I wish xD dat we dat hier ook hadden. Minder kalk in de badkamer enzo. Dit stukje Brabant is helaas niet zo gefortuneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
BurnerT schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:13:
[...]

I wish xD dat we dat hier ook hadden. Minder kalk in de badkamer enzo. Dit stukje Brabant is helaas niet zo gefortuneerd.
Smaken verschillen ;) Ik vond het knoertharde water in Gorinchem juist altijd top; ik vind Malawi en Tanganjika cichliden tof :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@dragon2

Helemaal mee eens.

Ik ben meer een garnalen freak en die zitten meestal liever op zachter water. Tevens is zachtwater een voudig hard te maken andersom is wat meer werk.

[ Voor 39% gewijzigd door BurnerT op 22-03-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07
BurnerT schreef op zondag 22 maart 2020 @ 14:21:
@dragon2

Helemaal mee eens.

Ik ben meer een garnalen freak en die zitten meestal liever op zachter water. Tevens is zachtwater een voudig hard te maken andersom is wat meer werk.
regenton buiten en klaar?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@Bockelaar Er zitten gemiddeld tussen de 60 en 120 crystal red garnalen in die bak. In de meeste aquarium zaken plusminus 4 euro per garnaalje. Dan ga ik liever voor een "steriele" versie van regenwater :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

Winkiller

De Mopperpot

de Peer schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 18:20:
[...]

en dan is Co2 hartstikke goedkoop. Ik gebruik 10 kg flessen. Bestel er meestal 5 of 6 tegelijk. 30 euro per fles. Kan ik weer een paar jaar vooruit :D
Nice waar ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Uiteindelijk toch maar de LFS gemaild om wat plantjes te bestellen. Die zaak moet de crisis natuurlijk ook wel kunnen overleven als ik er later nog gebruik van wil kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

Thanks, heb je meer info over het vervoer en de volledige kosten ?
Hoe zit het met lege flessen weer inleveren ?
Van welke leverancier (de flessenvullers) komen deze flessen ?
Ik heb lege staan van Jewa gas.

[ Voor 14% gewijzigd door Winkiller op 22-03-2020 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Winkiller Ik heb ze een uurtje geleden een mailtje gestuurd met de vraag hoe je ze weer kunt inleveren (vullen/statiegeld) en of ze bijv. ook 1-2 flessen kunnen verzenden ipv een pallet. Als ik antwoord heb zal ik dat hier ook even posten.

Ik heb de CO2 in mijn woonkamer staan, nu een "nette 500 gram JBL" fles, een 2 kg horeca fles kan nog net achter een plantenpot, maar 10 kg is geen optie. En om nou zelf flessen bij te gaan vullen, laat ik dat maar niet doen, ik moest zelfs weer even uitzoeken welke kant zu/auf -> dicht/open was op die Duitse fles :)

Misschien als de hobby over >1 jaar nog leuk is inderdaad maar een CO2 leiding leggen en met 10 kg aan de slag, maar voordat ik een hele pallet bij ze ga afnemen zijn we nog wel even verder.

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 22-03-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Winkiller schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Thanks, heb je meer info over het vervoer en de volledige kosten ?
Hoe zit het met lege flessen weer inleveren ?
Van welke leverancier (de flessenvullers) komen deze flessen ?
Ik heb lege staan van Jewa gas.
50 euro verzendkosten dacht ik. Ik dacht dat daar ook borg bij zat die je terug kunt krijgen voor het pallet waar ze het op leveren.
Leverancier BelCO2
Inleveren kan gewoon als je de aankoopbon kan laten zien..
Taro schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:29:
@Winkiller
Misschien als de hobby over >1 jaar nog leuk is inderdaad maar een CO2 leiding leggen en met 10 kg aan de slag, maar voordat ik een hele pallet bij ze ga afnemen zijn we nog wel even verder.
CO2 Leiding is bij mij gewoon een plastic slangetje van een paar euro van Ali express.

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 22-03-2020 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

de Peer schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:35:
[...]
CO2 Leiding is bij mij gewoon een plastic slangetje van een paar euro van Ali express.
Gewoon een loze leiding gebruiken vanaf de meterkast voor een relatief standaard CO2 slang lijkt mij voldoende toch? Of moet je bij >15 meter andere regels hanteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Gewoon een loze leiding gebruiken vanaf de meterkast voor een relatief standaard CO2 slang lijkt mij voldoende toch? Of moet je bij >15 meter andere regels hanteren?
Regels?
Ik heb gewoon een 6mm PU slangetje de kruipruimte in lopen (geen loze leiding) en bij aquarium weer de vloer door.

zoiets dus: https://www.reichelt.nl/p...WZD9sTgaAtZWEALw_wcB&&r=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Regels, regels... :) Ik bedoel: Een ethernet kabel van 200 meter werkt minder goed/snel dan een kabel van 100 meter. Of een zonnepanelen omvormer op 10 meter afstand heeft weer dikkere stroomkabels nodig dan 1 meter afstand. CO2 druk kan misschien afnemen als de slangen langer worden? Dat bedoel ik.

Ik heb overigens een JBL U1100 opvoerpomp gekocht om makkelijker vanuit emmers de aquariums te kunnen vullen. Dus je laat bijv. warm water uit de kraan in een emmer lopen, legt de pomp op de bodem, meet de temperatuur en zet de pomp richting je aquarium aan als de temperatuur goed is en je bijv. eerst de pH op orde hebt gebracht. Nou heeft deze aan een kant een 16/22 slang nodig, die heb ik voldoende. Maar aan de andere kant is er 19/25 nodig, die kom je niet veel tegen. Kent iemand een leverancier waar de prijs per meter acceptabel is? Ik heb minimaal 12 meter nodig.

[ Voor 49% gewijzigd door Taro op 22-03-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op zondag 22 maart 2020 @ 22:45:
Regels, regels... :) Ik bedoel: Een ethernet kabel van 200 meter werkt minder goed/snel dan een kabel van 100 meter. Of een zonnepanelen omvormer op 10 meter afstand heeft weer dikkere stroomkabels nodig dan 1 meter afstand. CO2 druk kan misschien afnemen als de slangen langer worden? Dat bedoel ik.

Ik heb overigens een JBL U1100 opvoerpomp gekocht om makkelijker vanuit emmers de aquariums te kunnen vullen. Dus je laat bijv. warm water uit de kraan in een emmer lopen, legt de pomp op de bodem, meet de temperatuur en zet de pomp richting je aquarium aan als de temperatuur goed is en je bijv. eerst de pH op orde hebt gebracht. Nou heeft deze aan een kant een 16/22 slang nodig, die heb ik voldoende. Maar aan de andere kant is er 19/25 nodig, die kom je niet veel tegen. Kent iemand een leverancier waar de prijs per meter acceptabel is? Ik heb minimaal 12 meter nodig.
Ahh zo! . Nou ik merk er niets van in ieder geval. Is idd zo'n 13m bij mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 09:46
boomr schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:36:
[...]

Om te beginnen dank je voor je reactie.

Die foto zal ik morgenavond even toevoegen. Het is een zij btw.
Nitriet en nitraat zijn prima. Ik heb zo'n JBL testkoffer gekocht omdat ik de teststrips die ik voorheen had niet vertrouwde. Ik heb vwb nitriet/nitraat erg lage waarden. Dusdanig laat dat ik vwb plantengroei aangeraden word dat toe te voegen maar daar wil ik op dit moment niet aan.
De rest van de waterwaarden zijn ook prima en consistent. Enige wat een paar weken geleden een uitschieter was is Silicaat. dit heb ik flink verlaagd met SilicatEx in de filter.

Ik heb de standaard Ramirezi. Dit is inderdaad nakweek. Ik haal deze bij aquarium Coenen in Best. Volgens mij een goede LFS wat ik toe nu toe heb ervaren. Vissen zien we altijd prima uit en worden goed verzorgd. Ik vond trouwens de Ramirezi net iets mooier dan de Microgeophagus altaspinozus en blijft iets kleiner, daarom ben ik daarvoor gegaan. Wellicht achteraf toch de verkeerde keuze:S
Eerder beloofd om wat fotos te maken van het visje. Zoals je ziet is het beestje erg mager. De laatste dagen heb ik weer wat ander voer geprobeert: Net uitgekomen artemia. VEEL te klein voor dit visje, maar ze probeert er toch wel wat te eten. Nu dus alvast een tweede batch opgezet. Maar nog steeds vreet t visje zich niet vol terwijl de rest van mij vissen dat wel netjes doen. Het buikje is ontzettend ingevallen.

Iemand nog slimme ideeën?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ8k6xCiC6z97AQnoxZ4jb9e7ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/70esZ9sVn11Kg0qnteD508jQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKQjUzny9mcZGSix9urfPgRy1rM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7E0Btm4fRnXcx53Wn4ChPyi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiHTZHGzzI3Lf-IGcg_Ywfn2QTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YDk7LjU014MSMyy5QNbZoYs.jpg?f=fotoalbum_tile

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:22
@boomr
Die witten stippen, dat hoort zo?

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels antwoord ivm de CO2 flessen:
via post is niet mogelijk,
bestellen en afhalen wel. Haarlem
Niet alle vragen zijn beantwoord, maar gelukkig hier in de buurt een winkel gevonden die ze relatief goedkoop bijvult.

Heb daar nu naast een 500 gram fles ook een 2 kg fles gehaald, dan heb ik altijd een backup.

[ Voor 72% gewijzigd door Taro op 24-03-2020 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
boomr schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Eerder beloofd om wat fotos te maken van het visje. Zoals je ziet is het beestje erg mager. De laatste dagen heb ik weer wat ander voer geprobeert: Net uitgekomen artemia. VEEL te klein voor dit visje, maar ze probeert er toch wel wat te eten. Nu dus alvast een tweede batch opgezet. Maar nog steeds vreet t visje zich niet vol terwijl de rest van mij vissen dat wel netjes doen. Het buikje is ontzettend ingevallen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ze ziet er voor wat ik kan zien gezond uit. Misschien ietsje aan de magere kant. Mooi visje. Heb je diepvriesvoer in huis? Bij mij werkt rooie mug altijd, da's feest voor iedereen. Anders iets van tubifex halen bij de dierenwinkel, voor zolang het nog mag. Da's levend voer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SmurfLink schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Ze ziet er voor wat ik kan zien gezond uit. Misschien ietsje aan de magere kant. Mooi visje. Heb je diepvriesvoer in huis? Bij mij werkt rooie mug altijd, da's feest voor iedereen. Anders iets van tubifex halen bij de dierenwinkel, voor zolang het nog mag. Da's levend voer.
Beter nooit tubifex en rode mug voeren aan cichliden, zeker niet aan 1 die niet jofel is. Niet diepvries, niet levend.

Witte mug, zwarte mug, artemia, watervlooien kan wel (vlokreeftjes en garnalen ook, maar dit visje is niet zo groot, cyclops kan ook maar is snel en klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
dragon2 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Beter nooit tubifex en rode mug voeren aan cichliden, zeker niet aan 1 die niet jofel is. Niet diepvries, niet levend.

Witte mug, zwarte mug, artemia, watervlooien kan wel (vlokreeftjes en garnalen ook, maar dit visje is niet zo groot, cyclops kan ook maar is snel en klein).
Artemia levend en diepvries geprobeert. Pakt ze, maar erg weinig en spuugt t vaak ook weer uit. Watervlooien levend ook geprobeert, zelfde verhaal. Pakt er een of 2, en met de rest zit ze voornamelijk te spelen.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-01 12:51
SmurfLink schreef op maandag 23 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Die ziet er alles behalve gezond uit in mijn ogen 8)7 8)7 8)7
Kijk naar die ogen die vis heeft een enorme groeiachterstand (oog veel te groot tegenover lichaam).
My 2 cents.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
[...]
Niet echt... Of laten zitten, of apart zetten en dan maar soort van lukraak medicijnen erbij doen. :|
Het kunnen interne parasieten zijn, mja, die zijn soms lastig te bestrijden en al helemaal als je geen idee hebt hoe of wat.
"Rams are also susceptible to infestations of both internal and external parasites, the most common of these being Hexamita, a parasite of the gastrointestinal tract. Hexamita and other protozoans can be treated during the quarantine period with the addition of a suitable medication."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peppie71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-06 15:33
Rikske_007 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 08:55:
[...]

Die ziet er alles behalve gezond uit in mijn ogen 8)7 8)7 8)7
Kijk naar die ogen die vis heeft een enorme groeiachterstand (oog veel te groot tegenover lichaam).
My 2 cents.
Ik vraag me af of dit een Ramirezi is. De ogen lijken meer op een Altispinosa.

Misschien zit ik fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Voor de CO2 toevoegers: Vlak na een waterwissel is het CO2 niveau natuurlijk weer een stukje lager. Voegen jullie dan tijdelijk wat extra CO2 toe totdat het gewenste niveau weer is bereikt of laat je het niveau langzaam weer op peil komen en stel je het naaldventiel niet anders in? De planten vinden beide prima, maar ik kan mij voorstellen dat het voor de inwoners van de tank stabieler is om dit snel weer op het vorige niveau te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 21:35:
[...]
Dat hoor ik de laatste jaren wel vaker, wil je me ook vertellen waarom je dat zegt ? Ik heb een vermoeden.
Ik ben van de overdaad is schadelijk dus met mate, geeft bij mij al meer dan 30 jaar weinig problemen.
Nu vraag ik dit eigenlijk i.v.m. de Tubifex maar hoor je ook graag over de rode muggenlarven.

Het probleem is dat dit soort opmerkingen tussen de oren gaat zitten, is je cichlide plots ziek wordt er direct gevraagd of ze rode muggenlarven hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:45:
Voor de CO2 toevoegers: Vlak na een waterwissel is het CO2 niveau natuurlijk weer een stukje lager. Voegen jullie dan tijdelijk wat extra CO2 toe totdat het gewenste niveau weer is bereikt of laat je het niveau langzaam weer op peil komen en stel je het naaldventiel niet anders in? De planten vinden beide prima, maar ik kan mij voorstellen dat het voor de inwoners van de tank stabieler is om dit snel weer op het vorige niveau te krijgen.
Ikzelf wissel persoonlijk heel erg weinig. Maximaal 5-10% per maand (200L bak). Dat zullen vele van jullie te weinig/slecht vinden, maar mijn aquarium gaat er perfect op.
Mag dus logisch zijn dat de CO2 toevoer hierbij ongewijzigd blijft.

Vroeger speelde ik nog wel eens met de CO2, maar schommellende CO2 waardes willen nogal eens algen veroorzaken (voornamelijk blauwalg in mijn geval destijds). Lijkt mij dus beter om je toevoer gelijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:15:
[...]

Dat hoor ik de laatste jaren wel vaker, wil je me ook vertellen waarom je dat zegt ? Ik heb een vermoeden.
Ik ben van de overdaad is schadelijk dus met mate, geeft bij mij al meer dan 30 jaar weinig problemen.
Nu vraag ik dit eigenlijk i.v.m. de Tubifex maar hoor je ook graag over de rode muggenlarven.

Het probleem is dat dit soort opmerkingen tussen de oren gaat zitten, is je cichlide plots ziek wordt er direct gevraagd of ze rode muggenlarven hebben gehad.
Sowieso nooit dat soort vet, eiwitrijk en zacht spul aan mbuna en vergelijkbare tanganyika cichliden voeren. Nummer 1 doodsoorzaak planten/aufswuch-etende cichliden is dat soort voer: Malawi Bloat. Dat is overigens niet iets 'plots', maar ja , je moet maar net in de gaten hebben dat je vis slecht aan het worden is. Hun superlange darmstelsel is niet ingesteld op teveel 'vlees'/eiwitten/vet, dit zie je dus ook regelmatig foutgaan als mensen mbuna mixen met aulonocara/utaka in 1 bak. Tubixex en rode mug zijn dan echt het 'ergste' wat je ze geven kunt. Ze mogen best iets met meer ballast hebben, af en toe, zoals krill enzo.

Ook voor alle niet-aufswuch etende cichliden is voer met minder vet en meer ballast beter, maar die mogen het af en toe wel hebben. Problemen krijg je als mensen zo ongeveer puur van die gevriesdroogde blokjes tubixex enzo gaan voeren. In levend voer kunnen ook allerlei parasieten zitten, dat schijnt bij tubifex erger te zijn, en veel cichliden blijken daar gewoon extra gevoelig voor (zeker de duurdere zuid amerika cichliden zijn soms ook wel heel erg gevoelig, plus ramirezi's).

Dus gedeeltelijk is de 'samenstelling' het probleem, gedeeltelijk de parasieten, en soms het gewoon vrijwel exclusief voeren van dit soort voer wat nooit goed is want het is geen 'dekkend' voer. En veel cichliden zijn prijzig, dus ook wel om die reden wordt ervoor gewaarschuwd denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@g1n0 5-10% wisselen heeft inderdaad zo zijn voordelen, helemaal als het aquarium er prima door draait en je kunt dit natuurlijk ook vaker dan 1x per maand doen.

5-10% per keer zorgt naast een kleinere CO2 afwijking ook voor bijv. minder kans op grote temperatuurverschillen. Op mijn 118 liter tank is dat maar iets meer dan 1 emmer, dan ben je ook in een paar minuten klaar. Nu gebruik ik een slang, aansluiten op de kraan, etc. en dat is toch wat meer werk.

Ik neem die optie mee, thx.

Vorige week dinsdag de eerste bewoners toegevoegd (8x Bloody Mary garnalen, 5x Zebra slak & 1x Duitse helmslak), na een week draait alles erg goed en de waarden zijn prima. Sommige planten moet ik zelfs 2x per week op 2/3e toppen en herplanten, omdat ze anders boven het water uitgroeien.

Donderdag komen er nog 15x Bloody Mary garnalen bij en 20 Kardinaal Tetra's. Dan is dit aquarium compleet :)

Morgen komt er een Dennerle Cube 60 + Oase Filtosmart Thermo 200 binnen waarin ik een aantal garnalen wil houden en mogelijk wat Endler Guppy's. De planten (Amazon Swords en Java Fern) had ik nog over en die komen in de huidige backup bak van 25-30 cm hoog niet tot hun recht. Vanaf dat moment plant ik de toppen uit de grote tank ook niet meer in die tank zelf want die zit nu al vol genoeg, die gaan dan richting de andere 2 bakken. Leuke hobby :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:50:
[...]
Ook voor alle niet-aufswuch etende cichliden is voer met minder vet en meer ballast beter, maar die mogen het af en toe wel hebben. Problemen krijg je als mensen zo ongeveer puur van die gevriesdroogde blokjes tubixex enzo gaan voeren. In levend voer kunnen ook allerlei parasieten zitten, dat schijnt bij tubifex erger te zijn, en veel cichliden blijken daar gewoon extra gevoelig voor (zeker de duurdere zuid amerika cichliden zijn soms ook wel heel erg gevoelig, plus ramirezi's).
Ok de niet algenetende cichliden met kort darmstelsel mogen volgens jou wel rode mug en tubifex.
Klinkt goed, ik heb Discus en Maanvissen, misschien heb ik gemist dat het over Afrika Cichliden ging. Vriesdroog zal ik ook niet aanbevelen, wel diepvries. (altijd eerst ontdooien).
dragon2 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:50:
[...]
Dus gedeeltelijk is de 'samenstelling' het probleem, gedeeltelijk de parasieten, en soms het gewoon vrijwel exclusief voeren van dit soort voer wat nooit goed is want het is geen 'dekkend' voer. En veel cichliden zijn prijzig, dus ook wel om die reden wordt ervoor gewaarschuwd denk ik...
Hier denken we iets verschillend over, vooral levend of diepvries, diepvries kan minder kwaad maar ook hier schuilt wel overdaad schaad. Ik geef mijn Discus alles wat ze willen eten tot en met het dure voer van Stendker (gemalen hart). Ik doe dit omdat Discussen erg vervelend zijn met eten, sommige eten bv. Mysis niet maar runderhart wel, op die manier krijgen ze ook veel afwisseling en krijgen ze allemaal eten. Levend voer geef ik ze niet, mede omdat deze vissen inderdaad erg duur kunnen zijn. Ik heb het afgelopen jaar voor meer dan 400 euro in de tuin begraven en dan hebben ze niet eens levend voer gehad.

Er schijnt ook een verhaal de ronde te doen dat rode mug slecht is voor het darmstelsel van Discus, ik denk dat ze dan de jonge Discussen tot een jaar bedoelen, iets met een weerhaakje in de rode mug wat ze niet goed verteren. Misschien een nieuwe ontdekking maar ik had er nog nooit van gehoord, en ik had al Discus in 1976/1980 en dat waren wildvang vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Winkiller schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 21:51:
[...]

Ok de niet algenetende cichliden met kort darmstelsel mogen volgens jou wel rode mug en tubifex.
Klinkt goed, ik heb Discus en Maanvissen, misschien heb ik gemist dat het over Afrika Cichliden ging. Vriesdroog zal ik ook niet aanbevelen, wel diepvries. (altijd eerst ontdooien).

[...]

Hier denken we iets verschillend over, vooral levend of diepvries, diepvries kan minder kwaad maar ook hier schuilt wel overdaad schaad. Ik geef mijn Discus alles wat ze willen eten tot en met het dure voer van Stendker (gemalen hart). Ik doe dit omdat Discussen erg vervelend zijn met eten, sommige eten bv. Mysis niet maar runderhart wel, op die manier krijgen ze ook veel afwisseling en krijgen ze allemaal eten. Levend voer geef ik ze niet, mede omdat deze vissen inderdaad erg duur kunnen zijn. Ik heb het afgelopen jaar voor meer dan 400 euro in de tuin begraven en dan hebben ze niet eens levend voer gehad.

Er schijnt ook een verhaal de ronde te doen dat rode mug slecht is voor het darmstelsel van Discus, ik denk dat ze dan de jonge Discussen tot een jaar bedoelen, iets met een weerhaakje in de rode mug wat ze niet goed verteren. Misschien een nieuwe ontdekking maar ik had er nog nooit van gehoord, en ik had al Discus in 1976/1980 en dat waren wildvang vissen.
Vroeger voerde ze discus (en oscars, het oude cichlasoma, tilapia's enz) allemaal runderhart, daar waren we op teruggekomen dacht ik, omdat zoogdier vetten niet goed zijn voor vissen o.i.d.? (Ik heb nooit discussen zelf gehad en mijn tilapia at ALLES, incluis zelf geraspt diepvrieshart.)
Is stendkervoer nog steeds hart? Die zullen het toch wel weten..? Dan kan ik mijn roofvissen dat wellicht ook weleens voorzetten.

Dat van die jonge discusvissen, ik meen me advies te herinneren van ~25 jaar terug om nooit jonkies te kopen, want supergevoelig (mja, grotere zijn $$). Klopt dat (nog)? Ik kan me overigens niet voorstellen dat dat met rode mug-haakjes te maken had, maar kan me verder weinig meer herinneren hierover; verkeerde werelddeel voor mij :P

Dat met dat darmstelsel, mbuna en hun Tanga tegenhangers zijn wel uitzonderlijk daarin qua lengte, maar gezien alle cichliden uit malawimeer dicht op elkaar zitten evolutionair gezien (idem voor Tanganjikameer) zou een 'overkoepelende overgevoeligheid' me niet verbazen. Je kunt soms de vreemdste soorten onderling kruisen, met meestal vruchtbare jongen ook nog, soms ook dwars door geslachten heen :/ (Een bekende is Iodotropheus sprengerae x Pseudotropheus socolofi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikske_007
peppie71 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Ik vraag me af of dit een Ramirezi is. De ogen lijken meer op een Altispinosa.

Misschien zit ik fout.
Nee dit is zeer duidelijk een Ramirezi ik heb ze beide gehad toen ik nog een ZA bak had.
En ook de Altispinosa heeft zo geen ogen hoor elke vis waarbij de ogen zo groot zijn tov het lichaam (buiten diepwatervissen) heeft gewoon een serieuze groeiachterstand die ook nooit meer goed komt ;)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
Rikske_007 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:15:
[...]

Nee dit is zeer duidelijk een Ramirezi ik heb ze beide gehad toen ik nog een ZA bak had.
En ook de Altispinosa heeft zo geen ogen hoor elke vis waarbij de ogen zo groot zijn tov het lichaam (buiten diepwatervissen) heeft gewoon een serieuze groeiachterstand die ook nooit meer goed komt ;)
Mjah, die smiley valt me een beetje tegen. Ik heb tot op heden mij uiterste best gedaan om het visje te helpen.

Het enige dat ik nog lees is dat veel ramirezi vanaf de fokker al een achterstand hebben. Ze krijgen blijkbaar hormonen toegediend om ze zo mooi mogelijk te maken, wat de gezondheid niet ten goede komt. Als dat het geval is, en het is vanaf de fokker al mis dan maak ik geen schijn van kans.
Het enige dat ik nog kan proberen is om te behandelen tegen interne parasieten. Hoewel ik nog niet weet welk middel ik wil proberen (ze zijn allemaal niet mild) ben ik wel een 2e bak aan het indraaien om het visje te isoleren van de rest. De bak waar ze nu in zit zit vol met andere vissen, garnalen en slakken. Al het spul dat ik gevonden heb is slecht voor garnalen en slakken, en ook heftig voor vissen.

Iemand suggesties wat ik het best kan gebruiken? Iemand ergens ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikske_007
boomr schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 08:54:
[...]

Mjah, die smiley valt me een beetje tegen. Ik heb tot op heden mij uiterste best gedaan om het visje te helpen.

Het enige dat ik nog lees is dat veel ramirezi vanaf de fokker al een achterstand hebben. Ze krijgen blijkbaar hormonen toegediend om ze zo mooi mogelijk te maken, wat de gezondheid niet ten goede komt. Als dat het geval is, en het is vanaf de fokker al mis dan maak ik geen schijn van kans.
Het enige dat ik nog kan proberen is om te behandelen tegen interne parasieten. Hoewel ik nog niet weet welk middel ik wil proberen (ze zijn allemaal niet mild) ben ik wel een 2e bak aan het indraaien om het visje te isoleren van de rest. De bak waar ze nu in zit zit vol met andere vissen, garnalen en slakken. Al het spul dat ik gevonden heb is slecht voor garnalen en slakken, en ook heftig voor vissen.

Iemand suggesties wat ik het best kan gebruiken? Iemand ergens ervaringen mee?
Ik heb niet alles gelezen maar ik neem aan dat je water goed is en dat je andere vissen geen probleem hebben?
Indien dit het geval is zou ik persoonlijk hier helemaal niets meer aan doen want in mijn ogen is die ene vis het gewoon niet waard (sorry indien dit hard overkomt) dus zeker niet beginnen met medicatie want dit gaat ten koste gaan van alle medebewoners (plant & vis) laat die vis gewoon zijn gang gaan en de natuur zal de rest wel doen.
Soms zal je zien dat je zelf met de beste verzorging toch zo’n zwakke exemplaren (natuurlijk wel geen slechte/zieke exemplaren meenemen vanuit de LFS) kan hebben daar kan je niets aan doen dit gebeurd ook met ons waarom sterven mensen zeer jong en andere worden 100 jaar.
Dit maakt gewoon deel uit van onze hobby ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Rikske_007 op 25-03-2020 10:03 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06 20:18

mvds

Totally awesome!

mvds schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 20:43:
Zijn er mensen die ervaring hebben met het inrichten en starten van een nano aquarium, specifiek voor garnalen? Ik heb een Dennerle Nano Cube van 60 liter
https://dennerle.com/site...0l_leer.png?itok=5Cu8A0Xr
Samen met een Dennerle 8 watt LED lamp
https://dennerle.com/site..._fro_nano_style_led_l.png
EHEIM air filter
https://www.eheim.com/res...8/images/180109010149.jpg
EHEIM air100
https://www.eheim.com/res...4/images/181018101031.jpg

Ik wil Shrimp Soil kopen (zwart, iets van https://dennerle.com/nl/p...l/shrimp-king-active-soil of soortgelijks) en gebruik maken van osmosewater. Het aquarium is nu nog helemaal leeg dus ik moet ook nog planten toevoegen. Ik vind een stuk (kien/spider)hout wel mooi met daarop mos of een mooie varen. Maar verder? Kan ik in de soil ook iets van gras zetten? Als ik javamos neem, kan ik dat ook in de grond zetten/leggen/plakken of moet het altijd op een ondergrond gelijmd worden?
Ik heb nog niet echt antwoord. Hoe kan ik het beste aanpakken met planten? Moet ik onder de soil nog iets doen voor de planten, of verpest dat juist weer mijn waterwaardes? Er komen dus wat zaken in de bak te liggen zoals een stuk hout met mos en planten erop, maar ik wil wat meer groen erin. Mogen best allemaal mos soorten zijn of planten zoals Cabomba. Maar kan ik die dus in de soil zetten? Of moet ik dat juist beter niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller

Winkiller

De Mopperpot

dragon2 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Is stendkervoer nog steeds hart? Die zullen het toch wel weten..? Dan kan ik mijn roofvissen dat wellicht ook weleens voorzetten.
Ga er maar van uit dat het een compleet voer is, vlees (runderhart maar ook vis) maar ook groenvoer en andere bestanddelen. Er staat niet precies op wat er in zit, mijn discussen maar ook de Maanvissen zijn er gek op. Nadeel van dit spul is dat het het water ontzettend belast, ik ontdooi het in de koelkast en snij het in stukjes zodat het 1 hap en weg is. Dit om watervervuiling tegen te gaan.
dragon2 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:16:
[...]
Dat van die jonge discusvissen, ik meen me advies te herinneren van ~25 jaar terug om nooit jonkies te kopen, want supergevoelig (mja, grotere zijn $$). Klopt dat (nog)? Ik kan me overigens niet voorstellen dat dat met rode mug-haakjes te maken had, maar kan me verder weinig meer herinneren hierover; verkeerde werelddeel voor mij :P
Valt wel mee de prijzen, ze worden de laatste 2 jaar massaal gekweekt maar als je iets speciaals wilt hebben lopen de prijzen wel op tot rond de 100 euro per stuk voor een vis van 6/10cm en meer voor grotere varianten. Ex kweekparen (volwassen en uitgemolken) kosten rond de 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Gokje: cammalanus (aarswormen)? dan zie je soms ook zo'n ingevallen buikje.
Houd eens in de gaten of er rode wormen uit de anus van je vis steken.
Taro schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:45:
Bij mij is het binnen een uurtje wel weer op peil. Ik doe 50% water wissels. Ik heb het magneetventiel sowieso flink open staan (altijd). de pH regelaar zorgt dat goed gaat.
Taro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 19:57:
Inmiddels antwoord ivm de CO2 flessen:

[...]

Niet alle vragen zijn beantwoord, maar gelukkig hier in de buurt een winkel gevonden die ze relatief goedkoop bijvult.

Heb daar nu naast een 500 gram fles ook een 2 kg fles gehaald, dan heb ik altijd een backup.
Ik laat ze wel altijd thuis bezorgen (ik woon in Limburg). Niet via de 'post' maar gewoon door hun bezorgdienst.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vandaag zijn de vissen eindelijk binnengekomen :) 20 Kardinaal Tetra's en daarnaast nog 15 extra Bloody Mary garnalen (waarvan één helaas DOA :( en één zwanger :) ). Omdat de Zebraslakken voornamelijk het glas en grind lijken schoon te maken en de per ongeluk geleverde Duitse Helmslak wél de stenen en planten schoonmaakt heb ik direct de enige resterende DH-slak uit de winkel meegenomen om de cleaning crew te versterken.

In totaal nu: 5x Zebraslak, 2x Duitse Helmslak, 23 (minus 1) Bloody Mary garnalen en 20 Kardinaal Tetra's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWIzmKdGaHj3cS199DePWQC0sxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QlcXfWUtR2HU1SiEQDyJOMn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7kMgxn0QqNTK09mkpG3ZrAUSZ4=/f/image/zWdTS5f6UJuv89Rvccw5I6pn.jpg

De 12 stuks ongewenste slakken zijn inmiddels allemaal verwijderd. Er zit hier en daar nog wat bruine alg sinds het opstarten en na een waterwissel eerder deze week houdt dat nog extra zuurstof vast, dus ziet er erger uit dan het is, maar hopelijk gaat de uitgebreide cleaning crew dit definitief oplossen. Anders ga ik even met de tandenborstel helpen. Heb ook overwogen om een groepje Otocinclussen toe te voegen, maar vermoed dat die over enige weken onvoldoende eten zouden hebben en dus constant bijgevoerd moeten worden, dat kijk ik even aan. Het aquarium is verder mooi in balans en de CO2 doet het prima. Ook erg tevreden over het Oase Biomaster Thermo 250 filter, daar is echt over nagedacht en de 2 kg toegevoegde Seachem Matrix filtermedia lijkt ook prima zijn werk te doen.

3 dagen geleden een amandelblad in de week gelegd en zojuist toegevoegd, met gewicht om het ivm stroming op de plaats te houden. Eens even kijken wat de garnalen er van vinden. Afgelopen weekend ook gekookte komkommer en courgette geprobeerd, maar ze vinden de standaard voeding uit een potje toch lekkerder. Ook Algae wavers toegevoegd, de slakken en garnalen vinden dat prima.

Gisteravond het kleine backup aquarium geleegd, naar de garage afgevoerd en vervangen door een 60 liter Dennerle Nano Cube met Oase Filtosmart 200 Thermo + 1,5 kg Seachem Matrix. Heb nog een CO2-diffuser en 500 gram wegwerp CO2 fles liggen, dus komend weekend maar even aansluiten. Zojuist een paar planten overgezet en het filter gestart. Dit aquarium kan nu enige tijd gaan indraaien. Daarna zet ik een paar garnalen en slakken over en voeg ik waarschijnlijk een paar Endler Guppy's toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFTnYjyzrunD7D8QquXDfSwids4=/f/image/50YxZkWeHvPSKnRmEFYgyOhF.jpg

@de Peer Dat is ook nog een optie inderdaad, welke pH regelaar gebruik je?

[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 26-03-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

@Taro Ik heb apparatuur van Aquatronica, 10 jaar geleden eens gekocht en werkt nog altijd prima.
https://www.aquatronica.c....php?L=eng&PAGE=home&OTP=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:32
Heeft er nog iemand tips voor goede LED verlichting? Ik hoor veel over Daytime Matrix Module, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Gynnad Losse strips/modules of een complete lamp? Want dat lijkt een modulair iets te zijn, maar heb je daar al een armatuur van?

Ik ben wel fan van Twinstar en ONF (o.a. de One) verlichting, maar dat zijn complete lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Wat wil je? Een kwalitatieve totaaloplossing of iets om wat kleuren bij te mengen naast je bestaande hoofdverlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Gynnad schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:02:
Heeft er nog iemand tips voor goede LED verlichting? Ik hoor veel over Daytime Matrix Module, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ben zelf erg tevreden over deze: https://www.ledaquaristik...e%2FLEDs%2FLEDLeisten_PRO
Met waterkoeling. Nodig omdat ik een dichte kap heb en anders de LED's te warm zouden worden waardoor ze sneller degenereren.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 27-03-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

Vraagje aan de experts;

Ik wil mijn Aquarium op een ander meubel plaatsen, maar ik wil de vissen niet al teveel stress geven. Beide meubels zijn even hoog.. Als ik de helft van het water eruit haal en dan verschuif naar het andere meubel.. kan dit?

Of heb ik dan een hoge kans dat het glas breekt en ik een groter probleem heb? Wat is de beste optie? Toch alles leeghalen + stress voor de vissen?

Edit: Het is een Rio 125, (125L dus) het klotsen zal wel meevallen als ik voorzichtig doe.

[ Voor 10% gewijzigd door Grvy op 29-03-2020 20:32 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@Grvy

Hoeveel liter bak is het?
De heflt van 100 is wat anders dan de heflt van 500 :P

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-06 17:00
@Grvy bedenk eens hoe dat gaat klotsen en hoe je dat fatsoenlijk op z'n plek gaat krijgen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Grvy schreef op zondag 29 maart 2020 @ 20:08:
Vraagje aan de experts;

Ik wil mijn Aquarium op een ander meubel plaatsen, maar ik wil de vissen niet al teveel stress geven. Beide meubels zijn even hoog.. Als ik de helft van het water eruit haal en dan verschuif naar het andere meubel.. kan dit?

Of heb ik dan een hoge kans dat het glas breekt en ik een groter probleem heb? Wat is de beste optie? Toch alles leeghalen + stress voor de vissen?

Edit: Het is een Rio 125, (125L dus) het klotsen zal wel meevallen als ik voorzichtig doe.
De helft? Je moet bijna al het water eruit halen, 5cm water incl bodemmateriaal is al veel om te laten zitten als je je bodem heel wilt laten (been there, done that). Die kleine Juwel bakken hebben maar erg dun glas!
Helemaal leeg halen dus, en minimaal 1/3 van het water bewaren. Je vissen het beste uitvangen als er nog maar een cm of 10 water in je bak zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Daarbij, goede kans dat je bak in de loop der tijd iets vast is gaan zitten op het oppervlak van je huidige meubel. Die krijg je never nooit rustig verschoven, dat gaat vrijwel zeker met een schok. Tel de klots erbij op en ik zeg een dikke no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

Mjah, bedankt voor het advies!

Dat gaat dan meer werk worden dan ik eigenlijk wilde maar geeft me wel de kans het Aqua + bodem eens goed op te ruimen.

Er zitten ook garnalen in, die vangen is mijn grootste concern omdat ze klein en grijs zijn (geen vuurgarnaal) en dus lastig te zien zijn. Daarnaast zijn ze ook nog eens snel.

[ Voor 3% gewijzigd door Grvy op 30-03-2020 10:58 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Inmiddels toch besloten om een groepje Otocinclussen toe te voegen. Via iemand in de buurt 5 op kunnen halen en inmiddels zijn ze erg actief in de bak. Mochten ze uiteindelijk niet voldoende te eten hebben voer ik ze sowieso bij, kunnen ze uitwijken naar de reservebak of kunnen ze terug naar de persoon waar ik ze vandaan heb.

Ze zien er alle 5 erg gezond uit en zijn erg actief, een leuke welkome toevoeging aan de tank.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfF1Txj89WFonf7_K6UzhrSnJlw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SjFMlA1G1vsBcf8UwekMbhy2.jpg?f=fotoalbum_large

15 minuten later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8hBt15SA1fOisYWHVUMv3fC26I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWhSrsU6AVjJdhIvoHDWUV5T.jpg?f=fotoalbum_large

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mPwt8hsFbdOHS9PSDBgPaabEUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeSDhaBkVX0VMmzejW6qCBYV.jpg?f=fotoalbum_large

Hetzelfde blad 15 minuten later:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaMVoFg-wai-XNypiQp9r-M3b6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5nDQVnY6I3Qr25I8Vmgb2u6.jpg?f=fotoalbum_large

Synchroon zwemmen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snc0q2LrbpSAdr4hftEZ3v67TCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiFdKxxPOgivdOciad5NYvhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjtSvUULG-1XqoSB9Op8U-SWjpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KdPRKawZs19cdjA4028DcCJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Heb er zelf ook een paar. Let er wel op dat het soms best domme beestjes zijn.
Mijn hele filter heb ik moeten ombouwen om te voorkomen dat ze daar in gingen en er niet meer uit konden (openingen waar mn garnalen niet eens in konden). Wellicht iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@g1n0 Bedankt voor de tip. Ik gebruik een Oase Biomaster 250 met deze niet-afgesloten outflow:
Afbeeldingslocatie: https://thecichlidstage.com/wp-content/uploads/2020/01/Flow-distributor-cropped-reduced-768x605.jpg
Verwacht je dat ze daar ook problemen mee krijgen? Ze zijn ongeveer gelijk aan de binnendiameter en de flow is behoorlijk, ik verwacht dat het wel zal meevallen.

2 van de vijf schieten soms ineens met een bloedgang naar het oppervlak om daarna weer met een enorme snelheid een plekje te zoeken om verder te eten. Wat een lompe vissen, ze letten ook echt niet op de Kardinaal Tetra's, die houden nu al een gepaste afstand :) Het zijn wel druktemakers, maarja, liever teveel energie dan te weinig.

[ Voor 8% gewijzigd door Taro op 30-03-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:08
Taro schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:14:
Inmiddels toch besloten om een groepje Otocinclussen toe te voegen
Ik heb er 1 in het aquarrium die echt verreweg de oudste is van alle bewoners van het aquarium, echt ongelofelijk taai beestje (hij heeft een paar crisissen overleefd zegmaar) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:17
Ik ontdekte vanmiddag dus de grootste nachtmerrie van iedere aquarium bezitter: lekkage op een kit rand. Het was alleen al een tijd aan de gang want het hele houten meubel had zich eerst vast gezogen. Direct een nieuwe Rio 125 gehaald, gelijk al het water in emmers, vissen eruit bodem schoongemaakt en weer alles er nieuw in. Wat een drama 😂.

Mijn kat ligt dus altijd op m'n bak, dus moest nog een stevige deksel zijn. Wel mooi nu met led lampjes.

M'n kat 'jaagt' dus ook veel op m'n vissen en zit veel met z'n poten op de zijkant, kan dat kwaad met de kitnaden denken jullie? Ze voelen wel heel stevig en hij gebruikt amper z'n nagels denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Taro schreef op maandag 30 maart 2020 @ 20:08:
@g1n0 Bedankt voor de tip. Ik gebruik een Oase Biomaster 250 met deze niet-afgesloten outflow:
[Afbeelding]
Verwacht je dat ze daar ook problemen mee krijgen? Ze zijn ongeveer gelijk aan de binnendiameter en de flow is behoorlijk, ik verwacht dat het wel zal meevallen.
Bij mij was de intake voornamelijk het probleem. Maar hou het alsnog in de gaten; zou mijn advies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HansAnders07 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:14:
Ik ontdekte vanmiddag dus de grootste nachtmerrie van iedere aquarium bezitter: lekkage op een kit rand. Het was alleen al een tijd aan de gang want het hele houten meubel had zich eerst vast gezogen. Direct een nieuwe Rio 125 gehaald, gelijk al het water in emmers, vissen eruit bodem schoongemaakt en weer alles er nieuw in. Wat een drama 😂.

Mijn kat ligt dus altijd op m'n bak, dus moest nog een stevige deksel zijn. Wel mooi nu met led lampjes.

M'n kat 'jaagt' dus ook veel op m'n vissen en zit veel met z'n poten op de zijkant, kan dat kwaad met de kitnaden denken jullie? Ze voelen wel heel stevig en hij gebruikt amper z'n nagels denk ik..
Dat leer ik de mijne dus enorm af met de plantenspuit. Ze ging namelijk vrolijk wat krabben aan de kit. Dit zou best jouw lekkage ook kunnen hebben veroorzaakt!!

Wel klote zeg, maar goed dat je het zo snel opgelost hebt. Dat de kat erop slaapt lijkt me geen probleem, alleen dat krabben moet je echt zwm afleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Grvy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:58:
Mjah, bedankt voor het advies!

Dat gaat dan meer werk worden dan ik eigenlijk wilde maar geeft me wel de kans het Aqua + bodem eens goed op te ruimen.

Er zitten ook garnalen in, die vangen is mijn grootste concern omdat ze klein en grijs zijn (geen vuurgarnaal) en dus lastig te zien zijn. Daarnaast zijn ze ook nog eens snel.
Als je een paar cm water er in laat, dan komt het wel goed met die garnalen.
Je kan wel een deel van de bodem er uit scheppen, dat scheelt wel wat gewicht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:17
SmurfLink schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Dat leer ik de mijne dus enorm af met de plantenspuit. Ze ging namelijk vrolijk wat krabben aan de kit. Dit zou best jouw lekkage ook kunnen hebben veroorzaakt!!

Wel klote zeg, maar goed dat je het zo snel opgelost hebt. Dat de kat erop slaapt lijkt me geen probleem, alleen dat krabben moet je echt zwm afleren.
Ben niet zo'n fan van de plantenspuit, maar goed als het niet anders kan is dat wel een optie inderdaad.
Vissen hebben natuurlijk wel een bepaalde aantrekkingskracht op katten haha.

Ga kijken of ik een soort klein kunststof hoek profiel op de randen van het aquarium kan maken dat net over die randen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35
SmurfLink schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 07:59:
[...]

Mijn volgende bak wordt een openbak, ik ben benieuwd of de kat er een keer in beland. Nu schijnt het met zee water gelukkig wel minder te gebeuren om dat katten heel snel door hebben dat het geen drinkwater is. Of toch een erg luie kat nemen die er niet zo hoog kan springen :+

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Mijn volgende bak wordt een openbak, ik ben benieuwd of de kat er een keer in beland. Nu schijnt het met zee water gelukkig wel minder te gebeuren om dat katten heel snel door hebben dat het geen drinkwater is. Of toch een erg luie kat nemen die er niet zo hoog kan springen :+
Ik had hier een keer de klep openstaan.. kat wou op de bak gaan liggen... ik was water weggooien in de badkamer en hoorde een plons en een geluid wat ik niet helemaal kon plaatsen. :+ en toen kwam er een zeiknatte kat naar me toe gerend, me aankijkend van WTF JUST HAPPENED.

Ik heb maar een handdoek gepakt voor ie 't laminaat zou verneuken maar ik was wel heel hard aan het lachen de hele tijd. Toen heeft ie een tijdje niet op de bak gesprongen. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
SnowDude schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Ze vallen er niet in omdat het wel/niet drinkwater is, ze vallen erin omdat ze verwachten dat er een deksel op zit.
Ik heb al een aardig aantal keer een kat-in-de-bak gehad bij aquarium onderhoud, waaronder meerdere keren dezelfde katten op dezelfde bakken.

Ja, een volwassen Noorse Boskater past in een 60x30x30cm bakje. Ja, dan heb je wel de helft van je water in 1 keer over de vloer/kat. Ja, dat doet 'ie dus rustig nog een keer.
|:(

Dat drinkwater (of hengelen naar vissen) doen ze wel voorzichtig, beetje vanaf de rand likken en/of hengelen, dus dan belanden ze nooit in de bak (tenzij ze echt geen evenwicht hebben of erin geduwd worden ofzo).

Ik begin dus nooit aan een open bak hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dragon2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 15:49:
[...]
Ik begin dus nooit aan een open bak kat hier :+
Even omdenken :)

Edit: Vannacht zowel (gekookte) broccoli, komkommer als courgette in een Crème brûlée glas (om het bij elkaar te houden en makkelijk op te kunnen ruimen) in het aquarium gelegd. Afgaande op de uitwerpselen die erop lagen is er wel van gegeten, maar denk eerder door de slakken dan de Oto's. Vanochtend direct weer uit het aquarium gehaald. Ze hebben voldoende te eten, maar ik probeer graag uit wat ze nog meer lusten.

Hier ook iets gelezen over een voedingssteen, inmiddels het volgende filmpje gevonden:

Dat vanavond ook maar eens geprobeerd. Ik weet dat ik niet moet overvoeden, maar ik laat ze liever te vroeg met algae wafers in contact komen dan als het nodig blijkt te zijn.

Een beetje crue om dit op een Tonijn pizza doos te laten drogen, maar dat hebben ze toch niet door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSTXfcyW5uASHIBI07ETj_m1s7w=/f/image/rVtyGpNctOhUN7MzLzCCTwPS.jpg

2 uur later :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRQtEFMLpS89r1ulqiHfGL9k0hk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xtu5vWFeiBdIDtR9LXI8WBY5.png?f=fotoalbum_large

Mij werd door verschillende leveranciers 6-12 Oto's geadviseerd voor een 118 liter bak, ik ben blij dat ik in eerste instantie voor 5 ben gegaan, want 12 stuks hadden binnen 1-2 weken zonder voedsel gezeten, zonder de kans dat er ondertussen weer voldoende terug zou groeien. Ik las overigens ook dat JBL Ferropol voeding meer algen oplevert dan bijv. Easylife ProFito, hebben jullie deze ervaring ook? Ik heb beide in huis en wissel ze af.

Ik ben ook op zoek naar algae wafers die hun vaste vorm houden, welke hebben jullie goede ervaringen mee? Nu dwarrelt alles al snel door het hele aquarium heen. Via YouTube vond ik King British Algae Wafers, maar zoals de naam al doet vermoeden komen die uit de UK. Via Amazon en Ebay al gevonden, maar zonde van de verzendkosten.

[ Voor 88% gewijzigd door Taro op 31-03-2020 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:08:
Ik ben ook op zoek naar algae wafers die hun vaste vorm houden, welke hebben jullie goede ervaringen mee? Nu dwarrelt alles al snel door het hele aquarium heen. Via YouTube vond ik King British Algae Wafers, maar zoals de naam al doet vermoeden komen die uit de UK. Via Amazon en Ebay al gevonden, maar zonde van de verzendkosten.
Hikari al geprobeerd? Is ook nog eens kwaliteitsvoer.

Hier hebben de geo's ervoor gezorgd dat ik wat afleiding heb tijdens het vele thuiszitten ivm corona. Vorige week hadden ze weer eens een wolk kleintjes om zich heen zwemmen. Normaliter zijn die na een dag of 3 'verdwenen', nu waren ze er in het weekend nog dus heb ik een bakje leeggehaald en ze uitgevangen. Een stuk of 40 denk ik zo.
4x per dag voeren, elke dag waterwissel, artemia kweken, en gewoon enorm geinig om ze rond te zien zoeven... Helaas daardoor alleen ook geen mogelijkheid om ze fatsoenlijk op de foto te krijgen.
Ben benieuwd of ik ze groot krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

toolkist schreef op woensdag 1 april 2020 @ 12:23:
[...]

Hikari al geprobeerd? Is ook nog eens kwaliteitsvoer.
Ja, daar heb ik de kleine en grote wafers van, maar beide vallen vrij snel uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Even omdenken :)

Edit: Vannacht zowel (gekookte) broccoli, komkommer als courgette in een Crème brûlée glas (om het bij elkaar te houden en makkelijk op te kunnen ruimen) in het aquarium gelegd. Afgaande op de uitwerpselen die erop lagen is er wel van gegeten, maar denk eerder door de slakken dan de Oto's. Vanochtend direct weer uit het aquarium gehaald. Ze hebben voldoende te eten, maar ik probeer graag uit wat ze nog meer lusten.

Hier ook iets gelezen over een voedingssteen, inmiddels het volgende filmpje gevonden:
[YouTube: Making algae covered stones]
Dat vanavond ook maar eens geprobeerd. Ik weet dat ik niet moet overvoeden, maar ik laat ze liever te vroeg met algae wafers in contact komen dan als het nodig blijkt te zijn.

Een beetje crue om dit op een Tonijn pizza doos te laten drogen, maar dat hebben ze toch niet door:
[Afbeelding]

2 uur later :)
[Afbeelding]

Mij werd door verschillende leveranciers 6-12 Oto's geadviseerd voor een 118 liter bak, ik ben blij dat ik in eerste instantie voor 5 ben gegaan, want 12 stuks hadden binnen 1-2 weken zonder voedsel gezeten, zonder de kans dat er ondertussen weer voldoende terug zou groeien. Ik las overigens ook dat JBL Ferropol voeding meer algen oplevert dan bijv. Easylife ProFito, hebben jullie deze ervaring ook? Ik heb beide in huis en wissel ze af.

Voor Burger's Ocean maken ze algenstenen met nori vellen. Ook een goede (zeker voor oto's, en mbuna) is stenen in water buiten in de zon flink laten bealgen, dan krijg je ook de microfauna erbij.

Ook een idee voor zelfmaak voer: babyvoeding groente + gelatine blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:54:
[...]

Ja, daar heb ik de kleine en grote wafers van, maar beide vallen vrij snel uit elkaar.
Zal dan aan mij liggen maar dat vind ik toch echt meevallen qua snelheid. Plus, vroeg of laat moet het toch kapot zodat die beestjes het uberhaupt op kunnen eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik kwam een aangepaste 3D-geprinte bovenkant voor de Eheim 350 Skimmer tegen: https://www.liquidnature....uid-nature-skim-guard-350.
Afbeeldingslocatie: https://static.wixstatic.com/media/379029_78e510b6c815496b8401373574e4a8b5~mv2.jpg/v1/fill/w_500,h_353,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01/379029_78e510b6c815496b8401373574e4a8b5~mv2.webp
Hierdoor verdwijnen drijfplanten, garnalen en dergelijke minder snel in de skimmer zelf. Helaas versturen ze niet naar Nederland, al kan je wel je land selecteren bij het afrekenen.

Kent iemand een alternatieve bovenkant die wél in Nederland leverbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Taro schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:02:
Ik kwam een aangepaste 3D-geprinte bovenkant voor de Eheim 350 Skimmer tegen: https://www.liquidnature....uid-nature-skim-guard-350.
[Afbeelding]
Hierdoor verdwijnen drijfplanten, garnalen en dergelijke minder snel in de skimmer zelf. Helaas versturen ze niet naar Nederland, al kan je wel je land selecteren bij het afrekenen.

Kun je niet gewoon een buis of mofje pakken en die inzagen aan de zijkanten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Wat betreft algenvoer, hier erg tevreden over HS Aqua Spirulina Wafers OSI. Blijven vrij lang compact. Enige nadeel is dat de japonica’s ze ook lekker vinden en met de tabletten aan de haal gaan. Maar daar doe je niets tegen, die hooligans slepen zelfs complete komkommerschijven mee... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Een nieuwe quarantaine hobby, een klein bakje inrichten als garnalenbak.
Gisteren bodem gekocht, plantjes, een mooi stuk spiderwood en wat mos.

Het mos geknipt en gebonden met visdraad op het spiderwood. Leek net een boom. Voor de eerste keer zoiets gedaan en ik was behoorlijk trots.
Vervolgens vul ik de rest van het bakje met water.... Gaat m'n boom drijven..... |:( |:(

Maar eens kijken hoe we dat weer gaan oplossen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-06 15:25
avotar schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:39:

Het mos geknipt en gebonden met visdraad op het spiderwood. Leek net een boom. Voor de eerste keer zoiets gedaan en ik was behoorlijk trots.
Vervolgens vul ik de rest van het bakje met water.... Gaat m'n boom drijven..... |:( |:(

Stukje steen aan visdraad er onder en dan in je substraat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Alle hout drijft.. je zal geduld moeten hebben tot het zinkt, of help het een handje met een steen erop. Anders gewoon een week in een emmer water laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:02:
[Afbeelding]

Waarom laat je hem dan niet gewoon printen door een kennis of een 3d print dienst.

Een een 3d printer kost ook nog maar 180 euro tegenwoordig. Bevalt mij goed in ieder geval. Ik print ook uitstroombuisjes, korfjes etc. Voordeel is dat je alles precies zo kunt maken als je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online

Nog een optie: plaatje perspex (ofzo) onderaan met een schroef, en dan dat plaatje onder de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-05 16:02

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik wilde toch nog een steen erin, dus dan haal ik er wel 2.
Stom dat ik daar niet eens aan gedacht had.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-06 15:25
SmurfLink schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:48:
[...]

Alle hout drijft.. je zal geduld moeten hebben tot het zinkt, of help het een handje met een steen erop. Anders gewoon een week in een emmer water laten liggen.
Heb hier hout in een bak met water liggen wat minimaal al een half jaar er in ligt. Dit drijft nog steeds :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik heb het bewust zo opgelost, 2-3 takken aan stenen vastgelijmd en de meest rechter steen bovenop het hout gelegd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWIzmKdGaHj3cS199DePWQC0sxM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QlcXfWUtR2HU1SiEQDyJOMn.jpg?f=fotoalbum_large
de Peer schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:06:
[...]

Waarom laat je hem dan niet gewoon printen door een kennis of een 3d print dienst.

Een een 3d printer kost ook nog maar 180 euro tegenwoordig. Bevalt mij goed in ieder geval. Ik print ook uitstroombuisjes, korfjes etc. Voordeel is dat je alles precies zo kunt maken als je wilt.
Dat kan, maar ik ken niemand met een 3D printer, ik zou een tekening moeten maken/aanleveren die ik (nog) niet heb en ik besteed mijn tijd liever anders :)

[ Voor 42% gewijzigd door Taro op 02-04-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Taro schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:35:
Ik heb het bewust zo opgelost, 2-3 takken aan stenen vastgelijmd en de meest rechter steen bovenop het hout gelegd:
[Afbeelding]

[...]

Dat kan, maar ik ken niemand met een 3D printer, ik zou een tekening moeten maken/aanleveren die ik (nog) niet heb en ik besteed mijn tijd liever anders :)
Oh maar je bent niet de enige met dat idee. 3D modellen zat hoor :D . Kun je gewoon gratis downloaden.
https://www.thingiverse.com/thing:3466593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-06 21:45
Vandaag 2.5 week verder met het opstarten en toch even maar een test afgenomen.

pH =8
KH =4
GH =4
NH3 =0.0
NO2 =0.0
NO3 =0.0
PO4 =0.0

Heb geen enkel idee of dit goed is, vind de 0.0 waardes alsof ik iets niet goed heb gedaan. 😬
Heb de druppel test set van WesPro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I4_Bm__6xvQKnRIGuTFThKlimA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V603sL7xgNwviRwRblf4rFOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
DoubleDutch schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:13:
Vandaag 2.5 week verder met het opstarten en toch even maar een test afgenomen.

pH =8
KH =4
GH =4
NH3 =0.0
NO2 =0.0
NO3 =0.0
PO4 =0.0

Heb geen enkel idee of dit goed is, vind de 0.0 waardes alsof ik iets niet goed heb gedaan. 😬
Heb de druppel test set van WesPro.
Die NH3 / NO2 is goed. De andere mogen wat wel wat hoger, in anderen woorden, wat planten voeding er in ;)

Pagina: 1 ... 43 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.