Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-06 13:30
TheRealFreek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:51:
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik op vakantie en ik was benieuwd naar het energieverbruik ik huis bij afwezigheid. Nu valt mij op dat de P1 meter vrijwel in fase met de opwek van zonne energie ook Solar consumption detecteert. Dit verbruik lijkt mij in theorie onmogelijk omdat er geen apparaten in huis aanwezig zijn die op die manier zichzelf aan zouden kunnen schakelen. Ik zie dit eigenlijk altijd gebeuren als ik terug kijk ik de tijd.

Ik heb een Growatt omvormer gekoppeld via de app via mijn Growatt account.

Heeft iemand hier een verklaring voor die logisch is?

[Afbeelding]
Ik heb wel een idee.
Of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealFreek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 09:36
Logisch, bedankt voor dit inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 22:00

HE1

TheRealFreek schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:51:
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik op vakantie en ik was benieuwd naar het energieverbruik ik huis bij afwezigheid. Nu valt mij op dat de P1 meter vrijwel in fase met de opwek van zonne energie ook Solar consumption detecteert. Dit verbruik lijkt mij in theorie onmogelijk omdat er geen apparaten in huis aanwezig zijn die op die manier zichzelf aan zouden kunnen schakelen. Ik zie dit eigenlijk altijd gebeuren als ik terug kijk ik de tijd.

Ik heb een Growatt omvormer gekoppeld via de app via mijn Growatt account.

Heeft iemand hier een verklaring voor die logisch is?

[Afbeelding]
De opwek van je omvormer die hij doorgeeft is 2x zo hoog dan werkelijk is, kan je afleiden uit je grafiek.

Dus denkt HW ook dat zonneverbruik hoog is (blauwe grafiek) , gezien je teruglevering via p1 poort lager is en dus concludeert dat het verbruikt is.

Die 2x zo hoog concludeer ik als volgt: bij die piek van 3000 is de blauwe ongeveer 1500, terwijl je niks verbruikt in huis nagenoeg had die blauwe dus b.v. 50 moeten zijn en dus zit er een verschil in van 1500.

Die 1500 is de helft van 3000 dus jouw zonneopwek grafiek is 2x teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Trouwens bij nader inzien, die 0,7 zonneverbruik die hij laat zien klopt totaal niet met de blauwe grafiek.

die 0,7 zonneverbruik klopt wel weer met de import van 0,8, zou dus betekenen dat HW idd de blauwe grafiek verkeerd weergeeft.

De omvormer app laat wel een opwek van 6.2 zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uFx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:20

uFx

Ik heb even wat proberen te zoeken of het al voorbij is gekomen maar nu binnen HomeWizard de dynamische tarieven te zien/gebruiken zijn zou het ook wel tof zijn als die ook ergens op de Energy Display te zien zouden zijn. Nu de temperatuur/luchtvochtigheid erin zit is dat hopelijk het eerste wat ze toe gaan voegen.

I'm gonna architect a world of pain all over your candy ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:27
Temperatuur en vochtigheid waren al voordat de display uit kwam voorbestemd.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Is er bekend hoeveel displays er gebruikt kunnen worden? ik zou er graag 3 door de woning willen plaatsen.
Iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

ndjong schreef op maandag 8 april 2024 @ 10:46:
Is er bekend hoeveel displays er gebruikt kunnen worden? ik zou er graag 3 door de woning willen plaatsen.
Iemand daar ervaringen mee?
Ik heb al eens iemand horen melden dat hij er 2 had meen ik.

Lijkt me dat 3 ook geen probleem is, ik zie niet in waarom dit gelimiteerd zou zijn.

@HomeWizard_NL ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26

Arno

PF5A

Ik heb er twee en dat werkt prima.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Arno schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:09:
Ik heb er twee en dat werkt prima.
Top! dan zal 3 vast en zeker ook geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
ndjong schreef op maandag 8 april 2024 @ 12:13:
[...]

Top! dan zal 3 vast en zeker ook geen probleem zijn.
Er geen hard limiet. 3 zal zeker werken.

[ Voor 10% gewijzigd door DCSBL op 08-04-2024 12:30 ]

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-06 10:33
Kan ik de smart socket van Homewizard gebruiken om hem aan te laten gaan bij lage stroomprijs (en dan elektrische auto granny chargen) en weer uit bij hoge stroomprijs?

Edit: ja dat kan dus, met een abonnement van 1 euro per maand.

[ Voor 16% gewijzigd door Grotbewoner op 09-04-2024 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-06 21:15
Edit: hier stond foute info :+

[ Voor 81% gewijzigd door Gramser op 08-04-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

Grotbewoner schreef op maandag 8 april 2024 @ 18:40:
Kan ik de smart socket van Homewizard gebruiken om hem aan te laten gaan bij lage stroomprijs (en dan elektrische auto granny chargen) en weer uit bij hoge stroomprijs?
Ja, dat kan, maar dan wel op basis van 'goedkoopste uren vandaag' (en hoeveel uren dat dan zijn kun je zelf bepalen). Zie hier en dan dynamisch tarief taak.

Zo laad ik mijn elektrische auto ook zo goedkoop mogelijk op via de granny charger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
uFx schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:01:
[...]

Ja, dat kan, maar dan wel op basis van 'goedkoopste uren vandaag' (en hoeveel uren dat dan zijn kun je zelf bepalen). Zie hier en dan dynamisch tarief taak.

Zo laad ik mijn elektrische auto ook zo goedkoop mogelijk op via de granny charger.
Oh joh! Dat had ik dan ff niet scherp. Mooi spul!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Zijn hier mensen met een thuisbatterij trouwens die dat ook met HW monitoren? heb er nog niemand over gehoord hier volgens mij , ben ik wel benieuwd naar.

zo ja, wat zijn de ervaringen , kwh meter erop? zo ja deel eens een grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:01
uFx schreef op maandag 8 april 2024 @ 19:01:
[...]

@uFx
Maar dan is de limiet 16A, en hoe lang durf je dat door die stekker te “jagen”?

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter123
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
HE1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 00:06:
Zijn hier mensen met een thuisbatterij trouwens die dat ook met HW monitoren? heb er nog niemand over gehoord hier volgens mij , ben ik wel benieuwd naar.

zo ja, wat zijn de ervaringen , kwh meter erop? zo ja deel eens een grafiek.
Ik heb sinds kort een powerstation die ik op tijd schakel bij wijze van experiment, maar wil HW er aan koppelen. Gebruik hen nu voor de Airco om te verwarmen in de avond en ochtend.

10kWp zon - 20kWh accu - 62kWh auto - 3,5kW L/L - HAOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uFx

uFx

EVfan schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:21:
[...]

@uFx
Maar dan is de limiet 16A, en hoe lang durf je dat door die stekker te “jagen”?
Mijn granny charger laad met 10A (voor mij meer dan genoeg) en je kunt continu 12A door de energy socket gooien. Dus gaat prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Zojuist in hun nieuwsbrief gelezen dat HomeWizard een nieuwe energy meter heeft. Mooi om te zien dat hij was slanker is geworden!

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Toch vind ik het wel erg jammer dat er geen sensor voor temperatuur (en eventueel luchtvochtigheid) in de sockets zitten. Het lijkt mij een vrij goedkope uitbreiding en je hebt al continu stroom en een WiFi verbinding tot je beschikking in de socket. Ik zou heel graag op die manier door het hele huis heen de temperatuur willen kunnen monitoren en zo selectief kunnen verwarmen of koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:26

Arno

PF5A

Ik zou het zelf wel zien zitten om die sensor los aan te kunnen schaffen. Ik zou het zonde vinden om op meerdere plaatsen een display te plaatsen voor alleen temperatuur en luchtvochtigheid.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blockchain
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-01 12:03
Arno schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:56:
Ik zou het zelf wel zien zitten om die sensor los aan te kunnen schaffen. Ik zou het zonde vinden om op meerdere plaatsen een display te plaatsen voor alleen temperatuur en luchtvochtigheid.
Dat is een goed idee!

Modulair de mogelijkheid hebben om een extra sensor te kunnen plaatsen. Of twee varianten, een EnergySocket en een EnergySocket+ bijvoorbeeld. Zo'n sensor zelf kost maar een euro of drie. Het feit dat je die op continu stroom kunt aansluiten en via WiFi kunt uitlezen is wel heel waardevol naar mijn mening.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:34
Temperatuur en RV integreren in een socket, die zelf warmte af kan geven bij een hoge belasting (vandaar max continue belasting 12A?), lijkt me niet echt bevordelijk voor de nauwkeurigheid van de meting. Bovendien, vaak zit je stopcontact nou niet bepaald op een representatieve plek waar je de meting wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
  • Laatst online: 16-05 11:48
Hi!

Ik heb sinds afgelopen week zonnepanelen en heb de SolarEdge omvormer kunnen koppelen in de HomeWizard app. Nu was mij verteld dat het door het koppelen van de omvormer in de HW app het mogelijk zou zijn om je daadwerkelijke verbruik + opwek apart van elkaar te zien, maar ik krijg dit nog niet voor elkaar.

In de app onder "Now" zie ik op dit moment teruglevering van 1580w, waar mijn verbruik dus al vanaf is. Ik zou graag ook hiernaast mijn daadwerkelijke verbruik willen zien, en niet alleen de calculatie van opwekking - verbruik. Is dit mogelijk?

Ik heb HW gekoppeld in HomeAssistant, maar ook hier zie ik geen entiteiten voor daadwerkelijk gebruik. Iemand hier een idee over? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Blockchain schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:53:
Zojuist in hun nieuwsbrief gelezen dat HomeWizard een nieuwe energy meter heeft. Mooi om te zien dat hij was slanker is geworden!

Toch vind ik het wel erg jammer dat er geen sensor voor temperatuur (en eventueel luchtvochtigheid) in de sockets zitten. Het lijkt mij een vrij goedkope uitbreiding en je hebt al continu stroom en een WiFi verbinding tot je beschikking in de socket. Ik zou heel graag op die manier door het hele huis heen de temperatuur willen kunnen monitoren en zo selectief kunnen verwarmen of koelen.
gaat lastig zijn gezien (afhankelijk van de afgenomen stroom) die sockets natuurlijk wat warmte afgeven en geen betrouwbare temp meting kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Blockchain schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:00:
[...]

Dat is een goed idee!

Modulair de mogelijkheid hebben om een extra sensor te kunnen plaatsen. Of twee varianten, een EnergySocket en een EnergySocket+ bijvoorbeeld. Zo'n sensor zelf kost maar een euro of drie. Het feit dat je die op continu stroom kunt aansluiten en via WiFi kunt uitlezen is wel heel waardevol naar mijn mening.
dan graag ook een buiten te gebruiken sensor voor buiten temp en RV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Tehlo schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:56:
Hi!

Ik heb sinds afgelopen week zonnepanelen en heb de SolarEdge omvormer kunnen koppelen in de HomeWizard app. Nu was mij verteld dat het door het koppelen van de omvormer in de HW app het mogelijk zou zijn om je daadwerkelijke verbruik + opwek apart van elkaar te zien, maar ik krijg dit nog niet voor elkaar.

In de app onder "Now" zie ik op dit moment teruglevering van 1580w, waar mijn verbruik dus al vanaf is. Ik zou graag ook hiernaast mijn daadwerkelijke verbruik willen zien, en niet alleen de calculatie van opwekking - verbruik. Is dit mogelijk?

Ik heb HW gekoppeld in HomeAssistant, maar ook hier zie ik geen entiteiten voor daadwerkelijk gebruik. Iemand hier een idee over? Dank!
je bedoelt dat je zonneverbruik in de nu-grafiek wilt zien? die zie je nu alleen in de dag-grafiek (turquoise grafiek), zie je die daar wel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 20:08
Blockchain schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:53:

Ik heb 2 Shelly sockets met ingebouwde thermostaat. De temp wordt al rond 35 graden in standby. Ik weet niet waar de temp sensor goed voor is. Misschien (over)verhitting van de socket zelf monitoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
HE1 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:24:
[...]

je bedoelt dat je zonneverbruik in de nu-grafiek wilt zien? die zie je nu alleen in de dag-grafiek (turquoise grafiek), zie je die daar wel?
Nee, op dit moment wekken mijn zonnepanelen 500w op, in de HW app onder "Now" zie ik dat er 300w wordt teruggeleverd, wat dus betekent dat mijn verbruik 200w is. Ik zie die 200w alleen nergens terug als daadwerkelijk getal en zou dat dus graag wel willen zien.

Op dit moment heb ik geen idee wat mijn daadwerkelijke gebruik is als de zon schijnt, de SolarEdge integratie wordt niet vaak genoeg gepolled om duidelijke verbruiks data aan te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 11-06 17:54
Tehlo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:09:
[...]

Nee, op dit moment wekken mijn zonnepanelen 500w op, in de HW app onder "Now" zie ik dat er 300w wordt teruggeleverd, wat dus betekent dat mijn verbruik 200w is. Ik zie die 200w alleen nergens terug als daadwerkelijk getal en zou dat dus graag wel willen zien.

Op dit moment heb ik geen idee wat mijn daadwerkelijke gebruik is als de zon schijnt, de SolarEdge integratie wordt niet vaak genoeg gepolled om duidelijke verbruiks data aan te geven.
Als je dat real-time wil zien dan zul je de https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase moeten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
GM15 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:18:
[...]

Als je dat real-time wil zien dan zul je de https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase moeten toevoegen.
En ik neem aan deze dan aansluiten op mijn zonnepanelen? Of ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:35
Tehlo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
[...]

ALs het goed is, komt de kabel vanaf je omvormer binnen op een eigen groep of 3-fase automaat in de meterkast. Om het veilig aan te sluiten, kan je tussen de hoofdschakelaar van de groepenkast en deze automaat van je omvormer idd een kWh meter plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kvvatGGN-7iQYfXMqQRcgmiL-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5PHy1KeiSK4KKxuqFr2dh0H.jpg?f=fotoalbum_large

dan heb je een live-feed vanaf de kWh-meter.

Ikzelf heb het niet op die manier aangesloten, maar wel een meter op de warmtepomp en eentje, die ik over had, op de wasmachine. Die van de wasmachine zat voorheen op de Growatt, waarvan de panelen zijn verhuisd naar de SE installatie. SE lees ik idd uit via koppeling met HW. Niet live, maar ook geen echte behoefte (meer) aan. Bij mij klopt het enigszin wel, met een paar momenten idd dat je je afvraagt of het wel klopt, maar over het algemeen wel tevreden.

Via een kWh-meter op de groepenkast op zolder (zie afbeelding) zie ik ook alleen de teruglevering met het verbruik vd wp, en evt de wasmachine, er al vanaf.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:01
Tehlo schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:29:
[...]

Als je een goed overzicht wilt hebben van gebruik en opwekking dan zul je inderdaad moeten zorgen voor realtime meet apparatuur, de kWh meter is dan nodig tussen de omvormer en meterkast.

In HA krijg je dan zo iets.

Links het gebruik wat per uur wordt bijgewerkt, rechts het actuele verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MriHiETfkvx6Y3EnEBbeJZw7LTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHeYqdoykd47OQMrOTm7LSdm.png?f=user_large

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehlo
Ross11 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:18:
[...]

Als je een goed overzicht wilt hebben van gebruik en opwekking dan zul je inderdaad moeten zorgen voor realtime meet apparatuur, de kWh meter is dan nodig tussen de omvormer en meterkast.

In HA krijg je dan zo iets.

Links het gebruik wat per uur wordt bijgewerkt, rechts het actuele verbruik.

[Afbeelding]
Top! Dankjewel, ziet er netjes uit. Toch maar die kWh meter bestellen en eens kijken of ik het ook zo voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

GM15 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:18:
[...]

ik heb een kwh meter op mijn omvormer, maar ook dan zie je in de nu-grafiek niet je zonneverbruik realtime, wel totaal verbruik in huis. Zonneverbruik zie je ook dan alleen in de dag-grafiek.

Ik heb dit wel als change verzoek bij HW ingediend in geval je de kwh-meter hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
Wat gebeurt er eigenlijk als je de P1 dongle van WiFi netwerk wisselen wil? Ok sta op het punt om hem bij iemand te installeren maar die heeft iedere jaar ander internet voor de laagste prijs en dus constant andere WiFi. Blijft de data gewoon gekoppeld aan het apparaat/account?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
computerjunky schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:41:
Wat gebeurt er eigenlijk als je de P1 dongle van WiFi netwerk wisselen wil? Ok sta op het punt om hem bij iemand te installeren maar die heeft iedere jaar ander internet voor de laagste prijs en dus constant andere WiFi. Blijft de data gewoon gekoppeld aan het apparaat/account?
Hem vertellen zelfde SSID en wachtwoord te houden bij wisselen aanbieder.

En anders wifi opnieuw instellen op dongle, maakt niet uit voor de data, die staat bij HW

[ Voor 8% gewijzigd door mrwiggs op 10-04-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
ik heb nu ook een Solar Edge Accu van 10 kW sinds vandaag.
Iemand bekend of ik de verbruiken vanuit mijn accu ook in de HW app kan terug zien?
Ben beetje met de verschillende instellingen aan het puzzelen, kom er echter nog niet helemaal uit.
Naast de koppeling van de Solar Edge omvormer in de HW, is er ook een inline meter geplaatst in de meterkast.
Iemand die me hier verder op weg kan helpen?

Je kunt het wel mooi zien in de Solar Edge App zelf, echter zou het graag koppelen met mijn HW en liefst ook op het display van HW mee kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
dinandus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:54:
Iemand bekend of ik de verbruiken vanuit mijn accu ook in de HW app kan terug zien?
Ben beetje met de verschillende instellingen aan het puzzelen, kom er echter nog niet helemaal uit.
Naast de koppeling van de Solar Edge omvormer in de HW, is er ook een inline meter geplaatst in de meterkast.

Je kunt het wel mooi zien in de Solar Edge App zelf, echter zou het graag koppelen met mijn HW en liefst ook op het display van HW mee kunnen kijken.
Als die inline meter er eentje is met API toegang dan zou je het kunnen integreren in HA, wanneer je alles in HW wilt dan zul je er de HW-kWh meter tussen moeten plaatsen https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/.(of 1 fase afhankelijk van je batterij) Heb overigens geen idee of HW in de software iets 'slims' doet wanneer je een thuisbatterij (gemeten met een kWh meter van hun) opneemt in hun ecosysteem

[ Voor 8% gewijzigd door GM15 op 11-04-2024 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
dinandus schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:54:

Nee dat is niet inzichtelijk. Ik ga ervan uit dat je een kWh meter hebt, maar die kan niet zien of de stroom uit de panelen of accu komt. Het blijft 'gewoon' van de omvormer komen. Zie het antwoord hierboven, via HomeAssist zal het wellicht wel lukken.

En als ik zo brutaal mag zijn: wat is voor jou de use case voor een accu? Financieel nog (?) niet interessant in veel gevallen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

IJsbeer schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:15:
[...]

Nee dat is niet inzichtelijk. Ik ga ervan uit dat je een kWh meter hebt, maar die kan niet zien of de stroom uit de panelen of accu komt.
Ja dat kan hij wel weten, als je een kwh-meter configureert geef je die namelijk een profiel.

Er is namelijk een profiel 'zonnepanelen', maar ook een profiel 'Batterij'. Dus de kwh-meter weet dan of het om PV gaat of accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GM15
HE1 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 15:57:
[...]

Ja dat kan hij wel weten, als je een kwh-meter configureert geef je die namelijk een profiel.

Er is namelijk een profiel 'zonnepanelen', maar ook een profiel 'Batterij'. Dus de kwh-meter weet dan of het om PV gaat of accu.
Hangt blijkbaar sterk af van wat voor type thuisbatterij je hebt, ik zie nu dat die SolarEdge batterij (net zoals de gekoppelde zonnepanelen) 'achter' de SolarEdge omvormer zit (en via DC is gekoppeld met de omvormer). Aan de AC kant veranderd dus niets. Je HW-kWh meter in de meterkast blijft dus hetzelfde zien (en dat is alleen de omvormer zoals @IJsbeer al aangaf) en kan dan volgens mij geen onderscheid maken of de stroom van de panelen komt of van de batterij.

[ Voor 5% gewijzigd door GM15 op 11-04-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Idd, de SolareEdge accu zit via DC aan de omvormer gekoppeld. Het werkt dus heel anders dan een Sessy of Zonneplan accu die direct naar de meterkast gaat en dus zelfd de AC/DC conversie doet (en waar idd een kWh meter aan kan zoals @HE1 aangeeft).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:15
Veel gezien, en weer wat wijzer geworden.
Inderdaad is de Solar Edge Accu gelijk aan de Solar Edge Omvormer gekoppeld.
Blijft dan de DC, dus denk wat minder omzet verlies van DC naar AC en weer terug naar een DC van de accu.
Er gaan zeg maar slechts een enkele invoer naar de omvormer zelf. Net voor het de omvormer, vanuit de zonnepanelen, ingaat is het eerst direct gekopppeld aan de accu zelf.
Ik heb wel een 1 fase kWh meter erbij zitten, die had ik al een tijdje. Dat was ook de reden om voor de 10 Kw te gaan, 1 fase, anders moest ik over naar 3 fase aansluiting.
Trouwens ik zag dat ik ook geen API sleutel meer nodig had om de Solar Edge omvormer meer te koppelen in de HW app. Eerst was het volgens mijn eerst alleen mogelijk met de sleutel, nu kon ik gewoon met wachtwoord van de SE app direct alsog de omvormer koppelen.
En als ik het goed begrijp ziet de kWh meter dezelfde stroom lopen als de Solar app zelf.
Trouwens vandaag toch weer fijn ondanks het bewolkte weer de accu volgeladen, en geen enkel afname van het net getrokken. Fijn om te zien.

@ IJsbeer: geen financiele achtergrond of redenen.
Omdat het kan, en het ondanks de flinke investering, mogelijk is. Hoofd redenen eigenlijk om mijn eigen productie ook zoveel mogelijk te kunnen verhogen. Naast de accu, heb ik er nog een 1200 Wp begelegt, vanwege de vergrote speling wat nu een 3500H omvormer mag verwerken. In jaar van aanleg installatie, 2019, was deze nog begrenst op een 3600Wp. En het BTW voordeel meegenomen, onder mom van uitbreiding zonne installatie.

[ Voor 18% gewijzigd door dinandus op 11-04-2024 20:09 . Reden: extra toelichting ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HE1

HE1

Zo, display'tje erbij. De linker geeft alle nu-waarden aan, de rechter dag-totalen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGF16mkPXcE1vZ-1w14rUw6cUl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0xR8yRLtNFcSoWSWzUfrmpfL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
HE1 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:07:
Zo, display'tje erbij. De linker geeft alle nu-waarden aan, de rechter dag-totalen...

[Afbeelding]
Nerd :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Een "echte" nerd zou uiteraard zijn eigen display in elkaar geknutseld hebben waar alle waarden op één display getoond kunnen worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Ik zou voor een DIYdisplay gaan om onderscheid te kunnen maken tussen de kwh voor de warmtepomp, en de kwh voor alle andere huishoudelijke zaken.
Om te voorkomen dat ik op een koude dag een hoge kwh-score automatisch (ten onrechte) toereken aan het weer.

[ Voor 3% gewijzigd door Leif op 12-04-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 12:41
Weet iemand of het ook mogelijk is om een bestaande installatie toe te voegen?

ik zie wel dit staan, maar dan gaat het over een volledig nieuwe installatie.
https://helpdesk.homewiza...-energy-meerdere-woningen

Ik heb thuis homewizzard en een kennis van mij heeft ook homewizzard.
Ik kan wel inlogen op zijn account als extra gebruiker, maar zou graag zonder eerst uit te loggen en weer inloggen op een ander account de 2 kunnen inzien.

in het kort.
2 bestaande installaties
beheeren/inzien in de zelfde HW app zonder uit te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb sinds vandaag een Quooker achter een socket gezet. Krijg alleen snel een melding dat hij is uitgeschakeld om overbelasting te voorkomen. Ik had een socket die max 1100 wat aankon dus dat was inderdaad te verwachten. Heb socket verwisseld met een andere (zonder max 1100 watt sticker) maar dan gebeurt toch hetzelfde? Ik heb meerdere sockets maar deze zou max 3600 aan moeten kunnen en Quooker komt normaal niet verder dan 2300?
Hoe kan ik zien wel type socket het is? In de app hebben alle sockets type HWE-SKT-11

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:03
amphora schreef op zondag 14 april 2024 @ 01:16:
Ik heb sinds vandaag een Quooker achter een socket gezet. Krijg alleen snel een melding dat hij is uitgeschakeld om overbelasting te voorkomen. Ik had een socket die max 1100 wat aankon dus dat was inderdaad te verwachten. Heb socket verwisseld met een andere (zonder max 1100 watt sticker) maar dan gebeurt toch hetzelfde? Ik heb meerdere sockets maar deze zou max 3600 aan moeten kunnen en Quooker komt normaal niet verder dan 2300?
Hoe kan ik zien wel type socket het is? In de app hebben alle sockets type HWE-SKT-11
Weet je zeker dat de Quooker niet boven de 2300W komt.
De HW sockets volgens jouw opgegeven type kunnen 3680W max maar ze kunnen 2760W continu.
EN hoe lang continu is heb ik geen idee van.
En misschien hebben jouw andere sockets ook maar een max continu waarde van xx.
Ik gebruik een ander merk en die werkt wel op mijn Quooker. Is een combi, warm en kokend water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Clumsy Smurf schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 14:56:
in het kort.
2 bestaande installaties
beheeren/inzien in de zelfde HW app zonder uit te loggen.
Bij Instellingen - Mijn Huis kun je gebruikers toevoegen.

Werkt dat niet voor bestaande gebruikers?

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 14-04-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

mike123 schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:25:
[...]

Weet je zeker dat de Quooker niet boven de 2300W komt.
De HW sockets volgens jouw opgegeven type kunnen 3680W max maar ze kunnen 2760W continu.
EN hoe lang continu is heb ik geen idee van.
En misschien hebben jouw andere sockets ook maar een max continu waarde van xx.
Ik gebruik een ander merk en die werkt wel op mijn Quooker. Is een combi, warm en kokend water.
Volgens de specificaties van Quooker zelf 2200 watt. En in de korte tijd dat er een socket voor zat zag ik dat ook terug in de app.

En nee, ze kunnen niet allemaal 3680 watt aan, want minstens ééntje is 1100w, maar in de app toch zelfde type nummer.

[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 14-04-2024 10:58 ]

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 12:41
Olaf van der Spek schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:37:
[...]

Bij Instellingen - Mijn Huis kun je gebruikers toevoegen.

Werkt dat niet voor bestaande gebruikers?
Je hebt gelijk, dit werkt wel.
Ik zat verkeerd te denken blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:55
amphora schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:55:
[...]

Volgens de specificaties van Quooker zelf 2200 watt. En in de korte tijd dat er een socket voor zat zag ik dat ook terug in de app.
Ik heb een jaar lang een Quooker op zo'n HW socket aangesloten gehad, Geen enkel probleem.
De inschakeltijden zijn relatief kort: hoogstens een paar minuten word het max vermogen van zo'n 2000W afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
amphora schreef op zondag 14 april 2024 @ 10:55:
[...]

En nee, ze kunnen niet allemaal 3680 watt aan, want minstens ééntje is 1100w, maar in de app toch zelfde type nummer.
Heb jij toevallig niet een beta socket(s) liggen?
PiB in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Wellicht dat het de issue is. (ofwel beta= 1000W max)

Anders Homewizzard contacten wellicht dat zij nog iets kunnen betekenen voor je.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

PatRamon schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:56:
[...]

Heb jij toevallig niet een beta socket(s) liggen?
PiB in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Wellicht dat het de issue is. (ofwel beta= 1000W max)

Anders Homewizzard contacten wellicht dat zij nog iets kunnen betekenen voor je.
Zou zo maar kunnen. Heb er in het begin drie gekocht en later weer twee. Maar het is dus van buiten niet te zien hoeveel watt wat is. Hopelijk leest @HomeWizard_NL mee anders mail ik ze morgen even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Hmm.. Ik denk ik stuur ze een mailtje. Maar is @HomeWizard_NL ook zo'n bedrijf geworden waar persoonlijk contact taboe is en alleen maar een "ai" chatbot heeft waar je niets mee bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
amphora schreef op zondag 14 april 2024 @ 22:33:
[...]

Zou zo maar kunnen. Heb er in het begin drie gekocht en later weer twee. Maar het is dus van buiten niet te zien hoeveel watt wat is. Hopelijk leest @HomeWizard_NL mee anders mail ik ze morgen even.
Als het goed is moet het gewoon op de label staan van de stekker zelf (achterkant) bij de insteek naar stopcontact. of anders even de bon opzoeken uit je mail of homewizzard account.
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 09:41:
Hmm.. Ik denk ik stuur ze een mailtje. Maar is @HomeWizard_NL ook zo'n bedrijf geworden waar persoonlijk contact taboe is en alleen maar een "ai" chatbot heeft waar je niets mee bereikt?
Bedrijven met AI/Chatgpt is een verschikking tegenwoordig helaas moet je er maar mee dealen omdat het volgens de geleerde "innovatief" is en zeker werkt... ofwel NOT :X

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

PatRamon schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:27:
[...]

Als het goed is moet het gewoon op de label staan van de stekker zelf (achterkant) bij de insteek naar stopcontact. of anders even de bon opzoeken uit je mail of homewizzard account.
Op de achterkant staat helemaal niets.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/acxr2VH1uSjWmtlUuUig6jMoWS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9JYPLl3ghufZf3lFAsxQqFz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2crg5h52LDfDJc107OjVygQxbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxbFsovgNDgUWKzdxgoRt3Rp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMH9CgQodzjGhpwGipefzoHEv18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F242isuOkOx3YdExrQ5PMFJo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nmu_MMCiD-1F-6XijQ_OAvBGJ84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3XLm2VT7S7wOgq3qGkj7Sxr.jpg?f=fotoalbum_large
Er zijn dus echt geen uiterlijke verschillen, behalve dat er ééntje een sticker heeft met 'max 1100W'.
Maar beiden werkte dus niet met een quooker.
[...]

Bedrijven met AI/Chatgpt is een verschikking tegenwoordig helaas moet je er maar mee dealen omdat het volgens de geleerde "innovatief" is en zeker werkt... ofwel NOT :X
Het werkt waarschijnlijk prima voor 90% van de vragen die ze krijgen want het zijn standaard vragen die in de FAQ artikelen staan, maar 'wij' hier stellen moeilijkere vragen waar ze nog niet mee om kunnen gaan... Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 10:54:
[...]

Op de achterkant staat helemaal niets.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er zijn dus echt geen uiterlijke verschillen, behalve dat er ééntje een sticker heeft met 'max 1100W'.
Maar beiden werkte dus niet met een quooker.

[...]

Het werkt waarschijnlijk prima voor 90% van de vragen die ze krijgen want het zijn standaard vragen die in de FAQ artikelen staan, maar 'wij' hier stellen moeilijkere vragen waar ze nog niet mee om kunnen gaan... Denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJC56ZbthE3IFRwU6OeAKIeTPrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQ4XnWSAmgXyxNgywBeCpdWP.jpg?f=fotoalbum_large
Zijn natuurlijk meerdere versies die ze loop der jaren hebben uitgegeven.
Dit is er 1 wel met info achter op.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

PatRamon schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]
Zijn natuurlijk meerdere versies die ze loop der jaren hebben uitgegeven.
Dit is er 1 wel met info achter op.
Logisch ook dat ze dan allemaal zelfde type nummer hebben 8)7
Bedankt voor jouw verhelderende foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:12:
[...]

Logisch ook dat ze dan allemaal zelfde type nummer hebben 8)7
Bedankt voor jouw verhelderende foto's!
Klopt, ofwel makkelijker om te "koppelen" onder 1 type nummer.
Was mooier geweest als er na WHE-SKT-11 ook een batch nr stond om zo de extra gegevens te kunnen ophalen zoals het geval met de beta serie.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
@amphora Maar jij hebt alleen maar beta sockets zo te zien: amphora in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Toen was die info ook al bekend, zie de reactie van HomeWizard rond die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Ik heb mijn bestelgeschiedenis er nog eens bijgepakt en ik vermoed inderdaad dat ik alleen maar beta sockets heb. Toch maar één nieuwe bestellen dan want ik wil toch die quooker meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

IJsbeer schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:34:
@amphora Maar jij hebt alleen maar beta sockets zo te zien: amphora in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Toen was die info ook al bekend, zie de reactie van HomeWizard rond die periode.
Klopt, maar heb er later nog een paar bij besteld, maar ook die blijkbaar nog de oude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leoniq
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:34:
Ik heb mijn bestelgeschiedenis er nog eens bijgepakt en ik vermoed inderdaad dat ik alleen maar beta sockets heb. Toch maar één nieuwe bestellen dan want ik wil toch die quooker meten.
Ik weet dat het werkt bij een fam. Lid.
Maar dar hij 500 Kwh verbruikt op jaarbasis vindt ik knap veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Iets anders. Ik heb nu energy+ abo voor 99 ct per maand via de app, maar je kan ook op de website van HW zelf een abo afsluiten voor 11.95 per jaar. Ben ik de enige die dat een beetje vreemd vind? Behalve dat je een paar cent duurder uit bent (natuurlijk niet een echt argument) kan je ook niet per maand opzeggen. Ik denk dat als HW het abo via hun site 9,99 maakt of 10,89 (1 maand gratis) dat ze uiteindelijk meer omzet maken want nu leveren ze 30% in via apple belasting volgens mij. Maar goed, beetje offtopic misschien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Leoniq schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:46:
[...]

Dat het veel stroom vreet verwacht ik wel :)
Maar ik ga er ook gas mee besparen want warm water duurt een eeuwigheid in de keuken. En vriendin leeft op thee dus die waterkoker blijft nu ook uit. Maar goed, de investering krijg je nooit terug natuurlijk, maar luxe heeft een prijs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wij leven beiden ook op thee (een 3 tot 6 liter per dag) maar daar hebben we geen quooker voor nodig. :)
Wel een waterkoker (eveneens met energiemeting via HomeWizard socket) die het water via keuzeknoppen op een ingestelde temperatuur kan opwarmen. Dus altijd water van de juiste temperatuur (niet elke thee heeft dezelfde watertemperatuur nodig en al zeker niet op kookpunt), nooit teveel en geen verliezen door meer volume continu op temperatuur te houden.
Ieder zijn ding maar zelf vinden we niet dat we daardoor luxe ontberen. :)
Het jaarverbruik ligt bij deze methode, volgens de HW socket, op 85,1 kWh. En gas besparen we er ook niet mee (full electric woning, het warm water uit de keukenleiding wordt aangemaakt via een A2W warmtepomp).

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 15-04-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
amphora schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:50:
Iets anders. Ik heb nu energy+ abo voor 99 ct per maand via de app, maar je kan ook op de website van HW zelf een abo afsluiten voor 11.95 per jaar. Ben ik de enige die dat een beetje vreemd vind? Behalve dat je een paar cent duurder uit bent (natuurlijk niet een echt argument) kan je ook niet per maand opzeggen. Ik denk dat als HW het abo via hun site 9,99 maakt of 10,89 (1 maand gratis) dat ze uiteindelijk meer omzet maken want nu leveren ze 30% in via apple belasting volgens mij. Maar goed, beetje offtopic misschien :)
Om het te testen heb ik het eerst ook via Apple per maand laten lopen. Nu ik weet dat het z'n geld wel waard is heb ik het afgesloten via de website voor een jaar.
Gewoon minder omkijken naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 22:00
Leoniq schreef op maandag 15 april 2024 @ 11:46:
[...]

off-topic
Hier mijn verbruik over een periode van 24 maanden. Dagelijks enkele liters kokend water voor thee, kokend water voor avondeten, kokend water voor afspoelen van bijvoorbeeld snijplank rauwe kip en vlees, meerdere keren normaal heet water uit de boiler voor afwassen. Twee-persoons huishouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9LTySZrGOIcqUXSGG9gj0qa5ISs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ojY2TuZCxWgY31Nd7aKpl5hA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0fq2T1k-0AJmxNQgWTgVq6UaII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPZgTTVzqoPIglvVrV01pO9M.jpg?f=fotoalbum_tile

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leoniq
442 Kwh voor een Cooker vindt ik toch veel. Hebben hier een warmtepompboiler voor douchen/bad en de keuken. Op jaarbasis blijven we met 2 personen onder de 500 KwH. 60 graden en 200L.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
Leoniq schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:31:
442 Kwh voor een Cooker vindt ik toch veel. Hebben hier een warmtepompboiler voor douchen/bad en de keuken. Op jaarbasis blijven we met 2 personen onder de 500 KwH. 60 graden en 200L.
Cop 1 vs cop 2/3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 16:28
Zijn er hier mensen die ook geen stroompunt bij hun watermeter hebben maar toch live waterstanden hebben geregeld?

Is dat b.v. mogelijk met een powerbank? of trekt hij die powerbank snel leeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
200 liter vs 10 (?) liter? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 17:18
Dirk0s schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:22:
Zijn er hier mensen die ook geen stroompunt bij hun watermeter hebben maar toch live waterstanden hebben geregeld?

Hoe zie je dat voor je? Als de powerbank leeg is vervangen of wil je hem dan gaan opladen? In beide gevallen zal je toch wat data gaan missen, al is dat erg weinig als je hem omwisselt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dirk0s schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 08:22:

Gewoon de batterij gebruiken. Ja, minder vaak updates maar prima zat lijkt me, daar is die optie voor :D
Bij mij zit de watermeter ook in een losse 'put' in de kruipruimte, gigantisch vochtig ook, dus lijkt me ook niet geschikt voor draagbare accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Zelf geen apparatuur wat compatibel is met Home Connect, maar HW ondersteund het nu wel.

Lekker bezig

Link

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
De vaatwasser is hier aan vervanging toe (denk ik toch want ie begint vreemd te doen).
Dus ook al gekeken naar een (Siemens) vaatwasser met HC.
Nou dat viel me energetisch toch tegen.
2 W continu verbruik (volgens de gegevens van Siemens zelf) om de wifi operationeel te houden aan de vaatwasser met HC.
Dat alleen al betekent een meerverbruik van 17,5 kWh. Daar alleen al draai je (zuiniger zijn ze blijkbaar al wel want verbruiken per cyclus maar 60% energie vergeleken met mijn Siemens MY2013) een 30 volledige beurten op.
Ipv energiebesparing dus nog meer nodeloos energieverlies?
Of mis ii - vanuit energetisch - standpunt iets?
(Tot op heden heb ik er geen probleem mee om wanneer de zon schijnt zelf even op de startknop van de vaatwas/wasmachine te duwen.)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:19:
De vaatwasser is hier aan vervanging toe (denk ik toch want ie begint vreemd te doen).
2 W continu verbruik (volgens de gegevens van Siemens zelf) om de wifi operationeel te houden aan de vaatwasser met HC.
Dat alleen al betekent een meerverbruik van 17,5 kWh. Daar alleen al draai je (zuiniger zijn ze blijkbaar al wel want verbruiken per cyclus maar 60% energie vergeleken met mijn Siemens MY2013) een 30 volledige beurten op.
(Tot op heden heb ik er geen probleem mee om wanneer de zon schijnt zelf even op de startknop van de vaatwas/wasmachine te duwen.)
Voor de momenten dat je thuis bent is zelf op de knop drukken ook een optie. Maar je kan hem ook schakelen op basis van je dynamische tarieven. Als je erg vaak thuis bent op de momenten dat de zon schijnt en/of de stroomprijs laag is, dan voegt deze optie wellicht weinig toe, maar als je wat minder vaak thuis bent, kan het zeker wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Even wat informatie over het verbruik, misschien vind je het handig.
Wij gebruiken meestal het eco 50 graden programma. Programma duurt bijna 4 uur, 9 liter water en het verbruik is 0,6kWh.
Vandaag een 70 graden programma gebruikt, vergeten de vaatwasser aan te zetten en geen tijd.
Duur van programma 1:45 uur, 16 liter water en verbruik 1,2 KWh.
Het verbruik van stroom en water word tijdens het instellen van de vaatwasser getoond in de app als je hem via de app instelt.
Verbruik heb ik uitgelezen via een slimme stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phoolie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:53:
[...]

Voor de momenten dat je thuis bent is zelf op de knop drukken ook een optie. Maar je kan hem ook schakelen op basis van je dynamische tarieven. Als je erg vaak thuis bent op de momenten dat de zon schijnt en/of de stroomprijs laag is, dan voegt deze optie wellicht weinig toe, maar als je wat minder vaak thuis bent, kan het zeker wel handig zijn.
Dat je ermee automatisch kan schakelen begrijp ik ook wel. Dat het handig is ook (maar minder, zelf op een knopje drukken gaat me nog wel af zonder me ongemakkelijk te voelen).
Wat ik me afvraag (en zelf niet zie) is of de bijkomende energievraag van dat geautomatiseerd schakelen opweegt tegen de energie die je gaat uitsparen door gewoon de timer van de vaatwasser 's avonds of 's morgens in te stellen op de uren dat de volgende dag (of een van de volgende dagen want zonder zon of lage dynamische prijzen brengt geautomatiseerd ook niet veel op).
Om de eenvoudige timer van zo'n toestel op voorhand in te schakelen moet je zelf niet thuis zijn op de uren dat de werking het goedkoopst is.

Zelf gebruik ik overigens (nog) geen dynamisch tarief want dat is hier (in Vlaanderen) door de relatief hoge vaste tarieven duurder dan de combinatie van voldoende PV met een variabel energiecontract (zonder vaste kosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:38:
[...]

Even wat informatie over het verbruik, misschien vind je het handig.
Wij gebruiken meestal het eco 50 graden programma. Programma duurt bijna 4 uur, 9 liter water en het verbruik is 0,6kWh.
Vandaag een 70 graden programma gebruikt, vergeten de vaatwasser aan te zetten en geen tijd.
Duur van programma 1:45 uur, 16 liter water en verbruik 1,2 KWh.
Het verbruik van stroom en water word tijdens het instellen van de vaatwasser getoond in de app als je hem via de app instelt.
Verbruik heb ik uitgelezen via een slimme stekker.
Ik begrijp niet precies wat je punt is.
Dat een programma op 50°C bij een energieverbruik van 600 Wh en een waterverbruik van 9 l zijn voordelen heeft op een programma dat 16 liter water verbruikt en 1200 Wh is duidelijk.
Maar wat is het verband met HC en HW? Je kan toch gewoon zelf dat programma selecteren dat minder energie en minder water verbruikt (handmatig direct of uitgesteld met een timer) zonder permanente wifiverbinding? Dan bespaar je niet alleen water en energie tijdens verbruik maar ook nog de extra "onnodige" energie van de wifisturing. En waarschijnlijk zal een vaatwasser zonder HC functie ook nog eens goedkoper zijn.
Met de "oude" vaatwasser gebruikten we trouwens altijd het "auto' programma van 45-65°C. Bij eco 50°C was de vaat niet altijd schoon genoeg en de andere programma's verbruikten meer energie. De tijdsduur speelt voor ons geen enkele rol want we gebruiken het (gezin van doorgaans twee personen) maar om de paar dagen.

Ik heb niets tegen een keer meer uitgeven aan een "slim" toestel. Maar dan moeten daar wel duidelijke voordelen aan zitten (buiten alleen "handig") en niet nog meer energie gaan verbruiken dan echt nodig.
Of kunnen alleen vaatwassers met een HC functie functioneren met 9 liter water en 600 Wh?

ps. ik gebruik al jaren de HW sockets om het energieverbruik van mijn toestellen te meten. Daar heb ik geen probleem mee en ben ik mee vertrouwd. Ik vroeg me alleen af wat de meerwaarde zou zijn om de te combineren met de HC functie. Zover ik me al heb ingelezen gaat dat alleen nodeloos meer energie verbruiken (zonder echt meer comfortverhoging).

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:58:
[...]

Ik begrijp niet precies wat je punt is.
Dat een programma op 50°C bij een energieverbruik van 600 Wh en een waterverbruik van 9 l zijn voordelen heeft op een programma dat 16 liter water verbruikt en 1200 Wh is duidelijk.
Maar wat is het verband met HC en HW? Je kan toch gewoon zelf dat programma selecteren dat minder energie en minder water verbruikt (handmatig direct of uitgesteld met een timer) zonder permanente wifiverbinding? Dan bespaar je niet alleen water en energie tijdens verbruik maar ook nog de extra "onnodige" energie van de wifisturing. En waarschijnlijk zal een vaatwasser zonder HC functie ook nog eens goedkoper zijn.
Met de "oude" vaatwasser gebruikten we trouwens altijd het "auto' programma van 45-65°C. Bij eco 50°C was de vaat niet altijd schoon genoeg en de andere programma's verbruikten meer energie. De tijdsduur speelt voor ons geen enkele rol want we gebruiken het (gezin van doorgaans twee personen) maar om de paar dagen.

Ik heb niets tegen een keer meer uitgeven aan een "slim" toestel. Maar dan moeten daar wel duidelijke voordelen aan zitten (buiten alleen "handig") en niet nog meer energie gaan verbruiken dan echt nodig.
Of kunnen alleen vaatwassers met een HC functie functioneren met 9 liter water en 600 Wh?

ps. ik gebruik al jaren de HW sockets om het energieverbruik van mijn toestellen te meten. Daar heb ik geen probleem mee en ben ik mee vertrouwd. Ik vroeg me alleen af wat de meerwaarde zou zijn om de te combineren met de HC functie. Zover ik me al heb ingelezen gaat dat alleen nodeloos meer energie verbruiken (zonder echt meer comfortverhoging).
Misschien mis je mijn eerste zin die ik getypt heb "Even wat informatie over het verbruik, misschien vind je het handig."
Je hoeft er niks me te doen he.
Je maakt je druk over 17 kWh extra verbruik op jaarbasis vanwege de standby van 2 Watt.

Edit typo Watt - kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:11:
[...]
Je maakt je druk over 17 Watt extra verbruik op jaarbasis vanwege de standby van 2 Watt.
Nee geen 17 W extra verbruik maar 17.520 Wh. Klein verschilletje. :)
Voor 17 Wh extra verbruik op jaarbasis zou ik direct tekenen. :)
En je hebt overigens gelijk. Je moet er niets mee doen.
Maar wanneer ik er niets mee doe (o.a. omdat het extra sluipverbruik al hoger is dan je er energie mee kan besparen) kan ik beter op zoek naar een machine die die functie niet heeft en goedkoper is in aanschaf en gelijktijdig zo zuinig mogelijk in gebruik. Lijkt me dan een win-win situatie.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 16-04-2024 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09:35
IvoB2 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:28:
[...]

Nee geen 17 W extra verbruik maar 17.520 Wh. Klein verschilletje. :)
Voor 17 Wh extra verbruik op jaarbasis zou ik direct tekenen. :)
En je hebt overigens gelijk. Je moet er niets mee doen.
Maar wanneer ik er niets mee doe (o.a. omdat het extra sluipverbruik al hoger is dan je er energie mee kan besparen) kan ik beter op zoek naar een machine die die functie niet heeft en goedkoper is in aanschaf en gelijktijdig zo zuinig mogelijk in gebruik. Lijkt me dan een win-win situatie.
Is dit wellicht een vorm van greenwashing🤣😂🤣😂... (sorry .. kon t niet laten)

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:32
Of de uitgestelde start functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
De nieuwe functionaliteit is natuurlijk leuk maar als ik zo kijk naar de meerprijs van apparaten die dit ondersteunen is dit weer een oplossing die er niet gaat komen bij mij.
De meerprijs is mijn halve/hele energie rekening dat gaat zich nooit terugverdienen en dus is het leuk als speeltje maar totaal niet interessant als je naar de financiën kijkt. Met of zonder salderen. Een Bosh wasmachine met home connect = 1200+ mijn huidige wasmachine doet het voor 325 al 9 jaar...

Verder verbruikt zoals al aangegeven al die slimme apparatuur op een niet zo slimme manier meer stroom als domme apparatuur in idle. Nou zou je kunnen zeggen we zetten er een schakelaar tussen omdat te fixen maar de vraag is hoe de machine op stroomonderbreking reageert.
Verder zijn die modernere apparaten echt bagger in water verbruik. ze zijn te zuinig met water, wassen daardoor minder goed en je kleding slijt veel meer als met meer water gebruik. Maarja dat is een heel ander verhaal.

Ik wacht nog steeds op een edit functie waarmee ik data kan corrigeren en dus een correct dag/maanden/jaren overzicht heb van verbruik en opwek want dat is nog altijd niet gegarandeerd ondanks dat het een betaald product met betaald contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
computerjunky schreef op woensdag 17 april 2024 @ 15:50:
[...]
Een Bosh wasmachine met home connect = 1200+ mijn huidige wasmachine doet het voor 325 al 9 jaar...
[...]
Een wasmachine die je 9 jaar geleden kocht voor 325 euro is nu niet meer te koop, maar een vergelijkbare zal nu iig duurder zijn. Maar sowieso betwijfel ik of je die wasmachine kan vergelijken met een splinternieuwe Bosch, uit de duurste serie die ze hebben.

Ze zijn er trouwens ook goedkoper, ik heb een Bosch 8-serie, die was rond de 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Phoolie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:42:
[...]

Een wasmachine die je 9 jaar geleden kocht voor 325 euro is nu niet meer te koop, maar een vergelijkbare zal nu iig duurder zijn. Maar sowieso betwijfel ik of je die wasmachine kan vergelijken met een splinternieuwe Bosch, uit de duurste serie die ze hebben.

Ze zijn er trouwens ook goedkoper, ik heb een Bosch 8-serie, die was rond de 900 euro.
Inderdaad een vergelijkbaar model is nu 480 euro. En nee ze zijn niet vergelijkbaar. Bij de goedkopere LG hou je ruim 700 euro over. :+ :P

Wasmachines zijn echt wel al jaren uitontwikkeld en de laatste jaren onder dwang dermate zuinig met water geworden dat ze niet zo goed meer wassen en al helemaal niet goed meer spoelen. Maar goed dat is ietwat offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

even een vraag over die HW kwh meter die ik op de omvormer heb zitten...

als ik bij instellingen van de meter naar "display" ga kan je daar spanning aanvinken....

Wat is het effect daarvan want ik zie de spanning dan nergens verschijnen....niet op het display van de kwh meter iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is dat niet een manier om de spanning op het HW Display te tonen? Jeweetwel, dat kekke hippe schermpje van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Gramser schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:32:
Is dat niet een manier om de spanning op het HW Display te tonen? Jeweetwel, dat kekke hippe schermpje van ze.
daar heb ik er twee van, maar daar verschijnt het niet of kan ik het ook niet selecteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:31
HE1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:14:
even een vraag over die HW kwh meter die ik op de omvormer heb zitten...

als ik bij instellingen van de meter naar "display" ga kan je daar spanning aanvinken....

Wat is het effect daarvan want ik zie de spanning dan nergens verschijnen....niet op het display van de kwh meter iig.
Is het niet de informatie die op het display van de HW kWh meter zelf zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Daveth schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:50:
[...]

Is het niet de informatie die op het display van de HW kWh meter zelf zit?
ja klopt ik zie net 5m geleden dat hij daar is verschenen, dat was in het begin toen ik 'spanning' aanvinkte eerst nog niet dus zal een vertraging op zitten.

Je moet wel op het 'refresh' knopje van de kwh meter drukken om hem voorbij te zien komen.

Het aantal volt zie je wel in HW als je naar de meter zelf gaat btw. Zou mooi zijn als je daar een grafiek voor kunt aanzetten. Een omvormer schakelt zich uit boven 253volt geloof ik? Dan kan je mooi zien of hij op een dag daarbij in de buurt komt.

[ Voor 4% gewijzigd door HE1 op 18-04-2024 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
HE1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:56:
Een omvormer schakelt zich uit boven 253volt geloof ik? Dan kan je mooi zien of hij op een dag daarbij in de buurt komt.
Kan je dat dan niet opvolgen via de PV omvormer zelf?
Een omvormer schakelt zich trouwens automatisch uit volgens de parameters waarop hij staat ingesteld.
En dat verschilt van land tot land (hier in België is dat bv. al jaren hoger dan 253V*, (toch wanneer de meest recente afschakelwaarden staan ingesteld).

*De omvormer dient in Vlaanderen automatisch te worden afgeschakeld als de spanning 264,5 V bereikt, of als de gemiddelde spanning over 10 minuten meer dan 253 V bedraagt.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 19-04-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
computerjunky schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:33:
[...]

Inderdaad een vergelijkbaar model is nu 480 euro. En nee ze zijn niet vergelijkbaar. Bij de goedkopere LG hou je ruim 700 euro over. :+ :P

Wasmachines zijn echt wel al jaren uitontwikkeld en de laatste jaren onder dwang dermate zuinig met water geworden dat ze niet zo goed meer wassen en al helemaal niet goed meer spoelen. Maar goed dat is ietwat offtopic.
Maar een Bosch en LG zijn toch niet van dezelfde kwaliteit? In dat geval kan je ook zeggen dat je beter een Renault kan kopen dan een BMW, omdat een BMW duurder is.

Natuurlijk valt er aan een wasmachine niet veel meer te ontwikkelen. Dat wil niet zeggen dat er alleen maar A-merk wasmachines bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Phoolie schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 09:41:
[...]
Maar een Bosch en LG zijn toch niet van dezelfde kwaliteit?
Ben je daar zo zeker van?
De marketing verschilt wat waardoor die perceptie bij sommige klanten kan blijven hangen ja, maar doorgaans is het verschil niet veel groter.
Een gehypet marklabel is zelfs geen garantie dat het uit een andere fabriek komt dan een "minder kwaliteitsvol" merk.
Wat de kwaliteit is kan je pas vaststellen wanneer het ding de geest geeft.
Voorlopig werkt mijn MY2013 LG wasmachine (met standaard 10 jaar garantie op de invertermotor) nog altijd probleemloos en komt de was er nog altijd fris en schoon uit. Meer moet dat ding niet doen.
Staat ook in de technische ruimte. Is dus gewoon standaard wit, een fancy kleurtje en hippe omkasting was dus ook niet nodig.

Om bij auto's te blijven, veel EU kwaliteitsbadges zijn tegenwoordig ook maar gewoon Chinese bedrijven en een deel ervan wordt ook nog eens binnen China geprodcueerd. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 10:00:
Een gehypet marklabel is zelfs geen garantie dat het uit een andere fabriek komt dan een "minder kwaliteitsvol" merk.
Wat zegt het als het wel uit dezelfde fabriek komt?
Pagina: 1 ... 107 ... 140 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic