Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Niets.
Die goedkopere modellen spreken nog steeds niet.
En dat vind ik persoonlijk maar goed ook. Wanneer ze al probleemloos doen wat ik van ze verwacht en dat liefst jarenlang ben ik al tevreden over hun prestaties.
Kwaliteit meet je bij huishoudtoestellen doorgaans ook niet af aan de hoeveelheid gekwetter dat het produceert.
Integendeel, doorgaans worden ze daar zelf zo moe van dat ze (steeds) vroeger zelf de handdoek in de ring gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb vandaag de P1-meter aangesloten aan mijn (nieuwe) slimme meter.
Nu kan ik van alle HW-sockets het licht dimmen, maar zie bij de P1-meter deze functie niet.

Kan dit groen lampje niet gedimd worden ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:15

Yucko

One clown to rule them all !

niet dat ik weet, maar goed .. hij hangt in de meterkast, dus hoeveel last heb je er van?

Zelf vind ik het wel prettig dat ik eventueel kan zien wanneer hij niet verbonden is met het internet (led kleurt dan rood)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Yucko schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 16:00:
niet dat ik weet, maar goed .. hij hangt in de meterkast, dus hoeveel last heb je er van?

Zelf vind ik het wel prettig dat ik eventueel kan zien wanneer hij niet verbonden is met het internet (led kleurt dan rood)
Ja, een lampje in de meterkast, maakt wel niets uit.
De sockets vind ik wat te fel (als ze niet achter een kast zitten) en ik heb die naar 10% gedimd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PeteSplit schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:54:
Ik heb vandaag de P1-meter aangesloten aan mijn (nieuwe) slimme meter.
Nu kan ik van alle HW-sockets het licht dimmen, maar zie bij de P1-meter deze functie niet.

Kan dit groen lampje niet gedimd worden ?
Neen.
En de energie moet je zelf ook niet betalen want die neemt ie rechtstreeks van de meter (indien de P1 poort van je meter voldoende energie kan leveren, dus ergens vanaf versie 5.0).
Hier past de P1 meter juist achter het klepje van de P1 poort dus zie je alleen nog maar een flauw groen/rood schijnsel door de klep.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

IvoB2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:40:
[...]

Neen.
En de energie moet je zelf ook niet betalen want die neemt ie rechtstreeks van de meter (indien de P1 poort van je meter voldoende energie kan leveren, dus ergens vanaf versie 5.0).
Hier past de P1 meter juist achter het klepje van de P1 poort dus zie je alleen nog maar een flauw groen/rood schijnsel door de klep.
Ik heb een nieuwe ZIV 5CTA :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjxsC_YoUyTxu-L0_PZ_HTy3fxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p92CGNFYQlLcO1CacRLKvM01.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buDKGGFwxtNrfX-eahcO_XVUkZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KLdikjswbIPQ8FoHPMR0tvCk.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds gisteren ook een KWH meter in de meterkast, toch een vraag over deze grafiek.
Omdat mijn terugleververgoeding 0,05 cent is geeft hij vanmorgen bovenstaande bedrag aan.

Maar omdat deze stroom direct verbruikt is in mijn huis is de besparing toch veel hoger dan die 0,05 cent per kWh? Namelijk 0,37 cent die ik anders had moeten betalen als ik geen panelen had gehad.

Hoe kan ik nu via de kWh meter makkelijk bijhouden in welke termijn ik mijn panelen heb terugverdiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dirk0s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:22:
[Afbeelding]

Sinds gisteren ook een KWH meter in de meterkast, toch een vraag over deze grafiek.
Omdat mijn terugleververgoeding 0,05 cent is geeft hij vanmorgen bovenstaande bedrag aan.

Maar omdat deze stroom direct verbruikt is in mijn huis is de besparing toch veel hoger dan die 0,05 cent per kWh? Namelijk 0,37 cent die ik anders had moeten betalen als ik geen panelen had gehad.

Hoe kan ik nu via de kWh meter makkelijk bijhouden in welke termijn ik mijn panelen heb terugverdiend?
Ik heb sinds gisteren een P1 meter en heb op verschillende verbruikers HW-sockets.
Sinds het gebruik van de P1 meter heb ik 4 grafieken erbij gekregen. Ook een met stroomtotaal (total power). Ik denk dat deze dan het verschil aangeeft, van en naar het net (zonder verbruik in huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xruui4N3tLZpBCFnB0IGvMgLp_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AHMllRtCvzutwdDtEdDaRLZo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk0s
PeteSplit schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:51:
[...]

Ik heb sinds gisteren een P1 meter en heb op verschillende verbruikers HW-sockets.
Sinds het gebruik van de P1 meter heb ik 4 grafieken erbij gekregen. Ook een met stroomtotaal (total power). Ik denk dat deze dan het verschil aangeeft, van en naar het net (zonder verbruik in huis).

[Afbeelding]
Maar je ziet nu toch nergens dat b.v. de 6 opgewekte KWH's die direct voor het huis gebruikt zijn je vandaag (6*0,37) 2,22 euro opgeleverd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2

Een TLV van 0,05 cent/kWh is uiteraard bijna niets.
Is de TLV geen 5 cent per kWh?
Dan klopt de rekening wel want bij 0,8 kWh injectie krijg je 4 cent TLV en dat is wat de meter ook aangeeft, nl. 4 cent of 0,04 euro.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 20-04-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamahaa
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:32
Als eerste wil ik zeggen dat wat ik hieronder schrijf niet zeker weet dus ben geen expert op dit gebied!!

Maar ik denk dat er een aantal begrippen mogelijk door elkaar lopen. En als iemand zeker weet! dat ik mis zit verbeter me dan.

Eigengebruik ( houd de hw app bij) mits de juiste metingen bv via seperate kw uur meter voor panelen) is altijd 1 op 1 kosten wegstrepen.
Salderen (vind eigenlijk ook bij eigengebruik ter plekke plaats) is ook 1-1 kosten weg te strepen. Maw als je bovenop je eigen gebruik ( daarom is goed meten ook van belang) ook nog 10kw injecteerd kan je die 10kw later gewoon weer 1-1 later gebruiken ( eigenlijk is op die fase je meter gewoon teruggezet).

Dan heb je nog terugleveren. Wat niet altijd, afhankeijk van je contract, hetzelfde is als salderen! Maw als je per jaar bv 600 hebt terug geleverd maar over dat jaar maar 500 hebt gebruikt dat heb je 100 ter waarde van je contract terug te leveren en daar krijg je de teruglever vergoeding voor. Alles afhankelijk van je contract.

Nogmaals ik kan het echt mis hebben en als iemand dat zeker weet ( of beter kan uitleggen) hoor ik het graag. Zonnige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

PeteSplit schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:51:
[...]

[Afbeelding]
die 5 grafieken zijn niet van hetzelfde moment neem ik aan? anders begrijp ik niets van die getallen.....de namen van een aantal grafieken vindt ik ook verwarrend, 'power', 'power usage' en 'total power'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HE1

HE1

[Afbeelding]

tja, zal met de app niet echt lukken.

Wat ik zelf doe is elke maand het maandtotaal per grafiek ff in een excel invoeren. Van daaruit kan je er mee doen wat je wil, heb onderstaande geknutseld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0yZUyrf1hYMo-tLwy0TK7CdMxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KdX9400YsFvFx724quxwqmj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:20
Dirk0s schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 12:56:
[...]

Maar je ziet nu toch nergens dat b.v. de 6 opgewekte KWH's die direct voor het huis gebruikt zijn je vandaag (6*0,37) 2,22 euro opgeleverd hebben?
Zolang we nog salderen, heb ik de TLV gelijk ingevuld als de stroomprijs bij afname. Dit werkt natuurlijk alleen bij salderen && niet meer terugleveren dan verbruiken op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
HE1 schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 15:26:
[...]

tja, zal met de app niet echt lukken.

Wat ik zelf doe is elke maand het maandtotaal per grafiek ff in een excel invoeren. Van daaruit kan je er mee doen wat je wil, heb onderstaande geknutseld:

[Afbeelding]
Wel jammer dat het niet lukt via de app. De data is er volgens mij wel gewoon, je hebt er alleen geen bedrag aan hangen.
Volgens mij is het in deze grafiek gewoon de blauwe kleur : 12,7 kWh wat ik gister zelf opgewekt heb en direct verbruikt in het huis. Zou mooi zijn als de app daar dan het bedrag aan hangt wat je er normaal voor zou betalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nzFgSmDDxhbu4Je8Ih_WxlrNPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3GjLcU5VS8UIIeD0xvojnIg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Salderen werkt nog steeds op jaarbasis.
Het zou fijn zijn als de app verbruik en opgewekt kan weergeven vanaf de datum van de nota van energieleverancier.

Nu moet ik in mijn hoofd een paar maanden bij elkaar tellen.
Maar dat is weer goed voor de grijze cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Leif schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:
Het zou fijn zijn als de app verbruik en opgewekt kan weergeven vanaf de datum van de nota van energieleverancier.

kan dit niet dmv aanpassen van startmaand in de app?? Dan heb je toch bv een overzicht van maart naar maart .. toch??

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Leif schreef op zondag 21 april 2024 @ 10:10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c643vBQfdP3rLiVntvXXx0jKjPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/esAiepnZxZRGV5ojLAZaHkZr.png?f=fotoalbum_large

Zoek je deze instelling onder tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:29
mathijshooi schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 10:41:
@HomeWizard_NL nieuw jaar nieuwe ronde nieuwe kansen. Inmiddels is in de app per meter het voltage per fase te zien. Wanneer is dit in grafiek vorm beschikbaar? Over een maand begint het “help mijn zonnepanelen vallen uit vanwege te hoge voltages seizoen” weer dus zou fijn zijn als dit asap beschikbaar is.
Wij zijn er vanochtend al achter gekomen dat je het per meter kan zien, lekker vlug weer :)

Maar, ideale functie vind ik. Voor ons vooral mooi om te zien dat we standaard een goede waarde hebben en dat vooralsnog stevige zon daar geen impact op heeft. Vooral ook prettig als soort van 0-meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:50
Ik lees die meter hier uit in HA, hier in de wijk is het niet best :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KXjuq8oEcRFQNfliM4Gw6xUeQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlCxA6QNta6WnJ7gQLZaoGt7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Nachtapotheker schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:50:
Is het ook niet zo, dat degene het dichtste bij de bron de hoogste spanning krijgt ?
Ik heb mijn omvormer 20% teruggeschroefd (afgevlakt in grafiek) en ik zie ook het effect op de spanning (op de P1-meter in huis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6jur2UDHCyKOob5tADlFWfRgwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eb5w56D54zvBokKuIQD0V49M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
PeteSplit schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:37:
[...]

Is het ook niet zo, dat degene het dichtste bij de bron de hoogste spanning krijgt ?
Ik heb mijn omvormer 20% teruggeschroefd (afgevlakt in grafiek) en ik zie ook het effect op de spanning (op de P1-meter in huis).

[Afbeelding]
Dat durf ik niet te zeggen, ik weet wel dat hoe langer/dunner de kabel van de meterkast tot de omvormers hoe hoger de spanning daar is en hoe eerder het afslaat.
Hier gaat de netspanning in de meterkast bij iedere zonnestraal midden op de dag naar 250-253v gelukkig heb ik micro omvormers verdeeld over 3 fasen, dat draait meestal redelijk door, al vallen er soms wel 2 of 3 kortstondig even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:59
PeteSplit schreef op zondag 21 april 2024 @ 15:37:
[...]

[Afbeelding]
Zo te zien is 20% wel wat te veel. Waarom maak je het niet dynamisch naar gelang van het voltage? Dit is zonde voor je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
mathijshooi schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:02:
[...]

Zo te zien is 20% wel wat te veel. Waarom maak je het niet dynamisch naar gelang van het voltage? Dit is zonde voor je zo.
Mja ik zie het voltage ook niet in de buurt van de 253 komen. Hier is dat aan de orde van de dag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:36
Nachtapotheker schreef op zondag 21 april 2024 @ 11:50:

[Afbeelding]
Dit is precies waar ik bang voor ben bij ons!
Mn buurman die meer panelen heeft en dezeflde orientatie heeft nergens last van en bij ons vliegen er al panelen uit op zonnige dagen sinds vorige maand en ik meet vaak 250V tot 253V op het stopcontact :'(
Iemand een idee of het de moeite waard is om over te stappen op 3 fasen om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinamar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:34
Verplaatst

[ Voor 105% gewijzigd door tinamar op 22-04-2024 15:21 ]

🇧🇪3000Wp 155°/ 1 Venus E (Gen2) v153, BMS (v214) CT003 (v116) , DM XS212,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
J-sto schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:05:
[...]

Mn buurman die meer panelen heeft en dezeflde orientatie heeft nergens last van en bij ons vliegen er al panelen uit op zonnige dagen sinds vorige maand en ik meet vaak 250V tot 253V op het stopcontact :'(
Iemand een idee of het de moeite waard is om over te stappen op 3 fasen om dit op te lossen?
Heb je micro omvormers of een string omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:36
Nachtapotheker schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:20:
[...]

Heb je micro omvormers of een string omvormer?
9 micro omvormers, enphase IQ8plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
J-sto schreef op maandag 22 april 2024 @ 10:26:
[...]

9 micro omvormers, enphase IQ8plus.
Dan hangt het er vanaf hoe het op het dak is aangesloten of je makkelijk naar 3 fasen kan of niet. Het gaat zeker helpen. Ik had zelf 12 stuks op 1 fase, dat ging niet (soms viel de helft uit) daarna zijn we naar 3 fasen gegaan met ook dikkere kabels en de panelen verdeeld. Dat gaat op wat extremen na best goed :)
Zou even met de zonnepanelen installateur kijken wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:19
[...]

De aansluiting van de omvormers naar de meterkast is ook van belang. De dikte en lengte is erg van invloed op de spanning,
Panelen zijn bij mij aangesloten op de PV met een ca 20 meter kabel en de spanningsval is, op een mooie zon dag, ca 6 volt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebTAfHAQwvsiVN4tIiV61hzTyQs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BCaiXfUMAUxx399jM5GGhSlm.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ross11 op 22-04-2024 12:26 ]

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Heb je 3 fasen in huis en een digitale of slimme meter, of heb je maar een fase in de meterkast aangesloten ?

Waarom deze vraag.

Vaak bij aanleg van elektriciteit bij woningen in een straat, wordt elk huis op een volgende fase aangesloten. Bijvoorbeeld huis nr 1 op fase 1 / huis nr. 3 op fase 2 / huis nr 5 op fase 3 om een zo goed mogelijke belasting van het net. Als je het probleem voorlegt aan de netbeheerder zal deze ook eerst nagaan of de belasting in de straat goed verdeelt is.

Zelf kun je dit ook nagaan, als je een 3 fasen groepenkast hebt (vaak bij grotere woningen), dan kun je via de meter kijken, op welke fase dit voltage vaak voorkomt. Of je kunt kijken, op welke fase dit weinig voorkomt en dan jouw zonnepanelen aansluiten op deze andere fase (Ook kun je grootverbruikers, verwarming, airco, vrieskast op de fase aansluiten om het voltage te verlagen).

Overstappen op 3 fasen (aansluiten van de andere twee fasen) kan door een elektricien gedaan worden die een zegel bevoegdheid heeft. Je kunt dan ook meteen de groepenkast wat aanpassen (beter verdelen). Als het mogelijk is kun je ook een 3 fasen omvormer laten plaatsen (of micro omvormers verdelen).

Ik heb zelf een drie fase string omvormer met 12 panelen op een string (zo aanbevolen door fabrikant omvormer) en had thuis al een 3 fasen groepen kast. Het hoogste voltage op een fase (is altijd dezelfde fase) dat ik gezien heb is 251 V geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 22-04-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ross11 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
[...]

De aansluiting van de omvormers naar de meterkast is ook van belang. De dikte en lengte is erg van invloed op de spanning,
Panelen zijn bij mij aangesloten op de PV met een ca 20 meter kabel en de spanningsval is, op een mooie zon dag, ca 6 volt.
Ik wist niet dat dit niet gelijk is, daarom even hier thuis gekeken en snel naast elkaar gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afSjZK6XeTcWB1QXO8JPo6KHza8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nkWY6UpKODGEfw7GgSFNgCF8.png?f=user_large

Op het omvormer portal heb ik altijd grote waarden op fase 2 (minste verbruikers hierop in huis). Maar nu bedenk ik mij, dat de fase 2 op de omvormer niet gelijk hoeft te zijn aan de fase 2 van de p1-meter 8)7

Betere volgorde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCv5a_Nf1KR-vIk5f_fwgeM-7U4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jDUff84YdBmWBZlQ2cJzwUMm.png?f=user_large

De fase volgorde moet natuurlijk wel gelijk zijn 1-2-3 / 2-3-1 / 3-1-2

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 22-04-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:52
Vraagje voor de Belgen hier (die HomeWizard API gebruiken):
Ik gebruik nu al even de HomeWizard integratie in Home Assistant en krijg daar ook altijd "Piekverbruik huidige maand" te zien. Bij ons zit die altijd rond 3 kW. Nu ging ik eens kijken op mijn.fluvius.be en daar zie ik dat onze maandpiek de afgelopen maanden gemiddeld 4,8 kW was (minimum waarde volgens Fluvius was 4 kW). Dat is toch wel een redelijk verschil.

Zien jullie daar ook zo'n verschil?

(Moet er wel bij zeggen dat er bij mijn.fluvius.be regelmatig data ontbreekt. Bij het dagelijks verbruik staat heel vaak "Geschatte waarde")

EDIT:
ik zie nu bij Historiek piekvermogen ook overal "Geschatte waarde" staan. Dat kan wel eens verklaren waarom het niet klopt. Ik vertrouw wel op de HomeWizard API.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVnrmUdoXRzyBDn3Ng13XdaHncU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G3pUVGuQIIOO5D40YVe0v7ez.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door nujtrug op 22-04-2024 13:37 ]

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Ross11 schreef op maandag 22 april 2024 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]
Klopt helemaal, dikte, lengte van de kabel en de hoeveelheid stroom die er doorheen loopt hebben bepalen samen de spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
PeteSplit schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:36:
[...]
Vaak bij aanleg van elektriciteit bij woningen in een straat, wordt elk huis op een volgende fase aangesloten. Bijvoorbeeld huis nr 1 op fase 1 / huis nr. 3 op fase 2 / huis nr 5 op fase 3 om een zo goed mogelijke belasting van het net. Als je het probleem voorlegt aan de netbeheerder zal deze ook eerst nagaan of de belasting in de straat goed verdeelt is.
Zelfde ervaring toen we hier van analoge meter naar digitale meter overschakelden.
De installateurs van de netbeheerder hadden een schema bij met huisnummers waarop stond op welke fase (zelf hebben we monfofase+N) iedere woning op de straat (400V + N) moest aangesloten worden.
De afstand tussen meter/hoofdautomaat en groepenkast bedraagt 60 cm, tussen automatenkast en PV omvormer een 50 cm. En we zijn het vierde woning in de rij vanaf de wijkcabine. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 22-04-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:50
nujtrug schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:26:
Vraagje voor de Belgen hier (die HomeWizard API gebruiken):
Ik gebruik nu al even de HomeWizard integratie in Home Assistant en krijg daar ook altijd "Piekverbruik huidige maand" te zien. Bij ons zit die altijd rond 3 kW. Nu ging ik eens kijken op mijn.fluvius.be en daar zie ik dat onze maandpiek de afgelopen maanden gemiddeld 4,8 kW was (minimum waarde volgens Fluvius was 4 kW). Dat is toch wel een redelijk verschil.

Zien jullie daar ook zo'n verschil?

(Moet er wel bij zeggen dat er bij mijn.fluvius.be regelmatig data ontbreekt. Bij het dagelijks verbruik staat heel vaak "Geschatte waarde")

EDIT:
ik zie nu bij Historiek piekvermogen ook overal "Geschatte waarde" staan. Dat kan wel eens verklaren waarom het niet klopt. Ik vertrouw wel op de HomeWizard API.
[Afbeelding]
Is de periode waarover de piek is gemeten wel hetzelfde? Misschien bij de ene 1 minuut, de andere 5 minuten oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mrwiggs schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:34:
Is de periode waarover de piek is gemeten wel hetzelfde? Misschien bij de ene 1 minuut, de andere 5 minuten oid.
De weerhouden hoogste klokkwartierwaarde (die er toe doet) van de maand bij Fluvius is het gemiddelde gemeten verbruik over 15 minuten (letterlijk per klokkwartier, begin en eindmeting zijn dus telkens volgens start en einde van ieder kwartier op de klok).
De facturatiewaarde (dus wat je effectief betaalt bij afrekening is ook niet de gemeten technische waarde maar per maand teruggebracht naar minstens 2,5 kW (is de gemeten waarde wel hoger dan 2,5 kW zijn de gemeten waarde en de facturatiewaarde gelijk.
De uiteindelijke jaarfactuur is dan nog eens het gemiddelde van de laatste 12 maanden (gemeten hoogste klokkwartier of weerhouden forfaitaire waarde van 2,5 kW)k

De meting moet dus de waarden per klokkwartier weerspiegelen waarbij enkel de hoogste waarde van iedere maand op de DM (subscherm 160) aangehouden wordt (overschreven wanneer de nieuwe waarde de vorige waarde overstijgt) en begint iedere nieuwe maand om 00:00:00 terug van nul te tellen.

De waarden van mijn digitale meter (Fluvius) lopen ook steeds gelijk met de waarden van de energiemeters. (Waarbij de energiemeter uiteraard geen aanpassing naar boven doet tot de forfaitaire grens van 2,5 kW).

[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 22-04-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:52
mrwiggs schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:34:
[...]

Als ik de documentatie van de integratie lees veronderstel ik dat ze gewoon de kwartierwaarden tonen + de hoogste piek van de huidige maand (hoogste kwartierwaarde). Die laatste kan je op mijn.fluvius.be ook zien.
Peak demand: Belgium users are starting to get charged for the peak usage per month (see capaciteitstarief). Two sensors are available: One that shows the current quarterly average and another that shows the peak measured this month. Both these sensors are provided directly from the smart meter and can be used to keep the peak as low as possible.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
nujtrug schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:00:
[...]
de hoogste piek van de huidige maand (hoogste kwartierwaarde). Die laatste kan je op mijn.fluvius.be ook zien.
Op Mijn Fluvius kan je niet alleen de hoogste kwartierwaarde van de huidige maand zien maar alle hoogste maandelijkse kwartierwaarden sinds installatie van de digitale meter.
Klik je in het tabblad piekvermogen op de maandbalk zie je datum en klokkwartier waarop de hoogste waarde werd gegenereerd.
Klik je in het tabblad verbruik/dag dan zie je de historiek van al je kWh verbruik per klokkwartier (en wanneer je dat maal 4 doet heb je telkens de kW piek voor alle klokkwartieren afzonderlijk vanaf opstart digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:42
Is het bij het toevoegen van een SMA omvormer mogelijk om een locatie te selecteren en toe te voegen aan Homewizard?
Aan dit account zijn namelijk meerdere locaties met omvormers gekoppeld in het Sunny Portal account.

[ Voor 9% gewijzigd door nielsn op 22-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:12
!

[ Voor 99% gewijzigd door Simple mind op 22-04-2024 23:03 . Reden: Foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:12
PeteSplit schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:36:
[...]
Overstappen op 3 fasen (aansluiten van de andere twee fasen) kan door een elektricien gedaan worden die een zegel bevoegdheid heeft.
Dit klopt niet: dat mag/kan uiteraard alleen de netbeheerder doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:20
[...]

Bij ons hetzelfde probleem: een beetje zon en dan gaat de spanning op alle drie de fases als heel snel naar 249 - 251 V en knalt de omvormer uit. Dikkere kabels leggen tussen omvormers en meterkast is niet mogelijk.

Vandaag de leverancier gevraagd om te bekijken of we van de 16 panelen (2 strings) pal op het zuiden, 8 panelen (dus 1 string) kunnen opdelen in 4 panelen op het oosten en 4 panelen op het westen. Helaas geen optimizers gebruikt dus hier zullen wel een aantal van nodig zijn.

Iemand goede ervaring met het anders richten van de panelen dan op zuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Simple mind schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:05:
[...]

Dit klopt niet: dat kan alleen de netbeheerder doen!
Toen ik de elektriciteit in mijn huis compleet heb laten vernieuwen, heeft een elektricien ook de groepenkast vernieuwd en er een 3 fasen van gemaakt. Ik heb toen begrepen dat er elektriciens zijn die ook in opdracht van de netbeheerder werken en zegels mogen aanbrengen.

Vrijdag heeft een bedrijf in opdracht van de netbeheerder mijn elektra meter vervangen en deze heeft ook de zegels geplaatst. De netbeheerder besteed heel veel werk uit en heeft daar regionaal contracten met elektra bedrijven. Zij hebben eigen bedrijfskleding en een legitimatie van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
Vastrecht is toch ook anders met 3 fase. Moet je gewoon netjes aanvragen. Een 3 fase aansluiting aanvragen gaat altijd via www.mijnaansluiting.nl. Een onafhankelijke installateur voert de voorbereidende werkzaamheden uit. Vervolgens zorgt je netbeheerder voor de verzwaring van je aansluitin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Naar 3 fase zonder verzwaring is hetzelfde vastrecht.

Ik ben naar 3x25 gegaan, verzwaring naar 3x35 is vier keer zo duur, dat moet je dus niet doen.

Prijzen van mijn netbeheerder:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Aansluitwaarde CapTar in €/jaar incl. btw 
t/m 1 x 10 A(*)                        €    101,54780  
t/m 1 x 10 A                           €    132,81370  
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A(*)  €    395,69540  
> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A     €    426,96130  
> 3 x 25 A t/m 3 x 35 A(**)            €  1.783,13150  
> 3 x 35 A(**)  t/m 3 x 50 A           €  2.623,59120  
> 3 x 50 A t/m 3 x 63 A                €  3.464,05090  
> 3 x 63 A t/m 3 x 80 A                €  4.304,51060

[ Voor 201% gewijzigd door PeteSplit op 22-04-2024 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamahaa
A dank. Voor de aanvulling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MajaMestreech schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:11:
[...]

Bij ons hetzelfde probleem: een beetje zon en dan gaat de spanning op alle drie de fases als heel snel naar 249 - 251 V en knalt de omvormer uit. Dikkere kabels leggen tussen omvormers en meterkast is niet mogelijk.

Vandaag de leverancier gevraagd om te bekijken of we van de 16 panelen (2 strings) pal op het zuiden, 8 panelen (dus 1 string) kunnen opdelen in 4 panelen op het oosten en 4 panelen op het westen. Helaas geen optimizers gebruikt dus hier zullen wel een aantal van nodig zijn.

Iemand goede ervaring met het anders richten van de panelen dan op zuid?
Beetje off topic, maar als ik het zelf zou doen, zou ik, als het mogelijk is op het dak, deze verdeling maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWk5eOhkV_fu_tcoXD-8kzDfz6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhzmr0YTzz5SZR0ebY2pldTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apacer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb vorige week dinsdag een nwe slimme meter gehad voor stroom (SMR 5) met de P1 poort rechtsboven,
dongle volgens voorschrift geinstalleerd, krijgt stroom uit de poort (zichtbaar) , maar krijg hem in de app niet online op 2,4 Ghz wifi.

Kan het te maken hebben met Stedin, die net pas de slimme meter heeft geïnstalleerd, had een F012 fout, maar volgens Eneco is dat een lage foutcode, gaat vanzelf weg, er wordt wel automatisch uitgelezen naar hun, nog even geduld zeggen ze, dan moet het werken.

Moet de meter niet vanaf nieuw gelijk werken met de nieuwe Homewizard dongle?
De dongle laat ook de kleurtjes zien die bij elke installatie stap hoort en ik zie de dongle in mijn netwerk, alleen komt hij niet online bij het 2,4 ghz deel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@apacer : Gezien je hem ook niet in je wifi netwerk ziet, lijkt het me dat daar het issue ligt. Wat ik me zo voor kan stellen: dongle te dicht bij het accesspoint. Of settings in je netwerk die de dongle niet helemaal lekker vinden, weet ze zo niet meer, maar staan er wel wat in dit topic.

Zie bv: IJsbeer in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

[ Voor 14% gewijzigd door IJsbeer op 23-04-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apacer
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-12-2024
IJsbeer schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 16:50:
@apacer : Gezien je hem ook niet in je wifi netwerk ziet, lijkt het me dat daar het issue ligt. Wat ik me zo voor kan stellen: dongle te dicht bij het accesspoint. Of settings in je netwerk die de dongle niet helemaal lekker vinden, weet ze zo niet meer, maar staan er wel wat in dit topic.
Ik zie de dongle wel in mijn netwerk hangen op 1 van mijn Deco Mp4 "potjes", in de homewizard app, staat hij offline.., heel gek dit.
Heb een andere nwe dongle al een keer geïnstalleerd bij mijn broer thuis, alles werkt perfect bij hem.

Ik zoek nog even verder in dit topic, sowieso thx voor je reactie.

Ik zal de accesspoints allen rebooten voor en na installatie vd Homewizard dongle...en natuurlijk netwerk alleen 2,4 Ghz maken

[ Voor 8% gewijzigd door apacer op 23-04-2024 19:27 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Wat is de temperatuur range van de nieuwe stekker? ik wil hem in de schuur plaa,tsen maar heb daar nuk isolatie dus buiten temp = temp. Dus als het 10 graden vriest dan krijgt de stekker dat te verduren. Op de website staat het niet of ik ben blind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
computerjunky schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:03:
Wat is de temperatuur range van de nieuwe stekker? ik wil hem in de schuur plaa,tsen maar heb daar nuk isolatie dus buiten temp = temp. Dus als het 10 graden vriest dan krijgt de stekker dat te verduren. Op de website staat het niet of ik ben blind.
Heb hier 4 stekkers in mijn broeikas al twee jaar, zitten wel droog maar verder gewoon buiten bij weer en wind.
Doen het , afkloppen :) , nog steeds zonder probleem. Door eigen intern gebruik blijven ze wel iets warm en dus droog denk ik.
Temperatuur is wel van -12 tot + 40 geweest en RH van 40 tot 100%.
Zijn wel de oude typen, en is een N=1 geval .

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik krijg momenteel geen metingen door van de watermeter, iemand anders ook last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
ndjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:11:
Ik krijg momenteel geen metingen door van de watermeter, iemand anders ook last van dit probleem?
Hier ook..

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Ook historische data kan ik momenteel niet inzien, dus gokje dat @HomeWizard_NL storing heeft.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:33
ndjong schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:11:
Hier ook.
Ik kreeg het verzoek in de app om de watermeter te kalibreren, maar nadien nog geen data. Wel een meting van het actuele verbruik.

[ Voor 23% gewijzigd door Amersfoort op 24-04-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:41
Amersfoort schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:45:
[...]

Hier ook.
Ik kreeg het verzoek in de app om de watermeter te kalibreren, maar nadien nog geen data. Wel een meting van het actuele verbruik.
Hier ook, na kalibreren weer actuele data, geen historie.
Is inmiddels weer hersteld. Ook de geschiedenis is weer zichtbaar.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Hele specifieke vraag, heeft iemand via router logs/stats een idee hoeveel een P1-meter aan data gebruikt per dag? Beetje bijzondere use case, ik heb straks nog geen eigen internetabonnement in mijn nieuwe woning dus moet ik weten of een losse 4G-hotspot gaat werken of m’n bundel er dan doorheen vliegt.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:14
MacorgaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:44:
Hele specifieke vraag, heeft iemand via router logs/stats een idee hoeveel een P1-meter aan data gebruikt per dag? Beetje bijzondere use case, ik heb straks nog geen eigen internetabonnement in mijn nieuwe woning dus moet ik weten of een losse 4G-hotspot gaat werken of m’n bundel er dan doorheen vliegt.
Unifi zegt 315MB afgelopen maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Jero_B schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:49:
[...]

Top, dan moet ik het wel een paar dagen redden met hotspot om direct wat statistieken te hebben van de zonnepanelen en daarna het energiecontract af te sluiten :+

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
MacorgaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:05:
[...]

Top, dan moet ik het wel een paar dagen redden met hotspot om direct wat statistieken te hebben van de zonnepanelen en daarna het energiecontract af te sluiten :+
offtopic:
Je kan best goed berekenen wat je zonnepanelen theoretisch zouden moeten doen, even de juiste settings in https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ kloppen en er rolt zo een hele tabel uit met het aantal kWh per maand. Die tool heeft alleen geen weet van evt. schaduw natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jero_B schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:49:
[...]

Die van mij zegt (Omada) 400 MB, het kan dus wel wat schelen maar dat moet een prepaid kaartje ook wel kunnen verstouwen.

Best wel veel eigenlijk voor wat basis telemetrie, maar ik zit ook regelmatig in de "nu" view, dat zal wel extra dataverkeer opleveren ten opzichte van alleen het verkeer naar hun servers.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 25-04-2024 14:12 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

MacorgaZ schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:44:
Je hebt geen internet nodig om de P1 meter uit te lezen.
Of je woning moet nog niet bewoonbaar zijn (zonder elektra) . :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:38
PeteSplit schreef op donderdag 25 april 2024 @ 16:49:
[...]
Je hebt geen internet nodig om de P1 meter uit te lezen.
Zeker wel.. Tenzij je heel specifiek de locale API gebruikt hebt heeft de P1 Meter en app gewoon internet nodig.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:11

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb de P1 meter van HomeWizard de afgelopen week probleem kunnen gebruiken. Vandaag nieuwe wifi geïnstalleerd met nieuwe SSID en de oude was weg. P1 meter gaf een rode ring aan en ik wilde ‘m opnieuw verbinden met het nieuwe wifi netwerk, maar dit lijkt niet meer te lukken.
Ik druk de knop enkele seconden in tot het lampje blauw wordt. Laat ik de knop echter los dan knippert ie 1x en daarna gaat ie weer in wit pulseren. Ik heb ook de knop 15 seconden ingedrukt gehouden, dan knippert ie 3x blauw en daarna vloeit het ook over in wit. Ook daarna, zolang ik de knop ingedrukt houdt pulseert ie (maximaal 3x), maar laat ik de knop los valt meteen het blauwe lampje uit.
Doe ik iets fout of heb ik nog iets niet geprobeerd of is ie nu al defect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
Fab1Man schreef op donderdag 25 april 2024 @ 17:57:
Ik heb de P1 meter van HomeWizard de afgelopen week probleem kunnen gebruiken. Vandaag nieuwe wifi geïnstalleerd met nieuwe SSID en de oude was weg. P1 meter gaf een rode ring aan en ik wilde ‘m opnieuw verbinden met het nieuwe wifi netwerk, maar dit lijkt niet meer te lukken.
Ik druk de knop enkele seconden in tot het lampje blauw wordt. Laat ik de knop echter los dan knippert ie 1x en daarna gaat ie weer in wit pulseren. Ik heb ook de knop 15 seconden ingedrukt gehouden, dan knippert ie 3x blauw en daarna vloeit het ook over in wit. Ook daarna, zolang ik de knop ingedrukt houdt pulseert ie (maximaal 3x), maar laat ik de knop los valt meteen het blauwe lampje uit.
Wel de juiste instellingen van de nieuwe SSID 2.4 geen 5 en juiste protocol Wi-Fi 2.4GHz b/g/n.

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:46
Je nieuwe wifi gewoon instellen met je oude ssid en wachtwoord. Maakt het alleen maar makkelijker voor alle apparaten in huis.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Ross11 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:44:
[...]

Wel de juiste instellingen van de nieuwe SSID 2.4 geen 5 en juiste protocol Wi-Fi 2.4GHz b/g/n.
Serena schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 04:54:
[...]

Je nieuwe wifi gewoon instellen met je oude ssid en wachtwoord. Maakt het alleen maar makkelijker voor alle apparaten in huis.
Mijn "oude" wifi was de standaard SSID van mijn ziggo modem totdat ik mijn eigen spul kon ophangen, dus dat is gewoonweg geen optie. Maar wat betreft 2.4 of 5GHz, zover kom ik dus niet eens. De pairing mode die ik wil starten breekt zichzelf als het ware meteen af zodra ik los laat. Dus of ie nou 1x of 2x blauw knippert, daarna knippert ie meteen om naar wit. Hij blijft niet pulseren op blauw.

[ Voor 37% gewijzigd door Fab1Man op 26-04-2024 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:44
Fab1Man schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:07:
[...]

[...]

Mijn "oude" wifi was de standaard SSID van mijn ziggo modem totdat ik mijn eigen spul kon ophangen, dus dat is gewoonweg geen optie. Maar wat betreft 2.4 of 5GHz, zover kom ik dus niet eens. De pairing mode die ik wil starten breekt zichzelf als het ware meteen af zodra ik los laat. Dus of ie nou 1x of 2x blauw knippert, daarna knippert ie meteen om naar wit. Hij blijft niet pulseren op blauw.
Wat @Ross11 denk ik bedoelde was alleen 2.4GHz activeren (en 5GHz uit te zetten) op het SSID waarmee je wilt verbinden, dat doe je dus aan de router/accesspoint kant voordat je probeert de HW P1 meter in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb sinds een week de P1-meter aangesloten op mijn slimme meter. Vanaf het begin doet hij het goed en ontvang ik alle gegevens. Het uitlezen van de grafieken in HomeWizard vind ik nog wat moeilijk en weet niet precies wat de grafieken allemaal aan waarden weergeven.

Ik heb nu de vraag waarom het groene lampje van de P1- meter langzaam minder licht geeft en dan weer meer (pulseren). Ik las dat dit met de data te maken heeft, maar ik ontvang alles goed, geen onderbrekingen.

Heeft het misschien te maken, dat het automatisch uitlezen door de energie leverancier is aangezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
@PeteSplit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVAxqGS7ma7Lb5-KsZOfPZ5WkLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y36LaPayU78pjjNv2AtwHWP4.jpg?f=fotoalbum_large

Groen pulseren is correct verbonden, that's all. Dat je leverancier de meter ook kan/mag uitlezen heeft de P1 meter geen boodschap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Chris.nl schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:12:
@PeteSplit

[Afbeelding]

Groen pulseren is correct verbonden, that's all. Dat je leverancier de meter ook kan/mag uitlezen heeft de P1 meter geen boodschap aan.
Ik dacht daaraan, omdat de eerste dagen het licht niet pulseerde, maar vol bleef branden, dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william181
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 02:33
Beste,

Wie heeft deze P1 meter kunnen koppelen met de app van Tibber?

Tibber bied een eigen P1 meter aan, maar zou het zonde vinden om weer een andere te moeten aanschaffen.

thnks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
Er is een update voor mijn watermeter, maar telkens ik die probeer te installeren krijg ik een time out na een tijdje.
Ik wil hem graag updaten en hercalibreren omdat ik sinds kort 's nachts soms 9-10l per uur verbruik heb, terwijl er geen apparaten draaien bij ons. Ofwel zitten we ergens met een lek ofwel is de meter fout.
Zal dus maar eens beginnen met de meterstand manueel op te schrijven en dan te vergelijken. Hopelijk is de Homewizard meter fout in dit geval

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 22:03
Niet toevallig iemand naar de wc geweest in de nachtelijke uren? Of is het continu verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

william181 schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:38:
Wie heeft deze P1 meter kunnen koppelen met de app van Tibber?
Dat kun je vergeten. HomeWizard is een gesloten systeem dat alleen werkt met hun eigen hardware.

De Tibber Pulse kun je wel met een open platform zoals Home Assistant verbinden.

edit: oh je bedoelt het andersom. Waarom zou je de gegevens die je al hebt door je HomeWizard willen delen met energieleverancier Tibber? Ze kunnen zelf al je meter op afstand uitlezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 28-04-2024 11:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 22:03
Homewizard werkt ook prima met Homeassistant hoor. Via de local api option, dus helemaal zonder de cloud van de leverancier, eigenlijk nog beter dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@dhrto dat klopt en lijkt me algemeen bekend. Het was ook niet mijn bedoeling om iets anders te insinueren.

Ik las zijn vraag eerst verkeerd om (vandaar mijn edit ;) ): de wens om de data van de Tibber-P1-meter in de HomeWizard-omgeving te krijgen. En dat kan niet voor zover ik weet; HomeWizard-cloud / app lust alleen data van de eigen hardware.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
dhrto schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:18:
Niet toevallig iemand naar de wc geweest in de nachtelijke uren? Of is het continu verbruik?
Het is continue verbruik. Echt elk uur 10-12l er door volgens de HomeWizard meter.
Toiletten en wasmachine zitten op regenwater, dus die worden niet geteld door m'n meter.

Deze ochtend een foto genomen van mijn watermeter en ga dat nu regelmatig opvolgen. Maar het lijkt op het eerste zicht dat Homewizard meter al meer geregistreerd heeft dan wat er werkelijk verbruikt is geweest.
Wel bizar want de eerste 10 maand werkte dit perfect.

Ik heb de Homewizard meter deze ochtend voor de zekerheid eens van de stroom gehaald een nieuwe calibratie gedaan.

Nu zit ik eerlijk gezegd minder in met een kapotte Homewizard meter dan ergens een waterlek. Maar het zou fijn zijn moest de software update lukken. Misschien zit er een bug in de huidige versie. Het was in maart dat we al een hoger verbruik dan andere maanden, maar toen hadden we ook een week vakantie thuis dus ik dacht dat het normaal was. Maar ik zie duidelijk dat er sommige nachten makkelijk 50-60l doorgaat terwijl we de 10 maand er voor nooit waterverbruik hebben 's nachts.

EDIT: Sinds 9h15 hebben we op de echte meter 41l verbruikt. HomeWizard registreert 67l sindsdien.
Ik ga het een week goed opvolgen en het zo verder gaat, dan maar even bij HomeWizard informeren voor support/garantie.

[ Voor 8% gewijzigd door Broodro0ster op 28-04-2024 16:06 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Even ter opvolging van mijn eigen post. Ter opvolging van mijn laatste post is er 4l water verbruikt volgens mij echte meter. HomeWizard geeft een verbruik van 48l over diezelfde periode.
Mijn Homewizard watermeter is dus stuk wellicht, zal maar even een support ticketje openen bij hen en dan komt het wel goed vermoed ik. Ben al blij dat we geen echt lek hebben in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

Lees ik nou goed dat je hier ook een abonnement bij moet nemen als je ook je zonnepaneel data aan ze geeft of als je de data in home assistant wilt stoppen?

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een P1 reader die ik lokaal kan uitlezen, maar een (blijvend) werkende uitlezer nog niet gevonden (die van Smart gateways stopt na verloop van tijd met werken, al 3 exemplaren nu versleten).
dhrto schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:40:
Homewizard werkt ook prima met Homeassistant hoor. Via de local api option, dus helemaal zonder de cloud van de leverancier, eigenlijk nog beter dus ;)
Is dat dan mogelijk zonder abonnement en kan je het delen van je data dan ook blokkeren? Wat mij betreft praat het ding alleen lokaal.

[ Voor 34% gewijzigd door mjl op 29-04-2024 02:17 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:38
mjl schreef op maandag 29 april 2024 @ 02:15:
Lees ik nou goed dat je hier ook een abonnement bij moet nemen als je ook je zonnepaneel data aan ze geeft of als je de data in home assistant wilt stoppen?

Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar een P1 reader die ik lokaal kan uitlezen, maar een (blijvend) werkende uitlezer nog niet gevonden (die van Smart gateways stopt na verloop van tijd met werken, al 3 exemplaren nu versleten).

[...]

Is dat dan mogelijk zonder abonnement en kan je het delen van je data dan ook blokkeren? Wat mij betreft praat het ding alleen lokaal.
Je kan de P1 Meter toevoegen aan Home Assistant en daarna binnen Home Assistant de cloudverbinding uitzetten, dan werkt het product volledig lokaal. Je hebt hier sowieso geen abonnement voor nodig.

De zonnepanelen zijn óf een integratie binnen de HomeWizard app (dit vereist een abonnement en heeft niks te maken met Home Assistant), óf een kWh Meter die je moet installeren, deze kan je ook onbeperkt lokaal uitlezen.

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 13:07
Broodro0ster schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:26:
Even ter opvolging van mijn eigen post. Ter opvolging van mijn laatste post is er 4l water verbruikt volgens mij echte meter. HomeWizard geeft een verbruik van 48l over diezelfde periode.
Mijn Homewizard watermeter is dus stuk wellicht, zal maar even een support ticketje openen bij hen en dan komt het wel goed vermoed ik. Ben al blij dat we geen echt lek hebben in huis.
Zomaar wat ideeën voor wat je mogelijk kunt proberen (als je dat nog niet gedaan hebt):

- Gebruik je toevallig de USB-lader van HW zelf? Hiervan is bekend dat deze niet van de beste kwaliteit is, misschien eens vervangen voor een andere?
- Zit de sensor nog steeds op de juiste plek, mogelijk is deze iets verplaatst?
- Sensor even schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

mjl

Ugh

DCSBL schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:35:
[...]

Je kan de P1 Meter toevoegen aan Home Assistant en daarna binnen Home Assistant de cloudverbinding uitzetten, dan werkt het product volledig lokaal. Je hebt hier sowieso geen abonnement voor nodig.

De zonnepanelen zijn óf een integratie binnen de HomeWizard app (dit vereist een abonnement en heeft niks te maken met Home Assistant), óf een kWh Meter die je moet installeren, deze kan je ook onbeperkt lokaal uitlezen.
Ik had zo een vermoeden, bedankt voor de bevestiging :)

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
St00mwals schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:01:
[...]

Zomaar wat ideeën voor wat je mogelijk kunt proberen (als je dat nog niet gedaan hebt):

- Gebruik je toevallig de USB-lader van HW zelf? Hiervan is bekend dat deze niet van de beste kwaliteit is, misschien eens vervangen voor een andere?
- Zit de sensor nog steeds op de juiste plek, mogelijk is deze iets verplaatst?
- Sensor even schoonmaken
Ik gebruik de lader en kabel van HW. Ik zou wel eens een andere kunnen proberen.
De sensor heb ik deze ochtend nog eens opnieuw bevestigd om zeker te zijn dat alles goed zit.
Schoonmaken van de sensor heb ik niet gedaan, maar die zag er helemaal niet vuil uit.

Ik ga nu even afwachten na het herbevestigen en als het nog niet opgelost is, probeer ik een andere adapter.
En anders zal dit hopelijk wel onder garantie vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle656
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem maar dan met mijn Homewizard watermeter. Ik heb vorige week mijn netwerk opnieuw ingericht met ook een nieuw SSID + Wachtwoord. Alle HW apparatuur opnieuw gekoppeld, dat ging allemaal prima, ook de P1 meter, maar mijn watermeter vertoont dezelfde symptomen als wat jij beschrijft. Ik krijg ook steevast de melding "Geen verbinding mogelijk met netwerk WatermeterSetup" (ik houd de knop dan ingedrukt zodat hij blauw blijft pulseren). Voor mijn gevoel ook zo ongeveer alles geprobeerd wat ik weet:
- Telefoon herstart
- App opnieuw geïnstalleerd
- Watermeter volledig gereset via het gaatje aan de achterkant
- 5Ghz Wi-Fi uitgeschakeld
- Alle Mesh accesspoints uitgeschakeld
- Locatie staat ingeschakeld
- 5G uitgeschakeld, Wi-Fi only
- Geen VPN actief
- HomeAssistant volledig uitgeschakeld, HW koppeling verwijderd

Vrijdag mijn nieuwe EnergyDisplay binnen gekregen, koppelt gewoon binnen enkele seconden, geen enkel probleem, net als alle andere apparatuur. De Watermeter heeft het ook altijd perfect gedaan, nooit iets mee gehad maar ik ben de draad redelijk kwijt op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:47
Vervang nu maar de adapter. Maanden terug ook deze problemen. Mijn Samsung adapter doet het perfect.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theboy30
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 22:06
Beste,

Ik loop op tegen een probleempje aan met het aansluiten van de HomeWizard Watermeter.
Wij hebben onderstaande watermeter en ik heb alle adapters al geprobeerd maar geen enkle lijkt te passen.
Hebben jullie enig idee welke ik moet hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx5dP30nmqh-Tmn-GbLKa_KHH9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5XcHFJnu7OkVHKFSwqTeX0NJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jelle656 schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:01:
[...]

Ik heb volgens mij exact hetzelfde probleem maar dan met mijn Homewizard watermeter. Ik heb vorige week mijn netwerk opnieuw ingericht met ook een nieuw SSID + Wachtwoord. Alle HW apparatuur opnieuw gekoppeld, dat ging allemaal prima, ook de P1 meter, maar mijn watermeter vertoont dezelfde symptomen als wat jij beschrijft. Ik krijg ook steevast de melding "Geen verbinding mogelijk met netwerk WatermeterSetup" (ik houd de knop dan ingedrukt zodat hij blauw blijft pulseren). Voor mijn gevoel ook zo ongeveer alles geprobeerd wat ik weet:
- Telefoon herstart
- App opnieuw geïnstalleerd
- Watermeter volledig gereset via het gaatje aan de achterkant
- 5Ghz Wi-Fi uitgeschakeld
- Alle Mesh accesspoints uitgeschakeld
- Locatie staat ingeschakeld
- 5G uitgeschakeld, Wi-Fi only
- Geen VPN actief
- HomeAssistant volledig uitgeschakeld, HW koppeling verwijderd

Vrijdag mijn nieuwe EnergyDisplay binnen gekregen, koppelt gewoon binnen enkele seconden, geen enkel probleem, net als alle andere apparatuur. De Watermeter heeft het ook altijd perfect gedaan, nooit iets mee gehad maar ik ben de draad redelijk kwijt op het moment.
@Fab1Man

Heb je de wijziging van de WiFi gedaan via de mobiele app ?

Naar je meter gaan en daar rechtsboven op drie puntjes drukken en de WiFi wijzigen via instructies op het scherm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle656
PeteSplit schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:03:
[...]

@Fab1Man

Heb je de wijziging van de WiFi gedaan via de mobiele app ?

Naar je meter gaan en daar rechtsboven op drie puntjes drukken en de WiFi wijzigen via instructies op het scherm ?
Heb ik gedaan ja, daar hetzelfde probleem, na dus al vanalles geprobeerd te hebben heb ik mijn watermeter gereset waardoor ik dus ook al die gegevens in de app kwijt ben (verwacht ik). Nog wel vooraf wat data geëxporteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

theboy30 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:01:
Beste,

Ik loop op tegen een probleempje aan met het aansluiten van de HomeWizard Watermeter.
Wij hebben onderstaande watermeter en ik heb alle adapters al geprobeerd maar geen enkle lijkt te passen.
Hebben jullie enig idee welke ik moet hebben?

[Afbeelding]

Alvast bedankt! :)
De sensus 420 lijkt niet compatible, echter het wieltje dat gemonitored moet worden is exact dezelde lijkt het als de wel compatible sensus meters. Je kan proberen om zelf een manier te vinden de meter boven het wieltje te krijgen (bv. de watermeter met ductape erboven op vast te maken om te kijken of hij wel goed meet daarna.

Ik zou eens proberen om de watermeter er verticaal boven te plaatsten (met monitor rondje naar het zuiden) en hem met ductape om de watermeter vast te plakken. Klinkt provisorisch maar je kan dan zien of hij wel goed meet dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle656
Leoniq schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:47:
Vervang nu maar de adapter. Maanden terug ook deze problemen. Mijn Samsung adapter doet het perfect.
Potverdikkie...adapter idd gewisseld en ineens kom ik een paar stappen verder. De blauwe pairing modus blijft nu ook actief nadat ik hem loslaat (zoals verwacht). Kan nu mijn Wi-Fi netwerk selecteren maar na een minuutje komt er alsnog een melding "Verbinden met Wi-Fi mislukt". Netwerk inhoudelijk heb ik geen settings gewijzigd voor zover ik weet maar we kunnen nu weer even verder puzzelen...

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Jelle656 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:39:
[...]

Potverdikkie...adapter idd gewisseld en ineens kom ik een paar stappen verder. De blauwe pairing modus blijft nu ook actief nadat ik hem loslaat (zoals verwacht). Kan nu mijn Wi-Fi netwerk selecteren maar na een minuutje komt er alsnog een melding "Verbinden met Wi-Fi mislukt". Netwerk inhoudelijk heb ik geen settings gewijzigd voor zover ik weet maar we kunnen nu weer even verder puzzelen...

Thanks!
Ik heb ook meerdere keren gehad dat ik die watermeter niet verbonden kreeg met wifi met mijn iphone, daarna met mijn ipad geprobeerd en toen deed hij het wel. Probeer je router een keer te resetten en dan nog eens , en check of je router ook 2,4ghz uitzend en niet alleen 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Bij mij was het probleem in ieder geval zo dat ik nog niet eens zo ver kwam dat er een directe verbinding was tussen mijn telefoon en de P1 meter waardoor het stuk van het kiezen van een WiFi netwerk niet eens mogelijk was.
Ik heb van de klantenservice de tip gekregen om de meter even los aan te sluiten met een USB-C oplader. Toen kon ik ook succesvol de pairing mode opstarten en na het verbinden met mijn eigen WiFi netwerk heb ik 'm weer in de P1 poort gestoken en toen werkte het weer. Om wat voor reden dan ook lijkt het erop dat ie te veel stroom vraagt bij het pairen en dat kan de slimme meter niet leveren. Wel vreemd, want de allereerste setup heb ik ook gedaan met de P1 meter rechtstreeks in de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ligt HW er nu helemaal uit? krijg helemaal geen verbinding meer vanuit de app......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier ligt hij er ook uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Blijkbaar hier heeft de P1 ook geen verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

de app geeft bij mij fout en vervolgens alle 14 meters offline, terwijl mijn HW display nog alles realtime blijft weergeven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Laatst online: 13:07
HE1 schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:47:
de app geeft bij mij fout en vervolgens alle 14 meters offline, terwijl mijn HW display nog alles realtime blijft weergeven....
Mogelijk dat die een een directe connectie met de meters heeft??? Hoewel ik dat wel vreemd zou vinden...
Pagina: 1 ... 108 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic