Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Als het goed begrijp kan je de Alfen laadpaal koppelen aan de P1 Meter. Die regelt dan het balanceren?
Of moet de paal nogsteeds via een P1 kabel gekoppeld worden aan de slimme meter?
Komende vrijdag wordt de Alfen laadpaal geïnstalleerd bij ons.
Live from Denmark
De laadpaal leest de meter dan uit via de HW wifi module.
Neen de paal moet dan niet meer via een UTP en RJ11 gekoppeld worden aan de P1 poort.
De paal moet dan wel nog in je wifi netwerk opgenomen zijn (via de RJ45 poort). Maar dat is sowieso al aangeraden om de paal draadloos te besturen via de Alfen MyEve en/of Alfen Connect app.
Je gaat in de My Eve app dan naar de tab "Geavanceerd" / "Slim laden" /"Actieve-loadbalancing" en activeer daar DSMR4.X/SMR5.0(P1). Vervolgens klik je op dat laatste en kies je als interface "Homewizard", voeg je het IP adres toe van je HW P1 meter en kies je poort "80".
:strip_exif()/f/image/69GYvwBaDG9AtwhH8w9apqH2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tQBYeFxHsNJ5gLtgitI9nud6.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 157% gewijzigd door IvoB2 op 24-05-2024 15:16 ]
Mooi man...net een HW Splitter gekocht zodat ze daar het kabeltje van de laadpaal in kunnen prikken 😉🤣IvoB2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:53:
Ja dat kan.
Neen de paal moet dan niet meer via een UTP en RJ11 gekoppeld worden aan de P1 poort.
De paal moet dan wel nog in je wifi netwerk opgenomen zijn (via de RJ45 poort). Maar dat is sowieso al aangeraden om de paal draadloos te besturen via de Alfen MyEve en/of Alfen Connect app.
Je gaat in de My Eve app dan naar de tab "Geavanceerd" / "Slim laden" /"Actieve-loadbalancing" en activeer daar DSMR4.X/SMR5.0(P1). Vervolgens klik je op dat laatste en kies je als interface "Homewizard", voeg je het IP adres toe van je HW P1 meter en kies je poort "80".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nouja, doen wel bekabeld...vast een stuk stabieler enzo.
Live from Denmark
Ik heb zowel (uiteraard niet gelijktijdig) een RJ11 verbinding tussen de P1 poort en de Alfen RJ11 als een verbinding tussen de Alfen RJ45 poort, de ethernetpoort van de router/modem en de HW wifi module in de P1 poort.hansie_k schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Mooi man...net een HW Splitter gekocht zodat ze daar het kabeltje van de laadpaal in kunnen prikken 😉🤣
Nouja, doen wel bekabeld...vast een stuk stabieler enzo.
Ik ervaar geen verschil in stabiliteit.
(Een splitter heb ik niet.)
Sorry, ik heb me vergist, ik bedoel verbruik waar ik spanning schreef.Gizz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:27:
@maharens uit interesse: waar gebruik jij de drie bij elkaar opgeteld spanningen voor? Kan daar niet echt een use case voor bedenken
Dan heb je dus bijvoorbeeld een totaal van 720V (240+238+242), waarom is het boeiend om dat getal van 720V te zien ipv de fases afzonderlijk?
Nu zie ik bijv 700 600 500, maar ik mis dan het totale verbruik.
@HE1 , Lukt niet. Geeft mogelijkheid tot nemen van een abbo, wat uiteraard de bedoeling is.HE1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:42:
[...]
is een energy+ grafiek (abbo)
je kan wel de p1 meter grafiek vervangen door de overvoltagen grafiek volgens mij, had gevraagd of iemand zonder energy+ dit eens kon testen maar geen reactie op gehad.
Sinds de upgrade (waar voltage grafiek kwam) heb ik 2 problemen:
1. elke dag gaat de P1-grafiek EN de standby-grafiek helemaal naar onderen spontaan, en moet ik ze via het grafieken menu weer verplaatsen naar boven.
2. De linker GROTE cirkel op mijn 2 HW display's worden elke dag leeg. Deze cirkels geven beide P1 data door (de één realtime, de ander dagtotaal).
Is dit een bekende probleem die opgelost gaat worden? zeer irritant dit issue.
Meer mensen last van btw?
Ik kan helemaal terugkijken tot aan 12 maart dit jaarhoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:28:
Sinds vanmiddag zie ik overvoltage data op dagniveau, waarschijnlijk een initialisatie dingetje.
Schiedam | 4050 Wp ZZO
Heel zekerTikje schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:08:
[...]
Zeker weten? Sinds een paar uur is iOS versie 1.21.2 uit.
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Nu weet ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken over het uitschakelen van mijn omvormer, ondanks het feit dat hier 90% van de woningen zonnepanelen heeft, gemiddeld zo'n 4000 Wp. Hier: gehucht van 19 woningen, het transformatorhuisje is waarschijnlijk ruim bemeten, en nieuwbouw is onwaarschijnlijk.
Meest zonnige dag was 7 mei j.l. (mijn dagrecord over 6 jaar, met 3575 Wp, was 24 kWh) :
:strip_exif()/f/image/E30GWrvnf9MAvWOfynRdCHfM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qaEUI0j6eYYSE9sK704ojLoe.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor velen nuttig dus, deze grafiek. Maar niet meer voor mij, gezien de resultaten geloof ik het verder wel ....
[ Voor 5% gewijzigd door waits op 25-05-2024 07:12 ]
Dit is de spanning bij de meter, maar de omvormer schakelt uit bij 253V bij de omvormer en afhankelijk van de bekabeling kan de grafiek impliceren dat je er geen last van hebt en toch gaat je omvormer dan wellicht uit.
Of zie ik het niet goed?
Dat zie je goed idd. Als het in de meterkast al 253 is zal de omvormer al eerder afgeslagen zijn. Ik merk in mijn systeem (micro omvormers) dat 250.5v al genoeg is om de verste omvormer af te laten slaan als de omvormers op max vermogen werken.maharens schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:08:
Maar als je al overvoltage ziet, oftewel mits je de juiste slimme meter hebt, dan zegt dat toch niet direct iets over het uitschakelen van de omvormer?
Dit is de spanning bij de meter, maar de omvormer schakelt uit bij 253V bij de omvormer en afhankelijk van de bekabeling kan de grafiek impliceren dat je er geen last van hebt en toch gaat je omvormer dan wellicht uit.
Of zie ik het niet goed?
Een voorbeeld: de condens pomp van een airco. Registreer netjes spec vermogen van ca. 60W in de “nu “ weergave, maar in de “dag” weergave slecht 1-2 W. Aan de verticale as neem ik aan staat W als eenheid, erboven verbruik als Wh. Maar een factor als 1-2 gedeeld door 60 “anders/lager” in de weergave “dag”.
Eerste plaatje, dag verbruik van de airco en condens pomp vandaag. De airco verbruikt 900 W, maar de piekjes, variabel, zijn 500-600W. Deze airco staat steeds enkele minuten te draaien.
/f/image/gq3zV9dgIlPf0XnTjPS7dumD.png?f=fotoalbum_large)
Het tweede plaatje toont de “nu” weergave van de condenspomp, netjes de specs van 60W, gedurende enkele seconden.
:strip_exif()/f/image/NKqxbqynG10c06G95ov2fX0R.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is dus de interpretatie van de “dag” weergave verbruikscijfers?
Dank voor jullie adviezen
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
De dag-grafiek is 5m frequentie. De hoogte van de piek die je daar ziet is dus het gemiddelde van de 5m. Als je verbruik constant 1000w is die 5m zal de piek 1000w zijn. Als het verbruik van die 5m slechts 1m lang 1000w is zul je een piek van 200w zien op de dag-grafiek.EVfan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:01:
Wat is dus de interpretatie van de “dag” weergave verbruikscijfers?
Dank voor jullie adviezen
In feite is de oppervlakte van de grafiek je kwh.
1m x 1000w = 16,66wh
5m x 200w = 16,66wh
Om de oppervlakte van de grafiek gelijk te houden met kwh verbruik heb je alleen maar een goede grafiek als je 200w hoogte hebt bij 1m x 1000w verbruik op de dag-grafiek.
[ Voor 23% gewijzigd door HE1 op 25-05-2024 12:48 ]
ja hier hetzelfde probleem!HE1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:32:
@HomeWizard_NL
1. elke dag gaat de P1-grafiek EN de standby-grafiek helemaal naar onderen spontaan, en moet ik ze via het grafieken menu weer verplaatsen naar boven.
2. De linker GROTE cirkel op mijn 2 HW display's worden elke dag leeg. Deze cirkels geven beide P1 data door (de één realtime, de ander dagtotaal).
Ah dank je @HE1 .HE1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:41:
[...]
De dag-grafiek is 5m frequentie. De hoogte van de piek die je daar ziet is dus het gemiddelde van de 5m. Als je verbruik constant 1000w is die 5m zal de piek 1000w zijn. Als het verbruik van die 5m slechts 1m lang 1000w is zul je een piek van 200w zien op de dag-grafiek.
In feite is de oppervlakte van de grafiek je kwh.
1m x 1000w = 16,66wh
5m x 200w = 16,66wh
Om de oppervlakte van de grafiek gelijk te houden met kwh verbruik heb je alleen maar een goede grafiek als je 200w hoogte hebt bij 1m x 1000w verbruik op de dag-grafiek.
Dat verklaart het: ca. 5 seconden ca. 60 W, geeft een 5 minuten gemiddelde van ca. 1W, precies wat ik uitlees.
Ok, dat betekent dat de “dag” weergave voor schakelende apparaten niet erg kwantitatief bruikbaar is.
Ik probeerde de csv al te exporteren, dan kan je die gegevens beter bestuderen, maar krijg een foutmelding (bad request 400). Nog geen oplossing voor gevonden.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
ik zag gister een update "Opgelost : de "tel import export op" schakelaar werkte alleen nog maar voor "Hoofdaansluiting" grafieken. Wellicht hadden wij het probleem omdat we deze grafiek qua naam hadden aangepast? ik had hem hernoemt iig naar "P1 meter" .
Dag grafiek is in zoverre kwantitatief bruikbaar dat je het dag-totaal kwh afleestEVfan schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:58:
[...]
Ah dank je @HE1 .
Dat verklaart het: ca. 5 seconden ca. 60 W, geeft een 5 minuten gemiddelde van ca. 1W, precies wat ik uitlees.
Ok, dat betekent dat de “dag” weergave voor schakelende apparaten niet erg kwantitatief bruikbaar is.
Ik probeerde de csv al te exporteren, dan kan je die gegevens beter bestuderen, maar krijg een foutmelding (bad request 400). Nog geen oplossing voor gevonden.
De nu-grafiek vindt ik ook te snel lopen eigenlijk (volgens mij per minuut helemaal van rechts naar links). Een mooie upgrade voor de nu-grafiek zou zijn dat er iedere sec. één of twee verticale pixel lijn(en) bij zou komen. Dan zie je een veel mooier en gedetailleerder verloop van grafieken, en bovendien meer historie als je hem een tijdje laat lopen.
[ Voor 6% gewijzigd door HE1 op 25-05-2024 16:00 ]
Ik heb bv een kWh-meter op de mn wp en 1 op een tweede groepenkast op zolder. Op deze groepenkast is ook de omvormer vd zonnepanelen gekoppeld. De voltage is bekend en zichtbaar in het eigenschappen-tabblad van de kWh-meter.
wellicht de volgende stap
Ervan uitgaande dat je geen problematische aansluitingen hebt , is waarschijnlijk elke voltage meting in je huis nagenoeg gelijk.jurgen purgen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:55:
Wat eigenlijk ook een toevoeging zou zijn, is als de voltage grafiek ook voor de kWh-meter beschikbaar komt. Want daar wil je eigenlijk de volage van weten m.i.
Ik heb bv een kWh-meter op de mn wp en 1 op een tweede groepenkast op zolder. Op deze groepenkast is ook de omvormer vd zonnepanelen gekoppeld. De voltage is bekend en zichtbaar in het eigenschappen-tabblad van de kWh-meter.
Ik heb het een tijdje bijgehouden en ik zie op elke energy socket (10stuks) en 2x kwh meter dezelfde voltage als de nu-grafiek meting op mijn p1 meter. Ook als de PV flink aan het leveren zijn.
Maar goed, dat is mijn eigen waarneming, geen idee welke uitzonderingen hiervoor zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 25-05-2024 16:08 ]
Hierbij een overzicht van de verschillende spanningen bij mij.jurgen purgen schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:55:
Wat eigenlijk ook een toevoeging zou zijn, is als de voltage grafiek ook voor de kWh-meter beschikbaar komt. Want daar wil je eigenlijk de volage van weten m.i.
Omvormer zit met 25 m 3x2.5mm aangesloten. Zelfs in huis zijn er al kleine verschillen door afstand van de meterkast en andere meetpunten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rrMuzZ7P1w9STEBdl4sLDAAI.png?f=user_large)
Ross
Ik verwacht ook geen grote afwijkingen in een woning.HE1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:06:
[...]
Ervan uitgaande dat je geen problematische aansluitingen hebt , is waarschijnlijk elke voltage meting in je huis nagenoeg gelijk.
Bij controle vanmiddag en net weer ging het om een enkele volt tussen boven en beneden per fase. Er was weinig opwek ivm het weer, ook geen wasmachine aan het werk en de wp is ook in rust nu. 237V, 237V, 236V boven en 238V, 237V en 236V beneden. Wss wellicht beter om het te loggen en in beeld te brengen met HA (oid)
Ik heb het een tijdje bijgehouden en ik zie op elke energy socket (10stuks) en 2x kwh meter dezelfde voltage als de nu-grafiek meting op mijn p1 meter. Ook als de PV flink aan het leveren zijn.
Maar goed, dat is mijn eigen waarneming, geen idee welke uitzonderingen hiervoor zijn.
Zoiets idd.Ross11 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:05:
[...]
Hierbij een overzicht van de verschillende spanningen bij mij.
Omvormer zit met 25 m 3x2.5mm aangesloten. Zelfs in huis zijn er al kleine verschillen door afstand van de meterkast en andere meetpunten.
[Afbeelding]
Zodat je een soort van overzicht hebt. Idd dus beter (voor mij) om een HA op te gaan zetten.
De dynamische tarieven zijn de Epex tarieven van dat ogenblik (de naakte energieprijs).
De kosten moet je er zelf aan toe voegen.
[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 26-05-2024 08:45 ]
Mijn omvormer ziet een lager grid voltrage dan mijn slimme meter. Mijn Growatt komt niet boven de 233.4 terwijl de meter 236,5 aangegeven heeft.Nachtapotheker schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:55:
[...]
Dat zie je goed idd. Als het in de meterkast al 253 is zal de omvormer al eerder afgeslagen zijn. Ik merk in mijn systeem (micro omvormers) dat 250.5v al genoeg is om de verste omvormer af te laten slaan als de omvormers op max vermogen werken.
Terwijl er volop productie is? Dan wil ik die omvormer ook 🙂computerjunky schreef op zondag 26 mei 2024 @ 18:46:
[...]
Mijn omvormer ziet een lager grid voltrage dan mijn slimme meter. Mijn Growatt komt niet boven de 233.4 terwijl de meter 236,5 aangegeven heeft.
Nachtapotheker schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:52:
[...]
Terwijl er volop productie is? Dan wil ik die omvormer ook 🙂
/f/image/0TndanwuyZ1dzyrGYuqi27GF.png?f=fotoalbum_large)
Snap er zelf ook niets van. Ik ging kijken na het lezen van dat bericht omdat net voltage heel stabiel laag is (schommeling tussen 227 en 237v en was benieuwd naar de voltages in de omvormer. Dus of de sensor is incorrect (of doe in de slimme meter) of ze sjoemelen met de data om zo later uit te gaan als de rest.
Volgens mijn laatste afrekening (eind maart j.l.) heb ik een 3x25 aansluiting.
Wanneer ik echter in de app kijk, zie ik bij overvoltage slechts 1 paarse lijn staan, zoals de grafiek in de post hierboven. Dit zou wijzen op een 1-fase aansluiting. Heb Energy+, dus ook geen evt. beperking aan die kant.
Iemand een idee hoe dit zou kunnen?
1) Is de slimme meter niet slim genoeg en stuurt deze alleen het totaal door?
2) heb ik eigenlijk geen 3-fase aansluiting, maar denkt de netbeheerder van wel?
3) Is er iets niet goed aangesloten in de meterkast?
4) Andere optie?
Heb zelf 22 panelen van 400 Watt en 9 van 280 Watt liggen (Oost-West) opstelling en de installateur gaf aan deze op aparte fases te hebben aangesloten.
Je kunt het in de app gewoon aanpassen.Gramser schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:53:
Ik heb niet alles teruggelezen, maar ben ik de enige die "Overvoltage" een gekke term vindt? Mijn voltage is geen overvoltage, maar netspanning. Het wordt toch pas "teveel" als het boven de 253V komt, maar dan nog is het een arbitraire term.
sinds een paar dagen zijn er twee sockets offline de andere vier zijn nog online als ik de twee opnieuw wil laten verbinden kan die niet verbindern met de wifi verbind ik de socket met het gastnetwerk dat gaat wel is allebei 2.4 Ghz het enige verschil is dat in het wachtwoord speciale tekens zitten maar die hebben er altijd al ingezeten weet iemand raad?
Ik voeg hem samen in het grote topic. Graag ook wat meer leestekens gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 27-05-2024 17:39 ]
Ik heb hier nu nog steeds iedere dag last van.HE1 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:32:
@HomeWizard_NL
En iedere keer wisselt de naam van de hoofdaansluiting / stroomtotaal.
Begin het een beetje beu te raken, mede omdat je op de site van HW niets over kunt vinden.
En de app wordt ook niet dagelijks geupdate.
Ben wel benieuwd of meer gebruikers hier last van hebben, en of ze het hebben kunnen oplossen.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Ik heb er ook meerdere keren per dag last van.biljoenblik schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Ik heb hier nu nog steeds iedere dag last van.
Begin het een beetje beu te raken, mede omdat je op de site van HW niets over kunt vinden.
Ben wel benieuwd of meer gebruikers hier last van hebben, en of ze het hebben kunnen oplossen.
Ondertussen heb ik het via de chat als bug gemeld.
Nog geen feedback gehad.
Bij mij leek het goed te werken, totdat ik beter ben gaan kijken. Het komt soms (gemiddeld 1 a 2 dagen per week) voor dat de grafiek wel juist wordt weergeven maar de totale opbrengst niet. Soms veel te hoog, soms veel te laag. Vervolgens is de grafiek met zonverbruik ook niet juist, want die gebruikt natuurlijk de opbrengst als variabel. Het probleem schijnt bekend te zijn bij Homewizard, maar ik wacht al 2 maanden op een oplossing en het is me ook niet duidelijk geworden of ze nog een oplossing verwachten. Tegelijkertijd staat er nog steeds op de site dat het kan, dus zou ik verwachten dat het goed komt. Heb trouwens al een aantal keer de Solax als meter verwijderd en opnieuw toegevoegd. Een kwh meter als alternatief is vrij kostbaar, het is een 3 fase omvormer.
Ik heb namelijk nu 2 kwh meters en een p1 meter aangeschaft en wil nog verder uitbreiden, maar dan moet dit wel eerst naar behoren werken.
Heb je wel het (betaalde) plus-abonnement? Anders krijg je die grafiek niet te zien.asaki schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:32:
Ik zag dat in de nieuwe versie van de homewizard app ook het voltage van het netwerk weergegeven kan worden in een eigen grafiek. Nu zie ik die grafiek niet staan, komt dat doordat ik een te oude slimmer meter heb hangen of moet ik specifiek nog iets instellen? Bedankt!
Goed punt, die heb ik ja.Gramser schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 11:38:
[...]
Heb je wel het (betaalde) plus-abonnement? Anders krijg je die grafiek niet te zien.
Daarvan kun je namelijk ook de spanning van uitlezen, via het Meters menu.
Niet ideaal en ook niet in een grafiek, maar je krijgt daarmee wel een indicatie van hoe het ervoor staat met een mogelijke overspanning in je straat en het spaart je € 200,- voor de vervanging van je meter uit.
[ Voor 9% gewijzigd door St00mwals op 28-05-2024 12:42 ]
©2004
Hier HomeWizard ook gekoppeld met solax. Voor de rest weinig ervaring mee. Het kleine verschil van 0.1 is door de tijd.buddow schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:43:
Wie heeft er verder ervaring met de directe koppeling van een Solax omvormer (dus via de app/software)?
Bij mij leek het goed te werken, totdat ik beter ben gaan kijken. Het komt soms (gemiddeld 1 a 2 dagen per week) voor dat de grafiek wel juist wordt weergeven maar de totale opbrengst niet. Soms veel te hoog, soms veel te laag. Vervolgens is de grafiek met zonverbruik ook niet juist, want die gebruikt natuurlijk de opbrengst als variabel. Het probleem schijnt bekend te zijn bij Homewizard, maar ik wacht al 2 maanden op een oplossing en het is me ook niet duidelijk geworden of ze nog een oplossing verwachten. Tegelijkertijd staat er nog steeds op de site dat het kan, dus zou ik verwachten dat het goed komt. Heb trouwens al een aantal keer de Solax als meter verwijderd en opnieuw toegevoegd. Een kwh meter als alternatief is vrij kostbaar, het is een 3 fase omvormer.
Ik heb namelijk nu 2 kwh meters en een p1 meter aangeschaft en wil nog verder uitbreiden, maar dan moet dit wel eerst naar behoren werken.
/f/image/OnRX4DCHUM33ekGe5unrT3nI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LOjGMiyPBRKyMRzeCFwypnvv.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Ondertussen feedback:biljoenblik schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Even afwachten dusGoedendag,
Dit probleem is inderdaad bij ons bekend, mijn excuses voor het ongemak. Ons team is er op dit moment druk mee bezig om dit probleem op te lossen.
Hi. Ik ben backend-engineer bij HomeWizard.
Als het goed is, is dit probleem opgelost. We hebben geprobeerd om het een en ander op zo'n manier te herstellen dat dit bij iedereen zonder handmatige aanpassingen weer zou moeten werken.
Desondanks is het mogelijk dat je nog één keer je grafiek goed moet zetten (naam/positie) of het component op je display terug moet zetten.
Voor degenen die dat interessant vinden:
Door een zogenaamde "race-condition" kon het bij sommige klanten voorkomen dat de configuratie voor een apparaat twee keer aan een huis werd toegevoegd. Wanneer we de configuratie voor je apparaat probeerden op te halen, gebruikten we een findOne()-call. Deze call retourneert normaal gesproken één entry, maar omdat er in deze gevallen een tweede entry was die ook "matchte", gaf deze call willekeurig één van de twee entries terug. Welke dat was, hing af van de interne werking van de database-server.
Dit veroorzaakt normaal geen directe problemen omdat de database-server in principe altijd dezelfde ordening aanhoudt, maar dit gaat fout als we switchen naar een tweede replica, en dat is precies wat er in deze gevallen gebeurt. Om de beschikbaarheid van onze diensten te kunnen vergroten, draait deze database sinds maandag (ongeveer tegelijk met de "overvoltage" release) op een "high-availability" cluster. Tijdens piekmomenten schaalt de database die deze configuratie bijhoudt naar een grotere "tier" (basically, hij krijgt meer geheugen/CPU). Op die momenten gaat de "primary" uit en worden onze backend-apps naar een secondary gestuurd.
En wat blijkt? Die secondary heeft net een iets andere interne ordening. Hierdoor geeft dezelfde query opeens een ander resultaat terug. Onze backend herkent dan dat de configuratie niet matcht met de verwachte configuratie en een cleanup-proces verwijdert deze dan. Dit zorgt ervoor dat de grafiek verdwijnt, er een nieuwe grafiek wordt toegevoegd, en het apparaat van de display wordt verwijderd. Dit proces bleef zich sinds maandag meerdere keren per dag herhalen.
Dat was nog een flinke zoektocht, vooral omdat deze kwestie zich slechts bij 10% van onze klanten voordeed. Nogmaals bedankt aan iedereen die ons van gegevens heeft voorzien!
We hebben de dubbele entries nu opgeschoond en we zijn in een testomgeving bezig om de race-condition die voor deze entries heeft gezorgd de kop in te drukken. We gaan verder nog onderzoeken hoe we dit soort problemen beter kunnen signaleren, want we balen er uiteraard enorm van dat jullie hier last van hebben ondervonden.
Ondervind je toch nog problemen? Stuur dan even een berichtje naar HomeWizard support met het emailadres dat je gebruikt voor je HomeWizard account; we helpen je dan graag verder, en op die manier hebben we meteen de juiste informatie bij de hand.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
[ Voor 0% gewijzigd door soczol op 28-05-2024 19:38 . Reden: typo ]
Top, het is inderdaad vanaf vanmorgen niet meer voorgekomen, lekker snel opgepikt.soczol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Als het goed is, is dit probleem opgelost. We hebben geprobeerd om het een en ander op zo'n manier te herstellen dat dit bij iedereen zonder handmatige aanpassingen weer zou moeten werken.
Desondanks is het mogelijk dat je nog één keer je grafiek goed moet zetten (naam/positie) of het component op je display terug moet zetten.
.......
Bedankt voor de terugkoppeling en de duidelijke uitleg.
Top!soczol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Voor degenen die dat interessant vinden:
Door een zogenaamde "race-condition" kon het bij sommige klanten voorkomen dat de configuratie voor een apparaat twee keer aan een huis werd toegevoegd. Wanneer we de configuratie voor je apparaat probeerden op te halen, gebruikten we een findOne()-call. Deze call retourneert normaal gesproken één entry, maar omdat er in deze gevallen een tweede entry was die ook "matchte", gaf deze call willekeurig één van de twee entries terug. Welke dat was, hing af van de interne werking van de database-server.
Dit veroorzaakt normaal geen directe problemen omdat de database-server in principe altijd dezelfde ordening aanhoudt, maar dit gaat fout als we switchen naar een tweede replica, en dat is precies wat er in deze gevallen gebeurt. Om de beschikbaarheid van onze diensten te kunnen vergroten, draait deze database sinds maandag (ongeveer tegelijk met de "overvoltage" release) op een "high-availability" cluster. Tijdens piekmomenten schaalt de database die deze configuratie bijhoudt naar een grotere "tier" (basically, hij krijgt meer geheugen/CPU). Op die momenten gaat de "primary" uit en worden onze backend-apps naar een secondary gestuurd.
En wat blijkt? Die secondary heeft net een iets andere interne ordening. Hierdoor geeft dezelfde query opeens een ander resultaat terug. Onze backend herkent dan dat de configuratie niet matcht met de verwachte configuratie en een cleanup-proces verwijdert deze dan. Dit zorgt ervoor dat de grafiek verdwijnt, er een nieuwe grafiek wordt toegevoegd, en het apparaat van de display wordt verwijderd. Dit proces bleef zich sinds maandag meerdere keren per dag herhalen.
Dat was nog een flinke zoektocht, vooral omdat deze kwestie zich slechts bij 10% van onze klanten voordeed. Nogmaals bedankt aan iedereen die ons van gegevens heeft voorzien!
We hebben de dubbele entries nu opgeschoond en we zijn in een testomgeving bezig om de race-condition die voor deze entries heeft gezorgd de kop in te drukken. We gaan verder nog onderzoeken hoe we dit soort problemen beter kunnen signaleren, want we balen er uiteraard enorm van dat jullie hier last van hebben ondervonden.
Ondervind je toch nog problemen? Stuur dan even een berichtje naar HomeWizard support met het emailadres dat je gebruikt voor je HomeWizard account; we helpen je dan graag verder, en op die manier hebben we meteen de juiste informatie bij de hand.
Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
Probleen is verholpen.
Succes met de verdere ontwikkelingen.
SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!
Hier precies hetzelfde euvel. Solax kan ook uitgelezen worden met een API, echter met het toevoegen van de Solax in Homewizard kan dit alleen via het account. Bij een SolarEdge kan het wel via account of API. Hopelijk wordt dit voor de Solax ook binnenkort toegevoegd en wie weet zijn de metingen dan wat nauwkeuriger.buddow schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:43:
Wie heeft er verder ervaring met de directe koppeling van een Solax omvormer (dus via de app/software)?
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
Goed bezig, dit soort berichten worden hier heel erg gewaardeerd!soczol schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 19:37:
Als het goed is, is dit probleem opgelost.
Maar het zou nog beter (en vooral professioneler) zijn, als jullie hiervoor het account @HomeWizard_NL zouden gebruiken. Tot een jaar of zo geleden was dat actief in dit topic, maar nu al een tijd niet meer.
Wat is de reden dat dit account niet meer actief is?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Fair point. Moet zeggen dat dit ook niet iets is wat we "normaal" doen. Ik wilde juist, voor dit publiek en vanuit mijn rol, een wat meer gedetailleerde uitleg geven over wat er aan de hand was. Ook omdat het vooral deze groep aardig leek te raken, en we dankzij de informatie uit jullie kant tot een oplossing zijn gekomen.Andrehj schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:48:
[...]
Goed bezig, dit soort berichten worden hier heel erg gewaardeerd!
Maar het zou nog beter (en vooral professioneler) zijn, als jullie hiervoor het account @HomeWizard_NL zouden gebruiken. Tot een jaar of zo geleden was dat actief in dit topic, maar nu al een tijd niet meer.
Wat is de reden dat dit account niet meer actief is?
Er is geen directe reden waarom dat account niet actief is, anders dan dat we het stiekem erg druk hebben en het account (voor zover mij bekend) niet door meerdere mensen beheerd wordt. Ik zal intern eens navragen hoe dit nu precies zit.
We kijken in ieder geval altijd mee en veel van onze collega's zijn ook mede-tweakers. Dus, ook al reageren we niet altijd, we zijn er wel!
En, zoals ik al eerder een beetje zei:
Ondervind je problemen? Dan is Tweakers helaas niet het makkelijkste kanaal voor ons om support te bieden. Kom je er samen met je mede-Tweakers niet uit, of duurt het allemaal te lang? Dan stellen we het enorm op prijs als je een berichtje kunt sturen naar HomeWizard support. Op die manier hebben we alle feedback op een centrale plek en kunnen we jullie een heel stuk beter helpen.
[ Voor 18% gewijzigd door soczol op 29-05-2024 10:46 . Reden: Stukje over support ]
Om een antwoord te geven op mijn eigen vraag. Op de energienota staat aansluiting t/m 3x25. Dit omvat wsl ook gewoon 1-fase aansluitingen. De slimme meter die ik heb blijkt een 1-fase meter, dus dat ik maar 1-fase zie via Homewizard, lijkt mij volledig terecht. Heb via Mijnaansluiting.nl maar gelijk een prijsopgave aangevraagd voor het wijzigen naar een 3 fase aansluiting..YoupDeBoer schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:44:
@HomeWizard_NL Een interessante toevoeging die overvoltage grafiek.
Volgens mijn laatste afrekening (eind maart j.l.) heb ik een 3x25 aansluiting.
Wanneer ik echter in de app kijk, zie ik bij overvoltage slechts 1 paarse lijn staan, zoals de grafiek in de post hierboven. Dit zou wijzen op een 1-fase aansluiting. Heb Energy+, dus ook geen evt. beperking aan die kant.
Iemand een idee hoe dit zou kunnen?
1) Is de slimme meter niet slim genoeg en stuurt deze alleen het totaal door?
2) heb ik eigenlijk geen 3-fase aansluiting, maar denkt de netbeheerder van wel?
3) Is er iets niet goed aangesloten in de meterkast?
4) Andere optie?
Heb zelf 22 panelen van 400 Watt en 9 van 280 Watt liggen (Oost-West) opstelling en de installateur gaf aan deze op aparte fases te hebben aangesloten.
Wellicht ten overvloede, maar alleen met het wijzigen van de aansluiting ben je er nog niet. Je meterkast zelf moet ook worden aangepast.YoupDeBoer schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:02:
[...]
Om een antwoord te geven op mijn eigen vraag. Op de energienota staat aansluiting t/m 3x25. Dit omvat wsl ook gewoon 1-fase aansluitingen. De slimme meter die ik heb blijkt een 1-fase meter, dus dat ik maar 1-fase zie via Homewizard, lijkt mij volledig terecht. Heb via Mijnaansluiting.nl maar gelijk een prijsopgave aangevraagd voor het wijzigen naar een 3 fase aansluiting..
Volgens archive.org was de url https://www.homewizard.co...fi-energy-socket-16a-set/ echter die verwijst nu door naar het enkele exemplaar. Wellicht tijdelijk uitverkocht of uit het assortiment...catchingfire schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:25:
Is de 3pack van energy sockets verdwenen van de shop of kijk ik er finaal langs?
Bij mij is het inderdaad andere koekwaits schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 07:02:
Prachtig, die nieuwe overvoltage grafiek!
Nu weet ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken over het uitschakelen van mijn omvormer, ondanks het feit dat hier 90% van de woningen zonnepanelen heeft, gemiddeld zo'n 4000 Wp. Hier: gehucht van 19 woningen, het transformatorhuisje is waarschijnlijk ruim bemeten, en nieuwbouw is onwaarschijnlijk.
Meest zonnige dag was 7 mei j.l. (mijn dagrecord over 6 jaar, met 3575 Wp, was 24 kWh) :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor velen nuttig dus, deze grafiek. Maar niet meer voor mij, gezien de resultaten geloof ik het verder wel ....
/f/image/dqz7SKJu1vYOvuzmofETIZTx.png?f=fotoalbum_large)
De zonnepanelen zitten op Fase 3 aangesloten bij ons, Naastgelegen buren hebben een 1Fase en zonnepanelen maar die klaagt dagelijks op extreem uitvallen van zonnepanelen, mooi grafiek die ik komende tijd ga volgen, bijna als enige van deze hele blok straat een 3Fase aansluiting, terwijl hele buurt hier 1Fase heeft met allemaal zonnepanelen.
NeeSoppyscroll schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:10:
heb sinds kort naast de P1 meter, Homewizard nu ook de watermeter aangeschaft. nu is de vraag. kun je ook de aantal m3 wat op de watermeter staat ook invoeren op de watermeter van Homewizard?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
mooi dat je zo inzicht krijgt.Soppyscroll schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Bij mij is het inderdaad andere koek
[Afbeelding]
De zonnepanelen zitten op Fase 3 aangesloten bij ons, Naastgelegen buren hebben een 1Fase en zonnepanelen maar die klaagt dagelijks op extreem uitvallen van zonnepanelen, mooi grafiek die ik komende tijd ga volgen, bijna als enige van deze hele blok straat een 3Fase aansluiting, terwijl hele buurt hier 1Fase heeft met allemaal zonnepanelen.
wel jammer dat een 3 fase omvormer helemaal uitschakelt als 1 van de fasen een te hoge spanning heeft.
edit: of zijn dat weersverschijnselen om 12.00?
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik maak gebruik van een 1 fase omvormer, door verschillende weersverschijnselen gisteren ging het alle kanten op, van 300 watt naar 4000 watt, (zon scheen, dan weer niet, dan weer wel) dit zie je ook heel goed terug in de voltage van het net.Toby-Wan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:27:
[...]
mooi dat je zo inzicht krijgt.
wel jammer dat een 3 fase omvormer helemaal uitschakelt als 1 van de fasen een te hoge spanning heeft.
edit: of zijn dat weersverschijnselen om 12.00?
Heb hier wel een over overzicht van 19 mei, als de zon continue schijnt heb ik er geen last van, hier was hij mar 1x uit gegaan voor 5 min)
/f/image/jSH6lr85GcuZhg9V7ZgDI6tN.png?f=fotoalbum_large)
Maar meestal laat ik nu mijn auto op wanneer er heel veel zon is, auto volladen duurt meestal 4-5 uur. als de auto thuis is laden wij nu precies in middag op, die dag dan ook geen uitval gehad. (de aansluiting van de 1 fase stopcontact zit op zelfde fase als zonnepanelen)
Oh Fase 3, is las 3 fasenSoppyscroll schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Ik maak gebruik van een 1 fase omvormer, door verschillende weersverschijnselen gisteren ging het alle kanten op, van 300 watt naar 4000 watt, (zon scheen, dan weer niet, dan weer wel) dit zie je ook heel goed terug in de voltage van het net.
Heb hier wel een over overzicht van 19 mei, als de zon continue schijnt heb ik er geen last van, hier was hij mar 1x uit gegaan voor 5 min)
[Afbeelding]
Maar meestal laat ik nu mijn auto op wanneer er heel veel zon is, auto volladen duurt meestal 4-5 uur. als de auto thuis is laden wij nu precies in middag op, die dag dan ook geen uitval gehad. (de aansluiting van de 1 fase stopcontact zit op zelfde fase als zonnepanelen)

Ik zou de de groep in de meterkast overzetten op fase 2 (roze) gezien die consequent lagere spanning heeft
daar zat ik ook al naar te kijken, ik had miss ook eens idee om de zonnepaneel even uit te schakelen in meterkast, en dan even zien wat hij dan bij L3 blijft doen, als die dan hoog blijft zou het een verschil kan maken.Toby-Wan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:00:
[...]
Oh Fase 3, is las 3 fasen![]()
Ik zou de de groep in de meterkast overzetten op fase 2 (roze) gezien die consequent lagere spanning heeft
Ik hoop dat de voltage bekijken ook straks komt op de display, vind dat best wel interessant. Heb er namelijk 2, 1 display op kantoor staan, en 1 in woonkamer.
[ Voor 14% gewijzigd door Soppyscroll op 29-05-2024 17:24 ]
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
Op mijn iPhone moest ik hem opnieuw toevoegen inderdaad.Serena schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 20:02:
Verdorie, met de update van de app is de widget voor het toegangsscherm verdwenen. Mag hopen dat dit een foutje is @HomeWizard_NL ?
Ik kan de hele widget niet meer vinden…maharens schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 08:20:
[...]
Op mijn iPhone moest ik hem opnieuw toevoegen inderdaad.
soms verschijnt de widget pas na een restart van je iphone

Ik heb sinds gisteren de homewizard p1 meter en loop tijdens de setup elke vast op hetzelfde punt. Nadat de telefoon is verbonden met de p1 meter, moet ik het wachtwoord voor ons wifi netwerk invullen. De ring van de p1 meter geeft na een tijdje groen licht, maar de app geeft aan 'Verbinden met wifi mislukt'. Ik heb het al meerdere keren geprobeerd en elke keer krijg ik hetzelfde probleem. Het groene lampje lijkt er op te duiden dat de p1 meter gewoon is verbonden met wifi, maar hij wil niet zichtbaar worden in de app.
Is er een andere (handmatige) manier om de p1 meter met de app te verbinden? Mijn telefoon is verbonden met hetzelfde wifi netwerk, dus dat kan het niet zijn.
Ik heb al geprobeerd:
- Mobiele gegevens uitschakelen op telefoon
- Telefoon en p1 meter uitschakelen/inschakelen
- App opnieuw installeren
- De vraag neerleggen bij de helpdesk, maar die hebben na een halve dag nog steeds niks laten horen
-5Ghz netwerk (tijdelijk) uitschakelen
- Voeden via USB
- Meter uit de P1 meter halen, ergens anders USB voeden en ngo eens proberen (signaal te sterk)
- Je 2.4 Ghz instellingen controlerne, zie ergens in dit topic (maak tijdelijk bv. eens een gastnetwerk aan om uit te probern)
[ Voor 10% gewijzigd door IJsbeer op 30-05-2024 14:13 ]
En daarnaast, verschillende telefoons proberen. Bij de ene lukt het heel soepel in 1x,bij een ander is het niet of bijna niet voor elkaar te krijgen.IJsbeer schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:13:
Tips die in dit topic al meermaals voorbij zijn gekomen:
-5Ghz netwerk (tijdelijk) uitschakelen
- Voeden via USB
- Meter uit de P1 meter halen, ergens anders USB voeden en ngo eens proberen (signaal te sterk)
- Je 2.4 Ghz instellingen controlerne, zie ergens in dit topic (maak tijdelijk bv. eens een gastnetwerk aan om uit te probern)
Uiteindelijk heeft dit geholpen. Heb even de tablet er even bij gepakt en het was binnen twee seconden gefixed, dank!reiniero schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:00:
[...]
En daarnaast, verschillende telefoons proberen. Bij de ene lukt het heel soepel in 1x,bij een ander is het niet of bijna niet voor elkaar te krijgen.
Iemand die dit ook heeft gemaakt?
En als tweede; iemand toevallig een vergelijkbare situatie (lastig bereikbare watermeter) en daar een mooie oplossing voor? We hebben wel een lichtschakelaar dus daar kan ik een schakelaar + wcd op zetten, maar ben benieuwd of er niet een handigere oplossing is.
Zoek je wel op 'energy' ? Op homewizard ga je niks vinden.
Ik denk dat het niet handiger wordt dan een schakelaar + wandcontactdoos. Sowieso makkelijk om in je kelder te hebben toch?Oon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:15:
Nu net ook de watermeter aangesloten, maar omdat onze watermeter in de kelderkast zit waar geen stroompunt op een handige plek aanwezig is heb ik er voor nu maar even batterijen bij besteld, alleen zie ik in de app meteen dat de batterijen leeg zouden zijn en vervangen moeten worden??
Iemand die dit ook heeft gemaakt?
En als tweede; iemand toevallig een vergelijkbare situatie (lastig bereikbare watermeter) en daar een mooie oplossing voor? We hebben wel een lichtschakelaar dus daar kan ik een schakelaar + wcd op zetten, maar ben benieuwd of er niet een handigere oplossing is.
Heb je wel een beetje fatsoenlijk wifi-bereik daar?
...Gramser schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:53:
Ik heb niet alles teruggelezen, maar ben ik de enige die "Overvoltage" een gekke term vindt? Mijn voltage is geen overvoltage, maar netspanning. Het wordt toch pas "teveel" als het boven de 253V komt, maar dan nog is het een arbitraire term.
[ Voor 52% gewijzigd door HE1 op 30-05-2024 18:54 ]
Heb de volgende reactie gehad van HW:biljoenblik schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:46:
[...]
Goedemorgen ,
Dat kan kloppen. De laatste update heeft inderdaad de live weergave in sommige apps kapot gemaakt, excuses voor het ongemak. We verwachten vandaag of morgen een update uit te sturen die dit probleem zou verhelpen. Dit probleem omtrent het display is inderdaad bij ons bekend, mijn excuses voor het ongemak. Ons team is er op dit moment druk mee bezig om dit probleem op te lossen.
edit: lijkt inmiddels opgelost zie reactie HW engineer.
[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 30-05-2024 18:54 ]
heb je geen socket of kwh meter voor nodig, staat ook bij je p1 meter nml. Tenzij je een oude slimme meter hebt.St00mwals schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:42:
Ik weet niet of je Energy Sockets of een kWh-meter van HW hebt?
Daarvan kun je namelijk ook de spanning van uitlezen, via het Meters menu.
Niet ideaal en ook niet in een grafiek, maar je krijgt daarmee wel een indicatie van hoe het ervoor staat met een mogelijke overspanning in je straat en het spaart je € 200,- voor de vervanging van je meter uit.
[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 30-05-2024 19:09 ]
Hoe doe je dat? Kun je dat zelf doen, of moet een installateur dat doen?Toby-Wan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:00:
[...]
Oh Fase 3, is las 3 fasen![]()
Ik heb namelijk drie sets panelen met omvormers. Een grote set met Solar Edge en twee kleine stekkersetjes die elk op een andere groep zitten.
Nu zit de SolarEdge met een stekkersetje op fase 1, Het andere setje zit op fase 2. Nu lijkt het mij wel aardig om elke set op een eigen fase te hebben. Dus ook een setje op fase 3, maar dan moet de betreffende groep op fase 3 overgezet worden. In de totaalgrafiek met uitsplitsing per fase kun je dan mooi zien of ze actief zijn, tenminste als er meer geleverd wordt dan afgenomen op die fase.
[ Voor 5% gewijzigd door Mickel moen op 30-05-2024 20:29 ]
Súdwest-Fryslân, Tussenwoning 1939, 143m2, Energielabel B, Quatt Hybrid/Silent//6kW/-10°C/16°C, Nefit Ecomline/9,8kW/±57°C, Tado V3+/<20°C>, 10 radiatoren, HeatFan, Morsø, Tonzon, IsoWool, HR++/HR/dubbel, dak: divers, PV: 3880Wp, Fritz!Box, HomeWizard
Bereik valt wel mee, de router staat er hemelsbreed vlak bij, zit alleen een muur en een stukje fundering tussen. Hangt rond de 50% en dat is wel prima.posttoast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:29:
[...]
Ik denk dat het niet handiger wordt dan een schakelaar + wandcontactdoos. Sowieso makkelijk om in je kelder te hebben toch?
Heb je wel een beetje fatsoenlijk wifi-bereik daar?
Probleem met de schakelaar die er nu zit vervangen door eentje met wcd is dat die boven aan de trap zit en de kans groot is dat die een keer wordt uitgetrokken om iets anders in te steken, terwijl het eigenlijk gewoon een semi-permanente aansluiting moet zijn zoals de P1-meter (die in de meterkast hangt waar nooit iemand bij komt)
Beter om mijn vraag in het Alfen te zetten.IvoB2 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:53:
Ja dat kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 22% gewijzigd door Aldmar op 30-05-2024 22:28 ]
Mjah, uiteindelijk is en blijft het gewoon een USBC-stekker die je in dat ding steekt. Dus veel meer dan een stopcontact kan ik niet bedenken. Je zou er een dubbele WCD van kunnen maken om “eruit trekken” te voorkomen eventueel?Oon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:46:
[...]
Bereik valt wel mee, de router staat er hemelsbreed vlak bij, zit alleen een muur en een stukje fundering tussen. Hangt rond de 50% en dat is wel prima.
Probleem met de schakelaar die er nu zit vervangen door eentje met wcd is dat die boven aan de trap zit en de kans groot is dat die een keer wordt uitgetrokken om iets anders in te steken, terwijl het eigenlijk gewoon een semi-permanente aansluiting moet zijn zoals de P1-meter (die in de meterkast hangt waar nooit iemand bij komt)
Dat was de truc… Dankjewel!!!unconnected schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:39:
[...]
soms verschijnt de widget pas na een restart van je iphoneheb ik vaker gehad bij andere widgets
Adapter met een tie-rip aan de WCD vastmaken? Tweede vrije WCD voor andere doeleinden?Oon schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:46:
WCD dichter bij de watermeter plaatsen om een moeilijker te bereiken plek?
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
posttoast schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:53:
[...]
Mjah, uiteindelijk is en blijft het gewoon een USBC-stekker die je in dat ding steekt. Dus veel meer dan een stopcontact kan ik niet bedenken. Je zou er een dubbele WCD van kunnen maken om “eruit trekken” te voorkomen eventueel?
Ik heb toevallig nog een schakelaar + WCD in 1 liggen, dus dat was de makkelijkste oplossing geweestOlaf van der Spek schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:53:
[...]
Adapter met een tie-rip aan de WCD vastmaken? Tweede vrije WCD voor andere doeleinden?
WCD dichter bij de watermeter plaatsen om een moeilijker te bereiken plek?
Maar denk dat het inderdaad gewoon een kabeltje trekken wordt (doorgelust van datzelfde punt) zodat ik 'm dichter bij de meter aan kan sluiten en dan daar maar een opbouwdoosje.
Dit kan niet automatisch, je zou het op twee plekken moeten invullen.dnieuwkamp schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 23:11:
Ik probeer de HomeWizard P1 te configureren in Home Assistant en veoeg me af of het mogelijk is om het tarief dat je hebt ingesteld in de HomeWizard app over ts nemen in de Home Assistant configuratie voor het Energie dashboard zodat ik de tarieven niet op twee plekken dien te onderhouden. Iemand ervaring mee?
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Had een vraag over de kwh 3 fases meter icm met een Enphase Pv systeem.
Nu ben ik niet helemaal een leek maar de uitleg van Homewizard vind ik verwarrend.
Situatie:
Enphase Metered S en 3 fase q-relay.
Hier wil ik dus de kwh meter voor de Envoy plaatsen.
Dacht dat dit de goede plek zou zijn.
Zoals ik de beschrijving lees/begrijp moet de ymvk die vanaf dak komt en nu in de q-relais zit verhuist worden naar bovenin de kwh meter.
Vervolgens moet ik dan van de q-relais waar de ymvk in zat naar de onderzijde van de kwh meter.
Klopt dit, dacht vraag even voordat ik de rommel opblaas.
Zoals gezegd ben niet helemaal een leek maar maar begon te twijfelen vanwege de in mijn ogen beetje sumiere guide.🙈
Als iemand een andere beter lokatie heeft voor de kwh meter icm met Enphase Pv systeem dan hoor dat graag.
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Hier staat het uitgelegd.Siewert schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:20:
Kom ook even om de hoek kijken.
Had een vraag over de kwh 3 fases meter icm met een Enphase Pv systeem.
Nu ben ik niet helemaal een leek maar de uitleg van Homewizard vind ik verwarrend.
Situatie:
Enphase Metered S en 3 fase q-relay.
Hier wil ik dus de kwh meter voor de Envoy plaatsen.
Dacht dat dit de goede plek zou zijn.
Zoals ik de beschrijving lees/begrijp moet de ymvk die vanaf dak komt en nu in de q-relais zit verhuist worden naar bovenin de kwh meter.
Vervolgens moet ik dan van de q-relais waar de ymvk in zat naar de onderzijde van de kwh meter.
Klopt dit, dacht vraag even voordat ik de rommel opblaas.
Zoals gezegd ben niet helemaal een leek maar maar begon te twijfelen vanwege de in mijn ogen beetje sumiere guide.🙈
Als iemand een andere beter lokatie heeft voor de kwh meter icm met Enphase Pv systeem dan hoor dat graag.
Ook waar je het apparaat moet aansluiten wat je wilt meten.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase
Thx. Deze ken ik idd maar is niet specifiek qua lokatie in het netwerk om opwek/net te meten.mike123 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:36:
[...]
Hier staat het uitgelegd.
Ook waar je het apparaat moet aansluiten wat je wilt meten.
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-3-fase
Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub
Er staat niet specifiek bij waar je hem moet plaatsen maar wel aan welke kan je de kabels van de zonnepanelen moet aansluiten, de onderkant.Siewert schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:38:
[...]
Thx. Deze ken ik idd maar is niet specifiek qua lokatie in het netwerk om opwek/net te meten.
Ik zou, vanaf de panelen gezien eerst de panelen, dan het Q relais en vanaf het Q relais naar de kWh meter en vanuit de kWh meter naar de automaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 01-06-2024 15:51 ]
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
HW meet alleen wat er door de digitale meter in- en uitgaat.
Het eigen verbruik meten met een thuisaccu is doorgaans ook geen probleem.
Om de accu optimaal te doen werken heb je sowieso een meetinstrument nodig dat alles meet en ingaande en uitgaande stromen stuurt.
Dat toont dan ook afzonderlijk het direct verbruik, het totale eigen verbruik, de netafname en de netinjectie, de accuafname en de accu-injectie.
Mijn thuisaccu fiets wel niet op het net.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 01-06-2024 16:23 ]
IvoB2 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:16:
Ik heb HW + thuisaccu maar met de HW app kan ik sowieso het eigen verbruik niet zien.
HW meet alleen wat er door de digitale meter in- en uitgaat.
Het eigen verbruik meten met een thuisaccu is doorgaans ook geen probleem.
Om de accu optimaal te doen werken heb je sowieso een meetinstrument nodig dat alles meet en ingaande en uitgaande stromen stuurt.
Dat toont dan ook afzonderlijk het direct verbruik, het totale eigen verbruik, de netafname en de netinjectie, de accuafname en de accu-injectie.
Mijn thuisaccu fiets wel niet op het net.
:strip_exif()/f/image/Tq9ovPsAHNRGeQHG462WjTrJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zou je toch moeten kunnen zien. Ik begreep vanmorgen dat dit kan met Energy+ erbij. Ik heb een kWh meter geplaatst bij mijn zonnepanelen. De p1 meter verrekend dit netjes met mijn verbruik zodat ik netjes zie wat er het net in gaat of niet. Ik hoopte dat je deze constructie met HW ook kunt maken maar dan met de batterij. Dat ook deze net zoals dat nu met de zonnepanelen gebeurd een duidelijk inzicht blijft geven in je eigen verbruik.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik denk dat dat kan met een kWh meter van HW, zelf heb ik er een voor de zonnepanelen maar je kunt hem ook gebruiken voor een thuis accuDevke schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 15:51:
Vraagje. Zijn er mensen met Homewizard en een thuisaccu? Ik zie bij Zonneplan o.a. dat je geen lekker inzicht meer hebt in je eigen verbruik als een thuisaccu over je net mee gaat lopen fietsen. Laden en ontladen wordt gezien als netopname en teruglevering. Leg hier een setje panelen bij de boel is gemixt. Kun je met homewizard op 1 of andere manier toch je werkelijke eigen verbruik eruit filteren zonder zelf te gaan zitten rekenen?
:strip_exif()/f/image/JkHqzEvb0XPZyeiyub1yjqQ3.jpg?f=fotoalbum_large)
De kWh meter kun je instellen voor verschillende doeleinden.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Je hebt een tikfoutje bij je meters. ‘OpbrengSt’.
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic