Arloid schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 08:13:
Toch maar even
kort:
Army Painter: goedkoop, vloeit niet altijd even lekker, dikke metalics en moet vaak flink geschut worden. Komt vooral omdat de verf niet gemengd blijft. Is niet alleen maar negatief, heb nu en dan wel plezier aan de mega paint set, echter is het geen hoge kwaliteit, met uitzondering van de washes.
Vallejo: goede kwaliteit voor de prijs, metalics kunnen soms onderdoen aan die van citadel, echter is het over het algemeen best goed.
Citadel: je betaald de Games Workshop hoofdprijs en als de potjes niet omvallen zijn ze wel uitgedroogd na een maand. Sommige kleuren en washes zijn zeer goed, contrast heeft z'n meerwaarde, echter is overgieten naar een dropper bottle een aanrader.
Dan zijn er nog merken zoals Scale75 en AK interactive, dit zijn olie of enamel verven en washes. Deze worden vooral in de modelbouw gebruikt en zijn nog een stap hoger. Hier heb ik geen kaas van gegeten. Wel moet je opletten als je deze met acryl verf gebruikt, deze willen nog wel eens op elkaar reageren. Van olie washes hoor ik bijvoorbeeld dat deze een veel mooier resultaat dan acryl washes geven, maar goed dat is ook vanuit 3de hand.
Dan heb je nog verf van de hobby winkel, leuk als je meters verft inplaats van milimeters. Geen hoge kwaliteit, verft niet lekker op kleine oppervlakten.
Even wat nuance aanbrengen.
Vallejo: De Model Color serie is top. De Game Color serie is een beetje hit en mis. Desalniettemin wordt Vallejo in prijs-kwaliteit verhouding als een van de betere gezien. Prima advies.
Citadel: Erg negatief advies om eerlijk te zijn. Ten eerste vallen de potjes, buiten de shades (want die vallen idd snel om), niet snel om. De normale potjes zijn mij nog nooit omgevallen. Je maakt ze open, haalt de verf er uit welke je nodig hebt en sluit ze weer. De deksel is echter het onding.
Tevens is van de ~50-60 citadel potjes die ik heb, er maar een uitgedroogd. Potjes zijn zeker niet ideaal maar als ze bij jou na een maand uitdrogen, doe je toch echt zelf wat verkeerd.
Buiten dit wordt Citadel als een van de betere mini verf merken gezien die je kan krijgen. Kleuren zijn goed, series zijn consistent en ze dekken zeer goed. Na deel is, zoals je zelf al aangeeft, de prijs en de potjes.
Overige merken( Scale75, AK Interactive etc): Dit zijn ook gewoon acrylverf en wordt ook door vele niet modelbouwers gebruikt. Ja deze merken hebben ook enamels en/of oils (welke overigens ook prima toepasbaar zijn in miniatuur verven), maar hun acryl lijn doet het prima. Sommige van deze merken zijn wel wat lastiger om mee te werken dan andere. Vooral Scale75 en Kimera zijn niet heel beginners-friendly.
@
mark-k Ik zou als beginner zelf (weer) beginnen met Citadel en Vallejo, afhankelijk van je budget. Bij een paar potjes zal je het prijsverschil niet snel merken, maar de hobby heeft nog al de neiging snel uit te breiden. Bij 100 potjes verf merk je het al snel. Kijk anders even wat pagina's terug. Daar zijn complete stukken geschreven met adviezen waar mee te beginnen.
Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/