Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daveth
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08:16
Timv37 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:26:
Na de v5.14 update nog steeds het probleem dat de meter regelmatig connectie verliest. Een reset (opnieuw in de P1 poort prikken) zorgt dat de meter aantal uren werkt. Zijn er hier meer mensen die nog steeds tegen deze problemen aanlopen?

@HomeWizard_NL Zou het eventueel helpen als ik een aparte voeding aansluit? Wat overigens wel gek zou zijn omdat deze probleemloos maanden gewerkt heeft op de oude firmware.
Ik heb ook de laatste firmware en deze werkt nu ongeveer 24uur (sinds de update) zonder connectie verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36
Ik zie dat hij op dit moment weer is vastgelopen. Ik zit op 5.14 hij heeft wifi verbinding maar verbruik is 1 rechte lijn. Melding in app geen P1 data. Ik zie in Domoticz via een usb->P1 dat er wel degelijk P1 data loopt (via een gevoede active splitter)

Kan helaas niet downgraden naar 4.xx

[ Voor 7% gewijzigd door winwiz op 20-06-2024 11:40 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:52
HomeWizard_NL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:17:
[...]

[...]

Willen jullie contact opnemen met onze klantenservice met een referentie naar dit bericht op tweakers, dan kunnen we even kijken of we zien wat er mis gaat.
@HomeWizard_NL gedaan, hang nu aan de chatbot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-05 16:03
winwiz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:35:
Ik zie dat hij op dit moment weer is vastgelopen. Ik zit op 5.14 hij heeft wifi verbinding maar verbruik is 1 rechte lijn. Melding in app geen P1 data. Ik zie in Domoticz via een usb->P1 dat er wel degelijk P1 data loopt (via een gevoede active splitter)

Kan helaas niet downgraden naar 4.xx
Zelfde situatie hier helaas. P1 data ‘beschikbaar’ wifi stabiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Ik heb het aangemeld bij de klantenservice. Ik ben niet thuis dus voorlopig heeft hij nog wel deze status.

[ Voor 43% gewijzigd door winwiz op 20-06-2024 13:33 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Laatst online: 31-05 06:43
Daveth schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:35:
[...]

Ik heb ook de laatste firmware en deze werkt nu ongeveer 24uur (sinds de update) zonder connectie verlies.
Hetzelfde beeld heb ik ook. Op mijn DSMR 2.2 meter werkt firmware release 5.14 nu 24 uur zonder problemen en ook bij m'n ouders met een DSMR 5 meter werkt het vooralsnog zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 22:56

Niwla

dat dus....

Hier sinds gisteravond probleemloos op 5.14 (ik kwam vanaf 4.19)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:37
Timv37 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:26:
Na de v5.14 update nog steeds het probleem dat de meter regelmatig connectie verliest. Een reset (opnieuw in de P1 poort prikken) zorgt dat de meter aantal uren werkt. Zijn er hier meer mensen die nog steeds tegen deze problemen aanlopen?

@HomeWizard_NL Zou het eventueel helpen als ik een aparte voeding aansluit? Wat overigens wel gek zou zijn omdat deze probleemloos maanden gewerkt heeft op de oude firmware.
Na update ook nog de problemen met de connectie (niet Wifi, maar P1). Ik heb wel het idee dat het met een losse voeding langer goed gaat dan zonder. Echter heeft de HomeWizard Energy in het verleden altijd goed gefunctioneerd zonder voeding.

@HomeWizard_NL , wellicht kunnen jullie wat met deze informatie in het onderzoek naar het probleem.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:34
Meldingen van een voedings problemen hier geen last van.
Na de update geen problemen met de WiFi verbinding.
P1 dongle zit in een splitter die gevoed word door de USB uitgang van de modem.
Zo ver geen issues hier.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Misschien helpt het homewizard ook om te vermelden welke slimme meter we in huis hebben, misschien verschilt het probleem per merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
jillesv1980 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:38:
[...]

Na update ook nog de problemen met de connectie (niet Wifi, maar P1). Ik heb wel het idee dat het met een losse voeding langer goed gaat dan zonder. Echter heeft de HomeWizard Energy in het verleden altijd goed gefunctioneerd zonder voeding.

@HomeWizard_NL , wellicht kunnen jullie wat met deze informatie in het onderzoek naar het probleem.

Alvast bedankt!
Dit dus! Ik snap er echt niets van, heeft het letterlijk maanden prima gedaan geen omkijken naar niets. Sinds v5.13 & v5.14 alleen maar connectie problemen (stroom, geen wifi) :-(

@HomeWizard_NL Meter info; Landis+Gyr E360

[ Voor 3% gewijzigd door Timv37 op 20-06-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
winwiz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:31:
Ik heb het aangemeld bij de klantenservice. Ik ben niet thuis dus voorlopig heeft hij nog wel deze status.
Kreeg vanmiddag antwoord. WiFi signaal stond op 100% mogelijk dat dat een oorzaak is. Ik heb hem nu gelocked op een andere Access Point (veel verder weg). Signaal is nu 80%. Kijken of het helpt.

Aanvulling: Vannacht rond 2:00 is hij weer vastgeslagen. Ik vond hem vanmorgen met een rode ring. Ik heb gevraagd of hij gedowngrade kan worden naar 4.19 om externe factoren uit te kunnen sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door winwiz op 21-06-2024 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraagje. Zonnepanelen leveren 1200 Watt terug. Vaatwasser vraagt 2500 Watt. Eigenlijk wil ik dat de vaatwasser tijdens het opwarmen alleen maar die 1200 watt gebruikt. Dit kun je met HW niet regelen toch? Je vaatwasser zou dus met minder power moeten opwarmen. Alleen zonne opwek gebruiken. Is daar anders een hele leuke oplossing voor te bedenken anders dan een thuisbatterij? In het kader van niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 11:25
Wat wil je doen als het vermogen van je zonnepanelen zakt naar bijv 200W? Je vaatwasser heeft een bepaald vermogen nodig om te verwarmen.

[ Voor 161% gewijzigd door RobWest op 21-06-2024 13:09 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kbuntu
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik heb een specifieke vraag over de energy socket. Sinds juni laat ik deze een elektrische boiler verwarmen wanneer er zonnestroom is. Ik ben benieuwd hoeveel kwh hij gebruikt, klopt het dat hij gewoon alle kwh registreert die het verbruikt of telt hij niet als er zonnestroom is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
kbuntu schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:22:
Ik heb een specifieke vraag over de energy socket. Sinds juni laat ik deze een elektrische boiler verwarmen wanneer er zonnestroom is. Ik ben benieuwd hoeveel kwh hij gebruikt, klopt het dat hij gewoon alle kwh registreert die het verbruikt of telt hij niet als er zonnestroom is?
Hij telt gewoon de stroom die door de socket gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 25-05 20:06
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:44:
Vraagje. Zonnepanelen leveren 1200 Watt terug. Vaatwasser vraagt 2500 Watt. Eigenlijk wil ik dat de vaatwasser tijdens het opwarmen alleen maar die 1200 watt gebruikt.
Het lijkt me niet verstandig om een apparaat als dit minder Watt te geven dan het vraagt.
Een mogelijk alternatief: vaatwassers kunnen doorgaans op een warm water invoer worden aangesloten (of b.v. achter de hot-fill of close-in boiler als je die hebt) en verwarmen dan zelf voor zo ver ik weet niet bij. Je kunt (makkelijker) regelen wanneer een hot-fill of close-in boiler 'mag verwarmen' dan je dat bij een vaatwasser kunt.
Je moet op de vaatwasser dan wel deze optie activeren. En als je geen close-in boiler of hot-fill hebt kan het even duren voordat 'ie echt warm water ontvangt als de ketel/boiler ver weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:59
winwiz schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:28:
[...]

Kreeg vanmiddag antwoord. WiFi signaal stond op 100% mogelijk dat dat een oorzaak is. Ik heb hem nu gelocked op een andere Access Point (veel verder weg). Signaal is nu 80%. Kijken of het helpt.

Aanvulling: Vannacht rond 2:00 is hij weer vastgeslagen. Ik vond hem vanmorgen met een rode ring. Ik heb gevraagd of hij gedowngrade kan worden naar 4.19 om externe factoren uit te kunnen sluiten.
Dan heb je wel erg veel overlap met je ap,s.
Beter kun je dan het vermogen lager zetten.
Ik had juist na de firmware update van de p1 meter dat deze de ap pakt die verder weg hangt met als gevolg uitval.
Deze heb ik nu gelockt aan de ap in de keuken.
Kijken of het nu goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobWest schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:06:
Wat wil je doen als het vermogen van je zonnepanelen zakt naar bijv 200W? Je vaatwasser heeft een bepaald vermogen nodig om te verwarmen.
Klopt. Ik zocht of je dat toch kunt regeluleren zodat je eigenopwek kunt opkrikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tikje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:34:
[...]

Het lijkt me niet verstandig om een apparaat als dit minder Watt te geven dan het vraagt.
Een mogelijk alternatief: vaatwassers kunnen doorgaans op een warm water invoer worden aangesloten (of b.v. achter de hot-fill of close-in boiler als je die hebt) en verwarmen dan zelf voor zo ver ik weet niet bij. Je kunt (makkelijker) regelen wanneer een hot-fill of close-in boiler 'mag verwarmen' dan je dat bij een vaatwasser kunt.
Je moet op de vaatwasser dan wel deze optie activeren. En als je geen close-in boiler of hot-fill hebt kan het even duren voordat 'ie echt warm water ontvangt als de ketel/boiler ver weg zit.
We hebben stadsverwarming hier. CV is dus sws niet aanwezig. Geen boilers of hot-fill. Ik denk zelf dat de vaatwasser ook de beperkende factor daarin is. Misschien dat er een andere leuk idee daarvoor zou zijn dan de thuisaccu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
winwiz schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:23:
[...]

Misschien wel "hoever staan wij onder water" meter, gezien al de regen van de laatste weken.
Dan lach ik mezelf een wolkbreuk! 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vraagje. Zonnepanelen leveren 1200 Watt terug. Vaatwasser vraagt 2500 Watt. Eigenlijk wil ik dat de vaatwasser tijdens het opwarmen alleen maar die 1200 watt gebruikt. Dit kun je met HW niet regelen toch? Je vaatwasser zou dus met minder power moeten opwarmen. Alleen zonne opwek gebruiken. Is daar anders een hele leuke oplossing voor te bedenken anders dan een thuisbatterij? In het kader van niet geschoten is altijd mis.
De HW plugs kunnen alleen schakelen. Een vaatwasser 'dimmen' lijkt me ook niet gezond voor de electronica.

Je kan wel een vaatwasser met HomeConnect koppelen aan HomeWizard voor starten obv teruglevering. In de HC app van mijn Bosch kan ik zien hoeveel kWh elk programma nodig heeft, een aantal vermelden 1,20kWh. Als je dat op elkaar afstemt dan kom je aardig in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 11:25
Devke schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:19:
[...]

We hebben stadsverwarming hier. CV is dus sws niet aanwezig. Geen boilers of hot-fill. Ik denk zelf dat de vaatwasser ook de beperkende factor daarin is. Misschien dat er een andere leuk idee daarvoor zou zijn dan de thuisaccu.
Dat wordt dan een heel duur project. Omdat je niet wil salderen (het net als accu gebruiken), ga je een thuisaccu aanschaffen. Als jou doelstelling is om alleen/zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken, dan is dat een mooi streven, maar erg duur.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FvdM schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 00:43:
[...]

De HW plugs kunnen alleen schakelen. Een vaatwasser 'dimmen' lijkt me ook niet gezond voor de electronica.

Je kan wel een vaatwasser met HomeConnect koppelen aan HomeWizard voor starten obv teruglevering. In de HC app van mijn Bosch kan ik zien hoeveel kWh elk programma nodig heeft, een aantal vermelden 1,20kWh. Als je dat op elkaar afstemt dan kom je aardig in de buurt?
Via HW kan ik de taak ook starten. Dat werkt ook prima. Ging me meer om dan niets uit het net te halen. Ik kan idd eens kijken wat andere programma's evt doen. Die wij standaard gebruiken is 2.5 kW ongeveer tijdens verwarmen. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobWest schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 02:28:
[...]

Dat wordt dan een heel duur project. Omdat je niet wil salderen (het net als accu gebruiken), ga je een thuisaccu aanschaffen. Als jou doelstelling is om alleen/zoveel mogelijk zonnestroom te gebruiken, dan is dat een mooi streven, maar erg duur.
Klopt. De enige manier om nu een thuisbatterij terug te verdienen (poging tot) is onbalanshandel. Tis even de vraag wat daarvan overblijft als salderen vervalt. Meeste fora zie je al dat dan dat een stuk minder rendabel gaat worden of zelfs niet meer. Is wat koffiedik kijken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Wat doe ik hier verkeerd. Ik heb gisteren mijn nieuwe energie contract ingevuld, maar ik start niet op de eerste van de maand maar op de 22ste.

Als ik nu naar het jaar overzicht ga zie je dat het 2024-2025 is, dat lijkt mij goed maar ik heb volgens de HomeWizard app al ruim 1000kwh teruggeleverd. Dat klopt niet voor deze periode ( wel voor de maand juni). Hoe zorg ik er voor dat je echt een start hebt op 22 juni?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1yYnZ9ySSVWkzKa1KmddDX0AV7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/02PWlNKzYQp78AVezpEEG1hW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/clUNM-Ahj3Ze7grvffjMlkIcOXs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fwt9V2hs3pQISSINmr7NcVOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bedanktjoh schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:26:
Wat doe ik hier verkeerd. Ik heb gisteren mijn nieuwe energie contract ingevuld, maar ik start niet op de eerste van de maand maar op de 22ste.

Als ik nu naar het jaar overzicht ga zie je dat het 2024-2025 is, dat lijkt mij goed maar ik heb volgens de HomeWizard app al ruim 1000kwh teruggeleverd. Dat klopt niet voor deze periode ( wel voor de maand juni). Hoe zorg ik er voor dat je echt een start hebt op 22 juni?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vlgs mij gaat dit niet. Pakt 1e van de maand. Was me hier ook al opgevallen. @HomeWizard_NL klopt dit? Bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:47
Dit zit er al in vanaf de introductie.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j10
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:46

j10

Mijn vaatwasser en keukenboiler werken samen dmv een combiswitch schakelaar
achter de boilerstekker zit een energiesocket HW
Als de combisw de boiler zonder stroom zet schakelt de boiler uit maar gaat later niet meer aan
dat kan dat handmatig op de app maar is niet de bedoeling.
iemand een oplossing ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiguelXL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:37
Is er een storing bij HW? Zowel P1 meter, watermeter en display hebben geen verbinding met de app. Zijn wel gekoppeld aan WiFi punten en internet werkt ook nog gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:54
MiguelXL schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:53:
Is er een storing bij HW? Zowel P1 meter, watermeter en display hebben geen verbinding met de app. Zijn wel gekoppeld aan WiFi punten en internet werkt ook nog gewoon.
Homewizard Energy app android werkt hier normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
j10 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:47:
Als de combisw de boiler zonder stroom zet schakelt de boiler uit maar gaat later niet meer aan
iemand een oplossing ??
Als je die hw stekker alleen voor stroom meting gebruikt.
Dan kun je dit oplossen door schakelslot in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:40
Devke schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:28:
[...]

Vlgs mij gaat dit niet. Pakt 1e van de maand. Was me hier ook al opgevallen. @HomeWizard_NL klopt dit? Bug?
Grafieken zijn altijd in hele maanden, tarieven rekenen op dagniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 15:07
Ik heb sinds gister mijn omvormer gekoppeld aan een sunnyportal account. Sinds vandaag ook een koppeling met homewizard energy+. Echter zie hier hele vreemde cijfers qua opwek 214 kWh en 210 kWh verbruik terwijl de p1 meter met actueel verbruik gewoon de juiste aantallen aangeeft. Homeassistan geeft wel de juiste data weer en sunnyportal zelf ook. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jillesv1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-03 14:37
Timv37 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:03:
[...]

Dit dus! Ik snap er echt niets van, heeft het letterlijk maanden prima gedaan geen omkijken naar niets. Sinds v5.13 & v5.14 alleen maar connectie problemen (stroom, geen wifi) :-(

@HomeWizard_NL Meter info; Landis+Gyr E360
@HomeWizard_NL , Helaas zijn mijn bevindingen met Firmware 5.14 niet positief. De P1 data stopt gemiddeld 2x per dag en dan kleurt de LED rood. Dit gebeurd zowel met als zonder voeding.

Is dit bij jullie bekend en wordt er gewerkt aan dit specifieke probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
jillesv1980 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 19:35:
[...]

@HomeWizard_NL , Helaas zijn mijn bevindingen met Firmware 5.14 niet positief. De P1 data stopt gemiddeld 2x per dag en dan kleurt de LED rood. Dit gebeurd zowel met als zonder voeding.

Is dit bij jullie bekend en wordt er gewerkt aan dit specifieke probleem?
Precies hetzelfde hier ben al met klantenservice aan het troubleshooten. Ik had er een actieve splitter tussen, die is er nu, tijdelijk, tussenuit en netjes een voeding aangesloten, hoewel dat bij een SMR 5 eigenlijk niet hoeft. Eens kijken of we het langer dan een dag volhouden nu. Ik was er super tevreden over en bij de nodige vrienden en kennissen aangeraden. Ik loop nu al een week of 3 te klooien met dit ding en het moet niet veel langer gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 19:38
johan1997 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:19:
Ik heb sinds gister mijn omvormer gekoppeld aan een sunnyportal account. Sinds vandaag ook een koppeling met homewizard energy+. Echter zie hier hele vreemde cijfers qua opwek 214 kWh en 210 kWh verbruik terwijl de p1 meter met actueel verbruik gewoon de juiste aantallen aangeeft. Homeassistan geeft wel de juiste data weer en sunnyportal zelf ook. Iemand een idee?
Nee, maar ik heb vergelijkbare problemen met de koppeling van mijn Solax omvormer. De grafiek lijkt juist, maar de totaalstanden absoluut niet. Helaas is het inmiddels stil bij de klantenservice. Het was een bekend probleem, maar het is me niet duidelijk of het nog opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:21
helaas het is weer zo ver. vandaag werkt om 1 of ander reden de Growatt data via de gewone server niet (via server.au.growatt weer wel (werd ik om 1 of andere reden heen gestuurd maar de app is ook dood) maar daardoor zit er weer een gat in de data die niet te fixen is.
Krijgen we ooit nog een edit functie of blijven we gewoon jaar na jaar na jaar incorrecte data houden? Vorig jaar was het nutteloos door een gat in de data en nu dus weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:34
Heb voor vaderdag een Home Wizard Energy Display gekregen. Viel me op dat die een ongewoon hoge luchtvochtigheid aangaf (80+). Heb vandaag eens twee andere luchtvochtigheidsmeters ernaast gehad en die zitten zo’n 15 procentpunt lager. Allebei op 64. Lijkt er dus op dat de Energy Display een afwijking heeft. Weet iemand of en hoe ik die Luchtvochtigheidssensor opnieuw kan kalibreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
filipy23 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:45:
Heb voor vaderdag een Home Wizard Energy Display gekregen. Viel me op dat die een ongewoon hoge luchtvochtigheid aangaf (80+). Heb vandaag eens twee andere luchtvochtigheidsmeters ernaast gehad en die zitten zo’n 15 procentpunt lager. Allebei op 64. Lijkt er dus op dat de Energy Display een afwijking heeft. Weet iemand of en hoe ik die Luchtvochtigheidssensor opnieuw kan kalibreren?
Bekend probleem, paar pagina's terug nog over gehad.
Even zoeken 😉

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1997
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 15:07
buddow schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:00:
[...]

Nee, maar ik heb vergelijkbare problemen met de koppeling van mijn Solax omvormer. De grafiek lijkt juist, maar de totaalstanden absoluut niet. Helaas is het inmiddels stil bij de klantenservice. Het was een bekend probleem, maar het is me niet duidelijk of het nog opgelost gaat worden.
Precies dit inderdaad. De grafiek lijkt te kloppen maar de totaal stand totaal niet. Goed km te weten dat ik niet de enige ben, hopelijk snel een oplossing hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:49
winwiz schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:36:
[...]

Precies hetzelfde hier ben al met klantenservice aan het troubleshooten. Ik had er een actieve splitter tussen, die is er nu, tijdelijk, tussenuit en netjes een voeding aangesloten, hoewel dat bij een SMR 5 eigenlijk niet hoeft. Eens kijken of we het langer dan een dag volhouden nu. Ik was er super tevreden over en bij de nodige vrienden en kennissen aangeraden. Ik loop nu al een week of 3 te klooien met dit ding en het moet niet veel langer gaan duren.
Bij mij gaat alles wel goed via de HomeWizard app, maar verliest HomeAssistant gemiddeld twee/drie keer per dag de connectie, wat leidt tot foutieve info in HomeAssistant. Meer mensen ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
dannyvdb1997 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:59:
[...]

Bij mij gaat alles wel goed via de HomeWizard app, maar verliest HomeAssistant gemiddeld twee/drie keer per dag de connectie, wat leidt tot foutieve info in HomeAssistant. Meer mensen ook last van?
Ja ik heb de HomeWizard P1 meter uit Home Assistant gegooid en de configuratie opnieuw erin gezet.

Maar ik had ook een probleem na de update dat de P1 de verste accesspoint pakte.
Dus ook ff wifi signaal na kijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Laatst online: 14:38
computerjunky schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:19:
helaas het is weer zo ver. vandaag werkt om 1 of ander reden de Growatt data via de gewone server niet (via server.au.growatt weer wel (werd ik om 1 of andere reden heen gestuurd maar de app is ook dood) maar daardoor zit er weer een gat in de data die niet te fixen is.
Krijgen we ooit nog een edit functie of blijven we gewoon jaar na jaar na jaar incorrecte data houden? Vorig jaar was het nutteloos door een gat in de data en nu dus weer.
Ik krijg augustus een growatt omvormer, maar daar bestel ik direct een kWh meter bij. Als je met al die api koppelingen gaat werken, bouw je bewust allemaal afhankelijkheden in.

Gewoon een kWh meter ertussen en klaar.

Op de hele installatie maken die paar tientjes niet het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Dit is echt een groot probleem van al die “energie zuinige” apparaten tegenwoordig.

Wasmachine, nieuw, maar vraagt 2200 Watt. Vaatwasser, nieuw, maar vraagt 2200 Watt.
Quooker, nieuw, maar vraagt kortstondig 2100 Watt.

Waarom allemaal zo’n hoge aansluitwaarde. Dat is straks met thuis accu’s niet te doen. Dan wil je liever iets langduriger op een lager vermogen verwarmen, dan kortstondig op een hoog vermogen.

Vooral de Quooker. Paar seconden 2100 Watt en dat heel de dag/nacht door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:21:
[...]

Dit is echt een groot probleem van al die “energie zuinige” apparaten tegenwoordig.

Wasmachine, nieuw, maar vraagt 2200 Watt. Vaatwasser, nieuw, maar vraagt 2200 Watt.

Waarom allemaal zo’n hoge aansluitwaarde. Dat is straks met thuis accu’s niet te doen. Dan wil je liever iets langduriger op een lager vermogen verwarmen, dan kortstondig op een hoog vermogen.

Klopt dat wel.
Mijn Quooker komt echt niet boven de 1600w uit.
En warmt maar 3x p/d op en das echt een hele korte opwarm periode van nog geen 60sec.

Onderstaand is een 24uur tijdvak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wd0S5FYNcJzgrG_6DapAIrd8TVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xnud90RV9kwfUouez2iJSEem.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Siewert schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Klopt dat wel.
En warmt maar 3x p/d op en das echt een hele korte opwarm periode van nog geen 60sec.

[Afbeelding]
Jazeker, het is zo kortstondig, dat het verbruik alleen in de nu weergave te zien is. Echt maar een seconde of 5-10.

Handleiding zegt 2200 Watt:
https://www.quooker.nl/me...andleiding_COMBI_NL_1.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:37:
[...]

Jazeker, het is zo kortstondig, dat het verbruik alleen in de nu weergave te zien is. Echt maar een seconde of 5-10.

Handleiding zegt 2200 Watt:
https://www.quooker.nl/me...andleiding_COMBI_NL_1.pdf
Ah, je hebt de Combi.
Ik heb de Pro 3 en die piek volgens de specs maar op 1600w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Ik krijg augustus een growatt omvormer, maar daar bestel ik direct een kWh meter bij. Als je met al die api koppelingen gaat werken, bouw je bewust allemaal afhankelijkheden in.

Ik gebruik ook de kWh meter(s) van HomeWizard. (Dinrail)
Dat om mijn micro,s te meten om dit per 1sec. te doen.
Het voordeel van API is dat dit een open communicatie is.
Zo kan ik via API HomeWizard koppelen aan Home Assistant.
API is dus juist onafhankelijk.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
Siewert schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:26:
[...]

Klopt dat wel.

[Afbeelding]
Nog even voor je in de gaten gehouden en hij lijkt dit iedere 10 minuten even een seconde of 5 te doen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK3QfzrHNgSzJ4Vhajc9aV1KraY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tQReAqe0ognVoPv03bcClK6P.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUz7kK7NUJCLxlbz1sv-JdNH2-o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/paw7bq1645JSnefcMkQq1GNT.png?f=fotoalbum_large

Effect op de dag ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qSOjC1pc3dtboB6NsUyyT1R5Ao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dz3jhYEx5dE8yo3JeBJ8OdjL.png?f=fotoalbum_large

Dus een Quooker doet zelfs 2179 Watt, komt overeen met de handleiding.

Edit: ja de combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@Tweak_ers
Dan zou je bijna zeggen dat hij wel heel veel warmte verlies heeft.
Zoals je kunt zien in mij graf slaat hij maar een paar keer aan per dag en tussen door helemaal niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tweak_ers
peterbier schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:40:
[...]

Ik gebruik ook de kWh meter(s) van HomeWizard. (Dinrail)
Dat om mijn micro,s te meten om dit per 1sec. te doen.
Het voordeel van API is dat dit een open communicatie is.
Zo kan ik via API HomeWizard koppelen aan Home Assistant.
API is dus juist onafhankelijk.!
Ik heb het specifiek over api koppelingen naar omvormers.

Het is onbetrouwbare data en te vaak problemen met de communicatie.

Ik lees iedere dag op Facebook terug dat mensen meer omvormers willen koppelen aan Homewizard Energy. Ik vind dat echt een rare gedacht. Je geeft er paar tientjes uit aan een kWh meter en die zet je achter je panelen.

Je hebt betrouwbare data, per seconde, geen afhankelijkheid met leveranciers en hun api’s.

Omvormer staat thuis en de p1 meter staat thuis, dan gooi je er toch thuis een kWh metertje tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Siewert schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:50:
@Tweak_ers
Dan zou je bijna zeggen dat hij wel heel veel warmte verlies heeft.
Zoals je kunt zien in mij graf slaat hij maar een paar keer aan per dag en tussen door helemaal niet.
Hij is 6 maanden terug geplaatst, geen idee. 🤷‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een beetje thuisaccu kan dit wel aan. Omvormers zijn beetje tussen de 5 en 10kW. Dan heb ik het wel over de systemen die al snel richting de 10k gaan maar ook wat capaciteit hebben. Mocht @HomeWizard_NL met een thuisbatterij komen dan zie ik ze met kleinere waardes komen dan genoemde hierboven. Dat zal verwacht ik meer ondersteuning zijn (wat bovenstaande issue niet zal oplossen qua wattages) maar meer is om de tijd dat er geen opwek is in de zomer (na 22 uur en pakweg 7 uur ochtend) op te vangen. 2 a 3 kWh nachtverbruik aanpakken. Leuk om te spelen mits de prijs goed is. Anders doorsparen voor eerder genoemde mogelijkheid. De krachtigere systemen. Daarom ook benieuwd naar dinsdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:50:
[...]

Ik heb het specifiek over api koppelingen naar omvormers.

Het is onbetrouwbare data en te vaak problemen met de communicatie.

Ik lees iedere dag op Facebook terug dat mensen meer omvormers willen koppelen aan Homewizard Energy. Ik vind dat echt een rare gedacht. Je geeft er paar tientjes uit aan een kWh meter en die zet je achter je panelen.

Je hebt betrouwbare data, per seconde, geen afhankelijkheid met leveranciers en hun api’s.

Omvormer staat thuis en de p1 meter staat thuis, dan gooi je er toch thuis een kWh metertje tussen?
Daarop geef ik je gelijk.
Maar dat heeft niks met het protocol API te maken.
Dat is dan een probleem tussen de communicatie van een omvormer naar HomeWizard. (Via cloud)
En dat is eens om de paar minuten. (Of zelfs langer).
Daarom gebuik ik ook de kWh meter dinrail versie van HomeWizard.
En bij mij gaat alles van HomeWizard gaat via API naar Home Assistant via het lokaal netwerk.
Niet via het internet dat is dan ook het voordeel van het open API protocol.

[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 23-06-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Het probleem is inmiddels bekend. Ze hebben me om q of andere reden verplaatst van server.growatt.com naar server-au.growatt.com. mijn app doet ook niets meer maar mijn data komt dus wel daar aan.

En de kWh meter is geen oplossing. Als die kapot gaat geeft dat immers heel andere problemen. Dan moet je een nieuwe plaatsen en die krijgt weer een heel eigen grafiek ipv dezelfde. Er moet gewoon meer controle over de data komen simpel zat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweak_ers
computerjunky schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:29:
[...]

Het probleem is inmiddels bekend. Ze hebben me om q of andere reden verplaatst van server.growatt.com naar server-au.growatt.com. mijn app doet ook niets meer maar mijn data komt dus wel daar aan.

En de kWh meter is geen oplossing. Als die kapot gaat geeft dat immers heel andere problemen. Dan moet je een nieuwe plaatsen en die krijgt weer een heel eigen grafiek ipv dezelfde. Er moet gewoon meer controle over de data komen simpel zat.
Sorry hoor…
“Als die kapot gaat”????

Die kWh meters kun echt heel veel vermogen aan.
Mijn kWh meter op de laadpaal draait al sinds 2020.

Waarom zou die kapot gaan?

Omvormers met api koppelingen is gewoon minder betrouwbaar en minder accuraat. Daarnaast geen live data.

Mijn hele installatie kost €6000, dan vind ik het een kruideniersmentaliteit om daar niet een kWh meter bij te rekenen.

Mensen kiezen wel voor micro-omvormers, wat in 7 van de 10 gevallen totaal niet nodig is, voor duizenden euro’s extra. Maar een kWh meter is te duur.

Ieder zijn eigen keuzes, maar ik begrijp er niets van 😉

Alleen staat de Facebook groep, die ik volg, vol met klagende mensen over die koppelingen met hun omvormers. Daar is gewoon maar één antwoord voor: koop een kWh meter.

[ Voor 6% gewijzigd door Tweak_ers op 23-06-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:49
peterbier schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 22:44:
[...]

Ja ik heb de HomeWizard P1 meter uit Home Assistant gegooid en de configuratie opnieuw erin gezet.

Maar ik had ook een probleem na de update dat de P1 de verste accesspoint pakte.
Dus ook ff wifi signaal na kijken.
Dat laatste heb ik dan weer niet. Hij pakt bij mij gewoon degene in de meterkast. Heb jij de integratie eruit gegooid? Of alle entiteiten verwijderd en opnieuw erin gezet? En heeft het gewerkt?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBTrjZ1dno34hT_fyIBx9RIyqpg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5huyLBbui8YZxKjq1gcigLL2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Laatst online: 18:54
Geen hoog Tweaker-gehalte hier, maar ik probeer mijn data voor de lange termijn minder "app" - afhankelijk te laten zijn.

Elke maand gooi ik een paar belangrijke getallen uit de energy app naar een file in Sheets. 2 minuten werk, een kopie naar een externe opslag en ik hou mijn data voor lange tijd veilig. Ook wanneer Homewizard stopt, een kWh-meter de geest geeft of we over gaan naar een ander type omvormer.

Niet flashy, wel makkelijk en redelijk betrouwbaar denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Sjamo schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:21:
Geen hoog Tweaker-gehalte hier, maar ik probeer mijn data voor de lange termijn minder "app" - afhankelijk te laten zijn.

Elke maand gooi ik een paar belangrijke getallen uit de energy app naar een file in Sheets. 2 minuten werk, een kopie naar een externe opslag en ik hou mijn data voor lange tijd veilig. Ook wanneer Homewizard stopt, een kWh-meter de geest geeft of we over gaan naar een ander type omvormer.

Niet flashy, wel makkelijk en redelijk betrouwbaar denk ik.
Ik lees api's uit en zet het in een time series database. Ik heb ooit voor influxdb gekozen, maar zou nu naar mimir kijken. Met grafana kun je dan visualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Mijn p1 meter draait 4.19 en zegt, in tegenstelling tot eerder deze week, nu geen nieuwe update te hebben. Lijkt er dus op dat Home wizard verdere uitrol van v4 naar v5 op het moment tegenhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Draai sinds deze week op 5.14, hiervoor zat de P1 meter op 4.19. Ik ervaar geen problemen met het de P1 meter. WiFi ontvangst is 100% en hij is aangesloten op een DSMR5.0 meter.

Zo te lezen als één van de weinige.

[ Voor 10% gewijzigd door Caayn op 23-06-2024 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Caayn schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:45:
Draai sinds deze week op 5.14, hiervoor zat de P1 meter op 4.19. Ik ervaar geen problemen met het de P1 meter. WiFi ontvangst is 100% en hij is aangesloten op een DSMR5.0 meter.

Hier ook geen problemen. Mensen die geen problemen hebben hoor je doorgaans niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000

Yucko

One clown to rule them all !

hier alleen het switchen naar een ander mac adres, maar voor de rest geen problemen *klopt af*

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-05 20:15
Caayn schreef op zondag 23 juni 2024 @ 09:45:

Hier ongeveer dezelfde configuratie, ook geen problemen tot nu toe op versie 5.14.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Narro
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14:57
Ook hier werkt de Firmware 5.14 perfekt zonder mankeren samen met een Enexis XS 210

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:44
[...]

Aansluitwaardes zijn de waardes die gebruikt worden voor de programma's die het meest verbruiken.
Die programma's hoef je niet te gebruiken. Je kan ook een langer programma kiezen die minder warm word.
En waarom zou een wasmachine fabrikant rekening moeten houden met 1 op de weet ik hoeveel die misschien een thuisaccu heeft.
En sommige apparaten hebben nou eenmaal een bepaald vermogen nodig om efficiënt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Tweak_ers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Sorry hoor…
“Als die kapot gaat”????

Omvormers met api koppelingen is gewoon minder betrouwbaar en minder accuraat. Daarnaast geen live data.

Mijn hele installatie kost €6000, dan vind ik het een kruideniersmentaliteit om daar niet een kWh meter bij te rekenen.

Mensen kiezen wel voor micro-omvormers, wat in 7 van de 10 gevallen totaal niet nodig is, voor duizenden euro’s extra. Maar een kWh meter is te duur.

Alleen staat de Facebook groep, die ik volg, vol met klagende mensen over die koppelingen met hun omvormers. Daar is gewoon maar één antwoord voor: koop een kWh meter.
Ik heb bewust voor micros gekozen.
Per micro 2 panelen en 2 trackers.
Waarom.
1- Ik kan per paneel uitlezen.
2- Ik heb een hekel aan die hoogspanning wat je met een string omvormer hebt en risico op vlamboog.
3- De installatie is heel eenvoudig met micros.
4- Ik kan de installatie inregelen en instellingen aan passen geheel draadloos.
5- geen probleem met op t dak. (Grondopstelling OW) (Bij defect mocht dit voorkomen)
6- Schaduw geen last van dat dit invloed heeft op de hele installatie.

Ik gebruik de app van APS heel weinig omdat ik een kWh meter van HomeWizard gebruik.
Nu 10 panelen op 1 fase kWh meter.
Kracht Kwh meter groep heb ik al gereed.
Met een overspanningsbeveiliging.
In een onderverdeler in de stal.
Binnenkort meer panelen bij plaatsen.
En dan achter de kracht groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsqLmkTFMaOjQxw28TfZ2v2n4JE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK7CheI9sUiaZ3o9xIBtNHOC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
dannyvdb1997 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:07:
[...]

Dat laatste heb ik dan weer niet. Hij pakt bij mij gewoon degene in de meterkast. Heb jij de integratie eruit gegooid? Of alle entiteiten verwijderd en opnieuw erin gezet? En heeft het gewerkt?[Afbeelding]
Ik heb het apparaat verwijderd en opnieuw toegevoegd.
Daarna alle instellingen er weer ingezet.
Wel ff gedoe maar hier werkt het weer perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:40
correctie

[ Voor 97% gewijzigd door Ronald2020 op 23-06-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
j10 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:47:
iemand een oplossing ??
Dit lukt niet omdat de combiswitch de spanning van de energysocket afschakelt Zodra de combiswitch weer de boiler inschakelt, dan wordt de energysocket gereset in de uit-toestand, Je kunt dit simpel testen met een verlengsnoer waarin je de energysocket steekt.

Zodra je het verlengsnoer uittrekt, wordt de socket spanningsloos en dat blijft zo, ook waneer je het verlengsnoer weer insteekt. De socket gaat niet vanzelf terug naar zijn eerdere toestand. Dit is een veilgheidsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Ronald2020 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:09:
[...]

Dit lukt niet omdat de combiswitch de spanning van de energysocket afschakelt Zodra de combiswitch weer de boiler inschakelt, dan wordt de energysocket gereset in de uit-toestand, Je kunt dit simpel testen met een verlengsnoer waarin je de energysocket steekt.

Zodra je het verlengsnoer uittrekt, wordt de socket spanningsloos en dat blijft zo, ook waneer je het verlengsnoer weer insteekt. De socket gaat niet vanzelf terug naar zijn eerdere toestand. Dit is een veilgheidsfunctie.
Jawel hoor daar heb je het schakelslot voor.
Even in HomeWizard het schakelslot aan zetten op de betreffende stekker.
Hierdoor kun je de stekker niet meer schakelen maar is energie meting er wel als de combiswitch op boiler stand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
peterbier schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:27:
[...]

Jawel hoor daar heb je het schakelslot voor.
Even in HomeWizard het schakelslot aan zetten op de betreffende stekker.
Hierdoor kun je de stekker niet meer schakelen maar is energie meting er wel als de combiswitch op boiler stand staat.
We bedoelen, denk ik, beiden iets anders. Het schakelslot is er inderdaad om onbedoeld uitschakelen te voorkomen, maar dit slot kan niet voorkomen dat de combiswitch de volledige spanning van de energysocket afschakelt.

Alleen de boiler aansturen met een zonnetaak gaat niet als je er een combiswitch voor zet die de spanning richting de vaatwasser of de boiler regelt.

De energysocket voor de combiswitch zetten heeft als nadeel dat de vaatwasser dan alleen aangaat zodra de zonnetaak actief is..

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald2020 op 23-06-2024 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:01:
[...]

Sorry hoor…
“Als die kapot gaat”????

Ja dat riep ik meestal ook.
Ik heb er nu één stuk.
Die zit voor de L/L warmtepomp boven.
Ik verdacht eerst de airco met ineens nu en dan 50watt continu verbruik.
Alles van de prik spul een dag later weer aan en het leek eerst goed.
Maar uiteindelijk weer 50 watt sluipverbruik.
Nagemeten met de stroomtang niks geen vermogen te meten.
Nu staat de airco de bovenverdieping te koelen met nog steeds 50 watt verbruik :+

De kwh meter is dus gewoon stuk.
Alleen weet ik niet meer waneer ik deze gekocht heb dus garantie wordt ook alweer lastig vrees ik.
Vorig jaar november geplaatst maar weet niet of ik er toen een nieuwe meter tussen gezet heb of één die ik nog in de doos had.

Ik heb namelijk nu ook nog één nieuwe liggen die nog ergens tussen moet.

Mischien dat @HomeWizard_NL dat aan de hand van een nummer kan zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PwaZRo9JD1MdxbcY17EsE5W2c9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ToW3L2UxicCfrwSQsUSsiSGN.jpg?f=user_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FvdM
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
computerjunky schreef op zondag 23 juni 2024 @ 07:29:
en die krijgt weer een heel eigen grafiek ipv dezelfde.
Mijn kWh meter heeft inderdaad een eigen grafiek en twee extra: stroomgebruik en zonverbruik. De eerste berekent het totaalverbruik van het huis vóór de P1 meter door de import/export te verrekenen met de opbrengst van de zon. De tweede is dezelfde als met de omvormerkoppeling en laat zien hoe de zonnestroom wordt gebruikt.

Het lijkt erop dat de kWh meter en omvormerkoppeling dezelfde zonverbruik grafiek gebruiken, want ze raden af om ze tegelijk in te zetten. Ik denk dat je historie in die grafiek dan ook blijft bestaan.
Als je al een kWh meter hebt die de omvormer meet in de Energie-app, zal het toevoegen ervan ook via de omvormerverbinding ervoor zorgen dat de grafiek verkeerd wordt getekend, omdat het dezelfde gegevens twee keer gebruikt voor de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@Ronald2020

Ik zij erbij als je de stekker alleen voor meting van de boiler gebruikt wordt.
Inderdaad kun je niet schakelen met die stekker met schakelslot.
Maar als de stekker stroomloos wordt en dan weer ingeschakeld wordt gaat het contact in de stekker dan aan.

Maar wat anders jammer dat dit niet in te stellen is.
Bijvoorbeeld bij stroomuitval stekker in aan of uit stand of de laatste gekozen stand.
Dat kan met KNX wel.
En dat kan zelfs met dat Tp-link spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8alD5IRtXTD3Y4xv7H_44WoHfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45x0FlXzzatjJReeGUTXJEC1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door peterbier op 23-06-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:17
Tweak_ers schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 23:44:
[...]

Nog even voor je in de gaten gehouden en hij lijkt dit iedere 10 minuten even een seconde of 5 te doen:
[...]
Iedere 10 minuten, 5 seconden 2200W trekken is gemiddeld 18Watt (5X2200 / 600). Dat is bijna 2x het opgegeven standby gemiddelde van 10W.

Als het al een oudere Quooker is, is er misschien een vacuumlek waardoor de isolatie niet meer optimaal is.
Zelf ook gehad. De nieuwe slaat gemiddeld maar eens in het half uur aan. De oude (vacuum lekke) deed dat iedere 10-15 minuten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Ok en na 1.5 dag weer een rode ring met de P1 5.14 rechtstreeks in P1 en aangesloten voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:58
SVMartin schreef op zondag 23 juni 2024 @ 08:41:
Mijn p1 meter draait 4.19 en zegt, in tegenstelling tot eerder deze week, nu geen nieuwe update te hebben. Lijkt er dus op dat Home wizard verdere uitrol van v4 naar v5 op het moment tegenhoudt.
Hier ook 4.19 en geen update beschikbaar maar ik vraag me af…
Waarom zou ik updaten? Het werkt als een zonnetje tot nu toe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:15
@HomeWizard_NL hier in België hebben we ook (sinds kort) een digitale watermeter, welke met de digitale electriciteitsmeter in verbinding staat en ook zijn verbruik ook zo doorstuurt.

De p1 meter vangt deze data ook al op: de water meter lijkt deze elke 5 minuten te communiceren
Is het ook deze mogelijk om deze data in de grafieken en de app etc. beschikbaar te maken.

De data ziet er zo uit:
Via "api/v1/data"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dswwBKi0F6WUP8UdD0wM7L28vXA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6p9zIucymbIKMcggxxDULfI2.png?f=user_large
En als json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
"external": [
    {
      "unique_id": "1111111111111111111111111111", /* 28 numeric digits */
      "type": "water_meter",
      "timestamp": 240623183133, /* yyMMddHHmmSS */
      "value": 51.13, /* gecumuleerd verbruik: dit telt dus alleen maar op (iedere 5 minuten) */
      "unit": "m3"
    }
  ]

En via api/v1/telegram:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezJwmFiNinJCHsJVG_wxLWQc4nY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1gpsyLZHxgQrZcUFk5Y94745.png?f=user_large

Hierbij is
0-1:96.1.1
de "unique_id"
en
0-1:24.2.1(240623182633S)(00051.130*m3)
het tijdstip en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
winwiz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:19:
Ok en na 1.5 dag weer een rode ring met de P1 5.14 rechtstreeks in P1 en aangesloten voeding.
Hier ook nog steeds helaas, er is geen pijl op te trekken. Wifi verbinding gereset, andere AP problemen blijven. Ticket aangemaakt met verzoek voor downgrade indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Wel apart al die verbinding problemen.
Vorige update en de 5.14 hier helemaal geen issues.
Zou bijna gaan denken dat er op gebruikers niveau iets dwars ligt.
Wat dat betreft zouden eigenlijk data/reports van alle individuele systemen waar wel en geen problemen moeten hebben om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale Ouwe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18:19
Hier geen problemen.

Geen idee wat onze laatste versie is. Kun je dat ergens zien?
Gaat zo'n update automatisch? Of moet je zelf het initiatief nemen (hoe dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vale Ouwe schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:11:
Hier geen problemen.

Geen idee wat onze laatste versie is. Kun je dat ergens zien?
Gaat zo'n update automatisch? Of moet je zelf het initiatief nemen (hoe dan)?
Tandwieletje in de app van Homewizard selecteren. Dan "meters" selecteren. Kies de meter of P1 meter die je wilt updaten. Kies de 3 puntjes en dan "controleer op updates"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Siewert schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:00:
Wel apart al die verbinding problemen.
Vorige update en de 5.14 hier helemaal geen issues.
Zou bijna gaan denken dat er op gebruikers niveau iets dwars ligt.
Wat dat betreft zouden eigenlijk data/reports van alle individuele systemen waar wel en geen problemen moeten hebben om te vergelijken.
Nou gebruikers niveau geloof ik niet zo in.
  1. Heeft bijna precies een jaar zonder ook maar 1 probleem gewerkt
  2. Sinds 3 weken zo ongeveer werkt het niet stabiel. Vermoedelijk rond die tijd is hij geüpgraded naar 5.13 kort daarna naar 5.14
  3. Sinds die tijd bij een herstart (ivm rode ring) wisselt hij regelmatig van MAC adress beginnend met 5c:2f of met c8:f0
  4. Hij behoudt zijn wifi verbinding (kan zijn ander ip nummer ivm ander mac adress) Dit kan een paar minuten na de herstart spontaan wisselen (zie dat ook hier in het forum gemeld, dus niet uniek)
  5. Maakt niet uit hoe je hem aangesloten of gevoed hebt, met P1 splitter zonder extra voeding, met extra voeding. P1 meter met USB-C voeding of rechtstreeks aan P1 met of zonder USB-C voeding.
Ik heb vrijdag j.l. ook om een downgrade naar 4.19 gevraagd om te kijken of de problemen dan verdwijnen.

Enige variabele is misschien de slimme meter. Ik heb een Landys + Gyr E360 SMR 5.0 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Nogmaals…
Waarom moet er iemand updaten?
Never change the winning team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
chulin schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:58:
Nogmaals…
Waarom moet er iemand updaten?
Never change the winning team
De mijne was automatisch geüpdatet. Niet dat ik dat bijhoud maar als er plotseling problemen zijn ga je verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
winwiz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:56:
[...]

Nou gebruikers niveau geloof ik niet zo in.
  1. Heeft bijna precies een jaar zonder ook maar 1 probleem gewerkt
  2. Sinds 3 weken zo ongeveer werkt het niet stabiel. Vermoedelijk rond die tijd is hij geüpgraded naar 5.13 kort daarna naar 5.14
  3. Sinds die tijd bij een herstart (ivm rode ring) wisselt hij regelmatig van MAC adress beginnend met 5c:2f of met c8:f0
  4. Hij behoudt zijn wifi verbinding (kan zijn ander ip nummer ivm ander mac adress) Dit kan een paar minuten na de herstart spontaan wisselen (zie dat ook hier in het forum gemeld, dus niet uniek)
  5. Maakt niet uit hoe je hem aangesloten of gevoed hebt, met P1 splitter zonder extra voeding, met extra voeding. P1 meter met USB-C voeding of rechtstreeks aan P1 met of zonder USB-C voeding.
Ik heb vrijdag j.l. ook om een downgrade naar 4.19 gevraagd om te kijken of de problemen dan verdwijnen.

Enige variabele is misschien de slimme meter. Ik heb een Landys + Gyr E360 SMR 5.0 meter
De slimmemeter heeft ja helemaal niks met de WiFi te maken.
Als het een power probleem zou zijn vanuit de meter en een adapter erop ook niks helpt kan dat nooit het probleem zijn.

Ik zou eerder zeggen dat er in de firmware van de p1 dongle aan de WiFi/Netwerk kant wat veranderd is wat sommige modems/routers niet leuk vinden.
Kan mij voorstellen dat mesh netwerken moeilijk kunnen doen.
Maar hier draai ik een Tplink Deco m9 mesh netwerk een geen problemen.

Mijn slimmemeter is een Sagecom T211 ESMR 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Als iemand hier een beetje bijhoudt dan is niet zo moeilijk te begrijpen dat juist problemen komen met updaten…
Dus, niet doen zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
Siewert schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:09:
[...]

De slimmemeter heeft ja helemaal niks met de WiFi te maken.
Als het een power probleem zou zijn vanuit de meter en een adapter erop ook niks helpt kan dat nooit het probleem zijn.

Ik zou eerder zeggen dat er in de firmware van de p1 dongle aan de WiFi/Netwerk kant wat veranderd is wat sommige modems/routers niet leuk vinden.
Kan mij voorstellen dat mesh netwerken moeilijk kunnen doen.
Maar hier draai ik een Tplink Deco m9 mesh netwerk een geen problemen.

Mijn slimmemeter is een Sagecom T211 ESMR 5
Ik snap ook wel dat het niets met de WiFi te maken heeft. Het feit dat hij van MAC adress wijzigt vind ik wel bijzonder. Het lijkt erop dat de firmware niet goed opstart. Als je tijdens de rode ring in de app kijkt geeft die ook aan dat er geen P1 data wordt ontvangen. Die data is wel degelijk voorhanden. Weer een aanwijzing dat binnenkomende data niet goed wordt verwerkt. Vandaar ook mijn verzoek naar een downgrade, gewoon om zaken uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
@winwiz idd, dat het Mac adres wijzig mag niet zomaar gebeuren.
Hoop dat ze een firm revert kunnen doen om alles uit te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
chulin schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:09:
Als iemand hier een beetje bijhoudt dan is niet zo moeilijk te begrijpen dat juist problemen komen met updaten…
Dus, niet doen zou ik zeggen
Makkelijk om te zeggen maar als ze die pushen krijg je hem gewoon of je wilt of niet. Er is wel een controle of er een update beschikbaar is. Wat ik hier in het forum lees lijkt het erop dat de 5.xx tak momenteel niet meer wordt aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
winwiz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:25:
[...]

Makkelijk om te zeggen maar als ze die pushen krijg je hem gewoon of je wilt of niet. Er is wel een controle of er een update beschikbaar is. Wat ik hier in het forum lees lijkt het erop dat de 5.xx tak momenteel niet meer wordt aangeboden
Volgens mij is altijd “optioneel” geweest, dus gewoon wachten tot alles is onder controle.
Trouwens, ik heb nog niet kunnen ontdekken wat voor veranderingen, verbeteringen zijn gekomen met v.5.xx tegenover 4.19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Volgens mij was het id gelijk aan het mac adres.
Dat is anders nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geBvY7N_gthDZDXr2JHCyU0IjPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OkDfCrC2Uuwa5bRy3pfkHUwW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3EtvsSTMIddweDYn6hhzYwnoCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywp19Qy9z4MqkK84Lap0qVbA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
chulin schreef op zondag 23 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Volgens mij is altijd “optioneel” geweest, dus gewoon wachten tot alles is onder controle.
Trouwens, ik heb nog niet kunnen ontdekken wat voor veranderingen, verbeteringen zijn gekomen met v.5.xx tegenover 4.19
Misschien hebben ze voor de nieuwe spullen die gaan komen (25 juni) een nieuwe firmware nodig om het samen te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald2020
peterbier schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:58:
@Ronald2020

Ik zij erbij als je de stekker alleen voor meting van de boiler gebruikt wordt.
Inderdaad kun je niet schakelen met die stekker met schakelslot.
Maar als de stekker stroomloos wordt en dan weer ingeschakeld wordt gaat het contact in de stekker dan aan.

Maar wat anders jammer dat dit niet in te stellen is.
Bijvoorbeeld bij stroomuitval stekker in aan of uit stand of de laatste gekozen stand.
Dat kan met KNX wel.
En dat kan zelfs met dat Tp-link spul.
[Afbeelding]
@peterbier
We hebben (denk ik) beiden gelijk😀.
Ik denk dat dit de juiste werking is:

Met een actief schakelslot, wordt de socket weer actief na een spanningsuitval, maar dan kun je geen zonnetaak instellen.Dit heb ik gecontroleerd met de oude versie van de socket.

Met een actief schakelslot, kun je inderdaad alleen meten en geen andere taken zoals een zonnetaak uitvoeren.

Met het schakelslot uitgeschakeld, kun je een zonnetaak instellen, maar zodra er een spanningsuitval optreedt (combiswitch schakelt om naar vaatwasser i.p.v. naar de boiler), dan wordt de energysocket spanningsloos. Als de spanning weer terugkomt op de energysocket, dan wordt de zonnetaak niet automatisch actief.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald2020 op 23-06-2024 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
@Ronald2020
Dat klopt.
Daarom gaf ik ook aan dat je de stekker alleen voor meting kan gebruiken.
En dat die niet meer kan schakelen.
Voor @HomeWizard_NL een idee om dit aan te pakken in de volgende firmware.
Voorbeeld van de Tapo stekkers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K8alD5IRtXTD3Y4xv7H_44WoHfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45x0FlXzzatjJReeGUTXJEC1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
winwiz schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:11:
[...]

Misschien hebben ze voor de nieuwe spullen die gaan komen (25 juni) een nieuwe firmware nodig om het samen te laten werken.
Yep, wie weet, voorlopig ga ik het niet updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:46

Arno

PF5A

Ik zie een update van de display voorbij komen, van 1.2.2 naar 1.2.3. Heeft iemand een idee wat deze meer levert?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
Arno schreef op zondag 23 juni 2024 @ 22:05:
Ik zie een update van de display voorbij komen, van 1.2.2 naar 1.2.3. Heeft iemand een idee wat deze meer levert?
Niemand behalve HomeWizard zelf.
HomeWizard doet niet aan changelogs helaas...

Pagina: 1 ... 115 ... 139 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic