Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
8xErwin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
2) De HomeWizard Wi-Fi Energy Socket (3680W) bestaat die ook met een aardingpin (Belgische aansluiting)
Geen idee, maar de Nederlandse versie past gewoon in een belgisch stopcontact. En de meeste (zo niet alle) geaarde stekkers in Belgie maken ook verbinding met de randaarde van een Nederlands stopcontact.

Je kunt dus gewoon de Nederlandse versie gebruiken, met behoud van de aarding. De stekker zelf zal zijn aarde van de pin in het stopcontact betrekken en de Belgische geaarde stekkers betrekt de aarde van de randaarde van de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

RiDo78 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:07:
[...]

Geen idee, maar de Nederlandse versie past gewoon in een belgisch stopcontact. En de meeste (zo niet alle) geaarde stekkers in Belgie maken ook verbinding met de randaarde van een Nederlands stopcontact.

Je kunt dus gewoon de Nederlandse versie gebruiken, met behoud van de aarding. De stekker zelf zal zijn aarde van de pin in het stopcontact betrekken en de Belgische geaarde stekkers betrekt de aarde van de randaarde van de socket.
edit: Laat maar, ik ben rete blind. Excuses.

[ Voor 106% gewijzigd door True op 14-05-2024 17:18 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Edit: Shit happens, excuses aanvaard.

[ Voor 98% gewijzigd door RiDo78 op 14-05-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb nu een tijdje de watermeter maar daar kun je niet je meterstand op aflezen toch, alleen het verbruik.
Ik kan het in ieder geval niet terugvinden in de app wat mijn meterstand op dit moment is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

hjs schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:40:
Ik heb nu een tijdje de watermeter maar daar kun je niet je meterstand op aflezen toch, alleen het verbruik.
Ik kan het in ieder geval niet terugvinden in de app wat mijn meterstand op dit moment is.
(Correct me if I'm wrong)
Correct en tevens juist

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fredhuizinga
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:32
hjs schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:40:
Zelf heb ik gewoon de watermeterstand opgenomen op het moment dat ik de watermeter van HW installeerde. Met enige regelmaat controleer ik beide waardes en tot nu toe loopt het exact synchroon, heb inmiddels 250m³ verbruikt en de watermeterstand is inmiddels exact 250m³ opgelopen.

Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:33
Het display geeft soms vreemde waarden. Als ik up- en download van elektriciteit optel komt ik op 11.3 - 2.3 = 9 uit. Echter rechts bovenin is 8.0 te lezen. Soms zit er een afrondingsverschil van 0.1 in, maar dit is geen afrondingsverschil meer.

Ik heb dit al eerder gezien (en in oktober 2023 hiervan al melding gemaakt op dit forum), en het deed zich voor als de decimale waarde 0 was. Is dit een bug, of interpreteer ik de waarden onjuist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUXBi9hQiJ33ll2T020h4KmYLmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9qd1MCPzCdkcsfMW0VemMfH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Amersfoort op 15-05-2024 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Vergeet je niet je eigen directe verbruik mee te tellen? Ik weet niet wat die meter rechts bovenin eigenlijk zegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
De meter rechts bovenin heeft als omschrijving "Stroomtotaal; toont het totaal van vandaag".
Direct eigen verbruik gaat niet via de elektriciteitsmeter, en kan denk ik daardoor ook niet op het display worden weergegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Nee, dat weet ik - maar de app kan wel op basis van eventueel gekoppelde kWh-meters van omvormers (of via de softwarekoppeling) daar een berekening van maken. Heb je wel een beeld van je directe zonneverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Ik heb alleen een P1- (en dus ook gas) en een water meter, dus geen koppeling met andere meters of omvormers (ook niet softwarematig).
Hierdoor ga ik ervan uit dat alle elektriciteitsstromen worden geteld door de P1 meter, tenzij direct de opwek wordt verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:27
@Amersfoort Je hebt best kans dat het totaal wat achterloopt. Op de Webportal zie ik ook dergelijke verschillen bij stroom totaal gedurende de dag.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

Amersfoort schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:08:
Het display geeft soms vreemde waarden. Als ik up- en download van elektriciteit optel komt ik op 11.3 - 2.3 = 9 uit. Echter rechts bovenin is 8.0 te lezen. Soms zit er een afrondingsverschil van 0.1 in, maar dit is geen afrondingsverschil meer.

Ik heb dit al eerder gezien (en in oktober 2023 hiervan al melding gemaakt op dit forum), en het deed zich voor als de decimale waarde 0 was. Is dit een bug, of interpreteer ik de waarden onjuist?

[Afbeelding]
Die waarde rechtsboven heb je geconfigureerd als 'p1 meter' en dan 'vandaag' (dagtotaal) neem ik aan?

zo ja dan klopt die waarde idd niet en had 9.0 moeten zijn, maar zal na een korte periode wel weer kloppen neem ik aan?

Op het moment dat hij niet klopt wat zegt deze 'gesaldeerde' waarde dan in de app zelf?

Ik zie af en toe ook wel eens een waarde op het display die tijdelijk achterloopt en dan dus niet klopt. Zou je een bug kunnen noemen.

[ Voor 5% gewijzigd door HE1 op 15-05-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18

Arno

PF5A

HE1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:43:
ziet er dan zo uit bij mij:

linker grote cirkel: p1 meter realtime
rechter display grote circel: p1 meter dagtotaal (gesaldeerd)
linker kleine circel boven: airco realtime
rechter display: airco dagtotaal
linker kleine circel onder: zonnepanelen realtime
rechter display: zonnepanelen dagtotaal

Rechts onderin totaal stroomverbruik realtime(zonneverbruik+import)
en rechter display rechtsonder: totaal stroomverbruik dagtotaal (zonneverbruik+import).

Beide halen stroom uit de monitor, waar ze onder staan, met het meegeleverde usb naar usb-c kabeltje.

Btw realtime voor het display betekent elke 5s verversing van de waardes van de cirkels op het linker display.

[Afbeelding]
Ik denk dat ik ze zo ook ga instellen hier thuis, duidelijke setup zo :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Arno schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:23:
Ik denk dat ik ze zo ook ga instellen hier thuis, duidelijke setup zo :)
Ik mis alleen nog de datum/tijd optie, zou toch makkelijk toe te voegen moeten zijn.

En extra icoontjes voor de airco, quooker, vloerverwarming, etc. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

Wie weet in een volgende update :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:08

duderuud

Sliden is koel

Ineens problemen met mijn meters...meer mensen last van?

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:53
duderuud schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:26:
Ineens problemen met mijn meters...meer mensen last van?
Ja er is een storing via de local api van Home Assistant werkt het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@duderuud en @Mediacj : Er is een storing bij Delta (zitten jullie inderdaad op dat netwerk?). Check even [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie. Hier (op KPN netwerk) werkt HW wel gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 15-05-2024 19:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Net de nieuwe sockets binnen: wat zijn ze heerlijk klein! d:)b

Heb echt meer icoontjes nodig, inmiddels 3 keer de 'boiler' in mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Amersfoort schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:08:

[Afbeelding]
Gemeld bij Homewizard. Is als bug erkend en doorgegeven aan development team.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Andrehj schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:54:
@duderuud en @Mediacj : Er is een storing bij Delta ........
Ik had ook last van die storing ( van 1800 tot 2200 )
De Energy Sockets kleurden toen continu rood.
De P1 meter bleef evenwel groen.
Terwijl er geen data werden verzonden naar de server van HW.

Hoewel een storing bij de provider, in mijn geval, een uitzondering is, vind ik het wel een groot gemis van de HomeWizard apparatuur dat de data niet worden opgespaard totdat de dataverbinding weer is hersteld.

De app van Enphase heeft overigens wel de hele avond goed gefunctioneerd.
Zoekt die app op een andere manier naar de centrale server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-09 15:09
nujtrug schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:26:
Vraagje voor de Belgen hier (die HomeWizard API gebruiken):
Ik gebruik nu al even de HomeWizard integratie in Home Assistant en krijg daar ook altijd "Piekverbruik huidige maand" te zien. Bij ons zit die altijd rond 3 kW. Nu ging ik eens kijken op mijn.fluvius.be en daar zie ik dat onze maandpiek de afgelopen maanden gemiddeld 4,8 kW was (minimum waarde volgens Fluvius was 4 kW). Dat is toch wel een redelijk verschil.

Zien jullie daar ook zo'n verschil?
UPDATE:
Fluvius is vandaag eens komen kijken en blijkt dat geen enkele digitale meter bij ons in het gebouw nog verbinding heeft met de buitenwereld. Er wordt dus ook niets meer gecommuniceerd naar Fluvius en daarom moest ik begin deze maand mijn meterstanden manueel ingeven.

Installateur wist mij te zeggen dat ze bij Fluvius bezig zijn met een soort antenne die ervoor zou moeten zorgen dat digitale meters die in bv. kelders zijn geplaatst een beter bereik zouden moeten hebben.

Ze zijn er mee bezig... Met andere woorden: mijn probleem is nog steeds niet opgelost.
(het probleem ligt dus niet aan HomeWizard zelf)

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:53
Zojuist de P1 splitter geplaat.
Kabel vanaf de P1 poort van de slimme meter naar de P1 IN van de splitter.
De P1 dongel in de eerste poort. Dan blijft de ring rood, witte ledjes op de splitter knipperen wel wit.
De P1 dongel in de laatste poort, de werk ie wel.

Gaat de splitter dan wel werken met een load balancing bijvoorbeeld..?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hansie_k schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:47:
Zojuist de P1 splitter geplaat.
Kabel vanaf de P1 poort van de slimme meter naar de P1 IN van de splitter.
De P1 dongel in de eerste poort. Dan blijft de ring rood, witte ledjes op de splitter knipperen wel wit.
De P1 dongel in de laatste poort, de werk ie wel.

Gaat de splitter dan wel werken met een load balancing bijvoorbeeld..?
Heb je de splitter wel aangesloten op een losse voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Starck schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:48:
[...]

Heb je de splitter wel aangesloten op een losse voeding?
Ja, met en zonder voeding geprobeerd...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
hansie_k schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Dat was bij mijn Landis Gyr meter het euvel, de P1 leverde onvoldoende stroom voor splitter.
Nu met losse voeding werkt de HW P1 meter op alle poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
hansie_k schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:55:
[...]

Ik heb mijn voeding in de P1 meter en die voedt vervolgens de splitter.
Zo gedaan omdat het in de handleiding staat, ondanks dat ik het een vreemde constructie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
nujtrug schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:43:
[...]

UPDATE:
Fluvius is vandaag eens komen kijken en blijkt dat geen enkele digitale meter bij ons in het gebouw nog verbinding heeft met de buitenwereld. Er wordt dus ook niets meer gecommuniceerd naar Fluvius en daarom moest ik begin deze maand mijn meterstanden manueel ingeven.

Installateur wist mij te zeggen dat ze bij Fluvius bezig zijn met een soort antenne die ervoor zou moeten zorgen dat digitale meters die in bv. kelders zijn geplaatst een beter bereik zouden moeten hebben.

Ze zijn er mee bezig... Met andere woorden: mijn probleem is nog steeds niet opgelost.
(het probleem ligt dus niet aan HomeWizard zelf)
Voor een HomeWizard hoeft je meter toch helemaal geen verbinding te hebben met de buitenwereld? Hij leest lokaal je P1 poort uit en om dat door te zetten gebruikt hij je Wifi verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Starck schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:58:
[...]

Dat was bij mijn Landis Gyr meter het euvel, de P1 leverde onvoldoende stroom voor splitter.
Nu met losse voeding werkt de HW P1 meter op alle poorten.
De P1 dongel zit nu in het laatste (rechter) poortje van de splitter. Dan werk ie.
Morgen nog wat proberen, ook ander voeding...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Phoolie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Voor een HomeWizard hoeft je meter toch helemaal geen verbinding te hebben met de buitenwereld? Hij leest lokaal je P1 poort uit en om dat door te zetten gebruikt hij je Wifi verbinding.
Het gaat om de verbinding tussen de digitale meter en de netbeheerder. Dat gebeurt via 4G tot een 4G mast. De DM moet dus wel degelijk verbinding met de buitenwereld kunnen maken om de meterstanden geautomatiseerd tot bij de netbeheerder te krijgen.

Wil je via HW lokaal je DM kunnen uitlezen via wifi kan dat in appartementen wel eens tot problemen leiden. De digitale meters staan er doorgaans in een technisch lokaal gegroepeerd en het signaal van jouw specifieke P1 poort via de HW Wifi dongle moet wel tot in bij jouw woonunit geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Phoolie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:33:
[...]

Klopt, maar het oorspronkelijke bericht ging over die piekvermogens die HomeWizard in HA toont. Deze komen bij mij niet overeen met mijn.fluvius.be. Maar dat komt dus doordat mijn digitale meter geen verbinding heeft met de buitenwereld.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
IvoB2 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:57:
Wil je via HW lokaal je DM kunnen uitlezen via wifi kan dat in appartementen wel eens tot problemen leiden. De digitale meters staan er doorgaans in een technisch lokaal gegroepeerd en het signaal van jouw specifieke P1 poort via de HW Wifi dongle moet wel tot in bij jouw woonunit geraken.
Dat is inderdaad niet altijd even eenvoudig in appartementen. Ik heb gelukkig via een wachtbuis een UTP kabel naar mijn kelderberging kunnen trekken en daar een Wi-Fi access point gehangen. Sindsdien gebruik ik de P1- en watermeter van HomeWizard zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Alleen de 2e en 3e poort van de HW splitter werken blijkbaar goed.
De splitter wordt gevoed via de USB.
Als ik de P1 dongel in de 1e poort prik, blijft de ring rood knipperen (na een paar keer groen te hebben geknippert).
In de 2e en 3e poort springt ie meteen op groen.

Is de splitter defect @HomeWizard_NL ?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
Klopt het dat het niet werkt om in de app de grafieken te herschikken (IOS)?

Als ik naar Instellingen > Grafieken > Wijzig ga kan ik vervolgens niets slepen om de volgorde te veranderen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:03
VidaR-9 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:35:
Klopt het dat het niet werkt om in de app de grafieken te herschikken (IOS)?

Als ik naar Instellingen > Grafieken > Wijzig ga kan ik vervolgens niets slepen om de volgorde te veranderen.
Had ik ook, en ineens lukt het wel. rechts vast houden en slepen

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:30
merlin1201 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:48:
[...]

Had ik ook, en ineens lukt het wel. rechts vast houden en slepen
Thanks! _/-\o_
Wel bijzonder dat dat niet wordt aangegeven met een tekentje per regel.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 20:44

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb al een aantal keren onverklaarbare waardes gezien. Ook vandaag weer, een piek van ~3600W om 15:00 uur. Echter, zijn we er op dat tijdstip niet en staat er vrijwel niks aan ivm verbouwing. Is dit een bekende bug binnen Homewizard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-09 23:08
Weet iemand de verschillen tussen de SolarEdge omvormer uitlezen via account of via API?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-08 19:41
Een paar weken oude P1 meter (rechtstreeks op de P1 poort van een SMR 5.0 slimme meter, zonder extra voeding) werkte prima, echter in de Energy app (iPhone) kwam ineens geen data meer binnen en kreeg ik de 'no data' melding. Er is in het netwerk niets veranderd. Het WiFi access point staat in dezelfde meterkast (de laatst bekende signaalsterkte was 58% volgens de app, doorgaans was dit hoger). Opnieuw koppelen lukte niet, ik heb de P1 meter maar uit de app verwijderd.
De ring van de P1 meter is nu uit; geeft geen licht. Bij opnieuw inpluggen van de P1 meter knippert de ring drie keer groen en gaat daarna uit. Er komt echter nul data binnen in de app.
Als de ring uit is en ik de knop ingedrukt houd, wordt de ring op enig moment blauw, echter als ik dan loslaat gaat dat na 1 seconde over op langzaam groen knipperen, wat na enige tijd stopt. Als ik hetzelfde doe en de knop langer ingedrukt houdt dan knippert 'ie een paar keer blauw en gaat dan over in langzaam oplichten naar wit.
Ik krijg vanuit de app geen verbinding met het apparaat, de app meldt altijd "geen verbinding mogelijk met P1meterSetup". Het gebruik van een (in principe overbodige) usb-c voeding maakt niets uit.
Is de P1 meter nog op enige manier te resetten of lijkt deze defect?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Tikje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:39:
Een paar weken oude P1 meter (rechtstreeks op de P1 poort van een SMR 5.0 slimme meter, zonder extra voeding) werkte prima, echter in de Energy app (iPhone) kwam ineens geen data meer binnen en kreeg ik de 'no data' melding. Er is in het netwerk niets veranderd. Het WiFi access point staat in dezelfde meterkast (de laatst bekende signaalsterkte was 58% volgens de app, doorgaans was dit hoger). Opnieuw koppelen lukte niet, ik heb de P1 meter maar uit de app verwijderd.
De ring van de P1 meter is nu uit; geeft geen licht. Bij opnieuw inpluggen van de P1 meter knippert de ring drie keer groen en gaat daarna uit. Er komt echter nul data binnen in de app.
Als de ring uit is en ik de knop ingedrukt houd, wordt de ring op enig moment blauw, echter als ik dan loslaat gaat dat na 1 seconde over op langzaam groen knipperen, wat na enige tijd stopt. Als ik hetzelfde doe en de knop langer ingedrukt houdt dan knippert 'ie een paar keer blauw en gaat dan over in langzaam oplichten naar wit.
Ik krijg vanuit de app geen verbinding met het apparaat, de app meldt altijd "geen verbinding mogelijk met P1meterSetup". Het gebruik van een (in principe overbodige) usb-c voeding maakt niets uit.
Is de P1 meter nog op enige manier te resetten of lijkt deze defect?
Klinkt defect. Moet trouwens zeggen dat het me de laatste tijd opvalt dat er meer van die P1 meters vrij vlot de geest lijken te geven, alsof er een nieuwe batch is met een aanpassing die tot kinderziektes heeft geleid.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tikje
PeacekeeperNL schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:48:
[...]

Klinkt defect. Moet trouwens zeggen dat het me de laatste tijd opvalt dat er meer van die P1 meters vrij vlot de geest lijken te geven, alsof er een nieuwe batch is met een aanpassing die tot kinderziektes heeft geleid.
Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb e.e.a. vrijdagmiddag via de chat aangemeld en wacht nu op reactie, echter vroeg me af of ik in de tussentijd zelf nog iets kon proberen. Dat wordt dus afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Laatst online: 06-09 15:43
Omvormer SMA 5000 TL (monofase) slaat hier precies ook af bij te hoge spanning: heb nog analoge meter, maar staat vlak na differentieel een 3fase kWh Homewizard meter. Omvormer SMA zit op fase 1 (monofase omvormer), en bij goed zon in namiddag zie ik op de display van deze kWh-meter ook de spanning voor de drie fases.
(ter info: 21 zonepanelen van 250W)

Zo zie ik op de kWh-meter van Homewizard die op de zonnepanelen-groep is aangesloten dat die bij zonnige periodes plots terugvalt naar 0 opbrengst. Dat komt overeen met foutmeldingen "netstoring" op de omvormer en dat kan vb 10 minuten duren. Voorafgaand en zo'n lange periode is de omvormer dan al verschillende keren heel even uitgeschakeld en dat geeft foutmeldingen "netstoring" voor 40 seconden ofzo.

De kWh-meter op de zonnepanelen geeft voltage dat 0,4V hoger is dan het voltage op datzelfde moment op de hoofdaansluiting fase 1 (waarop die panelen zitten).

Fase 1 geeft waarden rond 252 a 253 en hoger, fase 2 zit rond de 249,5 en fase 3 rond 250,5. Omvormer is met 60cm 6 mm² kabel verbonden met zekeringskast en meterkast hangt vlak langs die zekeringskast.

vraag:
--> kan je die spanningswaarden ook op één of andere manier exporteren of uitlezen en opslaan in vb excel? Ik zou graag die gegevens documenteren om in contact te gaan met Fluvius en aan te tonen dat spanning te hoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haveka
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21-05-2024
Mijn vraag
...
Ik heb twee homewizards op één account. Ik kan kiezen welke ik wil gebruiken. ik heb geen idee hoe ik dat ooit voor elkaar gekregen heb. ik wil nu een derde toe voegen, maar hoe???

Relevante software en hardware die ik gebruik
Homewizard...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Is het wellicht zo dat dit helemaal niet meer wordt ondersteund?

Ik voeg hem bij in het grote topic

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 21-05-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat bedoel je met 'een HomeWizard'? HomeWizard heeft een heel scala aan producten.

En ben je bekend met het volgende topic en heb je daar al in gezocht? HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
@Leffunk

Je kan via de API van Homewizard de data zelf uitlezen.
Heb dit gedaan voor mijn eigen P1 meter en 1 fase kWh meter.

Zelf gedaan middels een Powershell Script wat op een Pi draait en gewoon iedere minuut zijn ding doet.
Heeft zijn nut bewezen voor mij. Dus ja, je kan deze data uitlezen (en daarna dus opslaan)

Hier de link naar de documentatie: https://api-documentation...#kwh-meters-1-and-3-phase

[ Voor 16% gewijzigd door [Mad Max] op 21-05-2024 08:33 . Reden: Linkje naar HW API Documentatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:09
hansie_k schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:04:
Alleen de 2e en 3e poort van de HW splitter werken blijkbaar goed.
De splitter wordt gevoed via de USB.
Als ik de P1 dongel in de 1e poort prik, blijft de ring rood knipperen (na een paar keer groen te hebben geknippert).
In de 2e en 3e poort springt ie meteen op groen.

Is de splitter defect @HomeWizard_NL ?
Lijkt mij niet helemaal juist. Contact ze even via hun site, daar krijg je redelijk snel reactie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:08
Leffunk schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:52:
Omvormer SMA 5000 TL (monofase) slaat hier precies ook af bij te hoge spanning: heb nog analoge meter, maar staat vlak na differentieel een 3fase kWh Homewizard meter. Omvormer SMA zit op fase 1 (monofase omvormer), en bij goed zon in namiddag zie ik op de display van deze kWh-meter ook de spanning voor de drie fases.
(ter info: 21 zonepanelen van 250W)

Zo zie ik op de kWh-meter van Homewizard die op de zonnepanelen-groep is aangesloten dat die bij zonnige periodes plots terugvalt naar 0 opbrengst. Dat komt overeen met foutmeldingen "netstoring" op de omvormer en dat kan vb 10 minuten duren. Voorafgaand en zo'n lange periode is de omvormer dan al verschillende keren heel even uitgeschakeld en dat geeft foutmeldingen "netstoring" voor 40 seconden ofzo.

De kWh-meter op de zonnepanelen geeft voltage dat 0,4V hoger is dan het voltage op datzelfde moment op de hoofdaansluiting fase 1 (waarop die panelen zitten).

Fase 1 geeft waarden rond 252 a 253 en hoger, fase 2 zit rond de 249,5 en fase 3 rond 250,5. Omvormer is met 60cm 6 mm² kabel verbonden met zekeringskast en meterkast hangt vlak langs die zekeringskast.

vraag:
--> kan je die spanningswaarden ook op één of andere manier exporteren of uitlezen en opslaan in vb excel? Ik zou graag die gegevens documenteren om in contact te gaan met Fluvius en aan te tonen dat spanning te hoog gaat.
Kijk even naar mijn Windows programma, deze kan exporteren naar csv bestand en deze kan je dan omzetten naar excel oid.
Het enige nadeel het programma logt alleen als deze aan staat.
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Daveth schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Kijk even naar mijn Windows programma, deze kan exporteren naar csv bestand en deze kan je dan omzetten naar excel oid.
Het enige nadeel het programma logt alleen als deze aan staat.
https://gathering.tweaker...message/75368760#75368760
@Daveth
is dat programma nog te downloaden? bij mij lukt het niet via de download link...

edit: laat maar is al gelukt :)

[ Voor 3% gewijzigd door HE1 op 21-05-2024 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tikje
Tikje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:39:
Een paar weken oude P1 meter (rechtstreeks op de P1 poort van een SMR 5.0 slimme meter, zonder extra voeding) werkte prima, echter in de Energy app (iPhone) kwam ineens geen data meer binnen en kreeg ik de 'no data' melding.
Homewizard deed het volgende verzoek:
Zou je de p1 meter uit de slimme meter willen halen en deze op een andere plek in de woning willen installeren door de P1 meter te voeden door middel van een USB-C adapter-set. Probeer nu nogmaals de P1 meter te koppelen met de app. Indien de installatie succesvol wordt afgerond kan je de P1 meter terug plaatsen in de slimme meter.
Dit werkt (puur) om de P1 meter weer aan de app te koppelen. Deze tip leek me dus nuttig voor Tweakers met soortgelijke problemen.
In mijn geval: als ik de P1 meter echter weer in de P1 poort van de slimme meter stop wordt de P1 meter door de app wel gezien, echter komt er nog altijd geen data door. Ik wacht nu weer de reactie van Homewizard af.

[Edit:] Update: ze sturen een nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00
Het lijkt erop dat de app er (weer) uit ligt of ben ik de enige?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
Phoolie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:29:
[...]

Lijkt mij niet helemaal juist. Contact ze even via hun site, daar krijg je redelijk snel reactie.
Reeds gedaan, we wachten even af...

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06:46

ErikVers

e-Duurzaam

HE1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 16:27:
[...]

Garantie heb je dan idd niet maar zal wel helpen.

Wat je wil is eigenlijk dat de zonnetaak zelf ook een timer heeft.

Ze vragen nog personeel bij HW, je zou bijna gaan solliciteren daar als product manager, ik heb legio verbeter voorstellen en veel daarvan ook al doorgegeven aan hun, maar de terugkoppeling daarvan mis ik.

Ook heb ik hun gevraagd of ze actief willen meekijken op dit forum, omdat dat voor hunzelf erg waardevol is, maar geen antwoord op gehad.
Ik denk dat voor nu de meest logische optie zou zijn als @HomeWizard_NL de zonnetaak tijd gevoelig maakt. Je kan dan instellen om bijvoorbeeld de zonnetaak te stoppen om 15:59 en dan een timertaak om 16:00 te plaatsen. Zo kan het niet misgaan.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-05-2024 00:00 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Zonnetaak

Misschien is de vraag al vaker voorbij gekomen alleen in t filmpje van homewizzard hebben ze het ook bij de check na minimale aan tijd over teruglevering. Alleen ik mag aannemen dat ze bedoelen teruglevering exclusief afname van de geactiveerd verbruiker?

Oftewel ik stel een zonnetaak in bij teruglevering 2000W en zet daar een verbruiker op van 1500W dan is er direct geen 2000W teruglevering meer maar mag ik hopen dat de verbruiker ook na de minimale aan tijd aan blijft als teruglevering bijvoorbeeld dan werkelijkheid 1000W is? Anders krijg je een zelf veroorzaakt pendel gedrag die iedereen aan kan zien komen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-05-2024 00:16 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
Vraagje, ik heb de laatste weken met enige regelmaat dat in de Nu weergave de Totaal stroom intermittent wordt refreshed ipv continu. Normaal gesproken zie je het verbruik elke seconde 1 a 2 maal verversen, maar nu ververst ie per 30 seconden oid. Bij de aparte kWh meter die ik heb aangesloten zie ik wel nog continu het verbruik verversen. We hebben zonnepanelen, ik kijk regelmatig naar de actuele opbrengst/verbruik. Enig idee wat dit gedrag veroorzaakt? Het speelt voor zover ik heb gezien alleen overdag als de zonnepanelen opwekken, maar zoals gezegd op sommige momenten werkt het prima, maar op sommige dagen langdurig intermittent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzmann
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-09 17:20
Vraagje, ik heb de laatste weken met enige regelmaat dat in de Nu weergave de Totaal stroom intermittent wordt refreshed ipv continu. Normaal gesproken zie je het verbruik elke seconde 1 a 2 maal verversen, maar nu ververst ie per 30 seconden oid. Bij de aparte kWh meter die ik heb aangesloten zie ik wel nog continu het verbruik verversen. We hebben zonnepanelen, ik kijk regelmatig naar de actuele opbrengst/verbruik. Enig idee wat dit gedrag veroorzaakt? Het speelt voor zover ik heb gezien alleen overdag als de zonnepanelen opwekken, maar zoals gezegd op sommige momenten werkt het prima, maar op sommige dagen langdurig intermittent Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwI5kZhzgY06OuVz5k4D3WgHMMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wjiJW2jk02gcNMF124ZVDnH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
hansie_k schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Reeds gedaan, we wachten even af...
Berichtje van HomeWizard, er wordt een nieuwe splitter opgestuurd...!

Live from Denmark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

ErikVers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 00:14:
Zonnetaak

Misschien is de vraag al vaker voorbij gekomen alleen in t filmpje van homewizzard hebben ze het ook bij de check na minimale aan tijd over teruglevering. Alleen ik mag aannemen dat ze bedoelen teruglevering exclusief afname van de geactiveerd verbruiker?

Oftewel ik stel een zonnetaak in bij teruglevering 2000W en zet daar een verbruiker op van 1500W dan is er direct geen 2000W teruglevering meer maar mag ik hopen dat de verbruiker ook na de minimale aan tijd aan blijft als teruglevering bijvoorbeeld dan werkelijkheid 1000W is? Anders krijg je een zelf veroorzaakt pendel gedrag die iedereen aan kan zien komen.
klopt wat je zegt, ik heb het zelf ook getest en dit resulteert niet in pendelen, dus daar wordt rekening mee gehouden, oftewel de socket die aangaat (en verbruikt) telt dus idd mee in de teruglevering zolang hij aanstaat via de taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

HE1 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:46:
[...]

klopt wat je zegt, ik heb het zelf ook getest en dit resulteert niet in pendelen, dus daar wordt rekening mee gehouden, oftewel de socket die aangaat (en verbruikt) telt dus idd mee in de teruglevering zolang hij aanstaat via de taak.
Mooi!
Wel bijzonder dat ze dit nergens (tot zo ver ik kon zoeken) dit vermelden… je hebben het enkel over teruglevering en geen rekeninghoudend met x

Wat ik wel tegenkwam is in een antwoord van homewizard op een vraag. Dat ze bij meerdere zonnetaken starten met het laagste wattage en zo verder afwerken indien mogelijk.

Zelf doe ik het meeste via een odroid2+ icm Home Assistant maar voor een meer hufterproof opstelling is dit een hele mooie oplossing. Zeker met een aantal relais ook toepasbaar voor laden van thermische water buffer en of auto accu enz 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

In de app is de hele p1 grafiek verdwenen bij mij , en de circels op het display van de p1 meter zijn leeg.

Bij meters, staat dat de p1 meter online is en ook de cirkel van de p1 meter zelf is groen.

Meer mensen hier last van op dit moment of al eens eerder gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ow wacht hij staat nu helemaal onderin met een andere naam, samen met de standby grafiek die ook helemaal onderaan staat ineens.

Vreemd. Naam was 'P1 meter' maar heet nu 'Stroomtotaal'. Die laatste is de standaard naam dacht ik?

Omdat die naam veranderd is spontaan is de cirkel op het HW display ook leeg.

moeten toch meer mensen last van hebben dit verschijnsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

mmmm....nu had ik die p1 grafiek hernoemd en bovenaangezet, nu na een tijdje staat hij weer onderaan, echter de naam is wel de veranderde naam gebleven.

Daarnaast had ik de grote cirkels op het display weer goed gezet, maar die zijn na een tijdje weer leeg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
Voltage grafieken komen er aan! Bedankt alvast @HomeWizard_NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:39
mathijshooi schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:34:
Voltage grafieken komen er aan! Bedankt alvast @HomeWizard_NL
Wel energy+ functie.

https://helpdesk.homewiza...-is-de-overvoltagegrafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2XMknWOE_kOnuaqct2hdE24kno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Kq7efkcq7t3xVMISqYJmRhZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door mathijshooi op 22-05-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
Eneco gaat vanaf 24/6 voor mij ook terugleverkosten vragen (11cnt/kwh) ;( Komt dit ook beschikbaar in de tarieven in de HW? @HomeWizard_NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Amersfoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is dan ook volstrekt logisch dat deze kosten na de salderingsregeling niet meer worden aangerekend.
(In Vlaanderen worden ze overigens ook niet aangerekend voor wie niet saldeert).

Wil je dat in HW goed krijgen zal je het verschil tussen vergoeding en terugleverkost moeten verrekenen en zo implementeren in de kWh prijs van de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
IvoB2 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:39:
Wil je dat in HW goed krijgen zal je het verschil tussen vergoeding en terugleverkost moeten verrekenen en zo implementeren in de kWh prijs van de app.
Dat :P er blijft dan nog 3cnt over :/ het totaalplaatje kan je denk ik ook pas zien over een heel jaar ipv per maand/week/dag. lekker transparant allemaal he :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 12:36

Yucko

One clown to rule them all !

is dit een functie die nog uitgerold moet worden, want ondanks de info-pagina op de homewizard site zie ik geen optie om een overvoltagegrafiek toe te voegen (en ja, ik het energy+, en een DSMR 5.0 meter want kan de spanning zien onder "Mijn Energy apparaten > P1 Meter > Spanning).

[ Voor 7% gewijzigd door Yucko op 23-05-2024 10:13 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Na opstarten van de app vroeg hij bij mij om een update. Bij mij staat de grafiek helemaal onderaan erbij.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
Yucko schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:11:
[...]

is dit een functie die nog uitgerold moet worden, want ondanks de info-pagina op de homewizard site zie ik geen optie om een overvoltagegrafiek toe te voegen (en ja, ik het energy+, en een DSMR 5.0 meter want kan de spanning zien onder "Mijn Energy apparaten > P1 Meter > Spanning).
Ik krijg as-we-speak een update op mijn iPhone binnen waar dit in schijnt te zitten.
Helaas ziet ik hier niks van, ik heb ook geen DSNR 5.0 meter in huis. Had stiekem wel gehoopt dat ze mijn kWh of sockets hiervoor zouden gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Laatst online: 12:36

Yucko

One clown to rule them all !

RobWest schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 10:18:
Na opstarten van de app vroeg hij bij mij om een update. Bij mij staat de grafiek helemaal onderaan erbij.
yup, nu voor de 3e keer app afgeschoten en opnieuw gestart en nu zie ik hem wel.
Zal mijn ongeduld zijn geweest denk ik :+

Hij staat ook in het "Nu" overzicht, nice!

edit:
huh, ik had de app nog niet geupdate en toch had ik de Overvoltage grafiek erbij.
Blijkbaar is het iets wat ze zonder een update van de app kunnen aanzetten.

Maar nu heb ik daadwerkelijk de update gedownload vanuit de AppStore en krijg ik bij het opstarten de melding van deze nieuwe feature maar is de grafiek nergens meer te bekennen 8)7

edit:
hij is er weer.
en http://hwenergy.app heeft de grafiek nu ook.

Al met al een fijne toevoeging. Ik was al aan het overdenken om het voltage door de dag zelf uit te gaan lezen om daarmee een grafiek in elkaar te gaan prutsen, maar dat hoeft nu dus niet meer.

[ Voor 52% gewijzigd door Yucko op 23-05-2024 11:36 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
unconnected schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Dat :P er blijft dan nog 3cnt over :/ het totaalplaatje kan je denk ik ook pas zien over een heel jaar ipv per maand/week/dag. lekker transparant allemaal he :|
Tja, ik dien dan ook in de HW app elke maand (wanneer de tarieven wijzigen) een aanpassing van de tarieven te doen om op het einde van het jaar een overzicht te krijgen.
Kost me nog geen minuut per maand.
Het is dat of gewoon zonder enige controle de rekeningen aanvaarden en betalen.

Geen nood, eenmaal de saldering afgevoerd wordt het weer terug veel transparanter. Nog even geduld dus. Komt op termijn wel goed. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 23-05-2024 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:32
Hier op versie 1.21.0 Android nu ook de grafiek na de app een keer hard te stoppen. Maximaal 240 volt in het weekoverzicht vanaf maandag. Kan er nog wel wat bijleggen :)

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

kan de voltage niet selecteren voor het HW display btw....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

en waarom heet de grafiek 'Overvoltage' en niet gewoon 'Voltage' of 'spanning' zoals bij de meters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
HE1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:36:
en waarom heet de grafiek 'Overvoltage' en niet gewoon 'Voltage' of 'spanning' zoals bij de meters?
Je kan de naam veranderen he...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:50
Na deze update toch ook maar eens Energy+ abo genomen voor het voltage in kaart te kunnen brengen.
Wat me snel opvalt is dat het (single phase) voltage op de P1 (tegen de 250V aan schuurt, maar niet echt erboven komt, terwijl mijn omvormer (SolarEdge van een jaar of 7 oud) continu uitvalt met naar zijn zeggen 253V.
Zou die 3x2.5mm2 kabel dan toch wat aan de dunne kant zijn (~10m van omvormer naar meterkast, 4.2kWp)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

fredhuizinga schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Je kan de naam veranderen he...
ja heb ik gedaan, maar ja, ik vraag me dan af waarom die naam..overvoltage klinkt als een voltage tehoog boven een bepaalde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

catchingfire schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:49:
Na deze update toch ook maar eens Energy+ abo genomen voor het voltage in kaart te kunnen brengen.
Wat me snel opvalt is dat het (single phase) voltage op de P1 (tegen de 250V aan schuurt, maar niet echt erboven komt, terwijl mijn omvormer (SolarEdge van een jaar of 7 oud) continu uitvalt met naar zijn zeggen 253V.
Zou die 3x2.5mm2 kabel dan toch wat aan de dunne kant zijn (~10m van omvormer naar meterkast, 4.2kWp)?
btw zonder energy+ lijk je ook de voltage grafiek te kunnen selecteren op de p1 meter. Dan wordt de normale import/export grafiek van de P1 meter vervangen door de voltage grafiek.

Maar ja, je wil ze beide zien natuurlijk.

Kan iemand dat eens testen die geen energy+ heeft?

Instellingen > Grafieken > p1 meter (of andere naam), vervolgens ipv 'hoofdaansluiting' dan 'overvoltage' selecteren.

[ Voor 10% gewijzigd door HE1 op 23-05-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredhuizinga
HE1 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:54:
[...]

ja heb ik gedaan, maar ja, ik vraag me dan af waarom die naam..overvoltage klinkt als een voltage tehoog boven een bepaalde waarde.
Veel mensen willen weten waarom en wanneer hun omvormer uitschakeld na overvoltage, dus boven die 253volt, daarom die naam denk ik dan....

[ Voor 3% gewijzigd door fredhuizinga op 23-05-2024 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredhuizinga
catchingfire schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 13:49:
Die 250V is bij de meter, bij je omvormer kan de spanning wat hoger zijn. Zelf heb ik ook 10mtr kabel maar dan 4mm², dan is mijn Voltage zo'n 1V hoger bij de omvormer dan bij de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Laatst online: 09:31
Net ook even zitten kijken, maar je ziet de pieken minder goed dan in HA, waarmee ik de api van de p1 meter al een tijd lang uitlees. De situatie kan dus beroerder zijn dan de grafiek van home assistant doet vermoeden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:32
Inmiddels is de Android app naar 1.21.1 geupdated.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Ook even het abonnement weer aan gezet voor het voltage....blijft al uren op 238V staan...
Zie aan het begin van de dag wel wat schommelingen, naar beneden vooral.

Nog niet heel spannend. 😋

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06:25
Mijn slimme meter is stuk (kan niet meer uitgelezen worden op afstand) en wordt volgende week vervangen door een nieuwe.

Iemand hier ervaring mee hoe dat werkt met de meterstanden in Homewizard (en Home Assistant)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
hansie_k schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:59:
Ook even het abonnement weer aan gezet voor het voltage....blijft al uren op 238V staan...
Zie aan het begin van de dag wel wat schommelingen, naar beneden vooral.

Nog niet heel spannend. 😋
Heel fijn! Hier kan je aan het voltage zien of er wolken zijn of niet 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odhGzAu_j9WoSjT09rWlN23hRdw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7eIN35GpfIHXxXQkMBZrUjN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjkYTGvfICb-0o2hS2UZeK88Do0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymZkXTcWC9VXZBXyqeQUCRvD.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Wow het kan dus nog erger 🙈
Heb je nog wel iets aan die 15000wp op zonnige dagen? 😬

[ Voor 7% gewijzigd door Nachtapotheker op 23-05-2024 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nachtapotheker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Wow het kan dus nog erger 🙈
Ja het is nu best wel dramatisch aan het worden.
11 jaar terug begonnen en toen verklaarden ze me op de buurt voor gek met die panelen.
Tot afgelopen 2 jaar..
Onlangs is er nog één bij gekomen en nu valt bij mij ook wel eens een omvormer uit.
Al die jaren ging het prima maar das wa einmal.
Zal het weekend nog even 2 omvormers omruilen van fase een oudere en een nieuwere.
Die oude ligt gelijk een uur op zijn gat bij een piek die nieuwere gaat gelijk weer opstarten.

Van enige bezitter in de straat naar nu zijn er nog 2 huizen zonder panelen...

Op zich gaat het nog redelijk.
Onderstaande zie je dat één van de Zuidwest omvormers over zijn nek gaat de rest pruttelt wel door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vBpmaYhF5P4Mw6HUbG91c95H6t4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oI2ZfzJ3mBDecZ8z8zmsLlzc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ronald.42 op 23-05-2024 18:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ronald.42 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:24:
[...]

Ja het is nu best wel dramatisch aan het worden.
11 jaar terug begonnen en toen verklaarden ze me op de buurt voor gek met die panelen.
Tot afgelopen 2 jaar..
Onlangs is er nog één bij gekomen en nu valt bij mij ook wel eens een omvormer uit.
Al die jaren ging het prima maar das wa einmal.
Zal het weekend nog even 2 omvormers omruilen van fase een oudere en een nieuwere.
Die oude ligt gelijk een uur op zijn gat bij een piek die nieuwere gaat gelijk weer opstarten.

Van enige bezitter in de straat naar nu zijn er nog 2 huizen zonder panelen...
Hier ligt ook de hele wijk vol idd. Hopelijk houdt dat nu op met het huidige regeringsbeleid, want de netbeheerder doet niks :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nachtapotheker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:26:
[...]

Hier ligt ook de hele wijk vol idd. Hopelijk houdt dat nu op met het huidige regeringsbeleid, want de netbeheerder doet niks :|
Ik vraag me dan ook wel af wat er nodig zou zijn in onze straat.
We hebben een 3x25 ampere aansluiting in dat licht zou je 17Kw terug moeten kunnen leveren.
Maar als we dat allemaal gaan doen is de hoofdkabel dan zwaar genoeg? Kan de wijktrafo dat aan?
Wat moet de netbeheerder investeren en wat leverd het op voor hen?
Die noodzaak is er voor hen niet denk ik.
Dan zal er uit het regeer een actie moeten komen om te zorgen dat al die plaatselijke overschotten van groene energie kunnen worden getransporteerd naar waar het nodig is.

Want over is het landelijk gezien niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
Nachtapotheker schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Heel fijn! Hier kan je aan het voltage zien of er wolken zijn of niet 🤣

[Afbeelding]
De zonnepanelen doen qua opbrengst aardig hun best.
Een koppeling met de Zonneplan omvormer had ik leuker gevonden @HomeWizard_NL 😋😉

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ronald.42 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:32:
[...]

Ik vraag me dan ook wel af wat er nodig zou zijn in onze straat.
We hebben een 3x25 ampere aansluiting in dat licht zou je 17Kw terug moeten kunnen leveren.
Maar als we dat allemaal gaan doen is de hoofdkabel dan zwaar genoeg? Kan de wijktrafo dat aan?
Wat moet de netbeheerder investeren en wat leverd het op voor hen?
Die noodzaak is er voor hen niet denk ik.
Dan zal er uit het regeer een actie moeten komen om te zorgen dat al die plaatselijke overschotten van groene energie kunnen worden getransporteerd naar waar het nodig is.

Want over is het landelijk gezien niet...
Ja inderdaad, het is echt een lokaal probleem en de netbeheerder heeft geen incentive om er iets mee te doen. In de winter (als iedereen straks all electric is) krijg je hetzelfde probleem de andere kant op. Ik heb hier ook al voltage dips van 205-210v gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Meer mensen die geen daggrafiek bij 'overvoltage' zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
Ik zie nu bij de 3 fase kWh meter (en ook P1) ineens de spanning het verbruik per fase, waar ik voor de update alleen een totaal zag en in de grafiek zag ik dan wel de lijntjes. Maar ik heb nu geen totaal meer, behalve als ik de 'toon fases in lijngrafieken' uit zet.

Ik ben dus wel blij met de afzonderlijke getallen per fase, maar zou ook nog graag een totaal willen zien @HomeWizard_NL , kan dit?

[ Voor 4% gewijzigd door maharens op 24-05-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno

Arno

PF5A

hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:03:
Geen issue, laatste iOS app.

Jeremy Clarkson

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:29

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@maharens uit interesse: waar gebruik jij de drie bij elkaar opgeteld spanningen voor? Kan daar niet echt een use case voor bedenken :)

Dan heb je dus bijvoorbeeld een totaal van 720V (240+238+242), waarom is het boeiend om dat getal van 720V te zien ipv de fases afzonderlijk?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:44
Vette update, hier was ik al naar op zoek :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

hoevenpe schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:03:
is een energy+ grafiek (abbo)

je kan wel de p1 meter grafiek vervangen door de overvoltagen grafiek volgens mij, had gevraagd of iemand zonder energy+ dit eens kon testen maar geen reactie op gehad.
Pagina: 1 ... 110 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic