[Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:12

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben erg benieuwd wat Apple gaat laten zien en of ook Adobe wat kan showen hoe dit gaat werken op ARM.

Ik vraag me af of dit voor bedrijven best een split is waar ze in geduwd gaan worden.

Neem Adobe, die moet nu de hele lijn ook voor ARM klaar gaan maken. Wat gewoon anders is dan de uitgeklede (ipad pro) tablet versies. Waar Affinity Designer al weer een paar jaar een volwaardige vector tekenprogramma is, heeft Adobe pas met de 2020 versie serieuze stappen gemaakt en nog is het nog niet echt-echt mogelijk om al je vector werk op de tablet te doen.

Ik vraag me af hoe dit voor de Apple gebruiker gaat worden de komende jaren met updates en dergelijken.

Ik vind mijn iPad pro behoorlijk rap aanvoelen. Dus dat gaat wel goed met ARM techniek. Maar het is natuurlijk niet hetzelfde als gekoelde processoren die bakken aan data wegwerken. Zou ook wel tof zijn als de nieuwe Macs ook een nieuwere look krijgen. Hoe tijdloos ik de iMac ook vindt, na zoveel jaar mag het een tikje anders.

Ik ben jaren geleden overgestapt op PC en dat is me prima bevallen. Maar ik hou altijd een oogje op Apple. Ik verwacht volgend jaar een nieuwe PC aan te schaffen die weer een paar jaar mee gaat draaien. En misschien is mijn setup daarna wel weer een Apple als ARM wat gesetteld en volwassen is geworden in de macs.

Ik ben verder echt nieuwsgierig wat ze gaan laten zien, al neem ik alles wat ze vertellen (marketing) met een korreltje zout.

[ Voor 4% gewijzigd door RoyK op 08-11-2020 20:03 ]

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
RoyK schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:02:
Ik ben erg benieuwd wat Apple gaat laten zien en of ook Adobe wat kan showen hoe dit gaat werken op ARM.

Ik vraag me af of dit voor bedrijven best een split is waar ze in geduwd gaan worden.

Neem Adobe, die moet nu de hele lijn ook voor ARM klaar gaan maken. Wat gewoon anders is dan de uitgeklede (ipad pro) tablet versies. Waar Affinity Designer al weer een paar jaar een volwaardige vector tekenprogramma is, heeft Adobe pas met de 2020 versie serieuze stappen gemaakt en nog is het nog niet echt-echt mogelijk om al je vector werk op de tablet te doen.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Een ander mooi voorbeeld vind ik Microsoft Office. Momenteel is deze op de iPhone en iPad nog redelijk uitgekleed maar tijdens WWDC gaf Apple aan dat Microsoft bezig was om Office voor de ARM Mac gereed te maken.

Als het goed is gaan we dus ook (veel) meer functies zien op deze versie welke uiteindelijk dus ook werkzaam zou moeten zijn op de iPad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adobe heeft als voordeel dat ze al wat ervaring hebben met ARM, Microsoft ook een ARM device heeft, zowel de macOS als Windows versie voor ARM een emulatie modus voor x86 software heeft en ze partners van elkaar zijn. Dat laatste betekent dat ze veel eerder bij die plannen betrokken zijn dan andere partijen.

Of een Mac nou ARM of x86 hardware heeft maakt verder ook niet veel uit. Zeker niet voor iets als de GUI dus daar verwacht ik bar weinig. Ik ben dan ook veel benieuwder naar wat iets als Photoshop, Lightroom, etc. aan GPU power tot hun beschikking krijgen en vergelding maken. Daar hebben we een paar dingen over gehoord maar niet dermate veel om er iets over te kunnen zeggen.

Btw, dat Affinity Designer is er ook gewoon voor macOS (de x86 versie welgeteld). Waarom zouden ze dan in hemelsnaam de iPad versie pakken? x86 kun je ook gewoon naar ARM porten (zie ESXi, dat draait inmiddels ook op de Raspberry Pi en dat is een ARM computer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ppl schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:01:
Adobe heeft als voordeel dat ze al wat ervaring hebben met ARM, Microsoft ook een ARM device heeft, zowel de macOS als Windows versie voor ARM een emulatie modus voor x86 software heeft en ze partners van elkaar zijn. Dat laatste betekent dat ze veel eerder bij die plannen betrokken zijn dan andere partijen.

Of een Mac nou ARM of x86 hardware heeft maakt verder ook niet veel uit. Zeker niet voor iets als de GUI dus daar verwacht ik bar weinig. Ik ben dan ook veel benieuwder naar wat iets als Photoshop, Lightroom, etc. aan GPU power tot hun beschikking krijgen en vergelding maken. Daar hebben we een paar dingen over gehoord maar niet dermate veel om er iets over te kunnen zeggen.

Btw, dat Affinity Designer is er ook gewoon voor macOS (de x86 versie welgeteld). Waarom zouden ze dan in hemelsnaam de iPad versie pakken? x86 kun je ook gewoon naar ARM porten (zie ESXi, dat draait inmiddels ook op de Raspberry Pi en dat is een ARM computer).
Momenteel heeft een videokaart niet zoveel invloed op Photoshop. Of je nou met een budget kaart of met de nieuwste van het nieuwste in Nvidia land Photoshop aan de kaak stelt, de verschillen zijn verwaarloosbaar. Ik ben wel benieuwd wat ARM gaat doen, maar dat neem ik pas serieus als anderen dit gaan testen met een compare naast elkaar.

Wat betreft Affinity Designer voor de iPad, die is gewoon compleet. Je kunt er van begin tot eind je tekenwerk in doen. Dat is met iPad versie van Illustrator gewoon nog niet het geval. Maar zijn er grote stappen gemaakt. Waarom je dit op de iPad zou willen doen? Het is mega portable en is het werken met pen en vingers, en de GUI gewoon heel vlotjes. Ik vind het in sommige gevallen zelfs beter op de tablet.

Helaas gaan Affinity en Illustrator niet zo lekker samen. En heb ik mijn avontuur in Designer voorlopig moeten staken.

Ook in Illustrator zitten er nu tal van snufjes in die je in de desktop versie niet tot je beschikking hebt, maar met een iPad versie wel.

Photoshoppen heb ik nog niet serieus overwogen op de iPad. Mn 6 core met 32gb werkgeheugen heeft nu al lastig met tientallen lagen en diverse gigabytes aan PSD files. Ik heb niet de illusie dat Photoshop op de iPad dat wel eventjes regelt :P

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 09-11-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
RoyK schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:22:
[...]

Momenteel heeft een videokaart niet zoveel invloed op Photoshop. Of je nou met een budget kaart of met de nieuwste van het nieuwste in Nvidia land Photoshop aan de kaak stelt, de verschillen zijn verwaarloosbaar. Ik ben wel benieuwd wat ARM gaat doen, maar dat neem ik pas serieus als anderen dit gaan testen met een compare naast elkaar.

Wat betreft Affinity Designer voor de iPad, die is gewoon compleet. Je kunt er van begin tot eind je tekenwerk in doen. Dat is met iPad versie van Illustrator gewoon nog niet het geval. Maar zijn er grote stappen gemaakt. Waarom je dit op de iPad zou willen doen? Het is mega portable en is het werken met pen en vingers, en de GUI gewoon heel vlotjes. Ik vind het in sommige gevallen zelfs beter op de tablet.

Helaas gaan Affinity en Illustrator niet zo lekker samen. En heb ik mijn avontuur in Designer voorlopig moeten staken.

Ook in Illustrator zitten er nu tal van snufjes in die je in de desktop versie niet tot je beschikking hebt, maar met een iPad versie wel.

Photoshoppen heb ik nog niet serieus overwogen op de iPad. Mn 6 core met 32gb werkgeheugen heeft nu al lastig met tientallen lagen en diverse gigabytes aan PSD files. Ik heb niet de illusie dat Photoshop op de iPad dat wel eventjes regelt :P
toon volledige bericht
Affinity is verre van compleet als je t met Illustrator vergelijkt, ik mis een aantal belangrijke zaken die ik veel gebruik. Misschien heeft ‘t de zelfde functies als de desktop variant van Affinity. Het is prima voor de basics maar voor complexer werk niet te doen (voor mij). Daarnaast vind ik alleen echt tekenwerk fijner op de iPad door de Pencil maar dat is een andere discussie. Toch heb ik veel vertrouwen in Adobe. Ook al zijn hun iPad apps niet compleet ze werken wel vloeiend, van de grond op opgebouwd voor ARM waar ik bij Affinity vaak het gevoel heb dat het een port van oudere desktop software is. Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
[...]

toon volledige bericht
Ik moet zeggen dat bepaalde dingen erg goed en snel werken op een iPad. Ik bewerk tegenwoordig al mijn foto’s op de iPad omdat Lightroom daarop zoveel beter en soepeler werkt.

Het idee dat de ARM transitie positief is voor de iPad vind ik wel aantrekkelijk, niet echt aan gedacht, maar ik gebruik mijn iPad erg veel dus dat zou ik wel verwelkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Sluw schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:35:
[...]

Affinity is verre van compleet als je t met Illustrator vergelijkt, ik mis een aantal belangrijke zaken die ik veel gebruik. Misschien heeft ‘t de zelfde functies als de desktop variant van Affinity. Het is prima voor de basics maar voor complexer werk niet te doen (voor mij). Daarnaast vind ik alleen echt tekenwerk fijner op de iPad door de Pencil maar dat is een andere discussie. Toch heb ik veel vertrouwen in Adobe. Ook al zijn hun iPad apps niet compleet ze werken wel vloeiend, van de grond op opgebouwd voor ARM waar ik bij Affinity vaak het gevoel heb dat het een port van oudere desktop software is. Just my 2 cents.
Ieder ervaar het op een andere manier. Ik heb op de iPad pro volledige tekeningen kunnen maken in Affinity Designer en kon alles doen wat ik in Illustrator desktop versie doe. En sommige dingen zijn zelfs een stuk eenvoudiger via Affinity. Zoals werken in masters bijvoorbeeld. Dat gaat op de iPad zo eenvoudig.

En toen kwamen de problemen. Exports naar AI zijn een drama. Al het gedane werk zat vol met gerasterde plekjes en heb ik vele uren tekenwerk overnieuw kunnen doen.

De versie van Illustrator op de iPad mist nog steeds belangrijke eigenschappen. Die zullen er vast met de tijd wel in komen, maar voor nu heeft mijn iPad daar niet zoveel aan en zie ik dat in het Affinity honk veel meer mogelijk is. Adobe loopt gewoon achter. Dat vindt ik niet alleen. Dat vinden duizenden mensen die al jaren klagen op de Adobe forums.

Wat ik Adobe zeker na wil geven is dat ze een stijl doorvoeren doe in iedere tablet versie hetzelfde is. De looks, home screen, etc. En werken met de CC als opslag en libraries werkt natuurlijk ook top

Maar goed, nu komt er dus een ARM desktop aan. En ik ben benieuwd wat dit voor grafische software gaat betekenen. Gaat Adobe hier vol op zitten? Dat vraag ik me af. Net als vele andere ontwikkelaars. De ARM desktop markt zal heel klein zijn in het begin.

Ik denk dat het neerkomt op: Koop je een Intel iMac, dan weet je dat je machine op voorhand end of line is. Is dat een slimme keuze? Koop je een ARM iMac straks, dan weet je dat je in een startup fase zit.Is dat verstandig?

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 10-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
@RoyK Ik vergelijk beide met de desktop versie van Adobe Illustrator welke ik dagelijks voor m'n werk gebruik. Wilde eerst een lang antwoord typen maar misschien gaat dat te veel off topic. Ben benieuwd wat vanavond gaat brengen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Sluw schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:33:
@RoyK Ik vergelijk beide met de desktop versie van Adobe Illustrator welke ik dagelijks voor m'n werk gebruik. Wilde eerst een lang antwoord typen maar misschien gaat dat te veel off topic. Ben benieuwd wat vanavond gaat brengen!
Ik denk dat we het er over eens zijn dat Adobe Illustrator desktop verse de baas der bazen is in vector land :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Cyleo schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:40:
[...]

Ik denk niet dat die goedkoper gaat worden :P Apple zal vooral hogere marge willen.
Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Apple wil de hardware in eigen beheer zodat ze verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen innovatie en ze geen premium hoeven te betalen voor Intel (of zelfs AMD) processoren. Apple's eigen SoC's leveren het bedrijf gewoon veel meer marge op, bij (waarschijnlijk) gelijke prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Tk55 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:46:
[...]

Ik denk dat je hier gelijk in hebt. Apple wil de hardware in eigen beheer zodat ze verantwoordelijk kunnen zijn voor hun eigen innovatie en ze geen premium hoeven te betalen voor Intel (of zelfs AMD) processoren. Apple's eigen SoC's leveren het bedrijf gewoon veel meer marge op, bij (waarschijnlijk) gelijke prestaties.
Het maken van processoren is vast niet goedkoop. Daar heb je een fabriek voor nodig, speciale machines, opgeleid personeel en de nodige grondstoffen. Ik zou verrassend verbaasd zijn als Apple de prijzen naar beneden schroeft en het verschil niet in eigen zak steekt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Meeste bedrijven zetten verkoopsprijzen slechts gedeeltelijk naar wat het hun zelf kost.
Zeker Apple zet prijzen meer naar wat ze kunnen vragen. Optimaal prijs vs aantallen. Ik weet ook niet of het zo veel goedkoper is om hun eigen processoren te gebruiken. Toch niet voor de beperkte aantallen van macs.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

https://www.apple.com/apple-events/ nog even een linkje. Vanavond 1900 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:58
En dan nog even een linkje naar het topic over het event zelf:
[Apple Event] "One more thing" - 10 November 2020 19:00

Iets meer geschikt om in te slowchatten vanmiddag/vanavond.

[ Voor 6% gewijzigd door yorroy op 10-11-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Momenteel heeft een videokaart niet zoveel invloed op Photoshop.
Apple Silicon is een System-on-Chip waarbij Apple ook haar eigen GPU introduceert. Dat is waar ik op doelde, het wordt interessant wat de prestaties hiervan zullen zijn.
Wat betreft Affinity Designer voor de iPad, die is gewoon compleet. Je kunt er van begin tot eind je tekenwerk in doen.
Maar niet feature compleet met de desktop versie ;) Een iPad is een touchbased interface, een Mac juist niet. Dat vereist een totaal andere interface. Er is geen reden om de iPad versie naar de Mac te brengen, ze kunnen immers de reeds bestaande versie porten. Dat is minder werk dan wederom de hele interface opnieuw uit te denken om het werkend te maken op een niet-touch device (= de Mac).

Dit is dus ook niet zo raar: https://9to5mac.com/2020/...out-of-the-mac-app-store/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riptide
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:59
RoyK schreef op zondag 8 november 2020 @ 20:02:

Ik vraag me af hoe dit voor de Apple gebruiker gaat worden de komende jaren met updates en dergelijken.

Ik vind mijn iPad pro behoorlijk rap aanvoelen. Dus dat gaat wel goed met ARM techniek. Maar het is natuurlijk niet hetzelfde als gekoelde processoren die bakken aan data wegwerken. Zou ook wel tof zijn als de nieuwe Macs ook een nieuwere look krijgen. Hoe tijdloos ik de iMac ook vindt, na zoveel jaar mag het een tikje anders.

Ik ben jaren geleden overgestapt op PC en dat is me prima bevallen. Maar ik hou altijd een oogje op Apple. Ik verwacht volgend jaar een nieuwe PC aan te schaffen die weer een paar jaar mee gaat draaien. En misschien is mijn setup daarna wel weer een Apple als ARM wat gesetteld en volwassen is geworden in de macs.

Ik ben verder echt nieuwsgierig wat ze gaan laten zien, al neem ik alles wat ze vertellen (marketing) met een korreltje zout.
toon volledige bericht
Ben ook erg benieuwd hoe dit zal gaan. Ik herinner me nog de rampzalige eerste versies van Adobe suite. Met de cloud dienst is dit echt een stukken beter geworden en er zijn regelmatig updates om bugs eruit te halen of om extra functionaliteit toe te voegen. Hoe dit zich zal vertalen naar het ARM platform van apple is lastig te voorspellen we zullen moeten afwachten. Wie weet stap ik wel weer compleet over op een PC zeker gezien AMD aan het knallen is. Voor Adobe software maakt dat ook niet veel uit :)

[ Voor 3% gewijzigd door Riptide op 10-11-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Riptide schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:35:
[...]

Ben ook erg benieuwd hoe dit zal gaan. Ik herinner me nog de rampzalige eerste versies van Adobe suite. Met de cloud dienst is dit echt een stukken beter geworden en er zijn regelmatig updates om bugs eruit te halen of extra functionaliteit toe te voegen. Hoe dit zich zal vertalen naar het ARM platform van apple is lastig te voorspellen we zullen moeten afwachten. Wie weet stap ik wel weer compleet over op een PC zeker gezien AMD aan het knallen is. Voor Adobe software maakt dat ook niet veel uit :)
Ik zie mezelf ook naar een AMD overstappen volgend jaar. Ik vind de keynote wel interessant. Ik moet hem nog eens terug kijken. Want zit nu in iedere computer dezelfde M1 cpu? Mac mini, air, macbook pro, etc

EDIT] De old skool pc vs apple reclames komen terug! Naicee :D

[ Voor 3% gewijzigd door RoyK op 10-11-2020 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:39:
[...]

Ik zie mezelf ook naar een AMD overstappen volgend jaar. Ik vind de keynote wel interessant. Ik moet hem nog eens terug kijken. Want zit nu in iedere computer dezelfde M1 cpu? Mac mini, air, macbook pro, etc

EDIT] De old skool pc vs apple reclames komen terug! Naicee :D
Klopt, het lijkt erop dat ze allemaal dezelfde M1 SOC hebben. Apple benadrukte wel dat de Mac mini en de MacBook Pro 13 wel actieve koeling hebben waardoor ze mogelijk meer performance uit de chip kunnen halen?

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ferruginous Hwk schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:02:
[...]

Klopt, het lijkt erop dat ze allemaal dezelfde M1 SOC hebben. Apple benadrukte wel dat de Mac mini en de MacBook Pro 13 wel actieve koeling hebben waardoor ze mogelijk meer performance uit de chip kunnen halen?
Dit maakt het wel eenvoudiger voor Apple. 1 cpu. geen geneuzel. Jammer dat ze geen iMac versie lieten zien. Nu is het afwachten op echte tests van youtubers die de boel aan de tand gaan voelen. Ik ben stiekem best wel enthousiast.. maar ik wacht wel op de M3 :)

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 10-11-2020 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is geen CPU maar een SoC waar meer dan alleen maar een CPU in zit. Bij 1 model zal het ook zeker niet blijven. Wat ze nu hebben gepresenteerd is het instapmodel die je dan ook terugziet in de instapmodellen van de Mac. De volgende chip is, denk ik, voor de middenmoters (iMac, MacBook Pro) en daarna zullen we er nog wel eentje voor de high-end (iMac Pro, Mac Pro) gaan krijgen. De middenmoters en de high-end worden het meest interessant vanwege die dedicated graphics die er nu wordt gebruikt en ook de performance.

@Ferruginous Hwk inderdaad dezelfde SoC waarvan eentje zonder fan. Dat ga je ongetwijfeld merken als je een workload hebt waarbij je voor wat langere tijd de SoC gaat belasten. Met koeling is dat gewoon beter vol te houden. Voor korte tijd (de bursts) zal het vast niks uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:58
Er zit niet in elke Mac dezelfde chip. Het is allemaal M1, maar de Air heeft een gpu core minder dan de Pro en Mini.

Hoewel de prijzen op zich prima zijn, is een ram upgrade wel weer achterlijk duur zeg.

[ Voor 13% gewijzigd door yorroy op 10-11-2020 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Apple Announces The Apple Silicon M1: Ditching x86 - What to Expect, Based on A14
https://www.anandtech.com...-silicon-m1-a14-deep-dive

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Als ze daadwerkelijk weten te presteren wat ze hebben geadverteerd heeft Apple hiermee wel echt een winnaar in huis. Een langere accuduur met betere prestaties, betere graphics en iOS apps op Mac maakt het een aantrekkelijk pakket. Ik ben erg benieuwd hoe goed die emulatie werkt en hoe bijvoorbeeld de Tomb Raider demo op deze Macs draait. Mocht dit goed draaien, dan zie ik de Air echt wel een default laptop worden voor heel veel mensen. Of de mini ipv een desktop pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yorroy schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:38:
Er zit niet in elke Mac dezelfde chip. Het is allemaal M1, maar de Air heeft een gpu core minder dan de Pro en Mini.
In de drie genoemde Macs zit wel degelijk dezelfde chip. Onderdelen (bijv. een GPU core) kunnen uitgeschakeld worden. Daarnaast heeft de Air 2 modellen waarvan de goedkoopste maar 7 GPU cores heeft ingeschakeld terwijl het duurdere model ze alle 8 heeft.

Het is oneconomisch om verschillende chips in deze instapmodellen te hebben. Waarschijnlijk gaat er in de goedkoopste Air gewoon de voor de MacBook Pro, Mac mini en duurdere Air afgekeurde M1 chips in. Hetzelfde trucje als bij de iPad Pro (A12X vs A12Z). Een truc die ook door Intel, AMD en vele anderen wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Tailor your Metal apps for Apple M1
https://developer.apple.com/videos/play/tech-talks/10859

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik ben blij dat overal thunderbolt4/usb4 op zit, maar ik vraag me af of eGPU oplossingen ook gaan werken.
Er zitten drivers voor de AMD kaarten in Big Sur, maar of die drivers ook compatibel zijn met de Apple SoC is nog de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is USB4 en daarmee dus ook Thunderbolt 3. Misschien dat de higher-end Apple Silicon chips wel Thunderbolt 4 hebben maar deze M1 in ieder geval niet. Voor het instapsegment (waar de M1 voor bedoeld is) vind ik dat eerlijk gezegd ook niet zo erg. De kans dat men daar gewoon USB-C spul gebruikt is groter want dat is simpelweg heel wat goedkoper dan Thunderbolt apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandon
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43
ppl schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:27:
Het is USB4 en daarmee dus ook Thunderbolt 3. Misschien dat de higher-end Apple Silicon chips wel Thunderbolt 4 hebben maar deze M1 in ieder geval niet. Voor het instapsegment (waar de M1 voor bedoeld is) vind ik dat eerlijk gezegd ook niet zo erg. De kans dat men daar gewoon USB-C spul gebruikt is groter want dat is simpelweg heel wat goedkoper dan Thunderbolt apparatuur.
Inderdaad, Thunderbolt 3. Dat had ik verkeerd begrepen uit de presentatie.

Ondertussen is het ook bekend dat eGPU's niet worden ondersteund. Dan ga ik toch nog even de overstap uitzitten en investeren in een recente iMac en Macbook Pro. Geen mogelijkheid tot windows was nog niet zo erg, maar de extra power van een zwaardere gpu ga ik toch wel missen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 20:29
Hebben ze op de Keynote gesproken over het virtualiseren van x86 software? Zou graag een nieuwe Mac kopen. Maar als ik geen Windows virtualiseren ben ik niets met een nieuwe Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Stijnb_ schreef op woensdag 11 november 2020 @ 06:48:
Hebben ze op de Keynote gesproken over het virtualiseren van x86 software? Zou graag een nieuwe Mac kopen. Maar als ik geen Windows virtualiseren ben ik niets met een nieuwe Mac.
nope is niet over gesproken. consumenten (althans de groep waar deze presentatie voor bedoeld was) doen dat niet.

maar als je 'niet bent met je nieuwe mac zonder windows' heb je dan niet gewoon de verkeerde laptop op het oog?

(tenzij het voor een occasioneel app is natuurlijk, maar wellicht kan je die ook via de WVD/cloud aanbieden ipv via een VM)

[ Voor 22% gewijzigd door Zwelgje op 11-11-2020 07:34 ]

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:21
Er zal geen Bootcamp komen (omdat de ARM versie van Windows niet los verkrijgbaar is), maar Parallels is wel bezig met een update van hun Parallels desktop;
https://www.parallels.com...esktop-apple-silicon-mac/
Maar die is er dus nog niet...

Ik denk dat voor jou vooralsnog de Intel variant de betere optie is als je perse een Mac wil (en anders nog even wachten)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Shandon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:15:
[...]

Inderdaad, Thunderbolt 3. Dat had ik verkeerd begrepen uit de presentatie.

Ondertussen is het ook bekend dat eGPU's niet worden ondersteund. Dan ga ik toch nog even de overstap uitzitten en investeren in een recente iMac en Macbook Pro. Geen mogelijkheid tot windows was nog niet zo erg, maar de extra power van een zwaardere gpu ga ik toch wel missen. :/
Als je een zware GPU nodig hebt zul je waarschijnlijk ook specifieke pro software gebruiken en dan zou ik sowieso even wachten tot alles goed over is. Nou ja, ik neem aan dat je die gpu niet voor gaming wilt gebruiken, dat gaat buiten Apple Arcade (wat prima zal lopen op een M1) toch nog een tijd weinig tot niet beschikbaar zijn. Alle systeem taken en extra schermen heb ik wel vertrouwen in dat dat goed gaat lopen, je zag ook overal ‘t 6K scherm aan hangen en je kunt dus twee Prores 4K streams tegelijk verwerken op de Air.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Deze test dook vorige week op maar het lijkt dat het wel degelijk om de M1 leek te gaan (naam CPU is aangepast).

https://www.cpu-monkey.com/en/cpu-apple_m1-1804

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-06 20:29
Zwelgje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:29:
[...]

nope is niet over gesproken. consumenten (althans de groep waar deze presentatie voor bedoeld was) doen dat niet.

maar als je 'niet bent met je nieuwe mac zonder windows' heb je dan niet gewoon de verkeerde laptop op het oog?

(tenzij het voor een occasioneel app is natuurlijk, maar wellicht kan je die ook via de WVD/cloud aanbieden ipv via een VM)
De meeste software die ik gebruik werkt op mac os. Juist voor één tekenprogramma heb ik windows nodig(eplan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
Icelus schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:01:
Deze test dook vorige week op maar het lijkt dat het wel degelijk om de M1 leek te gaan (naam CPU is aangepast).

Dat zou er dan goed uit zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Ben benieuwd wat de impact voor virtualisatie gaat worden. Hoewel ik geen bootcamp draai (maar de optie wél waardeer) gebruik ik wel Parallels.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shandon schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:15:
Het zijn geruchten obv een plaatje, daarnaast is de performance van de GPU en de rest van de M1 totaal onbekend. Wel is de M1 een instapmodel dus performancewise zul je je verwachtingen behoorlijk in moeten dammen. Qua software zal er ongetwijfeld het komende half jaar ook nog weinig van terechtkomen dus daar zul je ook nog eens op moeten wachten.
Nope want dat kan namelijk niet. Een andere architectuur virtualiseer je niet maar emuleer je. Er is op dit moment echter nog geen 3rd party software die op de ARM Macs kan draaien die virtualisatie en/of emulatie doet. Daar is het nog te vroeg dag voor.

Men is overigens wel bezig met virtualisatie/emulatie op die ARM Macs, daar zullen we volgend jaar vast meer over gaan vernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik lees ook reacties op Macroumors dat de iPhone en iPad chips in de problemen komen bij langere workloads en dan flink terugschroeven in performance. Dus natuurlijk leuk dat het 5x sneller is dan ...... maar na 30 seconden is het over en uit. Vermoedelijk zullen we over een paar weken wel de eerste Youtubers tegen gaan komen die dit testen.

Ik begrijp nu middels (thanks ppl] dat M1 een totaal pakketje is met verschillende chips / cpu. En zo zullen er vast verschillen komen. Ik denk aan een M1X of een M1pro :D

Is er iets bekend over een volgende presentatie om in de agenda te plaatsen dat over de desktops zal gaan?

Ik hoop serieus dat Apple nu eens een machine lanceert dat tussen de iMac en Mac pro inzit Een steviger systeem zonder monitor. Maar weer niet doorslaat naar workstation. Ik vind de Mac mini met al het respect niet het antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door RoyK op 11-11-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Anandtech heeft een (zeer uitgebreide) analyse gepubliceerd waarbij ze aannemen dat de A14 en M1 niet al te veel van elkaar verschillen wat betreft architectuur en dus ook niet wat betreft prestaties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de helft van het artikel niet begrijp, maar de conclusie is duidelijk. Wat betreft prestaties ziet het er goed uit voor Apple.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Tjoekie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:24:
Anandtech heeft een (zeer uitgebreide) analyse gepubliceerd waarbij ze aannemen dat de A14 en M1 niet al ter veel van elkaar verschillen wat betreft architectuur en dus ook niet wat betreft prestaties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de helft van het artikel niet begrijp, maar de conclusie is duidelijk. Wat betreft prestaties ziet het er goed uit voor Apple.

Ik kan me de introductie van de A7 nog herinneren, de eerste 64-bit processor in een telefoon die de concurrentie totaal niet had zien aankomen.

En deze afbeelding geeft het goed weer:

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/16226/perf-trajectory_575px.png

[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 11-11-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Tjoekie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:24:
Anandtech heeft een (zeer uitgebreide) analyse gepubliceerd waarbij ze aannemen dat de A14 en M1 niet al ter veel van elkaar verschillen wat betreft architectuur en dus ook niet wat betreft prestaties. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de helft van het artikel niet begrijp, maar de conclusie is duidelijk. Wat betreft prestaties ziet het er goed uit voor Apple.

De conclusie die ze trekken is wel treffend:
Apple claims the M1 to be the fastest CPU in the world. Given our data on the A14, beating all of Intel’s designs, and just falling short of AMD’s newest Zen3 chips – a higher clocked Firestorm above 3GHz, the 50% larger L2 cache, and an unleashed TDP, we can certainly believe Apple and the M1 to be able to achieve that claim.
Bizar: de CPU uit een iPhone kan zich al meten met high-end desktop processoren dus de M1 is inderdaad een wonderlijk snelle CPU. Het artikel legt ook uit hoe bepaalde kenmerken van de x86 instructieset maken dat Intel en AMD niet kunnen wat Apple met ARM wel kan. Dit betekent ook dat andere ARM chip bouwers het in principe ook kunnen. We gaan interessante tijden tegemoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Ontwikkeling van de A-processoren is een bijna rechte lijn geweest, maar omdat het een CPU in een telefoon/tablet was werd er niet veel aandacht aan besteed.

Afbeeldingslocatie: https://surma.dev/iphone-scores-89f089e4.svg

https://surma.dev/things/when-workers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is gewoon het bekende trucje met statistiek: goochelen met cijfers net zo lang tot je de gewenste uitkomst krijgt. Wat de daadwerkelijke performance zal zijn weten we over een paar weken als mensen de M1 Macs binnenkrijgen.

@Bigs andersom geldt ook: je kunt met x86 bepaalde dingen die je met ARM niet kunt. Het zijn twee totaal verschillende architecturen en dat maakt vergelijken moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:27:
@Bigs andersom geldt ook: je kunt met x86 bepaalde dingen die je met ARM niet kunt. Het zijn twee totaal verschillende architecturen en dat maakt vergelijken moeilijk.
Juist daarom is de review van Anandtech zo waardevol: het laat low level zien waar de A14 toe in staat is. En ook daar zie je dat de A14 goed meekomt. Vooralsnog lijkt het er dus goed uit te zien voor Apple. Maar of dat klopt, moeten we nog even afwachten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Preparation toward running Docker on ARM Mac: Building multi-arch images with Docker BuildX
https://medium.com/nttlabs/buildx-multiarch-2c6c2df00ca2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sinds je docker op een Raspberry Pi kunt draaien zijn die multi-arch images een stuk populairder geworden. Dat is dan het grote voordeel die we nu hebben bij deze transitie van Apple.

Btw, handig docker issue om te volgen: https://github.com/docker/for-mac/issues/4733

[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 11-11-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Bigs schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:57:
[...]

[...]

Bizar: de CPU uit een iPhone kan zich al meten met high-end desktop processoren
Met de kant tekening dat dit niet constant zo is. Dus een korte periode (ik lees a 30 seconden) en daarna zakken ze met a 50% terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
RoyK schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:57:
[...]

Met de kant tekening dat dit niet constant zo is. Dus een korte periode (ik lees a 30 seconden) en daarna zakken ze met a 50% terug.
Klopt. Dit zal naar verwachting ook het verschil maken tussen de MacBook Air en MacBook Pro. Het verbaast me niets dat Apple de Gigahertzen los laat maar als ze ook niet zeggen over iets als TDP wordt het wel erg reviews afwachten. Ben heel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
How unified memory blows the SoCs off the M1 Macs
https://eclecticlight.co/...the-socs-off-the-m1-macs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:02
Icelus schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:01:

Hierin staat “Max. displays: 3”, terwijl de M1 nu maar 1 externe monitor ondersteund, wat ik begreep. Ook op de MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is niet juist. De M1 ondersteund 2 displays. Omdat de MacBook Air en de MacBook Pro een laptop zijn gaat daar al 1 display van af vanwege het interne scherm. Dan houdt je dus nog maar eentje over voor een extern scherm. Bij de Mac mini heb je geen scherm dus heb je daar de mogelijkheid om 2 externe schermen op aan te sluiten. Hoe dan ook, in alle 3 de gevallen gaat het om max 2 schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePig
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-02 12:19
ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:21:
Dat is niet juist. De M1 ondersteund 2 displays. Omdat de MacBook Air en de MacBook Pro een laptop zijn gaat daar al 1 display van af vanwege het interne scherm. Dan houdt je dus nog maar eentje over voor een extern scherm. Bij de Mac mini heb je geen scherm dus heb je daar de mogelijkheid om 2 externe schermen op aan te sluiten. Hoe dan ook, in alle 3 de gevallen gaat het om max 2 schermen.
Is het dan mogelijk, volgens jou, om het scherm van de MacBook (tijdelijk) uit te schakelen en alsnog twee schermen te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat ligt eraan hoe ze dat technisch allemaal hebben geregeld, dat is afwachten tot de eerste Macs binnen komen en mensen er mee gaan spelen. Het zou voor Apple niet de eerste keer zijn in ieder geval, ook bij de Intel Macs hebben ze wel gehad dat in clamshell mode (extern scherm eraan, laptop dichtgeklapt) juist door het dichtklappen je weer een extra scherm kon aansluiten.

• Icelus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://forums.macrumors.com/proxy.php?image=https%3A%2F%2Fimages.macrumors.com%2Farticle-new%2F2020%2F11%2Fmacbook-air-m1-first-benchmark.jpg&hash=ee1e6d82dfa162a3a8028fd4cc837762

https://forums.macrumors....inch-macbook-pro.2267256/

* Snelste Intel Mac single thread score is 1250
* Mac Pro 8 core multi thread score is 8000

• don spike
ppl schreef op woensdag 11 november 2020 @ 22:21:
Juist, in alle gevallen max 2 schermen. In de specs van de M1 staats max displays 3. Dat was wat mij opviel.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:51
don spike schreef op donderdag 12 november 2020 @ 04:53:
[...]

Juist, in alle gevallen max 2 schermen. In de specs van de M1 staats max displays 3. Dat was wat mij opviel.
Zouden ze de touchbar meerekenen?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:11

4POX

Everybody is wired

DenBeke schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:59:
[...]

Het zou me verbazen moest Apple zoiets doen. Daarmee zouden ze echt hun eigen graf graven.
Ik lees het nu op meerdere bronnen. Alle ARM code moet gecertificeerd zijn.

Apple begrijpt het wel. Wij gooien met watjes naar een olifant en daarna pakken wij een lepeltje.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grin
  • Laatst online: 12:36

Grin

Ride si sapis.

Wanneer dit waar is dan is dat toch vrij lachwekkend...
Uiteraard zijn het maar benchmarks, maar dan nog. Ben heel benieuwd naar de eerste reviews van de Mac Mini, als het echt zo goed is dan haal ik zo'n kastje op! Met een multicore score precies tussen de 12 core 2013 Pro en de 8-core 2019 Pro... Bizar!

Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/Unk-QRvSxxUQKZl8THSSYe1FteA=/800x0/filters:quality(90)/article-new/2020/11/mba-multicore.jpg?lossy

En de single core score is ronduit beschamend voor Intel... 33% sneller... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://images.macrumors.com/t/Jsy5NQ3vSUM5_fMp95Usg2ZSZUA=/800x0/filters:quality(90)/article-new/2020/11/mba-single-core.jpg?lossy

[ Voor 20% gewijzigd door Grin op 12-11-2020 10:22 ]

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Sluw
Grin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:53:
Wanneer dit waar is dan is dat toch vrij lachwekkend...
Uiteraard zijn het maar benchmarks, maar dan nog. Ben heel benieuwd naar de eerste reviews van de Mac Mini, als het echt zo goed is dan haal ik zo'n kastje op! Met een multicore score die precies tussen de 12 core 2013 Pro en de 8-core 2019 Pro... Bizar!

[Afbeelding]

En de single core score is ronduit beschamend voor Intel... 33% sneller... 8)7
[Afbeelding]
Ja ik ben ook wel benieuwd naar de real world ervaringen. Weet iemand wat punten zijn waar ARM slechter in is dan Intel? Wel goed om daar op te kunnen letten als ze uit zijn. Als ik Google vind ik geen heel duidelijk verhaal, alleen lange technische analyses die dan vaak ongeveer zo'n conclusie hebben:
That said, Arm and x86 remain distinctly different from an engineering standpoint and they continue to have individual strengths and weaknesses. However, consumer use cases across the two are becoming blurred as ecosystems increasingly supporting both architectures.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Sluw schreef op donderdag 12 november 2020 @ 10:17:
[...]

Ja ik ben ook wel benieuwd naar de real world ervaringen. Weet iemand wat punten zijn waar ARM slechter in is dan Intel? Wel goed om daar op te kunnen letten als ze uit zijn. Als ik Google vind ik geen heel duidelijk verhaal, alleen lange technische analyses die dan vaak ongeveer zo'n conclusie hebben:

[...]
Ik denk dat we goed in de gaten moeten houden of de CPU de prestaties ook langer vol kan houden dan in een test. Kort op top prestaties presteren is wat anders dan dit voor een langere tijd volhouden.

Ik vind benchmarks sowieso lastig. Vers opgestart, zo veel mogelijk uit. In het echt heb je tal van items open staan, youtube op een ander scherm met een tutorial, spotify, word, excel terwijl je door je mail heen bladert en in Photoshop met 25 layers.

Ben erg benieuwd naar de komende dagen. Ik kan me voorstellen dat er nu mensen zjn die dit ding as we speak aan de tand aan het voelen zijn en straks met review video's komen! 8)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Veel zal idd afhangen van het volhouden van deze prestaties. Daarbij ben ik erg nieuwsgierig hoe de verschillende specifieke processor-optimalisaties hierbij helpen. Zoals aparte optimalisaties voor het verwerken van high res video, afbeeldingen, neural engine/cores, etc.
Dat zijn allemaal zaken die gigantisch kunnen helpen, naast de reguliere snelle processor. Tot slot is er nog dat unified memory gebeuren wat voor mij nog onduidelijk is. Ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken met bijvoorbeeld applicaties als Photoshop en Lightroom.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Grin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 12:04:
Veel zal idd afhangen van het volhouden van deze prestaties. Daarbij ben ik erg nieuwsgierig hoe de verschillende specifieke processor-optimalisaties hierbij helpen. Zoals aparte optimalisaties voor het verwerken van high res video, afbeeldingen, neural engine/cores, etc.
Dat zijn allemaal zaken die gigantisch kunnen helpen, naast de reguliere snelle processor. Tot slot is er nog dat unified memory gebeuren wat voor mij nog onduidelijk is. Ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken met bijvoorbeeld applicaties als Photoshop en Lightroom.
Maar zou dit zichtbaar zijn in benchmarks? Of is dit iets wat je ervaar tijdens het werken en je diverse zaken open hebt staan. Ik kan me prima voorstellen dat van alles snappy aanvoelt, snel reageert, en makkelijk opent en opslaat. Zonder stotteren en wachten.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ik denk dat de benchmarks (Geekbench in het bijzonder) voornamelijk de reguliere processing testen van de processor, minder (niet?) de optimalisatieblokken voor specifieke taken.
16GB unified geheugen is uiteraard leuk maar hoe verdeel je deze taart - uiteraard dynamisch o.b.v. belasting - tussen CPU en GPU?
Kortom, ik ben benieuwd hoe de Mini zich staande gaat houden bij iets stevigere belasting. Ik heb goede hoop maar 16GB == 16GB. Het kan genoeg zijn maar wanneer wordt het toch een bottleneck?

Over een week of twee zal dit allemaal duidelijk zijn met de eerste praktijktesten.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Grin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:09:
Ik denk dat de benchmarks (Geekbench in het bijzonder) voornamelijk de reguliere processing testen van de processor, minder (niet?) de optimalisatieblokken voor specifieke taken.
16GB unified geheugen is uiteraard leuk maar hoe verdeel je deze taart - uiteraard dynamisch o.b.v. belasting - tussen CPU en GPU?
Kortom, ik ben benieuwd hoe de Mini zich staande gaat houden bij iets stevigere belasting. Ik heb goede hoop maar 16GB == 16GB. Het kan genoeg zijn maar wanneer wordt het toch een bottleneck?

Over een week of twee zal dit allemaal duidelijk zijn met de eerste praktijktesten.
Ik heb nu bijvoorbeeld 32gb werk geheugen. Het liefst zou ik nog naar 64gb gaan. Photoshop maakt hier gretig gebruik van. Zou Photoshop cash op een andere manier via ARM verwerken? Of ga je afhankelijk worden van een scratchdisk. Vragen waar we natuurlijk nu geen antwoord op hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:09:

Heb nu een MBP 2020 met 16GB RAM voor PS en Capture one, dat gaat zonder problemen voor mijn (high end) retouching workflow.

Als test nu de Mini besteld met 8GB en die komt volgende week binnen. (Ik had gehoopt dat we zelf geheugen konden bijprikken zoals bij de huidige Intel Mini's) maar dat lijkt dus niet meer te kunnen.

@RoyK Wat merk jij precies in verschil tussen 16-32GB aan RAM in PS?

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 12-11-2020 13:31 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Greatsword schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:19:
[...]

Ik werk regelmatig aan stevige Photoshops met veel lagen, effecten, masters, etc etc. Bestanden van een aantal GB. Wat ik merk is dat dit tot zekere hoogte prima gaat maar na een periode gaat het steeds lastiger. Alsof het allemaal vol begint te lopen. Photoshop opnieuw opstarten of soms rebooten scheelt dan weer een boel.

Ik zou graag willen dat ik een snellere processor had. Ik bezit nu een 6800K (6 core) en draait op ongeveer 3,4Ghz. In een volgende computer wil ik naar iets snellers gaan. Minimaal 4Ghz en minimaal een 8 core.

Met 64gb kan ik Photoshop nog meer ruimte geven voor al het tijdelijke werk. En blijft er ook nog genoeg over voor de rest van het systeem.

Dit vind ik dus wel een dingetje en vraag ik me af hoe ARM hiermee omgaat. Omdat het allemaal zo anders is als x86 werkt dit misschien ook wel anders

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
RoyK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:39:
[...]
Dit vind ik dus wel een dingetje en vraag ik me af hoe ARM hiermee omgaat. Omdat het allemaal zo anders is als x86 werkt dit misschien ook wel anders
Juist dit is de reden waarom het nu allemaal maar speculeren is. Als early adapter / app maker oid is een aankoop in het ARM platform nu best te verantwoorden. Maar als professional / content creator weten we nu helaas nog helemaal niks. Dat is echt afwachten tot dat het apparaat flink gebruikt gaat worden.

Ook als je huis tuin keuken gebruiker bent zou ik zeker nog even wachten tot de eerste gebruikerservaringen.

Al met al ziet het er natuurlijk wel veelbelovend uit en is dit een prachtige ontwikkeling in computerland!

• Icelus
  • Niet online
https://twitter.com/code/status/1326237772860981249?s=20

To our Mac users 🍎 We've been working on bringing VS Code to devices powered by
@Apple
Silicon, and we're targeting a release for the Insiders channel by the end of November 🔖

Experimental Mac/ARM64 builds

[ Voor 3% gewijzigd door Icelus op 12-11-2020 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bikabob
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-02-2021
Greatsword schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:19:
[...]

Heb nu een MBP 2020 met 16GB RAM voor PS en Capture one, dat gaat zonder problemen voor mijn (high end) retouching workflow.

Als test nu de Mini besteld met 8GB en die komt volgende week binnen. (Ik had gehoopt dat we zelf geheugen konden bijprikken zoals bij de huidige Intel Mini's) maar dat lijkt dus niet meer te kunnen.

Ik werk thuis op een macbook pro met 16gb, op werk een imac met 32gb. Zelfs met alle adobe programma's open merk ik geen enkel verschil. Heb menumeters openstaan en vrijwel altijd nog 10gb+ over.
bikabob schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:36:
[...]

Ik werk thuis op een macbook pro met 16gb, op werk een imac met 32gb. Zelfs met alle adobe programma's open merk ik geen enkel verschil. Heb menumeters openstaan en vrijwel altijd nog 10gb+ over.
Precies, ik had eerst een Mac Mini met 32GB RAM maar dat was voor mij ook echt overkill.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Sluw
bikabob schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:36:
[...]

Het verschilt per persoon en je werk natuurlijk. Ik heb 16GB en dat zit met alleen photoshop of alleen illustrator vaak al vol met spinning wheel en lang wachten tot gevolg.

• bikabob
Sluw schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:17:
[...]

Het verschilt per persoon en je werk natuurlijk. Ik heb 16GB en dat zit met alleen photoshop of alleen illustrator vaak al vol met spinning wheel en lang wachten tot gevolg.
Met wat voor bestanden werk je dan? Ik heb dat echt nooit, en werk met veel en vrij zware bestanden tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Maar dat veranderd snel als je in een wat groter document werkt. Ik heb even voor de test een fotobewerking openstaan en Photoshop snoept meteen 9,7GB op. En dan moet ik nog starten. Ik ervaar vaak na een korte periode dat het wel wat aan begint te tikken. Kwasten library openen bijvoorbeeld, of dat kwasten wat beginnen te laggen. Maar ook gewoon de computer zelf, dat alles net even niet dat 'snappy' gevoel meer heeft.

En dan heb ik ook nog screen record draaien met "Action!" etc etc. Voordat je het weet zit 70 tot 80% van het geheugen vol. As we speak zit er nu 24gb van de 32gb 'vol'.

Dus al dit geweld op mijn huidige computer... sta ik nog wat skeptisch tegenover de M1. Maar ik vind het bijzonder interessant en misschien gaat ARM hier veel effectiever mee om. En misschien doet Adobe zijn best om dit ook beter op te vangen. Want als ik de forums moet geloven gaat Photoshop niet efficiënt met de beschikbare slagkracht om.

ps, ik heb speciaal voor Photoshop gekozen voor een M2 SSD mocht hij wat weg willen schrijven op een scratch disk. Openen en opslaan gaat natuurlijk ook lekker vlot

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 12-11-2020 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
bikabob schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:24:
[...]

Met wat voor bestanden werk je dan? Ik heb dat echt nooit, en werk met veel en vrij zware bestanden tegelijk.
Vector bestanden met honderduizenden tot miljoen vector punten en gewoon hele grote photoshop bestanden met veel lagen. Heb 't vooral bij Illustrator. In activity monitor zie ik dan dat cached files + memory used 16 GB is en dat er een paar GB swap space wordt gebruikt.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Precies, bij dit soort workloads lijkt mij 16GB echt niet genoeg. Raar dat de mini geen optie krijgt voor 24 of 32 GB. Ik had best nog eens 250 euro extra willen betalen voor 24GB. 32GB heb ik niet meer zo snel nodig, maar 16 is soms wel wat krap. Naja, echt even wachten op de reviews...

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:13
Misschien is het al een keer langsgekomen, maar hoe zit het eigenlijk met device drivers voor randapparatuur? Kan Rosetta daar ook mee overweg?

• Sluw
Grin schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:54:
Precies, bij dit soort workloads lijkt mij 16GB echt niet genoeg. Raar dat de mini geen optie krijgt voor 24 of 32 GB. Ik had best nog eens 250 euro extra willen betalen voor 24GB. 32GB heb ik niet meer zo snel nodig, maar 16 is soms wel wat krap. Naja, echt even wachten op de reviews...
Ik denk dat die wel komt, de high-end Mac Mini heeft nog een intel. Alleen de low-end opties zijn vervangen. Maar wanneer? Ik hoop dat de geruchten van maart waar zijn, we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
https://twitter.com/andys.../1326866126635143169?s=20

Apple M1 chip benchmark vs. 6-core 3.7ghz 2019 iMac with AMD 580X in
@affinitybyserif
Photo - if I hadn't measured the CPU number myself I wouldn't believe it 😂A monster..
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Emn3_5GWMAAApCl?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Emn5FKtW8AImNTo?format=jpg&name=medium

• BTBoy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik heb wel een vraag mbt de benchmarks? Waar komen deze allemaal vandaan? Hebben de tech sites/reviewers al deze systemen al ontvangen? Zoja, raar dat er geen embargo op zit of zie ik dat verkeerd?

• We.are.cake
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-04 12:52
BTBoy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:09:
Ik heb wel een vraag mbt de benchmarks? Waar komen deze allemaal vandaan? Hebben de tech sites/reviewers al deze systemen al ontvangen? Zoja, raar dat er geen embargo op zit of zie ik dat verkeerd?
De laatste benchmark uit Affinity Photo is gemaakt door de Lead van Affinity zelf, dus ik neem aan dat Apple al meerdere ARMacs beschikbaar hebben gemaakt voor verschillende developers.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

De cijfers liegen er ook hier niet om, echt indrukwekkend voor een chip van de eerste(!) generatie...
Jammer dat er geen recente retina schermen verkrijgbaar zijn voor een schappelijke prijs. Ik ga echt geen 6.000 euro neerleggen voor een beeldscherm. Maar 1.000-1.500 wil ik er wel voor betalen. En die LG 5K is me net even te oud om daar (nu nog!) 1.300 euro voor te betalen...

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Weet je toevallig welke benchmark dit is? Ik zou hem zelf ook wel eens willen testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
RoyK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:49:
[...]

Weet je toevallig welke benchmark dit is? Ik zou hem zelf ook wel eens willen testen.
Volgens mij onderdeel van Affinity Photo.

https://affinity.serif.com/en-gb/photo/

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Thanks, ik zat in Designer te zoeken. Ik bezit helaas niet de PC versie van Photo, wel voor de iPad pro.

Ik begrijp dat dit in de 1.9 beta zit en die ik niet testen zonder een product key. Jammer, ik was wel nieuwsgierig wat mijn systeem doet en te vergelijken met de M1

• Icelus
  • Niet online
RoyK schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:27:
[...]

Thanks, ik zat in Designer te zoeken. Ik bezit helaas niet de PC versie van Photo, wel voor de iPad pro.

Ik begrijp dat dit in de 1.9 beta zit en die ik niet testen zonder een product key. Jammer, ik was wel nieuwsgierig wat mijn systeem doet en te vergelijken met de M1
Volgens mij kun je onderaan een trial aanvragen, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

This is great news for our users because the architecture of the M1, particularly having such a high-performance GPU with unified memory with the CPU, is perfect for professional creative applications. The advantages are particularly noticeable when working on documents with thousands of pixel layers, vector objects and text. Edits to pixel layers are best handled on the GPU, while vector and text on the CPU, so when you have unified memory, it allows much faster handling of these complex documents.

https://affinity.serif.com/en-gb/apple-m1-chip-support/

[ Voor 82% gewijzigd door RoyK op 12-11-2020 19:52 ]

don spike schreef op donderdag 12 november 2020 @ 04:53:
[...]

Er zijn geen specs van de M1 (Apple deelt zelden specs van zaken als processoren en SoCs), wel een productpagina over de M1 en daar vindt je alleen maar verhalen hoeveel beter de performance is. Die is over het algemeen 3x hoger dan voorgaande generatie (van de instapmodellen that is). Bij de specs van de Intel Mac mini staat dat je daar max 3 displays kunt doen. Verder staat er in de specs van de MacBooks dat er maar 1 extern scherm kan en bij de Mac mini 2 externe schermen.
4POX schreef op donderdag 12 november 2020 @ 05:51:
Ik lees het nu op meerdere bronnen. Alle ARM code moet gecertificeerd zijn.
Het is niet anders als wat we met de x86 versie van Big Sur hebben. ARM heeft er niks mee te maken, Big Sur wel. Overigens is dit ook niet Apple specifiek, dit is waar we met Windows, Linux en andere systemen ook al een paar jaar naartoe aan het bewegen zijn.
Vistajevski schreef op donderdag 12 november 2020 @ 15:56:
Misschien is het al een keer langsgekomen, maar hoe zit het eigenlijk met device drivers voor randapparatuur? Kan Rosetta daar ook mee overweg?
Nee. Rosetta is er alleen om x86-only apps te laten draaien. Met low level dingen als virtualisatie, kernel extensions en drivers zal het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• don spike
ppl schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:33:
Er zijn geen specs van de M1 (Apple deelt zelden specs van zaken als processoren en SoCs), wel een productpagina over de M1
Dat begrijp ik, als je terugleest zie je ook dat de discussie ging over deze post met een link naar benchmark en specs van CPU Monkey. Voor wat het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-06 09:40
ppl schreef op donderdag 12 november 2020 @ 23:33:
Nee. Rosetta is er alleen om x86-only apps te laten draaien. Met low level dingen als virtualisatie, kernel extensions en drivers zal het niet werken.
Sterker nog: enkel 64-bit x86. Ook de reden dat Apple de laatste jaren alles dat nog 32-bit was heeft geweerd. De overstap naar 64-bit ARM was daarmee waarschijnlijk vlotter (unificatie met iDevices ook) en Rosetta heeft het veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
Draait Google Docs/Sheets gewoon op de M1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 10:49
Pingu007 schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:51:
Draait Google Docs/Sheets gewoon op de M1?
Lijkt me wel aangezien dit browserapplicaties zijn. Dus zolang je browser werkt, zal Google Docs het ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
Mijn wilde gok:

De nieuwe macbooks die midden volgend jaar uitkomen zijn ipads met een toetsenbord.

Na het zien van big sur met de ronde hoeken, en nu ze vrijwel dezelfde processor hebben als de ipads.

een 14 inch in 13 inch schil, een 17 inch in 16 inch schil. Toetsenbord misschien vastklikkend met magneet (magsafeish?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 17:16

epo

bikabob schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:40:
Mijn wilde gok:

De nieuwe macbooks die midden volgend jaar uitkomen zijn ipads met een toetsenbord.

Na het zien van big sur met de ronde hoeken, en nu ze vrijwel dezelfde processor hebben als de ipads.

een 14 inch in 13 inch schil, een 17 inch in 16 inch schil. Toetsenbord misschien vastklikkend met magneet (magsafeish?)
Nee gaat niet gebeuren, het klinkt leuk en kan ook zeker maar dat is dan het einde van of de iPad of Laptop en dus minder geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bikabob
epo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:09:
[...]

Nee gaat niet gebeuren, het klinkt leuk en kan ook zeker maar dat is dan het einde van of de iPad of Laptop en dus minder geld ;)
Of meer geld door duurdere tablets?

Normale ipad = gestripped OS
Ipad pro = macos

[ Voor 8% gewijzigd door bikabob op 13-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
stevenh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:00:
[...]

Lijkt me wel aangezien dit browserapplicaties zijn. Dus zolang je browser werkt, zal Google Docs het ook doen.
Ja sorry..bedoelde eigenlijk WPS Office 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik vraag me af in hoeverre de poweruser nog aan bod komt met dit nieuwe ontwerp. Kan ik straks alleen nog maar zut via de app-store installeren? Moet ik mijn mac gaan jailbreaken? Kan ik nog steeds brew en dergelijke gebruiken? Is de terminal nog steeds even sterk? Kan ik de systeembestanden nog aanpassen.

Het is al vervelend genoeg dat ik nog amper hardwarematig iets kan repareren mits ik een microscoop en reworkstation heb. Als het softwarematig ook helemaal dichtgetimmerd raakt is er voor mij geen bal meer aan in ieder geval.

doei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 328026

JankY schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:33:
Ik vraag me af in hoeverre de poweruser nog aan bod komt met dit nieuwe ontwerp. Kan ik straks alleen nog maar zut via de app-store installeren? Moet ik mijn mac gaan jailbreaken? Kan ik nog steeds brew en dergelijke gebruiken? Is de terminal nog steeds even sterk? Kan ik de systeembestanden nog aanpassen.

Het is al vervelend genoeg dat ik nog amper hardwarematig iets kan repareren mits ik een microscoop en reworkstation heb. Als het softwarematig ook helemaal dichtgetimmerd raakt is er voor mij geen bal meer aan in ieder geval.
Op korte termijn: geen probleem; ze willen immers zo veel mogelijk gebruikers naar ARM.

Op lange termijn gok ik dat Apple steeds meer wil dichttimmeren en dus alles via de AppStore wil laten gaan met 30% commissie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:38
Net mijn Youtube Downloader MacOS app als universal binary gecompiled: https://github.com/DenBek...r-macOS/releases/tag/v0.7

Nu maar wachten op een MBA om het effectief te kunnen testen op ARM :)
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste