En ik heb de hoop dat de release van de starterset via gamefound ook nog wat nieuwe mensen kan aantrekken.
psn: jagermeistertim
Ja wat serieuze concurrentie voor Games Workshop zou wel leuk zijn. Ik heb een keer geprobeerd om in de 40k regels te komen maar echt gestroomlijnd is het niet. Ik hoop ook nog steeds dat Trench Crusade hier wat tractie krijgt. Die gameplay ziet er heel goed uit.TTHEEBO1 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:16:
De 6shooters club in Amsterdam heeft wel een aantal spelers 😊
En ik heb de hoop dat de release van de starterset via gamefound ook nog wat nieuwe mensen kan aantrekken.
Opzich vind ik de regels nog niet zo’n probleem. Meer dat alles achter een paywall zit en aanpassingen gebruikt lijken te worden om meer spul te verkopen ipv de regels beter te maken. Ik snap dat bedrijven geld moeten verdienen, maar vind het geen consumer vriendelijk business modelErikT738 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:19:
[...]
Ja wat serieuze concurrentie voor Games Workshop zou wel leuk zijn. Ik heb een keer geprobeerd om in de 40k regels te komen maar echt gestroomlijnd is het niet. Ik hoop ook nog steeds dat Trench Crusade hier wat tractie krijgt. Die gameplay ziet er heel goed uit.
psn: jagermeistertim
Er zat ook nog een Heroquest Gargoyle bij! Daar moet ik alleen nog even nieuwe vleugels voor printen. Gek genoeg was het hoofd wel intact (ik heb er meerdere gezien met gebroken hoorns).
Die tank die je voor me had geprint heeft dat ook al 2 keer prima overleefd (en nee, hij is nog steeds niet af).
Leuke vondst btw, de Heroquest hebben een mooi nostalgisch gehalte👌🏻
Wat @EcoR schrijft; alcohol werkt erg goed ivm kwastje/tandenborstel, eventueel met satéprikker/tandenstoker voor de wat “moeilijkere lagen verf”. De alcohol kan je hergebruiken, niet dat je het naar een batch meteen weggegooid. Had wel indruk dat op plastic beter werkte dan alcohol, maar kan ook aan de onderlaag, leeftijd of type verflaag hebben gelegenErikT738 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:34:
Weet iemand hier toevallig wat ik het beste kan kopen om plastic miniaturen van hun verf te strippen zonder dat het plastic wordt aangetast? Ik heb een hele batch Warhammer Fantasy minis gekocht en een aantal zit vrij dik en lelijk in de verf.
Er zat ook nog een Heroquest Gargoyle bij! Daar moet ik alleen nog even nieuwe vleugels voor printen. Gek genoeg was het hoofd wel intact (ik heb er meerdere gezien met gebroken hoorns).
[Afbeelding]
Ik heb Dasty geprobeerd, maar daar kreeg ik het echt niet mee weg. Ik ga nu maar de alcohol van de Kruidvat proberen. Bedankt!toolkist schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:27:
Dasty werkt vaak ook prima.
Ben sinds Januari begonnen met 40k, heb altijd wel de games gespeeld maar nog nooit de tabeltop. Kwam vooral omdat ik niet echt veel geduld heb en een beetje geintimideerd was door het verven.
Inmiddels heb ik bijna mijn 2k leger af (necrons) en heb ik een aantal 1k games gespeeld (4).
De 1e game was vooral een intorductie met een vriend en co, die het spel al wqel beter kennen. VOor de rest waren het allemaal 2vs2's om nog te leren hoe en wat. Vorig weekend heb ik m'n 1e 1vs1 gespeeld tegen de BloodAngels, die heb ik net aan gewonnen met 63-59.
Voor deze game die ik zou hosten had ik wat terrain gekocht en wat bits om de tafel mooier te maken, dit resultaatr ben ik wel tevreden mee.
Zal wat foto's toevoegen
/f/image/DRFPD9Dwzdp4SBT37VC7aHND.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wkOWW02IY8H2LD1ZJccIOg6J.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qAP0KJGl0XiAZ6154LWJwlR5.png?f=fotoalbum_large)
Thankshimlims_ schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:02:
Ziet er wel gaaf uit het speelveld! Details op de vestiging vind goed gelukt
BedanktEdmin schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 15:42:
Mooi werk en welkom in de hobby!
Toavallig vandaag het laatste model gemaakt voor mn leger.
Kan dus nu eindelijk 2k games doen
En dat is voor mij prima! Het schilderen en frotten aan “draken, ogers, militairen, vliegende wezens etc” is voor mij voldoende afleiding van dagelijkse bezigheden.
Daarom recentelijk een (complete?) airbrush set gekocht. Echter zit die nog steeds in de doos…. Omdat ik op YouTube veel verschillende en tegenstrijdige adviezen en informatie zie.
Wat is jullie ervaring met een airbrush? Daarmee doel ik vooral op praktisch en functioneel gebruik. Type/merk verf, wel of niet verdunnen? En waarmee? Type nozzle, druk, werkwijze etc? Best practice of do-and-donts
Snap dat in doos laten zitten niet helpt. en pas door “doen” ervaring en kunde vergaard. Maar vooralsnog ben ik te terughoudend en “huiverig” de boel verkeerd te gebruiken en te slopen
Merk doet er niet echt toe, betere en duurdere merken hebben meer nauwkeurigheid, maar als je begint moet je dat toch nog ontwikkelen. Dus dat komt met de tijd wel.
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de standaard goedkoopste airbrush incl compressor die ik kon vinden, werkte al goed. Daarna na de harder en steenbecks gegaan. Werken nog beter voor detail, maar hebben af en toe ook hun kuren (hoogstwaarschijnlijk door verkeerd gebruik van mij)
Nozzle en naald beetje het zelfde verhaal, kleiner is nauwkeuriger, maar dat zal je ook moeten oefenen.
Luchtdruk ligt vooral aan wat je wil doen.
Primen e.d. hogere druk van 40-60, detail werk stukje lagere druk 15-30 (alhoewel ook daar weer tegenstrijdige info gegeven wordt). Is vooral ook afhankelijk van hoe dun je verf is.
In principe dus vooral uitzoeken wat je zelf fijn vind.
Belangrijkste is eerder de manier van gebruik.
Eerst lucht, dan pas verf.
En zorgen dat je verf vooral goed verneveld.
En dat is als het goed is vooral te bereiken door verf met kleine pigment deeltjes. Elke modelverf kan je genoeg verdunnen, maar mogelijk krijg je alsnog minder verneveling omdat het wat groter pigment is zover ik begrepen heb.
Moet zeggen dat ik zelf gewoon veel standaard modelverf benut en simpelweg een thinner erbij knikker. Is het minder dekkend van maar werkt prima.
Voor tinten gebruik ik vooral speedpaints en inkt.
Primen met een airbrush primer. (waarbij de donkere goed werken, maar de wit ruk is van Vallejo, verstopt continu de nozzle, iets met pigment grootte gok ik)
De meeste airbrushes zijn overigens goed te demonteren en schoon te maken mocht er iets verstopt raken, dus slopen zal je niet snel doen.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG3D.com
Holy shit 40 - 60 PSI?Morelleth schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 08:10:
Mijn ervaring tot nu toe. (Geen expert btw.)
Merk doet er niet echt toe, betere en duurdere merken hebben meer nauwkeurigheid, maar als je begint moet je dat toch nog ontwikkelen. Dus dat komt met de tijd wel.
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met de standaard goedkoopste airbrush incl compressor die ik kon vinden, werkte al goed. Daarna na de harder en steenbecks gegaan. Werken nog beter voor detail, maar hebben af en toe ook hun kuren (hoogstwaarschijnlijk door verkeerd gebruik van mij)
Nozzle en naald beetje het zelfde verhaal, kleiner is nauwkeuriger, maar dat zal je ook moeten oefenen.
Luchtdruk ligt vooral aan wat je wil doen.
Primen e.d. hogere druk van 40-60, detail werk stukje lagere druk 15-30 (alhoewel ook daar weer tegenstrijdige info gegeven wordt). Is vooral ook afhankelijk van hoe dun je verf is.
In principe dus vooral uitzoeken wat je zelf fijn vind.
Belangrijkste is eerder de manier van gebruik.
Eerst lucht, dan pas verf.
En zorgen dat je verf vooral goed verneveld.
En dat is als het goed is vooral te bereiken door verf met kleine pigment deeltjes. Elke modelverf kan je genoeg verdunnen, maar mogelijk krijg je alsnog minder verneveling omdat het wat groter pigment is zover ik begrepen heb.
Moet zeggen dat ik zelf gewoon veel standaard modelverf benut en simpelweg een thinner erbij knikker. Is het minder dekkend van maar werkt prima.
Voor tinten gebruik ik vooral speedpaints en inkt.
Primen met een airbrush primer. (waarbij de donkere goed werken, maar de wit ruk is van Vallejo, verstopt continu de nozzle, iets met pigment grootte gok ik)
De meeste airbrushes zijn overigens goed te demonteren en schoon te maken mocht er iets verstopt raken, dus slopen zal je niet snel doen.
Hoger dan 25 zet ik mijn compressor nooit.
Als het dun genoeg is zou het volgens mij in principe ook niet nodig moeten zijn. Maar 40 verneveld het (vind ik) een stuk beter.Edmin schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 20:25:
[...]
Holy shit 40 - 60 PSI?
Hoger dan 25 zet ik mijn compressor nooit.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG3D.com
Hier mijn 2 cent betreffende airbrush. Ik ben geen expert maar zal hier wel mijn kennis opsommen dat mij geholpen heeft in het leerproces van airbrush!himlims_ schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 23:08:
Wat is jullie ervaring met een airbrush? Daarmee doel ik vooral op praktisch en functioneel gebruik. Type/merk verf, wel of niet verdunnen? En waarmee? Type nozzle, druk, werkwijze etc? Best practice of do-and-donts
Airbrush
Merk of type is zeer bepalend! Merk is vooral de kwaliteit wat ermee gepaard gaat. Goedkope airbrushes hebben vaak last van een nozzle en naald die niet goed op elkaar aansluiten waardoor je minder goed resultaat hebt en vaker last heb van een verstopping.
De meest voorkomende type is de double-action airbrush, ook de enige waar ik ervaring mee heb. Wat hier crusiaal in is is je techniek. Dit was voor mij een eyeopenen en maakte het airbrushen weer leuk om te doen. Het zijn de push-pull-push stappen, dit houdt in dat je eerst je trekker indrukt zodat je lucht blaast en vervolgens de trekker gecontroleerd naar echter haald voor een juiste dosering verf. Eindig je handeling door de trekker weer terug te duwen zodat je eindigd met alleen lucht. Dit voorkomt zoveel verstoppingen van je nozzle en geeft je dus enorm veel controle! De rede waarom ik dit deel is omdat ik online zoveel gasten (zelfs zeer professionele) dit fout zie doen... Daarnaast kan je de lucht ook gebruiken om het verf iets sneller te laten drogen zodat je weer verder kan.
Compressor
Je hebt 2 soorten hierin, een membraam compressor en fluistercompressor. De membraam werkt olieloos en is vaak stukken goedkoper in aanschaf dan een fluistercompressor. Het grote nadeel aan membraam is dat deze na een half uur gebruik erg warm wordt. Dit zorgt voor slijtage wat na verloop van tijd ervoor zorgt dat hij sneller warm wordt. Het grootste nadeel aan warmte is dat dit vocht aantrekt, dit komt in je tank terrecht en kan uiteindelijk meekomen met je lucht.. waardoor je lucht, water en verf spuit. Ik hoef het effect daarvan niet verder uit te leggen denk ik. Nu zitten hier vaak vochtafscheiders op, maar die werken maar tot een bepaald nivea, daarna is het klaar. Met de techniek die ik eerder toelichte gebruik je veel meer lucht en moet je compressor veel meer werken, dus ga je steeds meer airbrushen en bevalt dit je goed, zal je waarschijnlijk als snel naar een fluistercompressor lonken, maar eerst airbrushen zelf onder de knie krijgen voordat je zo'n grote investering gaat doen. Qua druk hou ik tussen de 20-25 PSI aan, en voel nooit de behoefte om veel hoger te gaan. Het verdunnen van verf helpt je hier ook mee.
Verf
Tja, hier kan je een hele studie op losgooien, maar gewoon doen is hierin de beste leerschool. Wat schilderen (zowel met airbrush als met een kwast) uitdagend maakt is de kleur. Elke kleur heeft zijn pigmenten om de kleur te realiseren, wat veel mensen niet weten is dat elke kleur een andere 'grote' aan pigment heeft wat men niet fijner of kleiner kan maken (dit maakt het verf vaak duur voor de hoeveelheid dat je koopt). Want hoe fijner de pigment, hoe mooier je resultaat is. Voorbeelden hiervan zijn de kleuren wit en geel, vaak de meest uitdagende kleuren om mee te werken. Geel is voor mij persoonlijk de grootste. Daarvan zijn de pigmenten groter dan bijvoorbeeld rood en groen. Deze uitdagende kleuren werken bij mij wel veel beter met de airbrush dan als ik ze met de kwast schilder.
En qua verdunnen, ook hier moet je voor jezelf kijken wat fijn werkt. De moeilijke kleuren verdun ik vaak net iets meer en met 'retarder', dit laatste zorgt ervoor dat het minder snel opdroogt en ook je nozzle minder snel verstopt raakt.
Succes met dit mooie stukje hobby, airbrush is zeker een verrijking dus gun jezelf de tijd om het te leren raak niet gefrustrateerd door je fouten. Uiteindelijk ga je het waarderen en de snelheid ervan aanbidden
Ik twijfel al een tijdje of ik 'aan de airbrush' wil voor het verven van m'n mini's. Maar de combinatie van huisdier + (op dit moment) m'n schilderplek in de woonkamer houden me aan het twijfelen waardoor ik het dus nog steeds maar niet aanschaf. Precies dezelfde redenen waarom ik ook nog steeds twijfel over wel/niet een 3d printerMiel71 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:30:
Succes met dit mooie stukje hobby, airbrush is zeker een verrijking dus gun jezelf de tijd om het te leren raak niet gefrustrateerd door je fouten. Uiteindelijk ga je het waarderen en de snelheid ervan aanbidden
Begrijpelijk, je hebt wel mobiele afzuigfilters die je kan maken/kopen voor het airbrushen. Maar 3d printen moet je echt hele goede afzuiging voor hebben. Zelf geen ervaring mee, maar zie en hoor dat overal. Als ik zoiets zou doen wordt het de schuur, maar zeker niet inhuis.toolkist schreef op zondag 14 juni 2026 @ 15:15:
[...]
Ik twijfel al een tijdje of ik 'aan de airbrush' wil voor het verven van m'n mini's. Maar de combinatie van huisdier + (op dit moment) m'n schilderplek in de woonkamer houden me aan het twijfelen waardoor ik het dus nog steeds maar niet aanschaf. Precies dezelfde redenen waarom ik ook nog steeds twijfel over wel/niet een 3d printer
Thanks voor de bevestiging dat ik maar moet blijven twijfelen (en dus eigenlijk 'gaat em niet worden' concluderen) ipv daadwerkelijk kopenEdmin schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:11:
Als eigenaar van 4 3d printers, kan ik zeggen: FDM: ventileren als je iets anders dan PLA print. Resin: niet eens in dezelfde kamer als waar je verblijft gebruiken.
Ik zat enkele jaren terug met vergelijkbaar dilemma, en heb het volgende gedaan:toolkist schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:30:
[...]
Thanks voor de bevestiging dat ik maar moet blijven twijfelen (en dus eigenlijk 'gaat em niet worden' concluderen) ipv daadwerkelijk kopen
Ik zie in sociaal netwerk(je) dat bij de meeste eigenaren, de 3d of resin printers meer uit staan. Dan in productie zijn. Ofwel; hoeveel (en wat) wil je nu echt gaan printen?
Vast wel iemand die je kent, of via Tweakers, of 3rd party print diensten waarbij je jouw werk/modellen kunt laten printen.
Tuurlijk haalt dat iets van de charme, en doorlooptijd af, maar …. Je kunt stiekem best wel veel figures en modelllen (betaald) laten printen, voordat je aan de prijs van een 3d printer komt.
Na een jaartje 3d prints bestellen, weet je prima of je er een -echt- nodig hebt.
Zo denk ik wel een 3d printer “nodig” te hebben. En zal vast wel meer gaan printen, mocht ik er een bezitten. Maar onderaan de streep….is het voor mij eigenlijk (financieel) niet nodig / maar wil er nog wel een
[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 21-06-2026 15:37 ]
Voordeel is wel dat ik alles dat ik wil kan printen, wanneer ik het wil en hoe ik het wil. Nadeel is dat ik nu een gigantische backlog heb om te schilderen 🫣
Voordeel is dat alleen de kosten van primers al zo hoog werden dat ik op verzoek van mijn vrouw (en onze portemonnee) een airbrush heb aangeschaft.
Het is dat het zo heet is, anders was ik er dit weekend mee begonnen 🫠
@himlims_
Die met superlijm had ik eerder al voorbij zien komen. Heel vet om te proberen/ testen. Was het even vergeten maar direct een pot lijm met kwast besteld! Nu nog even kijken wat voor deze techniek geschikt zou zijn (ik hoop iets van Oathsworn Into the Deepwood!)
[ Voor 16% gewijzigd door Thalaron op 21-06-2026 23:57 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
zonder te veel te spoilen, 100%Thalaron schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:54:
(ik hoop iets van Oathsworn Into the Deepwood!)
2e baas al kun je hier geheid wat moois mee doen.
:strip_exif()/f/image/j8MDsl8NMa0yTag9IFw4HdyH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v8phPSl8cMhhe3O3lYgIRF4S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rFeKVaRzHrKPHs4xyv3KhC8K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0PJauHnmTsSPozFYcnmQ9YXU.jpg?f=fotoalbum_large)