Acties:
  • +1 Henk 'm!
Serena schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Je hebt een tikfoutje bij je meters. ‘OpbrengSt’.
Heel scherp _/-\o_ _/-\o_

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Devke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Dit zou je toch moeten kunnen zien. Ik begreep vanmorgen dat dit kan met Energy+ erbij. Ik heb een kWh meter geplaatst bij mijn zonnepanelen. De p1 meter verrekend dit netjes met mijn verbruik zodat ik netjes zie wat er het net in gaat of niet. Ik hoopte dat je deze constructie met HW ook kunt maken maar dan met de batterij. Dat ook deze net zoals dat nu met de zonnepanelen gebeurd een duidelijk inzicht blijft geven in je eigen verbruik.
Ik heb geen energy+ en mijn SMA PV omvormer wordt niet uitgelezen door HW.
Ik heb ook een kWh productiemeter voor mijn PV installatie maar deze is niet van HW en wordt daar niet door uitgelezen.
Mijn batterij leest deze gegevens al allemaal uit dus zelf zie ik het nut niet om een abo te nemen bij HW om nog eens hetzelfde te zien in een andere app.
Wanneer je batterij al die gegevens niet uitleest an sich begrijp ik niet hoe deze zich kan regelen en hoe je ze kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Ik heb geen energy+ en mijn SMA PV omvormer wordt niet uitgelezen door HW.
Ik heb ook een kWh productiemeter voor mijn PV installatie maar deze is niet van HW en wordt daar niet door uitgelezen.
Mijn batterij leest deze gegevens al allemaal uit dus zelf zie ik het nut niet om een abo te nemen bij HW om nog eens hetzelfde te zien in een andere app.
Wanneer je batterij al die gegevens niet uitleest an sich begrijp ik niet hoe deze zich kan regelen en hoe je ze kan sturen.
Ik heb geen thuisbatterij (nog) maar zag dit soort probleempjes vandaar de vraag. Ik heb zelf veel van HW dus hou het dan wel graag bij elkaar allemaal (zover mogelijk)

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:00
Ik ga het gewoon nog eens proberen;
@HomeWizard_NL komt er ooit een koppeling met de Zonneplan One omvormer?
Twee mooie Nederlandse bedrijven, en dan geen samenwerking... 😉🤪

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ongetwijfeld al eens voorbij gekomen.

Maar kan ik de netspanning ook live op de display laten zien?
Ik zit even in die app te neuzen maar ik zie het niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:29

Arno

PF5A

Ronald.42 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:12:
Ongetwijfeld al eens voorbij gekomen.

Maar kan ik de netspanning ook live op de display laten zien?
Ik zit even in die app te neuzen maar ik zie het niet.
Mij lukt het ook niet, mogelijk in een volgende firmware update.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit eens met taken te prutsen in HW. Voorbeeldje. Ik wil bijv de vaatwasser laten rennen als de zonne opwek voldoende is maar zodra er netstroom nodig is hem ff laten pauzeren of hem de ruimte te geven tot 500 watt uit het net te halen. Eigen consumptie opvoeren. Lastiger dan ik dacht. Zeker als het zonnetje zo nu en dan even weg gaat. Kun je bij HW een taken zo maken dat geldt dat meerdere condities gelden bijv zonnepanelen leveren min 2000 watt en uit het net mag max 500 watt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06:03
Hebben meer mensen problemen met de nieuwe sockets icm wasmachine en droger? Ik heb er hier nu 4, waarbij er maar een niet de overbelasting in klapt bij hogere vermogens. (Wasmachine 5min 2200 watt, droger 1 minuut 2900 watt).
Het gekke is dat 1 van de 4 op beide apparaten goed werkt.
HomeWizard heeft me al een nieuwe socket toegestuurd, maar die heeft hetzelfde issue.
De oude socket doet het wel goed, maar die heeft geen temperatuurbeveiliging ingebouwd, dus dat lijkt me volgens verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
Gekkigheidje met een net nieuwe energy socket vandaag. Sinds gisteravond zat 'ie in het stopcontact en er zat een batterijlader op aangesloten. De socket stond sinds 22:30 uur uit middels de drukknop (ik laat apparaten/batterijen 's nachts niet opladen). In de app echter zie ik vandaag echter een vreemd patroon; sinds het uitschakelen van de energy socket was het verbruik 1W (hoezo 'uit'?), en dat kroop langzaam en geleidelijk op tot 64W om 10:00 uur vanochtend, zie linksonderin de screenshot. Rond het middaguur heb ik 'm uit het stopcontact gehaald en heb 'm voor wat andere zaken gebruikt.
Dit verbruik in de ochtend lijkt me uiteraard onmogelijk. Wat is hier een mogelijke verklaring voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnijGYm7YRzmpDF8y0glWe9hdIc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FtcZYVf9ZsnI4AJJmXcPKiMU.png?f=user_large

[Edit:]
iAdema schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:31:
Hebben meer mensen problemen met de nieuwe sockets icm wasmachine en droger? Ik heb er hier nu 4, waarbij er maar een niet de overbelasting in klapt bij hogere vermogens. (Wasmachine 5min 2200 watt, droger 1 minuut 2900 watt).
Zie m'n screenshot, in de middag zie je resp. een wasbeurt en een droogbeurt om 13:30 en 16:00 uur (max. 2.177W). Geen problemen dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Tikje op 02-06-2024 21:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:32
Tikje schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:39:
Gekkigheidje met een net nieuwe energy socket vandaag. Sinds gisteravond zat 'ie in het stopcontact en er zat een batterijlader op aangesloten. De socket stond sinds 22:30 uur uit middels de drukknop (ik laat apparaten/batterijen 's nachts niet opladen). In de app echter zie ik vandaag echter een vreemd patroon; sinds het uitschakelen van de energy socket was het verbruik 1W (hoezo 'uit'?), en dat kroop langzaam en geleidelijk op tot 64W om 10:00 uur vanochtend, zie linksonderin de screenshot. Rond het middaguur heb ik 'm uit het stopcontact gehaald en heb 'm voor wat andere zaken gebruikt.
Dit verbruik in de ochtend lijkt me uiteraard onmogelijk. Wat is hier een mogelijke verklaring voor?
[Afbeelding]

[Edit:]

[...]

Zie m'n screenshot, in de middag zie je resp. een wasbeurt en een droogbeurt om 13:30 en 16:00 uur (max. 2.177W). Geen problemen dus.
Lijkt alsof de wifi verbinding is weg geweest. Dan verbindt HW de twee laatst bekende punten met een rechte lijn.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00
Vraag over overvoltage:

Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar hier in de buurt liggen er veel daken vol.
Ik zie dat de overvoltage op het net bij mij óók hoog oploopt, vandaag op een fase de 252.3V aangetikt.
Van wat ik begrijp is dat een omvormer zichzelf uitschakelt, maar loop ik ook nog extra risico op problemen (wat dan ook)? Want ik heb er helemaal geen invloed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:27
DrNizeGuy schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:04:
Vraag over overvoltage:

Ik heb zelf geen zonnepanelen, maar hier in de buurt liggen er veel daken vol.
Ik zie dat de overvoltage op het net bij mij óók hoog oploopt, vandaag op een fase de 252.3V aangetikt.
Van wat ik begrijp is dat een omvormer zichzelf uitschakelt, maar loop ik ook nog extra risico op problemen (wat dan ook)? Want ik heb er helemaal geen invloed op.
Maak je geen zorgen.
Voltage is beveiligd vanuit het relay station bij jou in de wijk.
Die moet het begeven wil het bij jou in huis fout gaan.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
mike123 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 01:48:
[...]

Er staat niet specifiek bij waar je hem moet plaatsen maar wel aan welke kan je de kabels van de zonnepanelen moet aansluiten, de onderkant.
Ik zou, vanaf de panelen gezien eerst de panelen, dan het Q relais en vanaf het Q relais naar de kWh meter en vanuit de kWh meter naar de automaat.
Hij hangt thx anyways.
Morgen kan die zijn werk doen 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrrT5c-KRTWwbllF6395jssRmbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr2TU4eFTx0dk0mATEMCEe4e.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Siewert schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:27:
Maak je geen zorgen.
Voltage is beveiligd vanuit het relay station bij jou in de wijk.
Die moet het begeven wil het bij jou in huis fout gaan.
Volgens de ACM mag de netspanning oplopen tot 253 volt.
Ik vind dat verontrustend hoog.
Omdat op elk (electronisch) apparaat 230 volt wordt vermeld.

In de korte samenvatting van de wettekst door de ACM lees ik niet hoe lang de spanning 253 volt of meer mag zijn. Uitsluitend pieken of continu ?
Hoe snel/traag reageert het relay station op pieken van meer dan 253 volt ?

https://www.consuwijzer.n...%20de%20440%20volt%20zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Leif op 04-06-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Leif schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:08:
[...]
In Vlaanderen is de onmiddellijke afschakel grens zelfs al jaren 264,5V of 253V over een gemiddelde van tien minuten.
En ik denk niet dat men voor de kleine Vlaamse markt speciale verbruikers op de markt brengt.
Het enige toestel dat hier recent stuk ging (en zowat alles is hier elektrisch aangedreven) was de oven.
Maar die was toen ook al tien jaar oud.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 04-06-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Leif schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:08:
[...]

Volgens de ACM mag de netspanning oplopen tot 253 volt.

https://www.consuwijzer.n...%20de%20440%20volt%20zijn.
Ja en nee, heel lang verhaal maar hou het kort en het komt er hier op neer.
Apparaten zijn getest op 230v maar hebben een marge en kunnen best 260v hebben.
Zo niet dan zou iedereen met een net spanning van 240v al zijn apparatuur naar schroot kunnen brengen.
Maar Europees is afgesproken dat de netspanning 230v + 10% mag zijn.
Dat is dan dus 253v, daarboven zullen de omvormers van je buren uitschakelen (verplicht) en als dat niet werkt om de netspanning te verlagen zal de relay station in jouw wijk ook het een en ander regelen.

Wat je wel kan doen is dat als je merkt dat bij weinig zon en wind en je netspanning nog te hoog is je netbeheerder informeren.
Die kan dan na gaan waarom er in jouw wijk een te hoge spanning is terwijl het niet zo hoort te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:25
Zijn er nog plannen voor een CO2 meter @HomeWizard_NL ? Of als toevoeging in het display?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:53
Sinds gisteren kuren met mijn P1 meter, knipperende rode led. Heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt...30 mei een meterwissel gehad en de P1 meter deed het daarna gewoon, tot gisteren dan.

Slimme meter gecheckt op de HW website (Kaifa SMR5.5) en die is ondersteund.

Wifi opnieuw ingesteld, pinnetjes gecheckt maar helaas geen resultaat. Overleden of kan ik nog iets anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
firecaps30 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:42:
Sinds gisteren kuren met mijn P1 meter, knipperende rode led. Heeft 1,5 jaar probleemloos gewerkt...30 mei een meterwissel gehad en de P1 meter deed het daarna gewoon, tot gisteren dan.

Wifi opnieuw ingesteld, pinnetjes gecheckt maar helaas geen resultaat. Overleden of kan ik nog iets anders proberen?
Herkenbaar. Ken je nog iemand met HW? Dan daar even je P1 meter installeren. Werkt hij daar ook niet? Dan zal je een andere moeten krijgen als het nog garantie is. Ik heb hem onder garantie opnieuw gekregen. Was idd stuk. Rood knipperend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Externe USB voeding, helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Ook niet helaas, bedankt voor de tip dat was het enige wat ik nog niet had geprobeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Siewert
@HomeWizard_NL
Ik mis trouwens de optie om het beeldscherm continue aan te houden.
Scherm hier in de keuken mag best na 15min uitschakelen.
Maar de woonkamer vind ik persoonlijk vervelend om telkens uit de bank te komen om te zien wat de stats zijn 😉

Sinds enkele dagen twee schermen in gebruik genomen.
Begrijp dat de sensors niet geijkt zijn.
Maar ongeveer 20% verschil luchtvochtigheid als ik ze in de zelfde ruimte naast elkaar heb staan is best veel.

Verder mis ik de optie om bepaalde meters niet mee te laten doen met bepaalde statistieken.
Als voorbeeld:
Ik heb mijn Enphase gekoppeld alsmede mijn kwh meter en P1.
In het tabel "stroomverbruik" telt hij alles bij elkaar op en komt mijn daadwerkelijle verbruik vele malen hoger uit dan wat het eigenlijk zou moeten zijn.
Heb mijn Enphase koppeling verwijderd en kloppen de cijfers wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0c29fQst5bjyFzpC16HsLKgS9fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rvv9ObCNnelfWFCS5x4IE0LK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:44
Atomius schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 12:06:
Zijn er nog plannen voor een CO2 meter @HomeWizard_NL ? Of als toevoeging in het display?
Huidig zijn hier geen plannen voor, goede co2 sensoren zijn erg duur, er is voornamelijk heel veel ‘troep’ op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Siewert schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:25:
@HomeWizard_NL
Ik mis trouwens de optie om het beeldscherm continue aan te houden.
Scherm hier in de keuken mag best na 15min uitschakelen.
Maar de woonkamer vind ik persoonlijk vervelend om telkens uit de bank te komen om te zien wat de stats zijn 😉

Sinds enkele dagen twee schermen in gebruik genomen.
Begrijp dat de sensors niet geijkt zijn.
Maar ongeveer 20% verschil luchtvochtigheid als ik ze in de zelfde ruimte naast elkaar heb staan is best veel.

Verder mis ik de optie om bepaalde meters niet mee te laten doen met bepaalde statistieken.
Als voorbeeld:
Ik heb mijn Enphase gekoppeld alsmede mijn kwh meter en P1.
In het tabel "stroomverbruik" telt hij alles bij elkaar op en komt mijn daadwerkelijle verbruik vele malen hoger uit dan wat het eigenlijk zou moeten zijn.
Heb mijn Enphase koppeling verwijderd en kloppen de cijfers wel.

[Afbeelding]
Zoals je als tweaker zal begrijpen zijn de kosten van een 24/7 aan scherm met data services erachter gewoon erg kostbaar, ook het aantal branduren van een scherm gaat dan hard oplopen. Het is daarom ook een bewuste keuze om dit niet te ondersteunen. Altijd aan betekend hier een veel kortere levensduur en hogere aanschafprijs om de serverkosten te dekken van de data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
hansie_k schreef op zondag 2 juni 2024 @ 00:59:
Ik ga het gewoon nog eens proberen;
@HomeWizard_NL komt er ooit een koppeling met de Zonneplan One omvormer?
Twee mooie Nederlandse bedrijven, en dan geen samenwerking... 😉🤪
Zonneplan heeft geen api voor hun omvormers, ook is het aantal aanvragen zeer beperkt in vergelijking met andere merken, dus helaas voorlopig niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Andrehj schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:48:
[...]

Goed bezig, dit soort berichten worden hier heel erg gewaardeerd!
Maar het zou nog beter (en vooral professioneler) zijn, als jullie hiervoor het account @HomeWizard_NL zouden gebruiken. Tot een jaar of zo geleden was dat actief in dit topic, maar nu al een tijd niet meer.
Wat is de reden dat dit account niet meer actief is?
Vooral actief lezen, maar we reageren wel wat minder tenzij de informatie enkel uit ons vandaan kan komen, veel informatie is immers gewoon al beschikbaar via onze website etc. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:22:
[...]

Zoals je als tweaker zal begrijpen zijn de kosten van een 24/7 aan scherm met data services erachter gewoon erg kostbaar, ook het aantal branduren van een scherm gaat dan hard oplopen. Het is daarom ook een bewuste keuze om dit niet te ondersteunen. Altijd aan betekend veel meer defecten en hogere aanschafprijs om de serverkosten te dekken van de data.
Hi hi...
Als tweaker heb ik de schermen in geschakeld wcds hangen.
Dus ze schakelen sowieso nachts uit of als er niemand thuis is.
En als het om de server kosten gaat.
Dan zou het scherm de data lokaal moeten halen ipv online wat heel best mogelijk is.
Thx anyways...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 20:22

WM1

firecaps30 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:42:

Sinds twee dagen verliest mijn Homewizard P1 Meter ook regelmatig de wifi-verbinding. Ook deze heeft al ruim twee jaar probleemloos gewerkt. Het lijkt te maken te hebben met de software/firmware update. De P1 heeft versie 4.18 en als ik 'Controleer op updates' kies en de HomeWizard update, dan verliest deze tijdens de update de wifi-verbinding waardoor de update niet kan worden geïnstalleerd.

Mijn HomeWizard Watermeter is verbonden aan hetzelfde access point en aan hetzelfde SSID. Deze blijft te allen tijde de wifi-verbinding behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firecaps30
WM1 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:19:
[...]

Sinds twee dagen verliest mijn Homewizard P1 Meter ook regelmatig de wifi-verbinding. Ook deze heeft al ruim twee jaar probleemloos gewerkt. Het lijkt te maken te hebben met de software/firmware update. De P1 heeft versie 4.18 en als ik 'Controleer op updates' kies en de HomeWizard update, dan verliest deze tijdens de update de wifi-verbinding waardoor de update niet kan worden geïnstalleerd.

Mijn HomeWizard Watermeter is verbonden aan hetzelfde access point en aan hetzelfde SSID. Deze blijft te allen tijde de wifi-verbinding behouden.
Hier ook 4.18. Ik heb updaten geprobeerd en inderdaad hetzelfde probleem..

Homewizard vanmorgen al via de chat op de website een bericht gestuurd maar vandaag geen reactie gehad. Hopelijk morgen.

[ Voor 7% gewijzigd door firecaps30 op 04-06-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuberdj
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-03 11:32
Was al een tijde op zoek naar monitoren van spanning i.v.m. uitvallende zonnepanelen. Na toevoegen van 'overvoltage' in HM dacht ik een mooie plug&play oplossing hiervoor te hebben.

Krijg alleen de P1 meter met geen mogelijkheid aan de praat. Lukt om automatisch of handmatig verbinding te maken met wifi van de P1, vervolgens gaat de app door naar het scherm om Wifi in te stellen. Wachtwoord ingevuld en vervolgens krijg ik 'foutmelding geen verbinding met P1' óf blijft de app in het verbinden hangen. Soms zelfs met groen lampje op de P1, echter nooit volledig installatie in de app.
Kan me voorstellen dat dit iemand dit eerder tegengekomen is...

Heb onderhand alles uit deze links al geprobeerd, maar zonder succes.Heb zo'n witte ziggo connectbox (die in meterkast staat) en ISKRA AM550 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:01
Hier met geen mogelijkheid de smartplugs te installeren, blijft uiteindelijk hangen kan geen verbindingen met wifi netwerk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1 wandcontactdoos met 2 stekkers erin. 1 zit klikaanklikuit op. Op de 2e wil ik homewizard plaatsen. Vast al bekend probleem. De stekker van kiku is net iets te dik waardoor de stekker van homewizard er net wat geforceerd in komt te zitten. 2x kiku past zeker al niet. Dan maar alles naar HW of hebben jullie een creatieve oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:29

Arno

PF5A

ralphkeb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:51:
Hier met geen mogelijkheid de smartplugs te installeren, blijft uiteindelijk hangen kan geen verbindingen met wifi netwerk maken.
Mijn ervaring is dat als je je 5GHz uitzet, dat het beter werkt.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
Arno schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:08:
[...]

Mijn ervaring is dat als je je 5GHz uitzet, dat het beter werkt.
Ik gebruik voor al mijn domotica een iot wifi netwerk wat alleen op 2,4GHz draait, een maandje geleden een zelfde plug zonder problemen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Siewert
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:56:
1 wandcontactdoos met 2 stekkers erin. 1 zit klikaanklikuit op. Op de 2e wil ik homewizard plaatsen. Vast al bekend probleem. De stekker van kiku is net iets te dik waardoor de stekker van homewizard er net wat geforceerd in komt te zitten. 2x kiku past zeker al niet. Dan maar alles naar HW of hebben jullie een creatieve oplossing?
[off topic]
Kan niemand in de portemonnee kijken.
Maar persoonlijk als je meer wilt dan alleen schakelen op zonnestroom en ruimte in de wcd wilt zonder zicht op pluggen.
Zou ik zoals ik ook ooit ben begonnen starten met HomeAssistant of zoals ik met Domoticz en dan bijvoorbeeld met het z-wave protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 20:38

scorpionv

This space for rent

ralphkeb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Ik gebruik voor al mijn domotica een iot wifi netwerk wat alleen op 2,4GHz draait, een maandje geleden een zelfde plug zonder problemen geïnstalleerd.
Hier nog 1. En alleen WPA2, dus geen WPA3 en ook geen combi WPA2/WPA3. Anders ook gezeur met HomeWizard apparaten, volgens mij de socket en de watermeter.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ah verrek, zijn er meer problemen met wifi op de P1-meter? Die van mij wil sinds twee dagen ook niet meer verbinden. Ik dacht dat het aan mij lag, heb een nieuw AP geplaatst van het weekend. Ik heb zelfs een aparte SSID met alleen 2.4GHz aangemaakt, maar ook daar verbindt hij niet mee. De oude teruggehangen, en zip nada zilch. De kWh-meters hebben verder geen problemen, alleen de P1-meter. Zometeen Homewizard maar eens lastigvallen.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abel75
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:58
Heb vandaag ook connectie problemen met mijn HomeWizard P1.
Krijg soms heel even een respons in Uptime Kuma.
Firmware versie 4.19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
Bra-Jo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:07:
Zometeen Homewizard maar eens lastigvallen.
Heb ze gister ochtend een bericht gestuurd, staat nu nog steeds op ongelezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Siewert schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:19:
[...]

[off topic]
Kan niemand in de portemonnee kijken.
Maar persoonlijk als je meer wilt dan alleen schakelen op zonnestroom en ruimte in de wcd wilt zonder zicht op pluggen.
Zou ik zoals ik ook ooit ben begonnen starten met HomeAssistant of zoals ik met Domoticz en dan bijvoorbeeld met het z-wave protocol.
Okey. Voor nu paar pluggen besteld bij HW. In het zicht vind ik niet zo heel erg. Home Assistent heb ik van gehoord. Rasperry oid heb je dan nodig toch? Programmeer skils? Daarnaast werken met stroom aansluiten (letterlijk met de draden klooien?) Heb van het laatste nl geen kaas gegeten. De rest is aan te leren. Stroom blijf ik liever vanaf 🤣. Je mag evt via DM antwoorden mocht het teveel offtopic worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

firecaps30 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:43:
[...]

Heb ze gister ochtend een bericht gestuurd, staat nu nog steeds op ongelezen..
Hm, matig. Ik ga een poging wagen, gelukkig is het niet zo dat alles stil ligt zo lang dit niet werkt...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
Inmiddels na veel geklooi de energy plugs werkende gekregen, vanaf nu de vaatwasser, wasmachine en droger monitoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ralphkeb schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:12:
Inmiddels na veel geklooi de energy plugs werkende gekregen, vanaf nu de vaatwasser, wasmachine en droger monitoren :)
Je zal je verbazen dat de eco stand op de vaatwasser helemaal niet zo eco is. Verbruikt meer stroom dan normale programma. Wasmachine hier wel. Minder stroom nodig. Inzicht is alles. De investering is zo prima terug te verdienen.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 05-06-2024 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33
HomeWizard_NL schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:20:
[...]

Huidig zijn hier geen plannen voor, goede co2 sensoren zijn erg duur, er is voornamelijk heel veel ‘troep’ op de markt.
Helaas geld dit ook voor vocht meters en temperatuur sensoren. Ik heb er hier 7 van verschillende merken en ze geven allemaal een flink andere waarde tot wel 5 graden en 15% luchtvochtigheid verschil.

ouderwets analoog lijkt nog altijd het beste te werken.

Ik had graag alles in 1 overzicht gezien maar het lijkt gewoon onmogelijk. Het makkelijkste en gek genoeg beste is een webcam op een analoge meter richten haha.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 05-06-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:33
Omdat ik het niet in dit topic kan vinden maar even een vraagje:

Onze omvormer valt te vaak uit terwijl die van de buren dat niet doet, zij heeft ook een drie-fasen-aansluiting op dezelfde hoofdleiding als wij.
Op vragen kreeg ik het antwoord dat dat kon omdat de afschakeling per milliseconde gaat, als dus bij ons 253V bereikt wordt en de omvormer afgeschakeld wordt kan daardoor de spanning bij de buren er net onder blijven.
Geadviseerd werd om een P2 meter aan te schaffen om zo de overspanning te kunnen loggen, en daarmee de netbeheerder te kunnen bewegen de hoofdspanning iets te verlagen, ze mogen 10% afwijken dus een hoofdspanning van 210V zou nog kunnen.

Kan ik met een P1-meter ook P2 uitlezen en loggen?
Of heb ik daar naast inzicht in verbruik/P1 daar een aparte P1 meter voor nodig die ik op P2 zet?
Zodat ik kan zien dat de spanningsopbouw op het net daadwerkelijk synchroon loopt met de uitval van mijn omvormer?

Ik kan me ook voorstellen dat slechts 1 fase een te hoge spanning krijgt waardoor onze omvormer uitschakelt.
Zou door bij de buurvrouw ook te meten misschien kunnen blijken dat wanneer ik die omvormer op een andere fase zet het probleem al opgelost kunnen zijn?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Teijgetje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:06:
Omdat ik het niet in dit topic kan vinden maar even een vraagje:

Onze omvormer valt te vaak uit terwijl die van de buren dat niet doet, zij heeft ook een drie-fasen-aansluiting op dezelfde hoofdleiding als wij.
Op vragen kreeg ik het antwoord dat dat kon omdat de afschakeling per milliseconde gaat, als dus bij ons 253V bereikt wordt en de omvormer afgeschakeld wordt kan daardoor de spanning bij de buren er net onder blijven.
Geadviseerd werd om een P2 meter aan te schaffen om zo de overspanning te kunnen loggen, en daarmee de netbeheerder te kunnen bewegen de hoofdspanning iets te verlagen, ze mogen 10% afwijken dus een hoofdspanning van 210V zou nog kunnen.

Kan ik met een P1-meter ook P2 uitlezen en loggen?
Of heb ik daar naast inzicht in verbruik/P1 daar een aparte P1 meter voor nodig die ik op P2 zet?
Zodat ik kan zien dat de spanningsopbouw op het net daadwerkelijk synchroon loopt met de uitval van mijn omvormer?

Ik kan me ook voorstellen dat slechts 1 fase een te hoge spanning krijgt waardoor onze omvormer uitschakelt.
Zou door bij de buurvrouw ook te meten misschien kunnen blijken dat wanneer ik die omvormer op een andere fase zet het probleem al opgelost kunnen zijn?
Overvoltage kun je bij homewizard zien in de app. Verloop ook. Volgens mij kun je zelfs per fase de overvoltage zien. Als je slimme meter dit ook registreerd. Ik heb zelf geen 3 fase. Kan zijn dat je daarvoor wel energy+ abbo moet hebben omdat te kunnen zien. Zie plaatje van mij hieronder. Ik heb Energy+.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Koz--jj63DqcnFecVfAL3H8ewCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SGo5mS1xZGXsty4xNcGGHyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:13:
[...]

Overvoltage kun je bij homewizard zien in de app. Verloop ook. Volgens mij kun je zelfs per fase de overvoltage zien. Als je slimme meter dit ook registreerd. Ik heb zelf geen 3 fase.
Ah, dat zit dus in dezelfde app.

Mijn installateur liet me dat zien op de app, en inderdaad wordt per fase de overspanning/overvoltage getoond in dezelfde grafiek met verschillende kleuren.
Op zijn aanraden, een P2 meter er aan hangen en loggen, zou hij me ook even een linkje sturen.
De poort op de meter had hij al aangewezen.

Dat linkje kwam nadat hij weg was, en dus van de P1 meter.

Dan is het duidelijk, dank je, en kan ik volstaan met één meter op elke aansluiting. (beide boerderijen zijn binnen één familie met gezamenlijk zonnepanelenveld)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:16

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Teijgetje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Ah, dat zit dus in dezelfde app.

Mijn installateur liet me dat zien op de app, en inderdaad wordt per fase de overspanning/overvoltage getoond in dezelfde grafiek met verschillende kleuren.
Op zijn aanraden, een P2 meter er aan hangen en loggen, zou hij me ook even een linkje sturen.
De poort op de meter had hij al aangewezen.

Dat likje kwam nadat hij weg was, en dus van de P1 meter.

Dan is het duidelijk, dank je, en kan ik volstaan met één meter op elke aansluiting. (beide boerderijen zijn binnen één familie met gezamenlijk zonnepanelenveld)
Betekenis Interfaces:
o P0-poort: Kan door netbeheerder gebruikt worden om lokaal ter plaatse gegevens uit de meter te halen
o P1- poort of “lokale gebruikerspoort”: door het aansluiten van de daarvoor geschikte apparatuur, kan de gebruiker of een door hem aangestelde partij gedetailleerde informatie uit de meter verkrijgen.
o P2-poort: Aansluiting voor gasmeters of andere meters die werken met het M-Bus protocol
o P3-poort: Interface waarover de netbeheerder met de meter communiceert, bijvoorbeeld via LTE
o P4-poort: Interface waarbij de door de netbeheerder verzamelde data doorgegeven kan worden aan derden. Deze interface zit niet op de meter zelf. Het doorgeven van data aan derde partijen is aan strikte voorwaarden gebonden.

Je kunt op een P1 aansluiting van de meter een uitlees apparaat plaatsen, deze kan de gegevens via een computer loggen. Met HomeWizard heb je al alles samen in een grafiek.
Het zou kunnen dat op een van de drie fasen er geen overspanning is. Je zou dan je meterkast laten aansluiten op deze andere fase. Dit kan de netbeheerder voor jou doen.
Bij de buren, met drie fasen, kun je zien of er inderdaad op een fase een lager spanning staat.

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 05-06-2024 17:09 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@PeteSplit
Dank je, de interface betekenissen had ik inderdaad eerder gevonden.
Het verwarrende zat in de P1 meter P2 meter noemen en P1 meter linken.

En inderdaad wordt de Homewizzard P1 meter er nu aangehangen om de overspanning/overvoltage te meten.
In de app is de overspanning van het net dus te monitoren, wel Energy+ voor nodig á € 0,99 per maand, of €11,95 per jaar (wat 7 cent duurder is 8)7 :X ) @HomeWizard_NL
Heb inmiddels de chatbot daarmee gek gekregen ..... :+ , morgen vast antwoord van een mens.

Gelijk maar de watermeter slim gemaakt.
Misschien hang ik wel gelijk ook een display op in de technische ruimte nu er tijdelijk korting op zit en gratis verzenden, voor iedereen zonder app. (al kan je dus alles al in de app uitlezen)

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-06-2024 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuberdj
tuberdj schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:09:
Was al een tijde op zoek naar monitoren van spanning i.v.m. uitvallende zonnepanelen. Na toevoegen van 'overvoltage' in HM dacht ik een mooie plug&play oplossing hiervoor te hebben.

Krijg alleen de P1 meter met geen mogelijkheid aan de praat. Lukt om automatisch of handmatig verbinding te maken met wifi van de P1, vervolgens gaat de app door naar het scherm om Wifi in te stellen. Wachtwoord ingevuld en vervolgens krijg ik 'foutmelding geen verbinding met P1' óf blijft de app in het verbinden hangen. Soms zelfs met groen lampje op de P1, echter nooit volledig installatie in de app.
Kan me voorstellen dat dit iemand dit eerder tegengekomen is...

Heb onderhand alles uit deze links al geprobeerd, maar zonder succes.Heb zo'n witte ziggo connectbox (die in meterkast staat) en ISKRA AM550 meter.
Rare is dat ik de meter wel zie tussen de 'connected devices' op ziggo, maar dat installatie niet voltooid kan worden. Nog test gedaan met twee telefoons, waarbij een als hotspot fungeerde. Idem, zie dat er een tweede apparaat verbonden wordt met de hotspot, maar installatie stokt na een minuut ofzo. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
De app geeft nu helemaal niets meer weer.
Bij nu, dag, week enz geen meters.

Anderen ook last van?

Edit;
Failed to execute GraphQL http network request

[ Voor 22% gewijzigd door henkNL op 05-06-2024 18:03 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:24
henkNL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:01:
De app geeft nu helemaal niets meer weer.
Bij nu, dag, week enz geen meters.

Anderen ook last van?

Edit;
Failed to execute GraphQL http network request
Bij mij werkt de app ook niet.

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:26
Microstar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:04:
[...]

Bij mij werkt de app ook niet.
App doet 't idd bij mij ook niet, maar de webversie doet 't wel🤷‍♂️

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W--kCiCDO1YV1x00_seZxbuyuTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cfhPGGjjGWPQRE5HSEG95PF.jpg?f=fotoalbum_large
@HomeWizard_NL Misschien is het een idee om bij deze grafiek een percentage op te nemen dat aangeeft hoeveel % van je eigen opwek je voor zelfconsumptie verbruikt. Terugleverboetes kun je verlagen door eigen consumptie te verhogen. Een mooie stimulans om via de app jezelf te sturen op meer eigen consumptie van je opwek en zo geld te besparen op de terugleverboetes. Dit werkt met name voor energiemaatschappijen die werken met schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jurgen purgen schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:31:
[...]

App doet 't idd bij mij ook niet, maar de webversie doet 't wel🤷‍♂️
Er is een webversie? Linkje? Recent nog gezocht. Niet gevonden 🙈

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:44
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:02:
[Afbeelding]
@HomeWizard_NL Misschien is het een idee om bij deze grafiek een percentage op te nemen dat aangeeft hoeveel % van je eigen opwek je voor zelfconsumptie verbruikt. Terugleverboetes kun je verlagen door eigen consumptie te verhogen. Een mooie stimulans om via de app jezelf te sturen op meer eigen consumptie van je opwek en zo geld te besparen op de terugleverboetes. Dit werkt met name voor energiemaatschappijen die werken met schalen.
De blauwe cijfers geven toch al juist aan hoeveel kWh je zelf gebruikt hebt van je opgewekte stroom.

De web app is: https://hwenergy.app/

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fredhuizinga schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:08:
[...]

De blauwe cijfers geven toch al juist aan hoeveel kWh je zelf gebruikt hebt van je opgewekte stroom.

De web app is: https://hwenergy.app/
Klopt. Ging mij meer om het rekenwerk. Welk percentage haal je per dag. Week. Maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microstar
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:24
Nu werkt alles weer en ge-update naar 5.13. Heeft iemand de changelog van de update beschikbaar?

2022 XC40 MY23 P6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL50rO1CYVuYydTDP0QBa-AXOkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WOjx1NwkPEnVAMPamvSXQc3P.jpg?f=fotoalbum_large
Hebben jullie niet regelmatig dat de Nu grafiek zo statisch is. Geen enkele verandering in getallen dan. Zie ook de lijn van de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:02:
[Afbeelding]
Hebben jullie niet regelmatig dat de Nu grafiek zo statisch is. Geen enkele verandering in getallen dan. Zie ook de lijn van de grafieken.
Misschien heb je een oudere slimme meter met langere uitlees tijden? Mijn meter doet het per seconde maar die van de buren die er al 7 jaar langer hangt elke 10 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
computerjunky schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:10:
[...]

Misschien heb je een oudere slimme meter met langere uitlees tijden? Mijn meter doet het per seconde maar die van de buren die er al 7 jaar langer hangt elke 10 seconden.
Nee reageert altijd snel op veranderingen. Laatste periode niet. Dacht dat dit misschien veroorzaakt was door een update van @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:11
@HomeWizard_NL

Als ik mijn P1 meter op een ander wifi wil aansluiten moet ik hem dan factory resetten en opnieuw installeren of is er een slimmere manier?
Ben ik bij een factory reset mijn oude data kwijt of is die nog steeds zichtbaar als die opnieuw is aangesloten op een nieuw netwerk?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door J-sto op 05-06-2024 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:37
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:06:
[...]

Je zal je verbazen dat de eco stand op de vaatwasser helemaal niet zo eco is. Verbruikt meer stroom dan normale programma. Wasmachine hier wel. Minder stroom nodig. Inzicht is alles. De investering is zo prima terug te verdienen.
Eco stand van de vaatwasser gebruikt 0,7 kWh. Programma duurt 4 uur.
Normale programma van de vaatwasser, duurt 1 uur, verbruikt 1,1 kWh.
Niet elke vaatwasser is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
mike123 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Eco stand van de vaatwasser gebruikt 0,7 kWh. Programma duurt 4 uur.
Normale programma van de vaatwasser, duurt 1 uur, verbruikt 1,1 kWh.
Niet elke vaatwasser is hetzelfde.
Hier het zelfde.
Alleen als het zonnetje niet schijnt word deze gebruikt.
Als hij wel schijnt gaat hij lekker op strandje extra 75 graden en 2uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:02:
....Misschien is het een idee om bij deze grafiek een percentage op te nemen dat aangeeft hoeveel % van je eigen opwek je voor zelfconsumptie verbruikt. ....
Ik probeer dat ook in een kengetal te vangen.
Twee problemen:
1. Op een zonnige dag zoals vandaag, wek ik 23 kwh op.
Op een zonnige winterdag is dat 12 kwh
Maar mijn doorsnee verbruik (excl warmtepomp) is plm 6 kwh.
23 en 6 liggen heel erg ver uit elkaar.
12 en 6 liggen dichter bij elkaar.
2. Mijn panelen leveren maximaal 2 kw (zomer en winter). Tussen 1000 en 1400
Een electrisch apparaat trekt al snel 2 kw.
Zodra ik meer dan een zware verbruiker aan het werk heb, moet ik al inkopen.
Per saldo zijn mijn mogelijkheden om extra verbruik bovenop mijn doorsneeverbruik van 6 kwh, te creeeren, erg beperkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Leif op 05-06-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leif schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Twee problemen:
23 en 6 liggen heel erg ver uit elkaar
2. Mijn panelen leveren maximaal 2 kw.
Gemiddeld haal je wellicht de 30% wel. Op zonovergoten dagen minder makkelijk. Bij wat wolkjes soms of een wat minder zonnige dag trek je gemiddelde op. Heb vandaag gekeken, dan red ik het ook niet, maar pak ik bijv 1 week dan zit ik op 32%

Maximaal 2 is idd net ff tekort maar gebruik je wel 100% vd opwek. Hier max 3kw, dus altijd dan nog wat over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Leif schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:39:
[...]

Twee problemen:
Op een zonnige winterdag is dat 12 kwh
23 en 6 liggen heel erg ver uit elkaar.
12 en 6 liggen dichter bij elkaar.
2. Mijn panelen leveren maximaal 2 kw (zomer en winter). Tussen 1000 en 1400
Per saldo zijn mijn mogelijkheden om extra verbruik bovenop mijn doorsneeverbruik van 6 kwh, te creeeren, erg beperkt.
Ik mis blijkbaar iets maar ik begrijp niet goed hoe panelen met een max vermogen van 2 kWp gedurende vier uur (10:00 tot 14:00 uur) 12 tot 23 kWh op een dag kunnen opwekken.
Een installatie van 2 kWp die op een dag 23 kWh produceert is bovendien uitermate prima.
Ik had vandaag met een installatie van 5,6 kWp/ 5 kVA "maar" een productie van 24,1 kWh en dit tussen 07:00 en 21:00 uur.
Het cijfer van het zelfverbruik is, mijn mening, ook niet zo van belang. Bij een lage productie en een hoog verbruik is dat percentage hoog. Bij een hoge productie en een laag verbruik relatief laag. Daar is geen kunst aan. Wil je een hoog zelfverbruik dan neem je gewoon een kleine PV installatie tov je verbruik.
Belangrijker is de zelfvoorzienigheidsgraad.
Persoonlijk heb ik liever een percentage laag zelfverbruik maar een maximale zelfvoorziening. In normale omstandigheden, zeker op een zonnige dag, zal bij een hoge zelfvoorziening graad het zelfverbruik lager zijn. Om je zelfvoorziening hoog te krijgen moet je productie immers ook hoger zijn op slechte dagen en dat geeft een laag zelfverbruik op mooie dagen.

Om aan die cijfers te komen zijn er, indien geen software beschikbaar, eenvoudige formules beschikbaar.
Niet dat je in de praktijk dan betere resultaten gaat bekomen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owSgmJQH6FCSN85rXCCmzzEtIIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WqTdvEGX1rx0PPJCjrLcU1PV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_J4b2zHQA15m-efB8mm5OG72UTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oms1qOV4JtAc582YtmkcK3uX.jpg?f=fotoalbum_large
Het percentage zelfverbruik is dit jaar relatief hoog omdat het tot nu toe gewoon een heel slecht productiejaar is. De voorbije productiemaanden waren bijna allemaal de laagste van de voorbije tien jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:01:
[...]

Ik mis blijkbaar iets maar ik begrijp niet goed hoe panelen met een max vermogen van 2 kWp gedurende vier uur (10:00 tot 14:00 uur) 12 tot 23 kWh op een dag kunnen opwekken.
Een installatie van 2 kWp die op een dag 23 kWh produceert is bovendien uitermate prima.
Ik had vandaag met een installatie van 5,6 kWp/ 5 kVA "maar" een productie van 24,1 kWh en dit tussen 07:00 en 21:00 uur.
Het cijfer van het zelfverbruik is, mijn mening, ook niet zo van belang. Bij een lage productie en een hoog verbruik is dat percentage hoog. Bij een hoge productie en een laag verbruik relatief laag. Daar is geen kunst aan. Wil je een hoog zelfverbruik dan neem je gewoon een kleine PV installatie tov je verbruik.
Belangrijker is de zelfvoorzienigheidsgraad.
Persoonlijk heb ik liever een percentage laag zelfverbruik maar een maximale zelfvoorziening. In normale omstandigheden, zeker op een zonnige dag, zal bij een hoge zelfvoorziening graad het zelfverbruik lager zijn. Om je zelfvoorziening hoog te krijgen moet je productie immers ook hoger zijn op slechte dagen en dat geeft een laag zelfverbruik op mooie dagen.

Om aan die cijfers te komen zijn er, indien geen software beschikbaar, eenvoudige formules beschikbaar.
Niet dat je in de praktijk dan betere resultaten gaat bekomen. :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het percentage zelfverbruik is dit jaar relatief hoog omdat het tot nu toe gewoon een heel slecht productiejaar is. De voorbije productiemaanden waren bijna allemaal de laagste van de voorbije tien jaar.
5,6 wp liggen en 24.1 kWh? Is er een paneel stuk? Die de boel remt? Of minder zonnig gehad? Ik zal mijn opbrengst hieronder delen. 3.3 kWp liggen. Gister opbrengst van 19.9 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZhT3GsSQAM4wulc9Pxpny8fN4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxijArXHIMHbpW790kKjHPSG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Devke schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:02:
[Afbeelding]
Ja dit had ik afgelopen week ook vaak (via app en hwenergy.app website). Ik denk dat dit een capaciteits probleem bij homewizard is, want 's nachts ververst hij altijd meteen per seconde.

Inmiddels is het al een paar dagen weer stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:35:
.....
5,6 wp liggen en 24.1 kWh? Is er een paneel stuk? Die de boel remt? Of minder zonnig gehad? ....
Ik begrijp je konstatering niet.
Bij iedereen liggen de panelen anders.
Een wolk voor de zon op het moment dat de theoretische maximum opbrengst kan worden behaald.

Voor een hoge graad van zelfvoorziening zou je de panelen zo moeten plaatsen dat ze de maximale opbrengst geven smorgens om 0730 uur, en savonds om 1730 uur.
Je zal ook moeten kiezen voor omvormers met een lage opstartspannning, die bij weinig zon veel opbrengen (maar relatief weinig bij veel zon).

Er is bij mij niets stuk.
Ik heb 9 panelen paal op het zuiden.
Omvormers van Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiA5k944P2TfhUFBB4KboU_2Ueo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ujXFTOP0uRe8IoWWujSJqGsz.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Leif op 06-06-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

J-sto schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:49:
@HomeWizard_NL

Als ik mijn P1 meter op een ander wifi wil aansluiten moet ik hem dan factory resetten en opnieuw installeren of is er een slimmere manier?
Ben ik bij een factory reset mijn oude data kwijt of is die nog steeds zichtbaar als die opnieuw is aangesloten op een nieuw netwerk?

Alvast bedankt!
In de app rechtsboven het tandwieltje, naar Instellingen. Dan Meters, daar staat je P1 bij. Aantikken, 3 puntjes bovenin voor Eigenschappen, dan daar kiezen voor WiFi heronfigureren.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:35:
[...]

5,6 wp liggen en 24.1 kWh? Is er een paneel stuk? Die de boel remt? Of minder zonnig gehad?
Gewoon wisselend bewolkt op ZZO en 32° helling. De "rem" is de verplichte max. 5 kVA omvormer. Kan dus in optimale omstandigheden nooit langdurig meer dan 5kW leveren.
De max. opbrengst van de installatie in optimale omstandigheden (een strakke blauwe lucht, niet te hoge temperaturen en/of verkoelende wind, zon hoog genoeg boven de horizon, dus eigenlijk een april, mei of september, oktobermaand) is 33 kWh.
En neen niets stuk want op een wolkeloos ogenblik stijgt de productie heden naar 5020/5050 W (en dan gaat de omvormer terug regelen naar 5000W).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ankm2J1SMOv5JSUu3MaB5mJRA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZSGMbDVircGczNpewqbkJLn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYWdSi9hE3cmf8dusyEhw5ZHdko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M5ug6RHTTc2ZKejsLt2sza90.jpg?f=fotoalbum_large

Productie zit ook volledig in lijn met de voorspellingen ('s morgens wat minder door onvoorziene bewolking, later wat meer door minder bewolking dan voorspeld).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4WcWfpplfDu8AN78BLABrCuFAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kK4YdIbGhE3BIzIKtO1JlTLx.jpg?f=fotoalbum_large

Maar daar ging het me eigenlijk niet over.
Ik weet niet wat ik over het hoofd zie maar een installatie van 2 kWp kan op vier uur tijd in optimale omstandigheden rekenkundig (toch niet hoe ik reken) geen 23 kWh opleveren.
En geen enkele PV installatie die ik ken levert van 's morgens tot 's avonds in optimale omstandigheden haar max. vermogen op.
Ik betwist de cijfers niet maar ik vind het een hele prestatie dat een PV installatie van 2 kWp, zelfs in optimale omstandigheden, op een lentedag 23 kWh kan produceren. _/-\o_
=>
Mijn panelen leveren maximaal 2 kw (zomer en winter). Tussen 1000 en 1400
Grootverbruikers die langdurig 2 kW vermogen verbruiken heb ik trouwens ook niet. Hoogstens een toestel dat kortstondig een piek van 2 tot 2 kW trekt maar over de totale cyclus van dat toestel heeft dat, bv. voor een wasmachine dan maar een totaalverbruik van een 400 tot 700 Wh en dat gespreid over een periode langer dan een uur.

Tussen negen en tien zie je bv. hier het iets hogere dan standaard verbruik veroorzaakt door de wasmachine. Veel minder dan de PV (in niet optimale condities) tijdens dezelfde periode produceerde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbyBYuVRPByvES6mgaYay2QEjDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVkhLiMRfHzqPEcCYcAlyInm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cWDxobQDF4sbW5i82xthTYLyIg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LlmD3svf0lfz9KPcvXXkU9kX.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfs 150 liter SWW opwarmen tot 50°C (via een WP) heeft maar beperkte invloed op het onmiddellijk verbruik van PV. Dan schommelt het extra gevraagd vermogen - afhankelijk van de starttemperatuur van het leidingwater, nu 20°C, de omgevingstemperatuur, nu 17°C, en tijdstip van de cyclus (inverter WP) tussen de 200 en 2100W en een extra verbruik (gespreid over 60 tot 120 minuten) van 1 tot 2 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rch0mj3iKGKSiRyC9vt_bFVfAUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5K8IiXy5s6THc1Qvc8MNXA4N.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYNQhOAlw9y64nq_yyV2Mh5Ii8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMhCS4hEEKL57w7YnPlHF7Af.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RiNcOH7MBtNFsyajdofb8xK9Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uYqc9h0hmeXgV5AM4qIP1Ndb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WOnnyjMxcMOeSxozg1L5n3bqQG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BhrOD2KAmYGWoRxX6CHkdtU.jpg?f=fotoalbum_large

De gegevens in de app van HW zijn ook niet nauwkeurig genoeg om verfijnd mee te werken. Ze ronden immers af op één tot twee cijfers na de komma daar waar ik liever werk met software die tot op 1W dus drie cijfers na de komma nauwkeurig is.
Zonder extra hardware en software en wat betreft HW betalend abo ga je er ook productie en verbruik niet nauwkeurig mee kunnen op elkaar afstemmen.

[ Voor 96% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:29:
[...]

Gewoon wisselend bewolkt op ZZO en 32° helling. De "rem" is de verplichte max. 5 kVA omvormer. Kan dus in optimale omstandigheden nooit langdurig meer dan 5kW leveren.
De max. opbrengst van de installatie in optimale omstandigheden (een strakke blauwe lucht, niet te hoge temperaturen en/of verkoelende wind, zon hoog genoeg boven de horizon, dus eigenlijk een april, mei of september, oktobermaand) is 33 kWh.
En neen niets stuk want op een wolkeloos ogenblik stijgt de productie heden naar 5020/5050 W (en dan gaat de omvormer terug regelen naar 5000W).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Productie zit ook volledig in lijn met de voorspellingen ('s morgens wat minder door onvoorziene bewolking, later wat meer door minder bewolking dan voorspeld).
[Afbeelding]

Maar daar ging het me eigenlijk niet over.
Ik weet niet wat ik over het hoofd zie maar een installatie van 2 kWp kan op vier uur tijd in optimale omstandigheden rekenkundig (toch niet hoe ik reken) geen 23 kWh opleveren.
En geen enkele PV installatie die ik ken levert van 's morgens tot 's avonds in optimale omstandigheden haar max. vermogen op.
Ik betwist de cijfers niet maar ik vind het een hele prestatie dat een PV installatie van 2 kWp, zelfs in optimale omstandigheden, op een lentedag 23 kWh kan produceren. _/-\o_
=>

[...]

Grootverbruikers die langdurig 2 kW vermogen verbruiken heb ik trouwens ook niet. Hoogstens een toestel dat kortstondig een piek van 2 tot 2 kW trekt maar over de totale cyclus van dat toestel heeft dat, bv. voor een wasmachine dan maar een totaalverbruik van een 400 tot 700 Wh en dat gespreid over een periode langer dan een uur.

Tussen negen en tien zie je bv. hier het iets hogere dan standaard verbruik veroorzaakt door de wasmachine. Veel minder dan de PV (in niet optimale condities) tijdens dezelfde periode produceerde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelfs 150 liter SWW opwarmen tot 50°C (via een WP) heeft maar beperkte invloed op het onmiddellijk verbruik van PV. Dan schommelt het extra gevraagd vermogen - afhankelijk van de starttemperatuur van het leidingwater, nu 20°C, de omgevingstemperatuur, nu 17°C, en tijdstip van de cyclus (inverter WP) tussen de 200 en 2100W en een extra verbruik (gespreid over 60 tot 120 minuten) van 1 tot 2 kWh.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De gegevens in de app van HW zijn ook niet nauwkeurig genoeg om verfijnd mee te werken. Ze ronden immers af op één tot twee cijfers na de komma daar waar ik liever werk met software die tot op 1W dus drie cijfers na de komma nauwkeurig is.
Zonder extra hardware en software en wat betreft HW betalend abo ga je er ook productie en verbruik niet nauwkeurig mee kunnen op elkaar afstemmen.
Wellicht is die 23 kWh een typfoutje. Ik kom op max 21 a 22 kWh op een dag. Net wat je zegt. Niet te warm geen wolkjes etc. Misschien werd 13 bedoeld. 1 en 2 zitten vlak naast elkaar 😉

Afstemmen is idd lastig. Enige oplossing die ik daarbij zie is opslaan in batterij. Overtollige verkopen rest zelf verbruiken. Echter is dat niet echt rendabel nog. Meer hobby gehalte dan.

Of je betaald de terugleverboete en accepteert dat je winst van de panelen iets minder is maar nog steeds winst. Dynamisch contract is sws al iets duurder dan vast / variabel tarief. Voor ons dan sws. Gat is wel kleiner geworden door boete.

Zomer maanden is sws lastig. Winter andersom. Gelukkig is salderen er nog maar we moeten naar andere opties en dan moet politiek nog ea duidelijk zijn en de prijs van een accu is te hoog dan nog imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@IvoB2
Misschien een rare vraag.
Heb jij de omvormer gekoppeld alsmede een kwh meter die is ingesteld op zonnepanelen.
Zo ja, dan teler de app die twee bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:51
Toen Homewizard net begon met het koppelen van omvormers aan hun Energy app, heb ik ons pv-systeem eens toegevoegd. En weer verwijderd na een uitbreiding op onze panelen omdat de uitbreiding op een eigen api stond en ik dus alleen de info zag van 1e groep panelen.

Nu beter in de materie gedoken, en gezien dat je meerdere systemen kan aansluiten. Wij gebruiken voor beide systemen Enphase. De eerste groep is geïnstalleerd door een bedrijf, de 2e groep hebben we zelf gedaan. En staat daarmee natuurlijk ook op een eigen site. In hun informatie staat iets te lezen over de site (van de panelen) wat ik op 2 verschillende manieren kan opvatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhbw_G1jLBS6oV4YmqKugtTTxPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HeDRmpRRo31f6l6LPMSX9odT.png?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat voor een goede werking beide groepen panelen op dezelfde site moeten staan, of dat het ook goed kan gaan met 2 verschillende sites, maar dat het bij sommige mensen problemen geeft?

Ik heb inmiddels data op grafieken van beide meters, en bij de meter geeft de informatie aan dat de verbinding goed is, en beide meters geven de correcte lifetime-opwek aan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruiken van 2 verschillende sites voor pv
met systeem Enphase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:54:
[...]

Wellicht is die 23 kWh een typfoutje. Ik kom op max 21 a 22 kWh op een dag. Net wat je zegt. Niet te warm geen wolkjes etc. Misschien werd 13 bedoeld. 1 en 2 zitten vlak naast elkaar 😉
Geen idee, vandaar mijn vraag wat ik over het hoofd zie.
2 x 4 is volgens mij in optimale omstandigheden 8 en kan nooit uitkomen op 23.
Afstemmen is idd lastig. Enige oplossing die ik daarbij zie is opslaan in batterij. Overtollige verkopen rest zelf verbruiken. Echter is dat niet echt rendabel nog. Meer hobby gehalte dan.
Inderdaad accu en sturing is dan enige werkbare oplossing.
Of het rendabel is laat ik hier in het midden want buiten topic.
On topic vind ik de spullen van HW ook een hobby en niet rendabel.
(Niets mis mee want ik gebruik ze zelf ook omdat meten = weten een hobby is).
Of je betaald de terugleverboete en accepteert dat je winst van de panelen iets minder is maar nog steeds winst. Dynamisch contract is sws al iets duurder dan vast / variabel tarief. Voor ons dan sws. Gat is wel kleiner geworden door boete.
Ik woon in Vlaanderen en heb een digitale meter. Dan betaal je geen terugleverboete. Integendeel dan ontvang je een injectievergoeding voor iedere teruggeleverde kWh aan het net.
Dynamisch contract is hier icm PV (en accu) niet rendabel want geen saldering meer.
Zomer maanden is sws lastig. Winter andersom. Gelukkig is salderen er nog maar we moeten naar andere opties en dan moet politiek nog ea duidelijk zijn en de prijs van een accu is te hoog dan nog imo.
Begrijp ik niet.
Zomer (meer dan genoeg zon) icm PV vind ik net heel makkelijk.
Winter (sneeuw op PV, dicht wolkendek) doorgaans juist lastiger.
Salderen is er hier niet meer dus al gekozen voor andere opties => streven naar 100% zelfvoorziening. Zit tussen half februari en half november nu op 100% en over een gans jaar op 91,7%. De laadste loodjes wegens wel het zwaarst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Siewert schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:58:
@IvoB2
Misschien een rare vraag.
Heb jij de omvormer gekoppeld alsmede een kwh meter die is ingesteld op zonnepanelen.
Zo ja, dan teler de app die twee bij elkaar op.
Geen idee waar je het over hebt.
Over welke apps heb je het?

Mijn PV omvormer is niet gekoppeld aan HW (want die ondersteunt mijn SMA omvormer niet).
Ik heb wel een geijkte kWh meter voor de PV installatie (ivm uitbetaling GSC rechten) maar die is niet gekoppeld aan de HW app (geen kWh meter van HW).
Ik heb ook nog een CG ET112 meter in de automatenkast die de metingen doet van productie PV, injectie PV, afname en teruglevering net. Maar deze werkt correct (zie voorgaande screenshots) en heeft niets te maken met HW.

Van HW heb ik de P1 wifi module (waarmee ik de loadbalancing en de solarcharging van de laadpaal van de EV kan aansturen en verschillende energiesockets voor meting verbruik individuele toestellen die ik dan verwerk in een eigen excelbestand.
De app van HW toont bij mij dus alleen netafname en netinjectie (en uiteraard het verbruik van de gekoppelde sockets) en daar is, volgens mij, ook niets mis mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GX02VhcuLEYDwDxS6wL5b34_HNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWWEesmbbkTIzkf4hf5M22El.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:28:
[...]

Geen idee, vandaar mijn vraag wat ik over het hoofd zie.
2 x 4 is volgens mij in optimale omstandigheden 8 en kan nooit uitkomen op 23.

[...]

Inderdaad accu en sturing is dan enige werkbare oplossing.
Of het rendabel is laat ik hier in het midden want buiten topic.
On topic vind ik de spullen van HW ook een hobby en niet rendabel.
(Niets mis mee want ik gebruik ze zelf ook omdat meten = weten een hobby is).

[...]

Ik woon in Vlaanderen en heb een digitale meter. Dan betaal je geen terugleverboete. Integendeel dan ontvang je een injectievergoeding voor iedere teruggeleverde kWh aan het net.
Dynamisch contract is hier icm PV (en accu) niet rendabel want geen saldering meer.

[...]

Begrijp ik niet.
Zomer (meer dan genoeg zon) icm PV vind ik net heel makkelijk.
Winter (sneeuw op PV, dicht wolkendek) doorgaans juist lastiger.
Salderen is er hier niet meer dus al gekozen voor andere opties => streven naar 100% zelfvoorziening. Zit tussen half februari en half november nu op 100% en over een gans jaar op 91,7%. De laadste loodjes wegens wel het zwaarst. :)
HW vind ik wel rendabel. Voorbeeldje. Wij draaiden de vaatwasser altijd op eco stand. Nu op zijn normale stand (wat ook de beste voor de vaatwasser is). Dat bespaart ons per wasbeurt net ff boven de 100 watt, maar zeg voor gemak 100. Dat x 365 dagen = 36,5 kWh besparing a 0,26 ct huidige energiemaatschappij. Besparing 9,5 euro. HW apparaatje heb ik naast de mooie inzichten met 3 jaar sws terug (hopende dat het langer meegaat uiteraard). Wasmachine was de besparing zelfs 50%, juist eco daar beter.

Wat ik bedoel met zomer en winter. In de zomer knallen wij het nodige terug naar het net. Is teveel om op te maken. In de winter komen we tekort. Dat halen we middels salderen dan nog terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, ieder zijn eigen mening verbonden aan de eigen uitgangspunten.
Ik heb niets tegen HW (anders zou ik het zelf niet gebruiken) maar ik heb geen toestel nodig om te weten dat wanneer ik het niet in de stroom plug het niets verbruikt.
Voor HW gingen al niet noodzakelijke verbruikers hier ook al gewoon van de stroom af tijdens de nacht en bij langere afwezigheid.
Een vaatwasser gebruik ik sowieso al niet elke dag en doorgaans alleen in de winter.
Gezien ik PV en WP heb is het energetisch voordeliger om de vaat in de zomer met de hand te doen en dat met SWW aangemaakt via WP.
Eco gebruik ik sowieso niet bij de vaatwasser want dan kwam het meermaals voor dat deze niet schoon was. Een "normaal" stand is er niet. Ik gebruik altijd de stand "auto 45-65°C" waarbij de machine de vervuilingsgraad eerst meet en als gevolg daarvan de watertemperatuur gaat instellen.
Het verschil tussen de Eco en autostand is hier overigens 200 Wh in het voordeel van de Ecostand. Maar het heeft weinig zin om op 200 Wh te gaan "besparen" om regelmatig niet volledige schone vaat terug te krijgen.
De ene "Ecostand" is dus blijkbaar de andere niet. :)

Wasmachine draait hier, afhankelijk van het soort was en vervuiling op 20 of 40°C en dit gedurende 90 minuten. Bij 20°C verbruikt dat nauwelijks energie en bij 40°C hangt het af van de aanvoertemperatuur van het leidingwater (afhankelijk van het seizoen tussen de 11 en 21°C) en schommelt het verbruik tussen de 400 en 700 Wh (doorgaans rond de 500 Wh).
Allemaal geen verbruiken om van wakker te liggen wanneer de energiekost schommelt tussen de 7,5 en 12,5 cent/kWh. :)

Het geeft inzicht maar die kosten haal ik er dus nooit uit. De sockets verbruiken trouwens ook al energie van hun eigen.
Een socket die 1W verbruikt zal op jaarbasis, per socket, 8,7 kWh sluipverbruik genereren. Bij langdurige afwezigheid haal ik deze dus ook uit het stopcontact.

Zomer en winter andere uitgangssituatie.
Wat ik in de zomer niet zelf kan verbruiken gaat tegen betaling het net op. En met deze opbrengst koop ik in de winter hetgene ik niet zelf of onvoldoende kan opwekken via het net terug in. En op jaarbasis hou ik daar, na afrekening ingekochte kWh en vaste kosten, nog aan over.
Maar er wordt aan gewerkt om ook in de winter niets meer van het net af te halen. Planning einddoel juli 2031 (tot dan krijg ik ook nog een kWh vergoeding van 33 cent/kWh voor iedere geproduceerde kWh, opgeacht wat ik ermee doe).

Ik haal mijn energie overigens uit eigen opwek. De kost is dus geen 26 cent/kWh maar 7,5 cent kWh.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikhui
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:38
HomeWizard_NL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Met een socket indien met een stekker aangesloten (steca had hier varianten van) anders met een kwh meter. 👍🏻
Kan ik de HomeWizard kwh meter ook op afstand "uitschakelen" bij negatieve stroomprijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
erikhui schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:02:
Kan ik de HomeWizard kwh meter ook op afstand "uitschakelen" bij negatieve stroomprijzen?
Waarom zou je de meter uit willen zetten? Je wilt toch zoveel mogelijk stroom verbruiken? Bovendien verbruikt zo'n meter hooguit 1 W, dat gaat niet helpen. Je kunt beter de waterkoker aan zetten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:25
Andrehj schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Waarom zou je de meter uit willen zetten? Je wilt toch zoveel mogelijk stroom verbruiken? Bovendien verbruikt zo'n meter hooguit 1 W, dat gaat niet helpen. Je kunt beter de waterkoker aan zetten.
Ik heb zo’n vermoeden dat hij wilt uitschakelen wat er aan de kWh Meter hangt…

Maar als dat zo is: nee, dat kan niet 😉

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DCSBL schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb zo’n vermoeden dat hij wilt uitschakelen wat er aan de kWh Meter hangt…

Maar als dat zo is: nee, dat kan niet 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GukrrsuE8eHY_gEH4bv6Gl8mjIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvxUX5z88BbAB1gexWhqc5GA.jpg?f=fotoalbum_large

Kan wel deels. Energy+ nodig. Je kan schakelen op tarieven. Je zal dan wel zelf moeten kijken welk uur of uren negatief is/zijn. Dan daarop instellen. Niet de mooiste manier maar wellicht wel een goed idee voor @HomeWizard_NL om het te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Devke schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:55:
[...]
Kan wel deels. Energy+ nodig. Je kan schakelen op tarieven. Je zal dan wel zelf moeten kijken welk uur of uren negatief is/zijn. Dan daarop instellen. Niet de mooiste manier maar wellicht wel een goed idee voor @HomeWizard_NL om het te implementeren.
Wanneer je in de HW app de dynamische tarieven kiest (ipv de vaste) dan toont deze automatisch de uurprijs van de energiecomponent op jouw locatie.

Kan HW deze tarieven dan niet koppelen aan het schakelplan van HW?
(dat laatste kan ik niet controleren want geen +abo wegens overbodig, de software van mijn thuisaccu doet dat nl. ook en zonder betalend abo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYtxBwuhK3ARDILI5FtVYHGHe7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hM64qGcPZ9OLF65VPZlovtP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 06-06-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwQRxo_aUevDTqHYrKE8o6gBNiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yDSQwKRTBgAmoknHPBtTBVY.jpg?f=fotoalbum_large

Zie tekst. What you see is what you get. Dit kan ik instellen in Energy+. Ik kan niet zeggen tegen welke tarieven er bijvoorbeeld afgeschakeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwQRxo_aUevDTqHYrKE8o6gBNiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yDSQwKRTBgAmoknHPBtTBVY.jpg?f=fotoalbum_large

Zie tekst. What you see is what you get. Dit kan ik instellen in Energy+. Ik kan niet zeggen tegen welke tarieven er bijvoorbeeld afgeschakeld moet worden. Zal dan zelf moeten kijken als prijs negatief is (ik heb variabel contract dus gebruik deze feature niet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WM1
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 20:22

WM1

firecaps30 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:28:
[...]

Hier ook 4.18. Ik heb updaten geprobeerd en inderdaad hetzelfde probleem..

Homewizard vanmorgen al via de chat op de website een bericht gestuurd maar vandaag geen reactie gehad. Hopelijk morgen.
Ik heb vanochtend de volgende reactie gehad van een medewerker van HomeWizard: "Goedemorgen,
Er wordt gewerkt aan een nieuwe update, dus de button zoeken naar update kan je beter even niet gebruiken.
Komt de verbinding niet automatisch weer terug als. je niets doet?
".

Het antwoord op die laatste vraag is overigens nee. De verbinding wordt niet automatisch hersteld. Je moet de knop op de P1-meter gebruiken om de verbinding opnieuw tot stand te brengen.

Wel nog de vraag gesteld of de nieuwe update binnenkort automatisch wordt geïnstalleerd, of dat dat handmatig moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:29
Mijn p1 meter ondersteunt niet de Voltage monitoring. Ik heb wel een 3 fase kWh meter van Homewizard waarin ik wel de spanning kan aflezen. Weet iemand of het mogelijk is om deze als input te gebruiken voor de grafiek in homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-09 07:41
Sinds een paar dagen heb ik een digitale watermeter (geïnstalleerd door de watergroep - België)
Nu zie ik precies nergens dat de P1 meter hier mee overweg kan, nochtans worden deze gegevens ook verstuurd via de digitale electriciteitsmeter (net zoals de informatie over het gasverbruik)
Alles wat ik vind slaat terug over hun eigen watermeter.

Iemand uit België die er wel ervaring mee heeft ?

iRacing Profiel Racing, competing is in my blood....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
De watermeter van HW leest de gegevens niet digitaal uit via de P1 poort van de elektriciteitsmeter maar analoog op het analoge wijzertje van de klassieke meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
markweb4871 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:16:
Mijn p1 meter ondersteunt niet de Voltage monitoring. Ik heb wel een 3 fase kWh meter van Homewizard waarin ik wel de spanning kan aflezen. Weet iemand of het mogelijk is om deze als input te gebruiken voor de grafiek in homewizard?
Helaas niet, deze oplossing (of via de Energy Sockets) zou ik ook graag zien.

https://helpdesk.homewiza...-is-de-overvoltagegrafiek
Komt er ook een overvoltagegrafiek voor de kWh Meter?
Op dit moment zijn er geen plannen om de overvoltagegrafiek voor de kWh Meter beschikbaar te maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:11
@HomeWizard_NL
Kleinigheidje, maar zou het niet duidelijker zijn als de 3 fases in de totaal en overvoltage grafieken dezelfde kleuren hadden?

Ik denk dat lichtblauw (rgb(67, 175, 240)) ook beter te onderscheiden is van paars dan donkerblauw. Zeker voor de kleurenblinden onder ons.
Dus in de totalengrafiek in plaats van L1: paars, L2: roze en L3: donkerblauw > ... L3: lichtblauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-FoRTgAWmp2KR4jQWgWo6V95YU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GwOYFHlwiRX2SeRuKXvE4VCL.png?f=user_large

De voltages zijn niet gelabeld, dus neem maar aan dat ze op volgorde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Propheticus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:22:
@HomeWizard_NL
Kleinigheidje, maar zou het niet duidelijker zijn als de 3 fases in de totaal en overvoltage grafieken dezelfde kleuren hadden?

Ik denk dat lichtblauw (rgb(67, 175, 240)) ook beter te onderscheiden is van paars dan donkerblauw. Zeker voor de kleurenblinden onder ons.
Dus in de totalengrafiek in plaats van L1: paars, L2: roze en L3: donkerblauw > ... L3: lichtblauw.

[Afbeelding]

En dan gelijk graag een licht thema want donkerpaars op zwart is echt geen pretje voor oude ogen.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuberdj
tuberdj schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Rare is dat ik de meter wel zie tussen de 'connected devices' op ziggo, maar dat installatie niet voltooid kan worden. Nog test gedaan met twee telefoons, waarbij een als hotspot fungeerde. Idem, zie dat er een tweede apparaat verbonden wordt met de hotspot, maar installatie stokt na een minuut ofzo. :'(
Intussen opgelost. Installatie gedaan bij een vriend en direct werd ook een update gedraaid. Bij thuiskomst opnieuw koppelen, zonder problemen... Raarrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
De standaard grafiek 'stroomverbruik' laat niet in tekst zien hoeveel kWh er van het net onttrokken is, terwijl dit wel visueel wordt gemaakt. Bij de grafiek 'stroomtotaal' kan je kiezen of je het saldo wil zien (import en export bij elkaar opgeteld) of niet. Is dat een fout of snap ik de grafiek 'stroomverbruik' niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnU0cJD4IUA_gzlsP_YSqBgtXyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h52NDUyKm5CwYCLECwc2eEFI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Tehh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:37:
De standaard grafiek 'stroomverbruik' laat niet in tekst zien hoeveel kWh er van het net onttrokken is, terwijl dit wel visueel wordt gemaakt. Bij de grafiek 'stroomtotaal' kan je kiezen of je het saldo wil zien (import en export bij elkaar opgeteld) of niet. Is dat een fout of snap ik de grafiek 'stroomverbruik' niet?

[Afbeelding]
Daar hoort een getal te staan. Wordt bij mij berekend uit de P1 en mijn kWh meter voor de panelen. De bronnen zie je als je op het stekkersymbooltje klikt in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Tehh schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:37:

[Afbeelding]
Misschien heb je hier iets aan? Hier kan je denk ik zien wat er gebeurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jgGvEJkOV8PAhqLidYpu7JtFq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0TJGWJpYG0BVqqSmyvyDbtEq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jC-ikEGm-krHAB_Oom2iuhqzxXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsCMr0lJILSN9ZXQMj5WTBLp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KE4MDlpUdNDc7KZUKbZeh4L1q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baXM5R1S67pQ2CBoxINMNkg7.jpg?f=fotoalbum_large

Ons totale verbruik volgens deze grafiek is 5,6kWh, te zien in Power usage. Afgenomen van het net 0,7kWh te zien Total power.
In de grafiek Solar consumption kan je dan zien waar de 5,6kWh uit is opgebouwd, de 0,7kWh (paars) afname net en 4,9kWh solar consumption (blauw).

De eerste dag dat ik de zonnepanelen toevoegde bleef power consumption op 0 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
Sjamo schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:23:
Toen Homewizard net begon met het koppelen van omvormers aan hun Energy app, heb ik ons pv-systeem eens toegevoegd. En weer verwijderd na een uitbreiding op onze panelen omdat de uitbreiding op een eigen api stond en ik dus alleen de info zag van 1e groep panelen.

Nu beter in de materie gedoken, en gezien dat je meerdere systemen kan aansluiten. Wij gebruiken voor beide systemen Enphase. De eerste groep is geïnstalleerd door een bedrijf, de 2e groep hebben we zelf gedaan. En staat daarmee natuurlijk ook op een eigen site. In hun informatie staat iets te lezen over de site (van de panelen) wat ik op 2 verschillende manieren kan opvatten.

[Afbeelding]

Betekent dit dat voor een goede werking beide groepen panelen op dezelfde site moeten staan, of dat het ook goed kan gaan met 2 verschillende sites, maar dat het bij sommige mensen problemen geeft?

Ik heb inmiddels data op grafieken van beide meters, en bij de meter geeft de informatie aan dat de verbinding goed is, en beide meters geven de correcte lifetime-opwek aan.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het gebruiken van 2 verschillende sites voor pv
met systeem Enphase?
Voor wat het waard is. Onze 2 pv-installaties zijn dus apart toegevoegd en dat lijkt goed te werken via Homewizard. Bijzonder traag maar dat wist ik vooruit, maar het werkt en de getallen lijken vooralsnog te kloppen met de handmatige berekening die ik anders doe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r303kTCSjVM5rve4LPumu9NlWag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkjvDVTKIiwQqkSraffxFMw8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beste @HomeWizard_NL ,

Als je een thuisbatterij hebt die bijvoorbeeld via de onbalansmarkt handeld krijg je veel kWh's die worden geladen en ontladen. Ik heb gelezen dat deze batterijen de HW Metingen overhoop gaan gooien m.b.t. je eigenverbruik of opwek bij zonnepanelen. Je eigen werkelijk verbruik is dan niet meer goed te achterhalen o.a. Zijn jullie ermee bezig om HW zo in te richten dan een thuisbatterij dit niet meer kan veroorzaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Propheticus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:22:
@HomeWizard_NL

[Afbeelding]

Dat is wel het plan ja ;)
Pagina: 1 ... 112 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic