I intend to live forever. So far, so good.
Op de display is het wel te zien wat er gemeten wordt, tegelijkertijd staat de P1 meter zelf groen te knipperen..
niet eerder meegemaakt dit dat alles eruit lag....IkWilbert schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:53:
[...]
Hier ook down, zal wel flinke storing zijn bij HomeWizard.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Ik zie weer data in de app en online maar het NU deel werkt nog niet hier.
I intend to live forever. So far, so good.
Update: Inmiddels werkt het weer naar behoren.
[ Voor 15% gewijzigd door harydoo op 29-04-2024 21:08 ]
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
Al meerdere keren aangemeld, maar iedere keer de melding dat hij geen verbinding met mijn WiFi kan maken. Als ik echter op mijn Unifi Wifi netwerk kijk, zie ik de watermeter wel verbonden. In mijn app had ik hem al - enigszins uit wanhoop - al voor de zekerheid verwijderd, maar nu wil hij dus niet meer online komen en kan hij dus ook niet als nieuw device worden aangemaakt… Zucht.
Aanvulling: in Home Assistant (net afgelopen weekend geinstalleerd) is ons waterverbruik wel te zien. Het is dus de koppeling tussen het apparaat en de HomeWizard (cloud)omgeving. Morgen maar weer eens proberen om hem weer in de Energy app geactiveerd te krijgen.
Aanvulling 2: Vanochtend een nieuwe poging gedaan met de andere USB adapter. Nog steeds geen verbinding via de app te maken, maar het ding is wel in Home Assistant te zien en laat ook het waterverbruik zien. De Helpdesk robot op de Homewizard site is ook redelijk waardeloos, want simpele vragen als “Heeft Homewizard een storing?” worden niet begrepen.
Aanvulling 3: Om een vage reden had mijn Fritzbox via Parental Control het IP-adres geblokkeerd dat door de Watermeter werd gebruikt. Dit vage gedrag heb ik afgelopen week ook al met Wi-Fi toegang voor mijn telefoon meegemaakt en ik ben er nog niet achter waarom dit nu al twee keer is gebeurd. Gevolg: uitsluitend toegang binnen je eigen netwerk, maar niet meer naar het Internet en dus ook niet meer naar Homewizard. De blokkering eraf en de ring ging weer groen branden...
[ Voor 44% gewijzigd door MichelKlok op 30-04-2024 14:50 ]
Parkeren is een vak, geen twee vakken.
Zie dat er gister ook een storing was, misschien nog niet helemaal opgelost ?
Daarom kijk ik eigenlijk altijdf ook even bij de daggrafiek voor een betere indicatie, want die komt rechtstreeks uit de meter en daarin zit dus de opwek verdisconteerd.
Ik heb geen kWh meter ik vind het te duur om te laten plaatsen voor dat geld kan ik een Pi plaatsen met meer functionaliteit (ben ik ook naar aan het kijken maar is te veel werk voor deze tijd van het jaar).
Verbruik van de dag lijkt goed, het is puur in de live (Nu) weergave die niet goed lijkt te updaten (normaliter per seconde, nu soms 1x per 30 seconden)
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Vorige keer moest ik de p1 dongle resetten en via usb adapter online brengen.
Gisteren voor de 2de keer offline. Wat een waardeloos product.
:strip_exif()/f/image/7svNpskS5o2FNlqevZ20nSJV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door FrankSpin op 30-04-2024 20:22 ]
Waarom waardeloos product?FrankSpin schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:22:
Mijn p1 meter stopt om de 14 dagen ongeveer. Dat wordt die rood en is er geen data meer beschikbaar.
[Afbeelding]
Constant rood of knippert die rood?
Constant rood =wellicht defect aan je homewizzard of je meter zelf die defect kan zijn.
Knipper rood = Geen wifi of verbinding problemen ofwel je netwerk na kijken.
Ik heb zelf systeem met micro-omvormers, die ik uitlees via de APsystems EMA app. Maar kan ik die nu ook koppelen in de HomeWizard app?
Of moet ik dan toch aan de kWh-meter?
Anders zie ik alleen het netto-verbruik (of netto teruglevering) toch?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Beetje raar om gelijk zo negatief te zijn. Soms gaan dingen stuk. Er kan beetje stof zitten, of wellicht heb je geen goed bereik in de meterkast?FrankSpin schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:22:
Mijn p1 meter stopt om de 14 dagen ongeveer. Dat wordt die rood en is er geen data meer beschikbaar.
[Afbeelding]
Er zijn heel veel mensen hier heel blij met hun homewizard, het team erachter werkt ook aan steeds nieuwe coole functies.
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Support van HomeWizard komt ook niet verder als zet product aan/uit.
En mocht wifi tijdelijk zwak zijn, waarom komt een device anno 2024 niet weer zelf online.
/f/image/5ym2ftpynwm7wvpqsMW2YHma.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door FrankSpin op 01-05-2024 08:19 ]
Update: Even een oude iPhone lader geprobeerd en nu werkte het allemaal direct. Had HW Support ook nog even gecontact en zij gaven ook al aan ik een andere lader moest proberen. Ik krijg nu ook een nieuwe (lader).Jelle656 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:39:
[...]
Potverdikkie...adapter idd gewisseld en ineens kom ik een paar stappen verder. De blauwe pairing modus blijft nu ook actief nadat ik hem loslaat (zoals verwacht). Kan nu mijn Wi-Fi netwerk selecteren maar na een minuutje komt er alsnog een melding "Verbinden met Wi-Fi mislukt". Netwerk inhoudelijk heb ik geen settings gewijzigd voor zover ik weet maar we kunnen nu weer even verder puzzelen...
Thanks!
Ik heb gelukkig ook alle data nog, minus een kleine week.
Thanks all voor het meedenken!
[ Voor 3% gewijzigd door Jelle656 op 01-05-2024 08:45 . Reden: Spelling ]
Blaas eens in de P1 meter, of de connector is waarschijnlijk stuk, of er zit net een stofje verkeerd. Dat laatste heb ik zelf ook gehadFrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:09:
Accespoint hangt naast de meterkast. Wifi bereik is uitstekend.
En mocht wifi tijdelijk zwak zijn, waarom komt een device anno 2024 niet weer zelf online.
[Afbeelding]
Ofwel je P1 meter geeft als indicatie "Knipper rood " mogen we concluderen uit je bericht.FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:09:
Accespoint hangt naast de meterkast. Wifi bereik is uitstekend.
[Afbeelding]
Ofwel probleem met je instellingen van je draadloze netwerk of je p1 meter is defect.
-
Om dit uit te sluiten kun je een "gast" netwerk aanmaken enkel op 2.4ghz
en wpa2 only of wpa3 only geen combi.
Tevens zonder te weten wat je instellingen zijn zou het zo maar kunnen voorkomen dat je bijvoorbeeld 2.4 & 5 ghz gecombineerd hebt en hier gaan vele draadloze apparatuur de mist mee in helaas.
En met gevolg dat de P1 niet meer online komt...
En dit zou kunnen dat de unit uit kan vallen of zijn verbinding kan verliezen.**Dit geval gehad bij mijn ouders met smart wifi functie van ziggo modem 2.4 & 5.0 ghz (combi) die viel ook om de week uit,
na dat deze instellingen uit waren geen problemen meer gehad.. betrof sagemcom modem onder de lezers die het afvragen.
Succes.... geef de hoop niet op en je zult er vast en zeker uitkomen, genoeg tweakers die je willen helpen als je het maar juist formuleert wat je problemen zijn
Heb je, om iets voor te stellen, al contact opgenomen met HomeWizard support via de chat? De kans is groot dat jouw P1 Meter gewoon defect is, of (onwaarschijnlijker) dat je slimme meter iets vreemds doet. Geef het bedrijf de kans om jouw probleem op te lossen.FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:22:
- in de p1 poort geblazen
- meter verwijderd uit de app
- opnieuw toegevoegd
- toevoegt aan 2.4ghz netwerk
- meter wordt na groen knipperen rood. (Constant)
[Afbeelding]
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Denk echt haast defect. Was er niet recent ook iemand waarbij een monteur m eruit had getrokken, waarbij er te veel kracht was gebruikt waardoor de soldeerpunten waren afgebroken?FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:22:
- in de p1 poort geblazen
- meter verwijderd uit de app
- opnieuw toegevoegd
- toevoegt aan 2.4ghz netwerk
- meter wordt na groen knipperen rood. (Constant)
[Afbeelding]
Ik zou hem als defect bij HW melden om te laten vervangen in ieder geval
Edit, deze post dus.
[ Voor 6% gewijzigd door PeacekeeperNL op 01-05-2024 10:35 ]
Mijn reviews al gezien?
/f/image/IpuDcjy8yLV3Ffq4F2fNVNoq.png?f=fotoalbum_large)
Wat heeft je router überhaupt te maken met
1. Je Wifi signaal
2. Je p1 poort
Lijkt mij niet dat de connectie intern stuk is omdat die wel enkele dagen doet. Moet een ander probleem zijn.
[update] Er wordt nu een nieuwe p1 meter opgestuurd.
[ Voor 5% gewijzigd door FrankSpin op 01-05-2024 10:57 ]
Bij de meeste consumenten zit Wifi gewoon in de router. Dus die vraag snap ik wel.FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:47:
Uiteraard contact opgenomen met HomeWizzard. Maar die reageren bijzonder traag en komen met dit soort antwoorden
[Afbeelding]
1. Je Wifi signaal
Helemaal niks2. Je p1 poort
"Lijk mij niet" is een aanname. Intern helemaal stuk zal het niet zijn, maar een slecht contact kan wel. Bij onze auto hebben we problemen met 1 van de knipperlichten, die maakt minder goed contact. Laatst voor terug geweest en een paar weken was het goed, maar nu is het weer terug. De monteur zei toen al dat de houder van de lamp dan vervangen moest worden, omdat het contact dan niet goed meer was. Volgens jouw theorie zou het niet in het contact kunnen zitten.Lijkt mij niet dat de connectie intern stuk is omdat die wel enkele dagen doet. Moet een ander probleem zijn.
Fijn dat het opgelost wordt. Mijn tip is wel om niet wijzer te proberen te zijn dan degene die je probeert te helpen. Om de meest voorkomende problemen uit te sluiten krijg je standaard vragen en vanzelfsprekend vragen ze naar je router omdat dat apparaat bij de meesten in huis de wifi verzorgt. Hoe eerder je door de troubleshoot bent hoe sneller je geholpen bent. Het is een (vooralsnog!) een mens aan de andere kant van de lijn/je scherm en die wil ook niet langer bezig zijn dan nodig is.FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:47:
Uiteraard contact opgenomen met HomeWizzard. Maar die reageren bijzonder traag en komen met dit soort antwoorden
[Afbeelding]
1. Je Wifi signaal
2. Je p1 poort
Lijkt mij niet dat de connectie intern stuk is omdat die wel enkele dagen doet. Moet een ander probleem zijn.
Dit kan je beter even vragen op Home Assistant of een draadje over HA op Tweakers. Maar nu we hier toch zijn; maak een “nutsmeter”/utility helper met daily reset. Daarmee krijg je een sensor die je kan gebruiken voor je UI.dannyvdb1997 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:48:
Ik ben sinds deze week in het bezit van een NUC waar Home Assistant op draait. Mijn P1-meter is gekoppeld en ik kan mijn verbruik ook zien in het "energietabje". Maar nu wil ik gewoon heel simpel in mijn dashbord zien wat mijn stroom- en gasverbruik van vandaag is. Klinkt heel dom, maar hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ik heb dit ook gehad. Kabel is stug en binnen bij de solderingen afgebroken. Zie foto. Bij mij was de zwarte draad gebroken.FrankSpin schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:47:
[Afbeelding]
1. Je Wifi signaal
2. Je p1 poort
:strip_exif()/f/image/SGhWiuPlaX6g8bffwz99U8Vw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SVLvac3uUkbzxTDhiz10d7Ul.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste drie grafieken lijken mij raar. Zonnepanelen geeft niets weer, Stroomverbruik kan ik op zich begrijpen want die stopt bij moment van opwek. De zonverbruik grafiek toont alleen de paarse lijnen en niet de blauwe, groene of gemengde.
Hebben jullie dit ook of heb ik iets verkeerd geconfigureerd?
De Zonnepanelen grafiek zou ook een groene 'berg' moeten laten zien (ongeveer de geinverteerde van de bovenste verbruiksgrafiek). Geeft het scherm van de KWH meter wel opbrengst aan? Anders is er ergens iets niet goed aangeslotensigmundfreund schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:58:
De onderste drie grafieken lijken mij raar. Zonnepanelen geeft niets weer, Stroomverbruik kan ik op zich begrijpen want die stopt bij moment van opwek. De zonverbruik grafiek toont alleen de paarse lijnen en niet de blauwe, groene of gemengde.
Hebben jullie dit ook of heb ik iets verkeerd geconfigureerd?
Mijn reviews al gezien?
:fill(white):strip_exif()/f/image/eeQiugY2ekurJhrtFg6DTgIT.png?f=user_large)
Het maakt daarbij niet uit of er aan 2 & 4 een verbruiker of een opwekker zit (met de instelling in de app bepaal je dat geloof ik, of hij een groene (opwek) of paarse (verbruik) grafiek moet tonen).
https://helpdesk.homewiza...de-wi-fi-kwh-meter-1-fase
Bij de 3-fase variant is het weer anders, daar zit de afgaande kant volledig op de onderste klemmen.
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 06-05-2024 13:43 ]
Ik had de kwh meter al liggen vóór de zonnepanelen gelegd werden, ik heb de monteurs 3x moeten overtuigen hoe die kwh meter aangesloten moest worden met de handleiding in de hand, zij bleven beweren dat het andersom moest.PeacekeeperNL schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:39:
Klinkt eerder als omgekeerd aangesloten. Hier in het topic wel eens vaker voorbij gekomen.
Blijkbaar is het in de instructie niet helemaal duidelijk. Gek dat ik als leek (met veel boerenverstand, dat dan weer wel) het wel begreep en zij als monteurs het verkeerd zagen.
Ik vraag me echter wel af, als het verkeerd om is gemonteerd is het dan logisch dat de meter op 0.0 staat? had dat dan niet gewoon de andere kant op gemeten moeten worden (dus als negatieve opbrengst).
Of het is zo verkeerd gemonteerd dat de LINE (blauw) en de NUL (bruin) ook nog eens verkeerd zitten. Of meter defect.
Stroomverbruik op 0.0 is niet logisch zoals je aangeeft want stroomverbruik is wat al je apparaten in huis verbruiken (import + zonneverbruik samen) en is echt niet 0.0.
Stroomverbruik berekend HW zelf en omdat zonneverbruik 0 is (door verkeerde/geen meting van je PV) had ik verwacht dat deze hetzelfde zou zijn als de import en geen 0.0.
[ Voor 24% gewijzigd door HE1 op 06-05-2024 17:39 ]
Kans is aannemelijk dat ze de bovenste twee aansluitingen (1 & 2) blauw en bruin naar de omvormer hebben lopen. En 3 & 4 naar de Alamat. Dus echt gewoon verkeerd aangesloten, dus aangesloten zoals je een alamat/zekering aansluit ipv hoe je een meter aansluit. Dus toch echt niet de handleiding gevolgd.HE1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:18:
[...]
Ik had de kwh meter al liggen vóór de zonnepanelen gelegd werden, ik heb de monteurs 3x moeten overtuigen hoe die kwh meter aangesloten moest worden met de handleiding in de hand, zij bleven beweren dat het andersom moest.
Blijkbaar is het in de instructie niet helemaal duidelijk. Gek dat ik als leek (met veel boerenverstand, dat dan weer wel) het wel begreep en zij als monteurs het verkeerd zagen.
Ik vraag me echter wel af, als het verkeerd om is gemonteerd is het dan logisch dat de meter op 0.0 staat? had dat dan niet gewoon de andere kant op gemeten moeten worden (dus als negatieve opbrengst).
Of het is zo verkeerd gemonteerd dat de LINE (blauw) en de NUL (bruin) ook nog eens verkeerd zitten. Of meter defect.
Stroomverbruik op 0.0 is niet logisch zoals je aangeeft want stroomverbruik is wat al je apparaten in huis verbruiken (import + zonneverbruik samen) en is echt niet 0.0.
Stroomverbruik berekend HW zelf en omdat zonneverbruik 0 is (door verkeerde/geen meting van je PV) had ik verwacht dat deze hetzelfde zou zijn als de import en geen 0.0.
Maar simpel te zien, omkast van de meterkast is simpel te verwijderen, zie je het zo. Is niet gevaarlijk als je daar bang voor zou zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door IJsbeer op 06-05-2024 22:06 ]
Als brainfart, als hij verkeerd zou zijn aangesloten dan zou export en import omgewisseld zijn. Als je met het knopje door de verschillende velden op de KWH meter kijkt, zie je dan wel wat bij import?HE1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:18:
[...]
Het lijkt mij logisch dat homewizard alle negatieve (import) waardes eruit filtered bij de 'zonnepanelen grafiek' (want dat is verbruik, geen opbrengst) en dan houd je alleen 0.0 als waarde over
(of idd, alle draadjes zitten verkeerd, als je even een foto zou kunnen maken zouden we mee kunnen kijken)
als je kWh meter als een ander type te boek zet (dus niet zonnepanelen) dan zal je waarschijnlijk wel waarden zien.unconnected schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:14:
[...]
Als brainfart, als hij verkeerd zou zijn aangesloten dan zou export en import omgewisseld zijn. Als je met het knopje door de verschillende velden op de KWH meter kijkt, zie je dan wel wat bij import?
Het lijkt mij logisch dat homewizard alle negatieve (import) waardes eruit filtered bij de 'zonnepanelen grafiek' (want dat is verbruik, geen opbrengst) en dan houd je alleen 0.0 als waarde over
(of idd, alle draadjes zitten verkeerd, als je even een foto zou kunnen maken zouden we mee kunnen kijken)
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Onderstaand script laat ik elke dag vlak na middernacht draaien. Werkt prima.
Mindergas.nl uploader
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| #!/bin/sh # name: mindergas-upload # description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter gas meterstand to Mindergas.nl website # Script inspired by: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66069248#66069248 youripaddress="192.168.1.15" yourapikey="yourtoken" # get current energy data from P1 Meter energydata=$(curl -s "http://"$youripaddress"/api/v1/data") meterstand=$(echo "$energydata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_gas_m3" | cut -d: -f2) #Use current time MINUS one hour, so we get yesterdays date (script is supposed to run shortly after midnight) datestamp=$(date -D '%s' -d $(( $(date +%s) - 3600 )) +"%Y-%m-%d") # post meterstand to Mindergas.nl site status=$(curl --write-out %{http_code} -v -H "Content-Type:application/json" -H "AUTH-TOKEN:$yourapikey" -H "Connection: close" -d '{"date":"'$datestamp'", "reading": "'$meterstand'" }' https://www.mindergas.nl/api/meter_readings) #echo $status |
In dit geval gaat het om de P1-meter én een kWh-meter die de zonnepanelen meet. Op die manier kun je bruto/netto mooi uit elkaar houden. Met alleen de P1-meter kan dat niet, zodra de zon gaat schijnen kun je niet goed meer zien wat je eigen verbruik is, omdat de slimme meter alleen hetgene ziet wat er dáárna nog wordt teruggeleverd.
Dit script werkt voor 99%, op sommige dagen schiet ineens de 'energy used' naar extreme waardes (van 1,860kWh naar 2140,919kWh). Ik denk ergens een foutje in de berekening (regel 35?) en/of met omzetten kWh > Wh.
Aangezien het een DSMR5 meter is valt de netspanning ook uit te lezen, ik stuur de spanning van fase L2 mee, omdat daar de zonnepanelen op zijn aangesloten. Handig om te loggen i.v.m. toekomstige netcongestie problematiek (nu gelukkig geen last van).
PVOutput.org uploader (P1 + losse kWh-meter gecombineerd)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| #!/bin/bash # name: pvoutput-upload # description: upload HomeWizard Wi-Fi P1 meter energy data to PVOutput.org website # Script inspired by: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/66028460#66028460 p1meterip="192.168.1.15" kwhmeterip="192.168.1.16" yoursid="replaceme" yourapikey="replaceme" # Get current energy data from P1 Meter, convert kWh meter data to Wh (remove decimal point) p1meterdata=$(curl -s "http://$p1meterip/api/v1/data") pwr=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_power_w" | cut -d: -f2) p1=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.') p2=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_import_t2_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.') n1=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_export_t1_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.') n2=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_export_t2_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.') voltage=$(echo "$p1meterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_voltage_l2_v" | cut -d: -f2 ) #| tr -d '.') #P1 Meter drops trailing decimal zero's, so add them back and after cut excess zero's if preset (cut to 8 digits) p1=0"$p1"000 p1="${p1:0:8}" p2=0"$p2"000 p2="${p2:0:8}" n1=0"$n1"000 n1="${n1:0:8}" n2=0"$n2"000 n2="${n2:0:8}" # Get current energy data from P1 Meter, convert kWh meter data to Wh (remove decimal point) kwhmeterdata=$(curl -s "http://$kwhmeterip/api/v1/data") ps0=$(echo "$kwhmeterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "active_power_w" | cut -d: -f2 ) #| tr -d '.') cs0=$(echo "$kwhmeterdata" | sed 's/,/\n/g' | grep "total_power_export_kwh" | cut -d: -f2 | tr -d '.') #Remove decimal zeroes cs0=$(echo "$cs0" | sed 's/^0*//') #Multiply by -1 as Homewizard represents it as a negative number when solar panels are connected ps0=$(printf "%.0f" $ps0 | awk '{print int($1)}') # Make the number positive ps0=$((ps0 * -1)) imp=$(($p1+$p2)) exp=$(($n1+$n2)) bruto_cnt=$(($imp+($cs0-$exp))) bruto_pwr=$(($pwr+$ps0)) # Set date and time variables datestamp=$(date '+%Y%m%d') timestamp=$(date '+%H:%M') # Post energy and power value to PVOutput site # The c1=1 flag sets energy as lifetime value, consumption, and generation energy is reset to 0 at the start of the day status=$(curl --write-out %{http_code} -v \ -d "d=$datestamp" \ -d "t=$timestamp" \ -d "v1=$cs0" \ -d "v2=$ps0" \ -d "v3=$bruto_cnt" \ -d "v4=$bruto_pwr" \ -d "v6=$voltage" \ -d "c1=1" \ -H "X-Pvoutput-Apikey: $yourapikey" \ -H "X-Pvoutput-SystemId: $yoursid" \ -H "Connection: close" \ "https://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp") #echo $status |
De variabelen zoals 'ps0', 'pwr' zijn afgeleid van de Youless LS120, daar was ik al bekend mee en vond ik op deze manier wat makkelijker lezen.
[ Voor 106% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2024 21:30 ]
Nu heb ik nog nooit last gehad van een uitvallende omvormer, maar de rest van de straat wél. Misschien zit ik aan het eind van de kabel, misschien iets anders. Ik was alleen wel benieuwd naar het voltage wat hier dan gemeten wordt.mathijshooi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:41:
@HomeWizard_NL nieuw jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Inmiddels is in de app per meter het voltage per fase te zien. Wanneer is dit in grafiek vorm beschikbaar? Over een maand begint het “help mijn zonnepanelen vallen uit vanwege te hoge voltages seizoen” weer dus zou fijn zijn als dit asap beschikbaar is.
Het voltage is bij mij alleen niet zichtbaar bij de P1 meter informatie, daar staat 'N/A'. Nu heb ik 3-fase aansluiting, dus zou ik ook 3 verschillende voltages verwachten. Weet jij, of iemand anders, of de voltage van een 3 fase aansluiting ook in de app zichtbaar is? Of is dat ook nog afhankelijk van je slimme meter?
Hmm, das wel apart. Wel laatste versie van de app?Tehh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Nu heb ik nog nooit last gehad van een uitvallende omvormer, maar de rest van de straat wél. Misschien zit ik aan het eind van de kabel, misschien iets anders. Ik was alleen wel benieuwd naar het voltage wat hier dan gemeten wordt.
Het voltage is bij mij alleen niet zichtbaar bij de P1 meter informatie, daar staat 'N/A'. Nu heb ik 3-fase aansluiting, dus zou ik ook 3 verschillende voltages verwachten. Weet jij, of iemand anders, of de voltage van een 3 fase aansluiting ook in de app zichtbaar is? Of is dat ook nog afhankelijk van je slimme meter?
Heb wel gehoord dat binnenkort misschien spanningsgrafiek eindelijk komt.
Ik dacht dat je daarvoor een dsmr5.0 slimme meter voor nodig hebtTehh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Nu heb ik nog nooit last gehad van een uitvallende omvormer, maar de rest van de straat wél. Misschien zit ik aan het eind van de kabel, misschien iets anders. Ik was alleen wel benieuwd naar het voltage wat hier dan gemeten wordt.
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Ik heb sinds kort een slimme meter met P1-meter van homewizard. Er is alleen nog geen spanning grafiek, maar je kunt de waarden wel aflezen bij meters in de app.mathijshooi schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:32:
[...]
Hmm, das wel apart. Wel laatste versie van de app?
Heb wel gehoord dat binnenkort misschien spanningsgrafiek eindelijk komt.
/f/image/vmlkzFCJnRAzgHszeEiXLp1k.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 12-05-2024 19:01 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
N/A: not available. Je hebt waarschijnlijk een DSMR 4.2 Slimme meter, die heeft geen ondersteuning voor voltage.Tehh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Ook @mathijshooi @Toby-WanDCSBL schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:20:
[...]
N/A: not available. Je hebt waarschijnlijk een DSMR 4.2 Slimme meter, die heeft geen ondersteuning voor voltage.
Dat verklaart e.e.a., even gekeken en hier hangt een DMSR 4.0. Misschien dat daarom mijn omvormers niet uitgaan, ze weten niet dat de spanning te hoog is
De omvormer weet niets van de DMSR meter. Die meet dat zelf (want hij moet immers zelf de juiste 'sinus' maken vanuit DC spanning). Dus dat heeft echt een andere oorzaak.Tehh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:37:
[...]
Ook @mathijshooi @Toby-Wan
Dat verklaart e.e.a., even gekeken en hier hangt een DMSR 4.0. Misschien dat daarom mijn omvormers niet uitgaan, ze weten niet dat de spanning te hoog is
(veel omvormers kan j ehet instellen, wellicht staat die van jou wat hoger ingesteld)
I know, het was als grap bedoeld. Vandaar de knipoog aan het eind. Ik denk dat ik gewoon geluk heb met waar mijn huis staat t.o.v. de wijkkast.IJsbeer schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:03:
[...]
De omvormer weet niets van de DMSR meter. Die meet dat zelf (want hij moet immers zelf de juiste 'sinus' maken vanuit DC spanning). Dus dat heeft echt een andere oorzaak.
(veel omvormers kan j ehet instellen, wellicht staat die van jou wat hoger ingesteld)
Wat betreft die fout in de berekening. Ben je misschien dit stukje vergeten uit de oude scripts ?
Dit was oorspronkelijk 7 digits, maar heb ik aangepast naar 8 omdat mijn meter al boven de 10000 zit.
#P1 Meter drops trailing decimal zero's, so add them back and after cut excess zero's if preset (cut to 8 digits)
meter1=0"$meter1"000
meter1="${meter1:0:8}"
meter2=0"$meter2"000
meter2="${meter2:0:8}"
meter3=0"$meter3"000
meter3="${meter3:0:8}"
meter4=0"$meter4"000
meter4="${meter4:0:8}"
Je kunt dit bij mij niet zien op de P1 meter. Ik heb 2 losse HW kWh meters en daar zie je het voltage wel. Helaas vandaag veel uitval, omdat ik 253 volt + heb. Zelfs het laden van de auto helpt dan niet meerTehh schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:24:
[...]
Ik vermoed van wel ja, had dat stukje eruit gehaald omdat het niet goed leek te werken.Kroonkurk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:37:
@ThinkPad
Wat betreft die fout in de berekening. Ben je misschien dit stukje vergeten uit de oude scripts ?
[...]
Heb het script nu een dag of 3 lopen en zie dat telkens zodra de panelen wat beginnen te doen, de 'energy used' op tilt slaat. Vanwege andere zaken nog niet verder weer naar gekeken. Bash is ook wat beroerd programmeren met dit soort dingen. Zal er komende week nog eens induiken.
Dank iig voor het meedenken.
Edit: dat lijkt idd de fix te zijn. Nog even een paar dagen aankijken. Heb het aangepaste script in m'n eerdere post geupdate.
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 18-05-2024 21:29 ]
Ben jaloers op jouw spanningswaarden. Zie hier op 18 april om 11:43:PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:59:
[...]
Ik heb sinds kort een slimme meter met P1-meter van homewizard. Er is alleen nog geen spanning grafiek, maar je kunt de waarden wel aflezen bij meters in de app.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/tWdgN3CUNJLhutsWt12m6SCf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 63% gewijzigd door MajaMestreech op 12-05-2024 22:00 ]
Nee, maar werkt alleen op de nieuwere DSMR 5 meters. Ik vermoed dat jij nog een ouder type slimme meter hebt, die stuurt geen spanning mee in z'n berichten helaas.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2024 22:53 ]
Maar zelfs stroom import en export staan bij mij op 0..ThinkPad schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:52:
[...]
Nee, maar werkt alleen op de nieuwere DSMR 5 meters. Ik vermoed dat jij nog een ouder type slimme meter hebt, die stuurt geen spanning mee in z'n berichten helaas.
Ik gebruik Home Assistant voor alle Homewizard sockets en meters. Een overzicht van vandaag (max 243).MajaMestreech schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:54:
[...]
Ben jaloers op jouw spanningswaarden. Zie hier op 18 april om 11:43:
(Ik heb de slimme meter (dsmr5) en P1 meter vanaf 19 april)
:strip_exif()/f/image/enlruTxMDdeb6aySgODZlSyW.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt geen WiFi verbinding !Olaf van der Spek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:37:
Is dat een betaalde feature?
Alle meterstanden staan op 0Olaf van der Spek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:06:
[...]
Niet?
Alles werkt verder normaal.
[Afbeelding]
De laatste bekende WiFi sterkte is niet aangegeven. Bij mij kleurt dat groen bij 100% sterkte. Heb je wel grafieken van de vermogens van de zon, totaal en gebruik ?
YepPeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:11:
[...]
De laatste bekende WiFi sterkte is niet aangegeven. Bij mij kleurt dat groen bij 100% sterkte. Heb je wel grafieken van de vermogens van de zon, totaal en gebruik ?
/f/image/sqAN7PdjX6KCJOctGUjiWk63.png?f=fotoalbum_large)
Je hebt ook geen software versie erop staan.
Kun je eens proberen op de drie puntjes rechtsboven en op controleer op updates klikken ?
PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:20:
[...]
Je hebt ook geen software versie erop staan.
Kun je eens proberen op de drie puntjes rechtsboven en op controleer op updates klikken ?
/f/image/4MruLAUjwUSjQrzvq4RqfPfs.png?f=fotoalbum_large)
Raar, het laatste wat je kunt doen is de app sluiten en opnieuw opstarten...
Gaat dat allemaal goed...?
Live from Denmark
Bingo!PeteSplit schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:25:
[...]
Raar, het laatste wat je kunt doen is de app sluiten en opnieuw opstarten...
Bugje in de app blijkbaar.
Ik zie nu bij spanning 3x 239V, is dat normaal rond middernacht?
De spanning zou gemiddeld 230 V moeten zijn, maar is afhankelijk van gebruik en levering, op alle fasen verschillend, bij mij variërend tussen 225 en 245 Volt.Olaf van der Spek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Bingo!
230V is normaal en in NL hebben we afgesproken dat de spanning 10% lager of hoger mag zijn (207-253V). Bij 253V schakelt je zonnepanelen-omvormer af.Olaf van der Spek schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:28:
[...]
Bingo!
Ik zou nog eens rond het middaguur kijken op een flink zonnige dag. Als je problemen hebt met uitval van je zonnepanelen en je hebt een 1-fase omvormer, dan kan het soms helpen om de omvormer op een fase met lagere spanning te laten aansluiten, om zodoende uitval te voorkomen. Maar daar lijkt in de opwekgrafiek bij jou geen sprake van
[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2024 23:36 ]
Ik heb afgelopen dagen meerdere malen gekeken.
7u : 239V
10u : 239V
13u: 239V
15u: 239V
18u: 239V
3u snachts (ben wakker geschoten): 239V
Is de meter stuk of is dit normaal?
Ja hoor. Al 3 jaar zonder problemen!hansie_k schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:26:
Mensen hier ervaring met de HomeWizard splitter in combinatie met de P1 meter en load balancing van een Alfen laadpaal?
Lijkt me niet goed nee, zelfs tijdens de nacht fluctureert hij hier enkele volts.99ruud99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 03:14:
Klein vraagje,
Voor levering 0 ct (of het normale tarief) en voor teruglevering een gewogen gemiddelde berekenen zodat het totaal aan het eind van het jaar klopt. Of je er gewoon niet druk over maken.jesco_white schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:19:
Hoe kun je nu het beste de stroomtarieven een beetje zuiver houden in de app, nu je nog 100% kunt salderen? Ik lever op jaarbasis meer terug dan dat ik opneem. Als ik de daadwerkelijke terugleververgoeding invul van ong. 6 cent dan lijkt het alsof ik behoorlijke kosten maak voor opgenomen stroom. Als ik het normale stroomtarief onder teruglevering invul (want salderen), dan lijkt het alsof ik veel meer geld terugkrijg.
Ik gebruik de Homewizard voor loadbalancing van laadpalen. De laadpaal zelf kan ik via een kabel aansluiten, maar als de mensen van provider (en Wifiwachtwoord) veranderen, werkt de loadbalancing niet meer.
Je kunt WiFi gewoon hetzelfde houden na veranderen van provider..Kakola schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:12:
Ik vind de P1-meter een topproductje, maar ik wou dat er een versie bestond met Ethernetaansluiting.
Ik gebruik de Homewizard voor loadbalancing van laadpalen. De laadpaal zelf kan ik via een kabel aansluiten, maar als de mensen van provider (en Wifiwachtwoord) veranderen, werkt de loadbalancing niet meer.
Het leukst zou zijn als je de 'slimme' meter zelf op het netwerk zou kunnen aansluiten zodat je de P1 niet eens nodig hebt.
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-05-2024 10:19 ]
Over welke meter heb je het?99ruud99 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 03:14:
Klein vraagje,
En ik zou me er eigenlijk geen zorgen over maken. Als je een mooie constante spanning hebt (die kan fluctueren binnen de afwijking van je meter) dan zegt het gewoon dat het net de spanningsverschillen goed weet de dempen. Kan het zijn dat je ergens afgelegen woont?
Want in de stad heb je doorgaans last van het gebruik (of de opwek) van je buurt. Als in de winter iedereen zijn warmtepomp of elektrische verwarming aanzet dan daalt de spanning iets, terwijl als in het voorjaar de zon weer gaat schijnen en alle zonnepanelen lekker gaan opwekken dan stijgt die spanning weer.
Je kunt een elektra-kabel een beetje zien als een waterleiding. Met een pomp wordt geprobeerd om een constante druk op die leiding te zetten. Echter, als er een kraantje open gaat dan daalt de druk in de nabijheid van dat kraantje, tot het drukverschil de pomp bereikt, die dan minder weerstand voelt en zo automatisch meer water die leiding in laat stromen. Dat duurt totdat het kraantje weer dicht gedraaid wordt. Dan ontstaat er een overdruk op de leiding en pas als die overdruk de pomp heeft bereikt, zal de pomp de extra weerstand opmerken en kan hij geen water meer in de leiding pompen.
Hoe verder jij van dat kraantje af zit, hoe minder jij van dat drukverlies zult merken. De leiding 'dempt' dat als het ware. Zit je dicht bij dat kraantje dan kun je merken dat er soms net iets meer of minder water per minuut uit je eigen kraantje stroomt (al zou je wel een nauwkeurig moeten meten). Zit je ver van dat kraantje vandaan, dan merk je er wellicht helemaal niets van.
Als ik verschillende verhalen hier lees dan ben ik toch wel blij dat bij mij het Voltage op een zonnige dag als vandaag (met bij mij al 3400W realtime opwek) niet boven de 239V komt, dan ben ik niet bang dat mijn omvormer er binnenkort een keer uitklapt
Bij de endphase laat hij zien welk bedrag hij terug levert maar de solax niet.
Waar kan ik dat instellen?
Niet met de Alfen laadpaal, maar wel met een Zaptec Gohansie_k schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:26:
Mensen hier ervaring met de HomeWizard splitter in combinatie met de P1 meter en load balancing van een Alfen laadpaal?
Bij mij werkte load balancing niet tenzij ik een usb voeding aan de splitter hing. De slimme meter geeft toch niet voldoende puf voor de splitter om de wifi load balancing te voeden (met een Tibber Pulse dan wel).
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
[ Voor 99% gewijzigd door hansie_k op 13-05-2024 22:03 ]
Live from Denmark
Bedankt voor de tip!EVfan schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:55:
[...]
Niet met de Alfen laadpaal, maar wel met een Zaptec Go
Bij mij werkte load balancing niet tenzij ik een usb voeding aan de splitter hing. De slimme meter geeft toch niet voldoende puf voor de splitter om de wifi load balancing te voeden (met een Tibber Pulse dan wel).
Wordt even zoeken naar een usb kabeltje... 😉
Twijfelde nog om die er bij te bestellen...nu te laat.
Live from Denmark
Toendertijd was dit niet mogelijk, maar krijg nu een mail dat de display ook temperatuur etc kan weergeven. Betekend dat hij dan ook al die info in de homewizard en homey app rapporteert? Of toch alleen op het schermpje?rolandmegens schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 13:07:
Bij een Energy Display, kan ik dan ook alle gemeten waardes uitlezen in Homey? Dus temperatuur van de kamer, en luchtvochtigheid etc.
En wat voor nauwkeurigheden en intervallen hebben de temperatuur en luchtvochtigheidssensoren?
Temperatuur en vochtigheid zie je in de app (en web-app) ook als grafiek sinds pas.....ook in de nu-grafiek. Deze dag-grafieken hebben een interval van 5m net als de andere. Homey heb ik geen ervaring mee.rolandmegens schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 07:15:
[...]
Toendertijd was dit niet mogelijk, maar krijg nu een mail dat de display ook temperatuur etc kan weergeven. Betekend dat hij dan ook al die info in de homewizard en homey app rapporteert? Of toch alleen op het schermpje?
Ja ze staan op het display wel beide
Trotse vader x 2!| Profiel volspammen mag hier: Klik
1) bestaat er ook een P2 home wizard metertje? Bij mij zit in P1 een zendertje dat verbonden is met June energy leverancier, die mij automatisch naar de goedkoopste energie leverancier stuurt. (dus altijd goedkoopste energie tarief.
2) De HomeWizard Wi-Fi Energy Socket (3680W) bestaat die ook met een aardingpin (Belgische aansluiting)
Je bedoelt dat je P1 poort bezet is? Dan kun je een P1 splitter gebruiken. Ik gebruik zo 3 P1 poorten.8xErwin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
Hallo,
1) bestaat er ook een P2 home wizard metertje? Bij mij zit in P1 een zendertje dat verbonden is met June energy leverancier, die mij automatisch naar de goedkoopste energie leverancier stuurt. (dus altijd goedkoopste energie tarief.
De aardingspin zit in je (Belgische) stopcontact.8xErwin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
2) De HomeWizard Wi-Fi Energy Socket (3680W) bestaat die ook met een aardingpin (Belgische aansluiting)
De HW energy socket is voorzien van zowel randaard (NL) als een vrouwelijke aansluiting voor de B/FR aardingspin.
Ik heb daar zelf een workaround voor, namelijk een 2e display. Temp grafiek van het eerste display, RV van het 2e display en dan dus netjes beide grafieken onder elkaarSideSwipe schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:31:
Enige irritante is dat je in de app niet twee grafieken hebt voor temperatuur en luchtvochtigheid...
Ja ze staan op het display wel beide
Zoals @SjigEd zei: actieve P1 splitter is daarvoor bedoeld.8xErwin schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:45:
Hallo,
T.a.v. vraag 2, zover ik weet niet. De energy socket kan wel op een stopcontact met aardpin, maar heeft er zelf geen. Maar vraag het vooral de klantenservice van @HomeWizard_NL voor de zekerheid.
Mijn reviews al gezien?
linker grote cirkel: p1 meter realtime
rechter display grote circel: p1 meter dagtotaal (gesaldeerd)
linker kleine circel boven: airco realtime
rechter display: airco dagtotaal
linker kleine circel onder: zonnepanelen realtime
rechter display: zonnepanelen dagtotaal
Rechts onderin totaal stroomverbruik realtime(zonneverbruik+import)
en rechter display rechtsonder: totaal stroomverbruik dagtotaal (zonneverbruik+import).
Beide halen stroom uit de monitor, waar ze onder staan, met het meegeleverde usb naar usb-c kabeltje.
Btw realtime voor het display betekent elke 5s verversing van de waardes van de cirkels op het linker display.
:strip_exif()/f/image/raGagvV9OX9R3v6R8NPGaeKy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door HE1 op 14-05-2024 13:55 ]
Top dat die info nu wel in de app staat, prima kans dat hij dan ook in Homey gewoon beschikbaar is (net als alle andere homewizard data).HE1 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:05:
[...]
Temperatuur en vochtigheid zie je in de app (en web-app) ook als grafiek sinds pas.....ook in de nu-grafiek. Deze dag-grafieken hebben een interval van 5m net als de andere. Homey heb ik geen ervaring mee.
Iemand die dit kan bevestigen?
En ik neem aan dat de meetnauwkeurigheid best goed is van de temperatuursensor?
Als dit werkt ga ik er namelijk waarschijnlijk 1 bestellen (ik heb een betrouwbare, nauwkeurige en bedrade temperatuursensor nodig die met homey te koppelen is; die draadloze werken toch niet altijd even goed)
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic