Dat heeft niks met die overstap te maken. 64-bit software had gewoon voordelen boven 32 bit software dus daar wilde men sowieso snel naartoe bewegen. Om dat netjes te doen hanteer je een periode waarin je beide nog gebruikt: eerste 32 bit basis waarop 64 bit spul te draaien is, daarna draai je het om en vervolgens haal je de 32 bit support weg. Dat is ook de reden waarom ze op zowel hun Macs als hun iPhones/iPads zo snel naar 64 bit software zijn omgeschakeld.Arrigi schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 07:45:
Sterker nog: enkel 64-bit x86. Ook de reden dat Apple de laatste jaren alles dat nog 32-bit was heeft geweerd. De overstap naar 64-bit ARM was daarmee waarschijnlijk vlotter (unificatie met iDevices ook) en Rosetta heeft het veel gemakkelijker.
Voordelen zijn bijv. geheugenadressering: je kunt meer geheugen adresseren en je kunt het random doen wat de veiligheid ten goede komt. Sommige 64 bit instructiesets zijn ook beter (efficiënter of meer performance) en 64 bit biedt veel diepgaandere virtualisatie ondersteuning. Ze naar x86_64 gegaan omdat het technisch meer mogelijkheden gaf dan x86_32, niet omdat ze naar arm64 wilden gaan. Ik denk niet dat ze zo ver waren in 2007 (toen werd MacOS X Leopard geïntroduceerd waarmee je voor het eerst 64 bit software kon draaien).
Het feit dat de ARM Macs 64 bit zijn en de Intel Macs ook zorgt er echter niet voor dat uitwisseling ineens makkelijker wordt. De instructiesets zijn nog steeds anders. Wat Rosetta2 doet is juist de boel van x86 instructieset omkatten naar iets wat de ARM instructieset kan afhandelen. Ongeacht hoeveel bit de software is zal dit moeten gebeuren.
Apple geeft nu al jaren aan dat ze die kant niet op willen gaan omdat iPads en Macs verschillende werelden zijn. Er zijn zeker veel overeenkomsten, daar maken ze bij deze OS ronde gebruik van door dingen meer op elkaar af te stemmen. Dat betekent echter nog steeds niet dat ze naar 1 device gaan. Microsoft Windows is een goed voorbeeld waarom niet: beide werelden lopen met elkaar om ruimte te vechten.bikabob schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:40:
Mijn wilde gok:
De nieuwe macbooks die midden volgend jaar uitkomen zijn ipads met een toetsenbord.
Het hebben van dezelfde SoCs scheelt in de onderste laag van het OS. Die kun je nu zodanig maken dat het werkt voor al je devices. Daar zijn ze al tijden mee bezig en gaat ze uiteindelijk veel ontwikkeltijd schelen. De manier waarop je echter met het apparaat werkt vereist weer een ander soort interface. Daar zul je de verschillen dan ook blijven zien. Dit verschil zie je ook als je kijkt naar de Mac Catalyst apps: de kern is voor alle platformen hetzelfde maar de grafische schil is weer specifiek voor het betreffende platform. Simpel gezegd is een applicatie die werkt op een iPhone, iPad en Mac voorzien van 1 kern en 3 GUI's.
Je gebruikt hier het verkeerde begrip: poweruser moet computerbouwer zijnJankY schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:33:
Ik vraag me af in hoeverre de poweruser nog aan bod komt met dit nieuwe ontwerp.
Als je nou even het technieuws in de gaten houdt dan zul je zien dat er in de USA, EU, Japan en diverse andere landen onderzoeken zijn ingesteld naar app stores van diverse partijen en dat men nu ook verder gaat kijken naar de grote techreuzen. De EU is zelfs al zo ver dat ze bezig zijn met een stuk wetgeving die er voor moet zorgen dat mensen niet 100% afhankelijk worden van de app store van het betreffende platform.Kan ik straks alleen nog maar zut via de app-store installeren? Moet ik mijn mac gaan jailbreaken? Kan ik nog steeds brew en dergelijke gebruiken? Is de terminal nog steeds even sterk?
Dat kan nog steeds maar kost je, terecht, veel moeite. Het aanpassen van systeembestanden is een 100% garantie op problemen. Het is niet voor niets dat je zaken hebt als een eigen homedir. Dat sommigen, zoals de homebrew ontwikkelaars, daar helemaal niets van snappen vind ik juist vele malen zorgelijker. Dat leidt tot hele onveilige oplossingen zoals het volledig open zetten van de /usr/local dir (tot groot genoegen van malware).Kan ik de systeembestanden nog aanpassen.