[Discussie] Transitie Intel naar ARM Macs

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Arrigi schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:45:
Sterker nog: enkel 64-bit x86. Ook de reden dat Apple de laatste jaren alles dat nog 32-bit was heeft geweerd. De overstap naar 64-bit ARM was daarmee waarschijnlijk vlotter (unificatie met iDevices ook) en Rosetta heeft het veel gemakkelijker.
Dat heeft niks met die overstap te maken. 64-bit software had gewoon voordelen boven 32 bit software dus daar wilde men sowieso snel naartoe bewegen. Om dat netjes te doen hanteer je een periode waarin je beide nog gebruikt: eerste 32 bit basis waarop 64 bit spul te draaien is, daarna draai je het om en vervolgens haal je de 32 bit support weg. Dat is ook de reden waarom ze op zowel hun Macs als hun iPhones/iPads zo snel naar 64 bit software zijn omgeschakeld.

Voordelen zijn bijv. geheugenadressering: je kunt meer geheugen adresseren en je kunt het random doen wat de veiligheid ten goede komt. Sommige 64 bit instructiesets zijn ook beter (efficiënter of meer performance) en 64 bit biedt veel diepgaandere virtualisatie ondersteuning. Ze naar x86_64 gegaan omdat het technisch meer mogelijkheden gaf dan x86_32, niet omdat ze naar arm64 wilden gaan. Ik denk niet dat ze zo ver waren in 2007 (toen werd MacOS X Leopard geïntroduceerd waarmee je voor het eerst 64 bit software kon draaien).

Het feit dat de ARM Macs 64 bit zijn en de Intel Macs ook zorgt er echter niet voor dat uitwisseling ineens makkelijker wordt. De instructiesets zijn nog steeds anders. Wat Rosetta2 doet is juist de boel van x86 instructieset omkatten naar iets wat de ARM instructieset kan afhandelen. Ongeacht hoeveel bit de software is zal dit moeten gebeuren.
bikabob schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:40:
Mijn wilde gok:

De nieuwe macbooks die midden volgend jaar uitkomen zijn ipads met een toetsenbord.
Apple geeft nu al jaren aan dat ze die kant niet op willen gaan omdat iPads en Macs verschillende werelden zijn. Er zijn zeker veel overeenkomsten, daar maken ze bij deze OS ronde gebruik van door dingen meer op elkaar af te stemmen. Dat betekent echter nog steeds niet dat ze naar 1 device gaan. Microsoft Windows is een goed voorbeeld waarom niet: beide werelden lopen met elkaar om ruimte te vechten.

Het hebben van dezelfde SoCs scheelt in de onderste laag van het OS. Die kun je nu zodanig maken dat het werkt voor al je devices. Daar zijn ze al tijden mee bezig en gaat ze uiteindelijk veel ontwikkeltijd schelen. De manier waarop je echter met het apparaat werkt vereist weer een ander soort interface. Daar zul je de verschillen dan ook blijven zien. Dit verschil zie je ook als je kijkt naar de Mac Catalyst apps: de kern is voor alle platformen hetzelfde maar de grafische schil is weer specifiek voor het betreffende platform. Simpel gezegd is een applicatie die werkt op een iPhone, iPad en Mac voorzien van 1 kern en 3 GUI's.
JankY schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:33:
Ik vraag me af in hoeverre de poweruser nog aan bod komt met dit nieuwe ontwerp.
Je gebruikt hier het verkeerde begrip: poweruser moet computerbouwer zijn ;) Een computerbouwer is iemand die met hardware loopt te prutsen en wellicht ook nog met software. Die heeft alleen maar wat aan een zelfbouw machine en kan niks met die van de gemiddelde OEM zoals Apple. Een poweruser kan echter prima op een Mac. Er is nog steeds Automator, Applescript, een shell en noem maar op. Je kunt nog steeds helemaal los met allerlei workflow automatiseringen. Ook programmeerwerk kan nog steeds en virtualisatiesoftware werkt ook gewoon (er zit nota bene een hypervisor in macOS ingebouwd).
Kan ik straks alleen nog maar zut via de app-store installeren? Moet ik mijn mac gaan jailbreaken? Kan ik nog steeds brew en dergelijke gebruiken? Is de terminal nog steeds even sterk?
Als je nou even het technieuws in de gaten houdt dan zul je zien dat er in de USA, EU, Japan en diverse andere landen onderzoeken zijn ingesteld naar app stores van diverse partijen en dat men nu ook verder gaat kijken naar de grote techreuzen. De EU is zelfs al zo ver dat ze bezig zijn met een stuk wetgeving die er voor moet zorgen dat mensen niet 100% afhankelijk worden van de app store van het betreffende platform.
Kan ik de systeembestanden nog aanpassen.
Dat kan nog steeds maar kost je, terecht, veel moeite. Het aanpassen van systeembestanden is een 100% garantie op problemen. Het is niet voor niets dat je zaken hebt als een eigen homedir. Dat sommigen, zoals de homebrew ontwikkelaars, daar helemaal niets van snappen vind ik juist vele malen zorgelijker. Dat leidt tot hele onveilige oplossingen zoals het volledig open zetten van de /usr/local dir (tot groot genoegen van malware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
ppl schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:11:

[...]

Je gebruikt hier het verkeerde begrip: poweruser moet computerbouwer zijn ;) Een computerbouwer is iemand die met hardware loopt te prutsen en wellicht ook nog met software.
De term is mijns inziens correct. Hardware is er inderdaad een onderdeel van maar niet per definitie, quote wikipedia
A power user is a user of computers, software and other electronic devices, who uses advanced features of computer hardware,[1][2][3] operating systems,[4] programs, or websites[5] which are not used by the average user. A power user may not have extensive technical knowledge of the systems they use[6] and may not be capable of computer programming or system administration, but is rather characterized by the competence or desire to make the most intensive use of computer programs or systems.
[...]

Als je nou even het technieuws in de gaten houdt dan zul je zien dat er in de USA, EU, Japan en diverse andere landen onderzoeken zijn ingesteld naar app stores van diverse partijen en dat men nu ook verder gaat kijken naar de grote techreuzen. De EU is zelfs al zo ver dat ze bezig zijn met een stuk wetgeving die er voor moet zorgen dat mensen niet 100% afhankelijk worden van de app store van het betreffende platform.
Ik volg het technieuws. Hopelijk wordt er wat aan gedaan middels wetgeving. Maar het valt nog te bezien hoe dit vervolgens wordt vormgegeven door de techreuzen. Die zullen er op alle mogelijke manieren onderuit proberen te komen.
[...]

Dat kan nog steeds maar kost je, terecht, veel moeite. Het aanpassen van systeembestanden is een 100% garantie op problemen. Het is niet voor niets dat je zaken hebt als een eigen homedir. Dat sommigen, zoals de homebrew ontwikkelaars, daar helemaal niets van snappen vind ik juist vele malen zorgelijker. Dat leidt tot hele onveilige oplossingen zoals het volledig open zetten van de /usr/local dir (tot groot genoegen van malware).
Ik ben het absoluut met je eens dat er soms onnodig gerommeld wordt met systeembestanden, maar soms moet je er gewoon in werken om iets gedaan te krijgen wat op geen enkele andere wijze kan en dan is het fijn dat het kan.
Neem nu mijn MBP early 2011, deze week gaf de gpu voor de tweede keer de geest. Het repairprogramma is voorbij, dus met wat gehack de Ati GPU buitenspel gezet en geforceerd om de Intel te gebruiken. Moest ik de systemdirs voor in om onder andere drivers te verwijderen.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In hoeverre zijn de Apple CPUs eigenlijk gevoelig voor de de afgelopen jaren bekend geworden methoden voor side-channel attacks? (Bijvoorbeeld spectre, platypus, straight line speculation of andere)

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 15-11-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:43

RoyK

Hobby tekenaar

Kunnen we deze week de grote echte benchmarks verwachten van bekendere youtubers?

Mijn portfolio op Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:10
RoyK schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:27:
Kunnen we deze week de grote echte benchmarks verwachten van bekendere youtubers?
Uiteraard, ding wordt vanaf overmorgen wereldwijd uitgeleverd ;)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Vond het al gek dat er niemand eerder beschikking kreeg over een apparaat dan wij stervelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Scirocco schreef op zondag 15 november 2020 @ 16:27:
Vond het al gek dat er niemand eerder beschikking kreeg over een apparaat dan wij stervelingen.
Volgens mij had Linus een mac mini dev unit in handen gekregen maar werd gelijk platgelegd door een legertje apple advocaten. Zat ook geen M1 cpu in maar een A12

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

JankY schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:33:
Ik vraag me af in hoeverre de poweruser nog aan bod komt met dit nieuwe ontwerp. Kan ik straks alleen nog maar zut via de app-store installeren? Moet ik mijn mac gaan jailbreaken? Kan ik nog steeds brew en dergelijke gebruiken? Is de terminal nog steeds even sterk? Kan ik de systeembestanden nog aanpassen.

Het is al vervelend genoeg dat ik nog amper hardwarematig iets kan repareren mits ik een microscoop en reworkstation heb. Als het softwarematig ook helemaal dichtgetimmerd raakt is er voor mij geen bal meer aan in ieder geval.
Craig Federighi heeft in dit interview aangegeven dat macOS gewoon macOS blijft, dus een OS waar je mee mag aanrommelen als je daar zin in hebt:
YouTube: The Talk Show Remote From WWDC 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Stata was er overigens ook als de kippen bij met een Universal versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Geekbench via x86 emulatie door Rosetta2

https://forums.macrumors....e-core-benchmark.2268575/

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Ik heb het idee dat de M1 erg weinig pinnen heeft. Soort van light CPU.

Maximaal 16 Gb ram. Maximaal 2 USB-C thunderbolt poorten. Weinig schermen.

Heeft de M1 een soort van super snelle interlink. Dat in de toekomst de MacBook Pro 16" twee van die chippies naast elkaar krijgt. Zo dat je een 32GB 16 core notebook hebt met vier poorten?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
bikabob schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:40:
Mijn wilde gok:

De nieuwe macbooks die midden volgend jaar uitkomen zijn ipads met een toetsenbord.

Na het zien van big sur met de ronde hoeken, en nu ze vrijwel dezelfde processor hebben als de ipads.

een 14 inch in 13 inch schil, een 17 inch in 16 inch schil. Toetsenbord misschien vastklikkend met magneet (magsafeish?)
Ja, helaas gaat Apple naar de iPad met toetsenbord kant ipv dat de iPad een soort van Mac zonder toetsenbord is. Ik was teleurgesteld toen de eerste iPad een soort grote iPod touch bleek te zijn. Straks is de Mac Pro een soort grote IPad.
Als iemand die hecht aan vrijheid en mogelijkheden vind ik dit een erg slecht zaak. De overstap naar x86 betekende dat je opeens alles kon met je MacBook, desnoods zet je window en Linux naast MacOS, er zijn bijna geen beperkingen. Zelfs oude obscure Windows applicaties krijg je met wine aan de gang.
Als developer moet ik van alles en nog wat kunnen draaien, hierna wordt het helaas overstappen naar Linux dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Erapaz schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:36:
[...]

Ja, helaas gaat Apple naar de iPad met toetsenbord kant ipv dat de iPad een soort van Mac zonder toetsenbord is. Ik was teleurgesteld toen de eerste iPad een soort grote iPod touch bleek te zijn. Straks is de Mac Pro een soort grote IPad.
Als iemand die hecht aan vrijheid en mogelijkheden vind ik dit een erg slecht zaak. De overstap naar x86 betekende dat je opeens alles kon met je MacBook, desnoods zet je window en Linux naast MacOS, er zijn bijna geen beperkingen. Zelfs oude obscure Windows applicaties krijg je met wine aan de gang.
Als developer moet ik van alles en nog wat kunnen draaien, hierna wordt het helaas overstappen naar Linux dus.
Zag een article een paar weken geleden (Heb de link niet) waarin iemand zich zorgen maakt. Door de gesloten systemen waar de hedendaagse jeugd mee opgroeid krijg je een generatie die een consument is. Er valt niets meer te klooien. Het kon hierdoor wel eens lastiger worden om goede programmeurs in de toekomst te krijgen.

Aan de andere kant denk ik dat er ook veel programmeurs overbodig gaan worden. Simpele code gaat in de toekomst door een AI uitgepoept worden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
4POX schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:42:
[...]

Zag een article een paar weken geleden (Heb de link niet) waarin iemand zich zorgen maakt. Door de gesloten systemen waar de hedendaagse jeugd mee opgroeid krijg je een generatie die een consument is. Er valt niets meer te klooien. Het kon hierdoor wel eens lastiger worden om goede programmeurs in de toekomst te krijgen.

Aan de andere kant denk ik dat er ook veel programmeurs overbodig gaan worden. Simpele code gaat in de toekomst door een AI uitgepoept worden.
Dat laatste belooft men al mijn hele carrière, maar in de praktijk werkt dat niet.

Met je eerste punt ben ik het eens, de beperking om afhankelijk te zijn van de geboden apps zorgt ervoor dat mensen van producent naar consument gaan. Je kunt helemaal niks meer zelf door tooltjes aan elkaar knopen. Iets willen wat Apple niet bedacht heeft is nu al super frustrerend. Zo was zoiets simpels als een bestand op je iPad zetten en deze in meerdere apps gebruiken altijd een drama, je kon alleen iets binnen een app zetten en het kopiëren naar andere apps. Dit heeft mij jarenlang weerhouden een iPhone te kopen, ik ben pas vorig jaar overgestapt van Android.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Maar er valt toch nog genoeg te klooien? Ik deel het sentiment van "Apple gooit alles steeds verder dicht" echt totaal niet. Ik bedoel, geef mij een volwaardige terminal en ik kan werkelijk waar alles overhoop trekken wat ik maar wil. Ik zie niet in wat het host OS of de CPU architectuur daarmee te maken heeft eerlijk gezegd.

En voor de gemiddelde consument denk ik dat het alleen maar goed is dat deze wat begeleid wordt. Of moet ik iedereen herinneren aan de invasie van (meestal door de gebruiker) geïnstalleerde mal- en adware ten tijden van windows XP en IE6...
Ik denk dat er altijd meer dan voldoende mogelijkheden en resources zullen blijven om ook de toekomstige generaties programmeurs goed bij de les te kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Ondertussen zie ik ook de eerste vergelijkingen die worden gemaakt aan de hand van Cinebench R23:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d1tW9f8.jpg

https://hexus.net/tech/ne...enchmark-scores-revealed/

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:08
mark de man schreef op maandag 16 november 2020 @ 14:43:
Ondertussen zie ik ook de eerste vergelijkingen die worden gemaakt aan de hand van Cinebench R23:

[Afbeelding]

Daarbij moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat de genoemde Ryzen5 een desktop cpu is, en geen low power laptop cpu toch?
De 4800HS is een 30 Watt laptop cpu, ben dan meer benieuwd naar de 4800H vergelijking. Dat is dan weer een 10 Watt laptop cpu.

Hoe dan ook blijven de benches indrukwekkend, helemaal als je bedenkt dat de genoemde Ryzen 7 het topmodel is en de M1 waarschijnlijk het instapmodel.

Overigens wel benieuwd of er tussen de Mac Mini en MacBook Pro nog verschil zit, aangezien bij de mini stroomverbruik niet zo relevant is.

[ Voor 18% gewijzigd door yorroy op 16-11-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-09 12:37

mark de man

Wij zullen doorgaan...

yorroy schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:05:
[...]

Daarbij moet natuurlijk wel opgemerkt worden dat de genoemde Ryzen5 een desktop cpu is, en geen low power laptop cpu toch?
Dat klopt, de Core i5 8300H komt volgens de auteur meer in de buurt van de M1 met 1.038 single en 4.284 multi score, maar ook dit is een 45W processor.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

[...]

Windows voor Intel is even een dingetje maar wellicht komt kan dat op een gegeven moment geëmuleerd worden. Windows voor ARM zal in de toekomst op Apple Silicon kunnen worden. Linux voor ARM kan ook en gaat veel baat hebben bij het feit dat Apple Silicon het makkelijker gaat maken om voor Linux ARM te ontwikkelen.

Verder ben ik wel benieuwd naar de beperkingen waar je tegenaan loopt in macOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Femme schreef op maandag 16 november 2020 @ 15:22:
[...]

Windows voor Intel is even een dingetje maar wellicht komt kan dat op een gegeven moment geëmuleerd worden. Windows voor ARM zal in de toekomst op Apple Silicon kunnen worden. Linux voor ARM kan ook en gaat veel baat hebben bij het feit dat Apple Silicon het makkelijker gaat maken om voor Linux ARM te ontwikkelen.

Verder ben ik wel benieuwd naar de beperkingen waar je tegenaan loopt in macOS.
Ik ben niet zo geïnteresseerd in Windows voor ARM, alles wat daarvoor is heb je ongetwijfeld ook voor Mac, windows op ARM heeft hetzelfde probleem als Mac op ARM, oude software werkt niet (goed) meer.
Het gaat me meer om handige tooltjes die je zo nu en dan nodig hebt. Alles wat je via Homebrew installeert bijvoorbeeld. Maar ook een random programma als "GBA Tool Advance ", dat ik dus via Wine draai. Dingen als Soda Player, flutter, BP Tools (payment encryption methodes), bunq desktop, calibre, TOR, proxies, vpn clients (de VPN servers kunnen zo picky zijn, moet je via een obscure site precies de juiste Cisco client hebben) etc, etc. Allemaal random development tools die je tegenkomt.

Verder zei ik juist niet dat ik beperkingen tegenkwam in macOS, maar juist op iOS, waar ze nu pas bijvoorbeeld enigszins filemanagement hebben gefixed en je arbitraire bestanden kan downloaden in Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrickccc
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-09 22:49

[Afbeelding]

Dezelfde score als A12z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 14-08 09:13

[Afbeelding]

Dan is het vooral interessant wat de performance per watt is. Als ik dit zo zie kan dat erg positief uitpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
4POX schreef op maandag 16 november 2020 @ 06:05:
Heeft de M1 een soort van super snelle interlink. Dat in de toekomst de MacBook Pro 16" twee van die chippies naast elkaar krijgt. Zo dat je een 32GB 16 core notebook hebt met vier poorten?
De M1 is gewoon een instapmodel waar alles in de SoC zit. Dat werkt heel mooi voor instapmodellen, die hebben niet veel eisen. Voor de krachtpatsers wordt het wel een probleem. Het is afwachten wat Apple daar voor bedacht heeft. Bij de wat grotere systemen krijg je allerlei modules die weer aan elkaar geregen worden met snelle interconnects. In feite is dat hoe de gemiddelde supercomputer ook in elkaar steekt. Ze zullen in deze ook wel moeten gezien de Mac Pro, de gebruikers willen daar zelf de modules kunnen bepalen.
Ja, helaas gaat Apple naar de iPad met toetsenbord kant ipv dat de iPad een soort van Mac zonder toetsenbord is.
Dan wordt het hoogtijd dat je je eens in het onderwerp verdiept. Er zijn aardig wat ARM computers op de markt waaronder ook workstations. Op dit moment is dat vooral een server in een desktopkast maar toch. Die steken toch even wat anders in elkaar dan een iPad.
De overstap naar x86 betekende dat je opeens alles kon met je MacBook, desnoods zet je window en Linux naast MacOS, er zijn bijna geen beperkingen.
Dat is een behoorlijke en onterechte versimpeling van de feiten. Dual boot op een Mac was namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er kwam/komt behoorlijk wat geknutsel bij kijken met dingen op gebied van de bootloader e.d. Het meest gebruiksvriendelijke is gewoon het gebruik van een vm.

Over een vm gesproken: ik kan al naar gelang middels scripting vm's starten en automatische tests laten uitvoeren. Dat kun je niet met een dual boot oplossing. Ook daar zijn dus forse beperkingen waar je als poweruser niet blij van wordt. Voor ontwikkel- en testwerk is dual boot ongeschikt en kun je niet om vm's heen. Die vm's kunnen nog steeds maar zijn op dit moment beperkt tot non-Windows vanwege de licentie van de Windows ARM editie. Technisch gezien kan het gewoon.
Programmeurs heb je in verschillende soorten en maten. Er zijn er zat die briljant zijn in het maken van applicaties maar qua verstand van IT zitten ze op het niveau gemiddelde gebruiker. Voor het werk wat ze doen is het ook helemaal niet nodig om dat soort kennis te hebben. Voor een systeembeheerder daarentegen wel maar die hoeft dan weer niet briljant in programmeren te zijn.

Je zienswijze is in deze inmiddels ook outdated. De huidige IT student is vooral bezig met zaken als cloud computing en gebruikt daarvoor platformen als AWS en Azure. Hardware is namelijk in de afgelopen jaren vrijwel onbelangrijk geworden door zaken als virtualisatie en containerisatie. Daar waar de hardware kennis nog wel nodig is zit je veelal ook aan specialistische hardware. Voor algemeen geknutsel met IT en elektro kun je je heil zoeken bij de vele development boards en SBC's zoals de Raspberry Pi. Bij die laatste zit zelfs een compleet onderwijsdeel.
En deze zienswijze is zelfs prehistorisch te noemen. Een programmeur als bijna 20 jaar meer dan iemand die code aan het kloppen is. Het is niet voor niets dat men inmiddels minimaal een HBO niveau vraagt. Het zit nu veel meer in het design gedeelte. Die simpele code kloppers worden inmiddels uit het Oostblok of India gehaald. En ook daar veranderd het langzamerhand naar meer dan code kloppen.

Ik heb het idee dat een aantal mensen hier nog heel erg in de jaren 90 zijn blijven hangen wat betreft hoe IT en operating systems eruit zien. Vandaag de dag zit alles potdicht en kun je alleen nog iets in de laag bovenop het OS. Eigenlijk is een OS nu meer een OS (=het laagje tussen hardware en de applicaties in) ipv alles. De kern van een OS is steeds meer en meer de kernel en wat extra's die in een read-only image zit. Kijk maar eens naar al die atomic operating systems die er nu zijn in Linux land. Dat is waar het naartoe gaat. Microsoft en Apple volgen die trend inmiddels ook. Het is iets wat overigens niet alleen maar nadelig is, er zitten ook voordelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
ppl schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:22:
[...]

Dan wordt het hoogtijd dat je je eens in het onderwerp verdiept. Er zijn aardig wat ARM computers op de markt waaronder ook workstations. Op dit moment is dat vooral een server in een desktopkast maar toch. Die steken toch even wat anders in elkaar dan een iPad.

[...]

Dat is een behoorlijke en onterechte versimpeling van de feiten. Dual boot op een Mac was namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er kwam/komt behoorlijk wat geknutsel bij kijken met dingen op gebied van de bootloader e.d. Het meest gebruiksvriendelijke is gewoon het gebruik van een vm.

Over een vm gesproken: ik kan al naar gelang middels scripting vm's starten en automatische tests laten uitvoeren. Dat kun je niet met een dual boot oplossing. Ook daar zijn dus forse beperkingen waar je als poweruser niet blij van wordt. Voor ontwikkel- en testwerk is dual boot ongeschikt en kun je niet om vm's heen. Die vm's kunnen nog steeds maar zijn op dit moment beperkt tot non-Windows vanwege de licentie van de Windows ARM editie. Technisch gezien kan het gewoon.

[...]
Op het moment dat Apple naar x86 ging, kon ik veilig overstappen. Waarom? Je koopt immers een stuk hardware met OS, als dat OS niet voldoet heb je met een x86 laptop een alternatief (Windows of Linux). Of dat makkelijk of moeilijk te installeren is doet niet ter zake, het gaat erom dat het kan (het is overigens heel simpel).

Verder zijn er genoeg mensen die hun brood verdienen op een Apple als developer. Dit heeft verder weinig met Cloud oid te maken. Ik weet zelf wel wat ik nodig heb op mij laptop om mijn werk op een prettige manier te doen toch? En dan zit ik qua ecosysteem niet op een veredelde iPad te wachten, maar wil ik gewoon een extreem compatible machine met het beste desktop OS (OSX voor mij, dit is smaak). Met de switch naar ARM valt ik groot deel van die compatibiliteit weg en zal ik dus helaas naar Windows of Linux op x86 moeten.

Apple is al jaren bezig om weg te bewegen van de echte Pro gebruiken en gaat steeds meer naar de consument toe. Alleen het feit dat de nieuwe MacBook Pro maar 16gb heeft zegt genoeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik snap ophef over het geheugen niet zo. Dit zijn letterlijk 1 op 1 vervangers... Er is niks minder aan dan het model hiervoor. Je kon de 2 poorts MacBook Pro met max 16GB bestellen. Wilde je meer moest je voor de duurdere 4 poorten kiezen. Die was van binnen ook anders. Die versie is er nog steeds.

Er gaan ook verhalen dat Apple juist de Pro markt wilt bedienen zoals nieuwe final cut pro (zonder x) versies, etc etc. En dat ze zijn gaan luisteren waar behoefte aan is.. Ik ben geen pro dus geen idee of het klopt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:58

[Afbeelding]

Is deze benchmark op x86 (met Rosetta 2 simulatie?) of native?

De eerste testen duiden op een -25% performance met Rosetta 2.

Edit nvm, onder het artikel staat dit:
"It looks like the Bits and Chips CInebench R23 result is not for the Apple M1 SoC but from an A12Z. MacRumours has a result in that it reckons is from a genuine new M1 13-inch MacBook Pro, though, and it is somewhat better than the A12Z, of course. It quotes Twitter user @mnloona48_ who shared an MBP M1 unboxing and various other tests on his new 8GB machine. Mnloona48's Cinebench R23 scores are an impressive 1,498 single core, 7,508 multi core. Thanks to Mr Williams for the heads up."

[ Voor 34% gewijzigd door ed14n op 17-11-2020 08:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-08 13:24

4bit

Onward, to futility!

edit: Was dus eigenlijk hoofdzakelijk een antwoord op Erapaz.

MacOS is toch wel wat meer dan een veredelde iPad. De switch naar ARM verandert toch niets aan de mogelijkheden van MacOS.
Op een oudere post praatte je over development tools, maar waarom zou flutter niet meer gaan werken? Misschien is er nu nog wat werk aan, maar dat komt sowieso in orde. En anders, tja, voor het ene multiplatform tools, komen er 2 nieuwe in de plaats. Aan (home)brew wordt ook gewerkt om "alles" om te zetten. Docker heeft ook laten weten dat ze er aan het werken zijn.

Tja, er zijn altijd tools die al sinds mensenheugenis niet meer in ontwikkeling zijn. Maar beter vroeger dan laat om daarvoor alternatieven te zoeken. Zo een tools zijn toch stervende, ergens een aanpassing in windows, of linux kernel, en ze stoppen daar ook met werken. Al die bedrijven die al 15 a 20 jaren niets gedaan hebben om hun codebase op te kuisen/performant te houden en nu links en rechts worden ingehaalt door veel kleinere teams die van scratch beginnen. Daar heb ik geen medelijden mee.

Het is alleen nog maar de low end Macbook Pro die is over gezet naar de M1. Er zal wel een reden zijn dat de higher end nog niet aan bod is gekomen. Vorig jaar (?) hebben ze nog een echte workstation uitgebracht. Ook de iMac Pro. Dat verhaal dat Apple de pro´s aan het laten vallen is komt altijd maar terug.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik heb nog niet veel voorbij zien komen. Ik had toch gehoopt nu al wat toffe alles onder de motorkap kijk/test/vergelijk reviews te zien :D Jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:15:
ik heb nog niet veel voorbij zien komen. Ik had toch gehoopt nu al wat toffe alles onder de motorkap kijk/test/vergelijk reviews te zien :D Jullie wel?
Hier is het meeste te vinden: https://forums.macrumors....ple-silicon-arm-macs.227/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 14:12

duderuud

Sliden is koel

Eerste review die enigszins de moeite waard is:

[ Voor 33% gewijzigd door duderuud op 17-11-2020 11:46 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Lijkt er toch op dat er geen Macs op voorhand zijn opgestuurd naar allerhande reviewers? Oftewel hebben ze embargo wat te laat gezet. Had verwacht dat die dan gisterenavond zou afgelopen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor retouchers is dit in ieder geval niet werkbaar.

We are excited to announce the first Beta release of Photoshop running natively on Apple Silicon hardware!

This is not a fully functioning version of Photoshop; it contains several limitations compared to the more widely available version of Photoshop for Macintosh. Over time, more features will be made available

Features NOT PRESENT IN THIS VERSION:
  • Camera RAW
  • Select Sky/Sky Replacement
  • Refine Hair (in Select and Mask)
  • Liquify Filter: Face Aware features
  • OilPaint filter
  • Video timeline and file format support
  • All CEP-based Panels (CC Libraries panel, 3rd party extensions)
  • Adaptive Wide Angle
  • Shake Reduction
  • Face Detection underlying Color Range skin tones and Content Aware Move functions
  • Match Font/Font Similarity
  • Rich Tooltips, Coach marks for Discovery Panel tutorials
  • Microsoft Dial support
  • File Info Panel
  • Layer > Smart Objects > Stack Mode menu item disabled
  • Content Aware Fill
  • Content Aware Scale
  • Content Aware Move
  • Focus Area
  • Auto-Blend Layers
  • Photomerge
  • Spot Healing Brush
  • Patch Tool
  • Healing brush
  • Some File formats not supported:

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 17-11-2020 11:58 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13:48
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:56:
Voor retouchers is dit in ieder geval niet werkbaar.

We are excited to announce the first Beta release of Photoshop running natively on Apple Silicon hardware!

This is not a fully functioning version of Photoshop; it contains several limitations compared to the more widely available version of Photoshop for Macintosh. Over time, more features will be made available

Features NOT PRESENT IN THIS VERSION:
  • Camera RAW
  • Select Sky/Sky Replacement
  • Refine Hair (in Select and Mask)
  • Liquify Filter: Face Aware features
  • OilPaint filter
  • Video timeline and file format support
  • All CEP-based Panels (CC Libraries panel, 3rd party extensions)
  • Adaptive Wide Angle
  • Shake Reduction
  • Face Detection underlying Color Range skin tones and Content Aware Move functions
  • Match Font/Font Similarity
  • Rich Tooltips, Coach marks for Discovery Panel tutorials
  • Microsoft Dial support
  • File Info Panel
  • Layer > Smart Objects > Stack Mode menu item disabled
  • Content Aware Fill
  • Content Aware Scale
  • Content Aware Move
  • Focus Area
  • Auto-Blend Layers
  • Photomerge
  • Spot Healing Brush
  • Patch Tool
  • Healing brush
  • Some File formats not supported:
Jammer dat dit niet op tijd af is, ik denk dat ik pas over 1 a 2 jaar over kan stappen als ik de hele Creative Suite wil kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sluw schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:22:
[...]

Jammer dat dit niet op tijd af is, ik denk dat ik pas over 1 a 2 jaar over kan stappen als ik de hele Creative Suite wil kunnen gebruiken.
Ik had niet anders verwacht, ik "ken" Adobe helaas inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Greatsword schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:25:
[...]

Ik had niet anders verwacht, ik "ken" Adobe helaas inmiddels.
Ik had gehoopt dat ze al wat verder waren gezien hun iPad avonturen... Verder nog heel tevreden met Adobe CC op m'n intel mac dus voor mij ook geen ramp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbGGLD9T8-QjeV0SeZ7ffP-khac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNtdjbbFM2jUnUPVmsPVRuUv.png?f=fotoalbum_large
iOS game op Big Sur :) :+

GTA Vice City, is te vinden in de Mac App Store, maar je kunt het venster niet groter maken of fullscreen zetten, en besturing is alleen via de muis waarmee je touchscreen mee nabootst, toetsenbord werkt niet. Grappig dat het geïnstalleerd kan worden, in de praktijk heb je (voor deze game) er helemaal niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Sluw schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:22:
[...]

Het is nooit verstandig om op iets nieuws te springen, zeker als het voor je werk is. Ik denk dat Apple nog een paar stevige tikken gaan geven want dit is de M1 en begint het spel. Over een paar jaar heb je misschien wel de M2 of een M3 en zijn alle grote bedrijven er vast ook te vinden. Even aankijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ppl schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:22:
[...]

De M1 is gewoon een instapmodel waar alles in de SoC zit. Dat werkt heel mooi voor instapmodellen, die hebben niet veel eisen. Voor de krachtpatsers wordt het wel een probleem. Het is afwachten wat Apple daar voor bedacht heeft. Bij de wat grotere systemen krijg je allerlei modules die weer aan elkaar geregen worden met snelle interconnects. In feite is dat hoe de gemiddelde supercomputer ook in elkaar steekt. Ze zullen in deze ook wel moeten gezien de Mac Pro, de gebruikers willen daar zelf de modules kunnen bepalen.
Ik ben ook erg benieuwd hoe Apple zijn architectuur gaat opschalen naar de Mac Pro. Het lijkt me een kostbare grap om specifieke SoCs te moeten maken voor de Mac Pro met ook nog verschillende geheugenconfiguraties, gezien de beperkte volumes. Een logischer weg lijkt me om meerdere standaard SoCs (die ook geproduceerd worden voor MacBook Pro's en iMacs) via een snelle interconnect naast elkaar te zetten. Dit doen op de gebruikelijke manier in een shared memory systeem levert complicaties op zoals specifieke silicon die nodig is om cache coherentie te garanderen en snelle interconnects die nodig zijn om zo'n architectuur te laten presteren.

Ik denk zelf dat Apple voor een onconventionele oplossing zal kiezen waarin een belangrijk rol is weggelegd voor software. In plaats van een shared memory een gedistribueerd systeem waarbij het OS ervoor zorgt dat workloads worden toegewezen aan de nodes, volgens de principes van distributed computing. Hardwarematig is dat eenvoudiger (ten koste van complexere software). Het opent de weg naar extreme schaalbaarheid waarbij je een basis Mac Pro kunt uitbreiden met acceleratorkaarten voor extra cpu, gpu en ml cores.

Ik ben overigens totaal geen supercomputingexpert n ben benieuwd hoe anderen hierover denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist Bettertouchtool, Daisydisk en iStat Menus geinstalleerd op een Mac Mini (M1) en ze werken alle 3.

Enige wat helaas nog mist bij iStat zijn de temperaturen maar de Mac Mini voelt nu nog wel koel aan. (Die van 2018-2020) werden altijd erg heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Femme schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ben ook erg benieuwd hoe Apple zijn architectuur gaat opschalen naar de Mac Pro. Het lijkt me een kostbare grap om specifieke SoCs te moeten maken voor de Mac Pro met ook nog verschillende geheugenconfiguraties, gezien de beperkte volumes. Een logischer weg lijkt me om meerdere standaard SoCs (die ook geproduceerd worden voor MacBook Pro's en iMacs) via een snelle interconnect naast elkaar te zetten. Dit doen op de gebruikelijke manier in een shared memory systeem levert complicaties op zoals specifieke silicon die nodig is om cache coherentie te garanderen en snelle interconnects die nodig zijn om zo'n architectuur te laten presteren.

Ik denk zelf dat Apple voor een onconventionele oplossing zal kiezen waarin een belangrijk rol is weggelegd voor software. In plaats van een shared memory een gedistribueerd systeem waarbij het OS ervoor zorgt dat workloads worden toegewezen aan de nodes, volgens de principes van distributed computing. Hardwarematig is dat eenvoudiger (ten koste van complexere software). Het opent de weg naar extreme schaalbaarheid waarbij je een basis Mac Pro kunt uitbreiden met acceleratorkaarten voor extra cpu, gpu en ml cores.

Ik ben overigens totaal geen supercomputingexport en ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Zou je ook meerdere M1's in een computer kunnen prikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
XCode test: https://twitter.com/Blank.../1328600081889636354?s=20
iMac Pro (2017, 3 GHz 10-Core Intel Xeon W)
46 秒 / 43 秒 / 44 秒
MacBook Pro (2020, M1)
38 秒 / 39 秒 / 41 秒
MacBook Air (2019, 1.6GHz Dual-Core Intel Core i5)
208 秒 / 207 秒 / 206 秒
iMac Pro: gemiddeld 44 seconden per compilatie
MacBook Pro (M1): 39 seconden
MacBook Air 2019: 207 seconden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Voor wie dadelijk Office gaat uitproberen: zorg dat je het Beta Channel pakt. Die komt met een universal binary voor Outlook, Word, Excel en PowerPoint. OneNote en OneDrive ontbreken nog.

Op de DTK hadden wij overigens problemen met Teams (witte vensters zonder content) dus ben benieuwd hoe dit op de M1 Macs werkt. Mijn model moet uit Duitsland komen (werkgever) dus moet nog even een paar dagen geduld hebben.

En nog een handige site die bijhoudt welke apps een ARM versie hebben en krijgen: https://doesitarm.com/

IINA is zo te zien de eerste mediaplayer die met een native binary komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

4bit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:50:
Lijkt er toch op dat er geen Macs op voorhand zijn opgestuurd naar allerhande reviewers? Oftewel hebben ze embargo wat te laat gezet. Had verwacht dat die dan gisterenavond zou afgelopen zijn.
De reviews komen nu toch binnen.

MKBHD: YouTube: Apple M1 Mac Review: Time to Recalibrate!
WSJ (Joanna Stern): https://www.wsj.com/artic...1601?mod=latest_headlines
Verge: YouTube: M1 MacBook Pro and Air review: Apple delivers

Anandtech voor het diepere technische werk: https://www.anandtech.com.../mac-mini-apple-m1-tested

[ Voor 43% gewijzigd door 4bit op 17-11-2020 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud
  • Laatst online: 14:12

duderuud

Sliden is koel

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Hands-on with the Apple M1—a seriously fast x86 competitor
https://arstechnica.com/g...usly-fast-x86-competitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2020/11/Apple-M1-Mac-Mini.browser-benchmarks-980x735.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar is Tweakers met zijn review?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Met bovenstaande zou je mogelijk willen vergelijken met Safari op Intel. Nu heb je twee variables die zijn aangepast. (Desalniettemin lijkt het een vlotte (zeker voor de "low end") CPU te worden. Ik ben benieuwd waarmee ze gaan komen voor de higher-end macs.)
Die lijkt meestal wat later te zijn met reviews dan andere tech-sites.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

https://sixcolors.com/pos...d-boot-and-recovery-mode/

Bij Macs met Apple silicon kan je tijdens het opstarten de power knop inhouden om alle mogelijke opties te krijgen. Niet onthouden wat recovery mode is, single user mode, ... .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
RobbertC schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:39:
[Afbeelding]
iOS game op Big Sur :) :+

GTA Vice City, is te vinden in de Mac App Store, maar je kunt het venster niet groter maken of fullscreen zetten, en besturing is alleen via de muis waarmee je touchscreen mee nabootst, toetsenbord werkt niet. Grappig dat het geïnstalleerd kan worden, in de praktijk heb je (voor deze game) er helemaal niks aan.
Kwam er net achter met San Andreas, misschien dat ze dit met een update kunnen fixen? Of misschien dat je een console controller kunt koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4bit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 18:16:
https://sixcolors.com/pos...d-boot-and-recovery-mode/

Bij Macs met Apple silicon kan je tijdens het opstarten de power knop inhouden om alle mogelijke opties te krijgen. Niet onthouden wat recovery mode is, single user mode, ... .
Nice. Keep it simple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
EValentino schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 19:30:
[...]

Kwam er net achter met San Andreas, misschien dat ze dit met een update kunnen fixen? Of misschien dat je een console controller kunt koppelen?
Een controller zou wel eens kunnen werken ja. Ik heb GTA wel eens geprobeerd met de PS4 controller op de iPad, en dat werkt een soort van. Als in, de controller wordt herkend maar de mapping van de knoppen is niet correct en die kun je ook niet aanpassen.

Ik ben verder gaan zoeken naar iOS apps en tot nu toe mis ik best veel apps (ontwikkelaars kunnen kiezen of ze apps toelaten via de Mac App Store). Ik had gehoopt op de Ziggo en Netflix app, maar helaas zijn die niet te vinden. Dat blijft de browser gebruiken dus.

Ook Affinity Photo is niet te vinden. Logisch, want die verkopen liever de MacOs versie natuurlijk.

En dat het GTA venster niet te wijzigen is qua grootte lijkt aan die app te liggen, de NOS app doet het wel netjes bijvoorbeeld.

Tot nu toe niet geheel overtuigd van iOS apps op de Mac...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertC
kazuka schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 15:20:
Voor wie dadelijk Office gaat uitproberen: zorg dat je het Beta Channel pakt. Die komt met een universal binary voor Outlook, Word, Excel en PowerPoint. OneNote en OneDrive ontbreken nog.
Dank je voor de tip! Wist niet dat je zo makkelijk naar de Beta kon gaan bij Microsoft Office, registeren voor een beta programma is niet eens nodig.

Nu doe ik privé geen hele spannende dingen met Office, maar deze Beta lijkt prima te werken met de bestanden (Excel, Powerpoint) die ik zojuist geprobeerd heb. En gelukkig kun je via de 'pakketinhoud' nog steeds de Nederlandse taal verwijderen, want MacOS in Nederlands is prima, maar Excel in het Nederlands: brrr :+

Mocht iemand nog iets uitgeprobeerd willen hebben: shout! :) Ik doe geen pro dingen, dus heb daar ook de licenties niet voor, maar als er iets is wat ik kan uitproberen waar iemand benieuwd naar is op een M1 processor dan wil ik best eens kijken wat ik kan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irrilian
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-09 01:40
Mocht iemand nog iets uitgeprobeerd willen hebben: shout! :) Ik doe geen pro dingen, dus heb daar ook de licenties niet voor, maar als er iets is wat ik kan uitproberen waar iemand benieuwd naar is op een M1 processor dan wil ik best eens kijken wat ik kan doen :)
Ik ben heel nieuwsgierig naar MS Teams en Tableau desktop! Hoe draait de beta van excel met een flink bestand? Laten we zeggen 40k regels met 10 kolommen.

Edit: daarnaast ben ik heel nieuwsgierig naar het verschil tussen 16gb en 8gb in het dagelijks gebruik. Ik heb zelf 16gb besteld, maar vraag me af in hoeverre je echt iets merkt van het verschil met deze machines.

[ Voor 19% gewijzigd door Irrilian op 17-11-2020 22:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
Serieus wel indrukwekkend. Veel beter dan ik had verwacht, en zeker hoe 'goed' oude software werkt. Petje af voor Apple, dit is echt een generational leap die ik niet meer had verwacht in de CPU-space. Zeker gezien de ARM-"overstap" van windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
And, most impressively, the M1 MacBook Pro used extremely little power to do so. Just 17% of the battery to output an 81GB 8k render. The 13” MacBook Pro could not even finish this render on one battery charge.

https://techcrunch.com/20...-that-will-blow-you-away/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Cyleo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:02:
[...]

Serieus wel indrukwekkend. Veel beter dan ik had verwacht, en zeker hoe 'goed' oude software werkt. Petje af voor Apple, dit is echt een generational leap die ik niet meer had verwacht in de CPU-space. Zeker gezien de ARM-"overstap" van windows.
Ik ook niet, zeker niet in een volwassen klassieke pc space. In mobiele of nog nieuwere categorieën zoals wearables had ik dit nog wel verwacht.

Toestellen komen ook nauwelijks boven lichaamstemperatuur uit.

[ Voor 6% gewijzigd door 4bit op 17-11-2020 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Restoring Apple Silicon M1 Macs Leading to macOS Installation Errors

Uhm benieuwd hoe dit gaat uitpakken, als je nog in de bedenktijd zit en wilt retourneren log je normaliter uit bij iCloud en doe je een schone installatie vanuit de Recovery Mode.

Kan dus een issue worden voor restitutie als hij niet terug naar de fabrieksinstellingen kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Greatsword op 18-11-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
Vond dit filmpje ook wel indrukwekkend, 4K 10-bit HDR 60fps content editten en exporteren. Gewoon soepel door de timeline scrollen, weergeven. In veel gevallen zelfs sneller dan de nieuwe Mac Pro. Het is wel in Apples eigen Final Cut Pro (andere tests komen later) het geeft wel aan hoe veel de integratie van hardware en software kan betekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
Greatsword schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:55:
Restoring Apple Silicon M1 Macs Leading to macOS Installation Errors

Uhm benieuwd hoe dit gaat uitpakken, als je nog in de bedenktijd zit en wilt retourneren log je normaliter uit bij iCloud en doe je een schone installatie vanuit de Recovery Mode.

Kan dus een issue worden voor restitutie als hij niet terug naar de fabrieksinstellingen kan.
Niks aan de hand.
YouTube: M1 Apple Silicon - New Recovery Mode Options (Safari) - How To Reset...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Femme schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ben overigens totaal geen supercomputingexpert n ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Zou Apple nog geld smijten tegen de Mac Pro categorie? Zoals je zegt, zeer kostelijk qua ontwikkeling en dit voor zeer kleine aantallen. Mogelijks blijven ze hiervoor gewoon bij Intel. Of ze laten dat gewoon stilaan afsterven. Of combinatie van beide, nog ergens 1 of 2 updates en dan deze 4 jaren blijven aanbieden voor hetzelfde geld waardoor het een slechte aankoop wordt. Tot deze plots niet meer te vinden is op de apple site.

Langs 1 kant zijn er volgens mij meer die standaard high end hardware kopen. Dus geen ECC RAM, Xeon processors, workstation graphics cards zoals Quadro. Maar standaard ram, i9 processor en de standaard high end graphics card. Althans toch de CAD mensen die ik ken. Stukken goedkoper en niet veel slechter performant. En dan voor de mensen voor wie dit niet voldoende is zijn er ook allerhande cloud oplossingen, offloaden naar daar wanneer het nodig is.

Ik denk nog altijd dat ze aan die laatst nieuwe Mac Pro begonnen waren om van het gezaag af te zijn van de youtubers die maar blijven afkomen "Apple interesseert zich niet meer in de pro´s". Allee dan, hier is een Mac Pro die je kan configureren tot 50K euro, en een scherm van 6000 euro. Ja maar, zo pro moest het nu ook weer niet zijn. (Zou anderhand ook zelf terug graag een Apple scherm zien 4K resolutie stevig gemaakt, van rond de 1000 euro.)

Langs de andere kant, kan het altijd een prestige project zijn. Misschien gecombineerd met hun eigen servers/cloud infrastructuur op te zetten die draaien op dezelfde Apple Silicon als in de Apple Silicon Mac Pro. Dan zijn die investeringen voor Apple het wel waard. Zeker nu hun services steeds een groter deel van de koek worden zou het kunnen dat ze daar wel steeds meer van in eigen beheer willen doen. Amazon heeft ook al hun eigen ARM server chips. Google heeft ook hun TPU´s die toegespitst zijn voor neurale netwerken af te handelen. Dus op zich lijkt er in de server space ook veel aan de hand om allerhande gespecialiseerde chips te gebruiken. Dus lijkt het niet ondenkbaar voor Apple om gelijkaardige dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Google brengt Arm-versie van Chrome uit voor Macs met Apple M1-soc
nieuws: Google brengt Arm-versie van Chrome uit voor Macs met Apple M1-soc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluw
4bit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 11:50:
[...]

Zou Apple nog geld smijten tegen de Mac Pro categorie? Zoals je zegt, zeer kostelijk qua ontwikkeling en dit voor zeer kleine aantallen. Mogelijks blijven ze hiervoor gewoon bij Intel. Of ze laten dat gewoon stilaan afsterven. Of combinatie van beide, nog ergens 1 of 2 updates en dan deze 4 jaren blijven aanbieden voor hetzelfde geld waardoor het een slechte aankoop wordt. Tot deze plots niet meer te vinden is op de apple site.

Langs 1 kant zijn er volgens mij meer die standaard high end hardware kopen. Dus geen ECC RAM, Xeon processors, workstation graphics cards zoals Quadro. Maar standaard ram, i9 processor en de standaard high end graphics card. Althans toch de CAD mensen die ik ken. Stukken goedkoper en niet veel slechter performant. En dan voor de mensen voor wie dit niet voldoende is zijn er ook allerhande cloud oplossingen, offloaden naar daar wanneer het nodig is.

Ik denk nog altijd dat ze aan die laatst nieuwe Mac Pro begonnen waren om van het gezaag af te zijn van de youtubers die maar blijven afkomen "Apple interesseert zich niet meer in de pro´s". Allee dan, hier is een Mac Pro die je kan configureren tot 50K euro, en een scherm van 6000 euro. Ja maar, zo pro moest het nu ook weer niet zijn. (Zou anderhand ook zelf terug graag een Apple scherm zien 4K resolutie stevig gemaakt, van rond de 1000 euro.)

Langs de andere kant, kan het altijd een prestige project zijn. Misschien gecombineerd met hun eigen servers/cloud infrastructuur op te zetten die draaien op dezelfde Apple Silicon als in de Apple Silicon Mac Pro. Dan zijn die investeringen voor Apple het wel waard. Zeker nu hun services steeds een groter deel van de koek worden zou het kunnen dat ze daar wel steeds meer van in eigen beheer willen doen. Amazon heeft ook al hun eigen ARM server chips. Google heeft ook hun TPU´s die toegespitst zijn voor neurale netwerken af te handelen. Dus op zich lijkt er in de server space ook veel aan de hand om allerhande gespecialiseerde chips te gebruiken. Dus lijkt het niet ondenkbaar voor Apple om gelijkaardige dingen te doen.
Er zijn al wat tekenen dat er een nieuwe pro aan komt, zelfde ontwerp maar half zo groot. Onder andere via Bloomberg die betrouwbaar zijn gebleken in eerdere voorspellingen.
The company is already at work on a redesigned iMac, the company’s all-in-one desktop, and a new Mac Pro model, Apple’s highest-end desktop, other people familiar with the company’s plans said.

Apple engineers are currently developing a new ‌Mac Pro‌ that looks like the current design at about half the size. It's unclear if that Mac will replace the current ‌Mac Pro‌ or if it's an additional model. Apple's chip designs could help the company reduce the size of its computers due to increased power efficiency, but the current ‌Mac Pro‌ is large, in part, to fit components like additional storage drives and graphics chips.
link

Apple zegt zelf dat ze binnen 2 jaar volledig over willen zijn. Als dat zo is zullen videokaarten niet en ram op een andere manier werken. Maar je hebt ook i/o kaarten, de afterburner kaart, opslag/raid opties. Het blijft onduidelijk maar betwijfel gezien hun claims, hun 2 jaar belofte en keuzes of de Mac Pro lang naast de nieuwe ARM Pro zal blijven bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Interessante review. Met name dat Lightroom het goed deed zonder dat het geoptimaliseerd is voor ARM. Nu ben ik niet bekend met de problemen waar een fotograaf tegenaan loopt in Lightroom. In Photoshop met de x86 doet een snelle CPU en een boel geheugen je een heleboel.

Toch wel interessant wat een 999 euro kostende Macbook Air verwerkt! Ik verhoog mijn verwachtingen voor de desktop Macs

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 18-11-2020 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v3bo-E-rGCkBvoytmcFM6t2ykI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFvO78eUBRy8nd2xBQvdQn7F.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even Geekbench 5 gedraaid. Mijn computer bezit 32gb geheugen, een 6 core 6800k (a 12 virtuele cores). Dan doet de Macbook air van 999 euro het niet echt slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
RoyK schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:18:
[Afbeelding]

Ik heb even Geekbench 5 gedraaid. Mijn computer bezit 32gb geheugen, een 6 core 6800k (a 12 virtuele cores). Dan doet de Macbook air van 999 euro het niet echt slecht
Ja, dat ding doet het erg goed. Vraag me af of het RAM nog vergelijkbaar wordt belast of dat die ook profiteert van het feit dat die zo dicht bij de CPU zit. Met andere worden: Is er nog meerwaarde om naar 16GB te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Cyleo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:34:
[...]

Ja, dat ding doet het erg goed. Vraag me af of het RAM nog vergelijkbaar wordt belast of dat die ook profiteert van het feit dat die zo dicht bij de CPU zit. Met andere worden: Is er nog meerwaarde om naar 16GB te upgraden.
Verbeter me als ik verkeerd zit maar de winst zit hem naar mijn begrijpen dat de cpu en de gpu het werkgeheugen samen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Cyleo schreef op woensdag 18 november 2020 @ 18:34:
[...]

Ja, het lijkt er op dat het geheugen efficienter gebruikt wordt. Dus nu is 8gb nog helemaal goed.

Maar wat nu goed is, is over 5 jaar al te weinig. Apps worden complexer, onze fotos en videos worden steeds groter etc, etc. Dus ik zou altijd upgraden naar een stap hoger.
Deed ik ook bij de aanschaf bij mn MPB, betere cpu gekozen en daarna zelf geupgrade naar meer geheugen en ssd. En zal ik komend jaar ook weer doen als de 16" apple silicon krijgt.

Gezien de toekomst zal ik altijd wat upgrades op de koop nemen, snap nooit dat dit niet standaard gebruik is. Tenzij je elke 3 jaar een nieuwe laptop koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:17

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Ik zat nog even na te denken over wat Apple mogelijk met de M1 gaat doen voor de 'echte pro' machines zoals de 16 MBP of de Mac Pro (eventueel iMac 27). Zouden daar meerdere M1's in geplaatst kunnen worden? En zo ja wat zal dat dan wel niet brengen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Dat zou nice zijn. Meerdere M1's. Ik ga er vanuit dat ze wellicht een aantal andere chips toevoegen in de soc die taken op een desktop wellicht kunnen versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Bigg Balls schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:56:
Ik zat nog even na te denken over wat Apple mogelijk met de M1 gaat doen voor de 'echte pro' machines zoals de 16 MBP of de Mac Pro (eventueel iMac 27). Zouden daar meerdere M1's in geplaatst kunnen worden? En zo ja wat zal dat dan wel niet brengen???
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Op basis van de huidige M1 prijzen kun je stellen dat dit echt wel de instappers zijn.
Ik schat zo in dat we het kunnen vergelijken met bijvoorbeeld de normale A12 vs de A12Z. In de basis waren deze chips hetzelfde maar de A12Z had meer CPU en GPU cores en de kloksnelheid was hoger.

Krijgen we dan een iMac en MacBook 16 met een M1X met 12 cores en bijvoorbeeld een kloksnelheid van 4ghz ipv 3,2ghz?

Qua formaat zou als je Mac Pro wellicht aan een dubbele Mac Mini genoeg hebben, en dat zou natuurlijk wel indrukwekkend zijn.

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat we nu definitief geen Apple hardware meer zelf kunnen upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Accelerating TensorFlow Performance on Mac
https://blog.tensorflow.o...w-performance-on-mac.html

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/--pH8VjDtKrg/X7VcRHJ6e1I/AAAAAAAADvU/MXdxFn-Fjx0AxPIWp35JQCP93S9ky-SDACLcBGAsYHQ/s0/MacBook%2BPro%2B1.png

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Echt onder de indruk van alles wat al gepost en getoond is de laatste dagen. Ik heb momenteel een 2016 13” macbook pro zonder touchbar, eentje met nog een dual-core processor. Soms had ik wat meer kracht of opslag gewenst, maar ik ga toch nog een paar jaartjes wachten op de tweede of derde generatie apple socs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitedJunk
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40
ElectronJS heeft nu ook M1 ondersteuning, kan betekenen dat populaire apps als Slack, Whatsapp, Skype en Discord (die op Electron draaien) binnenkort een update kunnen krijgen :)

CardMapr.nl ✈ Vind American Express creditcard locaties, en spaar voor (gratis) vluchten!

• Icelus
  • Niet online
CrossOver Allows x86 Windows Apps to Run on Apple M1 Macs
https://www.macrumors.com...n-windows-software-on-m1/

YouTube: Apple Silicon TF2 CrossOver

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Bigg Balls schreef op woensdag 18 november 2020 @ 19:56:
Wat mij heel erg aan het twijfelen heeft is zal de 13" pro nog een extremere uitvoering krijgen? Wat wel 4 poorten heeft en dan nog een betere processor, eventueel 32g geheugen? Maarja presenteren ze deze Q2 2021 of pas weer november 2021? Als het november wordt wil ik nu wel een 13" m1 pro kopen, maar als het q2 wordt kan ik wel wachten haha.

• yorroy
Dw1-nl schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:07:
[...]

Wat mij heel erg aan het twijfelen heeft is zal de 13" pro nog een extremere uitvoering krijgen? Wat wel 4 poorten heeft en dan nog een betere processor, eventueel 32g geheugen? Maarja presenteren ze deze Q2 2021 of pas weer november 2021? Als het november wordt wil ik nu wel een 13" m1 pro kopen, maar als het q2 wordt kan ik wel wachten haha.
Ik denk dat Apple zo snel mogelijk de MacBook Pro 16” en iMac gaat uitrusten met Silicon. Het is wel aannemelijk dat Apple zo snel mogelijk de Intel machines wil uitfaseren dus ik denk niet dat ze wachten tot eind 2021.
Bovendien kun je aannemen dat de verkoop van Intel machines echt instort nu de M1 zo positief in reviews naar voren komt. Je bent toch gek als je nu nog een Intel Mac koopt? Tenzij je Bootcamp erg belangrijk vindt.

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

yorroy schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat Apple zo snel mogelijk de MacBook Pro 16” en iMac gaat uitrusten met Silicon. Het is wel aannemelijk dat Apple zo snel mogelijk de Intel machines wil uitfaseren dus ik denk niet dat ze wachten tot eind 2021.
Bovendien kun je aannemen dat de verkoop van Intel machines echt instort nu de M1 zo positief in reviews naar voren komt. Je bent toch gek als je nu nog een Intel Mac koopt? Tenzij je Bootcamp erg belangrijk vindt.
Klopt, maar ik wil sowieso een 13". Punt is dan of nu deze 13" M1 kopen of wachten tot 2e kwartaal of 4e kwartaal 2021 voor een nog betere 13" m1 versie?

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
yorroy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:38:
[...]

Ik denk wel dat we kunnen stellen dat we nu definitief geen Apple hardware meer zelf kunnen upgraden.
Zat voor de grap te kijken naar de iFixit guides. Ik heb laatst de batterij van mijn Mid 2012 Air vervangen, dat waren 5 stappen. Voor de 2019 Air heb je 34 stappen nodig, dat gaat al richting onmogelijk voor een consument. Benieuwd hoe dit gaat zijn voor de M1's.

De Air ziet er wel strak uit van de binnenkant: YouTube: Whats Inside The New MacBook air 2020 M1 Apple silicon Edition

[ Voor 15% gewijzigd door joint_me op 19-11-2020 11:11 ]

Hello fellow humans

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

ik ben wel benieuwd naar Linus zijn review hierover. Die is niet bepaald Apple fan, maar geeft regelmatig credits aan de producten als die ze verdienen. Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn/hun visie hierop. En wat gaat dit doen in de wereld van computers. Als er zoveel voordelen zijn.. is dan het eindstation in zicht van de x86 instructieset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:18:
ik ben wel benieuwd naar Linus zijn review hierover. Die is niet bepaald Apple fan, maar geeft regelmatig credits aan de producten als die ze verdienen. Ik ben wel nieuwsgierig naar zijn/hun visie hierop. En wat gaat dit doen in de wereld van computers. Als er zoveel voordelen zijn.. is dan het eindstation in zicht van de x86 instructieset?
Eind van x86 in een Mac ja, AMD is prima bezig met x86.

En Linus, ik zou het links laten, hij is zo negatief over Apple, en kraakte het al af voordat hij het getest heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Ik ben niet getrouwd met Apple. Ik zie het allemaal als gereedschap. En ik ben niet voor niets overgestapt op een PC. Negatief zijn over Apple betekend niet dat het niet waar is.

Hier haalt hij een Mac Mini uit elkaar.

YouTube: I took apart Apple's new M1 Mac Mini

• Icelus
  • Niet online
Dw1-nl schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:07:
[...]

Er zal uiteindelijk wel een variant komen, maar ik verwacht niet heel veel versies van te kiezen processoren. Ik verwacht dat dit niet voor WWDC 2021 (juli 2021) zal gebeuren.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

En Linus, ik zou het links laten, hij is zo negatief over Apple, en kraakte het al af voordat hij het getest heeft.
Ik zie tot nu toe hele grote stappen in exporteren van video, het openen van veel en grote foto's. Effecten die toegepast worden op 4K video en direct zichtbaar zijn zonder te wachten. Zelfs beter presteren dan een flinke Mac Pro met een stevige intel cpu. Als dat gaande is, allemaal met een chipset die zonder koeling zijn werk doet... en met een derde van het aantal watt? Dat zegt dan toch iets over x86? Of ben ik nou gek? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoyK schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:36:
[...]

Ik zie tot nu toe hele grote stappen in exporteren van video, het openen van veel en grote foto's. Effecten die toegepast worden op 4K video en direct zichtbaar zijn zonder te wachten. Zelfs beter presteren dan een flinke Mac Pro met een stevige intel cpu. Als dat gaande is, allemaal met een chipset die zonder koeling zijn werk doet... en met een derde van het aantal watt? Dat zegt dan toch iets over x86? Of ben ik nou gek? 8)
Intel zit dan nog op 14nm, wat voor 2020 redelijk inefficiënt is, als ze volgens hun planning op 7nm zouden zitten was dit bij Intel ook wel beter. Het is een combinatie van design en de fabricage.

Apple daarnaast tailored deze cpu helemaal voor MacOS en omgekeerd, dus veel beter kan het niet op een Mac.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Helder, thanks voor je uitleg epo!

Kwam dit nog tegen.. zegt niet veel, en tegelijk ook wel wat. Het opstarten van Photoshop, ondanks dat het nog niet gemaakt is voor de ARM doet het op de M1 al een klap rapper.

ik kijk enorm uit naar de desktop versies. Dat zal wel even wachten zijn.

• Quakie
Je kunt al een beetje zien waar het naar toe gaat, als je het tech nieuws volgt.

In de consoles zie je stap waarin niet alles via de CPU loopt, dus de GPU kan rechtstreeks de SSD raadplegen.
AMD komt daar ook mee op de PCs in ZEN3. Waarschijnlijk kan hier ook nog wel wat verbeteringen aan toegevoegd worden waardoor nu een groot voordeel van de M1 ingelopen wordt. Het feit dat er maar 1 set van data is wat elk onderdeel (CPU GPU ML) kan raadplegen.

Ik zie het meer als een goede ontwikkeling voor gehele industrie ipv einde van..

• 4bit

4bit

Onward, to futility!

Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:28:
[...]

Hangt er wat van af. De laatste 2(?) jaren heeft hij zich wel wat keren positief uitgelaten over wat Apple producten.
2018 Mac Mini was hij zeker over te spreken, voornamelijk omdat het ook een 10gb ethernet poort als mogelijkheid heeft.
2020 Macbook Air review was op zich ook wel positief, natuurlijk nog wat videos achteraf met wat geklaag.
Begin dit jaar zelfs een video over de 2017 Macbook Air, en waarom deze nog steeds zo goed verkoopt op Amazon, vergelijkingen met andere laptops. Voornamelijk omdat die laptop de basis gewoon in orde heeft (beste trackpad, solide bouwkwaliteit, goed toetsenbord,...)
YouTube: Stop Buying the MacBook Air

Het is wel te merken dat het hem nog steeds mentaal pijn doet om zoiets te moeten toegeven. Maar hij is met de jaren wel meer open geworden tov Apple.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

4bit schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:22:
[...]

Hangt er wat van af. De laatste 2(?) jaren heeft hij zich wel wat keren positief uitgelaten over wat Apple producten.
2018 Mac Mini was hij zeker over te spreken, voornamelijk omdat het ook een 10gb ethernet poort als mogelijkheid heeft.
2020 Macbook Air review was op zich ook wel positief, natuurlijk nog wat videos achteraf met wat geklaag.
Begin dit jaar zelfs een video over de 2017 Macbook Air, en waarom deze nog steeds zo goed verkoopt op Amazon, vergelijkingen met andere laptops. Voornamelijk omdat die laptop de basis gewoon in orde heeft (beste trackpad, solide bouwkwaliteit, goed toetsenbord,...)
YouTube: Stop Buying the MacBook Air

Het is wel te merken dat het hem nog steeds mentaal pijn doet om zoiets te moeten toegeven. Maar hij is met de jaren wel meer open geworden tov Apple.
Volgens mij gebruiken ze de Mac mini's als hun main basis desktops bij Linustech :D

• Cyleo
UnitedJunk schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:09:
ElectronJS heeft nu ook M1 ondersteuning, kan betekenen dat populaire apps als Slack, Whatsapp, Skype en Discord (die op Electron draaien) binnenkort een update kunnen krijgen :)

[Twitter]
Man, als dit nou ooit fatsoenlijk zou kunnen draaien zou dat een op zich al een upgrade reden voor mij zijn. Wat draaien die electron apps toch altijd waardeloos (incl enorme battery drain) op Intel.

• Icelus
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hier nog wat benchmarks in Phoronix Test Suite van Chris Titus Tech:

Hier terug te vinden op openbenchmarking.org: https://openbenchmarking....30,2011182-FI-APPLEM1IN51

De M1 blijft hier in multi-core benchmarks wel een stuk achter op de AMD Ryzen 5600X. Hij claimt dat de benchmarks native draait op ARM maar ik vraag me wel af of dat werkelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronvgs
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:04
Dit is ook een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
joint_me schreef op donderdag 19 november 2020 @ 11:09:
Zat voor de grap te kijken naar de iFixit guides. Ik heb laatst de batterij van mijn Mid 2012 Air vervangen, dat waren 5 stappen. Voor de 2019 Air heb je 34 stappen nodig, dat gaat al richting onmogelijk voor een consument. Benieuwd hoe dit gaat zijn voor de M1's.
Punt is dat die 5 stappen die het jou kostte ook al te veel is voor de gemiddelde consument. De gemiddelde consument interesseert het geen reet en betaald er gewoon iemand voor zodat hij er zelf niet mee bezig hoeft. Het maakt per saldo dus niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed14n
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:58
Heeft er al iemand referenties / revies van ram usage? Ik ben erg benieuwd hiernaar. Kan me voorstellen omdat de CPU instructieset anders is (ARM vs X86) dat dit ook invloed heeft op het geheugengebruik?

Is er een review / reviewer die hier al aandacht aan heeft besteed?

Was net in de store om even de Air te bekijken en heb zo veel als ik kon opengezet, maar kon helemaal niks merken van een mogelijke RAM shortage, terwijl deze was uitgerust met de minimale 8GB RAM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Diverse youtube reviewers hebben gezegd dat ze binnenkort komen met vergelijk tussen de 8GB en 16GB versies. Hopelijk geeft dat de verduidelijking wat vele zoeken.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste