Hier zijn de mini geo's inmiddels druk aan het jagen op wat copepods die ik net "uitgezet" heb. Ook de artemia quick bevalt ze prima, dus vanavond of morgen maar eens de artemia kweek opzetten zodat ze binnenkort wat meer levend voer te bejagen hebben.
Zag een DOOA nano/mini-pond langskomen met ONF Flat Nano lamp, erg leuk om te zien. Naast de planten zitten er ook garnalen in.
Toevallig mensen hier die ook een mini-pond binnen hebben? Wel benieuwd naar de beelden
Toevallig mensen hier die ook een mini-pond binnen hebben? Wel benieuwd naar de beelden
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb hetzelfde probleem. Er zit regelmatig een garnaal in. Soms wel meer dan 24 uur. Wat een traumatische ervaring moet dat zijn: Ineen alleen in het donker, op een ruw sponsje gezogen worden en een hard geluid van het motortje.Taro schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:02:
Ik kwam een aangepaste 3D-geprinte bovenkant voor de Eheim 350 Skimmer tegen: https://www.liquidnature....uid-nature-skim-guard-350.
[Afbeelding]
Hierdoor verdwijnen drijfplanten, garnalen en dergelijke minder snel in de skimmer zelf. Helaas versturen ze niet naar Nederland, al kan je wel je land selecteren bij het afrekenen.
Kent iemand een alternatieve bovenkant die wél in Nederland leverbaar is?
Als nood kun je een plastic plantenmandje afknippen en er op ze kop opzetten. Zag het op YouTube.
Ik doe de Skimmer eens per 2-3 dagen heel even aan als ik de drijfplanten heb verwijderd, dus gelukkig komt dat bij mij niet voor.peppie71 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:23:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Er zit regelmatig een garnaal in. Soms wel meer dan 24 uur. Wat een traumatische ervaring moet dat zijn: Ineen alleen in het donker, op een ruw sponsje gezogen worden en een hard geluid van het motortje.
Als nood kun je een plastic plantenmandje afknippen en er op ze kop opzetten. Zag het op YouTube.
Je bedoelt een netcupje? Goed idee, daar heb ik er 100'en van, dus zal dat eens proberen
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Wil eerst met wat garnaaltjes beginnen, vissen heb ik nog geen enkel idee, zo veel te kiezen. 😁Taro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 21:59:
@DoubleDutch Die hebben in ieder geval voldoende te doen
Wat volgt er later nog meer?
Leuk, maar ook lastig
Twijfel je tussen verschillende soorten of moet je nog echt rondkijken?
Ik ben nu ook aan het rondkijken voor mijn 2e tank die nu aan het indraaien is: Endler Guppies of Chili Rasbora (Boraras brigittae). Ik denk dat het de Endlers worden omdat ze ivm standaard pH beter passen, volgens mij hebben de Rasbora's 6.5 of lager nodig en het fluctueert hier standaard tussen de 7.2 en gaat in de bak al snel naar 6.8, ik ga liever niet met bijv. pH- aan de slag. Gelukkig heb ik nog een paar weken om te kiezen.
Ik ben nu ook aan het rondkijken voor mijn 2e tank die nu aan het indraaien is: Endler Guppies of Chili Rasbora (Boraras brigittae). Ik denk dat het de Endlers worden omdat ze ivm standaard pH beter passen, volgens mij hebben de Rasbora's 6.5 of lager nodig en het fluctueert hier standaard tussen de 7.2 en gaat in de bak al snel naar 6.8, ik ga liever niet met bijv. pH- aan de slag. Gelukkig heb ik nog een paar weken om te kiezen.
Of een garnaal het echt zo ervaart (voor zover mogelijk) betwijfel ikpeppie71 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 16:23:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem. Er zit regelmatig een garnaal in. Soms wel meer dan 24 uur. Wat een traumatische ervaring moet dat zijn: Ineen alleen in het donker, op een ruw sponsje gezogen worden en een hard geluid van het motortje.
Maar oplossing kan zijn om hem op een tijdschakelaar te zetten en hem elke 2 a 3 uur even 10 minuten uit te zetten, dan kan de garnaal er weer uit klimmen. Of zoals Taro gewoon überhaupt maar een korte tijd per dag aan zetten, want langer is niet echt nodig is ook mijn ervaring.
Nee ben echt nog aan het rond kijken, ben een beginner kwa aquarium en heb net wat jij zegt geen zin om de hele tijd de waardes van het water te moeten aanpassen omdat de diertjes te gevoelig zijn voor de schommeling in het water.Taro schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 22:18:
Leuk, maar ook lastigTwijfel je tussen verschillende soorten of moet je nog echt rondkijken?
Garnaaltjes is iets wat de kinderen heel graag erin willen hebben en ik zelf natuurlijk ook. 😋
@DoubleDutch Garnalen kan ik je ook zeker aanraden en de kinderen vinden het mooi om ze te zien en te voeren. Het viel mij wel tegen hoeveel ze eigenlijk opruimen, nagenoeg niets. De Duitse Helmslak en Otocinclus spannen daar de kroon, de Zebraslak doet in verhouding erg weinig. Nou is jouw bak relatief open ingericht met niet teveel planten, dus heb je denk ik ook minder opruimcrew nodig.
Vanwaar eigenlijk je keuze voor deze slakken? Ze zijn in ieder geval leuk om te zien
Mijn aquarium draait sinds 1-3-2020 (ik ben dus net als jij een beginner) en heb geleidelijk slakken (7 stuks) en garnalen (23x Bloody Mary) toegevoegd. Iets later toen alles nog steeds in balans was Kardinaal Tetra's (20x) en vorige week nog Otocinclussen (5x), die passen qua grootte allemaal erg goed bij mijn bak. Ik moet wel zeggen dat ik een blikvanger mis, maar ik heb wel veel aan de tips hier gehad. Grote vissen passen niet bij "het detail" van mijn tank en daarnaast zouden die grotere vissen door de groep Tetra's heen gaan zwemmen, dat is inderdaad niet mooi. Bij jou passen denk ik iets grotere vissen wel weer prima.
Vanwaar eigenlijk je keuze voor deze slakken? Ze zijn in ieder geval leuk om te zien
Mijn aquarium draait sinds 1-3-2020 (ik ben dus net als jij een beginner) en heb geleidelijk slakken (7 stuks) en garnalen (23x Bloody Mary) toegevoegd. Iets later toen alles nog steeds in balans was Kardinaal Tetra's (20x) en vorige week nog Otocinclussen (5x), die passen qua grootte allemaal erg goed bij mijn bak. Ik moet wel zeggen dat ik een blikvanger mis, maar ik heb wel veel aan de tips hier gehad. Grote vissen passen niet bij "het detail" van mijn tank en daarnaast zouden die grotere vissen door de groep Tetra's heen gaan zwemmen, dat is inderdaad niet mooi. Bij jou passen denk ik iets grotere vissen wel weer prima.
Die waardes moet je juist niet aanpassen, maar zo stabiel mogelijk houden. Als je continu moet aanpassen om ze stabiel te houden, dan heb je (nog) geen stabiel evenwicht in je bak. Hoe dan ook, veruit de meeste garnalen zijn dan een no go want die zijn erg gevoelig voor wiebelende waterwaarden.DoubleDutch schreef op zondag 5 april 2020 @ 09:17:
...geen zin om de hele tijd de waardes van het water te moeten aanpassen omdat de diertjes te gevoelig zijn voor de schommeling in het water.
Garnaaltjes is iets wat de kinderen heel graag erin willen hebben en ik zelf natuurlijk ook. 😋
@Taro Buurman had de slakjes die ik mocht hebben, leek me wel leuk in het aquarium. 😁
Ik ga jouw lijstje even bekijken en ind een blikvanger in het aquarium is iets wat vrouw des huizes erin wil hebben, liefst een Kempvis bèta. Maar dat lijkt me geen makkelijke vis met andere dieren.
@JME nee daar heb je gelijk in, dacht juist dat de meeste garnaaltjes wel tegen schommeling konden.
Ik ga jouw lijstje even bekijken en ind een blikvanger in het aquarium is iets wat vrouw des huizes erin wil hebben, liefst een Kempvis bèta. Maar dat lijkt me geen makkelijke vis met andere dieren.
@JME nee daar heb je gelijk in, dacht juist dat de meeste garnaaltjes wel tegen schommeling konden.
Hier iemand ervaring met eiland barbelen? Ik heb deze nu sinds een weekje zitten met wat guppen in een 80cm bak en de meeste barbelen en guppen scharrelen lekker samen wat door de bak, maar 2 barbelen zitten 3 guppen steeds op de huid. 1 van de 2 gup mannen is de sjaak en een groot en een wat kleiner vrouwtje. Snap er niets van want de rest gaat gewoon goed.
@JME Maar als je het bijv. over pH hebt ligt dat natuurlijk wat anders. Als je bak na een waterwissel bijv. pH 7.2 is en je vissen vereisen 5-6.5, dan moet je dit wel aanpassen (of met RO water aan de slag). Uiteraard is stabiliteit belangrijker dan exact de juiste waardes te hebben, maar ze moeten wel in de goede range liggen. Aangezien de pH hier standaard uit de kraan zo rond de 7.1 ligt en de Rasbora's die ik zou willen hebben in de range 5-6.5 zitten begin ik daar dus niet aan, omdat het onstabiel wordt. Met 7.1-7.2 stabiel worden ze dus volgens mij niet gelukkig of valt dat mee?
@DoubleDutch Een Betta is erg mooi en heeft ook een persoonlijkheid, maar verder kan je er inderdaad weinig bijplaatsen. Mijn 2e bak staat op zolder, wat guppies erin kan ik mee leven, maar zou ik zielig vinden voor een Betta omdat hij dan zo alleen is. Misschien heeft de Betta zelf dat helemaal niet door hoor, maar afgaande op veel YouTube video's heeft die wat meer afleiding nodig. Maar als hij in de woonkamer staat zoals bij jou volgens mij het geval is? Dan kan dat prima, de bak is er ook groot genoeg voor. Maar dan moet je wel erg neutrale garnalen uitkiezen met de hoop dat dat goed gaat.
@DoubleDutch Een Betta is erg mooi en heeft ook een persoonlijkheid, maar verder kan je er inderdaad weinig bijplaatsen. Mijn 2e bak staat op zolder, wat guppies erin kan ik mee leven, maar zou ik zielig vinden voor een Betta omdat hij dan zo alleen is. Misschien heeft de Betta zelf dat helemaal niet door hoor, maar afgaande op veel YouTube video's heeft die wat meer afleiding nodig. Maar als hij in de woonkamer staat zoals bij jou volgens mij het geval is? Dan kan dat prima, de bak is er ook groot genoeg voor. Maar dan moet je wel erg neutrale garnalen uitkiezen met de hoop dat dat goed gaat.
Daarom begin ik er niet aan in de hoop dat het goed gaat. 😅
Ga rustig even rond lezen en er in verdiepen.
Kardinaal tetra's leek ons ook mooi, vooral de kleuren.
Hier een lijstje van vrouw des huizes.
Galaxy Rasbora
Dwerk Kogelvis
Guppy man Israël green
Siamese kempvis man crown tail.
Tandkarper
Borstel Harnasmeerval Goud
Oranje Dwerg Kreeft
Algeneter Saigon
Barbeel 2.5-4 cm
Platy bumble bee
Chinese danio var. goudwit
Antennebaarsje
Guppy man coral red
Is gewoon een lijstje wat ze mooi vind.
Galaxy Rasbora
Dwerk Kogelvis
Guppy man Israël green
Tandkarper
Oranje Dwerg Kreeft
Algeneter Saigon
Barbeel 2.5-4 cm
Platy bumble bee
Antennebaarsje
Guppy man coral red
Probeer zoveel mogelijk de Latijnse namen te noteren. Die Nederlandse namen worden zo door elkaar gebruikt dat het zomaar 3 verschillende vissen kunnen zijn. Barbeel bijvoorbeeld, dat is een groep vissen met veel ondersoorten. Tandkarper ook. Dus dat zegt eigenlijk vrij weinig.DoubleDutch schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:31:
Daarom begin ik er niet aan in de hoop dat het goed gaat. 😅
Galaxy Rasbora
Dwerk Kogelvis
Guppy man Israël green
Tandkarper
Oranje Dwerg Kreeft
Algeneter Saigon
Barbeel 2.5-4 cm
Platy bumble bee
Antennebaarsje
Guppy man coral red
I have stability. The ability to stab.
Dat lijkt mij ook. Verder geen ervaring met pH bijsturen, dat is hier zo stabiel als wat. Maar lijkt me dat je dat dan al met je wisselwater doet voordat het erin gaat, niet achteraf als het al in je bak zit. Toch?Taro schreef op zondag 5 april 2020 @ 10:48:
@JME Maar als je het bijv. over pH hebt ligt dat natuurlijk wat anders. Als je bak na een waterwissel bijv. pH 7.2 is en je vissen vereisen 5-6.5, dan moet je dit wel aanpassen (of met RO water aan de slag). Uiteraard is stabiliteit belangrijker dan exact de juiste waardes te hebben, maar ze moeten wel in de goede range liggen.
Nou.. paar maanden verder sinds ik was begonnen met één vuurgaarnaal, dus ook een paar generaties verder.
Ik heb nu een aquarium vol en van de laatste generatie zijn een aantal garnalen spontaan geel geworden ipv. rood.
Ik heb nu een aquarium vol en van de laatste generatie zijn een aantal garnalen spontaan geel geworden ipv. rood.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Geel geworden of geel geboren? Neem aan dat het wildkleur is. Als je dat niet erg vindt dan lekker laten zitten. Als je je populatie graag zo rood mogelijk wil houden, dan kun je ze beter uitvangen. Qua gezondheid maakt het allemaal niet uit. Wat dat mogelijk wel doet, is dat je kennelijk met 1 zwangere garnaal bent begonnen. Nu zijn die beesten niet vies van een beetje inteelt, maar dit is misschien wel wat overdreven. Iemand meer verstand van hier?
Ja, eens, maar ik begin er niet eens aan. Mijn vissen en garnalen kunnen prima met 6.8-7.2 leven wat er hier uit de kraan komt. Na verloop van tijd daalt het door de CO2 en hout/stenen van 7.2 naar 6.8. Na een 50% waterwissel zit het weer zo rond de 7.0. Ik heb voor de zekerheid pH- en pH+ in huis, maar dat gebruik ik alleen voor o.a. peperplanten op hydroponics.JME schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:27:
[...]
Maar lijkt me dat je dat dan al met je wisselwater doet voordat het erin gaat, niet achteraf als het al in je bak zit. Toch?
Ik vind een bonte mix prima. Wel bijzonder dat de gele kleur nu weer terugkomt! Ze zijn geel geboren.JME schreef op zondag 5 april 2020 @ 13:51:
Geel geworden of geel geboren? Neem aan dat het wildkleur is. Als je dat niet erg vindt dan lekker laten zitten. Als je je populatie graag zo rood mogelijk wil houden, dan kun je ze beter uitvangen. Qua gezondheid maakt het allemaal niet uit. Wat dat mogelijk wel doet, is dat je kennelijk met 1 zwangere garnaal bent begonnen. Nu zijn die beesten niet vies van een beetje inteelt, maar dit is misschien wel wat overdreven. Iemand meer verstand van hier?
Inderdaad is inteelt iets wat een probleem zou kunnen zijn. Aan de andere kant zijn er veel vissen soorten die hier erg goed bestendig tegen zijn(heel anders dan mensen) dus ik kan mij ook voorstellen dat dit bij garnalen niet veel uitmaakt.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Inteelt is 0.0 probleem bij garnalen.
Mijn zebraslakken hebben echt een raar ritme. Soms zitten ze uren tot dagen lang op het zelfde plekje. Daarna dagenlang overal schoonmaken. Super leuk om te zien. Maar m'n bak is alsnog een tering bende haha.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
hier al heel de middag bezig met planten uit de bak aan het halen, en vast goed knippen/stekken voor herplanten zodat er weer wat vorm in de bak komt ipv jungle.
Maar die crypto's blijven maar komen. Onkruid
Maar die crypto's blijven maar komen. Onkruid
Iemand trouwens nog een adresje voor in twente waar ze CO2 flessen vullen? Velthuis is er mee gestopt, ik dacht dat er wel plannen waren om vullen door te zetten maar kom er niets over tegen.
[edit]
Kuil Nicos kom ik online tegen: 7.44 ex btw t/m 4kg. Erg goedkoop!
[edit]
Kuil Nicos kom ik online tegen: 7.44 ex btw t/m 4kg. Erg goedkoop!
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 05-04-2020 16:04 ]
Je zou Aquadeco in Rijssen kunnen proberen, meen me te herinneren dat ze kunnen doen voor je? Maar zeker ben ik niet. Haal zelf altijd een 10kg fles bij een slijterij!LED-Maniak schreef op zondag 5 april 2020 @ 15:35:
Iemand trouwens nog een adresje voor in twente waar ze CO2 flessen vullen? Velthuis is er mee gestopt, ik dacht dat er wel plannen waren om vullen door te zetten maar kom er niets over tegen.
Mijn aquarium op 1 maart:
:strip_exif()/f/image/uouVV4Qj5Vupy84CPhjzIRAy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hetzelfde aquarium vandaag (5 weken later, met CO2):
:strip_exif()/f/image/dbHlJsp24ciBqNDWKUeBAx7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechtsonderin weer een voedingssteen voor de Oto's en linksonderin een Capatta blad voor o.a. de garnalen.
De dieren genieten er allemaal van, maar ik twijfel zelf of ik de inrichting zo nog wel mooi vind, het wordt ondanks het wekelijkse snoeien nu misschien wel té vol
Ik dacht dat Hygrophila Pinnatifida een mooi klein plantje was, maar ze groeien uit tot monsters die tot aan het waterniveau groeien en ik blijf maar uitlopers wegknippen...
:strip_exif()/f/image/byrTEmetTvkf6tzVFvFcrj6U.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels groeit de Salvinia Natans op zolder in een aantal emmers lekker door en wordt via Marktplaats door locals veel gekocht. Nu hetzelfde maar doen voor Belgisch groen (Hygrophila polysperma) en Frogbit (Limnobium laevigatum) om de lokale startende quarianen ook makkelijk op weg te helpen. Dat allemaal weggooien vind ik ook zonde, dan help ik er liever een ander mee
:strip_exif()/f/image/uouVV4Qj5Vupy84CPhjzIRAy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hetzelfde aquarium vandaag (5 weken later, met CO2):
:strip_exif()/f/image/dbHlJsp24ciBqNDWKUeBAx7x.jpg?f=fotoalbum_large)
Rechtsonderin weer een voedingssteen voor de Oto's en linksonderin een Capatta blad voor o.a. de garnalen.
De dieren genieten er allemaal van, maar ik twijfel zelf of ik de inrichting zo nog wel mooi vind, het wordt ondanks het wekelijkse snoeien nu misschien wel té vol
Ik dacht dat Hygrophila Pinnatifida een mooi klein plantje was, maar ze groeien uit tot monsters die tot aan het waterniveau groeien en ik blijf maar uitlopers wegknippen...
:strip_exif()/f/image/byrTEmetTvkf6tzVFvFcrj6U.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels groeit de Salvinia Natans op zolder in een aantal emmers lekker door en wordt via Marktplaats door locals veel gekocht. Nu hetzelfde maar doen voor Belgisch groen (Hygrophila polysperma) en Frogbit (Limnobium laevigatum) om de lokale startende quarianen ook makkelijk op weg te helpen. Dat allemaal weggooien vind ik ook zonde, dan help ik er liever een ander mee
[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 05-04-2020 20:38 ]
Ging m'n bak verschonen. Niet te gek met water, twee emmers uitgehaald (heb 110l bak) en even met sponsje de ramen gelapt. Het water stroomde ook niet meer 'je van het' dus wilde even het filter schoonmaken, sponsjes uitknijpen en het witte watje vernieuwen. Toen hoorde ik iets vallen en ik had iets in m'n hand. Heb twee zebraslakken, is dit toevallig een nieuweling? We hebben met lamp en al gekeken maar zagen er niks in.
:strip_exif()/f/image/h2rVyBBLeg0FD5LaW172aoah.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h2rVyBBLeg0FD5LaW172aoah.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUktXWC1dOd3Gepn7ssvOHW9.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
@Leoon. Wat betreft de vorm van het huisje denk ik dat je hetzelfde probleem als ik hebt (gehad): Andere soorten die zijn meegelift met planten. Mijn Zebraslakken hebben niet zo'n scherp puntig huisje, maar misschien dat dat nog minder wordt als ze opgroeien 
Daarnaast kunnen Zebraslakken zich niet voortplanten in zoet water, de kans dat het een nakomeling is is dus heel erg klein.
Daarnaast kunnen Zebraslakken zich niet voortplanten in zoet water, de kans dat het een nakomeling is is dus heel erg klein.
[ Voor 19% gewijzigd door Taro op 05-04-2020 21:09 ]
@Taro mooi he om die plantjes zo te zien groeien, krijg volgende week mijn CO2 setje binnen, even zien hoe de plantjes er op reageren. 😁
Wat gek als het pas nu tot uiting komt. Heb de planten (gewoon waterpest gekocht als laatst) zeker 1,5 maand nu denk ik. Ben het met je eens dat de de zebraslakken niet zo'n puntig huisje hebben, dat hebben mijn twee Zebraslakken ook niet. Toch gek hoorTaro schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:07:
@Leoon. Wat betreft de vorm van het huisje denk ik dat je hetzelfde probleem als ik hebt (gehad): Andere soorten die zijn meegelift met planten. Mijn Zebraslakken hebben niet zo'n scherp puntig huisje, maar misschien dat dat nog minder wordt als ze opgroeien
Overigens zagen we geen leven in 't huisje en hebben we het weggegooid...
[ Voor 4% gewijzigd door Oekol op 05-04-2020 21:19 ]
Dat is een poelslak, dat is een soort die je echt niet in je aquarium wilt: ze eten planten en ze dragen vaak parasieten.Leoon. schreef op zondag 5 april 2020 @ 20:52:
Ging m'n bak verschonen. Niet te gek met water, twee emmers uitgehaald (heb 110l bak) en even met sponsje de ramen gelapt. Het water stroomde ook niet meer 'je van het' dus wilde even het filter schoonmaken, sponsjes uitknijpen en het witte watje vernieuwen. Toen hoorde ik iets vallen en ik had iets in m'n hand. Heb twee zebraslakken, is dit toevallig een nieuweling? We hebben met lamp en al gekeken maar zagen er niks in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Oh god. Moet ik anders met een slang m'n filter in en al het water wat daar is proberen op te zuigen en alles wat daar zit of zal 't nu wel loslopen? Vraag me af hoe die hier gekomen is..dragon2 schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:22:
[...]
Dat is een poelslak, dat is een soort die je echt niet in je aquarium wilt: ze eten planten en ze dragen vaak parasieten.
@DoubleDutch Ja, mijn vrouw zei 3 weken geleden nog dat het aquarium nogal leeg was. Zojuist liet ik haar het verschil van vandaag met 5 weken geleden zien, ze vindt het nu net een sloot 
Ik moet eerlijk zeggen, dit is mijn eerste aquarium ooit, dat ik hier heel veel van leer en nu wel begrijp waarom veel mensen (o.a. op YouTube) regelmatig een aquarium afbouwen en opnieuw opbouwen. Je leert ervan en weet dus steeds beter wat je wel of niet moet doen. Men zegt ook vaak dat het derde huis dat je laat bouwen het beste is, omdat je bij de eerste 2x nog wat fouten maakt.
Dit Superfish Home 110 aquarium met bijbehorend meubel is voor mij echt een compromis geweest, ik erger mij bijvoorbeeld enorm aan het groene glas. Ik wilde graag een ADA 90/120P met ADA Aquasky RGB, ONF of Twinstar verlichting en een dicht meubel ipv open meubel met CO2 en filter ernaast zoals nu het geval is. Mijn vrouw was sceptisch en wilde eerst bekijken of er überhaupt een aquarium in de woonkamer mocht staan, dus we hebben de uitgave relatief klein gehouden. Ook wilde ik beoordelen of ik de hobby echt wel leuk vond, of dat het een impuls was. Alle accessoires die ik erbij heb gekocht zijn ook geschikt voor >200 liter bakken, dus mocht ik ooit upgraden dan is de investering te overzien. Maar ik vermoed dat ik binnen 6-12 maanden toch de gewenste set-up ga neerzetten op de gewenste plek in de kamer. Dan zet ik de hardscape anders, ruimer en lichter op en neem ik de dieren over..
Dit ziet er toch prachtig uit? In dit geval een ADA 60P met Aquasky RGB 60, ik zou dan voor de 90 of 120cm variant gaan:

Met het Superfish Home 110 aquarium heb ik ook geen verlichting als ik in het aquarium moet zijn, omdat je deze moet kantelen of verwijderen. In dit voorbeeld kan je de verlichting gewoon iets verschuiven en kan je dus beter zien wat je doet.
Ik ben overigens wel blij hoor met het geheel al klinkt het misschien niet zo
Ik moet eerlijk zeggen, dit is mijn eerste aquarium ooit, dat ik hier heel veel van leer en nu wel begrijp waarom veel mensen (o.a. op YouTube) regelmatig een aquarium afbouwen en opnieuw opbouwen. Je leert ervan en weet dus steeds beter wat je wel of niet moet doen. Men zegt ook vaak dat het derde huis dat je laat bouwen het beste is, omdat je bij de eerste 2x nog wat fouten maakt.
Dit Superfish Home 110 aquarium met bijbehorend meubel is voor mij echt een compromis geweest, ik erger mij bijvoorbeeld enorm aan het groene glas. Ik wilde graag een ADA 90/120P met ADA Aquasky RGB, ONF of Twinstar verlichting en een dicht meubel ipv open meubel met CO2 en filter ernaast zoals nu het geval is. Mijn vrouw was sceptisch en wilde eerst bekijken of er überhaupt een aquarium in de woonkamer mocht staan, dus we hebben de uitgave relatief klein gehouden. Ook wilde ik beoordelen of ik de hobby echt wel leuk vond, of dat het een impuls was. Alle accessoires die ik erbij heb gekocht zijn ook geschikt voor >200 liter bakken, dus mocht ik ooit upgraden dan is de investering te overzien. Maar ik vermoed dat ik binnen 6-12 maanden toch de gewenste set-up ga neerzetten op de gewenste plek in de kamer. Dan zet ik de hardscape anders, ruimer en lichter op en neem ik de dieren over..
Dit ziet er toch prachtig uit? In dit geval een ADA 60P met Aquasky RGB 60, ik zou dan voor de 90 of 120cm variant gaan:

Met het Superfish Home 110 aquarium heb ik ook geen verlichting als ik in het aquarium moet zijn, omdat je deze moet kantelen of verwijderen. In dit voorbeeld kan je de verlichting gewoon iets verschuiven en kan je dus beter zien wat je doet.
Als je nog poelslakken of slakkeneieren ziet, helemaal verwijderen. Meer kan je denk ik niet doen., hoeft ook niet.Leoon. schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:26:
[...]
Oh god. Moet ik anders met een slang m'n filter in en al het water wat daar is proberen op te zuigen en alles wat daar zit of zal 't nu wel loslopen? Vraag me af hoe die hier gekomen is..
Leesvoer: https://edepot.wur.nl/118676
Heel erg uitgebreid leesvoer: https://www.nemokennislin...asitaire-infectieziekten/
Nieuwe planten voortaan eerst van onder tot boven bekijken en goed afspoelen, als je echt paranoide bent kunnen ze in quarantaine of zelfs dippen in iets aggressiefs als verdund chloor of waterstofperoxide, dat krijgt de meeste dingen wel dood, maar niet alle planten tolereren dat even goed (duh).
Die slakjes zijn niet zo'n ramp hoor. Is niet dat ze binnen een week je hele bak leeg eten ofzo.
Plus je krijgt ze toch altijd wel op een of andere manier in je bak. Zelfs al controleer je alle planten vooraf. Toch krijgen ze het voor elkaar
Mocht je te veel slakken hebben, Leg in de avond een schijfje komkommer in de bak (eventueel met een theelepeltje erdoor voor gewicht) en de volgende dag zitten er redelijk wat slakken op die je dan met komkommer en al kan verwijderen. Tuurlijk heb je dan niet alle slakken te pakken, maar het is eventueel beheersbaar.
Zelf laat ik ze gewoon zitten hier. Nooit echt problemen mee gehad.
@Taro ADA heeft inderdaad leuk spul. Alleen de prijskaartjes ervan zijn niet zo leuk
Plus je krijgt ze toch altijd wel op een of andere manier in je bak. Zelfs al controleer je alle planten vooraf. Toch krijgen ze het voor elkaar
Mocht je te veel slakken hebben, Leg in de avond een schijfje komkommer in de bak (eventueel met een theelepeltje erdoor voor gewicht) en de volgende dag zitten er redelijk wat slakken op die je dan met komkommer en al kan verwijderen. Tuurlijk heb je dan niet alle slakken te pakken, maar het is eventueel beheersbaar.
Zelf laat ik ze gewoon zitten hier. Nooit echt problemen mee gehad.
@Taro ADA heeft inderdaad leuk spul. Alleen de prijskaartjes ervan zijn niet zo leuk
Nope. Na ca. 1.5 jaar en meerdere malen nieuwe planten te hebben geplaatst, moet ik nog steeds m'n eerste slak ontdekkenPaulus07 schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:07:
Die slakjes zijn niet zo'n ramp hoor. Is niet dat ze binnen een week je hele bak leeg eten ofzo.
Plus je krijgt ze toch altijd wel op een of andere manier in je bak.
Had ik maar wat torenslakjes voor de bodem, zou wel fijn zijn. Maar geen enkele slak. Nada.
ik heb een hoop torenslakjes in de grond zitten, maar zodra ze maar iets te groot worden zijn mijn 10 kogelvissen er meteen bij om ze te verorberen XD
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ik heb ze pas geleden allemaal weggedonderd, toen ik ruimte moest maken voor de jonge geo's. En met allemaal moet je denken aan zeker 100+ in alle maten.Wildfire schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:13:
[...]
Nope. Na ca. 1.5 jaar en meerdere malen nieuwe planten te hebben geplaatst, moet ik nog steeds m'n eerste slak ontdekken
Had ik maar wat torenslakjes voor de bodem, zou wel fijn zijn. Maar geen enkele slak. Nada.
Wat betreft die jonge geo's (nu 2 weken oud)... Vandaag heb ik ze een keer uitgevangen en tijdelijk in een witte emmer gedaan om de bodem van hun bakje oeen keer goed schoon te maken.. Fotootje van de witte emmer, foto in paint geopend en stipjes zetten bij elke getelde geo... 86 stipjes later was ik klaar, dat zijn er stiekem toch heel veel meer dan ik had gedacht.
Ik zou zeker eens verder kijken dan de hype van ADA. Wanneer je bijvoorbeeld die filmpjes van Green Aqua op youtube ziet, en dan in het bijzonder die met een gast-scaper, zit er altijd ergens een stukje in waar men zegt dat de ADA pincet/schaar/whatever beter is dan de andere. Voor jouw beeld: een ADA pincet kost 80 eu en die van Dennerle 30 en diezelfde maat op Ome Ali 5 voor een tientje. Optic White Glas kan ook vaak door aquariumbouwers geleverd worden...Taro schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:33:
@DoubleDutch Ja, mijn vrouw zei 3 weken geleden nog dat het aquarium nogal leeg was. Zojuist liet ik haar het verschil van vandaag met 5 weken geleden zien, ze vindt het nu net een sloot
[Afbeelding]
Nog zo één: een officieel ADA placemat voor onder je bak, niks meer dan een muismat van de action, maar wel een dagloon in kosten.
En bedenk het volgende: Dat joch met zijn nieuwe Nike Air Jordan's Special Limited Edition Supreme Rare Color, zal nooit beter basketball spelen omdat ie die schoenen heeft.
Kijk, als je echt teveel geld hebt, be my guest, maar weet dat er vergelijkbaar spul op de markt is zonder de merknaam, dat vele malen goedkoper is.
http://yor.minitroopers.com
@Yor mooi verwoord, ik heb een setje via AliExpress, alles rond de 30CM en voor maar €8.95 en binnen 3 weken in huis.
Prima spul voor wat ik er mee doe. 👍
Prima spul voor wat ik er mee doe. 👍
@Yor Helemaal mee eens, maar ik bekijk het zo:
- Is het zichtbaar, dan mag het wat meer kosten voor een beter uiterlijk
- Is het een gebruiksvoorwerp dat niet permanent zichtbaar is, dan moet het goed doen waar het voor bedoeld is.
Als 2 houten sushi stokjes van 0,23 Euro beter werken dan een ADA pincet van 80 Euro, dan ga ik voor de houten stokjes. Als een optic white aquarium van merk A net zo mooi of mogelijk nog mooier is dan die van ADA, dan ga ik voor merk A. Voor de lamp en meubel geldt hetzelfde. Bijv. Azaqua maakt meubels die goedkoper zijn dan die van ADA, maar wel de juiste afmetingen hebben, prima. Ik ga hier dus pragmatisch mee om en bekijk het per product.
Als een optic white aquarium lelijke kitranden heeft en 100 Euro goedkoper is, dan koop ik die niet. Is het enige verschil het merkstikkertje, dan ga ik voor de goedkoopste. Ik vind echter wel dat ADA marketing heel erg goed begrijpt en mooie producten en series maakt die goed op elkaar aansluiten. Maar als de ADA plantenvoeding net zo goed is als die van de dierenwinkel op de hoek, dan ga ik uiteraard niet extra betalen voor het merk.
We hoeven hier thuis gelukkig niet op een Euro meer of minder te kijken, ik ga altijd voor goede producten, maar maak wel altijd erg bewust de afweging waar iets meer aan mag worden besteed en waar iets minder aan, dat is goed in balans.
- Is het zichtbaar, dan mag het wat meer kosten voor een beter uiterlijk
- Is het een gebruiksvoorwerp dat niet permanent zichtbaar is, dan moet het goed doen waar het voor bedoeld is.
Als 2 houten sushi stokjes van 0,23 Euro beter werken dan een ADA pincet van 80 Euro, dan ga ik voor de houten stokjes. Als een optic white aquarium van merk A net zo mooi of mogelijk nog mooier is dan die van ADA, dan ga ik voor merk A. Voor de lamp en meubel geldt hetzelfde. Bijv. Azaqua maakt meubels die goedkoper zijn dan die van ADA, maar wel de juiste afmetingen hebben, prima. Ik ga hier dus pragmatisch mee om en bekijk het per product.
Als een optic white aquarium lelijke kitranden heeft en 100 Euro goedkoper is, dan koop ik die niet. Is het enige verschil het merkstikkertje, dan ga ik voor de goedkoopste. Ik vind echter wel dat ADA marketing heel erg goed begrijpt en mooie producten en series maakt die goed op elkaar aansluiten. Maar als de ADA plantenvoeding net zo goed is als die van de dierenwinkel op de hoek, dan ga ik uiteraard niet extra betalen voor het merk.
We hoeven hier thuis gelukkig niet op een Euro meer of minder te kijken, ik ga altijd voor goede producten, maar maak wel altijd erg bewust de afweging waar iets meer aan mag worden besteed en waar iets minder aan, dat is goed in balans.
Sinds het toevoegen van EasyCarbo en Profito gaat het groeien ook een stuk beter. Alg is een stuk minder. en de vissen hebben het goed naar der zin. M'n javavaren is ook flink aan het groeien en krijgt al best veel uitschieters. Vanaf wanneer kan ik die losknippen en ergens anders vastmaken? en is het mooi om die op dezelfde steen vast maken zodat je een volle bos javavarens krijgt?
:strip_exif()/f/image/oINMAJnH6v6MPR7iiT7G1IxK.jpg?f=fotoalbum_large)
Even snel hier: ik heb echt een flinke berg crypto's, aantal anubias en Hygrophila Pinnatifida over. Mochten er nog liefhebbers zijn dan graag voor morgen 10:00 uur reageren via PM.
Anders gaan ze morgen de kliko in (emmer vol). Best zonde dus mocht er nog iemand wat zoeken of iemand die ik er blij mee kan maken, ze mogen zo weg (enkel postzegeltje). Zijn makkelijke planten die goed te houden zijn. Niet veel licht nodig etc. (1 van de crypto soorten is mijn 1e aquariumplant die ik ooit kocht. En dat is inmiddels denk +15 jaar geleden. Dus die krijg je niet zomaar kapot
)
En op=op natuurlijk. Dan eventueel weer voor een volgende snoeibeurt
Anders gaan ze morgen de kliko in (emmer vol). Best zonde dus mocht er nog iemand wat zoeken of iemand die ik er blij mee kan maken, ze mogen zo weg (enkel postzegeltje). Zijn makkelijke planten die goed te houden zijn. Niet veel licht nodig etc. (1 van de crypto soorten is mijn 1e aquariumplant die ik ooit kocht. En dat is inmiddels denk +15 jaar geleden. Dus die krijg je niet zomaar kapot
En op=op natuurlijk. Dan eventueel weer voor een volgende snoeibeurt
[ Voor 39% gewijzigd door Paulus07 op 07-04-2020 10:56 ]
Sinds twee maanden ongeveer de eigenaar van een Superfish tropical 45 liter aquarium. Hiervan heb ik alleen de binnenfilter verwisseld voor een Eheim Aquaball 60.
Zoals gelezen heb ik deze eerst ingedraaid 3 weken met alleen het water. Daarna mocht ik op advies van een dierenwinkel planten en een aantal visjes erbij doen.
Ik begon met 6 visjes, waarvan twee molly's zeer snel dood gingen en ik enorme last had van algen.
Reden: volgens de winkel moest ik de vissen eerst laten wennen met het zakje in de aquarium en na een uur leeggooien in het aquarium.
Ik weet nu ook dat dat erg fout was en hiermee het water verstoord had welke in mijn bak zat.
Ik heb nu een aantal keren water verwisseld en zelfs 2 keer bijna in z'n geheel ververst.
De overige vissen blijven leven, echter blijft het water zeer snel troebel worden en gaat ook stinken. Plantjes overleven het vrijwel niet.
Nu heb ik weer het water getest dmv 6-in-1 strips. Resultaat:
Nitrate: 0mg/l
Volgens de tester is dat goed, echter lees ik ook online dat het tussen de 50-100mg/l mag zijn, ergens anders weer maximaal 25mg/l
Nitrite: 0mg/l
GH: Er zijn vier blokjes, allemaal < 3 dH
Dit moet ik dus echt verhogen
KH: 20+ dH, dit moet ik verlagen.
pH: 8.0: , dit moet ik verlagen.
Chlorine: 0.8 mg/l, ook verlagen
Wat kan ik het best doen? Ik heb geen vervangende bak voor de vissen om het indraaien volledig op nieuw te doen voor een 3 tot 4 weken. Of kan ik inderdaad met waterverbeteraars alsnog het water beter krijgen?
Zoals gelezen heb ik deze eerst ingedraaid 3 weken met alleen het water. Daarna mocht ik op advies van een dierenwinkel planten en een aantal visjes erbij doen.
Ik begon met 6 visjes, waarvan twee molly's zeer snel dood gingen en ik enorme last had van algen.
Reden: volgens de winkel moest ik de vissen eerst laten wennen met het zakje in de aquarium en na een uur leeggooien in het aquarium.
Ik weet nu ook dat dat erg fout was en hiermee het water verstoord had welke in mijn bak zat.
Ik heb nu een aantal keren water verwisseld en zelfs 2 keer bijna in z'n geheel ververst.
De overige vissen blijven leven, echter blijft het water zeer snel troebel worden en gaat ook stinken. Plantjes overleven het vrijwel niet.
Volgens de tester is dat goed, echter lees ik ook online dat het tussen de 50-100mg/l mag zijn, ergens anders weer maximaal 25mg/l
Wat kan ik het best doen? Ik heb geen vervangende bak voor de vissen om het indraaien volledig op nieuw te doen voor een 3 tot 4 weken. Of kan ik inderdaad met waterverbeteraars alsnog het water beter krijgen?
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
Waarom zou je de GH, KH en PH moeten aanpassen?toastingnow schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 17:01:
Sinds twee maanden ongeveer de eigenaar van een Superfish tropical 45 liter aquarium. Hiervan heb ik alleen de binnenfilter verwisseld voor een Eheim Aquaball 60.
Chloor mag absoluut niet in je water zitten, woon je in België? Anders zijn deze teststrips onbetrouwbaar, in NL zit geen Chloor in het kraanwater.
Ik denk dat je voornaamste probleem is dat een bak met zo weinig water enorm lastig in evenwicht te krijgen is. Hoe kleiner de bak, hoe moeilijker. En je belast deze flink door er vissen in te doen. Normaliter zijn bakken onder de 54L geschikt voor garnalen en wellicht wat microvisjes. Zeker geen levendbarenden die in no time enorm gaan kweken.
Het water van je winkel in je bak doen verstoort geen enkel evenwicht. Daar is het volume veel te laag voor. In z'n geheel verversen verkloot het dan weer wel flink, kap daarmee en ververs max 25%.
Probeer andere planten. Snelgroeiers oid en plant ze netjes. Geen loodjes, geen glaswol, gewoon elke stengel netjes in de bodem.
Misschien kan je je beter even in de basis gaan inlezen, dat is handiger dan dat wij dat nu allemaal opnieuw moeten typen. Je mist een hoop basiskennis als ik het zo lees.
Eens met hierboven.
Je maakt het jezelf ook wel heel moeilijk met maar 45 liter. Een 60cm bakje is al minimaal, 80cm is een heel stuk makkelijker. Vroeger werd een meterbak aangeraden om mee te beginnen, als je die kwijt kunt, doen!
6 vissen is 45 liter is al dubieus. Mollys vragen 80cm bak, 60cm (54 liter) is al heel krap aan. 45 liter lijkt me geheel ongeschikt.
Troebel water? Klinkt als teveel vis en teveel voeren en geen evenwicht.
Je maakt het jezelf ook wel heel moeilijk met maar 45 liter. Een 60cm bakje is al minimaal, 80cm is een heel stuk makkelijker. Vroeger werd een meterbak aangeraden om mee te beginnen, als je die kwijt kunt, doen!
6 vissen is 45 liter is al dubieus. Mollys vragen 80cm bak, 60cm (54 liter) is al heel krap aan. 45 liter lijkt me geheel ongeschikt.
Troebel water? Klinkt als teveel vis en teveel voeren en geen evenwicht.
Ik zal dus snel moeten beslissen of ik dan verder ga met een 80cm bak, daar dat het enige is wat ik kwijt kan op de plaats waar geen direct zonlicht komt in mijn woonkamer en zal verder eerst meer inlezen
Ik heb nu de Juwel Primo 110 besteld
Ik heb nu de Juwel Primo 110 besteld
[ Voor 8% gewijzigd door toastingnow op 12-04-2020 20:24 . Reden: Update besluit welke aquarium ]
Asus P5K Pro, 2 Gb DDR2, Samsung 500 GB HD, XFX Alpha DOG 670Mhz, E8400
1 van de 5 Otocinclussen, de kleinste (hopelijk jongste?) is enorm actief, zwemt als een malle rond, zit achter de Kardinaal Tetra's aan, zwemt met een rotgang eens in de 15-30 minuten naar het wateroppervlak, neemt een hap lucht, om direct daarna met een rotgang weer terug te keren naar een ander plekje om van bijvoorbeeld een ruit te eten. Hij is heel erg onrustig. Op zich ziet hij er prima gezond uit en blij dat die erg actief is, beter dan halfdood op de bodem te liggen, maar is dit normaal gedrag?
Het brengt wel wat leven in de tank, misschien gewoon een onrustige puber met territoriale trekjes, of zou er iets aan de hand kunnen zijn? Hij is wat kleiner dan de anderen, het witte gedeelte (buik) is ook wat kleiner dan van de anderen, maar hij is zeker niet mager.
Los van dat er voldoende te eten is, voer ik ze dus ook om de dag bij met een voedingssteen. Dat ga ik nu wel afbouwen want die extra eiwitten in het water zijn ook niet prettig en ze lijken gewend te zijn geraakt aan de algentabletten wat het doel ervan was. Al weet ik niet zeker of dat voor alle 5 geldt.
De 24 andere vissen hebben nergens last van en de garnalen en slakken zijn ook lekker actief, de waterwaarden zijn prima. Hopelijk dus gewoon zijn karakter
Het brengt wel wat leven in de tank, misschien gewoon een onrustige puber met territoriale trekjes, of zou er iets aan de hand kunnen zijn? Hij is wat kleiner dan de anderen, het witte gedeelte (buik) is ook wat kleiner dan van de anderen, maar hij is zeker niet mager.
Los van dat er voldoende te eten is, voer ik ze dus ook om de dag bij met een voedingssteen. Dat ga ik nu wel afbouwen want die extra eiwitten in het water zijn ook niet prettig en ze lijken gewend te zijn geraakt aan de algentabletten wat het doel ervan was. Al weet ik niet zeker of dat voor alle 5 geldt.
De 24 andere vissen hebben nergens last van en de garnalen en slakken zijn ook lekker actief, de waterwaarden zijn prima. Hopelijk dus gewoon zijn karakter
@Taro kan je verder iets zien aan de vis? beschadigingen oid? En hoe zien de kieuwen eruit?
@SmurfLink Geen beschadigingen. Kieuwen kan ik niet zien, zijn erg snelle en schuchtere vissen. Dat af en toe naar het oppervlak gaan doet deze al sinds ik hem heb, ik weet niet zeker of de anderen het ook doen of alleen deze, ze zwemmen veel in koppeltjes en het gaat zo enorm snel.
Mijn gevoel zegt dat hij/zij gewoon lekker actief is, ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zo is, maar het is puur de vraag of anderen dit bij Oto's herkennen.
Mijn gevoel zegt dat hij/zij gewoon lekker actief is, ik heb geen reden om aan te nemen dat het niet zo is, maar het is puur de vraag of anderen dit bij Oto's herkennen.
Ik heb zelf nog 2 Oto's over van een adoptiegroep, maar dat zijn dikke luie wezens.
Ik herken het dus niet. Die van mij hangen het liefst de hele dag op de vallisneriabladen.
Oto’s hier ook chill. Ze gaan zich wel verstoppen als je er maar een paar hebt. Vanaf een stuk of 5-6 laten ze zich veel meer zien. Zijn echte groepsdieren. Kunnen heel lang stil op een glad zitten of zich lijken vast te houden met hun borstvinnen aan een stengel, om dan als een ADHD-er door de bak te stuiteren naar een nieuwe chillplek.
Ik had een zestal Oto's. Deden het in het begin erg goed. Na paar weken ging er steeds eentje dood. Wellicht door te weinig alg of ze vergeten van de tabletten te eten. Nu al 2 maanden eentje over en die doet het goed. Hele dag lekker op de planten of op de plekken waar je alg ziet. Af en toe ook heel druk. Maar meestal rustig.
Ok, dat stukje ADHD en af en toe heel erg druk zijn komt dus vaker voor bij Oto's. Vandaag is hij samen met de anderen weer lekker aan het chillen, dus zit volgens mij wel goed.
Mijn javavaren (microsorium pteropus) krijgt adventief plantjes. Stuk of 6 nu. De grootste zal een cm of 4 zijn nu. Kan ik die het beste laten zitten nog tot de groter worden? Ik lees ook verhalen dat je ze los kan halen en dan kan laten drijven tot ze groter zijn. Daarna wil ik ze weer vastmaken naast de grote javavaren zodat deze groter wordt.
groeien de nieuwe stekjes op de bladeren?
Je kan ze er eventueel vanaf halen en op hout,achterwand etc binden of weer bij de hoofdplant bij de wortels erbij doen. Je kan ze ook laten zitten. Na verloop van tijd vallen ze er dan zelf af. Enige nadeel is dan mss dat je ze later ergens tussen een andere plant ineens ziet groeien
Je kan ze er eventueel vanaf halen en op hout,achterwand etc binden of weer bij de hoofdplant bij de wortels erbij doen. Je kan ze ook laten zitten. Na verloop van tijd vallen ze er dan zelf af. Enige nadeel is dan mss dat je ze later ergens tussen een andere plant ineens ziet groeien
Je kan ze laten zitten en als ze groter zijn kan je het blad waar ie op groeit een stukje afscheuren en het nieuwe plantje ergens opzetten. Je kan ze inderdaad ook gewoon laten drijven, dan groeien ze ook rustig verder. Maar als je ze laat zitten krijgen ze ook nog voeding via de moederplant dus dat laat ik meestal zo.XNL073 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:19:
Mijn javavaren (microsorium pteropus) krijgt adventief plantjes. Stuk of 6 nu. De grootste zal een cm of 4 zijn nu. Kan ik die het beste laten zitten nog tot de groter worden? Ik lees ook verhalen dat je ze los kan halen en dan kan laten drijven tot ze groter zijn. Daarna wil ik ze weer vastmaken naast de grote javavaren zodat deze groter wordt.
Goedenavond,
Heb deze "over".
DM mij als je dit wilt hebben, weet zelf zo niet meer de naam. Liefst voor 22:00 uur. Anders gaan ze de container in.
Heb deze "over".
DM mij als je dit wilt hebben, weet zelf zo niet meer de naam. Liefst voor 22:00 uur. Anders gaan ze de container in.
:strip_exif()/f/image/ahWqYFCXLTWqte9rVigQRep7.jpg?f=fotoalbum_large)
Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!
Vandaag wat nieuwe bewoners aan het aquarium toegevoegd, 10 citroen garnalen, 10 Japonica'sXL en 10 Crystal Red's.
Geweldig om ze in het nieuwe aquarium rond te zien springen en schoonmaken.
Dinsdag krijg ik nog 10 blue velvets en twee Oranje Patszguaro dwergkreeften.
De CO2 set geïnstalleerd samen met een CO2 continu meter,kijken wat de planten nu gaan doen.
:strip_exif()/f/image/DpZ01kTAOFnKrvitGuJGZrtq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BffVhkF0flkLhgZwnby0aXxW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2c0Cc9UdtNGTlcUSibgvFRZM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ACciLGPrAvt32NCLVBjInys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZJZfkgsmzhzRaDmeF5nxr3eN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPr65kyLl7MdmbJxipjgvOZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8t1mqmAaPQjMViwTuN9KMl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2O3ItOl3nkrUPgeeqCGJnhf.jpg?f=fotoalbum_large)
Geweldig om ze in het nieuwe aquarium rond te zien springen en schoonmaken.
Dinsdag krijg ik nog 10 blue velvets en twee Oranje Patszguaro dwergkreeften.
De CO2 set geïnstalleerd samen met een CO2 continu meter,kijken wat de planten nu gaan doen.
:strip_exif()/f/image/DpZ01kTAOFnKrvitGuJGZrtq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BffVhkF0flkLhgZwnby0aXxW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2c0Cc9UdtNGTlcUSibgvFRZM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5ACciLGPrAvt32NCLVBjInys.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZJZfkgsmzhzRaDmeF5nxr3eN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GPr65kyLl7MdmbJxipjgvOZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B8t1mqmAaPQjMViwTuN9KMl9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P2O3ItOl3nkrUPgeeqCGJnhf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6FXj6A7dZALO0Uzn0E1T0oId.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben met een CO2 opstelling bezig en heb een glazen diffuser geplaatst onder de uitgang van mijn filter, had begrepen dat hoe langer de co2 bellen in het water verblijven hoe beter het co2 in het water word opgenomen.
Nu zie ik de bellen stijgen tot de pomp uitgang en dan worden ze door de stroming door het aquarium mee genomen en dwarrelen nog een hele tijd door het aquarium, is dit wel goed?
Nu zie ik de bellen stijgen tot de pomp uitgang en dan worden ze door de stroming door het aquarium mee genomen en dwarrelen nog een hele tijd door het aquarium, is dit wel goed?
:strip_exif()/f/image/N2ejkhJQAGEbWDgMIVDq1wSX.jpg?f=fotoalbum_large)
@peppie71 2 weken geleden 2 KG Seachem Matrix besteld en Purigen gekregen, factor 2x duurder en nog over gedacht om eens te proberen, maar toch maar netjes teruggestuurd. Daarnaast had ik er geen zakjes voor liggen. Ben wel benieuwd naar de uitkomst.
@DoubleDutch Wat voor diffusor heb je? De fijne belletjes moeten juist oplossen in het water en niet te lang rondzweven. Als ze al rondzweven, dan zoveel mogelijk door het aquarium zodat ze overal komen en voldoende tijd hebben om opgenomen te worden, dus dat is prima. Als 99% het wateroppervlak haalt in de vorm van grote bellen, dan is er iets niet in orde. Ik gebruik nu al een tijdje een inline diffusor ipv een normale diffusor, dan lost de CO2 veel beter op.
Voor mijn 2e aquarium komt komende week de NEO CO2 diffusor (medium size) binnen, omdat ik daar geen inline versie op wil plaatsen. Die schijnt fijnere bellen te genereren dan 99% van de andere diffusors. Heb hiervoor een JBL Taifun P glazen diffusor gebruikt en die genereerde vrij grote bellen. Over de JBL Reactor met 2x Extend was ik op zich wel tevreden, maar niet goed voor de look van het aquarium
Welk merk en type heb je?
Onder de pomp plaatsen is in ieder geval de beste keuze.
@DoubleDutch Wat voor diffusor heb je? De fijne belletjes moeten juist oplossen in het water en niet te lang rondzweven. Als ze al rondzweven, dan zoveel mogelijk door het aquarium zodat ze overal komen en voldoende tijd hebben om opgenomen te worden, dus dat is prima. Als 99% het wateroppervlak haalt in de vorm van grote bellen, dan is er iets niet in orde. Ik gebruik nu al een tijdje een inline diffusor ipv een normale diffusor, dan lost de CO2 veel beter op.
Voor mijn 2e aquarium komt komende week de NEO CO2 diffusor (medium size) binnen, omdat ik daar geen inline versie op wil plaatsen. Die schijnt fijnere bellen te genereren dan 99% van de andere diffusors. Heb hiervoor een JBL Taifun P glazen diffusor gebruikt en die genereerde vrij grote bellen. Over de JBL Reactor met 2x Extend was ik op zich wel tevreden, maar niet goed voor de look van het aquarium
Welk merk en type heb je?
Onder de pomp plaatsen is in ieder geval de beste keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 12-04-2020 23:57 ]
@Taro
Heb eerst de Aqua-Noa CO2 diffuser geprobeerd, deze gaf echt hele fijne bellen, maar doordat de bruis steen zo fijn was duurde het een 1 uur voor dat hij normaal werkte omdat hij erg veel druk nodig haden hij fluctueerde hij te veel.

Heb nu de glazen van JBL en deze werkt meteen maar geeft iets grotere bellen, ze zijn nog wel klein genoeg om rond geblazen te worden door het aquarium water, ze komen niet meteen naar het oppervlak, maar dwarrelen lekker lang door het water, dit is dus wel de bedoeling?
Beide nog in bruikleen van de buurman.
Heb eerst de Aqua-Noa CO2 diffuser geprobeerd, deze gaf echt hele fijne bellen, maar doordat de bruis steen zo fijn was duurde het een 1 uur voor dat hij normaal werkte omdat hij erg veel druk nodig haden hij fluctueerde hij te veel.

Heb nu de glazen van JBL en deze werkt meteen maar geeft iets grotere bellen, ze zijn nog wel klein genoeg om rond geblazen te worden door het aquarium water, ze komen niet meteen naar het oppervlak, maar dwarrelen lekker lang door het water, dit is dus wel de bedoeling?
Beide nog in bruikleen van de buurman.
[ Voor 20% gewijzigd door DoubleDutch op 13-04-2020 09:19 ]
@DoubleDutch Is dat de Taifun P? Die heb ik zelf ook en geeft té grote bellen. Die wissel ik dus om voor de Aquario NEO CO2 diffusor:

Voordeel van deze is dat het membraan niet onder het glas zit, maar bovenop het acryl bevestigd is. Bij de Taifun komt daar tussendoor bij mij erg veel CO2 als de diffusor niet 100% recht hangt.
Als je naar de grote aquascapers kijkt dan geven ze de NEO ook vaak credits voor de werking. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten: Vanaf 10,50 Euro
Heb je overigens wel een CO2-indicator in het aquarium hangen? Dan kan je monitoren of er voldoende CO2 in het water wordt opgelost of niet. Helemaal in combinatie met frequente waterwissels kan dat voor je gevoel meer zijn dan je verwacht.

Voordeel van deze is dat het membraan niet onder het glas zit, maar bovenop het acryl bevestigd is. Bij de Taifun komt daar tussendoor bij mij erg veel CO2 als de diffusor niet 100% recht hangt.
Als je naar de grote aquascapers kijkt dan geven ze de NEO ook vaak credits voor de werking. En voor de prijs hoef je het ook niet te laten: Vanaf 10,50 Euro
Heb je overigens wel een CO2-indicator in het aquarium hangen? Dan kan je monitoren of er voldoende CO2 in het water wordt opgelost of niet. Helemaal in combinatie met frequente waterwissels kan dat voor je gevoel meer zijn dan je verwacht.
[ Voor 17% gewijzigd door Taro op 13-04-2020 09:34 ]
Ja klopt heb die met de bruissteen in het glas,maar deze lekt ind tussen het glas en de steen,toch even kijken naar de Aquario NEO CO2 diffusor,bedankt voor de tip.
Heb ind een CO2-indicator in het aquarium hangen.
Heb ind een CO2-indicator in het aquarium hangen.
Hmmm zit eraan te denken om een aquarium te beginnen maar bestaan er geen complete startsets met plantjes en dergelijke?
Meh
Heb 11otto's en heb er wel een paar die door de bak kunnen spurten en happies lucht gaan halen of het is de hele tijd dezelfde 🤣Taro schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:21:
1 van de 5 Otocinclussen, de kleinste (hopelijk jongste?) is enorm actief, zwemt als een malle rond, zit achter de Kardinaal Tetra's aan, zwemt met een rotgang eens in de 15-30 minuten naar het wateroppervlak, neemt een hap lucht, om direct daarna met een rotgang weer terug te keren naar een ander plekje om van bijvoorbeeld een ruit te eten. Hij is heel erg onrustig. Op zich ziet hij er prima gezond uit en blij dat die erg actief is, beter dan halfdood op de bodem te liggen, maar is dit normaal gedrag?
Die zijn er zeker: https://www.aquaplantsonl...ariumplanten/planten-setsdano_nl schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
Hmmm zit eraan te denken om een aquarium te beginnen maar bestaan er geen complete startsets met plantjes en dergelijke?
Ik heb er geen ervaring mee en ook niet met deze shop. Ik haal mijn planten eigenlijk altijd bij mijn lokale aquariumwinkel.
Nee, al zijn er wel 'start plantensets' te krijgen. wat voor planten je wilt is o.a. afhankelijk van temperatuur (koudwater, subtropisch, tropisch, of heel warm zoals bv Discusvissen), hoeveelheid licht (bv rode planten vragen heel veel licht), of je CO2 wilt toevoegen, welke vissen je wilt (sommige eten planten, of hebben drijfplanten nodig, of lange slierten planten, ...), je bakmaat, of je wilt aquascapen ofzo, vanalles dus eigenlijk.dano_nl schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
Dus, begin met een aquarium (80cm als minimummaat is aangeraden, kleiner is veeeeeeel moeilijker goed te houden), bedenk wat je erin wilt qua vissen/inrichting/techniek, en koop dan eventueel een startset planten voor een 80cm bak.
https://www.aquaplantsonl...ariumplanten/planten-sets
https://www.amazon.nl/s?k...332313031&ref=sr_nr_p_6_8
Zooplus had ook sets, maar die zie ik nu even niet.
[ Voor 9% gewijzigd door dragon2 op 13-04-2020 12:46 ]
Vraag: Even los van de lengte en diepte van een aquarium, wat vinden jullie een handige en fijne hoogte? Ik heb nu een aquarium van 57 cm hoog, 1 van 60 hoog en zit naar een 90x45x45/60 te kijken. Wat betreft onderhoud is een lager aquarium van 45 cm veel fijner, helemaal als de diepte ook nog behoorlijk is en je niet achter het aquarium kunt komen. Maar met 45 cm bereiken de planten wel eerder het wateroppervlak en je hebt bovenin minder vrije ruimte voor de vissen. In een bak van 60 cm hoog kan natuurlijk ook 25% meer water.
Ik neig dus zelf naar 90x45x60, maar ben benieuwd welke afwegingen jullie hierbij maken.
Ondanks dat ik er 3 van de 5 bijna een week kwijt ben geweest verschenen ze gisteren alle 5 tegelijk en gelukkig helemaal gezond. Achterin het aquarium is het rustiger, aan de voorkant schrikken ze nog weleens als er iemand door de woonkamer loopt, dus logischerwijs zitten ze daar vaker. Maar ik dacht even dat ze overleden waren en kon ze echt niet terugvinden door de dichte begroeiing en het feit dat ik niet achter het aquarium kan komen.
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet 2 jonge en 3 oudere Oto's heb, maar 2 mannetjes en 3 vrouwtjes
De 2 mannetjes vallen dus de Tetra's wel aan, de vrouwtjes niet of nauwelijks.
Wel 2 onthoofde garnalen gevonden, de eerste overledenen sinds ik deze bak heb en het was niet ivm vervellen, de inhoud zat er nog duidelijk in. Weet niet of dat per ongeluk is gebeurd of dat de gemoederen toch hoog zijn opgelopen en wie de schuldige is geweest, het waren wel de 2 kleinste.
Het valt mij overigens ook op dat als je bijv. 5 korrels voeding voor de garnalen in de bak doet, waarvan er bij 1 een garnaal zit en bij de andere 4 niet, dat de Tetra's dan net die korrel moeten hebben waar de garnaal op zit. Die is blijkbaar dan toch aantrekkelijker, het zijn net mensen
Het 2e aquarium heeft nog een mooie piek, de schaal op de meetstrips kan het niet aan
Die moet nog even wachten.

@dano_nl Wat zoek je precies voor bak, soort planten en welke dieren?
Ik neig dus zelf naar 90x45x60, maar ben benieuwd welke afwegingen jullie hierbij maken.
Goed om te horen, ik heb inmiddels het gevoel dat het dus allemaal in orde isNLKornolio schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:36:
[...]
Heb 11otto's en heb er wel een paar die door de bak kunnen spurten en happies lucht gaan halen of het is de hele tijd dezelfde 🤣
Ik ben inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik niet 2 jonge en 3 oudere Oto's heb, maar 2 mannetjes en 3 vrouwtjes
Wel 2 onthoofde garnalen gevonden, de eerste overledenen sinds ik deze bak heb en het was niet ivm vervellen, de inhoud zat er nog duidelijk in. Weet niet of dat per ongeluk is gebeurd of dat de gemoederen toch hoog zijn opgelopen en wie de schuldige is geweest, het waren wel de 2 kleinste.
Het valt mij overigens ook op dat als je bijv. 5 korrels voeding voor de garnalen in de bak doet, waarvan er bij 1 een garnaal zit en bij de andere 4 niet, dat de Tetra's dan net die korrel moeten hebben waar de garnaal op zit. Die is blijkbaar dan toch aantrekkelijker, het zijn net mensen
Het 2e aquarium heeft nog een mooie piek, de schaal op de meetstrips kan het niet aan

@dano_nl Wat zoek je precies voor bak, soort planten en welke dieren?
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 13-04-2020 13:08 ]
Let ook op licht. Bij 60cm hoogte bereikt veel minder licht de bodem. Als jij daar rode plantjes wilt laten groeien zonder je tetra’s te verblinden dan wordt dat een uitdaging. Alles hangt weer eens met alles samen in aquariumland :-)Taro schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:58:
Vraag: Even los van de lengte en diepte van een aquarium, wat vinden jullie een handige en fijne hoogte? Ik heb nu een aquarium van 57 cm hoog, 1 van 60 hoog en zit naar een 90x45x45/60 te kijken. Wat betreft onderhoud is een lager aquarium van 45 cm veel fijner, helemaal als de diepte ook nog behoorlijk is en je niet achter het aquarium kunt komen. Maar met 45 cm bereiken de planten wel eerder het wateroppervlak en je hebt bovenin minder vrije ruimte voor de vissen. In een bak van 60 cm hoog kan natuurlijk ook 25% meer water.
Ja hoor, Wesdijk biedt dit aan. Het is een beetje een dozenschuiver maar lees je goed in en vraag veel dan kan je daar goed kopen.dano_nl schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
JME schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:34:
[...]
Let ook op licht. Bij 60cm hoogte bereikt veel minder licht de bodem. Als jij daar rode plantjes wilt laten groeien zonder je tetra’s te verblinden dan wordt dat een uitdaging. Alles hangt weer eens met alles samen in aquariumland :-)

Goed punt. Op dit moment is de bak 57 cm hoog en de Rotala H'ra blijft ondanks CO2, voldoende licht en voldoende voeding nog groen omdat ik ze als 2cm hoog heb gepland en ze in verhouding tot grotere planten nog weinig licht krijgen. Aan de andere kant heb ik nu ook wel enorm slechte verlichting: de linker en rechter 20% van het oppervlak worden met de standaard Superfish Home 110 LED-verlichting niet bereikt. Een van de redenen dus om verder te kijken naar een andere bak.
Ik neem je punt mee in de overweging.
Ik heb er laatst weer een paar kilo van besteld. Ik vind het ideaal om glashelder water te krijgen. Werkt érg goed. En je doet er zeer lang mee door af en toe te regenereren. Ik gebruik daar gewoon dunne bleek voor. Dat is erg goedkoop. Wel goed spoelen.peppie71 schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:48:
wat zijn jullie ervaringen met Seachem Purigen.
Heb het besteld om er mee te gaan testen.
@DoubleDutch wat je ook kunt doen is je diffusor onder de inlaat van je filter plaatsen, zodat de bellen het filter in gaan. Dan is de kans veel groter dan álle bellen volledig oplossen. Het verschilt wel per filter of dit goed gaat. Bij mij met een Fluval FX6 gaat het erg goed en heb ik dus 100% CO2 oplossing en geen bellen die de oppervlak nog bereiken.
Ik heb ook 60 cm hoogte. En dat gaat nét met schoonmaken. Af en toe zit ik toch tot mijn oksel in het water als ik diep achterin moet zijn. Dit zou mij er van weerhouden om voor hoger dan 60 cm te gaan.Taro schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:58:
Ik vind 60 cm echter wel meerwaarde hebben. Zoals je zegt: meer ruimte voor de planten om te groeien dus minder vaak snoeien. En meer dieptewerking als je de planten voorin laag zet en achterin hoog.
Dat is zeker iets om rekening mee te houden. Maar met veel LED en gebruik van Purigen kom je een heel eind.JME schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:34:
[...]
Let ook op licht. Bij 60cm hoogte bereikt veel minder licht de bodem. Als jij daar rode plantjes wilt laten groeien zonder je tetra’s te verblinden dan wordt dat een uitdaging. Alles hangt weer eens met alles samen in aquariumland :-)
Ik heb gewoon Hemianthus Callitrichoides Cuba groeien op 60 cm diepte, maar heb dan ook wel aardig wat licht erboven.
Ik heb ook 60 maar mijn armen zijn duidelijk korter dan die van T-Infinity.
Ik moet op een krukje staan om bij de bodem van de bak te kunnen.
haha ja. Voor mij zou dat de grens zijn: op een krukje moeten staan wil ik niet. Maar het is ook maar net wat je gewend bent.SmurfLink schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:04:
Ik heb ook 60 maar mijn armen zijn duidelijk korter dan die van T-Infinity.Ik moet op een krukje staan om bij de bodem van de bak te kunnen.
@de Peer ik heb een intern filter waar maar een paar kleine sleufjes in zitten, had het al geprobeerd maar de bellen gaan er niet in.
Ik weet uit het verleden met mijn koi vijver dat ik de filter altijd had belucht, zou dit in een aquarium niet werken?
Filter van onderuit beluchten met CO2?
@SmurfLink Sta hier ook op een krukje met geregeld een natte oksel. 😂
Ik weet uit het verleden met mijn koi vijver dat ik de filter altijd had belucht, zou dit in een aquarium niet werken?
Tja, ik zal er toch bij moeten. Al met al is het meubel gewoon net iets te hoog voor mij, maarja standaardmaten van Ciano.de Peer schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:09:
[...]
haha ja. Voor mij zou dat de grens zijn: op een krukje moeten staan wil ik niet. Maar het is ook maar net wat je gewend bent.
Ja moet kunnen, en hoe kleiner de bellen, hoe groter de kans dat het volledig oplost in het filter.DoubleDutch schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:09:
@de Peer ik heb een intern filter waar maar een paar kleine sleufjes in zitten, had het al geprobeerd maar de bellen gaan er niet in.
Ooit had ik een ge-3d-printe uitstromer:
:strip_exif()/f/image/tCTehivp2CGsr3YOXVzwO3vq.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar toen ging ik een spray-bar installeren, alleen hoe sluit ik die nu aan aan de grijze buis die al vanuit mijn aquariumbodem (doorvoer) komt, die zich zo'n 7 cm van de achterwand bevindt...
Dus weer even een nieuw 3d model gemaakt:
:strip_exif()/f/image/lEbq5kWH4Dp3ONN0P7Pda5HD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierdoor heb ik ook links nog een 'stukje' spraybar zodat de bak over de volledige lengte spraybar heeft. CO2 distributie is nu veel beter en dan merk ik direct aan de bubbels (fotosynthese) van de planten.
:strip_exif()/f/image/UvUl32cuO18JRvTf3jkK8Z53.jpg?f=fotoalbum_large)

Heb de bak net gesnoeid dus even lelijk, maar vorige week was hij nog zo:
:strip_exif()/f/image/tCTehivp2CGsr3YOXVzwO3vq.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar toen ging ik een spray-bar installeren, alleen hoe sluit ik die nu aan aan de grijze buis die al vanuit mijn aquariumbodem (doorvoer) komt, die zich zo'n 7 cm van de achterwand bevindt...
Dus weer even een nieuw 3d model gemaakt:
:strip_exif()/f/image/lEbq5kWH4Dp3ONN0P7Pda5HD.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierdoor heb ik ook links nog een 'stukje' spraybar zodat de bak over de volledige lengte spraybar heeft. CO2 distributie is nu veel beter en dan merk ik direct aan de bubbels (fotosynthese) van de planten.
:strip_exif()/f/image/UvUl32cuO18JRvTf3jkK8Z53.jpg?f=fotoalbum_large)

Heb de bak net gesnoeid dus even lelijk, maar vorige week was hij nog zo:
[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 13-04-2020 19:44 ]
@DoubleDutch Ja die zijn van slakken inderdaad.
Mede vis eigenaren,
Wij hebben een 60L koud water bak met daarin sluierstaarten en drie bosjes waterpest, de bak draait nu een jaar of twee en wat ik ook doe ik kom maar niet af van de bruine alg. De bak staat in een lichte kamer waar het eigenlijk altijd minimaal 17 graden is, meestal is het rond de 19 en zomers wat warmer. Eén keer per week maar ik de bak schoon (poets het glas, woel door de bodem) ververs ik een 6L~8L emmer water met behulp van een waterstofzuiger om de bodem schoon te maken en zorg ik dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft als het water wat nog in de bak zit. Eén á twee keer per maand verwijder ik de bruine drab uit het sponsje van de pomp welke 24/7 draait op de middelste stand, deze kwam met de bak mee. De LED verlichting staat op een timer en gaat automatisch 8 uur per dag aan, wel zit er een glasplaat tussen het licht en het water.
Doe ik iets fout?
Bak van boven af:
:strip_exif()/f/image/3IIKRL1pB2A3c8g9JbNPo1dJ.jpg?f=fotoalbum_small)
Teststrip:
Wij hebben een 60L koud water bak met daarin sluierstaarten en drie bosjes waterpest, de bak draait nu een jaar of twee en wat ik ook doe ik kom maar niet af van de bruine alg. De bak staat in een lichte kamer waar het eigenlijk altijd minimaal 17 graden is, meestal is het rond de 19 en zomers wat warmer. Eén keer per week maar ik de bak schoon (poets het glas, woel door de bodem) ververs ik een 6L~8L emmer water met behulp van een waterstofzuiger om de bodem schoon te maken en zorg ik dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft als het water wat nog in de bak zit. Eén á twee keer per maand verwijder ik de bruine drab uit het sponsje van de pomp welke 24/7 draait op de middelste stand, deze kwam met de bak mee. De LED verlichting staat op een timer en gaat automatisch 8 uur per dag aan, wel zit er een glasplaat tussen het licht en het water.
Doe ik iets fout?
Bak van boven af:
:strip_exif()/f/image/3IIKRL1pB2A3c8g9JbNPo1dJ.jpg?f=fotoalbum_small)
Teststrip:
/f/image/PYmWAnrSS6IgIfPW3FVy8CdL.png?f=fotoalbum_small)
Misschien ook maar even inlezen in de basis van aquariumhouden. Waterevenwicht en dergelijke.Caayn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:11:
Mede vis eigenaren,
Wij hebben een 60L koud water bak met daarin sluierstaarten en drie bosjes waterpest, de bak draait nu een jaar of twee en wat ik ook doe ik kom maar niet af van de bruine alg. De bak staat in een kamer waar het eigenlijk altijd minimaal 17 graden is, meestal is het rond de 19 en zomers wat warmer. Eén keer per week maar ik de bak schoon (poets het glas, woel door de bodem) ververs ik een 6L~8L emmer water met behulp van een waterstofzuiger om de bodem schoon te maken en zorg ik dat het nieuwe water dezelfde temperatuur heeft als het water wat nog in de bak zit. Eén á twee keer per maand verwijder ik de bruine drab uit het sponsje van de pomp welke 24/7 draait op de middelste stand, deze kwam met de bak mee. De LED verlichting staat op een timer en gaat automatisch 8 uur per dag aan.
Doe ik iets fout?
Bak van boven af:
[Afbeelding]
Teststrip:
[Afbeelding]
Sluierstaarten op 60L is veel te klein, die beesten vervuilen als een malle > dat geeft alg.
3 plantjes is nagenoeg niks, die filteren de troep van de vissen er niet uit > dat geeft alg.
Woelen door de bodem tijdens het schoonmaken maak je enorm veel vuil los wat in je water komt > dat geeft alg.
10% verversen per week is voor Sluierstaarten erg weinig.
Het sponsje plaats je toch hopelijk wel terug in het filter, ipv het te vervangen voor een nieuwe? Anders veroorzaak je dat je constant je bak opnieuw in evenwicht moet laten gaan, met het woelen in de bodem, weinig verversen, weinig plantjes snap ik dat dat niet enorm goed gaat.
Grotere bak zal al helpen, verder veel meer planten, van je bodem afblijven, weinig voeren en met dit soort vis meer verversen.
Wat @SmurfLink zegt.Caayn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:11:
Mede vis eigenaren,
Doe ik iets fout?
Bak van boven af:
[Afbeelding]
Teststrip:
[Afbeelding]
Denk voor sluierstaarten aan minimaal een meterbak (hooguit 4 sluierstaarten in 1 meterbak, plus 50l water erbij per extra sluier), en aan een serieus filter. Als je zo vaak aan je filter moet zitten dat is niet normaal, dan is die waarschijnlijk echt veel te klein. Of je zit er veel te veel aan, waarschijnlijk beide.
Waterverversen bij vervuilers als goudvissen denk dan aan 60% per week in zo'n mini bakje en 30 % per week voor een meterbak met goede filtering.
Zoek even terug in dit topic, sluierstaarten komen vaak aan bod en er staan foto's van hoe groot ze worden, schrik niet (als de jouwe na 1 jaar nog in een 60 cm bakje passen dan zijn ze intern al flink vergroeid ben ik bang, laat staan na 2 jaar).
Dank voor de snelle reacties en tips 
De bak zal voorlopig blijven staan, die heeft mijn vriendin twee jaar geleden van haar ouders gekregen (oude bak was even groot). Zover ik weet zijn de vissen in ieder geval 4~5 jaar oud. Wanneer deze vissen het niet redden gaat er wat mij betreft niet meer dezelfde vis soort er terug in (ivm het formaat) of er moet een grotere bak komen. Wat mij dus wel irriteert is dat je in de winkel doodleuk te horen krijgt dat zo'n bak prima is voor sluierstaarten
Tips die ik in ieder geval mee kan nemen:
- Vaker water verversen of meer water in één keer verversen?
- Afblijven van de bodem.
- Meer groen in de bak.
In de pomp zit nog steeds de originele spons, die vervang ik niet maar ik spoel deze enkel door (zonder schoonmaakmiddelen)
De bak zal voorlopig blijven staan, die heeft mijn vriendin twee jaar geleden van haar ouders gekregen (oude bak was even groot). Zover ik weet zijn de vissen in ieder geval 4~5 jaar oud. Wanneer deze vissen het niet redden gaat er wat mij betreft niet meer dezelfde vis soort er terug in (ivm het formaat) of er moet een grotere bak komen. Wat mij dus wel irriteert is dat je in de winkel doodleuk te horen krijgt dat zo'n bak prima is voor sluierstaarten

- Meer groen in de bak.
In de pomp zit nog steeds de originele spons, die vervang ik niet maar ik spoel deze enkel door (zonder schoonmaakmiddelen)
Helaas inderdaad is de gemiddelde LFS niet te vertrouwen met advies. Wel goede winkels zijn bv Aquabeek, Verduijn, VKC, Rifwachter, Utaka, Hardeman, Aquadeco. Koop je bij andere winkels, beter eerst hier vragen voordat je bijvoorbeeld allerlei "waterverbeteringsmiddeltjes" krijgt aangesmeerd, of nieuwe filtersponzen (vandaar de vraag van @SmurfLink ), een voedingsbodem voor een on-geinformeerd persoon, of zoals nu te grote vissen in een te klein bakkie.Caayn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:57:
Dank voor de snelle reacties en tips
De bak zal voorlopig blijven staan, die heeft mijn vriendin twee jaar geleden van haar ouders gekregen (oude bak was even groot). Zover ik weet zijn de vissen in ieder geval 4~5 jaar oud. Wanneer deze vissen het niet redden gaat er wat mij betreft niet meer dezelfde vis soort er terug in (ivm het formaat) of er moet een grotere bak komen. Wat mij dus wel irriteert is dat je in de winkel doodleuk te horen krijgt dat zo'n bak prima is voor sluierstaarten![]()
- Meer groen in de bak.
Dat laatste komt ZO vaak voor, wat mij betreft mogen "ze" daar echt iets aan gaan doen. Ik noem maar wat maar iets veelvoorkomends als Pangasius of zwarte mesvissen in je winkel verkopen als leuk aquariumvisje (of helemaal knettergek: een roodstaartmeerval) en dan geen bakken groter dan 60-80cm in je winkel verkopen dus dan maar zeggen dat het prima past. Ja, tuuuuurlijk...
Echt, je komt vanalles tegen helaas, als ze maar kunnen verkopen... Niet alle winkels hoor, en niet alle medewerkers. Maar als je zelf het niet zeker weet, ga op z'n minst googlen voordat je wat koopt, of beter nog, vraag eerst hier
Voor waterverversen, 1x/week 60% kan wel (let goed op de temperatuur van je schone water), of als je het meermaals wil doen dan max iets van 40% om de dag (als het qua vervuiling nodig is, of omdat het bv heel warm is).
Qua groen, aquaplantsonline is een aanrader en bezorgt thuis.
Daarom heb ik mijn kast (maatwerk) iets lager laten maken. Bak hoogte is ook zeker afhankelijk van welke vissen je erin wil. Lager dan 60cm moet je bv niet willen voor normale maanvissen, lager dan 70 niet voor altums. Heb je alleen cory's is 30cm genoeg.de Peer schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:09:
[...]
haha ja. Voor mij zou dat de grens zijn: op een krukje moeten staan wil ik niet. Maar het is ook maar net wat je gewend bent.
Het klein grut bij mij groeit nog steeds als kool. Volgens mij ook nog steeds geen uitval, dat betekent wel dat ik zo langzaamaan moet gaan beslissen: Wil ik 80 geo's op gaan laten groeien en zo ja waar laat ik die dan?
Ik denk wel een paar adressen te hebben waar ik er wat kwijt kan en wil er zelf een stuk of 3-4 houden, maar 80?
Nu zijn ze nog formaatje 'hap-slik-weg' voor de manen, wellicht dat die er maar wat te eten krijgen zodat ik er een stuk of 20 overhoud.
Dank voor de tip. Jammer dat je niet op temperatuur kan filteren, maar het aanbod ziet er in ieder geval veel belovend uit.dragon2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:21:
[...]
Qua groen, aquaplantsonline is een aanrader en bezorgt thuis.
Even uit mijn hoofd zijn geschikte planten o.a.: gewone javavaren wil het nog weleens goed doen (lees: volhouden) bij goudvissen. Verder hoornblad, cabomba (van marktplaats ofzo), waterpest uiteraard, en sommige vijverplanten zoals watermunt.Caayn schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:40:
[...]
Dank voor de tip. Jammer dat je niet op temperatuur kan filteren, maar het aanbod ziet er in ieder geval veel belovend uit.
Niks met te zachte bladeren nemen dat wordt opgegeten. Kroos vinden ze ook lekker trouwens. Sommige (vijver)drijfplanten gaan ook mits je niet te veel condensatie op de bladeren krijgt want dan kunnen ze verbranden onder de lichtkap. Anubias zou je nog kunnen proberen, gaat wel dood uiteindelijk bij lage temperatuur, maar is wel superstevig.
Jij wilt gewoon een compleet ingericht aquarium kopen ? Hoeveel zou je daar extra voor willen betalen ?dano_nl schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
Een aquarium is btw geen makkelijke hobby je hebt er veel werk aan.
Ik haal hier over het algemeen mijn plantjes:dano_nl schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:29:
https://www.aquariumplant...ariumplanten/plantensets/
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik haal ze normaliter ook online, maar deze keer eens via de LFS gedaan (steunaankoop zeg maar). Absoluut geen spijt van, mooie grote limnobium (blad 4-5cm doorsnee) en een grote hoeveelheid salvinia natans.
Inmiddels begin ik mezelf te irriteren aan het gebrom van 1 van m'n luchtpompjes, dus dat wordt m'n volgende steunaankoop
Inmiddels begin ik mezelf te irriteren aan het gebrom van 1 van m'n luchtpompjes, dus dat wordt m'n volgende steunaankoop
Ik heb hier inmiddels 8 x 10 liter emmers met Salvinia op zolder onder de TL-balken staan (die er toch al hangen ivm kweken van pepers). Vind het zonde om weg te gooien en af en toe haalt iemand via Marktplaats wat op. Krult het op op het watervlak, dan zet ik er nog een emmer bij en verdeel ik het opnieuw zodat ze weer lekker rustig verder kunnen groeien.toolkist schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:02:
[...] en een grote hoeveelheid salvinia natans.
De pepers gaan de komende weken naar buiten en ik ga de TL's niet aan laten voor de Salvinia, dus als iemand nog een paar kilo wil hebben hoor ik het wel. Wat een onkruid zeg
Ja ja peper kweken op zolder, dat is vast wat andersTaro schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb hier inmiddels 8 x 10 liter emmers met Salvinia op zolder onder de TL-balken staan (die er toch al hangen ivm kweken van pepers).
On topic: Ik sta op het punt om een 400 liter bak te bestellen samen met een 130 liter sump zodat mij clownvissen een beetje meer ruimte krijgen.
[ Voor 19% gewijzigd door SnowDude op 15-04-2020 12:33 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
SnowDude schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:07:
[...]
Ja ja peper kweken op zolder, dat is vast wat anders
On topic: Ik sta op het punt om een 400 liter bak te bestellen samen met een 130 liter sump zodat mij clownvissen een beetje meer ruimte krijgen.
Ik zou wel wat vaker foto's in dit topic willen zien, heb je een foto van je huidige bak?
Dit topic is gesloten.