All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Heb overigens een tijd geleden een 2 KG CO2 fles (Gevuld & hervulbaar) van JBL gekocht voor maar liefst 169 Euro. Gelukkig had ik hem nog dicht in de verpakking en vond ik op https://www.devisvoerwebw...co2-fles-2000-gram-gevuld 2 KG flessen, zonder statiegeld van 120 Euro per fles zoals hier laatst langskwam in een andere webshop (drank ipv aquaria). Heb dus de JBL fles teruggebracht en voor hetzelfde bedrag 2 x 2 KG flessen aangeschaft, zodat ik voor de 2 bakken altijd een reservefles heb staan.
Vandaag kwamen de CO2-flessen, Aqua-Noa CO2 dubbele manometer en 2 KG Seachem Matrix binnen voor de 2e bak. Er gaat toch altijd meer filtermedia in dan je verwacht
Afgelopen weekend 5 Amano/Japonica garnalen aan de grote bak toegevoegd, die werken net wat harder dan de Bloody Mary garnalen en pakken ook de wat grovere algen aan. De rode garnalen laten zich hierdoor ook wat meer zien.
In de LFS ook even gekeken naar welke vissen ik in de 60 Liter bak wil doen. Ik wilde voor Endler Guppy's gaan, maar vond ze wel erg klein, al verwacht ik dat ze in de winkel altijd jongere dieren hebben en ze dus nog wel iets groeien. Nog maar even over nadenken... De Rasbora's die ik mooi vind hebben een lagere pH nodig, dus vallen af. Nog leuke suggesties voor de combinatie van wat kleine vissen met wat uitstraling en garnalen in een 60 liter bak met pH rond de 7.0? Sowieso verplaats ik er 2-3 Zebraslakken heen en in de ander heb ik al Kardinaal Tetra's, die vallen dus ook af.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 16-04-2020 00:08 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Ja leuk zijn de Japonica's, zijn hier mooi aan de schoonmaak. 😁
Vandaag ook tien blue valvet garnaaltjes met twee CPO oranje dwergkreeften binnen gekregen, ook een mooie toevoeging bij de Japonica's.
Ik heb toevallig vandaag een 2 kg fles besteld op
https://www.azaqua.nl/co2...aar#/202-fles_inhoud-2_kg
samen met de NEO/medium diffusor, ben erg benieuwd,zit nog wel te denken om een bazooka diffusor te bestellen op AliExpress, heb vandaag een reducer met een magneetventiel en naaldafsluiter in elkaar gefix die tot 5 bar kan, moet ik helemaal een fijne mist krijgen.
:strip_exif()/f/image/7vTfRqNcDpPKp2Fb9HNKGVHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wat nieuwe bewoners,één kreeftje heeft een leuk nieuw plekje gevonden waar die zich elke keer verstop. 😂
:strip_exif()/f/image/LlaEy9sQ4kHTpJpOhDJiXadv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jD0OBoJqME1WBjnFwCPXHxqk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/934BjUVg9bVaZihLvje8gDVN.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk, goed bezigDoubleDutch schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:26:
samen met de NEO/medium diffusor, ben erg benieuwd,zit nog wel te denken om een bazooka diffusor te bestellen op AliExpress, heb vandaag een reducer met een magneetventiel en naaldafsluiter in elkaar gefix die tot 5 bar kan, moet ik helemaal een fijne mist krijgen.
De 2 kg flessen van Azaqua had ik ook gezien, maar die hebben een ronde onderkant en moeten dus inderdaad in bijv. een houder geplaatst worden, vandaar dat ik de flessen ergens anders heb gehaald met vlakke onderkant.
Ik kan nu tot max 4 bar instellen, maar 1.5 is voldoende hoor. Benieuwd of hoger nog voordeel oplevert, ik kan en zal het uiteraard zelf proberen, maar hoor ook graag jouw bevindingen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G5VO0sKE3S2AyXJzRQoqPjpL.jpg?f=user_large)
Ik ga ook niet hoger dan 2 bar, met de bazooka misschien 3 bar,in het filmpje zie je bijna geen bel omhoog gaan.
https://youtu.be/b36wNOIm1tg
[ Voor 8% gewijzigd door DoubleDutch op 15-04-2020 23:58 ]
Ik wist overigens niet dat die diffusor de Bazooka werd genoemd, heb hem wel vaker gezien, ook een goede idd.
[ Voor 37% gewijzigd door Taro op 16-04-2020 00:04 ]
Je zei dat je ze binnengekregen hebt.DoubleDutch schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:26:
@Taro
Ja leuk zijn de Japonica's, zijn hier mooi aan de schoonmaak. 😁
Vandaag ook tien blue valvet garnaaltjes met twee CPO oranje dwergkreeften binnen gekregen, ook een mooie toevoeging bij de Japonica's.
[Afbeelding]
Hier wat nieuwe bewoners,één kreeftje heeft een leuk nieuw plekje gevonden waar die zich elke keer verstop. 😂
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar bestel je je garnalen?
Ik heb pas geleerd dat je garnalen wèl online kunt bestellen.
En wat is sowieso de go-to informatiesite en winkel voor garnalen?
Mijn LFS is niet heel erg op de hoogte merk ik.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Ik bestel ze, weet dat ze bijv. op donderdag binnenkomen en haal ze dan op, zodat ze niet in aparte tanks worden geplaatst of enkele dagen moeten wachten. Puur om te voorkomen dat ze (verder) verzwakken.
[ Voor 4% gewijzigd door Taro op 16-04-2020 09:07 ]
Hierover een vraag. Ik waardeer dat je het uit dierlievendheid zo doet, maar neem je daarmee niet een bedrijfsrisico van de LFS over? Na import zou je ook de eerste zwakke broeders voor hun rekening kunnen laten zijn. Of werkt dat zo niet en is iedere extra schakel er eentje die vermeden moet worden? Merk dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe die visketen in elkaar zit...Taro schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:06:
Ik bestel ze, weet dat ze bijv. op donderdag binnenkomen en haal ze dan op, zodat ze niet in aparte tanks worden geplaatst of enkele dagen moeten wachten. Puur om te voorkomen dat ze (verder) verzwakken.
Ben op zoek naar wat beter voor mijn (open) 60x30x30 tank. De huidige is niet sterk genoeg.
Maar als ik wat sneup, kom op prijzen tussen 150 en 200 euro uit.. Vind ik nogal wat voor een tankje die mij 20 euro koste
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Tja heb jij enig idee hoe vissen vanuit bijvoorbeeld indonesie hier heen komen? Die gaan ook gewoon in zakken en dan in piepschuim dozen het vliegtuig in. Dat hele proces inclusief douane inklaren kan volgens mijn importeur soms ook wel eens 48 uur duren.JME schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:12:
Goed dat je geen dieren laat opsturen, dat zou wat mij betreft verboden mogen worden.
[...]
Hierover een vraag. Ik waardeer dat je het uit dierlievendheid zo doet, maar neem je daarmee niet een bedrijfsrisico van de LFS over? Na import zou je ook de eerste zwakke broeders voor hun rekening kunnen laten zijn. Of werkt dat zo niet en is iedere extra schakel er eentje die vermeden moet worden? Merk dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe die visketen in elkaar zit...
Wat wil je, LED of T5 of wat anders?Renegade666 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:14:
Iemand een leuk en niet al te duur idee voor goeie verlichting?
Ben op zoek naar wat beter voor mijn (open) 60x30x30 tank. De huidige is niet sterk genoeg.
Maar als ik wat sneup, kom op prijzen tussen 150 en 200 euro uit.. Vind ik nogal wat voor een tankje die mij 20 euro koste
[ Voor 26% gewijzigd door SnowDude op 16-04-2020 11:28 ]
volgens mij is het ook verbodenJME schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:12:
Goed dat je geen dieren laat opsturen, dat zou wat mij betreft verboden mogen worden.
Ik gebruik een Bazooka diffusor tegenwoordig ook voor mijn 720L bak. 5 euro op ali express.
Ik laat de bellen mijn filter-inlaat ingaan zodat de bellen 100% opgelost worden in mijn filter (Fluval FX6). Dit werkt boven verwachting goed. Geen enkele CO2 bel die nog het oppervlakte bereikt.
Nee dat is niet verbodende Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:25:
[...]
volgens mij is het ook verboden
Ik gebruik een Bazooka diffusor tegenwoordig ook voor mijn 720L bak. 5 euro op ali express.
Ik laat de bellen mijn filter-inlaat ingaan zodat de bellen 100% opgelost worden in mijn filter (Fluval FX6). Dit werkt boven verwachting goed. Geen enkele CO2 bel die nog het oppervlakte bereikt.
Ze komen gewoon via een koerier in dozen bij de LFS volgens mij, dus verboden is het niet..
Zou ook niet weten hoe ze anders aan hun spul komen.
Liefst LED
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Voor hogere dieren wel, voor slakken en garnalen bijv. niet. Vissen worden overigens ook wel met koeriersdiensten bezorgd, die mogen alleen niet in de reguliere post.
Garnalen zou ik overigens altijd via marktplaats halen. Ze kweken als konijnen dus die worden relatief goedkoop aangeboden. LFS is altijd veeeeel duurder. En dan bedoel ik 2,50 per garnaal tegenover 10 voor een euro op marktplaats duurder.
I have stability. The ability to stab.
Je hebt gelijk. Het is bij wet niet verboden.
De meeste Postbezorgers verbieden het echter wel, maar dat is dus niet wettelijk.
Nee, dat weet ik dus niet, vandaar mijn vraagSnowDude schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:24:
Tja heb jij enig idee hoe vissen vanuit bijvoorbeeld indonesie hier heen komen?
Maar de werkwijze die je aangeeft, bevestigt mijn twijfel: neem je geen risico van de LFS over als je direct na aankomst de dieren overneemt?
Aan de andere kant als ze acclimatiseren in gedeelde bakken bij de LFS dan kunnen ze daar ook weer ziekten oplopen.
Ik ken mijn LFS goed genoeg om te weten dat ik ze beter daar een paar dagen bij hem kan laten acclimatiseren dan dat ik ze meteen zou mee nemen. Nu zijn mijn Clown vissen na-kweek en dus in Nederland geboren dus voor mijn clowns maakte dat niet echt uit.
En nu zie ik er weer 4 liggen.
Ik heb hierdoor minder risico op verzwakte dieren omdat ze niet worden overgezet in een nieuwe bak waar ze weinig tot niets te eten krijgen en 2x extra stress ervaren van het verplaatsen tussen plastic zakjes en bakken. Daarnaast lopen ze inderdaad minder risico om een ziekte van de LFS over te nemen.JME schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:12:
[...]
Hierover een vraag. Ik waardeer dat je het uit dierlievendheid zo doet, maar neem je daarmee niet een bedrijfsrisico van de LFS over? Na import zou je ook de eerste zwakke broeders voor hun rekening kunnen laten zijn. Of werkt dat zo niet en is iedere extra schakel er eentje die vermeden moet worden? Merk dat ik eigenlijk geen flauw idee heb hoe die visketen in elkaar zit...
Wat ik overigens ook regelmatig zie is dat bijv. 25% van de slakken op hun rug in de bakken liggen. Thuis draai ik ze direct om, een winkel kijkt er doorgaans niet op die manier naar en laat ze liggen. Ze zijn bij mij thuis beter af dan in die bakken.
Ik neem dus eigenlijk minder risico door ze direct, zonder tussenstap, over te nemen naar mijn eigen bak. Daarnaast is los van het leven van een dier, het enige risico voor mij een paar Euro. En die kan ik ook nog wel op de winkel verhalen als het een dead on arrival betreft. Heb je het over dure vissen, dan ligt dit natuurlijk weer anders.
Waarschijnlijk ligt het aan mij, maar ik vind het mooi om te zien als planten goed met fotosynthese bezig zijn. Er zijn er meerdere in de bak die dat zichtbaar doen, maar deze Anubias Nana doet dat nu al de hele dag in dit tempo
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3jtIVCTgZ70PCpMfYA399AzR.jpg?f=user_large)
Zojuist overigens voor het eerst dit tooltje gebruikt (6,99 Euro op Amazon.nl: https://www.amazon.nl/dp/B07PPFJM6H), met een jerrycan van 20 liter die ik al had en mooi de bodem schoon kunnen maken. Ik deed dit voorheen met afwisselend 2 verschillende tools: één met een 12/16 slang en een andere met een 16/22 slang, het aquarium was dan binnen no-time 50% leeg en ik had dan nog maar een deel van de bodem kunnen schoonmaken. Met deze tool hoef ik ook niet meer aan de slang te lurken wat ook niet heel fris is, maar pomp je 2-3x en loopt het geheel langzaam leeg wat je de tijd geeft de bodem schoon te maken. Voor 6,99 zeker geen miskoop:

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 16-04-2020 19:32 ]
Ik dacht dat het een blad was dat nog moest uitrollen, maar nu je het zegt: Dat kan ook een bloem zijn inderdaad. Ik zie bij heel veel planten belletjes uit een specifiek gedeelte van de plant komen. Alleen als er wat algen opzitten zie ik ze verspreid zitten over het hele blad.JME schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:13:
Lachen die nana! Komt het uit de bloemknop die ik denk te zien? Had er pas ook eentje die aan de lopende band aan het bellenblazen was. Vraag me alleen af of het fotosynthese is, dat zijn toch vooral belletjes over het hele blad?
Ik ben nu overigens met mijn 2e aquarium een aquaponics iets aan het proberen, nog even wachten op het indraaien, toevoegen van de vissen en dan ga ik proberen of ik er 1-2 planten bovenop kan kweken
:strip_exif()/f/image/pPdqe4UxS88wVobPdVGGwlcI.jpg?f=fotoalbum_large)
Moet zeggen dat mijn Anubias die het dichtst bij de verlichting zit het het mooist is dan de andere in de schaduw. 😂
De Vallisneria is zich ook door de bak aan het verspreiden met uitlopers en heeft een dusdanige lengte behaald dat die van linksachter in de tank naar het wateroppervlak is gegroeid om aan de rechtervoorkant van het aquarium weer naar de bodem af te buigen
Gaat wel hoor. Doe ik ook wel eens. alleen mooi is het niet natuurlijk.Taro schreef op donderdag 16 april 2020 @ 22:59:
Kan je deze gewoon halverwege afknippen of sterft het blad dan af?
Je kunt ook een kortere Vallisneria soort nemen, dan heb je dat probleem minder.
Ik knip ze inderdaad wel onderin af, thx
@de Peer Ik probeer dat anders eerst wel even bij een paar bladeren, valt toch weinig te verliezen, in het ergste geval knip ik ze alsnog onderin af.
[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 16-04-2020 23:13 ]
En uiteraard ga je dan ook nog even visjes kijken... had ik niet moeten doen.

In ieder geval nu even een rustig hoekje. Ik heb ook flink wat alg van de ruiten geborsteld, 3 emmers ververst, bak mag nu weer ff tot rust komen.
/f/image/a2Hdp0mfSkgLr2VdGWTiOYh8.png?f=fotoalbum_large)
Ben zeker nog niet helemaal tevreden. Moet echt de linkerkant nog flink gaan aanpakken, ligt enorm veel zooi tussen de vallisneria omdat je met een slang dat nooit veilig wegkrijgt (Lieve doch zeer domme Corydorassen die daar tussenliggen, en om de haverklap trek je de planten eruit). Nog maar even bedenken wat ik ermee wil..
/f/image/wJRNiijoNMI5gEgHts7DPDy8.png?f=fotoalbum_large)
Afijn, de vloer is weer heel mooi schoon en alles draait weer. De volgende keer dus even controleren of de thermostaat inderdaad wel goed vastgedraaid is in het filter
Het 2e aquarium is inmiddels ingedraaid, gisteren 4 Japonica garnalen en 7 Guppy's toegevoegd. De Endler's vond ik toch wel heel erg klein en ben uiteindelijk voor 5 vrouwtjes en 2 mannetjes van normale grootte gegaan. In de LFS hadden ze 1 bak met vrouwtjes en 6 met mannetjes. Maar niets bijpassend, ze hadden het blijkbaar zelf al opgegeven om het soort nog enigszins zuiver te houden. Zelf dus ook maar met een leuke gekleurde mengelmoes begonnen. In de winkel gaven ze aan dat deze hoeveelheid niet erg veel afval voor de planten zal genereren in de 60 liter bak en ik misschien nog wat andere vissen kan toevoegen. Maar ik denk graag vooruit: 5 vrouwtjes x 25 baby's per maand = 1.500 baby's per jaar, dat komt vanzelf wel goed. Uiteraard zal >95% worden opgegeten als een bepaald niveau is bereikt, maar eerst maar eens even kijken hoe dit zich ontwikkelt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/719VupGXwYYewRuSePwZ9JSk.jpg?f=user_large)
De Dennerle NanoCube 60 is op zich wel een leuke bak, maar ze hebben verspreid over het glas ook kitresten achtergelaten. Ik ga dat vandaag ook maar even bijwerken.
Er draaien nu een Superfish LED 30 en een Superfish LED 40 boven de bak, maar ik twijfel of ik deze zal vervangen door een ONF Flat Nano+, die trekt mij toch ook wel aan. Qua kleuren zal die het zeker beter doen, maar ik kan de lichtopbrengst niet goed inschatten tov de huidige 2 losse LED-lampen.
Zag gisteravond een garnaal vervellen, heel apart om te zien. Zie nu dit ronddrijven, best wel freaky eigenlijk
:fill(white):strip_exif()/f/image/TSx9x5UvEoq6YhRapDUQrZcK.png?f=user_large)
Los van wat hardnekkige bruine (draad)alg in 2 stukken mos in de grote bak gaat het verder erg goed met de bakken. Omdat ik het mos beschadig bij het weghalen van de alg, wat dus bij de planten wél goed is gelukt, verwijder ik dit mos maar. Ik had het niet bovenin vlak onder de lampen moeten plaatsen.
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 19-04-2020 10:50 ]
Afgelopen twee weken bezig geweest met het ombouwen van mijn schachtkast, en het opstarten van een nieuwe bak.
Idee is Iwagumi achtig (meer dan de gebruikelijke 3 stenen).
Hardscape en wat testjes met de led verlichting er achter.
:strip_exif()/f/image/3bF8knkKCkJ1bMSXoQi4nYgn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nBDSjLh0JFbzijhqpXKznT8b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eR7Ja1HxvZ9GQqu6MQ3pyDKT.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de beplanting. Denk niet dat ik ooit nog glosso ga planten, wat een werk zeg.
Nu maar een paar weken indraaien, voordat ik wat levende have ga toevoegen.
Bij het vullen schoot helaas de vulslang los, grote wolken stof welke langzaamaan weggefilterd worden.
:strip_exif()/f/image/hsJC4eOZJht1iiSFzw5NYuth.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 113% gewijzigd door IVIaarten op 20-04-2020 02:19 ]
Ik denk dat de linkersteen nagenoeg niet meer zichtbaar zal zijn als de bodembeplanting iets ouder wordt, of blijft dat zo hoog als het nu is? Kwestie van trimmen, maar toch.
[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 20-04-2020 08:33 ]
De lamp maakt onderdeel uit van de bak, een Superfish Home 110. Puur gekozen omdat hij precies in de kast paste.Taro schreef op maandag 20 april 2020 @ 08:32:
@IVIaarten Leuk gedaan! Benieuwd hoe de bak zich ontwikkelt. Welke lamp is dat?
Ik denk dat de linkersteen nagenoeg niet meer zichtbaar zal zijn als de bodembeplanting iets ouder wordt, of blijft dat zo hoog als het nu is? Kwestie van trimmen, maar toch.
Verwacht inderdaad regelmatig te moeten snoeien, maar hoop ook dat met dit licht en de CO2 de plantjes wat lager willen blijven.
Ik dacht hem al te herkennen, heb dezelfdeIVIaarten schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:07:
[...]
De lamp maakt onderdeel uit van de bak, een Superfish Home 110. Puur gekozen omdat hij precies in de kast paste.
Verwacht inderdaad regelmatig te moeten snoeien, maar hoop ook dat met dit licht en de CO2 de plantjes wat lager willen blijven.
Nadeel van deze lamp is dat de uiteinden van de bak weinig licht krijgen en als je een timer op het geheel zet dat de normale lampen op max gaan en het blauwe licht ook aan staat. Hoe ga jij daar mee om? Ik laat alles rond 15:00 aan gaan, want dan is er altijd wel iemand thuis die even de lichten kan dimmen... Maar dat gaat tijdens bijv. een vakantie natuurlijk niet.
Of gebruik je de standaard verlichting niet en heb je daarom de LED verlichting erachter? Maar dat zal voor de planten niet goed zijn, die verwachten licht van boven.
@DoubleDutch Er zit erg veel loze ruimte tussen, daar kunnen dus geen bacteriën op nestelen. Ik ben heel erg te spreken over Seachem Matrix, heeft enorm veel oppervlak en is erg poreus, waardoor je een grote kolonie kunt huisvesten.
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 20-04-2020 12:08 ]
Ik heb de boel gewoon op een timer staan, en laat alles op max branden. De planten die ik gebruikt hebben toch veel licht nodig, en voor zover ik weet is blauw licht niet schadelijk.Taro schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:05:
[...]
Ik dacht hem al te herkennen, heb dezelfde
Nadeel van deze lamp is dat de uiteinden van de bak weinig licht krijgen en als je een timer op het geheel zet dat de normale lampen op max gaan en het blauwe licht ook aan staat. Hoe ga jij daar mee om? Ik laat alles rond 15:00 aan gaan, want dan is er altijd wel iemand thuis die even de lichten kan dimmen... Maar dat gaat tijdens bijv. een vakantie natuurlijk niet.
Of gebruik je de standaard verlichting niet en heb je daarom de LED verlichting erachter? Maar dat zal voor de planten niet goed zijn, die verwachten licht van boven.
<snip>
LED er achter is puur voor het leuke effect. Achterkant van de bak is beplakt met matte transparante folie, wat een mooie gloed maakt.
Ook met Led is 180 Watt verlichting erg veel
En 50W aan opvoerpomp hakt er ook wel lekker in
[ Voor 33% gewijzigd door SnowDude op 20-04-2020 12:24 ]
Is dat deze?
https://www.aquaplantsonl...achem-matrix-1-liter.html
Misschien kan ik het geval op de foto in kleinere stukken slaan. 🤔
[ Voor 31% gewijzigd door DoubleDutch op 20-04-2020 13:01 ]
Ik wil ook een Nano cube 60 kopen, maar ben er nog niet uit voor welke verlichting ik wil gaan.Taro schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:06:
Gisteren weer een mooie fuckup gemaakt: Filter gereinigd, er was nog wat loze ruimte en heb die opgevuld met extra media. Alles weer schoon, gevuld met water en teruggezet naast het aquarium. Erg tevreden over mijn eigen aanpak, je leert het steeds sneller en beter te doen. Slangen eraan, aangezet en normaal begint alles dan te lopen, maar nu bleef het pruttelen... Er zit een grote prime knop op de Oase Biomaster, dus die besloot ik in te drukken. De ingebouwde thermostaat werd hierdoor gelanceerd wat dus een opening in het filter veroorzaakte, gevolgd door een enorme stroom aan water over de vloerEn het is leuk als een filter een hoge capaciteit heeft, maar niet als dat water ipv in het aquarium op de vloer terechtkomt...
Afijn, de vloer is weer heel mooi schoon en alles draait weer. De volgende keer dus even controleren of de thermostaat inderdaad wel goed vastgedraaid is in het filterOok direct 2 waterverklikkers naast het aquarium gelegd.
Het 2e aquarium is inmiddels ingedraaid, gisteren 4 Japonica garnalen en 7 Guppy's toegevoegd. De Endler's vond ik toch wel heel erg klein en ben uiteindelijk voor 5 vrouwtjes en 2 mannetjes van normale grootte gegaan. In de LFS hadden ze 1 bak met vrouwtjes en 6 met mannetjes. Maar niets bijpassend, ze hadden het blijkbaar zelf al opgegeven om het soort nog enigszins zuiver te houden. Zelf dus ook maar met een leuke gekleurde mengelmoes begonnen. In de winkel gaven ze aan dat deze hoeveelheid niet erg veel afval voor de planten zal genereren in de 60 liter bak en ik misschien nog wat andere vissen kan toevoegen. Maar ik denk graag vooruit: 5 vrouwtjes x 25 baby's per maand = 1.500 baby's per jaar, dat komt vanzelf wel goed. Uiteraard zal >95% worden opgegeten als een bepaald niveau is bereikt, maar eerst maar eens even kijken hoe dit zich ontwikkelt.
[Afbeelding]
De Dennerle NanoCube 60 is op zich wel een leuke bak, maar ze hebben verspreid over het glas ook kitresten achtergelaten. Ik ga dat vandaag ook maar even bijwerken.
Er draaien nu een Superfish LED 30 en een Superfish LED 40 boven de bak, maar ik twijfel of ik deze zal vervangen door een ONF Flat Nano+, die trekt mij toch ook wel aan. Qua kleuren zal die het zeker beter doen, maar ik kan de lichtopbrengst niet goed inschatten tov de huidige 2 losse LED-lampen.
Zag gisteravond een garnaal vervellen, heel apart om te zien. Zie nu dit ronddrijven, best wel freaky eigenlijk
[Afbeelding]
Los van wat hardnekkige bruine (draad)alg in 2 stukken mos in de grote bak gaat het verder erg goed met de bakken. Omdat ik het mos beschadig bij het weghalen van de alg, wat dus bij de planten wél goed is gelukt, verwijder ik dit mos maar. Ik had het niet bovenin vlak onder de lampen moeten plaatsen.
Heb nu een Nano cube 30 met een Sylvania Aquastar LED erboven. Is 1200 Lumen geloof ik. Ik wil de stelregel 40 Lumen per liter hanteren. Dan kom je bij een Nanocube 60 bijna niet onder het gebruik van 2 lampen uit. Het is een diepe bak gezien zijn breedte, dat beperkt je qua 1 lamp opstellingen. Tenminste als je echt voor de planten wil gaan.
Ja, dat is hem al is de verpakking tegenwoordig anders en niet meer transparant maar gewoon wit. Ik heb echter al 5 (2+2+1) liter gebruikt voor een Oase Biomaster 250 en een Oase Filtosmart 200 samen en was goedkoper uit geweest door 4+1 te bestellen. Schat dus even goed in hoeveel je nodig hebt.DoubleDutch schreef op maandag 20 april 2020 @ 12:58:
@Taro ik ga eens kijken naar Seachem Matrix, bedankt.
Is dat deze?
https://www.aquaplantsonl...achem-matrix-1-liter.html
Misschien kan ik het geval op de foto in kleinere stukken slaan. 🤔
Ik heb boven mijn nano 60 een Fluval plant 3.0 led en dat bevalt hier prima, goed in te stellen via de app en veel mogelijkheden. Ik heb hem geeneens vol uit staan maar op zo’n 75%.peppie71 schreef op maandag 20 april 2020 @ 13:19:
[...]
Ik wil ook een Nano cube 60 kopen, maar ben er nog niet uit voor welke verlichting ik wil gaan.
Heb nu een Nano cube 30 met een Sylvania Aquastar LED erboven. Is 1200 Lumen geloof ik. Ik wil de stelregel 40 Lumen per liter hanteren. Dan kom je bij een Nanocube 60 bijna niet onder het gebruik van 2 lampen uit. Het is een diepe bak gezien zijn breedte, dat beperkt je qua 1 lamp opstellingen. Tenminste als je echt voor de planten wil gaan.
https://www.demaanvis.nl/content/?p=8103
[ Voor 5% gewijzigd door D.deJong op 20-04-2020 15:55 ]
Ik zit er ook aan te denken om een aquarium te kopen. Ik zit aan een van 80 of 100 cm te denken. Alleen ben ik wel benieuwd wat de energiekosten zullen zijn. Moet ik dan denken aan 10 euro, 20 euro of meer per maand? En raden jullie 80 cm of 100 aan?
Dat is toch wel erg afhankelijk van wat je wil:bertgeitz schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:42:
Hallo
Ik zit er ook aan te denken om een aquarium te kopen. Ik zit aan een van 80 of 100 cm te denken. Alleen ben ik wel benieuwd wat de energiekosten zullen zijn. Moet ik dan denken aan 10 euro, 20 euro of meer per maand? En raden jullie 80 cm of 100 aan?
Moet het aquarium verwarmd worden of is kamertemp voldoende (guppen, danio's, goudvissen kunnen prima op kamertemp, sommige vissen moeten hogere temperaturen hebben en dan heb je een verwarmingselement nodig), wil je veel en moeilijke planten, dan heb je fatsoenlijk licht, goede filtratie en CO2 nodig. Veel licht kost stroom, ikzelf heb op een 55liter bak een ledbalkje zitten van 22watt. dat is absoluut niet veel maar voor mijn plantengroei voldoende, voor een 100cm bak is 22watt erg weinig! Filtratie kan van erg goedkoop een intern filter, naar stukken duurder door een extern filter te pakken en met 80 - 100cm is dat wel aan te raden, maar ook wel weer afhankelijk van wat je precies wil. En bovenstaand verhaal is allemaal zoetwater, zoutwater gaat absoluut duurder worden:)
Dus iets meer uitleg mag wel:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
1m bak is makkelijker te onderhouden dan 80cm, maar het verschil tussen 80cm en 60cm is veel groter.bertgeitz schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:42:
En raden jullie 80 cm of 100 aan?
Welke vissen wil je? Er kunnen meer soorten vissen in een meterbak dan in 80cm, maar ook hier, het verschil met een 60cm bakje is veeeeel groter.
Dus, al enig idee wat je wilt gaan houden?
Hier zomaar wat voorbeelden:
Guppies, plaaty's, neontetra's/kardinaaltetra's, corydoras? Kunnen in zowel 80 als 1m, er kunnen wel grotere aantallen in een grotere bak en dat is mooier (en fijner voor de vissen).
Sluierstaart goudvissen? 1m+
Malawi mbuna? 1.2m+ tot 1.5m+ (afh. van de soort, yellows, saulosi's en rusty's kunnen nog wel in 1 m als je perse wilt en een supergoed filter hebt).
Maanvissen? Discus? Veeeeeel groter (en ook veel hoger) denken.
Je hoort zo veel verschillende verhalen. 🥴
Heb hem nu twee uur eerder ingesteld en tegelijkertijd met de lamp uit, ga het in de gaten houden.
Heb nu dezelfde diffuser als jou, werkt perfect.
Nee, hoofdzakelijk levermos, crypto’s op de voorgrond en een Echinodorus soort. Ik heb het juist gedimd omdat ik vermoede dat ik daar meer algvorming door had.peppie71 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:25:
Zeker een mooi lampje, maar dan kom ik ook niet aan mijn Lumen voor een scape. Heb je veel lichtbehoevende planten in je bak?
Het is een garnalenbakje met een 15 tal micro-rasbora, niks bijzonders maar staat er netjes bij.
Misschien 2 van deze:
http://www.aquaristik-zen...-led-reihe/eco-30-3-x-x-x
[ Voor 26% gewijzigd door D.deJong op 21-04-2020 09:07 ]
Hier staat hij op 2 bar, had het gevoel dat hij met hogere druk kleinere bellen gaf.
Hij staat onder mijn juwel filter, sommige bellen gaan het filter in en de rest word door de outflow door de bak heen geblazen. 👍
Plaats vanvond wel wat foto's.
Stroom verbruik is wel redelijk te schatten, maar dat hangt af van je keuzes:bertgeitz schreef op maandag 20 april 2020 @ 20:42:
Hallo
Je hebt 1 of meerdere pompen 24/7 draaien. Die vermogens tel je voor 100% mee. De verlichting staat al het goed is minder dan 12 uur aan. Dus het vermogen van de lampen deel je door 2. Het verbruik van de verwarming hangt af van je kamer temperatuur en de gewenste water temperatuur maar reken voor het gemak ook 40% (en dat is vaak erg ruim geschat) Mijn 50W verwarming in mijn 30 liter bakje staat om preciest te zijn 16% van de dag aan.
Het totale vermogen in mijn geval 12 watt voor de pompen + 50% van 22 aan verlichting + 16% van 50 watt verwarming, kom ik uit op een gemiddeld continue verbruik van 31W.
Vermenigvuldig dit met 24 uur en deel het door 1000 en je hebt je dagelijkse kWh verbruik. In mijn geval 0.744. Ik meet dagelijks ook tussen 0.75 en 0.78 (het is wat hoger als het wat kouder is in de kamer)
Ze raden 1 tot 2 liter Matrix per 400 liter aan. Ik heb +-3,5 liter ervan in een Oase Biomaster 250 zitten (2 van de 4 lades gevuld) voor een 118 liter tankDoubleDutch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 19:57:
Zit te kijken naar Seachem Matrix voor mijn binnen filter, maakt het veel uit als er meer in zou doen dan de voorgeschreven hoeveelheid, ik denk hoe meer ik in mijn onderste gedeelte van mijn Juwel filter kan proppen hoe beter toch?
Het voordeel is dat je in ieder geval nooit te weinig hebt en de bacteriën kunnen vermeerderen indien nodig. Het heeft denk ik geen nadelen, behalve dat je dezelfde ruimte ook zou kunnen gebruiken voor een ander type filtering, bijv. mechanisch (spons, etc.) of watten en dergelijke. Ook zou je materiaal in kunnen zetten dat chemisch reinigt, allemaal keuzes, maar teveel Matrix toevoegen kan denk ik niet.
Heb nu 4 mandjes met juwel CIRAX erin zitten, deze zijn in weze ook prima, maar de mandjes zijn zo slecht gevuld dat als ik ze samen zou voegen ik 2.5 mandjes over zou houden. 😬
En een mandje erbij kopen is net zo duur als 250ml Seachem Matrix.
Zou er veel verschil zitten tussen de twee biomedias?
/f/image/E12v4nKLgQwtKQK8yV6cLYLA.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CwHwW97oFv6sUg5NNr7to1BI.jpg?f=user_large)
Vergeet ook niet dat als je je filtermedia vervangt dat je de bacteriën weggooit en dat je dus effectief geen of minder filtering hebt en dat nagenoeg helemaal opnieuw moet opbouwen.
Kan je anders niet gewoon die anderhalve mand die dus nu effectief niet gebruikt wordt vullen met Matrix? Dan heb je een goede oplossing denk ik?
Ik ga er mee aan het stoeien. 😁
Kan ik de verschrikkelijke witte watten ook ergens voor vervangen, dingen zitten erg snel vol belemmeren de doorstroming en gaan snel kapot.
Ik heb hier een zakje vol met keramische pijpjes en een zakje vol met glazen veertjes, kan ik hier nog wat mee?
:strip_exif()/f/image/ynGYEeka1lPm8JqfuF5Fmula.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/W14hYz3VjK2nOWmVK44Xur1n.jpg?f=fotoalbum_large)
Pijpjes of de veertjes houden natuurlijk ook veel vuil tegen en zijn makkelijk schoon te spoelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CwHwW97oFv6sUg5NNr7to1BI.jpg?f=user_large)
Witte watten kan je vervangen voor een random spons. Dat is voor filtering van 'grof'' vuil.. dus dat kan je beter niet vervangen voor poreus materiaal, wat voornamelijk voor de bioactiviteit is. Als je de pijpjes erbij wilt doen moet je wel zorgen dat je die na de sponsen in de volgorde zet. Water wat binnenkomt moet van fijn naar grof gaan. Staat nu op eerst je witte watten > fijne spons > grove spons > biomaterialen. Dus als je biomaterialen toevoegen, aan 't einde doen.DoubleDutch schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:28:
Nee filter doet het prima, maar de voorfilter met de witte watten (nr. 1) zijn zo snel vervuild en slecht schoon te maken en de uitstroom word minder, daarom zit ik ook te kijken of ik die niet door wat anders kan vervangen. 😁
Pijpjes of de veertjes houden natuurlijk ook veel vuil tegen en zijn makkelijk schoon te spoelen.
[Afbeelding]
Heb nu de grove mat dan de iets fijnere en dan de witte watten, daarna de vier mandjes met Cirax.
Maar toch blijven de witte watten zich snel vullen met vuil, en vroeg ik mij af of dit anders op te vangen was. 😅
Ja volgens mij heb ik het precies verkeerdom neergepoot.Taro schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:31:
@SmurfLink Wil je niet eerst de grove zaken filteren? Een grove filter na een fijne filter heeft toch weinig toegevoegde waarde? Ik zou juist eerst de grove zaken filteren, dan steeds kleiner, anders zit je fijne filter direct vol, heeft de grove niets te doen en stopt de waterdoorvoer toch erg snel?

PLA gaat uit elkaar vallen. Nylon absorbeert water dus zwelt op.JME schreef op woensdag 22 april 2020 @ 19:50:
Nu we toch zo leuk aan het filteren zijn: ik ben nog steeds op zoek naar een mooie manier om een filterboxje op maat te maken voor mijn Bioflow One intern filter. Juwel heeft geen standaard korfjes voor dit type, dus dat wordt zelfbouw. Ik heb geen 3D printer binnen bereik, dus ik zoek een aquariumveilig materiaal waar ik zelf een net doosje van kan vouwen. Op dit moment werk ik met een uitgeholde filterspons, maar dat blijft toch gerommel. Tips?
T-glase of food-safe ongekleurde PETG is voor aquaria denk ik het handigste. 2e keus is wit ABS: blijkbaar mag je geen gekleurd materiaal gebruiken in aquaria omdat de kleurstof giftig is/kan zijn. (behalve met t-glase misschien gezien dat voedsel-goedgekeurd is)
bron
[ Voor 14% gewijzigd door dragon2 op 22-04-2020 20:27 ]
PLA werkt prima in aquarium. Gebruik ik zelf ook.dragon2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 20:18:
[...]
PLA gaat uit elkaar vallen. Nylon absorbeert water dus zwelt op.
T-glase of food-safe ongekleurde PETG is voor aquaria denk ik het handigste. 2e keus is wit ABS: blijkbaar mag je geen gekleurd materiaal gebruiken in aquaria omdat de kleurstof giftig is/kan zijn. (behalve met t-glase misschien gezien dat voedsel-goedgekeurd is)
bron
Je bron gaat over zoutwateraquaria, dat is heel wat anders natuurlijk
Op youtube is een mooi filmpje te vinden. PLA 2 jaar begraven in de tuin, PLA 2 jaar opgeslagen in water. In beide gevallen: nog compleet intact en onaangetast.
Biologisch afbreekbaar betekent in de praktijk: industrieel afbreekbaar
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 21:51 ]
Klopt. Vind het hier ook altijd weer leuk om te zien. Helaas blijft de bloem vaak maar 1 a 2 weken daarna vergaat hij weer.Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:57:
Grappig, het bleek inderdaad een bloem ipv een nieuw blad van de Anubias Nano te zijn. Mooi plaatje zo (even de algen wegdenken).
[Afbeelding]
Heb er momenteel ook 1. Die is bijna uitgebloeid, maar 2e al op komst
:strip_exif()/f/image/RcgkpGdO1jOoCpQW5Gso88QG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben momenteel 1 van mijn aquariumplanten in de vensterbank aan het opkweken, gaat straks de tuin (buiten) in. Leuk om ook eens de transformatie van (onder) water plant naar emers groeien te zien.
[ Voor 22% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 22:06 ]
TropicTank op YouTube (YouTube: Tropictank) heeft ook erg veel emersed plants, vaak knalrood en groen door elkaar heen en hij bevochtigt ze iedere dag om ze ook buiten het water mooi te houden. Soms lijkt het wel alsof hij een soort olieachtig iets in zijn water heeft zitten als je de kleuren en beelden ziet, ben daar wel jaloers op
Volgens mij is het ook een kwestie van goed licht, (uitgebreide) bewerking van de beelden, en goede DSLR camera. Maar idd, prachtige beelden.Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:07:
@de Peer Interessant, welk soort?
TropicTank op YouTube (YouTube: Tropictank) heeft ook erg veel emersed plants, vaak knalrood en groen door elkaar heen en hij bevochtigt ze iedere dag om ze ook buiten het water mooi te houden. Soms lijkt het wel alsof hij een soort olieachtig iets in zijn water heeft zitten als je de kleuren en beelden ziet, ben daar wel jaloers op
Lobelia Cardinalis. Ziet er zo uit in je aquarium:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hnF8voFPoylHPMQPl6uGVjq4.jpg?f=user_large)
En zo in de tuin:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PryoQjl493vu1shqQt6PGQhX.jpg?f=user_large)
Complete transformatie dus. In de vensterbank begint hij al beetje rood te worden nu.
Je kunt hem gewoon direct uit je aquarium trekken en in de potgrond zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 22:12 ]
Haha, bij mij in mijn kleine bakje werd hij na 2 dagen opgevreten door de garnalende Peer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:00:
[...]
Klopt. Vind het hier ook altijd weer leuk om te zien. Helaas blijft de bloem vaak maar 1 a 2 weken daarna vergaat hij weer.
Heb er momenteel ook 1. Die is bijna uitgebloeid, maar 2e al op komst
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bx4U5VD6VT50ps8mpWDm4GPS.jpg?f=user_large)
Die algen vallen best mee toch?Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:57:
Grappig, het bleek inderdaad een bloem ipv een nieuw blad van de Anubias Nano te zijn. Mooi plaatje zo (even de algen wegdenken).
[Afbeelding]
Enne, wacht maar tot je garnalen in de gaten krijgen dat zo’n bloem best een lekker hapje is...
Edit: spuit 11...
Haha oeps. Dat is wel snel. Kort van genieten dus. Dan blijft het wel bijzonder :-PIVIaarten schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:11:
[...]
Haha, bij mij in mijn kleine bakje werd hij na 2 dagen opgevreten door de garnalen
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 22-04-2020 22:13 ]
Minder voeren misschien? Ik heb nog nooit een slakkenprobleem gehad eigenlijk.IVIaarten schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:16:
Iemand trouwens enig idee of ik van die kleine rotslakjes af kan komen? Ik had er al eens twee van die 'slaketende slakjes' bij gedaan (die met zo'n lange snuit), maar dat lijkt niks uit te maken.
Ja, daar wel...
Als ik trouwens op bruine alg Google, dan zie ik het vooral in een vlakke vorm op stenen en bladeren zitten. Als ik draadalg zoek, dan zie ik groene slierten. Maar ik heb iets als dit (geen eigen foto):
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UJmpo3kpPz0LFkUJAJM9MhDw.jpg?f=user_large)
Dat het bruin is weet ik wel zeker, maar het zijn ook draden. Is het dan bruine alg of heb je ook bruine ipv groene draadalg? Het zit als een waas tussen bijv. de bladeren van de Rotala H'ra, zweeft aan het uiteinde van de crypts bladeren, zit aan de wortels van de Java varen, etc. maar niet op de stenen. Het is alweer op de terugweg gelukkig, denk vooral teveel plantenvoeding gegeven icm te weinig licht en te lage CO2. Wel voldoende waterwissels gedaan.
Had ik ook, heb ze iedere keer als ik ze zag met een pincet eruit gehaald. Daarnaast een aantal keren iets te eten voorin de bak gelegd en als ik ze erop zag zitten er weer uitgehaald. Je hebt bij de LFS ook wel slakkenvallen, maar geen idee of dat werkt. Ik heb er toen 13 in 2 dagen met de hand uitgehaald en daarna nooit meer een gezien.IVIaarten schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:16:
Iemand trouwens enig idee of ik van die kleine rotslakjes af kan komen? Ik had er al eens twee van die 'slaketende slakjes' bij gedaan (die met zo'n lange snuit), maar dat lijkt niks uit te maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Taro op 22-04-2020 22:49 ]
Je foto is hotlink beveiligd. Penseelalg o.i.d. misschien? Ik vermoed in ieder geval een roodwier. Kom je vaak met Easycarbo een heel eind.Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:25:
[...]
Ja, daar wel...Het stuk mos ernaast heb ik weg moeten gooien, dat was een bolletje bruine/draadalg geworden en het zit nu door het hele aquarium. Heb de CO2 opgevoerd (nog prima binnen de marge, maar zat op 18 ipv in de 20-30 range, verlichting verlaagd, plantenvoeding verlaagd en voeding voor de vissen verlaagd. Ik was iets té enthousiast geworden en dus net over de grens heen gegaan.
Als ik trouwens op bruine alg Google, dan zie ik het vooral in een vlakke vorm op stenen en bladeren zitten. Als ik draadalg zoek, dan zie ik groene slierten. Maar ik heb iets als dit (geen eigen foto):
[Afbeelding]
Dat het bruin is weet ik wel zeker, maar het zijn ook draden. Is het dan bruine alg of heb je ook bruine ipv groene draadalg? Het zit als een waas tussen bijv. de bladeren van de Rotala H'ra, zweeft aan het uiteinde van de crypts bladeren, zit aan de wortels van de Java varen, etc. maar niet op de stenen. Het is alweer op de terugweg gelukkig, denk vooral teveel plantenvoeding gegeven icm te weinig licht en te lage CO2. Wel voldoende waterwissels gedaan.
Iemand die dit herkend? Is het een voedingstekort waardoor de plant opbrand, of zouden het garnalen of algeneters zijn die hier zitten te slopen?
![]() | ![]() |
Verder draait de bak sinds de nieuwe bodem erg goed. Achterwand welke vol zat met alg eruit gehaald, bodem van aantal jaren eruit en vervangen (0,4/0,8mm filterzand van Wildkamp). Tevens weer een Japonica-garnaal flink zwanger, maar die zullen nooit uit gaan komen. Vorige week een leuke verrassing, baby panda corry teruggevonden in het filter! Dacht dat er van de eitjes niets over was gebleven, maar schijnbaar toch wel.
![]() | ![]() |
[ Voor 20% gewijzigd door The Executer op 22-04-2020 22:47 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
EasyCarbo ben ik geen voorstander van, behalve voor een bak met alleen planten
Wat betreft die bladeren: Kan ook een CO2 tekort zijn?
hmz, denk andere slakkensoort? het zijn echt superkleine slakjes (1 tot 3 mm, meeste rond de 2mm), en gok dat het er honderden zijn.Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:25:
[...]
Had ik ook, heb ze iedere keer als ik ze zag met een pincet eruit gehaald. Daarnaast een aantal keren iets te eten voorin de bak gelegd en als ik ze erop zag zitten er weer uitgehaald. Je hebt bij de LFS ook wel slakkenvallen, maar geen idee of dat werkt. Ik heb er toen 13 in 2 dagen met de hand uitgehaald en daarna nooit meer een gezien.
Volgens mij ooit eens meegekomen met een plantje, en nooit meer van af gekomen.
Heb niet het idee dat ik te veel voer, maar aan de andere kan zitten er maar 6 galaxi rasbora's en wat garnaaltjes in. Zal nog minder gaan voeren.
Zie de gele pijlen, hier waren ze alweer iets groter dan toen ik ze voor het eerst zag. Toen leken het nog kleine glazen bolletjes ter grootte van de bolletjes van de bodem.
:strip_exif()/f/image/nAv2XgnEr7Tg7WBQxs61f3Aq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 22-04-2020 22:54 ]
Foto doet het inderdaad nu. Lijkt een stromingsgevoelige alg, misschien de uitstroom er op richtten? Hoe zit het met je fosfaat en nitraat?Taro schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:51:
@The Executer Heb de foto op een andere manier geplaatst, werkt het nu wel?
EasyCarbo ben ik geen voorstander van, behalve voor een bak met alleen plantenMaar het is al op de weg terug, dus ik kijk het even aan.
Wat betreft die bladeren: Kan ook een CO2 tekort zijn?
CO2 voeg ik middels flessen en een controller toe. kH 6, pH automatisch daarmee op 6,89 geloof ik. Het is echt van de laatste dagen, er vallen spontaan gaten in, alsof ze door rupsen zijn aangevreten. Bij de meeste stengels blijven de nieuwste bladeren tot nu toe goed, maar dat is alleen de bovenste 2, alles daaronder....
Ik heb gisteren een aantal planten verwijderd op plaatsen waar de begroeiing te dicht werd. De uitstroom zit te ver weg en het gebied is te groot, maar de doorstroom zal nu al weer een stukje beter zijn.The Executer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 23:14:
[...]
Lijkt een stromingsgevoelige alg, misschien de uitstroom er op richtten? Hoe zit het met je fosfaat en nitraat?
Ik was van plan om morgen een testkoffer op te halen als ik eindelijk weer eens in de auto zit en langs een not local FS in een andere plaats kom
Zal het morgenavond even uitgebreid testen met die set die ik aanschaf en ik laat het verder nu even een aantal dagen met rust om te kijken wat voor effect de aanpassingen hebben.
Overigens, nitraat op 0 zou ik niet adviseren, kans op blauwalg ligt vaak op de loer. Ik houd zelf zo rond de 20 aan, fosfaat rond de 1. Hopelijk is inderdaad je fosfaat laag en blijft een andere alg-explosie uit.
Denk dat ze mee zijn gekomen met de planten.
Voor mijn gevoel wel honderden.
Dacht eerst alleen posthoornslak maar zitten er ook een paar tussen met een puntige huis, ander soort dus.
Met een schijfje komkommer en drijfplanten haal ik ze op het moment eruit, maar het lijkt wel of er steeds meer komen. 😣
:strip_exif()/f/image/yb4zD7npeGxpcmUMY0Ejfcts.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IuvM14eBGAtpLgYlf17uyA1w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IFBv4hYe8p7O30T8XZXCFt6v.jpg?f=fotoalbum_large)
@Taro lijken posthoornslakken.
Zijn er meer dan? Het is deze: https://www.juwel-aquariu...&cnid=100300200300&lang=4
Het enige wat ik me nu af zit te vragen of het filter misschien niet een tikkie te grof is en hoe ik het eventueel wat zou kunnen beveiligen.
:strip_exif()/f/image/fiy79FdqTPn50rokdF5Zhk5m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8IQqczgaPiQmRQO8maKQxGO0.jpg?f=fotoalbum_large)
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Pantykousje eromheen een optie?avotar schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:20:
Ik ben momenteel dit aquarium https://www.bol.com/nl/p/...it/9200000068715109/?s2a= aan het indraaien om als garnalenbak te gaan dienen.
Het enige wat ik me nu af zit te vragen of het filter misschien niet een tikkie te grof is en hoe ik het eventueel wat zou kunnen beveiligen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik moet maar eens gaan neuzen of er externe filters voor 54L bakjes zijn. Begin dat interne filter flink zat te worden. Ik snap dat het al jaren oud is, maar de zuignappen laten nu zo snel los dat dat ding op de bodem hangt (Dennerle XL dus even hoog als de bak). Daarnaast zit ie ook snel vol en moet ik hem dichthouden met visdraad omdat ie anders openbreekt wanneer ik 'm van de bak haal. Iemand hier positieve ervaringen met een extern filter op een 60cm bakkie? Ik heb nog wel m'n oude filter van de 80 maar dat lijkt me een beetje heftig voor een garnalenbakkie. Of kan het geen kwaad om zo'n ding op halve snelheid te laten draaien oid?
Hm ze zijn er wel, maar vanaf 65 euro voor een Tetra, 100 voor JBL. Auw.
Filter van de 80 is Tetratec EX Aquaria Buitenfilter- EX 700 voor 100 - 250 liter aquaria. Die serie bestaat zo te zien niet meer, ik zie nu een 600 en een 800 staan, waar de 600 geschikt is van 60-80L. Wellicht is die van mij wel een beetje boel overkill dan.
Of ik moet maar gewoon de 80 bak weer opzetten voor de shrimpies en de 60 in de opslag bij Pa en Ma gooien
[ Voor 14% gewijzigd door SmurfLink op 23-04-2020 08:50 ]
Dit topic is gesloten.